Mulle on kehkeytynyt sanotaanko viimeisen vuoden aikana vauvoista ja vauvan saamisesta suoranainen pakkomielle. Olen siis 23, kihloissa ollut muutaman vuoden ja omistamme rivari-pätkän. Mulla on opiskelua jäljellä vielä 3 vuotta ja ahdistus on kova vauvan saamisesta. En halua olla 35 kun saan ensimmäisen lapseni, vaan haluan olla nuori äiti, jolla energiaa piisaa. Kun valmistun, olen 26 ja luonnollisesti pitäisi heti saada jalkaa oven väliin työelämään ja alkaa tekemään uraa. MUTTA MISSÄ VÄLISSÄ NE LAPSET?! Ollaan kihlattuni kanssa harkittu, että venytetään viimeistä kouluvuottani eteenpäin ja yritetään lasta.
Nyt haluaisin kuulla siskot, miten te yhdistätte uran ja lapset? Onko muilla vastaavia paineita? Anyone?
Paniikki saada vauva!
301
62825
Vastaukset
- mulla
alko sydämen rytmihäiriöt. Sitä ennen sain tehdä mitä vaan ja kuinka paljon tahansa, syödä mitä tahansa ja energiaa oli. Ehkä olisi turvallista hankkia lapset alle 30 vuotiaana.
- Ennenkään
Lapset vaan tuli kun oli niiden aika tulla.Ei kannata suunnitella koska on sopiva aika, se lisää paineita äidille.
- vaimo_08
Ennenkään kirjoitti:
Lapset vaan tuli kun oli niiden aika tulla.Ei kannata suunnitella koska on sopiva aika, se lisää paineita äidille.
Vauvakuumetta ollut jo pari vuotta, ja olisi ihanaa jos emme tarvitsisi suunnitella lapsentekoa,jos vain voisimme elää yhdessä ja vauva ilmoittaisi tulostaan aikanaan. Valitettavasti näin ei ole meidän kohdalla. Sairastuin syöpään 20-vuotiaana,minkä takia joudumme ensin juttelemaan lääkärin kanssa, sitten otetaan kaikenlaisia kokeita, jonka jälkeen aloitan toisen lääkityksen ja vasta sen jälkeen (jos uusi lääkitys sopii minulle) lääkärit antavat meille luvan yrittää tulla vanhemmiksi.
- eivät
vaimo_08 kirjoitti:
Vauvakuumetta ollut jo pari vuotta, ja olisi ihanaa jos emme tarvitsisi suunnitella lapsentekoa,jos vain voisimme elää yhdessä ja vauva ilmoittaisi tulostaan aikanaan. Valitettavasti näin ei ole meidän kohdalla. Sairastuin syöpään 20-vuotiaana,minkä takia joudumme ensin juttelemaan lääkärin kanssa, sitten otetaan kaikenlaisia kokeita, jonka jälkeen aloitan toisen lääkityksen ja vasta sen jälkeen (jos uusi lääkitys sopii minulle) lääkärit antavat meille luvan yrittää tulla vanhemmiksi.
voi päättää tuleeko kenestä äiti ja kenestä ei.paras aika hankkia lapsia on nukkumaan menon ja nukahtamisen välissä..
- Metukka11
Minä olen lasten tekemisen alottanu 20-vuotiaana. olen nyt 23 ja 2 lasta ( 1v ja 3v.) on siunaantunut, kolmas kasuaa mahassa hyvää vauhtia..
Opiskelen ja olen töissä. Mieheni opiskelee myös, mutta on kesät töissä. Kaikki on sujunu hyvin ja energiaa ja aikaa riittää perheellekkin. Töistä saa rahaa perheen extra menoihin (ulkomaanmatkoihin ja kylpyläreissuille) mitä tehdään joka vuosi muutama.
Olen onnellinen tästä tilanteesta ja elän elämäni yhtä ihaninta aikaa. - isää ei löydy
ihan heti,niin sitten lasten vuoro on väkisinkin myöhemmin. Missä iässä vain voi terveys reistailla tai jokin muu asia"estää" lasten "hankkimisen".
Minusta tuli äiti 37v. ja hyvin jaksan.Lapsesta saa voimaa :)
- sitä mieltä
että opiskella voi myöhemminkin mutta lapsia ei niin vaan tehdäkään silloin kun se itselle sopii. Eli mieti kumpi on tärkeämpää. Eikä se puhti ainakaan lisäänny vanhemmiten...
- sain ekani ja
nyt oon 54 ja tuo lapsi pitää kyllä huolen siitä että virtaa riittää. Olen osallistuva äiti ja haluan pysyä mukana ajan hermolla.
Oisin varmaan sellanen kitisijä-mummo jos oisin tehnyt lapsen 25v ja nyt naukuisin elämätöntä nuoruutta! - ....
sain ekani ja kirjoitti:
nyt oon 54 ja tuo lapsi pitää kyllä huolen siitä että virtaa riittää. Olen osallistuva äiti ja haluan pysyä mukana ajan hermolla.
Oisin varmaan sellanen kitisijä-mummo jos oisin tehnyt lapsen 25v ja nyt naukuisin elämätöntä nuoruutta!25-vuotias ei ole enää virallisestikaan nuori.
- pieni lintu
.... kirjoitti:
25-vuotias ei ole enää virallisestikaan nuori.
pötypuhetta tosiaan.
- sadfasdfsdf
sain ekani ja kirjoitti:
Oisin varmaan sellanen kitisijä-mummo jos oisin tehnyt lapsen 25v ja nyt naukuisin elämätöntä nuoruutta!Ketjun aloittajalla ei selvästikään ole enää menovaihde päällä, jos on koskaan ollutkaan. Se että tekeekö hän lapsen nyt vain 5 vuoden päästä tuskin lisää hänen kitinättömiä vuosiaan keski-ikäisenä, vai mitä.
- on armoton
sain ekani ja kirjoitti:
Oisin varmaan sellanen kitisijä-mummo jos oisin tehnyt lapsen 25v ja nyt naukuisin elämätöntä nuoruutta!Monilla voi olla 35-vuotiaana jo liian myöhäistä.
- lapsesi
sain ekani ja kirjoitti:
Oisin varmaan sellanen kitisijä-mummo jos oisin tehnyt lapsen 25v ja nyt naukuisin elämätöntä nuoruutta!jättää lasten teon samaan ikään 35 vuoteen kuten sinä, niin riittäkö virtaa vielä lapsenlapselle 70 vuotiaana? Minä olen myös 54 v. ja olen tehnyt lapset nuorena. Nyt minulla on 5 lastenlasta ja on ilo touhuta ja matkustella heidän ja aikuisten lasteni kanssa,- jaksaisinko enää 7 kymppisenä? Ei kaduta yhtään että tein lapset nuorena.
- niiiiiiiiiiiiiiiiin
sain ekani ja kirjoitti:
Oisin varmaan sellanen kitisijä-mummo jos oisin tehnyt lapsen 25v ja nyt naukuisin elämätöntä nuoruutta!hahah xD voisinpa sanoa että kannattaa tehä vanhemmalla iällä xD
kokemuksesta tiiän et mitä vanhempana saa lapsen ni sitä vaikeampaa on ymmärtää lastaan kun hän/ne tulee teini-ikään! muistellaan vaan mimmosta oli "omassa nuoruudessa" eikä ymmärretä lapsen haluja!
eli ns.nuori äiti ymmärtää lastaan paremmin..?!eikä nuoruutta oo menetetty jos siitä on osannut nauttia jo varhain =) - Meidän naapurissa....
sadfasdfsdf kirjoitti:
Ketjun aloittajalla ei selvästikään ole enää menovaihde päällä, jos on koskaan ollutkaan. Se että tekeekö hän lapsen nyt vain 5 vuoden päästä tuskin lisää hänen kitinättömiä vuosiaan keski-ikäisenä, vai mitä.
asuu nuoria ihmisiä joille on kolmas tulossa ja
voin kertoa että se eukko naukuu joka asiasta, ollaan miettitty että millainen se oikeen mahtaa olla vanhempana kun nyt jo kaikki lastenkin normaalit leiiki äänet aamupäivälläkin ottaa hermoon, vaikka on niin nuoria, itse olen melkeen kaksin verroin sen ikäinen eikä minullakaan ole hermo mennyt ei lasten eikä muidenkaan äänien kanssa ! - awsqqqq
on armoton kirjoitti:
Monilla voi olla 35-vuotiaana jo liian myöhäistä.
että nainen on hedelmällinen yli 40 vuotiaaksi...kun vaihdevuodet ovat ohi niin on hedelmällisyyskin. Nuo "hanki lapsi ennen 30v tai se on varmasti vammainen!" jutut on aika sairaita..
- kun eka
niiiiiiiiiiiiiiiiin kirjoitti:
hahah xD voisinpa sanoa että kannattaa tehä vanhemmalla iällä xD
kokemuksesta tiiän et mitä vanhempana saa lapsen ni sitä vaikeampaa on ymmärtää lastaan kun hän/ne tulee teini-ikään! muistellaan vaan mimmosta oli "omassa nuoruudessa" eikä ymmärretä lapsen haluja!
eli ns.nuori äiti ymmärtää lastaan paremmin..?!eikä nuoruutta oo menetetty jos siitä on osannut nauttia jo varhain =)syntyi sitten tuli parin vuoden päästä seuraava, jaksoin tosiaan touhuta heidän kanssa vaikka mitä ja tosiaan olin mukana heidän nuoruus jutuissa siihen saakka että ovat nyt 18 ylittäneet mutta kun tuli vanhemmalla iällä tehtyä pari iltatähteä on jaksaminen ihan toista maata, vaikka ihania ovatkin nyt molemmat ovat alaasteella ja mietin että miten jaksaa kun heille tulee paha teini-ikä.
Usein naisen kello on vaan tarkoitettu et ne lapset tehdään, mitä nuorempana sitä parempi ! - yhtähyvä tuuri
sain ekani ja kirjoitti:
Oisin varmaan sellanen kitisijä-mummo jos oisin tehnyt lapsen 25v ja nyt naukuisin elämätöntä nuoruutta!kolmevitosena lapsen saamisen prosentit on jo aika lailla pienentynyt.. sinulla on käynyt hyvin kun olet sen ainokaisesi saanut noinkin myöhään mutta monella ei todellakaan kolmenkymmenen vuoden jälkeen hyvin käy.. varsinkin jos polttaa, on ylipainoinen, ynm..
omasta mielestäni olis hyvä laittaa lapsi työn edelle jos sitä todella haluaa.. nuoruus pitää elää tietenkin rauhassa mutta ei se elämä lopu lapsen saantiin.. - äiti kaiken ikää
kun eka kirjoitti:
syntyi sitten tuli parin vuoden päästä seuraava, jaksoin tosiaan touhuta heidän kanssa vaikka mitä ja tosiaan olin mukana heidän nuoruus jutuissa siihen saakka että ovat nyt 18 ylittäneet mutta kun tuli vanhemmalla iällä tehtyä pari iltatähteä on jaksaminen ihan toista maata, vaikka ihania ovatkin nyt molemmat ovat alaasteella ja mietin että miten jaksaa kun heille tulee paha teini-ikä.
Usein naisen kello on vaan tarkoitettu et ne lapset tehdään, mitä nuorempana sitä parempi !Kuten olen toitottanut: tuo ikäkysymys ja jaksaminen on yksilöllistä. Sinulla on noin. Minulla ei. Miten ap:lla, sitä emme tiedä eikä tiedä hän itsekään kun ei ole kokemusta.
Ero nuorena äitinä oloon ja nyt ns. vanhana äitinä oloon (siis pienille lapsille, äitihän olen elämäni loppuun asti) on siinä, että nyt on taloudellinen tilanne parempi, nyt on järkeä päässä enemmän että mitä voi ja mitä ei voi vaatia tai odottaa tietyn ikäiseltä lapselta. Nyt vanhana ei myöskään ole "kiire saada lapsesta isoa" eli osaan nauttia siitä, että lapsi on nyt just pieni.
Ei ole kiire huomiseen, ensi viikkoon ja ens vuoteen, elämä on tässä ja nyt, ja lapsi on tässä ja nyt se pieni.
Katsokaa vaikka nuorten vanempien lapsia: pienet tyttövauvat on puettu kuin isommatkin epäkäytännöllisiin kolttuihin. Kuten eräs nuori äiti halpisvaatekaupan kassalla: "käytönnöllisyydestä viis, kunhan se näyttää hyvältä" ja kädessä oli kokoa 56 tai 62 oleva kankea satiinimekko, kiinalaistyyppinen.
Tai miltä heidän pienet pojat näyttää: mustaa, pääkalloa, itkeä ei saa, aggressiivinen ja vähän ärjy pitää olla, "meidän jätkä" ei äidin helmoissa itke vaan pärjää ihan itse, ja jäbällä on ikää jotain 3 v. - se kitinä
Meidän naapurissa.... kirjoitti:
asuu nuoria ihmisiä joille on kolmas tulossa ja
voin kertoa että se eukko naukuu joka asiasta, ollaan miettitty että millainen se oikeen mahtaa olla vanhempana kun nyt jo kaikki lastenkin normaalit leiiki äänet aamupäivälläkin ottaa hermoon, vaikka on niin nuoria, itse olen melkeen kaksin verroin sen ikäinen eikä minullakaan ole hermo mennyt ei lasten eikä muidenkaan äänien kanssa !ei johdu siitä iästä, vaan ihmisiä nyt vain sattuu olemaan monenlaisia. Toisten pipoja kiristää vähä enemmän ku toisten. Ei se mun mielestä iästä ole kiinni.
- mitä puhut...
sain ekani ja kirjoitti:
Oisin varmaan sellanen kitisijä-mummo jos oisin tehnyt lapsen 25v ja nyt naukuisin elämätöntä nuoruutta!nimen omaan pötypuhetta että lapset pitäisi hankkia vasta 35 v...älä kuuntele häntä...sillä minulla oli jo murkkuikäisiä silloin ja on vain parempi kun nuorena hankkii on virkeä vielä silloinkin...juuri nuorena hankittava ja et ota suorituspaineita otat vain siemenet vastaan ja rakkaudella hoidat ja kasvatat...ei mitään älyttömiä suunnitelmia, sillä monesti ystävämi jotka suunnittelivat eivät 6-10 vuoteen saaneet lasta ja olivat kaikille katkeria ja juuri kuten tämä 35v saanut yrittivät joka välissä kaikille uskotella kun eivät saaneet...niin se onni vaihtelee ja juuri kaikille suunnittelijoille se juuri niin tekee...aurinkoisia tulevia syksynpäiviä...
- NÄIN-
Itse en kyllä opiskellut, kun ammattiopiston ja valmistuin 19 vuotiaana. Sen jälkeen ns. rilluttelin ja olin muka vannoitunut vanhapiika, mutta kun sain kummitytön - sydämeni suli ja tuli itselleni kauhea vauvakuume. Ja sittenhän se mieskin löytyi ja lapseni syntyi -91 ollessani 31-vuotias. Ihan hyvä ikä mielestäni. Tein pätkätöitä, ettei niistä ollut lhaittaa. Pidin äityisloman ja palasin töihin reilun vuoden kuluttua. Poika on nyt 17 vuotta - eikä tässä virta ole loppunut missään vaiheessa.
- näin se pitääkin...
lapsesi kirjoitti:
jättää lasten teon samaan ikään 35 vuoteen kuten sinä, niin riittäkö virtaa vielä lapsenlapselle 70 vuotiaana? Minä olen myös 54 v. ja olen tehnyt lapset nuorena. Nyt minulla on 5 lastenlasta ja on ilo touhuta ja matkustella heidän ja aikuisten lasteni kanssa,- jaksaisinko enää 7 kymppisenä? Ei kaduta yhtään että tein lapset nuorena.
olla ja jää kaikki se rikkova ja ihmissuhdevyyhdit kokematta vain oikeaa elämää, niin minäkin yritin tehdä...lapset nuorena ja se on oikeaa elämää...
- SINÄ-
sadfasdfsdf kirjoitti:
Ketjun aloittajalla ei selvästikään ole enää menovaihde päällä, jos on koskaan ollutkaan. Se että tekeekö hän lapsen nyt vain 5 vuoden päästä tuskin lisää hänen kitinättömiä vuosiaan keski-ikäisenä, vai mitä.
SINÄ se jaksat aina kannustaa kirjoittajia. Aina negatiivisella palautteella. Onx ongelmia??
- niina73
kun eka kirjoitti:
syntyi sitten tuli parin vuoden päästä seuraava, jaksoin tosiaan touhuta heidän kanssa vaikka mitä ja tosiaan olin mukana heidän nuoruus jutuissa siihen saakka että ovat nyt 18 ylittäneet mutta kun tuli vanhemmalla iällä tehtyä pari iltatähteä on jaksaminen ihan toista maata, vaikka ihania ovatkin nyt molemmat ovat alaasteella ja mietin että miten jaksaa kun heille tulee paha teini-ikä.
Usein naisen kello on vaan tarkoitettu et ne lapset tehdään, mitä nuorempana sitä parempi !olin kanss 21 kun tyttö syntyi pari vuot men kun syntys poika,sen jälkeen neljä kesken menoo
ja nyt en enempää lapsia saa.en ikin ole katunu lasten syntymiä.lapset tullee kun on tarkoitus tull.itselläin oli ammatti jo siin waiheess kyll niit töitä kerkeää tehdä wiell sull on elämä wiell edess älä ota turhaa huolta.
tsemppiä kowast - järkevää..
pieni lintu kirjoitti:
pötypuhetta tosiaan.
sillä on niin väliä onko virallisesti nuori vai ei. sitä on niin nuori kuin sydämessään tuntee olevansa. ja mitä kauheaa siinä on jos hankkii 35v lapsen? EI MITÄÄN. mitä te olette tuomitsemaan muita? Kyllä se on vielä nuoruutta kun on 25v. itse en hanki lapsia ennen kuin todella tunnen olevani tarpeeksi kypsä sellaiseen elämän muutokseen, ja itseasiassa olen harkinnut adoptointia. mikä järki hankkia niitä "omia lapsia" kun mailmassa on niin paljon lapsia joilla ei ole kotia, perhettä tai mitään.
- pointi...
järkevää.. kirjoitti:
sillä on niin väliä onko virallisesti nuori vai ei. sitä on niin nuori kuin sydämessään tuntee olevansa. ja mitä kauheaa siinä on jos hankkii 35v lapsen? EI MITÄÄN. mitä te olette tuomitsemaan muita? Kyllä se on vielä nuoruutta kun on 25v. itse en hanki lapsia ennen kuin todella tunnen olevani tarpeeksi kypsä sellaiseen elämän muutokseen, ja itseasiassa olen harkinnut adoptointia. mikä järki hankkia niitä "omia lapsia" kun mailmassa on niin paljon lapsia joilla ei ole kotia, perhettä tai mitään.
muutta odota ainakin 6-10vuotta että saat sosiaalitantat vakuuttuneiksi että juuri sinä ja miehesi olette sopivia isäksi ja äidiksi ja olette tietyn pääoman omaavia ja ainakin aasiassa ei anneta jo noin vanhoille vain nuorille joista voi saada terveitä suloisia ja älykkäitä tyttövauvoja ja sairaita poikavauvoja vain,,,venäjältä samoin saat alkolistin lapsia joilla onfas yms...ja afrikasta aids orpojen lapsia joilla on kaikenmaailman sairauksia...joten kun olet valmis siihen ettei elämällä ole kuin loputonta antamista, sillä sen jälkeenkin kun nuo sairaat lapset ovat aikuisia ei välttämättä selviä itsekseen,,,no jos vahinko käy voit saada terveenkin lapsen, muutta kun olette hakemassa kaikki on terveitä mutta totuus paljastuu myöhemmin...olen nähnyt hyvänystäni tapauksia ja kun he vahingossa saivatkin oman lapsen miten kaikki olikin helppoa...joten adoptoimaan vaan urakalla...
- ja elämänasenteesta..
sadfasdfsdf kirjoitti:
itse sain ekani 18v,en todella ollut valmis äidiksi,mutta pärjättiin,toisen sainkin vasta 36v ja osasin nauttia äitiydestä täysin,ei ollut kiire omiin rientoihin,kuten silloin,kun esikoinen pieni.nyt olen 59,kuopus muuttanut omilleen,mulla elämää vielä paljon edessä,ilman kitinöitä ja rakkaat lapset ja lapsenlapset,jotka antavat paljon iloa ja aihetta olla olematta se kitisevä mummeli,ja osaan ottaa kaiken irti elämäntilanteestani.
joten ikä on aina oikea tulla äidiksi,jos itsestä
siltä tuntuu.mulla ei ekalla kertaa vaihtoehtoja,mutta en kadu,kun sain ihanan lapsen. - perääkin
awsqqqq kirjoitti:
että nainen on hedelmällinen yli 40 vuotiaaksi...kun vaihdevuodet ovat ohi niin on hedelmällisyyskin. Nuo "hanki lapsi ennen 30v tai se on varmasti vammainen!" jutut on aika sairaita..
itse sain 2 lasta vajaan vuoden välein parikymppisenä, terveitä molemmat. Hoidan työkseni kehitysvammaisia ja heillä usealla on itseään n. 35-40 vuotta itseään vanhempi äiti. Nykytutkimusten mukaan myös isän ikä olisi yhteydessä kehitysvammaisuuteen. En tällä tarkoita sitä että jos iäkkämpänä tekee/saa lapsen niin se on VARMASTI vammainen, mutta riski on suurempi. Onhan iäkkäämmille seulonnat raskauden ajaksi jossa se kehityshäiriö huomataan varhaisessa vaiheessa. Itsellä tuli keskenmeno reilu vuosi sitten kun sikiön kehitys vaan pysähtyi ja menetettiin se lapsen alku, tälläisiä ongelmia ei ollut kyllä parikymppisenä.....
- väärässä
awsqqqq kirjoitti:
Väärässä olet, jos näin luulet! Hedelmällisyys naisilla on kovin YKSILÖLLINEN. Toisilla se menee ohi ennen kuin uskaltaa arvatakkaan.
- keskenmenoista
perääkin kirjoitti:
itse sain 2 lasta vajaan vuoden välein parikymppisenä, terveitä molemmat. Hoidan työkseni kehitysvammaisia ja heillä usealla on itseään n. 35-40 vuotta itseään vanhempi äiti. Nykytutkimusten mukaan myös isän ikä olisi yhteydessä kehitysvammaisuuteen. En tällä tarkoita sitä että jos iäkkämpänä tekee/saa lapsen niin se on VARMASTI vammainen, mutta riski on suurempi. Onhan iäkkäämmille seulonnat raskauden ajaksi jossa se kehityshäiriö huomataan varhaisessa vaiheessa. Itsellä tuli keskenmeno reilu vuosi sitten kun sikiön kehitys vaan pysähtyi ja menetettiin se lapsen alku, tälläisiä ongelmia ei ollut kyllä parikymppisenä.....
Sama homma minulla. Keskenmeno tuli ilman mitään tiettävää "syytä" ja olen 35-vuotias. Vanhemmalla iällä eivät munasolut ole enää niin hyviä kuin nuorena ja kehityshäiriöitä tulee enemmän.
Tuota, että munasolut ovat vuosi vuodelta huonompia ei ilmeisesti tiedetä (tai haluta tietää). Se nyt vaan on biologinen fakta. - jolla nuoret lapset
sain ekani ja kirjoitti:
Oisin varmaan sellanen kitisijä-mummo jos oisin tehnyt lapsen 25v ja nyt naukuisin elämätöntä nuoruutta!kuules kitisijä, vanhus mikä vanhus kun ekan teit!
Ja ihan varmaan olet jo kitisijä-äiti! KaikkienHermoilla.
Minä olen elänyt nuoruuden ja aikuistunut siinä lapset kasvattaen! Näin ihanasta ajasta en edes osannut uneksia, kotiäitinäkin olin osan ajasta! Tein lapset alle kolmekymmpisenä ja nyt olen 52. Kiva kuulla, kun poikien kaverit sanoo, ettei tuo varmasti ole teidän äiti! Ja mieskin sanoo, että lapset on pitänyt nuorena äidinkin. - Tiia.
pointi... kirjoitti:
muutta odota ainakin 6-10vuotta että saat sosiaalitantat vakuuttuneiksi että juuri sinä ja miehesi olette sopivia isäksi ja äidiksi ja olette tietyn pääoman omaavia ja ainakin aasiassa ei anneta jo noin vanhoille vain nuorille joista voi saada terveitä suloisia ja älykkäitä tyttövauvoja ja sairaita poikavauvoja vain,,,venäjältä samoin saat alkolistin lapsia joilla onfas yms...ja afrikasta aids orpojen lapsia joilla on kaikenmaailman sairauksia...joten kun olet valmis siihen ettei elämällä ole kuin loputonta antamista, sillä sen jälkeenkin kun nuo sairaat lapset ovat aikuisia ei välttämättä selviä itsekseen,,,no jos vahinko käy voit saada terveenkin lapsen, muutta kun olette hakemassa kaikki on terveitä mutta totuus paljastuu myöhemmin...olen nähnyt hyvänystäni tapauksia ja kun he vahingossa saivatkin oman lapsen miten kaikki olikin helppoa...joten adoptoimaan vaan urakalla...
No itse asiassa se todennäköisyys sairastua johonkin "tautiin" kasvaa merkittävästi vasta yli 35-vuotiaana. Sen lisäksi se lienee tutkittu juttu, että mitä vanhempia lapsen vanhemmat ovat, sitä älykkäämpi lapsia heille tulee. En tässä usko mihinkään biologiseen selitysmalliin vaan siihen, et vanhemmille on kertynyt elämänkokemusta, mikä sitten näkyy kasvatuksessa :)
- ne lapset...
Tiia. kirjoitti:
No itse asiassa se todennäköisyys sairastua johonkin "tautiin" kasvaa merkittävästi vasta yli 35-vuotiaana. Sen lisäksi se lienee tutkittu juttu, että mitä vanhempia lapsen vanhemmat ovat, sitä älykkäämpi lapsia heille tulee. En tässä usko mihinkään biologiseen selitysmalliin vaan siihen, et vanhemmille on kertynyt elämänkokemusta, mikä sitten näkyy kasvatuksessa :)
Parhaat munasolut irtoaa ensimmäisenä, joten eipä ne enää tuoreita ole lähemmäs nelikymppisillä. Ja eikö sen jo luontokin kerro, että alle 24-vuotiaat ovat parhaassa hedelmöitysiässä, ei yli 30-vuotiaat joilla riskitkin kasvavat raskaudenaikana, tuetysti myös lapsen kustannuksella. Ja kun tekee lapset nuorina, niin lapsen kanssa jaksaa paremmin.
Ja vanhana kun tekee niin käy kuin omalle anopilleni: melkein eläkeikäinen ja lapsenlapsia ei ole. Miniältä kyllä voi vaatia niitä tekemään. Mutta koska anoppi on itsekkäistä syistä itse tehnyt lapset vanhoina niin pitäisi sitten miniällä olla sama oikeus... Vaikka en itse tule niin pitkälle venyttämään, mutta vaatiminen on törkeää - Lapsi häpeää vanhaa äitiä
äiti kaiken ikää kirjoitti:
Kuten olen toitottanut: tuo ikäkysymys ja jaksaminen on yksilöllistä. Sinulla on noin. Minulla ei. Miten ap:lla, sitä emme tiedä eikä tiedä hän itsekään kun ei ole kokemusta.
Ero nuorena äitinä oloon ja nyt ns. vanhana äitinä oloon (siis pienille lapsille, äitihän olen elämäni loppuun asti) on siinä, että nyt on taloudellinen tilanne parempi, nyt on järkeä päässä enemmän että mitä voi ja mitä ei voi vaatia tai odottaa tietyn ikäiseltä lapselta. Nyt vanhana ei myöskään ole "kiire saada lapsesta isoa" eli osaan nauttia siitä, että lapsi on nyt just pieni.
Ei ole kiire huomiseen, ensi viikkoon ja ens vuoteen, elämä on tässä ja nyt, ja lapsi on tässä ja nyt se pieni.
Katsokaa vaikka nuorten vanempien lapsia: pienet tyttövauvat on puettu kuin isommatkin epäkäytännöllisiin kolttuihin. Kuten eräs nuori äiti halpisvaatekaupan kassalla: "käytönnöllisyydestä viis, kunhan se näyttää hyvältä" ja kädessä oli kokoa 56 tai 62 oleva kankea satiinimekko, kiinalaistyyppinen.
Tai miltä heidän pienet pojat näyttää: mustaa, pääkalloa, itkeä ei saa, aggressiivinen ja vähän ärjy pitää olla, "meidän jätkä" ei äidin helmoissa itke vaan pärjää ihan itse, ja jäbällä on ikää jotain 3 v.Olin 21 ja 25 ja tutkinto suoritettu ja muutama tutkinto lisää, kun lapset kasvoivat ja maistereita tuli.
Olin täysin kypsä äidiksi ja lapseni olivat ns. yliälykkäitä ja hoidin heidät itse ja syötin ruokaympyrän mukaan ja vaatetin hyvin ja käytännölllisesti, joten älähän hyvä ihminen yleistä.
Kun on nuori äiti, niin lapsi saa keskimääräisesti pitää äitinsä kaksikymmentä vuotta kauemmin kuin jo äiti on 40 v tai vielä sitäkin vanhempi. - awqqqqq
väärässä kirjoitti:
Väärässä olet, jos näin luulet! Hedelmällisyys naisilla on kovin YKSILÖLLINEN. Toisilla se menee ohi ennen kuin uskaltaa arvatakkaan.
jotkut voivat olla hedelmättömiä kaksikymppisenäkin...mutta luonnon mukaan hedelmällisyys ja kyky lisääntyä (jos sitä ylipäätään on riippuen henkilöstä) on mahdollista ja "sallittua" vaihdevuosiin saakka...
