10- käskyn rikkominen?

Eki..

Adv.perusväittämä on aina ollut: jos rikot käskyn yhdessä kohdin,rikot sen joka kohdin.

Tarkoittaen yleensä vain 10-käskyn lepopäivä kysymystä. Raamattu,ei yhdy adv.näkemykseen.

Koloss.2/16.kieltää tuomitsemasta sapatin johdosta.

Siis kristityt eivät riko 10-käskyä vastaan pitämällä sunnuntain.

Minä ymmärrän tuon "joka rikkoo yhdessä kohdin on rikkonut joka kohdin"

Sillä tavoin,että ihmiseltä otetaan luulot pois,jos yrittää lain kautta pelastua. Jo ihmisen ajatukset laki paljastaa armotta...vain Jeesus pelastaa...lain tehtävä on vain ajaa Kristukseen.

Adv.ovat supistaneet tuonkin asian pieneksi,vain sapattiin katsomiseen.

78

1995

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • on se,

      että jos rikot käskyn yhdessä kohdin, rikot sen joka kohdan, koska silloin rikot Jumalaa vastaan, lain antajaa. Jumala on kaikki alku ja loppu.

      Jumalan tuomiot! Mihin perustuu väittämäsi, että kristityt eivät riko 10-käskyä vastaan pitämällä sunnuntain? Eli, ajateletko, että se ei ole rikkomista, kun ohittaa Jumalan lain? Eli onko ajatuksesi se, että kristityt ohittavat lain ja näin eivät tarvitse armoa?

      En ajattele niin, että ainoastaan sapatti. Kyllä sitä armoa tarvitsee muuhunkin elämänalueseen.
      Jeesus on tehnyt lain suureksi ja ihanaksi! Voittamalla tämän kuoleman lain.

      • Eki..

        Perustuu tuohon.


      • antanut

        Ainakaan jeesus ei ole pyytänyt ketään noudattamaan "kymmentä käskyä". Jumala antoi lain, käskyt ja säädökset vain israelilaisille.


      • tuomioita
        Eki.. kirjoitti:

        Perustuu tuohon.

        antaa. Tuomiot ovat lain laatijan, Jumalan ja armoistuimen.
        Ihminen on ihminen ja Jumala on Jumala. Emme voi tuomita kadotukseen ketään. Rikkoi sitten Jumalaa tai lähimmäistä vastaan miten vaan. Onneksi kuitenkin on maalisetkin tuomiot ja lait hillitsemässä ihmisten mielettömyyksiä.


      • Eki..
        antanut kirjoitti:

        Ainakaan jeesus ei ole pyytänyt ketään noudattamaan "kymmentä käskyä". Jumala antoi lain, käskyt ja säädökset vain israelilaisille.

        Kyllä UT on löydettävissä käskyt,mutta...me emme aina pysty noudattamaan niitä(se on se kysymys) sen tähden täytyy turvautua Kristukseen.


      • 10 käskyä
        antanut kirjoitti:

        Ainakaan jeesus ei ole pyytänyt ketään noudattamaan "kymmentä käskyä". Jumala antoi lain, käskyt ja säädökset vain israelilaisille.

        ovat kaikille ihmisille kaikkialla. Joka niitä ei noudata, vaan halveksii ja puhuu niitä vastaan EI PELASTU HELVETIN TULELTA!


      • tuossakin
        Eki.. kirjoitti:

        Kyllä UT on löydettävissä käskyt,mutta...me emme aina pysty noudattamaan niitä(se on se kysymys) sen tähden täytyy turvautua Kristukseen.

        kun ihminen väittää, että "emme pysty noudattamaan Jumalan käskyjä", ihminen toistaa saatanan opettamaa mantraa Jumalaa vastaan. Teidän uskonne Jumalaan on pahasti puutteellinen jos te uskotte synnin olevan Jumalaa voimakkaampi!


      • tarkoitat?
        Eki.. kirjoitti:

        Kyllä UT on löydettävissä käskyt,mutta...me emme aina pysty noudattamaan niitä(se on se kysymys) sen tähden täytyy turvautua Kristukseen.

        UT:ssa on paljon muitakin VT:n käskyjä, eikä UT:ssa mainita mitään "kymmenestä käskystä".

        Jeesus mainitsi käskyjä VT:sta, eikö niitä kaikkia tarvitse noudattaa, vaan niistä voi valita Luther´ia matkien vain sopivat.


      • suohon
        10 käskyä kirjoitti:

        ovat kaikille ihmisille kaikkialla. Joka niitä ei noudata, vaan halveksii ja puhuu niitä vastaan EI PELASTU HELVETIN TULELTA!

        Sinun uhkailusi eivät raamatun kirjoituksia muuta :)

        KUULE ISRAEL .... missään ei sanota KUULKAA KAIKKI.
        Käskyt ovat vain litteän maan ISRAELILAISILLE.

        Etsi raamatusta kohdat, missä mainitaan "kymmenen käskyä" ja uhoa sitten lisää :) :)


      • Eki...
        tuossakin kirjoitti:

        kun ihminen väittää, että "emme pysty noudattamaan Jumalan käskyjä", ihminen toistaa saatanan opettamaa mantraa Jumalaa vastaan. Teidän uskonne Jumalaan on pahasti puutteellinen jos te uskotte synnin olevan Jumalaa voimakkaampi!

        Jeesusta tarvitsekaan,kun pystyt kaikki käskyt noudattamaan. Minun taas onpelastuttava Jeesuksen työn perusteella.


      • sinulle teksti
        suohon kirjoitti:

        Sinun uhkailusi eivät raamatun kirjoituksia muuta :)

        KUULE ISRAEL .... missään ei sanota KUULKAA KAIKKI.
        Käskyt ovat vain litteän maan ISRAELILAISILLE.

        Etsi raamatusta kohdat, missä mainitaan "kymmenen käskyä" ja uhoa sitten lisää :) :)

        Saarn. 12:13-14 "Tässä on lopputulos kaikesta, mitä nyt on kuultu: pelkää Jumalaa ja pidä hänen käskynsä. Tämä koskee JOKAISTA IHMISTÄ. Jumala vaatii tuomiolle kaikista salatuistakin teoista, niin hyvistä kuin pahoista."


      • väitinkö
        Eki... kirjoitti:

        Jeesusta tarvitsekaan,kun pystyt kaikki käskyt noudattamaan. Minun taas onpelastuttava Jeesuksen työn perusteella.

        muka noudattavani käskyjä ilman Jeesusta????? MISSÄÄN EN NIIN KIRJOITTANUT. Olet valehtelija.

        Jumalan laki on pelastetun tie. Jos väität, että Jumala ei kykene pelastamaan ihmistä synnin tekemisestä kuuliaiseksi laille, väität Jumalan olevan impotentti ja synnin häntä mahtavampi. Millaiseen "jumalaan" sinä oikein uskot?? Et ainakaan Herran Jeesukseen. Hän ei syntiä palvele, eikä kukaan, joka palvelee Jeesusta, palvele syntiä. Tiedä se. Lue 1 Johanneksen kirje.


      • Eki..
        väitinkö kirjoitti:

        muka noudattavani käskyjä ilman Jeesusta????? MISSÄÄN EN NIIN KIRJOITTANUT. Olet valehtelija.

        Jumalan laki on pelastetun tie. Jos väität, että Jumala ei kykene pelastamaan ihmistä synnin tekemisestä kuuliaiseksi laille, väität Jumalan olevan impotentti ja synnin häntä mahtavampi. Millaiseen "jumalaan" sinä oikein uskot?? Et ainakaan Herran Jeesukseen. Hän ei syntiä palvele, eikä kukaan, joka palvelee Jeesusta, palvele syntiä. Tiedä se. Lue 1 Johanneksen kirje.

        Tarvitse haudata ollenkaan,kun sekin on tullut,niin pyhäksi. "Ruumis,ja veri ei peri taivasten valtakuntaa". Onnittelen olet ainut joka on päässyt synnittömäksi Jeesuksen lisäksi.


      • käskynsä!
        sinulle teksti kirjoitti:

        Saarn. 12:13-14 "Tässä on lopputulos kaikesta, mitä nyt on kuultu: pelkää Jumalaa ja pidä hänen käskynsä. Tämä koskee JOKAISTA IHMISTÄ. Jumala vaatii tuomiolle kaikista salatuistakin teoista, niin hyvistä kuin pahoista."

        Minä en näe siinä, että riittäisi, jos pitää vain kymmenen käskyä :)

        12:8   Turhuuksien turhuus, sanoi saarnaaja; kaikki on turhuutta!

        Mitäpä se Israelin jumala meille kuuluu :)


      • Raamattusivulla
        Eki.. kirjoitti:

        Tarvitse haudata ollenkaan,kun sekin on tullut,niin pyhäksi. "Ruumis,ja veri ei peri taivasten valtakuntaa". Onnittelen olet ainut joka on päässyt synnittömäksi Jeesuksen lisäksi.

        sanoo yx Suni olevansa ollut synnitön jo yli 20v. Lisäksi hänen seuraajansa ArmiK on myöskin synnitön! Että silleen!


      • Anonyymi

        "Minä ymmärrän tuon "joka rikkoo yhdessä kohdin on rikkonut joka kohdin""

        Tämä kohta löytyy Raamatusta.
        On selvää apostolin opetusta.

        Jaak2:10. Sillä joka pitää koko lain, mutta rikkoo yhtä kohtaa vastaan, se on syypää kaikissa kohdin.


      • Anonyymi
        antanut kirjoitti:

        Ainakaan jeesus ei ole pyytänyt ketään noudattamaan "kymmentä käskyä". Jumala antoi lain, käskyt ja säädökset vain israelilaisille.

        "Ainakaan jeesus ei ole pyytänyt ketään noudattamaan "kymmentä käskyä". Jumala antoi lain, käskyt ja säädökset vain israelilaisille."

        10 hyvän elämän perusperiaatetta on kuin perustuslaki.
        Jla kirjoitti ne itse kahteen kivitauluun.

        En ole Uudesta Testamentista löytänyt mitään mainintaa perustuslain säätämisjärjestyksessä perustuslakiin tehdyistä muutoksista eikä päivitetyistä kivitauluista.


