Oppi kolminaisuudesta voidaan päätellä useista Raamatun teksteistä.
Jeesus mainitsi Kolminaisuuden lähetyskäskyssään: kastakaa heitä Isän, Pojan ja Pyhän Hengen nimeen(matt28:19).
Raamattu opettaa selvästi, että on olemassa vain yksi tosi Jumala(esim.5.Moos6:4,Mark12:29,Jes43:10,45:5 2Sam7,22 1Kor8:4,1 Tim 2:5, Ef.4:6, Joh17:3) Isä on tämä Jumala (esim: Matt. 11:25, Joh. 17:3, Ef4:6 2Piet. 1:17), mutta myös Poika on tämä Jumala(esim. Joh 1:1, 1:18, 20:28, Matt. 1:23, Room. 9:5, Kol.2:9, Hepr. 1:8, tit. 2:13), ja aivan samoin myös Henki on tämä Jumala(Apt 5:3-4, 2Kor. 3:17). Isä, Poika ja Pyhä Henki ovat silti erillisiä ja persoonia, siis erillisiä persoonia(esim. Joh 14:16-17,16:5-8,17:5,Matt. 3:16-17,2. Kor. 13:13). Näin ollen Jumala on yksi Jumala ja kolme persoonaa.
Apostolien aikalainen Ignatius Antiokialainen kirjoitti 100-luvulla: Pyrkikää siis siihen, että olisitte vahvat...Pojassa ja Isässä ja Hengessä..(Kirje magnesialaisille 13:1) Sillä meidän Jumalamme Jeesus Kristus oli Jumalan pelastus suunnitelman mukaan Marian kohdussa, kun tämä oli raskaana...
200- luvulla Tertullianus kirjoitti: Että on kaksi Jumalaa ja kaksi Herraa, on toteamus, jonka emme koskaan salli päästä suustamme-ei sillä, etteivätkö Isä ja Poika olisi Jumala, tai Pyhä Henki Jumala, ja jokainen heistä Jumala...
En toki tarkoita ettei puhdas raamatun sana riitä ilmoittamaan meille kolminaisuutta.
Sen mielestäni jo alussa todistin.
Kirjoitin tämän lainauksen vain siksi etteivät kolminaisuuden suuret vastustajat kuvittele, että tämä asia olisi ollut esillä vasta v325 ja 381 kirkolliskokouksissa.
Ei vaan päätös kirkollis kokouksissa tehtiin siltä pohjalta, mikä oli ollut vallitseva mielipide jo alusta asti.
Mitä eroa jumalallisilla persoonilla on, ja miksi Jumalassa on kolme persoonaa? Jumalallisilla persoonilla ei varsinaisesti ole mitään muuta ero kuin heidän suhde toisiinsa.
Olen tästä asemallisesta erosta kirjoittanut useasti ennenkin ja nyt sitten vielä vähän tarkemmin.
Kun Jumala toimii ns. itsensä ulkopuolella(esim. maailman luominen), kaikki persoonat toimivat yhdessä.
Vaikka usein sanommekin Isää Luojaksi, Poikaa pelastajaksi ja Henkeä Pyhittäjäksi( kunkin persoonan erityispiirteen tai pääroolin mukaan), itse asiassa kaikki persoonat ovat yhdessä vastuussa esim. luomistyöstä(1Moos. 2:7,Joh. 1:3, Kol. 1:16-17, Job 33:4, Ps. 104:30).
Kolminaisuusopin kieltäjiä ovat mm. muslimit, juutalaiset sekä kaikenlaiset modernit areiolaiset(esim. Jehovantodistajat) ja modernit modalistit(esim.ykseyshelluntailaiset).
Suurin osa väärinkäsityksistä perustuu siihen, ettei ymmärretä Jeesuksen olleen myös todellinen ihminen.
Tämän johdosta on mielestäni turhaa siteerata Jeesuksen inhimillisyyttä painottavia Raamatun tekstejä ja yrittää täten todistaa, ettei Jeesus voinut olla Jumala.
Tätähän tällä palstalla tekee aktiivisesti muutamat kirjoittavat, kuten Ekivaari ja Hirvas.
Näitä kohtia ovat mm.
Mutta sitä päivää ja hetkeä ei tiedä kukaan, eivät taivaan enkelit eikä edes Poika, sen tietää vain Isä.(Matt. 23:36) Isä on minua suurempi(Joh 14.14:28), minä nousen Isäni ja teidän Isänne luo, oman Jumalani ja teidän Jumalanne luo(Joh.20:17), ei poika voi tehdä mitään omin neuvoin, hän tekee vain sitä, mitä näkee Isän tekevän(Joh. 5:19) ja miksi sanot minua hyväksi? Ainoastaan Jumala on hyvä, ei kukaan muu.(Mark.10:28) Jumalani, Jumalani, miksi minut hylkäsit?(Matt.27:46).
Osa näistä ja muista Jeesuksen näennäistä tietämättömyyttä tai voimattomuutta opettavat kohdat voidaan selittää sillä, että vaikka Jeesuksella oli Jumalan muoto hän ei pitänyt kiinni oikeudestaan olla Jumalan vartainen vaan luopui omastaan.
Hän eli ihmisenä ihmisten joukossa...(fil.2:6-7)
Ihmisenä Jeesus ei ollut kaikkitietävä, ihmisyydessään hän ei ollut jumalallisen Isänsä vertainen, ja ihmisenä myös hänellä oli Jumala, Isä jota hän rukoili. Joh 5:19 vain korostaa Isän ja Pojan tiivistä keskinäistä sidettä he toimivat yhdessä. Mark. 10:28 ei kiellä Jeesuksen jumaluutta samoin kuin Mark.12:35-37 ei kiellä Jeesuksen olevan Daavidin poika Jeesus vain kysyy puhuteltavansa tarkoitusperää.
Loogiset haasteet Kolminaisuudelle kaatuvat useimmiten olemuksen ja persoonien sekoittamiseen.
Jumalassa ei ole kolmea olemusta eikä Jumala ole yksi persoona, vaan Jumala on kolme persoonaa ja yksi olemus.
Kolminaisuusoppi ei väitä, että 1 1 1=1. Jos yhteenlakettavat ykköset ovat Jumalan persoonia on vastaus aivan oikein 3.
Jos ne taas viittaavat jumalalliseen luontoon, ei ole oikein kuvata Kolminaisuutta kaavalla 1 1 1, sillä luontoja ei ole 3 vaan 1.
Ei myöskää ole oikein väittää, että loogisesti luontoja ja persoonia täytyy olla yhtä monta.
Paremminkin Kolminaisuutta kuvaisi kaava 1*1*1=1, mikä pitää paikkansa.
Jumala antoi jo Vanhassa testamentissa vihjeitä Kolminaisuudesta.
Kun Jumala loi ihmisen, hän puhui monikossa: Tehkäämme ihminen, tehkäämme hänet kuvaksemme, kaltaiseksemme(1Moos. 1:26) Myös hebrean Jumalaa tarkoittava sana Elohim on monikkopäätteinen, mutta se vaatii silti yksikössä olevaa verbiä.
Nimimerkillä to.. kirjoittava henkilö vastustaa tätä ajatusta koska osaa hebreaa.
Kuitenkin olen tämän useista eri lähteistä tämän tiedon saanut, siis muistakin, kuin esim. Syväntöjen, jota to.. ei jostain syystä arvosta.
No itse en tätä hebreaa osaa, mutta luotan kuitenkin siihen, että joku muukin sitä osaa, kuin to... (en silti tälle anna paljoa painoarvoa).
Kahdessa Vanhan testamentin jakeessa viitataan melko vaikuttavasti koko Kolminaisuuteen: Herran(Isä) Sanalla(Poika) ovat taivaat tehdyt, ja kaikki niiden joukot hänen suunsa Hengellä(Pyhä Henki). (Ps.33:6) Herra(Isä) on lähettänyt minut (Poika) ja oman Henkensä(Pyhä Henki). (Jes. 48:16).
Noniin nyt sitten taas alkaa vääntäminen ja säätäminen.
Toivisin kuitenkin, että jokainen lukisi oikein ajatuksella ja Raamatun kanssa kirjoittamani tekstin ennenkuin alkaa väittämään vastaan.
Itse en vällttämättä kerkeä keskustella kovin intensiiviseti, mutta katotaan.
PYHÄ KOLMINAISUUS!!!!!!!
68
1499
Vastaukset
VOIMME LOPETTAA PUHUMISEN TÄSTÄ NIIN SELVÄSTÄ ASIASTA.NO VIELÄ KERRAN SIIS JUMALA ON YKSI MUTTA KUITENKI KOLME,ISÄ,POIKA JA PYHÄ HENKI,AAMEN.
jotenkinhan siellä niin lukee että Herra on salannut asiansa kirjaviisailta ja oppineilta ja ilmoittanut salaisuutensa lapsenmielisille, ei sitäkään kohtaa saisi ohittaa.
Minä luin tuon koko pitkän tekstin ja heillä on oma sisäpiirinsä joista kahden nikit ilmoitettiin siinä tekstistä.
Helppoa.
Jumalan Sanan eteenpäin vieminen on myös käskyissä mutta sitä ei tahdota noudattaa, se on väärin.
* Olen moneen otteeseen painottanut juuri tuota, ekivaarille erikoisesti, että Jeesus oli IHMINEN siinä kuin kuka hyvänsä meistä, ero oli ainoastaan siinä, että Hän on synnitön.
* Muuten Hän oli Isän tahdosta täysin riippuvainen, niikuin on uskovainenkin, ja varsinkin hän, koska jeesuskenkin piti aonoa kyyneliin asti, Isän suosiota ja ymmärtämistä Isän tahoon.
* Tätäpä ei oikein ymmärretä, ja sitten sekoitaan se, että Jeesus ei voi olla Jumala koska Hänen pitää rukoilla Isää! Ihmisen Poikana Hän rukoili, mutta Jumalan Häntä rukoillaan yhtä lailla kuin Isääkin.
* On aika valaiseva aloituksesi!- hirvas
eksytystä tuli oikein roppakaupalla taas. Hyvä kun muistit ottaa mukaan tuon Tertullianuksen, hän nimittäin keksi nimityksen kolminaisuus.
http://fi.wikipedia.org/wiki/Tertullianus
Tärkeän näköinen mies.- 112
sinulle Raamattu mitään?
Ajattelletko, että se on kirja joka sanoo yhdessä kohdassa yhtä ja antaa ymmärtää toisessa kohdassa toista?
Voiko raamattua ollenkaan tulkita, mitä?
Puhuuko koko raamatun asiayhteys sinulle mitään?
