Viittomakielisten arkipäivää

lukiolainen _

Hei!

Olen 17-vuotias (kuuleva) lukiolainen Helsingistä ja olisin äärimmäisen kiinnostunut saamaan pientä "sisäpiirin tietoa" viittomakielestä :)

Olen nimittäin suunnitellut pitäväni äidinkielen vaikuttavan puheeni suomalaisesta viittomakielisyydestä: siitä mitä se ylipäätänsä on, vähän sen historiasta, miten se näkyy arkipäivässä, mitä ongelmia ja hyviä puolia se tuo mukanaan.

Mutta koska itse olen kuuleva, vain vähän kieltä osaava, haluiaisin saada tietää teiltä viittomakieltä arkena käyttäviltä siihen liittyvistä asioita.

Ihan mitä vaan nyt mieleen sattuukaan juolahtamaan, sellaista mitä en itse ehkä tule ajatelleeksi eikä kirjoista/internetistä löydy tietoa.

Huomioidaanko teitä tarpeeksi, miten vaikuttaa ammatinvalintaan? Lukio-opiskelu/jatkokoulutus? Miten vieraiden kielten opiskelu lukiossa/muualla?

Tuolla oli jonkin verran jo puhetta, mutta sattuuko joku tietämään mistä täältä pääkaupunkiseudulta olisi mahdollista saada alkeiskurssia, mielellään hyvää sellaista ja hintatasoltaan kohtalaista.

22

3245

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • lukiolainen _

      Ja suokaa anteeksi jos sekoilin pahasti joissain termeissä tai muissa.

    • kuuro nainen

      Moi!

      Mukavaa, että pidät pienen luennon suomalaisesta viittomakielestä ja viittomakielisyydestä! :) Näin se menee tietoa eteenpäin ihmisille. ;)

      Vastailenpa kysymyksiisi:
      suomalainen viittomakielisyys on sitä, että joko kuuro, huonokuuloinen tai kuurojen vanhempien kuuleva lapsi on viittomakielinen. Nykyään on sellaisiakin kuulevia lapsia, joiden toinen vanhemmista on kuuro, mutta nämä lapset ovat kuitenkin yleensä kaksikielisiä.

      Suomalainen viittomakieli on juontunut siitä, kun kuuro suomalaismies Carl Oscar Malm suoritettuaan oppivelvollisuuden ja opiskelun Ruotsissa perusti ensimmäisen kuurojenkoulun joskus 1800-luvun aikana. Hänen mukanaan tuli viittomakieli tänne, alunperin viittomakielessä oli paljon ruotsalaisia viittomia muistuttavia. Ajan myötä viittomakieli muuttui ja kehittyi niin, että siitä tuli sitten suomalainen viittomakieli.

      Viittomakieltä voi näkyä arkipäivässä esim. televisiosta, kun siellä on joka päivä viittomakieliset uutiset. Viittomakieltä voi nähdä esim. yllättäen kadulla, kaupassa, ravintolassa jne. jos kuurot sattuvat olemaan keskenään näissä paikoissa. Voi jopa nähdä esim. kuuron asioimassa vaikkapa pankin tiskillä viittomakielen tulkin välityksellä. Ja niin edelleen.

      Ongelmia saattaa tulla valitettavasti työpaikan hankinnassa tai sen saamisessa, sillä aika useimmilla työnantajilla on ennakkoluuloja viittomakielisiä kuuroja/huonokuuloisia kohtaan. Aika moni luulee, ettei nyt se voi mennä kommunikaatiossa, jos kuuro on töissä. Itse asiassa se ei nyt niin vaikeaa tai kamalaa ole, kuten on todettukin joidenkin työnantajien osalta, kun he ovat rekrytoineet viittomakielisen kuuron.

      On myös ikävää huomata, että joillain ihmisillä on taipumus ajatella aluksi viittomakielisten kuurojen tai huonokuuloisten olevan jotenkin jälkeenjääneitä. Että näin vielä 2000-luvulla ajatellaan noin ihan kuin oltaisiin jossain keskellä 1950-lukua.Siis vanhankantaisia ajatuksia.
      Toisaalta valtaosa ihmisistä on kuitenkin tietoinen siitä,ettei viittomakielisyys tai kuulon vajavaisuus tee ihmisestä mitenkään kummoista. Vaan on siinä ihminen kuin missä muutkin on. :)

      Olen myös huomannut, että moni kuuleva huolestuu aivan turhaan, jos kuurojen vanhempien kuuleva lapsi viittoessaan ei ikinä oppisi puhumaan kunnolla.Kyllähän se kuurojen vanhempien kuuleva lapsi aina oppii puhumaan. Kuurojen vanhempien kuulevan lapsen ensikieli tai siis äidinkieli tulee kuitenkin olemaan aina viittomakieli, vaikka oppii puhumaan ja hallitsemaan suomen kielen kuin siinä missä muutkin kuulevat ja kuurot. Tiedän,että se herättää aika ajoin hämmennystä kuulevien joukossa, miten täysin kuuleva voisi olla viittomakielinen. Kyllä vain, jos hänen vanhempansa ovat kuuroja.