    • ja pahasti

      Kol 2:16 ei missään väitä, että sapatinrikkominen ei olisi syntiä.

      1 Joh. 3:4 "Jokainen, joka tekee syntiä, syyllistyy laittomuuteen, sillä synti merkitsee Jumalan lain rikkomista."

      Jaak. 2:10 "Sillä se, joka muuten kaikessa noudattaa lakia mutta rikkoo sitä yhdessä kohdassa, on syypää kaikilta kohdin."

      RAAMATTU SANOO, ETTÄ 10 KÄSKYN RIKKOMINEN ON SYNTIÄ JA YHDENKIN KÄSKYN RIKKOJA ON SYYPÄÄ KAIKKIEN RIKKOMISEEN. SAPATINRIKKOJA ON VARAS JA MURHAAJA!

      • Eki..

        Viestisi on täyttä tuomiota päivistä,jonka raamattu kieltää...enhän minäkään tuomitse sinua lauantain-vietosta,vaikka sitä ei pidä muu Valtio kuin Israel...Kuule Israel... pitäkää minun sapattini...polvesta polveen.


      • kirjoittelet

        Missä kohdassa raamattu sanoo, että "kymmenen käskyn" rikkominen on syntiä?

        Sanotaanko raamatussa, että LAKI = KYMMENEN KÄSKYÄ?


      • syntynyt
        Eki.. kirjoitti:

        Viestisi on täyttä tuomiota päivistä,jonka raamattu kieltää...enhän minäkään tuomitse sinua lauantain-vietosta,vaikka sitä ei pidä muu Valtio kuin Israel...Kuule Israel... pitäkää minun sapattini...polvesta polveen.

        vasta vuonna 1948?
        Ja maailmanlopun pitäisi tulla tämän sukupolven elinaikana?
        Miten sapatti voi olla polvesta polveen, kun maailmanloppu tulee yhden sukupolven aikana?


      • syntynyt kirjoitti:

        vasta vuonna 1948?
        Ja maailmanlopun pitäisi tulla tämän sukupolven elinaikana?
        Miten sapatti voi olla polvesta polveen, kun maailmanloppu tulee yhden sukupolven aikana?

        Jerusalem on ollut melkein luomisesta asti -
        tuo Jumalan asuinsija (Melkisedekin järjestyksen
        mukaan). Israel on ensimmäinen kansa ja ainoa tosi
        kansa Herran edessä.

        Nyt on pakanaseurakunnan aika, mutta Israel tulee
        vielä toimimaan valitun kansan roolissa, tuhat vuotta:

        Jes 66:20-24
        20
        He tuovat kaikki veljenne kaikkien kansojen keskeltä, lahjaksi Herralle, he tuovat heidät hevosilla ja avovaunuilla ja katetuilla vankkureilla ja muuleilla ja ratsukameleilla Jerusalemiin, minun pyhälle vuorelleni -- sanoo Herra -- samalla tavoin kuin israelilaiset tuovat uhrilahjana ruokaa puhtaissa astioissa Herran huoneeseen. [Jes. 43:6 ]

        21
        Ja minä otan myös näitä vastatulleita palvelemaan pappeina ja leeviläisinä, sanoo Herra.
        22
        Niin kuin uusi taivas ja uusi maa, jotka minä luon, pysyvät minun edessäni, sanoo Herra, niin pysyvät minun edessäni teidän sukunne ja teidän nimenne. [Jes. 65:17; Jer. 31:35,36]

        23
        Ja aina uudenkuun päivänä ja jokaisena sapattina tulee koko ihmissuku, ja kaikki kumartuvat minun eteeni, sanoo Herra. [Sak. 14:16]
        24
        Ja kun he lähtevät ulos, he näkevät niiden ruumiit, jotka ovat minusta luopuneet.
        Mato, joka niitä kalvaa, ei kuole, liekki, joka niitä nuolee, ei sammu.
        Ne ovat kauhistava varoitus koko ihmissuvulle.
        [Dan. 12:2; Judit 16:17; Mark. 9:48]

        Ilm. 21:2
        Näin, kuinka pyhä kaupunki, uusi Jerusalem, laskeutui taivaasta Jumalan luota juhla- asuisena, niin kuin morsian, joka on kaunistettu sulhasta varten. [Jes. 52:1; Gal. 4:26; Hepr. 12:22; Ilm. 3:12 | 2. Kor. 11:2; Ilm. 19:7]

        Ilm. 21:14
        Kaupungin muurissa oli kaksitoista peruskiveä, ja niissä oli kaksitoista nimeä, Karitsan kahdentoista apostolin nimet. [Hes. 48:31]

        Rauhan Ruhtinas


      • turhanpäiväisiä
        AnttiVKantola kirjoitti:

        Jerusalem on ollut melkein luomisesta asti -
        tuo Jumalan asuinsija (Melkisedekin järjestyksen
        mukaan). Israel on ensimmäinen kansa ja ainoa tosi
        kansa Herran edessä.

        Nyt on pakanaseurakunnan aika, mutta Israel tulee
        vielä toimimaan valitun kansan roolissa, tuhat vuotta:

        Jes 66:20-24
        20
        He tuovat kaikki veljenne kaikkien kansojen keskeltä, lahjaksi Herralle, he tuovat heidät hevosilla ja avovaunuilla ja katetuilla vankkureilla ja muuleilla ja ratsukameleilla Jerusalemiin, minun pyhälle vuorelleni -- sanoo Herra -- samalla tavoin kuin israelilaiset tuovat uhrilahjana ruokaa puhtaissa astioissa Herran huoneeseen. [Jes. 43:6 ]

        21
        Ja minä otan myös näitä vastatulleita palvelemaan pappeina ja leeviläisinä, sanoo Herra.
        22
        Niin kuin uusi taivas ja uusi maa, jotka minä luon, pysyvät minun edessäni, sanoo Herra, niin pysyvät minun edessäni teidän sukunne ja teidän nimenne. [Jes. 65:17; Jer. 31:35,36]

        23
        Ja aina uudenkuun päivänä ja jokaisena sapattina tulee koko ihmissuku, ja kaikki kumartuvat minun eteeni, sanoo Herra. [Sak. 14:16]
        24
        Ja kun he lähtevät ulos, he näkevät niiden ruumiit, jotka ovat minusta luopuneet.
        Mato, joka niitä kalvaa, ei kuole, liekki, joka niitä nuolee, ei sammu.
        Ne ovat kauhistava varoitus koko ihmissuvulle.
        [Dan. 12:2; Judit 16:17; Mark. 9:48]

        Ilm. 21:2
        Näin, kuinka pyhä kaupunki, uusi Jerusalem, laskeutui taivaasta Jumalan luota juhla- asuisena, niin kuin morsian, joka on kaunistettu sulhasta varten. [Jes. 52:1; Gal. 4:26; Hepr. 12:22; Ilm. 3:12 | 2. Kor. 11:2; Ilm. 19:7]

        Ilm. 21:14
        Kaupungin muurissa oli kaksitoista peruskiveä, ja niissä oli kaksitoista nimeä, Karitsan kahdentoista apostolin nimet. [Hes. 48:31]

        Rauhan Ruhtinas

        etkä edes ymmärrä, mitä puhut.
        pakanoille on tuhat vuotta:
        Ja Saaralle hän sanoi: "Katso, minä annan veljellesi tuhat sekeliä hopeata. Olkoot ne sinulle hyvitykseksi kaikkien niiden edessä, jotka sinun kanssasi ovat; niin olet kaikkien edessä todistettu viattomaksi."
        Katsos sapatti on peruttu miinus 6=

        Kuusi päivää tee työtä ja toimita kaikki askareesi;
        Niin kuningas sanoi Dooegille: "Käy sinä tänne ja lyö papit kuoliaaksi". Ja edomilainen Dooeg astui esiin ja löi papit kuoliaaksi; ja hän tappoi sinä päivänä kahdeksankymmentä viisi pellavakasukkaa kantavaa miestä niin että aasinpää maksoi kahdeksankymmentä hopeasekeliä ja neljännes kab-mittaa kyyhkysensontaa viisi hopeasekeliä.


      • Eki.. kirjoitti:

        Viestisi on täyttä tuomiota päivistä,jonka raamattu kieltää...enhän minäkään tuomitse sinua lauantain-vietosta,vaikka sitä ei pidä muu Valtio kuin Israel...Kuule Israel... pitäkää minun sapattini...polvesta polveen.

        Niinkuin Babylon (Iran-Irak) tulee vielä autioksi
        "polvesta polveen" - niin tulee Israel ja sen myötä
        koko maailma, viettämään oikeesti sapattia polvesta
        polveen:

        Jes. 34:10
        Maa ei sammu yöllä eikä päivällä, siitä kohoaa savua lakkaamatta, polvesta polveen se pysyy asumattomana, ajasta aikaan se on kulkijaa vailla. [Ilm. 19:3]

        HERRA KÄÄNTÄÄ ISRAELIN KOHTALON - Jeremia 33:17-26

        17
        Näin sanoo Herra: "Aina on Israelin valtaistuimella istuva Daavidin jälkeläinen, [2. Sam. 7:16]

        18
        ja aina tuovat leeviläiset papit minulle polttouhreja ja ruokauhreja ja valmistavat minulle teurasuhrit."
        19
        Jeremialle tuli tämä Herran sana:
        20
        "Näin sanoo Herra: Minä olen tehnyt liiton päivän ja yön kanssa, antanut niille säädökseni, ja niin ne tulevat ja menevät ajallaan.
        Yhtä mahdotonta kuin teidän on rikkoa tätä liittoani,

        21
        yhtä mahdotonta on se, että minun liittoni palvelijani Daavidin kanssa rikkoutuisi.
        Minä olen luvannut, että hänen valtaistuimellaan aina hallitsee hänen jälkeläisensä.
        Rikkoutua ei voi myöskään minun liittoni leeviläisten pappien kanssa, jotka toimittavat minulle palvelusta.
        22
        Niin kuin taivaan tähtien joukko on määrätön ja merenrannan hiekka mittaamaton,
        niin määrättömästi on oleva palvelijani Daavidin jälkeläisiä ja minulle palvelusta suorittavia leeviläisiä."
        [1. Moos. 15:5 | 1. Moos. 22:17]
        23
        Jeremialle tuli tämä Herran sana:

        24
        "Oletko huomannut, mitä ihmiset puhuvat?
        He sanovat: 'Herra on hylännyt ne kaksi sukukuntaa, jotka hän valitsi.'
        Näin he halveksivat minun kansaani, ikään kuin se heidän mielestään ei olisikaan enää kansa.
        25
        Mutta minä, Herra, sanon näin:
        Yhtä varmaa kuin on se, että minä olen tehnyt liiton päivän ja yön kanssa, antanut niille säädökseni ja määrännyt lait taivaalle ja maalle,
        26
        yhtä varmaa on se, että minä en hylkää Jaakobin enkä palvelijani Daavidin jälkeläisiä.
        Heistä minä valitsen kuninkaita hallitsemaan Abrahamin, Iisakin ja Jaakobin jälkeläisiä.
        Minä armahdan kansaani ja käännän sen kohtalon." [5. Moos. 30:3]


        Tämä on Jumalan Sanaa


      • sinut tuomitsee
        Eki.. kirjoitti:

        Viestisi on täyttä tuomiota päivistä,jonka raamattu kieltää...enhän minäkään tuomitse sinua lauantain-vietosta,vaikka sitä ei pidä muu Valtio kuin Israel...Kuule Israel... pitäkää minun sapattini...polvesta polveen.

        enkä minä.


