hammasteknikko

utelias

Onko kenelläkään kokemuksia kyseisestä linjasta? millainen työ on ammattina, millainen koulutus, palkka, onko kouluun vaikea päästä sisään jne? Kaikenlaiset kokemukset kiinnostavat. Kiitos asiallisille vastaajille!

24

31509

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • työnkuvasta

      olen alalla ja voin kertoa että työ on ainakin juuri sitä mitä olen aina toivonut voivani tehdä. päivät menevät nopeasti ja kelloa oikeastaan katsoo yleensä ja miettii "joko se on noin paljon".. työ vaatii kädentaitoja aika paljon, mutta nehän harjaantuvat myös työtä tehdessä. minun työnkuvaan kuuluu lähinnä alkumallien valu, jäljennöslusikoiden tekeminen, hammasproteesit, purentakiskot, rangat (metallivahvisteinen proteesi), erilaiset vahaukset yms.. monet saattavat erikoistua johonkin osa-alueeseen, esim. kruunuihin ja siltoihin...

      työ vaatii näppäryyttä ja työ on hyvin pikkutarkkaa, eli tarkkuutta ja huolellisuutta ja todella myös intoa tekemiseen tarvitaan, jotta jaksaa aina tehdä yhtä huolellista työtä... pidän työstä koska siinä saa "askarrella" koko päivän erilaisten materiaalien parissa (kipsi, akryyli, vaha ym ym...) ja se on niin haastavaa ja mielenkiintoista. mikään työ ei ole samanlainen, jokainen suuhan on erilainen :)

      opiskelu on helsingin ammattikorkeakoulussa. kestää 3,5 vuotta. opiskelu on aika käytäntöpainotteita, eli omissa työpisteissä harjotellaan erilaisia töitä... kouluun pääsyyn vaaditaan ainakin hahmottelukykyä (kipsin veistokoe)hmmm... kädentaitoja... ym voit myös hakea samoissa tiloissa olevaan hammaslaborantin linjalle. se on siis toisen asteen tutkinto, mutta samoja asioita (ei kaikkein vaativimpia, palkka ei tietenkään sitten sama).

      liiton tekemän tutkimuksen mukaan palkat ovat keskimäärin hammaslaborantti: 1589 e (1160-2083)
      ja hammasteknikko: 1987 e (1416-3060), suluissa minimi-maksimi...

      allergia saattaa estää alalle soveltuvuuden... kysy lisää jos haluat... tässä yleistä.

      • utelias

        valaisevasta informaatiosta! :) mmm.. voisitko mailailla jatkossa (jos suinkin vain jaksat/kerkeät) osoitteeseen [email protected]? Olisi vielä joitain kysymyksiä jäljellä.. Kiitos! :)


      • miisa

        Kuuluuko hammasteknikon kouluun mm. pakollinen saksankielen opiskelu? entä minkälaista se opiskelu käytännössä on? työllistyykö alalla hyvin?


      • kaisu
        miisa kirjoitti:

        Kuuluuko hammasteknikon kouluun mm. pakollinen saksankielen opiskelu? entä minkälaista se opiskelu käytännössä on? työllistyykö alalla hyvin?

        ei taida olla kuin yksi kurssi saksaa ja se taitaa olla ihan ammattisanastoo.. ite en oo ikinä lukenu pätkääkään saksaa...

        työllisyystilanne taitaa olla aikas hyvä!! katsokaa myös http://www.mol.fi/webammatti.cgi?ammattinumero=19120&kieli=00 (en osaa linkittää)

        opiskelu käytännössä... hmm.. no normaali päivä menee suunnilleen näin.. ensin saattaa olla pari tuntia opetusta, eli opettaja näyttää uuden työn vaiheittain ja siitä käydään teoria läpi. sitten aletaan harjoittelemaan työtä itse.. sitä saatetaan puurtaa sitten koko päivä opettajan avustuksella... tai päivän mittaan tulee muutakin luentomaista opetusta, joko ammattiopintoja (muoto-oppia, protetiikkaa) tai pakollisia perusopintoja äikkää tms... perusopinnot mennään pääosin ekana vuonna. koulun penkillä täytyy olla aikas oma-alotteinen ja aktiivinen, koska päivittäinen oppiminen työn kautta on todella omasta motivaatiosta kiinni. tuota haluan todella painottaa. tätä työtä ei opi kuin tekemällä paljon ja ajattelemalla itse...

        suosittelen myös ennen kouluun menoa, että käykää tutustumassa johonkin oman paikkakunnan hammaslaboratorioon!! eikun puhelinluettelo käteen, soitteleen paikkoihin ja tutustumaan hampaiden tekemiseen!!!


