haittarahan suuruus

epätietoinen21

Hei

Tietääkö kukaan määräytyykö työtapaturmavakuutuksen mukainen haittaraha tulojen mukaan? entä jos on opiskelija, katsotaanko niitä tuloja jotka oli työtapaturman sattuessa? Minulle tapaturma sattui jo pari vuotta sitten, olin vuoden saikulla ja nyt olen opiskelija.

Kuulin, että 2 luokan korvaus on vakkarikorvaus on 4600e, pitääkö paikkansa?


Kiitos kaikille tedoista.

19

16577

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • pari sanaa

      HE 245/2002 vp
      229407S
      Hallituksen esitys Eduskunnalle laiksi tapaturmavakuutuslain
      ja eräiden siihen liittyvien lakien muuttamisesta
      sekä laiksi opiskeluun liittyvissä työhön rinnastettavissa
      olosuhteissa syntyneen vamman tai sairauden korvaamisesta
      ESITYKSEN PÄÄASIALLINEN SISÄLTÖ
      Esityksessä ehdotetaan tapaturmavakuutuslain
      mukaisen haittarahan kertakorvauksen
      korottamista alimmissa haittaluokissa sekä
      haitta-, vaate- ja opaskoiralisän korvausperusteiden
      selkeyttämistä ja siirtämistä lain tasolle.
      Myös eräitä asetuksen tasolla olevia
      säännöksiä siirrettäisiin perustuslain johdosta
      tapaturmavakuutuslakiin. Opiskelijoiden,
      harjoittelijoiden ja nuorten henkilöiden vuosityöansion
      ja ansionmenetyskorvausten
      määräämistä koskevat tapaturmavakuutuslain
      säännökset uudistettaisiin. Samalla säädettäisiin
      uusi laki opiskeluun liittyvissä työhön
      rinnastettavissa olosuhteissa syntyneen
      vamman tai sairauden korvaamisesta. Sillä
      saatettaisiin opiskeluun liittyvien tapaturmien
      ja ammattitautien korvausperiaatteet vastaamaan
      koulutuslainsäädännön alalla tapahtuneita
      muutoksia. Opiskelijoiden nykyistä tapaturmaturvaa
      selkeytettäisiin muun muassa
      opiskeluun liittyvän käytännön harjoittelun
      osalta.
      Jännetupen ja olkaluun sivunastan tulehduksen
      korvausperusteita täsmennettäisiin ja
      ne siirrettäisiin asetustasolta ammattitautilakiin.
      Lisäksi rannekanavaoireyhtymä säädettäisiin
      ammattitautina korvattavaksi sairaudeksi.
      Myös tapaturmavakuutuslain perusteella
      korvattavasta kuntoutuksesta annettuun
      lakiin ja maatalousyrittäjien tapaturmavakuutuslakiin
      tehtäisiin muutoksia
      Esitys liittyy hallitusohjelmaan sekä opiskelijoiden
      toimeentuloturvan osalta tulopoliittiseen
      kokonaisratkaisuun.
      Ehdotetut lait ovat tarkoitetut tulemaan
      voimaan tammikuun 1 päivänä 2003.
      —————
      2 HE 245/2002 vp
      YLEISPERUSTELUT
      1. Nykytila ja sen arviointi
      Haittarahan korvausperusteet
      Tapaturmavakuutuslain (608/1948)
      18 a §:n 1 momentin mukaan haittarahaa
      suoritetaan työntekijälle, joka ei saa päivärahaa
      ja jolle aiheutuu tapaturmasta johtuvasta
      vammasta tai sairaudesta pysyvää yleistä
      haittaa. Yleistä haittaa pidetään pysyvänä,
      kun vamman tai sairauden tila ei lääketieteellisen
      todennäköisyyden mukaan enää parane.
      Pykälän 2 momentin mukaan yleisellä haitalla
      tarkoitetaan muuta vahinkoa kuin työkyvyn
      alentumista ja haitan suuruuden määrittämistä
      varten sosiaali- ja terveysministeriö
      jakaa yleistä haittaa aiheuttavat vammat ja
      sairaudet 20 haittaluokkaan. Joulukuun 23
      päivänä 1986 on annettu sosiaali- ja terveysministeriön
      päätös tapaturmavakuutuslain
      18 a §:ssä tarkoitetusta haittaluokituksesta
      (1012/1986). Lakisääteisen tapaturmavakuutuksen
      kannalta haittaluokituksen tehtävänä
      on yleistä haittaa arvioitaessa suhteuttaa tapaturmavammat
      toisiinsa nähden yhteismitallisiksi.
      Haittaluokitus perustuu vamman tai
      sairauden laatuun sekä niissä tapauksissa,
      joissa haittaa ei voida arvioida pelkästään
      vertaamalla vamman tai sairauden nimikettä
      luetteloon, yleisen toiminnanvajavuuden asteeseen.
      Päätös sisältää myös yleiset määräykset
      haitan suuruuden määrittämiseksi niissä
      tapauksissa, joissa kysymys on useiden
      vammojen tai sairauksien aiheuttamasta yhteisestä
      haitasta.
      Haittarahan suuruus määräytyy haittaluokan
      ja toisaalta tapaturmavakuutuslain mukaisen
      vähimmäisvuosityöansion perusteella.
      Haittaluokkien 1—10 osalta korvaus on 1—
      10 prosenttia vähimmäisvuosityöansiosta. Siten
      korvaus nousee yhden prosentin haittaluokkaa
      kohti. Haittaluokissa 11—15 nousu
      on kolme prosenttia ja haittaluokissa 16—20
      seitsemän prosenttia. Korvauksen määrä
      nousee siten haittaluokan suuruuden mukaan
      suhteellisesti enemmän ylemmissä haittaluokissa.
      Haittaraha maksetaan haittaluokissa 1—10
      aina kertakaikkisena. Haittaluokissa 11—20
      vahingoittuneella on oikeus valita, ottaako
      hän korvauksen kertakaikkisena vai jatkuvana.
      Jos haitta myöhemmin pahenee vähintään
      kahdella haittaluokalla, oikaistaan haittarahakorvaus
      sitä vastaavaksi. Kun haittaraha
      maksetaan kertakaikkisena, korvauksen suuruuteen
      vaikuttaa myös vahingoittuneen ikä.
      Haittarahakorvauksen pääomittaminen kertakaikkiseksi
      korvaukseksi perustuu tilastollisesti
      arvioituun keskimääräiseen jäljellä olevaan
      elinikään.
      Tapaturmavakuutuslain mukaisista haittarahoista
