Jyväskylän murre!?

estefeld-00

Voisitteko kertoa, minkälaista on aito Jyväskyläläinen murre? Itse en sitä paikkakuntalaisena huomaa, vaikka olen kuullut että sellainen on. Olen kuullut että me "venytämme sanoja" Esim: "Jyväääskylää" tjsp? Valaiskaa minua Jyväskylän murteesta, sen piirteistä ja sanoista !

-Kiitos.

35

18178

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • totta on

      keski-suomessa ei ole omaa murretta vaan paljon kuuluu sekotteita. Alkuperäistä keski-suomalaista ei edes ole sillä kaikki on joskus tänne tullut eikä Jyväskylällä ole alkuperäistä asutusta kuten esim. savossa, karjalassa, kainuussa jne. Tuo sanojen venyttäminen vaan kuuluu Suomen kieleen, ei se ole murretta.

      • varsinaisesti

        Ainakin tyypillisiä keskisuomalaisia sanontoja on:
        mää (minä), sää (sinä), eppuluokka, toppuluokka, kolkkiluokka, nelkkiluokka (koulussa siis) ja kun kutsutaan kylään, sanotaan että "käsketään"...Ei siellä kai varsinaista murretta puhuta vaan sekakieltä johon on sekoittunut kirjakieleen niin hämäläisiä kuin itäisiäkin vaikutteita.


      • matkalainen

        tuohon on pakko kommentoida:minä olen alkuperäinen jyväskyläläinen,syntynyt täällä ja melkein koko ikäni asunut.ja meitä jyväskyläläisiä on paljon.


      • Murreasiantuntija

        Eipä todellakaan venytetä hämäläismurteissa ja sen johdannaismurteissa.

        Näissä murteissa venytetään enemmän tai väheeeemmän:

        Itämurteet

        Lounaismurteet

        Oulun - Kemin alueen murteet.


    • on venyttämistä

      kuultavissa ulkopuolisen korvin, siten että "Jyväskylä" äännetään kuin siinä olisi puolitoista äätä Jyv:n jälkeen. Ja minun korvissani (alunperin pääkaupunkiseudulta kotoisin olevana) varsinkin nuorilla tytöillä on jännä painotus puheessa. Mutta kun en ole lingvisti niin en osaa sitä sanallisesti analysoida. Ehkä se, että paino ensimmäisellä tavulla on aika voimakas (?).

      Kaiken kaikkiaan Jyppylän "murre" on hyvin lähellä yleiskieltä, ei mitään hirveän vahvaa "vääntöä" mihinkään suuntaan. Muutenkin Keski-Suomessa puhutaan keskimäärin yleiskieltä, joitain poikkeuksia toki on (Jämsän murre on aika vahva).

      • entinen jyvääskyläläinen

        Sekoitus hämäläis- ja savolaismurteita. Pohjoinen Keski-Suomi puhuu ihan savoa ja eteläinen taas enemmän hämäläisittäin.

        Myö mennään, työ tuutta ja ylenmääräinen venyytys.

        Sanovat, että Jyvääskyläässä puhutaan puhtainta suomea, mikä ei todellakaan pidä paikkaansa.


      • lady in city
        entinen jyvääskyläläinen kirjoitti:

        Sekoitus hämäläis- ja savolaismurteita. Pohjoinen Keski-Suomi puhuu ihan savoa ja eteläinen taas enemmän hämäläisittäin.

        Myö mennään, työ tuutta ja ylenmääräinen venyytys.

        Sanovat, että Jyvääskyläässä puhutaan puhtainta suomea, mikä ei todellakaan pidä paikkaansa.

        Ainakin keskustassa Jyväskylä puhutaan kaunista kirjakieltä.. ei venytellä ..Tuo venytys puoli sujuu noilta maalaisilta jotka on jostain Saarijärvi Konnevesi suunnalta.

        Itse olen aito Jyväskyläläinen asunut aina täällä ja puhumme aika kirjakieltä. Ehkä syynä se että
        Keuruun suunta on myös paljon ystäväpiirissä.

        Ja Keuruu oli se kaupunki jossa puhuttiin puhdasta suomea. 10v sitten joku testaus..
        Välillä puhun myös mie sie ja me te riippuen onko puhekaveri etelä suomen suunnasta vai pohjoinen /itä suunnalta.


      • myös ..
        lady in city kirjoitti:

        Ainakin keskustassa Jyväskylä puhutaan kaunista kirjakieltä.. ei venytellä ..Tuo venytys puoli sujuu noilta maalaisilta jotka on jostain Saarijärvi Konnevesi suunnalta.

