Kumpikin etä- ja lähivanhempi?

Ero vai ei

Onko kenelläkään kokemusta siitä, että kumpikin vanhemmista olisi etä- ja lähivanhempi. Eli käytänössä, jos on kaksi lasta niin toinen lapsista olisi kirjoilla toisen vanhemman luonna. Mielestäni laissa ei ole mitään estettä, että näin ei voisi sopia ja kumpikaan vanhemmista ei joutuisi ajattelemaan, että joutuu "hylkäämään" lapsensa.

Minulla ei olisi mitään tarkoitusta erottaa lapsia toisistaan, vaan he olisivat 100% ajasta yhdessä ja yhteishuoltajuus olisi 50%/50%.

Korjatkaa jos olen väärässä, mutta minulla on sellainen käsitys, että lähivanhempi voi käytänössä päättää asuinpaikkakuntansa ja täten myös lasten asuinpaikkakunnan.

Jos eroamme vaimoni kanssa, niin hän haluaa muuttaa 80% varmuudella lähemmäksi vanhempiaan (hoitoapua) ja pitkäaikaisia ystäviään. Hän ei ole sanonut näin, mutta tiedän että näin tulisi käymään. Olemme jokus jopa puhuneet muutosta "pohjoisempaan", mutta asia on aina tysännyt siihen, että minun olisi sieltä tosi vaikeaa löytää koulutustani vastaavaa työtä. Nyt kummallakin hyvät koulutusta vastaavat työpaikat.

Eli jos lapset tulisivat olemaan kirjoilla hänen luonaan, tulisi hän muuttamaan 6-12kk kuluttua 400km nykyisestä asuinpaikastamme. Mintenkäs se 50%/50% sen jälkeen toimisi, lapset 2 ja 5 vuotta?

Mutta jos toinen lapsista olisi kirjoilla minun luonani ja toinen lapsista hänen luonaan, niin kumpikaan ei pystyisi "sanelemaan" lasten asuinpaikka ja käytänössä näin mitätöimään yhteishuoltajuussopimuksen.

Haluan korostaa, että nyt sopuisat välit ja kaikesta pystyttäisiin sopimaan, mutta haluaisin vaan varmistaa selustaani. Kuten näiltä palstoilta saa lukea, isyyttä ei Suomessa kunnioiteta. Lapseni ovat minulle tärkeintä koko maailmassa.

Kiitos asiallisista vastauksista jo etukäteen!

15

2799

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Yksi Eroava

      Tässä nyt ratkaisee huoltajuussopimuksenne. Kun on 50/50 vuoroviikkosysteemi, niin se sitoo molempia vanhempia. Jos toinen muuttaa toiselle paikkakunnalle, niin hän ei luonnollisestikkaan enää kykene täyttämään osuuttaan sopimuksesta: lapsi kun ei voi esim käydä vuoroviikoin kahta eri koulua.

      Jos on lastenvalvojan vahvistama sopimus, niin tässä ei ole mitään nokan koputtamista kummallakaan. Jos taas ei ole vahvistettua sopimusta, mutta todistettavasti vaikkapa vakiintunut käytäntö, niin vaikea sitäkin vastaan on lähteä vääntämään.

      Lasten kirjoilla ei oikeastaan ole merkitystä näissä asioissa juurikaan. Heidän nyt on oltava jommankumman luona kirjoilla (jolloin tämä vanhempi on lähivanhempi ja saa lapsilisät yh-korotuksen). Vuoroviikkosysteemissä kumpikaan ei pysty muuttamaan ilman, että yhdessä tehdään muutos huoltajuussopimukseen. Käräjien kautta sitä muutosta toki voi hakea, mutta se edellyttää oleellista muutosta olosuhteisiin (muutto tms) ja silloin oikeus pohtii lapsien etua asiassa.

      • -------

        Lasten kirjoillaololla on merkitystä. Jos lähihuoltaja päättää muuttaa lasten kanssa toiselle puolelle maata, niin ei sopimus sitä estä. Kun lapsi ei voi käydä kahta koulua, niin lähi sanoo, mitä käydään.