- ....
sain ekani ja kirjoitti:
Oisin varmaan sellanen kitisijä-mummo jos oisin tehnyt lapsen 25v ja nyt naukuisin elämätöntä nuoruutta!No, se on hyvä että pystyy olemaan vanhakin äiti/isä. Mutta mua ainakin olisi teini-iässi nolottanut kertoa että vanhemmat on yli 50 vuotiaita, kun muut on jotain 30-40.
Musta lapset pitää "hankkia" silloin kun siltä tuntuu. Mulla ja mu poikaystävällä on 8 vuoden ikäero, josta seuraa se, että tulen todennäköisesti saamaan hänen kanssaan lapsen(t) opiskelun lomassa. Koska meillä on taas se, ettei hän halua olla ikäloppu lasten syntyessä... - kotkanpesä
.... kirjoitti:
No, se on hyvä että pystyy olemaan vanhakin äiti/isä. Mutta mua ainakin olisi teini-iässi nolottanut kertoa että vanhemmat on yli 50 vuotiaita, kun muut on jotain 30-40.
Musta lapset pitää "hankkia" silloin kun siltä tuntuu. Mulla ja mu poikaystävällä on 8 vuoden ikäero, josta seuraa se, että tulen todennäköisesti saamaan hänen kanssaan lapsen(t) opiskelun lomassa. Koska meillä on taas se, ettei hän halua olla ikäloppu lasten syntyessä...minullakin oli, mutta ei se minua kiusannut. Äitini oli 39-vuotias kun synnyin ja itse sain lapsen 31-vuotiaana. Nautin itse lapsuudessa kuunnellessani vanhojen ihmisten juttuja, heillä oli elämänkokemusta. Äitini eli aika vanhaksi 88-vuotiaaksi ja isäni 90-vuotiaaksi. Ehtivät hyvin nähdä lapseni kehityksen aikuiseksi. Nyt lapseni on 30-vuotias ja seurustelee. Toivon saavani lapsenlapsia, muttei se ole välttämätöntä.
- Tiia.
ne lapset... kirjoitti:
Parhaat munasolut irtoaa ensimmäisenä, joten eipä ne enää tuoreita ole lähemmäs nelikymppisillä. Ja eikö sen jo luontokin kerro, että alle 24-vuotiaat ovat parhaassa hedelmöitysiässä, ei yli 30-vuotiaat joilla riskitkin kasvavat raskaudenaikana, tuetysti myös lapsen kustannuksella. Ja kun tekee lapset nuorina, niin lapsen kanssa jaksaa paremmin.
Ja vanhana kun tekee niin käy kuin omalle anopilleni: melkein eläkeikäinen ja lapsenlapsia ei ole. Miniältä kyllä voi vaatia niitä tekemään. Mutta koska anoppi on itsekkäistä syistä itse tehnyt lapset vanhoina niin pitäisi sitten miniällä olla sama oikeus... Vaikka en itse tule niin pitkälle venyttämään, mutta vaatiminen on törkeääVoi kuule, jos tässä luonnon mukaan tai luomuna elettäis, säkään et olis hengissä, sillä keskimääräinen elinikä jossain luonnonheimoissa ei ole kuin vähän päälle kolmekymmentä.
Enkä oikein usko, että esimerkkejä lastentekoon kannattaa hankkia sen enempää jostain sodanjälkeisistä suurperheistä, joiden lastentekoon vaikutti kotiäitiys, suvun lastenhankintapakko, yleinen moraali (lapsia tuli kun ei ollut ehkäisyä ja sitten kipinkapin vihille), keskimäärin kehno terveys jo ennen kolmenkympin ikää, yms. yms.
Lyhyesti: nyt on nyt ja silloin oli silloin. Näin se maailma muuttuu eskosein! - yksilöll
väärässä kirjoitti:
Minkähän takia gynet sitten sanovat vähän päälle parikymppisille, että nyt juuri olisi otollisin aika tehdä lapsia. AI niin, hehän ovat vain lääkäreitä eivätkä tiedä mitään.
- ja 43
sain ekani ja kirjoitti:
Oisin varmaan sellanen kitisijä-mummo jos oisin tehnyt lapsen 25v ja nyt naukuisin elämätöntä nuoruutta!Samaa mieltä. Eka lapsi 38v, toka 42v ja virtaa piisaa, pakkokin pisata. Nuoruus eletty eikä tarvitse elää aikuisena nuoruutta. Nuoruuden elämättä jättäneet, jotka alkavat pakonomaisesti elää sitä keski-ikäisenä ovat suhteellisen säälittäviä. Ennen 30 ikävuotta ei kannata harkita koska psyyke mahdollisesti muuttuu vielä kovasti etkä välttämättä jaksa katsella nuoruuden puolisoa loppuelämääsi. Mutta kuka mitäkin painottaa. Itsellä ammatit ja asunnot kunnossa ja aikaa lapsille.
- ...
kotkanpesä kirjoitti:
minullakin oli, mutta ei se minua kiusannut. Äitini oli 39-vuotias kun synnyin ja itse sain lapsen 31-vuotiaana. Nautin itse lapsuudessa kuunnellessani vanhojen ihmisten juttuja, heillä oli elämänkokemusta. Äitini eli aika vanhaksi 88-vuotiaaksi ja isäni 90-vuotiaaksi. Ehtivät hyvin nähdä lapseni kehityksen aikuiseksi. Nyt lapseni on 30-vuotias ja seurustelee. Toivon saavani lapsenlapsia, muttei se ole välttämätöntä.
Se vain niin että ei kaikki ehdi nähdä niitä lapsenlapsiaan vaikka olisivat kuinka toivottuja. Jos olet 40 kun saat ensimmäisen, niin olet 60 kun lapsi on 20. Todennäköisesti lapsi ottaa äidistään mallia ja saa itse lapset lähempänä 40. Siinä sitä sitten itse ollaan 80. Ja huonolla tuurilla jo kuolleena siinä vaiheessa.
Mutta ei siinä mitään, kyllä 40 ensisynnyttäjä vielä menee, mutta sitä en enää TODELLAKAAN ymmärrä jos lähdetään 50 paremmalla puolella lapsia "hankkimaan", oli sitten adióptio tai oikea (ei ehkä todennäköinen). Kyllä sen verran nuorena lapsi pitää tehdä, että on itse hengissä vielä kun lapsi on parikymmpinen ja parempi jos niistä lapsen lapsistakin saa nauttia. - Nimetön
Tiia. kirjoitti:
kuinkahan älykkäitä nuorena tehdyistä 6 lapsestani olisi jos nyt syntyisi, sillä heillä oli 9 keskiarvo ja ylikin ja nyt nelikymppisenä jos tekisisin olisikohasn jo 10 ...joten höpö höpö itsellesi...se on muut jutut jotka ratkaisee sen...
- sivusta seurannut
Nimetön kirjoitti:
kuinkahan älykkäitä nuorena tehdyistä 6 lapsestani olisi jos nyt syntyisi, sillä heillä oli 9 keskiarvo ja ylikin ja nyt nelikymppisenä jos tekisisin olisikohasn jo 10 ...joten höpö höpö itsellesi...se on muut jutut jotka ratkaisee sen...
No tuon selityksen perusteella lapsesi eivät ainakaan äidiltään ole älykkyyttään perineet. Eiköhän kaikissa tutkimuksissa kuitenkin pelata tilastoilla, mikä tarkoittaa, että jokin tekijän vaikutus tulee esille suuremmassa joukossa/otannassa, joka on HIUKAN enemmän kuin yksi 6 lapsen suurperhe :D
- tilastot on...
sivusta seurannut kirjoitti:
No tuon selityksen perusteella lapsesi eivät ainakaan äidiltään ole älykkyyttään perineet. Eiköhän kaikissa tutkimuksissa kuitenkin pelata tilastoilla, mikä tarkoittaa, että jokin tekijän vaikutus tulee esille suuremmassa joukossa/otannassa, joka on HIUKAN enemmän kuin yksi 6 lapsen suurperhe :D
joko valetta tai emävaletta ja riippuen siitä kuka ne on tilannut joten sitäkin voi lukea kuin piru raamattua...meinaatko että vain yhdenperheen lapset saisi olla älykkäitä...no minunkin lapseni elättää vielä sinut...:)
- mitä sanoit...
Lapsi häpeää vanhaa äitiä kirjoitti:
Olin 21 ja 25 ja tutkinto suoritettu ja muutama tutkinto lisää, kun lapset kasvoivat ja maistereita tuli.
Olin täysin kypsä äidiksi ja lapseni olivat ns. yliälykkäitä ja hoidin heidät itse ja syötin ruokaympyrän mukaan ja vaatetin hyvin ja käytännölllisesti, joten älähän hyvä ihminen yleistä.
Kun on nuori äiti, niin lapsi saa keskimääräisesti pitää äitinsä kaksikymmentä vuotta kauemmin kuin jo äiti on 40 v tai vielä sitäkin vanhempi.sillä nimittäin minäkin olin nuori ja opiskelin ja sain lapsia jotenkin on parempi että laosella on ehtivät vanhemmat vielä murkkuikäisenäkin eikä niin että he siirtyvät lastenkotiin kun ei ernää ymmärrys piisaa näinkin olen nähnyt käyvän...ja oli lukeneita muka pirteitä akateemisia mutta ymmärryus oli jo niin valahtanutta ettei he pysyneet ajantasalla ja harrastuksetki oli kuten vanhoilla...
- nana1982
perääkin kirjoitti:
itse sain ensinmäisen lapseni 18veenä ja hän on kehitysvammainen lapsi joten eipä toi ikä merkkaa siihen asiaan mitään
- syy muussa kuin iässä
Lapsi häpeää vanhaa äitiä kirjoitti:
Olin 21 ja 25 ja tutkinto suoritettu ja muutama tutkinto lisää, kun lapset kasvoivat ja maistereita tuli.
Kun on nuori äiti, niin lapsi saa keskimääräisesti pitää äitinsä kaksikymmentä vuotta kauemmin kuin jo äiti on 40 v tai vielä sitäkin vanhempi.mulla on äiti,joka on kavereitteni äitejä n 10v vanhempi,myös ehkä kypsempi,sillä vältyin monelta typerältä huudolta ja syyttelyltä murrosiässä,uskalsin kertoa asiat niin kuin ne olivat,ei tarvinnut keksiä valheita,missä olin ollut,mitä tehnyt jne.äiti kun oli jo senverran elämää kokenut,että tiesi mitä odottaa ja miten suhtautua murkkuun.
luottamus puolin ja toisin pelasi,oli turvallista kasvaa aikuiseksi sellaisessa kodissa,jossa äiti ei taistellut 30-40 kriisinsä kanssa ja kaatanut sitä murkkunsa niskaan,kuten joillakin kamuilla.
olin ylpeä,kun kaverit sanoivat,et onks sun mutsi niin vanha,ei uskois,sehän tajuu...
onhan se kiinni ihan muusta,tarviiks äitiä hävetä,kuin iästä.ihmisiä kun on kaikenlaisia.
yleistys on tietämättömyyttä. - hommaa
awsqqqq kirjoitti:
On kyllä aika hölmöä täällä taistella noista asioista, kun kaikilla on oma näkemys asioista. Ketjun aloittajalle: Jos tuntuu että olisi kiva saada lapsi, niin ehkäisy pois vaan ja anna luonnon hoitaa loput. Lapsia ei tehdä vaan saadaan, ja tosi on että monet eivät voi saada lapsia ollenkaan. Elämää ei kannata aina suunnitella opiskelujen ja töiden mukaan, elämässä voi olla muutakin, jotain mistä todella nauttii. Elämä on elämistä varten. Minä ainakin olen onnellinen että minulla on lapsi ja tiedän että ehdin kyllä töihin vuodenkin päästä tai lukea vaikka uuden ammatinkin vielä =) tsemppiä!
- Liisah
Lapsi on tärkein. Opiskelu ja mies tulee
sitten toisena ja kolmantena.- asöldas
mies on tärkeysjärjestyksessä ALIMPANA
- O.N.M.
asöldas kirjoitti:
...otti pahasti silmään! Mitähän tykkäisit, jos mies laittaisi Sinut asteikolle alimmalle??
Itse en ole koskaan sortunut luokittelemaan lapsiani ja naistani...aivan yhtä tärkeitä ovat ainakin mulle. Tasavertaisia. Kahdesti olen ollut naimisissa ja toinen ero johtui juuri siitä, että vaimo laittoi lapsensa aina mun edelleni joka asiassa. Näin se on, jotta minkä taakseen jättää, sitä ei sitten enää edestäänkään löydä... - toi nyt
O.N.M. kirjoitti:
...otti pahasti silmään! Mitähän tykkäisit, jos mies laittaisi Sinut asteikolle alimmalle??
Itse en ole koskaan sortunut luokittelemaan lapsiani ja naistani...aivan yhtä tärkeitä ovat ainakin mulle. Tasavertaisia. Kahdesti olen ollut naimisissa ja toinen ero johtui juuri siitä, että vaimo laittoi lapsensa aina mun edelleni joka asiassa. Näin se on, jotta minkä taakseen jättää, sitä ei sitten enää edestäänkään löydä...sanomattakin selvää, että lapset tulee ennen miestä. Kylläpä olette itsekkäitä.
- no ehkä jos huonosti menisi..
toi nyt kirjoitti:
sanomattakin selvää, että lapset tulee ennen miestä. Kylläpä olette itsekkäitä.
Ei meillä olla koskaan laitettu perheenjäseniä tärkeysjärjestykseen. Tietysti se riippuu siitä miltä kantilta asiaa katsoo (lapset tarvitsevat huolenpitoa, äijä osaa itsekin huolehtia itsestään). Mutta joka tapauksessa, ehkä tarve tärkeysjärjestyksen tekemisestä johtuu parisuhteen ja perhe-elämän kunnosta. Meillä kaikki ollut hyvin jo 25vuotta..
- ..........................
1. Jumala
2. Puoliso
3. Lapset - Monogamia kunniaan
Jos asioita arvottaa tuolla tavalla, niin sitä voi löytää itsensä kouluttamattomana, työttömänä yksinhuoltajana muutaman vuoden päästä. Jos miehen rooli isänä ja naisen rooli vaimona tuolla tavoin mitätöidään, niin ei siitä kyllä pitemmän päälle hyvää seuraa.
Klassinen monogaaminen ihannehan on se, että mies ja nainen ovat yhdessä vielä senkin jälkeen kuin heidän yhteiset lapsensa ovat ns. lentäneet pesästä. Ainakin minun vanhempani ovat tuossa onnistuneet, sillä heillä oli tänä kesänä kultahäät (50 v). - syystä...
.......................... kirjoitti:
1. Jumala
2. Puoliso
3. Lapsetminulle ei opetettu vaan että molemmat ovat yhtä ja yhdessä lisääntyvät ja rakastavat kumpikin niin paljon kuin osaavat juuri sitä perillistä...mutta totta kai jos mies on heikkoluontoinen tai itsekäs yrittää mennä niin että hän on ennen lasta...silloin äidin on rakastettava yksin lasta ja se siirtyy automaattisesti ennen miestä ja itsekkäitä miehen tarpeita...mutta puoliso tulisikin tuntea niin ettei tuollaista pääsisi syntymään...rakastaminen ei vie keneltäkään pois vaan antaa kaikille jaettuna lisää...
- kahden lapsen isä
asöldas kirjoitti:
---
- pullamössöltä
Suorastaan naurettavaa pullamössösukupolven uikutusta!
Kuivtteletko,että 60-70 -luvuilla tai jopa aikaisemmilla vuosikymmenillä oli tarjolla jotain vauvantekovapaaiaa!Höpölöpö.elämäntahti oli vielä uuvuttavampaa ja huolta arkipäivän sujumisesta sai kantaa aivan toisella tasolla kuin tämän päivän nuorilla on edes pienintäkään aavistusta.
Lapset tehdään, kun siltä tuntuu tai niitä vaan rupeaa tulemaan ja elämä järjestetään sen mukaan.
Nykyaan on luxusäitiys-isyyslomia ja kaiken karvaisia hoitovapaita,joista ennen ei edes osattu haaveilla.Päivähoitopaikka on automaattisesti selvä.
Koeta kestää,kyllä se siitä! - tuli mieleen
JOs menet työelämään juuri valmistuneena, sulla katsotaan olevan tuoreimmat tiedot (tosin en tiedä alaasi... sekin vaikuttaa), joten lapset vois tehdä opiskelujen välissä ja valmistua myöhemmin. Mutta jos opintojen loppuunsaattamisella on sitten kiire kun lapsukainen on vasta vuoden vanha ja sulla tulee paineita laittaa pallero liian nuorena tarhaan, niin EI HYVÄ! 2-vuotiaatkin on vielä ihan orpoja tarhassa.
Toinen juttu on sisarusten ikäero. Mitä pienempi, sitä parempi.- jos vaikka
vaihteeksi isäkin osallistuisi sen palleron hoitoon.
- mr. vitskäs
``missä välissä ehdin hankkimaa vauvan?!``
no sähä se kiireinen nainen olet jos et ees ehdi sänkyy mennä miehes kans! peiton alle illalla suit suit ja siinä se sit onki jo 9kk pääst :D
so simple! - vaikka heti..
Kyllä niitä opiskeluja pystyy lykkäämään ja opiskelee,vaikka on lapsiki... ite sain lapseni 19vuotiaana, ehdin käydän lukion loppuun ennen pojun syntymää ja nyt olen 25vuotias ja valmistun vuoden päästä.. Olin siiis 3vuotta kotona muksun kanssa ja hyvin on mennyt nytkin, vaikka yöt meneekin lukemiseen,kun yksinhuoltajana ei sitä lapsenvahtia oiken ole:)
- 7lapsen Äiti
Naimisiin sitten lapsia saa tulla jos on tullakseen täälä 7 lasta saatu naimisissa 10v oltu kohta..Lapset on ihania!..
- taivaan lahja
Tein ainoan lapseni nuorempana kuin sinä, enkä olisi koskaan toista lasta voinut tehdä vaikka olisin kuinka halunnut. Opiskellut olen aikuisena, enkä ole koskaan itkenyt elämätöntä nuoruutta.Nyt kun lapseni on aikuinen ja itse olen vielä "nuori" olen mennyt ja matkustanut ihan tarpeeksi.
Elämä ei aina mene niin kuin itse suunnittelee,eikä niitä lapsiakaan tule aina silloin kun itse haluaa. Ehkä sinun aikasi on nyt. Viiden vuoden päästä et edes halua lapsia tai et saisi?- paskaa...
lapsi ei oo taivaan lahja vaan seuraus nus...sta.
- Anjaara
Olet saanut monta vastausta kysymykseesi...
Tässä minun mielipiteeni tähän asiaan..
Aloita nyt,olet sopivassa iässä vielä on aikaa uraakin ajatella ja toteuttaa...
Itse olin 22v kun ensimmäisen tyttäreni sain ja 24v. toisen tyttären syntyessä...Olin kotiäiti...
Ero tuli kun nuorimmainen oli 2v..olin yksinhuoltaja...Menin hanttihommiin...
Kitkuttelin pienellä palkalla..10v.. Koska lapset olivat tärkeitä, en ajatellutkaan muuta...
Sitten tapasin ihanan miehen,menin naimisiin,aloitin opiskelun,valmistuin...Olin työelämässä yli 30v..(sairaalassa)
Nyt olen 62v.Nuorekas 6 lastenlasten mummi..
Mieti ja toteuta...
- saadaan jos onni suo
Asiat tärkeysjärjestykseen!
- luulis
Entäpä tälläisessa tapauksessa kun haluaisin todella kovasti saada lapsen,on vakituinen työ ollut jo 7v ja ikää on jo 29 eli paljon mutta ei ole miestä....Ei silti sillä et siinä miestä tarvittaiskaan sen kummemmin ku sen 5 minsaa mut kuitenki..
- Aina tämä sama fraasi
ENpä ole vielä kuullut että kukaan olisi sitä pentua saanut tekemättä. Joiltain sekin näköjään onnistuu.
- mimnni
Nimimerkillä kokemusta on!! Sain ekan 23v. Ja sen jälkeen 2 on mennyt kesken. et kyl Onnea tarvitaan!
No jalkojen välissä on se oikea väli. Sinne työnnetään, ja sieltä punnerretaan. Simple (but true).
- 2 tytön äiti
Vanhin tyttäreni on nyt 30v. hän sai ensimmäinen lapsensa 24v. Nuorin on 24v. ja hänellä on ihana
pieni 6kk. ikäinen tyttö. Molemmilla on tosin ammatit mutta se ei vielä kerro kaikkea. Lapsia ei tosiaankaan tehdä, mitä myöhempään ne jättää, niin voi käydä, että ei kaikki onnistukkaan. Sinä ehdit vielä opiskella vaikka mitä lapsi ei ole esteenä. Onhan ihanaa, että lapsilla on nuoret vanhemmat kun koittaa koulut ym. Sinulla on oletettavasti fiksu mies, eli voit pitää tauon opiskelussasi ja jatkaa sitä kun sen aika on.
Onnea jo etukäteen! Mikään ei ole ihanampaa kuin lapsen tuoksu ja katse vanhemmilleen. t. 4 lastenlapsen ONNELLINEN mummi!! - lapseton tätsy
Pidähän varasi, sillä ne vaan voivat jäädä saamatta; Koskaan ei ollut hyvä aika saada lapsia; kumppanit vaihtuivat (olen ollut kahdesti naimisissa), työssä oli aika, että oli näytettävä kyntensä ja saatava ura alkuun (minulla on jo kolmas ammatti menossa) jne. Sitten kun viimein tapasin nykyisen mieheni ja kun talouteni muut työjutut olivat ihan ok jo olisin uskaltanut alkaa hommaamaan vauvoja.... Niin; mieheni sanoi "ehdottomasti ei". Hänellähän on jo kaksi lasta ex-vaimonsa kanssa, eikä hän halunnut enää missään tapauksessa lisää.
Sillä lailla. Olen nyt 42v. ja tämä oli tässä; Aika loppui.- katsos vielä
löytää se oikea, unelmiesi mies. Kyllä ne asiat sitten loksahtaa paikoilleen.. älä anna periksi :)
- nyt kärvistelet,,,
olisit tehnyt,,sellainen mies joka olis halunnut,,saamaton akka,,,
- aika..
vielä mihinkään loppunu..Paljon on vielä meitä vapaita kunnon miehiä jotka myös haluaa lapsia.
- ja ruvetkaa
vasta sitten hankkimaan lasta. Kihlaushan tarkoittaa avioliittolupausta. Ensin häät ja sitten vauva! Lapset on parasta hankkia heti opiskelun päätyttyä. Jos rupeaa ensin luomaan uraa on helposti nelikymppinen ensisynnyttäjä.
- ihmettelevä eronnut
Voihan lapsia tehdä muutenkin. Ja kun avioliitto kuitenkin (valitettavsti) aina päättyy eroon, voi sen vaiheen jättää väliin.
No asiaan. Jos olisin laittanut kaiken valmiiksi ennen lapsentekoa, olisin varmaan vieläkin lapseton.
Lapset todellakin tehtiin ensin ja sitten alettiin laittaa vanhaa taloa ja vaihdoin ammattiakin. Ja nyttemmin on jo erottukin mutta lapset on aikuisia ja iloitsen heistä kovasti.
Siitä vaan vaikka heti puuhiin, kyllä se opioskelu sitten hoituu, vaikka tietty lapsikin vaatii aika lailla työtä ja huomiota. Mitä alaa ap kysyjä opiskelee? - Tää on totuus
ihmettelevä eronnut kirjoitti:
Voihan lapsia tehdä muutenkin. Ja kun avioliitto kuitenkin (valitettavsti) aina päättyy eroon, voi sen vaiheen jättää väliin.
No asiaan. Jos olisin laittanut kaiken valmiiksi ennen lapsentekoa, olisin varmaan vieläkin lapseton.
Lapset todellakin tehtiin ensin ja sitten alettiin laittaa vanhaa taloa ja vaihdoin ammattiakin. Ja nyttemmin on jo erottukin mutta lapset on aikuisia ja iloitsen heistä kovasti.
Siitä vaan vaikka heti puuhiin, kyllä se opioskelu sitten hoituu, vaikka tietty lapsikin vaatii aika lailla työtä ja huomiota. Mitä alaa ap kysyjä opiskelee?Kaikki avioliiton ulkopuolinen sukupuolielämä on huoruudessa elämistä kyllä asia on näin sanokaa sitten mitä hyvänsä
- HIH hIH hih
Tää on totuus kirjoitti:
Kaikki avioliiton ulkopuolinen sukupuolielämä on huoruudessa elämistä kyllä asia on näin sanokaa sitten mitä hyvänsä
Mitä hyvänsä::::)
- Ensin ura, sitten lapsi
Tein työurani alalla, jossa jäädään eläkkeelle hyvin varhain. Mahdollisuus olisi ollut jatkaa muissa tehtävissä, mutta olimme mieheni kanssa päättäneet, että teemme lapset sitten kun minulla on aikaa ja olen "eläkkeellä". Olin 44-vuotias saadessani esikoiseni. Ongelmallisen raskauden takia lapsi jäi ainokaiseksi, mutta vielä sitä ehtii tässä iässäkin ja kunto ei välttämättä ole iästä kiinni. Lapseni aloitti koulun tänä syksynä. Olen iloinen siitä, että sain nauttia äitiydestäni lapsen ollessan pieni ilman työ- ja urapaineita.
Älä kiirehdi, älä stressaa.- TMK6
Justiinsa teidänlaisten ihmisten takia Suomen ikärakenne vinoutuu, verot nousee ja vanhusten hoito heikkenee kun ei ole tarpeeksi työvoimaa. Eli toisin sanoen TE kaivatte itsellenne ja toisillenne hautaa. Mikä helvetin pakko nykynaisilla on näyttää miehille, että he pystyvät olemaan parempia ihmisiä työelämässä? Minä en arvosta pätkätöissä olevaa naista sen vähempää, kuin akateemisen tutkinnon käynyttä naista. Ei ihmistä ole tähän maailmaan tehty työtä tekemään, vaan lisääntymään, vaikka se jonkun mielestä saattaakin kuullostaa "päämäärättömältä".
- "Itsekeskeinen"
TMK6 kirjoitti:
Justiinsa teidänlaisten ihmisten takia Suomen ikärakenne vinoutuu, verot nousee ja vanhusten hoito heikkenee kun ei ole tarpeeksi työvoimaa. Eli toisin sanoen TE kaivatte itsellenne ja toisillenne hautaa. Mikä helvetin pakko nykynaisilla on näyttää miehille, että he pystyvät olemaan parempia ihmisiä työelämässä? Minä en arvosta pätkätöissä olevaa naista sen vähempää, kuin akateemisen tutkinnon käynyttä naista. Ei ihmistä ole tähän maailmaan tehty työtä tekemään, vaan lisääntymään, vaikka se jonkun mielestä saattaakin kuullostaa "päämäärättömältä".
Itse en halua lapsia ollenkaan, enkä häpeä päätöstäni ollenkaan.
- ???????????
TMK6 kirjoitti:
Tunnet selkeästi elämäsi epäonnistuneeksi. Monille lapsettomuus on tietoinen valinta ja yhtä hyvä kuin niille, jotka hankkivat lapsensa "iäkkäinä" tai nuorina tai sitten jotkut ihmiset ovat lapsettomia, koska eivät niitä saa. Ovatko he mielestäsi turhia ihmisiä? Sanoit mielipiteesi, joten tämä oli vain kysymyksen muotoon puettu toteamus, jota sinun olisi syytä miettiä ennen kuin raivoat isoin kirjaimin palstalla. Kukin tekee sen valinnan mikä on paras ja mihin on edellytykset. Me kaikki olemme tärkeitä, mutta kukaan ei korvaamaton. Ikävä, ettet kunnioita muiden ihmisten elämänvalintoja.
- ohi on
TMK6 kirjoitti:
Vai naisten itsekkyydestä johtuu, että ei ole tarpeeksi työvoimaa, veronmaksajia!! Kuinkas monta veronmaksajaa sinä olet tähän maahan tehnyt?? Oletko naimisissa, pidätkö huolta, että vaimosi voi keskittyä veronmaksajien, duunarien synnyttämiseen ja hoivaamiseen??
Terveesti itsekkäitä vanhempia ovat ne jotka pitävät huolta itsestään, terveydestään, hyvinvoinnistaan ja jaksamisestaan!! Loppuun palanut, väsynyt äiti tai isä ei jaksa pitää huolta itsestään saati perheestään!! Ensin tulee äiti tai se joka huolehtii lapsesta ensisijaisesti, sitten tulee isä, sen jälkeen lapsi, lapset ja yhteinen aika, parisuhde!! Jos lapsi on tärkein niin vanhemmat tulevat AINA ENSIN, AINA!! - ettei korvaamaton..
??????????? kirjoitti:
Tunnet selkeästi elämäsi epäonnistuneeksi. Monille lapsettomuus on tietoinen valinta ja yhtä hyvä kuin niille, jotka hankkivat lapsensa "iäkkäinä" tai nuorina tai sitten jotkut ihmiset ovat lapsettomia, koska eivät niitä saa. Ovatko he mielestäsi turhia ihmisiä? Sanoit mielipiteesi, joten tämä oli vain kysymyksen muotoon puettu toteamus, jota sinun olisi syytä miettiä ennen kuin raivoat isoin kirjaimin palstalla. Kukin tekee sen valinnan mikä on paras ja mihin on edellytykset. Me kaikki olemme tärkeitä, mutta kukaan ei korvaamaton. Ikävä, ettet kunnioita muiden ihmisten elämänvalintoja.
ja näin puhuit ristiin, sillä jos kukaan ei tekisi lapsia tai tekisi juuri vanhana ja ne jäisi yhteiskunnan hoidettavaksi vähintään murkkuikäisinä kun on opittu vain nauttimaan elämästä..huh..mitä tyhjäpäiväisyyttäkin se sitten onkin (olen nähnyt kentällä tuollaista) ja kukahan ne sinunkin elämisesi maksaa tai hoitaa kun olit koko ikäsi niin itsekäs..? joten kumosit myös suvaitsevaisuutesi muiden ja todella tärkeämmät ajatukset (jotka kasvattaa ja hoitaa sekä tekee lapsia) joilla on yhteiskunnan nostattavaa arvoa, mutta noin itsekkäillä ei ole muuta kuin omaa lompsaa ja typeryyttä kasvattavia arvoja...
