Mahdollisimman suuri takajarrun käyttö on edullista. Normaalit pysähtymiset ja hidastamiset kannattaa tehdä takajarrulla.
Näin säästää huoltokustannuksissa koska tuplapalat maksaa eteen huomattavasti enemmän kuin taakse.Samoin säästyy eturengas jonka pito on hyvä olla optimaalinen.varsinkin 2-päällä ajavat säästävät näin.
Sitäpaitsi viimetingassa äärimmäisen voimakkaasti jarrutettaessa kulutetaan energiaa, kuin loitommalta kaasua vähentäen, tai jopa vapaalle laittaen.
Takajarruttaminen kannatta.
46
3457
Vastaukset
- fgtyui
toinen vaihtoehto on myydä pyörä ja kävellä. se vasta onkin edullista lenkkareita menee vuodessa varmaan semmoset 1-4 kpl riippuu vähän kävely tyylista ja matkasta..
- kulutusta ?
Mulla pyörä vie kaksin ajettaessa 6-litraa sadalle, se on puolet liikaa. Tosin pyrin ajamaan taloudellisinta mahdollista matkavauhtia ilman turhia ohituksia.Mutta sillä ei näytä olevan merkittävää vaikutusta kulutukseen,bensavalo syttyy aina 250km kohdalla ja joutuu pysähtymään tankkaamaan.Mitenkä tuulisuoja vaikuttaa kulutukseen lisääkö se vai pienentää. Pitääkö laittaa lisätankki,että voi ottaa tarjousbensaa,kun sitä sattuu olemaan tarjolla.
- moinen !
Jos pystyisi pudottamaan kulutusta puoleen,(3-LIRTAA?) Säästäisi kaksien rengasparien hinnan rahaa !
Moiseen bensansäästööön päästäkseen kyllä olisi vaihdettava ilmeisesti pyörää.
- aina....
Jo mp-poliisien nopean ajon koulutuksessa opetetaan, että jarrutus aloitetaan takajarrulla ja sitten mukaan etujarru jolla viimeistellään tehokas jarrutus.
- kaatuneet
osaavat käyttää takajarrua.
Huvittaa aina keväisin lukea täältä kertomuksia kuinka pyörä kaatui yllättäen kurvissa/rampilla/parkkipaikalla vaikka vauhtia ei ollut juuri nimeksi eikä sitä irtohiekkaakaan niin kauheasti ollut.
Nykymotoristien kun ei juurikaan tarvi hiekkateitä päryytellä eikä talvellakaan ajella niin tahtoo unohtua se takajarru. Tosin, etu- ja takajarrun eron liukkaalla alustalla kyllä oppii jo polkupyörällä, tai ainakin pitäisi.
Ja sitten kun nämä kaikenmaailman turo-tyttöset ja bemarihomot julistavat takajarrun käyttökieltoa nin tarviiko sitä sitten ihmetellä jos niitä pyöriä kaatuilee ja vakuutusmaksut vaan nousee.- tuota....
Nykyään on vallalla joku ihme suuntaus, että takajarrua ei sovi tosimotoristin koskaan käyttää. Liittynee jotenkin MotoGP-kisojen matkimiseen. Niinkuin totesit kaatumisissa se sitten näkyy.
- ja tätä
tuota.... kirjoitti:
Nykyään on vallalla joku ihme suuntaus, että takajarrua ei sovi tosimotoristin koskaan käyttää. Liittynee jotenkin MotoGP-kisojen matkimiseen. Niinkuin totesit kaatumisissa se sitten näkyy.
Samainen suuntaus on ABS-jarrujen mollaaminen, se tuo katu-uskottavuutta kun Rossilla ei oo apseja niin minäkin vastustan niitä
No voi hitsit sun kanssa:)))
Mä luulen et jos ajelee moottoripyörällä ihan oikeesti niin osaa käyttää taka sekä etujarrua....
Mut tiedät sä moottorillakin voi jarruttaa,
tietyissä tilanteissa...
Eikä oo ees vaikeaa...- jarruttaa, nimittäin
dajana kirjoitti:
No voi hitsit sun kanssa:)))
Mä luulen et jos ajelee moottoripyörällä ihan oikeesti niin osaa käyttää taka sekä etujarrua....
Mut tiedät sä moottorillakin voi jarruttaa,
tietyissä tilanteissa...
Eikä oo ees vaikeaa...pahoissa alamäkipaikoissa, jos esim. ajaa vuoristoteillä ja joutuu jarruttamaan paljon.
Kaikkihan sen tietää, jos osaa mopoa ajaa, että pitkissä laskuissa yjjösellä ja kakkosella eikä jarruihin kosketa!
Ladybiker, ja edellisen ystävä jarruttaa, nimittäin kirjoitti:
pahoissa alamäkipaikoissa, jos esim. ajaa vuoristoteillä ja joutuu jarruttamaan paljon.
Kaikkihan sen tietää, jos osaa mopoa ajaa, että pitkissä laskuissa yjjösellä ja kakkosella eikä jarruihin kosketa!
Ladybiker, ja edellisen ystäväMut ladybiker,tää mun nicki on nyt meillä..
Saat kuvia siitä ,kun kerkeen laittaa sun meiliin niitä.
Kuutioita sinä ei oo,mut hevosvoimia kyllä:)
Oki nyt pois ja ladybiker enempi meilissä...- LångvikinMotörhed
dajana kirjoitti:
Mut ladybiker,tää mun nicki on nyt meillä..
Saat kuvia siitä ,kun kerkeen laittaa sun meiliin niitä.
Kuutioita sinä ei oo,mut hevosvoimia kyllä:)
Oki nyt pois ja ladybiker enempi meilissä...mulla on sulle myös lisää tuliaisia mutta meilissä
ja Bemulle kans - Vulcanin?
LångvikinMotörhed kirjoitti:
mulla on sulle myös lisää tuliaisia mutta meilissä
ja Bemulle kansMinkä kokoisen Vulcanin meinaat laittaa? 900, 1600 vai peräti 2000 kuutioisen?
