hoooh... oon niin väsyny tän asian jauhamiseen, mutta kun tuntuu että mihin tahansa virastoon menenkin kyselemään niin vastaus on tyyliin "en minä tiedä, kysy tuolta ja tuolta" ..ja aina sama juttu. olen niin kyllästynyt omaan alaani että tuntuu pakahduttavalta, ei ole kiva mennä aamulla töihin. ei tämä alanvaihto niin vaikeaa voi olla! osaatteko te auttaa, pliis :)
eli, olen nyt yrittäjä (ei opetusala!). olen käynyt toisen asteen tutkinnon, olen valmistunut ammattiin kolme vuotta kestäneestä koulusta. nyt haluan vaihtaa alaa! mutta, miten, ja mihin?
opettajan työ kiinnostaa kovasti, lukeminen taas mietityttää... ;) kuulin että yliopistossa opinnot kestävät 5-6v. kuitenkin luin utu.fi sivuilta jotain jostain erikoistumisesta, ja siinä samassa mainittiin luokanopettajan koulutus 3v?? siis miten kauan koulu kestää, kun haluaa luokanopettajaksi ala-asteelle?
sitten, jos päädyn yrittämään yliopistoon (vai missä se nyt sitten loppujenlopuksi onkaan) lukemaan itselleni opettajan ammattia, niin onko minulla mitään mahdollisuutta päästä sisään ilman mitään alan koulutusta, tai edes ylioppilaan papereita?
ja jos tämä nyt on aivan mahdoton ajatus, siis luokanopen työ, niin voisitteko kertoa, mitä vastaavaa on olemassa? koulunkäynnin avustaja olisi mielenkiintoista, mutta vakituista työpaikkaa on lähes mahdoton saada, näin olen ymmärtänyt? työpaikan siis haluan varmaksi(niin kuin se nyt joskus varmaa olisi, mutta...) jos lähden opiskelemaan. olen kuullut myös lastenohjaajan koulutuksesta, onko tästä kokemusta? eniten haluaisin kouluun töihin, mutta luulenpa, että ammatti jonka haluan on tavoittamattomissa, tai ei vielä keksitty :D
kiitos, kiitos paljon jos joku asiasta tietävä viitsii vastata!!!!
apua apua...
30
3290
Vastaukset
- Ammattia vaihtanut
Kirjoituksestasi paistaa läpi pieni paniikki. Rauhoitu ja mieti mitä haluat. Valmista vastausta et varmasti heti löydä, mutta mieti mille alalle haluaisit suuntautua.
Kerron tässä omasta polustani. Olin n. 33-vuotias tajutessani, etten halua tehdä työtäni eläkeikään saakka. Minua kiinnosti psykologia, joten lähdin lukemaan sitä avoimeen yliopistoon (ilta- ja viikonloppuopiskelua) työn ohessa. Tiesin, että tarvitsen sivuaineita, joten seuraavaksi valitsin avoimessa kasvatustieteen. Vähitellen opintoja alkoi kertyä ja minua alkoi kiinnostamaan luokanopettajan työ.
Viisi vuotta avoimessa opiskeltuani pyrin yliopistoon lukemaan kasvatustiedettä. Tielläni oli monia mutkia, mutta lopulta valmistuin kasvatustieteen maisteriksi, jolla on luokanopettajan pätevyys. Olen perheellinen kolmen lapsen äiti ja nyt sitten jo yli 40-vuotias.
Avoimessa yliopistossa voi opiskella ilman pohjakoulutusvaatimuksia, ja jos sinulla on 3-vuotinen ammattiopistotutkinto, olet hakukelpoinen myös yliopistoon. Lähde suorittamaan kasvatustieteen perusopintoja avoimeen, ne eivät mene hukkaan, vaan voit lukea ne hyväksi, jos pääset myöhemmin yliopistoon.
Mielestäni ei ole mahdottomia haaveita (realisti pitää toki olla), mutta niiden toteuttaminen vaatii sinnikkyyttä ja periksiantamattomuutta. Minullekin moni sanoi, ettei tuosta tule mitään, mutta oma into ja halu veivät päämäärään.- ....
kiitos vastauksesta. paniikki tässä taitaa vähän ollakkin, vaikka rauhassa olen yrittänyt miettiä, niin nyt kun aikaa on mennyt yli vuosi (välillä enemmän välillä vähemmän miettimistä) niin alkaa tulla totaallinen stoppi. ei vaan jaksa omaa työtä enää. tästä paniikki, keksimättömyydestä :D
mutta, voisitko kertoa minulle enemmän avoimesta yliopistosta? mikä se on? toimiiko työn kanssa yhdessä? sama juttu kiinnostaa myös yliopistossa, millaisia päivät ovat, kuinka rankkaa? pystyykö tekemään työtä samalla? kuinka kauan on oltava opiskeluja takana että voi päästä vaikka opiskelun ohella oman alan töihin, tuuraamaan tms? - Ammattia vaihtanut
.... kirjoitti:
kiitos vastauksesta. paniikki tässä taitaa vähän ollakkin, vaikka rauhassa olen yrittänyt miettiä, niin nyt kun aikaa on mennyt yli vuosi (välillä enemmän välillä vähemmän miettimistä) niin alkaa tulla totaallinen stoppi. ei vaan jaksa omaa työtä enää. tästä paniikki, keksimättömyydestä :D
mutta, voisitko kertoa minulle enemmän avoimesta yliopistosta? mikä se on? toimiiko työn kanssa yhdessä? sama juttu kiinnostaa myös yliopistossa, millaisia päivät ovat, kuinka rankkaa? pystyykö tekemään työtä samalla? kuinka kauan on oltava opiskeluja takana että voi päästä vaikka opiskelun ohella oman alan töihin, tuuraamaan tms?voi opiskella kuka tahansa. Siellä voi suorittaa opintoja, jotka pääsääntöisesti luetaan hyväksi, jos/kun pääset opiskelemaan yliopistoon. Avoimen opintoja järjestetään yliopistojen yhteydessä (katso linkit yliopistojen sivuilta), myös monet kansalais/työväenopistot järjestävät opintoja. Nykyään on paljon paikasta riippumattomia opintoja eli opiskelu tapahtuu monimuotoisesti.