      • tiedä???????????
        kirjoittelet kirjoitti:

        Missä kohdassa raamattu sanoo, että "kymmenen käskyn" rikkominen on syntiä?

        Sanotaanko raamatussa, että LAKI = KYMMENEN KÄSKYÄ?

        Oletko todella noin tietämätön??? Luuletko, että käskyjen "älä tapa", "älä varasta" jne rikkominen muka ei ole syntiä????????????????????????????????????????????????

        NOINKO KAUKANA SINÄ OLET JUMALASTA??????????????


      • tiedät?
        tiedä??????????? kirjoitti:

        Oletko todella noin tietämätön??? Luuletko, että käskyjen "älä tapa", "älä varasta" jne rikkominen muka ei ole syntiä????????????????????????????????????????????????

        NOINKO KAUKANA SINÄ OLET JUMALASTA??????????????

        Vastaa, onko laki yhtä kuin kymmenen käskyä?

        Etsi minulle kaikki kohdat raamatusta, missä mainitaan sanat "kymmenen käskyä"?


      • Sana on jo TUOMINNUT
        sinut tuomitsee kirjoitti:

        enkä minä.

        Joh 12:48
        Joka katsoo minut ylen eikä ota vastaan minun sanojani, hänellä on tuomitsijansa: se sana, jonka minä olen puhunut, se on tuomitseva hänet viimeisenä päivänä.

        Lisää ...

        Joh. 5:22
        Sillä Isä ei myöskään tuomitse ketään, vaan hän on antanut kaiken tuomion Pojalle,

        Joh. 8:11
        Hän vastasi: "Herra, ei kukaan". Niin Jeesus sanoi hänelle: "En minäkään sinua tuomitse; mene, äläkä tästedes enää syntiä tee".

        Joh. 8:15
        Te tuomitsette lihan mukaan; minä en tuomitse ketään.

        Joh. 12:47
        Ja jos joku kuulee minun sanani eikä niitä noudata, niin häntä en minä tuomitse; sillä en minä ole tullut maailmaa tuomitsemaan, vaan pelastamaan maailman.


      • Anonyymi
        AnttiVKantola kirjoitti:

        Jerusalem on ollut melkein luomisesta asti -
        tuo Jumalan asuinsija (Melkisedekin järjestyksen
        mukaan). Israel on ensimmäinen kansa ja ainoa tosi
        kansa Herran edessä.

        Nyt on pakanaseurakunnan aika, mutta Israel tulee
        vielä toimimaan valitun kansan roolissa, tuhat vuotta:

        Jes 66:20-24
        20
        He tuovat kaikki veljenne kaikkien kansojen keskeltä, lahjaksi Herralle, he tuovat heidät hevosilla ja avovaunuilla ja katetuilla vankkureilla ja muuleilla ja ratsukameleilla Jerusalemiin, minun pyhälle vuorelleni -- sanoo Herra -- samalla tavoin kuin israelilaiset tuovat uhrilahjana ruokaa puhtaissa astioissa Herran huoneeseen. [Jes. 43:6 ]

        21
        Ja minä otan myös näitä vastatulleita palvelemaan pappeina ja leeviläisinä, sanoo Herra.
        22
        Niin kuin uusi taivas ja uusi maa, jotka minä luon, pysyvät minun edessäni, sanoo Herra, niin pysyvät minun edessäni teidän sukunne ja teidän nimenne. [Jes. 65:17; Jer. 31:35,36]

        23
        Ja aina uudenkuun päivänä ja jokaisena sapattina tulee koko ihmissuku, ja kaikki kumartuvat minun eteeni, sanoo Herra. [Sak. 14:16]
        24
        Ja kun he lähtevät ulos, he näkevät niiden ruumiit, jotka ovat minusta luopuneet.
        Mato, joka niitä kalvaa, ei kuole, liekki, joka niitä nuolee, ei sammu.
        Ne ovat kauhistava varoitus koko ihmissuvulle.
        [Dan. 12:2; Judit 16:17; Mark. 9:48]

        Ilm. 21:2
        Näin, kuinka pyhä kaupunki, uusi Jerusalem, laskeutui taivaasta Jumalan luota juhla- asuisena, niin kuin morsian, joka on kaunistettu sulhasta varten. [Jes. 52:1; Gal. 4:26; Hepr. 12:22; Ilm. 3:12 | 2. Kor. 11:2; Ilm. 19:7]

        Ilm. 21:14
        Kaupungin muurissa oli kaksitoista peruskiveä, ja niissä oli kaksitoista nimeä, Karitsan kahdentoista apostolin nimet. [Hes. 48:31]

        Rauhan Ruhtinas

        "Israel on ensimmäinen kansa ja ainoa tosi kansa Herran edessä"
        Babylonin pakkosiirtolaisuudesta paluun yhteydessä Jla antoi Israelin kansalle uuden armon ajan 490 vuotta - ei pitempää aikaa.

        Se alkoi kuninkaan käskystä, että israelilaiset saisivat palata omaan maahansa. Ja päättyi, kun israelin johtajat kieltäytyivät Jlan tarjoamasta pelastuksesta Jeesuksen opetusten kautta. Stefanoksen kivittämisestä he aloittivat seurakunnan vainon. Siihen päättyi Israelin armonaika. Siitä lähtien Jlan seurakunnan ovat muodastaneet uskovat - ei enää mikään kansakunta.


      • Anonyymi
        AnttiVKantola kirjoitti:

        Jerusalem on ollut melkein luomisesta asti -
        tuo Jumalan asuinsija (Melkisedekin järjestyksen
        mukaan). Israel on ensimmäinen kansa ja ainoa tosi
        kansa Herran edessä.

        Nyt on pakanaseurakunnan aika, mutta Israel tulee
        vielä toimimaan valitun kansan roolissa, tuhat vuotta:

        Jes 66:20-24
        20
        He tuovat kaikki veljenne kaikkien kansojen keskeltä, lahjaksi Herralle, he tuovat heidät hevosilla ja avovaunuilla ja katetuilla vankkureilla ja muuleilla ja ratsukameleilla Jerusalemiin, minun pyhälle vuorelleni -- sanoo Herra -- samalla tavoin kuin israelilaiset tuovat uhrilahjana ruokaa puhtaissa astioissa Herran huoneeseen. [Jes. 43:6 ]

        21
        Ja minä otan myös näitä vastatulleita palvelemaan pappeina ja leeviläisinä, sanoo Herra.
        22
        Niin kuin uusi taivas ja uusi maa, jotka minä luon, pysyvät minun edessäni, sanoo Herra, niin pysyvät minun edessäni teidän sukunne ja teidän nimenne. [Jes. 65:17; Jer. 31:35,36]

        23
        Ja aina uudenkuun päivänä ja jokaisena sapattina tulee koko ihmissuku, ja kaikki kumartuvat minun eteeni, sanoo Herra. [Sak. 14:16]
        24
        Ja kun he lähtevät ulos, he näkevät niiden ruumiit, jotka ovat minusta luopuneet.
        Mato, joka niitä kalvaa, ei kuole, liekki, joka niitä nuolee, ei sammu.
        Ne ovat kauhistava varoitus koko ihmissuvulle.
        [Dan. 12:2; Judit 16:17; Mark. 9:48]

        Ilm. 21:2
        Näin, kuinka pyhä kaupunki, uusi Jerusalem, laskeutui taivaasta Jumalan luota juhla- asuisena, niin kuin morsian, joka on kaunistettu sulhasta varten. [Jes. 52:1; Gal. 4:26; Hepr. 12:22; Ilm. 3:12 | 2. Kor. 11:2; Ilm. 19:7]

        Ilm. 21:14
        Kaupungin muurissa oli kaksitoista peruskiveä, ja niissä oli kaksitoista nimeä, Karitsan kahdentoista apostolin nimet. [Hes. 48:31]

        Rauhan Ruhtinas

        "Jerusalem on ollut melkein luomisesta asti tuo Jumalan asuinsija"

        Eipä ollut mitään tietoa Jerusalemista Aatamin ja Eevan aikaan , eikä Nooan aikaan jne.

        Jlan erityiselle kansalle lupaamasta maasta tuli ensimmäisen kerran lupaus Aabrahamille.
        Meni vielä vuosisatoja, ennenkuin Israelin kansa saapui Egyptin orjuudesta tähän luvattuun maahan.
        Suurin osa heimoista karkotetiin sieltä pois jo muutaman sadan vuoden jälkeen.
        Loputkin vietiin myöhemmin Babyloniin pakkosiirtolaisuuteen.
        Josta Jla vielä kerran palautti heidät takaisin Israeliin 490 vuodeksi.

        Uudessa Testamentissa tulee selvästi esiin, että Jeesus tuli ensin asumaan meidän ihmisten keskuuteen. Ja että Jla haluaa asua ihmisten sydämessä - ei missään yksittäisessä kaupungissa vaan kaikkialla ympäri maailmaa.

