Sanotaan, että meillä on vaikkapa parin kolmen lauseen mittainen ajatus.
Joukko pieniä yhteenkasvaneita sanoja, kuin itsenäisesti toimivia organismeja, linqvistisiä "transformereita", eräänlaisessa "kielen maailman" cyberavaruudessa.
Kieli sanalla on kaksoismerkitys: fyysinen kieli ja kieli ajatteluna. Onko kielellinen ajattelu aisti, jolla kielen tavoin maistamme oman mielemme.
Tietääksemme kuinka elää, ja oppiaksemme magiaa eli ajatuksilla ja teoilla vaikuttamista, meidän on runollisesti ja miksei hieman hedonistisestikin sukellettava alastomana elämän mereen.
Ilman kunnon fiiliksiä on mahdotonta saada tarpeeksi virtaa kaikkein korkeampiin älyllisiin ja emotionaalisiin elimiin. Zen-munkkejakin on ilmeisesti valaistunut kun joku on pieraissut tai lyönyt kätensä yhteen kesken meditaation. Aivan kuin jokin hermostollinen tai sähkömagneettinen energiapiikki antaisi mahdollisuuden avata oven uuteen huoneeseen tajunnan kartanossa, johon valoa hohtava tietoisuus saman tien virtaa leikkisästi kuin raikas ilma.
Magia, filosofia, sisäinen alkemia... ne kuivuvat kaikki pahvisiksi kulisseiksi ilman kunnon fiiliksiä. Kuka haluaisi surffata, jos siitä ei tulisi kunnon fiilikset? Ei kukaan siellä aallon harjalla haluaisi keikkua jos ei se tuntuisi miltään.
Ei filosofointikaan ole hauskaa ilman kunnon fiiliksiä! Tarvitaan menoa ja meininkiä, härskisti tanssivia ihmisiä ja jazz deviliä. Että saadaan jengi mehuihin!
Ilman mehuja on kurjaa filosofoida. Kun antaa elämän todella koskettaa sydäntä, silloin mehut virtaavat niin että surffilaudalle tulee jälleen käyttöä ja lopuksi voidaan vielä harjoittaa logiikkaa ja päättelyä kaiken tuon elämänkokemuksista saadun opetuksen kiteyttämiseksi.
Alkoholismi ei ole soveliasta maagikolle. Etanoli kuivattaa ja surkastuttaa aivoja ja vahingoittaa koko hermojärjestelmää, vähentäen juuri sitä herkkyyttä jota shamaanit, papit ja mystikot vaivailla vaalivat. En suosittele runsasta käyttöä.
Eikä ole hyvä myöskään kuiva asenne. Vanha kalpea valkopartainen tomuinen ukko valkoisessa kaavussa istuu ajattelemassa puhdasta hyvyyttä valkoisessa toogassaan valkoisen marmorilohkareen päällä hiekan ja kitukasvuisten piikkipensaiden ympäröimänä, ajatellen abstrakteja ja matemaattisia asioita päänsä yläpuolella leijailevan ajatuskuplan sisällä olevassa maailmassa, jossa hänen mielensä minä ratkoo linqvistisiä dilemmoita ja arvoituksia.
Kuinka paljon holistisempia ajatuksia hän voisikaan saada jos yhtäkkiä ohi kulkisi kurvikas neito tai ukkonen jyrähtäisi?
Kunnon elämä on maagis-mystis-filosofis-tieteellistä jytää ja hulinaa niin että tyrät rytkyy! Rakastan musiikkia, jossa on muhkeat bassot. Ja välillä musiikin täytyy hyväillä niinkuin viileä silkki. Se on kuin pinta, jota vasten painautuessa voi tuntea oman sielunsa.
Parin-kolmen lauseen mittainen
29
1458
Vastaukset
- Qad
Jos vertailemme lyhyesti asiaankuuluvia ilmiöitä, huomaamme, että mystis-maaginen mallintaa kokonaiskuvaa käyttäen hyödykseen esimerkiksi vastuuntuntoisten yhteistyökumppaneiden aatteellisia intressejä.
- Kiva vempain. - Revlove
mutta teekkarihuumoria tulee silti joka tuutista.
- Saag Paneer
Revlove kirjoitti:
mutta teekkarihuumoria tulee silti joka tuutista.
Teekkari olkoon se, joka sen teekkarihuumoriksi kokee. Siitä vaan reflektoimaan! Kun pohdiskelet joka lauseen syvällistä olemusta, huomaat että homma toimii kuin Tapsa Rautavaaran haastattelut: joka lause täyttä asiaa.
Magiaa tämäkin. - Revlove
Saag Paneer kirjoitti:
Teekkari olkoon se, joka sen teekkarihuumoriksi kokee. Siitä vaan reflektoimaan! Kun pohdiskelet joka lauseen syvällistä olemusta, huomaat että homma toimii kuin Tapsa Rautavaaran haastattelut: joka lause täyttä asiaa.