Voin ottaa raamatusta yhden jakeen toisensa jälkeen ja muodostaa mitä ihmeellisempiä oppeja ellen välitä siitä mitä koko Raamattu sanoo.
Löytyykö kirjoituksestani Raamatun paikkoja jotka tukisivat oppia kolminaisuudesta?
Vai luitko koko juttua ollenkaan.
Otappa kuule Raamattu ja lue ne kohdat joita en yksinkertaisesti jaksanut kirjoittaa muutakuin paikkoina.
Eikö ala yhtään aukeamaan?
Äh.. ei näköjään.
Kumoa väitteeni kohta kohdalta ET PYSTY! - hirvas
112 kirjoitti:
sinulle Raamattu mitään?
Ajattelletko, että se on kirja joka sanoo yhdessä kohdassa yhtä ja antaa ymmärtää toisessa kohdassa toista?
Voiko raamattua ollenkaan tulkita, mitä?
Puhuuko koko raamatun asiayhteys sinulle mitään?
Voin ottaa raamatusta yhden jakeen toisensa jälkeen ja muodostaa mitä ihmeellisempiä oppeja ellen välitä siitä mitä koko Raamattu sanoo.
Löytyykö kirjoituksestani Raamatun paikkoja jotka tukisivat oppia kolminaisuudesta?
Vai luitko koko juttua ollenkaan.
Otappa kuule Raamattu ja lue ne kohdat joita en yksinkertaisesti jaksanut kirjoittaa muutakuin paikkoina.
Eikö ala yhtään aukeamaan?
Äh.. ei näköjään.
Kumoa väitteeni kohta kohdalta ET PYSTY!Kirjoitat näin:
" Löytyykö kirjoituksestani Raamatun paikkoja jotka tukisivat oppia kolminaisuudesta? "
Ja nyt lainaan kirjoituksesi alkua, eli mitä lie höpötystä tämä on, jollei tuossa tueta kolminaisuusoppia Raamatulla:
" Oppi kolminaisuudesta voidaan päätellä useista Raamatun teksteistä.
Jeesus mainitsi Kolminaisuuden lähetyskäskyssään: kastakaa heitä Isän, Pojan ja Pyhän Hengen nimeen(matt28:19).
Raamattu opettaa selvästi, että on olemassa vain yksi tosi Jumala(esim.5.Moos6:4,Mark12:29,Jes43:10,45:5 2Sam7,22 1Kor8:4,1 Tim 2:5, Ef.4:6, Joh17:3) Isä on tämä Jumala (esim: Matt. 11:25, Joh. 17:3, Ef4:6 2Piet. 1:17), mutta myös Poika on tämä Jumala(esim. Joh 1:1, 1:18, 20:28, Matt. 1:23, Room. 9:5, Kol.2:9, Hepr. 1:8, tit. 2:13), ja aivan samoin myös Henki on tämä Jumala(Apt 5:3-4, 2Kor. 3:17). Isä, Poika ja Pyhä Henki ovat silti erillisiä ja persoonia, siis erillisiä persoonia(esim. Joh 14:16-17,16:5-8,17:5,Matt. 3:16-17,2. Kor. 13:13). Näin ollen Jumala on yksi Jumala ja kolme persoonaa. "
Elikkä sinä puhut puuta heinää, eikä sinua pidä ottaa vakavasti. - 112
hirvas kirjoitti:
Kirjoitat näin:
" Löytyykö kirjoituksestani Raamatun paikkoja jotka tukisivat oppia kolminaisuudesta? "
Ja nyt lainaan kirjoituksesi alkua, eli mitä lie höpötystä tämä on, jollei tuossa tueta kolminaisuusoppia Raamatulla:
" Oppi kolminaisuudesta voidaan päätellä useista Raamatun teksteistä.
Jeesus mainitsi Kolminaisuuden lähetyskäskyssään: kastakaa heitä Isän, Pojan ja Pyhän Hengen nimeen(matt28:19).
Raamattu opettaa selvästi, että on olemassa vain yksi tosi Jumala(esim.5.Moos6:4,Mark12:29,Jes43:10,45:5 2Sam7,22 1Kor8:4,1 Tim 2:5, Ef.4:6, Joh17:3) Isä on tämä Jumala (esim: Matt. 11:25, Joh. 17:3, Ef4:6 2Piet. 1:17), mutta myös Poika on tämä Jumala(esim. Joh 1:1, 1:18, 20:28, Matt. 1:23, Room. 9:5, Kol.2:9, Hepr. 1:8, tit. 2:13), ja aivan samoin myös Henki on tämä Jumala(Apt 5:3-4, 2Kor. 3:17). Isä, Poika ja Pyhä Henki ovat silti erillisiä ja persoonia, siis erillisiä persoonia(esim. Joh 14:16-17,16:5-8,17:5,Matt. 3:16-17,2. Kor. 13:13). Näin ollen Jumala on yksi Jumala ja kolme persoonaa. "
Elikkä sinä puhut puuta heinää, eikä sinua pidä ottaa vakavasti.Okei mä haen rautalankaa.
Siis Kysyin sinulta.
Löytyykö kirjoituksestani?
Yritin saada sinut lukemaan ne raamatunkohdat, että voisit muodostaa oman mielipiteen sanan pohjalta.
Olen jo huomannut ettei sinun päätäsi voi kääntää.
Siis lue ne raamatunkohdat ja ajattele itse kertovatko ne kenties kolmiyhteisestä Jumalasta.
En jaksanut nitä kohtia kirjoittaa, koska muutenkin oli jo liian pitkä rimpsu. - hirvas
112 kirjoitti:
Okei mä haen rautalankaa.
Siis Kysyin sinulta.
Löytyykö kirjoituksestani?
Yritin saada sinut lukemaan ne raamatunkohdat, että voisit muodostaa oman mielipiteen sanan pohjalta.
Olen jo huomannut ettei sinun päätäsi voi kääntää.
Siis lue ne raamatunkohdat ja ajattele itse kertovatko ne kenties kolmiyhteisestä Jumalasta.
En jaksanut nitä kohtia kirjoittaa, koska muutenkin oli jo liian pitkä rimpsu.sanallakaan kolmiyhteisyydestä, joten se on harhaoppi, ja sinä olet sen kannattaja. Se on selvää - eikö.
Minä uskon, että Jeesus on Jumalan Poika ja Herra, muttei Jumala. Näin ilmoittaa Raamattu.
Minun päätäni ei harhaoppi käännä mihinkään. - 112
hirvas kirjoitti:
sanallakaan kolmiyhteisyydestä, joten se on harhaoppi, ja sinä olet sen kannattaja. Se on selvää - eikö.
Minä uskon, että Jeesus on Jumalan Poika ja Herra, muttei Jumala. Näin ilmoittaa Raamattu.
Minun päätäni ei harhaoppi käännä mihinkään.enhän pyytänyt kuin lukemaan Raamatun kohdat jotka laitoin.
Päättele niistä sitten itse mitä haluat.
En ole väittänyt, että sana kolmiyhteinen löytyy raamatusta. - 112
hirvas kirjoitti:
sanallakaan kolmiyhteisyydestä, joten se on harhaoppi, ja sinä olet sen kannattaja. Se on selvää - eikö.
Minä uskon, että Jeesus on Jumalan Poika ja Herra, muttei Jumala. Näin ilmoittaa Raamattu.
Minun päätäni ei harhaoppi käännä mihinkään.lukea Raamattua.
on yhtä sekava kuin edustamasi kolminaisuusoppikin, joka on "on ja ei ole"-oppi, ja josta Jeesus ja Paavali aikanaan varoittivat. Se on hyvin tunnistettava "on ja ei"-oppi, "Älköön siis puheenne olko 'on' ja 'ei', vaan olkoon teidän puheenne: »On, on», tahi: »ei, ei», mitä siihen lisätään, se on pahasta", Matt.5:37, (eli saatanasta).
"Vai onko puheeni samalla henkäyksellä "on että ei?" Mutta Jumala sen takaa, että puheemme teille ei ole »on» ja »ei». (2.Kor.1:17,18). Lukekaa kolminaisuusoppi vaikka kuinka monta kertaa, niin se on aina on ja ei ole!
Etkö huomaa mitään eroa, kun Raamattu todistaa, että "Jumala on yhdistävä Kristuksessa yhdeksi KAIKKI, mitä on taivaissa ja mitä on maan päällä"...(Ef.1:10, Kol.1:16) "näkyväiset ja näkymättömät, olkoot ne valtaistuimia tai herrauksia, hallituksia tai valtoja, KAIKKI on luotu hänen kauttansa ja häneen."
Etkö huomaa, mikä ero on sanoilla KAIKKIYHTEYS verrattuna sanaan KOLMEYHTEYS? "Kaikki yhdeksi" sanoihin sisältyy kaikki persoonat ja persoonattomat, olevaiset ja olemattomat, mutta te korostatte vain kolmen persoonan yhteyttä! Etkö vieläkään huomaa eroa, Ritari009?
Kolminaisuusoppi on saatanan vallankumousoppi, jolla se yrittää kumota Kaikkivaltiaan hyvän suunnitelman yhdistää Kristuksessa Jeesuksessa YHDEKSI KAIKKI sekä taivaissa että maan päällä ja merten syvyyksissä! (Jh.17:23, Ef.1:10,
Lähes koko "kristitty maailma" on juntattu väkisin uskomaan raamatunvastaiseen kolminaisuuteen, joka sanoo Luojan olevan erillään luomakunnasta, mutta Raamattu todistaa päinvastaista.
Kolminaisuusoppi on se "hävityksen kauhistus", josta sekä profeetta Daniel, että Jeesus puhuivat. Se on aiheuttanut koko uskovaisten maailman hajaannuksen! Kolminaisuusoppi on se hapatus, jonka ...
Luuk. 13:21
"Se on hapatuksen kaltainen, jonka nainen otti ja sekoitti kolmeen vakalliseen jauhoja, kunnes kaikki happani."
2. Moos. 12:20
"Älkää syökö mitään hapanta, vaan syökää happamatonta leipää, missä asuttekin."
Matt. 16:11
"Kuinka te ette käsitä, etten minä puhunut teille leivästä? Vaan kavahtakaa fariseusten ja saddukeusten hapatusta."- 112
ei kumonnut minun "selostustani".
Mene se kohta kohdalta läpi ja kerro mitä kyseiset raamatun kohdat sitten mielestäsi tarkoittavat.
Äläkä puhu päälle omiasi.
Siinä sinulla sitten onkin vääntäminen ja sorvaaminen, mutta toisaalta olen huomannut, että sinulle se on helppoa.
Konstit, kun on monet.
- tobin
muitakin näkemyksiä Jumalasta kuin tuo "oikeaoppista" Kolminaisuutta tukeva.