      • ???
        kaisu kirjoitti:

        ei taida olla kuin yksi kurssi saksaa ja se taitaa olla ihan ammattisanastoo.. ite en oo ikinä lukenu pätkääkään saksaa...

        työllisyystilanne taitaa olla aikas hyvä!! katsokaa myös http://www.mol.fi/webammatti.cgi?ammattinumero=19120&kieli=00 (en osaa linkittää)

        opiskelu käytännössä... hmm.. no normaali päivä menee suunnilleen näin.. ensin saattaa olla pari tuntia opetusta, eli opettaja näyttää uuden työn vaiheittain ja siitä käydään teoria läpi. sitten aletaan harjoittelemaan työtä itse.. sitä saatetaan puurtaa sitten koko päivä opettajan avustuksella... tai päivän mittaan tulee muutakin luentomaista opetusta, joko ammattiopintoja (muoto-oppia, protetiikkaa) tai pakollisia perusopintoja äikkää tms... perusopinnot mennään pääosin ekana vuonna. koulun penkillä täytyy olla aikas oma-alotteinen ja aktiivinen, koska päivittäinen oppiminen työn kautta on todella omasta motivaatiosta kiinni. tuota haluan todella painottaa. tätä työtä ei opi kuin tekemällä paljon ja ajattelemalla itse...

        suosittelen myös ennen kouluun menoa, että käykää tutustumassa johonkin oman paikkakunnan hammaslaboratorioon!! eikun puhelinluettelo käteen, soitteleen paikkoihin ja tutustumaan hampaiden tekemiseen!!!

        amk:n yhteishaun pääsykoe suorittaa juuri Helsingissä? Eikö riitä että suorittaa pääsykokeen jonkin muun amk:n sosiaali- ja terveyspuolella? Sitten vasta varsinaisiin haastattelu- jne tilaisuuksiin on kai matkattava helsinkiin?


      • kaisu
        ??? kirjoitti:

        amk:n yhteishaun pääsykoe suorittaa juuri Helsingissä? Eikö riitä että suorittaa pääsykokeen jonkin muun amk:n sosiaali- ja terveyspuolella? Sitten vasta varsinaisiin haastattelu- jne tilaisuuksiin on kai matkattava helsinkiin?

        ilman muuta täytyy tulla helsinkiin haastatteluun. yksi osa kokeesta on muun muassa kipsinveistokoe...


      • amelinda

        hei tiedät sä vaikuttaako pölyallergia tohon työhön kauheesti? ku kuitenki on mahollisuus käyttää jtn hengityssuojia jne. voisitko ystävällisesti vastata sähköpostiini: [email protected]


    • aledo

      Olen ollut alalla vuodesta 1965 ja tunnen melko hyvin koko alan kehihityksen.
      Jos olet kiinnostunut alasta oman ammatin harjoittajana niin suosittelen silloin että opiskelet nimenomaan hammasteknikoksi etkä hammaslaborantiksi.Jos taas ajattelet alaa toisen palveluksessa työskentelevän näkökulmasta suosittelen silloin vaihtoehdoksi vaikka keittiöapulaisen tointa johon pääsee ilman suurempia koulutuksiakin. Syynä tähän on suurella vehkeilyllä ajetun työehtosopimuksen taulukkopalkat jotka ovat 2007 hammaslaboratorioalan työehtosopimuksessa seuraavat.
      Hammslaborantit-Alin palkka 1298€ ja 6v.jälkeen
      1562€ (sama kuin v2005 keittiöapulaisella,lähde tilastokeskus).
      Hammasteknikko-alin palkka 1509€ ja 6v.jäjkeen
      1813€ (siivoojan keskipalkka v2005 1821€,lähde tilastokeskus).
      Toisalta jos menet toisen palvelukseen suosittelen vain Hammaslaborantiksi kouluttautumista joka tekee kaikkia samoja töitä kuin hammasteknikkokin.Korostan vielä että yleensä haettavana paikkana onkin Hammasteknikon/Hammaslaborantin paikka ammatit eivät eroa millään muulla tavalla toisistaan kuin tiettyjen oikeuksien osalta silloin kun joudutaan työskentelemään laboratoriossa yksin,siis normaalisti pitkään alalla ollut hammaslaborantti tekee koko hammasteknisen alan ammattiskaalan laidasta laitaan ja saa myös kunnolliselta työnantajalta senmukaisen palkan mikä ei ole virheellisesti laadittuihin työehtosopimuksiin millään tavalla suhteutattivissa siis sekä hammasteknikolla että hammaslaborantilla 6v jälkeen 2000 - 3000 €, jos työpaikka on alueella jossa töitä sattuu riittämään.
      Itse ala on kiva ja mielenkiintoinen sekä monipuolinen käsityöammatti.Jos aiot itsenäistyä alalla kannatta opiskella hammasteknikoksi ja myöhemmin erikoishammasteknikoksi,

      • kuuquu

        Moi, muutama kysymys:
        Mikä mahtaa olla työtilanne hammasteknikoilla pääkaupunkiseudulla?

