Metakognitiivisilla taidoilla tarkoitetaan "oppimaan oppimista", taito joka kehittyy ihmisillä iän ja kokemuksen myötä (jotain hyvää sentään!). Toisin sanoen, ikääntyessään ihminen oppii tunnistamaan tapansa oppia uusia asioita ja oppii myös hyödyntämään tätä oppimaansa.
Tapa hyödyntää aistien välittämää informaatiota on myös opittua. Kyse on tulkinnasta. Metakognitiolla tarkoitetaan tässä tapauksessa sitä, että ihminen on oikeasti tietoinen tästä prosessista. Ja "olla tietoinen/tiedostaminen" ja "tietäminen" ovat tässä tapauksessa todellakin eri asioita.
Emme ole koskaan täysin tietoisia ympäristöstämme. Aivoille moinen datapaketti olisi aivan liian suuri käsiteltäväksi. Tästä syystä mieli valikoi, osin tiedostamatta, sen mitä havaitsemme ja tulkitsemme. Tiedämme, ettemme haista kuten koira, emme tunne kuten kala tai käärme, emme kuule ultraääniä. Sen mitä emme kuitenkaan välttämättä edes tiedä ja vielä vähemmän tiedosta on "tietoisuuden suodattimet", mielen tapa valikoida myös sitä informaatiota, joka on aistiemme ulottuvilla.
Tämä koulualustus oli johdatus aiheeseen "tiedostaminen ja havaitsemisen uudelleen oppiminen". Tätäkin voi opetella ja lopputuloksena ihminen oppii havainnoimaan ympäristöään eri tavoin ja rakentamaan tulkintansa uudelleen. Tämä kaikki vaatii kuitenkin niitä alussa mainittuja metakognitiivisia taitoja.
Ja mitä tällä kaikella on noituuden kanssa tekemistä? Paljonkin.
Carlos Castanedan teoksissa intiaaninoita Don Juan Matus näki suunnattomat määrät vaivaa opettaakseen CC:tä havaitsemaan ja tulkitsemaan ympäristöään uudella tavalla. Joskus ainoa mikä tehosi oli tutustuttaa Castaneda "Mescalitoon". Nämä kirjasarjan ensimmäisten teosten harjoitukset ovatkin sitä mielenkiintoisinta antia, joka koukuttaa lukemaan lisää - siksi, koska ne toimivat.
Asiaan vihkiytymättömälle esimerkiksi orkesteriteos avautuu sävelmassana, joka herättää tunteita ja tuntemuksia, mutta biisin analysointi jää jonnekin omien emootioiden kuvauksen tasolle. Hieman musiikkia itsekin soitellut kykenee jo seuraamaan eri instrumenttien sävelkulkuja ja analysoimaan biisin rakennetta, klangia, vertaamaan tulkintoja. Kun asiaan perehtyy tarpeeksi pitkälle kuulija kykenee kaiken tämän lisäksi myös introspektiivisesti analysoimaan omia tunteitaan suhteessa musiikkiin, reflektoimaan; analysoimaan että "miten" ja "miksi". Samat aistimukset avautuvat näin aivan eri tavoin riippuen siitä, miten tietoisesti kuulija kykenee havaintojaan tekemään.
Tehdään kokeita
Don Juan Matus opetti Castanedalle mm. intiaanien tavan "katsoa äärettömään", jolloin näkökenttä laajeni lähes 180 asteeseen. Mielenkiintoista tässä on, että näin silmät aistivat ainoastaan liikkeen, mutta eivät yksityiskohtia. Tapa, jolla mm. matelijat hahmottavat ympäristöään.
Visuaalisesti emme näe jatkuvaa informaatiovirtaa samassa kuvakoossa, vaan visuaalinen hahmottaminen muodostuu silmänräpäyksista ja äärettömän nopeista silmänliikkeistä ja tarkennuksista, jolloin jatkuvasti "leikkaamme" ympäristöä hahmottavista "laajakulmakuvista" aisti-informaatiota tarkentaviin lähikuviin. Myös unet ja muistot muotoutuvat tällä tavoin, eikä ole sattumaa, että myös elokuvallinen kerronta perustuu leikkaukseen. Elokuvallisuus pohjautuu tapaan, jolla mieli käsittelee informaatiota - ei vallitsevan todellisuuden jäljittelyyn. Elokuvassa ei ole kyse köyhästä virtuaalitodellisuussovellutuksesta, vaan mielen rekonstruktiosta.
Entä sitten äänet, äänimaailma? Aivot rekisteröivät ainoastaan sellaiset ääniaistimukset havainnoiksi, joilla on jonkinlaista tietoista tai tiedostamatonta merkitystä kuulijalle. Kyse on siis motivaatiosta, sangen subjektiivisesta asiasta.
Yksinkertaisen kokeen avulla voi selvittää, miten subjektiivisia omat ääniaistimukset ovatkaan: kävele kaksi minuuttia kaupungilla ja nauhoita samalla vaikka videokameralla koko matkasi. Kävelyn päätteeksi kirjoita ylös kaikki ääniaistimukset, jotka kuulit. Tämän jälkeen kuuntele silmät kiinni nauhoituksesi. Tuntuu kuin nauhoitetun matkan olisi tehnyt joku täysin eri henkilö! Mikrofoni ja tallennuslaite kun eivät valikoi kuulemaansa.
Samaan aikaan kun mieli tekee havaintovalintojaan varsin subjektiivisista lähtökohdista olevin motiivein, havaintojen tulkintaa sekoittavat havaitsijan emootiot ja ennenkaikkea sisäinen puhe. Ssäinen puhe voi olla myös ns. korvamato, eli mielen blokkaama typerä biisinrenkutus, josta ei pääse millään eroon.
Kannattaa muistaa, että mieltään voi myös harjaannuttaa ja aistihavaintojaan kouluttaa. Pienellä opiskelulla maailma avautuu ihan uudella tavalla. Eikä siihen tarvita edes pään sekoittamista hallusinogeenein.
PS.
Miten tietoinen olet havaintojen tekemisestä unissasi ja muistissasi?
Koe:
Kuvittele mielessäsi (luo kuva tilanteesta), että käyt jääkaapillasi ja otat sieltä purkin maitoa.
Näitkö kuvitelmassasi itsesi ulkopuolisen silmin vai näkyikö kuva ikäänkuin "subjektiivisena kamerana" omin silmin nähtynä? Voitko selittää miksi näin on?
Mieli, havainto ja metakognitio
23
1257
Vastaukset
- cybo-ceronimo-cabriel-61
//Metakognitiivisilla taidoilla tarkoitetaan "oppimaan oppimista", taito joka kehittyy ihmisillä iän ja kokemuksen myötä (jotain hyvää sentään!). Toisin sanoen, ikääntyessään ihminen oppii tunnistamaan tapansa oppia uusia asioita ja oppii myös hyödyntämään tätä oppimaansa.//
- Vanhuus ja viisaus
//Tapa hyödyntää aistien välittämää informaatiota on myös opittua. Kyse on tulkinnasta. Metakognitiolla tarkoitetaan tässä tapauksessa sitä, että ihminen on oikeasti tietoinen tästä prosessista. Ja "olla tietoinen/tiedostaminen" ja "tietäminen" ovat tässä tapauksessa todellakin eri asioita.//
- Gramma kokemusta vastaa tonnia kirja-viisautta.
//Emme ole koskaan täysin tietoisia ympäristöstämme. Aivoille moinen datapaketti olisi aivan liian suuri käsiteltäväksi. Tästä syystä mieli valikoi, osin tiedostamatta, sen mitä havaitsemme ja tulkitsemme. Tiedämme, ettemme haista kuten koira,//
- Olen susi, haistan naaraan, haistan uhan ja toimin vaistoisesti.
//emme tunne kuten kala tai käärme, emme kuule ultraääniä. Sen mitä emme kuitenkaan välttämättä edes tiedä ja vielä vähemmän tiedosta on "tietoisuuden suodattimet", mielen tapa valikoida myös sitä informaatiota, joka on aistiemme ulottuvilla.//
- Siksi "kuole" turhuudelle, tuhoa "sielusi" niin löydät sen ja sielusi kautta kaiken kadonneen.
//Tämä koulualustus oli johdatus aiheeseen "tiedostaminen ja havaitsemisen uudelleen oppiminen". Tätäkin voi opetella ja lopputuloksena ihminen oppii havainnoimaan ympäristöään eri tavoin ja rakentamaan tulkintansa uudelleen. Tämä kaikki vaatii kuitenkin niitä alussa mainittuja metakognitiivisia taitoja.//
- Elä ----------------->selitä
//Ja mitä tällä kaikella on noituuden kanssa tekemistä? Paljonkin.//
- Yhtä paljon kuin omenalla ja kuulla.
//Carlos Castanedan teoksissa intiaaninoita Don Juan Matus näki suunnattomat määrät vaivaa opettaakseen CC:tä havaitsemaan ja tulkitsemaan ympäristöään uudella tavalla. Joskus ainoa mikä tehosi oli tutustuttaa Castaneda "Mescalitoon". Nämä kirjasarjan ensimmäisten teosten harjoitukset ovatkin sitä mielenkiintoisinta antia, joka koukuttaa lukemaan lisää - siksi, koska ne toimivat.//
- Koko kirja-sarja on vertaus-kuvaa, Itsen löytämisen kuvaamista materiassa.
