kysymyksiä naisille jotka ovat naimisissa muslimi miehen kanssa:
1) mistä maasta miehenne on kotoisin?
2) kieltääkö hän käyttämästä tietynlaisia vaatteita ulkona liikkuessa?
3) jos kieltää, niin mitkä vaatteet ovat ehdottomassa pannassa?
4) missä maassa te tällä hetkellä asutte?
5) keskustelitteko pukeutumiseen/uskontoon/kulttuuriin liittyvistä kysymyksistä paljon ennen naimisiin menoa?
6) koetteko olevanne tasapuolisessa suhteessa miehenne kanssa?
7) kuka tekee kotityöt?
8) onko lapsenne/tuleeko lapsistanne muslimeita?
9) annatteko te lapsillenne miehenne maan/kulttuurinmukaiset nimet?
10) onko teillä lupa juoda alkoholia/ polttaa tupakkaa?
11) oletteko kääntyneet muslimeiksi?
12) vietättekö te suomalaisia juhlia kuten joulua tai pääsiäistä?
kiitos vastauksista, olen nyt jossain määrin vakavassa suhteessa muslimimiehen kanssa, ja haluaisin kuulla millaisia kokemuksia teillä on ollut muslimimiehistä.
muslimin vaimot gallup
116
14775
Vastaukset
- Muslimin vaimo
1. egyptistä
2. Joskus on pyytänyt, etten käyttäisi niin avonaisia tai tiukkoja paitoaja. Mutta suoraan kieltänyt ei ole mitään.
4. suomessa
5. keskustelimme
6. Kyllä koen
7. Puoliksi, mutta mies kokkaa ja siivoaa enemmän. minä pesen useammin pyykit.
8. ei tule muslimeja, saavat itse päättää isompana
9. Olemme puhuneet aiheesta. en muista mihin päädyimme, mutta molemmista oli hyvä idea antaa ensimmäiseksi nimeksi suomalainen nimi. jos löytyisi joku kiva nimi, ei minua haittaisi antaa arabialaista nimeäkään.
10. hassu kysymys.. Juu poltan ja juon halutessani.
11. En, olen kristitty.
12. Vietämme - --------
1) palestiinasta
2) hän ei haluaisi minun kulkevan liian vähissä vaatteissa, muttei estä minua laittamasta päälle mitä huvittaa.
4) Ruotsissa
5) kyllä
6) en, mies hemmottelee minut piloille
7) fifty fifty. mies kokkaa enemmän kuin minä.
8) lapset saavat itse päättää.
9) ei vaan länsimaalaiset (tytölle voisin harkita musliminimeä)
10) on, minä se kiellän miestä tupakoimasta
11) never
12) kyllä 1)Turkki, kurdi
2)Ei ole koskaan kommentoinut pukeutumistani
3)-
4)Suomi
5)Olemme keskustelleet kaikista mainituista aiheista ihan seurustelun alusta lähtien
6)Kyllä, mutta välillä syyllistyn pirttihirmuuteen..
7)Minä pesen pyykit, yhdessä siivotaan ja kokataan
8)lasta ei kasteta kummankaan uskontoon, saa itse valita oman uskontonsa kun on siihen tarpeeksi vanha. Nukkumaanmennessä babalta (=isi) oma iltarukous ja äidiltä oma..
9)kutsumanimiksi haluamme suomalaisia nimiä
10)kumpikin voi halutessaan juoda tai polttaa, käytännössä tupakka tai alkoholi eivät kuuluu elämäntapaamme
11)no en
12)Jouluna sain lahjoja mieheltä, mutta hän ei halunnut lahjoja itselleen. Koristeltiin pipareita. Pääsiäisenä lähetti "hyvää pääsiäistä"- viestin.- omppuliina
- Pakistan
- Ei kiellä. Hän ei pidä bikineistä eikä vesirajahameista, mutta ei ole kieltänyt käyttämästä. Sanoo, että minä sen tiedän mikä on OK omassa kulttuurissani. Bikinit minulla on, mutta niitä ihan lyhyimpia hameita ei ole, koska ne ovat mauttomia. Normaalipituisia polven yläpuolelle ulottuvia hameita on ja ne on ok kuten myös kaikki topit.
- Ei mikään
- Kanadassa
5) keskustelitteko pukeutumiseen/uskontoon/kulttuuriin liittyvistä kysymyksistä paljon ennen naimisiin menoa?
- keskustelimme paljon siitä kuinka kulttuuri/uskonto vaikuttaisi meidän elämäämme. Mitä odotamme lastenkasvatukselta, miten elämme jne. Kaikki selvitettiin ennen naimisiinmenoa. Tein selväksi mitkä ovat miehen velvoitteet jne. ja mikä on minun roolini avioliitossa.
- kyllä täysin
7) kuka tekee kotityöt?
- Tehdään suurinpiirtein puoliksi ja ruoka laitetaan yleensä yhdessä (tai kumpikin suurinpiirtein vuorotellen).
- Tuskin tulee. Pysyvät korkeintaan tapakristitty/muslimi linjalla. Uskonto ei ole tähän asti vaikuttanut oikeastaan mitenkään heidän elämäänsä.
- Lastemme nimet eivät ole minun eivätkä mieheni kulttuurista, mutta suomalaiset usein luulevat niiden tulevan hänen kulttuuristaan. Minä päätin nimistä ja valitsin kauneimmat nimet, jotka tiesin. Ne nyt olivat ulkomaalaiset. Parhaat suomalaiset nimet olivat jo lähisukulaisteni käytössä.
- kumpikaan meistä ei juo eikä polta. Mieheni ei pidä humalahakuisesta juomisesta eikä liiallisesta tissuttelusta. Voin ottaa alkoholia joskus jos haluan kunhan en juo itseäni känniin. Ihan ok minulle, koska en muutenkaan välitä juoda ollenkaan saati sitten olla kännissä.
- en ole enkä tule kääntymään.
- Vietämme. Miehen mielestä kaikki juhlat ovat kivoja ja ei ole mitään syytä miksi hän ei voisi niitä mielestään viettää. - molly_moo
1)Turkista, kurdi.
2)Ei.
3)-
4)Suomessa.
5)Ei kovin paljoa.
6) Kyllä.
7) Kummatkin, minä tosin enemmän kun kotona lasten kanssa olen.
8)Ei ole kumpikaan lapsista muslimi.
9)Lapsilla on kurdilaiset etunimet ja suomalaiset toiset nimet.
10)On lupa juoda ja polttaa, tosin kumpikaan ei "harrastuksiini" kuulu.
11)Olen kristitty edelleen.
12)Vietämme suomalaisia juhlia. 1) mistä maasta miehenne on kotoisin?
-Tunisia
-Ei kiellä,antaa suosituksia, kulttuurista tietämättömälle.
-suosittelee kokonaan auki sivusaumoista olevien housujen näkymän vain sisätiloissa ja hänen ilokseen.
-kumpikin omassa synnyinmaassaan
-tietenkinkeskusteltiin ja jatketaan edelleen.
-kyllä, minä en alista muita, ei minuakaan alisteta.
7) kuka tekee kotityöt?
-minä laitan ruokaa, mies siivoaa ja tiskaa.
-ei
-Meillä on suvussa tapana keksiä nimiä toisillemme, ehkä minun lapseni saavat lisänimiä sitten siitäkin kultturista.
-Mies polttaa, raukka palelkoon pakkasessa, niin tietää polttavansa,minä en voi sietää tupakansavua. Alkoholia juodaan molemmat, hyvin säästeliäästi ja nautiskellen.
-En, eikä tulevaisuudessakaan,ei olemitään syytä.
-Jouluna tervehdyksiä ja lapsille lahjoja.- on muslimi
Balkanilta
Ei kiellä
Asutaan Suomessa
Emme kovin paljon.... Olisi pitänyt keskustella enemmän
En.
7) kuka tekee kotityöt?
Minä teen kaikki kotityöt
Ei ole muslimi. Saa itse päättää kun on tarpeeksi vanha. Kasvatetaan kunnioittamaan molempia uskontoja ja tapoja
Halusin itse antaa lapselleni mieheni maan nimet, kuitenkin sellaiset jotka on helppo ääntää ja muistuttavat suomalaisia nimiä.
Mieheni ei pidä jos juon tai poltan. Itse kyllä polttaa, mutta ei juo alkoholia.
En ole
Vietän lapseni kanssa juhlia sukulaisten luona. Mieheni ei yleensä juhli kanssamme, mutta hänellä ei ole mitään sitä vastaan että me juhlimme joulua ja pääsiäistä.- ddvdvv
>>>6) koetteko olevanne tasapuolisessa suhteessa miehenne kanssa?
En.>>>
Haluaisin kuulla tähän tarkennusta.
- galluppiin
1) Turkin kurdi
2) Miksi ihmeessä kieltäisi?eli vastaus on Ei
3) -
4) Suomessa
5) Keskusteltiin kulttuurista
6) Kyllä
7) Pääsääntöisesti minä
8) Lapset saavat aikuisena itse päättää uskonnostaan
9) Sekä että..Ensimmäinen nimi suomalainen ja toinen turkkilainen/kurdilainen
10) Kyllä saa. Molemmat poltamme ja juomme silloin tällöin
11) En ole
12) Tottakai - suunnitelmissa pako
- Algeriasta
- Kyllä. Alkuun lupasi, että voin käyttää omia vaatteitani, no problem. Ainoastaan kotona seinien sisällä voin pitää vaatteita joita tahtoisin. Muiden silmissä näytän varmaan muumiolta. Kuulema hänen kunnioitus minua kohtaan näkyy näin ja vain hän tietää mitä tämän kaavun sisään kätkeytyy.
- kaikki omat tiukat, seksikkäät vaatteet. Juuri ne joista pitäisin, farkut, tiukat paidat, tiukat hameet.
Jos joku mies sattuisikin näkemään hiukan ihoani, niin hampaat kuulema siltä mieheltä lähtisi.
- Algeriassa, lomaillaan paljon Suomessa, kuten juuri nyt.
- keskusteltiin kyllä. Ja aina oli, että minä itse voin päättää.
Naimisiinmenon jälkeen tahti muuttui välittömästi.
- En. Hän pitää kyllä hyvää huolta minusta täydellisesti, mutta rajoittaa elämääni täysin.
7) kuka tekee kotityöt?
- Molemmat. Hän osallistuu kotitöihin, ihme, no saahan siinäkin kytätä samalla, etten vaan ikkunasta näyttele itseäni.
- Kyllä tulisi ehdottomasti muslimeita, MUTTA, onneksi tein ennakkoon "pitkän tähtäimen suunnittelman" ja hommasin ajoissa kierukan. Tästä tietenkään mieheni ei tiedä mitään, enkä kerro.
- Onneksi niitä lapsia ei nyt tule, kiitos ehkäisyn. Miehellä suunnitelmissa liuta lapsia, mutta omassa suunnitelmassani on nykyään vain pako tästä kahlitsevasta avioliitosta.
- Ei ja ei. Itse vetelee tupakkaa, muttei käytä lainkaan alkoholia. Uskonto kieltää.
- En. Vaikka kaikkensa mies yrittää, puhuu ja yrittää opettaa minua rukoilemaan kuin hän. Minä lausun kristittyjen uskontunnustuksen jne. Helppoa kun mies ei ymmärrä suomen kieltä.
- Salassa joudun viettämään. Mitään koristeita en voi laittaa.
Ole varovainen, mieti kaksi kertaa. Mies voi viedä sinulta kaiken itsenäisyytesi. Päivällä teet juuri niin kuin mies sanoo, ja yötkin teet juuri niin kuin miehesi sanoo.
Hellä kyllä on, huomioon ottava mutta äärimmäisen mustasukkainen, rajoittava.
Usko tämä kun sanon, että kerran kun en ihan toiminut niin kuin mieheni olisi tahtonut, hänen silmänsä muuttuivat punaisiksi, silloin sisälläni heilahti, pakko päästä pois.
Sitominen alkaa pienesti, aivan kuin leikiten, "saat tehdä sitä saat tehdä tätä, mutta tee kuitenkin näin minun mielikseni". Kunnes olet kiikissä, sen jälkeen olet ainoastaan hänen omaisuuttaa.
Toistan, mieti kaksi kertaa.- ja lehmät lentää
On kyllä vaikea uskoa tarinaasi...
- miehelle
Tasta pukeutumisasiasta sen verran, etta arabimuslimit ihailevat yli kaiken naista, joka osaa pukeutua hyvin.
Tyylikas, naisellinen pukeutuminen kuitenkin sulkee ulkopuolelleen juuri nuo mainitsemasi hyvin paljastavat ja kaikkien mielesta seksikkaat asukokonaisuudet.
Oman mieheni kanssa asumme taalla Lahi Idassa ja mieheni on tarkka pukeutumisestani. Vaatteiden tulee aina olla tilanteeseen sopivat, ei kuluneita, hyvinistuvia, siis muodot saavat nakya, mieluummin ylipukeutua kuin liian vaatimattomasti ja huomiota saavat myos hiukset, meikki ja korut.
Alkaa ymmartako vaarin, vaimo on muslimiarabille kunnia asia ja vaimon ulkoinen olemus kertoo, miten hyvin mies osaa huolehtia vaimostaan. - totuudenmukaisesti
yritän jaksaa suunnitella paluutani lopullisesti suomeen takaisin.
Ja ei kaikkien elämä ole onnellista, kai se olisi onnellista minullakin, jos tekisin ihan kaiken mitä mies tahtoo. Mutta minulla on oma tahto.
En tiedä miksi, mutta mieleeni välähtää vähän väliä eräs tumma suomalainen mies ja saa hymyn huulilleni. - dsfdsfdf
totuudenmukaisesti kirjoitti:
yritän jaksaa suunnitella paluutani lopullisesti suomeen takaisin.
Ja ei kaikkien elämä ole onnellista, kai se olisi onnellista minullakin, jos tekisin ihan kaiken mitä mies tahtoo. Mutta minulla on oma tahto.
En tiedä miksi, mutta mieleeni välähtää vähän väliä eräs tumma suomalainen mies ja saa hymyn huulilleni.Noin omistushaluinen islaminuskoinen voi reagoida tuhoisasti kuulleessaan avioeroaikeistasi.
Joten suunnittele vähän helvetin tarkkaan ero. - Zahra_Ali
Olin ihmeissäni kun luin vastauksiasi! Oma mieheni on myös Algeriasta. (maan miehet tunnettuja kuumaverisyydestään ja pahasta temperamentistaan, joka selvisi valitettavasti vasta avioliiton jälkeen)
Menimme naimisiin moskeijassa n.7kk sitten ja lausuin Shahadan.
Ensimmäiset 6kk olivat elämäni vaikeimmat... opettelin islamia, elämää miehen kanssa ja kotitöitä... eristäydyin ystävistäni ja jouduin hankkiutumaan eroon kaikista miespuoleisista ystävistä ja tuttavista. Tunsin eläväni vankina, en voinut hengittää, mutta koin ihmeellisen muutoksen itsessäni kun olin vähällä menettää mieheni ja tunsin että tahdon olla hyvä vaimo ja hyvä muslimi.
Islam on täydellistä alistumista jumalan tahtoon, mutta naisille se merkitsee myös alistumista Allahin lisäksi miehen tahtoon, joka oli minulle uudelle muslimille hyvin vaikeaa.
Nyt kuitenkin selvisin sen yli, opin uutta ja olen paljon onnellisempi kuin koskaan ennen, selvisin jihadistani. Joskus tulee mieleeni elokuva "Marttyyrit" ...joskus on vain alistuttava, oli kyseessä avioliitto, uskonto tai kipu.
Waleikum siskot! ^ ^ - Rakas Watson
Zahra_Ali kirjoitti:
Olin ihmeissäni kun luin vastauksiasi! Oma mieheni on myös Algeriasta. (maan miehet tunnettuja kuumaverisyydestään ja pahasta temperamentistaan, joka selvisi valitettavasti vasta avioliiton jälkeen)
Ensimmäiset 6kk olivat elämäni vaikeimmat... opettelin islamia, elämää miehen kanssa ja kotitöitä... eristäydyin ystävistäni ja jouduin hankkiutumaan eroon kaikista miespuoleisista ystävistä ja tuttavista. Tunsin eläväni vankina, en voinut hengittää, mutta koin ihmeellisen muutoksen itsessäni kun olin vähällä menettää mieheni ja tunsin että tahdon olla hyvä vaimo ja hyvä muslimi.
