Leena Lehtolainen

on ala-arvoinen

Leena Lehtolainen on käsittämättömän huono dekkaristi. Esimerkkinä 2. viimeisin Maria Kallio -sarjan romaani Veren vimma. Se ilmestyi 2003, jolloin Lehtolainen oli kirjoittanut dekkareita jo 10 vuotta.

Dekkarin ei tarvitse olla 1:1 kuvaus poliisin työstä. Esimerkiksi Pentti Kirstilän dekkarit eivät edes yritä antaa realistista kuvaa siitä kuinka poliisi tutkii murhaa - jos kohta ehkä sen minkä esittää, esittää kohtuullisen hyvin. Kirstilän dekkareissa konstaapeli Hanhivaara kuljeskelee keljuilemassa epäillyille ja todistajille, vittuilee työkavereille ja murhatkin selviävän. Kirstilän dekkarit ovat psykolgista vääntöä.

Lehtolainen yrittää kirjoittee realistista dekkaria. Hän on kuvaavinaan suomalaisen poliisin työtä realistisesti. Tosiasiassa Lehtolainen ei liene koskaan lukenut poliisilakia, esitutkintalakia ja pakkokeinolajia - rikospoliisin raamattua. Jos on, hän on unohtanut niistä kaiken.

Veren vimmassa rikoskomisario epäilee, ettei murhajutussa saa kotietsintälupaa uhrin kotiin (aviomies on yksiepäillystä). Todellisuudessa rikoskomisario on kävelevä kotietsintälupa. Vähän myöhemmin hän haluaa hän haluaa uhrin mieheltä toimittajarouvan kirjoituksia. Kun aviomies kitisee, Kallio ilmoittaa "saamme ne kuitenkin oikeuden päätöksellä". Roskaa, peräisin jenkkisarjoista. Ja kas kummaa, 100 sivua myöhemmin Maria Kallio antaa alaisilleen kotietisintämääräykset eri kohteisiin - otti ja katosi jonnekin sinne väliin.

Tälläisia täysin uskomattomia mokia, jotka osoittavat ettei Lehtilainen tunne lainkaan alan lainsäädäntöä, joka juuri asettaa peruspuitteet koko rikostutkinnalle. Tulos on sellainen, ettei tiedä itkeäkö vaiko nauraa.

Heti alkuvaiheessa on kuusi sellaista henkilöä, joilla olisi ollut jonkun asteen motiivi ampua uhri. Yhdeltä otetaan käsistä ruutisavukoe. Hän oli toki tuossa vaiheessa vahvin ehdokas, mutta ei kovin kaukana muita. Miksei ei muilta otettu (paitsi kaksi (2) viikkoa myöhemmin yhdeltä). Eikä tämä mitään.

Kokeessa käynyt on vahva ehdokas tappajaksi pitkälle loppuolelle. Entäs koetulokset? Niistä ei kerrottu enää mitään. Lehtolainen unohti koko jutun.

Entäs rikospaikkatutkimus... ei sitä ilkeä edes kuvata.

En käsitä, mihin Lehtolaisen suosio perustuu, sillä hänen tekstinsä on muutoinkin suurelta osin hieman jäykkää - teennäisiä jaksoja aon aivan liikaa.

12

2892

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • scarabaeus

      Niin.
      Nyt kiinnostaa tämän huomioimasi herättämänä minuakin, että:

      Olisiko Sinulla sitten laittaa tähän muutama sellainen suomalaisen kirjailijan kirjoittama dekkari, jotka ovat huolella kirjoitettuja viimeisen päälle hiulattuja, virheettömiä?

      Luen äärimmäisen vähän suomalaisia dekkareita, siiis kyselen ihan, että lukisin muutaman taas vaihteeksi.

      Nyt viimeksi kirjaston uutuushyllyltä nappasin

      Reijo Mäki
      Vareksen vaeltava viisaus

      joka on hauska pikkukirjanen, kootut sitaatit.

      -
      Mitä dekkareita olisi hyvä lukea, siis näistä uusista suomalaisista?

      • Lehtolaista)

        scarabaeus:
        "Olisiko Sinulla sitten laittaa tähän muutama sellainen suomalaisen kirjailijan kirjoittama dekkari, jotka ovat huolella kirjoitettuja viimeisen päälle hiulattuja, virheettömiä?"