- ??????????????????????????
ettei korvaamaton.. kirjoitti:
ja näin puhuit ristiin, sillä jos kukaan ei tekisi lapsia tai tekisi juuri vanhana ja ne jäisi yhteiskunnan hoidettavaksi vähintään murkkuikäisinä kun on opittu vain nauttimaan elämästä..huh..mitä tyhjäpäiväisyyttäkin se sitten onkin (olen nähnyt kentällä tuollaista) ja kukahan ne sinunkin elämisesi maksaa tai hoitaa kun olit koko ikäsi niin itsekäs..? joten kumosit myös suvaitsevaisuutesi muiden ja todella tärkeämmät ajatukset (jotka kasvattaa ja hoitaa sekä tekee lapsia) joilla on yhteiskunnan nostattavaa arvoa, mutta noin itsekkäillä ei ole muuta kuin omaa lompsaa ja typeryyttä kasvattavia arvoja...
niin ehkä minun kannattaisi täsmentää sanomistani, koska jostakin syystä en osannut laittaa asiaani ymmärrettävään muotoon. Minä tarkoitin sitä, että meillä jokaisella on sama ihmisarvo olemmepa lapsettomia tai emme. Itselläni on kaksi lasta, mutta en koe olevani itsekäs siksi, että olen kyennyt mahduttamaan elämääni SEKÄ uran ETTÄ lapset. Yhtä lailla lapsetonta ihmistä voisi sanoa itsekkääksi tai perheenäitiä itsekkääksi sinun esittämiisi argumentteihin vedoten. Miksi elämästä ei saisi nauttia? Kärsimystäkö sen pitäisi olla.
Kuka sinun elämisesi maksaa - voisin minä puolestani kysyä nyt kun otit asian puheeksi? - Nimetön
?????????????????????????? kirjoitti:
niin ehkä minun kannattaisi täsmentää sanomistani, koska jostakin syystä en osannut laittaa asiaani ymmärrettävään muotoon. Minä tarkoitin sitä, että meillä jokaisella on sama ihmisarvo olemmepa lapsettomia tai emme. Itselläni on kaksi lasta, mutta en koe olevani itsekäs siksi, että olen kyennyt mahduttamaan elämääni SEKÄ uran ETTÄ lapset. Yhtä lailla lapsetonta ihmistä voisi sanoa itsekkääksi tai perheenäitiä itsekkääksi sinun esittämiisi argumentteihin vedoten. Miksi elämästä ei saisi nauttia? Kärsimystäkö sen pitäisi olla.
Kuka sinun elämisesi maksaa - voisin minä puolestani kysyä nyt kun otit asian puheeksi?olen 16 vuotiaasta asti elättänyt itseni ja tehnyt 6 lasta ja koulut käynyt siinä sivussa...ja teen 16 tuntisia työpäiviä että saan rahaa ja elättjiä muitakin ... lapsistani tullut uusia uusia veronmaksajia jopa niin että 15 v poikanikin oli jo töissä koko kesän...opiskelun ja lapset voi hyvin yhdistää...MINUA EI IKINÄ OLE KUKAAN ELÄTTÄNYT
- mann28
TMK6 kirjoitti:
kyllä se on jokaisen oma valinta tekeekö lapsia vai ei, itse en aio elämääni sellaisilla pilata VAPAUS ja huoleton elämä on mukavaa.
- Rankkuri
TMK6 kirjoitti:
Minä aina vain en voi muuta ajatella kuin että miten ihmiset viitsii tuoda lapsia tämmöiseen maailmaan?
- weqqqow
Minä olen mies 46, vaimo on 38. Olemme akateemisia ja vaimolla 2 tutkintoa. Minulla vain yksi. Meillä on 5 lasta. Viimeisin syntyi 10 päivää sitten. Ei opintovelkaa enää, ei asuntovelkaa koska oma on myyty. Töitä huononlaisesti, mutta silti olemme aika onnellisia. Onnellisia etenkin siitä, että lapset tehtiin ajallaan ja vieläkin olisi mahdollisuus tehdä lisää. Eka synty silloin kun vaimo oli 26.
Jumala pitää omistaan huolen, oli töitä tai ei. Työttömyyskorvausta emme kumpikaan saa, oma yritykseni kitkuttelee jotenkuten eteenpäin velattomana onneksi sekin. Vaimo saa Kelan etuudet 5 lapsesta ja äitiysrahan - ei muuta.
Oma mielipiteeni on, että vasta lapsi mittaa avioliiton pysyvyyden ja kestävyyden. Vasta lapsi lähentää perheen. Tai sitten toisinpäin. Lapset myös karsivat ihmisen luontaista itsekkyyttä. Lasten ehdoilla mennään.
On myös mieliinpainuva kokemus mennä isolla perheellä vaikka Kanarialle lomailemaan kuten Toukokuussa teimme. Muistelimme nuoruusajan matkoja jotka teimme kahdestaan. Ero oli kuin yöllä ja päivällä. Nyt kun itsellä on 5 lasta sitä alkaa nostaa hattua pohjanmaan lestadiolasperheille. On se melkoista vipinää, mutta varmasti myös palkitsevaa. Itse emme ole lestadiolasia vaan normaaleja uskovia. - vaan toimi...
tee lapset heti,olet nuori, jaksat myös opiskella. voi olla että sairastut etkä voi sitten saada lapsia,,joudut katumaan loppu elämäsi,,uraa kerkeää rakentamaan myöhemminkin jos se nyt on tärkeää,,elämässä on monia tärkeämpiäkin asioita,,
- veeti10
Itse olentenyt lapseni alle 26-vuotiaana,ekan saadessani olin 22-vee.Nyt 40-vuotiaana nautin aikuisesta lapsestani ja murkkuikäisestä tyttärestäni täysin rinnoin,olematta vanha ja väsynyt mummoikäinen äiti. Olin jo opiskellut ja ollut töissäkin ennen kuin sain lapseni. Sulle sanon,ett lapsia ei tehdä silloin kun halutaan vaan anna luonnon hoitaa lapsien tulo ja ota vastaan silloin ku lapset ovat tullakseen...opiskella kekiät myöhemminkin,mutt töissä olis hyvä olla,jotta saisit edes jonkinlaista äitiyspäivärahaa.
- tulevamamma112
Saaneen kysyä että onko sinulla nyt vain kaksi lasta?Riittääkö kaksi? onko sinulla edelleen miestä?tai ura?onnistuuko vapaa ajat
- kohta 5 kertaa äiti
Moikka minä en koskaan aikaillu lapsissa olen 24vuotias ja odotan viidettäni en epäröiny hankkia suloisia lapsiani koskaan kaikki ovat tulleet vuoden välein eli olen onnellinen kotiäiti ja tällä hetkellä en muuta kaipaa
- mmVSA
Ei tähän maailmaan enää lisää lapsia, ei todellakaan. Maailma ei ole enää elämisen arvoinen paikka 50 vuoden päästä...
- Miukumaukuinen
Suoritat rauhassa opintosi loppuun ja luot uraa vaikkapa pari vuotta, niin sitten katsot tilannetta ja päätät että millon tehdään ne lapset.
Minun äitini sai minut ollessaan 29-vuotias ja oikein energinen hän vieläkin on. :) - Nimetön
Tee ihmeessä opiskelut loppuun! Itse kuvittelin tekeväni gradun lapsenhoidon yhteydessä, mutta haaveeksi jäi. Nyt tuntuu tärkeämmältä olla työelämässä, kuin opiskella. En taida olla aivan ainut nainen, jolle näin on käynyt.
Mutta tietysti jos tunnet olevasi aikaansaava ja tavallista enemmän töitä tekevä, voi sinusta ollakin opiskeluun ja lastenhoitoon. Valitettavasti vaan vauvasta ei voi suunnitteluvaiheessa tietää, tuleeko siitä ns. helppo vai ihan jotain muuta.- Kolmikymppinen lapseton
Perheen perustaminen vaatii suunnittelua ja perustuu kyllä järjen käyttämiseen. Lapsi sitoo, sitä pitää hoitaa, ohjata ja kasvattaa. Valitettavasti moni sekoaa nähdessään Kaksplus tms lehtien kansissa vauvojen kuvia tai ihastelee tutun vauvaa. Pitäs kuitenkin osata ajatella niitä nurjia ja haastaviakin puolia. Moni unohtaa sen, että lapsen saaminen merkitsee kuitenkin melkoista yhteiskunnallista vastuuta. Lapsesta pitäs kasvattaa tässä mualimassa aktiivisesti toimiva sosiaalinen yksilö.
Naisen hedelmällisyyttä kyllä riittää, kun omasta terveydestä pitää huolen. Kaikille terveydellisille seikoille ei voi mitään. - mutta.
Kolmikymppinen lapseton kirjoitti:
Perheen perustaminen vaatii suunnittelua ja perustuu kyllä järjen käyttämiseen. Lapsi sitoo, sitä pitää hoitaa, ohjata ja kasvattaa. Valitettavasti moni sekoaa nähdessään Kaksplus tms lehtien kansissa vauvojen kuvia tai ihastelee tutun vauvaa. Pitäs kuitenkin osata ajatella niitä nurjia ja haastaviakin puolia. Moni unohtaa sen, että lapsen saaminen merkitsee kuitenkin melkoista yhteiskunnallista vastuuta. Lapsesta pitäs kasvattaa tässä mualimassa aktiivisesti toimiva sosiaalinen yksilö.
Naisen hedelmällisyyttä kyllä riittää, kun omasta terveydestä pitää huolen. Kaikille terveydellisille seikoille ei voi mitään.Sori vaan, mutta et voi päättää itse hedelmällisyydestäsi "noudattamalla hyviä elämäntapoja".
- uranainen ja uraäiti
Se on kyllä yksilöllistä, milloin nainen kokee olevansa valmis äidiksi ja milloin sen lapsen haluaa. Minun kohdallani 23-v raskaus olisi ollut kamala järkytys (varmastikin olisin lapsen silti pitänyt), koska minulle oli tärkeätä opiskella itselleni se unelma-ammatti, joka veikin sitten 6 v. Nyt jatkotutkinnon ( 7 v) jälkeen hieman päälle 30-vuotiaana on tullut hetki lapsenteolle. Silti ura-asiat vielä arveluttavat, naisen asema työelämässä on niin hauras, pitää olla parempi kuin mies, että on tasa-arvoinen. Kyllä nykyaikana uskaltaa odottaa yli 3-kymppiseksi, kunhan muistaa että naisen hedelmällisyys alkaa heiketä 25-v jälkeen ja roima pudotus alkaa 35-vuotiaana. Iän ja uran ohella lapsentekoon vaikuttavat niin monet muutkin asiat mm. parisuhde. 23-vuotiaana on vielä turva panikoida, minusta. Ikä tuo äitiyteen erilaista perspektiiviä. En sano, että nuorempi tai vanhempi äiti on parempi, mutta eroja varmasti on. Vanhemmat vanhemmat voivat turvata lapselleen tiettyjä mahdollisuuksia, joita opsikelijavanhemmilla ei ole tarjota.
- Lapset 14-v, 10-v, 5-v
jos lykkäät lasten hankintaa yli 30-v niin riski lapsen vammaisuudesta kasvaa myös muut komplikaatiot.Myös hedelmällisyys alkaa laskea.Ei tietenkään päde kaikkien kohdalla,mutta yksi asia mikä kannattaa ottaa huomioon.Itse olen hankkinut kolme lastani suht nuorena, en ole katunut.
Itsellä valmistuminen ammattiin nyt 32-v,mutta silti olen aina töitä saanut äitiyslomien välissä.Ja jos olemme mieheni kanssa/yksin halunnut lähteä vapaalle sekin on onnistunut.
Mutta loppujen lopuksi tärkeintä on se, että jos koet olevasi valmis lapsen saantiin aika on oikea. - |juha|
Kannattaa opiskella loppuun ja sitten sitä vauvaa. :P No mun vanhemmat hankki silloi kun äiti oli 15. Mut sai sit 16 vuotiaana sen ekan ja siitä se lähti. Se lopetti koulut siihen . ny se on 31 ja 5 lasta. Ja nykyään postissa töissä... ... Mut kannattaa käydä sun kannalta opiskelut loppuun. D
- Anonyymi
Vauvakuumeessa olisi hyyvä muistaa ottaa huomioon, ettet ole hankkimassa "vauvaa", vaan vauvasta kasvaa pikkulapsi, koululainen, murkkuikäinen... Ja jokaiseen ikävaiheeseen liittyvät omat tarpeensa ja erilaiset paineet vanhempia kohtaan. Eli jos tosiaan podet "vauva"kuumetta, niin kannattaisi harkita vielä muutamaan kertaan.
Mutta jos haluat lapsia, niin siinä tapauksessa kannattaisi ehkä ryhtyä tuumasta toimeen. Lasten hankkimisessa/saamisessa opiskeluaikana on nimittäin aika monta hyvää puolta. Jos nimittäin tarkoituksesi on tehdä "uraa", niin hyvin todennäköisesti olet tuon urasi myähemmässä vaiheessa sen verran kiireinen, että työn ja perheen (etenkin pienten lasten tarpeiden!) yhteensovittaminen voi olla vaikeaa, kun työpäivät eivät välttämättä tahdo pysyä säännöllisinä. Sen sijaan opiskeluaikana ja aivan työuran alussa on helpompi joustaa lastenkin tarpeiden takia ja tehdä tarvittaessa vaikkapa hieman lyhyempää työpäivää.
Ja kaikella kunnioituksella noita "aikaansa seuraavia" kypsiä äitejä kohtaan: kyllä nelikymppinen jaksaa (ja osaa!) ihan eri tavalla suhtautua murrosikäisten kiukutteluun ja toilailuun kuin kuusikymppinen. (Kokemusta on omasta ystäväpiiristä, jossa ensimmäisen lapsen synnytysikä on vaihdellut 17 ja 39 välillä...)
Ja unohtaa ei tietysti kannata sitäkään, ettei lastenhankinta ole mikään "automaatti". Saatat saada sen ensimmäisen lapsesu viiden vuoden kuluttua (tai et koskaan...), vaikka panisit "tilauksen sisään" tänään. Mutta todennäköisyys sille, että toimitusaika venyy, tai tarvitset mahdollisesti erilaisia hedelmöityshoitoja - tai et saa lasta lainkaan - kasvaa kyllä koko ajan iän mukana.- äiti kaiken ikää...
Enpä allekirjoita edellisen väittämiä.
En ollut omien teinieni mielestä yhtään kiva, ymmärtävä, enkä mikään kaveriäiti kun he olivat teini-iässä ja minä vähän yli 30v. Nuorena siis ensimmäiseni sain.
Nyt olen yli 40 ja minulla on kaksi pientä lasta.
Tunnen muutamia "vanhoja" äitejä, siis 4-kymppisiä pikkulasten äitejä, ja kyllä heissä intoa ja virtaa riittää touhuta lasten kanssa, kuunnella ja olla läsnä.
Kun kaikki juoksut on juostu, ei ole into mennä kapakoihin tai muuallekaan rientoihin, ne on jo eletty. Opinnot on suoritettu ja työelämääkin nähty. Silloin jaksaa keskittyä lapsiinkin.
Nuorilla on kamala hinku saada "kaikki heti mulle nyt" kun kuvitellaan, ettei elämää ole sen jälkeen kun on 30 täyttänyt. - nyt vain...
äiti kaiken ikää... kirjoitti:
Enpä allekirjoita edellisen väittämiä.
En ollut omien teinieni mielestä yhtään kiva, ymmärtävä, enkä mikään kaveriäiti kun he olivat teini-iässä ja minä vähän yli 30v. Nuorena siis ensimmäiseni sain.
Nyt olen yli 40 ja minulla on kaksi pientä lasta.
Tunnen muutamia "vanhoja" äitejä, siis 4-kymppisiä pikkulasten äitejä, ja kyllä heissä intoa ja virtaa riittää touhuta lasten kanssa, kuunnella ja olla läsnä.
Kun kaikki juoksut on juostu, ei ole into mennä kapakoihin tai muuallekaan rientoihin, ne on jo eletty. Opinnot on suoritettu ja työelämääkin nähty. Silloin jaksaa keskittyä lapsiinkin.
Nuorilla on kamala hinku saada "kaikki heti mulle nyt" kun kuvitellaan, ettei elämää ole sen jälkeen kun on 30 täyttänyt.mikä ihmeen kohellus vaihe tulisi kaikkien käydä läpi ja olla kymmenien ukkojen panopuuna...huh...en ymmärrä ilman sitäkin koheltamistakin voi vallan mainiosti elää ja saada yhdeltä ihmiseltä rakkautta...ja voihan sitä käydä joskus kuppiloissa ilman että tarvitsee mitään muuta...itse tein nuorena enkä kadu olisi jäänyt tekemättä nyt kun ajattelee myöhemmin voi sattua jokin onnettomuus etkä saa enää ikinä toista mahdollisuutta...eikä minua ikinä menojalat vipattanut lapseni vein yhdessä mieheni kaa ulkomaille yms..ei yksin olisin vain ikävöinyt...
- Marian77
Tähän ei varmasti ole yhtä oikeaa vastausta! Samanlaisten ajatusten kanssa olen aikoinani (no ei siitä nyt niin pitkään ole)pyörinyt...Mieheni kanssa keskustelimme ja pohdimme asiaa ja tulimme siihen tulokseen, että lapset ja perhe on arvojärjestyksessämme ykkönen. Luon uraa sitten vaikka loppuelämän, jos onnemme on saada lapsukaisia. Arvojärjestys tähdentyi entisestään, koska lapsemme eivät ole itsestäänselvyyksiä. Keskenmenoja on takana 4 ja kaksi vaikeaa raskautta ja synnytystä. Ja kolmas raskaus alkaa nyt olla lopuillaan, syyskuussa on laskettu aika.
Ensimmäinen poikamme syntyi kun olin 26 v., toinen kun olin 30 v. ja tämä kolmas syntyy kun olen 31 v. Helppoa ei ole kotiäitinäkään olo, mutta päivääkään en antaisi pois. Parisen vuotta varmaan menee vielä kotona ja sitten palaan takaisin akateemiseen maailmaan. Enhän mä sitten ole kuitenkaan kuin 33 v. ja onnenani on jo kolme lasta. Kyllä ehdin mielestäni tekemään uraa kyllästymiseen asti reilut 30 vuotta!
Mutta kuten alkuun totesin, tähän ei ole oikeaa vastausta. Jokainen kuuntelee itseään ja miettii omalle kohdalleen sopivan ratkaisun. :) - Nuori uramummi
Jos tuntuu, että on paniikki, se tarkoittaa sitä, että olet valmis äidiksi. Jokainen joka on kypsä äidiksi, antaa lasten tulla, oli sitten 40-tai 20-vuotias. Opiskelujen tai työn ei pitäisi olla este, sillä lapsissa ja lastenlapsissa on elämän suola ja rikkaus. Itse sain lapseni nuorena, silti ehdin kouluun ja töihin, joskin uraa ei silloin luotu. Päätökseni tein sitä myöten, että aikaa riittäisi pikkuisille. Nyt olen 50-vuotias nuori mummi, ja vanhemmalla lapsella on jo omat lapset. Hänenkin opiskelut viivähtävät hieman, mutta linja on sama kuin minulla. Kaikesta huolimatta olen nyt "urani" huipulla työelämässä, enkä kuitenkaan altistu oravanpyörään, sillä surren seuraan niitä yksinäisiä 50v. naisia, jotka kärttyävät, stressaavat ja kiirehtivät kun muuta ei ole. Realiteetit pysyvät kasassa kun seuraan jälkipolven elämää iloissa ja suruissa, ja hellin miestäni. Mummoilu nuorena on ihanaa!!!
- *Sini*
Itse olen myös 50:nen, ja kolmen IHANAN lapsen mummi. En mielestäni ollut aivan nuori, kun sain ensimmäisen lapsen, olin 25:nen. Kyllä nautin äitiydestä silloin, mutta nyt nautin mummina olemisesta. Olen työelämässä mukana, aikoinani menin töihin 16-vuotiaana, sen jälkeen on oltu töissä ja hieman opiskelut. Työ on tärkeää, mutta etusialle laittaisin perheen. On ihanaa, kun jaksaa vielä touhuta lastenlasten kanssa. On myös ihanaa kuulla pienen 2-vuotiaan suusta, "mummi oikeesti sinä olet ihana"!
- mother77
Sinuna kävisin opinnot loppuun ja vasta sitten lapset.Työtä kyllä ehtii saada. Itse sain esikoisen 29 vee ja mielestäni jaksoin hyvin ja olin energinen.Nyt olen kahden lapsen äiti. Ja lapsia ei hankita, niitä saadaan.Ne on Luojan lahjoja.
- 2 lapsen mami
Juu no mie oon nähnyt kuinka monet mamit järjestää ajan käytön lasten mukaan.
Itsellänikin oli työpaikka kuukauden verran ja ihan hyvin meni vaikka olin töissä, olin lasten kanssa ja jos ukko ei kerenyt hoitaa lapsia niin oli lapsenlikka siihen asti kunnes jompikumpi tuli kotiin.
Eipä siinä sen kummempaa ole, se on vain 3v ja sitten tarhaan lapsi. Sen jälkeen pystyy ihan hyvin näyttämään vielä kyntensä työelämässä. Mieki aion vielä töihin lähteä jossain vaiheessa, äitiyslomani loppuu 8.9 tänä vuonna, nuorimmaiseni on 10kk silloin. Vanhin lapsistani aloittaa tarhan ens vkon ti ja on alle 2v.
Itsellänikin on siunattu omaa aikaa, omalle harrastukselle, näkemistä kavereiden kanssa ja voin olla kui pitkää haluan ulkona, se on vain kirjaimellisesti ajan käytön hallinta :) Itse ole 25v. Sain esikoiseni vuonna 2006 - saa nauttia
lapsikin nuoresta ja energisestä äidistä joka paahtaa töissä ja koulussa, kun ei muuten rahat riitä. Järki käteen koulu ensin sitten vakkaripaikka ja heti perään lapsia. Niin riittää perheelläkin rahaa elättää se lapsi ja jaksaa äitikin olla energinen lapsen kanssa kun ei tarvii käydä töissä.
- Nuoren äiti
Vastaan sinulle äitinä ja mummina. En ole lukenut minkälaisia vastauksia olet saanut. Mutta, yhden "ehdotuksen" antaisin.
Kerrot sinulla olevan vielä kolme vuotta opiskelua jäljellä. Mielestäni nyt on hyvä aika hankkia lapsi. Miksikö? Ensinnäkin opiskelusi viivästyy "vain" vuodella ja sen jälkeen saat lapsesi edulliseen päivähoitoon. Tosin pieni lapsi sairastaa yleensä enemmän kuin jo päivähoitoon tottunut isompi lapsi. Tämä lisää tietysti poissaoloja opiskelusta. Senkin voi vuorotella puolison kanssa. Niin ja, opiskelijana on hyvät mahdollisuudet eri tukimuotoihin, joten sekään ei ole este.
Kun olet valmistunut, haet työpaikkaa ja sinulla on lapsi valmiina, jolloin ei ehkä heti ole "tarvetta" hankkia lisää lapsia ja jäädä äitiyslomalle. Tämä on etu siinä mielessä, että voit olla työssä ennen uuden lapsen syntymää ja suunnitella kaveria lapselle vasta hiukan myöhemmin. Tällöin myös ansaitessasi palkkaa vaikkapa parin vuoden verran, ovat tulosikin jo niin isot, että sekin vaikuttaa tulevaan päivärahaasi. Tietysti tämä nyt on vaina teoriaa ja ainoastaan minun, vanhemman ihmisen ajatuksia.
Mietippä tätä ajatusta ja tsemppiä elämääsi ja ratkaisuihisi. - äiti kaiken ikää
Tyttäreni on 23 v, hänellä on samantyyppistä murhetta: hän haluaisi perheen ja lapsia. Opiskelut on vain kesken ja pari vuotta kestänyt avoliittokin päättyi juuri.
Kuvitelmat, että lapset haluaa nuoret vanhemmat tai että nuorena jaksaa jotenkin enemmän ja eri lailla kuin vanhana, ovat molemmat humpuukia.
Olin 20v ja 23 v kun ensimmäiset lapseni sain, ja siinä vaiheessa kun lapset olivat teini-iässä ja minä vähän yli 30 v, olin heidän mielestään ikäloppu kehäraakki, muinaisjäänne kivikaudelta, mistään mitään ymmärtämätön tiukkapipo tylsimys.
ja kuitenkin: harrastin lumilautailua, moottoripyöräilyä, olin elänyt nuoruuteni Uuden aallon ja punk-rokin aikakaudella. Mutta olin äiti, ja teinin silmissä vanha. Sukupolvien välinen kuilu siis on ja niin kuuluu ollakin.
Nyt olen mukavasi yli 40 v, ja kotona pyörii kaksi pientä iltatähteä, 5 ja 1 vuotiaat.
Periaatteessa mikään ei ole 20 vuodessa muuttunut, enpä paljoa minäkään.
Joten turha hötkyillä. Kannattaa nauttia ensin nuoruudesta, ja tietynlaisesta vapaudesta, mikä lapsettomana on. Sitä ei saa takaisin sitten kun lapsia on.
Lapset ennättää tehdä. Meitä "vanhoja vanhempia" on tänä päivänä tosi paljon, joten 10 vuoden kuluttua pienen vauvan äitinä et ole mikään kummajainen - ja huomaat, ettet ole edes mitenkään vanha.
Jaksaminen ei ole iästä kiinni.
Tosin, minä en olekaan mitään uraa tehnyt, vaikka opiskellut olenkin (lapset helmoissani, en suosittele kellekään). Työni ja ammattini ovat ihan tavallista rivihommaa, siinä ei edetä mihinkään suuntaan, korkeintaan ikälisät ja vuosittaiset palkankorotukset.- Nuoren äiti
Itse olin 23 ja 25 v, kun sain vanhimmat lapseni. Seuraavan satsin sain 37 ja 40 vuotiaana, lisäksi opiskelin nuorimmaiseni ollessa vuoden ikäinen ja valmistuin uuteen ammattiin heidän ollessaan vielä alle kouluikäisiä. Niinkin päin voivat nämä asiat olla tänä päivänä :)
Pian olen kuudenkymmenen. Ja nuorimmaisellani on muutaman viikon ikäinen pieni poika. Vuoden tauko ja jatkaa opiskeluaan lapsensa isän kotikaupungissa. Toisaalta, asiat tahtovat mennä laillansa ja tavallansa. Suunnitella voi, mutta aina ne suunnitelmat eivät toteudu :)
- paitsi että..
Olemme tulevan mieheni kanssa olleet yhdessä 6,5 vuotta. Naimisiin mennään 2010 kesällä.
Minulla on ollut vauvakuumetta jo monta vuotta. Olen valmis äidiksi. Olen 27 vuotta. Valmistun nyt syksyllä. Vakipaikka tiedossa kun valmistun.
Haluamme mieheni kanssa olla järkeviä. Ensin koulu ja vakituinen työ, sitten vasta lapsi/lapset. Haluamme voida tarjota jälikasvulle paremman lapsuuden kuin itsellämme on ollut (molemmat elettiin köyhä lapsuus vähävaraisten vanhempien perheissä).
Rakkaus toisia kohtaan on tietenkin tärkeintä. Meillä riittää rakkautta myös tuleville lapsille, joiden aika koittaa pian...
Kun valmistumisen jälkeen aloitan työt parin-kolmen kuukauden kuluttua, rupeamme säästämään rahaa asuntoa ja perheenlisäystä varten. Kun avioidumme 2010, meillä on tarjota tarjota lapselle turvallinen ja hyvä lapsuus taloudellisesti vakaassa pereheessä. Ei meistä tietenkään rikkaita tule, asuntovelat ja opintolaoinatpitää maksaa pois, mutta olemme laskeneet että meillä riittää rahaa normaaliin asumiseen, elämiseen, harrastuksiin ja lomamatkoihinkin.
Mielestäni kannattaa olla järkevä. Vaikka vauvakuume on minullakin, ja olisin valmis äidiksi vaikka heti, en usko että hedelmällisyyteni loppuu parin vuoden odotuksella. Meillä ei suvussa ole lapaettomuutta kuin ei myöskään mieheni puolella. Ja jos jostain syystä ei tärppää parin vuoden yrityksellä, niin sitten mietitään vaihtoehtoja.
Olen sitä mieltä että kärsivällisyys kannattaa ja pitää ajatella minkälaiseen tilanteeseen lapsen synnyttää. Pitää olla paljon rakkautta, aikaa lapselle ja vakaa talous!
Olet vuotta nuorempi kuin minä kun valmistut. En voi enkä halua neuvoa, mutta kannattaa miettiä. On helpompi käydä koulu loppuun ja saada työtä nyt kun vielä ei ole lapsia.. Tiedän kyllä tunteen, että aika loppuu kesken.. On kuitenkin todella suuri todennäköisyys sille että lapsia voit saada yhtä hyvin tuon kolmen vuoden jälkeenkin kuin tällä hetkellä, ja silloin sinulla olisi tarjota lapselle muutakin kuin rakastava syli. Totuus on kuitenkin että valmistumisen jälkeen on helpompi saada töitä ja töistä saa sitä rahaa, joka on toki toisarvoista, mutta helpottaa elämää ja mahdollistaa monia asioita..
Uskon, että maltti on valttia ainakin omalla kohdallani.. Jokainen tekee toki omat ratkaisunsa. - Kerran tässä vain eletään!!