Esim. Justinus Marttyyrille Kristus oli enkelihahmo: "Sana (= Kristus) oli Justinokselle selvästi lähempänä enkeleitä kuin myöhemmässä kristillisessä teologiassa on totuttu ajattelemaan (Dial. 128.4: “tämä voima, jota profeetallinen Sana kutsuu Jumalaksi ja enkeliksi”).”
http://www.helsinki.fi/teol/hyel/opiskelu/justinosmarttyyri/johdanto/teologinen.htm
Justinos Marttyyri (n. 100/114 – n. 162/168) oli kristitty filosofi ja apologisti. Hän kirjoitti ensimmäiset laajemmat kristillisen uskon puolustukset pakanuutta ja juutalaisuutta vastaan. Hänen tekstinsä kuvaavat sitä kristillistä aatemaailmaa, joka välittömästi seurasi Uuden testamentin aikaa (Justinos syntyi joko 100 tai 114 kun taas esim. Ut:n Johanneksen evankeliumi ja Ilmestyskirja kirjoitettiin vuosina 90–100).
Vastaava näkemys esiintyy myös sellaisessa tekstissä kuin Hermaan Paimenessa: Kristus on yksi ”ensimmäiseksi luoduista enkeleistä” jolle muut kuusi ovat alisteisia:
http://www.marquette.edu/maqom/bogdan2
s. 19: ------- … the relation between the supreme ”holy spirit”, Christ, and the spirits ”first created.” References to the Son and the first-created angels in the same breath (5,2,6, 11; 5,6,4.7) suggest that, even though they are clearly subordinated to the Son of God, and accompany him as a celestial escort (e.g., Sim. 9,12,7–8; cf. Vis. 3,4,1; Sim. 5,5,3) the six are his ”friends” and fellow-counselors (Sim. 5,5,2–3). ------
ss. 21–22: ------- There existed, in conclusion, an early Christian tradition that reworked the Second Temple tradition of the seven principal angels, using it in the service of Pneumatology. The Sphepherd is part of this tradition. In fact, not even his description of the Son of God as a ”primus inter pares” among the protoi ktisthentes stands alone in early Christianity. An off-hand remark in the sermon De centesima, sexagesima, tricesima, states that God first created seven angelic princes out of fire (cf. Heb 1,7; 2 En 29,3), and later made one of the seven into his Son. By comparison, the Shepherd seems to have been more careful to impress upon his readers the incontestable superiority of the ”preexistent holy spirit” (Sim. 5,6,5), Christ, over against his angelic ”fellow-counselors”. -------
Hermaan Paimen on 100-luvun alkupuolelta (eli myös läheltä esim. apostoli Johanneksen aikaa) oleva teksti, jossa on näkyjä, vertauksia ym. ”Monet kristityt pitävät Paimenta hyvin arvokkaana ja eräät varhaiset kirkkoisät lukivat sen Uuden testamentin kirjojen kaanoniin. Kirjalla ei kuitenkaan koskaan ole ollut virallista asemaa kaanonissa. Nykyisin Paimen luetaan apostolisten isien kirjoituksiin ja Uuden testamentin apokryfisiin kirjoituksiin.”
http://fi.wikipedia.org/wiki/Hermaan_paimen
-----
Joten miksi siteerata vain noita viestissäsi olevia kirkkoisiä Kolminaisuuden tueksi? Muitakin näkemyksiä heiltä löytyy eikä esim. Justinus Marttyyriä, joka ei uskonut Kolminaisuuteen "oikeaoppisesti", ole koskaan määritelty harhaoppiseksi.- 112
väitteeni äläkä takerru kirkkoisiin.
En itsekkään niihin laita paino arvoa vaan totesin vain ettei päätöksiä tai mitään suurta muutosta tullut vuonna se ja se, vaan alusta alkaen on ollut kolminaisuus.
Laitoin monia Raamatunkohtia jotka tukevat kolminaisuutta.
Lue ne itsellesi ja mieti onko oppi kolminaisuudesta Jumalasta vai puhunko omiani.
Jos ne kohdat eivät mielestäsi puhu kolminaisuudesta, niin kerro sitten mistä.
Niitä kuuluisia käännösvirheitäkö? 112 kirjoitti:
väitteeni äläkä takerru kirkkoisiin.
En itsekkään niihin laita paino arvoa vaan totesin vain ettei päätöksiä tai mitään suurta muutosta tullut vuonna se ja se, vaan alusta alkaen on ollut kolminaisuus.
Laitoin monia Raamatunkohtia jotka tukevat kolminaisuutta.
Lue ne itsellesi ja mieti onko oppi kolminaisuudesta Jumalasta vai puhunko omiani.
Jos ne kohdat eivät mielestäsi puhu kolminaisuudesta, niin kerro sitten mistä.
Niitä kuuluisia käännösvirheitäkö?tahtoi tehdä kuulijoilleen tiettäväksi, että Jumala rakastaa koko maailmaa ja on tekevä Kristuksessa Jeesuksessa yhdeksi kaikki, mitä on taivaissa ja mitä on maan päällä, [Joh.17:21-23; Ef.1:10].
Kolminaisuusopin keksijät itse myöntävät, että heidän oppinsa on tehty Jeesuksen ja apostolien opettaman "Jumala on tekevä kaikki yhdeksi"-opin kumoamiseksi!- tobin
112 kirjoitti:
väitteeni äläkä takerru kirkkoisiin.
En itsekkään niihin laita paino arvoa vaan totesin vain ettei päätöksiä tai mitään suurta muutosta tullut vuonna se ja se, vaan alusta alkaen on ollut kolminaisuus.
Laitoin monia Raamatunkohtia jotka tukevat kolminaisuutta.
Lue ne itsellesi ja mieti onko oppi kolminaisuudesta Jumalasta vai puhunko omiani.
Jos ne kohdat eivät mielestäsi puhu kolminaisuudesta, niin kerro sitten mistä.
Niitä kuuluisia käännösvirheitäkö?Raamatun lukijana totean että VT:n Jumala-kuva on kehittynyt polyteismistä monoteismiin.
Esim. vanhaa polyteismiä edustaa Dtn 32:8-9: ”Kun Korkein jakoi kansoille maat, kun hän levitti ihmiset yli maan piirin, hän määräsi kansojen asuinsijat ja kullekin oman jumalan. Herran (= YHWH:N) osuus on hänen kansansa Israel, ja Jaakob hänen perintöosansa.” Ts. Israelin Jumala oli vain yksi jumala muiden joukossa.
Sitä vastoin monoteismi, käsitys että Israelin Jumala oli ainoa olemassa oleva Jumala, tuli israelilaisten Jumala-käsitykseen Babylonian pakkosiirtolaisuuden aikana jolloin esim. Jesajan luvut 40-55 on kirjoitettu: Jes 43:10–11: ”Ennen minua ei ole luotu yhtäkään jumalaa, eikä minun jälkeeni toista tule.” Jne.
Se, että Jumala-sana on hepreassa monikossa, ei itse merkitse mitään, se on ns. plularis majestatis. Ja kuten esim. to.. on todennut tällä palstalla, se vaatii yksikkömuotoisen verbin. (Yleisenä kommenttina: Syvännöllä on monia ”korjauksia” ym. VT:n suomennokseen jotka ovat täysin tuulesta temmattuja.)
Pitikö Jeesus itseään Jumala? Hän kielsi usein olevansa Jumala (kuten esim. ekivaari on monista evankeliumien kohdista tuonut esille.)
Kolminaisuusoppi ei ole mitään muuta kuin UT:n syntyaikoina olemassa olleiden pakanajumalakäsitysten omaksumista silloisen juutalaisen monoteismin tilalle.
Viestisi kaksi raamatunkohtaa:
– Ps.33:6: Ei todista mitään Kolminaisuudesta. Jos, niin onko ”Herran silmä” joka valvoo hänen luotujaan (j. 18) yksi Jumalan persoona lisää?
– Jes. 48:16:n ”minä” eli se joka on lähetetty, on sen aikainen profeetta joka puhuu sen ajan Israelille, ei Jeesus / Poika.
Kolminaisuudesta ja Raamatusta tai ainakin VT:sta voi kirjoittaa kuten itse kirjoitat tuolla yllä yhdessä viestissä: ”Ajattelletko, että se on kirja joka sanoo yhdessä kohdassa yhtä ja antaa ymmärtää toisessa kohdassa toista? … Voin ottaa raamatusta yhden jakeen toisensa jälkeen ja muodostaa mitä ihmeellisempiä oppeja ellen välitä siitä mitä koko Raamattu sanoo” - 112
ekivaari kirjoitti:
tahtoi tehdä kuulijoilleen tiettäväksi, että Jumala rakastaa koko maailmaa ja on tekevä Kristuksessa Jeesuksessa yhdeksi kaikki, mitä on taivaissa ja mitä on maan päällä, [Joh.17:21-23; Ef.1:10].
Kolminaisuusopin keksijät itse myöntävät, että heidän oppinsa on tehty Jeesuksen ja apostolien opettaman "Jumala on tekevä kaikki yhdeksi"-opin kumoamiseksi!Kolminaisuus oppia ei kukaan ole keksinyt.
Se nousee Raamatun totuuksien pohjalta.
Minkä sille sitten voi?
Hei mä keksin. Unohdetaan se sana kolminaisuus, kun se niin kovin kummittelee.
Sanotaan vaan, että Isä, Poika ja Henki ovat Jumalia, mutta ei lasketa niitä.
Mitäs sanot? - hirvas
112 kirjoitti:
Kolminaisuus oppia ei kukaan ole keksinyt.
Se nousee Raamatun totuuksien pohjalta.
Minkä sille sitten voi?
Hei mä keksin. Unohdetaan se sana kolminaisuus, kun se niin kovin kummittelee.
Sanotaan vaan, että Isä, Poika ja Henki ovat Jumalia, mutta ei lasketa niitä.
Mitäs sanot?Jumalaa ?
- sinulla
hirvas kirjoitti:
Jumalaa ?
"Kuka ikinä kieltää Pojan, hänellä ei ole Isääkään. Joka tunnustaa Pojan, hänellä on myös Isä."
1.Joh. 2:23 - tarvitse tehdä
sinulla kirjoitti:
"Kuka ikinä kieltää Pojan, hänellä ei ole Isääkään. Joka tunnustaa Pojan, hänellä on myös Isä."
1.Joh. 2:23tästä sentään Jumalaa.
Jeesus on Kristus.
Jumala on hänet Herraksi ja Kristukseksi tehnyt, tämän Jeesuksen.
