Elämä: Onko se elämisen arvoinen?

N. Janika S.

Toinen novellini, jossa on myös parantamisen varaa. Laitoin sen luultavasti taas väärään paikkaan, mutta... Tänne sen ajattelin kuitenkin kirjoittaa.

ELÄMÄ: ONKO SE ELÄMISEN ARVOINEN?

Istun yksin keskellä kuhisevaa salia. Yritän lukea mutta turhaan. Synkät ajatukseni mieleni sekä sydämeni täyttävät. Miksi jokainen päivä on samanlainen: yhtä tuskaa, sisältä tappavaa? Sydämeni kuihtunut on, samoin sieluni. Hänen lähtönsä jälkeen mikään ei tunnu enää samalta, vaikka sen liian myöhään tajusinkin. Päivät, vuodet vierivät, ja häntä en unohtaa voi, vaikka kuinka yritän. Hänen hymynsä, äänensä ja kasvonsa mieleni täyttävät ja tuskaiset muistot eivät ota väistyäkseen. Kaiken tämän yritän unohtaa etsimällä rakkautta, mutta turhaan. Elämäni on täynnä sydänsuruja eikä yhtään valoista asiaa.

Nousen ylös ja lähden kävelemään kohti luontoa synkät ajatukseni seuranani. Vain luonto ja minä ajatuksineni. Reppuani kaivelen kunnes käsiini osuvat ne muutamat pilleripurkit, joita satun mukanani kantamaan. Kädet vapisten kaivan yhdestä purkista pillerin, jopa useamman. Nielaisen ne ja huuhdon alkoholilla. Äkkiä näkökenttäni sumenee ja ajatukseni hämärtyvät kuitenkaan erästä unohtamatta. Häntä, jota rakastan ei edes kuolema mielestäni häivyttää voi.

Tajuan, vaikkakin hieman tokkurassa erään henkilön kumartuvan ylitseni. Nyt aikani on tullut, pystyn vain ajattelemaan. Sitten ymmärrän, että henkilöllä on jokin kädessä. Viikateko? Ei, vaan kännykkä, tavallinen kännykkä. Tämä henkilö mitä ilmeisemmin on juuri soittamassa jonnekin. En kuitenkaan sumenneilta aivoiltani selkoa saa. Tunnen vain ahdistuksen ja lähenevän kuoleman, kunnes tajuni menetän.

Tietoisuus palaa vasten kasvojani. Näen vain valkoista. ''Olenko kuollut?'', kysyn ilmeisesti ääneen sitä itse tajuamatta, koska kuulen pian kaukaisen vastauksen: ''Ei, et ole. Olet sairaalassa.'' Avaan silmäni ja sydämeni lyö ylimääräisen lyönnin. Kenet siinä näänkään! Ainoan, jota koskaan olen pystynyt rakastamaan. Hän katsoo minuun silmät kyynelissä ja kysyy, miksi sen tein. Vastaan hänelle sekä sydän että ääni vapisten: ''Rakkaudesta sinuun.'' Silloin hän kysyy minulta, että olen kai aina tiennyt että hän rakastaa minua, elämänsä loppuun asti. ''En tiennyt'', vastaan ja huomaan, kuinka rakkaani sydän murtuu. Silloin hän sanoo:''Olenhan tullut tännekin asti ja löysin sinut kuoleman kielistä, kai sen täytyy merkitä jotakin?''. ''Kyllä, nyt sen huomaan. Mutta olisin halunnut tietää tuon paljon aikaisemmin.'', tuskaisena huokaan. Tämän sanottuani rakkaani nojaa kohti minua ja antaa suudelman, rakkauden suudelman. Kyyneleet sekoittuvat ja huomaan, kuinka kumpikin meistä itkee ja tällä kertaa vain yhteisestä onnestamme, jota olemme koko elämämme odottaneet, ensitapaamishetkestämme odottaneet.

2

422

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • lukija..

      Pilleripurkki ja palaset napsahtaa kohdalleen? Säälillä hankitaan rakkautta, onko se rakkautta?
      Tunteeko toinen rakkautta itsemurhalla uhkaajaan, vai pakottaako tämä itsarilla uhkaaja toisen olemaan hänen kanssaan.
      Kumman elämä on arvokkaampi kahlittu vapaus vai teeskennelty rakkaus.

      • wakemeup

        Sorry, en jaksanu lukee muuta ku pari rivii. Älä ota loukkauksena. Mä oon vaan niin helvetin väsynyt.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Nykynuoret puhuu nolosti englantia suomen sekaan, hävetkää!

      Kamalan kuuloista touhua. Oltiin ravintolassa ja viereen tuli 4 semmosta 20-25v lasta. Kaikki puhui samaan tyyliin. Nolo
      Maailman menoa
      198
      4666
    2. 57-vuotiads muka liian vanha töihin?

      On tämä sairas maailma. Mihin yli 55-vuotiaat sitten muka enää kelpaavat? Hidasta itsemurhaa tekemään, kun eläkkeelle ei
      Maailman menoa
      274
      2750
    3. 134
      1707
    4. Luovutetaanko nainen?

      En taida olla sinulle edes hyvän päivän tuttu. Nauratkin pilkallisesti jo selän takana.
      Ikävä
      67
      1401
    5. Haluatteko miellyttää kumppaninne silmää?

      Entä muita aisteja? Mitä olette valmiita tekemään sen eteen että kumppani näkisi teissä kunnioitettavan yksilön? Olette
      Sinkut
      203
      1357
    6. J-miehelle toivon

      Hyvää yötä. Voisiko nykyistä tilannetta uhmaten vielä pienintäkään toivetta olla, päästä kainaloosi joskus lepääämään.
      Ikävä
      84
      1156
    7. Miten olette lähestyneet kiinnostuksen kohdettanne?

      Keskusteluita seuranneena tilanne tuntuu usein olevan sellainen, että palstan anonyymit kaipaajat eivät ole koskaan suor
      Ikävä
      64
      1124
    8. By the way, olet

      mielessäni. Olet minulle tärkeä, niin suunnattoman tärkeä. En kestäisi sitä jos sinulle tapahtuisi jotain. Surullani ei
      Ikävä
      74
      1077
    9. Haluatko S

      vielä yrittää?
      Ikävä
      59
      1057
    10. Onko kaivattunne suosittu?

      Onko teillä paljon kilpailijoita? Mies valitettavasti näyttää olevan paljonkin naisten suosiossa :(
      Ikävä
      76
      1051
    Aihe