Haaleat tunteet

Onko toivoa

Tähän ongelmaan toivoisin vastauksia niiltä ihmisiltä, joiden hyvä ja pitkäaikainen suhde on alkanut jotenkin muuten kuin suurella ihastumisella, rakkaudella, intohimolla, rakkautta ensisilmäyksellä -tyyliin tms.

Olen koko elämäni odottanut ja ajatellut, että jossain vaiheessa tulee eteen se oikea, johon on alusta asti ihan hulluna ja tietäisin, että hän se on.. kohta olen 30 eikä ole hän saapunut elämääni. Häntä odotellessa, en moneen vuoteen edes aloittanut vakavaa suhdetta, koska hullu kuvitelmani lapsellisesta ja leffamaisesta kliseestä (? niin kuin jotkut ystäväni ovat minulle sanoneet), suuresta ihastuksesta ja kihelmöinnistä vatsanpohjassa ei ole toteutunut.

Noh, päätin kokeilla eri tekniikkaa, että jospa sittenkin se oikea löytyisi näin, eli:

Nyt olen suht tuoreessa (3kk) suhteessa, jossa ei ole mitään suuria tunteita minun puoleltani ainakaan vielä.. mies on aivan ihana ja toivoisin niin kovasti, että tuntisin enemmän intohimoa ja rakkautta häntä kohtaan mutta turhaan. Voiko ajan myötä kehittyä niin vahvat tunteet, että pääsen eroon mieltäni kiusaavista eroajatuksista, ja ihastukseni kasvaisi suureksi? Mietin usein, että pitäisi erota tässä vaiheessa, kun se on helpompaa mitä se olisi myöhemmin, jos tämä ei miksikään muutu. Mutta joku minussa vaan ei anna periksi.. mitä jos tästä voikin kehittyä jotain ihan mahtavaa?

Toisaalta en haluaisi päästää noin ihanaa miestä menemään, mutta toisaalta tunteeni ei vastaa sitä mitä toivoisin sen mieheni kanssa olevan. Välitän hänestä todella paljon mutta siinä se.. hän on sanonut jo rakastavansa minua enkä ikinä haluaisi särkeä hänen sydäntään.

Oletteko aloittaneet suhteenne "pienillä tunteilla" jotka ovat kasvaneet ajan myötä suuriksi? Onko teistä joku sitä mieltä, että kannattaa jatkaa ja odottaa, josko lempi leimataisi? Onko huonoja kokemuksia tällaisesta tilanteesta?

10

1294

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • .-.-.-.-

Onhan sitäkin tullut kokeiltua.. mut jokanen kokee sen eri lailla,, On ollut myös niitä jotka kolahtaa ja ovat maailman ihanimpia, mutta niissä taas oma sydän on särkynyt! Ne tulee ja menee ja ne ei kestä tai minä itse olen saanut pettyä ja kaipaan niitä suuria rakkauksia vieläkin....Välillä heikkona hetkenä..
      Nyt avomieheni on monen vuoden tuttu.. ja tämä mies on ainakin kiltti ja turvallinen... mutta välillä kaipaan sitä jotain tulisuutta!! Oon ruvennut ajattelemaan et tuleekohan eteeni vielä joku mies joka iskee aivan täysin ja yhtäkkiä. Ja se on menoa...Ja oikeaa minäkin olen odottanut, mut oikeesti onko sitä...
      Toisaalta, jos pelkäät jotain.. Et anna tunteillesi valtaa??? Carpe diem... seuraa tilannetta, jos tuntuu ettei oo sun juttu, ole rehellinen!!!

• nyt onnellinen

Olen kokenut kumpaistakin. Tuliset rakastumiset ovat päättyneet kuin kananlento! Niistä jutuista ei ole kehkeytynyt kumppanuutta. Nyt olen löytänyt aivan ihanan miehen. Ei ensi tapaamisella jalkoja saanut tutisemaan, mutta mitä useammin häntä tapaan, sen komeammaksi muuttuu minun silmissäni. En vaihtaisi häntä pois yhteenkään aiemmista tulisista rakkauksistani, joita minulla on ollut!! Tämä mies herättää minussa tunteita, jotka kantavat kauas, kuten aikoinaan aviomieheni...ne tunteet ovat turvallisuudentunne, luottamus, rauha, onnellisuus. Miehet, joihin olen ollut tulisesti rakastunut, ovat herättäneet levottomuutta, huolta, surua, tuskaa...
      Voin kertoa sinulle salaisuuden: tuliset rakastumiset ovat harhaa, unta. Sen olen kantapään kautta oppinut. Todellista on kumppanuus ja syventyvä rakkaus kumppanuuden kautta.

