Marttyyrimummoja onko

heitä?

Oma äitini valittaa, kun ei "saa" nähdä lapsenlapsia tarpeeksi. Tutuille selittelee, kun asuvat kaukana, kun eivät käy. Mummeli kun ei ole mikään vanha, vaan ajokortin omaava työikäinen keski-ikäinen nainen. Ja voisi vapaalla ajaa itsekin puolen tunnin matkan joskus meille, vaan ei. Käy ehkä kerran vuodessa, sen lisäksi, kun jouluna vaatii että hänen täytyy aatoksi päästä meille ja vain olemaan, auttaa ei halua missään.

Alkukesän hokenut, että kun loma alkaa otan yöksi pariksi. Noh, lomaa on kulunut kaksi viikkoa ja hmm, montakohan selvää päivää on sopinut sekaan jolloin jaksaa soittaa ja minua muistuttaa, että lasten täytyy tulla yökylään. En voi kuvitellakaan että luottaisin sen vertaa, että antaisin lapset hänelle yöksi.

Löytyykö tällaisia mummoja paljonkin, jotka muille esittää että viettäisi aikaa lastenlasten kanssa, mutta kun lasten äiti tekee kaiken niin vaikeaksi. Kuitenkin itse juo vapaalla niin paljon, että yhteydenpito mahdotonta.

133

33284

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • lähimummu

      Kyllähän tähän maailmaan sopii kaikenlaisia mummojakin, niinkuin äitejäkin.

      Itsekkin vielä olen työelämässä, mutta aikaa on näille taaperoille varmaan ihan kylliksi, kun ei enää jaksa ihan mahdottomia.

      Loman aikaan ollaan oltu ihan päivittäin tekemisissä, enkä jaksaiskaan yhtään enempää.
      Loma on rentoutumista ja voimien keruuta varten ja yli 50v. ei enää ole kuin 20v. täytyy tunnustaa.
      Toki mummulla on niitä omiakin "rästitöitä" kertynyt lomalle, että ei ihan lepäillessä koko loma mene.
      Meillä ei näitä yökyläläisiä ole ollut, enkä ole ollut niitä vaillakaan ja eivät vissiin ole olleet niitten tarpeessakaan.

      Ikävää kun sinulla on äiti tommonen, ei todellakaan ole luottamista jos näin on asiat.

      Meillä on mukavat ja luontevat suhteet miniään ja poikaani, apua saavat tarpeen mukaan ja minäkin saan heiltä jos on tarvis.

      • WuFFF1

        Miehen äiti hankki koiranpennun, kun olin raskaana. Nyt vinkuu, ettei voi nähdä lapsenlasta, kun on koira. Aina pitäisi matkustaa hänen luokseen, jossa lattiat koirankusessa, kun nuori uros ei pääse päivällä ulos asioimaan mummon ollessa töissä.

        En ota paineita mummon vikinästä. Meille hän on tervetullut, mutta vierailut ovat vähissä,"kun on se koira". Elämä on valintoja, joilla on turha kuormittaa muita. Tavataan, kun piski on sisäsiisti ;)


      • löytyy...

        Kumma että nelikymppiset tai vanhemmat tekee vielä lapsia jos isovanhemmatkaan eivät jaksa katsella lapsenlapsia liikaa...

        Kyllä se vaan niin on että lapset kuuluu tehdä nuorina kaikkien parasta ajatellen. Siis lasten ja vanhempien. Isovanhemmilla niitä velvotteita ei enää ole paljoa, eikä tarvitsekkaan.


      • lapseton vapaasta tahdostaan
        löytyy... kirjoitti:

        Kumma että nelikymppiset tai vanhemmat tekee vielä lapsia jos isovanhemmatkaan eivät jaksa katsella lapsenlapsia liikaa...

        Kyllä se vaan niin on että lapset kuuluu tehdä nuorina kaikkien parasta ajatellen. Siis lasten ja vanhempien. Isovanhemmilla niitä velvotteita ei enää ole paljoa, eikä tarvitsekkaan.

        Lapset tehdään silloin kun se itsestä parhaalta tuntuu. Tai jätetään tekemättä. Lapsia ei onneksi ole kenenkään pakko tehdä, itse en koskaan aio lapsia hankkia sillä tiedän, että olen onnellinen ilmankin. En ole koskaan pitänyt lapsista (olen siis nainen).


      • haudantakaa
        löytyy... kirjoitti:

        Kumma että nelikymppiset tai vanhemmat tekee vielä lapsia jos isovanhemmatkaan eivät jaksa katsella lapsenlapsia liikaa...

        Kyllä se vaan niin on että lapset kuuluu tehdä nuorina kaikkien parasta ajatellen. Siis lasten ja vanhempien. Isovanhemmilla niitä velvotteita ei enää ole paljoa, eikä tarvitsekkaan.

        ...lapset tehtävä. Varmaan et ehtii vielä varhaisella iällä muustakin nauttimaan! Sanoi kerran mies, joka sai 7 lasta alle kolmikymppisenä. Haudassa ollut jo useita vuosia ja tänä vuonna olis täyttäny 53v!
        Viisauksia riittää, etenkin niitä jälkisellaisia!


      • alle kolmivuotiaiden

        Meidän lasten mummot ja papat taas eivät omilta menoiltaan - ja muilta, vissiin tärkeämmiltä lapsenlapsiltaan - ennätä meidän lapsiamme paapomaan kuin kerran vuodessa, jos sitäkään. Kyläilläkään ei toisessa mummolassa, omassa lapsuudenkodissani, tunnu koskaan saavan, kun ovat aina muissa "tärkeämmissä" menoissa. Tarvetta olisi toki useammin kuin kerran vuodessa, lastenkin kannalta.

        Täällä siis varamummon ja varapapan paikka auki. Yhteystietoja ilmoittautuvalle yvnä.


    • -minä-

      Meillä on kaksi lastenlasta. 2vuotias tyttö ja 5 vuotias poika. Kertaakaan ei ole olleet yökylässä.
      Mummu 42 vuotias. Riittää kun käy kerran pari kuussa leikkimässä mummulassa. Mummut on kasvattaneet omat lapsensa ja ne on maailmalla jo. Miksi ihmeessä tarttis katsoa lastenlapsia vielä yölläkin.
      Se joka tekee niin myös hoitaa.
      Meillä tehtiin jo raskausaikana selväksi ettei mummula ole mikään hoitopaikka.
      Hätätapauksissa voi vielä hetkeksi,mutta ei muuten.
      Kylässä käyminen koko perheellä on eri asia. Silloinkin vanhemmat katsovat ettei sotke ja jos sotkee niin kerää ennen kun lähtevät joka ikisen lelun eikä riko mitään.
      Näin meillä.

      • ei marttyyri mummo!

        Mitähän moisella edes tarkoitetaan?
        Kun lukee näitä juttuja, niin nuoret äidit valittaa, että äidit/anopit ovat niin ja niin ikäviä ihmisiä, eikä niihin voi luottaa ym. ym.
        Näitten mielestä mummojen pitäis olla kuin orja, hyppiä heidän pillinsä mukaan ja jos ei niin tee, ollaankin sitten ihan peestä.

        Meillä myös on tehty selväksi säännöt, jos lapsia tehdään niistä äiti ja isä myös pitää huolen, minäkään en ymmärrä näitä yökyläläisiä, lasten paras paikka pitäis olla koti jossa viettää myös yönsä.
        Toki voivat ja aina ovat tervetulleita käymään kylässä ja hätätapauksessa voivat olla hoidossakin, mutta ei missään nimessä isän ja äidin biletyksen takia.

        Vastuulliset vanhemmat ovat jo biletys-ajan ohittaneet ja keskittyvät perhe-elämälle!


      • Viisivuotiaan äiti
        ei marttyyri mummo! kirjoitti:

        Mitähän moisella edes tarkoitetaan?
        Kun lukee näitä juttuja, niin nuoret äidit valittaa, että äidit/anopit ovat niin ja niin ikäviä ihmisiä, eikä niihin voi luottaa ym. ym.
        Näitten mielestä mummojen pitäis olla kuin orja, hyppiä heidän pillinsä mukaan ja jos ei niin tee, ollaankin sitten ihan peestä.

        Meillä myös on tehty selväksi säännöt, jos lapsia tehdään niistä äiti ja isä myös pitää huolen, minäkään en ymmärrä näitä yökyläläisiä, lasten paras paikka pitäis olla koti jossa viettää myös yönsä.
        Toki voivat ja aina ovat tervetulleita käymään kylässä ja hätätapauksessa voivat olla hoidossakin, mutta ei missään nimessä isän ja äidin biletyksen takia.

        Vastuulliset vanhemmat ovat jo biletys-ajan ohittaneet ja keskittyvät perhe-elämälle!

        Onko kohtuutonta, jos välillä kaipaa lapsenhoitoon tukea omilta vanhemmiltaan tai aikuisilta sisaruksilta (usein kummeja)? Olen pippurisen pikkupojan äiti ja välillä kaipaan henkireikää - itselle ja puolisolle, kahdenkeskistä aikaa. Vanhemmuus on rikkaus, enkä velvoita omia vanhempiani toimimaan hoitopaikkana. Olen kuitenkin hieman kateellinen naapurin Maijalle, jonka vanhemmat asuvat samalla paikkakunnalla ja tarjoavat hoitoapua kerran viikossa. Omat ja puolison vanhemmat kun asuvat yli 150 km päässä ja tapaamisia on harvemmin, hyvä jos kerran 1-2 kk aikana. Silloin aika kuluu kuulumisien vaihtamiseen ja yhteiseen illanviettoon.


      • äippä33
        ei marttyyri mummo! kirjoitti:

        Mitähän moisella edes tarkoitetaan?
        Kun lukee näitä juttuja, niin nuoret äidit valittaa, että äidit/anopit ovat niin ja niin ikäviä ihmisiä, eikä niihin voi luottaa ym. ym.
        Näitten mielestä mummojen pitäis olla kuin orja, hyppiä heidän pillinsä mukaan ja jos ei niin tee, ollaankin sitten ihan peestä.

        Meillä myös on tehty selväksi säännöt, jos lapsia tehdään niistä äiti ja isä myös pitää huolen, minäkään en ymmärrä näitä yökyläläisiä, lasten paras paikka pitäis olla koti jossa viettää myös yönsä.
        Toki voivat ja aina ovat tervetulleita käymään kylässä ja hätätapauksessa voivat olla hoidossakin, mutta ei missään nimessä isän ja äidin biletyksen takia.

        Vastuulliset vanhemmat ovat jo biletys-ajan ohittaneet ja keskittyvät perhe-elämälle!

        en ymmärrä..miksi nuoria äitejä syyllistetään ensimmäisenä et bilettään pitäis päästä jne..minulla nuorimmainen lapsi on 2vuotias ja vanhin 9..ja kertaakaan vanhempani siis äitini ei lapsia ole ottanut enkä ole sitä pyytänytkään..en edes sillon ku nuorimmainen lapsi ollut ajottain sairaalassa ja vanhin tyttö tarvinnut hoitopaikkaa...mut todella loukkaavaa omalta äidiltäni kun hän myös kehuu työkavereilleen ja ystävilleen kuinka mummi täydellinen hän on lapsiani hoitaa ja lapset ovat yökylässä..ilman häntä en pärjäisi jne..huh hu!! no en ole asiaa viitsinyt korjata mut vois hän myös vanhempana ihmisenä lopettaa suoraan sanottuna sen valehtelun...


      • ei voi ku ihmetellä

        mitä enemmän lapsella on paikkoja huom! turvallisia paikkoja mihin mennä aikaansa viettämään sen onnellisemopia nämä lapset ovat. Ja kun lapset pääsevät esim.mummolaan yökylään niin heille kehittyy erityinen ja läheinen suhde joka kantaa läpi elämän. Mitä pahaa siinä voisi olla !!! Omat lapseni eivät tälläistä ole saaneet kokea josta olen erittäin surullinen:( Että jos teillä kellä on mahdollisuus moiseen käyttäkää sitä. Ja jos et halua bilettää ku lapsi mummolassa ni kudo vaikka sukkaa sen aikaa!!! Ajattele lasta äläkä itseäsi. Et ole sen parempi äiti tai huonompi kuinka paljon tahansa itse sitä lasta/lapsia hoidatkin!!!


      • luehan uudestaan
        ei marttyyri mummo! kirjoitti:

        Mitähän moisella edes tarkoitetaan?
        Kun lukee näitä juttuja, niin nuoret äidit valittaa, että äidit/anopit ovat niin ja niin ikäviä ihmisiä, eikä niihin voi luottaa ym. ym.
        Näitten mielestä mummojen pitäis olla kuin orja, hyppiä heidän pillinsä mukaan ja jos ei niin tee, ollaankin sitten ihan peestä.

        Meillä myös on tehty selväksi säännöt, jos lapsia tehdään niistä äiti ja isä myös pitää huolen, minäkään en ymmärrä näitä yökyläläisiä, lasten paras paikka pitäis olla koti jossa viettää myös yönsä.
        Toki voivat ja aina ovat tervetulleita käymään kylässä ja hätätapauksessa voivat olla hoidossakin, mutta ei missään nimessä isän ja äidin biletyksen takia.

        Vastuulliset vanhemmat ovat jo biletys-ajan ohittaneet ja keskittyvät perhe-elämälle!

        tämä viestin ketjun aloittaja kuuluu varmasti kanssani tähän vastuullisen vanhemman rooliin!!

        Mikäs rooli mummoilla nykyään on?
        oletetaan, että lapset lapsineen lomilla käyvät kylässä vaan siksi, että voi valittaa muille sukulaisille, että oli raskasta.
        itse käyvät silloin kun käyvät ja rahalla lahjoovat ja jos sanoo, että, kiitos ei, minusta mummojen tehtävä ei ole antaa rahaa ja muuta mukavaa.On epäkiitollinen

        Kun mummo käy meillä kylässä hän saa kaiken valmiiksi nenänsä eteen ja voi, sitä loputonta neuvomista ja kultaisten aikojen muistelua kun itse oli Äiti (kun meidän mummo meidät hoiti=))silloinkin kun oli Noro-virus passasin häntä ja hoisin sairasta lasteni
        Minä en ainakaan uskaltaisi edes antaa lapsiani hänelle hoitoon. enkä ole antanutkaan. minun puolesta voivat tehdä mummo aikanaan mitä haluaavat.Toivon ja rukoilen, ettei minusta tule samanlaista aikuisena, heitiömummoa ja kiitollinen olen mummolleni , jonka eläke iän tärkein tehtävä olin minä.

        Minunkin mielestä mummoilla ei saa lapsiaan hoidattaa, mutta onhan mummo lapsen lähiomainen


      • ei marttyyri mummo
        äippä33 kirjoitti:

        en ymmärrä..miksi nuoria äitejä syyllistetään ensimmäisenä et bilettään pitäis päästä jne..minulla nuorimmainen lapsi on 2vuotias ja vanhin 9..ja kertaakaan vanhempani siis äitini ei lapsia ole ottanut enkä ole sitä pyytänytkään..en edes sillon ku nuorimmainen lapsi ollut ajottain sairaalassa ja vanhin tyttö tarvinnut hoitopaikkaa...mut todella loukkaavaa omalta äidiltäni kun hän myös kehuu työkavereilleen ja ystävilleen kuinka mummi täydellinen hän on lapsiani hoitaa ja lapset ovat yökylässä..ilman häntä en pärjäisi jne..huh hu!! no en ole asiaa viitsinyt korjata mut vois hän myös vanhempana ihmisenä lopettaa suoraan sanottuna sen valehtelun...

        urputatte aina syyllistämisestä, ei tietenkään kaikki vanhemmat ole bilettäjiä ja ymmärrän toki normaalin hoito tarpeen.
        Meidänkin lapsenlapsi oli juuri meillä, kun vanhemmat olivat kaupungilla ostoksilla, saivat kerrankin rauhassa shoppailla.

        Meillä on pikkaisen eri juttu vielä, tämä mummu on sairastellut aika vakavasti, joten voimiakin tarvitaan lasten hoitoon, nuoretkin ymmärtää minun kantilta katsoa asioita.
        Aina kysyvät vointini ennenkuin puhuvatkaan hoitotarpeesta.

        Minä hoidan ihan vointini mukaan en yhtään enempää ja aina on mieluista pikkuisen kanssa touhuaminen.
        Toivoisin samanlaista kunnioitusta vanhempianne/anoppianne kohtaan, onhan he jo kasvattaneet omat lapsensa aikanaan, ei kaikki ole niin yksinkertaista miltä näyttää, jokaisella on oma elämä, työt, harrastukset mitä ei ole kenties ollut silloin kun omat lapset olivat pieniä.

        Minulla on ainakin hyvät välit lapsieni perheisiin, aivan kauhulla olen lukenut näitä juttuja, kun eksyin tänne palstalle, miten on miniä/anoppi, äiti/tyttö suhteet kireällä nyky päivänä.


      • ei marttyyri mummo
        luehan uudestaan kirjoitti:

        tämä viestin ketjun aloittaja kuuluu varmasti kanssani tähän vastuullisen vanhemman rooliin!!

        Mikäs rooli mummoilla nykyään on?
        oletetaan, että lapset lapsineen lomilla käyvät kylässä vaan siksi, että voi valittaa muille sukulaisille, että oli raskasta.
        itse käyvät silloin kun käyvät ja rahalla lahjoovat ja jos sanoo, että, kiitos ei, minusta mummojen tehtävä ei ole antaa rahaa ja muuta mukavaa.On epäkiitollinen

        Kun mummo käy meillä kylässä hän saa kaiken valmiiksi nenänsä eteen ja voi, sitä loputonta neuvomista ja kultaisten aikojen muistelua kun itse oli Äiti (kun meidän mummo meidät hoiti=))silloinkin kun oli Noro-virus passasin häntä ja hoisin sairasta lasteni
        Minä en ainakaan uskaltaisi edes antaa lapsiani hänelle hoitoon. enkä ole antanutkaan. minun puolesta voivat tehdä mummo aikanaan mitä haluaavat.Toivon ja rukoilen, ettei minusta tule samanlaista aikuisena, heitiömummoa ja kiitollinen olen mummolleni , jonka eläke iän tärkein tehtävä olin minä.

        Minunkin mielestä mummoilla ei saa lapsiaan hoidattaa, mutta onhan mummo lapsen lähiomainen

        en nyt ymmärrä enää yhtään mitään...

        ÄLY HOI ÄLÄ JÄTÄ!


      • minusta
        ei marttyyri mummo! kirjoitti:

        Mitähän moisella edes tarkoitetaan?
        Kun lukee näitä juttuja, niin nuoret äidit valittaa, että äidit/anopit ovat niin ja niin ikäviä ihmisiä, eikä niihin voi luottaa ym. ym.
        Näitten mielestä mummojen pitäis olla kuin orja, hyppiä heidän pillinsä mukaan ja jos ei niin tee, ollaankin sitten ihan peestä.

        Meillä myös on tehty selväksi säännöt, jos lapsia tehdään niistä äiti ja isä myös pitää huolen, minäkään en ymmärrä näitä yökyläläisiä, lasten paras paikka pitäis olla koti jossa viettää myös yönsä.
        Toki voivat ja aina ovat tervetulleita käymään kylässä ja hätätapauksessa voivat olla hoidossakin, mutta ei missään nimessä isän ja äidin biletyksen takia.

        Vastuulliset vanhemmat ovat jo biletys-ajan ohittaneet ja keskittyvät perhe-elämälle!

        ne mummot nyt sylkee näitä ehtoja lapsenlasten hoidosta ja muusta kasvatuksesta , jotka itse ovat mukulansa mummoilla hoidattaneet .

        Minä olen niin kypsä näihin mummoihin, jotka eivät ymmärrä, että ovat lastenlasten elämässä erittäin tärkeitä niin lähimmäisinä kuin kasvattajina.
        MIten mukava onkaan lasten mummoje tykö tulla yöksi , vaikka kesällä. Vastuullinen vanhempikin voi joskus käydä tuulettumassa!!!itse en kävisi, mutta lapseni jää paljosta paitsi kun ei ole mummoista aikuisiksi ystäviksi.
        oliskohan asia niin,, ettei sinunkaan lapsesi jostain syystä anna lapsiasi sinulle niin olet niin jyrkkä. niin minunki äiti on,eikä osaa edes vaippaa vaihtaa=)
        Sillä jokainen tervejärkinen mummo haluaa joskus pitää lapsiaan luonaan jopa yötä. Näin sanoo anoppinikin!!ja mielestäni hän jos joku hoitaa tyttärensä lasta liikaa, mutta hyvä niin!
        se on sitten eri juttu jos ei jaksa, mutta se on osattava sanoa suoraan. Ei meidän miniöiden ja tyttärienkään tarvitse mummojen hyppykeppiä olla ja näyttelyesineitä!!


      • ei marttyyri mummo
        minusta kirjoitti:

        ne mummot nyt sylkee näitä ehtoja lapsenlasten hoidosta ja muusta kasvatuksesta , jotka itse ovat mukulansa mummoilla hoidattaneet .