- LångvikinMotörhed
Vulcanin? kirjoitti:
Minkä kokoisen Vulcanin meinaat laittaa? 900, 1600 vai peräti 2000 kuutioisen?
tuo 900, mutta taidan silti vielä koeajaa seuraavaakin...
mutta pakko tunnustaa, että Street Bobia on ikävä ja potuttaa, että ne (harrikat) on Suomessa niin naurettavan ylihintaisia - enää...
LångvikinMotörhed kirjoitti:
tuo 900, mutta taidan silti vielä koeajaa seuraavaakin...
mutta pakko tunnustaa, että Street Bobia on ikävä ja potuttaa, että ne (harrikat) on Suomessa niin naurettavan ylihintaisiaNäköjään uusissa ei enää ole tarjolla kuin 900 ja 2000 tuhatta kuutioista.
Oletko miettinyt tuota 1300 kuutioista Yamahan Midnight Staria tai V-staria. Esim. ee-speedillä hinnat noin 12-13 tuhatta.
Jos 900 kuutioista VN:ää mietit, miksi et ostaisi samalla rahalla 900 (883) kuutioista HD:n sportsteria, se on jyhky peli Shadowisi jälkeen, vaikkei rungoltaan olekaan isompi,mutta moottori on vääntävä woimakone ajella. Ja pyörä on hieno. Voi olla, että tykästyisit siihen siinä missä Street Bobiinkin. - LångvikinMotörhed
enää... kirjoitti:
Näköjään uusissa ei enää ole tarjolla kuin 900 ja 2000 tuhatta kuutioista.
Oletko miettinyt tuota 1300 kuutioista Yamahan Midnight Staria tai V-staria. Esim. ee-speedillä hinnat noin 12-13 tuhatta.
Jos 900 kuutioista VN:ää mietit, miksi et ostaisi samalla rahalla 900 (883) kuutioista HD:n sportsteria, se on jyhky peli Shadowisi jälkeen, vaikkei rungoltaan olekaan isompi,mutta moottori on vääntävä woimakone ajella. Ja pyörä on hieno. Voi olla, että tykästyisit siihen siinä missä Street Bobiinkin.miksei Sporsteri, se on vaan niin pieni, ei tule sitä menopelitunnelmaa jota haluan...että se on se macho ja se vie ja minä vikisen riemusta!
mutta mistä johtuu, että se Harleyn moottorin saundi vaan tuntuu ainoalta oikealta.
Meni jotenkin selkäytimeen se tunne, kun 18 harrikkaa pärähti käyntiin! Jyly tutui iholla ja sielussa ja se nosti semmmoisen hybriksen pintaan että kaikki muu unohtui.
Njääh, mun on pakko saada harrikka... mitä enemmän sitä ajattelen, kyse ei ole järkiajattelusta, mutta sitä minulta on turha odotaakkaan. - kyllä...
LångvikinMotörhed kirjoitti:
miksei Sporsteri, se on vaan niin pieni, ei tule sitä menopelitunnelmaa jota haluan...että se on se macho ja se vie ja minä vikisen riemusta!
mutta mistä johtuu, että se Harleyn moottorin saundi vaan tuntuu ainoalta oikealta.
Meni jotenkin selkäytimeen se tunne, kun 18 harrikkaa pärähti käyntiin! Jyly tutui iholla ja sielussa ja se nosti semmmoisen hybriksen pintaan että kaikki muu unohtui.
Njääh, mun on pakko saada harrikka... mitä enemmän sitä ajattelen, kyse ei ole järkiajattelusta, mutta sitä minulta on turha odotaakkaan.Kyllä spora sua vie yhtä iloisesti kuin Street Bobkin. Käy kokeilemassa, niin huomaat. Eikä se nyt niin pieni ole, vähintään Shadowin kokoinen ja taitaa olla painavampi.
- LångvikinMotörhed
kyllä... kirjoitti:
Kyllä spora sua vie yhtä iloisesti kuin Street Bobkin. Käy kokeilemassa, niin huomaat. Eikä se nyt niin pieni ole, vähintään Shadowin kokoinen ja taitaa olla painavampi.
en satu asumaan Heltsinksissä jossa sporat liikkuu.
Vai mitä sporaa tarkoitat? - viitsi...
LångvikinMotörhed kirjoitti:
en satu asumaan Heltsinksissä jossa sporat liikkuu.
Vai mitä sporaa tarkoitat?Mikäs sulla on? Et kai tosissasi väitä, ettet tiedä, mitä spora tässä yhteydessä tarkoittaa???
http://www.google.fi/search?q=spora hd&sourceid=navclient-ff&ie=UTF-8&rlz=1B3PBFA_fiFI256FI256 - LångvikinMotörhed
viitsi... kirjoitti:
Mikäs sulla on? Et kai tosissasi väitä, ettet tiedä, mitä spora tässä yhteydessä tarkoittaa???
http://www.google.fi/search?q=spora hd&sourceid=navclient-ff&ie=UTF-8&rlz=1B3PBFA_fiFI256FI256ny sporaa yritetään tarjota...
monelta suunnalta : )
Totuus on, että kaikki hd:t ovat NIIN ylihinnoiteltuja Suomessa, etten oikein lämpene
ajatukselle.
Tosin englantilainen matkakaverini suositteli, että ostaisin käytetyn (vaikka sit paavon) enkuista ja ajaisin sen Suomeen.
Ajaisin, hmm siis Ranskan tunneli, sieltä Tanskaan ja ison sillan yli sveduihin ja Tukholmasta laivalla TUrkkuseen. Why not?
Tässä pitää pähkäillä vielä.... - ysisatanen..
LångvikinMotörhed kirjoitti:
ny sporaa yritetään tarjota...
monelta suunnalta : )
Totuus on, että kaikki hd:t ovat NIIN ylihinnoiteltuja Suomessa, etten oikein lämpene
ajatukselle.
Tosin englantilainen matkakaverini suositteli, että ostaisin käytetyn (vaikka sit paavon) enkuista ja ajaisin sen Suomeen.
Ajaisin, hmm siis Ranskan tunneli, sieltä Tanskaan ja ison sillan yli sveduihin ja Tukholmasta laivalla TUrkkuseen. Why not?