        Joh1:14. Ja Sana tuli lihaksi ja asui meidän keskellämme, ja me katselimme hänen kirkkauttansa, senkaltaista kirkkautta, kuin ainokaisella Pojalla on Isältä; ja hän oli täynnä armoa ja totuutta.

        Joh14:23 Jeesus vastasi:
        »Jos joku rakastaa minua, hän noudattaa minun sanaani. Minun Isäni rakastaa häntä, ja me tulemme hänen luokseen ja jäämme asumaan hänen luokseen.


    • Noin minäkin olen ymmärtänyt kiihkoadventistien
      vättämien perusteella. Että 10 käskyä on pidettävä
      täysin - eivätkä myönnä sitä tosiasiaa, ettei
      kukaan siihen kykene alkuunkaan.
      Sapattikäskykin on kaikessa hiljaisuudessa
      typistetty koskemaan vain lauantain VALINTAA ja
      sunnuntain demonisoimista.

      Mutta jos myönnämme, ettemme kykene tai edes halua
      käskyjä täyttää, niin me saamme paeta Jeesuksken
      armolliseen huomaan.
      Ainoastaan siihen asti, kun väitämme käskyt
      pitävämme, olemme lain kirouksen alla.

      • olet eksynyt

        ==> eivätkä myönnä sitä tosiasiaa, ettei
        kukaan siihen kykene alkuunkaan.


      • Veli Herrassa
        olet eksynyt kirjoitti:

        ==> eivätkä myönnä sitä tosiasiaa, ettei
        kukaan siihen kykene alkuunkaan.

        Milloin olet katsonut naisen polkupyörää himoiten?

        Milloin viimeksi sanoit veljellesi: " Sinä hullu"
        Vastaan itse : Juuri äsken!

        Lain tehtävä on osoittaa synti!


      • väliaikainen
        Veli Herrassa kirjoitti:

        Milloin olet katsonut naisen polkupyörää himoiten?

        Milloin viimeksi sanoit veljellesi: " Sinä hullu"
        Vastaan itse : Juuri äsken!

        Lain tehtävä on osoittaa synti!

        3:21   Mutta nyt Jumalan vanhurskaus, josta laki ja profeetat todistavat, on ilmoitettu ILMAN LAKIA,

        2:14   Sillä kun pakanat, joilla ei lakia ole, luonnostansa tekevät, mitä laki vaatii, niin he, vaikka heillä ei lakia ole, ovat itse itsellensä laki

        9:30   Mitä me siis sanomme? Että pakanat, jotka eivät tavoitelleet vanhurskautta, ovat saavuttaneet vanhurskauden, mutta sen vanhurskauden, joka tulee uskosta;


      • olet eksynyt kirjoitti:

        ==> eivätkä myönnä sitä tosiasiaa, ettei
        kukaan siihen kykene alkuunkaan.

        Luojan kiitos, että esiinnyt kasvottomana, vailla
        tunnistettavaa nimeä!
        Sillä jos Isä tietäisi, että väität olevasi
        lapsi hyvyytesi tähden, etkä lapseksi syntymisen tähden
        - niin rakastava Isä kurittaisi niin, että
        todella tulisit tietämään olevasi lapsi VAIN
        lapseksi syntymisen perusteella.

        Teet itsesi pyhemmäksi kuin pyhä Pietari, joka
        vaellustaan häveten pysyi saada tulla ristiinnaulituksi PÄÄ ALASPÄIN.

        Väitätkö, että Pietari ristiinnaulittiin lain
        hylkäämisen vuoksi? Niin tapahtuikin - mutta
        Jumalan näkökulmasta katsottuna hänestä tuli
        marttyyri Jeesuksen todistuksen ja profetian
        hengen tähden!
        Ok - senkun olet pyhääkin pyhempi, mutta oletko
        valmis käymään läpi Jeesuksen tuskalliset
        tivaamiset siitä rakastamisesta?


        JEESUKSEN TODISTUS JA PROFETIAN HENKI

        Joh 21:17-19
        17
        Hän sanoi hänelle kolmannen kerran: "Simon, Johanneksen poika, olenko minä sinulle rakas?" Pietari tuli murheelliseksi siitä, että hän kolmannen kerran sanoi hänelle: "Olenko minä sinulle rakas?"
        ja vastasi hänelle: "Herra, sinä tiedät kaikki; sinä tiedät, että olet minulle rakas".
        Jeesus sanoi hänelle: "Ruoki minun lampaitani.
        18
        Totisesti, totisesti minä sanon sinulle: kun olit nuori, niin sinä vyötit itsesi ja kuljit, minne tahdoit;
        mutta kun vanhenet, niin sinä ojennat kätesi, ja sinut vyöttää toinen ja vie sinut, minne et tahdo."
        19
        Mutta sen hän sanoi antaakseen tietää, minkäkaltaisella kuolemalla Pietari oli kirkastava Jumalaa. Ja tämän sanottuaan hän lausui hänelle: "Seuraa minua".

        Apt 15:10
        Miksi te siis nyt kiusaatte Jumalaa ja tahdotte panna opetuslasten niskaan ikeen, jota eivät meidän isämme emmekä M E K Ä Ä N ole jaksaneet kantaa?
        28
        Sillä Pyhä Henki ja me olemme nähneet hyväksi, ettei teidän päällenne ole pantava enempää kuormaa kuin nämä välttämättömät:
        29
        että kartatte epäjumalille uhrattua ja verta ja lihaa, josta ei veri ole laskettu, ja haureutta. Jos te näitä vältätte, niin teidän käy hyvin. Jääkää hyvästi!"


      • Anonyymi

        "Mutta jos myönnämme, ettemme kykene tai edes halua käskyjä täyttää, niin me saamme paeta Jeesuksken armolliseen huomaan."

        Onpa kummallista, että emme halua noudattaa mitä Jla sanoo, mutta silti haluamme turvautua hänen armoonsa.
        Kyse on valinnasta. Jeesus aina kysyi: Mitä tahdot, että minä sinulle tekisin?
        Tahdotko kunnioittaa Jlaa ja palvella häntä yli kaiken? vai tahdotko palvella omia mielihalujasi?


      • Anonyymi
        AnttiVKantola kirjoitti:

        Luojan kiitos, että esiinnyt kasvottomana, vailla
        tunnistettavaa nimeä!
        Sillä jos Isä tietäisi, että väität olevasi
        lapsi hyvyytesi tähden, etkä lapseksi syntymisen tähden
        - niin rakastava Isä kurittaisi niin, että
        todella tulisit tietämään olevasi lapsi VAIN
        lapseksi syntymisen perusteella.

        Teet itsesi pyhemmäksi kuin pyhä Pietari, joka
        vaellustaan häveten pysyi saada tulla ristiinnaulituksi PÄÄ ALASPÄIN.

        Väitätkö, että Pietari ristiinnaulittiin lain
        hylkäämisen vuoksi? Niin tapahtuikin - mutta
        Jumalan näkökulmasta katsottuna hänestä tuli
        marttyyri Jeesuksen todistuksen ja profetian
        hengen tähden!
        Ok - senkun olet pyhääkin pyhempi, mutta oletko
        valmis käymään läpi Jeesuksen tuskalliset
        tivaamiset siitä rakastamisesta?


        JEESUKSEN TODISTUS JA PROFETIAN HENKI

        Joh 21:17-19
        17
        Hän sanoi hänelle kolmannen kerran: "Simon, Johanneksen poika, olenko minä sinulle rakas?" Pietari tuli murheelliseksi siitä, että hän kolmannen kerran sanoi hänelle: "Olenko minä sinulle rakas?"
        ja vastasi hänelle: "Herra, sinä tiedät kaikki; sinä tiedät, että olet minulle rakas".
        Jeesus sanoi hänelle: "Ruoki minun lampaitani.
        18
        Totisesti, totisesti minä sanon sinulle: kun olit nuori, niin sinä vyötit itsesi ja kuljit, minne tahdoit;
        mutta kun vanhenet, niin sinä ojennat kätesi, ja sinut vyöttää toinen ja vie sinut, minne et tahdo."
        19
        Mutta sen hän sanoi antaakseen tietää, minkäkaltaisella kuolemalla Pietari oli kirkastava Jumalaa. Ja tämän sanottuaan hän lausui hänelle: "Seuraa minua".

        Apt 15:10
        Miksi te siis nyt kiusaatte Jumalaa ja tahdotte panna opetuslasten niskaan ikeen, jota eivät meidän isämme emmekä M E K Ä Ä N ole jaksaneet kantaa?
        28
        Sillä Pyhä Henki ja me olemme nähneet hyväksi, ettei teidän päällenne ole pantava enempää kuormaa kuin nämä välttämättömät:
        29
        että kartatte epäjumalille uhrattua ja verta ja lihaa, josta ei veri ole laskettu, ja haureutta. Jos te näitä vältätte, niin teidän käy hyvin. Jääkää hyvästi!"

        "28 Sillä Pyhä Henki ja me olemme nähneet hyväksi, ettei teidän päällenne ole pantava enempää kuormaa kuin nämä välttämättömät:
        29että kartatte epäjumalille uhrattua ja verta ja lihaa, josta ei veri ole laskettu, ja haureutta. Jos te näitä vältätte, niin teidän käy hyvin. Jääkää hyvästi!""

        Tuon ensimmäisen kirkolliskokouksen asialistalla oli: tuliko ei juutalaisia vaatia ympärileikkauttamaan itsensä vai ei.

        Asialistalla ei ollut esim 10 käskyn laki.


    • Ihan nuoruudessa ennenkuin olin rauhan Jeesuksessa löytänyt. Jo ensimmäisen adventistin kohtaaminen elämässäni antoi viitteitä siitä, että ollaan tekemisissä lakiuskonnon kanssa. Sillä tämä adventisti ei kertonut Jeesuksesta, eikä evankeliumista yhtään mitään minulle. Vaan toi esille 10 käskystä sapattikäskyn. Juonesta, jonka mukaan on menty katolisen kirkon toimesta muuttamaan lauantai sapatin sunnuntaille. Toi esille senkin, että tämän sunnuntain pitäminen on pedonmerkkin hyväksymistä ja vastaavasti sapatti on kuuliaisuuden merkkinä.
      Kuuntelin tuon adventistin vuodatusta monet kerrat, eikä tämä tuonut minulle minkäänlaista rauhaa.