      noin 2/3 maksetaan haittaluokkien
      1—5 perusteella. Näihin haittaluokkiin kuuluvat
      yleisimmin korvattavat vammat ja sairaudet,
      kuten meluvammat, allergiset ammattitaudit
      ja sormivammat. Tämä on aiheuttanut
      tarvetta alimpien haittaluokkien korvaustason
      korottamiseen.
      Haitta-, vaate- ja opaskoiralisän korvausperusteet
      Tapaturmavakuutuslain 20 §:n 1 momentin
      mukaan työntekijälle suoritetaan haittalisää,
      jos hän saamansa vamman tai sairauden
      vuoksi on joutunut niin avuttomaan tilaan,
      ettei hän voi tulla toimeen ilman toisen
      apua tai jos vaikea vamma tai sairaus muutoin
      aiheuttaa hänelle poikkeuksellista haittaa.
      Haittalisää ei kuitenkaan suoriteta siltä
      ajalta, jona työntekijälle annetaan hoitoa sairaalassa
      tai muussa laitoksessa.
      Haittalisä on sisältynyt korvauslajina tapaturmavakuutuslakiin
      1 päivästä tammikuuta
      1982 alkaen. Tätä aikaisemmin samaan tarkoitukseen
      myönnetty korvaus oli nimeltään
      avuttomuuslisä. Lainmuutoksen yhteydessä
      korvauksen saamisen edellytyksiä muutettiin
      siten, että ratkaiseva tekijä korvausta harkittaessa
      on vahingoittuneen avuntarve päivittäisissä
      toiminnoissa, ei tarve saada toisen
      henkilön hoitoa. Haittalisää voidaan myöntää
      myös, jos vaikea vamma tai sairaus aiheuttaa
      muutoin poikkeuksellista haittaa. Haittalisän
      myöntäminen ei edellytä, että avun tarpeesta
      aiheutuisi vahingoittuneelle todellisia kuluja.
      Laissa määritellään nykyisin ainoastaan
      haittalisän yleiset myöntämisedellytykset ja
      HE 245/2002 vp 3
      vuoden 1971 indeksitasossa ilmaistu haittalisän
      enimmäismäärä 2,35 euroa. Haittalisää
      korotetaan lain mukaan vuosittain työntekijäin
      eläkelain (395/1961) 9 §:n mukaisella
      indeksillä. Haittalisän enimmäismäärä on
      vuoden 2002 indeksitasossa 22,35 euroa.
      Haittalisän korvausperusteiden tarkempi
      määrittely yksittäistapauksissa on jätetty käytännön
      varaan. Korvauskäytäntö on vakiintunut
      tapaturma-asiain korvauslautakunnan
      suositusten ja muutoksenhakuelinten ratkaisujen
      pohjalta. Käytännössä haittalisää suoritetaan
      neljän haittalisäluokan mukaan vahingoittuneen
      avuntarpeen perusteella. Tapaturma-
      asiain korvauslautakunta on antanut
      vuosittain suosituksen eri luokkien mukaisen
      haittalisän määrästä. Se on vuonna 2002 korkeimmassa
      luokassa enimmäismäärän mukainen,
      toiseksi ylimmässä luokassa 17,88
      euroa, toiseksi alimmassa luokassa 12,29 euroa
      ja alimmassa luokassa 6,71 euroa. Sokealle
      maksetaan suosituksen mukaan sokeutumisen
      jälkeiseltä kahdelta vuodelta ylintä
      haittalisää sekä sen jälkeen puolet tästä määrästä.
      Pelkkä muu poikkeuksellinen haitta haittalisän
      maksamisen perusteena on ollut käytännössä
      harvinaista. Korvauskäytännössä on
      poikkeuksellisena haittana pidetty lähinnä
      erityisiä vaikeuksia liikkumisessa, aterioinnissa
      ja muissa normaaliin elämään kuuluvissa
      toiminnoissa. Myös pitkäaikaisia kipu- ja
      särkytiloja sekä usein toistuvia hoitotoimenpiteitä
      on pidetty poikkeuksellisena haittana.
      Yleensä haittalisän myöntäminen on kuitenkin
      perustunut ensisijaisesti vahingoittuneen
      avuntarpeeseen henkilökohtaisissa päivittäisissä
      toiminnoissa. Pelkän poikkeuksellisen
      haitan käyttö harvoin haittalisän perusteena
      johtuu osin siitä, että esimerkiksi vamman
      erityinen kivulloisuus voidaan ottaa huomioon
      korottavana tekijänä myös haittarahakorvauksen
      määrässä. Näiden kahden korvausmuodon
      myöntöperusteet vaativat selkeyttämistä.
      Tapaturmavakuutuslain 20 §:n 2 momentissa
      säädetään korvauskäytännössä vaatelisäksi
      ja opaskoiralisäksi nimetyistä korvauksesta.
      Säännöksen mukaan työntekijälle,
      jonka tekojäsen tai muu apuneuvo aiheuttaa
      pitovaatteiden erityistä kulumista tai jolla on
      opaskoira, voidaan antaa lisäkorvauksena
      enintään 0, 47 euroa päivältä, joka on ilmaistu
      säännöksessä vuoden 1971 indeksitasossa.
      Kuluvan vuoden tasossa korvauksen enimmäismäärä
      on 4,47 euroa päivältä. Myös tämän
      vaate- ja opaskoiralisän suuruuden tarkempi
      määrittäminen on lailla jätetty korvauskäytännön
      varaan.
      Korvauskäytäntö on vakiintunut myös tämän
      korvausmuodon kohdalla tapaturma-
      asiain korvauslautakunnan antamien suositusten
      ja muutoksenhakuelinten oikeuskäytännön
      pohjalta. Noudatetun käytännön mukaan
      vaatelisä on jaoteltu neljään luokkaan.
      Korvauslautakunta on antanut vuosittain suositukset
      eri luokissa maksettavan vaatelisän
      rahamääristä. Ne ovat vuonna 2002 korkeimmassa
      luokassa 1,79 euroa, toiseksi
      ylimmässä luokassa 1,34 euroa, toiseksi
      alimmassa luokassa 0,67 euroa ja alimmassa
      luokassa 0,45 euroa päivässä. Opaskoiran ylläpitokulujen
      korvauksena on maksettu laissa
      säädetyn enimmäismäärän suuruinen korvaus.
      Haitta- ja vaatelisän luokitus on osoittautunut
      käytännössä liian hienojakoiseksi ja sen
      perusteet tulkinnanvaraisiksi. Vaatelisän
      osalta soveltamista vaikeuttaa myös apuvälineiden
      voimakas kehittyminen. Tämä on johtanut
