Voi minua!

pionitar58

Maanantaina annoin hänen nukkua pitkään. Valmistin hänelle toiveaamiaisen. Annoin hänen katsella yöpuvussa aamuteeveetä. Aamupäivän kiertelimme kaupungilla, kysyin hänen mielipidettään tärkeissä ostoksissa. Kikatimme yhdessä kaupan ilmoitukselle, jossa luki 'Älä ryttää tölkkejä'. Käväisimme työpaikallani, ja annoin hänen kokeilla jänniä laitteita. Vastailin kärsivällisesti kaikkiin työtäni koskeviin kysymyksiin. ’Miksi valitsit tämän ammatin? Oliko opiskeluaika rankkaa? Mikä työssä on mukavinta, kamalinta?’

Menimme luistelemaan kaupungin satamaan, otimme häpeämättömästi aurinkoa ja jäimme kuuntelemaan vanhaa miestä, joka jaksoi kertoa liikuttavan tarinan sairastumisestaan ja leikkauksestaan. Hymyilimme toisillemme ja otimme toisistamme pelleilykuvia

Valmistimme hänen lempiruokaansa. Annoin hänen pilkkoa ainekset ja kattaa pöydän. Ruoka oli oikeasti hyvää ja kiittelin häntä. Vein hänet kaverin luo, itse odottelin rauhassa kotona. Myöhemmin kyselin kaverin kuulumisia. Juttelimme hänen muistakin kavereistaan. Annoin hänen valvoa myöhään ja lukea sängyssä. Yöllä heräsin ihan vaan johonkin, kävin vessassa, kuuntelin ovella hänen untaan kunnes rauhoituin.

Seuraavana päivänä etsimme vanhat monot ja vintiltä kelvolliset sukset. Nauroimme hullunkurisille, pieneksi käyneille housuille ja pipoille. Hän väsyi hiihtolenkillä, mutta ei yhtään valittanut. Ihailin hänen sisuaan ja ostin hänelle palkaksi kivan jutun, jonka sain vähän halvemmalla, kun olin kerännyt kaupan tarroja. Myöhemmin lepäilimme ja kuuntelimme musiikkia.

Iltapäivällä vein hänet Tampereen junalle. ’Onko sinulla varmasti tarpeeksi evästä. Olisitko halunnut jotain juotavaa? Soita kun olet perillä. Pärjäätkö nyt varmasti? Sano kaikille terveisiä.’ Kamalaa lähettää lapsensa maailmalle. Kerroin jonkun typerän pilan ennen junan tuloa välttääkseni erohetkemme surua ja vilkutin iloisesti mennessäni takaisin autoon. Istuin hetken autossani itkien haikeaa äiti-itkua: oman äidin kaipuuta, äitinä olemisen kaipuuta, lapsesta luopumisen kamaluutta, julman maailman kamaluutta. Hän – aina minulle lapsi. Minä – aina hänelle äiti.

Lapseni on 24 vuotta, palasi Tampereelle opiskelemaan mukanaan se kiva juttu, uusi vedenkeitin.

18

801

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • tuokin juttu

kiinnostaa, ihmettelen vain.

• Sinua lukuunottamatta antanut positiivisen mielikuvan ja on valtatosalle meidän ikäluokkaa muistoja antava kirjoitus.

Hyvä lämminhenkinen kirjoitus ja helppo samaistua hänen kokemukseensa!

• Pää pystyyn!

silti niin täytyy käydä että elämä jatkuisi :

Tässä aiheeseen liittyvä runo, josta on tehty laulukin:

SINUN LAPSESI

Sinun lapsesi eivät ole sinun lapsiasi.
      He ovat itseensä kaipaavan elämän tyttäriä ja poikia.
      He tulevat sinun kauttasi, mutta eivät sinusta,
      ja vaikka he ovat sinun luonasi, he eivät kuulu sinulle.
      Voit antaa heille rakkautesi, mutta et ajatuksiasi,
      sillä heillä on heidän omat ajatuksensa.
      Voi pitää luonasi heidän ruumiinsa, mutta et heidän sielujaan,
      sillä heidän sielunsa asuvat huomisessa,
      jonne sinulla ei ole pääsyä, ei edes uniesi kautta.
      Voit pyrkiä olemaan heidän kaltaisensa,
      mutta älä yritä tehdä heistä itsesi kaltaista,
      sillä elämä ei kulje taaksepäin eikä takerru eiliseen.
      Sinä olet jousi, josta sinun lapsesi lähtevät kuin elävät nuolet.
      Kun taivut jousimiehen käden voimasta, taivu riemulla.

Kahlil Gibran

• Heta Niskavuori

Tämä tuo mukanaan viestin jota tarviten kipeästi tähän hetkeen
        - Kiitos :)

• Heta Niskavuori

kauniisti kirjoitit hetkistänne.
      Luin sen ahmien rivi riviltä saadakseni imaistua seuraavat sanat.
      Loppussa oli yllätys. Lapsesi olikin vähän vanhempi :)
      Mutta yhtäkaikki : -lämmin ja kaunis kirjoitus

Lapsi on aina äidilleen (isälleenkin) lapsi.