• Onko toivoa

Ihania ja asiallisia vastauksia, kiitos teille niistä!

Ehkä on paras luopua turhanpäiväisistä haihatteluista ja ryhtyä elämään todellisuudessa. Mukava kuulla, että teille on kehkeytynyt hyviä suhteita "pienellä alkupanoksella". Kannattaa minunkin varmaan katsoa ajan kanssa mitä tästä tulee, ja lopettaa turha mietiskely.

Kiitos vielä kerran avustanne ja iloista kevättä!

• vielä....

Oma "juttuni" alkoi siten, että tiesin erään miehen paikkakunnaltani, olin tavannut hänet nopeasti eräässä tapahtumassa, ja erään kerran baarissa hän tuli vain pöytääni juttelemaan minun ja muutaman tuttuni kanssa. Kysyin jossain vaiheessa vain ohimennen, onko hänellä kyytiä kotiin, itse satuin olemaan kuski ja samaan suuntaan menossa kuin hän. Ei ollut, ja otin kyytiin. Tarjosi kotonaan "iltapalaa", tosin itse en kyllä ottanut mitään. Jäin muutamaksi tunniksi vielä sinne, juttelimme jne, ja lähtiessäni hän pyysi numeroani.
        Kumpikaan ei ollut alussa kunnolla ihastunut toiseen, mutta pikku hiljaa se siitä lähti. Ollaan nyt reilun kolmen vuoden aikana oikeasti kasvettu yhteen, on se rakkauskin siinä samassa kasvanut. Missään vaiheessa en ole tuntenut älytöntä tunteen paloa, on vain ollut tunne, että tämä on juuri SE jota haen, sama toisin päin. Riitoja, koviakin, on toki ollut, mutta ne on saatu selvitettyä.
        Ja meillä tuon kolmen kuukauden jälkeen vasta alkoi tapahtua kunnolla (mies nimittäin epäröi ikäeromme takia, jota ei kuitenkaan ole kovin montaa vuotta, mutta hänelle sillä hetkellä riittävästi. Nyttemmin se ei ole haitannut enää yhtään), joten lykkyä pyttyyn! :)

• suhteessa

Vähän samassa tilanteessa olen itsekin.. mies on aivan ihana, pitää minusta todella ja on sitoutunut olemaan kanssani. Edelliset suhteet minulla on olleet huonoja kokemuksia ja miehet kypsymättömiä ja sitoutumiskyvyttömiä. Nykyinen mies on muiden vastakohta ja kaiken tulisi olla hyvin, mutta...

Taidan olla suhteessa pelkästään järkisyistä. Siitä, että mies on kaikin puolin hyvä ja kunnollinen, siitä että häneen voin luottaa, siitä, että olen myös kohta kolmekymppinen eikä aikaa olisi enää tuhlattavana epäonnistuneisiin suhteisiin. Uuden hyvä miehen löytäminen on todella vaikeaa joten pidän nykyisestäni kiinni.

Vaikea sanoa kannattaako sinun tai minun olla suhteessa, mistä puuttuu "se jokin", intohimo, tunteen palo, mikä lie onkaan. Itse todellakin toivon että tunteeni alkaisi herätä ja suhteen jatkuvuudella olisi muitakin kuin järkisyitä. Sitä en tiedä, kuinka kauan kannattaa tunteettomassa suhteessa "tuhlata" aikaa.. enkä sitäkään tiedä kantaako odottelu mitään tulosta ja onnellista liittoa.

• samassa jamassa

niin, eli toisinsanoen sitä saattaa tuhlata aikaa "huonoon" suhteeseen vain noiden ajatusten takia ja päätyä sitten kuitenkin eroon, jolloin on jokatapauksessa edessä se uuden etsiminen. itse olen vajaa 30v. ja miettinyt samoja asioita. perheenkin kun haluaisin... Jos eroaa ei välttämättä halua samantien alkaa lapsia vääntämään, eli aikaa menee siihen että katsotaan ensin. Nykyisessä suhteessa kaiken voisi jo aloittaa, mutta kun tunteet eivät ole varmat. Elämä ja etenkin rakkaus on niin vaikeaa!!!

• Mitä..
        samassa jamassa kirjoitti:

niin, eli toisinsanoen sitä saattaa tuhlata aikaa "huonoon" suhteeseen vain noiden ajatusten takia ja päätyä sitten kuitenkin eroon, jolloin on jokatapauksessa edessä se uuden etsiminen. itse olen vajaa 30v. ja miettinyt samoja asioita. perheenkin kun haluaisin... Jos eroaa ei välttämättä halua samantien alkaa lapsia vääntämään, eli aikaa menee siihen että katsotaan ensin. Nykyisessä suhteessa kaiken voisi jo aloittaa, mutta kun tunteet eivät ole varmat. Elämä ja etenkin rakkaus on niin vaikeaa!!!

me oikeesti noilla miehillä tehdään... Ottaa kupoliin! Itse olen myös vähä alta 3-kymppinen, perhettä pitäs perustaa..mut, jos ei tästä tuukkaa mitn..ei olla naimisissakaan... Eli meitä on monta tässä samassa jamassa... ja ikäkin on samaa.. Ettei vaan oo kriisi puhkeemassa...???