        Minä olen niin kypsä näihin mummoihin, jotka eivät ymmärrä, että ovat lastenlasten elämässä erittäin tärkeitä niin lähimmäisinä kuin kasvattajina.
        MIten mukava onkaan lasten mummoje tykö tulla yöksi , vaikka kesällä. Vastuullinen vanhempikin voi joskus käydä tuulettumassa!!!itse en kävisi, mutta lapseni jää paljosta paitsi kun ei ole mummoista aikuisiksi ystäviksi.
        oliskohan asia niin,, ettei sinunkaan lapsesi jostain syystä anna lapsiasi sinulle niin olet niin jyrkkä. niin minunki äiti on,eikä osaa edes vaippaa vaihtaa=)
        Sillä jokainen tervejärkinen mummo haluaa joskus pitää lapsiaan luonaan jopa yötä. Näin sanoo anoppinikin!!ja mielestäni hän jos joku hoitaa tyttärensä lasta liikaa, mutta hyvä niin!
        se on sitten eri juttu jos ei jaksa, mutta se on osattava sanoa suoraan. Ei meidän miniöiden ja tyttärienkään tarvitse mummojen hyppykeppiä olla ja näyttelyesineitä!!

        epäkohteliaisuudesta!
        Sinähän tunnut tietöävän kaiken minusta, olet tosi huonoille tavoille oppinut.
        Minä en viitsi moista juttua jatkaa on tämä aivan törkeetä, jos sinulla on noin ikävästi asiat mene toki sen mummon luokse ja pidä hänelle tuo ripitys, täällä syyttömiä haukut.


      • sen enempää
        ei marttyyri mummo kirjoitti:

        epäkohteliaisuudesta!
        Sinähän tunnut tietöävän kaiken minusta, olet tosi huonoille tavoille oppinut.
        Minä en viitsi moista juttua jatkaa on tämä aivan törkeetä, jos sinulla on noin ikävästi asiat mene toki sen mummon luokse ja pidä hänelle tuo ripitys, täällä syyttömiä haukut.

        tarvitse heitä haukkua,hoidanki lapseni yksin.
        kantani tehnyt selväksi.
        enkä tarkoittanutkaan sinua haukkua vaan näkemyksiäni vaan.
        ihmettelin vaan sitä kirjoituksessasi, että hoitaa voi jos hätä on ja ei yökylää.minusta ne asiat kuuluvat mummon rooliin. Kohtuudella tietenkin.
        Minusta sinunkaan ei kannata arvostella niitä nuoria äitejä jotka apa mummoiltaan pyytää!!kaikki ei ole ehkä niin jaksa ja on suuri onni silloin mummo. jotkut haluavatki hoitaa. Minusta sinäkään et ole pätevä sanomaan kuka on vastuullinen vanhempi.eikä se ole kohteliasta myöskään.
        minä tiedän, että on raskasta hoitaa lapsia yksin ja jos joku nuori yh-äiti saa apua niin minusta se ei ole vastuutonta!!


      • Mumma

        Onneksi ette tapaa useammin lastenlapsianne.
        Oikein kylmää kun lukee tekstiä. Huippuitsekästä, lapsenlapset ovat lahja. Miten moni vaihtaisia osia.

        Olen lähes samanikäinen, mutta nautin valloittavista lapsenlapsistani niin usein kun minulle sopii. Käymme teatterissa, luonnossa, lasten tapahtumissa yms. Luen lapsille paljon. Ja meillä on tosihauskaa. Mumman luona yökylässä..se vasta on jännää.
        Ihanaa "jälkiruokaa".


      • Mimmi-mummi
        Viisivuotiaan äiti kirjoitti:

        Onko kohtuutonta, jos välillä kaipaa lapsenhoitoon tukea omilta vanhemmiltaan tai aikuisilta sisaruksilta (usein kummeja)? Olen pippurisen pikkupojan äiti ja välillä kaipaan henkireikää - itselle ja puolisolle, kahdenkeskistä aikaa. Vanhemmuus on rikkaus, enkä velvoita omia vanhempiani toimimaan hoitopaikkana. Olen kuitenkin hieman kateellinen naapurin Maijalle, jonka vanhemmat asuvat samalla paikkakunnalla ja tarjoavat hoitoapua kerran viikossa. Omat ja puolison vanhemmat kun asuvat yli 150 km päässä ja tapaamisia on harvemmin, hyvä jos kerran 1-2 kk aikana. Silloin aika kuluu kuulumisien vaihtamiseen ja yhteiseen illanviettoon.

        Miknä 41v mummina sanoisin ettei ole kohtuutonta. Enkä myöskään tuomitse nuoria jos he haluavat mennä bilettämään ja pyytävät mummia tai kummia ym. lastenhoitajaksi. MLL.N lasten hoitajat ovat kalliita jotta nuorten vanhempien rahat kannattaisi maksaa niille. Itse olin aikoinaa nuori äiti 19v syntyi ensimmäinen ja kolmannen laposen aikaa isä lähti lätkimään. Jäin siis kahden lapsen yh ja omaa aikaa täytyi ottaa yöstä kun lapset nukkui. Eli silloin siivottiin ja tehtiin kaikki rästi hommat. Vaikka nuori ei bilettäisikään nii silti jokainen vanhempi tarvitsee myös omaa aikaa varsinkin parisuhteen hoitamiseen ja akkujen lataamiseen. Jokainen tietää itse mikä keino rentouttaa parhaiten jos se on biletys niin sitten on otettava aikaa siihen. Mikä sen luotettavampi hoitaja olisi kuin omat vanhemmat tai kummit. Itse olen ollut tyttärelläni lastenhoitajana mielelläni niin biletyksen aikana kuin jos lapset ovat sairastuneet ja eivät voi mennä päiväkotiin. Kukaan ei mene lasteni ja lastenlasteni edelle.


      • Mimmi-mummi
        äippä33 kirjoitti:

        en ymmärrä..miksi nuoria äitejä syyllistetään ensimmäisenä et bilettään pitäis päästä jne..minulla nuorimmainen lapsi on 2vuotias ja vanhin 9..ja kertaakaan vanhempani siis äitini ei lapsia ole ottanut enkä ole sitä pyytänytkään..en edes sillon ku nuorimmainen lapsi ollut ajottain sairaalassa ja vanhin tyttö tarvinnut hoitopaikkaa...mut todella loukkaavaa omalta äidiltäni kun hän myös kehuu työkavereilleen ja ystävilleen kuinka mummi täydellinen hän on lapsiani hoitaa ja lapset ovat yökylässä..ilman häntä en pärjäisi jne..huh hu!! no en ole asiaa viitsinyt korjata mut vois hän myös vanhempana ihmisenä lopettaa suoraan sanottuna sen valehtelun...

        Itse nuorena äitinä hoidin yksin lapseni. Ei päässeet lapset mummille suurista lupauksista huolimatta. Nyt nuorimmaiseni on 10v ja tänä kesänä pääsi mummille kun käydessämme houkuttelivat mutta joutui tyttö tulemaan kotiin kolmen viikon jälkeen kun serkut tulivat mummilaan ei kuulema yksi mahtunut. (tulivat muuten serkutkin pois eivät jääneetkään) Jouduin laittamaan lapset oman sairaala reissunkin ajaksi turvakotiin kun ei järjestynyt edes kodinhoitajaa kotiin kun olisi pitänyt irrottaa 3 kodinhoitajaa vuorokauden ajaksi kun sukulaisista eikukaan halunnut hoitaa muksujani.

        Ja juuri näiden syiden takaia haluan olla omille lapsilleni se turva jota voi aina pyytää lastenhoitajaksi jos tarvitsee. Kuten aikaisemmin jo kirjoitin nuoret tarvitsee omaa aikaa ja silloin juuri omat vanhemmat ovat se luotettavin hoitaja.
        Minun mielestä jo se että nuoret pyytää vanhempiaan lasten hoitajaksi on suurin luottamus vanhempia kohtaan.


      • Mimmi-mummi
        ei voi ku ihmetellä kirjoitti:

        mitä enemmän lapsella on paikkoja huom! turvallisia paikkoja mihin mennä aikaansa viettämään sen onnellisemopia nämä lapset ovat. Ja kun lapset pääsevät esim.mummolaan yökylään niin heille kehittyy erityinen ja läheinen suhde joka kantaa läpi elämän. Mitä pahaa siinä voisi olla !!! Omat lapseni eivät tälläistä ole saaneet kokea josta olen erittäin surullinen:( Että jos teillä kellä on mahdollisuus moiseen käyttäkää sitä. Ja jos et halua bilettää ku lapsi mummolassa ni kudo vaikka sukkaa sen aikaa!!! Ajattele lasta äläkä itseäsi. Et ole sen parempi äiti tai huonompi kuinka paljon tahansa itse sitä lasta/lapsia hoidatkin!!!

        Lapsen kehitykselle tekee hyvää että on luotettavia aikuisia jotka huolehtivat heidän hyvinvoinnistaan silloin kun vanhemmat eivät ole paikalla. Toki ymmärrän sellaistenkin isovanhempien mielipitteen jotka ovat vielä työelämässä ja eivät sen takia voi ottaa lapsenlapsia luokseen. Mutta jos asiaa tarkastelee pienten lasten ja heidän vanhempien kannalta niin ehdottomasti näiden molempien ryhmien kannalta on paras mahdollinen ratkaisu että hoitaja on isobanhemmat tai kummit siis joku tuttu johon voi luottaa. Silloinhan vanhemmat voivat rentoutua eikä tarvitse huolehtia siitä miten kotona lapset pärjää.


      • tärkeitä
        Mimmi-mummi kirjoitti:

        Itse nuorena äitinä hoidin yksin lapseni. Ei päässeet lapset mummille suurista lupauksista huolimatta. Nyt nuorimmaiseni on 10v ja tänä kesänä pääsi mummille kun käydessämme houkuttelivat mutta joutui tyttö tulemaan kotiin kolmen viikon jälkeen kun serkut tulivat mummilaan ei kuulema yksi mahtunut. (tulivat muuten serkutkin pois eivät jääneetkään) Jouduin laittamaan lapset oman sairaala reissunkin ajaksi turvakotiin kun ei järjestynyt edes kodinhoitajaa kotiin kun olisi pitänyt irrottaa 3 kodinhoitajaa vuorokauden ajaksi kun sukulaisista eikukaan halunnut hoitaa muksujani.

        Ja juuri näiden syiden takaia haluan olla omille lapsilleni se turva jota voi aina pyytää lastenhoitajaksi jos tarvitsee. Kuten aikaisemmin jo kirjoitin nuoret tarvitsee omaa aikaa ja silloin juuri omat vanhemmat ovat se luotettavin hoitaja.
        Minun mielestä jo se että nuoret pyytää vanhempiaan lasten hoitajaksi on suurin luottamus vanhempia kohtaan.

        JO 3 viikon jälkeen kotiin mummolasta???? Olisiko ihan pikkuisen tarkistamista omassa asenteessa, vähän vain? Juu, totta on että isovanhemmille on kunnia saada olla lapsenlapsilleen tärkeässä roolissa mutta ei liian tärkeässä :)
        Me suomalaiset olemme sellaista jääkansaa verrattuna moniin muihin kulttuureihin, meillä kun ei paljon piitata 'vanhuksista eikä lapsista', kätevää yhdistää nämä "heikot" lenkit kun pitää itse hauskaa tai tarvitsee hermolomaa. Työssäkäyvät tai sairaat isovanhemmat ovat joskus melko kovilla. Rakkaus lastenlapsiin saa kuitenkin ainakin minut yrittämään melkeinpä mitä tahansa. Joskus olisi opittava sanomaan ei, ihan kaikkien parhaaksi. Tätä opettelen. PS. Hätäapua en koskaan kieltäisi. Mihin lapsemme voivat luottaa jos eivät meihin?


      • outoa

        tosi outoa kirjoittaa,että se joka lapsia tekee,niin myös hoitaa ne.kukas nämä lapsenlapsien äidit ja isät ovat tehneet?minulla on pienet pojat,enkä voisi ikinä kuvitella mitään tilannetta etten auttaisi heitä.itse olen pojat tänne tehnyt,ja jos he päättävät joskus tehdä lapsia,niin on aivan luonnollista että hoidan heitä,jos tarvitsee.on teko pyhää sanoa että lapsi hoitakoon lapsensa,jos ei itsekään hoida omaansa.kaikki aikuisetkin tarvitsevat tukea ja apua toiselta,ja luonnolisinta se on saada vanhemmilta.ei omia lapsia voi unohtaa ja "hylätä"vain koska vanhenevat.jotkut eivät tarvitse hoitajia,toiset tarvitsevat syystä tai toisesta,ihanaa vain jos kaikki rakastavat lapsia ja ajattelevat heidän hyvinvointiaan eikä vaan omaa.(meillä on 74v.isomummo,joka palvoo leikki-ikäisiä taaperoitamme.mummo on pirteä ja hoitaa lapsia aina kun tarvis,jopa itse kysyy saisiko hoitaa : ),kun taas toiset mummot valittaa,kun on raskasta,huvittavaa...)


      • Mimmi-mummi
        sen enempää kirjoitti:

        tarvitse heitä haukkua,hoidanki lapseni yksin.
        kantani tehnyt selväksi.
        enkä tarkoittanutkaan sinua haukkua vaan näkemyksiäni vaan.
        ihmettelin vaan sitä kirjoituksessasi, että hoitaa voi jos hätä on ja ei yökylää.minusta ne asiat kuuluvat mummon rooliin. Kohtuudella tietenkin.
        Minusta sinunkaan ei kannata arvostella niitä nuoria äitejä jotka apa mummoiltaan pyytää!!kaikki ei ole ehkä niin jaksa ja on suuri onni silloin mummo. jotkut haluavatki hoitaa. Minusta sinäkään et ole pätevä sanomaan kuka on vastuullinen vanhempi.eikä se ole kohteliasta myöskään.
        minä tiedän, että on raskasta hoitaa lapsia yksin ja jos joku nuori yh-äiti saa apua niin minusta se ei ole vastuutonta!!

        minun mielestä ketään ei voi pakottaa mutta mielstäni on isovanhemmat omakin etu ja lastenlasten etu että isovanhemmat viettävät aikaa lastenlasten kanssa. Meillä täällä käyvät päiväkotilapset esiintymässä (laulamassa ja leikkimässä) vanhusten palvelukodilla. Näin ne lapset joilla omat isovanhemmat eivät jostain syystä pidä yhteyttä pikkulapsiin saavat tutustua vanhuksiin. Ja vanhukset piristyvät kummasti kun saavat jutella ja kertoa vanhojen aikojen leikeistä lapsille.
        Nämä hetket ovat kummallekin ryhmäölle elintärkeitä.
        Harmi että ainoat jotka näitä käyntejä on kritisoineet ovat vanhusten keski-ikäiset omaiset, he ovat sitä mieltä että lapsilla houkutellaan vanhusten rahat joillekin päiväkodeille. Joka todellakin on kaukaa haettua.


      • TSK
        ei marttyyri mummo! kirjoitti:

        Mitähän moisella edes tarkoitetaan?
        Kun lukee näitä juttuja, niin nuoret äidit valittaa, että äidit/anopit ovat niin ja niin ikäviä ihmisiä, eikä niihin voi luottaa ym. ym.
        Näitten mielestä mummojen pitäis olla kuin orja, hyppiä heidän pillinsä mukaan ja jos ei niin tee, ollaankin sitten ihan peestä.

        Meillä myös on tehty selväksi säännöt, jos lapsia tehdään niistä äiti ja isä myös pitää huolen, minäkään en ymmärrä näitä yökyläläisiä, lasten paras paikka pitäis olla koti jossa viettää myös yönsä.
        Toki voivat ja aina ovat tervetulleita käymään kylässä ja hätätapauksessa voivat olla hoidossakin, mutta ei missään nimessä isän ja äidin biletyksen takia.

        Vastuulliset vanhemmat ovat jo biletys-ajan ohittaneet ja keskittyvät perhe-elämälle!

        Saahan sitä ihan vapaasti tehdä lapsilleen selväksi, että hoitakoot itse lapsensa ja eipä meikäläistä kiinnosta lastenlapsiinsa sen kummemmin tutustua. Mutta ei sitten kannata heittäytyä marttyyriksi siinäkään vaiheessa, kun itse makaa vaipoissaan jossain kroonikko-osastolla, eivätkä lapsenlapset käy katsomassa - jos heistä ei ole välittänyt pienenä, miksi he välittäisivät sinusta isompana? Ja jos et ole valmis auttamaan omia lapsiasi silloin, kun he ehkä lastenhoitoapua ym. kaipaisivat, niin toivottavasti et myöskään itse ruikuta heiltä apua sitten, kun vanhempana ja raihnaisempana sitä ehkä tarvitsisit.


      • ei marttyyri mummo
        TSK kirjoitti:

        Saahan sitä ihan vapaasti tehdä lapsilleen selväksi, että hoitakoot itse lapsensa ja eipä meikäläistä kiinnosta lastenlapsiinsa sen kummemmin tutustua. Mutta ei sitten kannata heittäytyä marttyyriksi siinäkään vaiheessa, kun itse makaa vaipoissaan jossain kroonikko-osastolla, eivätkä lapsenlapset käy katsomassa - jos heistä ei ole välittänyt pienenä, miksi he välittäisivät sinusta isompana? Ja jos et ole valmis auttamaan omia lapsiasi silloin, kun he ehkä lastenhoitoapua ym. kaipaisivat, niin toivottavasti et myöskään itse ruikuta heiltä apua sitten, kun vanhempana ja raihnaisempana sitä ehkä tarvitsisit.

        ja ymmärtäneet, kun mitä itse haluatte ymmärtää!

        Kyse EI OLE SIITÄ ETTENKÖ VÄLITÄ OMISTANI, NIIN LAPSISTA KUIN LASTENLAPSISTA! Lukisitte koko viesti sarja, niin ehkä ymmärrätte.

        Olen hoitanut ja hoidan silloin kun tarvitsevat apua ja mielelläni, mutta yökylässä lapsi ei ole ollut (asuvat lähes naapurissa) mutta jos on hätätapaus, niin silloinkin otan hoitoon, mutta vielä biletysten takia EN OTA!
        Eivät kyllä olekkaan mitään bilettäjiä.

        Jos lukisitte ensin viestit kokonaan, ennenkuin tuomitsette.
        MEILLÄ ON LASTEN PERHEIDEN KANSSA TODELLA HYVÄT JA LÄMPIMÄT VÄLIT eikä ole mitään ongelmia ollut, ei hoitojen eikä muidenkaan suhteen.

        En halua olla marttyyri enkä heittäydy kkään siksi, olen vaan oma itteni.

        Taisin mainita jossain omasta kunnostakin, mikä on jonkinverran haitannut avunantoani, siitä huolimatta hoidan vielä lisäksi omaa 89v. dementoitunutta äitiäni, että näin epäkypsä mummo minä olen.


      • kamalaa
        Mimmi-mummi kirjoitti:

        minun mielestä ketään ei voi pakottaa mutta mielstäni on isovanhemmat omakin etu ja lastenlasten etu että isovanhemmat viettävät aikaa lastenlasten kanssa. Meillä täällä käyvät päiväkotilapset esiintymässä (laulamassa ja leikkimässä) vanhusten palvelukodilla. Näin ne lapset joilla omat isovanhemmat eivät jostain syystä pidä yhteyttä pikkulapsiin saavat tutustua vanhuksiin. Ja vanhukset piristyvät kummasti kun saavat jutella ja kertoa vanhojen aikojen leikeistä lapsille.
        Nämä hetket ovat kummallekin ryhmäölle elintärkeitä.
        Harmi että ainoat jotka näitä käyntejä on kritisoineet ovat vanhusten keski-ikäiset omaiset, he ovat sitä mieltä että lapsilla houkutellaan vanhusten rahat joillekin päiväkodeille. Joka todellakin on kaukaa haettua.

        .niin ei voi pakottaa. mutta ei voi myöskään olettaa että yhteys on vain lastenlasten puolelta.Mummouskaan ei ole oikeus=)

        Onpa törkeää. Luulisi, että pienet lapset on paras piristys vanhuksillekkin..ja miten joku miettii rahaa=( herranjestas..=)


      • tuohon...
        TSK kirjoitti:

        Saahan sitä ihan vapaasti tehdä lapsilleen selväksi, että hoitakoot itse lapsensa ja eipä meikäläistä kiinnosta lastenlapsiinsa sen kummemmin tutustua. Mutta ei sitten kannata heittäytyä marttyyriksi siinäkään vaiheessa, kun itse makaa vaipoissaan jossain kroonikko-osastolla, eivätkä lapsenlapset käy katsomassa - jos heistä ei ole välittänyt pienenä, miksi he välittäisivät sinusta isompana? Ja jos et ole valmis auttamaan omia lapsiasi silloin, kun he ehkä lastenhoitoapua ym. kaipaisivat, niin toivottavasti et myöskään itse ruikuta heiltä apua sitten, kun vanhempana ja raihnaisempana sitä ehkä tarvitsisit.

        Miten vääntelet asioita kuperkeikalleen, ihan kuin en tosiaan rakastais lapsiani ja olisin ollut hoitamatta niitä, voin sanoa , että olen kolmen lapsen äiti ja hoitanut jokaikisen kotonani, siihen asti kun nuorin lähti kouluun ja meni toiselle luokalle. Siinä sivussa tein kotonani omaa työtäni.

        Minusta MARTTYYRIKSI itseään sanovat ovat niitä jotka kovaan ääneen toitottavat miten hyviä ovat kaikessa, nostavat itsensä kaikkein ylimmäksi muita ja todellisuudessa ovat kuitenkin ihan muuta, tämä on sitä marttyyriä...