Jos haaveenasi on kasvatuksen ala (mm.luokanopettaja, lastentarhanopettaja) aloitat perusopinnoilla, jotka suoritetaan yleensä vuodessa. Tämän jälkeen suoritetaan aineopinnot, joiden suorittamiseen kuluu yleensä kaksi vuotta. Avoimessa ei voi tämän pidemmälle opiskella, joten sitten täytyy hakea yliopistoon. Tarvitset pääaineen lisäksi tutkintoon sivuaineita (mm. psykologia, sos.psykologia, sosiaalityö, erityispedagogiikka), joita niitäkin voit luonnollisesti opiskella avoimessa. Luokanopettajalla on pakollinen sivuaine (peruskoulussa opetettavien aineiden monialaiset opinnot), mutta muuten yliopistossa voi melko vapaasti valita sivuaineet.
Itse opiskelin täysipäiväisesti vain viimeisen vuoden, kaikki muut opinnot työn ohessa. Kyllähän sitä oli matkalla monia mutkia, mutta sinnikkäästi ne muktat suoritin. Opiskelin yleistä kasvatustiedettä ja sain pätevyyden sitä kautta. OKL oli poissuljettu, koska en olisi voinut olla kokopäiväopiskelija neljää vuotta, siellä opiskelu on hyvin koulumaista. Yliopistossa pääsääntöisesti ei.
Jos olisin alkaessani tiennyt mitä opiskelu vaatii, en tiedä olisinko lähtenyt, toisaalta niinhän se on monen asian kohdalla. Onneksi en tiennyt, koska nyt olen todella onnellinen opettajan työssä. Ajatuskin vanhassa työssäni olemisesta on kammottava. Huomioitavaa minun kohdalla on, että ryhdyin tähän rumbaan yli 30-vuotiaana ja valmistuessani olin vähän päälle 40. Vielä on työvuosia kuitenkin jäljellä yli 20 vuotta! - SininenSiipi
.... kirjoitti:
mutta, voisitko kertoa minulle enemmän avoimesta yliopistosta? mikä se on? toimiiko työn kanssa yhdessä? sama juttu kiinnostaa myös yliopistossa, millaisia päivät ovat, kuinka rankkaa? pystyykö tekemään työtä samalla? kuinka kauan on oltava opiskeluja takana että voi päästä vaikka opiskelun ohella oman alan töihin, tuuraamaan tms?Suoritin avoimessa yliopistossa kasvatustieteen ja psykologian perusopinnot vuodessa. Tosin olin Turussa opistolla ja pakettiin kuului monia muitakin aineita. Välillä käytiin yliopistolla luennoilla, joille osallistui myös niitä jotka opiskelivat työn ohella, "iltaopintoina" ja satunnaisina vkoloppuina. Siinä tietysti vaaditaan enemmän sitten panostusta kotona, esseiden kirjoittelua jne. eikä kontaktiopetusta ole niin paljon. Työn ohella onnistuu siis hyvin jos oma aika vain riittää. Avoin yliopisto auttoi esim. mua pyrkimään sitten itse yliopistoon. Hain sekä luokanope- että lastentarhanopekoulutukseen. Jälkimmäiseen pääsin enkä päivääkään ole katunut unelma-ammatissani! :)
Yliopistossa vietetyt 3 vuotta oli ainakin mulle paljon rennommat kuin ennalta kuvitteli. Paljon mahtui joukkoon vapaapäiviä sekä päiviä, jolloin oli vain vaikkapa yksi luento aamulla. Moni opiskelukaverini teki sijaisuuksia työn ohessa. Kaikki luennot eivät ole pakollisia kunhan sitten tenttejä varten vähän tiedustelet opiskelukavereiltasi mitä luennoilla on puhuttu ja onko muistiinpanoja tehty. Sijaisuuksia saa opetusalalla hyvinkin helposti -sen kuvan olen saanut. Vaikka olisit vasta alkanut opiskella, saat varmasti helposti töitä koska olet kuitenkin alalle suuntautunut. Muutaman päivän sairaslomasijaisia tarvitaan usein ja sitä kautta saat käsitystä erilaisista paikoista ja tavoista jos olet valmis lyhyitä pätkiä tekemään.