Tässä pitää pähkäillä vielä....Ei HD:t ole Suomessa ylihinnoiteltuja sen kummemmin kuin muutkaan merkit. Täällä on vain se verotus pyörien hinnassa. Sportster 883 on markkinoiden halvimpia ysisatasia. Voithan sinä se ostaa Englannista, ajaa Suomeen ja maksaa verot, jolloin hinta on sama kuin Suomesta ostetun käytetyn, kun huomioit, että meillä myynnissä olevissa on pyynneissä noin neljäsosa ilmaa, aikansa katseltuaan sen verran saa tinkattua.
- LångvikinMotörhed
ysisatanen.. kirjoitti:
Ei HD:t ole Suomessa ylihinnoiteltuja sen kummemmin kuin muutkaan merkit. Täällä on vain se verotus pyörien hinnassa. Sportster 883 on markkinoiden halvimpia ysisatasia. Voithan sinä se ostaa Englannista, ajaa Suomeen ja maksaa verot, jolloin hinta on sama kuin Suomesta ostetun käytetyn, kun huomioit, että meillä myynnissä olevissa on pyynneissä noin neljäsosa ilmaa, aikansa katseltuaan sen verran saa tinkattua.
jotain myyjää, joka sen ilman sitä hinnasta poistaisi aikani tinkattua : ))
- näin...
LångvikinMotörhed kirjoitti:
jotain myyjää, joka sen ilman sitä hinnasta poistaisi aikani tinkattua : ))
Katselet yksityisillä myynnissä olevia pyöriä ja käyt katsomassa kiinnostavia. Niistä, mitkä kiinnostaa vielä katsomisen jälkeenkin, teet tarjouksen. Jos pyynti on yleistä tasoa, niin tarjoat noin neljänneksen alle pyynnin. Vähän aikaa kun katselee noin toimien, löytyy kyllä myyjä, joka haluaa myydä, koska hinnoissa on oikeasti ilmaa. Itse ostin viimeksi viime kesänä pyörän (perussiisti -98 dyna) , jossa oli pyynti 11900, mikä oli suurin piirtein yleistä vastaavien pyyntien tasoa. Tein tarjouksen ja kun kaveri huomasi muutamassa viikossa kysynnän puutteesta, että myyntihinnat on eri kuin pyyntihinnat, niin aikamme vänkättyämme ostin pyörän tasan yhdeksällä tonnilla, enkä ole katunut ostosta. Eli lähti just suurinpiirtein se neljäsosa.
Ja onhan tossa esim. liikkeestäkin tax-freenä aika siisti Wide Glide dyna, jolle jää hintaa reilu kymppi.
Kun katsot noiden hintoja ulkomailla ja lasket reissun kulut ja verot, niin kyllä se samoihin menee..
Eli ei muuta kuin pyöriä katselemaan ja tinkaamaan, kyllä sieltä piakkoin löytyy myyjä, joka haluaa myydä pyörän suht nopealla aikataululla, eikä roikottaa sitä jälleen ensi kevääseen myynnissä. - LångvikinMotörhed
näin... kirjoitti:
Katselet yksityisillä myynnissä olevia pyöriä ja käyt katsomassa kiinnostavia. Niistä, mitkä kiinnostaa vielä katsomisen jälkeenkin, teet tarjouksen. Jos pyynti on yleistä tasoa, niin tarjoat noin neljänneksen alle pyynnin. Vähän aikaa kun katselee noin toimien, löytyy kyllä myyjä, joka haluaa myydä, koska hinnoissa on oikeasti ilmaa. Itse ostin viimeksi viime kesänä pyörän (perussiisti -98 dyna) , jossa oli pyynti 11900, mikä oli suurin piirtein yleistä vastaavien pyyntien tasoa. Tein tarjouksen ja kun kaveri huomasi muutamassa viikossa kysynnän puutteesta, että myyntihinnat on eri kuin pyyntihinnat, niin aikamme vänkättyämme ostin pyörän tasan yhdeksällä tonnilla, enkä ole katunut ostosta. Eli lähti just suurinpiirtein se neljäsosa.
Ja onhan tossa esim. liikkeestäkin tax-freenä aika siisti Wide Glide dyna, jolle jää hintaa reilu kymppi.
Kun katsot noiden hintoja ulkomailla ja lasket reissun kulut ja verot, niin kyllä se samoihin menee..
Eli ei muuta kuin pyöriä katselemaan ja tinkaamaan, kyllä sieltä piakkoin löytyy myyjä, joka haluaa myydä pyörän suht nopealla aikataululla, eikä roikottaa sitä jälleen ensi kevääseen myynnissä.Tuolla Eagleriderilla (ne myy kolmivuotiaat pyörät pois) pähkäiltiin yhtä Fatboyta joka oli kiinnostava ja edullinen MUTTA kuljetukset, tullit ja verot päälle ei riittäneetkään; pyörässä pitää olla valmistajan todistus että pyörä noudattaa Suomen päästörajoituksia, eikä siitä voitu saada mitään takeita, että se siltikään hyväksyttäsiin täällä rekisteriin joten siihen se sitten jäi.
Otan vihjeesi mukaan kun lähden kierrokselle!
- on niin, että
70-80 prosenttia jalkajarrulla ja 30-20 kahvalla.
Tämän nyrkkisäännön opetti minulle mies, joka on enemmän motoristi kuin kaikki 24 mp-kirjoittajat yhteensä.
terveisiä vaan Ladybikerilta - lupo-loco
äärimmilleen jarruttamista ei tarvi normaali ajossa eikä laillisilla nopeuksilla, ainakaan kaupungissa. (paitsi sillon kun on pakko väistää sokeaa autoilijaa).
Maanteillä on ihan eri juttu, yllättäen tulee jotain eteen, niinku mulla, kerran hirvi, toisella kerralla auto sivutieltä. Ei siinä ollut aikaa miettiä tehojarrutusta, takapyörä lukkoon ja oikea käsi jarrukahvaa puristaen. Siitä selvisi perse mustelmilla ja muutenkin oli paikat hellinä. Hirvi jatkoi matkaansa korviaan lotkauttamatta. Autoilija sentään pysähtyi kyselemään vointiani ja samalla kirjoitimme paperit vakuutusyhtiölle ja sain korvaukst pyörän kolhuista.