      • hoitaja
        Mimmi-mummi kirjoitti:

        Miknä 41v mummina sanoisin ettei ole kohtuutonta. Enkä myöskään tuomitse nuoria jos he haluavat mennä bilettämään ja pyytävät mummia tai kummia ym. lastenhoitajaksi. MLL.N lasten hoitajat ovat kalliita jotta nuorten vanhempien rahat kannattaisi maksaa niille. Itse olin aikoinaa nuori äiti 19v syntyi ensimmäinen ja kolmannen laposen aikaa isä lähti lätkimään. Jäin siis kahden lapsen yh ja omaa aikaa täytyi ottaa yöstä kun lapset nukkui. Eli silloin siivottiin ja tehtiin kaikki rästi hommat. Vaikka nuori ei bilettäisikään nii silti jokainen vanhempi tarvitsee myös omaa aikaa varsinkin parisuhteen hoitamiseen ja akkujen lataamiseen. Jokainen tietää itse mikä keino rentouttaa parhaiten jos se on biletys niin sitten on otettava aikaa siihen. Mikä sen luotettavampi hoitaja olisi kuin omat vanhemmat tai kummit. Itse olen ollut tyttärelläni lastenhoitajana mielelläni niin biletyksen aikana kuin jos lapset ovat sairastuneet ja eivät voi mennä päiväkotiin. Kukaan ei mene lasteni ja lastenlasteni edelle.

        Meillä asuu mieheni äiti sadan metrin päässä ja haluaisi koko ajan hoitaa tyttöämme.Meillä ongelmana juuri tämä,että mummoon ei voi luottaa.Joka ilta juo viiniä enemmän tai vähemmän ja silti haluaisi hoitaa lasta.LOPPUTULOS=en päästä tyttöä mummon luo!


      • sanat
        luehan uudestaan kirjoitti:

        tämä viestin ketjun aloittaja kuuluu varmasti kanssani tähän vastuullisen vanhemman rooliin!!

        Mikäs rooli mummoilla nykyään on?
        oletetaan, että lapset lapsineen lomilla käyvät kylässä vaan siksi, että voi valittaa muille sukulaisille, että oli raskasta.
        itse käyvät silloin kun käyvät ja rahalla lahjoovat ja jos sanoo, että, kiitos ei, minusta mummojen tehtävä ei ole antaa rahaa ja muuta mukavaa.On epäkiitollinen

        Kun mummo käy meillä kylässä hän saa kaiken valmiiksi nenänsä eteen ja voi, sitä loputonta neuvomista ja kultaisten aikojen muistelua kun itse oli Äiti (kun meidän mummo meidät hoiti=))silloinkin kun oli Noro-virus passasin häntä ja hoisin sairasta lasteni
        Minä en ainakaan uskaltaisi edes antaa lapsiani hänelle hoitoon. enkä ole antanutkaan. minun puolesta voivat tehdä mummo aikanaan mitä haluaavat.Toivon ja rukoilen, ettei minusta tule samanlaista aikuisena, heitiömummoa ja kiitollinen olen mummolleni , jonka eläke iän tärkein tehtävä olin minä.

        Minunkin mielestä mummoilla ei saa lapsiaan hoidattaa, mutta onhan mummo lapsen lähiomainen

        Jos joillekin mummoille on ongelma,että heillä hoidatetaan lasten lapset, itse en myöskään uskaltaisi antaa lastani mummon hoitoon.


      • So?
        ei marttyyri mummo kirjoitti:

        ja ymmärtäneet, kun mitä itse haluatte ymmärtää!

        Kyse EI OLE SIITÄ ETTENKÖ VÄLITÄ OMISTANI, NIIN LAPSISTA KUIN LASTENLAPSISTA! Lukisitte koko viesti sarja, niin ehkä ymmärrätte.

        Olen hoitanut ja hoidan silloin kun tarvitsevat apua ja mielelläni, mutta yökylässä lapsi ei ole ollut (asuvat lähes naapurissa) mutta jos on hätätapaus, niin silloinkin otan hoitoon, mutta vielä biletysten takia EN OTA!
        Eivät kyllä olekkaan mitään bilettäjiä.

        Jos lukisitte ensin viestit kokonaan, ennenkuin tuomitsette.
        MEILLÄ ON LASTEN PERHEIDEN KANSSA TODELLA HYVÄT JA LÄMPIMÄT VÄLIT eikä ole mitään ongelmia ollut, ei hoitojen eikä muidenkaan suhteen.

        En halua olla marttyyri enkä heittäydy kkään siksi, olen vaan oma itteni.

        Taisin mainita jossain omasta kunnostakin, mikä on jonkinverran haitannut avunantoani, siitä huolimatta hoidan vielä lisäksi omaa 89v. dementoitunutta äitiäni, että näin epäkypsä mummo minä olen.

        No, jos luetaan koko viestiketju, niin ei tässä kyllä ollut kyse siitä, että joku jatkuvasti haluaisi lapsensa mummolle hoitoon biletyksen ajaksi, vaan siitä, että jonkun alkoholisoitunut äiti jaksaa marmattaa siitä, ettei näe tarpeeksi lapsenlapsiaan, vaikka ei todellisuudessa haluakaan heitä nähdä - tai ainakaan nähdä vaivaa näkemisen suhteen. Ja sitten palsta tulvahtaa täyteen mummoja, jotka alkavat saarnata, että kyllä pitää laittaa rajat siihen, mitä mummoilta voi vaatia.

        Mutta siihenhän nämä keskustelupalstat aina johtavat, ettei keskustella alkuperäisestä ongelmasta, vaan kaikki vyöryttävät vain esiin omia elämäntilanteitaan, katkeruuksiaan ja saarnojaan.

        Ja jos itse nyt sorrun samaan virheeseen... En sano, että sinä tai kukaan keskusteluketjuun osallistuneista kuuluisi juuri tähän ihmisryhmään, mutta yleisellä tasolla ihmettelen, kun tiedän paljon suurten ikäluokkien edustajia, jotka kyllä ovat hoidattaneet omat lapsensa omilla äideillään/anopeillaan (kun ei päivähoitopaikkoja saanut), mutta eivät nyt viitsi sen koommin hoitaa lapsenlapsiaan kuin noita omia huonokuntoisia vanhempiaan. Ja sitten heillä on jatkuvasti varaa "avautua" meille nuoremmille siitä, kuinka me muka pääsemme helpolla, vaikka meillä ei olisi sellaisia suvun tukiverkostoja kuin heillä oli; ja siitä, kuinka me kyllä olemme mukamas itsekkäitä, vaikka eivät nämä marttyyrikeski-ikäisetkään mitään epäitsekästä ole tehneet tai tee, vaan julistavat saavansa "elää vain itselleen".

        Viestiketjun aloittajan äiti mitä ilmeisemmin kuuluu tähän omaannapaantuijottajien ryhmään - alkoholistit ja alkoholisoituvat ihmiset nyt varsinkaan eivät yleensä pysty ihmissuhteissa näkemään muuta kuin itsensä ja omat tarpeensa, eivät ihmissuhteiden edellyttämää vastavuoroisuutta ja vastuullisuutta.


      • Mimmi-mummi
        hoitaja kirjoitti:

        Meillä asuu mieheni äiti sadan metrin päässä ja haluaisi koko ajan hoitaa tyttöämme.Meillä ongelmana juuri tämä,että mummoon ei voi luottaa.Joka ilta juo viiniä enemmän tai vähemmän ja silti haluaisi hoitaa lasta.LOPPUTULOS=en päästä tyttöä mummon luo!

        En minäkään antaisi sellaiselle olkoon sitten mummi tai kummi. Luotettava on sellainen joka hoitaa lapsen kehityksen mukaisesti.
        Lasten kanssa täytyy ottaa huomioon niin monta asiaa. lasten kanssa täytyy olla juomatta alkoholia ja myös muutenkin tasapainoinen luonne.


      • suunassa ja toisessa
        Mimmi-mummi kirjoitti:

        Itse nuorena äitinä hoidin yksin lapseni. Ei päässeet lapset mummille suurista lupauksista huolimatta. Nyt nuorimmaiseni on 10v ja tänä kesänä pääsi mummille kun käydessämme houkuttelivat mutta joutui tyttö tulemaan kotiin kolmen viikon jälkeen kun serkut tulivat mummilaan ei kuulema yksi mahtunut. (tulivat muuten serkutkin pois eivät jääneetkään) Jouduin laittamaan lapset oman sairaala reissunkin ajaksi turvakotiin kun ei järjestynyt edes kodinhoitajaa kotiin kun olisi pitänyt irrottaa 3 kodinhoitajaa vuorokauden ajaksi kun sukulaisista eikukaan halunnut hoitaa muksujani.

        Ja juuri näiden syiden takaia haluan olla omille lapsilleni se turva jota voi aina pyytää lastenhoitajaksi jos tarvitsee. Kuten aikaisemmin jo kirjoitin nuoret tarvitsee omaa aikaa ja silloin juuri omat vanhemmat ovat se luotettavin hoitaja.
        Minun mielestä jo se että nuoret pyytää vanhempiaan lasten hoitajaksi on suurin luottamus vanhempia kohtaan.

        "juuri omat vanhemmat ovat se luotettavin hoitaja. " miten sitten huostaan otot lisääntyvät jatkuvasti. Joten mitäs nyt urputat?


        " mutta joutui tyttö tulemaan kotiin kolmen viikon jälkeen kun serkut tulivat mummilaan ei kuulema yksi mahtunut."
        "Jouduin laittamaan lapset oman sairaala reissunkin ajaksi turvakotiin"

        Oliko nämä jutut peräkkäin?
        Siksiköhän mummila pukkas lapsesi kolmen viikon vierailun jälkeen kotiin, että olit menossa sairaalaan?

        Taisit käyttää ilmaisen hoitopaikkasi etukäteen, tuskin isovanhemmat pitävät itseään varavanhempina ja elättäjinä.


      • ei mart.........
        So? kirjoitti:

        No, jos luetaan koko viestiketju, niin ei tässä kyllä ollut kyse siitä, että joku jatkuvasti haluaisi lapsensa mummolle hoitoon biletyksen ajaksi, vaan siitä, että jonkun alkoholisoitunut äiti jaksaa marmattaa siitä, ettei näe tarpeeksi lapsenlapsiaan, vaikka ei todellisuudessa haluakaan heitä nähdä - tai ainakaan nähdä vaivaa näkemisen suhteen. Ja sitten palsta tulvahtaa täyteen mummoja, jotka alkavat saarnata, että kyllä pitää laittaa rajat siihen, mitä mummoilta voi vaatia.

        Mutta siihenhän nämä keskustelupalstat aina johtavat, ettei keskustella alkuperäisestä ongelmasta, vaan kaikki vyöryttävät vain esiin omia elämäntilanteitaan, katkeruuksiaan ja saarnojaan.

        Ja jos itse nyt sorrun samaan virheeseen... En sano, että sinä tai kukaan keskusteluketjuun osallistuneista kuuluisi juuri tähän ihmisryhmään, mutta yleisellä tasolla ihmettelen, kun tiedän paljon suurten ikäluokkien edustajia, jotka kyllä ovat hoidattaneet omat lapsensa omilla äideillään/anopeillaan (kun ei päivähoitopaikkoja saanut), mutta eivät nyt viitsi sen koommin hoitaa lapsenlapsiaan kuin noita omia huonokuntoisia vanhempiaan. Ja sitten heillä on jatkuvasti varaa "avautua" meille nuoremmille siitä, kuinka me muka pääsemme helpolla, vaikka meillä ei olisi sellaisia suvun tukiverkostoja kuin heillä oli; ja siitä, kuinka me kyllä olemme mukamas itsekkäitä, vaikka eivät nämä marttyyrikeski-ikäisetkään mitään epäitsekästä ole tehneet tai tee, vaan julistavat saavansa "elää vain itselleen".

        Viestiketjun aloittajan äiti mitä ilmeisemmin kuuluu tähän omaannapaantuijottajien ryhmään - alkoholistit ja alkoholisoituvat ihmiset nyt varsinkaan eivät yleensä pysty ihmissuhteissa näkemään muuta kuin itsensä ja omat tarpeensa, eivät ihmissuhteiden edellyttämää vastavuoroisuutta ja vastuullisuutta.

        juuri minulle, ei ole aloittajallekkaan.
        Vanhempien kunnioitusta teidän nuorten äiti-huitukoiden pitäis opetella, kun ette näköjään ole saaneet kunnon kasvatusta, nyt puhutaan ja neuvotaan meitä vanhempia, kokeneita äitejä ja haukutaan pystyyn.

        Jossakin on pahasti pielessä, kun vaatimalla vaaditaan ja vaaditaan.
        Meillä se on ihan luonnollista, omista lapsista, lastenlapsista ja niinkuin omista vanhemmistakin.
        En kylläkään ole itse vaatimassa itselleni vanhana lapsiani hoitamaan, ei omakaan äitini ole mitään vaatinut, on oma vapaaehtoinen tahtoni, että hoidan äitiä ja suorastaan kunnia, vaikka ei mitenkään helppoa olekkaan.

        Toinen asia onkin sitten mitenkähän moni nyky äiti on valmis hoitamaan omia vanhempiaan, epäilen että ei kovin moni näitten kirjoitusten perusteella.

        Ketkähän täällä on katkeria? kysympä vaan.

        Olen edelleen sitä mieltä, että mummoilta vaatiminen on liikaa, kyllä se pitää tulla ihan omasta sydämmestä auttaminen, on jotenkin lapsellista VAATIA!

        Tämänpäivän huostaan otettujen lasten määrä on huipussaan ja kasvaa kokoajan, mitähän tämä kertoo vanhemmista?

        Aloittaja on tarkoituksella tänne isovanhempien palstalle tullut mollaamaan kaikkia isovanhempia,
        taitaa olla kuitenkin pieni osa meistä noita "alkon korkin avaajia" en itse ainakaan lukeudu näihin. Enkä ole tiedossa yhtään tuttavaanikaan,
        Minulla on muutakin tekemistä kun täällä koneella roikkuminen joten pouistun takavasemmalle, jatkakaa te äidit kun teillä tuntuu olevan aikaa täällä jaaritella, kun lapset on mummilla hoidossa.


      • aapas
        Viisivuotiaan äiti kirjoitti:

        Onko kohtuutonta, jos välillä kaipaa lapsenhoitoon tukea omilta vanhemmiltaan tai aikuisilta sisaruksilta (usein kummeja)? Olen pippurisen pikkupojan äiti ja välillä kaipaan henkireikää - itselle ja puolisolle, kahdenkeskistä aikaa. Vanhemmuus on rikkaus, enkä velvoita omia vanhempiani toimimaan hoitopaikkana. Olen kuitenkin hieman kateellinen naapurin Maijalle, jonka vanhemmat asuvat samalla paikkakunnalla ja tarjoavat hoitoapua kerran viikossa. Omat ja puolison vanhemmat kun asuvat yli 150 km päässä ja tapaamisia on harvemmin, hyvä jos kerran 1-2 kk aikana. Silloin aika kuluu kuulumisien vaihtamiseen ja yhteiseen illanviettoon.

        totta on, että itsekin kaipaisi kahdenkeskistä aikaa kumppanin kanssa joskus (esim. kerran vuodessa yks yö).. mutta mutta.. missään nimessä ei voi omia vanhempia kuitenkaan velvoittaa olemaan lastenlasten kanssa- MUTTA EIHÄN SIITÄ OLLUTKAAN KYSE, vaan siitä että esittää marttyyrinä muille ettei muista syistä muka nää lapsenlapsiaan (kun totuus on ettei kehtaa tulla katsomaan, kun esim. juopottelu on paljon mukavampaa). tuttua marttyrimummous myös meillä päin..


      • ääääääääh

        "Kylässä käyminen koko perheellä on eri asia. Silloinkin vanhemmat katsovat ettei sotke ja jos sotkee niin kerää ennen kun lähtevät joka ikisen lelun eikä riko mitään.
        Näin meillä."
        Siis kyllä hoitopaikkoja löytyy aikuisille ihmisille, jos niitä näin kipeästi tarvitsee..
        Kyllä tollanen toiminta luokitellaan jo jonkinasteiseksi sairaudeksi


      • So?
        ei mart......... kirjoitti:

        juuri minulle, ei ole aloittajallekkaan.
        Vanhempien kunnioitusta teidän nuorten äiti-huitukoiden pitäis opetella, kun ette näköjään ole saaneet kunnon kasvatusta, nyt puhutaan ja neuvotaan meitä vanhempia, kokeneita äitejä ja haukutaan pystyyn.

        Jossakin on pahasti pielessä, kun vaatimalla vaaditaan ja vaaditaan.
        Meillä se on ihan luonnollista, omista lapsista, lastenlapsista ja niinkuin omista vanhemmistakin.
        En kylläkään ole itse vaatimassa itselleni vanhana lapsiani hoitamaan, ei omakaan äitini ole mitään vaatinut, on oma vapaaehtoinen tahtoni, että hoidan äitiä ja suorastaan kunnia, vaikka ei mitenkään helppoa olekkaan.

        Toinen asia onkin sitten mitenkähän moni nyky äiti on valmis hoitamaan omia vanhempiaan, epäilen että ei kovin moni näitten kirjoitusten perusteella.

        Ketkähän täällä on katkeria? kysympä vaan.

        Olen edelleen sitä mieltä, että mummoilta vaatiminen on liikaa, kyllä se pitää tulla ihan omasta sydämmestä auttaminen, on jotenkin lapsellista VAATIA!

        Tämänpäivän huostaan otettujen lasten määrä on huipussaan ja kasvaa kokoajan, mitähän tämä kertoo vanhemmista?

        Aloittaja on tarkoituksella tänne isovanhempien palstalle tullut mollaamaan kaikkia isovanhempia,
        taitaa olla kuitenkin pieni osa meistä noita "alkon korkin avaajia" en itse ainakaan lukeudu näihin. Enkä ole tiedossa yhtään tuttavaanikaan,
        Minulla on muutakin tekemistä kun täällä koneella roikkuminen joten pouistun takavasemmalle, jatkakaa te äidit kun teillä tuntuu olevan aikaa täällä jaaritella, kun lapset on mummilla hoidossa.

        Mistä päättelet, että viestiketjun aloittaja halusi syyllistää kaikki isovanhemmat? Omasta ongelmaäidistään hän puhui. Tarkoittaako
        sinun mielestäsi "vanhempien kunnioitus" tarkoittaa näköjään sitä, että a) mikään ei koskaan ole vanhemman sukupolven vika ja että b) ihmissuhdeneuvojen sijasta voi saarnata ja että c) vanhempien ei tarvitse isovanhempinakaan ansaita sitä kunnioitusta, vaan voivat käyttäytyä miten vastuuttomasti tahansa.

        Kyllä itsekin teet aika rankkoja oletuksia siitä, missä tilanteessa kuvittelet meidän sinulle vastineita kirjoittavien olevan. Itse en ole ikinä omilta vanhemmiltani tai appivanhemmiltani mitään "vaatinut", enkä voisikaan vaatia, kun ovat työelämässä ja asuvat 500-600 km päässä. Kyllä on lapset itse hoidettu puolison kanssa, ja oltu heidän isovanhempiensa kanssa mainioissa väleissä, ei ole katkeruutta heitä kohtaan - sen sijaan joitakin besserwisser-täti-ihmisiä kohtaan lievää tympääntymistä.

        Ei täällä palstoilla roikuta muulloin kuin silloin, kun lapset nukkuvat.

        No, jos me emme ole saaneet kunnon kasvatusta, teidän sukupolvenne saa syyttää siitä ihan vain itseään ;) !

        Huostaanotettujen lasten määrän kasvu ei kerro niinkään meistä vanhemmista kuin siitä, että meillä ei enää ole tukiverkkoja. Jos ennen lapsia eivät hoitaneet vanhemmat, niin apuun riensivät isovanhemmat ja muut sukulaiset. Nyt apuun on riennettävä yhteiskunnan.


      • Mimmi-mummi
        suunassa ja toisessa kirjoitti:

        "juuri omat vanhemmat ovat se luotettavin hoitaja. " miten sitten huostaan otot lisääntyvät jatkuvasti. Joten mitäs nyt urputat?


        " mutta joutui tyttö tulemaan kotiin kolmen viikon jälkeen kun serkut tulivat mummilaan ei kuulema yksi mahtunut."
        "Jouduin laittamaan lapset oman sairaala reissunkin ajaksi turvakotiin"

        Oliko nämä jutut peräkkäin?
        Siksiköhän mummila pukkas lapsesi kolmen viikon vierailun jälkeen kotiin, että olit menossa sairaalaan?

        Taisit käyttää ilmaisen hoitopaikkasi etukäteen, tuskin isovanhemmat pitävät itseään varavanhempina ja elättäjinä.

        Vanhimmaiseni on nyt 22v ja nuorin täytää nyt syksyllä 10v. Äitini on luvannut 22 vuotta lapsilleni että pääsevät mummolaan yökylään mutta nuorimmaiseni pääsi vasta tänä kesänä mummin luo muut lapset eivät ole koskaan pääseet. Sisarusteni lapset ovat kuitekin vanhempieni luona kuukausia.
        Aikaisemmin vanhempani asuivat samalla paikkakunnalla eikä silloinkaan muksuni päässeet heille. Enää eivät edes lähde muut kuin nuorimmaiseni ja kesällä käydessämme vanhempani pyysi nuorimmaiseni sinne kesäksi koska heillä oli tiedossa paikkakunnalla kaksi lastenleiriä jonne siis houkuttelivat nuorimmaistani. No joutui tulemaan pois ilman että pääsi leirille.

