Muutto Japaniin lopullisesti...

Muutto mies

Eli olen tällaista harkinnut. Muuttaa siis Japaniin pysyvästi. Osaattekos antaa vinkkiä miten tämmönen muutto onnistuu?

Ottaako Japani ulkomaalasia sinne helpolla asumaan?

Minne pitäisi ilmoittaa täällä suomessa että on muuttamassa pois maasta? (siis jos edes tarvii ilmottaa, en tiedä) Joku virasto kenties?

Minne kannattaisi sinne muuttaa? Tokyohan on kuulemma aika kallis paikka että en ehkä ihan sinne?

Paljonkin maan järistyksiä? Olisin kuullut tällaista.

Onko ulkomaalaisella helppo saada työtä siellä?

Jos nyt yleisesti voisitte kertoa miten tämä muutto prosessi toimii? Minne pitää ilmottaa muutoista ja muuta tuollaista. Pisteestä a pisteeseen b.

Kiitos!

15

4363

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • werty

      Kannattaisiko käydä ensin tutustumassa kyseiseen maahan ja vaikka etsiä töitä sieltä sekä kieltäkin voisit opiskella. Vai miten olet ajatellut pärjätä siellä?

    • Asahi's Girl

      Puhuit kuin minun suullani. Paitsi että muutan vasta vuonna 2006 keväällä, kun olen 18 ja lukio on ohi. Milloin sinä aiot muuttaa? Toivottavasti et vielä lähiaikoina, jos et tiedä tuon enempää ;)

      Niin, osaatko kieltä?Itse osaan alkeet ja luulen sen riittävän aluksi. Paikan päällä oppii sitten lisää.
      Ohayo gozaimasu! Arigato.

      Itse olen tutkinut, että japsit suhtautuvat maahanmuuttajiin vähän vieroksuen, mutta heti kun he saavat tietää ettet ole amerikkalainen, asiat helpottuvat hiukkasen..
      Ulkomaille muuttaessa pitää aina tehdä muuttoilmoitus. Kaavakkeen saa Kelalta. Tärkeää lisätietoa www.suomi-seura.fi ! Tilaa sivuilta ehdottomasti " Muuttajan muistio "( 6 e ), siinä kerrotaan erittäin tarkasti, miten muutossa tulee toimia. Itseäni se on auttanut paljon.

      Itse olen muuttamassa Osakaan. Koko Japani on kallis paikka, mutta Tokio kallein. Osakaan siksi koska se ei ole väkiluvultaan liian iso eikä liian pieni ( 2,5 miljoonaa ).
      Maanjäristykset ovat harvoin rajuja. Työpaikoista en tiedä, mutta ensin kannattaa hakea johonkin helppoon ja yksinkertaiseen paikkaan. Itse aion mennä vaikka kahvilaan tiskariksi :D !!
      Haluaisin tietää, miksi olet muuttamassa? Minä muutan monesta syystä..Suomi ei vain ole meikäläistä varten..

      • Muutto mies

        Itselläni on ikää tällä hetkellä 18v. Armeija alkaa tammikuussa eli sen minä vielä käyn. Sen jälkeen olen suunnitellut käydä syventämässä japanin kielen tuntemustani joillakin kursseilla. Eli kun lasket siitä että olen käynyt armeijan loppuun siinä 2004 kesällä. Sieltä suoraan kursseille vielä opiskelemaan japania jonkun vuoden eteenpäin. Kurssin loputtua olisi 2005 kesä! Ja voisihan sitä vetäistä vielä toisen vuoden japanin kurssia ja kanjia niin sitten olisi 2006 kesä. Juuri se aika milloin sinä olet päässyt lukiosta ja olet muuttamassa!. Olisihan se tosi hienoa saada matka kumppani ja joku toinen suomalainen sinne kaveriksi =)

        Kiitos tuosta muutto selvennyksestä. Taidanpa hankkia tuon "Muuttajan muistion." Taitaa olla käteväkin ja hyödyllinen kirja.

        "Työpaikoista en tiedä, mutta ensin kannattaa hakea johonkin helppoon ja yksinkertaiseen paikkaan."