        Noh, noh, virheetöntä ihmistä ei ole nähtykään eikä virheetöntä kirjaa ole vielä kirjoitettu. Muistutan todenneeni, ettei dekkarin tarvitse olla poliisityönkään osalta "realistinen" tai autenttinen. Esimerkkinä Pentti Kirstilä, joka antaa "poliisin käsikirjalle" aika lailla pitkät, mutta on kirjoittanut muutamia erittäin hienoja dekkareita.

        Vaikka kirjoittaja ei olekaan enää uusi, niin en koskaan pysty sivuuttamaan yhtä:

        Suomalaisista dekakreista ovat mielestäni aivan omaa luokkaansa Matti Yrjänä Joensuun romaanit. Voisi tietysti kysyä kannattaako niitä tunkea lainkaan dekkari-genreen, vai onko rikos ja poliisi vain Joensuun yhteiskuntakritiikin ja moraalin tutkimisen välineitä (vrt. Dostojevskin Rikos ja rangaistus). Ehkä hän on päätynyt näihin välineisiin, koska itsekin poliisina tuntee ne parhaiten.

        Joensuun suurin vahvuus on, että suomalainen henkirikos esiintyy niissä todella omanaan: surkeana, sattumanvaraisena, ankeana. Siinä ei ole todellakaan gloriaan. Tältä osin Joensuun sekä realismi että humanismi on ylittämätön. Joensuu on kaikkiaan kirjailijana omaa luokkaansa suomalaisten dekkaristen joukossa.

        Uudemmista kirjailijoista Jarkko Sipilä kuvaa joskus niin tarkkaan poliisityön, että täytyy välillä vilkaista nimiölehteä: luenko romaania vai poliisin teknisen tutkinnan käsikirjaa?

        Sujuvan kertoja Harri Nykänen herättää minussa hiukka ristiriitaisia tunteita, mutta yhdestä hänet tullaan muistamaan aina: Raid. Raidin kautta Nykänen astuu parhaimmillaan suurten moraalisten dilemmojen äärelle.

        Tapani Bagge ei piittaa poliisin käsikirjasta vähääkään, mutta tuottaa mainiota tarinaa ja parhaimillaan hyvää sosiaalista kuvausta ja kiehtovia psykologisia suhteita.

        Mielenkiintoinen on myös myöhäisellä iällä aloittanut Hannu Vuorio. Ei myöskään poliisityön asiantuntija. Sen sijaan hänen romaaniensa Helsinki ja varsinkin Kallio maistuu, tuoksuu ja tuntuu aidolta Helsingiltä. Osin nostalgisesti. Vaikka Vuorio ei satsaa poliisityö "realismiin", hänellä on yksi jossain määrin yhteinen piirre Joensuun kanssa: myös Vuoriolla henkirikokset ovat yleensä yhtä surkeita, kuin ne ovat myös suomalaisessa todellisuudessa.

        On monia muitakin, mutta nyt rupesin miettimään, jotta olikohan edes yllä olevista yksikään sellaisia _uusia_ kirjoittajia, joista kysyit.


      • scarabaeus
        Lehtolaista) kirjoitti:

        scarabaeus:
        "Olisiko Sinulla sitten laittaa tähän muutama sellainen suomalaisen kirjailijan kirjoittama dekkari, jotka ovat huolella kirjoitettuja viimeisen päälle hiulattuja, virheettömiä?"

        Noh, noh, virheetöntä ihmistä ei ole nähtykään eikä virheetöntä kirjaa ole vielä kirjoitettu. Muistutan todenneeni, ettei dekkarin tarvitse olla poliisityönkään osalta "realistinen" tai autenttinen. Esimerkkinä Pentti Kirstilä, joka antaa "poliisin käsikirjalle" aika lailla pitkät, mutta on kirjoittanut muutamia erittäin hienoja dekkareita.

        Vaikka kirjoittaja ei olekaan enää uusi, niin en koskaan pysty sivuuttamaan yhtä:

        Suomalaisista dekakreista ovat mielestäni aivan omaa luokkaansa Matti Yrjänä Joensuun romaanit. Voisi tietysti kysyä kannattaako niitä tunkea lainkaan dekkari-genreen, vai onko rikos ja poliisi vain Joensuun yhteiskuntakritiikin ja moraalin tutkimisen välineitä (vrt. Dostojevskin Rikos ja rangaistus). Ehkä hän on päätynyt näihin välineisiin, koska itsekin poliisina tuntee ne parhaiten.