Islam on täydellistä alistumista jumalan tahtoon, mutta naisille se merkitsee myös alistumista Allahin lisäksi miehen tahtoon, joka oli minulle uudelle muslimille hyvin vaikeaa.
Nyt kuitenkin selvisin sen yli, opin uutta ja olen paljon onnellisempi kuin koskaan ennen, selvisin jihadistani. Joskus tulee mieleeni elokuva "Marttyyrit" ...joskus on vain alistuttava, oli kyseessä avioliitto, uskonto tai kipu.
Waleikum siskot! ^ ^nain.
Nyt kaikki joukolla alistumaan. - lyu
Zahra_Ali kirjoitti:
Waleikum siskot! ^ ^Kyllä ihminen orjuuteen tottuu. Sen jälkeen vapaus tuntuukin pelottavalta. Ja ensimmäiset kuukaudethan ovat ne pahimmat, seipään nokassakin. Harmi, jos avioliittosi on sellainen.
- I know
Meillä oli taas silleen että se oli tuo uskonto aina tapetilla ja muksut itse en halunut muksuja hänen kanssaan koska oli aina se pelko että jos niitä joku kaunis kerta tulee niin ne muksut lähtevät hänen kotmimaahansa ja sitten en näe heitä enään.
Uskonto koko aika hän värkkäs siitä saakutin uskonnosta että oletko sä varmasti kristitty? Sanoin hänelle monet kerrat että olen olen olen ja että uskon Jumalaan ja sanoin hänelle että niin tiedän kyllä että et sinä ole happy ennen kuin minä olen muslimi hän aina väitti ei ei sä olet ihan hyvä noin (MUTTA...)
Nämä ovat näitä justiinsa ääripäitä mitä sinäkin olet ikävä kyllä joutunut kohtaamaan en tiedä sitten että onko se Algeria oikein sellanen vanhoillis maa että sieltä tulee ne kaikki kiihkoilijat vai mikä lie...
Omanikin oli Algeriasta ja nyt kun pääsen eroon hänestä niin takaisin ei tule. - muslimin orja
Juurikin niin mieti vaikka 5kertaa ennenkuin jäät siihen!
- "onneni"
1) Marokosta
2) Kieltää
3) Kaiken missä paljasta ihoa näkyy
4) Suomessa
5) Keskustelimme. Hänen puheensa vain muuttuivat avioliiton myötä.
6) En todellakaan
7) Molemmat
8) Kyllä ovat
9) Miehen päätöksellä heillä on arabialaiset nimet.
10) Ei ole. Minun piti lopettaa tupakointi.
11) En ole, mutta painostus on kovaa.
12) Emme vietä. - perheessä
1) Tunisiasta
2) Ei kiellä
3) -
4) Suomessa
5) Keskustelimme uskonnoista ja kulttuureista paljonkin ja keskustelu jatkuu yhä
6) olemme täysin tasapuolisia
7) Teemme molemmat kotitöitä
8) Lapsemme saavat varttuessaan itse valita uskontonsa, mutta opetamme molempien uskontoa ja kulttuuria (olen itsekin mokuperheestä)
9) Lapsilla on kansainväliset nimet
10) Poltamme molemmat tupakkaa ja käytämme myös joskus alkoholia
11) En
12) Vietämme molempien pyhät, elämä on yhtä juhlaa ;o)- yks_kaks_naps
*Irakin kurdi
* Bikineissä en oikein rannalla voi liikkua, mutta ei muuten. kuhan nyt ei joka paikka ole paljaan.
* Bikinit ja liian paljastavat vaatteet (jolla tarkoitan nyt sellaista että tissit meinaa pullahtaa ulos tai vastaavaa)
* suomessa
* Jonkin verran
* En missään nimessä
7) kuka tekee kotityöt?
* Minä pääsääntöisesti, mies auttoi kun oli työtön, mutta nyt kun olemme molemmat työelämässä on vastuu pääasiassa minulla. mies auttaa joskus, mutta todella harvoin
* lapsemme ei ole virallisesti muslimi, mies niin haluaa kyllä.
* Lapsellani on nimi joka sopii kumpaankin kulttuurin, sekä kokonaan suomalainen toinen nimi.
* poltan ja juon joskus, mies myös.
* En, enkä aio kääntyä. mies on syntynyt muslimiksi.
* Vietämme joulua7syntymäpäiviä, vaikka miehen isä ei hyväksykkään sitä. Myös lapsemme juhlii niitä tulevaisuudessa, en minäkään kiellä häntä juhlimasta esim. iid-juhlaa isän kanssa.
- Mounia
1) mistä maasta miehenne on kotoisin? Marokosta.
2) kieltääkö hän käyttämästä tietynlaisia vaatteita ulkona liikkuessa? Ei. Itse olen päättänyt olla käyttämättä liian paljastavia vaatteita. Siis en lyhyitä hameita käytä (en muutenkaan käytä hameita) tai liian avonaisia paitoja/toppeja.
3) jos kieltää, niin mitkä vaatteet ovat ehdottomassa pannassa? -
4) missä maassa te tällä hetkellä asutte? Kolmannessa maassa.
5) keskustelitteko pukeutumiseen/uskontoon/kulttuuriin liittyvistä kysymyksistä paljon ennen naimisiin menoa? Keskustelimme todella paljon. Kyselin paljon asioista ja muutenkin otin asioista selvää.
6) koetteko olevanne tasapuolisessa suhteessa miehenne kanssa? Kyllä!
7) kuka tekee kotityöt? Minä yleensä mutta mieheni auttaa tarvittaessa. Laiskana kotityöt jäävät usein tekemättä...;)
8) onko lapsenne/tuleeko lapsistanne muslimeita? Olemme asiasta keskustelleet alusta saakka ja lapsistamme tulee muslimeita.
9) annatteko te lapsillenne miehenne maan/kulttuurinmukaiset nimet? lapsia tulee jos suodaan. Annamme sellaiset nimet, jotka on helppo lausua sekä suomessa että marokossa.
10) onko teillä lupa juoda alkoholia/ polttaa tupakkaa? Kumpaakaan en tee...oma valinta.
11) oletteko kääntyneet muslimeiksi? En ole mutta aion...ei ole pikaisesti tehty päätös eikä mies ole painostanut.
12) vietättekö te suomalaisia juhlia kuten joulua tai pääsiäistä? Viettäisin joulua mutta perhe kaukana...eli en vietä ellen sitten suomeen menisi jouluksi! - marily1
-Marokosta
-Ei kiellä käyttämästä, jos ei pidä jostain sanoo sen. Esim. ei pidä liian avonaisista paidoista.
-Pukeudun miten haluan, mutta mies on iloinen jos jätän ne avonaiset topit pois.
-Tällä hetkellä eri maissa.
-Olemme keskustelleet kaikesta mahdollisesta mikä saattaisi tulla esiin/aiheuttaa ongelmia.
-Ehdottomasti :)
7) kuka tekee kotityöt?
-Hmm, mies enemmänkin, itse olen aika laiska niiden kanssa. Tykkään tosin kokata.
-Lapset saavat itse päättää uskonnostaan kun ovat siihen valmiita, mies opettaa islamista ja minä omastani.
-Kyllä, koska minä niin haluan.
-En tarvitse siihen lupaa :D Mutta juon hyvin harvoin enkä polta.
-En.
-Tottakai :) En ikinä luopuisi joulusta.- nimet.
- mitä ihmeen järkee antaa nimet jotka todennäköisesti johtaa koulukiusaamiseen??? - marily1
nimet. kirjoitti:
- mitä ihmeen järkee antaa nimet jotka todennäköisesti johtaa koulukiusaamiseen???Monta muutakin samanlaista vastausta ja tietty nää sankarit löytää mut taas. :D hah.
En aio rankaista lapsiani, vaan antaa heille kauniit nimet, jotka sopivat sekä oman perheeni, että mieheni perheen suihin. Satun pitämään arabialaisista nimistä, ne ovat kauniita. Enkä nyt tarkoita, että olisin nimeämässä lapseni Muhammediksi tms.
- "vaimo"
1. mies algerialainen
2. ei ole kieltänyt mutta on antanut ymmärtää että ei ole hyvä käyttää paljastavia vaatteita
3. -
4. Suomessa
5. keskustelimme kulttuuriin sekä uskontoon liittyvistä asioista ennen vihkimistä
6. tavallaan kyllä
7. pääosin minä, mies kyllä osallistuu siivoukseen sekä tekee myös ruokaa
8. jos lapsia saamme niin mielestäni valitsevat uskontonsa itse mutta miehen mielestä syntyvät muslimiksi
9. nimet tod.näköisesti tulisivat olemaan arabi-nimiä, ei mitään liian 'erikoisia'
10. mies ei pidä että poltan eikä halua että juon alkoholia mutta poltan kuitenkin
11. ei ole aikomusta 'palata islamiin'
12. vietän joulua, pääsiäistä sekä juhlin syntymäpäiviä - windflow
Uskaltaudun minäkin vastaamaan, kun on muutamia muitakin seurusteluvaiheessa vastanneita.
- Syyriasta
- Ei kiellä. Huonoista värivalinnoista saattaa huomauttaa, mutta lähtee silti seuraksi vaikken huomautuksesta välittäisikään. ;) Jos on lyhyt hame tai muuten silmiin pistävää päällä, saattaa helpommin kaapata kainaloon julkisella paikalla.
- Minä Suomessa, mies länsinaapurissa.
- Pukeutumisesta ei juuri ole ollut tarvetta jutella tavallista "kumpi olis susta parempi" -keskustelua enempää. Uskonnosta ja kulttuurista olemme puhuneet todella paljon.
- Kyllä. Jotenkin stereotypioiden pelossa jopa koitan satunnaisesti ottaa akkavaltaa, mutta hillitsen itseni.
7) kuka tekee kotityöt?
- Yhdessä siivotaan, tosin itselläni kipukynnys on matalampi. Esim. järjestelyhommat kuten sängyn petaus jää minulle, toista kun ei voisi vähempää hetkauttaa onko peitto sekaisin vai järjestyksessä. Mies kokkaa enemmän.
- Ei. Jos lapsia joskus sikiää, saavat päättää itse vanhemmalla iällä. Varmasti mies kuitenkin tutustuttaa Islamin uskon perusteisiin. Hän ei itsekään ole kovin uskonnollinen, mutta arvostaa hyvää tietämystä eri uskonnoista. Itselläni ei ole mitään määriteltyä uskontoa, joten tältä puolelta ei lasten uskon asioihin puututa.
- Paljon on nimiä, jotka ovat sekä arabialaisia että suomalaisia. Niistä varmasti koostuisi meidän lapsikatraamme.
- No kuten joku sanoi, ei tähän lupaa tarvita. Juon jos tekee mieli, mutta tupakkaa en polta. Mies joskus melkein toivoo, että polttaisin... Taitaa jäätävä katse tupakoivan niskassa tuntua ikävältä.
- En ole enkä käänny. Minulla on omat näkemykseni maailmasta.
- Juu, kyllä vietetään. - Feliza_
-Marokosta
-Ei kiellä. Minäkään en rajoita mieheni pukeutumista, mutta puolin ja toisin voimme huomautella asuvalinnoista ;)
-Suomessa
- Keskustelimme paljonkin uskontoon ja kulttuuriin liittyvistä asioista, keskustelemme edelleenkin. Pukeutumisesta emme muistaakseni keskustelleet.
-Kyllä.
7) kuka tekee kotityöt?
- molemmat. Minä kyllä mielestäni vähän enemmän kuin mieheni. Ruokaa laitan miestäni useammin.
-Tulee, jos uskovat islamiin. Mies tietenkin opettaa heille omaa uskontoaan. Minä myös aion kertoa omasta elämänkatsomuksesta jos ja kun koen sen tarpeelliseksi. Lapsia meillä ei vielä ole.
-en vielä tiedä. Todennäköisesti annamme nimet, jotka sopivat molempiin kulttuureihin/maihin ja on helppo lausua kansainvälisestikin.
-juon alkoholia, mies ei juo. Kumpikaan ei tupakoi, siitä tulisi sanomista puolin ja toisin (minäkään en halua tupakoivaa miestä).
-en ole.
-Joulua vietämme, muttemme mitenkään uskonnollisessa mielessä. Pääsiäisenä syömme korkeintaan lounasta vanhempieni luona. - vastaaja..
-Egyptistä.
-Ei.
-Paitsi kulahtaneissa lempiverkkareissani ei kuulemma olisi suotavaa käydä ihmisten ilmoilla.
-Sveitsissä.
-Joskus.
-Kyllä.
7) kuka tekee kotityöt?
-Miehen vaikutuspiiri: kylpyhuone, keittiö, imurointi ja ruoanlaitto. Minulle jää kukkien kastelu, pölyjen pyyhkiminen ja yleisen järjestyksen ylläopito. Muut työt kuten pyykinpesun tekee se joka ehtii.
-Meillä ei ole eikä tule lapsia.
-Jos olisi lapsia niin mikä ettei. Miehen perheessä on hyvin kansaivälisesti lausuttavia nimiä kuten esimerkiksi Norman.
-Minä juon viiniä ja mies tupakoi. Joskus hän juo myös minun viiniäni tai ulkona yhden satunnaisen oluen. Minä en tupakoi.
-En. Tuntuisi oudolta vaihtaa uskontoa keski-ikäisenä.
Kyllä, varsinkin joulua, pääsiäistä vähemmän. - Suhina67
Vastaanpa nyt sitten minäkin :)
- Tunisiasta
- Ei
- Tunisiassa
- Uskontoon ja kulttuuriin liittyvistä asioista juteltiin aika lailla, pukeutumisesa ei ole tarvinnut sen kummemmin keskustella
- Kyllä
7) kuka tekee kotityöt?
- Minä hoidan kotityöt sisällä, mies hoitaa ulkohommat, pihatyöt, korjaushommat ja satunnaisesti laittaa ruokaa
- Luultavimmin, koska kasvavat täällä Tunisiassa
- Meillä on nimet, jotka sopivat sekä Suomeen että Tunisiaan
- en polta, viiniä kyllä nautiskelen ja Suomessa siideriä :)
- En ole
- Me vietämme sekä paikalliset että suomalaiset juhlat! En ole siis muslimin kanssa naimisissa, mutta haluanpoa silti vastata kyselyyn, kun tykkään välillä vastata gallupeihin, ja nyt juuri on sellainen olo, että kiinnostaa vastata.
Venäjältä, tarkemmin sanottuna eräästä Venäjällä olevasta tasavallasta.
No, eipä ole kieltänyt, kun en itse oma-aloitteisesti mitään hirveän paljastavia vaatteita käytä. Jos käyttäisin jotain todella lyhyitä hameita tai muuten pukeutuisin hyvin paljastavasti, niin tulisi varmasti sanomista.
Ei varmastikaan tykkäisi minihameista ja hyvin paljastavista topeista. Tai sitten jostain gootti-/punk-/rokkarityylistä, ei kyllä varmasti antaisi tuollaisiin pukeutua... Tosin, eihän hän minua voi estää, mutta häpeäisi kyllä.
Suomessa.
Keskustelimme kyllä ja edelleen keskustelemme silloin tällöin, kun huomaamme pienoisia kultuurieroja. Näistä asioista haluamme nimeomaan keskustella paljon, ettei tapahdu väärinkäsityksiä.
Kyllä.
7) kuka tekee kotityöt?
Me molemmat. Minun työtäni on yleensä ruoanlaitto, tiskaaminen ja pyykinpesu, mies sen sijaan hoitaa siivoamisen ja tavaroiden ja kodinkoneiden korjauksen, roskapussien viemisen jne. Joskus myös auttaa minua tiskien ja ruoan laiton kanssa, jos ei muuta hommaa ole tehtävänä.
Ei.
Ajattelimme antaa sellaiset nimet, jotka ovat sekä venäläisiä että suomalaisia, eli vaikkapa venäläisiä nimiä, jotka ovat tulleet Suomen kieleen, esim. Katja, Veera tai Sonja.