        Ja toi toinen oli sellainen tapaus kun lähdin synnyttämään nuorimpia lapsia niin vaikka 6 sisarustani asuu samalla paikkakunnalla ja vanhempanikin asuivat paikkakunnalla ei heistä kukaan ottanut lapsiani hoitoon nsiksi aikaa kun viivyn synnyttämässä, joten muksut olivat sen aikaa turvakodilla. isä oli jättänyt meidät.

        Mut meillä on lasteni kanssa hyvät välit ja autamme toisiamme kaikessa. Enkä voisi kuvitella että tekisin lapsille samoin kuin omat vanhempani lapsilleni kuitenkin hekin ymmärtävät että jossain vanhemmillani nheittää kun serkut ovat heillä mutta minun lapset eivät ole koskaan pääseet.


      • lllliiip
        ei marttyyri mummo kirjoitti:

        urputatte aina syyllistämisestä, ei tietenkään kaikki vanhemmat ole bilettäjiä ja ymmärrän toki normaalin hoito tarpeen.
        Meidänkin lapsenlapsi oli juuri meillä, kun vanhemmat olivat kaupungilla ostoksilla, saivat kerrankin rauhassa shoppailla.

        Meillä on pikkaisen eri juttu vielä, tämä mummu on sairastellut aika vakavasti, joten voimiakin tarvitaan lasten hoitoon, nuoretkin ymmärtää minun kantilta katsoa asioita.
        Aina kysyvät vointini ennenkuin puhuvatkaan hoitotarpeesta.

        Minä hoidan ihan vointini mukaan en yhtään enempää ja aina on mieluista pikkuisen kanssa touhuaminen.
        Toivoisin samanlaista kunnioitusta vanhempianne/anoppianne kohtaan, onhan he jo kasvattaneet omat lapsensa aikanaan, ei kaikki ole niin yksinkertaista miltä näyttää, jokaisella on oma elämä, työt, harrastukset mitä ei ole kenties ollut silloin kun omat lapset olivat pieniä.

        Minulla on ainakin hyvät välit lapsieni perheisiin, aivan kauhulla olen lukenut näitä juttuja, kun eksyin tänne palstalle, miten on miniä/anoppi, äiti/tyttö suhteet kireällä nyky päivänä.

        mut ei tarvii sit olla valehtelemassa muille et kuinka kiva ois nähdä lapsenlapsia jos kävisivät ym. ym. selityksiä, vaikkei itse vain kehtaa/kerkee.. olisi rehellinen (esim. uupumuksestaan)!!! teeskentely ärsyttää eniten.


      • isovanhempien rakastama
        outoa kirjoitti:

        tosi outoa kirjoittaa,että se joka lapsia tekee,niin myös hoitaa ne.kukas nämä lapsenlapsien äidit ja isät ovat tehneet?minulla on pienet pojat,enkä voisi ikinä kuvitella mitään tilannetta etten auttaisi heitä.itse olen pojat tänne tehnyt,ja jos he päättävät joskus tehdä lapsia,niin on aivan luonnollista että hoidan heitä,jos tarvitsee.on teko pyhää sanoa että lapsi hoitakoon lapsensa,jos ei itsekään hoida omaansa.kaikki aikuisetkin tarvitsevat tukea ja apua toiselta,ja luonnolisinta se on saada vanhemmilta.ei omia lapsia voi unohtaa ja "hylätä"vain koska vanhenevat.jotkut eivät tarvitse hoitajia,toiset tarvitsevat syystä tai toisesta,ihanaa vain jos kaikki rakastavat lapsia ja ajattelevat heidän hyvinvointiaan eikä vaan omaa.(meillä on 74v.isomummo,joka palvoo leikki-ikäisiä taaperoitamme.mummo on pirteä ja hoitaa lapsia aina kun tarvis,jopa itse kysyy saisiko hoitaa : ),kun taas toiset mummot valittaa,kun on raskasta,huvittavaa...)

        Lapsettomana tulevana äitinä minua kauhistuttaa nämä nyky ajan mummot. Onko oman lapsenlapsen kanssa vietetty aika todella niin kamalaa?

        Minulla on lapsuudesta rakkaimmat muistot omista yökyläilyistäni isovanhempien luona! Kertaakaan emme olleet siellä hoidossa vaan silkasta molempien puolisesta rakkaudesta. Toiset isovanhempani asuvat naapurissa ja viettivät meidän kanssa mieluusti aikaa. Välillä vanhempien töiden takia, mutta silti joka päivä muutenkin vaan. Meitä soitettiin navettaan leikkimään ja sen jälkeen vaarin kanssa rakennettiin majaa. Toisten isovanhempien luona oltiin yötä harvemmin koska asuvat toisella paikka kunnalla, mutta jokainen kerta oli yhtä odotettu molemmin puolin. Naapuriinkin olimme tervetulleita joka päiväisestä näkemisestä huolimatta.

        Pikkuveljeni on vielä 10 vuotias ja molemmat isovanhempani ovat kaikki 69 vuotiaita ja silti haluavat osallistua hänen elämäänsä jaksamisensa mukaan kuten minun elämääni kymmenen vuotta sitten! Hän on yökylässä kauempana asuvien isovanhempien luona varsinkin näin kesällä eikä kukaan ole kertaakaan kieltäytynyt ottamasta vastaan omaa lapsen lastaan. En haluaisi nähdä itseäni tulevaisuudessa itsekkäänä mummona jolle lastenlapset ovat pelkkää työtä vaan suhtautua rakkaudella kuten omani minuun. Pelkään että en saa omalta äidiltäni apua samalla tavalla kuin hän suvun mummoilta. Oma lapsi on aina lapsi jota pitää tukea. Tosin eihän se mummola ole hoitopaikka ellei erikseen sovita että se sopii. kummankin osapuolen tulee arvostaa toista eikä sitä ole avun kieltäminen eikä sen ainainen ruinaaminen. Omilta vanhemmiltaan apua saaneet osaavat varmasti arvostaa isovanhempien tuomaa apua.

        Ymmärrän toki jos ei halua vanhempien biletyksen takia lapsia hoitaa, mutta muissa tilanteissa nämä yökylät ovat kokeilemisen arvoinen kokemus.


      • mummomummooooooo
        lllliiip kirjoitti:

        mut ei tarvii sit olla valehtelemassa muille et kuinka kiva ois nähdä lapsenlapsia jos kävisivät ym. ym. selityksiä, vaikkei itse vain kehtaa/kerkee.. olisi rehellinen (esim. uupumuksestaan)!!! teeskentely ärsyttää eniten.

        Olisiko paikallaan keskustella sen oman äitin tai anopin kanssa nokikkain tästä asiasta, ei asiat korjaannu sillä, että täällä paasataan ja syyllistetään syyttömiä ihmisiä.

        Vai eikö ole kanttia rehellisesti kysyä ja sanoa suoraan missä mättää.


      • ei nimimerkkiä
        outoa kirjoitti:

        tosi outoa kirjoittaa,että se joka lapsia tekee,niin myös hoitaa ne.kukas nämä lapsenlapsien äidit ja isät ovat tehneet?minulla on pienet pojat,enkä voisi ikinä kuvitella mitään tilannetta etten auttaisi heitä.itse olen pojat tänne tehnyt,ja jos he päättävät joskus tehdä lapsia,niin on aivan luonnollista että hoidan heitä,jos tarvitsee.on teko pyhää sanoa että lapsi hoitakoon lapsensa,jos ei itsekään hoida omaansa.kaikki aikuisetkin tarvitsevat tukea ja apua toiselta,ja luonnolisinta se on saada vanhemmilta.ei omia lapsia voi unohtaa ja "hylätä"vain koska vanhenevat.jotkut eivät tarvitse hoitajia,toiset tarvitsevat syystä tai toisesta,ihanaa vain jos kaikki rakastavat lapsia ja ajattelevat heidän hyvinvointiaan eikä vaan omaa.(meillä on 74v.isomummo,joka palvoo leikki-ikäisiä taaperoitamme.mummo on pirteä ja hoitaa lapsia aina kun tarvis,jopa itse kysyy saisiko hoitaa : ),kun taas toiset mummot valittaa,kun on raskasta,huvittavaa...)

        Minä olen puolisoni kanssa tehnyt lapset ja yhdessä olemme heidät myös hoitaneet kolmivuorotyön ohessa.Emme apua tarvinneet isovanhemmilta enempää kuin muiltakaan sukulaisilta.Teemme edelleen kolmivuorotyötä ja olemme sitä mieltä että lapset hoitakoot lapsensa itse niin mukavia kuin lapsenlapset ovatkin.


      • Surullistahan tuo

        En todella ihmettele, että noin emotionaalisesti kylmän ihmisen luokse ei ole halua viedä yöksi lapsiaan. Eipä taida omiinkaan lapsiin olla läheiset ja rakastavat välit, sillä jos olisi niin tuntisit pyytteetöntä halua auttaa lapsiasi, suomalla heille hieman omaa aikaa (sen lisäksi, että haluaisit viettää enemmän aikaa lapsen lapsiesi kanssa).
        Hienoa, että olet pystyt olemaan tilanteeseen tyytyväinen, mutta yritä vielä peilata todellista syytä miksi näin on. Luottamus on avain-sana ja sitä ei taida löytyä.

        P.S. Toisaalta jos jo lapsen lelutkin häiritsevät niin paljon, ettet niitä halua korjata, et kyllä kaksinen mummi ole. Iloitsisit ennemmin siitä, että lapset ovat terveitä ja haluavat leikkiä.


      • mummuuuu..
        tärkeitä kirjoitti:

        JO 3 viikon jälkeen kotiin mummolasta???? Olisiko ihan pikkuisen tarkistamista omassa asenteessa, vähän vain? Juu, totta on että isovanhemmille on kunnia saada olla lapsenlapsilleen tärkeässä roolissa mutta ei liian tärkeässä :)
        Me suomalaiset olemme sellaista jääkansaa verrattuna moniin muihin kulttuureihin, meillä kun ei paljon piitata 'vanhuksista eikä lapsista', kätevää yhdistää nämä "heikot" lenkit kun pitää itse hauskaa tai tarvitsee hermolomaa. Työssäkäyvät tai sairaat isovanhemmat ovat joskus melko kovilla. Rakkaus lastenlapsiin saa kuitenkin ainakin minut yrittämään melkeinpä mitä tahansa. Joskus olisi opittava sanomaan ei, ihan kaikkien parhaaksi. Tätä opettelen. PS. Hätäapua en koskaan kieltäisi. Mihin lapsemme voivat luottaa jos eivät meihin?

        Kun mä olin nuori yksinhuoltaja, erottuani miehestäni ja kolmen lapseni isästä, niin mun äiti otti usein lapset tykönsä, ihan pyysi ja se oli luontevaa, lapset rakasti isovanhempiaan ja tahtoivat heille . Nyt olen itse isoäiti ja olen todella rakastunut lapsenlapsiini ja otan heidät milloin vaan hoitooni, mä en niinkuin ymmärrä mitä te urputatte omista lapsenlapsistanne, pienistä viattomista lapsensilmistä katsoo mummuun luottava katse, älä hyvä mummu vastusta sitä, lapset on pieniä niin lyhyen aikaa . Iloa kaikille Mummuille :-)


      • Sain kesken työpäivän soiton tyttäreltäni, että vauva on tulossa. Tieto oli odottamaton, mutta silti en ONNELTANI ja siihen liittyviltä kyyneleiltä pystynyt työskentelemään enää koko päivänä. Kuljin koko päivän työmaalla hokien:Musta tulee muori! Synnytyksen valvoin koneella sätti-ystävieni kera,soitellen sairaalaan alvariinsa, missä mennään. Sain uskomatonta tukea heiltä,jonka kiitollisuudella muistan! Nyt neitokainen on 2.5v ja varmasti muorin oma rakas! Ja koska vaan tervetullut luokseni, niin tärkeetä menoa luulen ettei mulla olekaan ettenkö panis sitä enkeliä niiden edelle;))Ja huom. hänen syntyessään olin 43v, nyt täytän 46v ja biletän edelleen, mutta se ei estä rakastamasta tuota tyttöä!
        Lähinnä ajattelen auttavani tytärtäni ja hänen miestään ottamalla tytön luokseni silloin tällöin, että hekin saavat suhdettaan ja asioitaan hoitaa. Itselläni on aikaa asioitani hoitaa, koska en ole 24h/vrk enää äiti;))


      • kalamel
        ei marttyyri mummo! kirjoitti:

        Mitähän moisella edes tarkoitetaan?
        Kun lukee näitä juttuja, niin nuoret äidit valittaa, että äidit/anopit ovat niin ja niin ikäviä ihmisiä, eikä niihin voi luottaa ym. ym.
        Näitten mielestä mummojen pitäis olla kuin orja, hyppiä heidän pillinsä mukaan ja jos ei niin tee, ollaankin sitten ihan peestä.

        Meillä myös on tehty selväksi säännöt, jos lapsia tehdään niistä äiti ja isä myös pitää huolen, minäkään en ymmärrä näitä yökyläläisiä, lasten paras paikka pitäis olla koti jossa viettää myös yönsä.
        Toki voivat ja aina ovat tervetulleita käymään kylässä ja hätätapauksessa voivat olla hoidossakin, mutta ei missään nimessä isän ja äidin biletyksen takia.

        Vastuulliset vanhemmat ovat jo biletys-ajan ohittaneet ja keskittyvät perhe-elämälle!

        olen todella ihmeissäni tuollaisesta asenteesta ettei lapsenlapsia oteta yökylään ja vain hätätapauksissa saa pyytää apua . Mikäköhän sellaisella mummolla on vialla ? Itse odotan kovasti että saisin mumminkullan jota saisin hoitaa ja olenkin sanonut aikuisille lapsilleni että kun sen aika koittaa saavat he varmasti hoitopaikan murusilleen aina kun he sitä tarvitsevat oli sitten kyse hätä tai vaan muusta tapauksesta esim.lomamatkasta,illanvietosta puolison kanssa.Itselläni on lähes tusinan verran jälkikasvua joten niitä mummin omia murusia on siis luvassa hoitoon useampia ja hyvä niin =)


      • ÄÄPPÄ
        ei marttyyri mummo kirjoitti:

        urputatte aina syyllistämisestä, ei tietenkään kaikki vanhemmat ole bilettäjiä ja ymmärrän toki normaalin hoito tarpeen.
        Meidänkin lapsenlapsi oli juuri meillä, kun vanhemmat olivat kaupungilla ostoksilla, saivat kerrankin rauhassa shoppailla.

        Meillä on pikkaisen eri juttu vielä, tämä mummu on sairastellut aika vakavasti, joten voimiakin tarvitaan lasten hoitoon, nuoretkin ymmärtää minun kantilta katsoa asioita.
        Aina kysyvät vointini ennenkuin puhuvatkaan hoitotarpeesta.

        Minä hoidan ihan vointini mukaan en yhtään enempää ja aina on mieluista pikkuisen kanssa touhuaminen.
        Toivoisin samanlaista kunnioitusta vanhempianne/anoppianne kohtaan, onhan he jo kasvattaneet omat lapsensa aikanaan, ei kaikki ole niin yksinkertaista miltä näyttää, jokaisella on oma elämä, työt, harrastukset mitä ei ole kenties ollut silloin kun omat lapset olivat pieniä.

        Minulla on ainakin hyvät välit lapsieni perheisiin, aivan kauhulla olen lukenut näitä juttuja, kun eksyin tänne palstalle, miten on miniä/anoppi, äiti/tyttö suhteet kireällä nyky päivänä.

        ihanasti sanoit sen, jonka olisin voinut ilmaista suoraan ja vähemmän kauniisti :) Näinhän se on, sillä kenenkään ei ole pakko tänäpäivänä tehdä yhtään lasta,jossei sitä kykene hoitaan ilman ulkopuolista apua. JA antaa ihmisen ottaa kunnia vaikka niistä puheistaan tehdä enemmän kuin tekee, heitä tokikin löytyy muualtakin kuin äideistä/mummeista. ME NAUTIMME LASTEN LAPSISTA JA kakat annetaan heidän äideilleen. Ihan siksi, että omamme olemme hoitaneet aikoinaan, ja useimmin yksin.


      • ÄÄPPÄ
        ei marttyyri mummo kirjoitti:

        ja ymmärtäneet, kun mitä itse haluatte ymmärtää!

        Kyse EI OLE SIITÄ ETTENKÖ VÄLITÄ OMISTANI, NIIN LAPSISTA KUIN LASTENLAPSISTA! Lukisitte koko viesti sarja, niin ehkä ymmärrätte.

        Olen hoitanut ja hoidan silloin kun tarvitsevat apua ja mielelläni, mutta yökylässä lapsi ei ole ollut (asuvat lähes naapurissa) mutta jos on hätätapaus, niin silloinkin otan hoitoon, mutta vielä biletysten takia EN OTA!
        Eivät kyllä olekkaan mitään bilettäjiä.

        Jos lukisitte ensin viestit kokonaan, ennenkuin tuomitsette.
        MEILLÄ ON LASTEN PERHEIDEN KANSSA TODELLA HYVÄT JA LÄMPIMÄT VÄLIT eikä ole mitään ongelmia ollut, ei hoitojen eikä muidenkaan suhteen.

        En halua olla marttyyri enkä heittäydy kkään siksi, olen vaan oma itteni.

        Taisin mainita jossain omasta kunnostakin, mikä on jonkinverran haitannut avunantoani, siitä huolimatta hoidan vielä lisäksi omaa 89v. dementoitunutta äitiäni, että näin epäkypsä mummo minä olen.

        näkeehän ketjusta millä tasolla liikutaan. On ihan paskan hailee kun väitetään, että suhteessa kuin mummo hoitaa lapsenlapsia- he muistasivat mummoo siellä kroonikko-osastolla! Vaikka kuinka olisi mummo rakastanut ja hoitanut- eipä etelänpellelle tule mummo mieleen kuin korkeintaan perintönä tai rantatonttina, eihän hän muistu omille lapsillekaan muuten. Jotta olis kiva,kun tietäsitte ja olisitte ittekin sanojenne mukaasii. Ja TÄÄ ON TOSI, voitte mennä hoitaan näitä kroonikko-osastojen mummoja, ni näätte tän.
        Mun äitee aikoinaan sanoi,ko ensimmäistä odotin; "Olen hoitanut itse omani ja odotan että sääkin niin teet. Autan, jos apuu tarttet,mutta muista tää,kuitenkin." Näin tein, vanhempani ottivat mökille lapsia, yhden pikkujoulu-juhlan ajan he katsoivat myöskin. Kuitenkin itse yh:na hoisin kuusi lasta, enkä vanhemmille ole katkera. Hyvä näin, ja sama jatkuu omieni kohdalla. Jos miniöille ei mahdu mun suvun toimet kalloon,ni ne mahdutetaan. Edelleenkään muksuja ei tehdä, eikä ole pakko nykyään tehdä- heitä saadaan ja vastuullinen vanhempi tekosensa vastaa. Jos siihen ei pysty, kyllä me ne kasvatetaan,mutt vanhemmuus voi siirtyä jollekin muulle sitt........


      • Ettei lastenlapsille

        ... jää yhteen mielikuvaa "lapsuutensa mummolakäynneistä". Ai niin, paitsi siitä jolloin ämmä huutaa: älä kaada sitä maljakkoa, pentu! En jaksa ruveta siivoomaan.


      • salli mun nauraa
        Mimmi-mummi kirjoitti:

        Itse nuorena äitinä hoidin yksin lapseni. Ei päässeet lapset mummille suurista lupauksista huolimatta. Nyt nuorimmaiseni on 10v ja tänä kesänä pääsi mummille kun käydessämme houkuttelivat mutta joutui tyttö tulemaan kotiin kolmen viikon jälkeen kun serkut tulivat mummilaan ei kuulema yksi mahtunut. (tulivat muuten serkutkin pois eivät jääneetkään) Jouduin laittamaan lapset oman sairaala reissunkin ajaksi turvakotiin kun ei järjestynyt edes kodinhoitajaa kotiin kun olisi pitänyt irrottaa 3 kodinhoitajaa vuorokauden ajaksi kun sukulaisista eikukaan halunnut hoitaa muksujani.

        Ja juuri näiden syiden takaia haluan olla omille lapsilleni se turva jota voi aina pyytää lastenhoitajaksi jos tarvitsee. Kuten aikaisemmin jo kirjoitin nuoret tarvitsee omaa aikaa ja silloin juuri omat vanhemmat ovat se luotettavin hoitaja.
        Minun mielestä jo se että nuoret pyytää vanhempiaan lasten hoitajaksi on suurin luottamus vanhempia kohtaan.

        heheheheee, 3 viikkoako ei riittänyt?


      • tarinasi oikein menee
        Mimmi-mummi kirjoitti:

        Vanhimmaiseni on nyt 22v ja nuorin täytää nyt syksyllä 10v. Äitini on luvannut 22 vuotta lapsilleni että pääsevät mummolaan yökylään mutta nuorimmaiseni pääsi vasta tänä kesänä mummin luo muut lapset eivät ole koskaan pääseet. Sisarusteni lapset ovat kuitekin vanhempieni luona kuukausia.
        Aikaisemmin vanhempani asuivat samalla paikkakunnalla eikä silloinkaan muksuni päässeet heille. Enää eivät edes lähde muut kuin nuorimmaiseni ja kesällä käydessämme vanhempani pyysi nuorimmaiseni sinne kesäksi koska heillä oli tiedossa paikkakunnalla kaksi lastenleiriä jonne siis houkuttelivat nuorimmaistani. No joutui tulemaan pois ilman että pääsi leirille.