        Pääsisiköhän vartijaksi jonnekin töihin? Mietin vain että pituuttakin löytyy 186,5cm että japanilaiset voisivat hyvinkin pitää siitä että he saavat "ison körmyn" vartioimaan liikkeitään. Sehän on aika yksinkertaista työtä muutenkin.
        Pystyisin täällä käydä armeijan jälkeen vartija kursseja ja Japanin kielen kursseja. Minusta tämä suunnitelmani voisi toimia ihan hyvin=)

        "Haluaisin tietää, miksi olet muuttamassa?"
        Syitä on niin paljon. Kulttuuri on yksi syy. Ja Suomi on minulle vain jotenkin niin "vieras" paikka. En tunne kuuluvani tänne. En oikein edes pidä koko Suomesta...Tosin vanhempani eivät halua että muuttaisin.


      • Muutto mies

        Muuten, miksi sinä sitten olet ajatellut muuttaa pois suomesta? Vai onko se vain semmoinen mystinen kutsumus jota on vaikee selittää?

        Mistä sinä olet opetellut noita kielen alkeita? Itse enimmäkseen netistä mutta eri sivut ovat sanoneet välillä sanat eritavalla joten en ole kaikista sanoista varma miten ne kirjoitetaan. Tai lausutaan.

        Esim. Tiedän miten "kissa" lausutaan japaniksi mutta en osaa kirjoittaa sitä. Että sillee...

        Ajattelitko yksinäsi muuttaa, vai miten? Mitä mieltä sinun perhe? Mun vanhemmat ovat pelotelleet noilla maanjäristyksillä että en muuttaisi.


      • Ookami
        Muutto mies kirjoitti:

        Muuten, miksi sinä sitten olet ajatellut muuttaa pois suomesta? Vai onko se vain semmoinen mystinen kutsumus jota on vaikee selittää?

        Mistä sinä olet opetellut noita kielen alkeita? Itse enimmäkseen netistä mutta eri sivut ovat sanoneet välillä sanat eritavalla joten en ole kaikista sanoista varma miten ne kirjoitetaan. Tai lausutaan.

        Esim. Tiedän miten "kissa" lausutaan japaniksi mutta en osaa kirjoittaa sitä. Että sillee...

        Ajattelitko yksinäsi muuttaa, vai miten? Mitä mieltä sinun perhe? Mun vanhemmat ovat pelotelleet noilla maanjäristyksillä että en muuttaisi.

        ..kirjoitetaan neko, aivan kuten lausutaankin. Japanin kieli on ihanaa, niin helppo lausua=)


    • Jennifer

      Voi, minusta olisi ihana muuttaa Japaniin, jos vain tässä elämäntilanteessa se olisi mahdollista... Ihastuin Japaniin ja sen kulttuuriin vierailtuani maassa muutama vuosi sitten. Edelleen haaveilen palaavani ja mahdollisesti jopa työskenteleväni ja eläväni siellä päästäkseni paremmin sisälle yhteiskuntaan. Teille kahdelle muuttajalla suosittelen tutustumista Suomi-Japani seuran toimintaan - voitte saada hyviä vinkkejä ja apuakin. Toiseksi, japanin kielen taito on miltei välttämätöntä, sillä japanilaiset puhuvat huonoa englantia. Yleisesti ottaen japanilaiset suhtautuvat viraisiin vähän samalla tavoin kun suomalaiset, eli alussa pidättyväisesti, mutta pinnan alta löytyy lämmin sydän. Suosittelen kohteliaisuussääntöihin ja tapakulttuurin perehtymistä, sillä omat länsimaiset, kohteliaiksikin tarkoitetut tapamme voivat siellä joissain tilanteissa aiheuttaa melkoista hämmennystä. Jos vaan on aikaa ja kiinnostusta, käykää katsomassa "Nöyrin palvelijanne"-niminen elokuva - siitä saa jonkinlaisen käsityksen siitä, miten suuresti kohteliaisuuskäytännöt saattavat poiketa! Vaikka elokuva on välillä vähän "synkkä", ei syytä huoleen. Japanilaiset ovat loppujen lopuksi hyvin samanluonteisia kuin suomalaiset - pidättyviä, hiljaisia ja luontoa arvostavia. Käytännön matkavinkkinä mainittakoon, että lentolippu kannattaa ostaa Talinasta - kyyti on sama Finnairin MD11, mutta hinta n. puolet halvempi... ainakin itse ostin n. puoleen hintaan lipun lahden takaa. Kannattaa myös etukäteen tutustua japanilaiseen ruokavalioon (kala-allergikolla voi olla vähän hankalaa...) sekä totutella siihen, että Japanissa ei ns. olla perseet olalla, vaikka olisi minkälaiset juhlat. Nämä, ja monia muita tapakulttuuriin liittyviä asioita löydätte oppaista ja internetistä. Valitettavasti byrokratian suhteen en osaa olla avuksi, mutta toivotan teille paljon onnea muuttoprojektiinne!!

