Skeptismin tieteellisyys ja rajatieteellisyys

Skytta

Skeptismin mittakaluina ovat tieteen hyväksytyt metodit. Ne näyttävät tieteen tekijöiden mukaan tehokkailta. Skeptikko yleensä vetoaa astronomiaan, fysikkaan, kemiaan, matematiikkaan(empirismi, kokeellisuus fyysisessä maastossa), psykologiaan, lääketieteeseen perustellessaan tieteen kohtaamista rajatieteiden kanssa. Lukiessaan skeptikon käsikirjaa rajatieteilijä huomaa, jotta tiede tai skeptikkorintama ei ole saanut tieteellistä todistusta useimmista asioista.

Rajapsykologia(korjatkaa termi, jos meni väärin) on tutkinut ihmisen psyykettä. 100 vuotta ollaan tehty tutkimuksia meedioistunnoista yms asioista. "no effects found" on yleisin kommentti, kun kuulee rajatiedettä tutkivan tieteen henkilön tai skeptikon sanoja. Psykologia yleensä materialistisen tieteen ajalla on outo tiede ihmisen kannalta. Psyko eli psyyke, tiede, joka analysoi ihmisen psyykettä, kieltää psyykkeen, mutta käyttää silti sanaa. Sotkee oudosti sanoja, reduktoi ihmisen psyyke/fyysisen kokonaisuuden kahteen palaan, saattaa jonkun rajatieteilijän mietteliääksi. Mikä on tämä tieteellinen todistus, että ihmisen voi jakaa kahteen osaan, fyysiseen ja psyykkeeseen? Jopa niinkin, että psykologia nimensä mukaisesti tutkii ihmisen psyykettä, mutta sanoo, "no effects found"?

Kun tulemme skeptikon sanoihin "ihmiset eivät ajattele tarpeeksi kriittisesti", toisinaan tästä ei voi olla varma. Voisiko olla, että on eräitä tiede- että rajatiedemiehiä, jotka onnistuvat hyvinkin yhdistämään asioita oikein. Voisiko olla ihmisiä, jotka lukee skeptikon raamattua ja toteaa, "no efects found siellä, efects found täällä". Voisiko olla ihmisiä myös, jotka toteaa, "minulla on täällä elämässäni aikaa nyt tämä aika". En tule tutkimaan näitä hidastelevalla tieteen metodeilla, koska he eivät ole löytäneet edistystä sadassa vuodessa tai toisaalta heillä ei ole edes rohkeutta tarttua ohjeisiin ja tehdä rajatieteen tavoilla.

Mikä on rajatieteen ja tieteen ero?
Se on joidenkin ihmisten mielissä melkein ei mitään. Sitä voisi kuvailla sillä, että tiede luottaa aistimuksiin, näköaistiinsa sähköruudussa. Onko sähkölaite, jonka ihminen on kehittänyt välttämättä tarpeeksi kehittynyt mittaamaan kaikkea tarkasti? Tässä on tosiaankin kaksi puolta. Rajatietelijät puhuvat juuri tieteen rajallisuudesta, kun taas tieteen nimissä puhutaan hallusinaatioista rajatieteitä kohtaan. Molemmat tieteet kuitenkin kehittyvät omalla puolillaan. Tieteilijät puhuvat pseudo-tieteestä käsitellessä rajatiedettä. Toisaalta kuinka moni asia tieteessä on varma(luonnontieteissä)? Jotkut asiat ovat selkeästi oletuksia, teoreemoja, joiden päälle ollaan tehty jo todistuksia. Voiko tällainen tiede nimittää toista pseudotieteeksi sen helpommin kuin itseään? Toisaalta, johonkin pitää vetää raja tieteen nykyisessä tietoisuudessa. Eräs tieteen teoreema on, että aineesta on syntynyt äly tai tietoisuus. Tähän on haastettu tiedettäkin(krisna-liike kirjassa elämän tiede) todistamaan, että elämä todellakin syntyy aineesta. Todistus on silti jäänyt uupumaan. Krishna-liikkeen mukaan matearilistisen tieteen huippusuoritus saattaisi olla todistus anti-aineesta. Sen olemassaolosta ja tarkoituksesta.

Tiede, rajatiede ja uskonnot
Näiden kolmen käsitteen tarkastelu, johtaa monenlaisiin näkökulmiin. Tiedemies saattaa esimerkiksi vetää uskonnon ja rajatieteet saman soppaan. Tarkastelu tieteen näkökulmasta katsottuna on jotenkin ollut epähedelmällistä (melkein) aina. On alattu tiedepiireissäkin kysymään, että "olemmeko laatineet ns. objektio-tavoitteen väärään suuntaan?". Tieteellä on pyrkimys kovin "näyttöön" sanan objektiivis-taivoite merkityksessä. Tavoite tai ns. vaadittu tulos voi olla välillä liian korkea tai alhainen sopivalle suoritustasoillekin. Tiede pyrkii tekemään oletuksia, todistuksia hedelmälliseen suuntaan. Toisaalta rotutiede, naistutkimus, geeniteknologia tieteinä ovat arvelluttavia. Moni asia onkin. Varmasti tiede kompastelee, kuin myös rajatiedekin välillä. Kukahan voisi sanoa viimeisen sanan?

