YKSITYISYRITTÄJÄN eläke

AwowA

Saan pienestä palkastani pientä eläkettä kunnalta.
En voi ymmärtää ystäväni katkeruutta siitä, että hänelle ei kukaan maksa eläkettä kun eläkeaika koittaa. Ihan kun minä saisin jotakin ylimääräistä, ansaitsematonta hyvää.
Hän ei ole aikanaan hoitanut yksityisbisneksiensä myötä kunnon eläkemaksuja. Minusta on nyt turha ulista. Hän on käyttänyt tienaamansa rahat heti - minusta usein turhuuksiin ja ylellisyyksiin.

7

547

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • että,.,.,

sitä niittää mitä kylvää ja minkä taakseen jättää niin sen edestään löytää.

• Euro on eläkeyhtiölle menevää 'sijoitusta eläketurvaan myös yrittäjäeläkemaksuissa.
      Alle 53-v. maksu 20,6% Vahvistetusta työtulosta.
      yli 53- v. maksu on 21,7% työtulosta.

Työtulo määräytyy keskimääräsestä tulosta, mitä vastaavaa työtä tekevä vieraan työstä saa.
      Ei siis riipu yrittäjän realituloista, jos se ei satu olemaan samaa luokkaa, kuin vieraan palveluksessa olevalle ammatti-ihmiselle maksettu palkka!

Ihmettelen, jos yksityisyrittäjä ei ole hoitanut velvoitteitaan, sillä yel- maksut ovat pakollisia ja laki 'määrää' jokaiselle eläketurvan kartuttamisen!
      Myös alaraja määräytyy eläkeyhtiön tilastojen ja taulukoiden mukaan.

Taitaa ko. yrittäjä valittaa valittamisen ilosta?

• Anskuliini

olin yrittäjä, meillä oli osakeyhtiömuoto ja sain palkkaa kuten muutkin työntekijät ja siitä palkasta firma maksoi eläkemaksut ja minä oman osuuteni.
        Isäni aikoinaan maksoi yrittäjäeläkettä, jota hän nostaa nyt jotain 400 euroa kuukaudessa.

• Anskuliini kirjoitti:

olin yrittäjä, meillä oli osakeyhtiömuoto ja sain palkkaa kuten muutkin työntekijät ja siitä palkasta firma maksoi eläkemaksut ja minä oman osuuteni.
        Isäni aikoinaan maksoi yrittäjäeläkettä, jota hän nostaa nyt jotain 400 euroa kuukaudessa.

tapauksissa eläke maksu on hyvin samansuuruinen, oli kyse yrittäjä yel- tai tel- eläkemaksuista.

Minun eläkemaksut yrittäjävuosina, oli noin 20-25000 mk/vuosi ja nyt nautin alle tuhannen euron kuukausieläkkeestä.

Tyytyväinen olen, sillä raha ei ole ollut milloinkaan se ensimmäinen asia, joka saa elämän tuntumaan mukavalle.

Nyt aloin kuun alusta osa-aikaisen työn, mutta sekin on tarkoitettu kahden nuorimmaisen opiskelun tukemiseen, ettei tarvitse lainarahoilla opiskella, eikä nähdä muuta, kuin tiedon nälkää!:))

Pieniä pääoma/sivutuloja on, jos tulee jotain isompaa rahanmenoa.
        En ole raatsinut kokonaan luopua yrityksestäni, vaikka sen kirjanpito sekä kiinteistön ylläpito ei ole aivan ilmaista huvia!
        Mukavaa kun on paikka, missä voi tarpeen vaatiessa joko tehdä hieman ansiotyötä tai vain harrastaa omia kotkotuksia!:)
        Näitä viimemainittuja on jonossa jo vuodelta 1989, ja aina vaan tulee kerättyä jotain, kun kohdalle osuu.:)

• Anskuliini
        emw34 kirjoitti:

tapauksissa eläke maksu on hyvin samansuuruinen, oli kyse yrittäjä yel- tai tel- eläkemaksuista.

Minun eläkemaksut yrittäjävuosina, oli noin 20-25000 mk/vuosi ja nyt nautin alle tuhannen euron kuukausieläkkeestä.

Tyytyväinen olen, sillä raha ei ole ollut milloinkaan se ensimmäinen asia, joka saa elämän tuntumaan mukavalle.

Nyt aloin kuun alusta osa-aikaisen työn, mutta sekin on tarkoitettu kahden nuorimmaisen opiskelun tukemiseen, ettei tarvitse lainarahoilla opiskella, eikä nähdä muuta, kuin tiedon nälkää!:))

Pieniä pääoma/sivutuloja on, jos tulee jotain isompaa rahanmenoa.
        En ole raatsinut kokonaan luopua yrityksestäni, vaikka sen kirjanpito sekä kiinteistön ylläpito ei ole aivan ilmaista huvia!
        Mukavaa kun on paikka, missä voi tarpeen vaatiessa joko tehdä hieman ansiotyötä tai vain harrastaa omia kotkotuksia!:)
        Näitä viimemainittuja on jonossa jo vuodelta 1989, ja aina vaan tulee kerättyä jotain, kun kohdalle osuu.:)

kannata luopua niistä omista kotkotuksista,
        itse olen tehnyt koko elämäni kaikenlaista käsilläni, ja se oli viime kesänä pelastukseni.
        Kaksi kuukautta kipsissä, mutta aika ei tullut pitkäksi ja nyt on seinällä ryijy ja lapsilla ja lastenlapsilla lämpöiset jalat.
        Onnekseni paranin vielä työelämään, ala on niin mielenkiintoinen etten vielä millään olisi malttanut jäädä sukkien kutojaksi.