Apostolien teot:
2:36 Varmasti tietäköön siis koko Israelin huone, että Jumala on hänet Herraksi ja Kristukseksi tehnyt, tämän Jeesuksen, jonka te ristiinnaulitsitte."
1.Johanneksen kirje:
4:2 Tästä te tunnette Jumalan Hengen: jokainen henki, joka tunnustaa Jeesuksen Kristukseksi, lihaan tulleeksi, on Jumalasta;
2.Johanneksen kirje:
1:7 Sillä monta villitsijää on lähtenyt maailmaan, jotka eivät tunnusta Jeesusta Kristukseksi, joka oli lihaan tuleva; tämä tämmöinen on villitsijä ja antikristus. - Jos tunnustaa
tarvitse tehdä kirjoitti:
tästä sentään Jumalaa.
Jeesus on Kristus.
Jumala on hänet Herraksi ja Kristukseksi tehnyt, tämän Jeesuksen.
Apostolien teot:
2:36 Varmasti tietäköön siis koko Israelin huone, että Jumala on hänet Herraksi ja Kristukseksi tehnyt, tämän Jeesuksen, jonka te ristiinnaulitsitte."
1.Johanneksen kirje:
4:2 Tästä te tunnette Jumalan Hengen: jokainen henki, joka tunnustaa Jeesuksen Kristukseksi, lihaan tulleeksi, on Jumalasta;
2.Johanneksen kirje:
1:7 Sillä monta villitsijää on lähtenyt maailmaan, jotka eivät tunnusta Jeesusta Kristukseksi, joka oli lihaan tuleva; tämä tämmöinen on villitsijä ja antikristus.Jeesuksen Jumalana eikä Kristuksena niin..."jotka eivät tunnusta Jeesusta Kristukseksi, joka oli lihaan tuleva; tämä tämmöinen on villitsijä ja antikristus. "
- 112
tobin kirjoitti:
Raamatun lukijana totean että VT:n Jumala-kuva on kehittynyt polyteismistä monoteismiin.
Esim. vanhaa polyteismiä edustaa Dtn 32:8-9: ”Kun Korkein jakoi kansoille maat, kun hän levitti ihmiset yli maan piirin, hän määräsi kansojen asuinsijat ja kullekin oman jumalan. Herran (= YHWH:N) osuus on hänen kansansa Israel, ja Jaakob hänen perintöosansa.” Ts. Israelin Jumala oli vain yksi jumala muiden joukossa.
Sitä vastoin monoteismi, käsitys että Israelin Jumala oli ainoa olemassa oleva Jumala, tuli israelilaisten Jumala-käsitykseen Babylonian pakkosiirtolaisuuden aikana jolloin esim. Jesajan luvut 40-55 on kirjoitettu: Jes 43:10–11: ”Ennen minua ei ole luotu yhtäkään jumalaa, eikä minun jälkeeni toista tule.” Jne.
Se, että Jumala-sana on hepreassa monikossa, ei itse merkitse mitään, se on ns. plularis majestatis. Ja kuten esim. to.. on todennut tällä palstalla, se vaatii yksikkömuotoisen verbin. (Yleisenä kommenttina: Syvännöllä on monia ”korjauksia” ym. VT:n suomennokseen jotka ovat täysin tuulesta temmattuja.)
Pitikö Jeesus itseään Jumala? Hän kielsi usein olevansa Jumala (kuten esim. ekivaari on monista evankeliumien kohdista tuonut esille.)
Kolminaisuusoppi ei ole mitään muuta kuin UT:n syntyaikoina olemassa olleiden pakanajumalakäsitysten omaksumista silloisen juutalaisen monoteismin tilalle.
Viestisi kaksi raamatunkohtaa:
– Ps.33:6: Ei todista mitään Kolminaisuudesta. Jos, niin onko ”Herran silmä” joka valvoo hänen luotujaan (j. 18) yksi Jumalan persoona lisää?
– Jes. 48:16:n ”minä” eli se joka on lähetetty, on sen aikainen profeetta joka puhuu sen ajan Israelille, ei Jeesus / Poika.
Kolminaisuudesta ja Raamatusta tai ainakin VT:sta voi kirjoittaa kuten itse kirjoitat tuolla yllä yhdessä viestissä: ”Ajattelletko, että se on kirja joka sanoo yhdessä kohdassa yhtä ja antaa ymmärtää toisessa kohdassa toista? … Voin ottaa raamatusta yhden jakeen toisensa jälkeen ja muodostaa mitä ihmeellisempiä oppeja ellen välitä siitä mitä koko Raamattu sanoo”on niin sanottu etenevä ilmoitus.
Se edetessään täydentää itseään ja antaa lisää tietoa kaikesta.
Uusi testamentti on tämän ilmoituksen huipentuma.
Monet Raamatun totuudet aukeavat vasta siellä, koska ihminen ei ollut valmis vastaanottamaan tietoa enemmin.
Jos Juutalaisille olisi profeetat suoraan julistaneet, että on Isä, Poika ja PH, niin kivet olisivat kyllä lentäneet varsin nopeasti.
Raamatun lukujärjestys on myös UT:stä VT:hen eikä päinvastoin, koska Raamattu sanoo, että Vanha testamentti on uuden varjo.
UT on niinsanottu huipentuma Jumalan ilmoituksessa.
Niin, että ei se mikään ihme ollut, että Jeesus meinattiin kivittää, kun tuli selväksi, että pitää itseään Jumalana.
Kyllä VH silti pitää sisällään monia todisteita Jeesuksen Jumaluudesta ne vaan ei ole sieltä ihan suoraan luettavissa.
Täytyy lukea tarkasti.
YHWH:hon viitataan VT:sä joka kerta, kun löytyy ennustus jossa puhutaan Jeesuksesta.
Jes. ennen minua ei ole yhtään Jumalaa eikä minun jälkeeni toista tule...
Jeesuksesta sanotaan myös, että ei päivien alkua ei loppua.
Tämä on näköjään tosi vaikea asia ymmärtää, että on yksi kolmiyhteinen Jumala.
Ei se ole helppoa.
Niistä hebrean kielen monikoista minä viis veisaan.
En ole koskaan tarvinnut alkukieltä tuekseni, kun raamatusta jotain täytyy selvittää.
Mutta ihmettelen vaan, että monet Raamatun tutkijat jotka kyllä osaavat hebreaa ovat näin sanoneet, että monikko muoto löytyy.
Minulle ihan sama.
Jeesus ei tietääkseni kieltänyt olevansa Jumala.
Hän kyllä kerran sanoi, että miksi sanot minua hyväksi ainoastaan Jumala on hyvä.
Oletko koskaan ajatellut, että tässä voisi piileskellä pieni kompa.
Mielestäni Jeesus juuri vihjaa tässä olevansa Jumala.
Miksi sanot minua hyväksi?
Jeesushan oli äärettömän hyvä.
Raamattu puhuu juuri Jeesuksen hyvyydestä valtavan paljon.
Mutta selvää on kuitenkin se, että Jeesus ollessaan ihmisenä maanpäällä riisuitui Jumaluudestaan ja silloin hänellä oli Isä ja Jumala niinkuin meilläkin.
En tiedä mitä sinun Raamattusi sanoo kohdassa PS 33:6. Lueppa uudestaan. Ja se toinenkin.
Et taida ymmärtää Raamatun "salattua kieltä".
Huomaan. - 112
hirvas kirjoitti:
Jumalaa ?
aina vaan montako.
Etkö viitsi lukea kirjoitustani jolla olen tämän keskustelun avannut.
Vai etkö ymmärrä lukemaasi.
Ei sitä minun mielestäni enään selvemmin voi sanoa, kuin olen sen esille tuonut.
Kyllä noin helpon matematiikan kanssa pitäis pärjätä jo eskarissa.
- kolminaisuuden nimeen.
"Jeesus mainitsi Kolminaisuuden lähetyskäskyssään: kastakaa heitä Isän, Pojan ja Pyhän Hengen nimeen(matt28:19). "
- hirvas
listalla on, ei kertakaikkiaan yhtään mitään.
- on että
hirvas kirjoitti:
listalla on, ei kertakaikkiaan yhtään mitään.
kolminaisuuden lähetyskäskyä eivät opetuslapset saaneet kun oli myöhempi lisäys Raamattuun.
Apostolit kastoivat joko Jeesuksen tai Jeesuksen Kristuksen nimeen. Eivätkä kertaakaan kolminaisuuden nimeen. Jotta sellaista merkitystä sillä "pitkällä" listalla olisi ollut.
Jeesus mainitsi Kolminaisuuden lähetyskäskyssään: kastakaa heitä Isän, Pojan ja Pyhän Hengen nimeen(matt28:19). - hirvas
on että kirjoitti:
kolminaisuuden lähetyskäskyä eivät opetuslapset saaneet kun oli myöhempi lisäys Raamattuun.
Apostolit kastoivat joko Jeesuksen tai Jeesuksen Kristuksen nimeen. Eivätkä kertaakaan kolminaisuuden nimeen. Jotta sellaista merkitystä sillä "pitkällä" listalla olisi ollut.
Jeesus mainitsi Kolminaisuuden lähetyskäskyssään: kastakaa heitä Isän, Pojan ja Pyhän Hengen nimeen(matt28:19).sillä Raamattu sen todistaa;
Ap. t. 2:38
Niin Pietari sanoi heille: "Tehkää parannus ja ottakoon kukin teistä kasteen Jeesuksen Kristuksen nimeen syntienne anteeksisaamiseksi, niin te saatte Pyhän Hengen lahjan.
Ap. t. 10:48
Ja hän käski kastaa heidät Jeesuksen Kristuksen nimeen. Silloin he pyysivät häntä viipymään siellä muutamia päiviä.
Ap. t. 19:5
Sen kuultuaan he ottivat kasteen Herran Jeesuksen nimeen.
Kiistaa onkin siitä, onko tämä muutettu kirkkoisien toimesta sitten kun kolminaisuusoppi hyväksyttiin...??
Matt. 28:19
Menkää siis ja tehkää kaikki kansat minun opetuslapsikseni, kastamalla heitä Isän ja Pojan ja Pyhän Hengen nimeen - löytyy muualtakin:
hirvas kirjoitti:
sillä Raamattu sen todistaa;
Ap. t. 2:38
Niin Pietari sanoi heille: "Tehkää parannus ja ottakoon kukin teistä kasteen Jeesuksen Kristuksen nimeen syntienne anteeksisaamiseksi, niin te saatte Pyhän Hengen lahjan.
Ap. t. 10:48
Ja hän käski kastaa heidät Jeesuksen Kristuksen nimeen. Silloin he pyysivät häntä viipymään siellä muutamia päiviä.