      epäyhtenäiseen korvauskäytäntöön. Perustuslain
      voidaan katsoa myös edellyttävän,
      että mainittujen lisien myöntöperusteista säädetään
      nykyistä tarkemmin lain tasolla.
      Tapaturmavakuutuslain mukaan edellä
      mainitut lisät on samalla vaihdettava pääomaksi,
      jos tapaturmaeläke vaihdetaan pääomaksi.
      Tämän säännös tulee sovellettavaksi
      erittäin harvoin, sillä vain enintään 20 prosentin
      työkyvyn aleneman mukainen toistaiseksi
      myönnetty tapaturmaeläke voidaan
      vaihtaa pääomaksi ja tällaisissa tilanteissa
      haitta- tai vaatelisä on hyvin harvoin maksussa.
      Eräät työtapaturmina korvattavat vammat
      Tapaturmavakuutuslain 4 §:n 1 momentin
      mukaan korvataan tapaturma, joka aiheuttaen
      vamman tai sairauden on kohdannut työntekijää
      momentissa mainituissa olosuhteissa.
      Tapaturmalla tarkoitetaan vakiintuneen käytännön
      mukaan äkillistä odottamatonta henkilöön
      ulkoapäin kohdistuvaa voimaa tai te4
      HE 245/2002 vp
      kijää (tapaturmamomentti), joka hänen tahtomattaan
      aiheuttaa hänelle vamman tai sairauden.
      Tapaturmavakuutuslain 4 §:n 2 momentilla
      korvattavuutta on laajennettu varsinaisen
      tapaturman aiheuttamien vammojen
      ulkopuolelle. Säännöksen mukaan työtapaturmaksi
      voidaan katsoa, sen mukaan kuin
      asetuksessa määrätään, työntekijän työssä tai
      työstä johtuvissa olosuhteissa saama vamma,
      joka on syntynyt lyhyehkönä, enintään yhden
      vuorokauden pituisena aikana ja jota ei korvata
      ammattitautina.
      Säännöksen nojalla annetussa eräistä työtapaturmina
      korvattavista vammoista annetussa
      asetuksessa (852/1948) säädetään kahdeksan
      eri tyyppistä vammaa, jotka voidaan korvata
      mainitun pykälän nojalla. Käytännössä yleisin
      ja merkittävin näistä on työliikkeen yhteydessä
      tapahtunut lihaksen tai jänteen kipeytyminen.
      Tätä koskeva säännös otettiin
      asetukseen helpottamaan korvauskysymyksen
      ratkaisemista työliikkeiden yhteydessä
      tapahtuneiden selän ja muiden lihasten venähdysten
      kohdalla, joissa riittävän ulkoisen
      aiheuttajan toteaminen on tulkinnanvaraista.
      Korvattavien vammojen luettelo on edelleen
      pääosin tarpeellinen. Poikkeuksena on kuitenkin
      asetuksen 1 §:n kohdassa 5 mainittu
      ritisevä jännetupentulehdus. Säännös on tältä
      osin nykyisin tarpeeton, koska jännetupentulehdus
      korvataan vakiintuneen käytännön
      mukaan aina ammattitautilain (1343/1988) ja
      -asetuksen (1347/1988) perusteella eikä tulehduksen
      ritisevyydellä ole enää merkitystä
      korvattavuutta arvioitaessa. Nykyinen asetustason
      sääntely ei vastaa uuden perustuslain
      vaatimusta, jonka mukaan lailla on säädettävä
      yksilön oikeuksien perusteista.
      Tapaturmavakuutuslain 57 §:n 2 momentti
      koskee vakuutuksenottajan oikeutta saada
      tämän lain mukaiseen tapaturmavakuutukseen
      liitetyksi myös vapaa-aikaa koskeva tapaturmavakuutus.
      Tällainen vakuutus voidaan
      liittää paitsi tämän lain mukaiseen pakolliseen
      työntekijöitä koskevaan vakuutukseen
      myös työantajaa itseään koskevaan vapaaehtoiseen
      työajan vakuutukseen. Oikeuskäytännössä
      on alettu tulkita säännöstä niin,
      että tapaturmavakuutuslain 57 §:n 2 momentin
      tarkoittaman vapaa-ajan vakuutuksen perusteella
      voidaan korvata myös sellainen lihaksen
      repeäminen, joka on aiheutunut muun
      muassa vapaa-aikana voimailuharjoituksessa
      suoritetun liikkeen yhteydessä. Näin pitkälle
      menevän korvattavuuden laajennusta ei voida
      pitää tarkoituksenmukaisena lakisääteiselle
      vakuutukselle turvan luonteen ja tavoitteet
      huomioon ottaen. Vapaaehtoisen työaikaa
      koskevan vakuutuksen perusteella turvan tulee
      sen sijaan olla vastaava kuin pakollisessa
      vakuutuksessa.
      Eräät vakuutuslaitokset ovat ryhtyneet lisäksi
      myöntämään yrittäjätyötä tekeville tämän
      lain mukaisia vapaa-ajan tapaturmavakuutuksia,
      joiden ehtojen mukaan voidaan
      korvata myös vapaa-aikana pahoinpitelystä
      tai muusta toisen henkilön tahallisesta teosta
      aiheutunut vamma tai sairaus. Toisen henkilön
      tahallista tekoa ei voida pitää tapaturmana.
      Pahoinpitelyjen korvattavuutta koskeva
      säännös poikkeaa tapaturmavakuutuksen
      yleisistä korvausperiaatteista. Se säädettiin
      aikoinaan, koska haluttiin pakollisen turvan
      ulottuvan yöaikaan tehtäviin työmatkoihin,
      joihin liittyy korostunut riski joutua tällaisen
      rikoksen kohteeksi. Tarkoituksena ei ollut
      kuitenkaan laajentaa yleisesti lakisääteistä
      tapaturmaturvaa koskemaan vapaa-aikana
      toisen henkilön tahallisesta teosta aiheutuvia
      vammoja. Tarkoituksenmukaista ei ole, että
      tällainen turva annetaan lakisääteisellä vakuutuksella.
      Opiskelijan, harjoittelijan ja muun nuoren
      henkilön ansionmenetyskorvauksen määrääminen
      Tapaturmavakuutuslain 28 §:ssä säädetään
      erikseen opiskelijan, harjoittelijan ja muun
      nuoren henkilön vuosityöansiosta. Vuosityöansio
      määrätään sen mukaan, mitä tällainen
      henkilö opiskelu- tai harjoitteluaikansa
      päätyttyä todennäköisesti ansaitsisi. Vastaava