        Joensuun suurin vahvuus on, että suomalainen henkirikos esiintyy niissä todella omanaan: surkeana, sattumanvaraisena, ankeana. Siinä ei ole todellakaan gloriaan. Tältä osin Joensuun sekä realismi että humanismi on ylittämätön. Joensuu on kaikkiaan kirjailijana omaa luokkaansa suomalaisten dekkaristen joukossa.

        Uudemmista kirjailijoista Jarkko Sipilä kuvaa joskus niin tarkkaan poliisityön, että täytyy välillä vilkaista nimiölehteä: luenko romaania vai poliisin teknisen tutkinnan käsikirjaa?

        Sujuvan kertoja Harri Nykänen herättää minussa hiukka ristiriitaisia tunteita, mutta yhdestä hänet tullaan muistamaan aina: Raid. Raidin kautta Nykänen astuu parhaimmillaan suurten moraalisten dilemmojen äärelle.

        Tapani Bagge ei piittaa poliisin käsikirjasta vähääkään, mutta tuottaa mainiota tarinaa ja parhaimillaan hyvää sosiaalista kuvausta ja kiehtovia psykologisia suhteita.

        Mielenkiintoinen on myös myöhäisellä iällä aloittanut Hannu Vuorio. Ei myöskään poliisityön asiantuntija. Sen sijaan hänen romaaniensa Helsinki ja varsinkin Kallio maistuu, tuoksuu ja tuntuu aidolta Helsingiltä. Osin nostalgisesti. Vaikka Vuorio ei satsaa poliisityö "realismiin", hänellä on yksi jossain määrin yhteinen piirre Joensuun kanssa: myös Vuoriolla henkirikokset ovat yleensä yhtä surkeita, kuin ne ovat myös suomalaisessa todellisuudessa.

        On monia muitakin, mutta nyt rupesin miettimään, jotta olikohan edes yllä olevista yksikään sellaisia _uusia_ kirjoittajia, joista kysyit.

        Kiitos vastauksesta.

        Olen lukenut (tai selaillut) muutamia dekkareita näiltä kirjailijoita kyllä, paitsi Vuorio. Ja hänen kirjoissaan siis lisäksi Helsinkiä. Täytyypä tutustua.
        Uusista olen viimeksi lukenut Väinämöisen vyö. Tai oikeastaan se jäi sittenkin selailuksi. Sitten oli vielä joku näistä uusista, mutta enää en muista edes sen kirjan nimeä, senkin selailin vain, ei sytyttänyt. Ei oikein ole löytynyt suomalaisista samanlaisia lukuelämyksiä kuin ulkolaisista. Joku imu puuttuu, tiedä sitten. Taitaa olla lukijassa vikaa vikaa vikaa.
        Ulkolaisista Dennis Lehane, Denise Mina, Henning Mankell esim. ovat jotenkin niin kattavasti kirjoittavia. En dekkareista hae niinkään murhia vaan enemmänkin ajankuvaa, ehkä.


      • Loskis
        Lehtolaista) kirjoitti:

        scarabaeus:
        "Olisiko Sinulla sitten laittaa tähän muutama sellainen suomalaisen kirjailijan kirjoittama dekkari, jotka ovat huolella kirjoitettuja viimeisen päälle hiulattuja, virheettömiä?"

        Noh, noh, virheetöntä ihmistä ei ole nähtykään eikä virheetöntä kirjaa ole vielä kirjoitettu. Muistutan todenneeni, ettei dekkarin tarvitse olla poliisityönkään osalta "realistinen" tai autenttinen. Esimerkkinä Pentti Kirstilä, joka antaa "poliisin käsikirjalle" aika lailla pitkät, mutta on kirjoittanut muutamia erittäin hienoja dekkareita.

        Vaikka kirjoittaja ei olekaan enää uusi, niin en koskaan pysty sivuuttamaan yhtä:

        Suomalaisista dekakreista ovat mielestäni aivan omaa luokkaansa Matti Yrjänä Joensuun romaanit. Voisi tietysti kysyä kannattaako niitä tunkea lainkaan dekkari-genreen, vai onko rikos ja poliisi vain Joensuun yhteiskuntakritiikin ja moraalin tutkimisen välineitä (vrt. Dostojevskin Rikos ja rangaistus). Ehkä hän on päätynyt näihin välineisiin, koska itsekin poliisina tuntee ne parhaiten.

        Joensuun suurin vahvuus on, että suomalainen henkirikos esiintyy niissä todella omanaan: surkeana, sattumanvaraisena, ankeana. Siinä ei ole todellakaan gloriaan. Tältä osin Joensuun sekä realismi että humanismi on ylittämätön. Joensuu on kaikkiaan kirjailijana omaa luokkaansa suomalaisten dekkaristen joukossa.