        Itse olen aito Jyväskyläläinen asunut aina täällä ja puhumme aika kirjakieltä. Ehkä syynä se että
        Keuruun suunta on myös paljon ystäväpiirissä.

        Ja Keuruu oli se kaupunki jossa puhuttiin puhdasta suomea. 10v sitten joku testaus..
        Välillä puhun myös mie sie ja me te riippuen onko puhekaveri etelä suomen suunnasta vai pohjoinen /itä suunnalta.

        itse maalainen, kun niin jaottelet alueiden perusteella asiaa...


    • Jkl-Hki

      Kyllähän siinä on selvästi Savon murteen piirteitä. Erotuksena käy ettei viännetä vaan väännetään. Sen sijaan savon murteesta tulee myö, työ, kolome, kylymä jne..

      Eteläsuomessa Jyväskyläläinen leimataan heti Savolaiseksi! Uskokaa pois kun olen itse kokenut tämän niin monta kertaa...

      • 10 vuotta asunut

        huomannut Savon murreta Jyväskylässä kuin niillä, jotka Savosta tulevat. Eikä täällä puhuta hyö ja myö, vaan mä ja sä. Jos siellä etelässä luulevat Jyväskylää Savoksi, se on heidän tyhmyyttä.


      • PedriH
        10 vuotta asunut kirjoitti:

        huomannut Savon murreta Jyväskylässä kuin niillä, jotka Savosta tulevat. Eikä täällä puhuta hyö ja myö, vaan mä ja sä. Jos siellä etelässä luulevat Jyväskylää Savoksi, se on heidän tyhmyyttä.

        Itse melkein koko ikäni Jyväskylässä asuneena en kyllä tunnista omassa puhessani mitään Jyväääääskylä venytyksiä. Jyväskylä on jyväskylä. Toisaalta jyväskylän "murteen" jotkin ilmaisutkieltämättä on aika savolaistyyppisiä. Itse sanon mää, sää, käessä kaheksan, yheksän jne. toki puhunvälillä hyvinkin puhdasta kirjakieltä. Omaan kieleen tulee varmasti hieman vaikutteita siitä että Äiti on kotoisin kinnulasta (savolaiskiila!) ja isän äidin juuret on täysin savolaiset, Isä pettuveeltä... pettääveeltä. Uskoisin että itse kaupungissa puhutaanaika puhdasta suomea joka on seurausta siitä että JKl on oikea kielten sulatusuuni. Sen sijaan lähialueilla on vahvoja paikallismurteita. mm petäjävesi ja eritoten jämsänjokilaakso jossa on kai jo vahva hämeen vaikutus. Kali(j)ja (kalja) on minulle aivan vierasilmaus mutta sitä kuulee jokilaaksossa paljon. Savolaismurteet iskevät varmaan hyvin voimakkaasti hankasalmen suunnalla.Myös viitasaarelal jo veännetään savoksi... mielekiintoista kaiken kaikkiaan koko keski-Suomi kielellisenä tutkimuskohteena.


      • tietäjä...
        10 vuotta asunut kirjoitti:

        huomannut Savon murreta Jyväskylässä kuin niillä, jotka Savosta tulevat. Eikä täällä puhuta hyö ja myö, vaan mä ja sä. Jos siellä etelässä luulevat Jyväskylää Savoksi, se on heidän tyhmyyttä.

        Dorka.. johtuu varmaankin siitä että mä ja sä ovat minä ja sinä, myö ja hyö ovat me ja he. Hitto mitä typeryksiä täällä..


      • murrreasiantuntija
        10 vuotta asunut kirjoitti:

        huomannut Savon murreta Jyväskylässä kuin niillä, jotka Savosta tulevat. Eikä täällä puhuta hyö ja myö, vaan mä ja sä. Jos siellä etelässä luulevat Jyväskylää Savoksi, se on heidän tyhmyyttä.