      säännös sisältyy maatalousyrittäjien tapaturmavakuutuslakiin.
      Säännöksellä pyritään antamaan
      kohtuullinen turva opiskeleville taikka
      työelämään ilman ammattia siirtyneille
      nuorille henkilöille.
      Opiskelijalla tarkoitetaan säännökseen perustuvan
      korvauskäytännön mukaan päätoimisesti
      tulevaa ammattiaan varten opiskelevaa
      henkilöä. Opiskelijaksi on katsottu lisäkHE
      245/2002 vp 5
      si myös peruskoulussa ja lukiossa opiskelevat
      henkilöt. Aikuiskoulutuksen voimakkaan
      lisääntymisen myötä säännöstä on korvauskäytännössä
      alettu soveltaa myös muihin
      kuin nuorina henkilöinä pidettäviin päätoimisiin
      opiskelijoihin, mikäli opiskelun tarkoituksena
      on uuteen ammattiin siirtyminen.
      Harjoittelijalla tarkoitetaan korvauskäytännössä
      yleensä suhteellisen lyhyen ajan työelämässä
      ollutta nuorta, joka työskentelee
      normaalia alhaisemmalla, harjoittelijan palkalla
      saadakseen työssä tapahtuvan harjaantumisen
      tai ohjauksen kautta ammattitaidon
      työn itsenäiseen suorittamiseen.
      Muulla nuorella henkilöllä on puolestaan
      tarkoitettu ammattikouluttamatonta henkilöä,
      joka ei ole oppivelvollisuuden päätyttyä ehtinyt
      ollut työelämässä vielä niin kauan, että
      hänelle olisi ehtinyt syntyä sellaista työ- ja
      ansiohistoriaa, jota voidaan käyttää vuosityöansion
      pohjana. Tällaisissa tapauksissa
      vahingoittuneen tapaturman sattuessa tekemä
      työ on usein ollut osa-aikaista tai satunnaista.
      Samoin hänen koko aikaisempi työ- ja ansiohistoriansa
      saattaa koostua epäsäännöllisistä
      osa-aika- ja pätkätöistä ja pääosin työttömyydestä.
      Säännöksen soveltamiseen on liittynyt
      ongelmia muun muassa siksi, että nuoren
      henkilön käsite on vaikeasti määriteltävissä
      ja on arvoväritteinen. Tästä johtuen
      myös korvauskäytäntö on ollut jossain määrin
      epäyhtenäistä.
      Käytäntö on jossain määrin vaihdellut
      myös määritettäessä niitä työansioita, jotka
      opiskelija, harjoittelija tai muu nuori henkilö
      opiskelunsa tai harjoittelunsa päättyä todennäköisesti
      saisi. Vallitsevan käytännön mukaan
      tällaisiksi katsotaan opiskelijan kohdalla
      ne työansiot, jotka hän tapaturman sattuessa
      olisi valmistumisen jälkeen vuositasolla
      todennäköisesti saanut opiskeluaan vastaavassa
      työssä tai ammatissa noin kolmen vuoden
      työkokemuksella. Vastaavasti harjoittelijan
      ja muun nuoren henkilön harjoitteluajan
      jälkeinen ansio on määrätty sen mukaan, mitä
      hänen tekemästään työstä olisi tapaturman
      sattuessa maksettu kyseiseen työhön ammattitaitoiselle
      työntekijälle, jolla on alalla kolmen
      vuoden työkokemus. Perusteena on käytetty
      tällöin kokoaikaisen työn ansiota. Ongelmia
      on käytännössä aiheuttanut myös
      vuosityöansion perusteen löytäminen koululaisten
      kohdalla. Heitä kohdanneet työtapaturmat
      ovat useimmiten sattuneet kesätyössä
      tai tilapäisessä osa-aikaisessa viikonlopputai
      iltatyössä. Siksi tällaisen työn ansion
      käyttäminen mahdollisesti pysyvänkin työkyvyttömyyden
      korvauksen pohjana ei ole
      perusteltua.
      Tapaturmavakuutuslain mukaan päivärahaa
      suoritetaan, jos vahingoittunut on kokonaan
      tai osittain kykenemätön tekemään työtään
      vähintään kolmena peräkkäisenä päivänä,
      tapaturmapäivää lukuun ottamatta. Päivärahaa
      ei suoriteta, jollei työntekijän työkyky
      ole alentunut ainakin 10 prosenttia ja tapaturmasta
      johtuva työansion alentuma ole vähintään
      tapaturmavakuutuslain vähimmäisvuosityöansion
      kahdeskymmenesosa. Jos
      työntekijä on vain osittain työkyvytön, hänelle
      maksetaan työkyvyn alentumista vastaava
      suhteellinen osa täyden päivärahan määrästä.
      Tapaturmaeläkettä määrättäessä otetaan lisäksi
      huomioon työntekijän jäljellä oleva kyky
      hankkia itselleen ansiotuloja saatavissa
      olevalla sellaisella työllä, jonka suorittamista
      häneltä voidaan kohtuudella edellyttää silmällä
      pitäen hänen koulutustaan, aikaisempaa
      toimintaansa, ikäänsä ja asumisolosuhteitaan
      sekä niihin verrattavia muita seikkoja.
      Työkyvyn alentuman määräämistä koskevat
      säännökset on annettu lähinnä työelämään
      pysyvästi sijoittuneita työntekijöitä
      silmällä pitäen. Työkyvyn alentuma voidaan
      tällöin arvioida vahingoittuneen henkilön
      työ-, ansio- ja koulutustaustan pohjalta.
      Opiskelijoiden ja koululaisten kohdalla työkyvyn
      alentuman pohjana olevan ansionmenetyksen
      määrittäminen on ongelmallista.
      Tapaturmavamma ei aina estä opintojen jatkamista
      ja välitön ansionmenetys voi rajoittua
      vain kesätyön tai muiden satunnaisten
      työansioiden menetykseen. Toisaalta vamma
      ei aina estä tapaturman sattuessa tehdyn tilapäisen
      työn jatkamista, mutta se voi estää
      työskentelyn myöhemmin koulutusta vastaavassa
      ammatissa. Myös vamman vaikutusta
      opiskeluun on vaikea tarkoin arvioida. Opiskelijoiden
      ja koululaisten työkyvyn alentuman
      määrittäminen on siksi ollut korvauskäytännössä
      jossain määrin epäyhtenäistä.
      Siksi tarvitaan asiaa selkeyttäviä säännöksiä.