Hyvä tyttölapsi! Olet vasta 23.v ja elämä vielä edessä ja mikä tärkeintä opiskelut kesken.
- työkotihuvi
ja itsellä 8 ja 12-vuotiaat lapset. Ennen lapsia olin suunnitellut elämänkulun suht valmiiksi,koulu,työ ja sitten vasta lapsia. Noh kuten useasti,ei kaikki mene aina suunnitelmien mukaan.Minä tein kaiken päinvastoin...lapset,työ ja nyt olen vielä koulussakin,töiden ohella. Rankkaa on,mutta tämä on vain elämää. Positiivinen asenne kuitenki kantaa tosi pitkälle :) Niin ja jäin myös leskeksi jokunen vuosi sitten. Tsemppiä teille...
- Hlkjh
Se milloin lapsia haluaa on jokaisen oma valinta. Toiselle se on nuorena ja toinen tekee sitten hieman vanhempana. Ainut mikä tarvii muistaa on, että lapsia ei tehdä vaan niitä saadaan. Lapsi mullistaa elämän ja tekee siitä aivan toisenlaisen. Itse tulin yllättäen raskaaksi kun olin 22 ja koulut kesken. Vaikka tiesin jääväni yksinhuoltajaksi halusin pitää lapsen, aina ei ole ollut kovin helppoa koska rahaa ei puussa kasva, mutta ihan ok on pärjätty ja koulunkin sain opiskeltua loppuun. Nyt opiskelen AMK:ssa ja väliin on hankalampaa hoitaa kotia ja koulua, kun kaikki kaatuu päälle yhtäaikaa, mutta nähdessäni kauniin tyttäreni valloittavan hymyn jaksaa taas jatkaa matkaa eteenpäin. Lapsi tuli yllättäen ja moneen kertaan mietin onko minusta äidiksi, mutta hetkeäkään en ole katunut että lapsen pidin, vaikka väliin vähän vaikempaa onkin. Vanha totuushan on, että kukaan ei ole vanhempi valmiiksi vaan siihen kasvetaan sitä mukaa kun lapsikin kasvaa. Lapsi on kaikessa niin hyvässä kuin pahassakin yhteinen, eikä sen hoito saa jäädä vain äidin harteille vaan molempien on siihen osallistuttava näin lapella on kaksi jaksavaa vanhempaa. Tee valinta sen mukaan mitä sydämesi sanoo, siihen minäkin olen luottanut.
- Sentään itse...
Niin, sinä sanot olevasi 23v, mutta minä olen 27 ja olen saman asian kanssa paininut. Sanottakoot, että ONNEKSENI huomasin edellisestä miehestä ettei hän ollutkaan minulle se "oikea" vaikka se veikin 6v (emme edes kihloissa olleet, mutta asuimme kyllä yhdessä).
Nyt minulla on mies (ollu jo 2v) jolla on saman ikäinen poika kuin suhteemme, se vaan ei ole MINUN.. mutta ihana lapsi onkin.
Minäkin voisin kysyä samaa, KOSKA teen lapsen(-ia).
Olemme kyllä aloittaneet "yrittämisen" mutta ei ole vielä tärpännyt.
Sanoisin sinulle että LASTEN AIKA ON KUN NIITÄ ON TULLAKSEEN. Ei kannattane ennalta panikoida sillä siitä saa vaan itselleen "harmaita hiuksia" ja turhaa stressiä.
=)
Zemppiä ja hyvää alkavaa syksyä ;) - oikeasta ajankohdasta
Hanki lapsia silloin kun olet siihen itse valmis. Toiset haluaa lapset aikaisemmin ja toiset myöhemmin .Luulen ettei kukaan varmaankaan kadu päätöksiään. Ns. oikeaa ajankohtaa ei ole.
- nainen 26v
Siinä sivussa kun miettii, haluaako lapsia, kannattaa myös pohtia, haluaako lapsi sinut. Lapset ovat onnellisia, kun vanhemmatkin ovat keskenään eli jos olette onnellinen pari niin ei muuta kuin lapsia vaan. Kaiken muun saa kyllä järjestettyä siinä sivussa.
- odota rauhassa
Miksi pitää saada lapsia,ei ole mikään pakko jos ei ehi tai halua.Kyllä ilman lapsiakin on ihan hyvä olla,ei se jos kaverit tai vanhemmat painostaa lapsen hankintaan,ole syy hankkia.
Älä stressaa,ilman lapsiakin on ihan hyvä olla. - siihen,
teidän sängylle perse pystyssä ja anna miehen tehdä temput.Odotat joitakin kuukausia,niin huomaat kuinka vatsan seutusi alkaa turvota ja pian maailmaan putkahtaa tenava.Näin pääset vauvakuumeesta ja kun vauva valvottaa, sitten alkaa uusi vitutus,josta voit sitten tänne foorumille kirjoitella.
- Salmama
Koskaan ei ole oikea aika "hankkia" lapsia. Itselläni on ollut aina jokin "este": opiskelut, määräaikainen työpaikka, haasteellinen työtilanne, taloudellinen tilanne (tuore auto- ja asuntolaina), laihdutuskuuri yms. Joten ainoa oikea vastaus on mielestäni se, että anna lapselle mahdollisuus, kun sydän sanoo niin. Käytännön asiat järjestyvät kyllä aina.
Itse olen 28-vuotias, minulla on nyt vakituinen työpaikka ja palkkakehitys on ollut niin hyvä, että saan äitiyslomallakin ihan kohtalaisen tilin (opiskelujen jälkeenhän äitiyspäiväraha on minimaalliinen). Mielestäni 30-vuotias ei ole liian vanha saamaan lapsia. Kuvitellaan vaikka, että haluaisit kolme lasta: ensimmäisen saisit 24 vuotiaana, toisen 27-vuotiaana ja kolmannen 30-vuotiaana. Ison perheen perustaja saa luonnollisesti kuopuksensa aikalailla vanhempana kuin ensimmäisensä.
Mutta jos haluat olla nuori äiti, anna palaa! - petkus
mitä sitä tekemää lapsia tähän paskaa maailmaan enää??
- tiedän
Ensin tutkinto, sitten hyvä vakituinen työpaikka ja sitten naimisiin ja sitten vasta lapset. Ehkä tuossa iässä ei vielä osaa miettiä kaikkia asioita järjellä. Olet vielä viiden-kymmenenkin vuoden päästä ihan riittävän nuori äidiksi. Eläkää hieman ensin ja kasvakaa itse. Tuo vauvakuume jo osoittaa että et ehkä ole aivan kypsä ajattelemaan mm. sitä, että lapsen elättäminen ja kasvattaminen ei ole ilmaista. Mitä mieltä kihlattusi asiasta on? Et ole tilanteessa yksin. Muistakaa, että lapsi vaatii huomiota 24 h vuorokaudessa!
- mottipäitä
vauvakuume tuossa iässä kertoo juuri siitä, että se on nimenomaan jo luonnonkin mukaan lapsentekoikä. Kymmenien vuosien opiskelut ja uraputket ovat luonnonvastaisia, varsinkin lapsen kannalta!!
- tiedän
mottipäitä kirjoitti:
vauvakuume tuossa iässä kertoo juuri siitä, että se on nimenomaan jo luonnonkin mukaan lapsentekoikä. Kymmenien vuosien opiskelut ja uraputket ovat luonnonvastaisia, varsinkin lapsen kannalta!!
Suomessahan ei ole huolta siitä millä rahalla lapsi elätetään. Muualla euroopassa joissain paikoin ÄITIYSLOMA on KAKSI KUUKAUTTA tuli sitten yksi tai kolme lasta kerralla! Yhteiskunta ei maksa esim. Kreikassa mutta Suomessa kun voi huoletta heittäytyä kaikkien tukien varaan ja hyvin menee! Ei tarvi olla töitä ei asuntoa ei mitään ja kaikki maksetaan kyllä jonkun toimiston toimesta.
- julia
tiedän kirjoitti:
Suomessahan ei ole huolta siitä millä rahalla lapsi elätetään. Muualla euroopassa joissain paikoin ÄITIYSLOMA on KAKSI KUUKAUTTA tuli sitten yksi tai kolme lasta kerralla! Yhteiskunta ei maksa esim. Kreikassa mutta Suomessa kun voi huoletta heittäytyä kaikkien tukien varaan ja hyvin menee! Ei tarvi olla töitä ei asuntoa ei mitään ja kaikki maksetaan kyllä jonkun toimiston toimesta.
On sanonta; to become a mother is not hard. To be a nother is.
Kaikilla on tällä keskustelupalstalla hyvin kärkkäitä mielipiteitä. Pelotti lukea muutamia juttuja. Itse olen 21 ja poikaystävän kanssa tehtiin yhteinen päätös lapsen teosta, vaikka minullakin opintoja jäljellä vielä 3 vuotta. Nyt olen ekalla kuulla raskaana ja olo mitä mahtavin. Ei ne lapset ikuisiksi ajoiksi kuitenkaan "vangitse":), sitä voi valita missä järjestyksessä haluaa asioiden omassa elämässä loksahtelevan paikoilleen. - nana1982
tiedän kirjoitti:
nyt ihan mene vaikka saammekin perheelliset noita tukii ni ei ne kyl ihan riitä tähän nyky päivän elämiseen kun kaikki niin kallistuu
- Nimetön
Ei sitä nyt kannata hankkia,jos on opiskelut kesken,se on kuitenkin vaikeaa keskittyä sitten opiskeluun ja helpompihan se olis tehdä asiat järjestyksessä muutenkin,sitten kun olet opiskelut saanut loppuun ja ollut töissä.Tietenkin meneehän se aina jotenkin,kyllä asiat siitä lutviutuu,teitpä miten teit,jos siltä kantilta asiaa ajattelet,voihan aina olla,että jotakin sattuu sitten,kun asioiden "piti" olla järjestyksessä,eli ei siihen yhtä ainoaa totuutta ole! Järjellä mie aattelisin,oot nuori vielä 30ksi asti!!!!!
- valmis..
Itselläni alkoi biologinen kello tikittämään 30-vuotiaana. Sitä aiemmin ei ollut mitään mielenkiintoa lapsia kohtaan.. Joten en edes ajatellutkaan ennen tätä hetkeä ja totesin, jos en myöhemmin saa, niin sitten en saa.
Tykkäsin matkustella, keskittyä työhön (sain pian vakituisen), tavata ystäviä ja elää 'omaa elämää'.
Nyt asiat ovat vakiintuneet ja oma koti valmis, kevätvauveli tulossa. Mutta kukin tavallaan. Ei voi antaa neuvoja, vain omia kokemuksia.
- Nimetön
Jos ei ole varma,on silloin epävarma ja turha enää kirjoitella tälle palstalle,pääsi on kuin haminan kaupunki sen jälkeen,arvotko,kenen mielipiteen mukaan elät vai mikä olikaan tarkoituksesi?
- Make60
Suosittelisin että älä hanki lapsta tai lapsia kun itsekkin olen aika nuori äidiksi. Ole valmistumisesi jälkeen 3-5 vuotta töissa niin saat riittävän työkokemuksen ja pääset kunnon tienisteihin että voitte elättää itsenne ja lapsenne niin ettie tarvitse kituuttaa. Ensin oma asunto sitä kannatta maksaa 5- vuotta ja sitten lapsia. Suosittelen että olisitte uli kolmekymppisiä kun yritätte lasta ettei tule jälkeenpäin ajatuksia että jäin nuoruus elämättä.
Liian nuorena kun tekee lapset niin 35 vitosina ollaaa jo erottu ja karattu kun ihminen rupeaa 30 jäkeen itsenäistymään eikä toisen pillin mukaan. Itse olin 34 vuotias kun avovaomoni synnytti jä hän oli 37v. Nyt lapsa on 14v itse olen 47 vuotias ja kullä lapsi pitää nuorekkaana eikä ukkoudu liian nuorena. - jhnjk
Eikö elämää voi ajatella nimenomaan hieman inhimillisemmästä kulmasta juuri mahdollisen lapsesi vuoksi. Ja jos vielä jatkaisit tuota tarinaasi, niin varmaan lapsi heitettäisiin päivähoitoon heti äitiysloman jälkeen tai jopa aiemminkin... jotta uraputki voi jatkua. Näitä myös uraputkessa kasvaneita "ongelmanuoria" meillä alkaa olla jo riittävästi. Tulevaisuutta voi suunnitella myös toisenlaisista asioista unelmoiden.
- frrefge
ovat kodeista, joissa vanhemmilla ei ole päällä uraputki, vaan pelkästään putki.
- miuku74
frrefge kirjoitti:
ovat kodeista, joissa vanhemmilla ei ole päällä uraputki, vaan pelkästään putki.
Nykynuorilla on tänäpäivänä paljon ongelmia ja ne juontavat juurensa hyvinkin moninaisista perheen ja ympäristön ongelmista. Uutisista olemme saaneet lukea näiden nuorten tekosista ja yllätys! Eivät nuo nuoret olekkaan kaikki perheistä joissa on edellisen kirjoittajan "putki päällä"! Kyllä vanhempien esimerkiksi välinpitämättömyys (kun silmät kiiluen tehdään uraa!) lasta kohtaan voi aiheuttaa vaikka mitä ongelmia lapsessa.
- Nimetön
frrefge kirjoitti:
Kyllä kuule voin sanoa että tunnen montakin perhettä, jossa on kova koulutus ja uraputki päällä... ja omille lapsille ei sitten jää aikaa kasvatukseen ja yhdessäoloon päivittäin. AAmulla rahdataan kuudelta silmät ummessa päiväkotiin ja joskus illan tullen sitten kun on uraa luotu kiireellä kotiin ja nukkumaan. Tiedän useammankin tapauksen , kun tälläisen perheen lapsi on sitten murrosiässä syyllistynyt rikolliseen toimintaan. Siinä vaiheessa vanhempien kasvatus on jo ihan merkityksetöntä.
- Nimetön
miuku74 kirjoitti:
Nykynuorilla on tänäpäivänä paljon ongelmia ja ne juontavat juurensa hyvinkin moninaisista perheen ja ympäristön ongelmista. Uutisista olemme saaneet lukea näiden nuorten tekosista ja yllätys! Eivät nuo nuoret olekkaan kaikki perheistä joissa on edellisen kirjoittajan "putki päällä"! Kyllä vanhempien esimerkiksi välinpitämättömyys (kun silmät kiiluen tehdään uraa!) lasta kohtaan voi aiheuttaa vaikka mitä ongelmia lapsessa.
Ei ongelmanuoret ole vain alemman sosiaaliluokan perheistä. Osa on niistäkin, mutta yleensä perheissä joissa lasten pitää myös osallistua perheen arjen pyöritykseen, kasvaa vastuuntuntoisia ja myös omilla aivoilla ajattelevia ihmisiä. Tuntuu todella naurettavalta kun monissakin hyväosaisten perheissä lapsille maksetaan jos siivoaa edes oman huoneensa, leikkaa nurmikon tms. asioita. Tämäkö kasvattaa lapsesta seuraavan "uraputkilon"
- ISO-Jorkki
Unohda lapsen teko haaveet vielä jos olet niin epävarma, että täältä joudut tuota asiaa utelemaan.
Lapsi tulee sitten aikanaan ja elämä muuttuu sitten kokonaan lapsen ehdoilla tapahtuvaksi. Tärkeintä olisi, että kävisit nyt koulusi loppuun ja nautiskelisit muutenkin nuoruudestasi. Lapset sitten, kun elämä on vakiintunut.- miuku74
Olen samaa mieltä edellisen kirjoittajan kanssa. Sitten kun on elänyt tarpeeksi itselleen, ei tarvitse joka viikonloppu viedä lapsia hoitoon jotta pääsee tuulettumaan (kuten nykypäivänä kuulee).
- Uranainen 55
Näin juuri perheen sisäinenasia ,keskustelu
palstoilta ei tämmösiä kysellä.Kasva ensin,
opiskele,ja jatka kuiva harjoittelua.
Ite tein lapset nuorena 4lapsen äiti,3lapsen
mummi,terveystietten maisteri.ONNELINEN - Tyttö1985
Uranainen 55 kirjoitti:
Näin juuri perheen sisäinenasia ,keskustelu
palstoilta ei tämmösiä kysellä.Kasva ensin,
opiskele,ja jatka kuiva harjoittelua.
Ite tein lapset nuorena 4lapsen äiti,3lapsen
mummi,terveystietten maisteri.ONNELINEN...tuolla mainitsin, niin mitään neuvoja saatika valmiita ratkaisuja en tänne tullut kysymään, tarkoitukseni oli nostaa esille tämä aihe ja saada aikaan vähän keskusteluakin, mitä on hyvin tullutkin. Puhumattakin on selvää, että tämä asia käsitellään mieheni kanssa, ei keskustelupalstan lukijoiden.
- haluan heti
Miksi ihminen juoksee halujensa perässä ?
Mikä luulet olevasi että sinun halusi olisi
jotenkin tärkeää .HALU HALUAN ?? Mitä sitten? - fgdfgdf
pitää tehdä juuri silloin kun siltä tuntuu. Opiskella ehdit koko elämäsi. Olen jo itse 45v ja en enää voi saada lasta. Toki olen jo 3 lasta tehnyt ja isoja ovat jo. Olin 21 kun sain ekan, enkä kadu. Oli ihanaa olla nuori äiti. Jaksoi pitkään painaa sitä rumbaa jota lasten kanssa on.
Jos nyt mietit järkevästi niinkuin jotkut täällä sanoo et pitäs olla urat ja rahat ja asunnot sun muut ensin, niin ikinä ei ole kyllin hyvin että voit lapsen tehdä. Sitä aikaa ei vaan tule. Sydämmen mukaan tee, jos haluaa lapsen niin tekee. Kaikki muu voi odottaa.
Sitä paitsi voihan olla myös niinkin et työnantaja myöhemmin toteaa sinun jo tehneen lapsesi, ja voit keskittyä nyt työntekoon. - .............
lapset tulee jos on tullakseen. voi lopettaa estelemisen ja katsoa jos tärppää. ei kannata liikaa stressata. opiskeluja kun voi aina lykätä. en ymmärrä miks kaikki pitää aina niin tarkkaan suunnitella. voi vaan elää hetkessä kiinni ja tottakai on hyvä olla tavoitteita mutta turhaa paineita kannata ottaa. ja oot vasta 23 vuotias eli kerkeet kyllä vielä niitä lapsia tekemään.
don't worry, be happy! - jepuli :)
minulla on vähän samanlainen tilanne kuin sinulla. itse olen myös 23v ja poikaystäväni 26. Seurustelua takana 4v josta ollaan asuttu yhdessä 2v. Minulla on opiskeluja jäljellä vajaa vuosi, jonka jälkeen vielä diplomityö ja poikaystävälläni koulua on edessä hieman enemmän. Tänä kesänä ollaan mietitty että joko olisi perheenlisäyksen aika. Ei ole olemassa "oikeaa hetkeä" hankkia lasta vaan oikeastaan se on ihmisistä kiinni. Toisilla oikea aika on 20v ja toisilla 40v. Itse en halua olla 30 ensisynnyttäjä vaan olen aina tiennyt haluavani perheen nuorena. Toisaalta jos ei nyt yritettäisi perheenlisäystä niin sitten se venähtäisi usealla vuodella: koulu valmiiksi jonka jälkeen vähän työelämässä ja sitten päätettäisiinkin ottaa lainaa, joka olisi myös "huono hetki".. Yhtäkkiä sitä sitten olisikin jo 30 ja olisi sitä ihan perustilastoa.jos taas rahatilanne huolestuttaa voin lohduttaa : yleensä asiaoilla on tapana järjestyä! Vauvalle ei tarvitse ostaa kaikkia muodikkaimpia ja kalleimpia tavaroita.
- skh
Olisit nyt ensiksi onnellinen, että olet ensinnäkin kihloissa, vakituisessa parisuhteessa jne. Minä, kohta 23 vuotta täyttävä, en elä vakituisessa parisuhteessa, yksi koulutus takana, sen jälkeen vain tehnyt töitä ja töitä. Vauvakuume on armoton, mutta en voisi kuvitella esim. yhdenyön jutun kanssa tulevani raskaaksi.
Olisit onnellinen tilanteestasi. Sinulla on mies joka haluaa myös lapsia, minulla ne kaikki juoksevat karkuun heti... - zessu
hei!
Minä olen 19v ja saan lapsen ens vuonna.
Ei mulla ole mitään ammattia mutta töitä on. ei se ammatti oo aina tärkein.
Vaan sen lapsen kanssa oleminen ja että sittä rakastaa ja on varaa elää. Ja että sun mies on sinä
aina tukena ja turvana ei molemat tarvii tehä töitä ja olla mikään hieno ammatti!
Ei tarvii olla niin täydelinen aina! OIKESTI!- törölöö
aika surullista miten monet on niin peloissaan ja kiinni jossain ajatuksissa, että ensin on opiskeltava sitten löydettävä työ, siinä oltava vuosia ja samalla vielä varmisteltava hyvältä tuntuvasta kumppanista että apua, jos se ei viiden vuoden päästä tunnukaan hyvältä???!
harmi vaan kun se elämä ei mene niin, että suunnitellaan kaikki täydellisesti ja lasketaan vuosia etukäteen jotain toimeentuloa miten rahat riittää kun vauvaa ruvetaan yrittämään vaikka 2011. itse olen 24, pari muksua on ja avioliitto kestänyt neljä vuotta, sitä ennen seurusteluakin pitkään. hyvin on tullut lapset hoidettua, rahat on riittääneet kaikkeen tarpeelliseen ja myös hauskanpitoon perheen kesken, tällä hetkellä teen töitä ja aloitan opiskelut ensi vuonna uudelleen. nyt tosissaan tuntuu että koko elämä on edessä kun ei tartte stressata perheen perustamista, lapset on jo leikki-ikäisiä ja pystyn opiskelemaan ym.
niitä suunnitelmia voi tehdä niin paljon kun haluaa, mutta mikään ei takaa että ne toteutus. mä sairastin vaikean sairauden tässä taannoin ja enempää lapsia ei tule, joten luojan lykky että tuli tehtyä jo muutama :) - Suunnitelmia
törölöö kirjoitti:
aika surullista miten monet on niin peloissaan ja kiinni jossain ajatuksissa, että ensin on opiskeltava sitten löydettävä työ, siinä oltava vuosia ja samalla vielä varmisteltava hyvältä tuntuvasta kumppanista että apua, jos se ei viiden vuoden päästä tunnukaan hyvältä???!
harmi vaan kun se elämä ei mene niin, että suunnitellaan kaikki täydellisesti ja lasketaan vuosia etukäteen jotain toimeentuloa miten rahat riittää kun vauvaa ruvetaan yrittämään vaikka 2011. itse olen 24, pari muksua on ja avioliitto kestänyt neljä vuotta, sitä ennen seurusteluakin pitkään. hyvin on tullut lapset hoidettua, rahat on riittääneet kaikkeen tarpeelliseen ja myös hauskanpitoon perheen kesken, tällä hetkellä teen töitä ja aloitan opiskelut ensi vuonna uudelleen. nyt tosissaan tuntuu että koko elämä on edessä kun ei tartte stressata perheen perustamista, lapset on jo leikki-ikäisiä ja pystyn opiskelemaan ym.
niitä suunnitelmia voi tehdä niin paljon kun haluaa, mutta mikään ei takaa että ne toteutus. mä sairastin vaikean sairauden tässä taannoin ja enempää lapsia ei tule, joten luojan lykky että tuli tehtyä jo muutama :)Mielestäni suunnitelmia on hyvä olla.
Tiedän ihmisen, kaverini, joka elää hetken mielijohteesta. Hän ellä on peruskoulututkinto. Kaksi ammattikoulua aloittanut - ja lopettnut, koska ei kiinnosta.. Hänellä on mies, joka opiskelee. Heillä on oma asunto ja kaksi lasta. Heillä on paljon velkaa... Eikä rahaa mihinkään. Tulevaisuus näyttää tosi huonolta, ulosotto miehet on nurkan takana. Mutta kaverini ei ajattele huomista, hän ei suunnitele elämää etukäteen.. Välit miehen kanssa ovat huonot ja lapset kuulemma vain haluavat kaikkea - ihan kuten äitinsä. Mutta heillä ole mahdollisuuksia kenenkään halujen, eikä edes perustarpeiden täyttöön.. Lieköhän tässä tarinassa käy hyvin.... Asita varmasti järjestyy jotenkin, eri asia sitten kuinka korkealta sitä ennen joutuu tipahtamaan, ja mahdollisesti katumaan ettei yhtään miettinyt etukäteen.
Itse suunnittelen. Minulla ei ole lapsia, vielä. Olen 27-vuotias. Kirjoitin jo aiemmin tuonne suunnitelmastani.. otsikolla: sama tilanne, nimimerkillä: paitsi että...
Eli valmistuminen ja työpaikka (tiedossa vakituinen) tänä syksynä, ja naimisiin 2010. Siinä välissä kerätään rahaa säästöön omaa asuntoa ja tulevaisuutta varten. Heti kun "tahdon" on sanottu, jätetään pillerit pois (tai pari kuukautta aiemmin). Rakkautta on ja tulevaisuus lapselle, joka taloudellisesti turvattu ja kun opiskelut on opiskeltu, on lapselle myös aikaa.
Ymmärrän, ettei aina mene niin kuin suunnittelee. Mutta sitten mietitään muita vaihtoehtoja tai eletään onnellisena ilman lapsia. Tiedän vain, etten voi ruveta äidiksi (vaikka kovasti sitä haluaisin) ennen kuin minulla on jotain tarjottavaa lapselleni: turvattu tulevaisuus.
- lapsi ensin, ura sitten
Jos ajattelet, että MISSÄ VÄLISSÄ ehtii hankkia lapsia kannattaa luopua koko ajatuksesta!! Mitä teet sitten kun olet hankkinut lapsen?? Missä välissä ehdit hoitaa lasta?? Lapsi ei ole lelu. Lasta et voi laittaa hyllylle kun häneen kyllästyt. Lapsessa ei ole on/off nappia jota voi painaa kun lapsen itku alkaa käydä hermoille. Lapsesta huolehtiminen ei lopu senkään jälkeen kun olet päättänyt jatkaa opintoja tai mennä töihin. Lapsi tulee olemaan aina elämässäsi ja sinun velvollisuutesi on kasvattaa häntä ja olla hänen lähellään. Sinulla tulee olla aikaa lapsellesi.
Hoitopaikkoja on nykyään hyvin saatavilla. Mielestäni alle kolme vuotiaan lapsen hoitopaikka on kuitenkin kotona. Lapsi tarvitsee omia vanhempiaan ja hoitovastuu on heillä. On suorastaan järkyttävää kun alle vuoden ikäisiä lapsia aletaan jo kiikuttamaan hoitoon, että vanhemmat pääsevät töihin tai opiskelemaan!!
Jos olet päättänyt hankkia lapsen, ole myös valmis hoitamaa häntä kotona ainakin kolme ensimmäistä vuotta. Katso sitten tilanne uudestaan ja etsi vaikka se hoitopaikka, että voit mennä töihin. Muista kuitenkin että lapsi on elämässäsi nro 1! - Heips3
Olet 23! Sinulla on vääristynyt kuva ihmisen elämän pituudesta.Kaiken ei tarvitse olla valmiina heti,kun murkkuvuosista pääsee. Olet nuori aikuinen,juuri ja juuri. Omalla ikäiselläsi pojalla on raks,mutt akeskittyvät molemmat lähinnä pallopeleihin ja elämän ihanuuteen,samalla miettien,minkä ammatin loppujen lopuksi haluavat,jotta elämä sujuu.
Lapsi ei ole meriitti,suorite,joka merkitään
papereihin. Lapsi, on se ,jolle sinullaon oltava enitenhenkistä annettavaa,josta olet vastuuss aloppuelämäsi. Et voi häntä palauttaa kuin viallista huonekalua,kun kyllästyt. Lisäksi lapsi vaatii paljon talouden tasapainoa, stressittömyyttä.Itse aloitin lasten teon 26-vuotiana,kesken opiskelujen ja työnteon,kaikki limittyi. Kolme sain.Elämä on ollut selviytymistä. Mutta niin se oli jo lapsesta alkaen.
Jotenkin tuntuu,että sinä olet päässyt todella vähällä ja syntynyt kultalusikka suussa, hanki elämänkokemusta ja sitten lapsi.- Kukin tavallaan
Hei!
Itse sain kaksi lastani opiskeluaikana ja kolmannen ollessani työelämässä. 'Uraputkeni' ei ole tästä kärsinyt. Toisaalta huomasin nuorimman kanssa ollessani äitiyslomalla, että oli vähemmän stressiä toimeentulosta ja tipahtamisesta uraputkesta. Kaikenkaikkiaan olen kuitenkin ollut tyytyväinen, että sain lapseni suhteellisen nuorena, sillä elämä on kantanut ja kaikesta on selvitty...jopa kivasti.
- melkein?
Kaikkea ei voi saada. Oletko varma, voitko edes SAADA lasta.
Ennen kun ehkäisykeinot olivat hatarat lapsi tuli aina "väärään aikaan". Meidän perheen lapset hankaloittivat tulollaan esim. talon rakennusta ja äidin paluuta työelämään ja siten rahan tuloa.
Jos pidät lasta hankintana, niin voin kertoa, että rahaa menee enemmän kuin tulee. Joten jätä homma sellaisille, jotka pitävät lasta suurena lahjana.- Ei ei ei ei
Lapsia ei tehdä. Niitä ei suunnitella. Niitä ei soviteta aikatauluun. Niitä ei kirjoiteta kalenteriin ylös.
- se alkaa
jalkojenvälistä se alkaa. mahassa kasvaa ja vahvistuu. jalkojen välistä syntyy. siellävälissä se elämän alku siis on.
mutta mutta, en suosittele lapsien hankkimista (yleensäkään). varsinkaan kun sulla näyttää olevan niin kiire. et ehdi niitä hoitaa, seuraavaa 20vuotta. joten unohda lapset..ainaski toistaiseksi. - vauvanukke?