Ja vielä tosta yliopistosta: moni luokkatovereistani asui toisessa kaupungissa ja reissasi sieltä vain pakollisiin juttuihin. Aika hyvin saa siis opinnot järjestettyä niin että pystyy tekemään töitä ohessa.
Suosittelen siis myös ensin noita avoimen juttuja ja niiden kautta sitten hakeutumaan itse yliopistoon. Kasv.tiede ja psyka maksoi 4v sitten kun ne suoritin 250-300e per aine. Se myös korvaa sitten vastaavat opinnot OKL:n puolella ja jää taas enemmän aikaa työntekoon.
- nananana
Ei kannata panikoitua, monet ovat ryhtyneet opettajiksi mutkien kautta :) Tietoa koulutuksesta loytyy yliopistojen sivuilta (esim Helsinging yliopisto) sekä avoimien yliopistojen sivuilta. Kannattaa myos soittaa tai lähettää sähkopostia avoimeen, varmasti vastaavat kysymyksiin. Ainakin Helsingin avoimen yliopiston opetus on maksullista, jos ei ole yliopiston perustutkinto-opiskelijana. Lastentarhanopettajan tutkinto muistaakseni lyhyempi kuin opettajan.
- tekemään ensin
lyhyitä opettajansijaisuuksia, ennen kuin alat opiskella alaa. Keikoilla saat käsityksen siitä, millaista työ oikeasti on. Yliopisto-opinnot eivät valitettavasti kummoisia valmiuksia työhön anna, terve järki auttaa enemmän. Omien kuvitelmien varassa ei kannata uhrata vuosia opiskeluun.
- alkuperäinen kirj.
kiitos kovasti vastauksista :D !!!
(viimeiseen vistiin viitaten): siis voinko tehdä opettajan sijaisuuksia ilman että olen lukenut alaa lainkaan?? jos olisi näin niin voisinhan tehdä tätä vaikka 4vuotta ja sitten päästä töihin kokemuksen perusteella? eikö siihen nyt koulutus kuitenkin ensin vaadita, vai? - ihan kouluttamattomatkin
alkuperäinen kirj. kirjoitti:
(viimeiseen vistiin viitaten): siis voinko tehdä opettajan sijaisuuksia ilman että olen lukenut alaa lainkaan?? jos olisi näin niin voisinhan tehdä tätä vaikka 4vuotta ja sitten päästä töihin kokemuksen perusteella? eikö siihen nyt koulutus kuitenkin ensin vaadita, vai?jos päteviä ei ole tarjolla. Ja todella työkokemuksen perusteella opettajaa ei voi ilman koulutusta valita minkäänlaiseen virkaan tai toimeen.
- pääseekö töihin ilman kokem...
(viimeiseen vistiin viitaten): siis voinko tehdä opettajan sijaisuuksia ilman että olen lukenut alaa lainkaan?? jos olisi näin niin voisinhan tehdä tätä vaikka 4vuotta ja sitten päästä töihin kokemuksen perusteella? eikö siihen nyt koulutus kuitenkin ensin vaadita, vai?Koulussamme sijaisopettajilla on kaikilla kasvatuksen alan koulutusta. Sijaisten koulutustasoon vaikuttaa luonnollisesti tarjonta. Jos kokemusta ja/tai koulutusta omaavia ei ole tarjolla voi päästä myös ilman niitä. Tämä ainakin meidän kunnassa hyvin harvinaista. Aina on riittänyt opiskelijoita.
- sitkeästi yrität,
(viimeiseen vistiin viitaten): siis voinko tehdä opettajan sijaisuuksia ilman että olen lukenut alaa lainkaan?? jos olisi näin niin voisinhan tehdä tätä vaikka 4vuotta ja sitten päästä töihin kokemuksen perusteella? eikö siihen nyt koulutus kuitenkin ensin vaadita, vai?käyt haastattelussa ja olet fiksu ja filmaattinen. Useat rekrytoijat pitävät elämänkoulussa karaistunutta, auktoriteettia omaavaa, raitista ja asiallista sijaista parempana kuin nuorta, pelokasta opiskelijaa.
- että tyylisi
voisi todella purra ja pääset alan töihin. Kun jaksat kertoa kaikista vaikeuksista jotka olet voittanut opiskellaksesi opeksi. Suomalainenhan tekee työtä ja puurtaa. Ja toteuttaa omat suunnitelmansa. Tee myös lapsia tai vaihda avokaveria ainakin vuosittain ja ota sairaslomaa niin paljon kuin haluat, niin vaikutat tavoiteltavalta työntekijältä, joka tietää, mitä haluaa elämältään.
Itselläni meni pieleen kun alan valinta oli selvyys ja pääsy helppoa. Erehdyin vielä kertomaan väärän ikäisenä muutaman sijaisvuoden jälkeen, että pidän niin kovasti aineistani että työ on ihan leikkiä ja työssä ihan rentoudun. Vaikkakin tein todella työtä ja laitoin uusiksi joka vuosi kaikki tuntini kun aina halusin paremmaksi tunnit ja kullekin opetusryhmälle sopiviksi.