Magiaa tämäkin.Minua kuitenkin kiinnostaa enemmän ihmisten tuottama puppu, koska ihmiset myös kuuntelevat, eivätkä ainoastaan suolla jotain valmiiksi ohjelmoitua.
- Saag Paneer
Revlove kirjoitti:
Minua kuitenkin kiinnostaa enemmän ihmisten tuottama puppu, koska ihmiset myös kuuntelevat, eivätkä ainoastaan suolla jotain valmiiksi ohjelmoitua.
>>ihmiset myös kuuntelevat, eivätkä ainoastaan suolla jotain valmiiksi ohjelmoitua.
- Revlove
Saag Paneer kirjoitti:
>>ihmiset myös kuuntelevat, eivätkä ainoastaan suolla jotain valmiiksi ohjelmoitua.
"Mistä tiedät?"
Onhan niillä korvat. - Saag Paneer
Revlove kirjoitti:
"Mistä tiedät?"
Onhan niillä korvat.>>Onhan niillä korvat.
- Revlove
Saag Paneer kirjoitti:
>>Onhan niillä korvat.
Voit kysyä mielipidettäni puppulausegeneraattorilta, niin säästyy vaivaa. Todennäköisesti vastaus on myös laadukkaampi ja objektiivisempi, koska sitä ei ole tarpeettomasti sotkettu inhimillisillä tunteilla, reaktioilla ja väärinkäsityksillä.
- Saag Paneer
Revlove kirjoitti:
Voit kysyä mielipidettäni puppulausegeneraattorilta, niin säästyy vaivaa. Todennäköisesti vastaus on myös laadukkaampi ja objektiivisempi, koska sitä ei ole tarpeettomasti sotkettu inhimillisillä tunteilla, reaktioilla ja väärinkäsityksillä.
>>Voit kysyä mielipidettäni puppulausegeneraattorilta, niin säästyy vaivaa. Todennäköisesti vastaus on myös laadukkaampi ja objektiivisempi, koska sitä ei ole tarpeettomasti sotkettu inhimillisillä tunteilla, reaktioilla ja väärinkäsityksillä.
- kirjis
Saag Paneer kirjoitti:
>>Voit kysyä mielipidettäni puppulausegeneraattorilta, niin säästyy vaivaa. Todennäköisesti vastaus on myös laadukkaampi ja objektiivisempi, koska sitä ei ole tarpeettomasti sotkettu inhimillisillä tunteilla, reaktioilla ja väärinkäsityksillä.
Dialogi ei ole monologin/yksinpuhelun vastakohta (vuoropuhelu), vaan tarkoittaa logoksen läpimenemistä tai jotain sinnepäin. Dialogihan on Krishnamurtin, Bohmin, Platonin ym. suosittama filosofinen jutskausmetodi mystiikkaan, oivallukseen tai mihin lie. Tiedä häntä, toimiiko dialogi kirjoituksessa, mutta aina sopii yrittää.
Väittelyn vastakohtana ymmärrystä avartavaa ja oivallusta avaavaa dialogia kutsutaan myös keskustelun virtaan heittäytymiseksi, mutta kreikkalaisella ja suomalaisella sanalla on vissit eronsa. Keskustelulla on 'keski', jonka ympärillä se pyörii. Keskustelun 'keski' ei ole välttämättä temaattinen aihe, vaan sen tyyppiesimerkki on pikemminkin nuotiopiiri, jossa tulen ympärillä turinoidaan ja tarinoidaan ja ollaan hiljaa, kuunnellaan ja jaetaan kokemusta. - Saag Paneer
kirjis kirjoitti:
Dialogi ei ole monologin/yksinpuhelun vastakohta (vuoropuhelu), vaan tarkoittaa logoksen läpimenemistä tai jotain sinnepäin. Dialogihan on Krishnamurtin, Bohmin, Platonin ym. suosittama filosofinen jutskausmetodi mystiikkaan, oivallukseen tai mihin lie. Tiedä häntä, toimiiko dialogi kirjoituksessa, mutta aina sopii yrittää.
Väittelyn vastakohtana ymmärrystä avartavaa ja oivallusta avaavaa dialogia kutsutaan myös keskustelun virtaan heittäytymiseksi, mutta kreikkalaisella ja suomalaisella sanalla on vissit eronsa. Keskustelulla on 'keski', jonka ympärillä se pyörii. Keskustelun 'keski' ei ole välttämättä temaattinen aihe, vaan sen tyyppiesimerkki on pikemminkin nuotiopiiri, jossa tulen ympärillä turinoidaan ja tarinoidaan ja ollaan hiljaa, kuunnellaan ja jaetaan kokemusta.Emmehän täällä ole vastakohtia hakemassakaan, vai mitä?
Se missä merkityksessä dialogisuus kulloinkin esiintyy riippuu kontekstista. Sama pätee "kirjoitukseen". Krishnamurtin filosofista jutskausmetodia ei ole ensisijaisesti tarkoitettu internetin keskustelupalstalle. Ydinkysymys lieneekin, mitä "kirjoitus" ja "dialogi" toimittavat ja miten toimivat tällaisessa ympäristössä?