//Asiaan vihkiytymättömälle esimerkiksi orkesteriteos avautuu sävelmassana, joka herättää tunteita ja tuntemuksia, mutta biisin analysointi jää jonnekin omien emootioiden kuvauksen tasolle. Hieman musiikkia itsekin soitellut kykenee jo seuraamaan eri instrumenttien sävelkulkuja ja analysoimaan biisin rakennetta, klangia, vertaamaan tulkintoja. Kun asiaan perehtyy tarpeeksi pitkälle kuulija kykenee kaiken tämän lisäksi myös introspektiivisesti analysoimaan omia tunteitaan suhteessa musiikkiin, reflektoimaan; analysoimaan että "miten" ja "miksi". Samat aistimukset avautuvat näin aivan eri tavoin riippuen siitä, miten tietoisesti kuulija kykenee havaintojaan tekemään.//
- Analysoinnin siirtyminen liiaksi tekniikan ja matematiikan vietäväksi, loppuu kokonais-kuvan hahmottamisen mahdollisuus, samoin jos ollaan vain intuiton varassa.
//Don Juan Matus opetti Castanedalle mm. intiaanien tavan "katsoa äärettömään", jolloin näkökenttä laajeni lähes 180 asteeseen. Mielenkiintoista tässä on, että näin silmät aistivat ainoastaan liikkeen, mutta eivät yksityiskohtia. Tapa, jolla mm. matelijat hahmottavat ympäristöään.
Visuaalisesti emme näe jatkuvaa informaatiovirtaa samassa kuvakoossa, vaan visuaalinen hahmottaminen muodostuu silmänräpäyksista ja äärettömän nopeista silmänliikkeistä ja tarkennuksista, jolloin jatkuvasti "leikkaamme" ympäristöä hahmottavista "laajakulmakuvista" aisti-informaatiota tarkentaviin lähikuviin. Myös unet ja muistot muotoutuvat tällä tavoin, eikä ole sattumaa, että myös elokuvallinen kerronta perustuu leikkaukseen. Elokuvallisuus pohjautuu tapaan, jolla mieli käsittelee informaatiota - ei vallitsevan todellisuuden jäljittelyyn. Elokuvassa ei ole kyse köyhästä virtuaalitodellisuussovellutuksesta, vaan mielen rekonstruktiosta.
Entä sitten äänet, äänimaailma? Aivot rekisteröivät ainoastaan sellaiset ääniaistimukset havainnoiksi, joilla on jonkinlaista tietoista tai tiedostamatonta merkitystä kuulijalle. Kyse on siis motivaatiosta, sangen subjektiivisesta asiasta.
Yksinkertaisen kokeen avulla voi selvittää, miten subjektiivisia omat ääniaistimukset ovatkaan: kävele kaksi minuuttia kaupungilla ja nauhoita samalla vaikka videokameralla koko matkasi. Kävelyn päätteeksi kirjoita ylös kaikki ääniaistimukset, jotka kuulit. Tämän jälkeen kuuntele silmät kiinni nauhoituksesi. Tuntuu kuin nauhoitetun matkan olisi tehnyt joku täysin eri henkilö! Mikrofoni ja tallennuslaite kun eivät valikoi kuulemaansa.
Samaan aikaan kun mieli tekee havaintovalintojaan varsin subjektiivisista lähtökohdista olevin motiivein, havaintojen tulkintaa sekoittavat havaitsijan emootiot ja ennenkaikkea sisäinen puhe. Ssäinen puhe voi olla myös ns. korvamato, eli mielen blokkaama typerä biisinrenkutus, josta ei pääse millään eroon.
Kannattaa muistaa, että mieltään voi myös harjaannuttaa ja aistihavaintojaan kouluttaa. Pienellä opiskelulla maailma avautuu ihan uudella tavalla. Eikä siihen tarvita edes pään sekoittamista hallusinogeenein.//
- Tässä on se ongelma, että kiinnittämällä huomion--> huomion keskittämiseen, huomio keskittyy keskittymiseen ja aistiminen unohtuu.
//Miten tietoinen olet havaintojen tekemisestä unissasi ja muistissasi?//
- En ole ajatellut asiaa
//Kuvittele mielessäsi (luo kuva tilanteesta), että käyt jääkaapillasi ja otat sieltä purkin maitoa.
Näitkö kuvitelmassasi itsesi ulkopuolisen silmin vai näkyikö kuva ikäänkuin "subjektiivisena kamerana" omin silmin nähtynä? Voitko selittää miksi näin on?//
- Näin itseni maito-purkkina,maito-virtana nieluun,lehmänä,puoliksi sulaneena liha-palana joka odottaa vatsassa ja lisäksi pieruna, joka maidosta kertyy muiden "kaveriensa" kanssa happo-liemessä.
Mitä tästä opin, en mitään.
ps. meillä taitaa olla yhteisiä tuttuja, jos olet Helsingin seudulta.- Saag Paneer
Jatka samaan malliin.
- cybo-ceronimo-cabriel-61
Saag Paneer kirjoitti:
Jatka samaan malliin.
Eikö sulla ole muuta kommentoitavaa sitä kaipaavalle?
- Saag Paneer
cybo-ceronimo-cabriel-61 kirjoitti:
Eikö sulla ole muuta kommentoitavaa sitä kaipaavalle?
>>Eikö sulla ole muuta kommentoitavaa sitä kaipaavalle?
- cybo-ceronimo-cabriel-61
Saag Paneer kirjoitti:
>>Eikö sulla ole muuta kommentoitavaa sitä kaipaavalle?
Höpö-löpö sulle mies.
- Qad
>Kuvittele mielessäsi (luo kuva tilanteesta), että käyt jääkaapillasi ja otat sieltä purkin maitoa.
Näitkö kuvitelmassasi itsesi ulkopuolisen silmin vai näkyikö kuva ikäänkuin "subjektiivisena kamerana" omin silmin nähtynä? Voitko selittää miksi näin on?
- Kun luin koko tekstin sulkeissa olevaa kohtaa myöten, näin itseni ulkopuolelta katsoen. Kun keskityin tekstiin ja jätin sulkeissa olevan lauseen pois, näin sen mitä näkisin omien silmieni takaa katsoen.
Ei tosin erityisen tarkka kuva kummallakaan kerralla, joten itseeni kohdistuvat visualisoinnit eivät näemmä onnistu niin hyvin kuin jotkut muut. Voin esim. rekonstruoida asunnot joissa olen asunut melkoisen tarkkaan. Tosin elämäni ensimmäisestä kodista yksi nurkka on jo muuttunut epäselväksi, asia pitänee korjata esim. valokuvien avulla.
Visualisointia pidän erittäin tärkeänä kykynä, koska sen avulla voi terävöittää mieltä enemmän melkein konkreettis-materiaaliseksi välineeksi sen sijaan että se olisi vain hyllyvä suo jossa makaa jos vaikka mitä reliikkejä mätänemässä.
Kun kaikista totaalisin visualisointi eli _näkeminen_ luonnistuu, voi melkein tuntua siltä kuin pään sisältä lähtisi suora linja hivenen yläviistoon ja tuon viivan toisessa päässä projisoituu nähtävä näky, olivat silmät sitten auki tai kiinni. Nämä tapahtumat ovat itselleni spontaaneja (ja vähentyneet iän varrella ja sekös v-tuttaa), mutta oletan että otollisemmat olosuhteet niille muodostuu kun tietoinen visualisointi, vaikkapa jonkinlaisen geometrisen kappaleen pyörittely päänsä sisällä, onnistuu helposti. Tarvitaan siis suomalaisittain sanoen kuvittelukykyä, mielikuvitusta. On pakko olla elastinen mieli joka kykenee ajattelemaan muuta kuin jotain "tosielämää" josta suomalaisjunttilaisesta tukkimetsäläisyydestä orkkunsa saavat hankkivat kiksinsä. En väheksy sitä kamaa, mutta kuitenkin... Ei nappaa. (Vai väheksynkö? No, olenhan itsekin naurun aihe SciFi-fanituksineni. Tai pahimmalta röhönaurulta minut tietenkin pelastaa se etten ole mies enkä neitsyt.)- Filia Ferus...
on valikoiva?
Jos menen jääkaapille hakemaan maitoa, saatan nähdä itseni ulkopuolisen silmin.
Mutta jos olen mielikuvissa miehen kanssa, näen kyllä itseni siinä tilanteessa vähän toisella tapaan. Samoin jos haaveilen riippuliidosta tai muusta vastaavasta.
Mieli on valikoiva. Asia ei ole niin tärkeä (maitopurkin hakeminen) kuin esim. joku mieluinen juttu, rakastelu tai riippuliito.