        Etähuoltaja voi alkaa vaatia käräjäoikeudelta tuomiota lasten huoltajuudesta, mutta se kestää ja voi olla tuloksetonta.


      • Ei se nyt ihan noin mene...

        Vuoroviikottelussakin lähivanhempi voi ja saa päättää muuttavansa, jolloin lapsi muuttaa mukana. Tätä ei yhteishuoltajuus estä.

        Totta, jos on vahvistettu tapaamissopimus jota ei muuton vuoksi voida noudattaa... se sovittava uudelleen.

        Jos etävanhempi ei kuviota hyväksy... hän voi aloittaa huoltajuusriidan käräjillä... sen jälkeen kun lähivanhempi ja lapsi asettuneet 400 km päähän.


      • Yksi Eroava
        M36 kirjoitti:

        Ei se nyt ihan noin mene...

        Vuoroviikottelussakin lähivanhempi voi ja saa päättää muuttavansa, jolloin lapsi muuttaa mukana. Tätä ei yhteishuoltajuus estä.

        Totta, jos on vahvistettu tapaamissopimus jota ei muuton vuoksi voida noudattaa... se sovittava uudelleen.

        Jos etävanhempi ei kuviota hyväksy... hän voi aloittaa huoltajuusriidan käräjillä... sen jälkeen kun lähivanhempi ja lapsi asettuneet 400 km päähän.

        Kyllä se huoltajuussopimus on lastenvalvojan vahvistamana kumpaakin vanhempaa sitova sopimus, oli sitten kysymys vuoroviikkosysteemistä tai ei, lähi- tai etävanhemmuudesta. Mitään erityisvapauksia huoltajuussopimukseen ei saa lähivanhemmuuteen.

        Toki se lähivanhempi voi muuttaa sinne 400km päähän lapsen kanssa ja asettua aloilleen siellä. Vuoroviikkosysteemissä hän vaan ei silloin noudattaa sopimuksessa määriteltyjä tapaamisia. Eli -niinkuin sanot- sopimus on sovittava uudelleen.

        Ja jos/kun se ei onnistu sovussa vanhempien kanssa, niin sitten pitää mennä käräjille. Olen kuullut tapauksesta, jossa tämmöinen 400km päähän asettuminen lähivanhemman omana "tempauksena" on käräjillä johtanut siihen, että lapsi on palautettu alkuperäiselle paikkakunnalle ja etävanhemmasta tuli lähivanhempi.


      • Yksi Eroava kirjoitti:

        Kyllä se huoltajuussopimus on lastenvalvojan vahvistamana kumpaakin vanhempaa sitova sopimus, oli sitten kysymys vuoroviikkosysteemistä tai ei, lähi- tai etävanhemmuudesta. Mitään erityisvapauksia huoltajuussopimukseen ei saa lähivanhemmuuteen.

        Toki se lähivanhempi voi muuttaa sinne 400km päähän lapsen kanssa ja asettua aloilleen siellä. Vuoroviikkosysteemissä hän vaan ei silloin noudattaa sopimuksessa määriteltyjä tapaamisia. Eli -niinkuin sanot- sopimus on sovittava uudelleen.

        Ja jos/kun se ei onnistu sovussa vanhempien kanssa, niin sitten pitää mennä käräjille. Olen kuullut tapauksesta, jossa tämmöinen 400km päähän asettuminen lähivanhemman omana "tempauksena" on käräjillä johtanut siihen, että lapsi on palautettu alkuperäiselle paikkakunnalle ja etävanhemmasta tuli lähivanhempi.