Lupa? En tarvitse lupaa, koska en kumpaakaan "nautinta-ainetta" käytä lainkaan. Eikä käytä mieskään. Jos alkaisin käyttää, niin sotahan siitä syttyisi, kuten syttyisi sittenkin, jos mies alkaisi käyttää :-)
En.
No, pääsiäistä en nyt muutenkaan ole viettänyt kuin lapsena... Mutta joulua vietetään jos olemme Suomessa joulun. Esim. viime joulun olimme Venäjällä, eikä tullut sen takia vietettyä, Venäjän joulu kun on kaksi viikkoa myöhemmin kuin Suomen. Mutta noin yleisesti ottaen molempien maiden juhlia vietämme.- galluppiin
Irakista (kurdi)
Ei. Tykkää kun pukeudun seksikkäästi.
-
Suomessa ollaan aina asuttu.
Todella todella paljon puhuttu ja puhutaan edelleen. Suomi-Suomi-suhteissa olevienkin pitäis puhua yhtä paljon niin ei tulis niin paljon arjessa yllätyksiä!!
100%
7) kuka tekee kotityöt?
Mies usein imuroi, mä muuten siivoan, pesen pyykit ja silitän. Mies laittaa ruokaa ja tiskaa. Myös korjaustyöt tekee useinmiten mies, paitsi jos on töissä kun jokin sattuu rapsahtamaan niin sit mä yritän korjata :)
Ei tule. Väestörekisteriin vaan ja sit saavat päättää haluavatko johonkin uskontoon liittyä. Molemmista uskonnoista arjen kautta lapset oppii.
Jos lapsia tulee, niin joko kansainväliset nimet tai kurdinimet. Joka tapauksessa helpot lausua ja kirjoittaa sekä nimet jotka sopivat sukunimeen (suomalainen etunimi ja kurdisukunimi vähän hassu yhdistelmä :))
Molemmat juodaan kohtuudella alkoa (eli pari kertaa vuodessa vähän enemmän). Tupakkaa ei kumpikaan voi sietää eikä mies hyväksyis mun tupakointia kuten en minäkään hänen.
En enkä ikinä käänny.
Vietetään! Mies rakastaa joulua! Ostetaan lahjoja ja koristellaan kuusi. Mies haluaa pitää kuusen sisällä kauan, on niin kaunis kuulemma. Suomalaisista jouluruoista ei tykkää. Myöskin kurdijuhlia meillä muistetaan mutta mies ei niitä niin välitä "juhlia". - Meriami
1) Tunisiasta
2) Ei kiellä.
3) On oivaltanut, että minun kanssani tuollainen kieltäminen ei oikein toimi ;)
4) Suomessa
5) Keskusteltiin, paitsi pukeutumisesta ei paljonkaan
6) Kai tässä aika tasapuolisia ollaan
7) Kotityöt tekee se, joka jaksaa vaivautua. Mies yleensä laittaa ruuan, pesee omat vaatteensa ja vie roskat aina. Minä siivoan pääasiassa ja pesen valtaosan pyykistä. Tiskikone tiskaa.
8) Mahdollisista lapsista tulee muslimeja ainakin nimellisesti ja ruokavalionsa osalta.
9) Luultavasti annetaan sellaiset nimet, jotka sopivat kummankin suuhun. Minä ne nimet viime kädessä päätän, se on minulle tärkeätä. Arabinimissä on kyllä varsin kauniita.
10) Lupa on tehdä mitä vain lain sallimissa rajoissa. Ikävä vain, että ei maistu alkoholi eikä tupakka.
11) Emme ole, mies kylläkin on muslimiksi syntynyt.
12) Vietämme, tosin tuo pääsiäisenvietto on ollut varsin aneemista, kun ei siihen ole oikein perinteitä lapsuudenkodistakaan. Joulua vietetään ja syntymäpäiviä, myös jos lapsia tulee. - hehehe25
1) mistä maasta miehenne on kotoisin? Kosovo
2) kieltääkö hän käyttämästä tietynlaisia vaatteita ulkona liikkuessa? Ei kiellä, mutta ei pidä siitä, jos käytän minihametta.
3) jos kieltää, niin mitkä vaatteet ovat ehdottomassa pannassa? Mikään ei ole pannassa.
4) missä maassa te tällä hetkellä asutte? Suomessa
5) keskustelitteko pukeutumiseen/uskontoon/kulttuuriin liittyvistä kysymyksistä paljon ennen naimisiin menoa? Kyllä
6) koetteko olevanne tasapuolisessa suhteessa miehenne kanssa? En koe
7) kuka tekee kotityöt? Mä
8) onko lapsenne/tuleeko lapsistanne muslimeita? kyllä
9) annatteko te lapsillenne miehenne maan/kulttuurinmukaiset nimet? ei
10) onko teillä lupa juoda alkoholia/ polttaa tupakkaa? saa juda/polttaa
11) oletteko kääntyneet muslimeiksi? en
12) vietättekö te suomalaisia juhlia kuten joulua tai pääsiäistä? ei - kotityöt?
Vastauksia lukiessa pisti silmään että kaikki muut vielä kaukosuhteessa asuvat paitsi Kahvitar kertovat että kotityöt tehdään kuitenkin puoliksi!
Kuinka se on oikein mahdollista kun ette edes asu samassa maassa??
Olisiko kuitenkin kyseessä ainoastaan jonkin asteen toiveajattelu töiden jakamisesta?- windflow
Kaukosuhteessa kylläkin eletään, mutta tapaamiset ja vierailut toistemme luo ovat pitkiä. Kyllä siinä muutamien viikkojen aikana tulee kotitöitä tehtäväksi ihan reilusti. Ja vaikka kaukosuhde aiheuttaakin ainakin aluksi sen, että tapaamiset ovat kuin lomia (molemmat pitävät huolen "vieraastaan"), niin niihinkin rutinoituu ja ne muuttuvat normaaliksi arjeksi.
huushollia yhdessäpidetty, kun ei hotellissa olla asuttu. Ruokaa yhdessä tehy ja kämppä siistinä pidetty. Sen verran siinäkin näkee millaiset tavat miehellä on.
- vasdvsdv
Kaukosuhde on sen verran eri juttu kuin arkielämä. Kyllähän sitä voi esittää hyvää aviomiestä muutaman viikon, kun pääsee pukille.
Muutama vuosi arkista avioelämää vasta kertoo totuuden.
- Perhe
Turkista
Ei
-
Suomessa
Kyllä, jonkinverran juu.
kyllä
7) kuka tekee kotityöt?
Minä
kristityksi kastettu.
Kyllä, tosin nimenä nimi joka käytössä sekä suomessa, että turkissa. Vanhanaikainen suomalainen nimi.
On.
En
Kyllä. Meillä juhlitaan molempien juhlat. - turkkilaisen kanssa
Turkista
Ei.
-
Tällähetkellä vielä eri maissa suurimmaksi osaksi, koska mies ei pääse helposti suomeen :(
Kyllä, monia asioita on puitu läpi.
Kyllä.
7) kuka tekee kotityöt?
Yhdessä.
luultavasti he saavat itse myöhemmin päättää.
9) annatteko te lapsillenne miehenne maan/kulttuurinmukaiset nimet? sitä ei ole vielä päätetty..
10) onko teillä lupa juoda alkoholia/ polttaa tupakkaa? on, tosin joskus koitan rajoittaa miehen polttamista..
11) oletteko kääntyneet muslimeiksi? en, enkä käänny.
joulua kyllä, pääsiäistä en ole pahemmin koskaan itsekkään erityisemmin viettänyt..
kiitos vastauksista, olen nyt jossain määrin vakavassa suhteessa muslimimiehen kanssa, ja haluaisin kuulla millaisia kokemuksia teillä on ollut muslimimiehistä. - vilismam
somalia ,saan pukeutua vapaasti,suomessa,kyllä ja jotain vieläkin ,olemme tasavertaisia ,molemmat teemme koti töitä mieheni on ahkerampi siivoomaan ja ruuan laittoon
hän pyykkää myös useammin .juomme alkoholia vähän joskus mieheni on lopettanut tupakan polton terveys syistä.lasten nimet ovat kansainväliset ja he saavat itse päättää mihin uskonto ryhmään haluavat kuulua.tällä hetkellä he ovat vain rekisterissä.vietämme joulut,juhannukset ,vaput ,pääsiäiset ym,sekä paaston loppu juhlia ja muita muslimi juhlia.olen edelleen kristitty.20 vuotta yhteiseloa on enimmäkseen mukavaa lämminhenkistä yhteis oloa, 2 lasta ,joskus vain arki jyrää mutta rakkautta ja seksiä piisaa .en vaihtaisi miestä saan kaiken mitä olen elämältä halunnut. - vastauksia
kysymyksiisi:
1. Intiasta.
2. Ei kiellä. Hänen kotonaan käytän paikallista asua - en hänen tai hänen perheensä vaatimuksesta, vaan siksi että itse haluan.
3. Ei mitään rajoituksia.
4. Tällä hetkellä Suomessa.
5. Kyllä keskustelimme.
6. Erittäin tasapuolisessa.
7. Teemme kotitöitä yhdessä, sillä periaatteella, että se tekee kumpi ehtii/tai paremmin osaa.
8. Muslimeita.
9. Modernit musliminimet.
10. Alkoholi ja tupakka ovat sallittuja. Meillä tosin vain mies omaa molemmat paheet. Juon kyllä itsekin joskus lasin tai pari punaviiniä.
11. Olin kääntynyt muslimiksi jo kauan ennen kuin edes tapasin mieheni.
12. Kyllä vietämme, ihan niin kuin vietämme islamiinkin liittyviä juhlia.
Olet ihan oikealla polulla ottaessasi asioista selvää. Ja on hyvä myöskin kysellä asioista muiltakin kuin mieheltäsi. Jos sinulla on mahdollisuus, niin käy keskustelemassa imaamin kanssa. Sinun ei tarvitse pelätä mitään käännyttämisyritystä, kerrot vain että tilanteesi on tämä ja tämä. Imaami kertoo sinulle mielellään uskontoon liittyvistä asioista, miten ne vaikuttavat avioliittoon, ja vastailee kysymyksiisi. Saatat myöskin löytää islamiin/arabikulttuuriin liittyviä luentosarjoja, joilla eri alojen asiantuntijat luennoivat. Itse osallistuin aikoinaan tällaisille luennoille, luennoitsijoina mm. Heikki Palva, Jaakko Hämeen-Anttila, Helena Hallenberg, Henri Broms yms. Oli tosi antoisaa kuultavaa.
Muista myöskin kysellä mieheltäsi etukäteen, miten hän suhtautuu esim. edellä kysymiisi asioihin siinä tilanteessa jos joskus asetutte asumaan hänen kotimaahansa. Silloin ei välttämättä tilanne olekaan sama, sillä ympäröivä yhteiskunta asettaa omat paineensa. Asiat, jotka toimivat suhteessanne Suomessa, eivät enää välttämättä olekaan itsestäänselvyyksiä hänen kotimaassaan.
Kaikkea hyvää teille molemmille! - Nettesha
Turkista (kurdistan)
Ei kiellä,, joskus pyytää etten hirveän avonaisia käyttäisi muttei kiellä
Suomessa
kyllä ja keskustellaan yhä..
Tottakai :)
7) kuka tekee kotityöt?
Yhdessä
Katsotaan kun on ajankohtaisempaa.. Todennäköisesti tulee
Ehdottomasti , en suostu oman maalaiseeni nimeä antamaan lapsilleni..
On mutta ei käytetä kuin harvoin
mieheni on ja minä otan islamista koko ajan lisää tietoa ja kyselen mieheltä
Joo mutta eri tavoilla- irak-suomi
Irakista
Kyllä, pitää olla peittävät ja riittävän väljät.
Tiukat vaatteet, paljastavat.
Suomessa.
Kyllä ja olen itse ottanut selvää paljon. Naimisiinmeno on henkilökohtaisesti suuri askel elämässä..
Toisinaan kyllä toisinaan ei.
7) kuka tekee kotityöt?
Minä
Kyllä
Kyllä
Ehdoton EI
Kyllä
Kyllä joulua - bfdbbf
"9) annatteko te lapsillenne miehenne maan/kulttuurinmukaiset nimet?
Ehdottomasti , en suostu oman maalaiseeni nimeä antamaan lapsilleni.."
Eikö olisi parempi muuttaa hienompaan kulttuuriin? Miksi kiusata itseään ja suomalaisia jäämällä Suomeen? Hyvä sosiaaliturvako kyllä kelpaa ja estää lähtemästä?
- vastailee..
Turkista (kurdi)
kumpikaan ei hyväksy liian paljastavia vaatteita, eli hänen ei tarvitse kieltää.
Suomessa
keskustelimme paljonkin
kyllä koen
7) kuka tekee kotityöt?
minä omasta tahdostani. Mies tosin kokkaa usein.
on muslimi
olemme antaneet
mies polttaa, ja koko ajan yritän saada häntä lopettamaan. Alkoholia emme käytä.
minä olen, mies syntyi muslimiksi
ei varsinaisesti - ***minä***
1. Somaliasta
2. ei
3. -
4. Suomessa
5. puhuimme, siitäkin. Seurustelimme pitkään ennen avoliittoa, ja vasta sitten avioiduimme.
6. Kyllä koen. Minä naisena ja hän miehenä, molemmilla oma roolimme perheessämme.
7. Minä. Mies tekee ns miesten työt ja auttaa minua kotitöissä tarvittaessa.
8. Katsotaan. Perheessämme ei syödä sikaa, ja lapset eivät osallistu uskonnon opetukseen. Lähin kosketus heillä islamiin on miehen sukulaisten luona käydessä isoäitinsä rukoilu. Jalat maassa-meiningillä.
9. Lapsillamme on kaksi nimeä; moelmmista suvuista.
10. ? lupa? öööhhh, en kyllä tiedä, koska en ole sitä asiaa selvittänyt. Jos nyt haluaisin vetää perskännit, niin oletan että mies vähäsen hämmentyisi... ja todennäköisesti keskustelisimme aiheesta... no, en ole ajatellut nyt aloittaa, joten ei ajankohtainen aihe.
11. teknisesti. mutta emme ole uskonnollisia, kumpikaan, joten uskonnolla ei ole muuta vaikutusta kuin sianlihattomuus ja alkoholittomuus, jolle siis perusteeksi käy uskonto, koska ilmeisesti ajatus siitä että suomalinen kun ei halua viinaa perusteeksi ei riitä se ettei siitä pidä. eli kyllä, mutta käytännön tasolla tämä ei näy.
12. Kyllä, tavallaan. Eli lapset osallistuvat koulun juhliin siinä kuin muutkin, jouluna rauhoitumme, syömme hyvin koko suvun voimin ja pukki tuo lahjoja varsinkin lapsille :D itse olen aika jouluihminen (?) ainakin siinä mielessä että itseasiassa tykkään tehdä joulusiivousta, koristella kotia, laittaa verhoja ja liinoja, kynttilöitä, paketoida lahjoja... jee, kohta on joulu :D käymme sukuni haudalla... ja mitäs muuta... no, siis juhlistamme, mutta ilman uskonnollisuutta.
Elikkäs näin meillä :D- aegaehhr
7. Minä. Mies tekee ns miesten työt ja auttaa minua kotitöissä tarvittaessa.
Tänä päivänä nk. miestentyt on vähissä, ellei asu vanhassa omakotitalossa.
Ihan oikeesti..
perinteisiä naisten töitä: siivoaminen, ruoanlaitto, lastekasvatus, pyykinpesu jne jne.
Niin MITÄ HOMMAA enää miehelle jää?
- kummari
-Turkista, turkkilainen.
- Ei kiellä, eikä ole ikinä kieltänytkään eli tästä ei ole ollut mitään vääntöä.
- Ainoastaan jos satumme käymään ulkomailla jossain uskonnollisessa paikassa hän muistuttaa että hartiat pitää olla piilossa - ihan sama siis katolisten ja islaminuskoisten pyhissä paikoissa.
- Suomessa, ollaan asuttu muuallakin.
- Me keskustellaan useinkin kaikesta tästä, mutta ei olla riitoja saatu siitä aikaiseksi. Olen ehkä tartuttanut mieheeni omaa agnostismiani. Pukeutumisen puolesta hän on aina ollut vapaamielinen eikä häntä haittaa mikään minun pukeutumisessani.