      Törmätessä moniin helluntailaisiin, baptisteihin, "herääneisiin" luterilaisiin minulle kerrottiin aina Jeesuksesta ja evankeliumin sanomasta. Joka saikin minut tulemaan ja löytämään iankaikkisen lähteen.
      Äärettömän tärkeää on mitä ollaan tarjoamassa. Lakiako on kristittyjen käsketty julistaa? Ei todellakaan!
      Evankeliumin sanoma pelastaa tänäpäivänäkin tavoittamiaan sieluja. Joten on aika adventistien lopettaa väärinpäin kieriskely ja palata Raamatun oikeille alkulähteille julistamaan oikeaa puhtoista evankeliumia. Ja omaksumaan Sanan elävän voiman vaikutuksen omaan elämäänsä.

      Room 3:21 "Mutta nyt Jumalan vanhurskaus, josta laki ja profeetat todistavat, on ilmoitettu ilman lakia"

      • Eki...

        Adv.eivät todista Jeesuksesta uskomattomille. Eihän oppi-kysymykset ketään pelasta. Adv-oppi rutisee muutenkin kuivuuttaan...


      • Eki... kirjoitti:

        Adv.eivät todista Jeesuksesta uskomattomille. Eihän oppi-kysymykset ketään pelasta. Adv-oppi rutisee muutenkin kuivuuttaan...

        Onhan heillä evankeliumiakin tarjolla( rajotetusti). Mutta se hiertää, miksi eivät sitä päällimäisenä pidä.
        Olisiko pelkona liiallisen ilosanoman tuoma vapaus, ilman heidän viimeistä selitystä asiaan?


      • ylifariseus

        julistamaan, ja samalla panee lakinsa sydämiimme.

        Laittomuuden saarnaajistako sinä lohtua etsit, eikö sen hengen hallitsija pudotettu alas taivaasta. Mihinkä sinä silloin enää kristinuskoa tarvitset, kun valheen mestari on oppaanasi, joka kumosi käskyt jo taivaassa.
        Pyrittekö te tekemään Jeesuksestakin lusiferin työkaverin käskyjen kumoamisessa, on sulla Ekin kanssa valoisa evankeliumi, sellainen valkeus sopiikin pimeisiin sieluihin.
        Pimeyttä he pitävät valkeutena ja valkeutta pimeytenä, olisikohan aika tehdä parannus.


      • ylifariseus kirjoitti:

        julistamaan, ja samalla panee lakinsa sydämiimme.

        Laittomuuden saarnaajistako sinä lohtua etsit, eikö sen hengen hallitsija pudotettu alas taivaasta. Mihinkä sinä silloin enää kristinuskoa tarvitset, kun valheen mestari on oppaanasi, joka kumosi käskyt jo taivaassa.
        Pyrittekö te tekemään Jeesuksestakin lusiferin työkaverin käskyjen kumoamisessa, on sulla Ekin kanssa valoisa evankeliumi, sellainen valkeus sopiikin pimeisiin sieluihin.
        Pimeyttä he pitävät valkeutena ja valkeutta pimeytenä, olisikohan aika tehdä parannus.

        Gal. 4
        "Te otatte vaarin päivistä ja kuukausista ja juhla-ajoista ja vuosista.
        Minä pelkään teidän tähtenne, että olen ehkä turhaan teistä vaivaa nähnyt."

        Room. 14:5
        "Joku pitää yhtä päivää toista parempana, toiselle kaikki päivät ovat samanarvoisia. Kukin olkoon omassa vakaumuksessaan varma."


      • sydämiin
        ylifariseus kirjoitti:

        julistamaan, ja samalla panee lakinsa sydämiimme.

        Laittomuuden saarnaajistako sinä lohtua etsit, eikö sen hengen hallitsija pudotettu alas taivaasta. Mihinkä sinä silloin enää kristinuskoa tarvitset, kun valheen mestari on oppaanasi, joka kumosi käskyt jo taivaassa.
        Pyrittekö te tekemään Jeesuksestakin lusiferin työkaverin käskyjen kumoamisessa, on sulla Ekin kanssa valoisa evankeliumi, sellainen valkeus sopiikin pimeisiin sieluihin.
        Pimeyttä he pitävät valkeutena ja valkeutta pimeytenä, olisikohan aika tehdä parannus.

        Ihmettelen vaan, kun kaikkien sydämiin ei olekaan pantu sitä israelilaisten lakia. Ilmeisesti ne ihmiset ovat saaneet erilaisen sydämen, jotka eivät asu siellä litteässä maassa ja joiden sukujuuret ulottuvat paljon pidemmälle kuin vain 6000 vuoden päähän.


      • ylifariseus
        Utulila kirjoitti:

        Gal. 4
        "Te otatte vaarin päivistä ja kuukausista ja juhla-ajoista ja vuosista.
        Minä pelkään teidän tähtenne, että olen ehkä turhaan teistä vaivaa nähnyt."

        Room. 14:5
        "Joku pitää yhtä päivää toista parempana, toiselle kaikki päivät ovat samanarvoisia. Kukin olkoon omassa vakaumuksessaan varma."

        että vain yhdeksän käskyä on voimassa, ja sunnuntaina on sinun pidettävä pyhäsi.

        Yli 90% pitää sununtaita varmana pyhänä ja vielä varmemmin he pitävät sapattia arkena.

        Mikähän on sinunkin pyhyytesi perusta varmuudella?


      • ylifariseus kirjoitti:

        että vain yhdeksän käskyä on voimassa, ja sunnuntaina on sinun pidettävä pyhäsi.

        Yli 90% pitää sununtaita varmana pyhänä ja vielä varmemmin he pitävät sapattia arkena.

        Mikähän on sinunkin pyhyytesi perusta varmuudella?

        Koetko jotenkin olevasi parempi ja täydellisempi kuin minä valitsemasi lepopäivän mukaan?
        Miten minun lepääminen/hiljentyminen Jumalani edessä olisi huonompaa kuin sinun?


      • ylifariseus
        Utulila kirjoitti:

        Koetko jotenkin olevasi parempi ja täydellisempi kuin minä valitsemasi lepopäivän mukaan?
        Miten minun lepääminen/hiljentyminen Jumalani edessä olisi huonompaa kuin sinun?

        90% parempana koska minulle jää vain yhden päivän mahdollisuus, joka ei ole edes minun valitsema, vaan Jumalan valitsema päivä minulle.

        Sinähän siitä varmuudesta retostelit.


      • ylifariseus kirjoitti:

        90% parempana koska minulle jää vain yhden päivän mahdollisuus, joka ei ole edes minun valitsema, vaan Jumalan valitsema päivä minulle.

        Sinähän siitä varmuudesta retostelit.

        Jos koet täyttäväsi kaikki lakipykälät piirtoasi myöden, et varmaankaan tarvitse edes sovittajaa elämääsi. Minä puolestani tarvitsen Kristusta alati ollakseni Jumalalle kelpaava.
        Ei siihen, että täyttäisin kymmentä käskyä vaan siihen, että muuttuisin, en minkään lainvaatimana, vaan Jumalan armon(rakkauden) vaikutuksen kautta.


      • ylifariseus
        Utulila kirjoitti:

        Jos koet täyttäväsi kaikki lakipykälät piirtoasi myöden, et varmaankaan tarvitse edes sovittajaa elämääsi. Minä puolestani tarvitsen Kristusta alati ollakseni Jumalalle kelpaava.
        Ei siihen, että täyttäisin kymmentä käskyä vaan siihen, että muuttuisin, en minkään lainvaatimana, vaan Jumalan armon(rakkauden) vaikutuksen kautta.

        kun laki ei kelpaa ohjeeksi.

        Ei sinun eikä minun tarvitsekkaan täyttää kymmenen käskyn lakia, sillä Jeesus on täyttänyt sen puolestamme, mutta lain vaatimus ei ole hävinnyt mihinkään.
        Kuinka ihminen voi muuttua taistellessaan lakia vastaan, ei siinä auta enää armokaan, jos hylkäät sen lain jonka Jeesus on asettanut sydämeesi.

        Emmeköhän me kumpikin ymmärretä asia sisällön oikein, mutta veistelemme siitä, että toisetkin saisi ajateltavaa.
        Sekä kumottu, että täytetty laki voidaan käsittää samalla tavalla kunhan ymmärretään kumpi on sovitettava, laki vai syntinen, sillä eihän laki ole rikkonut itseään vastaan, vaan syntinen tarvitsee sovituksen.
        Armo kuuluu Jeesuksen veressä syntinsä sovitetuksi tulleille syntisille, jotka turvautuvat Hänen armoonsa.
        Laki täytettiin, mutta lain vaatimukset kumottiin syntisen osalta Jeesuksen sovintotyön kautta, joka luettiin syntisen hyväksi, ja näin laki täytettiin ja vahvistettiin.
        Laki ei tarvitse sovitusta vaan syntinen rikkomuksestaan, sillä laki ilmaisee Jumalan tahdon, ja on ikuinen.


      • ylifariseus kirjoitti:

        kun laki ei kelpaa ohjeeksi.

        Ei sinun eikä minun tarvitsekkaan täyttää kymmenen käskyn lakia, sillä Jeesus on täyttänyt sen puolestamme, mutta lain vaatimus ei ole hävinnyt mihinkään.
        Kuinka ihminen voi muuttua taistellessaan lakia vastaan, ei siinä auta enää armokaan, jos hylkäät sen lain jonka Jeesus on asettanut sydämeesi.

        Emmeköhän me kumpikin ymmärretä asia sisällön oikein, mutta veistelemme siitä, että toisetkin saisi ajateltavaa.
        Sekä kumottu, että täytetty laki voidaan käsittää samalla tavalla kunhan ymmärretään kumpi on sovitettava, laki vai syntinen, sillä eihän laki ole rikkonut itseään vastaan, vaan syntinen tarvitsee sovituksen.
        Armo kuuluu Jeesuksen veressä syntinsä sovitetuksi tulleille syntisille, jotka turvautuvat Hänen armoonsa.
        Laki täytettiin, mutta lain vaatimukset kumottiin syntisen osalta Jeesuksen sovintotyön kautta, joka luettiin syntisen hyväksi, ja näin laki täytettiin ja vahvistettiin.
        Laki ei tarvitse sovitusta vaan syntinen rikkomuksestaan, sillä laki ilmaisee Jumalan tahdon, ja on ikuinen.