        >


        Näin toki voi käydä, mutta on silti syytä ymmärtää että:
        - ei ole juridista estettä lähihuoltajalle muuttaa Suomessa vapaasti, lapsi muuttaa myös.
        - se että tapaamissopimuksen noudattaminen tulee mahdottomaksi, ei ole myöskään juridisesti "rikos" ... paitsi ellei aloiteta heti uudesta sopimista

        Kyllä, on aivan mahdollista että etävanhempi ei hyväksy tilannetta koska kokee ettei muutto ole ollut lapsen etu, ja hän voi aloittaa oikeusprosessin lähihuoltajuuden muuttamisesta. Mutta se on oma prosessinsa, ja riippuu täysin tapauksesta ja olosuhdeselvityksistä sekä tietyin varauksin lapsen omasta tahdosta.


        Tiivistettynä:

        Voiko etävanhempi vuoroviikottelussa jurisisesti estää lähivanhemman muuton lapsen kanssa ==> ei voi

        Tarvitseeko siihen tyytyä ==> ei tarvitse


      • minäitsevainen
        Yksi Eroava kirjoitti:

        Kyllä se huoltajuussopimus on lastenvalvojan vahvistamana kumpaakin vanhempaa sitova sopimus, oli sitten kysymys vuoroviikkosysteemistä tai ei, lähi- tai etävanhemmuudesta. Mitään erityisvapauksia huoltajuussopimukseen ei saa lähivanhemmuuteen.

        Toki se lähivanhempi voi muuttaa sinne 400km päähän lapsen kanssa ja asettua aloilleen siellä. Vuoroviikkosysteemissä hän vaan ei silloin noudattaa sopimuksessa määriteltyjä tapaamisia. Eli -niinkuin sanot- sopimus on sovittava uudelleen.

        Ja jos/kun se ei onnistu sovussa vanhempien kanssa, niin sitten pitää mennä käräjille. Olen kuullut tapauksesta, jossa tämmöinen 400km päähän asettuminen lähivanhemman omana "tempauksena" on käräjillä johtanut siihen, että lapsi on palautettu alkuperäiselle paikkakunnalle ja etävanhemmasta tuli lähivanhempi.

        moi mistäs tällainen tapaus löytyisi ?????? vastaa [email protected]


    • 2xäiti

      Itse olen eronnut ja lapsista toinen asuu isän kanssa,toinen minun kanssa.Olemme muuttaneet asumaan niin,että lapsilla on lyhyt matka kulkea kahden kodin väliä.Exän kanssa olemme sovussa keskenämme ja sovimme asioista.Ja molemmat ovat ajantasalla lasten kouluasioista ja muusta.Periaatteessa me molemmat exän kanssa olemme sekä etä-vanhempia että lähivanhempia.Lapset kulkevat viikolla niinkuin kulkevat,mutta viikonloppuisin ovat joko minulla tai isällään.

    • Ei tuolle ole mitään estettä, etenkin kun sisarukset vuoroviikottelussa ovat aina "samassa osoitteessa".

      Nyt voitte laskea helposti paljonko elareita joudutaan maksamaan vuorosoviikottelussanne, jos tulonne kovin erilaiset. Ensin määritetään paljonko sinun maksettava exälläsi lähihuoltajuudessa olevasta lapsesta, ja sama päinvastoinen toisesta lapsesta ... ja sitten vahvistetaan kummastakin omat elarisopimukset (rahaa liikkuu tietty vain erotuksen verran).

    • ffgg

      erotetaan,meillä oli tuo yhtenä vaihtoehtona kanssa,mutta minä en siihen suostunut.aikanaan lähinaapurissa tehtiin noin ja heillä muutaman kuukauden päästä erosta nainen muutti miehen perässä toiselle puolen suomia,lapset näkivät toisiaan pari kertaa vuodessa.lasten kannalta varmasti huonoin tilanne,varsinki jos ikäero pieni.

    • Shannon-71

      Tuossa tekstissä pisti muutama kohta silmiin:
      "jos eroamme" - "nyt sopuisat välit ja kaikesta pystyttäisiin sopimaan" - "Lapseni ovat minulle tärkeintä koko maailmassa."