      • hops

        moi,
        Itse tulin muutama viikko sitte takasin Japanista, tällä kerralla olin siella vähän yli vuoden. Kielestä oli varsin järkevääkin tekstiä eli sitä kannattaa opetella jos siellä meinaa pidempään olla. Tosin paikanpäällä oppii reiluisti nopeammin kun itse himassa harjoitellen. Ja perseet olalla nimenomaan saa olla neuvotteluissa ja juhlissa.
        Byrokratia on aika nihkeää ja kestää kauan jne. Kansalaisuudella on väliä, Suomi on listalla jonka kansalaiset voivat olla Japanissa 3 kk ilman viisumia, sen jälkeen pitää olla viisumi. Ja sen saaminen edellyttää sponsoria, ts koulua tai työpaikkaa. Ja työpaikan saanti voi olla hankalaa ilman työlupaa ja working holiday viisumit ei koske suomalaisia. Eli kannattaa varmaan mennä ensin katsomaan miltä Japanissa näyttää ja jos edelleen sinne pitää muuttaa niin ekan kolmen kuukauden aikana etsiä duunia joka sponsoroi viisumia. Ainakin englannin opettajille on duunia aivan helvetisti.

        laittakaa lisää juttua, voin vastailla sen verran kun tiedän, oon siella yhteensä reilut kaks vuotta ollu


      • muuttaa japaniin...

        ...johonkin japanilaiseen ennenkuin muuttaa japaniin =) ainakin itellä on 3 vuoden tunnettu kaveri japanista ja osaa hyvin enkkua..suosittelen ainakin hankkimaan kavereita japanista =) niin vastaanotto voi olla paljon mukavampi =D


    • asahi-biiru

      Japanista ei juuri talla hetkella loydy toita sen enempaa kuin suomestakaan. Englannin opettajille loytyy duunia Tokiosta. Kielitaidottoman on erittain vaikea saada minkaanlaista tyota. Maahan saapuessa on 90 paivaa aikaa loytaa opiskelu/tyopaikka mahdollista pidempaa oleskelua vaadittavaa viisumia varten. Tai sitten loytaa kumppani ja menna naimisiin... puolisoviisumi kelpaa myos oleskeluun... Toita taalla tehdaa ihan eri tahtiin kun mihin euroopassa ollaan totuttu. Jos et ole opettaja on edes neljan paivan lomaa erittain vaikea saada... Mutta aina kannatta yrittaa!!! Onnea tulevaisuuteen ja tervetuloa tanne ihanaan Japaniin.

    • sivustakatsoja

      Mahtaisikohan internetissä olla mitään japanin kielen opiskelulle tehtyä keskustelupalstaa tai jotain muuta kätevää sivustoa? Itsekin unelmoin jonain päivänä häipyväni täältä...

      • Sakura2003

        Mä oon myös miettiny japaniin muuttoa, koska suomi tuntuu vähän "vieraalta". Mut siihen on vielä aikaa. Mä oon nyt kaks vuotta opiskellu itsenäisesti japania. Aikeissa olis mennä lukioon jossa voi valita japanin. Oon nyt 14 kohta 15 vuotias et ehkä vähän aikaista miettiä muuttoja.
        Olis vielä kysymys: eikö sinne tarvii jotain viisumeja?


      • Finnippon

        Jos haluat olla Japanissa pidempään kuin 90 päivää, niin tarvitset viisumin. Niitä taas löytyy erilaisia riippuen siitä, mitä aiot tai haluat Japanissa tehdä.

        Suosittelen lähtemään joko lukioaikana tai sen jälkeen (varmaan jatkat kuitenkin opintoja lukion jälkeenkin) vaihto-opiskelijaksi Japaniin, mikäli se vielä siinä vaiheessa kiinnostaa. Ehdottomasti helpoin (ja mahd. jopa halvin) tapa tutustua maahan. Itse olin yliopisto-opiskelijana vuoden ajan opiskelijavaihdossa, ja joitain vuosia sen jälkeen sitten uudemman kerran ja pidempään (tänä vuonna tulee täyteen 10 vuotta Japanissa asustelua).


      • Japanionparasmaa

        Japania voi opiskella worddive sivulta alkeiskurssia. Ekat kaksi viikkoa ilmainen ja sitten alkaa maksamaan 10€ kuukaudessa :D


    • Haba

      Eli olen tällaista harkinnut. Muuttaa siis Japaniin pysyvästi. Osaattekos antaa vinkkiä miten tämmönen muutto onnistuu?