      Hyviä puolia: viittomakieli tuo äärettömän paljon rikkautta kielitaidon hallintaan. Se on niin visuaalisen kaunis kieli, jolla voi ilmaista yllättävän paljon. Paljon enemmän kuin itse voi kuvitellakaan. :) Valitettavasti aika moni kuuleva ei tule ajatelleeksi tätä, vaan pitää sitä aika outona/hassuna kielenä.

      Aika hassua sinänsä on, kun jos huonokuuloinen, joka kuulee kuulokojeella ja kommunikoi puheella sujuvasti, mutta hallitsee myös viittomakielen, niin aika moni kuuleva tuppaa kysymään häneltä: tarvitsetko sinä viittomakieltä joka päivä?
      Se pistää ajattelemaan, onkohan nyt sillä kuulevalla jokin ennakkoluulo mielessään kun kyselee sellaista.
      On jännä huomata, miten usein kuuleva luulee, että jos osaa edes vähänkin viittoa, niin se tarkoittaa heti; hän tarvitseekin sitä joka päivä.
      Olen sanonut kerran päin naamaa kuulevalle,että jos nyt joku kuuleva hallitsee vaikkapa kiinan kielen, niin se ei tarkoita,että hän tarvitsee sitä joka päivä. ;) Vaan on kyse kielen taitamisesta.

      Nykyään lähes kaikki nuoret kuurot pääsevät opiskelemaan lukioihin. Ja sen jälkeen yllättävän moni on päässyt opiskelemaan ammattikorkeakouluihin ja yliopistoihin. Minä itsekin kirjoitin aikoinani ylioppilaaksi ja valmistuin ammattikorkeasta. Minulla, kuten kaikilla kuuroilla opiskelijoilla oli ollut opiskelutulkki (opiskelutulkkipäätös tehdään ja hyväksytään kunkin kuuron opiskelijan kotikunnan sosiaalitoimistossa, joka kustantaa sitten tulkin palkat tms. Tosin parin vuoden päästä tähän tulee suurempi mittakaava, tulkkipalvelut siirtyvät valtiolle. Ja valtio maksaa sitten tulkkien palkat tms.)

      Olen käyttänyt kirjoitustulkkia vieraiden kielten opiskelussa silloin ammattikorkeassa. Kirjoitustulkki kirjoittaa siis ylös läppärin tietoruudulle kaiken, mitä luokassa puhutaan vieraiden kielen tunnilla. Kuurot opiskelijat vapautetaan vieraiden kielten kuullun ymmärtämiskokeesta tai puhumisesta, näillä korvataan kirjallisilla tehtävillä.
      Joka tapauksessa kuurot oppivat kuitenkin kirjoittamaan vieraita kieliä siinä missä kuin kuulevatkin. Siis lukemisen ja kirjoittamisen kautta. ;)
      Ylioppilaskirjoituksissa kuurot kokelaat vapautetaan myös vieraiden kielten kuullun ymmärtämiskokeesta, mutta heidän pitää ehdottomasti lähettää ensin lääkärinlausunnot YTL:lle. Näin ollen YTL hyväksyy sitten vapauttamiset virallisesti.

      Aika kummallista kylläkin on, että täällä Suomessa lähes kaikki kuurot pääsevät opiskelemaan aina akateemiselle tasolle asti.Vaan mutta työllistymisessä ja työpaikan saannissa on yhä esteitä, valitettavasti työnantajien jylläävien ennakkoluulojen takia. Ei vaikka työssä ei tarvitsisi käyttää puhelinta tai fyysistä asiakaspalvelua.

      Täällä pääkaupunkiseudulla on ainakin Helsingissä sellainen hyvä paikka,jossa on saatavilla viittomakielen alkeiskurssia. Tässä tämä sivu: http://www.kl-deaf.fi/Page/277e53ac-88c5-497b-9886-22d213900e57.aspx

      Toivottavasti tää on nyt kattava tietopaketti. :)

      • lukiolainen _

        Kiitos paljon, todella hienoa että jaksoit nähdä noin paljon vaivaa auttaaksesi! :)

        Tosiaan, kerroit paljon sellaista mistä unohdinkin kysyä, erityisesti tuo kielten yo:n kuuntelukoe on mietityttänyt. Todellakin kattava tietopaketti, kyllä :)

        Mitenkäs se muuten menee, kun kuuro opiskelee kieltä ja yleensähän siihen kuuluu sitä suullista tuottamista, niin harjoitteleeko hän sitten sen sijaan vaikkapa englanninkieliset viittomat?

        Olen muuten miettinyt paljon sitäkin, että mitenkäs tuo puhelin? Ok, tekstiviestit sunmuut tietenkin onnistuvat, mutta nykyäänhän markkinoidaan näitä kaikenmaailman videopuhelumahdollisuuksilla varustettuja kännyköitä. Millaista käytössä siellä päin?