Mistä muuten johtuu että tiukassa tilanteessa kaataa pyörän vasemmalle kyljelle? Vastatkaa viisaammat ja kokeneemmat. Mulla ollut mp-kortti vasta vuodesta 1958 ;o)- LångvikinMotörhed
näin on,
tiedän, että jalkajarrulla hoidetaan hommat, kahvalla vain kun tullaan jo loppusenteillä punaisiin tms ja vuorilla vaihteilla...
terveisin:
kokemuksen syvät rintaäänet jo viidennen vuoden (heh) kokemuksella, papan, isän, velipojan ja Garyn opeilla
p.s.
tuohon kaatamiseen luulen syyn löytyvän oikeakätisyydestä, jospa vasurit kertoisivat vastaavista kokemuksista? - Kra
Johtunee ainakin osittain siitä, että tien pinta on yleensä hiukan vinollaan, eli sateellakin vesi pyrkii valumaan keskeltä poispäin. Kun meillä sattuu olemaan oikeanpuoleinen liikenne, niin se pyörän takapää pyrkii lukkojarrutuksessa oikealle.
Sori kun vastasin, vaikka en olekaan kokeneempi pyöräilijä ja tuskin viisaampikaan.
Ai niin ja kun jarruttamisesta on kyse, niin itse jarruttelen yleensä aina molemmilla myös kevyemmissä jarrutuksissa, koska jos tilanne muuttuukin äkkiä tiukemmaksi on siitä helppo nopeasti kiristää jarrutusotetta. - LångvikinMotörhed
Kra kirjoitti:
Johtunee ainakin osittain siitä, että tien pinta on yleensä hiukan vinollaan, eli sateellakin vesi pyrkii valumaan keskeltä poispäin. Kun meillä sattuu olemaan oikeanpuoleinen liikenne, niin se pyörän takapää pyrkii lukkojarrutuksessa oikealle.
Sori kun vastasin, vaikka en olekaan kokeneempi pyöräilijä ja tuskin viisaampikaan.
Ai niin ja kun jarruttamisesta on kyse, niin itse jarruttelen yleensä aina molemmilla myös kevyemmissä jarrutuksissa, koska jos tilanne muuttuukin äkkiä tiukemmaksi on siitä helppo nopeasti kiristää jarrutusotetta.olet varmaan oikeammassa kuin tuo mekäläisen spekulaatio
jarruttamisestakin vastasit paremmin...
molemmat täytyy olla hollilla MUTTA Gary, mun Route leader, kyllä opetti mulle tuon "kahvat 20 jalka 80" suhdeluvun ja noudatan sitä
enkä tunne toista joka olis ajanut niin paljon eri olosuhteissa - R1150GS
LångvikinMotörhed kirjoitti:
olet varmaan oikeammassa kuin tuo mekäläisen spekulaatio
jarruttamisestakin vastasit paremmin...
molemmat täytyy olla hollilla MUTTA Gary, mun Route leader, kyllä opetti mulle tuon "kahvat 20 jalka 80" suhdeluvun ja noudatan sitä
enkä tunne toista joka olis ajanut niin paljon eri olosuhteissaVarmaan Gary ja muut tuttavasi ovat kokeneita motoristeja, mutta ihmettelen kuitenkin tuota 20/80 ohjetta. jarrujen pysäytysteho on kuitenkin täysin päinvastainen, ehkä jopa suurempi ero.
Suuresta nopeudesta tehtävä paniikkijarrutus on ehdottomasti parasta aloittaa etujarrulla ja ottaa takanen mukaan koska jotain marginaalista hyötyä silläkin loppupelissä on.
Itse en oikeastaan koskaan käytä takasta varsinaiseen jarrutukseen, ainoastaan hidas ajossa ja hiekalla. - Chopper John
R1150GS kirjoitti:
Varmaan Gary ja muut tuttavasi ovat kokeneita motoristeja, mutta ihmettelen kuitenkin tuota 20/80 ohjetta. jarrujen pysäytysteho on kuitenkin täysin päinvastainen, ehkä jopa suurempi ero.
Suuresta nopeudesta tehtävä paniikkijarrutus on ehdottomasti parasta aloittaa etujarrulla ja ottaa takanen mukaan koska jotain marginaalista hyötyä silläkin loppupelissä on.
Itse en oikeastaan koskaan käytä takasta varsinaiseen jarrutukseen, ainoastaan hidas ajossa ja hiekalla.No ehkä Garyn ohje juontaa siitä, että hän ajelee erilaisella pyörällä ja ajotapakin voi poiketa. Chopperilla cruisatessa yleensä jarrutetaan iso osa koneella ja sitten pikkuisen jarrua lopuksi. Ajotapa on kuitenkin rauhallisempi ja toivon mukaan myös muilla choppermiehillä ennakoiva, joten etäisyydet pidetään edellä ajavaan liikenteeseen ja konejarrutus riittää usein melkein pelkästään..tietty pysähtyessä pitää heivata jarrullakin vähän.
Sitten tulee sulle varmaan mielenkiintoinen pointti. Kopteri lehdessä on ollut moniosoainen artikkeli, joka jatkuu muistaakseni edelleen, omavalmisten kopterin (pitkäkeula) rakentamiseksi niin, että samalla tutkitaan tarvetta muuttaa nykyisiä määräyksiä moottoripyörää koskien. Projektissa on tekniikan asiantuntijoita ja viranomaisia mukana ja pyörää testataan nimenomaan turvallisuuden ja hallittavuuden kannalta. Projektin yksi tarkoitus on siis poikia muutoksia määräyksiin ja rajoituksiin koptereiden ja yleensä omavalmisteiden rakentamisessa sekä löytää käytäntöjä omavalmisteiden halvempaan ja vaivattomampaan, mutta silti luotettavaan testaamiseen.