Niin vain kaikki plussaa tuova onkin vihdoin vuosien myötä saatu sysättyä minun tilanteestani pois ja uusia miinuksia keksitään vaikka keksimällä työpaikkoja täytettäessä. Mielikuvitusta todella löytyy. Niinpä jokainen tasoisesi aloittelijakin on paljon varmempi ja hauskempi valinta kaikkiin sijaisuuksiin. Onnea, haaveesi ei ole ollenkaan mahdoton.- alkuperäinen kirj.
kiitos mukavasta viestistäsi :D
- harkintaa
Viestistäsi välittyy melkoinen tietämättömyys koko koulutusjärjestelmästä ja sen eri tasojen sisältämistä vaatimuksista. Opettajaksi on kiva haluta, kun ei keksi muutakaan ammattia itselleen. Kaikkihan ovat nähneet opettajan työssään ja osaavat siksi itsekin opettaa.
Yliopisto on välttämätön paha jos opettajaksi haaveilet ryhtyväsi. Siellä opiskeleminen taas vaatii itsenäisyyttä, kykyä vastaanottaa paljon tietoa kirjojen kautta (eli pyrstö penkkiin ja lukemaan), kykyä suodattaa tuosta tiedosta olennainen ja muuntaa se käytäntöön sekä monipuolisuutta, sillä joudut opiskelemaan hyvin monenlaisia asioita - nämä vain muutamia mainitakseni.
Olisikohan kohdallasi niin, että sinulle sopiva työura löytyisi joltain muulta sektorilta?- vaatii hyviä
istumalihaksia eikä välttämättä anna kuvaa työstä. Nykyään on kuulemma jotain työn ohella suoritettavia pätevöitymiskoulutuksia. Kannattaa harkita, jos tulee ajankohtaiseksi. Nopeampi tie saattaa olla hakeutuminen esim. nuorten työpajaohjaajaksi tai iltapäiväkerhon vetäjäksi, mutta niihin edellytetään ylensä työttömyyttä. Ammatillisissa koulutuskeskuksissa on myös erilaisia kursseja, joiden ohjaajat/tuntiopettajat ovat oman alansa ammattilaisia - tältä suunnalta voisi jotain löytyä. Käsittääkseni jonkinlaista koulutusta on järjestetty kurssien opettajillekin.
- hakinnut..
sitä olen tehnyt. siis tottakai olen tietämätön, koska en ole koskaan suorittanut tämän asteisia opintoja! ei myöskään kaverini, sisarukseni, eikä vanhempani. mistä voisin tietää?
pitäisikö minun siis ajatella, että koska en tiedä, niin mikään yliopistossa suoritettava ala ei ole minun alani? ei myöskään ammattikorkeassa eikä oppisopimus paikoissa, koska niistäkään en tiedä mitään? eli oman alani on löydyttävä kakkosasteen opinnoista, sillä niistä tiedän, näinkö ajattelit?
luulempa että kaikki jotka ovat joskus yliopistoon ensimmäistä kertaa pyrkineet ovat olleet yhtä tietämättömiä (poikkeus on tietenkin jos on yhä kouluelämässä, niin opo varmasti auttaa, neuvoo ja kertoo tällöin).
..ja koska en tiedä, niin juuri siksi haen tietoa ja kyselen tietäviltä. kiitos kuitenkin kommentista. - että ruusuisten
hakinnut.. kirjoitti:
sitä olen tehnyt. siis tottakai olen tietämätön, koska en ole koskaan suorittanut tämän asteisia opintoja! ei myöskään kaverini, sisarukseni, eikä vanhempani. mistä voisin tietää?
pitäisikö minun siis ajatella, että koska en tiedä, niin mikään yliopistossa suoritettava ala ei ole minun alani? ei myöskään ammattikorkeassa eikä oppisopimus paikoissa, koska niistäkään en tiedä mitään? eli oman alani on löydyttävä kakkosasteen opinnoista, sillä niistä tiedän, näinkö ajattelit?
luulempa että kaikki jotka ovat joskus yliopistoon ensimmäistä kertaa pyrkineet ovat olleet yhtä tietämättömiä (poikkeus on tietenkin jos on yhä kouluelämässä, niin opo varmasti auttaa, neuvoo ja kertoo tällöin).
..ja koska en tiedä, niin juuri siksi haen tietoa ja kyselen tietäviltä. kiitos kuitenkin kommentista.unelmien pohjalta ei kannata montaa vuotta ensin opiskella ja päätyä työhön joka lähinnä ehkä vastaa ravintolan portsarin hommaa, paljon pienemmällä palkalla vain. Näin karkeasti sanottuna. Yliopisto instituutiona ja opintovaatimuksineen saattaa olla pettymys. Lisäksi palkat kasvatus- ja humanistisella alalla ovat usein huonommat kuin ammattikoulusta tai lyhyeltä - jopa muutaman viikon - kurssilta valmistuneilla. Paljon on lisäksi pätkä-, osa-aika yms. töitä, jolloin ansiot jäävät todella pieniksi. Tämä varoituksen sanana sanottakoon. Opetustyö sinänsä voi olla ihan sopiva, mutta työ eroaa todella pajon eri koulutusasteilla.