Vaikka palstan toimintaa kuvaillaan "keskusteluksi", niin onko se sitä? Ei minun mielestäni ainakaan perinteisessä mielessä. Mitä se sitten on? - Saag Paneer
kirjis kirjoitti:
Dialogi ei ole monologin/yksinpuhelun vastakohta (vuoropuhelu), vaan tarkoittaa logoksen läpimenemistä tai jotain sinnepäin. Dialogihan on Krishnamurtin, Bohmin, Platonin ym. suosittama filosofinen jutskausmetodi mystiikkaan, oivallukseen tai mihin lie. Tiedä häntä, toimiiko dialogi kirjoituksessa, mutta aina sopii yrittää.
Väittelyn vastakohtana ymmärrystä avartavaa ja oivallusta avaavaa dialogia kutsutaan myös keskustelun virtaan heittäytymiseksi, mutta kreikkalaisella ja suomalaisella sanalla on vissit eronsa. Keskustelulla on 'keski', jonka ympärillä se pyörii. Keskustelun 'keski' ei ole välttämättä temaattinen aihe, vaan sen tyyppiesimerkki on pikemminkin nuotiopiiri, jossa tulen ympärillä turinoidaan ja tarinoidaan ja ollaan hiljaa, kuunnellaan ja jaetaan kokemusta.Olisko se sitten "monologi" jotain "yhdestä järjestä"?
Sitä paitsi kyllä ainakin Wikin mukaan tuossa on jonkinlaisesta vuoropuhelusta kyse edelleen.
http://fi.wikipedia.org/wiki/Sokraattinen_dialogi - kirjis
Saag Paneer kirjoitti:
Emmehän täällä ole vastakohtia hakemassakaan, vai mitä?
Se missä merkityksessä dialogisuus kulloinkin esiintyy riippuu kontekstista. Sama pätee "kirjoitukseen". Krishnamurtin filosofista jutskausmetodia ei ole ensisijaisesti tarkoitettu internetin keskustelupalstalle. Ydinkysymys lieneekin, mitä "kirjoitus" ja "dialogi" toimittavat ja miten toimivat tällaisessa ympäristössä?
Vaikka palstan toimintaa kuvaillaan "keskusteluksi", niin onko se sitä? Ei minun mielestäni ainakaan perinteisessä mielessä. Mitä se sitten on?>>>Vaikka palstan toimintaa kuvaillaan "keskusteluksi", niin onko se sitä? Ei minun mielestäni ainakaan perinteisessä mielessä. Mitä se sitten on?
- kirjis
Saag Paneer kirjoitti:
Olisko se sitten "monologi" jotain "yhdestä järjestä"?
Sitä paitsi kyllä ainakin Wikin mukaan tuossa on jonkinlaisesta vuoropuhelusta kyse edelleen.
http://fi.wikipedia.org/wiki/Sokraattinen_dialogiWikipediaa ei käy vastaan väittäminen. Wikipedia on Auktoriteetti. Ansaitusti ja tunnustetusti. Sillä pitäähän sitä joku roti.
- Saag Paneer
kirjis kirjoitti:
Wikipediaa ei käy vastaan väittäminen. Wikipedia on Auktoriteetti. Ansaitusti ja tunnustetusti. Sillä pitäähän sitä joku roti.
Wiki on demokraattinen. Siinä on turha elitistin elvistellä, kun kaiken voi auktorisoida Wikillä.
Tulee mieleeni Romanowskin Oton lausahdus tietokoneesta musiikinteossa: "Tietokone on ongelma perinteisille muusikoille ja säveltäjille, koska tietokoneen avulla vammaiset ja soittotaidottomatkin voivat luoda korkeatasoista musiikkia."
Ja nyt on keksitty käännösohjelmat ja puppulausegeneraattorit. - Saag Paneer
kirjis kirjoitti:
>>>Vaikka palstan toimintaa kuvaillaan "keskusteluksi", niin onko se sitä? Ei minun mielestäni ainakaan perinteisessä mielessä. Mitä se sitten on?
>>Mitä sitten on "nettikeskustelu" ja miten se eroaa netittömästä keskustelusta?
- Saag Paneer
kirjis kirjoitti:
>>>Vaikka palstan toimintaa kuvaillaan "keskusteluksi", niin onko se sitä? Ei minun mielestäni ainakaan perinteisessä mielessä. Mitä se sitten on?
Ihminen kuulemma haluaa oppia koko ajan ja oppiikin. Opettajien ongelmana on vain löytää tapa millä ohjata oppilas oppimaan sitä mitä opettaja tahtoo. Jos oppilas tahtoo oppia jotain muuta, niin ei toimi open porkkanat ja piiskat.
Elikkästen motivaatioon tullaan.
