543210

Maalaismies*

5.huhtikuuta 1932 klo 10 virallinen viinakauppa Alko avasi ovensa Suomen kansalle kieltolain päättymisen merkiksi. Valtio tarvitsi rahaa ja kansa oli kyllästynyt virolaiseen pirturalliin. Viinan juonti ei ollut vähentynyt. Päinvastoin oli totuttu väkeviin, kun lievempää ei ollut saatavissa. Kieltolaki alkoi 1919.

Merkillinen aika tämäkin lähihistoriassamme. Merkillinen myös on tämä alkoholi, joka "wiisaat willidze ja hullut teke vielä hullumma, turmele taidon, sytyttä hecuman, saatta capinan ja punaiset silmät : teke köyhäxi ja kiwuloisexi ilmoitta salaisuudet... " jne, kuten jo v.1644 varoitettiin.

Viinasta itse kauan sitten tykkänään luopuneena ihmettelen edelleen sen hulluksi tekevää voimaa, kuinka se tosiaan viisaat villitsee ja jotkut nappaa totaaliseen itsetuhoon. Kuka sen taitaa selittää?

13

690

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Tämä "viisasten juoma" on kyllä saanut aikaan paljon tuhoa. Alkujaan "aine" lienee ollut miesten juoma, sattumalta löydetty hyvänolontunteen aiheuttaja.

      On ihmisiä, joille alkoholi saa aikaan huumeen omaisen hyvänolontunteen, raivoraittiilla ei tällaista ominaisuutta, taakkaa, ole.

      Eräs toistuva ihmettelyni:

      Ovatko raittiit koskaan saaneet mitään suurta taidetta aikaan, juopot kyllä, ehkäpä sentään selvin päin.

      • Olen silloin tällöin poikennut pirtin nurkkakaapilla, eikä siitä ikinä ole minulle haittaa ollut, en koskaan ollut työstä pois viinan takia, eikä perheeni ole siitä kärsinyt.
        Luulen että alkoholi on varsin monelle iso ongelma
        Siihen ei toisten puheet paljon auta, on ensin itse tunnustettava ongelmansa.
        Olen kyllä tuntenut monta selviytyjää ja nostan hattua kaikille siitä kiroukseta selvinneille.


      • Maalaismies*

        Totta kyllä, taiteilijat ovat aina juoneet. Heidän ei ole ollut tarve peitellä juomistaan, kuten virkamiesten ja muiden toimissa olevien. Luova hulluus on käsite, jota viljellään missä hyvänsä ammatissa ja seminaareissa. Ja kun kerran taiteilijat juovat, täytyy kai muidenkin "luovien" ihmisten juoda.

        Taiteellisella lahjakkuudella ei sinänsä liene mitään yhteyttä juomisen kanssa. Taiteilijan ammatti vain antaa paremman mahdollisuuden viinan käyttöön: riippumattomuus, yksinäisyys ja epävarmuus...


      • Maalaismies* kirjoitti:

        Totta kyllä, taiteilijat ovat aina juoneet. Heidän ei ole ollut tarve peitellä juomistaan, kuten virkamiesten ja muiden toimissa olevien. Luova hulluus on käsite, jota viljellään missä hyvänsä ammatissa ja seminaareissa. Ja kun kerran taiteilijat juovat, täytyy kai muidenkin "luovien" ihmisten juoda.

        Taiteellisella lahjakkuudella ei sinänsä liene mitään yhteyttä juomisen kanssa. Taiteilijan ammatti vain antaa paremman mahdollisuuden viinan käyttöön: riippumattomuus, yksinäisyys ja epävarmuus...

        Olen nähnyt kaikenlaisia ammatin harjoittajia alkoholisteina, ei siinä taida taiteellisuudella olla mitään tekemistä, luovuudesta puhumattakaan.
        Kyllähän julkisuudella on merkitystä, kun ovat aina näkyvissä. Alkoholisteja on kaikissa ammattikunnissa ja sivilisäädyissä. Kaikkein köyhimmät ovat vain eniten julkisuudessa.


      • Ei sentään
        LateVaan kirjoitti:

        Olen nähnyt kaikenlaisia ammatin harjoittajia alkoholisteina, ei siinä taida taiteellisuudella olla mitään tekemistä, luovuudesta puhumattakaan.
        Kyllähän julkisuudella on merkitystä, kun ovat aina näkyvissä. Alkoholisteja on kaikissa ammattikunnissa ja sivilisäädyissä. Kaikkein köyhimmät ovat vain eniten julkisuudessa.

        voi noin yksinkertaistaa, että kaikki koulujakäymättömät keksijöitä ja viinamäen miehet
        taiteilijoita. Miksi yrität tätä, Ruuneperi?


      • Maalaismies*
        Ei sentään kirjoitti:

        voi noin yksinkertaistaa, että kaikki koulujakäymättömät keksijöitä ja viinamäen miehet
        taiteilijoita. Miksi yrität tätä, Ruuneperi?