        Ei saa purra, mutta olen kyllä huomannut minkälaista on kun kukaan ei ymmärrä :D Olin vähän aikaa sitten Ranskassa, ja siellä tuntui siltä että kukaan ei puhu englantia, enkä minä puhu sanaakaan ranskaa. Lisäksi luulivat britiksi, eivät omaa kovin hyviä välejä englantilaisten kanssa nuo ranskalaiset. Sain välillä sietää todella törkeää käyttäytymistä, suoraa ilkeilyän tms. (Joo, ohi aiheen ja pahasti, mutta alustaa seuraavaa: )

        Vaikea kuvitella kaikkea sitä ennakkoluuloa mitä kuurot joutuvat kohtaamaan, varsinkin täällä Suomessa ja kun itse suhtaudun niin avoimesti melkein kaikkeen. No, mutta me suomalaiset näin yleistäen käyttäydytään melko omituisesti monellakin eri saralla. :)

        Jos vielä tulee mieleen mitä tahansa lisättävää niin olisi todella mielenkiintoista tietää vaikken puheeseeni saisikaan mahdutettua.


      • kuuro nainen
        lukiolainen _ kirjoitti:

        Kiitos paljon, todella hienoa että jaksoit nähdä noin paljon vaivaa auttaaksesi! :)

        Tosiaan, kerroit paljon sellaista mistä unohdinkin kysyä, erityisesti tuo kielten yo:n kuuntelukoe on mietityttänyt. Todellakin kattava tietopaketti, kyllä :)

        Mitenkäs se muuten menee, kun kuuro opiskelee kieltä ja yleensähän siihen kuuluu sitä suullista tuottamista, niin harjoitteleeko hän sitten sen sijaan vaikkapa englanninkieliset viittomat?

        Olen muuten miettinyt paljon sitäkin, että mitenkäs tuo puhelin? Ok, tekstiviestit sunmuut tietenkin onnistuvat, mutta nykyäänhän markkinoidaan näitä kaikenmaailman videopuhelumahdollisuuksilla varustettuja kännyköitä. Millaista käytössä siellä päin?

        Ei saa purra, mutta olen kyllä huomannut minkälaista on kun kukaan ei ymmärrä :D Olin vähän aikaa sitten Ranskassa, ja siellä tuntui siltä että kukaan ei puhu englantia, enkä minä puhu sanaakaan ranskaa. Lisäksi luulivat britiksi, eivät omaa kovin hyviä välejä englantilaisten kanssa nuo ranskalaiset. Sain välillä sietää todella törkeää käyttäytymistä, suoraa ilkeilyän tms. (Joo, ohi aiheen ja pahasti, mutta alustaa seuraavaa: )

        Vaikea kuvitella kaikkea sitä ennakkoluuloa mitä kuurot joutuvat kohtaamaan, varsinkin täällä Suomessa ja kun itse suhtaudun niin avoimesti melkein kaikkeen. No, mutta me suomalaiset näin yleistäen käyttäydytään melko omituisesti monellakin eri saralla. :)

        Jos vielä tulee mieleen mitä tahansa lisättävää niin olisi todella mielenkiintoista tietää vaikken puheeseeni saisikaan mahdutettua.

        Kuten olen kirjoittanutkin aiemmassa viestissä, että kuuro opiskelija vapautetaan aina suullisesta tuottamisesta vieraan kielen opiskelussa.Ei siihen liity koskaan englanninkielisiä viittomia, eihän opettaja yleensä osaa viittoa... :D Sillä korvataan kirjallisella tehtävällä, kuten olen kertonut jo aiemmassa.

        Aika monilla kuuroilla on sellainen 3G -kännykkä, jossa on videopuhelu. Ja sillä ne "soittelevat" toisilleen viittomalla kuvaruudulle videopuhelun aikana.
        Joillain huonokuuloisilla on Nokian induktiosilmukka, joka liitetään kännykkään.Ja hän käyttää sitä puhelun aikana. Induktiosilmukka on sellainen vahvistin, joka poistaa kaikki mahdolliset häiriöäänet ja soveltuu vain kuulokojeiden käyttäjille.
        Sama juttu kiinteään puhelimeen, joillakin huonokuuloisista on omassa työssään sellainen vahvistin, joka liitetään siihen puhelimeen.


      • minä vain..
        kuuro nainen kirjoitti:

        Kuten olen kirjoittanutkin aiemmassa viestissä, että kuuro opiskelija vapautetaan aina suullisesta tuottamisesta vieraan kielen opiskelussa.Ei siihen liity koskaan englanninkielisiä viittomia, eihän opettaja yleensä osaa viittoa... :D Sillä korvataan kirjallisella tehtävällä, kuten olen kertonut jo aiemmassa.

        Aika monilla kuuroilla on sellainen 3G -kännykkä, jossa on videopuhelu. Ja sillä ne "soittelevat" toisilleen viittomalla kuvaruudulle videopuhelun aikana.
        Joillain huonokuuloisilla on Nokian induktiosilmukka, joka liitetään kännykkään.Ja hän käyttää sitä puhelun aikana. Induktiosilmukka on sellainen vahvistin, joka poistaa kaikki mahdolliset häiriöäänet ja soveltuu vain kuulokojeiden käyttäjille.
        Sama juttu kiinteään puhelimeen, joillakin huonokuuloisista on omassa työssään sellainen vahvistin, joka liitetään siihen puhelimeen.