Ap. t. 19:5
Sen kuultuaan he ottivat kasteen Herran Jeesuksen nimeen.
Kiistaa onkin siitä, onko tämä muutettu kirkkoisien toimesta sitten kun kolminaisuusoppi hyväksyttiin...??
Matt. 28:19
Menkää siis ja tehkää kaikki kansat minun opetuslapsikseni, kastamalla heitä Isän ja Pojan ja Pyhän Hengen nimeenLuukkaan evankeliumi:
3:23 Ja hän, Jeesus, oli alottaessaan vaikutuksensa noin kolmenkymmenen vuoden vanha, ja oli, niinkuin luultiin, Joosefin poika. Joosef oli Eelin poika,
lisäys: niinkuin luultiin
Matteuksen evankeliumi:
1:16 Jaakobille syntyi Joosef, Marian mies, hänen, josta syntyi Jeesus, jota kutsutaan Kristukseksi.
lisäys: Marian mies, hänen
Johanneksen evankeliumi:
3:22 Sen jälkeen Jeesus meni opetuslapsineen Juudean maaseudulle ja oleskeli siellä heidän kanssaan ja kastoi.
Johanneksen evankeliumi:
4:1 Kun nyt Herra sai tietää fariseusten kuulleen, että Jeesus teki opetuslapsiksi ja kastoi useampia kuin Johannes
4:2 - vaikka Jeesus ei itse kastanut, vaan hänen opetuslapsensa -
lisäys: - vaikka Jeesus ei itse kastanut, vaan hänen opetuslapsensa - - 112
hirvas kirjoitti:
sillä Raamattu sen todistaa;
Ap. t. 2:38
Niin Pietari sanoi heille: "Tehkää parannus ja ottakoon kukin teistä kasteen Jeesuksen Kristuksen nimeen syntienne anteeksisaamiseksi, niin te saatte Pyhän Hengen lahjan.
Ap. t. 10:48
Ja hän käski kastaa heidät Jeesuksen Kristuksen nimeen. Silloin he pyysivät häntä viipymään siellä muutamia päiviä.
Ap. t. 19:5
Sen kuultuaan he ottivat kasteen Herran Jeesuksen nimeen.
Kiistaa onkin siitä, onko tämä muutettu kirkkoisien toimesta sitten kun kolminaisuusoppi hyväksyttiin...??
Matt. 28:19
Menkää siis ja tehkää kaikki kansat minun opetuslapsikseni, kastamalla heitä Isän ja Pojan ja Pyhän Hengen nimeenmitenkään väärin kastaa Jeesuksen nimeen.
Ei siinä mitään kaavaa tarvitse noudattaa.
Mutta Jeesus sanoi Isän, Pojan ja PH:n nimeen, koska kaikki kolme ovat yhtä.
Ethän sinä varmaan rukoile kaikkien nimet erikseen mainiten.
Ei vaan yhdessä nimessä voit rukoilla ja Isä kuulee Poika kuulee PH kuulee.
Uskotko? - hirvas
112 kirjoitti:
mitenkään väärin kastaa Jeesuksen nimeen.
Ei siinä mitään kaavaa tarvitse noudattaa.
Mutta Jeesus sanoi Isän, Pojan ja PH:n nimeen, koska kaikki kolme ovat yhtä.
Ethän sinä varmaan rukoile kaikkien nimet erikseen mainiten.
Ei vaan yhdessä nimessä voit rukoilla ja Isä kuulee Poika kuulee PH kuulee.
Uskotko?eksytyksen levittäminen, josta Raamattukin ennusti:
1. Joh. 4:6
Me olemme Jumalasta. Joka tuntee Jumalan, se kuulee meitä; joka ei ole Jumalasta, se ei kuule meitä. Siitä me tunnemme totuuden hengen ja eksytyksen hengen. 112 kirjoitti:
mitenkään väärin kastaa Jeesuksen nimeen.
Ei siinä mitään kaavaa tarvitse noudattaa.
Mutta Jeesus sanoi Isän, Pojan ja PH:n nimeen, koska kaikki kolme ovat yhtä.
Ethän sinä varmaan rukoile kaikkien nimet erikseen mainiten.
Ei vaan yhdessä nimessä voit rukoilla ja Isä kuulee Poika kuulee PH kuulee.
Uskotko?ovat sitä mieltä että kolminaisuuden kannattajat ovat alkuperäisiä käsikirjoituksia kopioidessaan lisänneet opilleen mieluisia kohtia ja alkuperäiset käsikirjoitukset oli välttämättä tuhottava, jotta totuus ei paljastuisi!
- 112
hirvas kirjoitti:
eksytyksen levittäminen, josta Raamattukin ennusti:
1. Joh. 4:6
Me olemme Jumalasta. Joka tuntee Jumalan, se kuulee meitä; joka ei ole Jumalasta, se ei kuule meitä. Siitä me tunnemme totuuden hengen ja eksytyksen hengen.olet itse Ekin kanssa.
Mitä ihmettä te täällä teette kirjoittelemassa.
Menkää omille sivuillenne.
Tiedän, että tänne saa vapaasti kirjoittaa kuka vaan, mutta tämä on tarkoitettu varmaan pääasiassa hellareille.
Joten menkää sinne missä teidän oppinne saa kannatusta.
Esim. Jehovat yms.. - 112
ekivaari kirjoitti:
ovat sitä mieltä että kolminaisuuden kannattajat ovat alkuperäisiä käsikirjoituksia kopioidessaan lisänneet opilleen mieluisia kohtia ja alkuperäiset käsikirjoitukset oli välttämättä tuhottava, jotta totuus ei paljastuisi!
että tunnustat nyt sitten sen, että Raamatusta tämä kolminaisuus nousee.
Joten siirrytään sitten väittelemään siitä onko Raamattua koplattu. - hirvas
112 kirjoitti:
olet itse Ekin kanssa.
Mitä ihmettä te täällä teette kirjoittelemassa.
Menkää omille sivuillenne.
Tiedän, että tänne saa vapaasti kirjoittaa kuka vaan, mutta tämä on tarkoitettu varmaan pääasiassa hellareille.
Joten menkää sinne missä teidän oppinne saa kannatusta.
Esim. Jehovat yms..Jeesus opettaa kolminaisuusoppia?
- ÄLLIKKÄ
TULEMISENSA AJANKOHTAA? VAAN AINOASTAAN ISÄ.SELITÄTKÖ? MATT.36:24
- ÄLLIKKÄ
JA HYVIÄ SELITYKSIÄ KIITOOS.
- 112
kirjoitukseni, niin saisit siihen vastauksen.
- 112
ÄLLIKKÄ kirjoitti:
JA HYVIÄ SELITYKSIÄ KIITOOS.
tosiaan.
Kirjoitin aika pitkän rimpsun, että sitä ei varmaan kaikki jaksa lukea, mutta koita nyt kuitenkin jaksaa, niin saat vastauksen.
En kirjoittanut kaikista Raamatun kohdista muuta kuin paikat.
Toivoisin, että etsisit myös ne ja lukisit ajatuksella.
Tarkoitan nyt sitä, että annetaan sanan puhua eikä väitellä.
En minä pysty kenenkään päätä kääntämään, mutta tiedän, että kun sana avautuu niinkuin on minulle ja monille muille joskus avautunut, niin alkaa Ällikällekkin selviämään tämä Kolminaisuus juttu.
Eikö niin?
Nyt sitten tutkimaan niitä kohtia.
Hyvää päivän jatkoa :) - ÄLLIKKÄ
112 kirjoitti:
tosiaan.
Kirjoitin aika pitkän rimpsun, että sitä ei varmaan kaikki jaksa lukea, mutta koita nyt kuitenkin jaksaa, niin saat vastauksen.
En kirjoittanut kaikista Raamatun kohdista muuta kuin paikat.
Toivoisin, että etsisit myös ne ja lukisit ajatuksella.
Tarkoitan nyt sitä, että annetaan sanan puhua eikä väitellä.
En minä pysty kenenkään päätä kääntämään, mutta tiedän, että kun sana avautuu niinkuin on minulle ja monille muille joskus avautunut, niin alkaa Ällikällekkin selviämään tämä Kolminaisuus juttu.
Eikö niin?
Nyt sitten tutkimaan niitä kohtia.
Hyvää päivän jatkoa :)et usko lukeemaasi itsekkään.Et uskoisi vaikka Jeesus sinulle ilmestyisi ja kertoisi itse.
- uspekki
voi hyvä tavaton tätä uskomusten määrää.Vääntelettä suorat asiat ihmisopeilla mutkille niin ettette tiedä itsekkään enää mitä ja ketä uskoa.Ette noteraa Jeesuksen omia puheita ollenkaan.
- 112
sanat sinulle, kuin muillekin.
Lue kirjoittamani Raamatun paikat ja anna Raamatun puhua itsellesi.
En jaksanut kaikkia kohtia kirjoittaa muutakuin paikkoina, mutta näe se vaiva ja etsi ne Raamatusta.
Jatketaan keskustelua vasta sitten, jos olet siihen halukas.
Mulle on ihan sama mitä mieltä lopulta olet, mutta annetaan Raamatun sanan puhua puolestaan.
Mitäs meidän tässä tarvii väitellä.
että Isä yksin on totinen Jumala, sekä
Joh. 10:29
"Minun Isäni, joka on heidät minulle antanut, on SUUREMPI KAIKKIA, eikä kukaan voi ryöstää heitä minun Isäni kädestä."
Joh. 14:28
"Te kuulitte minun sanovan teille: 'Minä menen pois ja palajan jälleen teidän tykönne'. Jos te minua rakastaisitte, niin te iloitsisitte siitä, että minä menen Isän tykö, sillä ISÄ ON MINUA SUUREMPI."
Ja ne, joille Jumalan sana tulee tiettäväksi, niitä Raamattu nimittää "niin sanotuiksi" jumaliksi, [Joh.10:35; 17:3].
1. kirje Timoteukselle 6
3 "Jos joku muuta oppia opettaa eikä pitäydy meidän Herramme Jeesuksen Kristuksen terveisiin sanoihin eikä siihen oppiin, joka on jumalisuuden mukainen,
4 niin hän on paisunut eikä ymmärrä mitään, vaan on riitakysymyksien ja sanakiistojen kipeä, joista syntyy kateutta, riitaa, herjauksia, pahoja epäluuloja",
Raamattujen kääntäjät ovat sitten alkaneet kirjoittaa kaikkia jumalasanaan viittaavia sanoja suurella alkukirjaimella, mikä aiheuttaa hämmästelyä lukijoiden keskuudessa.- 112
olet nuo kyseiset Raamatun kohdat laittanut jo 150 kertaa ja ne eivät millään tavalla puhu Jeesuksen jumaluutta vastaan.