        Ja toi toinen oli sellainen tapaus kun lähdin synnyttämään nuorimpia lapsia niin vaikka 6 sisarustani asuu samalla paikkakunnalla ja vanhempanikin asuivat paikkakunnalla ei heistä kukaan ottanut lapsiani hoitoon nsiksi aikaa kun viivyn synnyttämässä, joten muksut olivat sen aikaa turvakodilla. isä oli jättänyt meidät.

        Mut meillä on lasteni kanssa hyvät välit ja autamme toisiamme kaikessa. Enkä voisi kuvitella että tekisin lapsille samoin kuin omat vanhempani lapsilleni kuitenkin hekin ymmärtävät että jossain vanhemmillani nheittää kun serkut ovat heillä mutta minun lapset eivät ole koskaan pääseet.

        Koska isä oli jättänyt perheensä, nuorimpien synnytyksisä kukaan ei auttanut sinua lastenhoidossa?

        Toinen asia, mikä pisti silmään oli se, että sisartesi lapset viettivät kuukausia munmmolassa. Yhteen menoon vai?!

        Ja jos sinulla jo vanhin lapsi yli 20, miksei hän auttanut pikkusisaren hoidossa kun olit sairaalassa.

        Maailma on täynnä erikoisia tapauksia.


      • tyhmä 2
        ei marttyyri mummo! kirjoitti:

        Mitähän moisella edes tarkoitetaan?
        Kun lukee näitä juttuja, niin nuoret äidit valittaa, että äidit/anopit ovat niin ja niin ikäviä ihmisiä, eikä niihin voi luottaa ym. ym.
        Näitten mielestä mummojen pitäis olla kuin orja, hyppiä heidän pillinsä mukaan ja jos ei niin tee, ollaankin sitten ihan peestä.

        Meillä myös on tehty selväksi säännöt, jos lapsia tehdään niistä äiti ja isä myös pitää huolen, minäkään en ymmärrä näitä yökyläläisiä, lasten paras paikka pitäis olla koti jossa viettää myös yönsä.
        Toki voivat ja aina ovat tervetulleita käymään kylässä ja hätätapauksessa voivat olla hoidossakin, mutta ei missään nimessä isän ja äidin biletyksen takia.

        Vastuulliset vanhemmat ovat jo biletys-ajan ohittaneet ja keskittyvät perhe-elämälle!

        Oletko uskovainen, tyhmä vai molempia ?


      • sinäsinäsinä juuuuu!
        tyhmä 2 kirjoitti:

        Oletko uskovainen, tyhmä vai molempia ?

        Itse paljastit tyhmyytes tyhmä2 ja hulluutes, vain tyhmät kommentoi noin!


      • epäilempä
        tarinasi oikein menee kirjoitti:

        Koska isä oli jättänyt perheensä, nuorimpien synnytyksisä kukaan ei auttanut sinua lastenhoidossa?

        Toinen asia, mikä pisti silmään oli se, että sisartesi lapset viettivät kuukausia munmmolassa. Yhteen menoon vai?!

        Ja jos sinulla jo vanhin lapsi yli 20, miksei hän auttanut pikkusisaren hoidossa kun olit sairaalassa.

        Maailma on täynnä erikoisia tapauksia.

        On mukamas, sekoaa jo omaan sepustukseensa, ei muista mitä on kirjoittanut, kun on omiaan laittanut.
        Ittensä korottavat korkeelle jalustalle, mutt, mut, sieltä voi tippua, että hupsista...todellisuuteen...mitens sitten käy?


      • haloo...
        ei marttyyri mummo! kirjoitti:

        Mitähän moisella edes tarkoitetaan?
        Kun lukee näitä juttuja, niin nuoret äidit valittaa, että äidit/anopit ovat niin ja niin ikäviä ihmisiä, eikä niihin voi luottaa ym. ym.
        Näitten mielestä mummojen pitäis olla kuin orja, hyppiä heidän pillinsä mukaan ja jos ei niin tee, ollaankin sitten ihan peestä.

        Meillä myös on tehty selväksi säännöt, jos lapsia tehdään niistä äiti ja isä myös pitää huolen, minäkään en ymmärrä näitä yökyläläisiä, lasten paras paikka pitäis olla koti jossa viettää myös yönsä.
        Toki voivat ja aina ovat tervetulleita käymään kylässä ja hätätapauksessa voivat olla hoidossakin, mutta ei missään nimessä isän ja äidin biletyksen takia.

        Vastuulliset vanhemmat ovat jo biletys-ajan ohittaneet ja keskittyvät perhe-elämälle!

        johon kalikka kalahtaa..

        tähän avaukseen on tosi paljon vastauksia, kyllä mummot ittensä täällä tunnistaa!!!


      • Ei yökylään

        Isovanhempana sanon, että noin ainakin kaupunkioloissa ennen elettiin. Yökylässä ei käyty huvin vuoksi, vaan silloin kun yövyttiin, oltiin todella matkalla ja tärkeillä asioilla liikkeellä koko perhe.
        En ollut koskaan isovanhempien hoivissa lapsena. Ei olisi tullut mieleenikään. Isovanhemmilla käytiin kylässä ja koetettiin käyttäytyä. Sievää päälle ja mieli täynnä odotusta. Isoäidillä oli aina hyvää tarjottavaa, ja jollakin ikivanhalla tavaralla sai leikkiä varovasti.

        Isovanhemmilla oli aikanaan omat lapsensa, eikä omalla äidilläni ollut koskaan tarvetta jättää meitä isovanhempien hoiviin. Sama minulla itsellänikin omieni kanssa. Vanhemmat hoitavat lapsensa.

        Joskus vanhempana, ehkä teini-iässä, olin yötä isovanhemmilla, kun kävin yksin kaupungissa asioimassa. Se on varmaan eri asia kuin pikkulapsien yökyläily.


      • Lapsi kotiin
        Viisivuotiaan äiti kirjoitti:

        Onko kohtuutonta, jos välillä kaipaa lapsenhoitoon tukea omilta vanhemmiltaan tai aikuisilta sisaruksilta (usein kummeja)? Olen pippurisen pikkupojan äiti ja välillä kaipaan henkireikää - itselle ja puolisolle, kahdenkeskistä aikaa. Vanhemmuus on rikkaus, enkä velvoita omia vanhempiani toimimaan hoitopaikkana. Olen kuitenkin hieman kateellinen naapurin Maijalle, jonka vanhemmat asuvat samalla paikkakunnalla ja tarjoavat hoitoapua kerran viikossa. Omat ja puolison vanhemmat kun asuvat yli 150 km päässä ja tapaamisia on harvemmin, hyvä jos kerran 1-2 kk aikana. Silloin aika kuluu kuulumisien vaihtamiseen ja yhteiseen illanviettoon.

        Kun ihminen hankkii lapsia, hän tietää, että lapset tarvitsevat hoivaa 24/7 vuosikausia. Kun lapsi on syntynyt, ovat vanhemmat ottaneet siinä duunin, joka ei lopu ehkä koskaan.
        On kohtuutonta tosiaan ruveta vaatimaan "omaa aikaa" ja "henkireikää" itselle ja puolisolle. Sitä ei ole eikä tule niin kauan kuin lapset ovat pieniä.

        Ei pidä hankkia lapsia jos niistä on päästävä erilleen ja muka olemaan kahdenkeskisellä vapaalla. Illat ja yöt ovat kahdenkeskistä aikaa, kun lapset hoidetaan oikein. He rauhoittuvat ja nukkuvat yönsä.
        Nykyisin vain lastenhoitokin on tehty niin monimutkaiseksi, että lapset eivät enää osaa edes nukkua tai syödä, vaan kaikki aika menee heidän maanittelemiseensa.
        Sitä suuremmalla syyllä vanhempien on kestettävä seuraukset. On kohtuutonta vaatia muita suvun jäseniä paimeniksi.
        Lastenkasvatus on jätetty lapsille itselleen tee-se-itse-menetelmällä. Hallitsemattomat lapsenlapset tuodaan isovanhemmille, joilla ei ole mitään keinoja lasten käsittelemiseen. He tuntevat epäonnistuneensa, välit kiristyvät. Anoppi-miniä-keskustelu käy kuumana. Lapset siinä välissä jäävät jalkoihin.

        Kaikkien kannalta on parempi, että lapset saavat olla kotonaan ja omien vanhempiensa kanssa. Jatkuva isovanhempien luona kyläily ei anna heille sitä turvallisuudentunnetta, minkä säännöllinen kotielämä antaa.
        Isovanhemmat ovat aina vain korvikkeita.
        Riittää, että lapset viedään hoitopaikkaan päivittäin, usein lähes 10 tunniksi. Muuna aikana heillä on oikeus olla omassa kodissaan omien vanhempiensa huomassa. Lapsi ei ole heittopussi.


      • Vähän uutta ajattelu
        TSK kirjoitti:

        Saahan sitä ihan vapaasti tehdä lapsilleen selväksi, että hoitakoot itse lapsensa ja eipä meikäläistä kiinnosta lastenlapsiinsa sen kummemmin tutustua. Mutta ei sitten kannata heittäytyä marttyyriksi siinäkään vaiheessa, kun itse makaa vaipoissaan jossain kroonikko-osastolla, eivätkä lapsenlapset käy katsomassa - jos heistä ei ole välittänyt pienenä, miksi he välittäisivät sinusta isompana? Ja jos et ole valmis auttamaan omia lapsiasi silloin, kun he ehkä lastenhoitoapua ym. kaipaisivat, niin toivottavasti et myöskään itse ruikuta heiltä apua sitten, kun vanhempana ja raihnaisempana sitä ehkä tarvitsisit.

        Lapsenlapsien ensimmäinen ajatus aikuisena EI ole miten se mummu nyt mahtaaa tänään pärjätä.
        Menepäs itseesi. Miten muistelet omaa mummuasi, kummiasi, äitiäsi, joka on hoitanut sinua pienenä olessasi? Onko hän joka hetki ajatuksissasi?
        Vietkö omat lapsesi hoitoon, että voit meennä vanhainkotiin vaihtamaan vaippoja kummitädille? Jätätkö omat menosi, koska mummu on sairaalassa? Siivoatko hänelle kerran viikossa, vaikka omakin kotisi olisi kuinka siivouksen tarpeessa? Auttavatko lapsesi sinua?

        Lapsenlapsia ei hoideta vastavuoroisuusperiaatteella. Ihan turhaa esimerkillisimmänkään hoitajan on odottaa mitään kontaktia elämänsä kiihkeintä aikaa elävältä suojatiltaan 20 v. kuluttua. Hän ei ole tyly, hän vain elää nyt!
        Elämä menee sillä tavalla.

        Ruikuttavia ja apua kerjääviä ihmisiä ei ole pilvin pimein. Päin vastoin, kaikki tuntemani vanhusiässä olevat elävät omin avuin ja kauhistuvat ajatusta, että heitä jotkut perheenjäsenet hoivaisivat, siivoisivat, kaupattelisivat jne. Jokainen haluaa olla itsellinen ihminen.

        Tuo vaatimus, että lapsia on hoidettava, tai muuten...on juurii sitä ruikuttamista, mistä meitä vanhoja nyt syytät.


      • Onnellinen mummi.
        mummuuuu.. kirjoitti:

        Kun mä olin nuori yksinhuoltaja, erottuani miehestäni ja kolmen lapseni isästä, niin mun äiti otti usein lapset tykönsä, ihan pyysi ja se oli luontevaa, lapset rakasti isovanhempiaan ja tahtoivat heille . Nyt olen itse isoäiti ja olen todella rakastunut lapsenlapsiini ja otan heidät milloin vaan hoitooni, mä en niinkuin ymmärrä mitä te urputatte omista lapsenlapsistanne, pienistä viattomista lapsensilmistä katsoo mummuun luottava katse, älä hyvä mummu vastusta sitä, lapset on pieniä niin lyhyen aikaa . Iloa kaikille Mummuille :-)

        Olen täysin samaa mieltä edellisen kanssa,nauttikaamme lapsenlapsista sen aikaa kun ovat pieniä.
        Lapsuus menee niin nopeaan ohi nykyään,yhtäkkiä huomaa ettei enää tulla kun piipahtaan mummulas.
        Ainakin jos ovat isompia,meillä on 4 lastenlasta niistä 2 murkkuja,onneksi on 2 pienenpää 2v ja 1/2v
        ja hoidan mielelläni aina kun mahdollista,ei ole parempaa kun pieni kirkassilmäinen lapsi sanoo rakastavansa mummia ja paappaa.Minun sydän kyllä tuntee suuren ilon noista sanoista ja kädet puristaa kaulasta,puhumattakaan pikkuisista märistä suukoista poskelle.
        Lapsenlapset ovat ihania jokainen niin suuret kuin pienetkin.


      • 9+2
        Vähän uutta ajattelu kirjoitti:

        Lapsenlapsien ensimmäinen ajatus aikuisena EI ole miten se mummu nyt mahtaaa tänään pärjätä.
        Menepäs itseesi. Miten muistelet omaa mummuasi, kummiasi, äitiäsi, joka on hoitanut sinua pienenä olessasi? Onko hän joka hetki ajatuksissasi?
        Vietkö omat lapsesi hoitoon, että voit meennä vanhainkotiin vaihtamaan vaippoja kummitädille? Jätätkö omat menosi, koska mummu on sairaalassa? Siivoatko hänelle kerran viikossa, vaikka omakin kotisi olisi kuinka siivouksen tarpeessa? Auttavatko lapsesi sinua?

        Lapsenlapsia ei hoideta vastavuoroisuusperiaatteella. Ihan turhaa esimerkillisimmänkään hoitajan on odottaa mitään kontaktia elämänsä kiihkeintä aikaa elävältä suojatiltaan 20 v. kuluttua. Hän ei ole tyly, hän vain elää nyt!
        Elämä menee sillä tavalla.

        Ruikuttavia ja apua kerjääviä ihmisiä ei ole pilvin pimein. Päin vastoin, kaikki tuntemani vanhusiässä olevat elävät omin avuin ja kauhistuvat ajatusta, että heitä jotkut perheenjäsenet hoivaisivat, siivoisivat, kaupattelisivat jne. Jokainen haluaa olla itsellinen ihminen.

        Tuo vaatimus, että lapsia on hoidettava, tai muuten...on juurii sitä ruikuttamista, mistä meitä vanhoja nyt syytät.

        En tiedä kuka teidät on kasvattanut, mutta minä ainakin jätän omat menoni isovanhempieni takia.
        Minulla on 4 lasta ja todella harvoin aikaa itselleni (lue tuskin koskaan), mutta silti jätin kallisarvoisen oman ajan toisarvoiseksi, kun isoisäni piti hakea sairaalasta kotiin. Ei käynyt mielessänikään muu vaihtoehto.
        Koitan aina vapaillani ehtiä käymään isovanhemmillani, vaikka niinä päivinä jääkin sitten kaikki kotihommat aivan toiselle sijalle.

        Odottaessani nuorintani käytin 2 kertaa viikossa näkövammaista mummoani ruokakaupassa, koska muut sukulaiset olivat tällöin työssä. Reissussa meni aina sellainen 4-6 tuntia. Ja siksi, koska mummoni on kovin seurallinen ja haluaa itse toimia näkövammastaan huolimatta. Iso marketti kuljetan päästä päähän, ilman kauppalistaa, ja kaikki hypistellään, jos olisi jotain tarvetta :)

        Minä olen kaikki lapsuuteni kesät viettänyt mummolassa ja silti oma äitini toteaa aina :"Jokainen saa itse lapsensahoitaa. Niin olen m inäkin hoitanut" Toki äitini auttaa kovastikin päiväsaikaan sattuvissa työsidonnaisissa asioissa, mutta jos haluaisimme vaikka käydä elokuvissa tai ulkona syömässä on tilanne aivan mahdoton. Me emme kuulemma tarvitse omaa aikaa, koska meillä on niin hyvä parisuhde...

        Itse toivon tulevani joskus mummoksi, jotta voisin nauttia niistä lastenlasten plussista. Kiukuttelevat lapset kun aina voi palauttaa omille vanhemmilleen, toisin kuin nyt ;)


    • tietää

      hyvinkin omat heikkoutensa ja siksi suojaa taustansa antamalla esim. naapureittensa ymmärtää, että vika olisikin sinussa. Pelkkää mustamaalaamista ja loan heittämistä. Älä luota häneen!
      Tulkoon sinne luoksesi tapaamaan lapsenlapsiaan, jos heitä muka niin kovasti kaipaa. Älä sinä anna syyllistää itseäsi, jos ja kun siihen ei ole aihetta. Lapset ovat sinun ja heidän isänsä lapsia. Tuskin kukaan tekee lapsia isovanhempien vuoksi! Ei nykyään ainakaan.

      • itse mummo 43-v

        joka käy töissä,hoitaa kodin,mökin,autot,veneen,lastenlapset vapaallaan papan kanssa.tällähetkellä lomalla "jossain ulkosaaritossa" ja huono-omatunto tietysti, kun ei ole "paikalla" heti jos tarvittais mummoa ja pappaa.ajattelnkin joskus, että kyllä vielä meidän mummojen ja pappojen kans "vedetään per....t olalle, kun tulee siihen tilaisuus eli kunnon loma.LAPSET JA LASTENLAPSET IHANIA,KIVOJA MUSSUKOITA mutta,he ei aina muista että, mummokin jo väsyy ja kaipais sitä "aikuisten omaa aikaa" kun käy töissä.ja kun on saanut jo oman pesueen maailmalle.kaikille mussukoille kesäterkkuja ootte kivoja elämän iloja kuitenkin t.mummo 43-v ja vaari 45-v


      • ihanaa lukea
        itse mummo 43-v kirjoitti:

        joka käy töissä,hoitaa kodin,mökin,autot,veneen,lastenlapset vapaallaan papan kanssa.tällähetkellä lomalla "jossain ulkosaaritossa" ja huono-omatunto tietysti, kun ei ole "paikalla" heti jos tarvittais mummoa ja pappaa.ajattelnkin joskus, että kyllä vielä meidän mummojen ja pappojen kans "vedetään per....t olalle, kun tulee siihen tilaisuus eli kunnon loma.LAPSET JA LASTENLAPSET IHANIA,KIVOJA MUSSUKOITA mutta,he ei aina muista että, mummokin jo väsyy ja kaipais sitä "aikuisten omaa aikaa" kun käy töissä.ja kun on saanut jo oman pesueen maailmalle.kaikille mussukoille kesäterkkuja ootte kivoja elämän iloja kuitenkin t.mummo 43-v ja vaari 45-v

        että tuolllaisia isovanhempia on vielä!!!
        mukavia lomapäiviä ja lepohetkeä!!!


      • nelikymppisenä äitinä...
        itse mummo 43-v kirjoitti:

        joka käy töissä,hoitaa kodin,mökin,autot,veneen,lastenlapset vapaallaan papan kanssa.tällähetkellä lomalla "jossain ulkosaaritossa" ja huono-omatunto tietysti, kun ei ole "paikalla" heti jos tarvittais mummoa ja pappaa.ajattelnkin joskus, että kyllä vielä meidän mummojen ja pappojen kans "vedetään per....t olalle, kun tulee siihen tilaisuus eli kunnon loma.LAPSET JA LASTENLAPSET IHANIA,KIVOJA MUSSUKOITA mutta,he ei aina muista että, mummokin jo väsyy ja kaipais sitä "aikuisten omaa aikaa" kun käy töissä.ja kun on saanut jo oman pesueen maailmalle.kaikille mussukoille kesäterkkuja ootte kivoja elämän iloja kuitenkin t.mummo 43-v ja vaari 45-v

        voin vain haikailla ikäisteni isovanhempien tilanteen perään! Nyt vielä jaksaisi juosta niiden lastenlasten kanssa, mutta sitten kun omat 2- ja 7 -vuotiaani saavat lapsia, olen varmaan 70-kymppinen, kuten isovanhemmat meillä. Ja pitää meidän pitää tosissaan miettiä, jaksaako mummo vielä noita noita villikkoja -tulee toki mielellään aina kun eläkeläisriennoiltaan ehtii!


      • Mimmi-mummi
        ihanaa lukea kirjoitti:

        että tuolllaisia isovanhempia on vielä!!!
        mukavia lomapäiviä ja lepohetkeä!!!

        Omat muksuni 22, 20, 18, 14, 13 ja 10. Vanhimman tyttäreni muksut 2 ja 1.
        Omalla kesäreissullani mietin kanssa et jos heillä sattuu jotain enkä ole lähellä auttamassa. No onneksi ei sattunut mitään ikävää, soittelin 2 vuotiaalle ja tytärelleni ja reissulta palattua menin seuraavana päivänä käymään tuliaisten kanssa. Vaikka heillä on kaikki hyvin niin sitä aina kuitenkin miettii miten voisi helpottaa heidän elämää. Nyt olenkin oppinut syntymäpäivinä ja jouluna ostamaan myös tavanomaisten lahjiojen lisäksi ruokapurkkeja, vaippoja ja ym lastentarvikkeita helpottamaan rahallista arkea.
        En siksi että minua ois käsketty tai pyydetty vaan siksi että itse yksin lapsiperheen arkea pyörittäneenä tiedän miten kallista on nykyään lapsiperheen arki. Kaikki maksaa ihan tolkuttomasti ja nuorilla perheillä ei todellakaa raha kasva puussa.