      • ei riitä älli

        Haitta-, vaate- ja opaskoiralisän korvausperusteet

        Tapaturmavakuutuslain 20 §:n 1 momentin mukaan työntekijälle suoritetaan haittalisää, jos hän saamansa vamman tai sairauden vuoksi on joutunut niin avuttomaan tilaan, ettei hän voi tulla toimeen ilman toisen apua tai jos vaikea vamma tai sairaus muutoin aiheuttaa hänelle poikkeuksellista haittaa. Haittalisää ei kuitenkaan suoriteta siltä ajalta, jona työntekijälle annetaan hoitoa sairaalassa tai muussa laitoksessa.

        Haittalisä on sisältynyt korvauslajina tapaturmavakuutuslakiin 1 päivästä tammikuuta 1982 alkaen. Tätä aikaisemmin samaan tarkoitukseen myönnetty korvaus oli nimeltään avuttomuuslisä. Lainmuutoksen yhteydessä korvauksen saamisen edellytyksiä muutettiin siten, että ratkaiseva tekijä korvausta harkittaessa on vahingoittuneen avuntarve päivittäisissä toiminnoissa, ei tarve saada toisen henkilön hoitoa. Haittalisää voidaan myöntää myös, jos vaikea vamma tai sairaus aiheuttaa muutoin poikkeuksellista haittaa. Haittalisän myöntäminen ei edellytä, että avun tarpeesta aiheutuisi vahingoittuneelle todellisia kuluja.

        Laissa määritellään nykyisin ainoastaan haittalisän yleiset myöntämisedellytykset ja vuoden 1971 indeksitasossa ilmaistu haittalisän enimmäismäärä 2,35 euroa. Haittalisää korotetaan lain mukaan vuosittain työntekijäin eläkelain (395/1961) 9 §:n mukaisella indeksillä. Haittalisän enimmäismäärä on vuoden 2002 indeksitasossa 22,35 euroa. Haittalisän korvausperusteiden tarkempi määrittely yksittäistapauksissa on jätetty käytännön varaan. Korvauskäytäntö on vakiintunut tapaturma-asiain korvauslautakunnan suositusten ja muutoksenhakuelinten ratkaisujen pohjalta. Käytännössä haittalisää suoritetaan neljän haittalisäluokan mukaan vahingoittuneen avuntarpeen perusteella. Tapaturma-asiain korvauslautakunta on antanut vuosittain suosituksen eri luokkien mukaisen haittalisän määrästä. Se on vuonna 2002 korkeimmassa luokassa enimmäismäärän mukainen, toiseksi ylimmässä luokassa 17,88 euroa, toiseksi alimmassa luokassa 12,29 euroa ja alimmassa luokassa 6,71 euroa. Sokealle maksetaan suosituksen mukaan sokeutumisen jälkeiseltä kahdelta vuodelta ylintä haittalisää sekä sen jälkeen puolet tästä määrästä.

        Pelkkä muu poikkeuksellinen haitta haittalisän maksamisen perusteena on ollut käytännössä harvinaista. Korvauskäytännössä on poikkeuksellisena haittana pidetty lähinnä erityisiä vaikeuksia liikkumisessa, aterioinnissa ja muissa normaaliin elämään kuuluvissa toiminnoissa. Myös pitkäaikaisia kipu- ja särkytiloja sekä usein toistuvia hoitotoimenpiteitä on pidetty poikkeuksellisena haittana. Yleensä haittalisän myöntäminen on kuitenkin perustunut ensisijaisesti vahingoittuneen avuntarpeeseen henkilökohtaisissa päivittäisissä toiminnoissa. Pelkän poikkeuksellisen haitan käyttö harvoin haittalisän perusteena johtuu osin siitä, että esimerkiksi vamman erityinen kivulloisuus voidaan ottaa huomioon korottavana tekijänä myös haittarahakorvauksen määrässä. Näiden kahden korvausmuodon myöntöperusteet vaativat selkeyttämistä.

        Tapaturmavakuutuslain 20 §:n 2 momentissa säädetään korvauskäytännössä vaatelisäksi ja opaskoiralisäksi nimetyistä korvauksesta. Säännöksen mukaan työntekijälle, jonka tekojäsen tai muu apuneuvo aiheuttaa pitovaatteiden erityistä kulumista tai jolla on opaskoira, voidaan antaa lisäkorvauksena enintään 0, 47 euroa päivältä, joka on ilmaistu säännöksessä vuoden 1971 indeksitasossa. Kuluvan vuoden tasossa korvauksen enimmäismäärä on 4,47 euroa päivältä. Myös tämän vaate- ja opaskoiralisän suuruuden tarkempi määrittäminen on lailla jätetty korvauskäytännön varaan.

        Korvauskäytäntö on vakiintunut myös tämän korvausmuodon kohdalla tapaturma-asiain korvauslautakunnan antamien suositusten ja muutoksenhakuelinten oikeuskäytännön pohjalta. Noudatetun käytännön mukaan vaatelisä on jaoteltu neljään luokkaan. Korvauslautakunta on antanut vuosittain suositukset eri luokissa maksettavan vaatelisän rahamääristä. Ne ovat vuonna 2002 korkeimmassa luokassa 1,79 euroa, toiseksi ylimmässä luokassa 1,34 euroa, toiseksi alimmassa luokassa 0,67 euroa ja alimmassa luokassa 0,45 euroa päivässä. Opaskoiran ylläpitokulujen korvauksena on maksettu laissa säädetyn enimmäismäärän suuruinen korvaus.


      • epätietoinen21
        ei riitä älli kirjoitti:

        Haitta-, vaate- ja opaskoiralisän korvausperusteet

        Tapaturmavakuutuslain 20 §:n 1 momentin mukaan työntekijälle suoritetaan haittalisää, jos hän saamansa vamman tai sairauden vuoksi on joutunut niin avuttomaan tilaan, ettei hän voi tulla toimeen ilman toisen apua tai jos vaikea vamma tai sairaus muutoin aiheuttaa hänelle poikkeuksellista haittaa. Haittalisää ei kuitenkaan suoriteta siltä ajalta, jona työntekijälle annetaan hoitoa sairaalassa tai muussa laitoksessa.

        Haittalisä on sisältynyt korvauslajina tapaturmavakuutuslakiin 1 päivästä tammikuuta 1982 alkaen. Tätä aikaisemmin samaan tarkoitukseen myönnetty korvaus oli nimeltään avuttomuuslisä. Lainmuutoksen yhteydessä korvauksen saamisen edellytyksiä muutettiin siten, että ratkaiseva tekijä korvausta harkittaessa on vahingoittuneen avuntarve päivittäisissä toiminnoissa, ei tarve saada toisen henkilön hoitoa. Haittalisää voidaan myöntää myös, jos vaikea vamma tai sairaus aiheuttaa muutoin poikkeuksellista haittaa. Haittalisän myöntäminen ei edellytä, että avun tarpeesta aiheutuisi vahingoittuneelle todellisia kuluja.