- alkuperäinen kirj.
että ruusuisten kirjoitti:
unelmien pohjalta ei kannata montaa vuotta ensin opiskella ja päätyä työhön joka lähinnä ehkä vastaa ravintolan portsarin hommaa, paljon pienemmällä palkalla vain. Näin karkeasti sanottuna. Yliopisto instituutiona ja opintovaatimuksineen saattaa olla pettymys. Lisäksi palkat kasvatus- ja humanistisella alalla ovat usein huonommat kuin ammattikoulusta tai lyhyeltä - jopa muutaman viikon - kurssilta valmistuneilla. Paljon on lisäksi pätkä-, osa-aika yms. töitä, jolloin ansiot jäävät todella pieniksi. Tämä varoituksen sanana sanottakoon. Opetustyö sinänsä voi olla ihan sopiva, mutta työ eroaa todella pajon eri koulutusasteilla.
tarkoitukseni onkin siis aloittaa opiskelut, saada jotain sijaisuuksia, jossa tutustun koulu/opetus maailmaan. tässä varmasti nämä "ruusuiset unelmat"(joita minulla varmasti on, sitä en kiellä) poistuvat, ja saa realistisemman käsityksen alasta. jos sitten kiinnostus häviää, niin voinhan aina lopettaa (aika hyvällä omatunnolla kun yksi ammatti jo "taskussa" on) tai vaihtaa pää ainetta tai sivuainetta johonkin kiinnostavampaan, minulle sopivampaan. luulisin ainakin että tämä onnistuisi näin, mutta siitä kuulen kunhan opin yliopistomaailmasta enemmän. tämä olisi suuri toiveeni jokatapauksessa :)
- biznex
tarkoitukseni onkin siis aloittaa opiskelut, saada jotain sijaisuuksia, jossa tutustun koulu/opetus maailmaan. tässä varmasti nämä "ruusuiset unelmat"(joita minulla varmasti on, sitä en kiellä) poistuvat, ja saa realistisemman käsityksen alasta. jos sitten kiinnostus häviää, niin voinhan aina lopettaa (aika hyvällä omatunnolla kun yksi ammatti jo "taskussa" on) tai vaihtaa pää ainetta tai sivuainetta johonkin kiinnostavampaan, minulle sopivampaan. luulisin ainakin että tämä onnistuisi näin, mutta siitä kuulen kunhan opin yliopistomaailmasta enemmän. tämä olisi suuri toiveeni jokatapauksessa :)
Monet opettajat tekevät sivubisneksia, koska opettajan palkkataso on huono. Oikeastaan monille se opettajan homma oikeastaan onkin sivubisnes samalla kun todellisen rahan (ja sisällön elämään) tuo jokin seuraavista oma maatila, autokorjaamo, koirakennel, vammaisperhepäivähoito, keikkabändi, urheiluseura, poliittinen puolue, seurakunta tai muu vastaava hihhuliporukka, taksikuski, viihdetaiteilija, yksityisopettaja, vapaapalokunta jne. Jonain päivänä vielä joku opettaja tekee kaikka-astronautinkin hommia. Niin, ja jos sulla on vielä epävarmaa, niin hanki ihmeessä hyvätuloinen puoliso (insinööri, lääkäri, lakimies, bisnesmies/nainen, maanviljelijä tai pappi). Opettajan palkoilla voit sitten käydä siellä Tiimarissa ostamassa niitä puolikuivuneita tusseja kun puolisosi maksaa isommat laskut. Että silleen, opettajan homma on ihan piece of cake!
- alkuperäinen kirj.
biznex kirjoitti:
Monet opettajat tekevät sivubisneksia, koska opettajan palkkataso on huono. Oikeastaan monille se opettajan homma oikeastaan onkin sivubisnes samalla kun todellisen rahan (ja sisällön elämään) tuo jokin seuraavista oma maatila, autokorjaamo, koirakennel, vammaisperhepäivähoito, keikkabändi, urheiluseura, poliittinen puolue, seurakunta tai muu vastaava hihhuliporukka, taksikuski, viihdetaiteilija, yksityisopettaja, vapaapalokunta jne. Jonain päivänä vielä joku opettaja tekee kaikka-astronautinkin hommia. Niin, ja jos sulla on vielä epävarmaa, niin hanki ihmeessä hyvätuloinen puoliso (insinööri, lääkäri, lakimies, bisnesmies/nainen, maanviljelijä tai pappi). Opettajan palkoilla voit sitten käydä siellä Tiimarissa ostamassa niitä puolikuivuneita tusseja kun puolisosi maksaa isommat laskut. Että silleen, opettajan homma on ihan piece of cake!
hitsit, pitää varmaan antaa tolle nykyselle ukolle kenkää ja koittaa tää valinta uusiks! ;)
..no ei. kyllä sillä toimeen tulee. olen nyt kauneudenhoito alalla jossa palkat on ihan pohjalukemissa! (5.5-8e/h) että... jos nyt selviydyn niin selviydyn jatkossakin! :) - välttämätön
hitsit, pitää varmaan antaa tolle nykyselle ukolle kenkää ja koittaa tää valinta uusiks! ;)
..no ei. kyllä sillä toimeen tulee. olen nyt kauneudenhoito alalla jossa palkat on ihan pohjalukemissa! (5.5-8e/h) että... jos nyt selviydyn niin selviydyn jatkossakin! :)Hei,
jos et noin yksinkertaisia asioita kuin luokanopettajan koulutuksen kestoa tai avoimen yliopiston periaatteita ole kyennyt itsenäisesti selvittämään, herää vahva epäilys onko sinusta akateemiseen opiskeluun. Ei millään pahalla.
