Talteenottoa, ikiliikkujako

kai75

Ministerimme sanoi saamme aikaan säästöä ottamalla lämpöä talteen.
Kylläki aikoinaan opetettu säästämistä, vaan taisi jäädä oppimatta.
Kyseessä on lämmitys/sähkön kuluissa säästäminen, kerätään poistuva lämpötalteen ja käytämme sen uudestaan.
Kerätessä kuluu sähköä, samoin takaisin tuotaessa, lisäksi matkalla hukkuu aina jotain jonneki vai onko keksitty "ikiliikuja" lämmön.suhteen?
Mikään ei katoa vaan muuttaa muotoaan, onko näin?
Vai onko kyseessä "hölmöläisten" valon kantaminen säkillä pimeyteen?

11

589

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • En tiedä mihin epäilysi perustuu?

      Tiedät kuitenkin miten vettä höyrystetään vaikkapa vesikattilassa. Vesi kiehuu ilmanpaineesta riippuen n. 100-celsiusasteessa, on siis poudalla kuumempaa kuin sateella. Ilmanpainehan tuon määrää.

      Maalämmössä käytetetään nestettä, joka kiehuu pienessä pakkasessakin, ainakin aika kylmässä.

      Maaperässä on lämpöä auringonsäteilystä ja myös geotermistä lämpöä maan radioaktiivisuuden takia.

      Tällaisella lämmöllä (järven pohjissakin talvella 4 celsiusastetta) höyrystetään tämä maalämmössä käytetty neste.

      Höyrystä saadaan lämpö talteen kompressoimalla eli puristamalla höyry nesteeksi.

      1 kWh:n sähköteholla saadaan 2,5-4 kWh lämpötehoa.
      Hyöty on n. kolminkertainen.

      Menetelmä on ollut käytössä kauan Ruotsissa. Kokemukset ovat hyviä. Sopiva lämpötila saavutettavaksi on n. 55 astetta.

      Nykyään käytetään n.s. kelluntamenetelmää, jossa anturi "haistaa" ulkolämpötilaa ja lämmitetään siis tarpeen mukaan.

      • Maalaismies*

        Hankin pari vuotta sitten ilmalämpöpumpun huusholliimme. Eikös siinä ole vähän samanlainen lämmön talteenotto ilmasta kuin maalämmössäkin maaperästä? Se vielä -15 asteen pakkasestakin puristaa lämpöä sisälle.

        Ilmalämpöpumppu on pelannut hyvin ja tuonut lämmityskuluihin säästöä neljänneksen verran.


      • Maalaismies* kirjoitti:

        Hankin pari vuotta sitten ilmalämpöpumpun huusholliimme. Eikös siinä ole vähän samanlainen lämmön talteenotto ilmasta kuin maalämmössäkin maaperästä? Se vielä -15 asteen pakkasestakin puristaa lämpöä sisälle.

        Ilmalämpöpumppu on pelannut hyvin ja tuonut lämmityskuluihin säästöä neljänneksen verran.

        En muistanutkaan tuota ilmalämpöpumppua. Siiinäkin toiminta on kuin jääkaappi takaperin.

        Ilmalämpöpumppuhan toimii, eikö? myös kesällä ilmastoijana. Etuna on vielä puhtaampi ilmakin.

        Huomattava tuo 25%:n säästökin eikä investointikulut liene kohtuuttomat


      • Kyseessä on energia, ei teho


      • Lokari-x
        Ruuneperi kirjoitti:

        Kyseessä on energia, ei teho

        Mikä on hankinta hinta?
        Yritän kysyä sitä että milloinka alkaa tienata.
        Siis milloin on haukkunu hintansa säästöinä takasin.
        Terv: Lokari-x


      • Lokari-x kirjoitti:

        Mikä on hankinta hinta?
        Yritän kysyä sitä että milloinka alkaa tienata.
        Siis milloin on haukkunu hintansa säästöinä takasin.
        Terv: Lokari-x

        Perustamiskustannukset lienevät aika korkeat, varmaan tuhansia euroja.

        Muutamassa vuodessa kuitenkin tullee maksetuksi. Kysy laitevalmistajilta!


      • Maalaismies*
        Ruuneperi kirjoitti:

        Perustamiskustannukset lienevät aika korkeat, varmaan tuhansia euroja.

        Muutamassa vuodessa kuitenkin tullee maksetuksi. Kysy laitevalmistajilta!

        Ilmalämpöpumpun hinta pari vuotta sitten oli asennuksineen noin tonni. En tiedä mitä nyt maksavat, kun ovat tulleet yhä enemmän muotiin. 4-5 vuotta haukkuvat hintaansa. Maalämmön asennus lienee kalliimpaa.


      • Maalaismies* kirjoitti:

        Ilmalämpöpumpun hinta pari vuotta sitten oli asennuksineen noin tonni. En tiedä mitä nyt maksavat, kun ovat tulleet yhä enemmän muotiin. 4-5 vuotta haukkuvat hintaansa. Maalämmön asennus lienee kalliimpaa.