Tämä projektipyörä oli taannoin mm. jarrutustestissä, jonka yhteydessä todettiin, että kyseisen pitkäkeulaisen ja isotakarenkaisen pyörän geometria on sellainen, että takajarrulla on suurempi merkitys pyörän pysähtymiseen. Sen vuoksi ko. pyörässä onkin panostettu myös hyvin tehokkaaseen takajarruun. Pitkäkeulainen projektipyörä pysähtyi jarrutuskokeissa likipitäen yhtä tehokkaasti kuin verrokkina ollut sport pyörä.
Itsekin kun ajelen chopperilla, niin kyllä takajarrupalat kuluu nopeammin. Pyörästä ja ajotavasta johtuen ei voimakkaita jarrutuksia joudu juuri koskaan tekemään ja sellaisessa hidastamisessa siltä osin, kun moottorijarrutus ei riitä, on hyvä pitää painoa takajarrulla vähän enemmän. Pyörä pysyy balanssissa paremmin ihan kokemuksen perusteella. Omani ei ole niin pitkäkeula, etteikö jarrutustehossa etupää olisi dominoiva, joten äkkijarrutuksissa kyllä tulee ihan refleksillä luotettua etujarrun voimaan ja takasta saa varoa jo senkin takia, että se lähtee helposti sujoksi ja rinnalle, niinkin on pari kertaa refleksijarrutuksessa käynyt, mutta reflekstinomaisesti tilanne on myös korjautunut ennen kuin rengas on kerinnyt juuri kiljahdusta enemmän mennä sujona... - sataa Johnia
Chopper John kirjoitti:
No ehkä Garyn ohje juontaa siitä, että hän ajelee erilaisella pyörällä ja ajotapakin voi poiketa. Chopperilla cruisatessa yleensä jarrutetaan iso osa koneella ja sitten pikkuisen jarrua lopuksi. Ajotapa on kuitenkin rauhallisempi ja toivon mukaan myös muilla choppermiehillä ennakoiva, joten etäisyydet pidetään edellä ajavaan liikenteeseen ja konejarrutus riittää usein melkein pelkästään..tietty pysähtyessä pitää heivata jarrullakin vähän.
Sitten tulee sulle varmaan mielenkiintoinen pointti. Kopteri lehdessä on ollut moniosoainen artikkeli, joka jatkuu muistaakseni edelleen, omavalmisten kopterin (pitkäkeula) rakentamiseksi niin, että samalla tutkitaan tarvetta muuttaa nykyisiä määräyksiä moottoripyörää koskien. Projektissa on tekniikan asiantuntijoita ja viranomaisia mukana ja pyörää testataan nimenomaan turvallisuuden ja hallittavuuden kannalta. Projektin yksi tarkoitus on siis poikia muutoksia määräyksiin ja rajoituksiin koptereiden ja yleensä omavalmisteiden rakentamisessa sekä löytää käytäntöjä omavalmisteiden halvempaan ja vaivattomampaan, mutta silti luotettavaan testaamiseen.
Tämä projektipyörä oli taannoin mm. jarrutustestissä, jonka yhteydessä todettiin, että kyseisen pitkäkeulaisen ja isotakarenkaisen pyörän geometria on sellainen, että takajarrulla on suurempi merkitys pyörän pysähtymiseen. Sen vuoksi ko. pyörässä onkin panostettu myös hyvin tehokkaaseen takajarruun. Pitkäkeulainen projektipyörä pysähtyi jarrutuskokeissa likipitäen yhtä tehokkaasti kuin verrokkina ollut sport pyörä.
Itsekin kun ajelen chopperilla, niin kyllä takajarrupalat kuluu nopeammin. Pyörästä ja ajotavasta johtuen ei voimakkaita jarrutuksia joudu juuri koskaan tekemään ja sellaisessa hidastamisessa siltä osin, kun moottorijarrutus ei riitä, on hyvä pitää painoa takajarrulla vähän enemmän. Pyörä pysyy balanssissa paremmin ihan kokemuksen perusteella. Omani ei ole niin pitkäkeula, etteikö jarrutustehossa etupää olisi dominoiva, joten äkkijarrutuksissa kyllä tulee ihan refleksillä luotettua etujarrun voimaan ja takasta saa varoa jo senkin takia, että se lähtee helposti sujoksi ja rinnalle, niinkin on pari kertaa refleksijarrutuksessa käynyt, mutta reflekstinomaisesti tilanne on myös korjautunut ennen kuin rengas on kerinnyt juuri kiljahdusta enemmän mennä sujona...Aina jaksaa naurattaa näissä jarrutukeskusteluissa se, että joku on tietävinään oikean tavan tehdä asia.
Siinä ei sitten sanojalla tule mieleen, että jokainen pyörä on erilainen.
Kyykyllä ei päde aivan samat säännöt kuin customilla ja pitkäkeulat ja caferacerit on oma maailmansa.
kuinka siis joku voi antaa yleispätevän neuvon toiselle?Näkemättä pyörää/tietämättä tehoja ja tuntematta sen toisen ajotapaa.Jopa seutua jossa ajelee.
Juu, asfalteissakin on eroja.
Toisella pyörällä takajarrulla aloittaminen vakauttaa pyörää, toisella moinen temppu on ihan tarpeeton, miten lie sit absien kanssa, en ole kokeillut.
Ja vaikka joku on paljon ajanut...tarvitsis tietää minkälaista pyörää on ajanut ja onko kyseinen kaveri oikea henkilö neuvomaan, esim trikekuskia ;)
Älkää niin kovin vannoko kokeneen ihmisen sanojen puolesta.Vaan ottakaa oppia ja sitten itse ajatelkaa omilla aivoillanne, käykö saatu neuvo ja viisaus omaan ajotapaan ja omaan pyörään. - 50vee
LångvikinMotörhed kirjoitti:
olet varmaan oikeammassa kuin tuo mekäläisen spekulaatio
jarruttamisestakin vastasit paremmin...
molemmat täytyy olla hollilla MUTTA Gary, mun Route leader, kyllä opetti mulle tuon "kahvat 20 jalka 80" suhdeluvun ja noudatan sitä
enkä tunne toista joka olis ajanut niin paljon eri olosuhteissaSyynä kaatumiseen vasemmalle puolelle (näin perjantain kunniaksi) ehdotan syyksi maapallon pyörimisliikkeen ja mangneettikentän komplikaatiota....jos joku on erimieltä,niin siitä vaan !