        Hei,

        viittomakielestä kysyisin vielä sen verran, että onko joka maassa siis oma viittomakielensä? Minusta tuntuu, että tuo on tosi typerä kysymys, mutta kuitenkin. :) Olen jotenkin aina ajatellut että kaikkialla maailmassa viitotaan samanlailla. Ainakin se varmaan olisi kätevää.. :)

        Ylipäätään olen aina pitänyt viittomakieltä hyvin kauniina kielenä, ja oppisin sitä itsekin mieluusti. Osaisiko kukaan sanoa, järjestetäänkö Lahden seudulla mitään viittomakielen kursseja? minkälaisissa hinnoissa sellaiset kurssin suunnilleen liikkuvat? kiitos!


      • Viittomakielinen
        minä vain.. kirjoitti:

        Hei,

        viittomakielestä kysyisin vielä sen verran, että onko joka maassa siis oma viittomakielensä? Minusta tuntuu, että tuo on tosi typerä kysymys, mutta kuitenkin. :) Olen jotenkin aina ajatellut että kaikkialla maailmassa viitotaan samanlailla. Ainakin se varmaan olisi kätevää.. :)

        Ylipäätään olen aina pitänyt viittomakieltä hyvin kauniina kielenä, ja oppisin sitä itsekin mieluusti. Osaisiko kukaan sanoa, järjestetäänkö Lahden seudulla mitään viittomakielen kursseja? minkälaisissa hinnoissa sellaiset kurssin suunnilleen liikkuvat? kiitos!

        Lähestulkoon joka maassa on oma viittomakielensä. Eli niitä on satoja, ehkä jopa tuhansia. Täällä Suomessa on kaksikin kotimaista viittomakieltä, suomalainen ja suomenruotsalainen viittomakieli. Maahanmuuttajien mukana on tullut myös muiden maiden viittomakieliä, kuten venäläinen viittomakieli.

        Vaikka erimaalaiset kuurot eivät ymmärrä toisiaan, ne kuitenkin voivat oppia ymmärtämään toisiaan kuulevia nopeammin. Sillä viittomakielten rakenteet muistuttavat enemmän ja vähemmän toisiaan. Yleensä alkukankeuden jälkeen erimaalaiset kuurot ymmärtävät jonkinverran toisiaan. On myös olemassa kansainvälinen viittomakieli, joka on sellainen kuin esperanto, eikä se ole virallinen kieli. Kansainvälisisssä tapaamisissa kansainvälistä viittomista kuitenkin käytetään. Siinä on paljon vaikutteita ASL:sta (eli amerikkalaisesta viittomakielestä, jota jotkut kuurot muissa maissa ymmärtävät jonkin verran sitä).

        Ja vielä siitä, että viittomakielet eroavat paljon puhutuista kielistä. Esimerkiksi suomalaisen viittomakieli rakenne muistuttaa pikemminkin mandariinikiinaa kuin suomea.


      • Viittomakieli
        minä vain.. kirjoitti:

        Hei,

        viittomakielestä kysyisin vielä sen verran, että onko joka maassa siis oma viittomakielensä? Minusta tuntuu, että tuo on tosi typerä kysymys, mutta kuitenkin. :) Olen jotenkin aina ajatellut että kaikkialla maailmassa viitotaan samanlailla. Ainakin se varmaan olisi kätevää.. :)

        Ylipäätään olen aina pitänyt viittomakieltä hyvin kauniina kielenä, ja oppisin sitä itsekin mieluusti. Osaisiko kukaan sanoa, järjestetäänkö Lahden seudulla mitään viittomakielen kursseja? minkälaisissa hinnoissa sellaiset kurssin suunnilleen liikkuvat? kiitos!

        Ei myöskään pidä unohtaa, että suomalaisessa viittomakielessä on myös murteita, eli eri puolilla suomea viitotaan hieman eri tavoin. Viittomat voivat vaihdella paikkakunnittain. Lisäksi eri ikäryhmien viittomakielet eroavat jonkin verran toisistaan. SVK (suomalainen viittomakieli) kehittyy ja muuttuu suomenkieltä nopeammin. Joten vanhusten ja lasten on joskus hieman hankalaa ymmärtää toisiaan. Tietenkin svk:ssa on myös slangia, sekä runo-, laulu- ja akateemista kieltä, ym.


      • zentlig
        lukiolainen _ kirjoitti:

        Kiitos paljon, todella hienoa että jaksoit nähdä noin paljon vaivaa auttaaksesi! :)

        Tosiaan, kerroit paljon sellaista mistä unohdinkin kysyä, erityisesti tuo kielten yo:n kuuntelukoe on mietityttänyt. Todellakin kattava tietopaketti, kyllä :)

        Mitenkäs se muuten menee, kun kuuro opiskelee kieltä ja yleensähän siihen kuuluu sitä suullista tuottamista, niin harjoitteleeko hän sitten sen sijaan vaikkapa englanninkieliset viittomat?

        Olen muuten miettinyt paljon sitäkin, että mitenkäs tuo puhelin? Ok, tekstiviestit sunmuut tietenkin onnistuvat, mutta nykyäänhän markkinoidaan näitä kaikenmaailman videopuhelumahdollisuuksilla varustettuja kännyköitä. Millaista käytössä siellä päin?