Kuulostaa vähän siltä!
Lelukaupasta saa mm. Annabelle-nimistä vauvanukkea, joka jokeltaa ja itkee ja imee tuttia. Mikä parasta siinä on on-off nappula.
Muista ostaa paristot.- hujuhajut
tuntuu,kuin haluttaisiin se vauva,siis vauva,sehän on ihminen,eikä mikään vauva,ihminen,josta kasvaa paaaaljon tarvitseva olento.Halutaan usein vauva,mutta kun se ei ole vauva kuin hetken pienen.Sitä varten voi ostella nukkeja!!ja pukea pitsimekkoja ym.
- ..miltä
Sinusta tuntuu.
Itse olen pari vuotta vanhempi ja ajattelen ihan samoin. Ei vanhempana jaksa niin hyvin ja ei välttämättä muista enää niin hyvin mitä on olla lapsi/nuori joka lisää riskiä nalkuttamiseen/yms.
Mutta kannattaa miettiä miltä itsestä tuntuu ja että on sinut sen päätöksen kanssa.
Voimia kuitenkin päätöksen tekoon ja onnea tulevaisuuteen :) - dika
Moi!Mun mielestä,sun tartte hankkiasitälasta!!!Koska sitten voi olla myöhäistä.Mä en ymmärä miksi suomalaisilla täytyy aina olla ensin uraa,työpaikka ja kaikkea,mutta ei lapsi etusijalla.Kun kaupungissa tulee äiti lapsen kanssa,sä et sitten ymmärä onko se äiti tai mummo,koska ne näyttävät niin vanhoilla.Ja mun mielestä saada ensimmäistälasta 35 v. Seon todella typerä,koska ihmiset ovat itsekkäitä,ajattelevat vain itseään,mutta saavatko ne sitten lapsia,ne alkaa miettia kun lääkäri heillesanoo että,VOI ANTEEKS mutta liian myöhäistä,ja sitten heillä alkaa se paniikki.
Tee se lapsi nyt,ja olet todella onnellinen siitä,usko minua. - juup...
Voihan tostakin tietty panikoida, mutta taitaa olla vaan huomion hakemista. Monella sun ikäsellä ja vanhemmallakaan ei oo noinkaan paljoa ja silti pärjää oikein hyvin. Ei sitä rivaripätkää tai kihlattua, ei ehkä seurustelukumppania ollenkaan, eikä todellakaan aikaa panikoida jonkun pennun hankkimista. Lyökään pullat uuniin ja toivokaa kolmosia, saat säkin jotain oikeeta tekemistä :D
- Nimetön
Lapsenteko ei ole koskaan liian myöhäistä!=)Mutta jos haluat olla nuori äiti niinkuin minä niin tee se vaikka heti , opiskelut voi aina keskeyttää!=))Sitä paitsi kihlattusihan voi käydä töissä ja sinä huolehtialapsesta vaikka 1v ja sitten laittaa lapsen hoitoon ja jatkaa opiskelua..
- oooooooooooo
Eiköhän seihan sun oma harkintas, turhaan sitä täältä kyselet
- kohta kahden lapsen äiti
Minä olin vielä 17 kun aloin esikoistani odottamaan ja 18 olin kun lapsukaiseni syntyi nyt minulla on mitä ihastuttavin 1.8v tyttö ja parin kuukauden päästä on masuasukin laskettuaika..
minulle on ollu itsestään selvää että minä haluan lapset nuorena kaikki muu oli toisella sialla vaikka rahaa meillä ei äärettömästi ole mutta olen silti onnellinen minulla on oma talo,auto,mies ja ennenkaikkiaan lapset.koulua olisi vielä puolivuotta jäljellä jonka olen suunnitellut käyväni vuodessa ettei olisi niin kova paine ja kiirus koulun käynnillä kun on kuitenkin lapsia mutta kouluunkaan en aijo heti rynnätä vaan odotan että lapseni ovat kyllin isoja että raskin heidät hoitoon laittaa.!(=
En ole tilannettani katunut päivääkään päin vastoin olen onnellinen päätöksestäni ja sitten kun nämä kaksi on isompia ja olen koulun käynyt ja työelämässä jonku aikaa ollut on sitten sen kolmannen vuoro jos minulle sellainen onni suodaan.(= - sitten :)
Anna lapsen tulla nyt, lapsi on lahja, joka ottaa paikkansa. Se tapahtuu ihan luonnollisesti, ei siitä mitään ongelmaa tule. Voit jatkaa opiskelujasi pienen tauon jälkeen. Sitten voitkin vaikka tehdä toisen tai kuten luultavasti kävisi, valmistuisit ja menisit töihin. Sitten myöhemmin ehdit vielä hyvin tehdä lapsen tai lapsia. Tauko työssä on ihan tervetullut. Itse olen tehnyt ensimmäisen lapseni 22 - vuotiaana. Ehdin lopettaa opiskelut ja olla töissäkin pitkään ennen kuin tein toisen lapsen. Olen oikein tyytyväinen, äitiysloma tuli ihan kivasti keskeyttämään jo aika pitkää yhtenäistä työputkea. Toisen lapsen jälkeen vaihdoin työpaikkaakin ja olen entistä tyytyväisempi. Jos lapsen tekee aikoinaan on myös varaa suunnitella, jos sen jättää myöhäiseen, saattaa loppua jopa aika, jos vaikka tulee erokin siihen. Tunnen ihan liian monta vajaa nelikymppistä naista, jotka ovat eronneet kerran tai kaksi, lapset on tekemättä ja biologinen kello huutaa. Naisen miehen elämä ei siinä mielessä ole samanlaista. Naisen lapsentekokausi on rajallinen.
Jos lapsen haluat, silloin se on tervetullut ja ihan oikea valinta :) Elämä järjestyy kyllä..- ne saadaan
Edelliselle kirjoittajalle sen verran, että lapsia ei todellakaan "tehdä", ne saadaan. Ota huomioon, että kaikki eivät voi saada lapsia. Siksi kuulostaakin vähän lapselliselta lasten tekeminen. Lähipiiristä kokemusta, vaikka itse olenkin 2 lapsen äiti.
- asiaan...
ne saadaan kirjoitti:
Edelliselle kirjoittajalle sen verran, että lapsia ei todellakaan "tehdä", ne saadaan. Ota huomioon, että kaikki eivät voi saada lapsia. Siksi kuulostaakin vähän lapselliselta lasten tekeminen. Lähipiiristä kokemusta, vaikka itse olenkin 2 lapsen äiti.
Niin lahjahan se on, mutta varmasti ymmärsit kuitenkin vaikka tulikin kirjoitettua noin :)
- mutta..
asiaan... kirjoitti:
Niin lahjahan se on, mutta varmasti ymmärsit kuitenkin vaikka tulikin kirjoitettua noin :)
Niin ymmärsin kyllä, mutta kaikki eivät välttämättä ymmärrä. Joillekin lapsettomille voi olla arka paikka, jos toiset puhuvat vain lasten "tekemisestä". Pitää siis ottaa kirjoituksissaan huomioon myös muut ihmiset.
- Joopa joo
30 lähistöllä iskee sinulle ja/tai miehellesi kriisi. Tässäkö tämä nyt on, tätäkö tämä on hamaan loppuun, jne. Ihmiset muuttuu, jotkut eroaa ja osasta tulee YH, jne.
Ajatus tuntuu tietenkin tässä vaiheessa täysin mahdottomalta.
Tuntuu olevan ihmissuhteet lujilla lapsiperheissä, jos valituksen määrä kuuntelee työpaikalla (miehet). Osa tuntuu viihtyvän hyvin työn rauhassa, kun kotona odottaa huutavat kakarat ja vaimo. Kovin tuntuu olleen lapsenhankinta vaimo lähtöistä puheissa :)
Täytyy vain ymmärtää, ettei kaikki miehet jaksa tuota pelkkää elättäjän roolia loputtomiin.
Eli kun niin kovasti haluatte vauvaa niin miettikää lähtökohtia miksi haluatte, haluaako puoliso, kestääkö suhde ja onko huonoja puolia tullut mietittyä.- olla kykenevä..
isäksi, sillä silloin nähdään osaako olla mies oikea mies eikä vain ottaja ja saaja eli itsekäs...suhde on itsensä likoonlaittamista ja silloin siitä saa kaiken, mutta miehillä näyttää olevan vain saaminen ja oman huomion hakeminen päällimmäisenä eli ikuinen lapsi...sääli sillä kunnon miehiä on vähän ihan liian vähän...
- ura-vauva
Ei niitä lapsia tule suunnittelemalla vaan tekemällä! Ura vai lapset? Molempia ei voi täysipainoisesti hoitaa. Jos sitä pitää miettiä, niin on parempi ottaa se ura ja jättää vauvat muille.
- meillä näin
Vauvojen ja uran yhdistäminenkin käy. Enkä olen saanut lapsia ihan nuorena. Pitkälti järjestelykysymys. Enkä ole jäänyt paitsioon työelämässä, vaikka lapsia on siunaantunutkin.
- mieltä...
ettet sinäkään tarvitse edes saada niin kallisarvoista lahjaa kuin lapsi, vaan ole vain sen pettäjämiehesi kaa yksin mahona...eikä kukaan hoida sinua vanhana,,,minäkin vain syljen päällesi...no sepäs virkisti kummasti...;)
- neljän äiti
tosiaan sitä, että teette sen vauvan opiskelujenväliin. On huomattavasti helpompaa saada töitä vasta valmistumisen jälkeen kuin vuoden päästä valmistumisesta. Muutenkin lapset kannattaa hankkia nuorina, se on minun mielipiteeni. Olin 22, kun sain ensimmäisen ja 30, kun neljännen.
Eli kysymykseesi missä välissä tehdä lapset. Ihan vaikka jonain iltana tai viikonloppuna tai yönä. Ja joku pyhäpäiväkin kelpaa. Loppu sujuu sitten omalla painollaan. - turhaan mietit
Minä olin 26 kun sain ensimmäiseni ja 38 kun sain viimeisen lapsemme. Energiaa kyllä riitti vielä silloin 38 vuotiaanakin. Ja riittää kyllä vieläkin vaikka olenkin yli 40 ja lapsikiintiö täynnä. Joskus kysyin nuorimmaiseltamme, että miltä hänestä tuntuu, kun olen vanhempi kuin hänen luokkakavereidensa äidit. Nuorimmainen vastasi, että sähän oot vielä nuori :)
Kyllä te nuoret murehditte ihan turhista. Nauttikaa elämästä ja lapsista sitten kun niitä tulee, ennemmin tai myöhemmin. - turhaa vaivaa
Älä hanki lapsia. Niistä on vain turhaa vaivaa, ja todella paljon haittaa urakehityksellesi.
Oletko valmis pilaamaan loppuelämäsi lapsien takia?- sitä...
ettei kenenkään pitäisi hoitaa teitä itsekkäitä ihmisiä vanhana voisitte ostaa sitten joitakin afrikkalaisia hoitamaan teitä sillä mokellukielellä ja kun välillä käyvät rukousliinoiltaan sopivaan aikaan ja kun heille sopii syöttämässä ja kun kännyköiden kaa ovat tarpeeksi jutelleet...niin maksaisitte siitä vielä kovalla rahalla palvelut ja saisitte minusta vaikkapa asuakin siellä malariasääskien joukossa, kyllä he pitäisivät teidät elossa juuri sen aikaa kuin rahaa riittäisi...;) juuri näin saisitte arvoisenne kohtalonne...miksi ihmeessä tuollaisia tunteettomia hirviöitä edes on olemassa...lukekaa vain kirjojanne...ja äläkä unohda niitä oppeja sinne kirjoihin kun suljet sen kannet, niin kuin kaikille näyttää käyvän...
- raindog
Minkä ihmeen takia haluat kuluttaa itsesi uraputkessa ja tehdä lapsia keskelle ympäristökatastrofia? Kun lapsesi ovat sen ikäisiä kun sinä nyt, maailma on hyvin paljon raadollisempi paikka.
Opiskele!- limet.
Miksi ajatella vain työuraa, jos haluat lapsia niin lopeta sen työn ajattelu. Jos työ tärkeämpi niin älä tee lapsia. Itse kävin kouluni, tein pätkän töissä. Muutin pienempään kaupunkiin ja tehnyt lapsia. Palaan pian takaisin töihin, tauko on pitkä, mutta onneksi on lisäkoulutusta ja alallani on töitä. Jos lapsia tosissaan haluaa niin ei voi jäädä roikkumaan sinne uraan vaan reilusti jää kotiäidiksi.
Jos sinulle riittää 1 lapsi niin eihän siinä mene kuin 1-.3 vuotta, jos haluat enemmän lapsia niin luonnollisesti enemmän aikaa. Esim 4 vuodessa saisi pari lasta lähes putkeen tehtynä ja sitten laittaa ne hoitoon ja palaa töihin.
Itse ratkaisin käymällä koulut heti peruskoulun jälkeen, kaikki vuodet 20 ikävuoden jälkeen onkin sitten ollut aikaa mihin lystää.. ennen kolmea kymppiä olen vahvasti jo takaisin työelämässä kuin muut vasta miettii esikoisen tekoa jos sitä ikinä enää tulee saamaan.
- -minä-
Itse olen syntynyt 1986 ja on ihanat tytöt 6vee,4vee ja 2vee. Mukavasti jaksaa tehdä kaikkea muksujen kans eikä ikä rasita. Opiskeluita jatkan kun siihen tulee mahdollisuus eli ens vuonna. Nuorena ne tehdä täytyy.
- mä lykin sua
joka kulmasta. Äpärä takuu.
Mutta ittepä toukkasi sit ruokit ja maksat - -minä-
mä lykin sua kirjoitti:
joka kulmasta. Äpärä takuu.
Mutta ittepä toukkasi sit ruokit ja maksatLuojan kiitos että on joku joka tökkii...ei tarvi sun vaivautua :D ja joka maksaa ja kantaa avstuun!
- KARI VAAHTERA
JANAKKALASTA. OTTAA HELLÄSTI TAKAAPÄIN. TAKUUNA VARMA ÄPÄRÄ. KOKEMUSTA ON...
- voi pientä...
Eikö elämässäsi ole tosiaankaan mitääm muuta, kuin puida päässä tollasta,,, eipä käy kateeks. Voi helvetti.
- äiti ja 9kk tyttö
Kerron 3. tositarinaa.
1.Olen samanikäinen sinun kanssasi ja 9kuukautisen suloisen tytön äiti (koulua käymättä 2.jaksoa, ne kyllä kerkee viellä). Emme tarkoituksella yrittäneet lasta, vaan päätimme että se siunataan meille, jos niin on tarkoitettu. Vuoden päästä sain kuulla olevani raskaana. Meitä onnisti, valmistumisen siirsin mieluusti eteenpän=) (Jouduin sairaalaan kesken raskausta, anemian takia ja loppuraskaus oli vaikea.)
2.Tuttavani yritti miehensä kanssa VUOSIA tulla raskaaksi, heitä onnisti vasta 39vuotiaana ja he ovat täynnä energiaa!=) (Kävivät läpi ainakin yhden keskenmenon, mutta viimeinen raskaus meni todella hyvin.)
3.Mieheni tuttava, sai myöskin 38vuotiaana ensimmäisensä. Hän tai siis he, olivat tarkoituksella siirtäneet lapsentekoa. Myös he ovat täynnä energiaa. (Hänellä oli vaikea raskaus.)
Raskauden vaikeus ei aina johdu IÄSTÄ. Eikä aina osaa sanoa koska onnistaa, jos onnistaa lainkaan.
Älkää murehtiko koulustasi ja muista, älkääkä suunnitelko lasta. Antakaa sen tulla jos on tullakseen!
Semppiä! Toivottavasti teitä onnistaa=) - maricareal
me ollaan ukkoni kans yritetty lasta jo pian vuoden eikä mitään ole tapahtunut.. sinänsä eri tilanne kuin sinulla mutta sitten kun niitä yritätte ja kun tärppää nii ole onnellinen siitä! kaikille ei suoda samaa onnea.. :(
Itse myös haluan lapsia nuorena mutta kun ei niin ei, tässä on ruennut jo toivo menemään... - omat valintansa
Kuten tästäkin viestiketjusta (siis asiallisista vastauksista) näkee, vaihtoehtoja on laidasta laitaan. Ja teetpä niin tai näin, joku tulee jossain vaiheessa kuitenkin moittimaan tai syyllistämään valinnastasi. Valitettavasti. Mutta kyse on kuitenkin sinun ja perheesi valinnoista ja elämästä. Lue muiden kertomuksia, mieti mahdollisuuksia, keskustele kumppanisi kanssa. Muista myös, että lapsia ei aina _hankita_, kyllä niitä saadaan. Ikä ei ole ainoa kriteeri, joka määrittää lapsen kanssa jaksamisen taikka ei-jaksamista: myös nuori äiti voi olla jaksamatta tai "vanha" äiti jaksaa energisenä. Se on yksilöstä kiinni.
Itse sain ensimmäisen lapseni 37-vuotiaana, ei hetkeäkään liian aikaisin tai liian myöhään. Syyllistäminen ja mm. lapsen vammaisuudella pelottelu ulottui myös minuun, mutta huihai, lapseni on kaikin puolin ihana ja täydellinen, sairaalassa täyden 10 pisteen tyttö. Miten teini-ikäseen lapseeni suhtaudun aikanaan, eiköhän siinä näe ympärillä esimerkkejä erilaisista kasvatusmenetelmistä sen verran että terveellä maalaisjärjellä pärjään.
Tsemppiä pohdintoihin ja onnellistä äitiyttä, ennemmin tai myöhemmin!- ei hoppua mummuilemaan
harvinaisen viisas neuvo nuorelle naiselle jolla näyttää olevan tarve päteä elämässään, vaikkapa nuorena äitinä, itse tein lapseni nuorena mutta tänä päivänä vanhin tyttöni on 31, valmistuu tuomariksi, ei vielä lapsia muutamaan vuoteen ole suunnitelmissakaan, nuorempi 25 vuotias valmistuu vuoden kuluttua hänkin hyvään ammattiin, eikä kumpaisellakaan ole hoppua äidiksi, eikä minulla mummuksi viisikymppisenä vaan nyt on aika juuri minulle itselleni ja miehelleni, heidän serkkunsa sai ensimmäisen lapsensa 37 vuotiaana ja on sekä pitkäjännitteinen että jaksava äiti lapselleen, sellaiset höpinät että ei muka jaksa kun ikää tulee voi heittää romukoppaan, jokainen joka siinä iässä saa toivomansa lapsen niin jaksaa, se aika otetaan muista menoista pois, näkee niin monta kertaa näitä ylpeitä nuoria äitejä jotka eivät jaksa lastensa kanssa vaan huutavat ja raivoavat heille julkisilla paikoilla ja silloin voi vain miettiä mitähän mahtaa tapahtua kodin seinien sisäpuolella.
voi todellakin opiskella ensin ja hankkia sitten vasta lapset, jos voi nähdä asian tältä kannalta, ompahan ainakin hyvä talous perheelle ja itse aikuinen jo mieleltäänkin siinä vaiheessa. ja vaikka ei opiskelisikaan niin on niin paljon muitakin asioita mitä voi elämässään tehdä kuin vaihtaa kakkavaippoja ja niistää nenää.
- jos luoja suo !!
itse olin 21 kun sain ensimmäisen ja viikon päästä toisen taaperon Laskettu aika . Samaa mieltä kanssasi lapset tehdäännuorena ei eläke iässä!!
- huomioitsija
Näythän sinäkin toteavan, että lapset TEHDÄÄN nuorena...
:) - vain...
Asian vierestä...kyllähän niitä lapsia pitää "tehdä" jotta sellaisia saadaan ;-) Ei niitä noin vain "saada", eivät tipu taivaasta kuitenkaan. Ja he, keillä on vaikeuksia, kyllä se vauva monesti tekemällä tekemiseksi menee (hoidot, ovulaation yms. laskemiset, työstä se tuntuu käyvän kun heidän kokemuksiaan lukee) - onnistuu sitten tai ei.
Asiasta. Vaikeahan se on sanoa toisen puolesta. Jos 23-vuotiaana on tuollainen fiilis, niin pahahan siihen on sellaisen auttaa, joka ei todellakaan halunnut tuossa iässä lapsia - tuolloin en ajatellut haluavani ainoatakaan.
Sen vain sanon, että näin kun 35 vuoden rajapyykki on 1,5 vuoden päässä, niin en missään tapauksessa allekirjoita aloittajan murehtimaa asiaa energian riittävyydestä. Itselläni on aivan saman verran virtaa kuin parikymppisenä, enkä nyt ole erityisen paljon ihmisiä tavannut jotka valittaisivat vaivaisuuttaan tässä iässä! Periaatteessa vielä yli puolet elämää jäljellä niin olisihan se kamalaa kun ei tässä iässä mitään jaksaisi. Pidä itsestäsi hyvää huolta! Päänuppia myöden.
- paniikkia tuon asian
Ei ole mitään paniikkia tuon lapsen saamisasian suhteen. Mietitkö mitä panikoit siinä lapsen hankkimisessa. Onko lapsi jonkunlainen "lemmikki" tai näyttelyesine, jolla voit osoittaa arvosi naisena ihmisenä? Hoida ihan rauhassa opinnot ja vasta sitten anna lapsen tulla, jos on tullakseen.
- täytyy...
olla taasen joku lukenut idiootti, totta kai se on kummankin arvoa nostattava meriitti eli äitiys on todella naisen kohokohta...eikä mikään lukeminen korvaa sitä ja samoin se että on päässyt isäksi ja normaali mies paistatteleekin siinä ja osaa nauttia ja mukautua isän osaan miehenä eikä lapsena...lapsi ei ole näyttelyesine kuten ehkä kuvittelit, ei ole reaaliteetit oikein kohdallaan...se on molemmille yhtä tärkeä, mutta naiseuteen kuuluu äitiys ja se on vain yhdessä hankittu asia joskin lahja...jätäpä nyt ne kirjat rauhaan ja ala oppia elämästä ihmisten parissa...:)
- tänä vuonna 25 vuottta täyt...
Itse täytän loppuvuodesta 25 vuotta. Päätin lopullisesti jo noin 18-19 vuotiaana, että en halua lapsia. En siis aio koskaan hankkia lapsia. Yritän toimia niin, että en koskaan tule raskaaksi, mutta jos joskus tulen raskaaksi niin teen varmaan abortin. Onneksi en ole koskaan ollut raskaana. Lapset tuhoavat ihmisen elämän. Inhoan sitä, että jos vähänkin lähtee kotinsa ulkopuolelle niin vastaan tulee huonosti käyttäytyviä lapsia. Erityisesti ulkomaalaisten lapset riuhuvat julkisilla paikoilla paljon, mutta eivät suomalaiset paljon huonommaksi jää. Olen ruma ja ylipainoinen, mutta ollessani kerran perjantai-iltana kaksikerroksisen marketin liukuportaissa menossa ylöspäin samaan aikaan alaspäin tulossa ollut pikkulapsi sanoi äidilleen minusta ja jostakin toisesta naisesta "katso äiti, noi oli rumia tyttöjä".
Muutenkin inhoan noita "perheidylleitä". Totuushan on se,että miehet ovat sikoja, jotka luulevat voivansa tehdä mitä vaan ja kaikki jää naisen vastuulle.
Yhteiskunnan käsittämättömän toiminnan takia joudun varmasti elämään lapsuudenkodissani, inhoamani isäni ja paljon minua paremmaksi itsensä kuvittelevan, kaiken tosta noin saavan pikkusiskoni kanssa. Pikkusiskoni aloittaa abivuotensa ensi viikolla. Hän ei kerro minulle asioistaan, mutta ei hänellä myöskään ole mitään sääntöjä. Itse en 18-kesäisenä olisi saanut tehdä mitään sellaista, mitä pikkusiskoni tekee nyt. Pikkusiskoni on aina ollut isäni suosikki. Hauskaa se ei ole. Nytkin pikkusiskoni on kahden viikon ulkomaanmatkalla. Minä yritin estää häntä lähtemästä, mutta tuloksetta.
Itse olen joutunut kokemaan yhteiskunnan hylkäyksen ja minut on jätetty omilleni. Minulla on jo ylioppilastutkinto ja ammatti. Syksyllä aloitan toisen vuoden amk:ssa. Harkitsen myös toista amk-tutkintoa. Vaikka en olekaan koskaan ollut palkkatyössä ja olen ollut työttömänä yhteensä reilut 2,5 vuotta kahteen eri otteeseen, haaveilen urasta ja hyvästä työpaikasta.
Olen itse ei-toivottu lapsi. Tämä on lisäksi yksi syy lisää siihen, miksi en itse halua lapsia. Koska olen itse kokenut kovia, eikä kukaan välitä minusta, en minäkään voisi kuvitella rakastavani ketään. Pahimmat asiat, jotka voisin itselleni kuvitella tapahtuvan ovat työttömyys (tapahtunut jo kahdesti), sairastuminen vakavasti (lähinnä syöpään, perintörasite), mutta myös lapsen saaminen.
Maailma on paha paikka ja täällä on jo ennestään liikaa ihmisiä. Lapsi vaatii niin paljon ja äiti väsyy. Mietin tosissani sitä, miksi joku haluaa tuhota oman elämänsä lapselle. Lopulta sitä vain huomaa olevansa loppuunpalanut köyhä yksinhuoltaja kaikkea kinuvan pienen lapsen kanssa ilman toivoa omasta elämästä. Näin ei tarvitse käydä kenellekään. Muutenkin naiset joutuvat liian usein uhrautumaan ja kantamaan niskassaan suuret murheet ja paineet ilman kenenkään apua. Kyllä naisillakin on oikeus käyttäytyä niin kuin miehetkin tekevät eli välittää vain itsestään. Maailma olisi niin paljon parempi paikka ilman miehiä.
Oma tavoitteeni on siis olla lapseton urasinkku. Ja lopuksi, ei tarvitse olla mikään Freud ymmärtääkseen, miksi en pidä miehistä, enkä halua itselleni miestä. Isästäni se johtuu. Isäni kun on syyllistynyt kaikkeen sellaiseen, mistä miehiä syytän. En tiedä, miksi sellaisia kuin minä edes kutsutaan, minä kun en ole kiinnostunut miehistä, enkä naisista. En siis ole hetero, bi, enkä lesbokaan.
Jokainen välittää lopulta vain itsestään. Miksi väittää tai yrittää muuta ?- surullista...
olet kyllä varsin älykäs ihminen ja selvinnyt monista asioita, mutta muistathan ettei kaikki miehet ole samanlaisia...? ja olet jäänyt raukkaudettomaksi, mutta jos vain unohdat ja asennemuutoksen kautta alat elämään, tekemään työtä...unohda se opiskelu nyt ja ala elämään...muista miten metsä vastaa kuin sinne huudetaan...nyt minusta tuntuu että olet suossa josta et haluakaan päästä eroon, joten kun muutat asioita pikkuhiljaa eli rupeat ajattelemaan joka päivä yhden myönteisen ajatuksen ja aluksi kirjaa vaikka se ja toisena päivänä jo kaksi uutta ajatusta...huomaat että rupeat ajattelemaan positiivisesti ja se siirtyy olemukseesi...isääsi et voi muuttaa mutta itsesäsi ja omaa ajetteluasi...ja kun aikaa kuluu se näkyy päälle päin että sinussa on tapahtunut jotakin...usko minua...myöskään kukaan ei voi sinun puolestasi näitä asioita tehdä vain sinä itse...ja muuta pikkuhiljaa yksin asumaan ja ota vastuu omasta elämästä, ei kenenkään muun...ja jos olet avoimin mielin huomaa joku mies sinussa sitä jotakin ja näin ole valmis aloittamaan suhde...lapsia ei sinun tapauksessa kannata miettiä vaan kun tutustut kunnolla suhteessasi teette sen joskus yhdessä, sillä silloin teitä olisi yhdessä kaksi hoitamassa...älä anna menneisyyden painaa, sillä se rasittaa normaalia elämää ja vie voimavaroja jotka ei ole sen arvoisia...ja joillekin käy myös suhde jossa on kaksi ja eipä se kuulu muille jos ei kykene antamaan jollekin viattomalle sielulle kotia...
- Tyttö1985
...kaikista POSITIIVISISTA ja kannustavista vastauksista, vaikka sekaan mahtui paljon kuraa. Lukemisen ymmärtäminen ei ilmeisesti ole kaikilla se vahvin ala... :)
No joo, muutamaa vastausta kommentoidakseni halusin mainita, että mieheni on samoilla linjoilla tässä lapsi-asiassa. Ja kyllä, molemmat ymmärrämme, että vauvasta kasvaa aikuinen ihminen. Vissiin samaan tapaan kuin tuosta ottamastamme koiranpennusta kasvoi aikuinen koira? :D Ja ei, en vertaa tässä nyt koiranpentua ihmisvauvaan, älkäämme takertuko siihen. Opiskelen graafiseksi suunnittelijaksi ja uraa olisin luomassa mainosalalla. Hieman jäi kyllä kummastuttamaan monen ajatus, ettei ura-äiti ole hyvä äiti.. Jos minua kiinnostaa ura ja työelämä, miksi sen pitäisi tarkoittaa sitä, ettei minua kiinnosta lapseni hyvinvointi ja hoivaaminen?! Fakta kuitenkin on, että tämä ala minua suuresti kiinnostaa ja se tuntuu olevan minun juttu, kotiäitiä ei minusta taitaisi saada tekemälläkään...- not like a lady
En halua arvostella 'Tyttö 1985':n ajattelutapaa ja elämisen tärkeysjärjestystä.
Kuitenkin sinä haluat lapsen ja pitää mieleisesi ammatin - siis mahdollisesti tulevan.