        Kyllä ne ovat savolaismurteita. On sitten eri asia millaista nykysuomen yleiskieltä kukin puhuu. Eteläosat Keski-Suomesta sitten ovat savolaistuneita hämäläisalueita historiallisestikin. Lisäksi Jämsään on liitetty ihan hämäläismurteisiakin alueita kuten Kuorevesi ja osia vanhasta Längelmäestä.

        http://www.internetix.ofw.fi/opinnot/opintojaksot/8kieletkirjallisuus/aidinkieli/murteet/murrealu.html


      • Jos venyyyttäää
        PedriH kirjoitti:

        Itse melkein koko ikäni Jyväskylässä asuneena en kyllä tunnista omassa puhessani mitään Jyväääääskylä venytyksiä. Jyväskylä on jyväskylä. Toisaalta jyväskylän "murteen" jotkin ilmaisutkieltämättä on aika savolaistyyppisiä. Itse sanon mää, sää, käessä kaheksan, yheksän jne. toki puhunvälillä hyvinkin puhdasta kirjakieltä. Omaan kieleen tulee varmasti hieman vaikutteita siitä että Äiti on kotoisin kinnulasta (savolaiskiila!) ja isän äidin juuret on täysin savolaiset, Isä pettuveeltä... pettääveeltä. Uskoisin että itse kaupungissa puhutaanaika puhdasta suomea joka on seurausta siitä että JKl on oikea kielten sulatusuuni. Sen sijaan lähialueilla on vahvoja paikallismurteita. mm petäjävesi ja eritoten jämsänjokilaakso jossa on kai jo vahva hämeen vaikutus. Kali(j)ja (kalja) on minulle aivan vierasilmaus mutta sitä kuulee jokilaaksossa paljon. Savolaismurteet iskevät varmaan hyvin voimakkaasti hankasalmen suunnalla.Myös viitasaarelal jo veännetään savoksi... mielekiintoista kaiken kaikkiaan koko keski-Suomi kielellisenä tutkimuskohteena.

        Ei omaa puhetta pystykään kovin objektiivisesti analysoimaan. Venyttäjät eivät edes itse huomaa omaa puhetapaansa ja sitä kuinka he niin "ihaaanasti venyyttää". :)


    • jkl-tyttö

      Itse olen Jyväskylästä kotoisin ja vokaalit venyy edelleen, vaikka olen asunut 10 vuotta Helsingissä.
      Sanoin usein kotipuolessa käydessä mää, sää, myö, työ, kolome, kylymä ja d:t jää lähes tulkoon aina ääntymättä. Täällä pääkaupunkiseudulla ollessa puhun vähän eri tavalla, mutta stadia en todellakaan väännä.

      • Anonyymi

        Etkä takuulla osaakkaan!


    • RaineJ

      Kyllä täällä sellainen murteiden sekasotku on, että keskisuomalaisen voi puheesta tunnistaa. Kerran yksi hesalainen juippi tunnisti minut ja kaverini höpöttelemästä (oltiin Dublinissa). Totesi vain, että "te olette ainakin Jyväskylästä".

      Kieli muuttuu pienellä matkalla. Jyväslylä on sekasikiökieli, täällä on niin paljon opiskelijoita yms. Mutta esim Jämsäläisen, Äänekoskelaisen ja Keuruulaisen voi tunnistaa puheesta, jos tietää mitä kuuntelee. Kun en ole kielipoliisi, en osaa kertoa mistä.

    • aitoa savoa

      Näin sen kokee ainakin etelä-suomalainen. Moni sanoo tässä ketjussa olevansa alkuperäinen jyväskyläläinen jne. Mutta eihän sellainen osaa sanoa itse miltä hänen puheensa kuulostaa muiden kuulemana. Hän itse luulee puhuvansa eri murretta kuin savoa.

      Mutta kuuntelepa hänen puhettaan ja vaikka aidon stadin kundin tai turkulaisen puhetta niin huomaat huikean eron. Kyllä silloin Jyväskylän tyyppi puhuu niin paksua savoa kuin olla voi. Jos nykynuori kuopiolainen ja jyväskyläläinen pannaan puhumaan keskenään, niin veikkanpa, että ulkopuolinen ei osaa sanoa kumpi on kumpi.

      Huvittavana muistona tulee mieleen, kun kävin joskus aikoinaan Varkaudessa ja kuulin ilmeisesti aitoa paikkakuntalaista murretta, niin en ensin tiennyt, että yrittikö henkilö jotenkin vitsailla omituisella kielenkäytöllään vaiko vinoilla minulle. Kävi pian kuitenkin ilmi, että hän puhui normaalikieltään.

      Ennen vanhaan sanottiin, että Keuruulla puhuttiin puhtainta suomen kieltä. En ole aikoihin päässyt vertailemaan asiaa tämän päivän tilanteen kannalta.