      -Ei onnistu. unohda! Homma kaatuu viisumiin.
      Todella monimutkaista...

      Ottaako Japani ulkomaalasia sinne helpolla asumaan?

      Ei todellakaan! Itse olen miettinyt kaikki vaihtoehdot ja toistaiseksi ollut maassa reilun vuoden. oli pakkomuutto takaisin suomeen...

      Minne kannattaisi sinne muuttaa? Tokyohan on kuulemma aika kallis paikka että en ehkä ihan sinne?

      -kallista on kaikkialla. Unelmoidahan aina saa...


      Paljonkin maan järistyksiä? Olisin kuullut tällaista.

      -on niitäkin mutta se on ongelmistasi pienin

      Onko ulkomaalaisella helppo saada työtä siellä?

      -Ei! Jos olet synnynnäinen englannin puhuja, voit saada opettajan hommia. muuten ei mitään toivoa. Kaikki kaatuu viisumiin...

      Sen verran kommenttia aiempiin viesteihin että Osakassa on yli 8 milj asukasta.

      Tsemppiä!

    • Japaninsuomalainen

      Vaikka ketju on jo vanha, mutta kun se on nyt uudelleen pinnalla, niin laitetaan nyt hieman tietoa sellaisille, jotka mahdollisesti haaveilevat Japaniin muuttamisesta. Ketjun aloittaja ja tämä toinen muuttamista suunnitellut kaveri ovat varmaan jo joko suunnitelmansa toteuttaneet tai sitten luopuneet leikistä, mutta muutama tosiasia niille, joille se on ajankohtaisempaa.

      Peruskoulu/lukio/ammattikoulu tai vastaavalla koulutuksella ei voi saada työhön oikeuttavaa viisumia (poislukien puolisoviisumi). Japanin laki vaatii, että työluvan saajalla on oltava vähintään alempi korkeakoulututkinto (AMK, Kandi tms.). Tämä on ehkä se ensimmäinen asia, mikä on syytä huomata.

      Työhön oikeuttavan viisumin saanti edellyttää viisumisponsoria. Käytännössä tarkoittaa sitä, että työnantajan on pystyttävä takaamaan sinulle sellainen toimeentulo, joka riittää elämiseen Japanissa. Kaikki työnantajat eivät ole oikeutettuja toimimaan viisumisponsorina, työnantajan on todistettava vakavaraisuutensa ja sen on oltava hyväksyttyjen sponsorien listalla. Tästä syystä monet työpaikat ottavat huomioon vain hakijat, joilta työluvat jo löytyvät. Harva kielikoulu voi toimia viisumisponsorina ja tällaiset koulut ottavat usein opettajikseen vain äidinkielenään englantia puhuvia (joillekin saattaa kelvata mikäli omaat virallisen koulutuksen englannin kielen opettajaksi).

      Työhön oikeuttavia viisumeita on useaa eri kategoriaa ja viisumilla saa tehdä vain sen kategorian alaisia töitä. Tämä käytännössä tarkoittaa sitä, että pikkutöitä ravintoloissa ja vastaavissa paikoissa ei voi tehdä, sillä niihin ei voi saada viisumia (puolisoviisumi on poikkeus, sillä se sallii kaikenlaiset työt). Ikävä kyllä suomalaiset eivät voi saada ns. Working Holiday -viisumia Japaniin, kuten mm. australialaiset, saksalaiset, britit, irlantilaiset jne. Viisumikategoriat vaatimuksineen löytyvät Japanin ulkoministeriön sivulta:
      http://www.mofa.go.jp/j_info/visit/visa/long/index.html

      Kielitaitovaatimukset vaihtelevat, mutta hyvin usein vaaditaan Business Japanese -taso tai parempi (JLPT level 2 tai parempi). Töitä joissa suomen kielen taidosta olisi hyötyä on tarjolla erittäin vähän. Eri alojen työpaikkoja ja niiden vaatimuksia voi tutkiskella mm. http://www.gaijinpot.com ja http://www.daijob.com sivustoilta. Kielitaito on hyvä pystyä todistamaan jollain tunnetulla tasokokeella, esim. JLPT tai Nihongo Kentei (jälkimmäinen on tosin suunnattu enemmän äidinkielenään Japania puhuville ja on huomattavasti vaikeampi).