        Onko kuinka yleistä, että maksetaan taulukkopalkan mukaisesti, vai että palkasta voi jopa neuvotella?

        Suoraan koulun penkiltä ei varmaan voi omaa yritystä perustaa, kauankohan keskimäärin menee, että siihen uskaltaa ryhtyä, eli on taidoiltaan riittävän pätevä?


    • hakija?

      Mitä matematiikan taitoja tarvitaan hammasteknikon koulutuksessa?

    • hammaspeikko11

      Joutuuko koulutuksessa paljon katselemaan opiskelutovereiden hampaita ja suuta vai onko "intimiteettisuoja" kunnossa ja kaikki anatomiat ja muut opiskellaan malleista, ei luokkakaverin leegoista?

      Siis vertailun vuoksi sairaanhoitajathan esim. harjoittelee paljon toisillaan; palpaatio, injektiot, kanylointi, nostot, potilassiirrot jne. Paljonko tähän verrattavaa on hammastekniikan koulutuksessa?

      • ht

        Hammastekniikan koulutukseen ei juurikaan kuulu kliinistä opetusta, eli kaverin suuta ei tutkita. Toki joskus saatetaan ne omatkin hampaat jäljentää ja tehdä niille esimerkiksi purentakisko harjoituksena, mutta silloinkin se tehdään itse omille hampaille.

        Kun opiskeluissa pääsee pidemmälle, on mahdollista mennä katsomaan itse tekemiään töitä potilaitten suuhun koulun yläkerrassa olevalle hammaslääkäriopiskelijoiden vastaanotolle.


      • Hamtek
        ht kirjoitti:

        Hammastekniikan koulutukseen ei juurikaan kuulu kliinistä opetusta, eli kaverin suuta ei tutkita. Toki joskus saatetaan ne omatkin hampaat jäljentää ja tehdä niille esimerkiksi purentakisko harjoituksena, mutta silloinkin se tehdään itse omille hampaille.

        Kun opiskeluissa pääsee pidemmälle, on mahdollista mennä katsomaan itse tekemiään töitä potilaitten suuhun koulun yläkerrassa olevalle hammaslääkäriopiskelijoiden vastaanotolle.

        Olen hakemassa hammasteknikon linjalle. Osaisiko joku pääsykokeen käynyt kertoa kuinka voisin kokeeseen valmistautua? Minkälaiset ovat kädentaitotestit? Kipsin veistokoe? Onko pääsykokeessa jonkinlainen kirjallinen koe myös?


    • Liianutelias

      Mulla ois kysymys ja toivoisin että joku vastaa. Että tarvitaanko hammasteknikon koulutukseen hyvä keskiarvo koulussa?

      • Liianutelias

        Ja minkä ikäsenä voi alottaa opiskelemisen? Mitä kouluoppiaineita siihen tarvii? Eli mihin kannattaa panostaa eniten?


      • VastausSinulle

        Yleensä alalle on tarvittu melko hyvä keskiarvo, mutta kaikki riippuu aina tietysti siitä, kuinka paljon hakijoita kullakin hakukerralla on ja minkä "tasoisia" hakijat ovat.

        Opiskelun voi aloittaa heti lukion tai ammattikoulun jälkeen (eli aikaisintaan 18/19 vuotiaana) jos pääsee opiskelemaan. Turkuun hammastekniikkaa voi päästä opiskelmaan myös avoimen AMK:n kautta, jos ei pääse sisään/pääsykokeisiin yhteishaussa.

        Jos hakee lukiopohjalta hammasteknikkokoulutukseen, niin kannattaa sitten panostaa niihin aineisiin, joiden ylioppilasarvosanaa katsotaan yhteishaussa. Viimeksi oli reaali tai pitkä/lyhyt matematiikka, äidinkieli ja pitkä kieli (tai lyhyt).