        Laissa määritellään nykyisin ainoastaan haittalisän yleiset myöntämisedellytykset ja vuoden 1971 indeksitasossa ilmaistu haittalisän enimmäismäärä 2,35 euroa. Haittalisää korotetaan lain mukaan vuosittain työntekijäin eläkelain (395/1961) 9 §:n mukaisella indeksillä. Haittalisän enimmäismäärä on vuoden 2002 indeksitasossa 22,35 euroa. Haittalisän korvausperusteiden tarkempi määrittely yksittäistapauksissa on jätetty käytännön varaan. Korvauskäytäntö on vakiintunut tapaturma-asiain korvauslautakunnan suositusten ja muutoksenhakuelinten ratkaisujen pohjalta. Käytännössä haittalisää suoritetaan neljän haittalisäluokan mukaan vahingoittuneen avuntarpeen perusteella. Tapaturma-asiain korvauslautakunta on antanut vuosittain suosituksen eri luokkien mukaisen haittalisän määrästä. Se on vuonna 2002 korkeimmassa luokassa enimmäismäärän mukainen, toiseksi ylimmässä luokassa 17,88 euroa, toiseksi alimmassa luokassa 12,29 euroa ja alimmassa luokassa 6,71 euroa. Sokealle maksetaan suosituksen mukaan sokeutumisen jälkeiseltä kahdelta vuodelta ylintä haittalisää sekä sen jälkeen puolet tästä määrästä.

        Pelkkä muu poikkeuksellinen haitta haittalisän maksamisen perusteena on ollut käytännössä harvinaista. Korvauskäytännössä on poikkeuksellisena haittana pidetty lähinnä erityisiä vaikeuksia liikkumisessa, aterioinnissa ja muissa normaaliin elämään kuuluvissa toiminnoissa. Myös pitkäaikaisia kipu- ja särkytiloja sekä usein toistuvia hoitotoimenpiteitä on pidetty poikkeuksellisena haittana. Yleensä haittalisän myöntäminen on kuitenkin perustunut ensisijaisesti vahingoittuneen avuntarpeeseen henkilökohtaisissa päivittäisissä toiminnoissa. Pelkän poikkeuksellisen haitan käyttö harvoin haittalisän perusteena johtuu osin siitä, että esimerkiksi vamman erityinen kivulloisuus voidaan ottaa huomioon korottavana tekijänä myös haittarahakorvauksen määrässä. Näiden kahden korvausmuodon myöntöperusteet vaativat selkeyttämistä.

        Tapaturmavakuutuslain 20 §:n 2 momentissa säädetään korvauskäytännössä vaatelisäksi ja opaskoiralisäksi nimetyistä korvauksesta. Säännöksen mukaan työntekijälle, jonka tekojäsen tai muu apuneuvo aiheuttaa pitovaatteiden erityistä kulumista tai jolla on opaskoira, voidaan antaa lisäkorvauksena enintään 0, 47 euroa päivältä, joka on ilmaistu säännöksessä vuoden 1971 indeksitasossa. Kuluvan vuoden tasossa korvauksen enimmäismäärä on 4,47 euroa päivältä. Myös tämän vaate- ja opaskoiralisän suuruuden tarkempi määrittäminen on lailla jätetty korvauskäytännön varaan.

        Korvauskäytäntö on vakiintunut myös tämän korvausmuodon kohdalla tapaturma-asiain korvauslautakunnan antamien suositusten ja muutoksenhakuelinten oikeuskäytännön pohjalta. Noudatetun käytännön mukaan vaatelisä on jaoteltu neljään luokkaan. Korvauslautakunta on antanut vuosittain suositukset eri luokissa maksettavan vaatelisän rahamääristä. Ne ovat vuonna 2002 korkeimmassa luokassa 1,79 euroa, toiseksi ylimmässä luokassa 1,34 euroa, toiseksi alimmassa luokassa 0,67 euroa ja alimmassa luokassa 0,45 euroa päivässä. Opaskoiran ylläpitokulujen korvauksena on maksettu laissa säädetyn enimmäismäärän suuruinen korvaus.

        Kannattaa lukea viesti ennen kuin rupeaa ketään nimittelemään.


    • hl4

      Ei määräydy tulojen mukaan! Siihen vaikuttaa, minkä ikäinen olet eli kuinka paljon sinulla on jäljellä olevaa elinaikaa keskimääräisen iän perusteella. Haittaraha ja haittalisä ovat täysin eri asioita.

      http://www.finlex.fi/fi/laki/ajantasa/1986/19861012
      katoppa tuosta, niin saat ehkä jotain käsitystä vammojen/sairauksien luokituksista. Vakuutusyhtiöt tarjoavat poikkeuksetta alinta mahdollista luokkaa ja yrittävät luikerrella maksamasta yhtään mitään. Päätöksen saatuaan siitä pitää ehdottomasti valittaa. Hoitavan lääkärin arviolla haittaluokasta ei ole mitään merkitystä ja tuskin koskaan haittaluokka määräytyy sen mukaan. Vakuutusyhtiön paperilääkärit peittoavat mennen tullen hoitavien lääkäreiden lausunnot, vaikka olisi maan parhaan proffan kirjoittama lausunto.

      • epätietoinen21

        kiitti sulle.

        juu tiedän, että haittaraha ja haittalisä on eri asioita.

        lääkärini kirjoitti lausuntoon haittaluokka 2. Olen 22, 21 olin kun tapaturma sattui. Osaatko sanoa mikä voisi korvaussumma olla - ei kai ne vak.yhtiöiden kesken niinkään heitä? puhutaanko sadoista vai tuhansista?

        Mutta miten jos vakuutusyhtiön lääkäri ei hyväksy tota lausutoa tms. niin miten sitä valitetaan? Taas mennään hakemaan e-lausunto tai jotain?


      • hl4
        epätietoinen21 kirjoitti:

        kiitti sulle.

        juu tiedän, että haittaraha ja haittalisä on eri asioita.

        lääkärini kirjoitti lausuntoon haittaluokka 2. Olen 22, 21 olin kun tapaturma sattui. Osaatko sanoa mikä voisi korvaussumma olla - ei kai ne vak.yhtiöiden kesken niinkään heitä? puhutaanko sadoista vai tuhansista?

        Mutta miten jos vakuutusyhtiön lääkäri ei hyväksy tota lausutoa tms. niin miten sitä valitetaan? Taas mennään hakemaan e-lausunto tai jotain?

        Olin tapaturmani sattuessa vajaa nelikymppinen ja vak.yhtiö tarjosi haittaluokkaa 2, josta olisin saanut vähän reilut kaksi tonnia (en muista tarkkaa summaa) Haittaluokka nousi valitusteni johdosta neloseen ja summa oli jotain kuusi tonnia plus jonkun verran korvausten korotuksia (="viivästyskorko") Vakuutusyhtiöiden välillä ei ole eroja korvaussummissa. En osaa arvioida, paljonko sinä saisit, jos haittaluokkasi olisi se 2, mutta koska olit silloin niin nuori, niin tonneissa toki liikutaan. Kyllähän se laskukaava jostain löytyy...
        Kun vakuutusyhtiö antaa päätöksen haittaluokastasi, niin siitä on valitusoikeus. Ohjeet valituksen tekemiseen löytyvät päätöksen takaa.Työtapaturma-asiasta valitetaan tapaturma-asioiden muutoksenhakulautakuntaan ja kun sieltä saa päätöksen, joka on poikkeuksetta kielteinen, niin sitten voi ja pitää valittaa vakuutusoikeuteen.
        Kun sinulla on jo lääkärinlausunto ja siinä arvio haittaluokasta, niin mielestäni ei ole mitään hyötyä hommata uutta. Eihän se käytännössä eroaisi mitenkään jo olemassaolevasta lausunnosta.