Nyt googleen hakemaan hakusanoilla "luokanopettajakoulutus", "avoin yliopisto" "lastenohjaaja" jne, ja selvität mistä edes puhut.
Lastenohjaaja ja koulunkäyntiavustaja ovat samaa kategoriaa, mutta opettaja on jo ihan eri juttu.
Sama kuin miettisit, haluatko lähihoitajaksi vai lääkäriksi. - vertaus tuo
välttämätön kirjoitti:
Hei,
jos et noin yksinkertaisia asioita kuin luokanopettajan koulutuksen kestoa tai avoimen yliopiston periaatteita ole kyennyt itsenäisesti selvittämään, herää vahva epäilys onko sinusta akateemiseen opiskeluun. Ei millään pahalla.
Nyt googleen hakemaan hakusanoilla "luokanopettajakoulutus", "avoin yliopisto" "lastenohjaaja" jne, ja selvität mistä edes puhut.
Lastenohjaaja ja koulunkäyntiavustaja ovat samaa kategoriaa, mutta opettaja on jo ihan eri juttu.
Sama kuin miettisit, haluatko lähihoitajaksi vai lääkäriksi.lähihoitajaksi vai lääkäriksi.
Alkuperäisen kyselijän viesteistä paljastuu kovin paljon puutteita ihan perustaidoissa (tiedonhankinnassa ja vaikkapa oikeinkirjoituksessa). Ne kaikki joutuisit hiomaan pois ennen valmistumista päteväksi luokanopettajaksi. Onkohan sinusta oikeasti siihen?
Unelmia on kiva olla, mutta ihan epärealistiseksi ei kannata heittäytyä. Arvosta omaa koulutustasi ja ammattitaitoasi. Lähde kouluttautumaan siltä pohjalta eteenpäin (ammattikorkeaan tai avoimen kautta), mutta mielestäni luokanopettajksi sinulla ei ole eväitä. - alkuperäinen kirj.
vertaus tuo kirjoitti:
lähihoitajaksi vai lääkäriksi.
Alkuperäisen kyselijän viesteistä paljastuu kovin paljon puutteita ihan perustaidoissa (tiedonhankinnassa ja vaikkapa oikeinkirjoituksessa). Ne kaikki joutuisit hiomaan pois ennen valmistumista päteväksi luokanopettajaksi. Onkohan sinusta oikeasti siihen?
Unelmia on kiva olla, mutta ihan epärealistiseksi ei kannata heittäytyä. Arvosta omaa koulutustasi ja ammattitaitoasi. Lähde kouluttautumaan siltä pohjalta eteenpäin (ammattikorkeaan tai avoimen kautta), mutta mielestäni luokanopettajksi sinulla ei ole eväitä....voi kiitos kamalasti näistä kahdesta rohkaisevasta vastauksesta!
eli, alkuperäisessä viestissä halusin kysellä mielipiteitä ja kokemuksia ihmisiltä. luokanopettajan koulutuksen kestohan minulla oli selvillä, mutta luin sivulauseessa jossain sen 3 vuotta, ja siksi varmistin. ja kyllä, tiedän niistä nyt jo todella paljon. mutta kun viestin tänne kirjoitin niin en tiennyt. koska menin siitä mistä aita on matalin ja halusin lukea jo tietävien ihmisten kokemuksia yms.
joten lause
"jos et noin yksinkertaisia asioita kuin luokanopettajan koulutuksen kestoa tai avoimen yliopiston periaatteita ole kyennyt itsenäisesti selvittämään, herää vahva epäilys onko sinusta akateemiseen opiskeluun. Ei millään pahalla." on aika hurja kommentti siitä, että mistä sinä tiedät kuinka paljon otin selvää, tai siis kuinka en osannut ottaa selvää?! joten, ei millään pahalla, sulla ei ole aavistustakaan mun pätevyydestä!
ja tämä
"Lastenohjaaja ja koulunkäyntiavustaja ovat samaa kategoriaa, mutta opettaja on jo ihan eri juttu."
tiedän senkin kyllä, mutta tiedät vissiin taas paremmin mitä tiedän ja mitä en tiedä.
"mutta mielestäni luokanopettajksi sinulla ei ole eväitä."
haha! jep, minä arvostan omaa ammattiani kyllä, mutta kun en halua siinä enää kouluttautua eteenpäin. aika moinen ihmistuntija sinäkin taidat olla, kun näiden perusteella tiedät mihin minun evääni riittävät!! :D
joten, koulutusaste oli minulle täysin uusi. en tiennyt siitä mitään ennen kuin aloin tutkimaan, HAKEMAAN TIETOA (sitä siis osaamatta;)). ja tein mielestänne virheen kun kysyin täältä ensin.. no, se on sitten teidän ongelmanne! tiedän itse mitä haluan ja mihin pystyn, onneksi kuitenkin paremmin kuin te. - alkuperäinen kirj.