        Varmaan olemme samaa mieltä tästä. Laki ei pyhitä, eikä vanhurskauta ketään. Laki osoittaa syntiseksi.

        Tästä sitten varmaan ollan erimieltä. Ajattelen kymmenenkäskyn olevan voimassa siltä osin kuin se on UT:ssa toistettu uuden liiton seurakunnalle.


      • päättelet?
        Utulila kirjoitti:

        Varmaan olemme samaa mieltä tästä. Laki ei pyhitä, eikä vanhurskauta ketään. Laki osoittaa syntiseksi.

        Tästä sitten varmaan ollan erimieltä. Ajattelen kymmenenkäskyn olevan voimassa siltä osin kuin se on UT:ssa toistettu uuden liiton seurakunnalle.

        UT:ssa on toistettu paljon VT:n käskyjä. Miksi ne kaikki eivät ole voimassa? Eihän UT:ssa mainita mitään "kymmenestä käskystä" ja VT:ssa sillä tarkoitetaan liiton ehtoja eikä Luther´ia.


      • laki?
        Utulila kirjoitti:

        Varmaan olemme samaa mieltä tästä. Laki ei pyhitä, eikä vanhurskauta ketään. Laki osoittaa syntiseksi.

        Tästä sitten varmaan ollan erimieltä. Ajattelen kymmenenkäskyn olevan voimassa siltä osin kuin se on UT:ssa toistettu uuden liiton seurakunnalle.

        Onko se laki, joka osoittaa syntiseksi, yhtä kuin "kymmenen käskyä". Missä tällaista kerrotaan?


      • Kyllä jokaisella on
        sydämiin kirjoitti:

        Ihmettelen vaan, kun kaikkien sydämiin ei olekaan pantu sitä israelilaisten lakia. Ilmeisesti ne ihmiset ovat saaneet erilaisen sydämen, jotka eivät asu siellä litteässä maassa ja joiden sukujuuret ulottuvat paljon pidemmälle kuin vain 6000 vuoden päähän.

        oikeudenmukaisauuden laki sydämessään, sehän on omatunto! Jumalan jokainen käsky kehoittaa vain oikeudenmukaisuuteen ja rakkauteen, niin Jumalaa, kuin lähimäistäkin kohtaan.


      • päättelet? kirjoitti:

        UT:ssa on toistettu paljon VT:n käskyjä. Miksi ne kaikki eivät ole voimassa? Eihän UT:ssa mainita mitään "kymmenestä käskystä" ja VT:ssa sillä tarkoitetaan liiton ehtoja eikä Luther´ia.

        Kyllä UT:ssa toistetaan kaikki kymmenestä käskystä paitsi sapattikäskyä. Kristinuskossa nojaamme apostolien antamiin kirjeisiin.


      • nojaatte
        Utulila kirjoitti:

        Kyllä UT:ssa toistetaan kaikki kymmenestä käskystä paitsi sapattikäskyä. Kristinuskossa nojaamme apostolien antamiin kirjeisiin.

        lusiferin kylkeen sapatin kumoamisessa.


      • tiedät
        Utulila kirjoitti:

        Kyllä UT:ssa toistetaan kaikki kymmenestä käskystä paitsi sapattikäskyä. Kristinuskossa nojaamme apostolien antamiin kirjeisiin.

        Miten olet selvittänyt itsellesi raamatun mukaan, mitkä ovat kymmenen käskyä?

        Raamatussa kymmenen käskyä ovat liiton ehdot 2.Moos.34

        Ei jeesus maininnut mitään kymmenestä käskystä, joten kaikki hänen mainitsemansa käskyt ovat ihan samanarvoisia.


      • ylifariseus kirjoitti:

        kun laki ei kelpaa ohjeeksi.

        Ei sinun eikä minun tarvitsekkaan täyttää kymmenen käskyn lakia, sillä Jeesus on täyttänyt sen puolestamme, mutta lain vaatimus ei ole hävinnyt mihinkään.
        Kuinka ihminen voi muuttua taistellessaan lakia vastaan, ei siinä auta enää armokaan, jos hylkäät sen lain jonka Jeesus on asettanut sydämeesi.

        Emmeköhän me kumpikin ymmärretä asia sisällön oikein, mutta veistelemme siitä, että toisetkin saisi ajateltavaa.
        Sekä kumottu, että täytetty laki voidaan käsittää samalla tavalla kunhan ymmärretään kumpi on sovitettava, laki vai syntinen, sillä eihän laki ole rikkonut itseään vastaan, vaan syntinen tarvitsee sovituksen.
        Armo kuuluu Jeesuksen veressä syntinsä sovitetuksi tulleille syntisille, jotka turvautuvat Hänen armoonsa.
        Laki täytettiin, mutta lain vaatimukset kumottiin syntisen osalta Jeesuksen sovintotyön kautta, joka luettiin syntisen hyväksi, ja näin laki täytettiin ja vahvistettiin.
        Laki ei tarvitse sovitusta vaan syntinen rikkomuksestaan, sillä laki ilmaisee Jumalan tahdon, ja on ikuinen.

        YLIFARISEUSTEN YLIMIELISYYTTÄ KRISTITTYJÄ KOHTAAN

        ### Armoko sinut osoittaa syntiseksi
        Kirjoittanut: ylifariseus 8.3.2008 klo 16.24
        kun laki ei kelpaa ohjeeksi. ###

        Sitten tekstin lomassa farisealainen mielistely:

        ### Emmeköhän me kumpikin ymmärretä asia sisällön oikein, mutta veistelemme siitä, että toisetkin saisi ajateltavaa. ###

        Lopussa paljastuu nuoleskelun perimmäinen pyrkimys: sanoa viimeinen sana kuin huomaamatta.

        ###Laki ei tarvitse sovitusta vaan syntinen rikkomuksestaan, sillä laki ilmaisee Jumalan tahdon, ja on ikuinen.###


        Yhdentekevää lain alta lunastetulle, onko laki ikuinen vai ei.
        Sillä uskovien täytyy joka tapauksessa kaihtaa lain kanssa
        huoraamista ja pysyä uskollisena aviopuolisolleen - Kristukselle.

        Room 7:3-6

        3
        Jos hän miehensä eläessä antautuu toiselle miehelle, hän on avionrikkoja.
        Mutta miehensä kuoltua hän on vapaa lain määräyksestä eikä tee aviorikosta, jos menee naimisiin toisen miehen kanssa. [Matt. 5:32]   
        4
        Samoin on teidän laitanne, veljeni. Kristuksen kuolemassa te hänen ruumiinsa jäseninä olette kuolleet vapaiksi laista ja kuulutte nyt toiselle, hänelle joka on herätetty kuolleista.
        Näin me kannamme hedelmää Jumalalle. [Gal. 2:19,20, 5:18; Kol. 2:14]
           
        5
        Silloin kun vielä olimme turmeltuneen luontomme vallassa, ruumiissamme vaikuttivat lain herättämät syntiset himot ja me kannoimme hedelmää kuolemalle. [Room. 6:21, 8:8; Gal. 5:19]   
        6
        Mutta kun nyt olemme kuolleet pois siitä, mikä piti meitä vallassaan, olemme päässeet vapaiksi laista.
        Nyt palvelemme Jumalaa uudella tavalla, Hengen mukaan, emme enää vanhalla tavalla, lain kirjaimen orjina. [Room. 6:4, 8:4; 2. Kor. 3:6]   

        ENTÄS KÄSKYJEN TÄYTTÄMINEN?

        Kristuksessa ei auta mitään se, että nuo alkeelliset 10 käskyä täyttäisi.
        Sydämiin piirretty laki suoriutuu, toivon mukaan, paljon enemmästä.

        Matt 5:21-22
        21
        "Teille on opetettu tämä isille annettu käsky: 'Älä tapa.' Se, joka tappaa, on ansainnut oikeuden tuomion.
        [2. Moos. 20:13 ; 5. Moos. 5:17 ]
        22 Mutta minä sanon teille:
        jokainen, joka on vihoissaan veljelleen, on ansainnut oikeuden tuomion.
        Samoin jokainen, joka sanoo veljelleen: 'Senkin hölmö', on ansainnut Suuren neuvoston tuomion,
        ja se, joka sanoo: 'Sinä hullu', on ansainnut helvetin tulen.
        [3. Moos. 19:17; Kol. 3:8; 1. Joh. 3:15]

        Uskovaisuus on vastuullista vapautta Kristuksessa!


      • ylifariseus
        AnttiVKantola kirjoitti:

        YLIFARISEUSTEN YLIMIELISYYTTÄ KRISTITTYJÄ KOHTAAN

        ### Armoko sinut osoittaa syntiseksi
        Kirjoittanut: ylifariseus 8.3.2008 klo 16.24
        kun laki ei kelpaa ohjeeksi. ###

        Sitten tekstin lomassa farisealainen mielistely:

        ### Emmeköhän me kumpikin ymmärretä asia sisällön oikein, mutta veistelemme siitä, että toisetkin saisi ajateltavaa. ###

        Lopussa paljastuu nuoleskelun perimmäinen pyrkimys: sanoa viimeinen sana kuin huomaamatta.

        ###Laki ei tarvitse sovitusta vaan syntinen rikkomuksestaan, sillä laki ilmaisee Jumalan tahdon, ja on ikuinen.###


        Yhdentekevää lain alta lunastetulle, onko laki ikuinen vai ei.
        Sillä uskovien täytyy joka tapauksessa kaihtaa lain kanssa
        huoraamista ja pysyä uskollisena aviopuolisolleen - Kristukselle.