Kaikki on suhteellista ja yksoikoista sääntöä ei mielellä ole. - Saag Paneer
>>- Kun luin koko tekstin sulkeissa olevaa kohtaa myöten, näin itseni ulkopuolelta katsoen. Kun keskityin tekstiin ja jätin sulkeissa olevan lauseen pois, näin sen mitä näkisin omien silmieni takaa katsoen.
- Qad
Saag Paneer kirjoitti:
>>- Kun luin koko tekstin sulkeissa olevaa kohtaa myöten, näin itseni ulkopuolelta katsoen. Kun keskityin tekstiin ja jätin sulkeissa olevan lauseen pois, näin sen mitä näkisin omien silmieni takaa katsoen.
Olen tosiaan aika huono visualisoimaan omaa itseäni, joten en pysty näkemään kokonaista liikesarjaa. Ainoastaan sellainen vilahdus jossa olen juuri jääkaapilla käsi ovessa kiinni. Näen itseni kulmittain itseni takaa vähän kuin seisoisin siinä vieressä, mutta jos yrittäisin kääntää itseni suoraan lärvi vasten lärviä, niin se menee vaikeaksi. Lähinnä tämä vilahdus on kai tosiaan valokuvista apinoitu epämääräinen massa hiuksiani ja vaatteisiin verhottua kehoani. (Ei meidän jääkaapille kyllä alasti mentäisikään kun se on aivan ikkunan vieressä.) Tärähtänyt epäselvä valokuva olisi ehkä paras verrokki. Kaiken kaikkiaan tämä on siis valo- ja peilikuviin perustuvaa kuvittelua.
***
Unissani olen toisinaan mies, mutta sitä ei esitellä mitenkään konkreettisesti elimin sun muin härpäkkein, läsnä on vain se tietoisuus että mies ollaan. Yleensä noihin uniin liittyy jonkinlainen dekkaritouhu tai vaikka Fox Mulder Salaisista kansioista, eli ilmeisesti mieleni yhdistää tutkimisen enemmän miehenä olemiseen. Sekä miehenä että naisena olen aina kehoni sisällä katselemassa maailmaa siten kuin katselen normaalistikin päivän aikana.
Mutta on myös sellaisia unia joita katson kuin elokuvaa tv:stä. Joskus kommentoin näkemääni jollekulle, esim. miehelleni. Toisinaan katsottuani tarinaa loikkaan johonkin hahmoon sisälle ja saatan vielä jatkaa matkaa hahmosta toiseen.
Ollessani itse joku fyysinen keho on sikäli sivuseikka että sekä itseni että muiden ihmisten kehoihin minun on vaikea saada unissa aikaiseksi mitään ulokkeita kuten genitaaleja, pujopartaa tms.
Tietoiset unet koen nimenomaan näköaistin terävöitymisenä, tavallisissa unissa läsnäolevat kohteet ja ihmiset ikäänkuin konkretisoituvat vähän kuin likinäköinen laittaisi lasit päähän. Itseasiassa olen useissa tietoisissa unissa alkanut terästää näköäni tekemällä kaikenlaisia temppuja, esim. asettamalla sormet "kiikariksi" silmien eteen (pantomiimia ikäänkuin). Joskus kuva häipyy täysin ja jää vain mustaa, jossa pystyn olemaan tietoinen vain hetken ilman että nukahdan tavalliseen uneen tai herään kokonaan. Tietoisissa unissa on joskus sellaisia elementtejä joita ei ole ikinä tavallisissa unissa, ja jos tavallisiin uniin tulee jotain todella merkillistä, siitä on periaatteessa helppo ponnistaa tietoiseen uneen jos se vain valkenee minulle, viime aikoina olen monta kertaa valinnut olla tulematta tietoiseksi koska minua alkaa unessa tympäistä se että sitä katseltavaa kamaa on aina niin helvetisti ja sitten se "pitää" kaikki muistaa ja kirjoittaa ylös kun herään.
***
>Kuvitelmia ja hallusinaatioita ei siis pitäisi missään tapauksessa sekoittaa keskenään, koska ne ovat myös havaintopsykologisesti täysin eri asioita.
Nimenomaan. Kuvittelu itselläni on aktiivista asioiden pyörittelyä, kun taas hallut tulevat silloin kun niitä huvittaa tulla ja minä vain passiivisesti todistan niitä. Toki otolliset olosuhteet pitää olla, mutta onnistun todella harvoin niitä itse vartavasten luomaan.
Hallu on huono sana, mutta jos puhuu visioista, se helposti sotkee asioita koska visualisointi on taas aivan eri juttu kuin tuo kuva mikä muodostuu päässä ja projisoituu ikäänkuin tiettyyn pisteeseen kasvojen edessä yläviistoon ja näkyy niin silmät auki kuin kiinnikin. Kummitukset sitten taas ilmeisesti eivät näy jos laittaa silmät kiinni (en ole ollut siinä tilanteessa että olisin voinut kokeilla)? Tietääköhän joku muu siitä...
***
Jaa-a noiden äänien kanssa, mutta äkkiseltään sanoisin että äänet päässäni kuvittelen aivojen keskipisteessä. (Kuvittelen? Eiväthän ne ole kuvia.)
- kirjis
Luin kesälukemisena käteen sattuneen Matti Bergrströmin kirjan "Vihreä teoria", joka on maagisempi kirja kuin yksikään taannoisessa kirjasuositusluetteloissa, joissa Rev päätyi - erheellisesti - suosittelemaan maailmankuvan avaamista lukemalla englanninkielistä magiikkaa käsittelevää kirjallisuutta. Siitä tuli mieleen Eppujen vanha biisi skiense fiktion, jossa nörttikertoja kertoo lukevansa skiense fiktionia enklanniksi. Piin töör dan tät ja nolottaa edelleen.
Vihreä teoria ei väitä mitään magiasta metamagiana vaan on sitä itseään, matkakertomus aivojen sisäiseen maailmaan, jossa seilataan jokea(!) pitkin ja käydään sen seitsemässä välisyyden maassa, magian maa mukaanlukien. Aivotutkija nuoren matemaatikkoystävänsä (joka puhuu Gödelistä!) kanssa tekee myös uuden Diilin Idän Vuorien takaa löytyvien Jumalten kanssa, väistämättä maagis-perustavaa vastuutaan kaikesta, että maailmankuvamme on vallankumouksellisesti perustuva makroskooppisen (/holonomisen kokonoaisuuden) sielun ja sen "aineellisten" osien dialektiikkaan - anteeksi kömpelö ilmaukseni, joka ei tee oikeutta kirjalle.
En paljasta matkakertomuksesta enempää, paitsi että käydään siellä myös valaistumassa ja palataan kiepin kautta lähtökohtaan.
Nyt luen Hofstadterin kirjaa Gödel, Escher ja Bach enklanniksi, sitä kun ei ole suomennettu, ymmärtääkseni Gödelin todistuksen ja sen implikaatiot entistäkin syvällisemmin.
Suosittelen myös kelle tahansa oman arvonsa tuntevalle maagikolle tutustumista kategoriateoriaan ja sen rinnalla syntyneeseen toposteoriaan, joista on tullut jälkigödeliläisen matematiikan perusta.
***
Nuniin, miten tämä voisi liittyä Saagin havaintoteoriaan? Luonnolliset luvut ja niiden ominaisuudet - mielenkiintoisimmalla tavalla Riemannin hypoteesi - ovat intuitiivisen havaintopsykologian perustavinta kamaa. Alkulukujen ominaisuuksiin liittyvä Riemannin hypoteesi on mitä ilmeisemmin todistumaton joukko-opin aksioomissa, eli se ei ole minkään formalisoidun joukko-opin teoreema, vaan niitä syvällisempi totuus - joka liittyy suoraan kvanttiteoreettiseen fenomenologiaan (so. yleiseen mittausteoriaan) eli siihen, miten maailma havannoituu meidän kaltaistemme havainnoitsijoiden näkökulmasta; matematiikankin tasolla. Jotkut autistiskidit saavat suurta esteettistä tyydytystä suoraan havainnoidessaan eli aistiessaan suurten lukujen alkuluvullisuutta; analyysivauhdilla johon nykytietotoneetkaan eivät välttävämättä vielä yllä.
Toposteoriassa taas on olennaista on se, että se sallii ajattelun laajentaa assosiatiivis-aksiomaattis-poieettisia tutkimusmatkojaan jopa meille näyttäytyvän fenomenaalisen matemaattisen todellisuuden eli joukko-opin aksioomien ulkopuolelle muihinkin matemaattisiin topoksiin, jolloin ei ole suinkaan itsestään selvää, että meille ilmenevän joukko-opin ja Riemannin hypoteesin fenomenologinen todellisuus pätee aurinkokuntamme ulkopuolella.