- Kyllä
7) kuka tekee kotityöt?
- Se kumpi jaksaa, yleensä yhdessä siivoamme ja kokkaamisen hoidamme miten milloinkin. Mies laittaa kyllä parempaa ruokaa, joten yleensä hän sen tekee. Ja mies tietysti raahaa huonekaluja uusille paikoille monta kertaa vuodessa :)
- Ei, he saavat itse valita kun ovat tarpeeksi vanhoja. Kristinuskokaan ei siis ole ollut heille vaihtoehtona. Uskonnosta puhutaan ja kerrotaan, jos lapset kysyvät. Miettiköön itse sitten miten ovat onnellisimpia elämässään.
- Sekä että. Kaksi etunimeä joista toinen on käytännöllisyydenkin vuoksi parempi olla hänen kulttuurinsa mukainen
- On. Aluksi sitä karsastettiin miehen perhepiirissä, mutta ei tarvitse sielläkään tupakoita piilotella. Tosin isovanhempien silmien alla en polta ihan vain kohteliaisuudesta. Onneksi heitä tapaa ehkä kerran viidessä vuodessa.
- En todellakaan. Eikä se ole edes mikään pakko vaikka mies olisikin "uskossa" - kristinusko on yksijumalainen uskonto eikä koraani kiellä avioliittoa kristityn ja muslimin välillä... Pahin rikokseni taitaa olla uskonnottomuus - tosin lähisuku Turkissa tietää minun olevan agnostikko (luulevat sitä ateismiksi) eikä se heitä hetkauta. On myös sukuja joihin ei ateistia hyväksytä ollenkaan, siksi en yleensä keskustele uskonnon tarpeettomuudesta heidän kanssaan. Kukin tavallaan.
- Joulua vietetään ihan perinteisesti, vaikkakin ilman kirkkoa koska olen itse sitä vastaan. Muutenkin uskonnolliset pyhät menee vähän siitä riippuen missä asumme - kummallekaan ne eivät merkitse oikeastaan mitään. Ehkä syödään hyvin ja annetaan joku lahja. 1) mistä maasta miehenne on kotoisin? -gambiasta
2) kieltääkö hän käyttämästä tietynlaisia vaatteita ulkona liikkuessa? -ei kiellä kun en muutenkaan "alasti" liikuskele ulkosalla
4) missä maassa te tällä hetkellä asutte? -mä suomes ja hän gambias
5) keskustelitteko pukeutumiseen/uskontoon/kulttuuriin liittyvistä kysymyksistä paljon ennen naimisiin menoa? -no ei paljoa, aikalailla yksiin osui ni ei tarvinnu siitä jauhaa
6) koetteko olevanne tasapuolisessa suhteessa miehenne kanssa? -juu, etenkin nyt kun asutaan eri maissa:)
7) kuka tekee kotityöt? -mä tällä hetkellä
8) onko lapsenne/tuleeko lapsistanne muslimeita? -jos tulee lapsia(toivottavasti ei) ni kai niistä muslimeja tulee jos isä haluaa niille islamin opit opettaa, mutta se jää tyystin miehen vastuulle. Itse en usko minkään nimiseen jumalaan.
9) annatteko te lapsillenne miehenne maan/kulttuurinmukaiset nimet? -mahdollisesti toinen nimi suomesta ja toinen gambiasta( mutta ehdottomasti ei Fanta, mun lapsesta ei tule samannnimistä kuin limppari)
10) onko teillä lupa juoda alkoholia/ polttaa tupakkaa? -ei se tykkää jos juon viina(juon kuitenkin jos haluan, mutta en halua viinaa usein), mut röökiä vedetään kumpikin kaksin käsin
11) oletteko kääntyneet muslimeiksi? -en todellakaan! eikä mieskään sitä toivo
12) vietättekö te suomalaisia juhlia kuten joulua tai pääsiäistä? -tottakai, ei ne muutenkaan ole mulle kristittyjä juhlia, kunhan juhlitaan kun muutkin juhlii. Kuulemma gambias monet muslimit viettää joulua kristittyjen kanssa eikä siitä tehdä isoa numeroa. Sanoivat mulle et mun pitäis mennä joulun aikaan sinne kun siel on isot bileet ja kaikki juhlii joulua.Tiedä sitten mikä on totuus.- taptap84
1. marokosta
2.kieltää.
3.en saa esim käyttää liian avonaisia vaatteita kuten toppia tai minihameita ym.
4.suomessa
5.jonkun verran
6.en
7. minä,joskus harvoin mies ja yleensä vain pyynnöstä
8.kaikki 3 lasta on muslimeita
9.kyllä kaikilla arabi nimet
10.lupa on,mutta vain mies polttaa
11.tarkoituksena on joskus kääntyä
12.emme vietä mitään juhlia - ilona120
Algeriasta.
2) kieltääkö hän käyttämästä tietynlaisia vaatteita ulkona liikkuessa
Ei kiellä. On sanonu, ettei tykkää liian paljastavista vaatteista, mutten yleensä käytä sellasia.
Paljastavat vaatteet.
Suomessa.
Keskusteltiin kaikesta mahollisesta, mikä on hyvä asia ennen yhteen muuttamista. Ei tule erimielisyyksiä, ku tietää etukäteen mitä toinen ajattelee.
Pääosin kyllä.
7) kuka tekee kotityöt?
Yleensä minä, mies auttaa tiskauksessa, järjestelee tavaroita ja imuroi ja tekee miesten työt.
Jos lapsia tulee, niin heistä tulee muslimeita.
Yritämme löytää nimen, joka sopii kummallekin, kansainvälisen, ei välttämättä hänen kulttuuriinsa sopivaa.
Ei ole eikä kyllä kiinnostakaan.
Olen kääntyny.
Vietän joulua, mutten samalla tavalla kuin muut suomalaiset, mulle se on vaan juhla, jossa ollaan sukulaisten kanssa. - annnnnnna
Algeriasta
Ei ainakaan tähän päivään mennessä ole kieltänyt. Puolin ja toisin kylläkin sanotaan toisillemme mistä vaatteista pidetään ja mistä ei pidetä, tyyliin "laita mielummin se musta takki kun se sopii paremmin"
--
Suomessa
Pukeutumisesta ei niinkään, uskonnosta ja kulttuurista keskustellaan edelleen
Kyllä vain
7) kuka tekee kotityöt?
Molemmat. Minä useimmiten tiskaan ja pyykkään, mies imuroi ja pitää yleisestä siisteydestä huolen..Vie pyykkikoriin mun hujan hajan jättämät vaatteet :)
Tulee
Annamme nimet jotka sopii molempiin kulttuureihin, kuitenkin enemmän "arabipainotteiset"
Tarvitaanko siihen lupa? Noh, saisin kyllä juoda ilman suurempia motkotuksia, mutta kun ei maistu niin ei maistu. Ja tupakkaa poltellaan molemmat.
En näe mitään syytä kääntyä.
Joulua vietämme vanhempieni luona, pääsiäistä ei niinkään vietellä, en ole koskaan viettänyt.. - jeera.
1) mistä maasta miehenne on kotoisin? Marokosta
2) kieltääkö hän käyttämästä tietynlaisia vaatteita ulkona liikkuessa? Paljastavista vaatteista ei tykkää, ei kiellä.
3) jos kieltää, niin mitkä vaatteet ovat ehdottomassa pannassa? No jos minihameen ja topin laittaisin hänen kotimaassaan ylleni, vois olla paha juttu.
5) keskustelitteko pukeutumiseen/uskontoon/kulttuuriin liittyvistä kysymyksistä paljon ennen naimisiin menoa? Kai siitäkin puhuttiin
6) koetteko olevanne tasapuolisessa suhteessa miehenne kanssa? En ainakaan alistettu, mutta en tasavertainen, koska kannan enemmän vastuuta kaikesta mikä liittyy kotiin, lapsiin, autoihin, jne
7) kuka tekee kotityöt? Kaikki, myös lapset osallistuu osaavasti
8) onko lapsenne/tuleeko lapsistanne muslimeita? Ei
9) annatteko te lapsillenne miehenne maan/kulttuurinmukaiset nimet? Sekä että
10) onko teillä lupa juoda alkoholia/ polttaa tupakkaa? Juodaan molemmat, mies tupakoi
11) oletteko kääntyneet muslimeiksi? En minä, hän oli jo
12) vietättekö te suomalaisia juhlia kuten joulua tai pääsiäistä? Joulutraditiot, pääsiäisenä lapset virpoi, saivat munia, juhlaruoka kelpaa kyllä ja koti koristellaan - ei asia on sitten se viettääkö mies näitä juhlia vai vietänkö minä ja lapset ja hän siinä sivussa nauttii kauniista kodista ja herkuista sen kumpia viettämättä. Ei muuten vietetä ramadanin päätösjuhlaa, koska hän ei tee niitä järjestelyjä, kyllä mulle sekin juhla kelpais.
kiitos vastauksista, olen nyt jossain määrin vakavassa suhteessa muslimimiehen kanssa, ja haluaisin kuulla millaisia kokemuksia teillä on ollut muslimimiehistä. 1) Kosovosta
2) Ei kiellä, pukeudun niin kuin itse halua.
3) Ei kiellä mitään
4) Suomessa
5) Uskontoon ja kulttuuriin liittyvistä asioista keskustelimme paljon ennen naimisiin menoa. Tiesin myös jo paljon mieheni maan kulttuuriin liittyvistä asioista, koska oli asunut hetken aikaan kyseisessä maassa.
6) Kyllä
7) Teemme yhdessä kotityöt
8) Jos joskus saamme lapsia, heistä tulee todennäköisesti muslimeja.
9) Jos saamme lapsia, aiomme antaa heille kansainvälisiä nimiä. Ei niinkään suomalaisia tai albanialaisia.
10) Emme kumpikaan juo, mutta itse tupakoin kyllä ja mieskin satunnaisesti.
11) En
12) Kyllä- toinen kiinnostunut
13) Montako vaimoa miehellänne on?
- Onnellinen vaimo...
Turkin kurdi
Ei ole ollut ongelmaa vaatteista. Mieheni kylläkin kysyy minulta, mitä laittaa päälle ja minä kiellän häneltä joitakin vaatekappaleita, kuten liian kylmät vaatteet talvella.
En pidä, että mieheni käyttää farkkuja, nahkatakkia, lippiksiä, tai muuten epäsiistejä vaatteita
Suomessa
Ei keskusteltu vaatteista, uskonnosta kylläkin ja kulttuuria opiskelin hänen kotimaassaan ja koko ajan lisää.
No, mies välillä haukkuu diktaattoriksi, mutta noin yleisesti ollaan ihan onnellisia.
7) kuka tekee kotityöt?
Mieheni tekee suurimman osan, siis tiskaa, ei ole konetta, imuroi ja tekee kaikki pihatyöt. Minä teen ruuat ja pesen vaatteet ja silitän ne.
Ei ole lapsia, eikä tule..
-
10) onko teillä lupa juoda alkoholia/ polttaa tupakkaa? 11) oletteko kääntyneet muslimeiksi?
Juomme joskus viiniä ruuan kanssa, minä tupakoin satunnaisesti, ei ole tullut ongelmaa. En kylläkään tykkäisi, jos mieheni tupakoisi.
Emme erityisemmin juhli mitään, teen kylläkin ruuat sen mukaan, mikä juhlapäivä on. Jouluna kalkkunaa ja pääsiaisenä lammaspaistia. - cilla85
vaikka olenkin vain kihloissa:
1) Turkin kurdi
2)Ei kiellä, olen saanut kommenttia liian paljastavista vaatteista.
3) ns tissipaidat (eli paljastavat)
4) tällä hetkellä minä suomessa, hän turkissa..
5) olemme puhuneet erittäin paljon kaikkea. Miten asiat on suomessa ja miten turkissa, jottei tule avioliitto aikana erimielisyyksiä kauheasti niistä asioista
6) koen
7) hän tekee omassa kotonaan. Katsotaan miten käy kun asutaan yhdessä
8) on vielä puheen alainen aihe.
9) annamme kaksi nimeä, toinen on hänen kulttuurinsa nimi ja toinen suomalainen (kuitenkin mietitään nämänkin nimet yhdessä)
10) alkoholista mieheni ei pidä ja aikansa sitäkin yritti lopettaa. Teimme kompromissin ja minä vähensin alkoholia. Tupakkaa hän itsekin polttaa, joten ei ongelmaa.
11) en, enkä aio, ja mieheni tietää sen myös.
12) tulemme viettämään, näistä asioista on jo keskusteltu - tuleva vaimo :)
1. Afganistanista :)
2. ei kiellä, mutta on kuitenkin kertonut mielipiteensä liian paljastavista hameista, topeista.
3. ei halua että olen bikineissä rannalla, mutta en menisikään, koska olen muslimi
4. suomessa
5. emme ole vielä naimisissa, olemme puhuneet kaikesta ja paljon.
6. olen
7. yhdessä
8. kasvatamme heistä muslimeita, mutta saavat kuitenkin sitten vaihtaa myöhemmin jos haluavat.
9. annamme, myös minun omasta tahdosta :)
10. jos itse haluaa, mutta en halua eikä mieskään.
11. olen :)
12. emme varsinaisesti vietä mutta annan kyllä joululahjan ja saan myös itse. - ANGLEL
1.Turkista
2. Ei kiellä, ei ole koskaan kieltänyt käyttämästä esim. avonaisia toppeja, hametta, jne.
4. Suomessa
5.keskustelimme miten uskonto vaikuttaa/ näkyy jokapäiväisesä elämässä, naisten asemassa Turkissa ja Suomessa.
6. kyllä.
7.kumpi kerkeää,siis molemmat tehdään ruokaa,pestään pyykkiä,käydään kaupassa.jne.
8.ei ole lapsia
10. kumpikaan ei polta ,molemmat käytämme joskus alkoholia,ei ongelmaa,saan käydä kavereiden kanssa ulkona.
11.en voisi kääntyä muslimiksi,eikä asiasta ole edes puhuttu.
12.minulle ei joululla/ pääsiäisellä ei suurta merkitystä. - tunisiana
'-Tunisiasta
-Ei kiellä, itse pitää ymmärtää millaisissa vaatteissa on sopivaa liikkua. Tästä harvoin mitään ongelmaa, koska en ole paljastavissa vaatteissa liikkunut sitten teiniaikojen... (Ei avonaisia tai lyhyitä paitoja, ei minihameita tai liian tiukkoja housuja, ei bikineitä)
-Kts. edellinen
-Suomessa
-Pitkässä avosuhteessa edelleen. Asioista on puhuttu kaikenaikaa. Paljonkin.
-Joissakin asioissa en koe.
7) kuka tekee kotityöt?
-Suurilta osin minä. Ruuan laitamme yhdessä.
-Kyllä.
-Kyllä.
-Kyllä.
-Olen
-Jouluna käydään sukulaisissa.- ...
1) mistä maasta miehenne on kotoisin? länsi-afrikka (en laita tarkempaa maata tunnistettavuus syistä)
2) kieltääkö hän käyttämästä tietynlaisia vaatteita ulkona liikkuessa? ei kiellä, ei ole koskaan tullut edes puheeksi vaikka saatankin viihteelle kavereiden kanssa lähtiessä heittää lyhempää hametta ja avokaulaista toppia.
4) missä maassa te tällä hetkellä asutte? suomi
5) keskustelitteko pukeutumiseen/uskontoon/kulttuuriin liittyvistä kysymyksistä paljon ennen naimisiin menoa? kulttuurieroista jonkin verran
6) koetteko olevanne tasapuolisessa suhteessa miehenne kanssa? joo
7) kuka tekee kotityöt? hän, itse olen laiska tekemään niitä ja hän taas siisti. ei ole valittanut järjestelystä, autan kyllä silloin tällöin ruuanlaitossa ja tiskeissä.