      • epätietoinen21
        hl4 kirjoitti:

        Olin tapaturmani sattuessa vajaa nelikymppinen ja vak.yhtiö tarjosi haittaluokkaa 2, josta olisin saanut vähän reilut kaksi tonnia (en muista tarkkaa summaa) Haittaluokka nousi valitusteni johdosta neloseen ja summa oli jotain kuusi tonnia plus jonkun verran korvausten korotuksia (="viivästyskorko") Vakuutusyhtiöiden välillä ei ole eroja korvaussummissa. En osaa arvioida, paljonko sinä saisit, jos haittaluokkasi olisi se 2, mutta koska olit silloin niin nuori, niin tonneissa toki liikutaan. Kyllähän se laskukaava jostain löytyy...
        Kun vakuutusyhtiö antaa päätöksen haittaluokastasi, niin siitä on valitusoikeus. Ohjeet valituksen tekemiseen löytyvät päätöksen takaa.Työtapaturma-asiasta valitetaan tapaturma-asioiden muutoksenhakulautakuntaan ja kun sieltä saa päätöksen, joka on poikkeuksetta kielteinen, niin sitten voi ja pitää valittaa vakuutusoikeuteen.
        Kun sinulla on jo lääkärinlausunto ja siinä arvio haittaluokasta, niin mielestäni ei ole mitään hyötyä hommata uutta. Eihän se käytännössä eroaisi mitenkään jo olemassaolevasta lausunnosta.

        Heippa.

        Kiitos tiedoista. Toivon että vak.yhtiö hyväksyy haittaluokan, jottei tartte mennä tohon. muutenkin oikeuskäsittely menossa entisen työnntajan kanssa..

        hyvää kevättä


    • luupiik2

      Tulot eivät vaikuta mitenkään haittarahan suuruuteen. Ratkaisevaa on se, että mihin haittaluokkaan pysyvä toiminnallinen haitta lääketieteellisesti arvioiden kuuluu. Jos pysyvä haittasi kuuluu esim haittaluokkaan 2, saat sen mukaisen korvauken olipa tulosi mitä tahansa. Haittaluokan mukaisesta summasta vähennetään ikävähennys, joka tarkoittaa sitä, että mitä nuorempi olet, sitä suuremman korvauksen saat, koska joudut kärsimään haitastastasi kauemmin kuin hyvin vanhana vammautunut. Peruskorvaus on siis sama, mutta ikävähennys vaikuttaa asiaan. Sen sijaan tulot tai ammattisi eivät vaikuta.

    • Qdx

      Olen 45v. ja pikkusormi amputoitiin. Hl on kai 1. Mitäköhän tarkoittaa euroissa? Jos ymmärsin oikein, hl lasketaan minimivuosiansiosta(11500 tai siinne päin). Maksetaanko korvaus 360*hlk/v? Miten lasketaan kertakorvaus?

      • posteljoonimän

        Joo
        Kaava on

        360*1/12

        = 30 euroa


    • Korkkarin saanut

      Sitä luokkaa se on

    • Blääh

      Minulla todettiin 32-vuotiaana puhjennut työperäinen allerginen nuha. Sain haittarahaa kertakorvauksena haittaluokassa 2. noin 5500e. Korvaus on aika pieni jos ajattelee että kannattaa vaihtaa alaa ja opiskeluaika on noin 2-3 vuotta. Odotan mitä valitukseen vastataan... Lisäksi minulle korvataan jatkuva lääkitys (nenäsuihkeet ym.)

    • KTT dosentti

      Lakisääteinen tapaturmavakuutus ja yrittäjän vapaaehtoinen työtapataurmavakuutus eroavat vajuutusyhtiön markkinoinnin perusteella siten, että vapaaehtoisella yrittäjän vakuutuksella on vakuutuksen myyjän mukaan muita nk. oikeuksia, kuten vapaa-ajan tapaturma. Kukin vakuutusyhtiö, eritoten sellaiset vakuutusyhtiöt, jotka ovat pörsissä jaottelevat asiakkaat: osakasasiakkaat ja vakuutuksen ostajat asiakkaat. Näiden yhtiöiden arvoissa on selkeä epäselvyys, kun he määrittelevär arvojaan ja asiakastyytyväisyyttä. Ensimmäisen tyyttyväinen asiakkaaan on osakasasiakas.

      Tiedän, että tällä hetkellä sadat jopa tuhannet vakuutuksen ostaja-asiakkaat saavat taistella lähes joka oikeuksiensa puolesta, koska oman lääkäritiimin lauseet "pyyhitään" pois yhtiöiden omien, tuomarinvalanvannoneiden vakuutuslääkärien vakuutuslääkärin toiminnan kautta. He perustelevat osaansa objektiivisuudella, eivätkä he halua nähdä vammautunutta ihmistä. MIksi: he eivät koe sisältä lääkärin eettisiä velvoitteita, vaan yhtiön osakasasiakastyytyväisyyttä, joka loppujen lopuksi keräytyy suureksi osaksi ostaja-asiakkaiden vakuutusorvauksista. Tässä on ilmeinen sopimus mm. Kelan kanssa. Kirjoitan tämän siksi, että vakuutusyhtiöt pyrkivät siirtämään osan maksuista Kelan maksettaviksi. Kela toteuttaa näin väärin perustein muiden ihmisten työnteosta saatavia verotuloja. Onko kysymys jälleen kerran korruoptiosta vai hallituksen tietämättömyydesta monien kiireiden keskellä, Vakuutusyhtiön on pidettävä lupauksensa täyden korvauskattavuuden suorittamiseksi itsenäisesti. Kysymys on vakutuuksen osataja-asiakkaista, jotka ovat joutuneet vakuutuksen markkinoinnin uhreiksi.

      Odoton kiinnostuneena, löytyykö vakuutusyhtiöistä ja vakuutuslääkäreistä moraalia saatikka lääkärin eettisiä velvoitteita potilaan parhaaksi ja sen kautta kansantaloutemme kaaosmaisen tilanteen korjaamikseksi. Kysymys ei ole pienestä rahasta, kun esimerkiksi Kela lähettelee noin 17 miljoonaa kirjettä vuosittain ihmisille. Jos tämä summa on minissään 30 miljoonaa euroa, voisi se työllistää vuosittain noin 7 000 vakituistta kordinaatio auttamaaan vammautumusen arjessa sekä taloudellisesti että pykäläviidakossa. Tehkää päättäjät oikeita valintoja: lopettakaa piilokustannukset ja jokin harmaa verkosto. Kysymys on aina lähimmäisestä ja tässä tapauksessa vammautuneesta lähimmäistä.