- Nimetön
Chopper John kirjoitti:
No ehkä Garyn ohje juontaa siitä, että hän ajelee erilaisella pyörällä ja ajotapakin voi poiketa. Chopperilla cruisatessa yleensä jarrutetaan iso osa koneella ja sitten pikkuisen jarrua lopuksi. Ajotapa on kuitenkin rauhallisempi ja toivon mukaan myös muilla choppermiehillä ennakoiva, joten etäisyydet pidetään edellä ajavaan liikenteeseen ja konejarrutus riittää usein melkein pelkästään..tietty pysähtyessä pitää heivata jarrullakin vähän.
Sitten tulee sulle varmaan mielenkiintoinen pointti. Kopteri lehdessä on ollut moniosoainen artikkeli, joka jatkuu muistaakseni edelleen, omavalmisten kopterin (pitkäkeula) rakentamiseksi niin, että samalla tutkitaan tarvetta muuttaa nykyisiä määräyksiä moottoripyörää koskien. Projektissa on tekniikan asiantuntijoita ja viranomaisia mukana ja pyörää testataan nimenomaan turvallisuuden ja hallittavuuden kannalta. Projektin yksi tarkoitus on siis poikia muutoksia määräyksiin ja rajoituksiin koptereiden ja yleensä omavalmisteiden rakentamisessa sekä löytää käytäntöjä omavalmisteiden halvempaan ja vaivattomampaan, mutta silti luotettavaan testaamiseen.
Tämä projektipyörä oli taannoin mm. jarrutustestissä, jonka yhteydessä todettiin, että kyseisen pitkäkeulaisen ja isotakarenkaisen pyörän geometria on sellainen, että takajarrulla on suurempi merkitys pyörän pysähtymiseen. Sen vuoksi ko. pyörässä onkin panostettu myös hyvin tehokkaaseen takajarruun. Pitkäkeulainen projektipyörä pysähtyi jarrutuskokeissa likipitäen yhtä tehokkaasti kuin verrokkina ollut sport pyörä.
Itsekin kun ajelen chopperilla, niin kyllä takajarrupalat kuluu nopeammin. Pyörästä ja ajotavasta johtuen ei voimakkaita jarrutuksia joudu juuri koskaan tekemään ja sellaisessa hidastamisessa siltä osin, kun moottorijarrutus ei riitä, on hyvä pitää painoa takajarrulla vähän enemmän. Pyörä pysyy balanssissa paremmin ihan kokemuksen perusteella. Omani ei ole niin pitkäkeula, etteikö jarrutustehossa etupää olisi dominoiva, joten äkkijarrutuksissa kyllä tulee ihan refleksillä luotettua etujarrun voimaan ja takasta saa varoa jo senkin takia, että se lähtee helposti sujoksi ja rinnalle, niinkin on pari kertaa refleksijarrutuksessa käynyt, mutta reflekstinomaisesti tilanne on myös korjautunut ennen kuin rengas on kerinnyt juuri kiljahdusta enemmän mennä sujona...Kiitti asiallisesta kommentista. Mietin kyllä kirjoittaessani tuota samaa, että puhutaanko tässä pitkäkeulista, joissa geometria on hieman toisen lainen kuin ns. vakio pyörissä.
Tahtoo vain tuommoiset jutut yleistää ja joillekkin jää vääriä luuloja.
Tapasin muutama vuosi sitten pariskunna joka oli jäänyt normaali Shadowilla tienposkeen, jarrujen häipymisen takia, syyksi selvisi takajarrut, kaveri oli kuluttanut ne niin loppuun että sylinteritkin oli tulleet ulos raudan läpi ja nesteet pellolle. Siinä hetki tuumailtiin ja kuski oli kyselemässä kuljetusta kotiin, sanoin että voithan sinä ajella kotiin, mutta käytä etujarrua, kommenttina kuului "uskaltaako sitä käyttää, eikö se ole vaarallista jarruttaa sillä". - Kra
LångvikinMotörhed kirjoitti:
olet varmaan oikeammassa kuin tuo mekäläisen spekulaatio
jarruttamisestakin vastasit paremmin...
molemmat täytyy olla hollilla MUTTA Gary, mun Route leader, kyllä opetti mulle tuon "kahvat 20 jalka 80" suhdeluvun ja noudatan sitä
enkä tunne toista joka olis ajanut niin paljon eri olosuhteissaSamaa kuin itse silloin tällöin teen.
Jos haluan tietää millainen on pitotilanne kulloinkin ajettavalla tiellä, niin selvitän asian muutamilla koejarrutuksilla. Varmistan ensin etten tule yliajetuksi testin aikana. Nopeutta sanotaan vaikka sellaiset 60...80 km/h, kytkin pohjaan ja takajarrulla lisään pikkuhiljaa voimaa polkimeen kunnes takarengas lukkiutuu hetkeksi. Sama etujarrulla, mutta veto saa olla samaan aikaan päällä. Löysään jarrukahvasta heti kun meinaa etufillari lukkiutua. Nyt on selvitetty kaksikin asiaa samalla kertaa. Kitkatilanne sekä jarrutustuntuma.
Samalla tapaa voi tehdä myös sorapintaisella tiellä. Sieltä se kulloinkin oikea jarrutustuntuma pikkuhiljaa hahmottuu ja hiipii selkärankaan. - hds
Kra kirjoitti:
Samaa kuin itse silloin tällöin teen.
Jos haluan tietää millainen on pitotilanne kulloinkin ajettavalla tiellä, niin selvitän asian muutamilla koejarrutuksilla. Varmistan ensin etten tule yliajetuksi testin aikana. Nopeutta sanotaan vaikka sellaiset 60...80 km/h, kytkin pohjaan ja takajarrulla lisään pikkuhiljaa voimaa polkimeen kunnes takarengas lukkiutuu hetkeksi. Sama etujarrulla, mutta veto saa olla samaan aikaan päällä. Löysään jarrukahvasta heti kun meinaa etufillari lukkiutua. Nyt on selvitetty kaksikin asiaa samalla kertaa. Kitkatilanne sekä jarrutustuntuma.