• Anskuliini kirjoitti:

kannata luopua niistä omista kotkotuksista,
        itse olen tehnyt koko elämäni kaikenlaista käsilläni, ja se oli viime kesänä pelastukseni.
        Kaksi kuukautta kipsissä, mutta aika ei tullut pitkäksi ja nyt on seinällä ryijy ja lapsilla ja lastenlapsilla lämpöiset jalat.
        Onnekseni paranin vielä työelämään, ala on niin mielenkiintoinen etten vielä millään olisi malttanut jäädä sukkien kutojaksi.

minäkin tein vuodesta -83 alkaen.
        Silloin aloin yrittäjäksi ja sain tehdä sitä kokonaisuutta, jota pääkoppani vaati, saadakseen täyttymyksen.

Koulun jälkeen tein vieraan töissä kahden vuoden jaksoja, kunnes olin liian rutinoitunut ja oli paako vaihtaa työpaikkaa.
        Työttömänä en koskaan ollut vaan aina lennossa vaihdoin seuraavaan työhön.

Toisaalta on melkoinen paradoksi, kun jokaisen asian haluan tehdä mahdollisimman iisisti mutta en toistaa samaa kaavaa.
        Mikä lie jatkuva mielenhäiriö lie, mutta ilmeisesti se on suurin syy, miksi en viihtynyt vieraan töissä, vaikka niistäkin suurin osa oli erilaista asennus ja korjaustyötä, eikä koneen valvontaa tai vaihetyötä tehtaan linjalla.

• Entinen yrittäjä

Moni yrittäjä on elänyt kädestä suuhun ja tehnyt tietoisesti parempia sijoituksia vanhuuden turvaksi kuin eläkemaksut. Olihan jo vuosikymmeniä sitten tiedossa se tosiasia, että meille suurille ikäluokille ei ole eläkkeen maksajia. Minäkin elin hyvin ja maksoin minimieläkettä itselleni. Olin tosin aika kauan toisten palveluksessa ja sieltä kokosin sopivan eläkepohjan. Nyt on omaisuutta ja riittävä eläke. Eihän kaikkea ystävillekään kerrota. Kun jaksaa välillä valittaa elämän kurjuutta antaa kuvan niukista eläkepäivistä. Eipä ole onneksi kadehtijoita. Joitakin sellaisia ihmisiä kuten sinä, jotka saavat rinnan rottingille pienitä eläkkeistään.

Olipa aikoinaan ihana kiertää maailmaa ja ostaa mielihalujen mukaan tavaraa ja palveluja. Nyt on aikaa istua kotona ja lukea vaikkapa kirjaa jalkalampun alla ja muistella nuita rikkaita aikoja. Sijoitus asunto-osakkeet maksavat itse itsensä ja antavat lisänannaa "pieneen eläkkeeseen".

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Kuka pistetty kylmäksi

Ketähän joutunu puukkohipan uhriksi? Tietääkö kukkaan?
      Kajaani
      30
      2845
    2. Mietin että

Onko tarinallamme vielä luvussa tilaa kohtaamiselle vai jääkö se tähän.
      Ikävä
      95
      1606
    3. Kaipaatko sinä

Yhtään meidän katseita
      Ikävä
      121
      1404
    4. Mira Luoti ja Julkkisselviytyjät 2017 - Ketä kuumottaa juuri nyt?

HS: Tässä ohjelmassa Mira Luoti kertoi kokeneensa seksuaalista väkivaltaa "PMMP-yhtyeen Mira Luoti kertoo Ylen uudessa
      Kotimaiset julkkisjuorut
      37
      1244
    5. Oletko samaa mieltä

Että on parempi olla erillään?
      Ikävä
      76
      1165
    6. Törkeä eläinsuojelurikos Sonkajärvellä

Pohjois-Savossa Sonkajärvellä noin 40 kissaa ja reilut 10 koiraa on jouduttu lopettamaan kaltoinkohtelun vuoksi, kertoo
      Sonkajärvi
      25
      1064
    7. Kirjallinen varoitus

On annettu eräälle henkilölle. hyssytellään kuitenkin asiasta
      Äänekoski
      53
      972
    8. Julkisuuden henkilön päiväin päätös

Sitä vaan, että kyllä nyt kaikki tietävät kuka oli Eemeli Peltola (kansanedustaja, joka päätti päivänsä eduskuntatalossa
      Sinkut
      270
      951
    9. MESTARI SIVALTAA JÄLLEEN

https://www.is.fi/politiikka/art-2000011436243.html Suomen ainoa Mestari lausuu tosiasiat Sannasta , Tuomiojasta ja hil
      Kajaani
      221
      924
    10. Jotkut ihmiset pelkäävät syöpää sairastavaa

On hauskaa, kun kertoo jollekin, että "minulla on syöpä". Jotkut käyttäytyvät kuin se olisi tarttuva tauti. Eivät uskall
      Sinkut
      112
      875
    Aihe