Keskustelun kautta ihminen pyrkii oppimaan. Eikä oppimisessa ole kyse "tiedonjakamisesta" ja saamisesta (sitä varten on se Wiki) vaan pyrkimyksestä kehittyä ihmisenä ja konstruoida uusia malleja.
Luennot on harvoin kiinnostavia oppimisen näkökulmasta, yhteistoiminnallisuus sen sijaan on. - kirjis
Saag Paneer kirjoitti:
Wiki on demokraattinen. Siinä on turha elitistin elvistellä, kun kaiken voi auktorisoida Wikillä.
Tulee mieleeni Romanowskin Oton lausahdus tietokoneesta musiikinteossa: "Tietokone on ongelma perinteisille muusikoille ja säveltäjille, koska tietokoneen avulla vammaiset ja soittotaidottomatkin voivat luoda korkeatasoista musiikkia."
Ja nyt on keksitty käännösohjelmat ja puppulausegeneraattorit.http://www.leevilehto.net/google/google.asp
Wiki on kyllä demokraattinen, mutta onko se antielitistinen? Entä noituus, magia jne.? - kirjis
Saag Paneer kirjoitti:
Ihminen kuulemma haluaa oppia koko ajan ja oppiikin. Opettajien ongelmana on vain löytää tapa millä ohjata oppilas oppimaan sitä mitä opettaja tahtoo. Jos oppilas tahtoo oppia jotain muuta, niin ei toimi open porkkanat ja piiskat.
Elikkästen motivaatioon tullaan.
Keskustelun kautta ihminen pyrkii oppimaan. Eikä oppimisessa ole kyse "tiedonjakamisesta" ja saamisesta (sitä varten on se Wiki) vaan pyrkimyksestä kehittyä ihmisenä ja konstruoida uusia malleja.
Luennot on harvoin kiinnostavia oppimisen näkökulmasta, yhteistoiminnallisuus sen sijaan on.Opettamisen ensisijainen motivaatio-tavoite näyttää olevan opettaa oppilas olemaan hyppimättä nenille, kunnioittamaan sitä tai tätä auktoriteettia, instituutiota, perinnettä jne., eli käyttäytymään siivosti. Mikä on varmasti paikallaan, jos opettava järjestelmä itse käyttäytyy siivosti, eikä ole välittömän rituaalisen isänmurhan tarpeessa. Mikä taas herättää kysymyksen, tarvitaanko poisoppimista länsimaisen rituaalisen isänmurhan myytti-instituutiosta?
Toinen kysymys sitten, miten *oppia oppimaan* ja miten pätevä eli oppimaan oppinut opettaja voi hommassa auttaa. - Saag Paneer
kirjis kirjoitti:
Opettamisen ensisijainen motivaatio-tavoite näyttää olevan opettaa oppilas olemaan hyppimättä nenille, kunnioittamaan sitä tai tätä auktoriteettia, instituutiota, perinnettä jne., eli käyttäytymään siivosti. Mikä on varmasti paikallaan, jos opettava järjestelmä itse käyttäytyy siivosti, eikä ole välittömän rituaalisen isänmurhan tarpeessa. Mikä taas herättää kysymyksen, tarvitaanko poisoppimista länsimaisen rituaalisen isänmurhan myytti-instituutiosta?
Toinen kysymys sitten, miten *oppia oppimaan* ja miten pätevä eli oppimaan oppinut opettaja voi hommassa auttaa.Kasaan kasvatustieteen kehityshanketta ja nämä mainitsemasi asiat ovat just tapetilla. Varsinkin kun vielä oma teini käy yläastetta.
>>Opettamisen ensisijainen motivaatio-tavoite näyttää olevan opettaa oppilas olemaan hyppimättä nenille, kunnioittamaan sitä tai tätä auktoriteettia, instituutiota, perinnettä jne., eli käyttäytymään siivosti.>Mikä on varmasti paikallaan, jos opettava järjestelmä itse käyttäytyy siivosti, eikä ole välittömän rituaalisen isänmurhan tarpeessa.>Mikä taas herättää kysymyksen, tarvitaanko poisoppimista länsimaisen rituaalisen isänmurhan myytti-instituutiosta?>Toinen kysymys sitten, miten *oppia oppimaan* ja miten pätevä eli oppimaan oppinut opettaja voi hommassa auttaa. - kirjis
Saag Paneer kirjoitti:
Kasaan kasvatustieteen kehityshanketta ja nämä mainitsemasi asiat ovat just tapetilla. Varsinkin kun vielä oma teini käy yläastetta.
>>Opettamisen ensisijainen motivaatio-tavoite näyttää olevan opettaa oppilas olemaan hyppimättä nenille, kunnioittamaan sitä tai tätä auktoriteettia, instituutiota, perinnettä jne., eli käyttäytymään siivosti.>Mikä on varmasti paikallaan, jos opettava järjestelmä itse käyttäytyy siivosti, eikä ole välittömän rituaalisen isänmurhan tarpeessa.>Mikä taas herättää kysymyksen, tarvitaanko poisoppimista länsimaisen rituaalisen isänmurhan myytti-instituutiosta?>Toinen kysymys sitten, miten *oppia oppimaan* ja miten pätevä eli oppimaan oppinut opettaja voi hommassa auttaa.Joo, tasapäistämiskoneistot joissa koulitaan koneenosasia perustaltaan epäterveeseen systeemiin sikseen, koko sivistysvaltion koulutusjärjestelmä. Chaplinin "Modern man" ja Pink Floydin "The Wall", tiijät kyllä jutun juonen...