      • Huokaus........
        itse mummo 43-v kirjoitti:

        joka käy töissä,hoitaa kodin,mökin,autot,veneen,lastenlapset vapaallaan papan kanssa.tällähetkellä lomalla "jossain ulkosaaritossa" ja huono-omatunto tietysti, kun ei ole "paikalla" heti jos tarvittais mummoa ja pappaa.ajattelnkin joskus, että kyllä vielä meidän mummojen ja pappojen kans "vedetään per....t olalle, kun tulee siihen tilaisuus eli kunnon loma.LAPSET JA LASTENLAPSET IHANIA,KIVOJA MUSSUKOITA mutta,he ei aina muista että, mummokin jo väsyy ja kaipais sitä "aikuisten omaa aikaa" kun käy töissä.ja kun on saanut jo oman pesueen maailmalle.kaikille mussukoille kesäterkkuja ootte kivoja elämän iloja kuitenkin t.mummo 43-v ja vaari 45-v

        Eli siis mieheni joka juuri täytti 41 ei enää parin vuoden päästä jaksa nuorimmaoistamme, joka on nyt 2-v. Se että satut olemaan nuori mummo, ei tee sinusta eläkeläistä!
        Itselläkin 40 lähenee enkä kyllä väsy ja kaipaa rauhaa... Taidat olla oikeasti 83 ja vaari 85! Juttusi ainakin kuulostaa siltä. Omat isovanhempani väsyvät lapsiin, koska ovat jo liki 90 vuotiaita.
        Aika nuorena olet itse perheesi perustanut (kuten lapsesikin). Harva mummo on 43. Mutta kiva, että autat lapsiasi vaikka se sinua väsyttääkin....


    • meilläkin...

      Oma äitini on täysin työnarkomaani. Menee aamusta töihin klo: 7 ja kun illalla soittelee päivän kuulumisia noin 20-21 niin on vasta ajamassa töistä kotiin. Työ oikeasti 8-16 kestoinen, mutta on liian tunnollinen.. Edellisestä työpaikasta paloi loppuun ja päätti ettei mene enää ylitöiksi, mutta näyttää sama tahti jatkuvan.

      Aina soittaessaan jaksaa sanoa kuinka on lapsiani ikävä ja tekisi mieli tulla kyläilemään, matkaakin kun kotiemme välillä vain muutama km, mutta kyläreissut lasten nukkumaan menneassä ovat meille painajaista, kun tulee villitsemään. Itse ollessani lapsi äiti oli töissä koko ajan ja en muista häntä hellänä ja rakastavana hali-äitinä. Nyt yrittämällä yrittää lapsiani halailla ja pakosta ottaa kaksi lasta kerralla syliin (mielestäni jopa vaarallista kun kyseessä alle vuodenikäiset lapset)...minua yrittää myös halailla ja korvata mennyttä...itse en kykene inhoani peittämään, kun en ole vastaavaan tottunut. Nyt olen alkanut puheluihin suoraan sanoa, että miksi sitten olet töissä jos haluat lasten kanssa olla. Tuntuu, että mummi yrittää vain omaa huonoa omaatuntoaan paikkailla höösäämällä lasteni kanssa, vaikka aikaa ei edelleenkään ole tarpeeksi.

      • Nimetön

        Hui.Ihan alkaa pelottamaan mummuksi tulo. En oikein osaa ennakoida omaa käyttäytymistä mummona olemiseen. En varmaan halua edes lapsen lapsia yökylään yms.Kun en ole koskaan ollut erityisen lapsirakas ihminen.Kyllä ne mummoksi tulleet ovat katsoneet tietävällä silmällä,päätä vakuuttavasti nyökytellen:odotahan vaan,kun tulee lapsen lapsia,hurahdat täysin. Noh odotellaan. Täytyy yrittää sitten vaan pitää "omat opit",ja kyllä Äiti tietää sisällään.


    • minä_vainen

      tunsin erään perheen. isä kuollut, äiti aina joi
      kun eli ja nykyään juo sen mitä uskaltaa.

      sillä oli aina juomisen jälkeen tunnetiloja,
      että voi kun lapset on niin tärkeitä.

      sitten kun oli mennyt aikaa juomisesta, niin
      puhui ikävästi ja taas kun joi, niin alkoi olla
      parempi olo lopulta.

      Alkoholisti palaa aina lapsuuteen poikkeuksetta
      ja ei muuta ajattele. Olen sen huomannut vuosien
      varrella niin monen ajatusmaailmaan ja arkipuheeseen kuuluvaksi, joka juo edes 1-2 vuottakin.

      Yhtä tämänlaista ihmistä otin mukaani nostamaan
      painoja. Huomasin, että itsetunto koheni. Koskaan
      tuskin häntä huomioinut niin paljon.Hänen käytöksensä muuttui iloisemmaksi ja vapaammaksi
      terveessä mielessä. Ajattelin, että ei häntä
      voinut katsoa kun oli jo metsänpeikon näköinen
      laiheliini.

      Tekemisen antaminen siis palauttaa syrjäytyneitä hyvin, kun ei ole mitään leikkaa ja liimaa juttuja. Käytännön juttua. Semmoista.

    • ITSEKIN ISOÄITI

      Huonosta omatunnosta siinä on kysymys, selitykset on yhtä paljon itselle tarkoitettu kuin muille.
      Halua kyllä varmaan olisi ollakkin lastenlasten kanssa vaan taito hallita elämäntilannettaan puuttuu. Ei se ikäkään meitä aina viisastuta.
      Yritä jaksaa luoda lapsille kuitenkin myönteinen kuva Mummusta. Eikä tämä tarkoita ettei totuutta saisi kertoa, lapset ymmärtävät yllättävän paljon.

    • mutta kuitenkin...

      Minun äitini ei juo, mutta siltikään häntä ei tunnu kiinnostavan omat lapsenlapsensa, joita hän näkee ehkä korkeintaan pari kertaa vuodessa. Silloinkin oleminen on väkinäistä, eikä hän tunnu nauttivan lasten seurasta. Olen pahoittanut asiasta mieleni monta kertaa, mutta minkäs teet jos ei kiinnosta. Enpä minäkään enää nykyään paljoa soittele hänelle. Joskus olen tiuskaissut asiasta ja selvästi hän ottanut siitä itseensä.

      Vanhempani erosivat muutama vuosi sitten ja välit äitiini ovat viilenneet ja oma äiti on alkanut tuntua vieraalta. Harmittaa kun toisten lapsilla isovanhemmat vierailevat ja auttavat usein ja mummolassa voi käydä kylässä vaikka viikonloppuisin. Kaikkea ei voi saada, mutta se on vaan niin hemmetin surullista... Onneksi lapsilla on kuitenkin toinen "parempi" mummo, jota näkevät vähän useammin ja joka välittää aidosti meistä ja lapsista.

      Ehkä sinunkin pitäisi ottaa asia reilusti puheeksi ja selvittää missä mennään jos mummo on kerta itse puhunut haluavansa nähdä lapsia. Kyllä aikuisella pitäisi olla sen verran järkeä, että ymmärtää että juopottelu ja lupausten rikkominen vie uskottavuuden ja luottamuksen. Eikä kylään tulla kuin täysihoitolaan, vaan asioita voi tehdä yhdessäkin.

      • minä_vainen

        Veljeni vaimo väänti sen päätä ja se eristi
        sen meidän perheestä. Nuorempi kuin minä tuo vaimo.

        Kun eka lapsi syntyi, ei 3 kuukateen vanhemmat saaneet nähdä sitä sairaalakäynnin jälkeen tai
        sitten kävivät kerran heti sen jälkeen.

        Mutta vaimon kotiin mentiin, mutta jos me soitimme,
        niin sanottiin että ei saa häiritä, toiset ihmiset
        häiritsevät vauvaa.

        Kyllä tekisi mieli vetää turpaan.Piti vielä ottaa
        naisen sukunimikin.

        Veljeni kuoli minulle jo kauan aikaa sitten.


    • aina itse hoitanut

      Mitä v ittua te valitatte että ei jää kahden kesken aikaa kun on lapsia. Miksi sitten teitte?
      Ehkä tiesit ennen kun tulit raskaaksi että parisuhteen oma aika jää vähiin jne.
      Itsellä lapset 9vee,7vee,5vee,4vee ja 1vee. Koskaan ei ole kukaan ollut muuta hoidossa kun eskarissa. Ja niin tästäkin eteenpäin.

      • niin paha

        jos joku muukin joskus hoitaa.Minä hoidan lapsenlapsiani välillä,ihan vaan omaksi ilokseni ja itsekkästi.Vanhemmat saa yhteistä aikaa ja me lasten kanssa meidän yhteistä "mummoaikaa".Minunkin äitini ja isäni ovat aikanaan hoitaneet minun lapsiani ja ottaneet yökylään ja vielä nytkin jo aikuisina ovat läheisiä mummolleen ja papalleen.Soittelevat ja pitävät yhteyttä ja mikäs sen mukavampaa.Että näin meillä.


      • Tillytally

        No, tavastasi reagoida näihin vastauksiin näkyy uupuneen äidin merkkejä. Hyökkäät ja teet itsestäsi hyvän esimerkin? Olet siis ollut raskaana tai imettänyt kymmenisen vuotta ilman apua? Mietihän rauhallisesti miten itse voit? Mitä olet haaveksinut omalta elämältä? Minulla on mielikuvitusta eikä sitä edes tarvita arvioimaan että olet väsyksissä, katkera, pisteliäs ja kenties hieman välinpitämätön äiti? Voimia sinulle ja apuja jostain, sellaista konkreettista apua.


      • minä-
        Tillytally kirjoitti:

        No, tavastasi reagoida näihin vastauksiin näkyy uupuneen äidin merkkejä. Hyökkäät ja teet itsestäsi hyvän esimerkin? Olet siis ollut raskaana tai imettänyt kymmenisen vuotta ilman apua? Mietihän rauhallisesti miten itse voit? Mitä olet haaveksinut omalta elämältä? Minulla on mielikuvitusta eikä sitä edes tarvita arvioimaan että olet väsyksissä, katkera, pisteliäs ja kenties hieman välinpitämätön äiti? Voimia sinulle ja apuja jostain, sellaista konkreettista apua.

        Ehkä vähän väsynyt,mutta en uupunut.
        Ei ole tarkotus tehdä lapsia jos niitä viedään hoitoon. Eikö se ole elämän tarkotus että lapsista nautitaan ja niitä hoidetaan omana perheenä.
        Meillä vanhemmat sanoi raskausaikana ettei hoida eikä ole mikään hoitomummula.
        Niin on mennyt ja niin oli tarkoituskin.
        Jos äiti haluaa tuulettumaan niin silloin isä hoitaa kaikki lapset.
        Ja jos tuntuu että uupumus alkaa niin sitten töihin siinävaiheessa ja lapset tarhaan.
        Mitä sitä kitisemään.
        Ja omalta elämältä haluan nauttia lapsista päivästä toiseen. Ne on mun elämä mies.
        Tottakai käydään äiti-lapsipiirissä ja kylässä,mutta sinne mennään kaikki. Ei jätetä lapsia ja lähdetä itse kauppaan ym tarpeellisiin juttuihin. Jos tarttee viedä joka kuukausi hoitoon niin ehkä lapsia on liikaa tai äiti muuten vaan hermoraunio.
        Tai teini joka on saanu yhdenillan jutusta lapsen ja haluaa päästä usein viihteelle. Siinäkin vaiheessa abortti olis ollu kohdallaan.


    • marttyyri mummo

      Joka asuu samassa kaupungissa. Kyydin hän saa kyllä muualle, esim. ystävien luo ryyppäämään, mutta sitten humalassa itketään kun ei näe lapsenlapsiaan. Luvannut olen monesti hakea meille kylään, mutta se päivä kun koittaa että hakisin, onkin jotain esteitä hänellä. Hoitanut hän on lapsiani alle viisi kertaa, kun taas minä hoidin pienet sisarukseni kotona asuessani joka viikonloppu. Kyllä minä sanon että mummot jotka haluaavat lapsenlapsiaan silloin tällöin hoitaa tai ottaa yökylään, ovat kultaa. Itse olisin lapsena niin halunnut viettää aikaa mummolassa, ja olen myös huomannut että omat lapseni nauttivat kun pääsevät anoppini luo kyläilemään. Hyvätkin vanhemmat tarvitsevat joskus omaa aikaa, eikä sitä voi kukaan tulla tuomitsemaan.

    • Mimmi-mummi

      Itse kahden lapsen mummina sanoisin että äidilläsi on ongelma, ei sinulla. Toki jos pystyt voit mennä käymään äitisi luona mutta itse kyllä mene lastenlasten luokse aina kun mahdollista. Niitä hetkiä ei voita mikään kun muutaman tunnin möyryää 2 ja 1 vuotiaden kanssa lattialla. Itselläni sellainen tilanne että vaikka olen kotona päivät niin en voi viettää niin paljon aikaa lapsenlasten kanssa kuin haluaisin. Väli matkaa ei ole kuin 13 kilometriä mutta lapset ovat hoidossa kun tyttäreni opiskelee. Ja tyttäreni mies ja oma aviomieheni eivät ole väleissä joten tästä tilanteeesta kärsii vain lapset. Tyttäreni ja hänen aviomies ei anna lasten tulla meille joten minun on vaan käytävä heillä niin usein kuin vain on mahdollista. Sanonkin aina että sitten kun lapset ovat tarpeeksi isoja jotta vanhemmat antavat heille luvan tulla mummin ja ukin luo tai lähteä meidän mukaan lomalle. Olen ikäni työskennellyt lasten kanssa. ja kasvattanut 6 lasta.

      • minulla on kohta 2 vuotta täyttävä ja puoli puoli vuotias lastenlapsi. tätä vanhempaa lasta en saa tavata kun oma lapseni ja hänen kaveri eivät halua kaveriani tavata. asiaoista ei voida sopia vaan laitetaan ovi lukkoon nenän edestä!!! lastenlapset ovat rakkaita ja onneksi saan antaa tälle nuoremmalle kaiken hellyyden ja huolenpidon mitä ehdin antaa kun itsekkin olen vielä työ elämässä. yökyläänkin ottasin ja mielelläni autan lastenhoidossa miten suhteet joustaa!!!


    • tytär.

      Olisipa voinut luulla että olen itse kirjoittanut viestisi, meillähän on melkein täsmälleen samanmoista. Ainut vaan et kyllä ottaa vastaan jouluna, mutta kännäilee sillonkin, joskus liikaa ja menee överiksi. Et ensi joulu varmaan menee vähän paremmissa merkeissä, nimittäin kotona - ja toivottavasti kukaan ei kännäile. Taitaa olla kuvatunlainen kännimummosukupolvi yleistymään päin..

    • roolini isoäitinä

      Aloin miettiä tässä minkälainen mummo olen. Isoäiti. Tulin sitten tulokseen, että olen keskinkertainen mummo, joskus itsekäs mutta pääosin aina apuna ja paikalla. Rakkaus on kaiketi se mikä minua kuljettaa. Teen parhaani ja se riittää.
      Hoidan ja olen kolmisen vuotta hoitanut yövyttäen lapsenlastani noin parisen kertaa kuukaudessa. Kerran viikossa pyrin käymään lapsosen kotona. Nyt tänä kesänä tuli toinen lapsenlapseni maailmaan ja yhtä höperöksi alan käydä hänen suhteensa. Rakastan myös omaa lastani kovasti ja olen hänelle kiitollinen lapsenlapsistani.
      On ihan älyttömän ihanaa olla tärkeä lapsille mummon roolissa. On kivaa kuljeksia pienen ihmisen kanssa ulkona ja näytää maailmaa: kiviä, lehtiä, puita, marjoja. Opettaa pieniä suuria asioita ja auttaa oivaltamaan omia kykyjään. Hauskaa on myös istuksia ja leikkiä puistoissa, käydä jätskiautolla ja työntää vaunuja tai rattaita. Jopa kaupassakäynneistä tulee elämys.
      Toki vanhemmat ovat kasvatusvastuussa lapsistaan, mutta sehän juuri tekeekin mummonaolon niin kivaksi, voi valita kermat päältä ja nauttia.
      Olen saanut pitää lasta vauvasta lähtien luonani yökylässä. Se on luontevaa ja mukavaa. Olen ostanut hänelle varavaatteita, -vaippoja ja leluja tänne. Heille on myös varavuode luonani. Omalle lapselleni on helppo sanoa ei, jos en jaksa. Niinkin on käynyt. Hän ymmärtää aina. Jos joisin ja koheltaisin, en lapsia yöksi saisi, tiedän sen. Lapseni on vastuullinen siis.
      Oma lapsi on aina suuri lahja mutta lapsenlapsi on ilotulitusraketti, pommi, yllätyslahja. Rakastan heitä niin.
      Kohta saan varmaankin vauvankin mukaan yökylään, tuskin maltan odottaa.

      • gavia arctica

        Olipa todella ihana pikku tarina tämä "Minä ja roolini isoäitinä"!! Tulin ihan hyvälle mielelle kun luin sitä.

        "Oma lapsi on aina suuri lahja mutta lapsenlapsi on ilotulitusraketti, pommi, yllätyslahja." Aivan loistavaa! Juuri näin sen pitäisi olla kaikilla isovanhemmilla.

        Hyvää jatkoa sinulle, isoäidille! Ja iloisia hetkiä rakkaittesi seurassa!


      • isoäitejä...

        tarvittaisiin todella lastensa avuksi nykyaikana. Roolinsa sisäistänyt mummo, jonka hoidossa lapsi saa sitä, mitä eniten lapsenmaailmaansa tarvitsee: välittämistä,rauhallista olemista ja lapsen tärkeisiin kysymyksiin vastaamista. HIENOA!


      • ... aivan kateeksi käy kun en omien lastenlapsien kanssa saa touhuta noin....toivottavasti vanhemmat huomaavat sen joskus....


      • Ihana lukea tällaista viestiä,nimittäin juuri nyt pidän kahta lapsen lasta luonani kun olen kesälomalla lapset 5 ja 6 vuotiaat,reippaat lapset,kotinsa on 350km päässä ja siksi kesä ja talviloma minulta on kokonaan ajateltu heille,mielellään täällä ovat ja aivan ihanaa on heidän kanssaan olla,päivät menee siivillä ja yhden viikon pidän itselleni kooten taas voimia työelämään,kyllä välillä saa nauraa heidän juttujaan niin et mahan pohja kipeä,välillä kysymykset niin vaikeita ettei vastausta osaa kertoa.... siis ovat ihania mut niiiiiin harvon saa olla kun asuvat niin kaukana.. tv. mummi


    • Lapset ja lapsenlapset ovat...

      ... ainakin täällä. Sain tulla mummoksi jo 11 vuotta sitten, mikä oli 1 suurista asioista omassa elämässäni. Sitä onnen tunnetta on vaikea sanoin kuvailla, kun pikku- miehen syliini sain hänen ollessaan 2.n päivän ikäinen. Minua on siunattu vielä sen jälkeen 2:lla lapsenlapsella, jotka ovat myös todella rakkaita. Vaikka meillä " naperoiden " kanssa onkin välimatkaa 170 - 210 km ei se ole koskaan estänyt minua käymästä heidän luonaan. Pikkuiset ovat olleet myös minun luonani hoidossa esim. viikonloppuna ja lomilla esim. viikon ajan jne. Usein matkustan heidän luokseen, kun vanhemmat tarvitsevat vapaata jne. omien menojensa vuoksi. Soitan omille, aikuisille lapsilleni yleensä kerran viikossa, myös he pitävät tiiviisti yhteyttä. Samalla juttelen myös lastenlasteni kanssa. Vanhin heistä soittaakin minulle lähes päivittäin, joskus useammankin kerran päivässä. Itse olen keski- ikäinen, työssä käyvä mummo, jolla lomia ei viimevuosina juurikaan ole ollut. Lasteni ja lastenlasteni asiat ovat minulle tärkeitä ja he tietävät saavansa aina minulta apua sitä tarvitessaan. Itse en sekaannu heidän asioihinsa millään tavalla, sillä he ovat aina osanneet hoitaa asiansa hyvin. " Sano äiti mitä minä teen " - kysymyksen esittäessään keskustelen heidän ongelmistaan ja pyrin auttamaan kaikin tavoin. Tyttäreni työkaveri olikin jokin aika sitten sanonut lapselleni, että hän on onnellisessa asemassa kun hänellä on tuollainen äiti ja mummo. Nämä nuoret usein pyytävätkin minua mukaansa, jos lähtevät " tyttöjen " kanssa ulos iltaa istumaan. Asiasta olen hirvittävän onnellinen, sillä olen myös omasta mielestäni säilynyt nuorekkaana ...vaikka tuleekin joka vuosi lisää... :)

      • -sinikka-

        Vau!Just tuota rataa minäkin haluan joskus tulevaisuudessa mummoaikani viettää..Hyvää jatkoa siulle!


    • IR.M

      Kyllä Mummussa on jotain kummaa minä ainakin olen paljon yhteydessä lapsenlapsiin ja nautin suunnattomasti,pyydä mummu katsoo peilistä missä vika,jos luottamus horjuu niin ymmärrän sinua hyvin.Katsos mummun omat ongelmat on helpompi sysätä toisille.Älä välitä itse tiedät parhaiten olosuhteet.