8) onko lapsenne/tuleeko lapsistanne muslimeita? ei tule jos sellaisia siunaantuu
9) annatteko te lapsillenne miehenne maan/kulttuurinmukaiset nimet? en tiedä vielä
10) onko teillä lupa juoda alkoholia/ polttaa tupakkaa? juon ja poltan jos haluan, mieheni ei juo eikä polta ollenkaan
11) oletteko kääntyneet muslimeiksi?en, miehenikään ei ole uskovainen lainkaan vaikka onkin muslimi
12) vietättekö te suomalaisia juhlia kuten joulua tai pääsiäistä? kyllä
meillä suurimmat riidat ja väärinkäsitykset aiheutuvat rahasta, hän on tottunut elämään päivä kerrallaan ja siten erittäin huono rahan kanssa.
- idiootinsuomalaisenvaimo
) mistä maasta miehenne on kotoisin? suomesta
2) kieltääkö hän käyttämästä tietynlaisia vaatteita ulkona liikkuessa? kyllä
3) jos kieltää, niin mitkä vaatteet ovat ehdottomassa pannassa? kaikki liian lyhyet tai paljastavat
4) missä maassa te tällä hetkellä asutte? suomessa
5) keskustelitteko pukeutumiseen/uskontoon/kulttuuriin liittyvistä kysymyksistä paljon ennen naimisiin menoa? ei
6) koetteko olevanne tasapuolisessa suhteessa miehenne kanssa? en todellakaan... mies kuvittelee että saa tehdä mitä vain ja itse pitäisi vain kökkiä kotona.. kertaakaan en ole baariin päässyt tyttökavereiden kanssa vaikka mies käy jatkuvasti. Mies myös on ottanut asiakseen pitää suurimman osan yhteisistä rahoista ja päättää kodin sisustuksesta
7) kuka tekee kotityöt? minä. Mies silloin kun haluaa näyttää "kaapin paikan"
8) onko lapsenne/tuleeko lapsistanne muslimeita? - siis mies on suomalainen ja kristitty kuten minäkin
9) annatteko te lapsillenne miehenne maan/kulttuurinmukaiset nimet? lapsia ei taida tulla
10) onko teillä lupa juoda alkoholia/ polttaa tupakkaa? on toki, ainakin miehellä, molempia. Itse saisin pitää vain jälkimmäisen
11) oletteko kääntyneet muslimeiksi? -
12) vietättekö te suomalaisia juhlia kuten joulua tai pääsiäistä? tottakai
Tämä siis vertailuksi muslimien vaimoille, itselläni on idiootti suomalainen mies- halj
1) mistä maasta miehenne on kotoisin? irakista
2) kieltääkö hän käyttämästä tietynlaisia vaatteita ulkona liikkuessa? ei kiellä.itse en pidä liian paljastavista vaatteista.
3) jos kieltää, niin mitkä vaatteet ovat ehdottomassa pannassa?-
4) missä maassa te tällä hetkellä asutte?suomessa
5) keskustelitteko pukeutumiseen/uskontoon/kulttuuriin liittyvistä kysymyksistä paljon ennen naimisiin menoa?olemme keskustelleet todella paljon,vaikka emme ole naimisissa.
6) koetteko olevanne tasapuolisessa suhteessa miehenne kanssa?kyllä
7) kuka tekee kotityöt?emme asu vielä yhdessä,mutta toistemme luona ollessa teemme kotityöt tasapuolisesti.
8) onko lapsenne/tuleeko lapsistanne muslimeita?jos lapsia tulee,saavat itse päättää
9) annatteko te lapsillenne miehenne maan/kulttuurinmukaiset nimet?kyllä,ainakin osa etunimistä
10) onko teillä lupa juoda alkoholia/ polttaa tupakkaa? emme juo,minä poltan
11) oletteko kääntyneet muslimeiksi?en,mutta mielessä on usein käynyt
12) vietättekö te suomalaisia juhlia kuten joulua tai pääsiäistä?kyllä osittain
- lady.who.likes.black
Ei naimisissa olla, mutta kihloissa kylläkin.
Turkki.
ei kiellä, mutta on esittänyt pyynnön, että ne paljastavimmat vaatteet pysyis kotiseinien sisäpuolella.
Suomessa.
Ollaan keskusteltu ja keskustellaan vastakin.
Kyllä.
7) kuka tekee kotityöt?
Mies pyykkää aina ja siivoaa silloin kun töiltään ehtii, minä teen loput.
asiasta keskustellaan vielä, mutta lopullinen päätös jää näille tuleville lapsille itselleen..
todennäköisesti, mutta ei kutsumanimeksi kuitenkaan, kun Suomessa kerran asutaan..
Ei tuohon lupaa tarvita, mutta minä juon, vaan en juopottele.
en ole, eikä hänkään sillä on muslimiksi syntynyt.
kyllä, tosin pääsiäinen on ollu meidän perheessä enenpi sellanen lasten juhla eli sitä varmaan sitte kun niitä lapsia tulee. - Onnellinen Nainen
1) mistä maasta miehenne on kotoisin? TURKISTA
2) kieltääkö hän käyttämästä tietynlaisia vaatteita ulkona liikkuessa? KYLLÄ
3) jos kieltää, niin mitkä vaatteet ovat ehdottomassa pannassa? LIIAN PALJASTAVAT, MUTTA SELLAISIA EN TOKI KÄYTTÄISI MUUTOINKAAN
4) missä maassa te tällä hetkellä asutte? SUOMESSA
5) keskustelitteko pukeutumiseen/uskontoon/kulttuuriin liittyvistä kysymyksistä paljon ennen naimisiin menoa? KYLLÄ
6) koetteko olevanne tasapuolisessa suhteessa miehenne kanssa? KYLLÄ, ISLAMHAN MÄÄRITTELEE MOLEMMAT PUOLISOT TASA-ARVOISIKSI
7) kuka tekee kotityöt? MOLEMMAT, MUTTA MINÄ NAISENA SUURIMMAN OSAN, SILLÄ MIEHELLÄ ON OMAT TEHTÄVÄNSÄ. TYÖNJAKO TOIMII HYVIN.
8) onko lapsenne/tuleeko lapsistanne muslimeita? JOS MEITÄ LAPSILLA SIUNATTAISIIN, MUSLIMEIKSI KASVATETTAISIIN. NÄIN SIINÄKIN TAPAUKSESSA, ETTÄ ITSE OLISIN KRISTITTY.
9) annatteko te lapsillenne miehenne maan/kulttuurinmukaiset nimet? KYLLÄ NÄIN TEHTÄISIIN. OLEN ITSEKIN VAIHTANUT NIMENI.
10) onko teillä lupa juoda alkoholia/ polttaa tupakkaa? MUSLIMIT (ELLEIVÄT SITTEN OLE TAPAUSKOVAISIA) EIVÄT JUO ALKOHOLIA. TUPAKOINTI ON SALLITTU, MUTTA MEISTÄ KUMPIKAAN EI POLTA TAVALLISTA. SEN SIJAAN VESIPIIPPU PULPUTTAA, SE ON MEIDÄN YHTEINEN JUTTU :)
11) oletteko kääntyneet muslimeiksi? HÄN ON SYNTYJÄÄN, MINÄ NYKYISIN MUSLIMI. ISLAM ON KIINNOSTANUT AINA, JOTEN LOPULLINEN PÄÄTÖS OLI VUOSIEN KYPSYTTELYN JÄLKEEN HELPPO.
12) vietättekö te suomalaisia juhlia kuten joulua tai pääsiäistä? NUO MAINITUT JUHLAT KUULUVAT KRISTILLISEEN USKOON, EI ISLAMIIN, JOTEN EMME VIETÄ AINAKAAN SILLÄ TAVOIN KUIN SUOMALAISET YLEENSÄ. SEN SIJAAN MEILLÄ JUHLITAAN KAIKKI ISLAMIN MUKAISET JUHLAT JA VARSINKIN PAASTON PÄÄTTYMISTÄ JUHLITAAN KUNNOLLA.- muslimin vaimo
1) Afrikasta (Lansi-)
2) Ei.
3) Ei kiellä.
4) Euroopassa.
5) Varmasti, ettei tullut sitten mitään yllätyksiä
6) Aivan kuin suomalaisen miehenkin kanssa olen tasavertoinen.
7) Me molemmat yhdessä.
8) Uskon niin koska itsekin olen muslimi.
9) Muslimille annetaan muslimi nimi (ai tarvitse olla arabi nimi).
10) Kyllä jos haluan.
11) Kyllä.
Joulua vietimme tietenkin, maassa maan tavalla, vaan juhlimme Lammas Juhlaa muslimi tavan mukaan olemme sitten asumassa Suomessa tai Euroopassa muussa maassa.
- tuore vaimo
Tunisiasta
Ollessamme Tunisiassa hän suosittelee etten käyttäisi kovin paljastavia vaatteita paikallisten keskuudessa (jonka teen kyllä itsekin mielelläni!), mutta rannalla ja turistien keskuudessa, sekä ei-arabimaissa kaikki on sallittua hyvän maun mukaisesti.
ei mitään erityisiä, arabimaissa hän ei tahdo minun käyttävän pikkutoppeja ja minihameita ja ymmärrän sen täysin, koska kulttuuri on erilainen.
kumpikin kotimaassaan.
kyllä erittäin paljon, ja keskustelu jatkuu. molemmissa kulttuureissa on paljon opittavaa.
kyllä, keskustelemme kaikesta yhdessä. tosin joskus mieheni on erittäin ehdoton jossain mielipiteissään ja sillon asiasta ei enää keskutella.
7) kuka tekee kotityöt?
emme ole vielä asuneet yhteisessä asunnossa. tosin ole viettänyt aikaa hänen kotimaassaan pidempiä aikoja ja tällöin hoidamme kotityöt yhdessä.
lapsistamme tulee muslimeja, ainakin paperilla. myöhemmin saavat itse päättää mihin uskontokuntaan haluavat kuulua.
annamme nimet jotka sopivat kumpaankin maahan.
kyllä molemmat harrastamme kumpaakin pahetta, alkoholia kylläkin kohtuudella.
en. olen kyllä alkanut tutustua enemmän hänen uskontoonsa ja koraaniin uteliaisuuttani.
pääsiäistä en ole koskaan oikein viettänyt mutta joulua juhlimme perheeni kesken jos suomessa olemme. - wife:)
1) mistä maasta miehenne on kotoisin? irakista, irakin kurdi on
2) kieltääkö hän käyttämästä tietynlaisia vaatteita ulkona liikkuessa? Ei, tosin minihameet ym. ei ole miehen mieleen (kenekään päällä). ja omat normaalivaatteet oli varsin toimivat miehen kotimaassakin (ja olin jopa esimerkkinä muuan sukulaisnaiselle :D)
4) missä maassa te tällä hetkellä asutte? suomessa asutaan
5) keskustelitteko pukeutumiseen/uskontoon/kulttuuriin liittyvistä kysymyksistä paljon ennen naimisiin menoa? Keskusteltiin kyllä, pahimpien yllätysten välttämiseksi
6) koetteko olevanne tasapuolisessa suhteessa miehenne kanssa? ollaan tasapuolisessa suhteessa
7) kuka tekee kotityöt? mies tekee pitkää työpäivää joten niinä päivinä minä, vapaa-ajalla tosin osallistuu täysin oma-aloitteisesti kodinhoitoon ja ruokaa tekee useammin kuin minä sekä tiskaa. joskus ollaan laiskoja ei kumpikaan halua siivota :P
8) onko lapsenne/tuleeko lapsistanne muslimeita? tulee, tosin maltillisia mutta perusasiat uskonnosta halutaan saada haltuun ja kiinnostuksen mukaan voi sitten itse opiskella jos siltä tuntuu. Tämä tietty jos lapsia saadaan.
9) annatteko te lapsillenne miehenne maan/kulttuurinmukaiset nimet? tällä hetkellä mahdolliset nimivaihtoehdot on aika kansainvälisiä eikä oikein kummankaan maasta mutta sopii kyllä sekä irakilaiseen että suomalaiseen suuhun lausuttavaksi
10) onko teillä lupa juoda alkoholia/ polttaa tupakkaa? Ei rajoituksia, mä en tosin juo alkoholia mutta poltan kyllä, mies tekee molempia tosin juo harvakseltaan
11) oletteko kääntyneet muslimeiksi? no mä etsin uskontoani jo pitkään ennen miehen tapaamista enkä ole ollut kristitty joten en nyt tiedä mitä tähän vastaisi :P
12) vietättekö te suomalaisia juhlia kuten joulua tai pääsiäistä? Riippuu juhlasta. Joulua juhlitaan yleensä, pääsiäistä ei niinkään ja sit tietty perus vaput ja juhannukset menee niinkuin muutkin kekkerit, juhlitaan myös newrozia, uutta vuotta, sekä joskus islamilaisia pyhiä mutta ei mitään oikeastaan uskonnon takia vaan ne on lähinnä hyviä syitä syödä hyvin ja nähdä sukulaisia ja pitää hauskaa (vaikka sitä voi tehdä muutenkin kyllä) - suomikurdi
1) mistä maasta miehenne on kotoisin? KURDISTANISTA (IRAKIN KURDI)
2) kieltääkö hän käyttämästä tietynlaisia vaatteita ulkona liikkuessa? EI OLE KIELTÄNYT, MUTTA EN OLE ENNEN HÄNTÄKÄÄN PALJASTAVIA KÄYTTÄNYT
4) missä maassa te tällä hetkellä asutte? SUOMESSA
5) keskustelitteko pukeutumiseen/uskontoon/kulttuuriin liittyvistä kysymyksistä paljon ennen naimisiin menoa? TOTTAKAI. ME KESKUSTELLAAN EDELLEEN KOSKA MOLEMPIA KIINNOSTAA TOISTENSA KULTTUURIT JA USKONNOT.
6) koetteko olevanne tasapuolisessa suhteessa miehenne kanssa? EHDOTTOMASTI
7) kuka tekee kotityöt? MOLEMMAT TEKEE, MIES JOSKUS ENEMMÄNKN
8) onko lapsenne/tuleeko lapsistanne muslimeita? TULEE PAPERILLA NIINKUIN MIEHENIKIN ON.
9) annatteko te lapsillenne miehenne maan/kulttuurinmukaiset nimet? EKA LAPSI TULEE KOHTA, KURDILAINEN ETUNIMI KOSKA MEIDÄN SUKUNIMIKIN KURDILAINEN. SILTI MOLEMPIIN MAIHIN SOPIVA JA KANSAINVÄLINEN.
10) onko teillä lupa juoda alkoholia/ polttaa tupakkaa? TOTTAKAI, ITSE EN POLTA MUT JUON JOSKUS.
11) oletteko kääntyneet muslimeiksi? EN, ENKÄ KÄÄNNY. MOLEMMAT USKOTAAN ET MEILLÄ SAMA JUMALA VAIKKA ERI USKONTO, SE RIITTÄÄ MEILLE.
12) vietättekö te suomalaisia juhlia kuten joulua tai pääsiäistä? MIKSI PITÄISI LOPETTAA VIETTÄMINEN... VIETETÄÄN MOLEMPIEN KULTTURIEN JUHLAT, JA HALUTAAN ET LAPSIKIN NE OPPII.- suomen mies
Hei. Kysyisin ihan mielenkiinnosta, että kun kurdit ovat kautta historian olleet sorrettu kansa ilman omaa valtiota, niin miten miehesi suhtautuu suomen kansaan ja sen olemassaolon taisteluihin? Tietynlaista samankaltaisuuttahan voi kohtaloissa nähdä (paitsi että meille on käynyt lopulta hyvin). Ylikäveltyjä ja olemassaolonsa puolesta verissä päin taistelleita molemmat. Ja ylpeitä omasta kulttuuristaan ja historiastaan. Eikö meidän nykyinen asemamme ja hyvinvointimme voisi toimia innoituksena ja toivon antajana myös kurdeille. Jos me onnistuimme niin mikseivät hekin jonain päivänä.
- Suomen kurdi
suomen mies kirjoitti:
Hei. Kysyisin ihan mielenkiinnosta, että kun kurdit ovat kautta historian olleet sorrettu kansa ilman omaa valtiota, niin miten miehesi suhtautuu suomen kansaan ja sen olemassaolon taisteluihin? Tietynlaista samankaltaisuuttahan voi kohtaloissa nähdä (paitsi että meille on käynyt lopulta hyvin). Ylikäveltyjä ja olemassaolonsa puolesta verissä päin taistelleita molemmat. Ja ylpeitä omasta kulttuuristaan ja historiastaan. Eikö meidän nykyinen asemamme ja hyvinvointimme voisi toimia innoituksena ja toivon antajana myös kurdeille. Jos me onnistuimme niin mikseivät hekin jonain päivänä.