        Tuskin Ruuneperi tulkkia tarvitsee, mutta oikeassahan hän siinä on mitä sanoo. Jos Sibelius ja Juice ovat olleet kelpoja viinamiehiä, niin tottahan se on. Ei Ruuneperi missään väitä, että pitää olla juoppo tullakseen kelpo artistiksi.

        Koulutuksen suhteen ns. ammattikorkeakouluja puretaan ja perutaan kaiken aikaa niiden hyödyttömyyden takia. On tottavie kaikenlaista esim. mediakoulutusta, joka ei johda mihinkään. Taaskaan Ruune ei mielestäni väitä, että ammattikoulutus olisi turhaa saatikka tarpeetonta. Yliopistoja karsitaan myös samasta syystä. Eivät ne silti tarpeettomia ole...


      • viinaa siis

        ei olisi, olisi moni taideteos jäänyt syntymättä, mutta myös moni rikos ihmisyyttä vastaan tekemättä.
        Kumpi vaakakuppi olisi painavampi, ainakin päivittäistä surua ja murhetta taitaisi olla vähemmän.


      • Ei sentään kirjoitti:

        voi noin yksinkertaistaa, että kaikki koulujakäymättömät keksijöitä ja viinamäen miehet
        taiteilijoita. Miksi yrität tätä, Ruuneperi?

        Kirjoitin, että jotkut, pitäisikö sanoa harvat tai muutamat,¨onnistuvat jopa erittäin hyvin työelämässä, huonosta koulumenestyksestään huolimatta

        Ei viina tee taiteilijoita, mutta nämä kyllä sortuvat usein runsaiksi alkoholin käyttäjiksi.

        Jean Sibelius, Eino Leino, Olavi Virta, Pentti Saarikoski, Juice Leslinen, olivat jonkinlaisia alansa mestareita, "kuppiinsylkijöitä" ei kukaan.

        Kerro nyt kaikkien tai edes muutaman maailmankuulun säveltäjän, kirjailijan tms. nimi, sellaisen, joka oli raivoraitis tai raitis.

        Ei juoppoja pidä ihailla, ei myöskään huono-oppisiksi todettuja. Katsotaan tuloksia edes muutamien suurien osalta


      • Ruuneperi kirjoitti:

        Kirjoitin, että jotkut, pitäisikö sanoa harvat tai muutamat,¨onnistuvat jopa erittäin hyvin työelämässä, huonosta koulumenestyksestään huolimatta

        Ei viina tee taiteilijoita, mutta nämä kyllä sortuvat usein runsaiksi alkoholin käyttäjiksi.

        Jean Sibelius, Eino Leino, Olavi Virta, Pentti Saarikoski, Juice Leslinen, olivat jonkinlaisia alansa mestareita, "kuppiinsylkijöitä" ei kukaan.

        Kerro nyt kaikkien tai edes muutaman maailmankuulun säveltäjän, kirjailijan tms. nimi, sellaisen, joka oli raivoraitis tai raitis.

        Ei juoppoja pidä ihailla, ei myöskään huono-oppisiksi todettuja. Katsotaan tuloksia edes muutamien suurien osalta

        Suomessakin kymmenettuhannet tulevat alkoholisteiksi. Silti sadattuhannet ehkä miljoonat juovat viinaa, tulemati alkoholisteiksi.
        Nämä kyseiset taiteilijat ja sadat muut heidän kaltaisensa ovat vain enemmän esillä.
        Olen enemmän huolissan miten nykynuorisö läträä viinan ja huumeiden kanssa.Huumeet on vielä suurempi ongelma kuin viina, sillä se tuo rikokset mukaan kuvioihin. Murrosikäinen nuori käyttäessään huumeita ei heti tule ilmi vanhemmilleen, viinanhajun haistaa kyllä helpommin.


      • Maalaismies*
        LateVaan kirjoitti:

        Suomessakin kymmenettuhannet tulevat alkoholisteiksi. Silti sadattuhannet ehkä miljoonat juovat viinaa, tulemati alkoholisteiksi.
        Nämä kyseiset taiteilijat ja sadat muut heidän kaltaisensa ovat vain enemmän esillä.
        Olen enemmän huolissan miten nykynuorisö läträä viinan ja huumeiden kanssa.Huumeet on vielä suurempi ongelma kuin viina, sillä se tuo rikokset mukaan kuvioihin. Murrosikäinen nuori käyttäessään huumeita ei heti tule ilmi vanhemmilleen, viinanhajun haistaa kyllä helpommin.

        Draama lohduttaa ihmisiä. Syvällä käynyt taiteilija pystyy töillään kouraisemaan yleisöään. Koska ihmiskunnan enemmistöllä on vaikeaa, juopon nerokas sanoma lohduttaa: hän on yksi meistä, ajatellaan. Taiteella on siis tärkeä tehtävä.