Ja kontemploida sellaistakin oliota kuin kaikkien mahdollisten toposten ynnä muiden kategorioiden kategoriaa CAT, jonka objekteja ovat kaikki topokset ja niiden kategoriat ja morfismeja niiden väliset suhteet. Jos aurinkokuntamme keskustee toisten saman tason olioiden kanssa (meidänkin pohdinnat alitajuisine ajatteluprosesseineen) vaikkapa galaksien ja sitäkin mahtavempian tasojen holonomisuudesta, niin niiden kommunikaation yhteis- ja väärinymmärrykset liittynevät toposteoriaan. Vai mistä muusta lie kyse voyager-anomaliassa?- kirjis
Keskustelua provosoiva Rev-kritiikkini magiafiksönin enklanniksi lukemista kohtaan (joka on pois sohvaperunateoreettisesta äksönistä) liittyy kielirelativismiin (vrt. vapaasti aksioomia assosioivan matematiikan topos-relativismi), että eri kielillä on eri luonnot, jotka eivät ole yhteismitallisia (kuin enintään majuskelikissakategorian CAT-tasolla, ja että indoeurooppalaiset kielet ja niistä erityiseti enklanti subjekti-objekti -fiksaatioineen ovat kielirelativisten metalingvistiikan luonnonhavainnoitumisen tasolla huomattavasti vähemmän maagisesti kiinnostavia kuin suomi ja suomen samaaniset juuret, jotka ovat etymologian ym. tasolla vielä edelleen maagis-runollisesti kuultavissa.
Ruoho ei ole aina vihreämpää aidan takana, meikäläiset eripuraheimot valloittaneet ja valtakunnaksi alistaneet ja tukholmansyndroomoineet eurooppalaiset valloittajaheimot eivät ole suomeksi havainnoiville noituudesta mitään opettaneet eivätkä voi opettaa, kuin ehkä Luonnosta vieraantuneen oman rajallisen näkökulmansa universaaliudestaan haaveilevan toiseutensa kautta, negaationa. - Qad
kirjis kirjoitti:
Keskustelua provosoiva Rev-kritiikkini magiafiksönin enklanniksi lukemista kohtaan (joka on pois sohvaperunateoreettisesta äksönistä) liittyy kielirelativismiin (vrt. vapaasti aksioomia assosioivan matematiikan topos-relativismi), että eri kielillä on eri luonnot, jotka eivät ole yhteismitallisia (kuin enintään majuskelikissakategorian CAT-tasolla, ja että indoeurooppalaiset kielet ja niistä erityiseti enklanti subjekti-objekti -fiksaatioineen ovat kielirelativisten metalingvistiikan luonnonhavainnoitumisen tasolla huomattavasti vähemmän maagisesti kiinnostavia kuin suomi ja suomen samaaniset juuret, jotka ovat etymologian ym. tasolla vielä edelleen maagis-runollisesti kuultavissa.
Ruoho ei ole aina vihreämpää aidan takana, meikäläiset eripuraheimot valloittaneet ja valtakunnaksi alistaneet ja tukholmansyndroomoineet eurooppalaiset valloittajaheimot eivät ole suomeksi havainnoiville noituudesta mitään opettaneet eivätkä voi opettaa, kuin ehkä Luonnosta vieraantuneen oman rajallisen näkökulmansa universaaliudestaan haaveilevan toiseutensa kautta, negaationa.Tsekkasin tuolta miten se menikään:
http://keskustelu.suomi24.fi/show.fcgi?category=1000000000000003&conference=4500000000000216&posting=22000000036637429
Käsittääkseni kyseessä ei ollut fiktio eli kaunokirjallisuus.
Englanninkielessä on kaikenlaisia ärsyttävyyksiä, mutta jos anglit jaksavat vääntää kaikenlaisia tieto-, tiede- ja vaihtoehtotiedekirjoja ja muun kieliset eivät, niin minkäs teet.
Henkilökohtaisesti minua ärsyttävät mukaviisaat suomalaiset Lapin Noidat jotka töhrivät naamansa noealla ja höpisevät outoja, jotkut sitten jopa kirjojakin kirjoittelevat. Esim. muuan ufo-kontakteillaan retosteleva nainen väitti huonolaatuisessa mukamas todellisuuteen perustuvassa romaanissaan olleensa avaruusveljiensä aluksella juuri silloin kun nämä täräyttivät paskaksi kokonaisen vihollisplaneetan. (On näemmä tullut katsottua Star Wars.)
No joo. Kyllähän noita tillintallintarinoita varmasti pääsee julkaistavaksi asti englanninkielisenäkin, ei vaan tule _siihen_ sontakasaan käsiään upotettua kun tulee luettua ihan muita höpökirjoja. Esim. nyt sitten viimeisimmäksi tätä McKennaa, joka tosiaan antaa ajattelemisen aihetta näissä ajankohtaiseksi tälläkin palstalla pätkähtäneissä kasvikeskusteluissa.
Jokatapauksessa en pidä juntti-ilveilystä ja selvästi päästään sekaisin olevien suomalaisten horinoista. Vaikka olisi kuinka sekaisin päästään pitää kirjoittaa sellaista minkä voi ottaa tai melkein ottaa tosissaan. Pitää kirjoittaa jotain oikeasti kiehtovaa, tai unohtaa koko juttu. Ja mikä se on näissä Lapin Noidissa kun eivät tunnu ihmisenä olemisesta löytävän mitään muuta kuin värkkinsä pöksyistään, eli kaikki aina pärähtää pikkutuhmuuksien puolelle. Sitten ollaan poronsarvi perseessä ja Luostholla tavataan. Mutta ei, eihän se ole edes se genitaalinen vaihe mihin suomalaiset juuttuvat, vaan oraalinen. Kaljapullo siellä perseessä on pystyssä ja kotiin mennään kaikkien baarien kautta.
Ainakaan McKennan alkoholikulttuurin kritiikkiin en sano mitään vastaan... - kirjis
Qad kirjoitti:
Tsekkasin tuolta miten se menikään:
http://keskustelu.suomi24.fi/show.fcgi?category=1000000000000003&conference=4500000000000216&posting=22000000036637429
Käsittääkseni kyseessä ei ollut fiktio eli kaunokirjallisuus.
Englanninkielessä on kaikenlaisia ärsyttävyyksiä, mutta jos anglit jaksavat vääntää kaikenlaisia tieto-, tiede- ja vaihtoehtotiedekirjoja ja muun kieliset eivät, niin minkäs teet.
Henkilökohtaisesti minua ärsyttävät mukaviisaat suomalaiset Lapin Noidat jotka töhrivät naamansa noealla ja höpisevät outoja, jotkut sitten jopa kirjojakin kirjoittelevat. Esim. muuan ufo-kontakteillaan retosteleva nainen väitti huonolaatuisessa mukamas todellisuuteen perustuvassa romaanissaan olleensa avaruusveljiensä aluksella juuri silloin kun nämä täräyttivät paskaksi kokonaisen vihollisplaneetan. (On näemmä tullut katsottua Star Wars.)
No joo. Kyllähän noita tillintallintarinoita varmasti pääsee julkaistavaksi asti englanninkielisenäkin, ei vaan tule _siihen_ sontakasaan käsiään upotettua kun tulee luettua ihan muita höpökirjoja. Esim. nyt sitten viimeisimmäksi tätä McKennaa, joka tosiaan antaa ajattelemisen aihetta näissä ajankohtaiseksi tälläkin palstalla pätkähtäneissä kasvikeskusteluissa.
Jokatapauksessa en pidä juntti-ilveilystä ja selvästi päästään sekaisin olevien suomalaisten horinoista. Vaikka olisi kuinka sekaisin päästään pitää kirjoittaa sellaista minkä voi ottaa tai melkein ottaa tosissaan. Pitää kirjoittaa jotain oikeasti kiehtovaa, tai unohtaa koko juttu. Ja mikä se on näissä Lapin Noidissa kun eivät tunnu ihmisenä olemisesta löytävän mitään muuta kuin värkkinsä pöksyistään, eli kaikki aina pärähtää pikkutuhmuuksien puolelle. Sitten ollaan poronsarvi perseessä ja Luostholla tavataan. Mutta ei, eihän se ole edes se genitaalinen vaihe mihin suomalaiset juuttuvat, vaan oraalinen. Kaljapullo siellä perseessä on pystyssä ja kotiin mennään kaikkien baarien kautta.
Ainakaan McKennan alkoholikulttuurin kritiikkiin en sano mitään vastaan...http://www.netn.fi/198/netn_198_pylkko.html
Artikkeli "Suomen kieli on vetäytymässä ja jättämässä meidät rauhaan toisiltamme" alkaa näin:
"Voimmeko kokea muiden ihmisten kokemuksia? Kysymys on jotenkin kummallinen, ellei suorastaan älytön. Sillä, jos nuo kokemukset, joita yritämme kokea ovat muiden, niin tietenkään emme voi kokea niitä sellaisinaan. Voimmeko ehkä kokea jotakin, mikä yhdistää kokemuksemme muihin? Monet vastaisivat myönteisesti: juuri se, minkä muiden ihmisten kokemuksista tavoitamme, on jotakin esillä olevaa, meidän ja muiden välissä liikkuvaa, jaettua tai yhteistä. Ehkä jotakin esineellistettyä tai käsitteellistettyä. Mutta oikeastaan en yrittänyt kysyä mitään sellaista, mihin tuo olisi vastaus. Jokin meidän ja muiden välissä oleva ei ole oikein sitä, mitä tarkoitan muiden ihmisten kokemusten kokemisella. Kieli vain johdatti minut kysymään sitä, koska se, mitä yritän kysyä, on vailla tuttua tai totuttua kieltä. Se ei kuitenkaan ole välttämättä kielen ulkopuolella.