        Room 7:3-6

        3
        Jos hän miehensä eläessä antautuu toiselle miehelle, hän on avionrikkoja.
        Mutta miehensä kuoltua hän on vapaa lain määräyksestä eikä tee aviorikosta, jos menee naimisiin toisen miehen kanssa. [Matt. 5:32]   
        4
        Samoin on teidän laitanne, veljeni. Kristuksen kuolemassa te hänen ruumiinsa jäseninä olette kuolleet vapaiksi laista ja kuulutte nyt toiselle, hänelle joka on herätetty kuolleista.
        Näin me kannamme hedelmää Jumalalle. [Gal. 2:19,20, 5:18; Kol. 2:14]
           
        5
        Silloin kun vielä olimme turmeltuneen luontomme vallassa, ruumiissamme vaikuttivat lain herättämät syntiset himot ja me kannoimme hedelmää kuolemalle. [Room. 6:21, 8:8; Gal. 5:19]   
        6
        Mutta kun nyt olemme kuolleet pois siitä, mikä piti meitä vallassaan, olemme päässeet vapaiksi laista.
        Nyt palvelemme Jumalaa uudella tavalla, Hengen mukaan, emme enää vanhalla tavalla, lain kirjaimen orjina. [Room. 6:4, 8:4; 2. Kor. 3:6]   

        ENTÄS KÄSKYJEN TÄYTTÄMINEN?

        Kristuksessa ei auta mitään se, että nuo alkeelliset 10 käskyä täyttäisi.
        Sydämiin piirretty laki suoriutuu, toivon mukaan, paljon enemmästä.

        Matt 5:21-22
        21
        "Teille on opetettu tämä isille annettu käsky: 'Älä tapa.' Se, joka tappaa, on ansainnut oikeuden tuomion.
        [2. Moos. 20:13 ; 5. Moos. 5:17 ]
        22 Mutta minä sanon teille:
        jokainen, joka on vihoissaan veljelleen, on ansainnut oikeuden tuomion.
        Samoin jokainen, joka sanoo veljelleen: 'Senkin hölmö', on ansainnut Suuren neuvoston tuomion,
        ja se, joka sanoo: 'Sinä hullu', on ansainnut helvetin tulen.
        [3. Moos. 19:17; Kol. 3:8; 1. Joh. 3:15]

        Uskovaisuus on vastuullista vapautta Kristuksessa!

        luulet vähemmän.


      • käsky!!!!
        Kyllä jokaisella on kirjoitti:

        oikeudenmukaisauuden laki sydämessään, sehän on omatunto! Jumalan jokainen käsky kehoittaa vain oikeudenmukaisuuteen ja rakkauteen, niin Jumalaa, kuin lähimäistäkin kohtaan.

        Luepa raamatusta jumalan jokainen käsky, niin voidaan jatkaa keskustelua. Miksi VT:ssa jumalan määräyksestä tapetaan ihmisiä, silläkö jumala osoitti rakkauttaan ihmisiä kohtaan? Mihin tarkoitukseen jumala keräsi niitä esinahanriekaleita?


      • Anonyymi
        sydämiin kirjoitti:

        Ihmettelen vaan, kun kaikkien sydämiin ei olekaan pantu sitä israelilaisten lakia. Ilmeisesti ne ihmiset ovat saaneet erilaisen sydämen, jotka eivät asu siellä litteässä maassa ja joiden sukujuuret ulottuvat paljon pidemmälle kuin vain 6000 vuoden päähän.

        Ei Jla sydämiin mitään israelilaisten lakeja kirjoittele.
        Jla kirjoittaa ihmissydämeen oman lakinsa uudessa liitossa.

        Hebr8: 10Tämän liiton minä teen Israelin kansan kanssa näiden päivien jälkeen, sanoo Herra: Minä panen lakini heidän sisimpäänsä, kirjoitan sen heidän sydämeensä.
        Minä olen heidän Jumalansa, ja he ovat minun kansani.


      • Anonyymi
        AnttiVKantola kirjoitti:

        YLIFARISEUSTEN YLIMIELISYYTTÄ KRISTITTYJÄ KOHTAAN

        ### Armoko sinut osoittaa syntiseksi
        Kirjoittanut: ylifariseus 8.3.2008 klo 16.24
        kun laki ei kelpaa ohjeeksi. ###

        Sitten tekstin lomassa farisealainen mielistely:

        ### Emmeköhän me kumpikin ymmärretä asia sisällön oikein, mutta veistelemme siitä, että toisetkin saisi ajateltavaa. ###

        Lopussa paljastuu nuoleskelun perimmäinen pyrkimys: sanoa viimeinen sana kuin huomaamatta.

        ###Laki ei tarvitse sovitusta vaan syntinen rikkomuksestaan, sillä laki ilmaisee Jumalan tahdon, ja on ikuinen.###


        Yhdentekevää lain alta lunastetulle, onko laki ikuinen vai ei.
        Sillä uskovien täytyy joka tapauksessa kaihtaa lain kanssa
        huoraamista ja pysyä uskollisena aviopuolisolleen - Kristukselle.

        Room 7:3-6

        3
        Jos hän miehensä eläessä antautuu toiselle miehelle, hän on avionrikkoja.
        Mutta miehensä kuoltua hän on vapaa lain määräyksestä eikä tee aviorikosta, jos menee naimisiin toisen miehen kanssa. [Matt. 5:32]   
        4
        Samoin on teidän laitanne, veljeni. Kristuksen kuolemassa te hänen ruumiinsa jäseninä olette kuolleet vapaiksi laista ja kuulutte nyt toiselle, hänelle joka on herätetty kuolleista.
        Näin me kannamme hedelmää Jumalalle. [Gal. 2:19,20, 5:18; Kol. 2:14]
           
        5
        Silloin kun vielä olimme turmeltuneen luontomme vallassa, ruumiissamme vaikuttivat lain herättämät syntiset himot ja me kannoimme hedelmää kuolemalle. [Room. 6:21, 8:8; Gal. 5:19]   
        6
        Mutta kun nyt olemme kuolleet pois siitä, mikä piti meitä vallassaan, olemme päässeet vapaiksi laista.
        Nyt palvelemme Jumalaa uudella tavalla, Hengen mukaan, emme enää vanhalla tavalla, lain kirjaimen orjina. [Room. 6:4, 8:4; 2. Kor. 3:6]   

        ENTÄS KÄSKYJEN TÄYTTÄMINEN?

        Kristuksessa ei auta mitään se, että nuo alkeelliset 10 käskyä täyttäisi.
        Sydämiin piirretty laki suoriutuu, toivon mukaan, paljon enemmästä.

        Matt 5:21-22
        21
        "Teille on opetettu tämä isille annettu käsky: 'Älä tapa.' Se, joka tappaa, on ansainnut oikeuden tuomion.
        [2. Moos. 20:13 ; 5. Moos. 5:17 ]
        22 Mutta minä sanon teille:
        jokainen, joka on vihoissaan veljelleen, on ansainnut oikeuden tuomion.
        Samoin jokainen, joka sanoo veljelleen: 'Senkin hölmö', on ansainnut Suuren neuvoston tuomion,
        ja se, joka sanoo: 'Sinä hullu', on ansainnut helvetin tulen.
        [3. Moos. 19:17; Kol. 3:8; 1. Joh. 3:15]

        Uskovaisuus on vastuullista vapautta Kristuksessa!

        "Sillä uskovien täytyy joka tapauksessa kaihtaa lain kanssa
        huoraamista ja pysyä uskollisena aviopuolisolleen - Kristukselle."

        Lailla on selkeä tehtävä Kristuksen ajassa.
        Laki saa ihmisen tuntemaan itsensä syntiseksi, joka tarvitsee armoa.
        Laki siis ajaa synnintuntoisen ihmisen Kristuksen ristin juurelle tunnustamaan syntinsä ja anomaan armoa.

        Rm3:20. Eihän yksikään ihminen tule hänen edessään vanhurskaaksi tekemällä lain vaatimia tekoja, sillä lain kautta tulee synnintunto.

        31Kumoammeko me siis lain vetoamalla uskoon? Emme suinkaan, me päinvastoin vahvistamme sen mitä laki sanoo.

        Rm7:7. Mitä meidän on siis sanottava? Onko laki syntiä? Ei toki. Mutta vasta lain vaikutuksesta tulin tuntemaan synnin. Himo olisi ollut minulle tuntematon asia, ellei laki olisi sanonut: »Älä himoitse.» 8 Saatuaan lain käskystä aiheen synti herätti minussa kaikenlaisia himoja. Ilman lakia synti on kuollut.
        12 Laki itse on silti pyhä, ja käsky on pyhä, oikea ja hyvä.


      • Anonyymi
        käsky!!!! kirjoitti:

        Luepa raamatusta jumalan jokainen käsky, niin voidaan jatkaa keskustelua. Miksi VT:ssa jumalan määräyksestä tapetaan ihmisiä, silläkö jumala osoitti rakkauttaan ihmisiä kohtaan? Mihin tarkoitukseen jumala keräsi niitä esinahanriekaleita?

        "Miksi VT:ssa jumalan määräyksestä tapetaan ihmisiä, silläkö jumala osoitti rakkauttaan ihmisiä kohtaan? "

        Miksi maailmassa tänäkin päivänä tuomitaan ihmisiä vankilaan?
        Miksi ihmisiä tuomitaan jopa kuolemaan ihmisten tuomioistuimissa?


    • Anonyymi

      Ihminen ei voi noudattaa kaikkia käskyjä. ja tämä on syy miksi jeesus kuoli ristillä syntiemme tähden. En kuitenkaan voi tietää jumalan toiminta tapaa tai tuomiota jumala on alku ja loppu eli kukaan ei voi tietää kuinka jumala tuomitsee.

      • Anonyymi

        On todella helppoa rikkoa kaikkia kymmentä käskyä. Minä rikon joka ikinen päivä kaikkia kymmentä käskyä ja varsinkin niitä uudessa testamentissa Jeesuksen esittämiä tiukennuksia niihin kymmeneen käskyyn. Nimittäin se, joka rikkoo yhtä käskyä, rikkoo silloin kaikkia kymmentä. Mm. huorin tekemistä on jo se, että katsoo naisen muotoja kadulla. Ymmärrän hyvin, että musliminaiset pukeutuvat väljään mekkoon ja peittävät hiuksensa ja nilkkansakin.
        Sellaistahan se elämä on.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        On todella helppoa rikkoa kaikkia kymmentä käskyä. Minä rikon joka ikinen päivä kaikkia kymmentä käskyä ja varsinkin niitä uudessa testamentissa Jeesuksen esittämiä tiukennuksia niihin kymmeneen käskyyn. Nimittäin se, joka rikkoo yhtä käskyä, rikkoo silloin kaikkia kymmentä. Mm. huorin tekemistä on jo se, että katsoo naisen muotoja kadulla. Ymmärrän hyvin, että musliminaiset pukeutuvat väljään mekkoon ja peittävät hiuksensa ja nilkkansakin.
        Sellaistahan se elämä on.