        Ei saa purra, mutta olen kyllä huomannut minkälaista on kun kukaan ei ymmärrä :D Olin vähän aikaa sitten Ranskassa, ja siellä tuntui siltä että kukaan ei puhu englantia, enkä minä puhu sanaakaan ranskaa. Lisäksi luulivat britiksi, eivät omaa kovin hyviä välejä englantilaisten kanssa nuo ranskalaiset. Sain välillä sietää todella törkeää käyttäytymistä, suoraa ilkeilyän tms. (Joo, ohi aiheen ja pahasti, mutta alustaa seuraavaa: )

        Vaikea kuvitella kaikkea sitä ennakkoluuloa mitä kuurot joutuvat kohtaamaan, varsinkin täällä Suomessa ja kun itse suhtaudun niin avoimesti melkein kaikkeen. No, mutta me suomalaiset näin yleistäen käyttäydytään melko omituisesti monellakin eri saralla. :)

        Jos vielä tulee mieleen mitä tahansa lisättävää niin olisi todella mielenkiintoista tietää vaikken puheeseeni saisikaan mahdutettua.

        Tekstipuhelin on ollut kuurojen arkipäivää jo 80-luvulta lähtien. Lankaliittymät tosin vähenevät, mutta internetistä löytyy palvelu, jolla tietokoneella voi saada välitettynä puhelut tekstipuhelimiin tai päinvastoin. Ks. www.tekstipuhelu.fi

        Monet kuurot henkilöt käyttivät faksia sähköisenä kirjeenvaihto ja yhteydenpitovälineenä. Faksienkin käyttö on vähentynyt sähköpostin myötä.


      • kuuroilla
        zentlig kirjoitti:

        Tekstipuhelin on ollut kuurojen arkipäivää jo 80-luvulta lähtien. Lankaliittymät tosin vähenevät, mutta internetistä löytyy palvelu, jolla tietokoneella voi saada välitettynä puhelut tekstipuhelimiin tai päinvastoin. Ks. www.tekstipuhelu.fi

        Monet kuurot henkilöt käyttivät faksia sähköisenä kirjeenvaihto ja yhteydenpitovälineenä. Faksienkin käyttö on vähentynyt sähköpostin myötä.

        Lisään tuohon vielä,että kännykkä on kuitenkin kaikista ylivoimaisin väline kuuroilla/huonokuuloisilla. Kännykässähän käytetään ahkerasti tekstareita ja/tai videopuheluita.


      • perhonen
        kuuroilla kirjoitti:

        Lisään tuohon vielä,että kännykkä on kuitenkin kaikista ylivoimaisin väline kuuroilla/huonokuuloisilla. Kännykässähän käytetään ahkerasti tekstareita ja/tai videopuheluita.

        Tuli tässä mieleeni,että viittovatko saamelaiset kuurot suomalaisella viittomakielellä vai saamelaisella?Onko olemassa saamelaista viittomakieltä?jep kysymykseni on typerä,mutta oli pakko kysyä.


      • saamelaista viittomakieltä
        perhonen kirjoitti:

        Tuli tässä mieleeni,että viittovatko saamelaiset kuurot suomalaisella viittomakielellä vai saamelaisella?Onko olemassa saamelaista viittomakieltä?jep kysymykseni on typerä,mutta oli pakko kysyä.

        Eli saamelaiset kuurot viittovat asuinmaansa viittomakieltä. Eli Suomessa suomen, Norjassa norjan, Ruotsissa ruotsin ja Venäjällä venäjän.


      • perhonen
        saamelaista viittomakieltä kirjoitti:

        Eli saamelaiset kuurot viittovat asuinmaansa viittomakieltä. Eli Suomessa suomen, Norjassa norjan, Ruotsissa ruotsin ja Venäjällä venäjän.

        kiitos tiedosta!


      • emmali4
        saamelaista viittomakieltä kirjoitti:

        Eli saamelaiset kuurot viittovat asuinmaansa viittomakieltä. Eli Suomessa suomen, Norjassa norjan, Ruotsissa ruotsin ja Venäjällä venäjän.

        Hei! Minua kiinnostaa, että ovatko Saamelaiset kuurot jossain Lapissa? Entäs Ruotsin ja Norjan Lapissa? Kuka tietää? Varmaan kuurot saamelaiset viittovat saamelaisten viittomakielellä tai kotikielellä. Hmm..


      • Toinen minä vain
        minä vain.. kirjoitti:

        Hei,

        viittomakielestä kysyisin vielä sen verran, että onko joka maassa siis oma viittomakielensä? Minusta tuntuu, että tuo on tosi typerä kysymys, mutta kuitenkin. :) Olen jotenkin aina ajatellut että kaikkialla maailmassa viitotaan samanlailla. Ainakin se varmaan olisi kätevää.. :)

        Ylipäätään olen aina pitänyt viittomakieltä hyvin kauniina kielenä, ja oppisin sitä itsekin mieluusti. Osaisiko kukaan sanoa, järjestetäänkö Lahden seudulla mitään viittomakielen kursseja? minkälaisissa hinnoissa sellaiset kurssin suunnilleen liikkuvat? kiitos!