Samalla tapaa voi tehdä myös sorapintaisella tiellä. Sieltä se kulloinkin oikea jarrutustuntuma pikkuhiljaa hahmottuu ja hiipii selkärankaan.että takajarrua käytetään vain mutkasta lähdettäessä ettei keuli yli.Mutkaan tultaessahan takarengas on monesti ilmassa jossa jarru ei pidä.
- vanaha ukko
hds kirjoitti:
että takajarrua käytetään vain mutkasta lähdettäessä ettei keuli yli.Mutkaan tultaessahan takarengas on monesti ilmassa jossa jarru ei pidä.
Mihin tässä enää uskoo? Pitääpä jo omia jarrtus käyttäytymisiä alkaa miettimään. (hmmm)
Ainahan tuo on pysähtyny, joskus on pitänyt jarruttaa rajusti, mutta onneksi 99% tilanteista on ollut ihan peace of cake - eli nou hätä.
Kai se on takaraivossa, ja suojelusenkeli on ollut mukana.
Mukavia kelejä kaikille terveisin vanaha ukko ja aikas uusi 1300. - LångvikinMotörhed
Chopper John kirjoitti:
No ehkä Garyn ohje juontaa siitä, että hän ajelee erilaisella pyörällä ja ajotapakin voi poiketa. Chopperilla cruisatessa yleensä jarrutetaan iso osa koneella ja sitten pikkuisen jarrua lopuksi. Ajotapa on kuitenkin rauhallisempi ja toivon mukaan myös muilla choppermiehillä ennakoiva, joten etäisyydet pidetään edellä ajavaan liikenteeseen ja konejarrutus riittää usein melkein pelkästään..tietty pysähtyessä pitää heivata jarrullakin vähän.
Sitten tulee sulle varmaan mielenkiintoinen pointti. Kopteri lehdessä on ollut moniosoainen artikkeli, joka jatkuu muistaakseni edelleen, omavalmisten kopterin (pitkäkeula) rakentamiseksi niin, että samalla tutkitaan tarvetta muuttaa nykyisiä määräyksiä moottoripyörää koskien. Projektissa on tekniikan asiantuntijoita ja viranomaisia mukana ja pyörää testataan nimenomaan turvallisuuden ja hallittavuuden kannalta. Projektin yksi tarkoitus on siis poikia muutoksia määräyksiin ja rajoituksiin koptereiden ja yleensä omavalmisteiden rakentamisessa sekä löytää käytäntöjä omavalmisteiden halvempaan ja vaivattomampaan, mutta silti luotettavaan testaamiseen.
Tämä projektipyörä oli taannoin mm. jarrutustestissä, jonka yhteydessä todettiin, että kyseisen pitkäkeulaisen ja isotakarenkaisen pyörän geometria on sellainen, että takajarrulla on suurempi merkitys pyörän pysähtymiseen. Sen vuoksi ko. pyörässä onkin panostettu myös hyvin tehokkaaseen takajarruun. Pitkäkeulainen projektipyörä pysähtyi jarrutuskokeissa likipitäen yhtä tehokkaasti kuin verrokkina ollut sport pyörä.
Itsekin kun ajelen chopperilla, niin kyllä takajarrupalat kuluu nopeammin. Pyörästä ja ajotavasta johtuen ei voimakkaita jarrutuksia joudu juuri koskaan tekemään ja sellaisessa hidastamisessa siltä osin, kun moottorijarrutus ei riitä, on hyvä pitää painoa takajarrulla vähän enemmän. Pyörä pysyy balanssissa paremmin ihan kokemuksen perusteella. Omani ei ole niin pitkäkeula, etteikö jarrutustehossa etupää olisi dominoiva, joten äkkijarrutuksissa kyllä tulee ihan refleksillä luotettua etujarrun voimaan ja takasta saa varoa jo senkin takia, että se lähtee helposti sujoksi ja rinnalle, niinkin on pari kertaa refleksijarrutuksessa käynyt, mutta reflekstinomaisesti tilanne on myös korjautunut ennen kuin rengas on kerinnyt juuri kiljahdusta enemmän mennä sujona...vastaustani...
sehän on ihan selvä, että eri tyyppisissä pyörissä , ajotavoissa ja ajoalustalla vaihtelee nuo "nyrkkisäännöt" enkä itse tiedä muista kuin customilla ajosta, enkä vielä siitäkään tarpeeksi. - Elli-.
vanaha ukko kirjoitti:
Mihin tässä enää uskoo? Pitääpä jo omia jarrtus käyttäytymisiä alkaa miettimään. (hmmm)
Ainahan tuo on pysähtyny, joskus on pitänyt jarruttaa rajusti, mutta onneksi 99% tilanteista on ollut ihan peace of cake - eli nou hätä.
Kai se on takaraivossa, ja suojelusenkeli on ollut mukana.
Mukavia kelejä kaikille terveisin vanaha ukko ja aikas uusi 1300.Kun tulee mutkaan sopivalla vauhdilla,ei tarvise jarruttaa ollenkaan,vaan lisätä vauhtia mutkan avauduttua. Käsittämätöntä puhetta ,että tarvitsee normaalilla ajolla jarruttaa mutkaan?...pikkukalliot ilmeisesti kuvittelee ajavansa jonkun kanssa kilpaa. Käy hieman sääliksi heikkoa aivotoimintaa.
- LångvikinMotörhed
Elli-. kirjoitti:
Kun tulee mutkaan sopivalla vauhdilla,ei tarvise jarruttaa ollenkaan,vaan lisätä vauhtia mutkan avauduttua. Käsittämätöntä puhetta ,että tarvitsee normaalilla ajolla jarruttaa mutkaan?...pikkukalliot ilmeisesti kuvittelee ajavansa jonkun kanssa kilpaa. Käy hieman sääliksi heikkoa aivotoimintaa.
oletko sinä paljonkin kokenut motoristi kun noin kirjoitat?