      Parisuhde on taito- ja tahtolaji. Mielestäni liian helpolla päädytään eroon. Oletko ihan varma että olette käyttäneet kaikki muut keinot ja liittoa ei voi pelastaa? Ei ole häpeä hakea ammattiapua.

      • Ero vai ei

        En olisi uskonut, että eroaminen olisi näin vaikeaa ja eteenkään sitä, että miten mielialat vaihtelee päivästä toiseen. Siitä johtuu "jos eroamme".

        "Nyt sopuisat välit ja kaikesta pystyttäisiin sopimaan" johtuu varmaankin siitä, että olemme kummatkin niin väsyneitä riitelemään ja olemaan riidoissa, että ei sentään tarvitsisi oikeuteen saakka mennä lapsien huoltajuudesta riitelemään.

        Ei minustakaan ole häpeä hakea amattiapua, vaimosta ilmeisesti on. Kyllä tässä vielä yritetään päästä eteenpäin.

        Joku kirjoitti tähän viestiketjuun, että jos lapsilla olisi eri osoitteet, niin riski että heidät erotettaisiin toisistaan. Tätä en antaisi ikinä tapahtuvan, vaan siinä tapauksessa minä luovuttaisin. Saisi vaimo selitellä sitten 10-15 vuoden päästä lapsille, miski hän vei lapset kauaksi heidän isästä ja näin vaikeutti tapaamisia. Enkä usko, että vaimokaan muuttaisi vaan toisen lapsen kanssa.


    • 9+1

      Oleellinen kysymys: kuka maksaa välimatkasta aiheutuvat kustannukset 400 km:n päähän?

      Ei 2 ja 5-vuotiaat voi mitenkään matkustaa yksin junallakaan. Tuo matka vie aina sellaiset 3-5 tuntia yhteen suuntaa. Saattajalta tuplasti pidempään.

      Perussääntö on, että etävanhempi maksaa matkakulut, ellei sopimuksessa ole muuta mainittu. Tuo on oleellinen asia ja kannattaa jotenkin kirjauttaa sopimukseen.

      Entä, kun toisella on rahapula, eikä voi sen takia tavata lapsiaan? Tulee aika kalliiksi kulkea viikottain tuota väliä. Aikaakin siihen menee ja lapsirukat viettävät suuren ison osan elämästään välimatkaa kulkien...

    • 12 vuotta näin..

      Kyllä ne lapset siihen sopeutuu, ettei ole se toinen vanhempi koko ajan käsillä.
      Itse muutin lasten kanssa työn ja uuden rakkauden perään toiseen päähän Suomea, eikä pitkä matka ole mitenkään näkynyt lasten ikävänä.

      Isänsä käy muutaman kuukauden välein ja lapset odottavat innolla tapaamisia, mutta eivät mitenkään sen enempää kaipaile näillä väliajoilla.
      Ollaan kokeiltu sitä, että olisivat lomat sitten isällään, mutta jo viikko on liian pitkä aika, tulee puheluita, että saatasko me tulla jo kotiin, on ikävä, eikä aika kulu niin kauaa isän luona.

      Lasten koti on siellä, missä äiti, tavarat, kaverit, harrastukset ja koti on, puhumattakaan isovanhemmista..
      Enempi se on isällä kaipuu ja ikävä lapsia, mutta puhelimet ja netit on kerran keksitty, niin yhteyttä voi pitää niinkin.Tärkeintä kaikista on pitää asialliset välit vanhempien kesken. Kun lapset näkee, että vanhemmat tulevat erosta huolimatta toimeen, kaikki on silloin hyvin, asui sitten missä vaan.

      • Anonyymi

        Olet idiootti. Lapset ikävöivät sitä, kenen kuona asuvat. Eivät siis sinua. Muutaman kuukauden aikana pyyhitään lapsuusmuistot. Jos näet lapsia 1-2/2kk niin ei tosiaan mene kauan, että lapset haluavat takaisin tuttuun ympäristöönsä. Nämä yksinhuoltaja äidit tietenkin ajattelevat sen olevan äidin ikävää. Paskanmarjat. Se on lasten kokemaa ikävää tuttuun ympäristöönsä, on siellä toisessa päässä sitten kumpi vain niistä turvallisista vanhemmista. Äiti TAI isä.