        Hei, Lahessa järjestettän ainakin Viitotun puheen kursseja Harjula setlementin toimesta. Itse olin kolme vuotta VP ryhmässä, ja opin paljon viitotusta puheesta. Sehän ei toki ole sama asia kuin viittomakieli, mutta siinä oppi viittomia paljon. Itsekin olin puhtaasta mielenkiinnosta siellä :)


    • lukiolainen_

      Noniin. Puheet on aikaa sitten jo pidetty. Yllättävän vähän tietoa yleisöllä oli etukäteen aiheesta ja kaikki kuuntelivat mielenkiinnolla. Kiitos avusta teille kaikille :)

      Kuinka nopeasti ihmiset muuten yleensä hoksaavat että ette kuule, jos ette siitä esim. kaupassa itseksenne jonotatte kassalla? Oletteko "hiljaa", yritättekö viittoa vaikkei kassatyttönen mitään tajuaisikaan, vai näyttelettekö jotain paperilta tms.? Mietin vain kun nyt haen kesäksi kassalle töihin :) Ja sitten ihan vain puhtaasta mielenkiinnosta.

      • mitään huomata

        Aika harvoin ihmiset mitään tajua, että joku siinä jonossa on kuuro, jos siinä itsekseen jonottaa.. siinä mielessä kuurous on niin näkymätöntä, tuskin kukaan kuuro rupea viittomaan itsekseen, saati tuntemattomalle kuulevalle.
        Mä en ainakaan koskaan viito itsekseni, jos kun olen jossain kaupassa ruokaostoksilla, enkä myöskään viito kenellekään vieraalle kuulevalle.Eiväthän monet kuulevat osaa viittoa.

        Sitä paitsi on varmasti aika hassun näköistä,jos kuuro viittoisi itsekseen jossain julkisella paikalla. Siinähän joku kuuleva voisi vaikka soittaa ambulanssin paikalle.. :D :D

        Sama pätee siihen, jos kuuro kävelee jossain suuressa ihmismassassa keskustassa tai rautatieasemalla ja on "hiljaa" yksin, niin kukaan ei todellakaan huomaa mitään,että hän on kuuro.

        Kyllähän toki kuurouden huomaa vasta, kun jos kuuro juttelee viittoen jonkun toisen kanssa jossain paikassa. Tai jos joku kuuleva yrittää puhua kuurolle tietämättään ensin tämän kuuroudesta, niin kuuro yleensä osoittaa sormilla korviaan ja pudistaa päätään (elekielellä: "ei kuule"). Silloin aika nopeasti kuuleva hoksaa,että kyseinen henkilö on kuuro.

        Sama juttu, jos kuuro tilaa ruuan jossain ravintolassa, niin hän kirjoittaa paperille tai osoittaa jotain haluaamansa ruokalistalta. Ja silloin tarjoilija tajuaa yleensä melko hyvin, että k.o henkilö on kuuro.

        Yleisesti ottaen kuurous on kuitenkin huomaamatonta, jos joku kuuro kävelee itsekseen "hiljaa" jossain suuressa ihmismassassa, niin tuskin kovin moni tajuaa,että hän on kuuro. Ihmisen täytyisi olla aikamoinen ennustaja, jos hän hoksaisi toisen olevan kuuro, varsinkin jos tämä kuuro ei viito mitään ja on "hiljaa" yksikseen. :D :D ;)


      • lukiolainen_
        mitään huomata kirjoitti:

        Aika harvoin ihmiset mitään tajua, että joku siinä jonossa on kuuro, jos siinä itsekseen jonottaa.. siinä mielessä kuurous on niin näkymätöntä, tuskin kukaan kuuro rupea viittomaan itsekseen, saati tuntemattomalle kuulevalle.
        Mä en ainakaan koskaan viito itsekseni, jos kun olen jossain kaupassa ruokaostoksilla, enkä myöskään viito kenellekään vieraalle kuulevalle.Eiväthän monet kuulevat osaa viittoa.

        Sitä paitsi on varmasti aika hassun näköistä,jos kuuro viittoisi itsekseen jossain julkisella paikalla. Siinähän joku kuuleva voisi vaikka soittaa ambulanssin paikalle.. :D :D

        Sama pätee siihen, jos kuuro kävelee jossain suuressa ihmismassassa keskustassa tai rautatieasemalla ja on "hiljaa" yksin, niin kukaan ei todellakaan huomaa mitään,että hän on kuuro.

        Kyllähän toki kuurouden huomaa vasta, kun jos kuuro juttelee viittoen jonkun toisen kanssa jossain paikassa. Tai jos joku kuuleva yrittää puhua kuurolle tietämättään ensin tämän kuuroudesta, niin kuuro yleensä osoittaa sormilla korviaan ja pudistaa päätään (elekielellä: "ei kuule"). Silloin aika nopeasti kuuleva hoksaa,että kyseinen henkilö on kuuro.