      Kaikelle edellä olevalle voin laskea oikeat vakuutususmmat, joiden totetuminen on mahdollista monella tavalla.Taustalla ovat jo kertoimet, mutta niissä on suuria puutteita, kuten indeksisuoja tulevaa varten. Indeksisuoja on, mutta tärkein puuttuu: ikäkertoimen epämääräinen lalseva terndi.

    • Pääkipuinen.

      Tipahdin juovuksissa baarijakkaralta(en ollut baarissa) ja löin pääni.Taju taskuun,eikä minua saatu hereille.Ystäväni soitti ambulanssin ja hoitohenkilökunta kävi katsomassa.Totesivat vaan,että jättävät minut ystäväni hoteisiin tai poliisin.Nyt pääkipu ja pahoinvointi on jatkunut viikon ja huomenna menen lääkäriin.mahtaako olla jonkin asteinen hoitovirhe?

      • kekkuri

        miksi olet odottanut viikon, olisit voinut mennä heti, kun pääkipu jatkuu, ensiapu on sitä varten, aikoja ne ei tahdo antaa, mutta ihminen pitää hoitaa, päävammat ovat hankalia, niistä ei tiedä koskaan mitä on sattunut, ne pitäisi tarkistaa paremmin, ei kun hakemaan hoitoa, tsemppiä


    • kekkuri

      hei, haittaraha ei liity mitenkään tuloihisi, lääkäri määrittelee sinulle aiheutuneen haitan, haittaluokat on ennalta määritelty, sitten sinun vakuutusyhtiö päättää maksetaanko sinulle haittaluokan 2 mukaan vai ei, kovasti on haitaria pätevien lääkärien lausuntojen perusteella tehdyissä päätöksissä, niin kuin kelallakin, ne ei tahdo hyväksyä haittarahaa sellaisenaan, aina ne mielellään laittavat pienemmäksi, vaikka kuinka olisi vaikea vamma, meillä kiistellään haittarahasta, joka pitäisi olla 10, vakuutusyhtiö ei halua maksaa kuin 8, älä anna periksi ihan kaikkea, apua on pakko pyytää asiantuntijoilta, hei

    • mies 60v

      Työtapaturmassa loukkasin jalkani, vuosi jo sairaslomalla, ei tietoa töihin paluusta. Onnun, polvistuminen ei onnistu, raskaita tavaroita en pysty kantamaan, sairaalla jalalla seisominen lähes mahdotonta, jalasta ei ole ns tuki jalaksi jos kaadun. Jalka ei liiku normaalisti missään suhteessa. Mikä se haittaraha on ja paljonko tällaisessa tapauksessa,onko kokemusta tai tietoa jollakin. Olen 60 v mies ja vielä olsi työvuosia jäljellä mutta entiseen työhöhön ei riitä jalan voima ja liikkuvuus. Entä työtapaturmaeläke. Pitäisi ottaa asianajaja joka näitä osaisi selkeyttää, olen kuulluut että vakuutusyhtiöt ei oikein mielellään kerro totuutta ja maksavat vähemmän kuiin oikeasti pitäsi.

    • loukkaantunut

      hei! loukkaannuin 2009 auto-onnettomuudessa. Lååkåri kirjoitti haitta-asteeksi 3, mutta minulle maksettiin nihkeästi 2 mukaan. en muista summaa. valittelin jo silloin,vasemmassa reidessäni olevaa tunnottomuutta.mulle sanottiin,että se menee ohi. se ei mennyt,ja alkoi tulemaan hermokipuja,ja tunnottomuus ei kun jatkui. Menin lääkäriin,yksityiselle. Hän oli profesori,joka laittoi minut tutkimuksiin sairaalaan. Mulle tehtiin kokeet,ja päähermo oli vaurioitunut. Menin lääkäriin,ja kaikesta tutkimuksista,lääkäri totesi haitta-asteen korotuksen viiteen. olisin kysynyt, miten tämä raha lasketaan,kunhaitta-astetta nostetaan, joutuuko ne maksamaan kuitenkin koko ajalta, mitä ei ole otettu huomioon aiemmin,sillä syynähän oli tämä samainen auto-kolari, jossa sain ikuiset vammat.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita

      Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita – neljä Jyväskylän Outlaws MC:n jäsentä vangittu: "Määrät p
      Jyväskylä
      56
      1886
    2. Persut petti kannattajansa, totaalisesti !

      Peraujen fundamentalisteille, vaihtkaa saittia. Muille, näin sen näimme. On helppo luvata kehareille, eikä ne ymmärrä,
      Maailman menoa
      48
      1638
    3. Ei luottoa lakko maahan

      Patria menetti sovitun ksupan.
      Suomen Keskusta
      52
      1574
    4. Nähtäiskö ylihuomenna taas siellä missä viimeksikin?

      Otetaan ruokaöljyä, banaaneita ja tuorekurkkuja sinne messiin. Tehdään taas sitä meidän salakivaa.
      Ikävä
      5
      1517
    5. Sinäkö se olit...

      Vai olitko? Jostain kumman syystä katse venyi.. Ajelin sitten miten sattuu ja sanoin ääneen siinä se nyt meni😅😅... Lis
      Ikävä
      6
      1495
    6. Housuvaippojen käyttö Suomi vs Ulkomaat

      Suomessa housuvaippoja aletaan käyttämään vauvoilla heti, kun ne alkavat ryömiä. Tuntuu, että ulkomailla housuvaippoihin
      Vaipat
      6
      1405
    7. Hyvää yötä ja kauniita unia!

      Täytyy alkaa taas nukkumaan, että jaksaa taas tämän päivän haasteet. Aikainen tipu madon löytää, vai miten se ärsyttävä
      Tunteet
      8
      1306
    8. Lepakot ja lepakkopönttö

      Ajattelin tehdä lepakkopöntön. Tietääkö joku ovatko lepakot talvella lepakkopöntössä ´vai jossain muualla nukkumassa ta
      12
      1281
    9. Revi siitä ja revi siitä

      Enkä revi, ei kiinnosta hevon vittua teidän asiat ja elämä. Revi itte vaan sitä emborullaas istuessas Aamupaskalla
      Varkaus
      4
      1163
    10. Kello on puoliyö - aika lopettaa netin käyttö tältä päivältä

      Kello on 12, on aika laittaa luurit pöydälle ja sallia yörauha kaupungin asukkaille ja työntekijöille. It is past midni
      Hämeenlinna
      4
      1138
    Aihe