Tyttöseni, etkö osaa arvostaa kotona lastensa kanssa elävän, siellä tarvittavan äidin, lääkärin
,psykologin, kokin, kaikkien alojen terapeutin ja vaimon ammattia?
Sinun täytyy tehdä itsellesi selväksi, oletko rakastava äiti vai kiireinen uranainen, jolta lapsesi mahdollisesti saa vain hyvänyönsuukon. ja senkin jo uneen vaipuneen pienen ihmisen poskelle.
Nimimerkillä TMK6 on järkevä ajatus lasten kasvatuksesta nyky-yhteiskunnassa. - turhaan
Älä turhaan Pahoita mieltäsi asiattomista kommenteista, niitä täällä joutuu usein lukemaan. Olen yrittänyt itse opetella "poimimaan helmet" täältä eli kaiken hyvän ja lukemisen ja ajattelemisen arvoisen tekstin :) Aiemmin tuolla kerroin että sain 2 lasta parikymppisenä.... Ei niitä kovin suunniteltu mutta nyt nelikymppisenä sitten on "aikuiset" lapset ja itse taas opiskelen... Eli tyyli on vapaa :) Iloista syksyn alkua sinulle ja Lapsia tekemään :)
- Marika26
Heipä hei!
Jos Luoja suo, ei kun heti vaan vauvaa odottelemaan. Töitä ehtii tehdä myöhemminkin. Ja opiskella voit loppuun lapsen kanssakin. Itse opiskelen työn ohessa ja lapsen kanssa, mikä on rankkaa, mutta onnistuu!!! - Joskus vielä
Olet todella nuori vielä. Kypsyytesi äidiksi kasvaa iän myötä huimasti..
Jos panikoit vuosien päässä olevia asioita (työelämään pääseminen tms.), tulet huomaamaan vielä ettei sillä saa kuin päänsä sekaisin. Voimme vaikuttaa asioihin jonkin verran tämän hetkisillä valinnoillamme, mutta loppupeleissä tulevaisuus on niin monen sattuman summa, että tuollaisia "Saanko uran, jos olen äiti siinä ja siinä vaiheessa" on turha miettiä.
Päivä kerrallaan eteenpäin, asioilla on tapana järjestyä.
Jos nyt teet lapsen, miten aiot hoitaa koulusi loppuun pienen vauvan kanssa, jos hän valvottaakin sinua kaikki yöt? Kolmevuotiaatkin voivat vielä vaatia melkoista unikoulua ja tenttiviikolla sellainen jokailtainen 2 tunnin unillelaitto yöheräämisineen voi olla työläs. Lukemaan et ehdi ennenkuin lapsi nukkuu, usko pois. Entä jos lapsen nukutus menee 23 asti? Luetko yöllä, ja olet reipas äiti ja koululainen seuraavana päivänä, annat parastasi?
Entä jos lapsi saa tarhasta jatkuvasti tauteja? Se on ihan normaalia, että tauteja on vähän väliä. Kun yksi rokko menee ohi, on liikkellä vatsatautia.
Tenttiviikolla oksennustauti tai kova kuume, tai vaikka kaikkea sekaisin? Koulumenestys voi kärsiä paljon, entä jos saat huonon todistuksen? Miten sitten aiot hakea hyviä uraputki paikkoja?
Äitiyden ja uran yhdistäminen on vaikea asia. Molemmat eivät voi, eivätkä saa olla yhtä aikaa yhtä tärkeitä. Sinun on sitten joskus perheen saatuasi valittava kumpi on tärkeämpää. Lapsille pitää olla läsnä, aina.
Jos teet lapsesi koulusta valmistumisen jälkeen, olet mielestäsi vaarassa pudota "putkesta". Jos teet lapsen nyt, olet äiti joka tapauksessa töihin mennessäsi. Olet työnantajan silmissä ihan samassa tilanteessa, olet pienen lapsen äiti.
Minä en ottaisi mitään stressiä lapsensaanti asiasta, vaan antaisin asioiden mennä omalla painollaan. Raskaaksi tuleminen ei ole helppo nakki, meillä meni kolme vuotta lapsen saamiseen. (Useampi keskenmeno sun muuta siinä välissä.)Lasten tekemisen ajankohtaa emme me päätä, emme vaikka nuorempana luulin itsekin että lapset tulevat kun niin itse päätän.
Olen tällä hetkellä korkeakoulussa, ja aion joskus tehdä töitäkin vielä. :D Olin ennen lasta 10 vuotta työelämässä mukana, ja tämä aika näytti sen ettei se onni ja autuus löydy sieltä. Se löytyy kotoa. Se asia minusta olisi hyvä jokaisen oppia ihan omakohtaisesti.
Ja haloo, 26 vuotias on vielä aika nuori tekijä työelämässä. Eläkkeeseen liki 40 vuotta!
Jos ei siinä ajassa ehdi uraa luoda, niin jo pitää olle hidas uraputki!! Vaihda alaa, jos noin heikolta näyttää. Monet luovat tuossa ajassa MONTA, siis oikeasti monta uraa ja eri aloilla.
Kun koette puolisosi kanssa olevanne valmiita äidiksi ja isäksi, jätä ehkäisy pois. Harmi vaan että puhut pelkästään "minä"-muodossa asioista. Teitä on kaksi ja miehesi osuus on asiassa yhtä tärkeä, kuin omasi.
Kaikenkaikkiaan minusta sinun hyvä Tyttö1985 kannattaisi rauhoittua ja miettiä asiaa yhdessä miehesi kanssa. Ilman mitään paineita ja hössöttämistä asioista, joihin et voi vaikuttaa. Elämä on hurjan paljon mielekkäämpää, kun jättää joitakin asioita sattuman ratkaistavaksi. :) - vm.41
Kyl niitä lapsia kannattaa hankkia jo nuorena eikä odottaa.Itse olin nuorena lapsia vastaan(hankkimista)..Nyt olis halua ja niin sanotut taloudelliset asiat ok..Mut ei se enää ookkaan niin helppoa tässä iässä lisääntyä..Et tehkää lapsenne vaan ajoissa enkä nyt tarkoita et heti kun on rippikoulu käyty vaan sitten kun on aikuistuttu ja osataan myös huolehtia lapsista..
Ps. on mulla onneks kolme ihanaa kummilasta.. - Jkola
En ymmärrä kysymystä tahallisesti oikein. Miten on voiko lapsen todellakin hankkia, kuten vaippa-paketin, esim prisman hyllystä, typärä kysymyksen aihe ? ? ?
- mohomansikka
itse olen 22 wee ja moon kans ajatellu jotta vois pian tehä lapsia. ollaan piretty 4vuotta yhtä jotta siinäki suhtees olis jo hyvä aika tehä.
toivotan teille onnea matkaan=)teette varmasti oikean päätöksen,kun teette lapset nyt. uraa kerkeää kyllä tehä myöhemminki:)
niin ja sen olen kyllä huomannut ku oon ollu töis muutamas paikas niin niissä piretään tämän ikäistä niin nuorena eikä oteta vakavasti ollenkaa.senki takia täs iäs on hyvä tehä lapsia ehkä sitte otetaan eres jollakilailla vakavasti. - Jätä lapset väliin!
Onpas sinulla piruparalla ongelma ja tunnut vain paisuttelevan sitä entisestään. Kaikkea et voi saada elämässäsi. Valitse siis jompi kumpi; joko ura tai lapset.
Sinulla on pakkomielle elää "täydellistä" elämää. Armahda junttisisko itseäsi ja ota elämä sellaisena kuin se on. - paljon nähnyt
hankkikaa joku ressukka intiasta tai kiinasta geenit taatusti huippuluokkaa ja samalla hidastatte väestöräjahdyksen alkua
- sisko...
Onko tullu mieleen,että mitäs jos et voi saada lapsia?? Ei asioita voi suunnitella noin tarkkaan.
- Tyttö1985
No tottakai on tullut, älkää nyt ihan idioottina pitäkö! Realistisesti ajateltuna asia on kuitenkin niin, ettei se saaminen vuosien kertyessä ainakaan helpotu!
- minäminä
Tyttö1985 kirjoitti:
No tottakai on tullut, älkää nyt ihan idioottina pitäkö! Realistisesti ajateltuna asia on kuitenkin niin, ettei se saaminen vuosien kertyessä ainakaan helpotu!
kannattaako niitä tähän maailmaan tehdä? Ei siis millään pahalla, itselläni on kolme lasta, murhe maailmanmenosta sitäkin suurempi, haluaisin niin, että lapseni saisivat elää hengittäen tätä ilmaa, katsellen puita ja kukkasia. Monesti kun katson uutisia mietin, miksi tein sen kaikkein rakkaimmilleni, toin ne kärsimään tähän maailmaan :-( Toivossa hyvä elää, ehkä ihmiset vielä viisastuu, eivätkä täysin tuhoa tätä maapalloa lapsiltamme
- Nimetön
Minä olen vasta 20.. ja myöskin 2,5 vuotta koulua jälkellä.. sitte olen jo 22-vuotias.. ja haluun sen lapsen jo nyt.. Ei ole kyllä miestäkään että vielä suurempi paniikki ja hätätilanne.. en tiedä todellakaan mihin väliin sen lapsen sijoitan.. ja koska sijoitan.. Haluan mahdollisimman nopeasti ja nuorena sen lapsen... ainakin ensimmäisen.. sitte ei haittaa vaikka olis vähän väliäkin ja vasta sitte lisää hommais.. olis silti vielä nuori...
Pakkomielle on kova... Ymmärrän sinua siis täysin.. mutta en osaa auttaa... Sanoisin että koulu ehtii odottaa.. lapset ei.. mutta toisaalta.. kouluun on aina vaikeampi palata jos on se lapsi...- en kadu
Olen 41 vuotias mies ja nuori viellä ,poikani on 23 vuotias .ennen armeijaan menoa tulin isäksi.edelleen elämme vaimoni kanssa yhdessä elämää ja onnelisia olemme.iltatähti kohta 9vuotta .sievä pikku tyttö.
Aikansa kaikella. Jos mietit,ehtisinkö kuolla kun on niin paljon tekemistä,niin jos vain kuolisit,niin kaikki järjestyisi siitä huolimatta. Aivan samoin on,jos annat lapsen tulla jos se on tullakseen,niin asiat järjestyvät ihan omalla painollaan. Usko tai älä. Lapset pitää tehdä/saada nuorena.
- Tiia.
Tota noin, mun mielestä ajatus "varman päälle pelaamisesta" ei toimi enää. Tarkoitan tällä sitä, että harva pitää sen saman ammatin tai työpaikan esim. sun tapauksessa 26 -vuotiaasta sinne 65 -vuotiaaksi. Sama juttu kumppanin kanssa; nykysin kait jo puolet perheistä on uusperheitä, joissa on lapsia muista avioliitoista tai sit jommalla kummalla on jo ennestään lapsia.
Kun tilanne on tällainen, sä voit ilman lapsen hankkimistakin löytää ittes sellaisesta tilanteesta, et oot ilman lasta jo kolmannessa avioliitossa ja ammattiakin on jo ehditty vaihtamaan. Tai sitten sulla voi olla se lapsi siinä mukana :) Näkisinkin, et sun kantsis höllätä omia elämänasenteita, relata, ja hyväksyä se tosiasia, että elämä nyt vaan on tällaista, ennakoimatonta ja jos sä oot 23-vuotias, niin onhan tuota aikaa vielä runsaasti. - Opiskelun lomassa
Jos nyt teet opiskeluaikana lapsia, sun äitiyspväraha tulee olemaan todella pieni, jos sulla ei ole tuloja ed. vuosilta. Itse tein lapset opiskeluaikana ja silloin äitiyspväraha oli pienempi kuin Kelan tyött.korvaus, siis ihan naurettava korvaus. Lasketa Kelassa sun korvauksesi arvio, ehkä se antaa osviittaa päätöksellesi.
Mutta, jos rahalla ei ole väliä, sitten ajalla ei niin väliä. Mutta, kotiläksyt takaa myös sen, että äitiyslomaa sulla ei ole. Suosittelen, et käy koulu loppuun, hae töitä ja tee mukulat paremmalla korvauksella sitten. Näin voit nauttia äitiyslomastasi parhaiten. - .....mieti.....
Lapset eivät aina tule tilauksesta. Mieti, mikä tärkeintä? Jos et nyt anna lapselle mahdollista, se voi olla opiskelujesi päätyttyä myöhäistä. Ja lapsettomuushan lisääntyy koko ajan, jos otat tollasen paniikin lapsenteosta nyt, niin voi olla ettet tulekaan raskaaksi, kun panikoit. Minä olen 25v. Sain lapsen 20-vuotiaana, sen jälkeen olemme yrittäneet toista viiden vuoden ajan, mut eipä ole mitään kuulunut.. Lapsen hankinta ei ole aina niin yksinkertaista. Lapsia voi haluta, mutta niitä ei tehdä, vaan ne saadaan!
- ajallansa
Tuonnempana oli ainoa oikea vastaus: kun sydän sanoo niin, on oikea aika :)
Lapset voi tehdä minkä ikäisenä niin haluaa. Toisille on tärkeämpää tänään ura ja huomenna perhe,, tai päinvastoin. Mitä kukakin painottaa kulloisessa elämäntilanteessaan. Voithan esim. harkita opiskelujen vedättämistä ja lopullista valmistumista jos teillä on siihen varaa, ja tehdä lapset nyt. Silloin pystyisit aloittamaan ja jatkamaan suoraan työelämässä, etenemään ehkä helpommin. Opiskelujen vedättäminen saattaisi myös auttaa tietojen päivitysongelmissa joita saattaa synty vuosien poissaolojen vuoksi myöhemmin. Riippuu paljon alastakin. Joka tapuksessa, sinulla on aikaa jotta älä huoli. 10 vuoden kuluttua olet vielä sopivan ikäinen lapsen tekoa ajatellen. Siihen mennessä olet valmis ja edennetkin mahdollisesti urallasi. Molemmissa on hyvät puolensa. Toiset tulevat äideiksi vasta yli 40-kymppisinä, siinäkään ei ole mitään vikaa. Kyllä 40-kymppinen jaksaa lapsien kanssa aivan loistavasti. Kaikkeen nähkääs tottuu. Hyvät jatkot.- Noli turbare circulus meos
nelikyt nainen ensisynnyttäjänä se on mahdottomuus,4-kyt naisella jo alkaa vaihdevuosi prosessi käynistymään.
jos naisella paljon suhteita ja tulehduksia,ja tauteja.munasarjoissa muutoksia lasta ei tule..usein näin käy..hoidot ei auta.
Mens sana in corpore sano Terve sielu terveessä ruumiissa - lapsi on lahja
Kysykää isoäideiltänne. onko se nuorena kovinkaan paljoa ajatellut, milloinka rupeaisi hankkimaan lapsia. Ennen on menty nuorena naimisiin ja lapsia tullut silloin kun on tullakseen. Vaikka lapsia oli kaksitoista, kaikki olivat yhtä rakkaita. On ihmiset nykyisin todella itsekkäitä.
- tyttö1984
Mulla on hiukan sama tilanne. Olen 24. vuosi sitten tuli ero. Onneksi en oo pätkääkään kiinnostunut itseni kouluttamisessa muussa mielessä kuin siihen rooliin että joskus musta tulee kunnollinen kotiäiti. Eli kaiken energian pistän siihen miehen etsintään. Itselle on tärkeämpää että saan pitää lapset turvassa ja opettaa heille kunnon moraalia ja jakamista mikä tämän ajan aikuisiltakin puuttuu. On tärkeämpiäkin asioita kuin se että tenavat saa harrastaa sitä mitä haluaa. Haluan perheen jossa perheen jäsenet rakastaa toisiaan ja joilla on aikaa toisilleen. Itse haluan olla kotona kun lapset pääsee koulusta, ettei tartte tyhjään kotiin tulla.
no joo tuli purettua taas ahdistusta mutta kyllä tässä alkaa kiirettä olemaan jos en kohta tule raskaaksi.. kun koko ajan alitajunnassa kasvaa ajatus jos ei koskaan tule saamaan lasta. Se on se ainut unelma. ollut alta 12-vuotiaasta asti. jos vain löytäisi samalla lailla ajattelevan miehen. en siis semmosta joka sanoo että hylkää lapsi ja mee töihin. näin kokisin sen omalta kohdalta vaikka kunnioitankin naisia jotka antaa oman lapsensa toiselle ihmiselle siksi aikaa kun itse menee töihin.- lapsissa on toivo
Sain itse kaksoset 20-vuotiaana. Aloitin ihan tyhjästä. En saanut edes äitiyspakkausta, koska menin neuvolaan seitsemännellä kuulla. En tiennyt lapsia olevan kaksi, ennenkuin samana päivänä, kun he syntyivät. Minulla ei heille ollut varattuna juuri mitään. Katto vain pään päällä. Mutta pärjäsin. Sain seuraavan lapsen 26-vuotiaana. Kaksoseni ovat jo yli 40v. Nyt kun on voimia, niin voi lasten lasten kanssa juosta vaikka kilpaa.
- ratkaisuni
Haluan kertoa sinulle oman ratkaisuni - ehkä siitä on sinulle hyötyä:
Olen tehnyt kolme lasta viiden vuoden välein. Ensimmäisen sain 23-vuotiaana kesken opintojen. Vain viimeiseltä olen ollut 3 vuotta kotona ja siitäkin ison osan tein etäopintoja. Kahdelta ensimmäiseltä oli kotona vain äitiyslomat ja lähdin sen jälkeen töihin tai jatkoin opintoja.
Olen sitä mieltä, että jos aiot tehdä uraa, tämä oma mallini toimii hyvin. Jokainen lapsi saa olla vauva ja perheen pikkuinen riittävän pitkä ajan eikä ole kahden vaippaikäisen rumbaa. Pinna kestää, kun vauvan tultua isommat ovat jo hiukan omatoimisia. Lapsista ei kauheasti ole ollut toistensa leikkikavereiksi, mutta ystäviä löytyy naapuristakin.
Opintojen lykkääminen onnistuu kyllä perhesyistä aina, jos niin tahtoo, mutta monta välivuotta on huono juttu. Pahin ratkaisu mielestäni on tehdä monta lasta peräkkäin ja olla vuosikausia kotona putkeen. Minulla olisi ainakin pinna palanut pelkkää vaipparumbaa pyörittäessä. Tarvitsen opiskelu- työelämän haasteita ollakseni tasapainossa.
Kun tekee uraa ja kasvattaa lapsia, ei vapaa-aikaan saa ladata liikaa toimintaa, vierailuja ja virikkeitä. Lapset tarvitsevat rauhallisia viikonloppuja kotona - pitkään nukkumista, kiireettömiä aterioita ja vaikkapa yhdessä ulkoilua.
Teetpä minkä ratkaisun hyvänsä, muista, että sinä itse päätät elämästäsi miehesi kanssa. Kaikella on hintansa, mutta jos sen itse maksaa, muilla ei ole siihen sanomista. - fun
Kun vauvakuume iskee, sehän iskee. Silloin menee järki. Ainakin itse koin niin, kun 2,5vuoden harkinnan jälkeen alettiin yrittää, 1,5 vuoden päästä vasta tärppäsi eikä sekään ole pitkä aika aikana. Kun tämä odotettu lapsi syntyi, olin 23v ja juuri valmistunut, mies 26v. Mikäli olisi oman suunnitelman mukaan mennyt, opinnot olisivat jääneet kesken, eikä sekään huono ois ollut. Uraa aloin tekemään heti esikoisen ollessa 11kk, tuli toinen, uraa taas tehtiin heti äitiysloman jälkeen vuoden, mutta sitten tuli totaalinen uupumus, joksi sitä itse kutsun ja jäin hoitovapaalle. Huom, tein määräaikaisia työsuhteita silloin. Kolmas tuli ja kun hän oli 7 kk, taas töihin. Sitä työputkea onkin sitten kertynyt eri työnantajilla ja sain sitten kauan haaveilemani virankin, jota toimeksi nykyään kutsutaan. Nyt olen onnellinen 4 lapsen äiti ja tiedän palaavani töihin, kun olen siihen valmis. ehkä vuoden päästä. Mistään en ole paitsi jäänyt, töitä olen tehnyt, lapset ja uran!!En olekaan haahuilija, vaan elän tässä ja nyt tyyppi. Mutta en ole perinteinen kaikki lapsille tyyppikään, omia harrastuksiakin löytyy sekä minulla että miehelläni ja lapsia rakastan yli kaiken. Aluksi suunnitelmissa oli vain 2 lasta, kuume iski kerta toisensa jälkeen uudestaan. Nyt jälleen ajattelemme, että 4 riittää, kuka tietää iskeekö kuume enää!?Todella haikeana katselen vauvaamme, jos tämä nyt sitten onkin viimeinen. Ikää minulla nyt 31 v. Vauvat ovat ihania, leikki-ikäiset mainioita ja huumori lentää, eskarilaisessa haastetta ja tokaluokkalainen on jo fiksu reipas menijä. Ainut mistä on tingitty, on kahdenkeskinen aika puolison kanssa. Kuitenkin jaksetaan uskoa, että sitäkin vuosien päästä löytynee enemmän. Tärkeintä koko lapsiperhe-ura kuvioihin on OMA ASENNE, ei toisten!!
- IKINÄ!!!
Lapsia?? :D Miksi helvetissä?
Itse en todellakaan ole hankkimassa lapsia ikinä. Pilaavat vain oman elämän kulun jnejne. En tarvitse lapsia. Olen itse asiassa allerginen niille. Olen 26 vuotias.- klopaalia..D
mitä helvetin uraa?suurin osa naisista palveluammateissa ja hoitajina tai toimistotyötä.
suurin osa täällä peruskoulu pohjalla liikkeellä..huomaa sanavalinnoista.
D tarkoittaa nettislagissa leveää hymyä..D - IKINÄ!!!
klopaalia..D kirjoitti:
mitä helvetin uraa?suurin osa naisista palveluammateissa ja hoitajina tai toimistotyötä.
D tarkoittaa nettislagissa leveää hymyä..DHaista sinä mörkö *akki!
Minun puolestani saat hankkia vaikka 10 lasta jos haluat.
Onnea! - tumma komee M
klopaalia..D kirjoitti:
D tarkoittaa nettislagissa leveää hymyä..Dlapset jäävät yhteiskunnan elätettäviksi eron sattuessa,puolet eroo ja sillä toisella puolellakin harkitaan eroa.
kyllä vastuuta ja huolta lapsissa..molempien on oltava töissä jos jonkinlaisen elintason aikoo pitää.
suomessa yli puolimiljoonaa yksin huoltajaa.mistä se kertoo? - 2 krt äiti...
...tai ainakin toivon, ettet pysy, sillä mikään ei voita tunnetta,kun oma lapsi syntyy.
Lisäksi ne vuodet,,,kaikki uusi, mitä lapsi tuo tullessaan.
Saan olla siinä onnellisessa asemassa, että olen saanut lapseni silloin, kun oli aika rauhoittua perheelle. Nyt lapseni ovat teinejä, kokoajan heistä on huoli, mutta samalla voi olla ylpeä siitä,e ttä kasvatus on mennyt nappiin..Lapseni ovat sosiaalisia ja ymmärtävät myös että me olemme heidän vanhempiaan. Koskaan ei ole tullut haistatteluja eikä muutakaan negatiivista.
En ole ajatellut aikoinaan mitään uraa, vain, että tulen toimeen ja pidän työstäni. En ole korkeasti koulutettu, mutta tiedän olevani pidetty ja hyvä äiti ja puoliso. Kenelle elän, itselleni, en muille. Ja itse olen tähän tyytyväinen. - SUOMI..d
2 krt äiti... kirjoitti:
...tai ainakin toivon, ettet pysy, sillä mikään ei voita tunnetta,kun oma lapsi syntyy.
Lisäksi ne vuodet,,,kaikki uusi, mitä lapsi tuo tullessaan.
Saan olla siinä onnellisessa asemassa, että olen saanut lapseni silloin, kun oli aika rauhoittua perheelle. Nyt lapseni ovat teinejä, kokoajan heistä on huoli, mutta samalla voi olla ylpeä siitä,e ttä kasvatus on mennyt nappiin..Lapseni ovat sosiaalisia ja ymmärtävät myös että me olemme heidän vanhempiaan. Koskaan ei ole tullut haistatteluja eikä muutakaan negatiivista.
En ole ajatellut aikoinaan mitään uraa, vain, että tulen toimeen ja pidän työstäni. En ole korkeasti koulutettu, mutta tiedän olevani pidetty ja hyvä äiti ja puoliso. Kenelle elän, itselleni, en muille. Ja itse olen tähän tyytyväinen.tässä joka äidin unelma lapsi komee ja rohkee. ja tosimies.
http://www.youtube.com/watch?v=QyJzBZc7ZMs&feature=related - yhteiskunnan elätiksi?
tumma komee M kirjoitti:
lapset jäävät yhteiskunnan elätettäviksi eron sattuessa,puolet eroo ja sillä toisella puolellakin harkitaan eroa.
kyllä vastuuta ja huolta lapsissa..molempien on oltava töissä jos jonkinlaisen elintason aikoo pitää.
suomessa yli puolimiljoonaa yksin huoltajaa.mistä se kertoo?Perustele paremmin vastauksesi=)Jos Suomessa on yli puoli miljoonaa yksinhuoltajaa,tarkoittaa kai se sitä varmaan että osa on kuollut ja osasta ei ole ollut lapsen vanhemmaksi ja yleistä,että se on mies joka ottaa tennarit jalkaan siinä vaiheessa kun lapsi alkaa tekemään hampaita.Suurin osahan yh:sta on Äitejä,vais kuinka?Sanoo nimimerkkikin jo tuhat ja pari muuta sanaa,Itsekeskeinen munanmitan kuuluttaja joka luulee olevansa jotain taruakin todellisempaa=DDDDD
- Luomu
Tiedän tunteen erinomaisen hyvin mutta usko wanhan ja kokeneen neuvoa:Käy ensin koulu loppuun.Aika kuluu nopeasti ja olet vielä nuori kun valmistut.Sen jälkeen voit hankkia lapsia.Kyllä ne mukelot ihmeesti sopivat kuvioon ja soljuvat mukaan arkielämään sitten aikanaan.Jos meikäläinenkin olisi suunnittelemalla ruvennut tekemään niin tekemättä olis jääneet.Hyvin porskuttivat mukana kukin vuorollaan ja ovat jo aikuisia.Mutta OPISKELUT LOPPUUN.Ne tahtovat jäädä jos nyt rupeat kikkailemaan.
- 3 teini-ikäisen äiti
Jokaisen tulisi kuunnella omaa "sisäistä ääntään" näissä elämän suurissa kysymyksissä. Itse sain lapset 26 - 30 vuotiaana, olin yhteensä 6 vuotta heidän kanssaan kotona. Sen jälkeen olen hankkinut 2 tutkintoa ja nyt hyvässä valtion virassa. Tiedän, että ilman lapsiani olisin itsekäs, kapeakatseinen kiipijä. Lapseni ovat suurin asia elämässäni. Mainittakoon, etten ole pullaa paistava mamma, vaan mulla on aina ollut myös omia harrastuksia ja suhtaudun elämään edelleen uteliaasti ja innolla. Tiedän myös, että sekoan, kun aikanaan saan lapsenlapsia...Siis; kuuntele itseäsi, älä muita! Asioilla on taipumus järjestyä.
- jaksaa
Olen 67 vuotias mies..menin naimisiin 35 naisen kanssa nyt meillä pieni vauvva 8kk elämä maistuu nyt ja rakkaus..koskaan ei ole liian myöhäistä.
kyllä vanhakin jaksaa tanssia lakerikegissä.hii
..sain ensimmäisen lapseni vajaa vuosi sitten. Minulla on ensimmäinen vuosi opiskeluja jo toisessa opiskelupaikassa takana (täytän vasta 21). Opiskelupaikassani ymmärrettiin hyvin haluni jatkaa vanhempainvapaata vielä puolivuotta, sillä haluan lapseni olevan hiukan vanhempi mennessään hoitopaikkaansa. En tosin millään haluaisi jatkaa opiskeluja, sillä tuntuu jotenkin julmalta laittaa oma lapsi jonkun toisen ihmisen hoitoon...
Oma mielipiteeni on, että kannattaa "tehdä" (lapsia saadaan, ei tehdä) lapsi opiskelujen aikana. Opiskeluja voi venyttää, mutta ei lapsen saantia.- ettei tule tuhkamunaa
Unohda pakkomielteet ja tehkää lapset jos siltä tuntuu. Ei sitä aikaisemminkaan suunniteltu kalenterin kanssa mihin väliin lapset tehdään. Ne tuli kun tuli ja elämä jatkui juuri sellaisena kaaoksena,lämpönä,tapahtumina kuin elämän kuuluukin.
Lapset syntyivät elämän keskelle ja vielä kun vanhemmat olivat nuoria.
Ei ole biologisestikaan tarkoitettu että 40 synnyttelee lapsia,kyllä se paras ikä on ennen 30 vuotta.
30vuotiaana lapsi jolla on riparit kun olet 45vuotias. Mieti sitä taustaa vasten.
40-senä lapsi jolla on 10 vuotiaana 5kymppisiä viettävät vanhemmat. Ei sen kuulu niin mennä.
On tarkoituksen mukaista että vanhemmat tekevät lapset nuorina eikä vanhuksina.
Sitäpaitsi jos liikaa suunnitellaan sopivaa rakoa ja siirretään lapsentekoa, voi olla että kun sinä ja miehesi olette siihen valmiita, ette saakaan lapsia. Silloin liika suunnittelu ja siirtäminen voi koitua lopunikäiseksi lapsettomuudeksi.
Hus, hus toimeen siitä,,kyllä elämä kantaa:)- Jokainen huolehtikoon omist...
"40-senä lapsi jolla on 10 vuotiaana 5kymppisiä viettävät vanhemmat. Ei sen kuulu niin mennä."