Yritin kysyä: miten lähellä voimme olla muita ihmisiä kokemuksellisesti? Voimmeko ehkä osallistua muiden kokemukseen? Tai kuulua sinne? Näyttää siltä, että jos lähdemme ajattelemaan siihen suuntaan, että muut ovat meidän ulkopuolellamme olevia esineitä ja muiden ajatukset ovat muiden ihmisten pään sisällä, emme tietenkään voi kokea muiden kokemuksia, siis sitä, mikä tapahtuu muiden sisällä. Tästä syystä useimmat meistä ajattelevat, että tarvitaan jotakin, mikä ikäänkuin liikkuu meidän ja muiden välissä. Mutta jos taas se, mitä tällä tavoin tavoitan, on vain minun ja muiden välissä, esimerkiksi käyttäytymisessä, ruumiin liikkeissä, eleissä, ilmeissä ja äänissä, niin kysymys taas menettää sen merkityksen, jota olen tavoittelemassa." - Qad
kirjis kirjoitti:
http://www.netn.fi/198/netn_198_pylkko.html
Artikkeli "Suomen kieli on vetäytymässä ja jättämässä meidät rauhaan toisiltamme" alkaa näin:
"Voimmeko kokea muiden ihmisten kokemuksia? Kysymys on jotenkin kummallinen, ellei suorastaan älytön. Sillä, jos nuo kokemukset, joita yritämme kokea ovat muiden, niin tietenkään emme voi kokea niitä sellaisinaan. Voimmeko ehkä kokea jotakin, mikä yhdistää kokemuksemme muihin? Monet vastaisivat myönteisesti: juuri se, minkä muiden ihmisten kokemuksista tavoitamme, on jotakin esillä olevaa, meidän ja muiden välissä liikkuvaa, jaettua tai yhteistä. Ehkä jotakin esineellistettyä tai käsitteellistettyä. Mutta oikeastaan en yrittänyt kysyä mitään sellaista, mihin tuo olisi vastaus. Jokin meidän ja muiden välissä oleva ei ole oikein sitä, mitä tarkoitan muiden ihmisten kokemusten kokemisella. Kieli vain johdatti minut kysymään sitä, koska se, mitä yritän kysyä, on vailla tuttua tai totuttua kieltä. Se ei kuitenkaan ole välttämättä kielen ulkopuolella.
Yritin kysyä: miten lähellä voimme olla muita ihmisiä kokemuksellisesti? Voimmeko ehkä osallistua muiden kokemukseen? Tai kuulua sinne? Näyttää siltä, että jos lähdemme ajattelemaan siihen suuntaan, että muut ovat meidän ulkopuolellamme olevia esineitä ja muiden ajatukset ovat muiden ihmisten pään sisällä, emme tietenkään voi kokea muiden kokemuksia, siis sitä, mikä tapahtuu muiden sisällä. Tästä syystä useimmat meistä ajattelevat, että tarvitaan jotakin, mikä ikäänkuin liikkuu meidän ja muiden välissä. Mutta jos taas se, mitä tällä tavoin tavoitan, on vain minun ja muiden välissä, esimerkiksi käyttäytymisessä, ruumiin liikkeissä, eleissä, ilmeissä ja äänissä, niin kysymys taas menettää sen merkityksen, jota olen tavoittelemassa."Tavallaan kuvittelen käsittäväni sen mitä haet takaa ja tavallaan tuntuu että en, koska se jokin tuntuu lipsuvan kuin saippua käsistä. Mikäs ihme se tietenkään on jos askaroidaan jossain kielen tuolla puolen, ihmisten välisessä jokin-on-melkein-olemassa-mutta-ei-ihan-mutta-kuitenkin-on -substanssissa.
Saadessani jatkuvasti täsmälleen samat sanat päähäni jotka mieheni tuotapikaa sanoo ääneen meillä korostuu se että saamme tosiaankin saman lauseen mieleemme. Emme mielikuvaa jonka sanoisimme kumpikin omilla sanoillamme, vaan samat sanat. Olisikin helkkarin mielenkiintoista tietää voisiko sama systeemi toimia jonkun ulkomaalaisen kanssa, mutta tuollainen toinen ihminen ei tietenkään olisi minulle niin tärkeä ja läheinen kuin kumppanini.
Mitä tulee englanninkielen mahdollisiin puutteisiin, niin en ehkä osaa niitä niin mieltää koska joskus unissani puhun englantia, eli se kieli on minua niin lähellä ja tavallaan rakas etten ehkä näe sen virheitä kovin selkeästi.
(Enkä tietenkään ole mikään kielitieteilijä, jossa mielessä olen toki väärä ihminen tästä täällä ylipäätään puhumaan. Mutta puhutaanhan täällä nykyään ruoastakin...)
Mutta jokatapauksessa Jeesus sanoi että missä teitä on kaksi tai kolme läsnä, siellä minä olen. Kokonaisuus on aina enemmän kuin osiensa summa. - Revlover
kirjis kirjoitti:
Keskustelua provosoiva Rev-kritiikkini magiafiksönin enklanniksi lukemista kohtaan (joka on pois sohvaperunateoreettisesta äksönistä) liittyy kielirelativismiin (vrt. vapaasti aksioomia assosioivan matematiikan topos-relativismi), että eri kielillä on eri luonnot, jotka eivät ole yhteismitallisia (kuin enintään majuskelikissakategorian CAT-tasolla, ja että indoeurooppalaiset kielet ja niistä erityiseti enklanti subjekti-objekti -fiksaatioineen ovat kielirelativisten metalingvistiikan luonnonhavainnoitumisen tasolla huomattavasti vähemmän maagisesti kiinnostavia kuin suomi ja suomen samaaniset juuret, jotka ovat etymologian ym. tasolla vielä edelleen maagis-runollisesti kuultavissa.
Ruoho ei ole aina vihreämpää aidan takana, meikäläiset eripuraheimot valloittaneet ja valtakunnaksi alistaneet ja tukholmansyndroomoineet eurooppalaiset valloittajaheimot eivät ole suomeksi havainnoiville noituudesta mitään opettaneet eivätkä voi opettaa, kuin ehkä Luonnosta vieraantuneen oman rajallisen näkökulmansa universaaliudestaan haaveilevan toiseutensa kautta, negaationa.Hyviä pointteja kirjis.
Mutta en suinkaan suositellut englanninkielisten kirjojen lukemista sen vuoksi, että englanti olisi parempi kieli, vaan siksi, että valikoima on suurempi.
Vieraisiin kieliin tutustuminen, siinä missä kaikki rajanylitykset, ovat minusta mielenkiintoisia liminaalitiloja ja sikäli arvokas osa maagikon homeopaattisen holistista kurrikuluumia. :-)
En tietenkään tarkoittanut, että omat juuret pitäisi hylätä, tai uskotella ettei oma äidinkieli olisi itselle muita kieliä arvokkaampi. Minun maaginen kieleni on suomi ja sillä kirjoitan kaikki loitsuni, rukoukseni ja runoni. En ole lingvistikko, mutta uskon, kuten sinäkin, että kyse on myös suomen kielen juurevasta rakenteesta, eikä vain tottumuksesta siihen.
Ruoho ei ehkä ole vihreämpää aidan toisella puolella, mutta se on kuitenkin ruohoa, eikä siltä ole minusta mitään syytä kansallisylpeydessä sulkea silmiään, vaikka se oma ruoho vatsassa helpoimmin sulaakin. Ajatus- ja kielivatsaakin on hyvä treenata, jottei se laiskistu.
Analyysisi menee osin yli hilseen, mutta uskoakseni ymmärsin jollain lailla pääpointtisi yleisfiiliksen...
//suomi ja suomen samaaniset juuret, jotka ovat etymologian ym. tasolla vielä edelleen maagis-runollisesti kuultavissa.//
Olen fiilistellyt ihan samoja juttuja jo pitkän aikaa, ja voisin sanoa ihan samoin, vaikkei minulla olekaan samaa tietomäärää kuin sinulla. Niinpä otaksun, että konsensuaalisrelativistinen Rev-kritiikkisi ei voi olla täysin absoluuttis-holistista. En juuri käytä disclaimereita ja jos sanon jossain asian A, siitä ei seuraa, että ajattelen B tai varsinkaan C. Eli vaikkapa jos kehotan opiskelemaan vieraita kieliä, en tarkoita että ne ovat parempia kuin oma, enkä varmasti ole sanonut niin missään.
Tiedätkö jotain kansantajuista kirjaa, jossa kerrottaisiin näistä suomen kielen samaanisista juurista? Uskon niihin jo sikäli, että kieli puhuu puolestaan, mutta voisi olla hyvä saada lihaa luiden ympärille.
Eli kiitos kritiikistä, ja ollaan ny kamuja ja diggaillaan yhdessä samaanista suomenkieltä, niinku minäkin ihan oikeesti. Ettei tule sellainen käsitys, että Rev-Olveri on vihamielinen anglosaksi tai juutalainen joka metsät laivoiksi kaataa ja kaikkia neuvoo laulamaan riimuja tai elvistä ja negrospirituaaleja ja hakkaamaan öljytynnyreitä puukepeillä katujen kulmissa.