Jeesus eli myös ihmisenä ja hänellä oli myös Jumala ja Isä niinkuin meilläkin.
On olemassa myös asemallinen ero Jeesuksen ja Isän välillä ja näitäkös sinä jaksat sekoittaa päivästä toiseen sen enempää ajattelematta.
Lue sinäkin ne Raamatun kohdat jotka "paikkoina" kirjoitin ja mieti mitä sana puhuu sinulle niissä kohdissa.
En minä voi sinunkaan päätäsi kääntää, mutta jos sana saisi sinulle puhua ja avautua. 112 kirjoitti:
olet nuo kyseiset Raamatun kohdat laittanut jo 150 kertaa ja ne eivät millään tavalla puhu Jeesuksen jumaluutta vastaan.
Jeesus eli myös ihmisenä ja hänellä oli myös Jumala ja Isä niinkuin meilläkin.
On olemassa myös asemallinen ero Jeesuksen ja Isän välillä ja näitäkös sinä jaksat sekoittaa päivästä toiseen sen enempää ajattelematta.
Lue sinäkin ne Raamatun kohdat jotka "paikkoina" kirjoitin ja mieti mitä sana puhuu sinulle niissä kohdissa.
En minä voi sinunkaan päätäsi kääntää, mutta jos sana saisi sinulle puhua ja avautua."Lue sinäkin ne Raamatun kohdat jotka "paikkoina" kirjoitin ja mieti mitä sana puhuu sinulle niissä kohdissa."""
* * * * * * *
Minä en Jumalan tekoja "paikkaile", sillä kirjoitusten selityksessä pitää huomioida kokonaisuus ilman "paikkoja"!
Matt. 9:16
"Ei kukaan pane vanuttamattomasta kankaasta PAIKKAA vanhaan vaippaan, sillä semmoinen täytetilkku repii palasen vaipasta, ja reikä tulee pahemmaksi."- 112
ekivaari kirjoitti:
"Lue sinäkin ne Raamatun kohdat jotka "paikkoina" kirjoitin ja mieti mitä sana puhuu sinulle niissä kohdissa."""
* * * * * * *
Minä en Jumalan tekoja "paikkaile", sillä kirjoitusten selityksessä pitää huomioida kokonaisuus ilman "paikkoja"!
Matt. 9:16
"Ei kukaan pane vanuttamattomasta kankaasta PAIKKAA vanhaan vaippaan, sillä semmoinen täytetilkku repii palasen vaipasta, ja reikä tulee pahemmaksi."Varsinainen koomikko tämä Eki.
Kehoitin lukemaan Raamatun paikat jotka työllä ja vaivalla olen Raamatusta etsinyt.
Niin hän sanoo niitä "paikoiksi" jolla jumalan sanaa olen paikkaillut.
Siis ymmärsit, että etsimäni Raamatun kohdat ovat kuin housun paikkoja.
Kyllä sä Eki olet hauska kaveri.
Sitten jotkut vielä tosissaan lukevat sinun kirjoituksiasi.
Että kyllä se eki osaa Raamatulla vastata.
Joooo kyllä osaa tosi hyvin.
Et ilmeisesti uskalla lukea niitä kohtia jotka kirjoitin, koska juuri ne todistavat Kolminaisuuden puolesta ja voit ihan vapaasti lukea asiayhteyden kanssa ei haittaa. 112 kirjoitti:
Varsinainen koomikko tämä Eki.
Kehoitin lukemaan Raamatun paikat jotka työllä ja vaivalla olen Raamatusta etsinyt.
Niin hän sanoo niitä "paikoiksi" jolla jumalan sanaa olen paikkaillut.
Siis ymmärsit, että etsimäni Raamatun kohdat ovat kuin housun paikkoja.
Kyllä sä Eki olet hauska kaveri.
Sitten jotkut vielä tosissaan lukevat sinun kirjoituksiasi.
Että kyllä se eki osaa Raamatulla vastata.
Joooo kyllä osaa tosi hyvin.
Et ilmeisesti uskalla lukea niitä kohtia jotka kirjoitin, koska juuri ne todistavat Kolminaisuuden puolesta ja voit ihan vapaasti lukea asiayhteyden kanssa ei haittaa.minua puolustamaan kolminaisuusoppia vaan evankeliumia, ilosanomaa totuudessa;
2. Kor. 13:8
"Sillä me emme voi mitään totuutta vastaan, vaan totuuden puolesta."
Minulle Jumalan sana, Jeesus Kristus on Tie, Totuus, Iankaikkinen elämä, Ylösnousemus, Ymmärrys, Viisaus, Rakkaus ja Laupeus, etc!- naapuripalstalla
ekivaari kirjoitti:
minua puolustamaan kolminaisuusoppia vaan evankeliumia, ilosanomaa totuudessa;
2. Kor. 13:8
"Sillä me emme voi mitään totuutta vastaan, vaan totuuden puolesta."
Minulle Jumalan sana, Jeesus Kristus on Tie, Totuus, Iankaikkinen elämä, Ylösnousemus, Ymmärrys, Viisaus, Rakkaus ja Laupeus, etc!Oletko tutustunut Raamattu-palstan aurinkoon, profeetta Teuvo Suniin?
Egot pöhöttää ja jakeita sinkoilee toverien näpeistä jotenkin samalla tyylillä - ja aito evankeliumi yhtä hakusessa molemmilla.
- 112
esille tuomiani raamatunkohtia .
Turha vetää päälle omia juttuja, jos ei kerran pystytä keskustelemaan siitä mitä kirjoitin.
Siellä on monia kohtia joista ei pääse yli eikä ympäri on vain hyväksyttävä se totuus, että
meillä on PYHÄ KOLMINAISUUS!!!- hirvas
olla sinulla, muttei minulla, koska en tarvitse sellaista harhaopetusta mihinkään - tarkoitan kolminaisuutta. Harhaopit on helppo kumota, koska niitä ei mainita Raamatussa lainkaan - kuten maininta kolminaisuusoppi.
Lopetahan höpöttely ja lue Raamattua. - 112
hirvas kirjoitti:
olla sinulla, muttei minulla, koska en tarvitse sellaista harhaopetusta mihinkään - tarkoitan kolminaisuutta. Harhaopit on helppo kumota, koska niitä ei mainita Raamatussa lainkaan - kuten maininta kolminaisuusoppi.
Lopetahan höpöttely ja lue Raamattua.minä juuri tarkoitankin.
Et pysty keskustelemaan kirjoittamani pohjalta.
Laitoinko liian pahan, vai mistä on kyse.
Olet oikeassa harhaopit on helppo kumota.
Olen kumonnut tämän ykseysopin ja ei näytä olevan vastusta.
Jos olen väärässä, niin osoita kirjoitukseni ja Raamatusta esille tuomani kohdat vääriksi.
Ole hyvä. - hirvas
112 kirjoitti:
minä juuri tarkoitankin.
Et pysty keskustelemaan kirjoittamani pohjalta.
Laitoinko liian pahan, vai mistä on kyse.
Olet oikeassa harhaopit on helppo kumota.
Olen kumonnut tämän ykseysopin ja ei näytä olevan vastusta.
Jos olen väärässä, niin osoita kirjoitukseni ja Raamatusta esille tuomani kohdat vääriksi.
Ole hyvä.epäjumalan palvontaan, koska Raamattu ilmoittaa olevan vain yhden Jumalan (JHWH).
Minulla on vain yksi taivaallinen Isä kuten Jeesuksellakin, ja sitä ei lienee tarvitse kenenkään edes todistella. - 112
hirvas kirjoitti:
epäjumalan palvontaan, koska Raamattu ilmoittaa olevan vain yhden Jumalan (JHWH).
Minulla on vain yksi taivaallinen Isä kuten Jeesuksellakin, ja sitä ei lienee tarvitse kenenkään edes todistella.on sinulle siis epäjumala.
OK.
Hassua, että tämä "epäjumala" on juuri tämä vanhantestamentin JHWH.
Vanhan testamentin ennustukset Jeesusksesta kertovat aina JHWH:sta. 112 kirjoitti:
minä juuri tarkoitankin.
Et pysty keskustelemaan kirjoittamani pohjalta.
Laitoinko liian pahan, vai mistä on kyse.
Olet oikeassa harhaopit on helppo kumota.
Olen kumonnut tämän ykseysopin ja ei näytä olevan vastusta.
Jos olen väärässä, niin osoita kirjoitukseni ja Raamatusta esille tuomani kohdat vääriksi.
Ole hyvä.paljonkin että Jumala on tekevä YHDEKSI KAIKKI -opista, mutta kolminaisuusopista ei Jumalan sana puhu yhtään mitään;
Ef. 1:10
"siitä armotaloudesta, minkä hän aikojen täyttyessä aikoi toteuttaa, - oli yhdistävä Kristuksessa YHDEKSI KAIKKI, mitä on taivaissa ja mitä on maan päällä."
Johannes 17
21 "ETTÄ HE KAIKKI OLISIVAT YHTÄ, niinkuin sinä, Isä, olet minussa ja minä sinussa, ETTÄ HEKIN MEISSÄ OLISIVAT, niin että maailma uskoisi, että sinä olet minut lähettänyt.
22 Ja sen kirkkauden, jonka sinä minulle annoit, minä olen antanut heille, että he olisivat yhtä, niinkuin me olemme yhtä-
23 minä heissä, ja sinä minussa-että he olisivat täydellisesti yhtä, niin että maailma ymmärtäisi, että sinä olet minut lähettänyt ja rakastanut heitä, niinkuin sinä olet minua rakastanut. ... ...
26 Ja minä olen tehnyt SINUN NIMESI HEILLE TUNNETUKSI ja teen vastakin, että se rakkaus, jolla sinä olet minua rakastanut, olisi heissä ja minä olisin heissä."
Jeesuksen ja PH;n tehtävänä ei ole itsensä esitteleminen ja tunnetuksi tekeminen, vaan Isän nimen tunnetuksi tekeminen!- hirvas
112 kirjoitti:
on sinulle siis epäjumala.
OK.
Hassua, että tämä "epäjumala" on juuri tämä vanhantestamentin JHWH.
Vanhan testamentin ennustukset Jeesusksesta kertovat aina JHWH:sta.JHWH loi Jeesuksen aikojen alussa,
Sananl. 8:22
Herra loi minut töittensä esikoiseksi, ensimmäiseksi teoistaan, ennen aikojen alkua. - 112
hirvas kirjoitti:
JHWH loi Jeesuksen aikojen alussa,
Sananl. 8:22
Herra loi minut töittensä esikoiseksi, ensimmäiseksi teoistaan, ennen aikojen alkua.minä olin hänen rinnallaan työtoverina.