Ihan kommenttina vaan: vanhempani olivat 40-vuotiaita kun synnyin - ja ovat olleet maailman parhaat vanhemmat.
Ei kannattaisi olla noin tuomitseva. - äiti ja isä
Jokainen huolehtikoon omist... kirjoitti:
"40-senä lapsi jolla on 10 vuotiaana 5kymppisiä viettävät vanhemmat. Ei sen kuulu niin mennä."
Ihan kommenttina vaan: vanhempani olivat 40-vuotiaita kun synnyin - ja ovat olleet maailman parhaat vanhemmat.
Ei kannattaisi olla noin tuomitseva.Naapurini sai ainokaisensa ollessaan 45-vuotias. Nyt on tyttö jo lukiossa. Eikä äiti näytä päivääkään vanhemmalta kuin tehdessään tyttösen. Isä on muuten jo kohta 70-vuotias. Tyttö on kaunis, hyvinkäyttäytyvä, hänellä on poikaystävä eli ihan normaalin oloinen tyttö. Mitään häneltä ei ole puuttunut. Veljen perhe on varmaankin edustanut sitä "nuorta" perhettä kasvun aikana siinä lähellä. Perheet veneilevät yhdessä ja viettävät kesiä kauniilla mökillä. Miten niin lapset on tehtävä nuorena? Kokemaan avioerot, rahahuolet ja slummit? Vastuuta on niin monenlaista. Erilaisuus ja sen hyväksyminen kertoo täysipäisistä ihmisistä, emme ole täällä mihinkään muottiin valettuja joten jokainen valitoon oman tiensä.
- uskaltaisin..
Jokainen huolehtikoon omist... kirjoitti:
Ei kannattaisi olla noin tuomitseva.tähän sanoa toisenkin jutun nimittäin vanhempani olivat 45 äiti ja isä 12v vanhempi ja ei he jaksaneet muuta kuin kiikkustuolissa...ei yhteisiä viettoja löytynyt, mutta reippaana tyttönä menin naapuriin missä oli nuoret vanhemmat ja he osallistui kaikkeen ja leipoi äiti ja isä pelasi pesäpalloa ja jäin kateellisena katsomaan kun koulun juhliin osallistuivat koko perhe...meillä vain vanha äiti joka jaksoi vain istua...joten ei ikinä nähneet lasten lapsiensa iloja eikä ikinä osanneet nauttiakaan...joten ei liian vanhana tai pitää olla todella nuorekkaita ei sellaisia jotka on omasta mielestään vaan sellaisia jotka jaksaa oikeasti juosta ja temmeltää lastensa kaa...
- ......
ehdit kyllä vielä sitten opiskella ku lapsi täyttää vuoden ja menee tarhaan.Ite 40 v ja lapset 15 ja 19.
- sen vauvan kanssa...
kyllä se vauveli tulee kun sen aika on.Parempi tietysti nuorempana kuin vanhana,tosi on kuin vesi,silloin jaksaa paremmin.
Itse olen 35,lapset 15v ja 12v,seitsemän vuotta olin lasten kanssa kotona,niin että vanhempi lähti kouluun kun palasin työhön takaisin.Välillä oli rahallisesti tiukkaakin,mutta päivääkään en kadu,oli se vaan ainutkertainen juttu :) Ehdit kyllä vielä opiskella myöhemminkin,olet sen verran nuori. - kahden pojan äippä
Kuules, ehdit tehdä töitä vielä monta kymmentä vuotta, joten unohda jalan saaminen oven väliin. Eikun vaan annatte vauvalle luvan tulla vaikka sitten, kun opiskelut alkavat olla loppusuoralla!Ja sitä kun ei koskaan tiedä, tuleeko vauva heti, vai esim kahden vuoden kuluttua. Itse olin 28 kun esikoinen syntyi, siitä vajaan kahden vuoden päästä toinen. Olin tosin ehtinyt olla jo työelämässä, edelleen samassa paikassa. Ja työikää on jäljellä vielä 30 vuotta.... Töitä varmasti löytyy!!
- opiskella voi myöhemminkin
Itse olin 21 kun sain ensimmäiseni, ja 23 kun toinen syntyi. Lähdin opiskelemaan vasta kun lapset aloittivat päivähoidon. Tämä oli mielestäni erittäin hyvä ratkaisu, nyt saan helpommin töitäkin kun lapset on jo tehty. Monelle työnantajalle se kun on valitettavasti punainen vaate.. Ja nuorena sitä jaksaa paremmin. En voisi kuvitellakaan, että tekisin lapsia enää 35-vuotiaana. Kun lapseni ovat täysi-ikäisiä, itse olen vasta reilu 40v. :)
- älä huoli
Noin sanoisin minä...koulua jäljellä vielä vuosi...jatko-opinnot kiinnostavat niin kovasti ja olisin 35 kun valmistun..lapset hankkimatta.
Ura vai lapsi? Töitäkin olisi kiva jossain välissä tehdä..ahdistavaa! - kurpizza
Ei paniikkia, vauvat tulee kun ovat tullakseen... Itse sain kaksi lasta opiskelu aikana ja olen nyt 24v lapset 3v ja 2v. Työelämässä olen menestynyt kuten muutkin eikä lasten hankinta opiskeluaikana venuttanut opiskeluja kuin vuoden. Tsemppiä =)
- naikkonen_88
noh kannattaa olla kunnon työ alla ja sit muksu
- Kirjoitti Vanhus:-))
Semmottistahan se on, elämä. Kaikki on aina just väärinpiun ja vinollaan. Itsekin virkkailin opiskeluaikoinani ensimmäselle lapselleni tarkoitettua peittoa about viisi vuotta.
Sen verran pitkään olen esikoistani joutunut odotttelemaan minäkin.
Naisella on paniikki sekä saada lapsia että samalla aikaa luoda omaa uraansa. Mistähän miehen paniikki koostuu? - SULLE
OLET HELVETIN TYHMÄ AKKA!!!!! POAKKO PAKKO PAKKOO SAADA LAPSIA, EI SAATAN MITEN AIVOPESTY LEHMÄ. SINUA EN SIETÄSI PÄIVÄÄKÄÄN.....ETKÖ ITSE YMMÄRRÄ ETTÄ OLET TÄMÄN YHTEIKUNAN TYHMÄ NUKKE; TEET JA AJATTELET JUURI NIIN KUIN SINUN HALUTAAN!
- minnisiiri
Puheesi ahdistuksesta ja paniikista antaa vähän sen kuvan, että vauvan hankkiminen tuntuu velvollisuudelta joko itseäsi tai muita kohtaan. Toisaalta voihan sinulla olla vain kova vauvakuume ja ahdistaa siksi, kun tuntuu että elämän olennaisin osa puuttuu.
Mieti ITSE, mitä SINÄ haluat. Se ei ole itsekkyyttä, vaan kunnioitusta jälkikasvuasi kohtaan. Äitinä oleminen on luonnollinen asia, ja kuten tässä on monet sanoneet, jokainen on yksilö, eikä hyvä äiteys katso ikää. MUTTA on muita asioita, jotka vaikuttavat hyvään vanhemmuuteen. Lapselle on tosi tärkeätä, että vanhemmat ovat kiinnostuneita hänestä, jaksavat oikeasti paneutua lapseensa, eivätkä vain totea töistä tullessaan että "mitäs kulta" ja pistä lasta leikkimään itsekseen. On normaalia että lapsi viedään hoitoon ja vanhemmilla on omaa aikaa, mutta liian liikkuva elämä ja jatkuva paikanvaihto ei sovi useimmille lapsille (nimim. kokemusta löytyy). Lapsella pitää olla oikeus olla myös vaan kotona oman perheen kanssa rauhassa. Sen lisäksi että olet valmis jaksamaan ja ehtimään koulun/työn, lapsen ja oman elämäsi kanssa, oletko valmis myös asettumaan aloillesi tarpeeksi usein?
Ja vielä tuosta suunnitelmasta, että pidennät opiskeluvuotta että ehdit tehdä lapsen. Kannattaa muistaa, että sitten kun alkaisit hivuttamaan jalkaasi työelämään, muksusi oppii juuri kävelemään ja vie aikaasi kaksin verroin vauva-aikaan verrattuna. Työelämään astuminen ja uusi vauva ovat isoja asioita, mutta jos tuntuu että pystyt hoitamaan molemmat, mikä ettei.
En tarkoita että vauvan tekemisestä pitää tehdä kamalaa numeroa, täydellisiä perheitä ei ole ja ihan hyvin meistä useimmat pärjää. Toivon vaan että kun lapsi tehdään, uutinen on iloinen, eikä tunnu samalta kuin vaikean kokeen suorittaminen, ja että niitä lapsia tehdään niiden itsensä vuoksi, eikä velvollisuudentunnosta. olen nyt hiukka vanhempi jo kuin sä, mutta tilanne oli aikanaan sama. Kyllä se aikansa toimi, mutta en tiedä onko hyvin järkeä hankkia lasta ennen työpaikkaa. On raskasta yrittää etsiä töitä, kun on pieni lapsi, valmistumisesta aikaa ja ei kokemusta ko alalta vielä.
Lapsen ehtii hankkimaan. Mielummin tehkää niinpäin, että kiristät opiskelutahtia (jos sulla siis on kiire sen lapsen kanssa) ja menet työelämään ja kun on vakituinen työ niin sitten se lapsi. On mukavempi kun on paikka minne palata äitiysloman jälkeen!
Ja esim 29 vuotiaana olet vielä kohtuullisen nuori ja taatusti löytyy sitä energiaa. Ja olet siten ehtinyt jo työelämässä olemaan ja saanut varmasti aikaa omille menoillesi yms ja valmiimpi ottamaan myös vastuun. Tietenkään en tiedä minkä tyylinen ihminen olet ja mitä haluat itsesi kanssa vielä toteuttaa.
Olet nuori vielä niin on sulla aikaa miettiä ja ei pidä hoppuilla. On myös todella raskasta olla kotona lapsen kanssa jos rahat on yli tiukilla ja olet minimi äitiyspäivärahalla..- Nimetön
Niinpä, minullakin aivan kauhee vauvakuume ja paniikki saada lisää lapsia! Minä olen kuusivuotiaan yksinhuoltaja eli mies tarvittais tähän:D mietin etten halua olla pienen lapsen äiti forever, eli tarkoitan että olen 38 vee ku tämä tyttö on aikunen, mitä jos mä vielä sitte olen jonkun vaippaikäisen kanssa kotona eikä mulle sallita enää omaa elämää..vaikka ne lapset ovatkin elämän suola ja sokeri:)
Pian menee kyl siihen et tsekkaan jonku komeen koulutetun ja vietän sen kanssa iltaa ;)
Sinuna hankkisin jo, teillähän on jo kaikki hyvin, oma koti jne ja opiskella ehdit lapsenkin kanssa (minä valmistun maisteriksi pian), sanoisin että se on helpompaa kun lapset on tehty kun astut työelämään.. - ÄmBee
Kävisin kouluani ja vikana vuonna sopivaan aikaan? jättäisin ehkäisyn pois. Hyvällä onnella lapsi voi tulla koulun loputtua tai pian sen jälkeen. Tai sitten tekisin näin: kävisin koulun loppuun ja hakisin töitä ja jättäisin ehkäisyn pois samoihin aikoihin.
Monet tuttuni sanoo, että oli virhe jättää koulu kesken ja jatkaa sitä, kun lapsi on pieni. Tehtävien teko kävi tosi rankaksi!
Itse sain esikoiseni 25 vuotiaana, minulle sopivaan aikaan, kouluni käytyä. Lasten välissä ja nyt jälkeen olen ollut toissä.
Töissä kyllä ehtii olla lasten välissä tai/ja jälkeen!! Koulua voi olla vaikeampi käydä juuri niiden tehtävien takia. Töistä harvemmin saa tehtäviä kotiin.
Näin minä luultavasti tekisin!
Tsemppiä kouluun ja onnea ja lapsen saamiseen!- Nimetön
No riippuu minkälainen opiskelija ja minkälainen koulu mutta voihan ne koulutyöt tehdä illalla lapsen mentyä nukkuun
Töissä on sitten enemmän paineita - ÅmBee
Nimetön kirjoitti:
No riippuu minkälainen opiskelija ja minkälainen koulu mutta voihan ne koulutyöt tehdä illalla lapsen mentyä nukkuun
Töissä on sitten enemmän paineitaTuttuni, jotka ovat jättäneet koulun tauolle ovat opiskelleet metalli-, terveydenhoito-, ja lastenhoito-aloilla ja näistä metalliopiskelija on päässyt ns. vähemmällä. Terveydenhoito-ja lastenhoito-opiskelijat painivat ainaisten ryhmätöiden kanssa. Piti löytää aikaa ryhmänä työskentelylle ja projektit saattoisvat olla laajoja. Niitä ei voinut tehdä yöllä. Ja yhden lapsi, kun ei ollut kovin nukkuvainen, ei päivällä eikä yöllä niin siinäpä oli tosi homma saada tehtävät tehtyä.
Tällä kokemuksella sanoisin, että jos jättää koulun kesken ja jatkaa sitä, kun lapsi on pieni niin se on todella voimia/aikaa vievää puuhaa.
Kenenkään heistä ei tarvitse tuoda töitä kotiin.
Eli tältä kantilta katsottuna töistä on helpompi olla pois.
eihä siihe mee ku minuutti ku hankkiudut paksux..
- 22v ja lapset mielessä
Me ollaan jätetty kylmästi pillerit pois muutama viikko sitten ja lasta odotetaan kovasti. Ollaan myös otettu huomioon että yrittämistä voi jatkua pitkään tai sitten onnistuu jo yhdellä kerralla. Olen itse 22v eikä lasten saanti pelota työn kannalta. Meillä ainakin töissä kannustetaan nuoria äitejä yms.. Teen kolmivuorotyötä joka tosin taitaa jossain vaiheessa sitten jäädä kahteen ja sitten yhteen vuoroon=) Mun oma mielipide asiaan on ,että nuorena on hyvä saada lapsia niin on aikaa sitten olla vielä töissä monta kymmentä vuotta. Lapsi on siunaus ei taakka.
- tupsukka25
Kummallista, että jotkut vielä viitsivät puhua tällaisesta asiasta, kun toiset eivät edes saa sitä miestä, jonka kanssa tehdä niitä lapsia. On tosi loukkaavaa syyttää naisia siitä että niitä lapsia ei tehdä ajallaan, jos ei vaan oikeasti sitä miestä löydy!
- Deah
Jos olet jo kypsä äidiksi niin miksei jo nyt? kaipa sitä parasta aikaa lapsen hankkimiselle ei tule koskaan olemaan. Hankitte vauvan ja voit venyttää opiskelua tai pitää siitä väliä vuoden tai kaksi että lapsi on sen ikäinen että pärjää päiväkodissa.. opiskella ehtii kyllä vielä vanhemmaksikin jos se opiskeluaika vaan on venytettävissä. jos olet vasta aloittanut opiskelun niin sen helpompi?
- heh
tääl olis 16cm lihaa, jos se ei riitä niin saat 3 jälkeläistä kuiten.
- 30-vuotiaana
...kuin kesken opiskelun, mutta itsehän päätät. Se vaan on niin, että moni yllättyy lapsia saatuaan, kuinka sitovaa ja täysäiväistä se hoito on, vaikka kuinka olisi onnellinen lapsistaan. Pitää varautua yövalvomisiin, vaipanvaihtoihin, syöttämiseen. Harvoin omaa aikaa jää. Suosittelen hoitamaan opiskelut alta pois ja hankkimaan työkokemusta jonkin verran, sillä nuori olet vielä. Pieni lapsi ja opiskelu on aika raskas yhtälö. Lapsi vaatii aikaa ja niin opiskelukin.
- -DjS-
Lapsen tekee.
mutta itse ajattelen asian näin että tahdon ne lapset nuorena. alle 30 vuotiaana, kun se on varmaa että yhteen ne lapset eivät jää.
itse pidän ajatuksesta että pystyn pistämään "ranttaliksi" ennen eläkeikää, kun jos saan vaikka viimeisen lapsen 30 vuotiaana niin luultavasti siinä 20 vuotiaana hänkin muuttaa pois kotoa.. ja itse olen "vasta" 50 vuotias, wohoo! Bileet!
kun ajatus siitä että olisin lähemmäs 60 vuotias kun viimeinen lapsonen alkaa lähtemään kotoa maailmalle on jotenkin härski ajatus.. yhteenvetona: tahdon lapset nuorena että jää sitä muutakin elämää ennen eläkeikää. tuskin niiden hankkimisessa nuorena on kenelläkään ajatusta "kun vanhempana ei niitä enää saa".
- lapseton 26-v
että joka haluaa tehdä lapsia niin tehköön ja ne jotka ei halua tehdä lapsia niin ne sitten eivät tee ja sillä selvä. Kyllähän niitä lapsia varmasti moni haluaa hankkia mutta se onkin sitten eri juttu, että osaako niitä hoitaa.
Lapsesta joutuu kantaan todella ison vastuun ja juuri sen takia minä en hetken mielijohteesta ala niitä hankkimaan. Enemmän olen sitä mieltä, että lapsia ei hankita vaan niitä saadaan jos saadaan.
Itse olen työtön ja opiskelut oon opiskellu loppuun, joten millään työmarkkinatuella ei lapsia elätetä. Itseäni en miellä itsekkääksi, kun en kerran halua hankkia lapsia epävarmana aikana jolloin ei ole tuloja. Jos nyt alkaisin väsäämään lapsia ja tuloja ei ole niin sillon pitäisin itseäni todella vastuuttomana ihmisenä.
Se pitää olla varma tulonlähde sillon kun niitä lapsia hankitaan/saadaan. Näin on näreet. - minä vaan
ite ainakin mietin nuorena näin että ensin lapset ja sitte ura ja ekan lapsen sain 22.v ja toisen 25.v musta on älytöntä olla 30-40.v ennen ku hankkii lapsen kos sillon ei ole niin energinen enää ja onko kivaa käydä esim vaikka kaupassa jos oot ite vanha ja muut ajattelee että jaaha lapsi on taas mummon kanssa kaupassa vaikka ois todellisuudessa äiti. Ite jo 30.v ja näin on että nuorena kannattaa lapsia hommata jos niitä vaan saa se kun ei ole itsestään selvyys tämäkään. jokanen tyylillään mutta itse ainakin joskus päätin että 25.v jälkeen en enää tee lapsia kun tulee kaiken maailman riskit ja päätös on pitänyt.
- mummoikäisten lapsi
On tosi valitettavaa, jos näytät jo kolmekymppisenä mummoikäiseltä ja jos lapsia hankkiessa pitää miettiä, miltä muiden silmissä näyttää. Omat vanhempani olivat reippaasti kolmikymppisiä minut saadessaan ja olen saanut nauttia aivan erinomaisesta kodista sekä viisaista, elämää nähneistä, aikuisista vanhemmista. Enkä tosiaan koskaan tullut miettineeksi, että ovatpa nuo vanhoja!
- kolmikymppinen äiti
Vai että paniikki jo 23-vuotiaana lapsen hankinnasta! Itse sain stressin samasta aiheesta täytettyäni 30 vuotta. Ja nyt onkin esikoinen ihan pian tulossa. Opiskelin tätä ennen itseni maisteriksi, menin naimisiin ja ehdin saada koulutusta vastaavan, vakinaisen työpaikan ennen lapsen suunnittelua. Elikkä tosi turvalliseen malliin kaikki hoidettu... Joskus kaksikymppisenä halusin kuitenkin elää vielä nuoren ihmisen vapaata elämää, oppia kaikkea uutta ja raskaus olisi tuntunut lähinnä katastrofilta. Mutta en omistanutkaan rivaria ja poikaystävätkin vaihtuivat aika tiuhaan. Kyllä kolmikymppinenkin on ihan tarpeeksi virkeä äiti, tosin vähitellen ja viimeistään neljääkymmentä lähestyessä tietysti kaikki riskit kasvaa ja raskaaksitulokin vaikeutuu.
Mutta jos on kova kiire äidiksi, niin eihän noita kaikkia edellä mainittuja etappeja tarvitse ensin saavuttaa, vaan voi varmasti tehdä toisin ja ihan oikein silti. Mutta jos näitä yhteiskunnallisia aspekteja miettii, niin lapsen ehdoilla opiskelu varmasti tuottaisi ihan uudenlaisia haasteita, mutta näinhän ei vissiin ollutkaan tarkoitus lasta ajoittaa. Sen sijaan tuleva työnantaja varmasti tykkää, jos olet tehnyt ensin lapset ja sitten vasta menet töihin. - Onnellinen isä
Olet kypsä äidiksi vasta sitten kun lopetat laskemisen,että on rivitaloa yms. Sitten kun lapsi on tärkein ja luovut iltariennoista valittamatta ja huomaamatta...Kun olet valmis suojelemaan ja ohjaamaan lastasi elämässä eteenpäin antamalla tilaa hänelle elää omaa elämäänsä...
- uratonnainen
Nythän on niin ettei vauvat tule tilauksesta sillon ku äidille sopii. Sitä ei voi päättää koska vauva tulee, sen vaan voi millon ei tule. Ite sain ekan 20 vuotiaana ja sen jälkeen niitä on tullu 4 lisää, nyt oon 35. Kerkesin kyllä opiskelee valmiix, mut töissä en oo paljoakaan kerenny olee ku oon kokenu tärkeex olla lapsieni kanssa sillon ku ovat olleet pieniä. Nyt mulla vasta alkaa uraputki urkenemaan, ja vielä kerkiän paljon ennen eläkeikää. Elä panikoi, anna elämän kuljettaa. Mieti mikä on sulle elämässä tärkeintä ja unohda liika suunnittelu...
- ensin
Ensin lapset ja sitten opiskelu! Meidän iltatähti-tyttömme syntyi opiskeluiden välissä. Aina ehtii opiskella, mutta äidiksi tulemiselle varattu aika on naisella rajallista ja nuorena ne lapset kannattaa tehdä, että jaksaa kunnolla ne hoitaakin!!
- sinkulle seuraa
tuntuu että kaikki idiootit täällä pastalla tietää asioista..kaikki osaa naida ja tehdä lapsia..ei niin tyhmää olekkaan..
- vauhtihirmu84
hei!
mulla on itellä koht 1v lapsi :) olen itse 23 tai sitten tänään vuonna olen 24. olen opiskellut mutta sitten päätin hankkia lapsen aviomiehen kanssa.joten työt kutsuu sitten kun lapsi on vähän päälle vuos ja päiväkotiin.. silloin kerkee olla töissä ja lapsen kanssa ;) onnea teille - JÄRKI MUKAAN... HEI!!!!
Ehkä laittaisit oman elämäs ekaks kuntoon ja sitten katselette yhdessä sun rakkaas (??????) kanssa tilannetta ihan uudestaan uusin silmin vai haluatko tehdä elämästä nyt molemmille pakkopullaa, joka kestää vain vuoden, HALOO NUIJA???? Kyllä sitä herkku torsoa ehtii myöhemminkin vonkaamaan ihan tosissaan, muussa tapauksessa oot valmis psykiatriseen hoitoon, usko tää kerralla!!!!!
- TaPi
Hei, minä painin saman asian kanssa opiskeluaikoina. Muistan monet kerrat kuin asiaa mietittiin. Teidän "ongelmaan" tiedätte ratkaisun parhaiten te itse, sillä vain te tiedätte, mikä teille on hyvä.
Tässä kuitenkin meidän tarinaamme, jos siitä olis jotain apua suuntaan tai toiseen.
Me siis mietimme lapsia jo opiskeluaikana ja lopulta musta tuntui vahvasti siltä, että haluan valmistua ensin, olla töissä hetken aikaa ja sitten alkaa yrittämään lasta. Täytän tänä vuonna 30v. ja minulla on kohta kaksivuotias ihana tyttö :) Taidan olla sellainen "vanha" äiti, jollaiseksi et halua tulla :) Itse halusin myös nuoreksi äidiksi mutta nyt olen onnellinen, että ehdimme elää mieheni kanssa kahdenkesken monta vuotta. Siitä että tuntee puolisonsa hyvin ja on kasvanut yhteen on paljon apua silloin kun elämä vauvan kanssa on raskasta. Sillä raskaita päiviä ja viikkoja, ehkä kuukausiakin tulee vauvaperheeseen varmasti.
Kun me mieheni kanssa opiskeluaikana mietimme lapsia niin pidin MINULLE järkevänä ratkaisuna opiskelujen suorittamista loppuun ensiksi, sillä opiskelusta lapsen/lastenhoidon ohella ei olisi tullut mitään. Mikäli uskot, että saat opinnot suoritettua lapsenhoidon ohessa niin mun mielestä teidän suunnitelmanne on oikein hyvä! Lapset ovat ihana asia, iloa riittää jokaiselle päivälle ja huolta myös.
Valmistumisen jälkeen sain heti töitä opettajan sijaisena vuoden ajaksi. Tulin raskaaksi 2006 vuoden alussa ja töitä oli siis kesään saakka. Onnekseni sain vakituisen työpaikan kevään aikana ja kun syksyllä aloitin työt, ehdin olla töissä kaksi kuukautta ennen äitiyslomalle jäämistä. Siinä vaiheessa kun aloimme yrittämään lasta en siis tiennyt tulevista töistä mitään. Meille oli silloin tärkeämpää saada lapsi kuin varmuus minun töistäni tulevaisuudessa. Näitä asioita kannattaa toki miettiä, siis sitä mikä on teille ja erityisesti sinulle tärkeää. Lapsen saaminen, raha ja työt, uralla eteneminen? Mä olen ehtinyt olla töissä valmistumisen jälkeen reilun vuoden ja välillä kaipaan sitä ihan kamalasti. Samalla kuitenkin ymmärrän, etten haluaisi menettää tyttöni elämästä hetkeäkään. Töihin paluu ja lasten hoitoon laittaminen ovat usein taloudellisia kysymyksiä ja myös sellaisia, joihin etsitään oikein-väärin vastauksia. Jokainen elää kuitenkin omalla tavallaan eli jos sinä haluat töihin etkä halua jäädä kotiäidiksi niin siihen sinulla on täysi oikeus eikä kukaan tällä palstalla tai kukaan muukaan voi sitä ratkaisua mitenkään halveksia. Sitä sinun ei onneksi tarvitse vielä päättää, sen päätöksen voit tehdä sitten kun vauva on maailmassa ja äitiysloma lopuillaan.
Tyttäreni siis täyttää tänä vuonna kaksi vuotta ja ole ja olemme alkaneet yrittää hänelle pikkusiskoa tai -veljeä. Mikäli meitä onnistaa tulen olemaan kotona vielä monta vuotta ennen töihin paluuta. Kyselit, miten muut yhdistävät uran ja lapset. Mä olen kaikesta kunnianhimostani ja ihanasta työstäni huolimatta laittanut lasten kanssa kotonaolon ykköseksi ja hyväksynyt sen, että tämä päätös tulee vaikuttamaan myöhemmin, esim. eläkkeeseen. Mä uskon, että nämä kotivuodet tulee antamaan mulle paljon enemmän kuin työssäolo.
Tämä oli siis meidän elämää. Laitahan viestiä jos joku jäi mietityttämään. - Kuuden lapsen äiti
Oikea aika vauvan tuloon. Sitäkään asiaa ei pitäisi liikaa järkeillä, esteitä löytyy aina. Meillä on viisi lasta ja kuudes kuoli ennen syntymäänsä. Meidän perheeseen lapset ovat syntyneet omalla ajallaan senkummemmin suunnittelematta. Elämä on hakenut uomansa, vaikka raskaus on usein yllättänytkin. Olemme olleet avioliitossa 30 vuotta ja kaikki lapset ovat meidän yhteisiä.
- Nimetön
Käy opiskelusi loppuu, hanki työtä ja tee uraa, ei tämä paha maailma lapsia kaipaa...elä miehesi kanssa, matkustelkaa ja nauttikaa toisistanne...ei yövalvomisia, tulee vartalon menetystä..mies lähtee nuorempiin ja synnyttämättömiin naisiin kun näkee löyhän ja revityn alapääsi, riippuvat rinnat ja löysän vatsanahkan, se on faktaa...mieti todella tarkoin ennen kun alat millekään lasten teon suhteen...siinä on loppu elämäksi huolta jos lapsen hommaat....Naiseus katoaa samoin seksi elämä...ei jää mitään nautintoja lapsen teon jälkeen....
- neljäs tulossa 26v.
reppanaa, ajattelet aivan oikein ja ajattele vielä näinkin: ura ja koulu ei saa olla ne tärkeimmät jos lapsia haluaa, venytä sitä koulua niin minäkin olen tenhyt ja olen 26v ja odotan jo neljättä, toki on jo yksi ammatti plakkarissa ja toista suoritan, vuosi jää sitä jäljelle kun tämä neljäs syntyy joulukuussa.
koulu voi odottaa lapsi ei. - Oy Suomi Ab
Olen itse 21-vuotias enkä mitenkään pysty kuvittelemaan tilannetta, että hankkisin lapsen nyt saatika vielä sinun iässäsi. Saattaa olla etten koskaan. Mitä enemmän yhteiskuntaa tarkkailen, sitä epätodennäköisemmeltä lapsen hankinta tuntuu. Ainoastaan mikäli minusta todella tuntuisi, että lapsen haluaisin, sen hankkisin, mutta tähänkään ei pelkkä halu riittäisi. Näen, että tiettyjen perusasioiden on oltava kunnossa, jotta lapsenhankintaa kannattaisi harkita.Mielestäni kuitenkaan meidän yhteiskuntamme, Oy Suomi Ab, ei varsinaisesti tue lastenhankintaa, - etenkään nuorena. Äitien ja osittain myös lapsien asema on laissa huonosti turvattu.