Hyvä pointti on sekin, ettei lähelle aina näe. Mutta sen mielessä pitäen, lähelle voi koettaa tulla kauankin kautta, jos ei likelle näköstäminen meinaa heti onnistua tässä kansallismielisyys- ja monikulttuurisuus-aatteiden pilaamassa maailmassa. - Revlover
Qad kirjoitti:
Tavallaan kuvittelen käsittäväni sen mitä haet takaa ja tavallaan tuntuu että en, koska se jokin tuntuu lipsuvan kuin saippua käsistä. Mikäs ihme se tietenkään on jos askaroidaan jossain kielen tuolla puolen, ihmisten välisessä jokin-on-melkein-olemassa-mutta-ei-ihan-mutta-kuitenkin-on -substanssissa.
Saadessani jatkuvasti täsmälleen samat sanat päähäni jotka mieheni tuotapikaa sanoo ääneen meillä korostuu se että saamme tosiaankin saman lauseen mieleemme. Emme mielikuvaa jonka sanoisimme kumpikin omilla sanoillamme, vaan samat sanat. Olisikin helkkarin mielenkiintoista tietää voisiko sama systeemi toimia jonkun ulkomaalaisen kanssa, mutta tuollainen toinen ihminen ei tietenkään olisi minulle niin tärkeä ja läheinen kuin kumppanini.
Mitä tulee englanninkielen mahdollisiin puutteisiin, niin en ehkä osaa niitä niin mieltää koska joskus unissani puhun englantia, eli se kieli on minua niin lähellä ja tavallaan rakas etten ehkä näe sen virheitä kovin selkeästi.
(Enkä tietenkään ole mikään kielitieteilijä, jossa mielessä olen toki väärä ihminen tästä täällä ylipäätään puhumaan. Mutta puhutaanhan täällä nykyään ruoastakin...)
Mutta jokatapauksessa Jeesus sanoi että missä teitä on kaksi tai kolme läsnä, siellä minä olen. Kokonaisuus on aina enemmän kuin osiensa summa.//Mutta jokatapauksessa Jeesus sanoi että missä teitä on kaksi tai kolme läsnä, siellä minä olen.//
Tuo on mielenkiintoisen kuuloinen läppä, mutta keitä "teitä" se meinaa? Vähintään kahta ketä tahansa ihmistä, vaiko vähintään kahta kristittyä? - Qad
Revlover kirjoitti:
//Mutta jokatapauksessa Jeesus sanoi että missä teitä on kaksi tai kolme läsnä, siellä minä olen.//
Tuo on mielenkiintoisen kuuloinen läppä, mutta keitä "teitä" se meinaa? Vähintään kahta ketä tahansa ihmistä, vaiko vähintään kahta kristittyä?Unohtuu aina välillä että eiväthän muut ihmiset tiedä millaisia yhteyksiä olen omissa aivoissani askarrellut.
Tuota kyseistä Jeesuksen heittoa olen ajatellut siten että Jeesus olisi tuossa asettanut itsensä Hengen asemaan. Eli se on siis _Henki_ (energia, naguaali, yhdistävä linkki, Ykseys) mikä on läsnä kun 2 - 3 ihmistä kokoontuu tietyssä mielentilassa. Joka tietenkin on meditatiivinen - kun en nyt taas parempaakaan sanaa keksi.
Itse en oikein pidä Jeesus-jutuista juuri sen vuoksi että se Minä olen sitä sun tätä, minä minä minä (eli minä Jeesus) alkaa nopeasti tökkiä. Mutta olen alkanut ajatella että ehkä ne jutut on kirjoitettu siihen muotoon kuin on että massat veisivät niitä tarinoita eteenpäin Jeesusta jumaloiden jotta harvat ihmiset joilla se korva tosiaan on auki saavat viestin. Joka ei suinkaan ole että Jeesus on jumala piste, vaan jotain ihan muuta. Ennemminkin vaikka että me kaikki olemme jumalaa... kun en vieläkään hirveä sanoa että jumalia.
Asiaa pitää ehkä oikein jankuttaa itselleen niin kauan että se suggeroituu sinne aivojen perimmäiseenkin sopukkaan. Ei pysty ihmeisiin jos ei usko olevansa ihmeellinen. - Revlover
Qad kirjoitti:
Unohtuu aina välillä että eiväthän muut ihmiset tiedä millaisia yhteyksiä olen omissa aivoissani askarrellut.
Tuota kyseistä Jeesuksen heittoa olen ajatellut siten että Jeesus olisi tuossa asettanut itsensä Hengen asemaan. Eli se on siis _Henki_ (energia, naguaali, yhdistävä linkki, Ykseys) mikä on läsnä kun 2 - 3 ihmistä kokoontuu tietyssä mielentilassa. Joka tietenkin on meditatiivinen - kun en nyt taas parempaakaan sanaa keksi.
Itse en oikein pidä Jeesus-jutuista juuri sen vuoksi että se Minä olen sitä sun tätä, minä minä minä (eli minä Jeesus) alkaa nopeasti tökkiä. Mutta olen alkanut ajatella että ehkä ne jutut on kirjoitettu siihen muotoon kuin on että massat veisivät niitä tarinoita eteenpäin Jeesusta jumaloiden jotta harvat ihmiset joilla se korva tosiaan on auki saavat viestin. Joka ei suinkaan ole että Jeesus on jumala piste, vaan jotain ihan muuta. Ennemminkin vaikka että me kaikki olemme jumalaa... kun en vieläkään hirveä sanoa että jumalia.
Asiaa pitää ehkä oikein jankuttaa itselleen niin kauan että se suggeroituu sinne aivojen perimmäiseenkin sopukkaan. Ei pysty ihmeisiin jos ei usko olevansa ihmeellinen.Juupajoopa. Jostain syystä Jeesusta ei siis ilmene siellä, missä on vain yksi ihminen...
Tämä asettaa Jeesuksen ihan uuteen valoon.
Kenties kahden tai useamman ihmisen yhdessäoleminen on universaalin rakkauden tai myötätunnon ilmentymä sosiaalisella tasolla. Toisaalta, tällaiset tulkinnat jäävät helposti Minä Olen -lehden jorinoitten tasolle, sillä en minä nyt tunne Raamattua edes niin hyvin kuin sinä.
Mutta ajattelen, että on ihan mielenkiintoista pohtia, mitä Jeesus voisi olla, ennemmin kuin mitä sen täytyy olla.
Mitenhän eläimet ja kasvit sitten. Jos ihminen, sika ja timotei kokoontuvat pellolla, onko siellä Jeesusta ilmassa? :-) Minusta voisi hyvinkin olla.
Toisaalta, kun jeesusjengi on niin kotiinpäinvetävää kuin se on, eikä aina niin suvaitsevaista muita uskontoja ja ajatuksia kohtaan, niin voi olla, että tämä "jeesus-energia" (kauheeta new age lätinää mä heitän) olisi nimenomaan samanlaisten ja samankaltaisten yhdessäoloa ja omien joukkoon palaamista, erilaisten kuulumattomuutta joukkoon. Jeesushan oli paimen, joka kutsui kadonneita lampaita joukkoon. Mistä loogisesti johdan, että metsässä on susi... sellainen kuin Fenris Lokin poika, joka edustaa kaaoksen ja petoksen (tarpeellisia) voimia.
Historian sivu monien maagikkojen jumalat eivät ole olleet niitä kilteimpiä heppuja, vaan taikavoimia on pyydetty jännemmiltä kavereilta, eikä niiltä kotikissojen hengiltä. Egyptissä oli Setin kultti, Etelä-Amerikassa Tezcatlipoca ja Kojootti. Intiassa ja tiibetissä tunnetaan myös kaikenlaisia hurjia ja pelottavia Jumalia, jotka kuitenkin käsitetään joko hyväntahtoisiksi tai vähintäänkin tarpeellisiksi.
Missä me olisimme ilman keppiä ja porkkanaa? ;-)
//Ei pysty ihmeisiin jos ei usko olevansa ihmeellinen.//
Jees. Voit jopa ajatella, että olet ihmeellisempi kuin osaat ikinä edes kuvitella, ja että ennakkokäsityksesi ihmeellisyydestä on kuin ajattelisit hernettä kuullessas universumista. Silloin avaudut tietoisesti minkä tahansa mahdollisuudelle, laajimpaan mahdolliseen vastaanottavaiseen tilaan. Tai, no ajattelun lisäksi se täytyy tietenkin saada aikaan somapsykoottisesti. Mutta ajatuksesta kaikki kuitenkin lähtee. Alussa on hyvä idea... ja siitä jatketaan. - Qad
Revlover kirjoitti:
Juupajoopa. Jostain syystä Jeesusta ei siis ilmene siellä, missä on vain yksi ihminen...
Tämä asettaa Jeesuksen ihan uuteen valoon.