Oikea käännös.
Tähän eivät edes jehovat enään jaksa vedota koska se on väärin käännetty ja kaikkien tiedossa. - 112
ekivaari kirjoitti:
paljonkin että Jumala on tekevä YHDEKSI KAIKKI -opista, mutta kolminaisuusopista ei Jumalan sana puhu yhtään mitään;
Ef. 1:10
"siitä armotaloudesta, minkä hän aikojen täyttyessä aikoi toteuttaa, - oli yhdistävä Kristuksessa YHDEKSI KAIKKI, mitä on taivaissa ja mitä on maan päällä."
Johannes 17
21 "ETTÄ HE KAIKKI OLISIVAT YHTÄ, niinkuin sinä, Isä, olet minussa ja minä sinussa, ETTÄ HEKIN MEISSÄ OLISIVAT, niin että maailma uskoisi, että sinä olet minut lähettänyt.
22 Ja sen kirkkauden, jonka sinä minulle annoit, minä olen antanut heille, että he olisivat yhtä, niinkuin me olemme yhtä-
23 minä heissä, ja sinä minussa-että he olisivat täydellisesti yhtä, niin että maailma ymmärtäisi, että sinä olet minut lähettänyt ja rakastanut heitä, niinkuin sinä olet minua rakastanut. ... ...
26 Ja minä olen tehnyt SINUN NIMESI HEILLE TUNNETUKSI ja teen vastakin, että se rakkaus, jolla sinä olet minua rakastanut, olisi heissä ja minä olisin heissä."
Jeesuksen ja PH;n tehtävänä ei ole itsensä esitteleminen ja tunnetuksi tekeminen, vaan Isän nimen tunnetuksi tekeminen!yhdeksipä hyvinkin.
Miten se sitten kolminaisuutta kumoaa?
Jeesus kirkasti Isää ja PH. Kristusta. - hirvas
112 kirjoitti:
minä olin hänen rinnallaan työtoverina.
Oikea käännös.
Tähän eivät edes jehovat enään jaksa vedota koska se on väärin käännetty ja kaikkien tiedossa.puolustamaan valheita ja omaa rämettynyttä harhaoppiaan, niin silloin pitää muuttaa pyhä sanakin.
112 kirjoitti:
yhdeksipä hyvinkin.
Miten se sitten kolminaisuutta kumoaa?
Jeesus kirkasti Isää ja PH. Kristusta.selittää kaikkien kolmen persoonan, myös Pojan ja PH;n toimivan itsenäisesti, mutta Jeesus itse kumosi sellaisen harhaopin:
Joh. 5
19 "Niin Jeesus vastasi ja sanoi heille: "Totisesti, totisesti minä sanon teille: POIKA EI VOI ITSESTÄNSÄ MITÄÄN TEHDÄ, vaan ainoastaan sen, minkä hän näkee Isän tekevän; sillä mitä Isä tekee, sitä myös Poika samoin tekee."
Joh. 16:13
"Mutta kun hän tulee, totuuden Henki, johdattaa hän teidät kaikkeen totuuteen. Sillä SE, MITÄ HÄN PUHUU, EI OLE HÄNESTÄ ITSESTÄÄN; vaan minkä hän kuulee, sen hän puhuu, ja tulevaiset hän teille julistaa."
Ainoastaan ISÄ YKSIN ON TOTINEN JUMALA, joka yksin voi tehdä mitä ikinä tahtoo, kaikki muut voimat ja vallat ovat Isän alle asetetut.
Joh. 17:3
"Mutta tämä on iankaikkinen elämä, että he tuntevat SINUT, joka YKSIN OLET TOTINEN JUMALA, ja hänet, jonka sinä olet lähettänyt, Jeesuksen Kristuksen."- 112
hirvas kirjoitti:
puolustamaan valheita ja omaa rämettynyttä harhaoppiaan, niin silloin pitää muuttaa pyhä sanakin.
mutta se on kyllä ihan raamatusta.
ekivaari kirjoitti:
selittää kaikkien kolmen persoonan, myös Pojan ja PH;n toimivan itsenäisesti, mutta Jeesus itse kumosi sellaisen harhaopin:
Joh. 5
19 "Niin Jeesus vastasi ja sanoi heille: "Totisesti, totisesti minä sanon teille: POIKA EI VOI ITSESTÄNSÄ MITÄÄN TEHDÄ, vaan ainoastaan sen, minkä hän näkee Isän tekevän; sillä mitä Isä tekee, sitä myös Poika samoin tekee."
Joh. 16:13
"Mutta kun hän tulee, totuuden Henki, johdattaa hän teidät kaikkeen totuuteen. Sillä SE, MITÄ HÄN PUHUU, EI OLE HÄNESTÄ ITSESTÄÄN; vaan minkä hän kuulee, sen hän puhuu, ja tulevaiset hän teille julistaa."
Ainoastaan ISÄ YKSIN ON TOTINEN JUMALA, joka yksin voi tehdä mitä ikinä tahtoo, kaikki muut voimat ja vallat ovat Isän alle asetetut.
Joh. 17:3
"Mutta tämä on iankaikkinen elämä, että he tuntevat SINUT, joka YKSIN OLET TOTINEN JUMALA, ja hänet, jonka sinä olet lähettänyt, Jeesuksen Kristuksen."kommentoi tätä klo 13:23 lähettämääni kirjoitusta, Jeesuksen kumoama "Kolminaisuusoppi"?
- 112
ekivaari kirjoitti:
selittää kaikkien kolmen persoonan, myös Pojan ja PH;n toimivan itsenäisesti, mutta Jeesus itse kumosi sellaisen harhaopin:
Joh. 5
19 "Niin Jeesus vastasi ja sanoi heille: "Totisesti, totisesti minä sanon teille: POIKA EI VOI ITSESTÄNSÄ MITÄÄN TEHDÄ, vaan ainoastaan sen, minkä hän näkee Isän tekevän; sillä mitä Isä tekee, sitä myös Poika samoin tekee."
Joh. 16:13
"Mutta kun hän tulee, totuuden Henki, johdattaa hän teidät kaikkeen totuuteen. Sillä SE, MITÄ HÄN PUHUU, EI OLE HÄNESTÄ ITSESTÄÄN; vaan minkä hän kuulee, sen hän puhuu, ja tulevaiset hän teille julistaa."
Ainoastaan ISÄ YKSIN ON TOTINEN JUMALA, joka yksin voi tehdä mitä ikinä tahtoo, kaikki muut voimat ja vallat ovat Isän alle asetetut.
Joh. 17:3
"Mutta tämä on iankaikkinen elämä, että he tuntevat SINUT, joka YKSIN OLET TOTINEN JUMALA, ja hänet, jonka sinä olet lähettänyt, Jeesuksen Kristuksen."näitä samoja kohtia jotka olet monia kertoja ottanut esille.
Olen sanonut jo "pääkirjoituksessani" sen, että te sekoitatte sen, että Jeesus oli ihminen ollessaan maan päällä.
Toisaalta esille ottamasi kohdat tuovat juuri esiin tätä Isän, Pojan ja PH:n vuorovaikutusta ja "yhteispeliä".
He toimivat yhdessä.
Yhtähyvin voitaisiin sanoa, että Isältä ilman poikaa puuttuisi sana ja ilman PH:ta ei tapahtuisi mitään.
Koita nyt kässätä, että ne kuuluvat yhteen ja toimivat yhdessä.
Äläkä sekoita kahta eri aikaa toisiinsa Jeesuksessa.
Ihmisenä olemista ja Jumalana olemista.
Tuo PH:sta puhuva kohtakin on aivan mahtava osoitus Jumalan kolminaisuudesta PH siis opettaa, johdattaa ja puhuu, mutta ei yksin mitään.
Eikö vieläkään välähdä. - 112
ekivaari kirjoitti:
kommentoi tätä klo 13:23 lähettämääni kirjoitusta, Jeesuksen kumoama "Kolminaisuusoppi"?
välillä.
112 kirjoitti:
näitä samoja kohtia jotka olet monia kertoja ottanut esille.
Olen sanonut jo "pääkirjoituksessani" sen, että te sekoitatte sen, että Jeesus oli ihminen ollessaan maan päällä.
Toisaalta esille ottamasi kohdat tuovat juuri esiin tätä Isän, Pojan ja PH:n vuorovaikutusta ja "yhteispeliä".
He toimivat yhdessä.
Yhtähyvin voitaisiin sanoa, että Isältä ilman poikaa puuttuisi sana ja ilman PH:ta ei tapahtuisi mitään.
Koita nyt kässätä, että ne kuuluvat yhteen ja toimivat yhdessä.
Äläkä sekoita kahta eri aikaa toisiinsa Jeesuksessa.
Ihmisenä olemista ja Jumalana olemista.
Tuo PH:sta puhuva kohtakin on aivan mahtava osoitus Jumalan kolminaisuudesta PH siis opettaa, johdattaa ja puhuu, mutta ei yksin mitään.
Eikö vieläkään välähdä.kässätä, 112, että jumalayhteys ei puhu persoonista yhtään mitään eikä ainakaan rajoita niitä kolmeen, vaan jumalayhteys yltää meille kaikille ja on yhtä arvovaltainen kenen tahansa kautta puhuttuna, kunhan se vaan on lähtöisin Isästä Jumalasta.
Tässä esimerkki, jota vastaan on turha kenenkään väitellä:
Luuk. 10:16
"Joka kuulee teitä, se kuulee minua, ja joka hylkää teidät, hylkää minut; mutta joka minut hylkää, hylkää hänet, joka on minut lähettänyt."
- on lähde
http://hyviauutisia.wordpress.com/jumala-ja-jeesus/pyha-kolminaisuus/
Olisit voinut mainita lähteen, mistä olet kopioinut lähes koko tekstisi. Muutamat täytesanat ovat omiasi."Isä on Jumala, Poika on Jumala ja Pyhä Henki on Jumala, eikä kuitenkaan ole kolmea Jumalaa, vaan yksi Jumala."
* * * * * * *
Siinä on hyvä esimerkki Jeesuksen ja apostolien varoittamasta "on mutta ei kuitenkaan ole" lihan mukaan tehdystä harhaopista;
Matt. 5:37
"vaan olkoon teidän puheenne: 'On, on', tahi: 'ei, ei'. Mitä siihen lisätään, se on pahasta."
2. Korinttolaiskirje 1
17 "Kun minulla siis oli tämä aikomus, en kaiketi ole menetellyt kevytmielisesti? Vai PÄÄTÄNKÖ LIHAN MUKAAN, minkä päätän, niin että puheeni on sekä »on, on», että »ei, ei»?