Minun kurdimies on ainakin kovin kiinnostunut sodista ja suomen historiasta.. Ja kovastihan hänkin toivoo kurdlandin toteutumista. Että kyllä hän ainakin tiedostaa samankaltaisuuden ja suhtautuu kiinnostuneesti ja avoimesti kansaamme.
Ja suomikurdi jos tämän lukee, nii olis kiva vaihtaa juttuja, munkin mies on irakin kurdi
- vastataan ny
Turkista (kurdi)
Alkuaikoina pari kertaa huomautti jostain paidasta jossa oli vahingossa liian alas valuva kaula-aukko. Ei ole kyllä kielletty pukeutumisasioihin (eikä muihinkaan) liittyen. Minun oma vaatemakukin on aika seesteinen ja asiallinen. 'Rivien välistä' olen vaistonnut että hän ei mielellään näkisi minua missään super-lyhyessä minihameessa tai rannalla pikkupikku bikineissä.
Suomessa, ei olla muualla yhdessä asuttu.
Pukeutumisesta ei keskusteltu. Uskonnosta ja kulttuurieroista ollaan keskusteltu tosi paljon, edelleen keskustellaan kun ne on mielenkiintoisia aiheita.
Kyllä. Meillä kyllä toteutuu tavallaan perinteinen miehen ja naisen rooli koska mies käy työssä ja minä olen tällä hetkellä kotona ja teen 99% kaikki kotityöt ja lastenhoidon mutta tää seikka ei minusta sinänsä liity tasa-arvoon. Mieheni ei todellakaan odota että olisin täydellinen emäntä vaan hän esim. kannustaa minua opiskelemaan. Minusta me ollaan tasa-arvoisia muunmuassa koska kummankin mielipide asioissa on yhtä tärkeä.
7) kuka tekee kotityöt?
Minä. Lähinnä olosuhteiden pakosta, näin ainakin haluaisin uskoa ;) Mies auttaa joskus jos ehtii, hän osaa kyllä tehdä kaiken itsekin jos olisi tarvis. Ruokaa hän laittaa aika usein.
Tätä asiaa ei ole vielä päätetty. Minä haluaisin että lapset oppii tuntemaan molempien uskonnon ja kulttuurin.
Kyllä. Sopii paremmin sukunimeenkin. Tosin nimien pitää myös sopia suomalaiseen ääntämiseen ja kirjoitusasuun.
Ei sitä ole kielletty. En tosin usko että mieheni haluaisi ikinä nähdä minua humalassa. Onneksi minua ei alkoholin nauttiminen pahemmin kiinnosta, kuten ei miestänikään. Joskus olen hänen seurassaan juonut yhden saunasiiderin, mies yleensä silloinkin juo vain teetä ;) Hän polttaa, minä en.
En ole.
Joulua ollaan vietetty perinteisesti suomalaisittain yhdessä minun sukulaisten kanssa. Pääsiäiseen liittyy minulla tiettyjä tärkeitä perinteitä ja syömme pääsiäisruokaa silloin. Vappua olen viettänyt ilman miestäni kun hän on aina ollut työssä. Juhannusta emme ole kummoisesti juhlineet. - falastine
1) mistä maasta miehenne on kotoisin? Palestiina
2) kieltääkö hän käyttämästä tietynlaisia vaatteita ulkona liikkuessa? Ei varsinaisesti, mutta ei tykkää, jos käyttäisin kovin paljastavia vaatteita.
3) jos kieltää, niin mitkä vaatteet ovat ehdottomassa pannassa? Ne pikku pikku bikinit ;-)
4) missä maassa te tällä hetkellä asutte? Emiraateissa
5) keskustelitteko pukeutumiseen/uskontoon/kulttuuriin liittyvistä kysymyksistä paljon ennen naimisiin menoa? Jatkuvasti siitä on jauhettu ja jauhetaan edelleen.
6) koetteko olevanne tasapuolisessa suhteessa miehenne kanssa? Erittäin tasapuolisia ollaan. Mies kohtelee minua todella hyvin.
7) kuka tekee kotityöt? Minä, koska olen työtön ja minulla on aikaa tehdä koti hommat. Jos menen töihin, niin palkkaan meille kodinhoitajan.
8) onko lapsenne/tuleeko lapsistanne muslimeita? Tulee.
9) annatteko te lapsillenne miehenne maan/kulttuurinmukaiset nimet? Emme anna.
10) onko teillä lupa juoda alkoholia/ polttaa tupakkaa? On, mutta en ole koskaan polttanut, enkä juo.
11) oletteko kääntyneet muslimeiksi? En ole
12) vietättekö te suomalaisia juhlia kuten joulua tai pääsiäistä? Vietetään, mutta ei uskonnollisessa merkeissä, kuten ei kai suurin osa suomalaisista. - tosikiinnostunut
pari lisäkysymystä:
1. Mitä asioita sinä kiellät mieheltäsi?
2. Totteleeko hän?
3. Annatko miehesi polttaa tupakkaa/ottaa alkoholia?
4. Onko miehesi kääntynyt kristinuskoon?
5. Oletko esittänyt toiveen, että hän kääntyisi?
6. Kuka elättää perheen?
7. Onko miehesi työssä?- Esität
hiukan kummallisia kysymyksiä, joiden lähtökohtana vaikuttaa olevan toisen ihmisen kyykyttäminen, mutta vastaanpa kuitenkin.
1. En ole kieltänyt häneltä yhtään mitään, ei myöskään hän minulta.
2. Ei ole tullut testattua, kts edellinen vastaus.
3. Ei ole kysymys 'antamisesta' tai 'sallimisesta'. Hän on aikuinen, täysivaltainen ihminen ja tekee tämän(kin) asian suhteen niin kuin itse parhaaksi katsoo.
4. Ei ole kääntynyt. En oikein edes ymmärrä, miksi kääntyisi, sillä olemme koko perhe muslimeita. Jos hänelle jostain syystä tulisi tarve ruveta kristityksi, niin mikäpä minä olisin siihen asiaan puuttumaan. Rakastaisin häntä aivan yhtä paljon hänen uskonnollisesta suuntauksesta riippumatta. Uskonasiat eivät kuulu kenellekään toiselle, ne ovat jokaisen ihmisen omia, henkilökohtaisia valintoja.
5. Miksi esittäisin sellaisen toiveen?
6. Yhdessä me perheemme elätämme. Lue: Käymme molemmat töissä.
7. Kuten edellisestä vastauksesta voit lukea: Kyllä, mieheni on työssäkäyvä, verojamaksava kansalainen. - tosikiinnostunut
Esität kirjoitti:
hiukan kummallisia kysymyksiä, joiden lähtökohtana vaikuttaa olevan toisen ihmisen kyykyttäminen, mutta vastaanpa kuitenkin.
1. En ole kieltänyt häneltä yhtään mitään, ei myöskään hän minulta.
2. Ei ole tullut testattua, kts edellinen vastaus.
3. Ei ole kysymys 'antamisesta' tai 'sallimisesta'. Hän on aikuinen, täysivaltainen ihminen ja tekee tämän(kin) asian suhteen niin kuin itse parhaaksi katsoo.
4. Ei ole kääntynyt. En oikein edes ymmärrä, miksi kääntyisi, sillä olemme koko perhe muslimeita. Jos hänelle jostain syystä tulisi tarve ruveta kristityksi, niin mikäpä minä olisin siihen asiaan puuttumaan. Rakastaisin häntä aivan yhtä paljon hänen uskonnollisesta suuntauksesta riippumatta. Uskonasiat eivät kuulu kenellekään toiselle, ne ovat jokaisen ihmisen omia, henkilökohtaisia valintoja.
5. Miksi esittäisin sellaisen toiveen?
6. Yhdessä me perheemme elätämme. Lue: Käymme molemmat töissä.
7. Kuten edellisestä vastauksesta voit lukea: Kyllä, mieheni on työssäkäyvä, verojamaksava kansalainen.kysymyksiä kyykyttääkseni ketään, vaan täydentääkseni aikaisempaa kysymyssarjaa tämän ketjun aloituksessa.
- Siinä tapauksessa
tosikiinnostunut kirjoitti:
kysymyksiä kyykyttääkseni ketään, vaan täydentääkseni aikaisempaa kysymyssarjaa tämän ketjun aloituksessa.
pyydän anteeksi.
Kysymysten esittämistapa vaan oli mielestäni outo ja vailla kunnioistusta toisen yksityisyyttä kohtaan: eihän aikuista, omilla aivoillaan ajattelevaa ihmistä käsketä tai vaadita tekemään jotakin - kyllä jokainen pystyy itse tekemään omat ratkaisunsa. Ja yleensäkin, jos jollakin käytöksen osa-alueilla on ongelmia, niin se muutos lähtee henkilöstä itsestään, ei siitä, että joku vaatii muuttumaan. - Vaimo2008
Siinä tapauksessa kirjoitti:
pyydän anteeksi.
Kysymysten esittämistapa vaan oli mielestäni outo ja vailla kunnioistusta toisen yksityisyyttä kohtaan: eihän aikuista, omilla aivoillaan ajattelevaa ihmistä käsketä tai vaadita tekemään jotakin - kyllä jokainen pystyy itse tekemään omat ratkaisunsa. Ja yleensäkin, jos jollakin käytöksen osa-alueilla on ongelmia, niin se muutos lähtee henkilöstä itsestään, ei siitä, että joku vaatii muuttumaan.kysymyksiä naisille jotka ovat naimisissa muslimi miehen kanssa:
1) mistä maasta miehenne on kotoisin? Irak, kurdistan
2) kieltääkö hän käyttämästä tietynlaisia vaatteita ulkona liikkuessa? Ei
5) keskustelitteko pukeutumiseen/uskontoon/kulttuuriin liittyvistä kysymyksistä paljon ennen naimisiin menoa? Jonkin verran kulttuurista, uskonto ei elämässämme juurikaan näy
6) koetteko olevanne tasapuolisessa suhteessa miehenne kanssa? Kyllä koen
7) kuka tekee kotityöt? Mies 60%, mä 40%
8) onko lapsenne/tuleeko lapsistanne muslimeita? Ei lapset ole muslimeja
9) annatteko te lapsillenne miehenne maan/kulttuurinmukaiset nimet? Sellain välimuoto, nimiä esiintyy kummassakin maassa/kulttuureissa
10) onko teillä lupa juoda alkoholia/ polttaa tupakkaa? On jos haluaa
11) oletteko kääntyneet muslimeiksi? En
12) vietättekö te suomalaisia juhlia kuten joulua tai pääsiäistä? Kyllä
Ja lisäkysymykset
1. Mitä asioita sinä kiellät mieheltäsi? Yksin ei saa mennä baariin (siis kavereiden kanssa ilman vaimoa)
2. Totteleeko hän? Kyllä
3. Annatko miehesi polttaa tupakkaa/ottaa alkoholia? Annan
4. Onko miehesi kääntynyt kristinuskoon? Miehen isä on muslimi, äiti kristitty. Aika eurooppalaistunut on, mutta emme lokeroi kumpaankaan lokeroon mihin kuulumme
5. Oletko esittänyt toiveen, että hän kääntyisi? En
6. Kuka elättää perheen? Ilmeisesti minä
7. Onko miehesi työssä? Ei tällä hetkellä, vaan koti-isinä.. - vaimo2008Jatkaa
Vaimo2008 kirjoitti:
1) mistä maasta miehenne on kotoisin? Irak, kurdistan
2) kieltääkö hän käyttämästä tietynlaisia vaatteita ulkona liikkuessa? Ei
5) keskustelitteko pukeutumiseen/uskontoon/kulttuuriin liittyvistä kysymyksistä paljon ennen naimisiin menoa? Jonkin verran kulttuurista, uskonto ei elämässämme juurikaan näy
6) koetteko olevanne tasapuolisessa suhteessa miehenne kanssa? Kyllä koen
7) kuka tekee kotityöt? Mies 60%, mä 40%
8) onko lapsenne/tuleeko lapsistanne muslimeita? Ei lapset ole muslimeja
9) annatteko te lapsillenne miehenne maan/kulttuurinmukaiset nimet? Sellain välimuoto, nimiä esiintyy kummassakin maassa/kulttuureissa
10) onko teillä lupa juoda alkoholia/ polttaa tupakkaa? On jos haluaa
11) oletteko kääntyneet muslimeiksi? En
12) vietättekö te suomalaisia juhlia kuten joulua tai pääsiäistä? Kyllä
Ja lisäkysymykset
1. Mitä asioita sinä kiellät mieheltäsi? Yksin ei saa mennä baariin (siis kavereiden kanssa ilman vaimoa)
2. Totteleeko hän? Kyllä
3. Annatko miehesi polttaa tupakkaa/ottaa alkoholia? Annan
4. Onko miehesi kääntynyt kristinuskoon? Miehen isä on muslimi, äiti kristitty. Aika eurooppalaistunut on, mutta emme lokeroi kumpaankaan lokeroon mihin kuulumme
5. Oletko esittänyt toiveen, että hän kääntyisi? En
6. Kuka elättää perheen? Ilmeisesti minä
7. Onko miehesi työssä? Ei tällä hetkellä, vaan koti-isinä..jaa katos, siel oli viel kolmastoista kysymys vaimojen määrästä, no, kyllä mun miehellä on tasan yksi vaimo. Eikä enempää tule
- cristin.
1)turkki-kurdi
2)ei
3)-
4)suomessa
5)ei
6)kyllä
7)mollemat mies enemmän hoita lapsia ja tee ruoka mä siivoan nyt tule pikkuhilja vaihto että mä rupean hoita lapsi mutta hän aina autta
8)kyllä kai se on ainoa uskonto mikä uskovaat enemmän jumalaan.:))) mun mielipiite.
9)meille oli sovitusta jos synnyvät pojat niin tulee kurdija nimeja jos tytön mun maan nimet
10) kyllä mutta en tee siitä koska koko homma potoska varsinaisesti polltaminen juominen voi olla juhlissa mut ei jokavikko
11)olen itse tahtoo ei kuka pakottonut ei edes mies koskaan avanut asia että mun pitäs olla muslimi tai se on hyvä.päätin ihan itse.
12)joulua en vietään enää koska ne ovat jeeskusen syntyviä perinteitä niin emme kuuluu joukoo
toki ihmisesta rippu minkäläinen hän on että enennen kun tehdä päätöksiä kannatta mietiää tarkka että onko se oikea.- Kysymys
Mistä maasta itse olet kotoisin?
- cristïn
Kysymys kirjoitti:
Mistä maasta itse olet kotoisin?
venäjästä.
- Shamira81
- konyasta
- ei kiellä
- Suomessa asutaan, mutta ihan hyvin voisin omasta puolestani vaikka muuttaakin Turkkiin tai jonnekin muualle suomesta
- ei ollut tarvetta tutustuin islamiin ja kulttuuriin lukemalla kirjoja ja mitä nyt internetistä löytyy. ja kulttuurista ollaan puhuttu naimisiin menon jälkeen eikä minua siinä mikään häiritse
- kyllä
7) kuka tekee kotityöt?
- molemmat
- kyllä tulee muslimeja
- kyllä itse en edes halua suomalaisia nimiä
- on. mies polttaa tupakkaa minä en. Alkoholia vain yksi saunassa käydessä ehkä kerran kuussa ei joka sauna kerran aikana/jälkeen
- en ole vielä virallisesti muslimi mutta sen mukaan elän. en käytä huivia, mutta voisin sitä käyttää vaikka ei tarvii
ei vietetä- Vähän etelämpää
Ihanata, Konyastako on tullu valtio! Paljon siellä ehtii tapahtua kun puol vuotta on pois ;)
- Shamira81
Vähän etelämpää kirjoitti:
Ihanata, Konyastako on tullu valtio! Paljon siellä ehtii tapahtua kun puol vuotta on pois ;)
No tuli luettua kysymys nopeasti ja vastaus sitten tuli sen mukaan.