        Ilmalämpöpumppuja on tullut markkinoille useita merkkejä,hinnat vaihtelevat merkistä riippuen
        1000 -2ooo € asennettuna. Kannattaa asentaa jos asunto lämpiää suoralla sähkölämmityksellä.
        Ilmalämpöpumppua kannattaa käyttää koko lämmityskauden ajan kun ulkona lämpötila on alle -15.
        Asunnon viilentämiseen voi helteillä alentaa sisälämpötilaa huomattavasti, mutta se tulee kalliimaksi kuin lämmittäminen. Kannattaa kuitenkin kokeilla. Sisäilman puhdistaminen tapahtuu sisäilman kierrätyksellä, suodatin kerää epäpuhtaudet sisäilmasta. Edellisessä asunnossamme oli ilmalämpöpumppu, kyllä se hyvin toimi ja vähensi tuntuvasti sähkönkulutusta.


      • viluinen kissa
        LateVaan kirjoitti:

        Ilmalämpöpumppuja on tullut markkinoille useita merkkejä,hinnat vaihtelevat merkistä riippuen
        1000 -2ooo € asennettuna. Kannattaa asentaa jos asunto lämpiää suoralla sähkölämmityksellä.
        Ilmalämpöpumppua kannattaa käyttää koko lämmityskauden ajan kun ulkona lämpötila on alle -15.
        Asunnon viilentämiseen voi helteillä alentaa sisälämpötilaa huomattavasti, mutta se tulee kalliimaksi kuin lämmittäminen. Kannattaa kuitenkin kokeilla. Sisäilman puhdistaminen tapahtuu sisäilman kierrätyksellä, suodatin kerää epäpuhtaudet sisäilmasta. Edellisessä asunnossamme oli ilmalämpöpumppu, kyllä se hyvin toimi ja vähensi tuntuvasti sähkönkulutusta.

        Entäs kun ulkona paukkuu paakkannen yli tuon 15°.
        Mitäs se ihmehökötin sitten tekee?

        Olen kuullut, että öljypatteri pitää paremmin ja halvemmalla
        peruslämpöä yllä mökissä kuin suora sähkö.


      • viluinen kissa kirjoitti:

        Entäs kun ulkona paukkuu paakkannen yli tuon 15°.
        Mitäs se ihmehökötin sitten tekee?

        Olen kuullut, että öljypatteri pitää paremmin ja halvemmalla
        peruslämpöä yllä mökissä kuin suora sähkö.

        Ei ilmalämpöpumppua kannata asentaa mökeille, jos siellä ei asuta vakituisesti. Omakoti ja rivitaloasunnot joissa on ennestään suora sähkölämmitys se on yksi vaihtoehto. Uusissa rakennettavissa asunnoissa kannattaa asiantuntijoilla selvittää mikä on tulevaisuuden lämmitysmuoto.


    • kai75**

      Kyllähän siinä mainittiin jotain % -lukuja.

      Vaan muistuu mieleeni eräs koulutus tilaisuus kivikylällä joskus -50 luvulla. Kyseessä ei ollut mikään matematiikka vaan tiedusttelu.

      proffan tasoinen luennoitsia sanoi % on ..... ymmärtämättömien hämäystä varten. Saamme aina kauniin lopputuloksen.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mitä sanoisit

      juuri nyt kaivatullesi jos uskaltaisit/kehtaisit?
      Ikävä
      165
      1606
    2. Mitä hyvää

      Mitä hyvää hän on tuonut elämääsi?
      Ikävä
      104
      931
    3. Mikä teidän jutussa on ongelmana?

      Missä meni pieleen?
      Ikävä
      75
      753
    4. 51
      635
    5. Koillis motor

      Kyllä on mennyt palvelu alas ku lehmänhäntä, sovitut asiat ja luvatut soitot pitää hoitaa eikä tehä oharia, täysin tumpa
      Suomussalmi
      17
      618
    6. ABC: n kahvilan uusi nimi matkimalla

      Kahvia ja virvokkeita myytiin aikoinaan ÄKKI-VANNIN KAHVILASSA Haapavedellä ja paikalliset sanoivat sitä haussia "Tuhann
      Haapavesi
      40
      547
    7. Tehdäänkö tänään toiveista totta?

      Poikkea tänä illasta siinä lähellä ja annetaan silmien puhua ja sen jälkeen puhu sinä lopulta mitä ajattelet..
      Ikävä
      45
      498
    8. Kylillä ei ole näkynyt? Missä luuraat nainen?

      Olisit soittanut mulle nainen. Oltais voitu nähdä vaikka laavulla. Miksi pelkäät minua? Eihän siinä ole mitään järkeä. m
      Suhteet
      159
      497
    9. Missä näet kaivattuasi?

      Mitä teet silloin? Tuleeko pakene reaktio? Vai hellä tunne ja ere..
      Ikävä
      26
      429
    10. Rydman sivuutti mutupohjalta asiantuntija-arviot tutkimusrahoitusta myönnettäessä

      Onko Rydman sopiva tai kykenevä toimimaan ministerinä? Ei ole. Ministerit ovat joutuneet puhuteltaviksi vähemmästäkin;
      Maailman menoa
      188
      428
    Aihe