Kenties kahden tai useamman ihmisen yhdessäoleminen on universaalin rakkauden tai myötätunnon ilmentymä sosiaalisella tasolla. Toisaalta, tällaiset tulkinnat jäävät helposti Minä Olen -lehden jorinoitten tasolle, sillä en minä nyt tunne Raamattua edes niin hyvin kuin sinä.
Mutta ajattelen, että on ihan mielenkiintoista pohtia, mitä Jeesus voisi olla, ennemmin kuin mitä sen täytyy olla.
Mitenhän eläimet ja kasvit sitten. Jos ihminen, sika ja timotei kokoontuvat pellolla, onko siellä Jeesusta ilmassa? :-) Minusta voisi hyvinkin olla.
Toisaalta, kun jeesusjengi on niin kotiinpäinvetävää kuin se on, eikä aina niin suvaitsevaista muita uskontoja ja ajatuksia kohtaan, niin voi olla, että tämä "jeesus-energia" (kauheeta new age lätinää mä heitän) olisi nimenomaan samanlaisten ja samankaltaisten yhdessäoloa ja omien joukkoon palaamista, erilaisten kuulumattomuutta joukkoon. Jeesushan oli paimen, joka kutsui kadonneita lampaita joukkoon. Mistä loogisesti johdan, että metsässä on susi... sellainen kuin Fenris Lokin poika, joka edustaa kaaoksen ja petoksen (tarpeellisia) voimia.
Historian sivu monien maagikkojen jumalat eivät ole olleet niitä kilteimpiä heppuja, vaan taikavoimia on pyydetty jännemmiltä kavereilta, eikä niiltä kotikissojen hengiltä. Egyptissä oli Setin kultti, Etelä-Amerikassa Tezcatlipoca ja Kojootti. Intiassa ja tiibetissä tunnetaan myös kaikenlaisia hurjia ja pelottavia Jumalia, jotka kuitenkin käsitetään joko hyväntahtoisiksi tai vähintäänkin tarpeellisiksi.
Missä me olisimme ilman keppiä ja porkkanaa? ;-)
//Ei pysty ihmeisiin jos ei usko olevansa ihmeellinen.//
Jees. Voit jopa ajatella, että olet ihmeellisempi kuin osaat ikinä edes kuvitella, ja että ennakkokäsityksesi ihmeellisyydestä on kuin ajattelisit hernettä kuullessas universumista. Silloin avaudut tietoisesti minkä tahansa mahdollisuudelle, laajimpaan mahdolliseen vastaanottavaiseen tilaan. Tai, no ajattelun lisäksi se täytyy tietenkin saada aikaan somapsykoottisesti. Mutta ajatuksesta kaikki kuitenkin lähtee. Alussa on hyvä idea... ja siitä jatketaan.Ajattelin itse enemmän sitä että eräänlainen Kristus-substanssi, Buddha-luonto, Tao, Henki - siis personoimaton energia olisi läsnä kun ihmisiä kokoontuu kimppaan tietyllä mielellä. Nimityksellä ei olisi niin väliä, mutta Jeesuksen seuraajat ovat halunneet korostaa että se on Jeesus kun on läsnä. Aivan kuten Hare Krishnat ajattelevat että Krishna on kaikessa, taolaiset Taosta kaiketi samaa jne.
Mutta miksei joku tiettykin voi olla "omiaan" avustamassa kun nämä kokoontuvat erityisesti tiettyä nimeä ajatellen, olisiko tämä sitten sellainen invokaatio...
Eihän Jeesuksessa kai sinänsä vikaa ole (ellei sitten ollutkin Johannes K:n irtopään kanssa askarrellut musta maagi niin kuin eräs teoria vihjaa). Se miten tiukasti hänet on omittu tietylle tasolle tiettyihin piiriin vain jotenkin tökkii. Joko sitä sitten tahallaan lukee Raamattua kuten omalle itselle sopii (toisinaan näin teen) tai sitten unohtaa koko kultapossukerhon ja tutkii muita mahdollisuuksia. Jonkinlaista politiikkaahan se pinnallisemmalla tasollaan on, "valitse minut guruksesi niin voit odottaa sitä sun tätä jne." Eikä tässä välttämättä nämä menneet ja tulevat gurut keskenään tappele, ehkä ovat hyviäkin kavereita keskenään. Se on ne seuraajat kun huutavat hyeenana kukin oman suosikkinsa puolesta lisää lössiä omaan kerhoonsa.
Kuinkahan moni itsensä vakavasti (heh) ottava maagi muuten tapaa kutsua vaikka joissain tietyissä operaatioissa nimenomaan Jeesuksen apua, vaikkei noin muuten olekaan itseään rajoittanut nimenomaan Jeesus-kerholaisuuteen... - Revlover
Qad kirjoitti:
Ajattelin itse enemmän sitä että eräänlainen Kristus-substanssi, Buddha-luonto, Tao, Henki - siis personoimaton energia olisi läsnä kun ihmisiä kokoontuu kimppaan tietyllä mielellä. Nimityksellä ei olisi niin väliä, mutta Jeesuksen seuraajat ovat halunneet korostaa että se on Jeesus kun on läsnä. Aivan kuten Hare Krishnat ajattelevat että Krishna on kaikessa, taolaiset Taosta kaiketi samaa jne.
Mutta miksei joku tiettykin voi olla "omiaan" avustamassa kun nämä kokoontuvat erityisesti tiettyä nimeä ajatellen, olisiko tämä sitten sellainen invokaatio...
Eihän Jeesuksessa kai sinänsä vikaa ole (ellei sitten ollutkin Johannes K:n irtopään kanssa askarrellut musta maagi niin kuin eräs teoria vihjaa). Se miten tiukasti hänet on omittu tietylle tasolle tiettyihin piiriin vain jotenkin tökkii. Joko sitä sitten tahallaan lukee Raamattua kuten omalle itselle sopii (toisinaan näin teen) tai sitten unohtaa koko kultapossukerhon ja tutkii muita mahdollisuuksia. Jonkinlaista politiikkaahan se pinnallisemmalla tasollaan on, "valitse minut guruksesi niin voit odottaa sitä sun tätä jne." Eikä tässä välttämättä nämä menneet ja tulevat gurut keskenään tappele, ehkä ovat hyviäkin kavereita keskenään. Se on ne seuraajat kun huutavat hyeenana kukin oman suosikkinsa puolesta lisää lössiä omaan kerhoonsa.
Kuinkahan moni itsensä vakavasti (heh) ottava maagi muuten tapaa kutsua vaikka joissain tietyissä operaatioissa nimenomaan Jeesuksen apua, vaikkei noin muuten olekaan itseään rajoittanut nimenomaan Jeesus-kerholaisuuteen...//Kuinkahan moni itsensä vakavasti (heh) ottava maagi muuten tapaa kutsua vaikka joissain tietyissä operaatioissa nimenomaan Jeesuksen apua, vaikkei noin muuten olekaan itseään rajoittanut//
No minä esimerkiksi. Olen kokeeksi rukoillut kaikenlaisia jumalia Jeesuksesta Tezcatlipocaan. Ainahan sitä voi kokeilla jos niiltä saisi edes turpiinsa.
//Ajattelin itse enemmän sitä että eräänlainen Kristus-substanssi, Buddha-luonto, Tao, Henki - siis personoimaton energia olisi läsnä kun ihmisiä kokoontuu kimppaan tietyllä mielellä.//
Aivan. Kyllä minäkin uskon siihen, että on jotain, joka välittyy sydämestä sydämeen (mihin tietysti vaaditaan vähintään kaksi ihmistä). Kenties juuri se välittymisen/jakamisen prosessi itsessään on Jeesus, mutta se energia mikä välittyy on Pyhä Henki, kun taas Jumala on absoluuttinen tietoisuus. Tai jotain sinne päin. Sillä tavoin minä ajattelen tuon hommelin, vaikkei se ehkä vastaa ollenkaan sitä mitä Raamatussa sanotaan.
Jeesushan jakoi myös ruokaa (energiaa), josta riitti hämmästyttävän monelle, vaikka sitä näytti olevan vain vähän. Samalla tavalla sydämestään voi jakaa ilman että mitään itse menettää.
Mutta tämä on jälleen ihan vapaata assosiointia. En tunne Jeesuksen myyttiä kovin perusteellisesti. Mutta radio dein ohjelmassa sanottiin, että se viikunapuu, jonka Jeesus kirosi, edustaa Israelia... - Qad
Revlover kirjoitti:
//Kuinkahan moni itsensä vakavasti (heh) ottava maagi muuten tapaa kutsua vaikka joissain tietyissä operaatioissa nimenomaan Jeesuksen apua, vaikkei noin muuten olekaan itseään rajoittanut//
No minä esimerkiksi. Olen kokeeksi rukoillut kaikenlaisia jumalia Jeesuksesta Tezcatlipocaan. Ainahan sitä voi kokeilla jos niiltä saisi edes turpiinsa.