...voi kiitos kamalasti näistä kahdesta rohkaisevasta vastauksesta!
eli, alkuperäisessä viestissä halusin kysellä mielipiteitä ja kokemuksia ihmisiltä. luokanopettajan koulutuksen kestohan minulla oli selvillä, mutta luin sivulauseessa jossain sen 3 vuotta, ja siksi varmistin. ja kyllä, tiedän niistä nyt jo todella paljon. mutta kun viestin tänne kirjoitin niin en tiennyt. koska menin siitä mistä aita on matalin ja halusin lukea jo tietävien ihmisten kokemuksia yms.
joten lause
"jos et noin yksinkertaisia asioita kuin luokanopettajan koulutuksen kestoa tai avoimen yliopiston periaatteita ole kyennyt itsenäisesti selvittämään, herää vahva epäilys onko sinusta akateemiseen opiskeluun. Ei millään pahalla." on aika hurja kommentti siitä, että mistä sinä tiedät kuinka paljon otin selvää, tai siis kuinka en osannut ottaa selvää?! joten, ei millään pahalla, sulla ei ole aavistustakaan mun pätevyydestä!
ja tämä
"Lastenohjaaja ja koulunkäyntiavustaja ovat samaa kategoriaa, mutta opettaja on jo ihan eri juttu."
tiedän senkin kyllä, mutta tiedät vissiin taas paremmin mitä tiedän ja mitä en tiedä.
haha! jep, minä arvostan omaa ammattiani kyllä, mutta kun en halua siinä enää kouluttautua eteenpäin. aika moinen ihmistuntija sinäkin taidat olla, kun näiden perusteella tiedät mihin minun evääni riittävät!! :D
joten, koulutusaste oli minulle täysin uusi. en tiennyt siitä mitään ennen kuin aloin tutkimaan, HAKEMAAN TIETOA (sitä siis osaamatta;)). ja tein mielestänne virheen kun kysyin täältä ensin.. no, se on sitten teidän ongelmanne! tiedän itse mitä haluan ja mihin pystyn, onneksi kuitenkin paremmin kuin te.lisäys vielä. anteeksi kovasti kirjoitus virheet (olen niin laiska etten jaksa tarkistaa kirjoitusta täällä netin keskustelupalstalla, en siis tämän vuoksi kyllä jaksa lukea opettajaksikaan, se nyt on jo selvää.), mutta toivottavasti sinä niin kovin fiksu ja viisas ihminen nyt ymmärsit edes pointin. ja olipa muuten hyvä että kerroit sen, että oikeinkirjoitus on oltava kohdillaan jos on opettaja, kiitos tästä! huh, en tietenkään olisi tiennyt ja opettanut lapsia kirjoittamaan aivan väärin! oli siis tärkeä huomautus, pelastui monen tulevaisuus tällä! ;D
- pillastua
...voi kiitos kamalasti näistä kahdesta rohkaisevasta vastauksesta!
joten lause
ja tämä
joten, koulutusaste oli minulle täysin uusi. en tiennyt siitä mitään ennen kuin aloin tutkimaan, HAKEMAAN TIETOA (sitä siis osaamatta;)). ja tein mielestänne virheen kun kysyin täältä ensin.. no, se on sitten teidän ongelmanne! tiedän itse mitä haluan ja mihin pystyn, onneksi kuitenkin paremmin kuin te.jos saa myös sellaisia mielipiteitä, joissa ei vain kehuta ja kannusteta vaan ollaan myös kriittisiä ja arvioidaan sinua siltä pohjalta, mitä itse olet meidän antanut ymmärtää.
Jään edelleenkin epäilemään kykyäsi yliopistollisiin opintoihin - se luokanopettajakoulutuskin muuten kestää 4-5 vuotta. - alkuperäinen kirj.
pillastua kirjoitti:
jos saa myös sellaisia mielipiteitä, joissa ei vain kehuta ja kannusteta vaan ollaan myös kriittisiä ja arvioidaan sinua siltä pohjalta, mitä itse olet meidän antanut ymmärtää.
Jään edelleenkin epäilemään kykyäsi yliopistollisiin opintoihin - se luokanopettajakoulutuskin muuten kestää 4-5 vuotta.joo, voihan näin tehdä, mutta sen hyöty oli? mikä? minua on niin kovin vaikea kenenkään arvioida tämän perusteella. niinkuin ihan ketä tahansa muutakin. itse en lähtisi kritisoimaan ketään vastaavassa tilanteessa, tai en voi sanoa varmaksi, vielä ei ole tullut vastaan. en varmasti kaipaa/tarvitse/hyödy mitään tälläisestä, vaiko? kukaan tuskin on niin typerä että luopuu unelmistaan, koska sinä tiedät (sanot)netissä kenestä on mihinkin. toivottavasti ei! ..mutta, sitä tuskin halusitkaan. tarkoitus oli varmasti lannistaa, saada ajattelemaan, pahoittaa mieli jne. no mutta.. jää sinä epäilemään, aivan rauhassa, kiitos tästä.
- MOT
joo, voihan näin tehdä, mutta sen hyöty oli? mikä? minua on niin kovin vaikea kenenkään arvioida tämän perusteella. niinkuin ihan ketä tahansa muutakin. itse en lähtisi kritisoimaan ketään vastaavassa tilanteessa, tai en voi sanoa varmaksi, vielä ei ole tullut vastaan. en varmasti kaipaa/tarvitse/hyödy mitään tälläisestä, vaiko? kukaan tuskin on niin typerä että luopuu unelmistaan, koska sinä tiedät (sanot)netissä kenestä on mihinkin. toivottavasti ei! ..mutta, sitä tuskin halusitkaan. tarkoitus oli varmasti lannistaa, saada ajattelemaan, pahoittaa mieli jne. no mutta.. jää sinä epäilemään, aivan rauhassa, kiitos tästä.