• tänne pähkäilemään

Samaa olen siis miettinyt minäkin, voiko haaleista tunteista todellakin tulla suuria tunteita? Niin suuria, että voisi perustaa perheen, ostaa talon ja jakaa muutenkin elämän?

Tässä vähän taustaa;
      Ollaan tunnettu nyt miehen kanssa yli neljä kuukautta, vietetään todella paljon aikaa keskenämme, meillä on mukavaa ja mahtavaa yhdessä. Kumpikin voi olla oma itsensä toisen seurassa, ei tarvitse esittää mitään, kaikki on niin luonnollista.
      Mies on mitä ihanin, hauska, turvallinen, rehellinen, komea ja muutenkin ulkoisesti puoleensa vetävä. En kuitenkaan tunne intohimoa (mitä se sitten ikinä onkaan). Mies tuntuu turvalliselta edellisiin miehiin verrattuna, niin paljon paremmalta kuin ne muut. Hän on mies joka aidosti välittää minusta.

Ollaan molemmat lähemmäs kolmekymppisiä, eli tässä on jo koettu sitä sun tätä. Minun edelliset suhteeni on kariutuneet milloin mistäkin syystä, tosin ei ne ole kovin pitkiä olleetkaan. Esimmäinen "oikea rakkauteni" repi sydämeni, vaikka itse halusinkin erota erilaisten vaikeuksien takia. Sen jälkeen elelin hiljaiseloa ainakin 5 vuotta, ei minua sytyttänyt oikein mikään.
      Sitten tapasin exäni, tämä mies, jota niin inhosin alussa mutta samalla myös ihailin, herätti minussa tunteita pitkästä aikaa. Tosin huomasin nämä tunteeni vasta kun olin jo menettänyt hänet. Toinen "elämäni rakkaus" päättyi siis myöskin kyyneliin.
      Tätä eroa surressa meni vuosi, kunnes tapasin nykyiseni. Hän pelasti minut suremiselta.

Aluksi ihastuin tähän mieheen, ajattelin jopa, että minulla ei olisi mitään mahdollisuuksia tuohon mieheen koska hän oli niin hyvä kaikin puolin, en pitänyt itseäni hänen arvoisenaan. Toisinaan havahdun siihen, että tunnen ikävää ja kaipausta miestä kohtaan, tunnen olevani ihastunut. Toisinaan taas havahdun ajattelemaan, että tuleeko tästä mitään, miksi en voi tuntea enempää, "ei se varmaan sattuisi jos erottaisiin" jne.. Kamala oravanpyörä. Huomaan kuitenkin samanlaisia ajatuksia tässä suhteessa kuin edellisessäkin.

Opinko siis exältäni sen, että pitää edetä hitaasti ja että myös hitaasti heräävät tunteet voi olla suuria? Heräsihän tunteeni exäänkin "myöhässä" mutta sitten olikin jo liian myöhäistä..
      Nyt mietin, että katselenko vielä tätä suhdetta, vai lähdenkö taas etsimään sitä jalat alta vievää tunnetta, "perhosia vatsassa" tunnetta.

Mitä se rakkaus sitten on? Intohimoa, suuria tunteita ja suurta palavaa halua nähdä rakkaansa? Vai voiko se olla kaveruutta, ystävyyttä, turvallisuutta, luottamista, hyvää ja kivaa yhdessä oloa? Voiko jälkimmäisestä tulla tuota ensimmäistä vaihtoehtoa?! Kai erilaiset ihmiset tuntee rakkauden eritavalla, minulle se "täyttymys" olisi tuo ensimmäinen vaihtoehto, mutta onko se liikaa pyydetty? Onko sellaista rakkautta olemassakaan joka kestäisi palavana loppuun saakka? Eikö silloin olisi sama aloittaa tuolla rauhallisemmalla tyylillä? Tarvitseeko "sen oikean" kohdatessaan edes miettiä tällaisia??

• henttu

Olen miettinyt samaa asiaa. Olen aina ollut kauhean hitaasti syttyvä, ja jollain tapaa ehkä tunteita pelkääväkin.