//Ajattelin itse enemmän sitä että eräänlainen Kristus-substanssi, Buddha-luonto, Tao, Henki - siis personoimaton energia olisi läsnä kun ihmisiä kokoontuu kimppaan tietyllä mielellä.//
Aivan. Kyllä minäkin uskon siihen, että on jotain, joka välittyy sydämestä sydämeen (mihin tietysti vaaditaan vähintään kaksi ihmistä). Kenties juuri se välittymisen/jakamisen prosessi itsessään on Jeesus, mutta se energia mikä välittyy on Pyhä Henki, kun taas Jumala on absoluuttinen tietoisuus. Tai jotain sinne päin. Sillä tavoin minä ajattelen tuon hommelin, vaikkei se ehkä vastaa ollenkaan sitä mitä Raamatussa sanotaan.
Jeesushan jakoi myös ruokaa (energiaa), josta riitti hämmästyttävän monelle, vaikka sitä näytti olevan vain vähän. Samalla tavalla sydämestään voi jakaa ilman että mitään itse menettää.
Mutta tämä on jälleen ihan vapaata assosiointia. En tunne Jeesuksen myyttiä kovin perusteellisesti. Mutta radio dein ohjelmassa sanottiin, että se viikunapuu, jonka Jeesus kirosi, edustaa Israelia...Minulle oli tuon viikunapuun tapaus jäänytkin varsin avoimeksi. Sen verran vain lukenut asiasta että Barbara G. Walkerin mielestä kyseessä oli misogyynien idea laittaa sellainen kohta sinne UT:iin, koska viikuna edustaa jumalatarta (en nyt muista mitä niistä vaiko kaikkia).
Noin ylipäätään kumpaankin Raamatun osioon lienee tungettu niin monenlaista materiaalia että siinä on helisemässä kun yrittää tietää mitä mikin alunperin on tarkoittanut. Maallikot voivat oikeastaan aivan vapaasti kukin tulkita kohtia tavallaan eikä kukaan ole sen oikeammaksi. Jotkuthan toki lähtevät oikein teologiaakin lukemaan ja heiltä varmaan saisi mitä mielenkiintoisimpia vinkkejä; se heidän juttunsa vaan lähtee kiertämään yleensä niin pitkille reiteille ettei oikein jaksa enää pysyä kärryillä.
...mikä tietenkin koskee kaikkea akateemista tutkimusta. Harmi kyllä. Mutta popularistisen bestseller-kirjallisuuden vaarat kyllä minäkin, jopa, jo tunnen nekin.
- Revlover
//Kannattaa muistaa, että mieltään voi myös harjaannuttaa ja aistihavaintojaan kouluttaa. Pienellä opiskelulla maailma avautuu ihan uudella tavalla.//
Puhut tosi järkeviä ja mulla on täällä vesi kielellä, että mitä oppia sedältä nyt heruu. Tosi kiinnostavan aiheen pistit pöytään. En vain ole vielä ehtinyt paneutumaan tähän ihan aiheen vaatimalla panostuksella. Mutta täällä on yhdet avoimet korvat, joiden vaan täytyy vielä viikon ajan jaksaa käydä toimistolla, ennenkuin kunnon hörhöily voi alkaa. :-)
//Miten tietoinen olet havaintojen tekemisestä unissasi ja muistissasi?//
Unissa en näinä aikoina ollut kovin tietoinen mistään tai juuri muistanut uniani.
Muistissa... mitä tarkoitat?
//Näitkö kuvitelmassasi itsesi ulkopuolisen silmin vai näkyikö kuva ikäänkuin "subjektiivisena kamerana" omin silmin nähtynä? Voitko selittää miksi näin on?//
Näin itseni ensin ulkopuolisen silmin, kuin katsoisin itseäni filmiltä. Mutta kuva ei ollut kovin tarkka. Ja se tuli kuva kerrallaan, ei sulavana elokuvana. Sulavia elokuvajuttuja tulee minulle ainoastaan sponteeneissa visioissa meditatiivisessa tilassa, jotka voivat muistuttaa kuin lyhyttä elokuvanpätkää. Niissä voi sitten olla väri ja terävyys ja liike kaikki huippuluokkaa, plus symbolinen merkitys. Saan usein vastaukset kysymyksiini tällaisian ehkä sekunnin mittaisina filminpätkinä, joissa tapahtuu jokin yksi asia.
Kun kokeilin visualisoida toisella tavalla, sain aikaan jonkinlaisen hapuilevan kamera-ajon jääkaapille menemisestä, mutta se tuntui vaikeammalta kuin ensimmäinen.
Kenties on vaikeampaa tuoreeltaan luoda simulaatio jostain, jota ei ole vielä tapahtunut, joten siitä tulee fiktiivinen visio, jossa katselen itseäni ulkopuolisen silmin. Jos taas kävisin jääkaapilla ja palauttaisin mieleeni sitä kokemusta sen jälkeen, oletettavasti näkisin sen sitten helpommin ensimmäisessä persoonassa, koska tuo kokemus olisi tuoreessa muistissa.
Tämä nyt ihan pikainen spekulointi. Kerro toki lisää aiheesta, kiinnostavaa jos mikä. Tuo oli hyvä kysymys, kuinka paljon vaikkapa peilit tai elokuvat muuttavat kokemustame maailmasta. Minä uskon, että kyllä ne siihen vaikuttavat. Olen joskus hämärässä katsellut kuinka supermario pomppii mattorullan kuvioissa, jotka "scrollaavat" palikka kerrallaan, ja miettinyt sitä, että jos olisin lapsuuteni viettänyt jotenkin muuten kuin tietokoneella pelaten, näköhermoni tuskin toimisi tällä tavalla. Tämä sanoo minulle, kuinka vaikeaa on tehdä ero tulkinnan ja itse kokemuksen välille.
PS. Vastasin sinulle laajasti aiempaan viestiin aikaisemmasta aiheesta, vilkuilepa...- Saag Paneer
>>//Miten tietoinen olet havaintojen tekemisestä unissasi ja muistissasi?//
--- Muistissa... mitä tarkoitat? >Näin itseni ensin ulkopuolisen silmin, kuin katsoisin itseäni filmiltä. Mutta kuva ei ollut kovin tarkka.>Ja se tuli kuva kerrallaan, ei sulavana elokuvana.>Kun kokeilin visualisoida toisella tavalla, sain aikaan jonkinlaisen hapuilevan kamera-ajon jääkaapille menemisestä, mutta se tuntui vaikeammalta kuin ensimmäinen.>Kenties on vaikeampaa tuoreeltaan luoda simulaatio jostain, jota ei ole vielä tapahtunut, joten siitä tulee fiktiivinen visio, jossa katselen itseäni ulkopuolisen silmin. Jos taas kävisin jääkaapilla ja palauttaisin mieleeni sitä kokemusta sen jälkeen, oletettavasti näkisin sen sitten helpommin ensimmäisessä persoonassa, koska tuo kokemus olisi tuoreessa muistissa.>Tuo oli hyvä kysymys, kuinka paljon vaikkapa peilit tai elokuvat muuttavat kokemustame maailmasta. Minä uskon, että kyllä ne siihen vaikuttavat.>Tämä sanoo minulle, kuinka vaikeaa on tehdä ero tulkinnan ja itse kokemuksen välille.
Ketjusta on poistettu 2 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Kiitos nainen
Kuitenkin. Olet sitten ajanmerkkinä. Tuskin enää sinua näen ja huomasitko, että olit siinä viimeisen kerran samassa paik123690MTV: Kirkossa saarnan pitänyt Jyrki 69 koki yllätyksen - Paljastaa: "Se mikä oli hyvin erikoista..."
Jyrki Linnankivi alias Jyrki 69 on rokkari ja kirkonmies. Teologiaa opiskeleva Linnankivi piti elämänsä ensimmäisen saar721934Hyväksytkö sinä sen että päättäjämme ei rakenna rauhaa Venäjän kanssa?
Vielä kun sota ehkäpä voitaisiin välttää rauhanponnisteluilla niin millä verukkeella voidaan sanoa että on hyvä asia kun5421598Kirjoita yhdellä sanalla
Joku meihin liittyvä asia, mitä muut ei tiedä. Sen jälkeen laitan sulle wappiviestin811224Olet hyvin erilainen
Herkempi, ajattelevaisempi. Toisaalta taas hyvin varma siitä mitä haluat. Et anna yhtään periksi. Osaat myös ilkeillä ja671057Yksi syy nainen miksi sinusta pidän
on se, että tykkään luomusta. Olet luonnollinen, ihana ja kaunis. Ja luonne, no, en ole tavannut vielä sellaista, joka s33988Hyödyt Suomelle???
Haluaisin asettaa teille palstalla kirjoittelevat Venäjää puolustelevat ja muut "asiantuntijat" yhden kysymyksen pohditt214888Hyvää Joulua mies!
Toivottavasti kaikki on hyvin siellä. Anteeksi että olen hieman lisännyt taakkaasi ymmärtämättä kunnolla tilannettasi, o60853- 171844
Paljastavat kuvat Selviytyjät Suomi kulisseista - 1 päivä vs 36 päivää viidakossa - Katso tästä!
Ohhoh! Yli kuukausi viidakossa voi muuttaa ulkonäköä perusarkeen aika rajusti. Kuka mielestäsi muuttui eniten: Mia Mill3778