        "Minä rikon joka ikinen päivä kaikkia kymmentä käskyä"

        Miten sinä rikot 2. käskyä?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        "Minä rikon joka ikinen päivä kaikkia kymmentä käskyä"

        Miten sinä rikot 2. käskyä?

        "Miten sinä rikot 2. käskyä?"
        Kun rikon vaikka vain yhtä käskyä kymmenestä, rikon silloin koko lain. Raamattu sen opettaa.
        Olen siis osallinen kaikkien kymmenen käskyn rikkomiseen.
        Jaak. 2:10 "Sillä se, joka muuten kaikessa noudattaa lakia mutta rikkoo sitä yhdessä kohdassa, on syypää kaikilta kohdin."


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        "Miten sinä rikot 2. käskyä?"
        Kun rikon vaikka vain yhtä käskyä kymmenestä, rikon silloin koko lain. Raamattu sen opettaa.
        Olen siis osallinen kaikkien kymmenen käskyn rikkomiseen.
        Jaak. 2:10 "Sillä se, joka muuten kaikessa noudattaa lakia mutta rikkoo sitä yhdessä kohdassa, on syypää kaikilta kohdin."

        Raamatussa sanotaan, että laki on hengellinen ja Jeesus ilmaisi tämän kertomalla, että jo haukkumalla toista hulluksi rikkoo älä tapa -käskyä. Samoin naisen katsominen himoiten on älä tee huorin -käskyn rikkomista.

        Ei siis riitä pelkkä lain kirjaimen noudattaminen, vaan myös lain hengen noudattamista vaaditaan.

        No kysynkin sitten, että ilmaiseeko alkukieli sen jotenkin, että älä tapa -käskyn noudattaminen edellyttää myös sitä, ettei nimitä toista hulluksi tai jo naisen katsominen himoiten on älä tee -huorin käskyn rikkomista?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Raamatussa sanotaan, että laki on hengellinen ja Jeesus ilmaisi tämän kertomalla, että jo haukkumalla toista hulluksi rikkoo älä tapa -käskyä. Samoin naisen katsominen himoiten on älä tee huorin -käskyn rikkomista.

        Ei siis riitä pelkkä lain kirjaimen noudattaminen, vaan myös lain hengen noudattamista vaaditaan.

        No kysynkin sitten, että ilmaiseeko alkukieli sen jotenkin, että älä tapa -käskyn noudattaminen edellyttää myös sitä, ettei nimitä toista hulluksi tai jo naisen katsominen himoiten on älä tee -huorin käskyn rikkomista?

        Ei siihen tarvita alkukielen osaamista. Jokainen väärä motiivikin on jo syntiä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ei siihen tarvita alkukielen osaamista. Jokainen väärä motiivikin on jo syntiä.

        No vaikka sinä tämän nyt niin fiksusti ymmärrät sen jälkeen, kun Jeesus näitä käskyjä tulkkasi, niin mistä johtui, että niitä sitten ylipäätään tarvitsi tulkata?

        Eikö niiden hengellinen ulottuvuus käynyt ilmi jo alkukielestä?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        On todella helppoa rikkoa kaikkia kymmentä käskyä. Minä rikon joka ikinen päivä kaikkia kymmentä käskyä ja varsinkin niitä uudessa testamentissa Jeesuksen esittämiä tiukennuksia niihin kymmeneen käskyyn. Nimittäin se, joka rikkoo yhtä käskyä, rikkoo silloin kaikkia kymmentä. Mm. huorin tekemistä on jo se, että katsoo naisen muotoja kadulla. Ymmärrän hyvin, että musliminaiset pukeutuvat väljään mekkoon ja peittävät hiuksensa ja nilkkansakin.
        Sellaistahan se elämä on.

        "Mm. huorin tekemistä on jo se, että katsoo naisen muotoja kadulla. Ymmärrän hyvin, että musliminaiset pukeutuvat väljään mekkoon ja peittävät hiuksensa ja nilkkansakin.
        Sellaistahan se elämä on.

        Eipä taiteilijat taida tehdä syntiä, kun maalaavat alastonmalleista kuvia.
        Eikä se kauneuskilpailujen uimapukukierrokseenkaan katselu taida olla olla ko lain rikkomista.

        Tuossa Jeesuksen lausumassa oli kyse nimenomaan himoiten katsomisesta.

        Miksi jätit sanan "himoiten" pois omasta tekstistäsi? Ei pidä vääristellä Jeesuksen opetuksia harhaanjohtavilla lainauksilla.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        No vaikka sinä tämän nyt niin fiksusti ymmärrät sen jälkeen, kun Jeesus näitä käskyjä tulkkasi, niin mistä johtui, että niitä sitten ylipäätään tarvitsi tulkata?

        Eikö niiden hengellinen ulottuvuus käynyt ilmi jo alkukielestä?

        "No vaikka sinä tämän nyt niin fiksusti ymmärrät sen jälkeen, kun Jeesus näitä käskyjä tulkkasi, niin mistä johtui, että niitä sitten ylipäätään tarvitsi tulkata? "

        Hyvä kysymys.

        Syy on selkeä:
        Sen ajan kirjanoppineet tulkitsivat Raamatun tekstejä väärin.
        Jeesus tuli opettamaan oikeaa tulkintaa ja oikeaa soveltamista.
        Tämä tule evankeliumeissa toistuvasti esiin.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        "Mm. huorin tekemistä on jo se, että katsoo naisen muotoja kadulla. Ymmärrän hyvin, että musliminaiset pukeutuvat väljään mekkoon ja peittävät hiuksensa ja nilkkansakin.
        Sellaistahan se elämä on.

        Eipä taiteilijat taida tehdä syntiä, kun maalaavat alastonmalleista kuvia.
        Eikä se kauneuskilpailujen uimapukukierrokseenkaan katselu taida olla olla ko lain rikkomista.

        Tuossa Jeesuksen lausumassa oli kyse nimenomaan himoiten katsomisesta.

        Miksi jätit sanan "himoiten" pois omasta tekstistäsi? Ei pidä vääristellä Jeesuksen opetuksia harhaanjohtavilla lainauksilla.

        ""Mm. huorin tekemistä on jo se, että katsoo naisen muotoja kadulla. Ymmärrän hyvin, että musliminaiset pukeutuvat väljään mekkoon ja peittävät hiuksensa ja nilkkansakin"

        Tuo samanlainen pukeutuminen oli Suomessakin yleistä 100 v sitten.

        Miksi muslimimaissa nainen ei voi liikkua ulkona ilman miespuolista turvamiestä?
        Tiukimmissa muslimikulttuureissa "syntisen houkutteleva" suukin on peitettävä. Ja joissakin jopa "syntiin houkuttelevat" silmätkin.
        Peittävä pukeutuminen ei ole ratkaisu ihmisten pahuuteen.

        Mutta on myös kulttuureita, joissa ei käytetään lainkaan vaatteita.
        Eipä niissä kulttuureissa ole seksuaalista väkivaltaa jne.
        Niissä toteutuu Jeesuksen sana: Totuus tekee vapaaksi.


    • Anonyymi

      Olenko rikkonut 10käskyä kun olen maalannut eläinkuvia sekä käynyt varusmiespalveluksen.

    • Anonyymi

      Kol. 2:16 ei puhu kymmenessä käskyssä olevasta sapattikäskystä, vaan vuosittaisista sapattijuhlista kuten esim. suuri sovituspäivä.

    • Anonyymi

      "Siis kristityt eivät riko 10-käskyä vastaan pitämällä sunnuntain."

      Kyllä rikkovat ja tekevät sen tahallaan.

    • Anonyymi

      Minä myönnän rikkoneeni noita kaikkia kymmentä käskyä.
      Paitsi en ole koskaan himoinnut naapurin karjaa.

      • Anonyymi

        No sitten vain sovintoa tekemään niiden kanssa, joita vastaan olet rikkonut.


      • Anonyymi

        "Paitsi en ole koskaan himoinnut naapurin karjaa."

        Unohtuiko peltilehmä?


    • Kristuksen oma ei ole lainalla lainkaan..ei missään muodossa tai tavalla.
      Vapaa synnin ja kuoleman laista.
      Elämän laki on Jeesuksessa Kristuksessa.
      Se tekee eläväksi.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Haistoin ensin tuoksusi

      Käännyin katsomaan oletko se todellakin sinä , otin askeleen taakse ja jähmetyin. Moikattiin naamat peruslukemilla. Tu
      Ikävä
      4
      1509
    2. Naiset miltä kiihottuminen teissä tuntuu

      Kun miehellä tulee seisokki ja ja sellainen kihmelöinti sinne niin mitä naisessa köy? :)
      Sinkut
      18
      1133
    3. Hiljaiset hyvästit?

      Vai mikä on :( oonko sanonut jotain vai mitä?
      Ikävä
      5
      1021
    4. Olet sä kyllä

      ihme nainen. Mikä on tuo sun viehätysvoiman salaisuus?
      Ikävä
      13
      1019
    5. Tähdet, tähdet -tippuja Kake Randelin tilittää avoimena: "Tämä on viihdyttämistä, eikä sitä..."

      ISO kiitos Kake lauluistasi!Nyt ei vaan studioyleisö lämmennyt. Olet legenda! Lue Kake Randelinin mietteet: https://w
      Tv-sarjat
      19
      1018
    6. 4
      922
    7. Teuvo Hakkaraisesta tulee eurovaalien ääniharava

      Persuissa harmitellaan omaa tyhmyyttä
      Maailman menoa
      1
      918
    8. Näkymätöntä porukkaa vai ei

      Mon asuu yksin. Mitas mieltä ootte ?
      Ikävä
      3
      911
    9. Turha mun on yrittää saada yhteyttä

      Oot mikä oot ja se siitä
      Suhteet
      4
      899
    10. En koskaan

      Aliarvoinut, nauranut/pitänyt pilkkana, tai ajatellut mitään negatiivista sinusta. Jos nämä asiat uskot ja luotat sen v
      Ikävä
      49
      880
    Aihe