        Sitten kuitenkin kaikki (uskallan sanoa) haluavat pois viinasta ja huumeista. Harva vanhempi ihminen koristelee kotinsa seinät kauhukuvilla. Väkivaltaelokuva voi olla hyvä, mutta kuka haluaa oikeasti siihen maailmaan?

        Kauneutta ihminen kaipaa taiteeseen ja elämään. Se vain on parempi kätkeä: kell' onni on jne.


    • Maalaismies*

      Tuskin Ruuneperi tulkkia tarvitsee, mutta oikeassahan hän siinä on mitä sanoo. Jos Sibelius ja Juice ovat olleet viinamiehiä, niin tottahan se on. Ei Ruuneperi missään väitä, että pitää olla juoppo tullakseen kelpo artistiksi.

      Koulutuksen suhteen ns. ammattikorkeakouluja puretaan ja perutaan kaiken aikaa niiden hyödyttömyyden takia. On tottavie kaikenlaista esim. mediakoulutusta, joka ei johda mihinkään. Taaskaan Ruune ei mielestäni väitä, että ammattikoulutus olisi turhaa saatikka tarpeetonta. Yliopistoja karsitaan myös samasta syystä. Eivät ne silti tarpeettomia ole...Silloin kun järki on mukana.

    • Kyllä minä uskon raittiitakin suurmiehiä ja -naisia olevan, mutta he eivät esiinny niin näyttävästi kuin juopot kollegansa.
      Jos juoppo saa jotain hyvää aikaan, niin sanotaan, että on se ihme, että se kuitenkin sai tuollaista aikaan, vaikka sellainen juoppo olikin.
      Raittiutta tekojen aiheuttamana ei niin korosteta.

    • Hintriika*

      Nykyajan kirjailijat ja muut sanataiteilijat ovat hyvinkin kurinalaisia työssään. Enää ei ole muodikasta olla "taiteilijan renttu".

      Moni työskentelee määrätyt tunnit päivässä, esim. klo 9-16. Sinä aikana ei lasiin tartuta. Tosin olen ollut huomaavinani, että joillekin raitistuneille kirjailijoille raittius ei ole tehnyt pelkkää hyvää työn kannalta. Varmasti muuten.

      Ei sitä voi kieltää, etteikö alkoholi panisi mielikuvitusta liikkeelle. Mutta tuskin suoranainen humalatila saa ketään suoltamaan best sellereitä. Selvin päin luettuna teksti voi päätyä roskakoriin, vaikka pikku pienissä se tuntui niin hauskalta!

      Eroa on varmasti myös ihmisissä. Jonkun luovuus toimii selvänä, toisen luovuus kaipaa edes lasillista viiniä. Ja sitten on niitä "kunnon juoppoja", joita ennen vanhaan oli suurin osa miespuolisista taiteilijoista.

      Kukapa sen tietää, vaikka Minna Canth & sisaret olisivat käyneet salaa nurkkakaapilla... Naiselle alkoholin käyttö siihen maailman aikaan ei ollut kunniaksi.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mitä sanoisit

      juuri nyt kaivatullesi jos uskaltaisit/kehtaisit?
      Ikävä
      131
      1364
    2. Mitä hyvää

      Mitä hyvää hän on tuonut elämääsi?
      Ikävä
      102
      881
    3. Mikä teidän jutussa on ongelmana?

      Missä meni pieleen?
      Ikävä
      75
      713
    4. 51
      605
    5. Koillis motor

      Kyllä on mennyt palvelu alas ku lehmänhäntä, sovitut asiat ja luvatut soitot pitää hoitaa eikä tehä oharia, täysin tumpa
      Suomussalmi
      13
      521
    6. ABC: n kahvilan uusi nimi matkimalla

      Kahvia ja virvokkeita myytiin aikoinaan ÄKKI-VANNIN KAHVILASSA Haapavedellä ja paikalliset sanoivat sitä haussia "Tuhann
      Haapavesi
      40
      484
    7. Kylillä ei ole näkynyt? Missä luuraat nainen?

      Olisit soittanut mulle nainen. Oltais voitu nähdä vaikka laavulla. Miksi pelkäät minua? Eihän siinä ole mitään järkeä. m
      Suhteet
      153
      451
    8. Tehdäänkö tänään toiveista totta?

      Poikkea tänä illasta siinä lähellä ja annetaan silmien puhua ja sen jälkeen puhu sinä lopulta mitä ajattelet..
      Ikävä
      30
      417
    9. Missä näet kaivattuasi?

      Mitä teet silloin? Tuleeko pakene reaktio? Vai hellä tunne ja ere..
      Ikävä
      26
      389
    10. Rydman sivuutti mutupohjalta asiantuntija-arviot tutkimusrahoitusta myönnettäessä

      Onko Rydman sopiva tai kykenevä toimimaan ministerinä? Ei ole. Ministerit ovat joutuneet puhuteltaviksi vähemmästäkin;
      Maailman menoa
      175
      384
    Aihe