Ihmistaimihan oppii luonnostaan äärimmäisen tehokkaasti, kunnes oppimisesta kitketään kepillä ja porkkanalla pois kaikki aito ilo koittamalla valjastaa oppimiskyky sen tai tämän laskelmoivan hyötyajattelun palvelukseen. Mukaanlukien nykyinen "jatkuvan oppimisen" ideologia ns. työelämän tarpeisiin, jolla ei ole mitään tekemistä sen kanssa, mitä tarkoitan oppimaan oppimisella.
Olen juuri lueskelemassa permakulttuurin gurusta Fukuokasta, joka on oppinut oppimaan ja tajuaa mistä oppimisessa on perimmältään kyse:
"He believes that by expanding our intellect beyond the traditional confines of scientific knowledge and by trusting the inherent wisdom of life processes we can learn all we need to know about growing food crops. A farmer, he says, should carefully watch the cycles of nature and then work with those patterns, rather than try to
conquer and "tame" them."
Ja näin se tapahtui:
"Well, like many young people, I was having very large, ponderous thoughts about life... and my musings led to a lot of skepticism about the human condition. To add to my doubts, I became so ill during that period that there was, for a while, a question whether or not I would pull through.
Following my eventual recovery, I spent many sleepless nights wandering the streets. The morning after one such episode - when it seemed as though everything were about to explode in my brain a flash of insight came to me. I suddenly felt that all human existence is meaningless and of no intrinsic value. Humanity knows nothing of real worth at all, I decided, and every action we take is just a futile, empty effort. I also saw that nature is ideally arranged and abundant just as it is... therefore, 1 was sure that we should work in cooperation with the natural processes, rather than try to "improve" on them by conquest.
I know all this may sound preposterous, but whenever I try to put those thoughts into words, they seem to sound that way. The revelation wasn't something that can be easily explained to another person."
http://fukuokafarmingol.info/faplow.html - Saag Paneer
kirjis kirjoitti:
Joo, tasapäistämiskoneistot joissa koulitaan koneenosasia perustaltaan epäterveeseen systeemiin sikseen, koko sivistysvaltion koulutusjärjestelmä. Chaplinin "Modern man" ja Pink Floydin "The Wall", tiijät kyllä jutun juonen...
Ihmistaimihan oppii luonnostaan äärimmäisen tehokkaasti, kunnes oppimisesta kitketään kepillä ja porkkanalla pois kaikki aito ilo koittamalla valjastaa oppimiskyky sen tai tämän laskelmoivan hyötyajattelun palvelukseen. Mukaanlukien nykyinen "jatkuvan oppimisen" ideologia ns. työelämän tarpeisiin, jolla ei ole mitään tekemistä sen kanssa, mitä tarkoitan oppimaan oppimisella.
Olen juuri lueskelemassa permakulttuurin gurusta Fukuokasta, joka on oppinut oppimaan ja tajuaa mistä oppimisessa on perimmältään kyse:
"He believes that by expanding our intellect beyond the traditional confines of scientific knowledge and by trusting the inherent wisdom of life processes we can learn all we need to know about growing food crops. A farmer, he says, should carefully watch the cycles of nature and then work with those patterns, rather than try to
conquer and "tame" them."
Ja näin se tapahtui:
"Well, like many young people, I was having very large, ponderous thoughts about life... and my musings led to a lot of skepticism about the human condition. To add to my doubts, I became so ill during that period that there was, for a while, a question whether or not I would pull through.
Following my eventual recovery, I spent many sleepless nights wandering the streets. The morning after one such episode - when it seemed as though everything were about to explode in my brain a flash of insight came to me. I suddenly felt that all human existence is meaningless and of no intrinsic value. Humanity knows nothing of real worth at all, I decided, and every action we take is just a futile, empty effort. I also saw that nature is ideally arranged and abundant just as it is... therefore, 1 was sure that we should work in cooperation with the natural processes, rather than try to "improve" on them by conquest.
I know all this may sound preposterous, but whenever I try to put those thoughts into words, they seem to sound that way. The revelation wasn't something that can be easily explained to another person."
http://fukuokafarmingol.info/faplow.htmlSitten tulee tämä kymmenen pisteen kysymys: oletkos koskaan kokeillut permakulttuuria käytännössä?