    • Ei ihan vielä

      Siis mitä ihmettä? mummon tehtäviin KUULUU lapsenlapsien hoitaminen ja muu apu. Itse olen pienenä viettänyt paljon aikaa mummolassa, koska asuivat naapurissa. Mummola oli kuin toinen koti. Mummolassa oppi paljon asioita, joita ei kotona oppinut. Sitä paitsi oli mukavaa viettää aikaa muiden tuttujen aikuisten kanssa kuin omien vanhempien. Mummolassa oli aina joku, joka jaksoi leikkiä ja pelata pelejä (vaikka isovanhempani olivat miltei 70 vuotiaita!). Kotona ei välttämättä.
      Oli mummola sitten lähellä, tai kaukana, kuuluu isovanhempien osallistua lastenlasten hoitoon ja kasvatuskeen ja lasten kuuluu päästä mummolaan yökylään aina silloin tällöin.
      jos isovanhemmat ovat sairaita ym, on tietenkin asia erikseen, mutta jos terveitä ja hyvä kuntoisia niin mukaan vaan lastenlasten elämään.
      On suuri VÄÄRYYS, jos jotkut nykypäivän itsekeskeiset idiootit tulevat joskus mummoiksi ja vaareiksi, eivätkä viitsi muuta kun itseänsä kehua ja muita valittaa!! Sellaiset henkilöt eivät ansaitse isovanhemman pestiä!
      Toivon ja uskon, että omatkin vanhempani, sitten jonain päivänä ehkä jos/kun tulevat isovanhemmiksi , osaavat käyttäytyä kuten isovanhempien tulee ja ymmärtävät miten tärkeää lapsellekin on, että saa viettää aikaa omien isovanhempiensa kanssa ja oppia heiltä uusia asioita. :)

    • Yh83

      Vanhempani asuvat n. 120kilometrin päässä eli heiltä en "hätätapauksiin apua pysty saamaan. Olen siis aina ollut yksin tämän kohta 6vuotiaan poikani kanssa.
      Vanhempani ovat n. 50vuotiaita. Vanhempani itse haluavat ottaa pojan n.kerran kuukaudessa viikonlopuksi ja joskus pidemmäksi aikaa luokseen ja jopa itse asiasta tehden hakevat pojan. Nykyään nämä vloput olen ollut töissä mutta eivät vanhempani pahastu,jos käyn bilettämässäkin. He ovat sitä mieltä,että tarvitsen omaakin aikaa ja se on totta. Mielestäni tämä järjestely myös ehkäisee äidin väsymistä.
      Pojalloa ja mummolla varsinkin on erittäin lämmin suhde ja he soittelevat päivittäin toisilleen ja minusta tämä on hyvä sillä toista mummiaan poika ei edes tunne.
      Rajansa kuitenkin kaikella eli en ymmärrä sitä, että ns. normaalin perheen vanhemmat pukkaavat lapsensa joka vloppu vanhempiensa luokse ja lähtevät rilluttelemaan. Joskus myös säälittää katsoa todella iäkkäitä mummoja ja pappoje jotka ovat lupautuneet kuskaamaan lapsiaa tarhaan ja takaisin, jotta nämä jo hieman iäkkäät "ura-vanhemmat" saavat tehdä töitä.
      Toki myös tälläiset normaali perheiden vanhemmat ansitsevat lapsivapaita vloppuja mutta pitää muistaa että he eivät ole yksin ja aina voi välillä toinen jäädä kotiin lapsien kera,jos menojalka alkaa armottomasti vipattaa..

      Olen siis todella kiitollinen vanhemmilleni kaikesta avusta ja tuesta. Lisään vielä sen,että ikinä en ole pyytänyt heitä ottamaan poikaa luokseen vaan he ovat aina itse sitä ehdottaneet.

      • Neena

        Tytärpuoleni (mieheni tytär) tekaisi kaksi lasta ja erosi vajaan kolmen avioliittovuoden jälkeen. Heillä on yhteishuoltajauus ja lapset ovat vuoroviikoin isällä ja äidillä. äidin viikot alkavat perjantaista ja lapset tuodaan meille perjantaina (ovat tainneet olla kolme perjantaita poissa kun me olimme reissussa. Äiti on useimmiten menoillaan (uuden poikaystävän kanssa) tai joskus töissä.Tyttären oma äiti on viisaanpi ja otta vain toisen lapsen hoitoon 4 ja 2-vuotiaista. Sunnuntaina kun pojat lähtevät tuntuu, että on ihan poikki ja työpäivä maanataina... Lapset ovat siis meillä 2-3 yötä äidin hoitoviikosta ja ehkä yhden yön toisella mummilla, joten äiti pääsee aika helpolla. Lapset ovat ihania, ja aika kuluu niiden kanssa rattoisati. Ja mieheni sanoo, että pojilla on joku luotettava paikka, jossa välitetään. Nyt olen kuukausi, sitten saanut mys oman poikani kautta pienen tyttären ja tuntuu tyttärpuolesta, että se on liikaa..Mutta tästä tasapainoillen vain eteenpäin.. mummi minäkin


    • Onnellinen Taika- Mummi :)

      Olen itse kolmen lapsen äiti ja neljän lapsenlapsen mummi. Lapset ovat suuri rikkaus ja lahja. Lapset pitävät meidät pirteänä! Keskustelkaa ja tulkaa toisianne puolitiehen vastaan. Syyttely ei johda mihinkään muuhun kuin välien rikkoutumiseen ja se taas ei ole kenenkään etu. Ottakaa elämään vähän hummoria mukaan, niin kaiken jaksaa paremmin. Aurinkoista kesää kaikille:)

      MUMMOHUUMORIA

      Hilpi-mummo

      Ei lakkaa hymyilemästä edes unissaan. Harvinainen mummolaji, joka on ikiystävällinen kaikille vieraileville ihmisille. Ei koskaan poistu kotoaan muutoin kuin sienimetsälle. Pitää lapsista yli kaiken muun. Kertoo loputtoman pitkiä ja yksityiskohtaisen tarkkoja tarinoita menneistä ajoista. Paras tuntomerkki: Leipoo maailman parasta pullaa aina käydessäsi, muttei muista, kuka olet. Löytyy helpoiten: Laajamittaisten etsintöjen jälkeen aamuyöllä lämpökameran avulla sienimetsästä.

      Elma Dorado

      Kitisyttää viimeiset 20 elinvuottaan keinutuolissa, elää kauravelliä ryystäen ja valittaa kansaneläkkeen pienuutta. Kävisi seuraintalolla juoruamassa, mutta pelkää kengänpohjien kuluvan matkalla. Hakee kauppamatkalla naapurin roskiksesta vanhoja 7 Päivää -lehtiä luettavakseen. Paras tuntomerkki: Jättää kuoltuaan jälkipolville perinnöksi 72 miljoonaa markkaa ja kolmanneksen natsien kulta-aarteesta. Löytyy helpoiten: Pankista, jossa on ilmainen kahvitarjoilu.

      Lämpöohjautuva lotta

      Suomen salattu ase sotiemme aikana. Koulutettu iskemään raskaasti aseistettuna vihollisen strategisiin paikkoihin, muttei palaamaan kotiin. Paras tuntomerkki: Ostoskärryllinen lastattuna tarjouskahvilla. Yrititpä kuinka kovasti väistää tai maastoutua, ne jyrää teitin. Kulkee suorallakin tiellä siksakkia. Vaikeampi kierrettävä kuin Chris Pronger. Löytyy helpoiten: Löytää sinut.

      Oksanhankamummo

      1 kassa, 6 jonoa. Mummojen yhteistoiminnan kapellimestari. Jonon kasvaessa yli kolmen ihmisen pituiseksi telakoituu mummo ostoskärryjen kanssa sivusta keskelle jonoa. Sekunnin murto-osia tämän jälkeen oksanhankamummon perään on jo syntynyt kymmenien mummojen varajono. Paras tuntomerkki: Tunnet merkitsevät katseet selässäsi yrittäessäsi päästä omalla vuorollasi kassalle. Löytyy helpoiten: Ruuhka-aikana kaikkialta.

      Stasi-Selma

      Postittaa 2 kirjallista valitusta päivässä, toisen isännöitsijälle: ”naapurista kuuluu ääniä”, toisen kuuntelulaitteen valmistajalle: ”viimeisestä lauseesta ei saanut selvää”. Kirjoittaa eläkkeellä muistelmateoksen: naapurien elämästä. Murtautuu öisin pannuhuoneeseen lukemaan vesimittaria. Paras tuntomerkki: Lastensuojeluviranomaiset ovesi takana, vaikka sinulla ei ole lapsia. Löytyy helpoiten: Jokaisesta talosta, jossa on enemmän kuin yksi asunto.

      Mrs. Hyde

      Tuttu ja turvallinen mummonpallero räjähtää säkenöivään voimaansa joka päivä Kauniiden ja Rohkeiden alkaessa, minkä jälkeen puhelimeen vastaa itse Manalan rouva, mikäli erehdyit ohjelman aikana soittamaan. Epätasapainoinen rouvashenkilö, jonka kanssa ei voi keskustella muuten kuin myötäilemällä tämän kauhisteluja nykymaailman menosta. Muutoin pimeä puoli mummosta ottaa vallan, ja rinnasta alkaa kivistää. Paras tuntomerkki: Syö niin paljon nitroja, että on ravistettuna räjähdysaltis. Lääkärintodistuksessa merkintä, ettei saa kuljettaa autossa mukulakivikadulla, eikä polttohaudata. Löytyy helpoiten: Kirjoittamalla yleisönosastolle mielipide homoliittojen puolesta ja seuraamalla noussutta hälyä.

      Stockan mummo

      Jos paheksuva tuijotus voisi tappaa, ei maailmassa olisi pian yhtään alle 80-vuotiasta. Ylväs sekoitus Lenita Airistoa ja Mordorin mustia ratsumiehiä. Paras tuntomerkki: Sata ja yksi dalmatialaista päätyivät elokuvan kuvausten jälkeen tämän ladyn hansikkaiksi. Varoo koskettamasta muita, saattaa kosketuksesta hajota tomuksi. Pysyy kasassa ryppyvoiteella liimattuna. Löytyy vaikeiten: Haastetta etsiville bongareille valepuvussa Alepasta.

      Granny Reaper

      Soittaessasi kertoo ensimmäiseksi, ketkä kaikki kylästä ovat kuolleet viimeisen kuukauden aikana, vaikka et tunne heistä ketään. Mikä tahansa keskustelun aihe kääntyy alle minuutissa mummon sairauksiin. Valittaa vaivojaan ja valmistelee lapsenlapsiaan jatkuvasti aikaan, jolloin häntä ei enää ole. Lukee lehdestä artikkelin uudesta löydetystä sairaudesta ja menee taksilla terveyskeskukseen kertomaan kärsivänsä samoista oireista. Paras tuntomerkki: Elää keskimäärin 117-vuotiaaksi hymyilemättä kertaakaan. Löytyy helpoiten: Arkisin terveyskeskuksen vuodeosastolta, viikonloppuna seurakuntatalolta kenen tahansa hautajaisten jälkeisestä kahvitilaisuudesta.

      Kasino-Alma

      Ärsytettynä vaarallisin mummolajike. Lykkää hullunkiilto silmissä mynttiä kolikkoautomaatteihin päivästä toiseen. Pystyy pelaamaan yhtäaikaisesti jopa 4 eri rahapeliä, joiden reviiriä vartioi äkäisesti. Rahojen loputtua seisoo loppupäivän pari metriä peliautomaatin takana vahtimassa, kun muut pelaavat. Suvun kartano maineen/ mantuineen tungettuna 10 vuodessa kansanterveyden hyväksi. Paras tuntomerkki:2 Falcon Securityn vartijaa, 4kassanhoitajaa ja susikoira raahaamassa mammaa pakkokeinoin kauppahallista pihalle viisitoista minuuttia sulkemisajan jälkeen. Huutaa tuolloinkin hysteerisenä: "Miul ois vielä pari markkoo jälellä". Löytyy helpoiten: Houkuteltavissa suurissa laumoissa esille viheltelemällä pokeriautomaatin tuplaustunnaria marketin aulassa.

      Ylämummo
      Kuuluisa mummo, joka laittaisi kiekon maaliin paikasta, josta ammattilainenkin erehtyi. Sama mummo, joka näkisi tilanteet paremmin kuin useimmat liigatuomareista.

      • -sinikka-

        ihanaa huumoria!


      • mummoista parhain mä ooooon

        Heheee, minä olen stasi-Selman ja Mrs Hyden sekoitus -tyyppi :)
        Äitini on Kasino-Alma :))
        Tätini on Stockan mummo :)))

        Meidän suvun naperoilla menee hyvin?


      • Ylämummo

        Jollet mummoja tuon enempää kunnioita, niin mene anoppipalstalle. Siellä on vapaus haukkua ja solvata kaikki yli 50-vuotiaat naiset, ovat sitten mummoja taii anoppeja.

        Mummot ovat tehneet oman osansa tämän maan kansalaisina, ja kyllä on jämptti niin, että seuraava sukupolvi on ennemmin tai myöhemmin samassa iässä.

        Säästä tämä arvostelusi ja lue 20 v. kuluttua uudelleen. Tunteella.


    • 56-vuotias mummu

      Minulla on kaksi alle kouluikäistä lapsenlasta. Olen itse kohtuullisen vaativassa työssä, joudun matkustamaan jonkin verran ja teen usein pitkiä päiviä - mummukin voi vielä olla uraihminen. Tällaisessa tilanteessa ei voi olettaa että olisin aina valmis ottamaan lapsenlapset hoitoon. Autan kuitenkin mielelläni sekä auttaakseni että nauttiakseni lapsenlasten seurasta. Tyttäreni sanoin pari vuotta sitten että häntä joskus nolottaa pyytää apua. Niinpä annoin hänen perheelleen yhtenä joululahjana "hoitolahjakortin". Annoin "lahjaksi" (minulle itselleni myös lahja, siksi lainausmerkit) lahjakortin, jossa teksti: "Tällä lahjakortilla saatte neljä hoitoyötä mummulassa valitsemananne ajankohtana. Haen lapset perjantaina tarhasta ja olette tervetulleet lauantaina kello 16.00 myöhäiselle lounaalle noutaessanne lapset."
      Saattaa kuulostaa kylmästä ja brutaalilta mutta on toiminut. Tyttäreni ja miehensä saavat "hyvällä omallatunnolla" soittaa ja lunastaa lahjakorttia, ovat olleet teatterissa ja syömässä, kerran tilanneet noutopitsaa ja vuokranneet koko yöksi elokuvia tms. eikä tarvitse olla "huono omatunto" että viettää mukavaa aikaa kahden kesken. Tietystikään nämä neljä kertaa vuodessa eivät ole ainoita kertoja, jolloin katson lapsia. Olen joskus lauantaipäivän että tyttäreni pääseen rauhassa ostoksille, laitan ruuan valmiiksi, lapset ovat meillä muulloinkin kuin tuon neljä kertaa jne.

      • hyvä idea!

        Taidampa ottaa käyttöön, jos luoja suo ja saan tulla joskus mummiksi.
        Kiitos hyvästä vinkistä ja kaikkea hyvää jatkossakin!


      • marmedaali
        hyvä idea! kirjoitti:

        Taidampa ottaa käyttöön, jos luoja suo ja saan tulla joskus mummiksi.
        Kiitos hyvästä vinkistä ja kaikkea hyvää jatkossakin!

        Hyvä IDEA!

        Otanpa käyttöön heti, kun toivon mukaan mielle näitä lapsenlapsia suotaisiin. Edes yksi, kullannupukka.


    • tosiaan....

      on joka lähtöön,omalla pojalla toinen mummo on sellanen et ei ota kun aina on jotain "muuta tekemistä" vaikka päivät menee useimmiten kaljotellessa....toinen taas valittaa sitä et ku ei oo nähny lapsenlasta ja et haluis ottaa joskus yökylään,noh kun oon aina kysyny et ottaako esim viikon päästä,niin vastaus on yleensä "mennään saareen,ei voi"

    • -mieitte-

      mummoja joka lähtöön..minuu on aina ihmetyttäny sekii,että nykyvanhemmilta odotetaan ihan ylijaksamistakin joka asiassa.Esimerkiksi itse kävin tehdastyössä kolmessa vuorossa ja kaikki 3 lasta olivat parin vuoden välillä syntyneitä.Jos joskus hoitopaikkaa tarvitsimme lapsille,se kyllä useinmiten evättiin kaikilla verukkeilla.Ja sen käsityksen puheista sai,että onhan heidänkin pitänyt aikoinaan itse lapsensa hoitaa.Totta osittain,sillä silloin on ollut mummot,ukit,sisarukset,anopit ym. kummin kaimat samalla kylällä ja muksujen perään on aina joku kattonut.Vaikka naapurin muija.Toista on nykyään..

      • 5xäiti

        Itselläni on lapset iältään 4kk,reilun vuoden, 3vuotias,4 vuotias ja 6 vuotias. 5 pientä. Ja olen juuri päättänyt että yksi lapsi mahtuu joukkoon,heti. Nuorimmainen kun on 5kk alotan työt. Myös kolmivuorotyössä. Rankkaa tulee olemaan,mutta jos tuntuu liian rankalta niin työpaikan saa aina vaihdettua. Itse olen ottanu kotiin hoitajan kun olen töissä. Maksaa tietty maltaita,mutta toimii. Ei tarvitse käyttää kummankaan vanhempia tai viedä hoitoon muualle. Vanhin lapsi on ainut joka on ollut yhden yön poissa kotoa elinaikanaan. Jos tekee lapsia myös hoitaa. Jos työt on etusijalla niin tuntuu aika pahalta lapsia ajatellen. Totta on että omat vanhemmat on lapset hoitanut jo ja niillä ei ole meidän lapsiin osaa eikä arpaa.


    • ongelmaan

      AA ongelmaa ei voi plätkästä vain isovanhemman ominaisuudeksi.
      http://keskustelu.suomi24.fi/show.fcgi?category=97&subcat=2271

      Et todella tule ikinä saamaan haluamaasi isovanhempaa "Noh, lomaa on kulunut kaksi viikkoa ja hmm, montakohan selvää päivää on sopinut sekaan jolloin jaksaa soittaa"

      Tiedät Hänellä on ongelma joka ei ole mitenkään harvinaislaatuinen. AA lienee paikka jossa siitä voidaan auttaa.
      Vahinko ette todella näe muuta äidissäsi kuin menetetyn lapsinarikan.

      • Lontoon_trendit

        Ketjun aloittaja on ilmeisesti alkoholistin lapsi, ja kaikkensa tehnyt aikoinaan. Ei alkoholistille voi omia lapsia antaa,kun itse tarkkaan tietaa millaista menoa se on. Alkoholistiin ei voi luottaa. Olisi hienoa, jos mummi pystyisi absolutismiin ja sitten mummiksi ryhtymaan.


    • siltä

      kertomasi perusteella, että äitisi "rentoutuisi" lomallaan jonkinverran. Asuuko hän yksin, olisiko lomallaan kovin yksinäinen?

      Voisiko asiasta keskustella, niinkuin läheiset ihmiset ainakin?
      Mielestäni ei tulisi noin vain leimata ihmistä esim. alkoholiongelmaiseksi. Hänhän käy toki työssä.

      Jos lapsen lapsen kanssa haluaa vierailla mumminsa (äitisi) luona, siitähän voi sopia jo hyvissä ajoin. Kun käytte koko perheellä äitisi luona, varmaan huomaat ja "tutustut" häneen, ja pikkuhiljaa sitten tiedät haluatko jättää lastasi yksin mummonsa huomaan joskus.

      Tietenkään mummola ei välttämättä ole mikään hoitopaikka, eikä sellaista voi mitenkään velvoittaa.

      Mutta, mutta, tutustu nyt ihmeessä vähän paremmin
      omaan äitiisi! Keskustelkaa asioista avoimesti, niin tiedät missä mennään.

      • alkoholistin suvusta

        Kyllä aikuinen ihminen näkee milloin toisen aikuisen juominen ei enää pysy kohtuudessa. Töissä käyminen ei kerro että juominen ei olisi ongelma. Omassa suvussa alkoholisti joka käy kyllä töissä mutta milloin missäkin kunnossa. Salailu on alkoholistin työtä työn keskellä. Alkoholisti on vastuuton lastenhoitaja. Aviomieheni isä on kova juomaan ja aiheuttaa päissään aina vaara tilanteita pienelle lapselleen ja ihan ajattelemattomuuttaan kun viina menee lapsen edelle.

        Alkoholistia ei auta puolustella eikä sairautta väheksyä.


      • alkuperäisessä
        alkoholistin suvusta kirjoitti:

        Kyllä aikuinen ihminen näkee milloin toisen aikuisen juominen ei enää pysy kohtuudessa. Töissä käyminen ei kerro että juominen ei olisi ongelma. Omassa suvussa alkoholisti joka käy kyllä töissä mutta milloin missäkin kunnossa. Salailu on alkoholistin työtä työn keskellä. Alkoholisti on vastuuton lastenhoitaja. Aviomieheni isä on kova juomaan ja aiheuttaa päissään aina vaara tilanteita pienelle lapselleen ja ihan ajattelemattomuuttaan kun viina menee lapsen edelle.

        Alkoholistia ei auta puolustella eikä sairautta väheksyä.

        viestissä varsinaisesti tai selkeästi puhuttu ALKOHOLISMISTA, vaan valitettiin marttyyrinä esiintyvästä mummosta.

        Jos kuka tahansa on ALKOHOLISTI, ei tietenkään hän sovi lasten kasvattajaksi tai hoitajaksi.

        Silloin viestiketjun otsikoksi olisi sopinut paremmin: ONKO MUILLA ALKOHOLISTIMUMMUJA.

