kysymyksiä

Pii

Olen yksityisellä sektorilla töissä ja haluaisin vaihtaa työpaikkaa, mutta uudessa paikassa on sen verran riskejä (mm.palkka ja työtuntien epäsäännöllisyys) ja vanhassa etuja, että lopullinen irtisanoutuminen mietityttää. Onko kellään kokemusta voiko vuorotteluvapaata käyttää tavallaan "takaporttina" tässä tilanteessa? Idea tietenkin on etten saisi mitään päivärahaa vaan palkkaa uudelta työnantajalta, mutta voisin kokeilla uutta paikkaa vuoden verran ja palata sitten vanhaan työhön jos homma ei toimi. Voiko työnantaja kieltäytyä myöntämästä vuorotteluvapaata?

5

2749

Vastaukset 5

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • vuorottelija

Käyhän tuo oikein hyvin

• Lakia

Jos saat sovittua työantajan kanssa vuorotteluvapaan, niin silloin myös työnantajalla on velvollisuuksia. Eli sen tarvitsee palkata tilallesi joku työvoimaviranomaisen osoittama henkilö. Toisekseen, onko sinulla vähintään 10:n vuoden työhistoria, sekin vaaditaan. Ja oletko ollut nykyisen työnantajan palveluksessa vähintään vuoden, etkä sinä aikana ole pitänyt yli 30 päivää lomia. Sairauslomia ei lasketa. Sinänsä työskentelyä ei vuorotteluvapaalla rajoiteta.
      Mutta kuten huomaat, niin vuorotteluvapaalle jääminen ei ole niin yksinkertaista. Siinä on myös työnantajaa velvoittavia kohtia. Mutta jos työnantajasi siihen suostuu, niin siittä vaan.
      Tuossa koko laki.

http://www.kela.fi/in/internet/liite.nsf/(WWWAllDocsById)/C707CFFFD5E1E998C2257279003EEE58/$file/tyo1-12.pdf

• Pii

Jep, olen ollut saman työnantajan palveluksessa yli 10 vuotta, yhteensä työhistoriaa takana n.20 vuotta (yli 18v.). Lähinnä mietityttää, että mihin vedoten työnantaja voi kieltäytyä päästämästä vuorotteluvapaalle?

• Tarvitse
        Pii kirjoitti:

Jep, olen ollut saman työnantajan palveluksessa yli 10 vuotta, yhteensä työhistoriaa takana n.20 vuotta (yli 18v.). Lähinnä mietityttää, että mihin vedoten työnantaja voi kieltäytyä päästämästä vuorotteluvapaalle?

Eipä sen työnantajan paljon tarvitse perustella lain mukaan. Laki sanoo, että vapaaseen tarvitaan molemminpuolinen sopimus. Työnantaja voi esimerkiksi sanoa, että ei halua ottaa työtöntä sijaiseksesi ja sinua tarvitaan hoitamaan hommia. Mikään laki ei pakota työnantajaa tekemään sitä sopimusta.

• vapaa.

Pyydä palkatonta vapaata, jolloin tilallesi ei tarvitse palkata työtöntä työnhakijaa. Mutta se on taas toinen juttu hyväksyykö työnantaja vapaan ilman pätevää syytä.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Mikä sua mies vaivaa?

Siis oikeasti.
      Ikävä
      74
      1234
    2. 72
      1149
    3. Mitä vuosimallia kaivattusi on?

🤣🤣🤣🤣🤣🤣
      Ikävä
      74
      999
    4. 95
      879
    5. Jasmin vauhdissa

Kyllä pitää Jassulla kiirettä, kun yhtenään menoa mun äidin, isäpuolen ja Markon kanssa Ossianin ollessa tietysti sulois
      Kotimaiset julkkisjuorut
      255
      796
    6. Kuinka hyvin te sopisitte

Toisillenne vai sopisivatko ollenkaan? Mitä eroja
      Ikävä
      49
      757
    7. Onko kaivattusi

seksuaalisesti vetovoimainen?
      Ikävä
      27
      695
    8. Vinkkiä miehelle

Huomenna olen kuudesta eteenpäin kotona, yksin… Pääsetkö/uskallatko tutustua?
      Ikävä
      54
      666
    9. Miksi et halua kaivattusi

kanssa suhteeseen? Onko jokin syy vaikka rakastat häntä?
      Ikävä
      72
      659
    10. Joko uskallat.

Huomenna nähdään.
      Ikävä
      40
      600
    Aihe