"Been There, Done That." Oltiin vaimon kanssa aiheen tiimoilta koluamassa ihan Australiaa myöten.
http://www.tagari.com/
Ja paskat. Siinä matkalla nähtiin taas ikävällä tavalla filosofian ja käytännön ero. Permafilosofialla palattaisiin nopeasti takaisin keräilytalouteen ja sitä kautta perimmäisten kysymysten äärelle. Miksi näin? Mikä meni pieleen? En tiiä. Ei vaan toiminut. - Qadesha
Saag Paneer kirjoitti:
Sitten tulee tämä kymmenen pisteen kysymys: oletkos koskaan kokeillut permakulttuuria käytännössä?
"Been There, Done That." Oltiin vaimon kanssa aiheen tiimoilta koluamassa ihan Australiaa myöten.
http://www.tagari.com/
Ja paskat. Siinä matkalla nähtiin taas ikävällä tavalla filosofian ja käytännön ero. Permafilosofialla palattaisiin nopeasti takaisin keräilytalouteen ja sitä kautta perimmäisten kysymysten äärelle. Miksi näin? Mikä meni pieleen? En tiiä. Ei vaan toiminut.Äkkitsekkaus aiheesta josta puhutte täällä
http://fi.wikipedia.org/wiki/Permakulttuuri
http://wiki.rihmasto.fi/index.php?title=Permakulttuuri
Ja vaikkei tämä palsta olekaan Maamiehen tietolaari, niin mietityttää tietenkin että voisiko ihmiskunta koskaan saada aikaiseksi todella kestävää kehitystä. Jollaista voisi olla se, että keskityttäisiin mahdollisimman käsinkoskettelemattomiin "huvituksiin" tämän materian jemmaamisen sijasta sen ohella että tietenkin jokaisella pitää olla ruokaa, vaatteet ja katto pään päällä.
Alkeellisimmassa mahdollisessa maanviljelytaloudessa asia perustuu työväelle, ja aina kun tarvitaan työntekijöitä (jälkeläisiä, palkollisia tai orjia) tarvitaan myös runsasta syntyvyyttä ja tämä tietenkin johtaa liikakansoitukseen ja siihen että pitää viljellä aina vaan enemmän ja enemmän. Liekö koko viljeleminen kaiken pahan alku ja juuri, ja pitäisikö tosiaan siirtyä keräilykulttuuriin. Jossa kulttuurissa luonnollisesti syntyvyyttä on rajoitettava voimakkaasti.
Yksikään kansakunta ei osoita minkäänlaista kiinnostusta syntyvyyden rajoittamiseen kiinalaisia ehkä lukuunottamatta; päinvastoin maristaan länsimaissa syntyvyyden vähenemisestä (vähemmän kuluttajia jotka ostaisivat kaikkea sitä paskaa mitä yritysten on tuotettava saadakseen voittoa jotta yritysten omistajat voivat ostaa roskaa... huh huh.)
Ellei haluta että koko systeemi saadaan siedettävään kuntoon toistuvilla katastrofeilla jotka väkisinkin vähentävät ihmisten määrää ja palauttavat jonkinlaisen default-tilan(?) Maan päällä, niin ihmistietoisuuden pitäisi muuttua ja rutosti. - Saag Paneer
Saag Paneer kirjoitti:
Sitten tulee tämä kymmenen pisteen kysymys: oletkos koskaan kokeillut permakulttuuria käytännössä?
"Been There, Done That." Oltiin vaimon kanssa aiheen tiimoilta koluamassa ihan Australiaa myöten.
http://www.tagari.com/
Ja paskat. Siinä matkalla nähtiin taas ikävällä tavalla filosofian ja käytännön ero. Permafilosofialla palattaisiin nopeasti takaisin keräilytalouteen ja sitä kautta perimmäisten kysymysten äärelle. Miksi näin? Mikä meni pieleen? En tiiä. Ei vaan toiminut.Juu. Siirryimme tosiaan vaimon kera (tod.näk. ensimmäisten joukossa tässä maassa) toteuttamaan kokeiluluonteisesti permakulttuuria käytännössä: kahdeksan vuoden uurastuksen tuloksena oli pelkkä katastrofi. Ehkä nykyään on jo sitten liian myöhäistä. Aikidossa luonnon kanssa voittajana selviävät lähinnä aggressiivisesti leviävät tulokaslajit kuten vuohenputki, persianjättiputki, lupiinit ja muut koristepuutarhan karkulaiset. Toki, jos erikoistuminen voikukkaan ja nokkoseen on sydäntä lähellä, niin se kyllä onnistuu.
Tästä voi rakentaa sopivan metaforan ihmistaimelle. Tutkitusti maailman tehokkain opetusjärjestelmä ei ole valjastettu pedagogiseen käyttöön. Kyse on tv-viihteen rakentamista malleista ja televisiomainonnasta. Tämän jälkeen hyvänä kakkosena tulee nuoren ystäväpiiri, tämän jälkeen koti ja vasta sitten virallinen koululaitos (taitaa muuten uskonnolliset tsydeemitkin sijoittua paremmin). Mikäli suomalainen koululaitos siirtyisi permakulttuuriin, tulokseksi voisi odottaa lähinnä jenkkityyppisiä hampuriaisten lihottamia massaviihteen perässä hiihtäjiä. Niitä tulokaskasvien uhreja. - kirjis
Saag Paneer kirjoitti:
Sitten tulee tämä kymmenen pisteen kysymys: oletkos koskaan kokeillut permakulttuuria käytännössä?