        Uudemmista kirjailijoista Jarkko Sipilä kuvaa joskus niin tarkkaan poliisityön, että täytyy välillä vilkaista nimiölehteä: luenko romaania vai poliisin teknisen tutkinnan käsikirjaa?

        Sujuvan kertoja Harri Nykänen herättää minussa hiukka ristiriitaisia tunteita, mutta yhdestä hänet tullaan muistamaan aina: Raid. Raidin kautta Nykänen astuu parhaimmillaan suurten moraalisten dilemmojen äärelle.

        Tapani Bagge ei piittaa poliisin käsikirjasta vähääkään, mutta tuottaa mainiota tarinaa ja parhaimillaan hyvää sosiaalista kuvausta ja kiehtovia psykologisia suhteita.

        Mielenkiintoinen on myös myöhäisellä iällä aloittanut Hannu Vuorio. Ei myöskään poliisityön asiantuntija. Sen sijaan hänen romaaniensa Helsinki ja varsinkin Kallio maistuu, tuoksuu ja tuntuu aidolta Helsingiltä. Osin nostalgisesti. Vaikka Vuorio ei satsaa poliisityö "realismiin", hänellä on yksi jossain määrin yhteinen piirre Joensuun kanssa: myös Vuoriolla henkirikokset ovat yleensä yhtä surkeita, kuin ne ovat myös suomalaisessa todellisuudessa.

        On monia muitakin, mutta nyt rupesin miettimään, jotta olikohan edes yllä olevista yksikään sellaisia _uusia_ kirjoittajia, joista kysyit.

        ei rajaa tekijää niin hervantalaisen Seppo Jokisen komisario Koskisen töistä ja toilailuista kertovat kirjat saattaapi tuottaa iloa. Muuten olen melkopaljon lähtökohtaisesti samaa mieltä ylläolevasta.
        Tietennii on vielä nää arvokkaat ladyt, Arhippa ja Pakkaska. Eivät uusia, mutta Pakkaska petraa ikääntyessään. Useimmiten meneee kummallakin keittokirjapuolelle. Toki syyäkin pittää, toisinaan.


    • booky

      Mutta miksi siviilissäkin poliisi Marko Kilpi revittelee Jäätyneissä Ruusuissa, että sairaalasta irtoaa potilastietoja (asiaan kytkeytyneistä henkilöistä), mikäli rikoksesta tuomio on vähintään 6 vuotta vankeutta. Sosiaali- ja terveydenhuollon potilasasiakirjoja koskevan lainsäädännön tunnen kyllä ja yhtään mitään erioikeuksia rikollisuuden suhteen siinä ei ole säädetty. Rikoslakia en sen sijaan tunne.

      • minäpä

        Jos rikoksesta on mahdollista saada vähintään 6 vuotta vankeutta, lääkärin vaitiolovelvollisuus raukeaa. Näin Suomessa :)


      • booky
        minäpä kirjoitti:

        Jos rikoksesta on mahdollista saada vähintään 6 vuotta vankeutta, lääkärin vaitiolovelvollisuus raukeaa. Näin Suomessa :)

        Ei. Kyseessä on toimiminen todistajana ja tähän liittyvä vaitiolovelvollisuus. Todistajuuus ei ole lainkaan yksiselitteinen asia vaitolovelvollisuuteen nähden. Ei suinkaan sairaalaan tulo ja "vähän potilastietojen kysely" kuutta vuotta vilauttaen ole sama asia kuin potilastietojen kertominen.


    • todellisuudessakin

      kun ei tehdä säästö- tai muusta syystä (ei esim. katsota tarpeelliseksi). Vain paljon julkisuutta saavat rikokset tutkitaan perinpohjin.

    • situme

      Olipa perusteellinen analyysi, kun ottaa huomioon, ettet pitänyt kirjasta.