        Sama juttu, jos kuuro tilaa ruuan jossain ravintolassa, niin hän kirjoittaa paperille tai osoittaa jotain haluaamansa ruokalistalta. Ja silloin tarjoilija tajuaa yleensä melko hyvin, että k.o henkilö on kuuro.

        Yleisesti ottaen kuurous on kuitenkin huomaamatonta, jos joku kuuro kävelee itsekseen "hiljaa" jossain suuressa ihmismassassa, niin tuskin kovin moni tajuaa,että hän on kuuro. Ihmisen täytyisi olla aikamoinen ennustaja, jos hän hoksaisi toisen olevan kuuro, varsinkin jos tämä kuuro ei viito mitään ja on "hiljaa" yksikseen. :D :D ;)

        Aaa, tulikin tuosta mieleen.

        Olin kerran ihan ihmeissäni kun kaverini alkoivat yhtäkkiä puhua kuuroudesta ja kertoivat esimerkkejä omista elämistään. Yksi kertoi pelkäävänsä kuuroja, koska ei voi ymmärtää heitä. Ja muutenkin yllätyin todella paljon siitä, miten negatiivisia tuntemuksia ihmisillä on. Onko tuttua?


      • Maryca

        Hupaisa ajattelumalli, että kuurous jotenkin näkyisi päälle jos k.o. ihminen jonottaa yksin kassalla. :D Ei kuulevatkaan (yleensä) höpötä yksin kassajonossa näyttääkseen, että on kuuleva. Miksi kuuro ihminen olisi yhtään sen erilaisempi?!
        Ei nyt tarkotus ollut loukata, mutta pisti vaan silmään...
        Ja tuonne aikasempiin viesteihin on pakko kommentoida, että esperanto on keksitty, _puhuttu_ kieli, jonka vastaava viitottu kieli on gestuno.


      • syntymäkuuro
        Maryca kirjoitti:

        Hupaisa ajattelumalli, että kuurous jotenkin näkyisi päälle jos k.o. ihminen jonottaa yksin kassalla. :D Ei kuulevatkaan (yleensä) höpötä yksin kassajonossa näyttääkseen, että on kuuleva. Miksi kuuro ihminen olisi yhtään sen erilaisempi?!
        Ei nyt tarkotus ollut loukata, mutta pisti vaan silmään...
        Ja tuonne aikasempiin viesteihin on pakko kommentoida, että esperanto on keksitty, _puhuttu_ kieli, jonka vastaava viitottu kieli on gestuno.

        Mikseivät vaikkapa romanivaatetuksella puetut ihmiset? Huntupuetut ihmiset?
        Vielä pahempaa: itsekseen puhuvat ihmiset kännykän kanssa. He, jotka eivät kunnioita muita. Ovatko he poikkeavia niinkuin olisivat "kuuroja"? Olipa paikka missä tahansa, mistä kuuluu kännykästä ulkopuolelle ihmisten korviin.
        Käsille viuhtoivat eivät häiritse edes äänillä kuin korkeintaan, niitä on helppo sivuuttaa silmillä. Mutta ääniä on vaikea sivuuttaa!


      • syntymäkuuleva
        syntymäkuuro kirjoitti:

        Mikseivät vaikkapa romanivaatetuksella puetut ihmiset? Huntupuetut ihmiset?
        Vielä pahempaa: itsekseen puhuvat ihmiset kännykän kanssa. He, jotka eivät kunnioita muita. Ovatko he poikkeavia niinkuin olisivat "kuuroja"? Olipa paikka missä tahansa, mistä kuuluu kännykästä ulkopuolelle ihmisten korviin.
        Käsille viuhtoivat eivät häiritse edes äänillä kuin korkeintaan, niitä on helppo sivuuttaa silmillä. Mutta ääniä on vaikea sivuuttaa!

        Kyllä nuo mainitsemasi romanit ja hunnutetut herättävät huomiota ja ovat valtaväestön mielestä usein poikkeavia. Ei kuitenkaan pidä yleistäen ajatella, että he olisivat niitä jotka eivät kunnioita muita. Tosin se (olipa etninen tai uskonnollinen tausta mikä hyvänsä), että puhuu kovaan ääneen kännykällä, on epäkunnioittavaa muita kohtaan. Se myös herättää huomiota ja joskus jopa huvittuneisuutta.


      • kuurot rules!
        lukiolainen_ kirjoitti:

        Aaa, tulikin tuosta mieleen.

        Olin kerran ihan ihmeissäni kun kaverini alkoivat yhtäkkiä puhua kuuroudesta ja kertoivat esimerkkejä omista elämistään. Yksi kertoi pelkäävänsä kuuroja, koska ei voi ymmärtää heitä. Ja muutenkin yllätyin todella paljon siitä, miten negatiivisia tuntemuksia ihmisillä on. Onko tuttua?

        Olen itse kanssa törmännyt ihmisten negatiivisuuteen kuuroja kohtaan. ja muutenki töykeitä on vielä paljon.
        En itse ole kuuro, mut poikaystäväni on. mua on monta kertaa kaupungilla luultu kuuroksi ja oon kuullu ku jotkut nuoret puhuu jotain pilkkaavasti.. ja sitten katsoo ja nauraa. no ei auta muu kuin mennä puhumaan niille ja ne on paniikissa ku mä kuulenki kaiken mitä ne puhuu ja pyytelee anteeksi ja menee punaisena pois luotamme.