Tai varmaan pelkkä Turkki ois varmaan saanut riittää jos kerran pelkästä maasta on kyse.. Ihan sama..
Turkin kurdi sitten varmaan olisi pitänyt laittaa..
- Kurdin vaimo
1) Irakista
2) Kieltää kaikkea avonaista, ja jouduin säällä kuin säällä pitämään huivia päässä.
3) Topit, t-paidat, tiukat farkut, minishortsit, hameet, kaikki paljastava.
4) Suomessa
5) Kyllä tiesin ennen miehen tutustumista islamista ja kulttuurista melko paljon. Joten kertaukseen ei ollut tarvetta.
6) Totta kai. En kai muuten suhdetta jatkaisi
7) Minä.
8) Meidän kaikki 4 poikaa ovat muslimeita.
9) Irakilaiset nimet kaikille, sekä etu että sukunimi.
10) Minulla ei ole, en saa polttaa enkä juoda. Mies kyllä polttaa, ja juo melkein päivittäin. Mutta väkivaltainen ei ole ollut puoleen vuoteen, ennen kännissä hän tapasi olla väkivaltainen erityisesti poikia kohtaan.
11) En.
12) Ei vietetä. Mies on opettanut pojat vihaamaan joulua, ja muita pyhiä. Esim. tänä jouluna poikani kävivät porukalla naapurini 10v tytön kimppuun koska tämä toivotti hyvät joulut pojille. - fon burgha
) mistä maasta miehenne on kotoisin?
BOTSWANA
KAILAHAME PAKOLLINEN
ALUSVAATEET
BURGINA FASO
EI KUKSITTIIN PELKÄSTÄÄN
KYLLÄ SAMALLA VIIVALLA HAAREMIN 30 VAIMON KANSSA
7) kuka tekee kotityöt?
HAAREMI
TIETENKIN
KYLLÄ ZIMU HABIBE HYTI TSIMBAKI JNE
MIES SAA
TIETENKIN
VAIN WOODOO JUHLIA
kiitos vastauksista, olen nyt jossain määrin vakavassa suhteessa muslimimiehen kanssa, ja haluaisin kuulla millaisia kokemuksia teillä on ollut muslimimiehistä.
TODELLA ISO PAARMAN PUREMA no kyllä te tidätte - 14+9
- Irakista, kurdi.
- Kyllä
- Ehdottomasti sellaiset paidat, joissa näkyy rintavakoa tai dekolteeta muuten liikaa. Minihameita en toki muutenkaan käyttäisi, mutta ne on pannassa myös.
- Suomessa asutaan, mutta mies toivoo kovasti että tulevaisuudessa meillä olisi myös Irakissa koti, että asuisimme puolet vuodesta Suomessa ja esim talven Irakissa.
- Todella paljon, riideltiin myös, mutta annoin periksi koska huomasin että myös mies antaa periksi joissain asioissa kun olen vaan hiljaa. Esim ei enää puutu tiukkojen farkkujen käyttämiseen, kun en tee asiasta numeroa. Aikoinaan puhui myös siitä että huivia pitäisi käyttää, mutta kieltäydyin tiukasti ja johdonmukaisesti, joten asiasta ei enää edes keskustella.
- Hyvä kysymys. Minä kyllä teen kotityöt lähes kokonaan yksin, mutta toisaalta minulla on enemmän päätösvaltaa raha-asioihin liittyvissä jutuissa. Minä loppukädessä päätän isot hankinnat, eli vaihdetaanko esim autoa tai ostetaanko asunto. Eli joo, ollaan me kokolailla tasavertaisia.
7) kuka tekee kotityöt?
- Minä. Mies saattaa auttaa joskus jotain pientä, mutta eipä juuri.
- Meillä ei ole eikä tule lapsia.
- Jos lapsia tulisi, niin todennäköisesti kurdinimet valitsisin.
- Tupakkaa poltetaan molemmat, mutta alkoholi on ehdottomasti kielletty. Ei pelkästään islamin vuoksi, vaan mies inhoaa alkoholin hajua, sitä millaiseksi ihmiset humalassa muuttuvat ja tuomitsee kaiken alkoholiin liittyvän. Olin aikoinaan suuri punaviinin ystävä, joten se on ainoa asia mitä "entisessä" elämässäni kaipaan. En humalatilaa, vaan hyvien viinien maistelua ja niistä nautiskelemista.
- En virallisesti, mutta olen lausunut shahadan miehelleni ja hänen mielestään olen siis muslimi. En syö sianlihaa ja alkoholinkäytön olen jättänyt, joten miehelleni se merkitsee sitä että olen muslimi.
- Mies pitää jouluvaloista ja joulukoristeista siinä missä minäkin, mutta sinänsä joulua emme vietä. En itsekään pidä jouluruoista, joten en valmista niitä, emmekä suunnitelmallisesti osta toisillemme lahjoja. - Vähän etelämpää
1) Turkin turkkilainen
2) on pyytänyt ettei rinnat näkyisi
3) ks edellinen, ei virallisesti kieltänyt
4) mieheni työskentelee Turkissa ja minä asun tyttäremme kanssa Suomessa, vieraillaan usein Turkissa. Emme ole tehneet päätöstä lopullisesta kotimaasta, kysymys on ajankohtaisempi kun tyttäremme kouluunlähtö lähenee.
5) pukeutumisesta ei ole juuri tarvinut keskustella, eikä myöskään uskonnosta sillä olen ollut muslimimaissa töissä. Kulttuurista, sekä hänen että minun, on tarvinut jutella jotta tulisimme toimeen toistemme kotimaissa mahdollisimman hyvin.
6) mies meinaa kyllä jäädä jalkoihin kun keskustelua syntyy.. ;) olen tällä hetkellä kotona tytön kanssa ja Turkissa vieraillessa teen kaikki kotityöt samoin kun täällä Suomessakin, ja minusta se on täysin kohtuullista koska hän käy töissä ja joutuu hoitamaan kaikki turkin kieltä vaativat asiat (esim virastoissa käynnit, sähkösopimusten yms avaus jne)
7) minä teen. Itseasiassa mies siivoaa niin huonosti etten edes haluaisi sen osallistuvan :)
8) tyttäremme on muslimi. Minulle uskonnolla ei ole väliä ja miehelleni se on tärkeä asia joten en näe syytä miksen antaisi hänen lastensa olevan muslimeja. Olemme kuitenkin sopineet pelisäännöt, esim tyttäremme ei tarvitse peittää hiuksiaan jos ei tahdo ja hän saa olla tuomatta uskontoaan esiin mikäli hän tuntee sen olevan hänelle taakka (esim jos muutamme Suomeen ja hän pelkäisi tulevansa kiusatuksi koulussa uskontonsa vuoksi)
9) löysimme kauniin etunimen lapsellemme joka on sekä turkkilainen että suomalainen, toinen nimi on suomalainen ja sukunimi isän. Luulen, että mahdollisen pojan syntyessä nimi tulee olemaan selkeästi turkkilainen. Lapsemme on myös molempien maiden kansalainen.
10) on. En polta ja yritän kovasti saada mieheni myös lopettamaan. Molemmat juo jonkin verran alkoholia, joskin mieheni aikoo jossain vaiheessa lopettaa uskonnon vuoksi.
11) en, eikä asiasta edes keskustella. En kuulu mihinkään uskontokuntaan.
12) vietämme joulun jos olemme Suomessa joulun aikaan. Muita pyhiä en ole koskaan viettänyt. - T.O.F.
1) mistä maasta miehenne on kotoisin? Egyptistä.
Ei kiellä, itse päätän, mitä puen päälleni.
Suomessa.
Keskustelimme paljon.
Kyllä.
7) kuka tekee kotityöt?
Molemmat.
Jos tulee lapsia, niin tulee (muslimeita).
Katsotaan sitten!
Emme kumpikaan juo tai polta.
Mieheni on syntymämuslimi ja minä olin muslimi jo naimisiin mennessäni.
Emme vietä. Mutta ostamme lahjoja suomalaisille sukulaisille ja toivotamme hyvät joulut! - Salaam Aleikum
1. Egyptistä
2. Ei kiellä.
4.Suomessa
5. Kyllä
6. Kyllä
7. Molemmat
8. Tulee
9. Kyllä/Ei
10. Olen itsekin muslimi, joten en juo enkä polta. Vaikka en olisi muslimi niin en joisi enkä polttaisi silloinkaan.
11. Joo, mutta kauan ennen kihloihin menoa ja avioliitoa
12. Ei vietetä pääsiäistä, mutta Joulua kyllä, tosin eri syystä kuin Kristityt - Taiah
- Tunisiasta
- Ei varsinaisesti kiellä, sanoo kyllä oman mielipiteensä liian avonaisista vaatteista
- liian avoimet paidat, ja liian matalat housut lähinnä :D
- Suomessa
- Keskustelimme, kumpikin halusi tietää kenen kanssa naimisiin on menossa ja tietenkin millaisia asioita kumppani pitää tärkeänä.
- Koen
7) kuka tekee kotityöt?
- Minä, mies hoitaa sitten miesten kotityöt, eli korjailut jne...
- No ei poikaa ole mihinkään varsinaisesti kirjattu, mutta kyllä isä opettaa omaa uskontoaan..tai lähinnä arvoja ja normeja.
- Emme, nimet ovat ja tulevat olemaan molemmille vanhemmille mieluisat.
- En juo, mutta poltan kyllä.
- En
- Emme vietä, mutta enpä minä niitä ole aikaisemminkaan viettänyt...nehän eivät varsinaisesti ole suomalaisia juhlia, vaan kristittyjen juhlapäiviä.. - Mine
1) mistä maasta miehenne on kotoisin? - Turkista
2) kieltääkö hän käyttämästä tietynlaisia vaatteita ulkona liikkuessa? - Hah, ei!
4) missä maassa te tällä hetkellä asutte? - Turkissa
5) keskustelitteko pukeutumiseen/uskontoon/kulttuuriin liittyvistä kysymyksistä paljon ennen naimisiin menoa? - Ei sanaakaan, olin asunut maassa jo vuosia ennen kuin tapasin mieheni eli kulttuuri oli jo tuttu
6) koetteko olevanne tasapuolisessa suhteessa miehenne kanssa? - Kylla
7) kuka tekee kotityöt? - muuten yhdessa, mutta mies hoitaa kokkauksen
8) onko lapsenne/tuleeko lapsistanne muslimeita? - ei ole, itse olen ateisti
9) annatteko te lapsillenne miehenne maan/kulttuurinmukaiset nimet? - puoliksi eli toinen nimi suomalainen toinen turkkilainen
10) onko teillä lupa juoda alkoholia/ polttaa tupakkaa? - kylla, yleensa ruuankin kanssa juomme viinia.
11) oletteko kääntyneet muslimeiksi? - en, olen ateisti
12) vietättekö te suomalaisia juhlia kuten joulua tai pääsiäistä? - kylla, ja koko miehen suku osallistuu - 197
Pakko kommentoida, että jos pitää paikkansa niin multa meni kaikki viehtymys islamiin. Olen aikaisemmin ajatellut, että voisin kääntyä muslimiksi ja naida jonkun kivan arabitytön tai vastaavaa niin saisin mieleiseni perinteisemmän liiton, jossa mies on edelleen perheen pää jne. Mutta kun näitä juttuja lukee niin tuntuvat muslimiäijät olevan niin tossun alla ja kotiorjina, että ei kiitos! Joutuu luopumaan alkoholista ja rukoilla joka päivä, mutta ei saa mitään palkinnoksi...
- hn 23
1) marokostame
2) ei kiellä, mutta en itse pidä "tissi"-vaatteista..
4)suomessa
5) jonkin verran puhuttiin.. mutta enemmän naimisiin menon jälkeen
6)juu ei ole ollut tasapuolisuuden takia ongelmia
7) me yhdessä
8) pojastamme tulee muslimi..yhteinen päätös oli kyllä
9)poikamme on elias joten molemmissa maissa ihan sopiva
10) en juo tai polta muutenkaan oli miestä tai ei..
11) en ole kääntynyt muslimiksi.
12)vietän osittain suomalaisia juhlia..mutta sianlihattomasti.
rakastan miestäni aivan valtavasti ja meillä ei ole ollut ongelmana niinkään uskonto vaaan suurimmaksi osaksi kulttuurilliset erot...uskonto on osa hänen elämää ja kunnioitan sitä ja mieheni hyväksyy omani vaikka haluaisikin minun olevan muslimi. - Melisa_hatice
1) mistä maasta miehenne on kotoisin? - Turkista.
2) kieltääkö hän käyttämästä tietynlaisia vaatteita ulkona liikkuessa? - Ei kiellä, mutta ei pidä jos rinnat näkyvät muille, joten nykii paitaani ylemmäs jos liiaksi "tytsyt" ovat esillä. Kotona saan olla vaikka alasti.
3) jos kieltää, niin mitkä vaatteet ovat ehdottomassa pannassa? - .
4) missä maassa te tällä hetkellä asutte? - Minä välillä suomessa ja välillä turkissa, mies koko ajan turkissa.
5) keskustelitteko pukeutumiseen/uskontoon/kulttuuriin liittyvistä kysymyksistä paljon ennen naimisiin menoa? - Kyllä. Esim. sanoin suoraan että huivia en päähäni laita, ja hän sanoi ettei todellakaan haluaisikaan.
6) koetteko olevanne tasapuolisessa suhteessa miehenne kanssa? - Kyllä.
7) kuka tekee kotityöt? - Molemmat, mieheni siivoaa ja kokkaa enemmän kuin minä.
8) onko lapsenne/tuleeko lapsistanne muslimeita? - Kyllä, sillä me molemmat olemme muslimeita.
9) annatteko te lapsillenne miehenne maan/kulttuurinmukaiset nimet? - Ei.
10) onko teillä lupa juoda alkoholia/ polttaa tupakkaa? - Kyllä, molemmat juo ja polttaa, mieheni juo enemmän kuin minä.
11) oletteko kääntyneet muslimeiksi? - Kyllä.
12) vietättekö te suomalaisia juhlia kuten joulua tai pääsiäistä? - Kyllä, joulua vietetään omalla tavallamme, koska olen siihen pienestä pitäen tottunut. Pääsiäistä ei niinkään perheessäni ole koskaan vietetty, joten ei nytkään. Juhannusta vietetään, tai ainakin minä, jos suomessa satun olemaan. - wieo
Pohjois-afrikasta
Ei ole kieltänyt, mutta en muutenkaan puoli alasti koskaan liikkunut.
-
Suomessa
Keskustelimme uskontoon ja kulttuuriin liittyvistä asioista, pukeutuminen ei koskaan ole ollut ongelmana.
Kyllä olen, vaikka välillä miehelleni iskee "minä olen MIES" hetki ;)
7) kuka tekee kotityöt?
Yleensä minä mutta varsinkin viikonloppuisin teemme ne yhdessä.
Meillä ei ole vielä lapsia, emmekä ole asiasta sen enempää keskustelleet, koska ilmoitin heti alussa, että tahdon lapsistamme tulevan muslimeita.
Olemme miettineet nimiä ja haluamme antaa tuleville lapsille nimet, jotka istuvat kumpaankin maahan.
Minä poltan tupakkaa, mieheni lopetti vuosia sitten. Alkoholia käytämme kumpikin, mieheni ehkä useammin, n. joka toinen kuukausi.
En ole kääntynyt mutta ei minulla olisi asiaa mitään vastaakaan, kun vain itse tunnen olevani valmis siihen.
Joulua vietämme mutta pääsiäistä en ole viettänyt sen kummemmin ennen mieheni tapaamistakaan. - samiram
1. Marokosta
2. Ei kiellä mutta osaaan itsekin katsoa ettei ole liian paljastavat vaatteet päällä. Ei ole siis tapana käyttää minihameita ja "tissitoppeja" mutta pukeudun silti suht muodikkaasti kuten kuka tahansa ikäiseni (kolmikymppinen) nainen.
3. Ei kiellä.
4, Suomessa (täällä myös tapasimme)
5. Jonkin verran. Islam oli minulle tuttu juttu jo ennen naimisiin menoa joten ei ole koskaan ollut mikään "tabu" meidän suhteessa.