      • Seminaarinmäeltä

        Keski-Suomen ja siten myös Jyväskylän murre kuuluu itäisiin murteisiin. Kun aikoinaan Suomen kirjakieltä muodostettiin, otettiin mukaan piirteitä sekä itä- että länsimurteista. Joten tietysti keskellä maata on eniten tämän kompromissin piirteitä. Jos enemmän kiinnostaa, on olemassa tutkimuksia, muistaakseni väitöskirjojakin aiheesta. Itse olen Jyväskylästä kotoisin, mutta asunut pitkään poissa. Kyllä Keski-Suomen murteen erottaa, kun ei kuule sitä joka päivä. Näin paluumuuttajana on mielestäni kiinnostava ilmiö varsinkin naisten puheessa melko terävästi sihahtava s-äänne. Ei se kyllä kuulu kaikilla, mutta on selvästi yleisempi kuin 25 vuotta sitten :).On niin kiva taas sanoa reilusti mää ja sää, kun välillä on opetellut lyhyempiä muotoja ja mietä ja sietä. En kuitenkaan "mäne mehtään", kuten mummoni aikoinaan tuossa kymmenen kilometrin päässä Kompassilta.


      • Samaa mieltä

      • on murteita

        Helsingin slangi on murre ja se muiden murteiden ohella rikastuttaa kieltä.


      • murremiekkonen

        Keuruulla puhutaan sellaista murretta, joka syntyy kahden jyrkästi toisistaan poikkeavan murteen rajapinnassa. Keuruun murteessa on ikäänkuin vahingossa juuri niitä piirteitä, joita on otettu mukaan myös toiseen kompromissikieleen - eli kirjakieleen. On kornia puhua "puhtaasta" suomen kielestä. Mikään suomen murre ei ole toistaan puhtaampi tai epäpuhtaampi versio kauniista kielestämme.


      • anaaaanas

        Ja höpönlöpön.

        Itse olen kolmekymppinen alkuperäinen kuopiolainen ja jouduin jyväskylään muuttaessani huomattavasti keventämään murrettani, että paikalliset ymmärtävät.

        Mutta kaipa tuollaista voi laukoa asiasta tarkemmin tietämättä. Olihan tässä vastikään vakuutusyhtiön mainoskin, jossa perhe oli olevinaan savolainen, mutta puhuivat enemmän oulun kuin savon murretta ja kaikenlisäksi itäsuomalaisille murteille väärin painotuksin. Painotuksia ei juurikaan pysty muuttamaan, kun niin on lapsesta saakka tottunut.

        Sama kun itse väittäisin rauman ja turun murteiden olevan täsmälleen samanlaisia.


    • murrenäräkö

      Kun koulujen jälkeen muutin Jyväskylästä Helsinkiin, jotkut naureskelivat "kirjakielistä" puhettani.Se oli kuitenkin ihan tavallista arkijyväskylää.
      Ajat muuttuvat, ihmiset liikkuvat ja itämurteisiin kai keskisuomalainen puhetapa luetaan. Puhutaan myös, että Suomen kirjakielen normeja luotaessa olisi mallina käytetty keuruulaista, ehkä juuri "kompromissiluonteensa" takia.
      Mutta Keski-Suomihan ei ole Jyväskylä (ja kääntäen).

      • keskisuolainen

        Mää ja sää mentiin mehhtään, kun ajallaaan ei myö tai työ eikä hyöökäään menny. Siell oli kaheksan, yheksän kalaaa narulla roikotteleemassa.


      • väntty

        Olen alkujaan Pihlajavedeltä, joka on nykyisin Keuruuta. Keskisuomen läntisin kunta. Siellä sitä kotona velehoo murretta puhuttiin. Oli yheksäntoista kun muutin Virroille. Jossa oli sekaisin pohojanmaan ja Tampereen murretta. Kun muutin Jyväskyllään kakskymmentä kakskymmentävuotiaana, niin murre muuttui vähän savoilaimalliseksi. Kun sitte tuli tänne Lahteen murjottavien hämäläisten kaupunkii, nii se vaati hieman paneutumista sopeutua Hollolaismurtee ja karjalaismurteitten kanssa elävien joukkoon. Piti samautua siihen. Kun taas joskus käväsin keskisuomessa, niin jo Jämsässä huomasin, että ihmiset sanovat päivää ja kiitos. Tulin tuntemaan myös hesalaiset työni puolesta, jolloin huomasin olevai tosi alempaa kastia. Heillä oli oma tyylinsä ja sanastonsa. Olin myös työni puolesta turkkulaistenkin kanssa tekemisissä. He kun ovat turussa ja toiset muualta. Mut se turumurre pakkas tarttu ku heirä kans hiukkase jutteli. Sitten kun työkavereita tuli pohojanmaalta ja Oulusa. Heillä oli oma murteensa. Mutta vuosien aikana he myös oppivat varsinaisen lahtelaisasenteen ja murteen. Se oli pakko!