Olin vastikään kesätöissä, jossa työkyavereinani oli suuri määrä monilapsisia äitejä, yksinhuoltajaäitejä, eronneita… - kaikki hyvin pienellä palkalla, näin akateemisesta näkökulmasta katsottuna (kuussa netto ehkä 1100). Maksetaanko tästä viiden lapsen ruoka harrastuksista puhumattakaan? Äidit välittivät todella näistä lapsistaan, mutta huoli suiden ruokkimisesta ja töiden riittämisestä oli silti kova. Ja varmasti tiukat olosuhteet heijastuivat myös kotien ilmapiiriin ja lapsiin, - jo pienetkin lapset ymmärtävät monia asioita. Taustasta riippumatta lapset suojelevat vanhempiaan. Köyhyyden jättämät jäljet näkyvät kuitenkin viimeistään myöhemmin elämässä. Mietin monesti, että tulevatko työkaverienie lapset maailmalle lähtiessään saamaan reppuunsa mitään evästä, niin henkistä kuin fyysistä. Kun pelkkä rakkaus ei aina taida riittää. Köyhyyden on todettu jättävän lapsiin jälkensä ja köyhyyden on todettu olevan nykyisellään myös sukupolvelta toiselle siirtyvä ongelma. Talouslehdissä ekonomistit kehottavat suuria ikäluokkia antamaan omaisuutta ennakkoperintönä tai perintönä luopumisena, jotta nuoret saisivat perustan edes siihen ensiasuntoon. En haluaisi nähdä lapseni kituvan ja katkeroituvan sen takia, etten ole hänelle pystynyt perusturvallista huoletonta lapsuutta rakentamaan. Puhumattakaan etten pystyisi häntä mitenkään auttamaan siinä vaiheessa kun pesästä lentämisen aika koittaa.
"Tytöllä kävi hyvä tuuri, kun pääsi rikkaisiin naimisiin." Vitsi vitsinä, leikki leikkinä! Stakesin tutkimuksen mukaan nuorten naisten köyhyys on muita yleisempää. Yli viisikymmentä prosenttia heistä lukeutuu köyhiin. Tämän köyhyyden kuitenkin todetaan olevan väliaikaista, opiskeluihin sijoittuvaa.(Missä opiskelevat miehet?) Kuitenkin tilastoja katsoessa huomaa, että tilanne palaa ennalleen myöhemmässä vaiheessa elämää. Joka kolmas avioliitto Suomessa päättyy eroon. Pääkaupunkiseudulla, jossa asuu myös viidennes Suomen väestöstä, avioeroluku on lähenee 50 prosenttia, eli noin puolet solmituista avioliitoista päättyy eroon. Joka kolmas mies katkaisee yhteyden lapsiinsa avioeron koittaessa. Näihin lukuihin mahtuu ihmisiä kaikista yhteiskuntaluokista ja me kaikki olemme osa tätä tilastollista faktaa, - halusimme tai emme. Avioerolla on huomattavia negatiivisia vaikutuksia niin lasten kuin vanhempienkin, -valitettavan usein äidin - hyvinvointiin ja sosiaaliseen asemaan. Naisen tulotaso ei parane hänen hankkiessaan lapsia, koska jokainen lapsi hidastaa ura- ja samalla myös palkkakehitystä. Suomessa naiselle ei myöskään keräänny eläkettä siitä, että hän jää kotiin hoitamaan lapsia. Näin on laita esimerkiksi Saksassa, jossa naisten kotiinjäämisellä ovat olleet pitkät perinteet. Toisin kun oletetaan, tulevaisuudessa fiksu mies solmii avioehdon, jolloin pesä ei enää menekään puoliksi avioerossa. Pahimmassa tapauksessa naisen kohtalo on siis elää työelämästä syrjäytyneenä, köyhyysrajan alapuolella, pelkän kansaneläkkeen varassa. Ja näin onkin. Toisena merkittävänä köyhyysryhmänä Stakes nostaa esille yli 64-vuotiaat naiset. Suomessa pelkän kansaneläkkeen varassa eläviä naisia on noin 35 000, - miehillä vastaava luku on 4000! Tällaisen tulevaisuudenko pitäisi kiinnostaa...?
Listaa elämän ikävyyksistä voisi jatkaa loputtomiin. Asuntojen hintojen kehitys suhteessa palkkakehitykseen (saako sitä omaa kotia koskaan säästettyä lapsia varten?), viinasta paljon pitävät opiskelijamiehet (tulevat isät?), korotetut päivähoitomaksut, naisten huono sijoittuminen työelämään…
Minä keskityn nyt opiskeluun ja sen jälkeen työpaikan saantiin. Lapsien hankinta tuntuu hyvin pelottavalta vaihtoehdolta, minulla kun ei niille tarjottavaa vielä ole. En tarvitse luksusta, mutta haluan perusturvallisen elämän: palkan jolla tulee toimeen ja josta pystyn säästämään myös eläkevakuutuksen, asunnon vanhuuden turvaksi, kunnon ruuan, vähän teatteria ja elokuvia silloin tällöin, ehkä myös muutama kulttuuriviikonloppu Euroopassa, laatua elämään… Lapsia tulee, jos yhteiskunta muuttuu ja elämäntilanne sen sallii. En koe adoptiotakaan huonona vaihtoehtona, vaan lähinnä nykyiseen rakennemuutokseen kuuluvana lieveilmiönä.
kotisivut.ainaratkaisu.fi/service/xpublisher/files/960.ppt- uratonnainen
suunnilleen tossa iässä mäkin olin nin viisas, etten ole ikinä enää niin viisas ollukaan. Se oli hieno tunne! Mut korjaus kuitenkin, valitettavasti et tienny että eläkettä todellakin kertyy nykyään kotonaoloajaltakin, tosin minua se ei enää hyödytä. Homma muuttui just siinä vaiheessa ku mä palailin töihin..
- Oy Suomi Ab
uratonnainen kirjoitti:
suunnilleen tossa iässä mäkin olin nin viisas, etten ole ikinä enää niin viisas ollukaan. Se oli hieno tunne! Mut korjaus kuitenkin, valitettavasti et tienny että eläkettä todellakin kertyy nykyään kotonaoloajaltakin, tosin minua se ei enää hyödytä. Homma muuttui just siinä vaiheessa ku mä palailin töihin..
Sanotaanko näin, että eivät nuo tutkimukset ole minun laatimiani, joten en yksin ota kaikkea kunniaa tästä `viisaudesta´. En haluaisi, että näissä keskusteluissa mentäisiin ad hominum -väitteisiin, koska asiastahan tässä kuitenkin keskustellaan. Se, että olen 21-vuotias, aikaani seuraava ihminen, ei muuta millään muotoa näitä tilastollisia faktoja, joita en ole itse laskenut.
On totta, että vuodesta 2005 alkaen eläkettä alkoi karttua myös niin opiskelijoille kuin lastaan kotona hoitaville. Mutta jos laskettavan eläkkeen perustana on 500 euroa, sen varaan ei vanhuuttaan kannata laskea. Alunperihän tehdyssä lakialoitteessa ajettiin 1000 euron veron perustetta. Ja tuosta viittauksestani Saksaan; siellä avioerotiltanteessa pariskunnan kerryttämät eläkkeet jaetaan parhaimmassa tapauksessa jopa kokonaan puoliksi aviopuolisoiden kesken. Kuten sanoin, naisen kotiin jäämisellä on Saksassa vahvat perinteet; tosin sielläkin tilanne on muuttumassa.
Sinulla on käynyt tuuri elämässäsi, että vielä 35-vuotiaana olen sijoittunut työelämään mielenkiintoisiin, haastaviin ja hyvin palkattuihin tehtäviin, kun oikein urastakin voidaan puhua. Nyt sinulla on vielä kolmisen kymmentä vuotta aikaa kerryttää ja säästää itsellesi eläkettä, kun lastenhoitoajalta sitä tosiaan ei ole karttunut. Toisaalta onhan sinulla monta lasta, jotka varmasti pitävät sinusta huolen, mikäli ylimääräistä rahaa asuntolainan maksulta vielä omillekin vanhemmille riittää. Mutta onneksi fiksuna ihmisenä olet varmasti niitä lapsilisiä heille sivuun säästänytkin, jotta he elämään pääsevätkin kiinni sitten kun muuttavat pois kotoa.
Its - Oy Suomi Ab
Oy Suomi Ab kirjoitti:
Sanotaanko näin, että eivät nuo tutkimukset ole minun laatimiani, joten en yksin ota kaikkea kunniaa tästä `viisaudesta´. En haluaisi, että näissä keskusteluissa mentäisiin ad hominum -väitteisiin, koska asiastahan tässä kuitenkin keskustellaan. Se, että olen 21-vuotias, aikaani seuraava ihminen, ei muuta millään muotoa näitä tilastollisia faktoja, joita en ole itse laskenut.
On totta, että vuodesta 2005 alkaen eläkettä alkoi karttua myös niin opiskelijoille kuin lastaan kotona hoitaville. Mutta jos laskettavan eläkkeen perustana on 500 euroa, sen varaan ei vanhuuttaan kannata laskea. Alunperihän tehdyssä lakialoitteessa ajettiin 1000 euron veron perustetta. Ja tuosta viittauksestani Saksaan; siellä avioerotiltanteessa pariskunnan kerryttämät eläkkeet jaetaan parhaimmassa tapauksessa jopa kokonaan puoliksi aviopuolisoiden kesken. Kuten sanoin, naisen kotiin jäämisellä on Saksassa vahvat perinteet; tosin sielläkin tilanne on muuttumassa.
Sinulla on käynyt tuuri elämässäsi, että vielä 35-vuotiaana olen sijoittunut työelämään mielenkiintoisiin, haastaviin ja hyvin palkattuihin tehtäviin, kun oikein urastakin voidaan puhua. Nyt sinulla on vielä kolmisen kymmentä vuotta aikaa kerryttää ja säästää itsellesi eläkettä, kun lastenhoitoajalta sitä tosiaan ei ole karttunut. Toisaalta onhan sinulla monta lasta, jotka varmasti pitävät sinusta huolen, mikäli ylimääräistä rahaa asuntolainan maksulta vielä omillekin vanhemmille riittää. Mutta onneksi fiksuna ihmisenä olet varmasti niitä lapsilisiä heille sivuun säästänytkin, jotta he elämään pääsevätkin kiinni sitten kun muuttavat pois kotoa.
ItsItse olen saanut lapsuudesta kohtuullisen perustan ja pidänkin velvollisuutenani, että pystyn takaamaan vastaavan perustan ja elintason myös lapsilleni ja mielellään myös vähän paremman, mikäli yhteiskunnan muuttuvat olosuhteet sitä vaativat syrjäytymisen estämiseksi. Helppoahan tämä ei tule olemaan ja mikäli en tällaista jalustaa saa rakennettua, jätän lapsenteon väliin. En halua lisätä köyhyyskierrettä. Mielestäni jokaisen vanhemman velvollisuus on pyrkiä varmistamaan, että jälkeläiset saavat mahdollisimman vahvan perustan omalle tulevaisuudelleen niin henkisesti kuin materiaalisesti, niin että syrjäytymisvaaraa ei synny. Yhteiskuntaa voidaan lainsäädännöllä parantaa, jotta perustan rakentaminen olisi vanhemmille helppoa. Viime kädessä jokaisen vanhemman on kuitenkin omaa tuntoaan, ei biologisia halujaan, kunnioittaen pohdittava, riittävätkö omat resurssit lasten hankintaan. Lapset eivät ole materiaalisia lahjoja, vaan eläviä ajattelevia ihmisiä.
- Helping hand
Lyhyesti, koska aikani on todella kallista...
Puhu ensin miehesi kanssa onko hän valmis ottamaan vastuuta ja hoitamaan lastasi opiskeluidesu aikana, esiin nousee myös monta tärkeää asiaa; talous, hoitopaikka, molempien tai toisen työmahdollisuus????... Lapsen hoitaminen ei aina ole helppoa se voi myös viedä perheen jos kaikkia asioita yritetään viedä nuorena läpi. Suositeltavin ikä olisi 25-34v. joka on tutkittu jos haluaa saada taspainoisen toimivan perheen. Suosittelen lämpimästi perhe neuvontaa terapiaa mikäli asia ei ratkea.
TÄMÄ ASIA ON NYT VARMASTI PUITU LOPPUUN, TÄMÄN VASTAUKSEN KAUTTA. KIITOS. Täman vastauksen jälkeen tulleet ovat asiantuntemattomia, älä suhtaudu niihin joten älä suhtaudu niinhin vakavasti. Käytä vain oikeaa tietolähdettä. - ja menoksi
Eli tahdon sanoa että niitä lapsia tosiaan saadaan jos saadaan.Jätä siis suunnittelematta ja toivo vaan että tulet raskaaksi! Kaikki ei todellakaan tule ! Eli ihan herran haltuun ja ehkäisy pois vaan.
Kaikkea ehtii tehdä myöhemminkin..myös siis lapsia.Mutta jos jättää Liian myähäiseksi lasten teon,voi niiden lukumäärä jäädä hyvin pieneksi.Totta on myös tuo energia-aspekti,mutta työelämän stressi, ja valvomiset ym tulevat ihmissuhdeongelmat(=seksipulmat ym)väsyttävät äitiä eli naista,vaikka olisi 12-vuotias.
Onnea siis lapsirintamalla teille! - <<<
SIINÄ VÄLISSÄ OLISI HYVÄ TEHDÄ NIITÄ JA ASETTUA ALOILLEEN 29-36 < JA KOKEA SITÄ ENNEN PALJON JA HANKKIA VÄHÄN VARALLISUUTTAKIN < JA ÄIDIN IKÄ SAISI OLLA 28-37
- soppa
Mitä helvettiä sitä mietit ei niitä pakko ole tehdä.Parempi vaan jos et tee,ei joudu lapset ajastasi kilpaileen työn kaa, ja sinäkin saat elää nuoruutta ja hulluutta ihan rauhassa,ei oo kakarat tiellä,koulua ja opiskelua voit jatkaa vaikka kuolemaan asti.Kapakkiinkin voit mennä miten itse haluat ei tarvii piikaa ettiin tai kakaroita yksin jättää.Juopotella voi kotona milloin haluaa,kakarat ei nää.Aikaa jos ei oo, ei kakaroita kannata hankkia kärsimään tähän kylmään maailmaan,mieti tarkkaan ennenkuin jatkat eteen päin.Ei lapset tänne ite halua,me aikuiset ne tehdää mitäään ajattelematta tänne?
- ....AVIOLIITTO
Sun juttujes mukaan haluut sun tulevan EX-miehen pakko avioliittoon, loistavaa perhesuunnittelua tosiaan. Tuon ennusteen mukaan 1-2 vuotta ja fudut kokko jutulle. Eli jos nainen todella haluaa tuhota alkavan pyhän liiton, on alkaa ahdistamaan omaa miestänsä lapsen tekoon, se on samaa kuin uhkailemista. Kaikki miehet ei uskalla sanoa missä on kaapin paikka, aivottomille ajatuksille, herää nyt jo AIVOTON ÄÄLIÖ. Lapsi ei ole hetken viina houreiden ja myöhästyneen lapsuusajan pikaisen hetken kotileikki ajatus. Sulla ei ole vastuuta sen asian kantamiseen eikä tule, vain heittelle jättämiseen - ajatele vielä kerran ja AIKUSTU.
tai syöpää e-pillereistä
- suruna29
Olen kokemuksesta oppinut, että todellakin lapsia saadaan, eikä tehdä! Todellakaan ei voi suunnitella että sillon ja sillon alan niitä vääntämään, koska saamiseen voi mennä vuosia, ja välttämättä niitä ei saa ollenkaan. Mieheni kanssa ollaan "tehty" jo neljä vuotta. Ja ongelma taitaa olla yleisempi kuin tiesinkään...että sillee...Antakaa vaan tulla heti kun on tullakseen ja olkaa onnellisia! Paskapuhetta nää urat, lainat sun muut ensin...
- Nimetön
ehdit kyllä
- Nimetön
ehdit kyllä.
- n29-
Mielipiteeni on että... Koulut kannattaa ensin loppuun kokonaan ja jalka oven väliin työssä. Sitten lapsia. Jos on kovin kiire jatka suunitelmia entiseen malliin, mutta oma etusi menee siinä ... hoida mielummin asiasi ensin eli opsikelu. Varmuuden vuoksi.
Minä en tee lapsia koskaan ei ole edes miestä -paitsi hyväksikäyttävä. Miksi lapsia pitäisi itsellä olla, ja miksi tässä maailmassa. Joskus mies käy lapsesta. Kuka niitä synnytys tuskia kestää myös. - 35v.
Miksi et haluaisi saada lapsia "vasta" kolmivitosena? Ei se mikään maailmanloppu olisi. Ehkä kannattaa ihan pysähtyä miettimään, mitä haluaa elämältä. Työtä vai perhe-elämää vai esim. perhe-elämää osa-aikaista työtä/opiskelua? Kaikkea ei voi saada eikä kannatakaan haluta. Joku osa-alue kärsii aina jos sitä ei tietoisesti ota huomioon.
Niinhän tuo joku ministerikin sanoi että lapsia tulisi hankkia opiskeluaikana. En kehoittas hankkimaan/haluamaan kaikkea eli kokopäiväistä työtä lapsia. Se voi rasittaa liikaa ketä tahansa ja sitten tulee loppuunpalaminen. Voittehan venyttää tosiaan opiskeluja ja yrittää lasta nyt tai etsit sitten valmistuttuasi osa-aikaista työtä ja yritätte sitten lapsia.
Itse olen 35v. ja kun katson taaksepäin, on ihan hyvä etten oo vielä saanu lapsia tähän ikään. Toivoisin saavani niitä vielä tulevaisuudessa, yksikin riittäisi. Nyt alan olla vasta kypsäkään. - 35v,
Piti vielä jatkaa. Kun pisti silmään ku oli oikein isolla kirjoitettu että entäs ne lapset? Kuulostaa jotenkin pahalta ku ihmiset puhuu esim. lapsista just että ne ja ihan kun lapset ois itsestäänselvyys ja pakko saada/hankkia. Tottakai lapset kuuluu jokaisen unelmiin ja toiveisiin, mutta että lapsista puhutaan termillä ne, ihan ku jostain puutarhakalusteista jotka nyt vaan kuuluu olla rivarin takapihalla.
- Haywire
Sisko hyvä,
A)vauvoja ei tehdä, ne saadaan B) Ne on aina kivuliaita saada, työläitä pitää yllä, ja kiittämättömiä kunhan pääsevät tiettyyn ikään, mieti vain omaa teini-ikääsi. =) lol. Itse sain omani, ainokaiseni kun olin hädin tuskin 21. Pellavapää on nyt menossa eskariin ja yksinhuoltajuutta harjotellaan jo toista vuotta peräkkäin. En ole korkeasti koulutettu (ainakaan vielä =) enkä tienaa tilastojen mukaan tarpeeksi pitääkseni yllä tätä kahden hengen yksikköä. Silti, ei meillä ole ollut hätää päivääkään. Ei edes lähellä. Kaikkea on, jopa luksusta ajoittain.
Jos ei nyt ihan sossupohjalta lähde lasta ponnistamaan, ei se erityisempää ajankohtaa tarvitse. Aina on varaa, ei se sen halvemmaksi tule, liksan kasvaessa ne tarpeet vaan kummasti kasvaa ja pienokainen puetaan ennemmin pradaan ku äitiyspakkauksen potkariin. =D Take care darling, ja toivottavasti annat sille vauvakuumeelle vallan ennekuin mahoksi muutut ja katkeroidut iäksi.. - tänne...
...tällaiseen epävakaaseen ja pahaan maailmaan viitsisi hankkia vielä lisää lapsia????
- Femme43
Nämä ovat niitä elämän valintakysymyksiä ja minä valitsin lapsettomuuden. Kaikkea ei voi saada, näin se vain on! Tajusin, että minun elämässäni ei lapsille ole käyttöä ja elämä itsessään on itseisarvo - ei se, että lisääntyy.
- tepsu
Miksi ihmeessä pitäisi olla ura? Itse olen 22vuotias, vm.-86. Valmistuin 3vuoden ammattikoulusta 06- tulin pian raskaaksi, synnytin esikoiseni 5/07, ja toisen lapseni 2viikkoa sitten. Mies opiskelee, itse en ole kerennyt vielä työelämään. Tukien varassa elämme, todella niukasti, mutta olen onnellinen. Koulun penkille voi aina palata, onhan sitä olemassa äitiyslomakin..
- Tyttö1985
...välttämättä tarvitse jokaisen hankkia, mutta itse olen sen suhteen vain aika kunnianhimoinen ja valitsemani ala aivan suunnattomasti kiinnostaa. Lapsienko takia pitäisi jättää asiat, jotka kiinnostaa ja jäädä kotiin? En taitaisi siten olla kovinkaan onnellinen äiti...
- 35v.
Tyttö1985 kirjoitti:
...välttämättä tarvitse jokaisen hankkia, mutta itse olen sen suhteen vain aika kunnianhimoinen ja valitsemani ala aivan suunnattomasti kiinnostaa. Lapsienko takia pitäisi jättää asiat, jotka kiinnostaa ja jäädä kotiin? En taitaisi siten olla kovinkaan onnellinen äiti...
Niinhän siinä voisi käydä että et ehkä olisikaan maailman onnellisin äiti... Koska kuulostaa tuon viimeisimmän kommenttisi perusteella että pidät jo itsekin lapsia uran esteenä...
Ehkä oon vanhanaikainen tai muuten outo mut en oo koskaan jaksanu käsittää miksi naiset haluaa kaiken, sekä uran että lapset. Kun niin paljon saa lukea nykyään lehdistä miten jotkut julkkisäidit tai -isät kertoo että "kadun sitä että tein niin paljon töitä kun lapset olivat pieniä". Kuka käskee naisia olemaan niin täydellisiä ja tehokkaita että heillä pitää olla sekä loistava ura että perhe? Ei varmaan kukaan muu paitsi nainen itse. Ymmärrän totta kai että äidinkin täytyy jossain vaiheessa palata työelämään jo elannonkin takia jos mielii saada vähän enemmän rahaa ja muutenkin mutta niin se vaan on mun mielestä että jompikumpi osa-alue uranaisen elämässä kärsii oleellisesti ja usein se on juuri se perhe ja lapset. Koska vanhemmat eivät voi mielestäni olla koskaan liikaa läsnä lapselle.
- Kuumeileva
Aika samassa veneessä täällä. Olen 23-vuotias, pian 24-vuotias, opinnot loppusuoralla, vauvakuume vaivannut jo muutaman vuoden. Puoliso on yli kolmekymppinen, ja hänkin alkaisi olla kypsä lapselle. Ensin ajateltiin, että opinnot loppusuoralle ja sitten mut sitten ajattelin, että koulusta ei voi olla poissa kuin tyyliin sen lukukauden, eikä missään ole sanottu että raaskisin laittaa 9-kuisen hoitoon! Eli koulu ensin, että voi pitää hoitovapaata. Sitten tajusin, että jos ihan suoraan koulusta jään äitiyslomalle, on liian suuri kynnys lähteä töihin 2-3 vuoden kotonaolon jälkeen! Eli töissäkin pitäisi ehtiä olla edes hetki (ja se tekee äippärahallekin hyvää). Joten nyt strategia on se, että koska viimeinen vuosi opintoja on käytännössä kokonaan harjoittelua, niin kunhan opinnot loppuu niin niihin aikoihin ehkäisy jää. Toki voi olla, että raskausaikani on sellainen että en voikaan olla 6-7kk töissä (esim. pahoinvointi, ennenaik. supistukset tms.), ja hyvin todennäköistä on että en tulekaan raskaaksi heti joten ehdinkin olla töissä ehkä pidempään, eli vaikka tämä on suunniteltu niin ei missään ole sanottu että se niin menisi :)
Oma straegiani siis: ensin koulu, maistiainen työelämää, äippäloma hoitovapaa ja sitten töihin. Alani on onneksi sellainen, että voin tehdä satunnaista keikkaa säilyttääkseni edes jonkinlaista tuntumaa työelämään jos olen pidempään poissa, ja toisaalta työllistymisnäkymät ovat hyvät.
Mutta ei ole ollut yksinkertainen yhtälö. En ole niitä sissejä jotka opiskelisivat pienen lapsen kanssa, ja toisaalta jännitän muutenkin epänormaalin paljon uutta työpaikkaa, puhumattakaan mitä se on sitten äippäloman/hoitovapaan jälkeen... mutta nyt ei enää sydän anna periksi lykätä, vaikka järki käskisi odottaa vielä pari vuotta! - vauvan hankinnasta:
"Kun aikansa liottaa aivojaan viinassa, johan siinä geenivirhekin syntyy ja periyttää pahapäisyyden seuraavalle sukupolvelle. Naiset voivat aiheuttaa jo syntymättömälle sikiölle pahoja kehitysvaurioita ryypätessään odotusaikana, eikä tepsivää hoitoa saada järjestymään, sillä äidin yksilön oikeudet menevät lapsen oikeuksien edelle. Jos ei inhimillistä mittaamatonta kärsimystä tai suunnatonta vääryyttä lasta kohtaan tunnusteta, yhteiskunnan pitäisi edes säästöjen nimissä pakkohoitaa nämä äidit. Odotusajan hoito ei maksa niin paljon kuin elinikäinen vammaisuus.
Geenivirheeseen on varmaan paljon tänäkin jouluna vedottu, kun poliisit selvittelevät näitä kolmiodraamoja "mies, nainen ja viina." Surullisinta on, jos lapset joutuvat katselemaan tätä ja lukemaan lehdistä, että heille periytyy sama geenivirhe. Tutkimuksissa on tietysti perääkin ja johan sen voi havainnoidakin, mutta mikähän geenivirhe aiheuttaa vaikkapa kunniamurhat ja terrorismin. Nehän liitetään uskontoihin, joissa alkoholilla ei ainakaan pitäisi olla mitään sijaa.
Suomensukuiset kansat vaelsivat tänne pohjan perille varmaankin siksi, että täällä oli hyvä harjoittaa heidän Uralin tundralla ja taigalla oppimiaan luontaisia elinkeinoja : metsästystä ja kalastusta. Tarvittiin isot "läänit" niitä varten, asutus oli harvaa ja naapuri, sekä etenkin toinen heimo koettiin uhkaksi. Ei siinä iloinen yhteisöllisyys päässyt kehittymään. Olutta opittiin panemaan, korpikuusen kyyneliä tiputtamaan ja viina oli vaurauden merkki : jäi ylimääräistä viljaa." - Elävä kivi
Ensimmäiset lopun merkit
3 Kun Jeesus sitten istui Öljymäellä temppeliä vastapäätä, kyselivät Pietari, Jaakob, Johannes ja Andreas, jotka olivat hänen kanssaan: [Matt. 24:3-14; Luuk. 21:7-19 : Mark. 1:29]
4 "Milloin se kaikki tapahtuu? Kerro meille, mikä on merkkinä siitä, että sen toteutuminen on lähellä."
5 Jeesus alkoi puhua heille: "Varokaa, ettei kukaan johda teitä harhaan. [Jer. 29:8; Ef. 5:6; Kol. 2:8; 2. Tess. 2:3; 1. Joh. 4:1]
6 Monet tulevat esiintymään minun nimelläni. He sanovat: 'Minä se olen', ja eksyttävät monia.
7 Kun kuulette taistelun ääniä ja sanomia sodista, älkää pelästykö. Niin täytyy käydä, mutta se ei vielä merkitse loppua.
8 Kansa nousee kansaa vastaan ja valtakunta valtakuntaa vastaan, joka puolella on maanjäristyksiä ja tulee nälänhätä. Tämä on synnytystuskien alkua. [2. Aik. 15:6; Jes. 19:2]
Tätä tapahtuu jo nyt. - dertafrt5
www.millybride.co.uk offer 2012 Wedding Dresses, Bridesmaid Dresses, Evening Dresses ,2012 Prom Dresses ,Flower Girl Dresses And Mother Of The Bridal Dresses.
www.millybride.co.uk girl's love 2012 spring wedding dresses at
www.millybride.co.uk offer 2012 Wedding Dresses, Bridesmaid Dresses, Evening Dresses ,2012 Prom Dresses ,Flower Girl Dresses And Mother Of The Bridal Dresses.
www.millybride.co.uk
Ketjusta on poistettu 5 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Nurmossa kuoli 2 Lasta..
Autokolarissa. Näin kertovat iltapäivälehdet juuri nyt. 22.11. Ja aina ennen Joulua näitä tulee. . .995305Maisa on SALAKUVATTU huumepoliisinsa kanssa!
https://www.seiska.fi/vain-seiskassa/ensimmainen-yhteiskuva-maisa-torpan-ja-poliisikullan-lahiorakkaus-roihuaa/15256631453573Vanhalle ukon rähjälle
Satutit mua niin paljon kun erottiin. Oletko todella niin itsekäs että kuvittelet että huolisin sut kaiken tapahtuneen503205Mikko Koivu yrittää pestä mustan valkoiseksi
Ilmeisesti huomannut, että Helenan tukijoukot kasvaa kasvamistaan. Riistakamera paljasti hiljattain kylmän totuuden Mi4432496Purra hermostui A-studiossa
Purra huusi ja tärisi A-studiossa 21.11.-24. Ei kykene asialliseen keskusteluun.2521537Ensitreffit Hai rehellisenä - Tämä intiimiyden muoto puuttui suhteesta Annan kanssa: "Meillä ei..."
Hai ja Anna eivät jatkaneet avioliittoaan Ensitreffit-sarjassa. Olisiko mielestäsi tällä parilla ollut mahdollisuus aito121291- 851289
- 771238
Joel Harkimo seuraa Martina Aitolehden jalanjälkiä!
Oho, aikamoinen yllätys, että Joel Jolle Harkimo on lähtenyt Iholla-ohjelmaan. Tässähän hän seuraa mm. Martina Aitolehde321213Miksi pankkitunnuksilla kaikkialle
Miksi rahaliikenteen palveluiden tunnukset vaaditaan miltei kaikkeen yleiseen asiointiin Suomessa? Kenen etu on se, että1381139