        Mutta jos nyt ajatellaan kouluaineista niitä, joista voi olla jotain hyötyä, niin englantia tulee tarvitsemaan hammasteknikon ammatissa, sillä alan kirjallisuutta ja tietoa on vähän suomeksi. Myös muiden kielien osaaminen on eduksi, myös ruotsin!
        Biologia ja kemia ovat yleishyödyllisiä, mutta ne voivat joissain määrin auttaa ymmärtämään jotain anatomian/fysiologian asioita sekä erilaisten materiaalien ominaisuuksia. Ja näin kädentaitoja ajatellen kuvataiteesta voi olla jotakin hyötyä.

        Hammasteknikon koulutusta vastaava alemman tason koulutus on hammaslaboranttikoulutus, jonne voi päästä peruskoulun jälkeen eli 15/16 vuotiaana. En jaksa tähän selostaa siitä (enkä tiedäkään niin paljon), mutta siitä voi lukea esim. täältä: https://opintopolku.fi/app/#!/koulutus/1.2.246.562.17.84879289118

        Hammasteknikon koulutuksesta voit lukea lisää täältä: https://opintopolku.fi/app/#!/korkeakoulu/1.2.246.562.17.19688435353


    • ommo

      Hei! Korjatkoon joku asiaa paremmin tietävä, mutta vastaan sen mitä itse tiedän omasta kokemuksesta. Eli Turun ammattikorkeakoulussa koulutetaan hammasteknikoita. Hakijoita oli keväällä 2015 lähes 700 ja 25 pääsi sisälle. 8 keskiarvolla ei ollut asiaa edes pääsykokeisiin. Pääsykoe perustui ainakin etukäteen annettuihin artikkeleihin. Sorminäppäryys ja luovuus/hyvä värisävyjen erottelukyky on eduksi ja oikeastaan välttämättömyys alalla. Jos haluaa päästä edes pääsykokeisiin, niin hyvä lukion päästötodistus (keskiarvo) pitää olla tai sitten ammatilliselta puolelta (arvostelu 1-5) siinä 5 pintaan. Itse hain lukion papereilla (keskiarvoni oli 8) enkä päässyt pääsykokeisiin. Sama homma suuhygienistipuolella, jossa oli yli 700 hakijaa ja en päässy pääsykokeeseen.

    • Prominenssi

      Olin alalla vuodesta 1964 vuoteen 2014 jolloin jäin eläkkeelle. Palkkani oli eläkkeelle jäädessä 4300€/kk ja tutkintona Hammaslaborantti. Että tässä pieni esimerkki millaiseksi hammaslaborantin palkka voi kehittyä yksityisen palveluksessa kun käsi käy ja homman osaa.

      • Anonyymi

        Juupa juu 4300 e, kas kun ei 10 000 e kuussa. Kaikkea ei pidä uskoa mitä täällä kirjoitetaan. Toki jos teet todella pitkää päivää niin tuon voit tienatakkin. Sama kun meet marketin kassalle ja teet tuplavuoroa niin tuleehan sitä 4000 e. Ylityökorvauksin näitä töitä ei tehdä koska se ei ole kannattavaa yritykselle kilpailun vuoksi. Joten palkka vaan sumplitaan jotenkin normi tuntipalkalla tai sitten et tee ylitöitä lainkaan. Totta se että voit ehkä hyvin tienatakkin yrittäjänä mutta päiväsi ovat pitkiä ja työtä tulee hammaslääkäreiltä toisinaan vähän ja toisinaan ruuhkaksi asti ja silloin palaa viikonloputkin iltojen.lisäksi. Mielestäni ainoa kohtuu työ on erikoishammasteknikolla jos on omat suorat asiakkaat, teet työsi hyvin eikänole liiaksi kilpailua. Nämä paikat on harvassa ehkä maalla minne muut eivätbhalua.

        Eli jos lomia haluat viettää niin palkkakin.pienenee. Usein jää pitämättå. Tyttärelleni olen neuvonut lukemaan pitkälle ja varmaan ammattiin.missä on työaika ja lomat sekä hyvä.palkka.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Juupa juu 4300 e, kas kun ei 10 000 e kuussa. Kaikkea ei pidä uskoa mitä täällä kirjoitetaan. Toki jos teet todella pitkää päivää niin tuon voit tienatakkin. Sama kun meet marketin kassalle ja teet tuplavuoroa niin tuleehan sitä 4000 e. Ylityökorvauksin näitä töitä ei tehdä koska se ei ole kannattavaa yritykselle kilpailun vuoksi. Joten palkka vaan sumplitaan jotenkin normi tuntipalkalla tai sitten et tee ylitöitä lainkaan. Totta se että voit ehkä hyvin tienatakkin yrittäjänä mutta päiväsi ovat pitkiä ja työtä tulee hammaslääkäreiltä toisinaan vähän ja toisinaan ruuhkaksi asti ja silloin palaa viikonloputkin iltojen.lisäksi. Mielestäni ainoa kohtuu työ on erikoishammasteknikolla jos on omat suorat asiakkaat, teet työsi hyvin eikänole liiaksi kilpailua. Nämä paikat on harvassa ehkä maalla minne muut eivätbhalua.