        Onhan itsestään selvää, että alkoholismi sisältää "vähän" muutakin ongelmaa, kuin marttyyriutta!

        Eli siis koko viestiketjun aloittajan "huoli" sivuaa siis paljon suurempaa ja vaikeampaa ongelmaa...!?


      • alkuperäisessä kirjoitti:

        viestissä varsinaisesti tai selkeästi puhuttu ALKOHOLISMISTA, vaan valitettiin marttyyrinä esiintyvästä mummosta.

        Jos kuka tahansa on ALKOHOLISTI, ei tietenkään hän sovi lasten kasvattajaksi tai hoitajaksi.

        Silloin viestiketjun otsikoksi olisi sopinut paremmin: ONKO MUILLA ALKOHOLISTIMUMMUJA.

        Onhan itsestään selvää, että alkoholismi sisältää "vähän" muutakin ongelmaa, kuin marttyyriutta!

        Eli siis koko viestiketjun aloittajan "huoli" sivuaa siis paljon suurempaa ja vaikeampaa ongelmaa...!?

        josta kaikki ei voi ymmärtää. Voi olla näinkinpäin että että mummu vain heivataan ulos lapsen elämästä...kun mummulla on niin kamala ystävä..vaikka mummu ei ole muuttunut yhtään siitä mitä on ollut!!!! EI ALKOHOLIA EIKÄ MITÄÄN MUUTAKAAN!!!


      • PÄIN VOI OLLA
        manta62 kirjoitti:

        josta kaikki ei voi ymmärtää. Voi olla näinkinpäin että että mummu vain heivataan ulos lapsen elämästä...kun mummulla on niin kamala ystävä..vaikka mummu ei ole muuttunut yhtään siitä mitä on ollut!!!! EI ALKOHOLIA EIKÄ MITÄÄN MUUTAKAAN!!!

        Siis ei suinkaan vikaa ole aina "mummossa". Joissakin tapauksissa ollaan mummo-asemassa olevaa kohtaan todellakin pinttyneen SUVAITSEMATTOMIA.
        Nuoremmat todellakin voivat olla myös itsekeskeisiä ja empatiakyvyttömiä.

        Voi olla jokin valmis "MUMMUMUOTTIMALLI", johon
        ihannemummin tulisi sopia, eikä mummolla saisi olla henkilökohtaisempia tarpeita laisinkaan.


    • Itsekin nuorimummo

      Mielestäni voit puhua äidillesi suoraan,
      olen aina ollut sitä mieltä,että vanhemmuus ei saa olla itsestään selvä asia,eikä lasten tarvitse kunnioittaa lapsiaan ellei kunnioitusta ja arvostusta ole ansainnut.
      Voit alkaa korjailla ihmisille ja äidillesi hänen sepittämiään tarinoita,etteivät ne pidä paikkaansa.
      Suoraa puhetta,koska sillä on yleensä taipumus myös herättää,jopa humalainen.Anna äidillesi miettimistä,älä hyssyttele tai vaikene,ja ellei hän muutu ja lakkaa marttyyrisoimasta itseään,voit ilmoittaa hänelle ettei lapsesi tai sinä kaipaa kotiinsa tekopyhyyttä.Julmaa mutta toimivaa.
      Olen itse kokenut saman,ja meillä se toi mummon lähemmäksi.Ainakin meillä se toimi.

    • leter

      Mummoja on monenlaisia. sain kirjoituksestasi käsityksen, että mummo on alkoholisti.Alkoholistille on kaikki mahdollista ja kokemuksesi on kuin oppikirjasta. Totuus kuitenkin on, että äla anna lastesi kärsiä, äläkä itsekään. Parhaiten autat itseäsi, mummoasi ja lapsiasi kertomalla suoraan mummolle, miltä sen juominen ja käyttäytyminen tuntuu.Se voi herättää hänet hakeutumaan hoitoon tai sitten ei. Jätä hänet kuitenkin yksin pullonsa kans. Yksin hän ei toivu, mutta sinäkään et häntä pysty parantamaan. Huolehdi vain itsestäsi ja lapsista.Tutustu ihmeessä myllyhoidon,AA:n,Minnesota-hoidon ja Al-anon sivuihin, soita raittiille alkoholistille tai alkoholistin läheiselle. Huomaat, että et ole yksin ja miksi mummosi käyttäytyy kuten käyttäytyy. Alkoholismi ei ole mummosi vika, eikä myös sinun, eikä kenenkään muun.Raitistuminen taas on mummosi tehtävä.

    • tekosyy.

      Äitisi selittelee juomistaan ja laiskuuttaan sillä, että sinä et oikein anna mummon tavata lapsia ( kun ihmiset kyselevät ja utelevat kun ei lapsia näy). Näin hän voi jatkaa tekemisiään ja sinä saat kunnian siitä että hän ei koskaan esiinny julkisesti lastenlastensa kanssa. Ikävää, mutta näitä juttuja tapahtuu kyllä yhdellä sun toisella :(

    • haluaisivat

      kaikesta päätellen tehdä mummoista marttyyrejä.
      Itse en ole vielä mummo, vaikkakin mummoikäinen. Teen vaativaa työtä, opiskelen ja harrastan. Hoidan myös omia ihmissuhteitani. Alkoholia en käytä lainkaan. Tuntuisi kohtuuttomalta, jos joutuisin lasteni vaatimuksesta luopumaan elämäntavastani.
      Toki toivon lastenlapsia ja saattaisin niitä hoitaakin milloin ehtisin ja jaksaisin, mutta vain omilla ehdoillani.
      Ihmisestä tulee tavallaan marttyyri, kun hänet painostetaan toimimaan tavalla, jota hän itse ei halua.
      Huolehtikaa te, nuoret ihmiset, itse lapsistanne. Niin mekin olemme tehneet. Ja jos mummo haluaa olla lastenne kanssa, olkaa siitä iloisia lastenne ja mummonne ja heidän suhteensa puolesta, älkääkä panko heitä hoitamaan teidän parisuhdettanne.
      Vapaudestani nautiskellen toivotan kaikille hauskaa loppukesää.

    • En halua antaa lapsia mummo...

      Täällä oli paljon ajatuksia herättäviä vastauksia, mutta eniten nuppiin pisti "ei marttyyrimummo"n ajatukset.

      Minä olen nuori kahden lapsen äiti, jolla on suuri suku. Lapseni ovat suvun ainoat lapset ja sukulaiset pyytävät saada hoitaa lapsia jopa liiaksikin ja välillä kieltäydyn kauniisti hoitoavusta. Eikä siinä mitään. Mielelläni joskus annan lapset yöksi hoitoon paikkaan, jossa he viihtyvät ja jossa hoitaja on odottamalla odottanut saada viettää aikaa lasteni kanssa. Itse käytän ajan siivoamiseen, nukkumiseen, elokuvissa käymiseen, parisuhteen hoitamiseen ja joskus jopa biletykseen. Ja olen silti hyvä äiti, vaikka lapset joskus hoidossa ovatkin.

      Ongelmia tuokin lähinnä anoppi ja appi jotka asuvat n.600km päässä ja vaatimalla vaativat, että lapset (selkeästi alle kouluikäiset) menisivät sinne useiksi päiviksi tai viikoiksi hoitoon, kun kuulemma NIIN KUULUU TEHDÄ, kuulemma ennenkin lapset ovat kesät viettäneet mummoloissa. He eivät millään ymmärrä sitä että EN HALUA antaa lapsia ensinäkään niin pitkälle enkä varsinkaan niin pitkäksi aikaa. Ja minua SYYLLISTETÄÄN siitä ettei he saa viettää enempää aikaa lastenlastensa kanssa.

      Miksi siis aina on puhetta siitä kun lapsia tyrkytetään isovanhemmille, onko ikinä tullut mieleen ettei niitä ehkä halua antaa isovanhempien harteille.

      Minä olen lapseni tehnyt ja haluan ne myös ITSE hoitaa ja KASVATTAA!

    • varsinkaan minä

      mutta olisiko mahdollista, että äitisi hakee syytä juoda?

      • Alkoholistin aikuinen lapsi

        Näin se menee alkoholisteilla. Kun olin lapsi, minun isäni "joi, koska oli menettänyt perheensä" vaikka oikea muoto lauseelle olisi "oli menettänyt perheensä, koska joi".

        Nyt olen yrittänyt joskus järjestää tapaamisen ukin ja lapseni kanssa, mutta kas, ukki tuli humalassa paikalle ja käyttäytyi törkeästi. Ei tarvitse tavata lastenlasta enää. Nyt hän sitten "juo, kun ei saa tavata edes lastenlastaan"... Hah.

        Alkoholistien aivoissa nämä syy-seuraussuhteet ja vastuuasiat ihmissuhteista ovat jotenkin vinksahtaneet.


    • mamma 82

      mun anoppi on just samanlainen. Yökylään en luota kun hälläkin on näit alkoholi-ongelmia. Sitten on semmonen juttu vielä, että koko ajan hokee että "mitä sinä nyt semmosii menit lapselle ostaan, kirpparilta saisi halvemmalla". Eihän siinä pitäisi olla mitään ongelmaa jos tahtoo lapselle parasta! Ja ruuasta sössättämiset. "Onko laps saanut tarpeeksi ruokaa jne" Meillä kun on säännölliset ruoka-ajat. Esim jos ollaan syöty kotona klo 11 ja mennään mummolaan joskus 12 niin alkaa se sössötys.

    • meillä sama homma

      Tuo kuulostaa vähän liiankin tutulle. Meillä minun äiti ja anoppi on molemmat samanlaisia kulissi mummoja. "Eli kyllä minä muuten hoitaisin niitä mutta kun se ilkeä akka(siis minä) ei anna lapsia mulle hoitoon."

      • OIjoi

        Kyllä Italiassa papat, mummot ja nonnat, isät, äidit, enot, tädit, sedät, lapset, lapsenlapset ja koko suku mahtuvat saman pöydän ääreen, vaikka kaikki aikuiset juovat viiniä ja pitävät hauskaa. Olisikohan meillä jotakin oppimista sukupolvien välisestä kanssakäymisestä ja välittämisestä näiden etelämaalaisten elämästä? - Meillä on jotain pahasti pielessä, sen osoittaa tämä viestiketjukin!


      • ihana asia
        OIjoi kirjoitti:

        Kyllä Italiassa papat, mummot ja nonnat, isät, äidit, enot, tädit, sedät, lapset, lapsenlapset ja koko suku mahtuvat saman pöydän ääreen, vaikka kaikki aikuiset juovat viiniä ja pitävät hauskaa. Olisikohan meillä jotakin oppimista sukupolvien välisestä kanssakäymisestä ja välittämisestä näiden etelämaalaisten elämästä? - Meillä on jotain pahasti pielessä, sen osoittaa tämä viestiketjukin!

        Niin, on se niiiiiiiiiiiin ihana yleistää!


        Italiassahan kaikki perheet ja suvut tulevat toimeen keskenään. Ja Suomessa ei taas mikään perhe tai suku.

        Hei haloo.


        Ja sitäpaitsi, lue alkuper. viesti oikeasti ajatuksella ja mieti sitten, mikä ero ko. tapauksen ja sinun ihanne-italialaisen perheen välillä mm. alkoholin käytössä ja asenteessa on.


    • EI VOI OLLA TOTTA

      mitä täällä valitat, ketä kiinnostaa...valita mutsilles, oikeesti evvk.

      • ohikulkija vaan

        Samoin sinulle!


      • yhdeltä mammalta
        ohikulkija vaan kirjoitti:

        Samoin sinulle!

        Olkaa kiitollisia te, jotka saatte edes silloin tällöin viettää aikaa lastenlastenne kanssa "keskenään". Olen itse hoitanut lapsia ammatikseni kohta 30 vuotta, mutta omia lapsenlapsiani ei ole luotettu mamman luokse yökylään ensimmäistäkään kertaa. Ymmärrän toisaalta, että vanhemmat haluavat itse hoitaa lapsensa mutta joskus he ovat varmaan huomaamattaan todella itsekkäitä. Olen alle viisikymppinen ja jaksaisin vielä touhuta lasten kanssa. Lapsille tekisi hyvää saada olla mamman kanssa ja isä ja äiti saisivat viettää kahdenkeskistä aikaa. Vaan ei käy, ainakaan meillä. Tähän on tyytyminen, vaikka monesti kadehdin isovanhempia, jotka saavat hoitaa lapsenlapsiaan. Eli ei taida olla pahan kohtuutta... Toiset väsyvät ainaiseen paapomiseen ja toiset eivät saa sitä tehdä, vaikka haluaisivat.


      • anoppini
        yhdeltä mammalta kirjoitti:

        Olkaa kiitollisia te, jotka saatte edes silloin tällöin viettää aikaa lastenlastenne kanssa "keskenään". Olen itse hoitanut lapsia ammatikseni kohta 30 vuotta, mutta omia lapsenlapsiani ei ole luotettu mamman luokse yökylään ensimmäistäkään kertaa. Ymmärrän toisaalta, että vanhemmat haluavat itse hoitaa lapsensa mutta joskus he ovat varmaan huomaamattaan todella itsekkäitä. Olen alle viisikymppinen ja jaksaisin vielä touhuta lasten kanssa. Lapsille tekisi hyvää saada olla mamman kanssa ja isä ja äiti saisivat viettää kahdenkeskistä aikaa. Vaan ei käy, ainakaan meillä. Tähän on tyytyminen, vaikka monesti kadehdin isovanhempia, jotka saavat hoitaa lapsenlapsiaan. Eli ei taida olla pahan kohtuutta... Toiset väsyvät ainaiseen paapomiseen ja toiset eivät saa sitä tehdä, vaikka haluaisivat.

        haukkuu mua muille ku en anna muksujani hoitoon hälle, ja ku ollaan puhuttu asiast ni hän on sanonu et voi ottaa heijät hoitoon mut voi olla et hän sit pyörtyy... pointtii en oo tänäpäivänäkään viäl ymmärtäny, ei häl oo ees mitään sairauksii. no enpä oo sit muksuja sinne vieny...


    • sdfghjkjhgf

      Kyllä löytyy. Kävisitte useammin, olisitte pitenpään, tiedä kuinka kauan tässä vielä elää hoettu yli 50 vuotta. Itse ei käy koskaan missään.

    • Elä omaa elämääsi

      "Kaikki" mummuthan aina sanovat, että voivoi kun lapsilla on nykyjään niin kiire, eihän heitä näe kuin jouluna häthätää. Syytetään saman tien miniää välinpitämättömyydestä.
      Se on tämän ajan trendi.
      Kukahan tuohon niin vakavasti suhtautuu. Varsinkin, jos kuulee, että matka taittuisi puolesa tunnissa. Kyllä mummulle varmasti sanotaan, että piipahda sinä siellä, helpompaahan se on kaikille.

      Jos mummulle selvänä pysyminen on liian raskasta, ei hän lapsia tosissaan kaipaa. Se on juuri sitä muotiin tullutta puhetta, jolla tehdään omakin elämä kiireiseksi ja touhukkaaksi. "Minäkään ei aina ennätä siellä käymään!"
      Älä ota sitä raskaasti. Kyllä muut ihmiset näkevät asian todellisen laidan.

    • Niin se vain on

      Ei kannata surra mitä muut ajattelevat, kun juovuksissa oleva mummu valittaa, ettei saa tyttärensä pikkulapsia kylään.

      Kyllä kuuntelija on ihan samaa mieltä kanssasi, että parempihan se näin on.
      Kun alkoholismi on sairaus, siihen pitää vain oppia suhtautumaan. Sanotaan, että yhden perheenjäsenen alkoholismi on koko perheen sairaus, ja niinhän se varmaan on. Kaikki salailevat, kaikki pelkäävät, mitä muut sanovat, pelätään, mitä alkoholisti puhuu ja tekee jne. Nolostellaan ja yritetään olla kuin koko ongelmaa ei olisi. Se vain pahentaa tilannetta.

      Alkoholistista pitää vain irrottautua. Hän ei halua parantua, mutta sairastuttaa muutkin.

    • 1,5 v.

      Miksi on vedetty tämä muinainen valitusvirsi esille?
      Keksikää tuoreempia itse, älkääkä siirtäkö näitä edellisvuotisia jo hapantuneita tekstejä sivulle.

      Aloittajan ongelma lienee ratkennut jo aikapäiviä.

    • k o n t r o l l i

      Luottamus a ja o, mene lastesi mukana kylään kun hän kerran on äitisi. Minä en päästäisi lapsiani tuurijuopon hoidettavaksi ilman aikuista.

    • yksinäinen mummo

      Pitkät joulupyhät odotellessa, josko tulisi pojan perhe käymään. Asuvat aivan lähellä mutta menevät mieluummin usean sadan kilometrin päähän lasten äidin vanhempien luo. En tiedä mitä lienen tehnyt...eivät tule vaikka pyydän.
      Olen ehkä ansainnut tämän.....niin monta kertaa jätin itsekin menemättä kotiini äidin luo kun hän meitä odotti. Nyt ei odota äiti enää.... ja niin kova ikävä aina näin jouluisin.....
      Ehkäpä minutkin muistetaan, ehkä minuakin kaivataan kun minua ei enää ole.

      • Semmottii

        Ymmärrän. Itse kävin äitini luona lähes päivittäin lasteni kanssa, viikonloput anoppilassa. Töihin osallistuin aina, jäljestä päin ajateltuna töitä tein liiankin paljon.
        Nyt tyttäreni perhe sulki minut pois elämästään. Tyttäreni miehen vanhemmat ja sukulaiset ovat etusijalla kaikessa, saavat lelliä pientä lasta. Olen absolutisti, mutta hieman ylipainoinen.


    • yks vaan

      meillä se anoppi aikoinaan sanoi tutuilleen,ettei hänen tarvitse hoitaa lapsenlapsiaan.Huomautan tässä ettei hänelle ne harvat kerrat ole koskaan käyneet..kun pitää syödä,tai saada pyörä kellariin tms.Joten me emme vaan jaksaneet pyydellä.Tai sitten on menoa sinne sun tänne.No nyt saa tavata lapsenlapsiaan isänsä kanssa,kun hänelle itselleen sopii.Aina kuitenkin kuuluu valitus kun mulla on niitä pieniä niin ikävä..voin vaan ihmetellä et no miksei tuu käymään..Miks pitää tehä asioista niin vaikeita..!!

    • Mummo 53v

      Miten ihmeessä minä tänne jouduin?
      Katselin runoa isäni 80 v korttiin.

      Pääsin mummoksi neljä päivää sitten, kauan odotettuensimmäinen lapsenlapsi. Diagnosoitu synnynnäinen kromosomihäiriö jo synnytyslaitoksella.Kaikenlaisten dramaattisten elämänkohtaloiden jälkeen olisimme koko sulku uskoneet, että murhe on meidän kohdallemme enemmän kuin riittävää. Että onni kääntyy ja saamme aloittaa uuden elämän seuraamisen "puhtaalta pöydältä". Ei ollut vielä riittävä. Syntyi sairas lapsi. Jota rakastamme yli kaiken. Mikään, koskaan, ei tule menemään sen lapsen edelle. Sen voin sanoa oman lapseni sekä mieheni hautaan saatelleena.

      Hävetkää Te, jotka täällä marisette. Lapsenne haudattua ymmärrätte, minkä arvoinen hän oli. Tosin se on sitten myöhäistä. Sitä en kenellekään toivo.

      Tämän kirjoitan siksi, että ymmärtäisitte läheistenne arvon ettekä valittaisi joutavista asioista. Yhtenä päivänä Teillä ei enää ole heitä.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Naiset miltä kiihottuminen teissä tuntuu

      Kun miehellä tulee seisokki ja ja sellainen kihmelöinti sinne niin mitä naisessa köy? :)
      Sinkut
      91
      6560
    2. Haistoin ensin tuoksusi

      Käännyin katsomaan oletko se todellakin sinä , otin askeleen taakse ja jähmetyin. Moikattiin naamat peruslukemilla. Tu
      Ikävä
      25
      2634
    3. Olet sä kyllä

      ihme nainen. Mikä on tuo sun viehätysvoiman salaisuus?
      Ikävä
      32
      2210
    4. Teuvo Hakkaraisesta tulee eurovaalien ääniharava

      Persuissa harmitellaan omaa tyhmyyttä
      Maailman menoa
      74
      1886
    5. Hiljaiset hyvästit?

      Vai mikä on :( oonko sanonut jotain vai mitä?
      Ikävä
      12
      1661
    6. Miksi kohtelit minua kuin tyhmää koiraa?

      Rakastin sinua mutta kohtelit huonosti. Tuntuu ala-arvoiselta. Miksi kuvittelin että joku kohtelisi minua reilusti. Hais
      Särkynyt sydän
      6
      1457
    7. Turha mun on yrittää saada yhteyttä

      Oot mikä oot ja se siitä
      Suhteet
      9
      1357
    8. Kyllä poisto toimii

      Esitin illan suussa kysymyksen, joka koska palstalla riehuvaa häirikköä ja tiedustelin, eikö sitä saa julistettua pannaa
      80 plus
      14
      1341
    9. "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu"..

      "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu".. Näin puhui jo aikoinaan Jeesus, kun yksi hänen opetuslapsistaan löi miekalla
      Yhteiskunta
      7
      1279
    10. Näkymätöntä porukkaa vai ei

      Mon asuu yksin. Mitas mieltä ootte ?
      Ikävä
      14
      1233
    Aihe