    • Anonyymi

      Jos huoltajuus on jaettu tasan niin lähivanhempi on se jonka luona lapset virallisesti asuvat eli käytännössä mikä on ilmoitettu lasten osoiitteeksi. Tälläisessä tapauksessa etä/lähivanhempi on sama asia ja oikeudet ovat samanlaisia. Lähivanhempaa kysytään lähinnä että postit pystytään osoittamaan oikeaan osoitteeseen.

      Jos huoltajuus on jaettu tasan ja lasten tapaaminen on sovittu niin kumpikaan osapuoli ei voi toimia kohtuuttomasti tapaamisia haitatakseen. Tällöin esim. kauemmaksi muutettavan osapuolen on huolehdittava asia niin että lapset voivat tavata toista vanhempaansa tapaamissopimuksen mukaisesti - jos tapaamissopimusta ei ole vahvistettu sellainen kannattaa tietenkin tuossa tilanteessa tehdä.

      2 ja 5 vuotiaan tapauksessa homma toimisi sitten käytännössä niin että poispäin muuttanut vanhempi saattaa lapset ja hakee lapset luotasi tai lähimmältä soveltuvalta joukkoliikennesolmulta, toisen vanhemman ei voida odottaa joutavan kohtuuttoman paljon, edes "puoliväliin" saakka.

      Ukaasiksi voi laittaa sen että jos toisella on niin kova hinku lähteä pois niin hän sitten luopuu osasta vanhemmuuttaan, esim. siirtyy viikonloppuvanhemmuuteen ja tekee paikallaan pysyvästä sen lähivanhemman.

      Tässä kuviossa se onko kyse etä/lähivanhemmasta ei pitäisi vaikuttaa lainkaan lopputulokseen. Molemmat ovat pääasiallisia vanhempia vuorollaan ja jos vastuu on jaettu 50/50 silloin kumpikaan ei ole missään erityisasemassa.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Naiset miltä kiihottuminen teissä tuntuu

      Kun miehellä tulee seisokki ja ja sellainen kihmelöinti sinne niin mitä naisessa köy? :)
      Sinkut
      34
      2704
    2. Haistoin ensin tuoksusi

      Käännyin katsomaan oletko se todellakin sinä , otin askeleen taakse ja jähmetyin. Moikattiin naamat peruslukemilla. Tu
      Ikävä
      9
      1965
    3. Olet sä kyllä

      ihme nainen. Mikä on tuo sun viehätysvoiman salaisuus?
      Ikävä
      17
      1433
    4. Tähdet, tähdet -tippuja Kake Randelin tilittää avoimena: "Tämä on viihdyttämistä, eikä sitä..."

      ISO kiitos Kake lauluistasi!Nyt ei vaan studioyleisö lämmennyt. Olet legenda! Lue Kake Randelinin mietteet: https://w
      Tv-sarjat
      21
      1315
    5. Hiljaiset hyvästit?

      Vai mikä on :( oonko sanonut jotain vai mitä?
      Ikävä
      8
      1290
    6. Teuvo Hakkaraisesta tulee eurovaalien ääniharava

      Persuissa harmitellaan omaa tyhmyyttä
      Maailman menoa
      17
      1211
    7. Miksi kohtelit minua kuin tyhmää koiraa?

      Rakastin sinua mutta kohtelit huonosti. Tuntuu ala-arvoiselta. Miksi kuvittelin että joku kohtelisi minua reilusti. Hais
      Särkynyt sydän
      5
      1131
    8. Turha mun on yrittää saada yhteyttä

      Oot mikä oot ja se siitä
      Suhteet
      7
      1075
    9. 20
      1036
    10. Näkymätöntä porukkaa vai ei

      Mon asuu yksin. Mitas mieltä ootte ?
      Ikävä
      6
      1034
    Aihe