2

498

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • kysymys kuitenkin

      kuuluisi esittää ei tieteilijöille, vaan "huuhailijoille", että osoittakaa huuhailijat väitteenne todistettavasti oikeiksi.

      Mikä vaatimus tieteellä on osoittaa jokin asia todeksi/vääräksi, esimerkiksi ennustamiset, selvänäöt tai sen sellaiset?

      Ei tieteellä ole mitään velvoitetta todistaa tuollaisen paranormaalien ilmiöiden olemassaolemattomuutta.

      Huuhailijoiden tehtävänä on osoittaa asian olemassaolo!

      Se että tieteilijät osoittavat puutteet huuhailijoiden väitteissä ja sitten osoittavat myös huuhailijoiden väitteet vääriksi, ei ole mikään osoitus sille että huuhailijat saisivat vaatia tieteentekijöiltä ilmiön olemassaolemattomuuden todistamista.

      Eikä muuten tieteen aukot tai tieteen keskenään käymä väittely ole edelleenkään mikään todistus siitä että huuhailijoiden uskomukset olisivat oikeita ja todellisia, eikä se ole todistus siitäkään että tieteilijät olisivat jotenkin kyvyttömiä tieteen tekemisessä.

      Tieteessä on aina ja iankaikkisesti käyty väittelyä. Väittely on tieteen tekemistä. Vaikka tiedettä tehdään fyysisesti, esimerkiksi tutkimalla tai tekemällä kokeita, niin sekin on väittelemistä.

      Ainoa vain että väitteet täytyy pystyä myös perustelemaan ja vaadittaessa toistamaan kokeellisesti niin että tulos on sama.

    • Voisi väitää, että skepsismiä on selkeästi kahta lajia: "tietellistä skepsismiä" ja "asenteellista skepsismiä". Tieteeseen kuuluu epäily pysyvänä toimintatapana. Tieteen tehtävä on kehittää havaintoihin perustuvia ennustemalleja, jotka eivät todista mitään, mutta mallintavat havaintoja vakuuttavasti. Näitä malleja voi, ja tuleekin epäillä loputtomiin. Negatiivinen epäily: "malli ei ehkä ole yhtäpitävä kaikkien havaintojen kanssa tai vain erikoistapaus ym" on tavallisin epäily. Mutta tieteeseen kuuluu myös positiivinen epäily. Tämä on se tekijä, joka eroittaa tietellisen skepsismin asenteelliseta skepsismistä. Ilman positiivisiä epäilyjä tieteen kehitys olisi paljon hitaampaa. Positiiviseen epäilyyn kuluu ajatus: "miksipä ei". Posiivinen epäily kannustaa suorittamaan sellaisia mittauksia ja havaintoja, joiden odotus vanhojen mallien suhteen on negatiivinen. "Jospa kaikki ei olekaan niinkuin malli ennustaa". Positiivinen epäily kannustaa tutkimaan ja harkitsemaan vanhojen mallien kanssa ristiriitaista hypoteesiä tuomitsematta sitä ilman tutkimusta huuhaaksi. Asenteellinen skepsismi vastustaa tällaista tutkimusta, koska asenteellinen skepsimi ei perustu tieteelliseen metodiin.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Ootko nainen noin mustis musta

      Onhan se toki imartelevaa kun olet kaunis ja kaikkea muutakin, mutta ehkä vähän kummallista, kun ei varsinaisesti olla t
      Ikävä
      91
      7485
    2. Sen kerran kun siellä käyn

      Voisit olla paikalla💚💛☘️
      Ikävä
      37
      3977
    3. Kumpa tietäisin. Miehelle.

      Vieläkö toivot jotain viestiä, vai suutuitko taas...kun...🤔
      Ikävä
      45
      3520
    4. Joel Harkimo ja Janni Hussi eroavat

      Tämä on ilon päivä 😊
      Kotimaiset julkkisjuorut
      236
      2814
    5. Kauan säkin jaksoit

      Minun perässä juosta. Kunnes pahoitit mielen. Kuinka monta anteeksipyyntöä olet vailla? 🧐
      Ikävä
      40
      2662
    6. rakastan sinua!

      Tule ja ota, kasvetaan yhdessä paremmiksi ❤️❤️❤️❤️ kaikki anteeksi ❤️❤️❤️
      Ikävä
      45
      2492
    7. Sä olet nainen kuuluisa..

      ..etkä mitenkään hyvällä tavalla.
      Suhteet
      132
      2401
    8. Miksi kaipaat

      Ja olet elämässäni vielä kaiken tämän jälkeen? Eikö kaikki ole jo selvää välillämme?
      Ikävä
      29
      2289
    9. Askanmäessä Huippu esitys

      Kävimme Ystävien kanssa Askanmäen kesäteatterissa. Kaikki tykättiin esityksestä aivan valtavasti. En varmaan koko vuonna
      Puolanka
      20
      2248
    10. Siis hetkonen

      Rakastetaankohan me kummatkin toisiamme, ja aletaan tajuamaan se pikkuhiljaa 🤯
      Ikävä
      45
      1972
    Aihe