"Been There, Done That." Oltiin vaimon kanssa aiheen tiimoilta koluamassa ihan Australiaa myöten.
http://www.tagari.com/
Ja paskat. Siinä matkalla nähtiin taas ikävällä tavalla filosofian ja käytännön ero. Permafilosofialla palattaisiin nopeasti takaisin keräilytalouteen ja sitä kautta perimmäisten kysymysten äärelle. Miksi näin? Mikä meni pieleen? En tiiä. Ei vaan toiminut.Ikävää että tienraivaajaproggiksesi meni mielestäsi täysin mönkään. Ei mulla oo alasta mitään kokemusta eikä tietoo, nyt sain vain päähäni alkaa opiskelemaan puutarhuriksi.
>>>vuohenputki, persianjättiputki, lupiinit ja muut koristepuutarhan karkulaiset.>Toki, jos erikoistuminen voikukkaan ja nokkoseen on sydäntä lähellä, niin se kyllä onnistuu. - Saag Paneer
Saag Paneer kirjoitti:
Sitten tulee tämä kymmenen pisteen kysymys: oletkos koskaan kokeillut permakulttuuria käytännössä?
"Been There, Done That." Oltiin vaimon kanssa aiheen tiimoilta koluamassa ihan Australiaa myöten.
http://www.tagari.com/
Ja paskat. Siinä matkalla nähtiin taas ikävällä tavalla filosofian ja käytännön ero. Permafilosofialla palattaisiin nopeasti takaisin keräilytalouteen ja sitä kautta perimmäisten kysymysten äärelle. Miksi näin? Mikä meni pieleen? En tiiä. Ei vaan toiminut.Saatanan taiteilijat! Persianpaskaputki tuli Suomeen kun sitä käytettiin Aasiasta tuotujen taideteosten pakkausmateriaalina. Se on kyllä komeen näkönen kasvi ja kukinto sellainen runsaat puoli metriä halkaisijaltaan oleva kaunis kruunu, mutta se leviää hemmetin herkästi ja on - tottakai - myrkyllinen. Pisara persianjättiputken lientä iholla aurinkoisena päivänä ja ihoon palaa tosi pahannäköinen rakkula. Sitä voi käsitellä ainoastaan hanskat kädessä ja jos sen juuresta jää palanenkin maahan, niin siitä sikiää kohta uusi yksilö.
Itse käytimmä jossain vaiheessa maanparannuskasvina cannabis sativaa. Näky oli kyllä melkoinen! Hampun siemeniä myi puutarhamessuilla kilon pusseissa joku hemmetin "Mummon yrtit" -yrittäjä. Siinä oli jonkin aikaa naapureilla ihmettelemistä, kun takapihallamme lainehti hamppupelto. Ja tiedoksi uteliaille: kyseessä on köysihamppu, josta ei tötsyä eikä tokkuraa irtoa. Näky on kyllä näkemisen arvoinen.
Emme ole edelleenkään lannoittaneet maata muuten kuin kompostilla ja hevosenpaskalla. Hevonpaskan mukana tuli viimeksi lisää mielenkiintoisia vieraita: yhtäkkiä ympäri ämpäri alkoi nousta toinen toistaan komeempia rohtosormustinkukkia. Turha kai mainitakaan, että sekin on tappavan myrkyllinen. Tosin noidat käytti niitä aikoinaan pieninä annoksina "lentämiseen" ja nykyisin lääketeollisuus tekee siitä sydänlääkkeitä (digitalis), joten permakulttuurin mukaisesti voisin perustaa ilmeisesti putiikin vaikka itsemurhaa harkitseville.
Toissakesänä päätin raivata yhden ruman kukan keskeltä puutarhaani. Menin ja rykäsin sen irti paljain käsin sillä seurauksella, että päädyin pariksi päiväksi sänkypotilaaksi syynä akotiniinimyrkytys. Sattui olemaan ukonhattu, tuo kukka kumma.
Niin että tervetuloa vaan aikidoimaan luonnon kanssa. Ruuat sen sijaan kannattaa ostaa torilta. - kirjis
Saag Paneer kirjoitti:
Sitten tulee tämä kymmenen pisteen kysymys: oletkos koskaan kokeillut permakulttuuria käytännössä?