• helisevä

Olipa kiva lukea koska itselläni just tommonen suhde lapsiini ja nehän antaa mun hössöttää.
      Onneksi myös annamme toisillemme oikeuden omaan elämään kuten varmaan sinäkin tyttärellesi.
      Niin mieleen tulee myös sekin että äitinä peilaa itseään tyttäreensä ja palaa mieleen oma nuoruus ja kaiho.
      Me naisethan niin mielellämme itkemme hyvässä ja pahassa paikassa.

• Kyllä soon viitehenkymmenehen ikävuotehen tenavaan paikka kotona.hih.
        Ei se ollu likikään heleppoa ittellenikään silloon ku poika muutti pois kotoa. Sen kolome kuukautta mä tein sellaasta surutyötä. Sitten vasta sen hyväksyin ja aloon ajattelemahan jotta eihän se pääse ikinä oman elämänsä alakuhun jos en mä laske irti otettani siitä. Hyvä se oli ku lähtikin, niinhän se sanoo tuntemattomas sotilaas se Rokan Antti notta johonkin päinhän tästä on lähäreettävä.
        Hyvän viran poika luki ittelensä ja löysi kovasti kultaasen ja komian vaimoon. Hyvät viraat molemmilla ja pärijäävät koko hyvin.
        Ja minulla on sellaanen hyvä mieli, kyllähän me Tiitun kans pärijätähän täällä kotona ja tuloohan ne käymähän aina välihin ja itte käyn heirään luonaan.
        Tämä järijestys on hyvä, paraas maharoollinen. Näin täytyy elämä mennäkki.
        Omat tenavat kasvaa uloos lastenvaatteistansa me vanhetahan ja jätetähän tämä maa aikanansa heirään hoitoohin.
        Sitten pappi lukoo luvuut ja me saarahan paraas palakka kuitenkin, ikilepo elämän mittaasesta raarannasta.
        terv. luopumisen tuskan läpikäyny seppä ja pieni kultaanen Tiitu-kani, meiltä vaan.

• t.l.
        seppäpohojanmaalta kirjoitti:

Kyllä soon viitehenkymmenehen ikävuotehen tenavaan paikka kotona.hih.
        Ei se ollu likikään heleppoa ittellenikään silloon ku poika muutti pois kotoa. Sen kolome kuukautta mä tein sellaasta surutyötä. Sitten vasta sen hyväksyin ja aloon ajattelemahan jotta eihän se pääse ikinä oman elämänsä alakuhun jos en mä laske irti otettani siitä. Hyvä se oli ku lähtikin, niinhän se sanoo tuntemattomas sotilaas se Rokan Antti notta johonkin päinhän tästä on lähäreettävä.
        Hyvän viran poika luki ittelensä ja löysi kovasti kultaasen ja komian vaimoon. Hyvät viraat molemmilla ja pärijäävät koko hyvin.
        Ja minulla on sellaanen hyvä mieli, kyllähän me Tiitun kans pärijätähän täällä kotona ja tuloohan ne käymähän aina välihin ja itte käyn heirään luonaan.
        Omat tenavat kasvaa uloos lastenvaatteistansa me vanhetahan ja jätetähän tämä maa aikanansa heirään hoitoohin.
        Sitten pappi lukoo luvuut ja me saarahan paraas palakka kuitenkin, ikilepo elämän mittaasesta raarannasta.
        terv. luopumisen tuskan läpikäyny seppä ja pieni kultaanen Tiitu-kani, meiltä vaan.

Niinhän se on, kun ensimmäinen lähtee omaan elämäänsä niin se ikävä on melko pitkään. Vanhimman tyttäreni lähtiessä olivat vielä kovin nuoria ja ylpeitä. En ollenkaan aavistanut kuinka tiukkaa heillä oli ensimmäisen lapsen syntymän aikoihin, vasta jälkeenpäin kertoi asioitaan.
        Poikani lähtiessä maailmalle töihin, se ikävä oli melkoista, siihen tottui ajan kanssa. Kolmas ero oli nuorimmasta pojastani, kun hän viisitoista vuotiaana jäi isälleen ja siitä ikävästä en ole vielä päässyt eroon. Jotenkin tuntuu, että paljon jäi kesken pojan kohdalla eikä hän juurikaan juttele käydessään. Nyt nuorimmainen tekee pesäeroa, se ei enää ole niin rankkaa kuin mitä on nuo edelliset ovat olleet. Tai oikeastaan sen näkee vasta sitten, kun hän lähtee...

• helisevä
        seppäpohojanmaalta kirjoitti:

Kyllä soon viitehenkymmenehen ikävuotehen tenavaan paikka kotona.hih.