Yleensä minun on helppo löytää miehestä kuin miehestä sympaattisia ja hyviä piirteitä, mutta heti kun hän olisi oikeasti saatavilla ja kiinnostunut, muuttuukin hän yhtäkkiä suunnilleen huonommaiksi mahdolliseksi valinnaksi silmissäni. Tiedostan tämän, ja tiedän, että ongelma on varmaan enemmän kuin miehissä.

Nyt olen kuitenkin seurustellu puoli vuotta erään miehen kanssa. Juttu alkoi niin, hän ihastui minuun ja vei pääasiassa suhdetta eteenpäin. Minä vain päätin suostua, katsoa miten käy ja harjoitella uudenlaista suhtautumistapaa:) Ja nyt me olemme ulkopuolisten silmissä kiinteä pariskunta ja vietämme kauheasti aikaa yhdessä. Ja tavallaan tiedän, että hän on monella tapaa oikeanlainen ja hyvä mies minulle. Mutta toisaalta pelkään, että tosiaan jumitan suhteessa josta ei voi mitään oikeasti ja lopulta satutan kumpaakin meistä. Olen jotenkin kamalan kriittinen. Joku sinänsä ihan yhdentekevä juttu saattaa ärsyttää, ja heti mietin, että pitäisikö vain erota.

Todellakin haluaisin vastauksen siihen, että voiko tällainen alkutilanne toimia pidemmän päälle. Ja mitä oikeasti tarvitaan hyvään suhteeseen?

• Jäädä vai lähteä?

Ota tavaksesi jokaisen päivän päätteeksi kirjoittaa muutamalla sanalla päivän fiilikset suhteesta. Laita jokaisen päivän perään tai -. Lue kirjoituksesi vasta 3/6 kk:n päästä pötkönä. Se kyllä kertoo sulle, kannattaako jäädä vai lähteä.

Itse olen sitä mieltä, että suhde on hyvällä pohjalla, jos ero ei ole joka päivä mielessä. Ei tarvitse tuntea palavaa rakkautta koko ajan, hyvä olo on riittävä syy jäädä suhteeseen.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Eroa Orpo! Orpo eroa!

Suomen kansa vaatii viimein ottamaan meidät huomioon, eikä vain ulkomaalaisia pääomasijoittajia. Koska täällä Suomessa
      Maailman menoa
      55
      2537
    2. Odottavan aika on pitkä, Lindtmanin hallitusta tule jo!

Eilisen perusteella nykyinen hallitus epäonnistui kaikissa vaalilupauksissaan, joten olemme ansainneet uudet eduskuntava
      Maailman menoa
      63
      1682
    3. SDP esti Suomen luisumisen kohti 1984 Orwell -yhteiskuntaa

Äärioikeistohallitus olisi halunnut Stasin tapaan mikrofonit jokaisen kansalaisen kotiin, mutta SDP esti tuon siirtymän
      Maailman menoa
      7
      1640
    4. Naiset ei halua kilttejä miehiä

Näin se vaan on..jos olet ilman tatskoja, et rähjää, sinulla ei ole rikosrekisteriä, olet liian kiltti, et sano pahasti,
      Ikävä
      263
      1525
    5. Wille Rydman (ps) osoitti olevansa kommunisti

Hän toistaa Neuvostoliiton virhettä. Haluaa pitää palveula yllä maksoi mitä maksoi, vaikkei ole maksavia asiakkaita. --
      Maailman menoa
      8
      1518
    6. Seiska: Helmi Loukasmäki paljastaa - Näin Danny ja Helmi tapasivat

Helmi Loukasmäki, 25, ja Ilkka Danny Lipsanen, 83, ovat seurattuja julkkiksia. Mutta tiesitkö, miten he tapasivat? Lue
      Viihde ja kulttuuri
      25
      1198
    7. Ainoastaan 10 aloitusta ekasivulla yhdeltä henkilöltä

Kovasti on vaivaa, ei oo muuta tekemistä tällä henkilöllä päivisin ja öisin... Taas märehtimistä ja samaa jankutusta.
      Joensuu
      24
      1041
    8. Kiinteistökauppoja

Onko totta ettö haapaveden kaupunki on ostanut vanhan kesoilin kiinteistön? Kuulemma siihen muuttaa autokorjaamo vanhan
      Haapavesi
      41
      1012
    9. RAAMATULLINEN KASTE ON SAPATTI-LAUANTAI, EI SUNNUNTAI

Aihe, josta ehkä on eniten kiistaa kristillisten seurakuntien piirissä, on kysymys oikeasta raamatullisesta pyhäpäivästä
      Kaste
      404
      1002
    10. Menettämisestä

Ajatteletko, että olet menettänyt mahdollisuutesi häneen? Osaatko sanoa miksi niin tapahtui?
      Ikävä
      78
      954
    Aihe