"Been There, Done That." Oltiin vaimon kanssa aiheen tiimoilta koluamassa ihan Australiaa myöten.
http://www.tagari.com/
Ja paskat. Siinä matkalla nähtiin taas ikävällä tavalla filosofian ja käytännön ero. Permafilosofialla palattaisiin nopeasti takaisin keräilytalouteen ja sitä kautta perimmäisten kysymysten äärelle. Miksi näin? Mikä meni pieleen? En tiiä. Ei vaan toiminut.>>>Itse käytimmä jossain vaiheessa maanparannuskasvina cannabis sativaa. Näky oli kyllä melkoinen! Hampun siemeniä myi puutarhamessuilla kilon pusseissa joku hemmetin "Mummon yrtit" -yrittäjä. Siinä oli jonkin aikaa naapureilla ihmettelemistä, kun takapihallamme lainehti hamppupelto. Ja tiedoksi uteliaille: kyseessä on köysihamppu, josta ei tötsyä eikä tokkuraa irtoa. Näky on kyllä näkemisen arvoinen.>Emme ole edelleenkään lannoittaneet maata muuten kuin kompostilla ja hevosenpaskalla.>rohtosormustinkukkia. Turha kai mainitakaan, että sekin on tappavan myrkyllinen. Tosin noidat käytti niitä aikoinaan pieninä annoksina "lentämiseen" (---) sänkypotilaaksi syynä akotiniinimyrkytys. Sattui olemaan ukonhattu, tuo kukka kumma.>Niin että tervetuloa vaan aikidoimaan luonnon kanssa.>Ruuat sen sijaan kannattaa ostaa torilta.
- Saag Paneer
Saag Paneer kirjoitti:
Sitten tulee tämä kymmenen pisteen kysymys: oletkos koskaan kokeillut permakulttuuria käytännössä?
"Been There, Done That." Oltiin vaimon kanssa aiheen tiimoilta koluamassa ihan Australiaa myöten.
http://www.tagari.com/
Ja paskat. Siinä matkalla nähtiin taas ikävällä tavalla filosofian ja käytännön ero. Permafilosofialla palattaisiin nopeasti takaisin keräilytalouteen ja sitä kautta perimmäisten kysymysten äärelle. Miksi näin? Mikä meni pieleen? En tiiä. Ei vaan toiminut.>>Ette siis permapuuhassanne ("ällö sana" sano vaimo permakulttuurista) kateviljelyä koittaneet? Fukuokan hommassa kateviljelyllä ja sopivalla "rikkaruoho"- ym. synergialla lannoittamista ei periaatteessa kai tarvita ollenkaan.>Ihan kuin joku tai jokin koittas kertoo sulle jotain. En vain kuollaksenikaan keksi mitä. Et ei kai sit muuta kuin fly baby fly! ;-)>Kiitosta kiitosta, ilmoittauduin juuri Keuruulle orjatyövoimaksi kevättalkoisiin>Mut emmää sen takia puutarhahommiin nyt halaja, en vaan muuta keksi nykkun kyltyyri kyllästyttää...>(sain sen pahuksen runokirjan hiljattain harteiltani painamasta ja vaatimuksiaan vaatimasta, eli jos kiinnostaa niin tätä kautta löytyy:
http://ntamo.blogspot.com/2008/03/santeri-satama-pandal aitar-lamaheili.html
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Kiitos nainen
Kuitenkin. Olet sitten ajanmerkkinä. Tuskin enää sinua näen ja huomasitko, että olit siinä viimeisen kerran samassa paik123680MTV: Kirkossa saarnan pitänyt Jyrki 69 koki yllätyksen - Paljastaa: "Se mikä oli hyvin erikoista..."
Jyrki Linnankivi alias Jyrki 69 on rokkari ja kirkonmies. Teologiaa opiskeleva Linnankivi piti elämänsä ensimmäisen saar721934Hyväksytkö sinä sen että päättäjämme ei rakenna rauhaa Venäjän kanssa?
Vielä kun sota ehkäpä voitaisiin välttää rauhanponnisteluilla niin millä verukkeella voidaan sanoa että on hyvä asia kun5421588Kirjoita yhdellä sanalla
Joku meihin liittyvä asia, mitä muut ei tiedä. Sen jälkeen laitan sulle wappiviestin811224Olet hyvin erilainen
Herkempi, ajattelevaisempi. Toisaalta taas hyvin varma siitä mitä haluat. Et anna yhtään periksi. Osaat myös ilkeillä ja661042Yksi syy nainen miksi sinusta pidän
on se, että tykkään luomusta. Olet luonnollinen, ihana ja kaunis. Ja luonne, no, en ole tavannut vielä sellaista, joka s33988Hyödyt Suomelle???
Haluaisin asettaa teille palstalla kirjoittelevat Venäjää puolustelevat ja muut "asiantuntijat" yhden kysymyksen pohditt214888Hyvää Joulua mies!
Toivottavasti kaikki on hyvin siellä. Anteeksi että olen hieman lisännyt taakkaasi ymmärtämättä kunnolla tilannettasi, o60853- 171844
Paljastavat kuvat Selviytyjät Suomi kulisseista - 1 päivä vs 36 päivää viidakossa - Katso tästä!
Ohhoh! Yli kuukausi viidakossa voi muuttaa ulkonäköä perusarkeen aika rajusti. Kuka mielestäsi muuttui eniten: Mia Mill3778