    • Ohtaaa...

      Viäräperäälle !

      • Mehtään

        ja tapan ihteni.


    • sojo

      Männäänkö kammariin moate? Tuu tänne makkoamaan mummus vieree.

    • led5

      Hei!

      Kun minä paljasjalkaisena asuin vuodesta 54 vuoteen 82 Jyväskylässä, ei silloin ainakaan ollut tuota venyttävää painotusta, joka on mielestäni tullut myöhemmin lähikunnista. Silloin puhuttiin ihan "normaalisti" että Jyväskylä ilman venytyksiä. Olen tämän muutoksen huomannut vieraillessani silloin tällöin Jyväskylässä. Tosin omassakin puheessani on jotain Jyväskylän murteita, jotka huomataan täällä Hämeessä, vaikka olen asunut täällä jo montakymmentä vuotta. Esim. sanon: en mää tiiä, kun täkäläiset sanovat : en mää tiä (tietää). Mutta tuo omituinen, anteeksi vaan, venyttävä ja laulava nuotti on sekaantunut Jyväskylän murteeseen taatusti myöhemmin.

    • iltoo

      Jyväskyläläinen on kun kalakukko yhtä kiero ja liero. Puhuvat kalakukkokieltä ja vetävät kukkoa naamaan hikipäässä. Kukkoväkeä koko porukka!

    • myökö

      Kyllä se sointu vain on venyvä ja paino eri kohdassa kuin hämeessä. Keskisuomalaisen puheen tunnistaa heti. Kirjakieltä se ei ole.

    • KintausNyrölä

      Haista home ! Me mennää mehtää ampumaan mehtoo ohtaan, tiällä Viätäiskylällä.

    • delta00

      Jyväskylä on keski-Suomea ja siellä puhutaan alunperin lähinnä kirjakieltä. Se mitä siihen on muuttoliikkeesä sekoittunut, on tuontitavaraa.

    • Jyväääskyläää

      Jyväskylän murre on luettuna melkein sama kuin Kuopiossakin. Eli savonmurteen murre.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mielessäni vieläkin T

      Harmi että siinä kävi niinkuin kävi, rakastin sinua. Toivotan sulle kaikkea hyvää. Toivottavasti löydät sopivan ja hyvän
      Ikävä
      36
      1486
    2. Nellietä Emmaa ja Amandaa stressaa

      Ukkii minnuu Emmaa ja Amandaa stressaa ihan sikana joten voidaanko me koko kolmikko hypätä ukin kainaloon ja syleilyyn k
      Isovanhempien jutut
      6
      1311
    3. Nähtäiskö ylihuomenna taas siellä missä viimeksikin?

      Otetaan ruokaöljyä, banaaneita ja tuorekurkkuja sinne messiin. Tehdään taas sitä meidän salakivaa.
      Ikävä
      1
      1245
    4. Ei luottoa lakko maahan

      Patria menetti sovitun ksupan.
      Suomen Keskusta
      7
      1243
    5. Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita

      Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita – neljä Jyväskylän Outlaws MC:n jäsentä vangittu: "Määrät p
      Jyväskylä
      41
      1218
    6. Persut petti kannattajansa, totaalisesti !

      Peraujen fundamentalisteille, vaihtkaa saittia. Muille, näin sen näimme. On helppo luvata kehareille, eikä ne ymmärrä,
      Maailman menoa
      2
      1208
    7. Sinäkö se olit...

      Vai olitko? Jostain kumman syystä katse venyi.. Ajelin sitten miten sattuu ja sanoin ääneen siinä se nyt meni😅😅... Lis
      Ikävä
      0
      1204
    8. Housuvaippojen käyttö Suomi vs Ulkomaat

      Suomessa housuvaippoja aletaan käyttämään vauvoilla heti, kun ne alkavat ryömiä. Tuntuu, että ulkomailla housuvaippoihin
      Vaipat
      1
      1180
    9. Hyvää yötä ja kauniita unia!

      Täytyy alkaa taas nukkumaan, että jaksaa taas tämän päivän haasteet. Aikainen tipu madon löytää, vai miten se ärsyttävä
      Tunteet
      2
      1160
    10. Lepakot ja lepakkopönttö

      Ajattelin tehdä lepakkopöntön. Tietääkö joku ovatko lepakot talvella lepakkopöntössä ´vai jossain muualla nukkumassa ta
      1
      1136
    Aihe