MOT
- koulunkäyntiavustajan tutki...
Eli lukemalla koulunkäyntiavustajaksi, ei tarvitse lukea kuin vuoden. Tuntuu, että töitä on useilla paikkakunnilla yhä enemmän tarjolla ja ainakin meillä vakinaistetaan vuoden, parin jälkeen jos olet pätevä. Myös kuuluu olevan pyrkimystä kokopäiväistämiseen, eli iltapäiväkerhon puolelle koulun jälkeen. Silloin palkka jo olisi jonkinlainen. Harjoitteluaikana kannattaa tehdä parhaansa, sillä siitä sana kulkee. Saat halutessasi tehdä opettajan sijaisuuksia ja tällöin saat epäpätevän open palkan. Koulunkäyntiavustajan tuntipalkka on noin 9 e kokemuslisät. Mietipä tätä!
- alkuperäinen kirj.
miettisin kyllä. mutta luulen että haluan "pidemmälle" -jos noin voi sanoa. ehkä koulutus on se asia jota haluankin, tuntuu vaan niin pitkältä (ajatellen lapsien hankintaa yms.) mutta, haluan ainakin kokeilla miltä tuntuu. voin sitten "hyvällä omalla tunnolla" lopettaa jos siltä tuntuu, kun yksi ammatti jo on. kiitos kuitenkin ehdotuksesta, tämä oli juuri sellainen joita alunperin vastaukseksi hain :D
- vinkannut
miettisin kyllä. mutta luulen että haluan "pidemmälle" -jos noin voi sanoa. ehkä koulutus on se asia jota haluankin, tuntuu vaan niin pitkältä (ajatellen lapsien hankintaa yms.) mutta, haluan ainakin kokeilla miltä tuntuu. voin sitten "hyvällä omalla tunnolla" lopettaa jos siltä tuntuu, kun yksi ammatti jo on. kiitos kuitenkin ehdotuksesta, tämä oli juuri sellainen joita alunperin vastaukseksi hain :D
ehdottaa, että jos nettipalstoilta haet tietoa, siirryt tuonne "opiskelu"- palstalle, siellä taisi olla pääsykokeille ja hakemiselle omansa ja kasvatustieteelliselle omat palstansa.
Siellä on paljon näppäriä nuoria joilla on ajankohtaista tietoa hakumenettelyistä jne.
Toki nettipalstojen sijaan suosittelisin muita lähteitä, mutta jos haluat mennä "sieltä mistä aita on matalin" niin sinne kannattaa varmastikin mennä. - alkuperäinen kirj.
vinkannut kirjoitti:
ehdottaa, että jos nettipalstoilta haet tietoa, siirryt tuonne "opiskelu"- palstalle, siellä taisi olla pääsykokeille ja hakemiselle omansa ja kasvatustieteelliselle omat palstansa.
Siellä on paljon näppäriä nuoria joilla on ajankohtaista tietoa hakumenettelyistä jne.
Toki nettipalstojen sijaan suosittelisin muita lähteitä, mutta jos haluat mennä "sieltä mistä aita on matalin" niin sinne kannattaa varmastikin mennä.joo, näin teen, ja olen pikkaisen jo tehnytkin, tämä vain oli ihan ensimmäinen aihe kun tänne jätin, alkaessani "pureskelemaan" opetus alaa yleensä.. kiitos siis vinkistä :) ja en hae siis sitä tietoa todellakaan vain täältä, ihmisten "omia lauseita" ja kokemuksia on vain niin kiva lukea :)
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Kanki kovana; ei tiedä pornovideoista mitään
Kaikkosen erityisavustajan asunnossa kuvattiin pornoa. Väittää ettei tiedä asiasta yhtään mitään. https://www.is.fi/po1496439- 322302
- 1872089
Mitä tämä on
Ajatella, olen viimeksi nähnyt sinua melkein vuosi sitten ohimennen. Ja silloinkin sinä välttelit minua. En ole kuullut101313Ei monet elä kuin alle 60 v, mikä vaikuttaa?
gulp, gulp.. Juice Leskinen eli 56 vuotta. Matti Nykänen eli 55 vuotta. Topi Sorsakoski eli 58 vuotta.781245- 731067
Hyvää yötä kaivatulleni
En pysty tekemään kokemaan mitään sielussa tuntuvaa, syvää, vaikuttavaa, ilman että rinnastan sen sinuun. Niin kävi tänä241047Nyt on konstit vähänä.
Nimittäin tuulivoiman vastustajilla, kun pitää perättömiä ilmiantoja tehdä. Alkaa olla koko vastustajien sakki leimattu,25987Tilinpäätösvaltuusto 27.5
Samalla viimeinen kokous ennen uudenvaltuustokauden alkamista. Vanhat antavat itselleen erinomaiset arvosanat, ja siirty44951Hevoset ajoteillä Karhulanvaaralla
Minkä ihmeen takia osaamattomat ihmiset tuovat hevosia ajoteille ja pyöräteille? Eilen oli kolari lähellä tämän takia. I12835