Voi sua, oot varmahan monen palstalaasen miäles päivittäin ja Tiitu etenkin.
        Mulle tuloo aina kotoonen olo sun juttuja lukies
        mutta myös ihmetys, miten sä oot jäänykkin nuan yksin.
        Varmahan monet on sanonu ettei sun vaimoskaan olis halunnu sun loppuelämäs sitä surevan.
        Moon hyvä neuvomahan.
        Täs yhtenä päivänä kuariin porkkanoota ja oli muutama niin piäni suloosen näköönen
        niin miäles kävi,nää olis Tiitulle sopivia )

• RosaLiiin

...kirjoitus. Kiitos siitä.

Tuttuja tunteita. Monet kerrat olen itsekin moista itkua saanut itkeä milloin autossa, milloin nurkan takana.
      Kunnes olen ollut valmis päästämään irti.

Poikien äitinä armeija-aika ja silloin junalle saatot olivat hyvää koulutusta irtiottoon.
      Vuosi oli oivallista aikaa tottua ajatukseen, että he elävät aivan omaa ja äiti puolestaan ihan omaa elämäänsä. Hyvä niin.
      Nyt on hauskaa seurata nuorten miesten elämää, tyytyväisenä rinnalla kulkien tasavertaisena aikuisena.
      Silti muodostamme yhdessä salaperäisen, koko elämän kestävän ainutkertaisen ja tukevan siteen äiti-poika, poika-äiti.
      Näistä siteistä olen ikionnellinen.

• enkelitrio

siis kappaletta luettuani loppuun,ymmärsin vasta....
      ettet puhunutkaan miehestäsi :)

• näinhän

Me ja isät teemme. Ensi kerta on raskain, mutta siihen tottuu. Jaksamisia.

• näinhän

unohtui äidit ja isät :)

• tää on kopsattu

tuttu juttu jostain. pitäisikö siivota pois?

• Pirre*

mutta onnittele itseäsi, olet onnistunut lapsesi kasvatuksessa, - hänen siipensä kantavat.

Onneksi olkoon :)

• Jenkkikassi

Kun minä lähdin 21-vuotisena yksin Ruotsiin ilmeisesti isäukolla oli joitain ajatuksia.
      Muori mulkoili tuiman näköisenä ulkorapuilla mitään sanomatta.

Mitään tuttua ei ollut edessä.
      Jenkkikassissa vatteet.
      Pahvilaatikossa haalarit ja rukkaset.

Aivan yhtä karuste emme ole omia lapsiamme maailmalle heti kirjoitusten jälkeen saatelleet mutta välittömästi nousivat siivilleen ilman sponssausta tai tunteilua.

Myöhemmin ovat kertomansa mukaan ymmärtäneet kotitöiden teetätyksen hyödyn ja jopa arvostavat asennettamme ja valmisteluamme heidän itsenäistymiseensä.

• tanssiva_tamma

kun tää ketju on niin ihana ja lämpöinen. Kuinka voikin rakastaa lapsiaan niin, että pakahtuu...

• Pirre*

vielä lapsenlapsiaankin.:)

Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Kuka pistetty kylmäksi

Ketähän joutunu puukkohipan uhriksi? Tietääkö kukkaan?
      Kajaani
      30
      2785
    2. Mietin että

Onko tarinallamme vielä luvussa tilaa kohtaamiselle vai jääkö se tähän.
      Ikävä
      95
      1606
    3. Kaipaatko sinä

Yhtään meidän katseita
      Ikävä
      121
      1404
    4. Mira Luoti ja Julkkisselviytyjät 2017 - Ketä kuumottaa juuri nyt?

HS: Tässä ohjelmassa Mira Luoti kertoi kokeneensa seksuaalista väkivaltaa "PMMP-yhtyeen Mira Luoti kertoo Ylen uudessa
      Kotimaiset julkkisjuorut
      37
      1214
    5. Oletko samaa mieltä

Että on parempi olla erillään?
      Ikävä
      75
      1160
    6. Törkeä eläinsuojelurikos Sonkajärvellä

Pohjois-Savossa Sonkajärvellä noin 40 kissaa ja reilut 10 koiraa on jouduttu lopettamaan kaltoinkohtelun vuoksi, kertoo
      Sonkajärvi
      25
      1034
    7. Kirjallinen varoitus

On annettu eräälle henkilölle. hyssytellään kuitenkin asiasta
      Äänekoski
      53
      962
    8. Julkisuuden henkilön päiväin päätös

Sitä vaan, että kyllä nyt kaikki tietävät kuka oli Eemeli Peltola (kansanedustaja, joka päätti päivänsä eduskuntatalossa
      Sinkut
      270
      951
    9. MESTARI SIVALTAA JÄLLEEN

https://www.is.fi/politiikka/art-2000011436243.html Suomen ainoa Mestari lausuu tosiasiat Sannasta , Tuomiojasta ja hil
      Kajaani
      216
      909
    10. Jotkut ihmiset pelkäävät syöpää sairastavaa

On hauskaa, kun kertoo jollekin, että "minulla on syöpä". Jotkut käyttäytyvät kuin se olisi tarttuva tauti. Eivät uskall
      Sinkut
      110
      856
    Aihe