        Eli jos lomia haluat viettää niin palkkakin.pienenee. Usein jää pitämättå. Tyttärelleni olen neuvonut lukemaan pitkälle ja varmaan ammattiin.missä on työaika ja lomat sekä hyvä.palkka.

        Jep, taitaa aika usein kuukausipalkat tällä alalla jäädä alle 3000e. Siitä on aika pitkä matka tohon 4300 euroon.


    • Anonyymi

      Hei,
      Itse en suosittelisi alaa. Palkka on lähtökohtaisesti huono ja monessa työpaikassa ongelmia ilmapiirissä. Ja koska ala on erittäin pieni on työpaikan vaihtaminen haastavaa, jos ongelmia ilmenee omassa työpaikassa. Suosittelisin miettimään jotain muuta alaa, varsinkin jos ammattikorkeakoulussa ajattelee opiskella. Ei ole 3,5 vuoden opiskelun arvoista.
      Terveisin hammasteknikko

      • Anonyymi

        No sinäpä positiivisuuden perikuva olet, olisi kiva tietää missä firmassa työskentelet, niin voi välttää.

        t. Pian teknikko


    • Anonyymi

      Itse pääsin opiskelemaan hammastekniikkaa, ja nyt ensimmäinen lukukausi takana. Olen pitänyt todella paljon, ja ala on juuri sitä, mitä odotin. Koulutus on ollut hyvin paljon alusta asti tarkkaa laboratoriotyöskentelyä lisäksi luentoja hammaslääkäriopiskelijoiden kanssa mm. Turun yliopistolla.
      Suosittelen, jos vähääkään on kiinnostusta alaan!
      Hyvin itsenäistä, teknistä ja luovaa työtä.
      Opintoja voi jatkaa vielä lukemalla erikoishammasteknikoksi, jolloin voi ottaa itse hampaattomia potilaita.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita

      Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita – neljä Jyväskylän Outlaws MC:n jäsentä vangittu: "Määrät p
      Jyväskylä
      60
      1967
    2. Persut petti kannattajansa, totaalisesti !

      Peraujen fundamentalisteille, vaihtkaa saittia. Muille, näin sen näimme. On helppo luvata kehareille, eikä ne ymmärrä,
      Maailman menoa
      51
      1701
    3. Ei luottoa lakko maahan

      Patria menetti sovitun ksupan.
      Suomen Keskusta
      55
      1617
    4. Nähtäiskö ylihuomenna taas siellä missä viimeksikin?

      Otetaan ruokaöljyä, banaaneita ja tuorekurkkuja sinne messiin. Tehdään taas sitä meidän salakivaa.
      Ikävä
      5
      1547
    5. Sinäkö se olit...

      Vai olitko? Jostain kumman syystä katse venyi.. Ajelin sitten miten sattuu ja sanoin ääneen siinä se nyt meni😅😅... Lis
      Ikävä
      6
      1525
    6. Housuvaippojen käyttö Suomi vs Ulkomaat

      Suomessa housuvaippoja aletaan käyttämään vauvoilla heti, kun ne alkavat ryömiä. Tuntuu, että ulkomailla housuvaippoihin
      Vaipat
      6
      1445
    7. Hyvää yötä ja kauniita unia!

      Täytyy alkaa taas nukkumaan, että jaksaa taas tämän päivän haasteet. Aikainen tipu madon löytää, vai miten se ärsyttävä
      Tunteet
      8
      1326
    8. Lepakot ja lepakkopönttö

      Ajattelin tehdä lepakkopöntön. Tietääkö joku ovatko lepakot talvella lepakkopöntössä ´vai jossain muualla nukkumassa ta
      12
      1291
    9. Revi siitä ja revi siitä

      Enkä revi, ei kiinnosta hevon vittua teidän asiat ja elämä. Revi itte vaan sitä emborullaas istuessas Aamupaskalla
      Varkaus
      4
      1183
    10. Kello on puoliyö - aika lopettaa netin käyttö tältä päivältä

      Kello on 12, on aika laittaa luurit pöydälle ja sallia yörauha kaupungin asukkaille ja työntekijöille. It is past midni
      Hämeenlinna
      4
      1158
    Aihe