      Minuun Maria Kallio sekä Leena Lehtolaisen tekstit ylipäänsä ovat tehneet aikanaan vaikutuksen. Luin niitä paljon aiemmin, nyt useimmat on luettu ja dekkarigenre siirtynyt vähän etemmäs mielikirjallisuudenlajina. Kallio-kirjoissa on aina kiehtonut eniten kirjoittajan kieli ja tyyli. Koska en ole lähellekään poliisi tai kovin kiinnostunut rikostenselvittelyn ja -tutkinnan yksityiskohdista, minuun upposi täysillä nuo kaikki tutkinnan vaiheet. Se on kai vähän sama, kuin että nauttiiko elokuvasta sinänsä vai haluaako koko ajan olla kärryillä siitä, missä kohtaus on kuvattu, mikä on kuvattavana olevan auton merkki ja vuosimalli jne. Tai kiinnittääkö teatterissa huomionsa siihen, toimiiko tekniikka saumattomasti ja kuka on roolin takana, vai antautuuko narrattavaksi teatterin keinoin.
      Lehtolaisen kirjoissa kiehtoo myös se kapina, joka on ladattu Maria Kallioon-itsekin (ent)rebel-naisena tunnen sukulaissieluisuutta. Viimeisestä L:n novellikokoelmasta helmeksi nousi mielestäni novelli Viimeinen kesä. Siinä ei ollut Maria Kalliota eikä juuurikaan rikostutkintaa. Kesäistä kuvausta ja rikos, romantiikkaakin jonkin verran.

      Tietysti kirjailijasta ja kirjasta saa vakuuttavamman käsityksen, jos hän tutkii taustat kunnolla ennen kirjan kirjoittamista.

      Olen lukenut mainitsemistasi kotimaisista joitain Outi Pakkasen kirjoja sekä Matti Yrjänä Joensuuta-aiemmin enemmänkin. Viime mainitun realismi on minulle vähän liikaa. Erityisesti värisytti Pahan pappi. Outi Pakkasen tyylistä en pidä ihan niin paljoa, kuin Lehtolaisen. Pakkasella on jotenkin ronskimpi tapa sanoa asioita. Pidän kyllä myös hänen kirjoistaan, jännitystä niissä on hyvin.

      No,meillä on kaikilla oikeus omiin mielipiteisiin. Hyvä, että saadaan täällä saitilla niitä tuoda julki. On mukavaa keskustella kanssanne, toteaa situme

    • Dekkari-kirjallisuudessa liiallinen realismi saattaa olla jopa rasite. Kaikkihan tunnemme sanonnan tieto lisää tuskaa. CSI:kään tuskin olisi noin suosittu poliisisarja jos se kuvaisi täysin realistisesti teknisen tutkinnan area... Monista muista poliisisarjoista puhumattakaan.

      Ihan rehellisesti, kuinka moni täällä todella haluaa lukea dekkareita, jotka kuvaavat perisuomalaisia henkirikoksia, humalassa tehtyjä ryyppykaverin puukotuksia?

      Pidän paljon Joensuun kirjoista, sillä hän kuvaa poliisityön niitä puolia, joita kukaan muu kirjailija ei kuvaa. Oikeastaan sana dekkari ei riitä kuvaamaan hänen teoksiaan. Pidän hänen realistisesta ja asiantuntevasta otteestaan. Kirjojen perusteella voisin epäillä, että Matti Yrjänä on ollut poliisin virassaan hitonmoinen kuulustelija. Ainakin kirjojen perusteella hänen kykynsä asettua erilaisten henkilöiden, jopa syntymättömän lapsen, asemaan on ilmiömäinen.

      Mutta tarttuessani dekkariin, en minä halua lukea pelkkää realismia. Totta kai dekkaria lukiessa kaipaa vauhtia, jännitystä, mysteeriä ja dramatiikkaa. Dekkaria lukiessa haluaa myös annoksen ruudinsavua huolimatta siitä ettei se oikeassa poliistyössä arkea olekaan.

      Totta kai on eduksi jos kirjailija tietää jotain poliisin työstä ja rikostutkinnasta, mutta tietämättömyys ei välttämättä ole haitta.

      Dekkarissa hyvät henkilöhahmot pelastavat paljon. Maria Kallio työtovereineen ovat hyviä hahmoja. Heistä on mukava lukea, heistä pitää. Onhan sitä itsekin tullut huomanneeksi jotain asiavirheitä Lehtolaisen kirjoissa, mutta kokonaisuus on silti ollut pääsääntöisesti viihdyttävä.

      Toinen dekkaristi, joka ei poliisiduunia kovin realistisesti kuvaa on Eero Pasanen, mutta hän on silti kirjoittanut erittäin mainioita dekkareita. Poliisina Martti Kononen ei ole kovin uskottava, mutta dekkari-genren edustajana hän on hieno hahmo, joka kulkee komisarioiden Jules Maigret ja Frans Palmu viitoittamaa tietä omintakeiseen tyyliinsä.