    • hard of hearing

      Moikkelis :)!

      Luin tässä muiden kommentoista.Niin,että olen itse vaikeasti huonokuuloinen ihminen mutta en koe olevani viittomakielinen vaikka osaan viittomakieltä.Minulla aina olemaan viitottu puhetta,mutta viitottu puhe ja viittomakielinen ei aina ymmärtää toisistaan.Kutenkin ymmärrän mitä he viittomakielisen viittomalla tarkoittanut tai puhunut.En käyttänyt koskaan nokian induktiosimpukkaa,koska minulla ei ole tarvetta juurikaan kun toki kuulolaitetta käytän.Useimmat kuulevat luulivat,että olisin kuuleva vaikken ole sitten lopulta paljastunut aivan päin vastoin heille.Kyllä yhä ennakkoluuloa kuurojen/huonokuuloisen kohtaan,mutta minulle ei ole tapahtunut mitään ennakkoluuloja vieläkään.Kuuroilla ja huonokuuloisilla on oikeus saada viittomakielen tulkkia käytössä esimerkiksi isossa tilaisuuksissa tai opiskelun aikaa tai asioilla tai mitä todella vaatii tulkkausta.En minä paljon käyttänyt viittomakielen tulkkia,koska pärjään kun katson kutenkin niin onko vaatia tulkkausta tai ei.Sama juttu,että ammatin alalta riippuu mitä esimerkiksi vaatia normaalia kuuloa niin kuurolle ihmiselle ei kelpaakin.Vaikka ammatti-alalle korikorjaaja niin ei voi kuin maalarin puolelle kelpaakin.Tottakai,että maiden oma eri viittomakielisiä,mutta yleensä ymmärtetään ASL( american sign language) tai kansainvälinen viittomakielinen.Kyllä joku kuuro osaa myös BSL (british sign language).Voivat olla,että lapsi on kuuleva että vanhemmat kuuroja tai lapsi on kuuro ja vanhemmat kuulevat sillä tavalla.
      Kuurot ja huonokuuloiset pääsevät yleensä kyllä lukioon,mutta ammatinvalintaan ei aina ole helppoja koska joissa on vaatia kuuloa mikäli kuurolle estää.
      Olin saanut selville,että amerikassa on jo hän itse kuuro joka poliisina sekä lakimiehenä tai meksikossa poliisillaitoksessa oli pyytänyt apua kuuro sinne,että lukemaan kameran kautta heidän huuliolukua mitä sanoivat..Siksi kameran äänet ei toimineet.Suomessa kutenkin jää jäljessä melko paljon ja ennakkoluuloja.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mielessäni vieläkin T

      Harmi että siinä kävi niinkuin kävi, rakastin sinua. Toivotan sulle kaikkea hyvää. Toivottavasti löydät sopivan ja hyvän
      Ikävä
      34
      1461
    2. Nellietä Emmaa ja Amandaa stressaa

      Ukkii minnuu Emmaa ja Amandaa stressaa ihan sikana joten voidaanko me koko kolmikko hypätä ukin kainaloon ja syleilyyn k
      Isovanhempien jutut
      6
      1301
    3. Nähtäiskö ylihuomenna taas siellä missä viimeksikin?

      Otetaan ruokaöljyä, banaaneita ja tuorekurkkuja sinne messiin. Tehdään taas sitä meidän salakivaa.
      Ikävä
      1
      1235
    4. Ei luottoa lakko maahan

      Patria menetti sovitun ksupan.
      Suomen Keskusta
      6
      1224
    5. Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita

      Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita – neljä Jyväskylän Outlaws MC:n jäsentä vangittu: "Määrät p
      Jyväskylä
      41
      1208
    6. Persut petti kannattajansa, totaalisesti !

      Peraujen fundamentalisteille, vaihtkaa saittia. Muille, näin sen näimme. On helppo luvata kehareille, eikä ne ymmärrä,
      Maailman menoa
      2
      1208
    7. Sinäkö se olit...

      Vai olitko? Jostain kumman syystä katse venyi.. Ajelin sitten miten sattuu ja sanoin ääneen siinä se nyt meni😅😅... Lis
      Ikävä
      0
      1194
    8. Housuvaippojen käyttö Suomi vs Ulkomaat

      Suomessa housuvaippoja aletaan käyttämään vauvoilla heti, kun ne alkavat ryömiä. Tuntuu, että ulkomailla housuvaippoihin
      Vaipat
      1
      1170
    9. Hyvää yötä ja kauniita unia!

      Täytyy alkaa taas nukkumaan, että jaksaa taas tämän päivän haasteet. Aikainen tipu madon löytää, vai miten se ärsyttävä
      Tunteet
      2
      1150
    10. Lepakot ja lepakkopönttö

      Ajattelin tehdä lepakkopöntön. Tietääkö joku ovatko lepakot talvella lepakkopöntössä ´vai jossain muualla nukkumassa ta
      1
      1136
    Aihe