Eka lause on ookoo mutta toinen ei. Loppuja en kommmentoi. Mistä muuten johtuu että tiukassa tilanteessa kaataa pyörän vasemmalle kyljelle? Vastatkaa viisaammat ja kokeneemmat???????????
ei pidä tuo paikkaansa :=)
paitsi ehkä oikeakätisllä?
jos on tie kaartanut oikealle olen kaatunut oikealle kyljelle? jos wasemmalle niin kaatunut myös wasemmalle??
ja nyt on takajarru säädetty niin ettei mene lukkoon :=)
kommentteja?Kra kirjoitti:
Johtunee ainakin osittain siitä, että tien pinta on yleensä hiukan vinollaan, eli sateellakin vesi pyrkii valumaan keskeltä poispäin. Kun meillä sattuu olemaan oikeanpuoleinen liikenne, niin se pyörän takapää pyrkii lukkojarrutuksessa oikealle.
Sori kun vastasin, vaikka en olekaan kokeneempi pyöräilijä ja tuskin viisaampikaan.
Ai niin ja kun jarruttamisesta on kyse, niin itse jarruttelen yleensä aina molemmilla myös kevyemmissä jarrutuksissa, koska jos tilanne muuttuukin äkkiä tiukemmaksi on siitä helppo nopeasti kiristää jarrutusotetta.Johtunee ainakin osittain siitä, että tien pinta on yleensä hiukan vinollaan, eli sateellakin vesi pyrkii valumaan keskeltä poispäin. Kun meillä sattuu olemaan oikeanpuoleinen liikenne, niin se pyörän takapää pyrkii lukkojarrutuksessa oikealle.
tasapuolisesti on mutkia oikealle ja wasemmalle :=)
tai sitten teistä on useimmat kaatunut wain wasemmalle kääntywässä kurwissa :=)
ei tääl mitää äo pisteitä jaeta kuitenkaan tjn
olet kokenut sen minkä olet ja kukaan ei wähättele sitä?LångvikinMotörhed kirjoitti:
olet varmaan oikeammassa kuin tuo mekäläisen spekulaatio
jarruttamisestakin vastasit paremmin...
molemmat täytyy olla hollilla MUTTA Gary, mun Route leader, kyllä opetti mulle tuon "kahvat 20 jalka 80" suhdeluvun ja noudatan sitä
enkä tunne toista joka olis ajanut niin paljon eri olosuhteissakahwa 20 ja jalka 80? prosenttia wai?
ei pidä kyykyl paikkaansa :=)
ehkä lewee läskisellä hoodeel :=)
en tiedä kun en ole hoodeel ajanu mut kyykyl kylläkin :=)- LångvikinMotörhed
A.DONIS kirjoitti:
Mistä muuten johtuu että tiukassa tilanteessa kaataa pyörän vasemmalle kyljelle? Vastatkaa viisaammat ja kokeneemmat???????????
ei pidä tuo paikkaansa :=)
paitsi ehkä oikeakätisllä?
jos on tie kaartanut oikealle olen kaatunut oikealle kyljelle? jos wasemmalle niin kaatunut myös wasemmalle??
ja nyt on takajarru säädetty niin ettei mene lukkoon :=)
kommentteja?tuo kommentointi, arvaas miksi AAAdonitsi?
no , kun en ole kaatunu kertaakaan...
mistäköhän se johtuu, ehkä vähistä ajokilometreistä, joita on kertynyt vasta jotain 40 tkm
mutta
jos haluat tarkempaa raportsioonia, lähetä viesti tohon profiilin sähköpostiin LångvikinMotörhed kirjoitti:
tuo kommentointi, arvaas miksi AAAdonitsi?
no , kun en ole kaatunu kertaakaan...
mistäköhän se johtuu, ehkä vähistä ajokilometreistä, joita on kertynyt vasta jotain 40 tkm
mutta
jos haluat tarkempaa raportsioonia, lähetä viesti tohon profiilin sähköpostiinnainen :=)
ja jos olet aloittanut wasta wähän aikaa sitten mopoilun tjn et ole kokenut wauhdin hurmaa niin kuin miäs sen kokee :=))))
ei ollut sitä postii mut pyysin mustaa naista antaa sul mun os :=))
ja toiwonkin wilpittömästi ettet koskaan kaadu tjn
ainakaan wauhdista :=(- LångvikinMotörhed
A.DONIS kirjoitti:
nainen :=)
ja jos olet aloittanut wasta wähän aikaa sitten mopoilun tjn et ole kokenut wauhdin hurmaa niin kuin miäs sen kokee :=))))
ei ollut sitä postii mut pyysin mustaa naista antaa sul mun os :=))
ja toiwonkin wilpittömästi ettet koskaan kaadu tjn
ainakaan wauhdista :=(siis, että olen nainen , heh.
Olen ajanut korkeintaan 95 mailia tunnissa, suorilla mutta normaalivauhtini on moottoriteillä 100-120 km/t ja mutkateillä 50-80 km/t.
Kyllä kaikki tuntemani miehet ajavat lujempaa, myös customeilla.
- kannattaa käyttä
normaalistikin, että oppii niitä refleksinomaisesti käyttämään, niin olen kuullut... moottoria tietty normaalisti myös.
Tehojarru pitäis lähtee niin että ensin takajarru ja sekunnin murto-osassa etujarru, että painopiste laskeutuisi. Näin joskus on opetettu.
ja ei kai sitä noin yksinkertaisesti voi laskea minkä kannattaa, mietippä uudelleen...
Ketjusta on poistettu 4 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 25710925
- 1286942
- 955613
Vanhempi mies
Jos yritän ajatella sinut pois sydämestäni, ikävä ja surullinen kaipuu tulee kaksin verroin kovempana. Olit mun unessa334928- 504198
Minne sä aina välillä joudut
Kun pitää hakemalla hakea sut sieltä ja sitten oot hetken aikaa esillä kunnes taas menet piiloon, en ymmärrä 🤔❤️ Oot ta303739- 613474
On niin vaikea olla lähelläsi
En saa ottaa kädestäsi kiinni, en saa halata. En saa silittää hiuksiasi. Enkä saa sinua koskaan omakseni. ☔ Miehelle na323412Nyt peukut pystyyn
Nyt kaikki peukut pystyyn, siirtopersu on aikeissa muuttaa Kannuksesta pois. Facebookissa haukkui tänään Kannuksen peru222888- 582660