    • äskettäin

      Luin tässä vastikään Lehtolaisen Kun luulit unohtaneesi, alkuun oli ihan juohevaa, mutta loppupuolella rupesin jo hyppelehtimään niitä ennalta-arvattavia joka kirjassaan toistuvia romanssivirityksiä yli. Loppujen lopuksi en saanu selvää, kuka se murhaaja sitten itse asiassa oli. Enkä enää jaksanu ruveta tarkkomaan. Kovin ylilyöviä ja epätodellisia ihmistyyppejä hänen kirjoissaan välillä esiintyy...Valitsin tuon kirjan luettavaksi, kun huomasin, että siinä ei tämä Maria K. häärää.
      Muutenkin oon huomannut, että kovin monet naisdekkaristit käyttävät sankarittarinaan just tuommosta topakkaa punapäätä, taitaa Maria-nimikin muutamalla olla? Ja viina ei kun virtaa!

    • Anonyymi

      Sellaista olen ainakin ollut huomaavinani, että Lehtolaisen kirjoissa ei ulkomailta tullut ole koskaan pahis, vaan syyttömästi on epäiltynä. Lopulta meikäläinen paljastuu syylliseksi. Kun sen tietää jo kirjan alussa, ei ole jännitystä.

    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Cynthia Woods

      😋😍😋😍😋😍😋😍😋 💋 ­­­N­­y­m­­­f­o­­m­­a­­a­­­n­i -> https://x18.fun/girl04372247#CynthiaWoods 🔞💋❤️💋❤️💋🔞�
      YIT-Yhtymä
      2
      14871
    2. Aimee Dvorak

      😍😋😍😋😍😋😍😋😍 💋 ­­N­­­y­­­m­­f­o­m­a­a­n­­­i -> https://x18.fun/girl02740429#AimeeDvorak 🔞❤️❤️❤️❤️❤️🔞💋💋
      0
      3059
    3. Stephanie Love

      😋😋😋😋😋😋😋😋😋😋 ❤️ ­­N­y­­­m­f­­o­­m­­­a­a­­n­­­i -> https://x18.fun/girl01692207#StephanieLove 🔞❤️💋❤️💋❤️
      Lappi
      0
      3056
    4. Molly Graham

      😍😋😍😋😍😋😍😋😍 😍 ­­N­­­y­­m­­­f­­­o­­m­­a­a­n­i -> https://x18.fun/girl02277975#MollyGraham 🔞❤️💋❤️💋❤️🔞❤️
      Puhelimet
      0
      3055
    5. Rachelle Reynolds

      😋😍😋😍😋😍😋😍😋 🔞 ­N­­­y­­m­f­­­o­­m­­­a­­a­n­i -> https://x18.fun/girl03175674#RachelleReynolds 🔞❤️💋❤️💋❤️
      Etelä-Savo
      0
      3055
    6. Becky Steele

      🍑🍑🍑🍑🍑🍑🍑🍑🍑🍑🍑🍑 💋 ­­N­y­­­m­­f­­­o­­­m­­a­a­­­n­­i -> https://x18.fun/girl05250014#BeckySteele 🔞❤️💋❤️
      Arkkitehtuuri
      0
      3055
    7. Allison Queen

      🍒🍑🍒🍑🍒🍑🍒🍑🍒 ❤️ ­N­­­y­m­­­f­­­o­­m­a­a­­­n­­­i -> https://x18.fun/girl07854217#AllisonQueen 🔞❤️❤️❤️❤️❤️🔞
      Vedonlyönti
      0
      3054
    8. Pamela Orr

      😋😋😋😋😋😋😋😋😋😋 🍒 ­­­N­y­­m­f­­o­­­m­a­­­a­­­n­­­i -> https://x18.fun/girl06055581#PamelaOrr 🔞❤️💋❤️💋❤️🔞
      Star Wars
      0
      3054
    9. Lakeisha Coleman

      🍑🍒🍑🍒🍑🍒🍑🍒🍑 💋 ­­N­y­­­m­f­­o­­m­a­­­a­n­­i -> https://x18.fun/girl08105348#LakeishaColeman 🔞💋❤️💋❤️💋🔞
      Synnytys
      0
      3050
    10. Nancy Taylor

      😍😍😍😋😋😋😋😍😍😍 ❤️ ­­­N­­­y­m­­­f­o­m­­­a­­­a­n­­­i -> https://x18.fun/girl01560856#NancyTaylor 🔞💋❤️💋❤️💋
      Kauris
      0
      3044
    Aihe