6. No onhan tuo mies välillä pomottelija mutta joissakin asioissa se olen minä joka määrää. En koe olevani tossun alla mutta ei ole kyllä miehenikään. Sanoisin että tasoissa ollaan. Kummallakin joskus ääni nousee.
7) Mies tiskaa, ruokaa tekee kumpi sattuu ehtimään, minä siivoan ja pesen pyykit.
8) Jos lapsia tulee niin heistä tulee muslimeita, se on ollut alusta asti ihan päivänselvä asia ja oma "toiveeni". Tosin voi olla ettei meille koskaan tule lapsia.
9) Jos niitä lapsia siunaantuu niin uskoisin että mieheni haluaa arabian kieliset nimet eikä minulla ole mitään sitä vastaan. Oma nimenikään ei ole ihan suomalainen.
10) Kumpikaan ei ole koskaan polttanut. Olemme molemmat aiemmin käyttäneet alkoholia mutta sellainen kunnon riehakas bilettäminen on mennyttä elämää. Mieheni ei ole nyt pariin vuoteen käyttänyt alkoholia mutta itse käyn silloin tällöin kavereiden kanssa juhlimassa ja joskus tulee lomamatkoilla otettua ruuan kanssa viiniä. Melko harvoin kuitenkin juon, ehkä kerran kahdessa kuukaudessa. Mieheni ei ole koskaan kieltänyt minua käyttämästä alkoholia mutta tiedän että nyt kun hän ei itse enää juo niin häntä kuitenkin vähän häiritsee minun juomiseni vaikka hän tietääkin etten koskaan juo mitään perskännejä vaan juon kohtuudella.
11) En ole virallisesti muslimi. Kirkosta olen eronnut jo vuosia sitten. Kunnioitan islamia ja tietyiltä osin noudatan islamin oppeja mutta en voi silti sanoa itseäni muslimiksi juuri siksi etten rukoile päivittäin, käytän joskus alkoholia... Sianlihaa en syö mutta sitä en ollut syönyt muutenkaan enää moneen vuoteen ennen kuin tapasin mieheni. Mieheni ei ole koskaan vaatinut että kääntyisin muslimiksi koska hänen mielestään uskonto tulee sydämestä eikä se käy niin että laitetaan huivi päähän ja esitetään muslimia/muslimin vaimoa (kuten moni suomalainen varmasti tekee). Kunnioitan mieheni uskontoa ja toivon että joku päivä itsekin olen tarpeeksi vahva noudattamaan islamin oppeja.
12) Jouluna on joulukuusi ja koristeita, mutta itse olen ollut töissä kaikki ne 4 joulua jotka olemme nyt yhdessä asuneet eli joulua ei ole vietetty. Eikä kyllä muitakaan "suomalaisia" juhlia. Tosin ei meillä vietetä mitään islamiin kuuluviakaan juhlia vaan yleensä mies viettää ne muiden muslimien seurassa tai ulkomailla sukunsa kanssa (ramadan, ramadanin päättyminen, lammasjuhla jne..)- mikä mättää
Yhteistä näillä naisilla on ,että kaikki on naineet kehitysmaan miehen.
- chellam
Sri Lanka
ei.
Suomi
kyllä
kyllä täysin
7) kuka tekee kotityöt?
molemmat. minä yleensä pesen pyykit ja tiskaan, mies imuroi luuttuaa ja laittaa ruokaa. Tällä hetkellä mieheni tekee enemmän, koska hänellä on enemmän vapaa aikaa.
ei, mutta vanhempana saavat itse päättää jos haluavat niin.
ei kun suomalaiset.
molemmat juo joskus.
en mutta harkitsen.
vietämme. - hadise
- Turkista.
- Ei varsinaisesti kiellä, koska en käytä minihameita/tissitoppeja. Jos pukeutuisin niin varmasti tulisi sanomista.
- Katso edellinen.
- Suomessa. Täällä ollaan myös tavattu.
- Kyllä. Pukeutuminen samaa kuin ennen, minun ei tarvitse alkaa muslimiksi, olisi hyvä jos tuntisin hänen kulttuuriaan paremmin, mutta minun ei tarvitse silti hylätä omaa kulttuuriani.
- Suurinpiirtein joo.
7) kuka tekee kotityöt?
- Yleensä minä. En edes halua miehen tekevän mitään :D
- Tulee, koska itse en kuulu mihinkään uskontoon.
- Kyllä.
- Saan juoda (kohtuuden rajoissa) ja polttaa.
- En ole kääntynyt.
- Joulua vietetään, mutta pääsiäistä ei, koska en itse viettänyt sitä ennenkään. - kurdisuomi
1) mistä maasta miehenne on kotoisin? Irak
2) kieltääkö hän käyttämästä tietynlaisia vaatteita ulkona liikkuessa? Ei.
3) jos kieltää, niin mitkä vaatteet ovat ehdottomassa pannassa? -,,-
4) missä maassa te tällä hetkellä asutte? Turkissa.
5) keskustelitteko pukeutumiseen/uskontoon/kulttuuriin liittyvistä kysymyksistä paljon ennen naimisiin menoa? Hyvin vähän, sillä ei ole tarpeellista.
6) koetteko olevanne tasapuolisessa suhteessa miehenne kanssa? Kyllä.
7) kuka tekee kotityöt? Minä ja mies auttaa harvoin (, koska molemmilla kys. kulttuuri)
8) onko lapsenne/tuleeko lapsistanne muslimeita? Kyllä.
9) annatteko te lapsillenne miehenne maan/kulttuurinmukaiset nimet? No en todellakaan halua kurdi nimisiä lapsia joten olemme antaneet eurooppalaisen nimen.
10) onko teillä lupa juoda alkoholia/ polttaa tupakkaa? Kenen lupa? Käytämme kumpaakin päihdettä mieheni kanssa.
En ole KÄÄNTYNYT.
12) vietättekö te suomalaisia juhlia kuten joulua tai pääsiäistä? Ei koska en ole muutenkaan viettänyt. Lapsen synttäreitä vietetään. - Nakkimuussi12
1) mistä maasta miehenne on kotoisin? Tunisia
Ei, en koskaan käytä liian paljastavia muutenkaan, enkä pidä mekoista tai hameista.
-
Suomessa
5) keskustelitteko pukeutumiseen/uskontoon/kulttuuriin liittyvistä kysymyksistä paljon ennen naimisiin menoa? Ei
6) koetteko olevanne tasapuolisessa suhteessa miehenne kanssa? Yrittää ehkä määräillä, mutta minua ei määräile. Tasapuolisesti siis.
7) kuka tekee kotityöt? Mies välillä enemmän:D
8) onko lapsenne/tuleeko lapsistanne muslimeita? Ei tule ja tämä on sovittu juttu. Eikä myöskään tule kristittyjä. Olen ateisti.
9) annatteko te lapsillenne miehenne maan/kulttuurinmukaiset nimet? Ei väliä
10) onko teillä lupa juoda alkoholia/ polttaa tupakkaa? Juoda saan, en polta.
11) oletteko kääntyneet muslimeiksi? En käänny ikinä!
12) vietättekö te suomalaisia juhlia kuten joulua tai pääsiäistä? Kyllä - suklaapatukka
1) mistä maasta miehenne on kotoisin? irakista
2) kieltääkö hän käyttämästä tietynlaisia vaatteita ulkona liikkuessa? ei ole tarvinnut
4) missä maassa te tällä hetkellä asutte? suomessa
5) keskustelitteko pukeutumiseen/uskontoon/kulttuuriin liittyvistä kysymyksistä paljon ennen naimisiin menoa? kyllä, uskontoon liittyvistä asioista aika paljonkin
6) koetteko olevanne tasapuolisessa suhteessa miehenne kanssa? tietysti
7) kuka tekee kotityöt? yhdessä
8) onko lapsenne/tuleeko lapsistanne muslimeita? tulee muslimeja
9) annatteko te lapsillenne miehenne maan/kulttuurinmukaiset nimet? musliminimet
10) onko teillä lupa juoda alkoholia/ polttaa tupakkaa? alkoholi on haram, mieheni polttaa tupakkaa, yrittää kyllä lopettaa ja melkein onnistunutkin inshallaah
11) oletteko kääntyneet muslimeiksi? en ole kääntynyt, olen palannut islamiin
12) vietättekö te suomalaisia juhlia kuten joulua tai pääsiäistä? joitakin vietämme - ei muslimi
1) Iran
2) ei
3) -
4) Suomessa
5) on puhuttu, ei ole islam-uskoinen pakolainen kotimaastaan juuri sen takia
6) kyllä
7) yleensä minä,(pyykit, tiskit, sivoaminen) vaikka kyllä hän osaa kaikki hommat itsekin, mutta kun se on naisen velvollisuus...hän kyllä kokkaa enemmän kuin minä, toisaalta sen jälkeen tiskejä minulle 3 kertaa enemmän kuin olisin itse ruoat tehnyt :)
8) ei
9) haluan erikoiset nimet, eli ei suomalaisia, mutta voi olla että kansainvälisiä, kuitenkin että lapsella olisi helppo elämä nimien kanssa
10) on lupa juoda (en polta), juodaan usein ruoan yhteydessä viinejä
11) ei
12) vietän oman suvun parissa ja hän on tervetullut mukaan - zeitgeist
1) mistä maasta miehenne on kotoisin? Senegal
2) kieltääkö hän käyttämästä tietynlaisia vaatteita ulkona liikkuessa? Ei täällä mutta hänen kotimaassaan ei sovi paljastavat vaatteet.
3) jos kieltää, niin mitkä vaatteet ovat ehdottomassa pannassa? Minihameet ja avonaiset paidat
5) keskustelitteko pukeutumiseen/uskontoon/kulttuuriin liittyvistä kysymyksistä paljon ennen naimisiin menoa? Keskusteltiin
6) koetteko olevanne tasapuolisessa suhteessa miehenne kanssa? Kyllä
7) kuka tekee kotityöt? Minä pääasiassa
8) onko lapsenne/tuleeko lapsistanne muslimeita? Tulee
9) annatteko te lapsillenne miehenne maan/kulttuurinmukaiset nimet? Annetaan
10) onko teillä lupa juoda alkoholia/ polttaa tupakkaa? Polttaa joo mutta en saa juoda paria kaljaa enempää
11) oletteko kääntyneet muslimeiksi? Ei vielä
12) vietättekö te suomalaisia juhlia kuten joulua tai pääsiäistä? En viettänyt ennen häntä kyseieiä juhlia eikä vietetä nyt - afrikkalaisen vaimo
1) mistä maasta miehenne on kotoisin? Gambiasta
2) kieltääkö hän käyttämästä tietynlaisia vaatteita ulkona liikkuessa? Ei ole mitään kieltoja tai sääntöjä. Kumpikin haluaa pukeutua hyvin ja normaalisti. En tuntisi oloani mukavaksi jossain minihameessa, missä pöksyt vilkkuu.
5) keskustelitteko pukeutumiseen/uskontoon/kulttuuriin liittyvistä kysymyksistä paljon ennen naimisiin menoa? Kyllä
6) koetteko olevanne tasapuolisessa suhteessa miehenne kanssa? Kyllä
7) kuka tekee kotityöt? Teemme yhdessä tai vuorotellen. mies on ehkä vähän ahkerampi kuin minä.
8) onko lapsenne/tuleeko lapsistanne muslimeita? Ei tule uskonnollista kasvatusta
9) annatteko te lapsillenne miehenne maan/kulttuurinmukaiset nimet? Yritämme yhdistää niin, että kummassakin maassa on tuttu nimi
10) onko teillä lupa juoda alkoholia/ polttaa tupakkaa? Lupa on, mutta kumpikaan ei halua. Meillä on kummallakin terveet elämäntavat.
11) oletteko kääntyneet muslimeiksi? Mies on syntynyt muslimiksi, minä eronnut kirkosta eli täysin pakana
12) vietättekö te suomalaisia juhlia kuten joulua tai pääsiäistä? Kyllä, kaikki juhlat on kivoja - muslimin vaimo
1.Mauritaniasta
2.Ei kiellä
4.Suomessa
5.Ei
6.Koen
7.Mieheni etupäässä
8.Ei ole yhteisiä lapsia eikä enää tule
10.En polta enkä juuri juo alkoholia.Mieheni ei pidä,että juon mutta ei ole kieltänyt.
11.En ole eikä ole mieheni ehdottanut enkä kääntyisi
12.Vietämme suomalaisia juhlia. - kymmeneplusneljätoist
Ghanasta.
Ei kiellä. Pukeuduin jo ennen mieheni tapaamista kuin kuka tahansa itseään ja vartaloaan kunnioittava nainen, joten ongelmia ei ole ollut.
-
Suomessa.
Keskustelimme. Olen myös tutustunut Islamiin mieheni avulla ja omatoimisesti paljon, kun taas mieheni tulee perheestä, jossa isä oli muslimi ja äiti krisitty, joten Kristinusko ei hälle ole täysin vieras käsite.
Kyllä.
7) kuka tekee kotityöt?
Yhdessä ja vuorotellen. Mies ehkä hiukan aktiivisemmin.
Lapsillemme annamme mahdollisuuden päättää itse, kumpaa uskontoa haluavat harjoittaa.
Tulevat lapsemme saavat yhden kansainvälisen, englanninkielisen nimen ja yhden erikoisemman musliminimen. Lapsia ei vielä ole, mutta päätös jo tehty!
Mieheni polttaa, minä en. Alkoholinkäytön lopetimme yhdessä noin vuosi sitten. Ja kaikki edellämainittu yhteisestä päätöksestä.
En ole.
Vietämme Joulua, johon ei liity mitään uskonnollista perinteissämme. Rauhallista yhdessä oloa, ja hyvin syömistä. Pääsiäistä ei suvussamme ole koskaan vietetty. 1. Irakista (Kurdistan)
2. Ei millään lailla.
3. ---------
4. Suomessa
5. kyllä
6. kyllä
7. molemmat
8. ei
9. molemmat, sellainen mikä sopii suomaliseen nimi kulttuuriin, toinen nimi suomalainen ja toinen hänen valitsemansa, kuitenkin niin että sopii meidän kulttuuriimme.
10. kyllä hän juo ja tupakoi, minä en ole koskaan tupakoinut, join ennen vähän mutta yritämme lasta joten nyt en juo lainkaan.
11. hän on syntynyt myuslimiksi, minä en, siasta tosin olen luopunut en muusta.
12. kyllä joulu, uusivuosi,,,kaikki samat, tulevien lasten kanssa varsinkin tulemme nämä virttämään suomaisin perintein, vain ilman sikaa :)
HYvin meillä menee, ja lasta yritämme ;)- Anonyymi
Sinä itse päätät mitä käytät
Ketjusta on poistettu 30 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Suomi julkaisi varautumisoppaan
Että sellanen tappaus. Kun kriisitilanne iskee, niin on mentävä nettiin ja luettava ohjeet suomi.fi -sivuilta. Onkohan j2412348Kuhmo tekisi perässä
Lomauttakaa kaupungin talolta turhat lattiankuluttajat pois, kuten naapuripitäjä101838Miehille kysymys
Onko näin, että jos miestä kiinnostaa tarpeeksi niin hän kyllä ottaa vaikka riskin pakeista ja osoittaa sen kiinnostukse691623Onko telepatia totta
Epäilen että minulla ja eräällä henkilöllä on vahva telepatia yhteys. Jos ajattelen jotain hän julkaisee aiheesta jotaki801265- 631164
Missä Kaisa Lepola, siellä filunki ja sekasotku
Näin se taas nähtiin, ajolähtöjen taakse on joka kerta jääneet savuavat rauniot, oli työpaikka mikä tahansa.171138TTK:sta tippunut Arja Koriseva teki erityisen teon kyynelsilmin: "Mä olen ihan järjettömän..."
Kiitos tuhannesti Tanssii Tähtien Kanssa -tansseistanne, Arja Koriseva ja Valtteri Palin! Lue lisää: https://www.suomi161028Nainen, olen niin pettynyt
Ehkä se tästä vielä paremmaksi muuttuu. Yritän itseäni parantaa ja antaa itse itselleni terapiaa, mutta eihän se mitään901020Haluaisin jo
Myöntää nämä tunteet sinulle face to face. En uskalla vain nolata itseäni enää. Enkä pysty elämäänkin näiden kanssa jos42874- 70862