18 Mutta Jumala sen takaa, että puheemme teille ei ole »on» ja »ei».
19 Sillä Jumalan Poika, Kristus Jeesus, jota me, minä ja Silvanus ja Timoteus, olemme teidän keskellänne saarnanneet, ei tullut ollakseen »on» ja »ei», vaan hänessä tuli »on».
20 Sillä niin monta kuin Jumalan lupausta on, kaikki ne ovat hänessä »on»; sentähden tulee hänen kauttaan myös niiden »amen», Jumalalle kunniaksi meidän kauttamme".
Kuten huomaamme, kolminaisuusoppi on selvästi se Jeesuksen ja apostolien varoittama "on mutta ei kuitenkaan ole"-oppi!- kuten huomaamme
ekivaari kirjoitti:
"Isä on Jumala, Poika on Jumala ja Pyhä Henki on Jumala, eikä kuitenkaan ole kolmea Jumalaa, vaan yksi Jumala."
* * * * * * *
Siinä on hyvä esimerkki Jeesuksen ja apostolien varoittamasta "on mutta ei kuitenkaan ole" lihan mukaan tehdystä harhaopista;
Matt. 5:37
"vaan olkoon teidän puheenne: 'On, on', tahi: 'ei, ei'. Mitä siihen lisätään, se on pahasta."
2. Korinttolaiskirje 1
17 "Kun minulla siis oli tämä aikomus, en kaiketi ole menetellyt kevytmielisesti? Vai PÄÄTÄNKÖ LIHAN MUKAAN, minkä päätän, niin että puheeni on sekä »on, on», että »ei, ei»?
18 Mutta Jumala sen takaa, että puheemme teille ei ole »on» ja »ei».
19 Sillä Jumalan Poika, Kristus Jeesus, jota me, minä ja Silvanus ja Timoteus, olemme teidän keskellänne saarnanneet, ei tullut ollakseen »on» ja »ei», vaan hänessä tuli »on».
20 Sillä niin monta kuin Jumalan lupausta on, kaikki ne ovat hänessä »on»; sentähden tulee hänen kauttaan myös niiden »amen», Jumalalle kunniaksi meidän kauttamme".
Kuten huomaamme, kolminaisuusoppi on selvästi se Jeesuksen ja apostolien varoittama "on mutta ei kuitenkaan ole"-oppi!Room. 9:5
"heidän ovat isät, ja heistä on
KRISTUS lihan puolesta, hän, joka on yli kaiken,
JUMALA, ylistetty iankaikkisesti, amen!"
"Whose are the fathers, and of whom as concerning the flesh Christ came , who is over all,
GOD blessed for ever. Amen."
"welcher auch sind die Väter, und aus welchen Christus herkommt nach dem Fleisch, der da ist
GOTT über alles, gelobt in Ewigkeit. Amen."
"Dem tillhöra ock fäderna, och från dem är Kristus kommen efter köttet, han som är över allting,
GUD, högtlovad i evighet, amen."
"quorum patres et ex quibus Christus secundum carnem qui est super omnia
DEUS benedictus in saecula amen"
"ων οι πατερες και εξ ων ο χριστος το κατα σαρκα ο ων επι παντων
θεος (THEOS) ευλογητος εις τους αιωνας αμην"
"et les patriarches, et de qui est issu, selon la chair, le Christ, qui est au-dessus de toutes choses,
DIEU béni éternellement. Amen!"
"Joiden myös isät ovat, joista Kristus lihan puolesta syntynyt on, joka on
JUMALA ylitse kaikkein ylistetty ijankaikkisesti, amen!"
"de som fedrene tilhører, og som Kristus er kommet fra efter kjødet, han som er
GUD over alle ting, velsignet i evighet. Amen."
"To them belong the patriarchs, and from them, according to the flesh, Christ [I.e. the Messiah] descended, who is
GOD over all, blessed forever. Amen." ekivaari kirjoitti:
"Isä on Jumala, Poika on Jumala ja Pyhä Henki on Jumala, eikä kuitenkaan ole kolmea Jumalaa, vaan yksi Jumala."
* * * * * * *
Siinä on hyvä esimerkki Jeesuksen ja apostolien varoittamasta "on mutta ei kuitenkaan ole" lihan mukaan tehdystä harhaopista;
Matt. 5:37
"vaan olkoon teidän puheenne: 'On, on', tahi: 'ei, ei'. Mitä siihen lisätään, se on pahasta."
2. Korinttolaiskirje 1
17 "Kun minulla siis oli tämä aikomus, en kaiketi ole menetellyt kevytmielisesti? Vai PÄÄTÄNKÖ LIHAN MUKAAN, minkä päätän, niin että puheeni on sekä »on, on», että »ei, ei»?
18 Mutta Jumala sen takaa, että puheemme teille ei ole »on» ja »ei».
19 Sillä Jumalan Poika, Kristus Jeesus, jota me, minä ja Silvanus ja Timoteus, olemme teidän keskellänne saarnanneet, ei tullut ollakseen »on» ja »ei», vaan hänessä tuli »on».
20 Sillä niin monta kuin Jumalan lupausta on, kaikki ne ovat hänessä »on»; sentähden tulee hänen kauttaan myös niiden »amen», Jumalalle kunniaksi meidän kauttamme".
Kuten huomaamme, kolminaisuusoppi on selvästi se Jeesuksen ja apostolien varoittama "on mutta ei kuitenkaan ole"-oppi!onkaan se Kaikkivaltias Ylijumala, jonka ei tarvitse rukoilla muita jumalia?
2. Kor. 1:3
"Kiitetty olkoon meidän Herramme Jeesuksen Kristuksen JUMALA ja ISÄ, laupeuden ISÄ ja kaiken lohdutuksen Jumala",
Siis Kristus on Laupeus, ja Isä on sen Jumala!
Ef. 1:3
"Ylistetty olkoon meidän Herramme JEESUKSEN KRISTUKSEN JUMALA ja ISÄ, joka on siunannut meitä taivaallisissa kaikella hengellisellä siunauksella Kristuksessa",
Ef. 1:17
"anoen, että meidän Herramme JEESUKSEN KRISTUKSEN JUMALA, KIRKKAUDEN ISÄ, antaisi teille viisauden ja ilmestyksen Hengen hänen tuntemisessaan"
Siis Kristus on Jumalan kirkkaus, ei koko Jumala, vaan Isä on Kirkkauden Jumala ja Isä.
1. Piet. 1:3
"Ylistetty olkoon meidän Herramme JEESUKSEN KRISTUKSEN JUMALA ja ISÄ, joka suuren laupeutensa mukaan on uudestisynnyttänyt meidät elävään toivoon Jeesuksen Kristuksen kuolleistanousemisen kautta",
Jeesuksen opetuksen mukaan jokainen, jolle Jumalan sana on tullut Jumalan siunauksena, on siunattu jumala, [Joh. 10:35] ja juuri sitä Room.9:5 jakeessa alkuteksi sanoo; "iäisyyksiksi siunattu jumala", siis Isän Jumalan siunaama, kuten tässä myös me olemme Isän siunaamia jumalia;
Luuk. 10:16
"Joka kuulee teitä, se kuulee minua, ja joka hylkää teidät, hylkää minut; mutta joka minut hylkää, hylkää hänet, joka on minut lähettänyt."- 112
ekivaari kirjoitti:
"Isä on Jumala, Poika on Jumala ja Pyhä Henki on Jumala, eikä kuitenkaan ole kolmea Jumalaa, vaan yksi Jumala."
* * * * * * *
Siinä on hyvä esimerkki Jeesuksen ja apostolien varoittamasta "on mutta ei kuitenkaan ole" lihan mukaan tehdystä harhaopista;
Matt. 5:37
"vaan olkoon teidän puheenne: 'On, on', tahi: 'ei, ei'. Mitä siihen lisätään, se on pahasta."
2. Korinttolaiskirje 1
17 "Kun minulla siis oli tämä aikomus, en kaiketi ole menetellyt kevytmielisesti? Vai PÄÄTÄNKÖ LIHAN MUKAAN, minkä päätän, niin että puheeni on sekä »on, on», että »ei, ei»?
18 Mutta Jumala sen takaa, että puheemme teille ei ole »on» ja »ei».
19 Sillä Jumalan Poika, Kristus Jeesus, jota me, minä ja Silvanus ja Timoteus, olemme teidän keskellänne saarnanneet, ei tullut ollakseen »on» ja »ei», vaan hänessä tuli »on».
20 Sillä niin monta kuin Jumalan lupausta on, kaikki ne ovat hänessä »on»; sentähden tulee hänen kauttaan myös niiden »amen», Jumalalle kunniaksi meidän kauttamme".
Kuten huomaamme, kolminaisuusoppi on selvästi se Jeesuksen ja apostolien varoittama "on mutta ei kuitenkaan ole"-oppi!yhteys tälle on ja ei opillesi ei kyllä viittaa mitenkään Jeesuksen Jumaluuteen vaan siihen, että kaikki lupaukset ovat Jeesuksessa ON.
Mutta sinähän käytät Raamattua niinkuin haluat.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 924587
Onko jollakin navetassa kuolleita eläimiä
Onko totta mitä facebookissa kirjoitetaan että jonkun navetassa olisi kuolleita eläimiä? Mitä on tapahtunut?803703Pekka Aittakumpu ja Jenni Simula kiistävät väitetyn aviorikoksen
"Yleisessä tiedossa oleva asia”, sanovat Kalevan lähteet https://www.kaleva.fi/pekka-aittakumpu-ja-jenna-simula-ki1303081Minä en ala kenenkään perässä juoksemaan
Voin jopa rakastaa sinua ja kääntää silti tunteeni pois. Tunteetkin hälvenevät aikanaan, poissa silmistä poissa mielestä1152605Miksi olet riittämätön kaivatullesi?
Mistä asioista tunnet riittämättömyyden tunnetta kaipaamaasi ihmistä kohtaan? Miksi koet, että et olisi tarpeeksi hänell1292524- 432121
Tiedän, että emme yritä mitään
Jos kohtaamme joskus ja tilaisuus on sopiva, voimme jutella jne. Mutta kumpikaan ei aio tehdä muuta konkreettista asian282047Aloitetaan puhtaalta pöydältä
Mukavaa iltaa mukaville. 😊 ❤️ ⚜️ Minusta ei kaikki täällä tykkää, eikä tarvitsekaan. Kun eivät ymmärrä, niin sitten ei2251810Näin pitkästä aikaa unta sinusta
Oltiin yllättäen jossain julkisessa saunassa ja istuttiin vierekkäin, siellä oli muitakin. Pahoittelin jotain itsessäni91697- 881649