      Miten sitten päästä Japaniin? Helpoin tapa on lähteä vaihto-opiskelijaksi, joko lukioaikana tai sitten korkeakouluvaihtoon. Etenkin korkeakouluvaihtoihin voi saada apurahoja, jolloin kustannukset eivät välttämättä tule hirveän kalliiksi. Toinen vaihtoehto on erilaiset harjoitteluohjelmat, mm. CIMO:n järjestämät. Vapaaehtoistöitäkin Japanista löytyy, niitä voi kysellä eri järjestöiltä.

      Suomalaiset voivat osallistua ns. JET-ohjelmaan, jonka kautta voi päästä Japaniin joko englannin kielen apuopettajaksi (ALT) tai sitten kansainvälisten suhteiden koordinaattoriksi (CIR). Näihin ei Suomesta ole hakua joka vuosi ja paikkoja on yleensä muutama. Haku tapahtuu aina Japanin suurlähetystön kautta, joten heidän kotisivujaan kannattaa seurata. Sieltä saa muutenkin tietoa erilaisista harjoittelu- ja vaihto-ohjelmista: http://www.fi.emb-japan.go.jp/.

      Jos omasta takaa löytyy riittävästi pääomaa, on mahdollista lähteä Japaniin opiskelijaksi. Japanista löytyy paljon kielikouluja, jotka voivat sponsoroida opiskelijaviisumin. Ehdoksi yleensä riittää, että maksaa koulun vaatimat lukukausi/kurssimaksut. Usein nämä koulut valmentavat ulkomaalaisia nuoria, jotka ovat hakemassa japanilaisiin yliopistoihin, mutta muutkin opiskelijat ovat yleensä tervetulleita. Myös lyhyempiaikainen opiskelu on joissain kouluissa mahdollista, eli voit lähteä Japaniin vaikka kesäkuukausiksi kielikouluun. Näitä löytyy listattuna netistä vaikka kuinka, mm täällä:
      http://www.nihonmura.com/E/lang.school/location/tokyo.htm

      Toki on sitten niitäkin, jotka ovat Japanissa oman (usein suomalaisen) työnantajansa lähettämänä tai sitten kirkon kautta lähetystyöntekijöinä (omat viisumikategoriansa molemmille tapauksille).

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mielessäni vieläkin T

      Harmi että siinä kävi niinkuin kävi, rakastin sinua. Toivotan sulle kaikkea hyvää. Toivottavasti löydät sopivan ja hyvän
      Ikävä
      20
      1303
    2. Nellietä Emmaa ja Amandaa stressaa

      Ukkii minnuu Emmaa ja Amandaa stressaa ihan sikana joten voidaanko me koko kolmikko hypätä ukin kainaloon ja syleilyyn k
      Isovanhempien jutut
      7
      1272
    3. Ei luottoa lakko maahan

      Patria menetti sovitun ksupan.
      Suomen Keskusta
      5
      1186
    4. Nähtäiskö ylihuomenna taas siellä missä viimeksikin?

      Otetaan ruokaöljyä, banaaneita ja tuorekurkkuja sinne messiin. Tehdään taas sitä meidän salakivaa.
      Ikävä
      2
      1184
    5. Sinäkö se olit...

      Vai olitko? Jostain kumman syystä katse venyi.. Ajelin sitten miten sattuu ja sanoin ääneen siinä se nyt meni😅😅... Lis
      Ikävä
      1
      1163
    6. Persut petti kannattajansa, totaalisesti !

      Peraujen fundamentalisteille, vaihtkaa saittia. Muille, näin sen näimme. On helppo luvata kehareille, eikä ne ymmärrä,
      Maailman menoa
      1
      1161
    7. Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita

      Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita – neljä Jyväskylän Outlaws MC:n jäsentä vangittu: "Määrät p
      Jyväskylä
      42
      1157
    8. Housuvaippojen käyttö Suomi vs Ulkomaat

      Suomessa housuvaippoja aletaan käyttämään vauvoilla heti, kun ne alkavat ryömiä. Tuntuu, että ulkomailla housuvaippoihin
      Vaipat
      2
      1154
    9. Hyvää yötä ja kauniita unia!

      Täytyy alkaa taas nukkumaan, että jaksaa taas tämän päivän haasteet. Aikainen tipu madon löytää, vai miten se ärsyttävä
      Tunteet
      3
      1129
    10. Lepakot ja lepakkopönttö

      Ajattelin tehdä lepakkopöntön. Tietääkö joku ovatko lepakot talvella lepakkopöntössä ´vai jossain muualla nukkumassa ta
      2
      1120
    Aihe