Ymmärtääkö joku Heli Laaksosen runoissaan käyttämää Vakka-Suomen murretta?
Aik
Joskus mää makka liikkumat paikalan
ja koita olla oikke hilja
ete aik huamasis munt
ja ruppeis viuhtoma taas ettippäi
ja vaatima munt ja fölisäs murhettuma
...jne.
Mitä tuo viimeinen lause "ja vaatima munt ja fölisäs murhettuma" oikein tarkoittaa yleiskielelle käännettynä?
Ymmärtääkö joku Heli Laaksosen runojen murretta?
11
1915
Vastaukset
"aina joskus makaan hiljaa paikoillani
niin hiljaa kuin mahdollista
ettei aika huomaisi minua
ja rupeaisi viittoilemaan taas eteenpäin
ja vaatimaan minua mukanansa tulemaan murheelliseksi"- miepämies
todella hieno tulkkaus. Kerrankin ymmärrän täysin, mitä Laaksoska on halunnut sanoa.
pitäisiköhän kaikkiin murrevärssyihin saada mukaan käännösosio? - vaatimaan minua mukanansa
tulemaan murehtimaan?
- runoista tykkäävä
tästä runosta
- Niinkuin Sinä sen koet :)
Eikö totta?
- Turu flik
Vaik se o kyl vähä erilaist ko mää puhu. Mut meil ol mök siäl Laitlas ja sit mul o serkkui maakunnis mis mää ole viättäny kesii. Nii et ei se nii kauhiast turun murtteest erot. Mut muual asuval nää länsmurtteet kuullostaa vissiin samalt. Kyl se on kuitenki vaikki kirjot.
No, emmääkä sitä Turusen (makkii nimi) Joensuu Ellii oikke ymmär. - runoista tykkäävä
aika.....
vaatimaan minua
ja mukaansa murehtimaan
Munt täytty kyl sanua ett mää ole pahastans viaraantunnu mun kiälestän täs maailma tuulis purjehtiessain- HeliLaaksonen?
Onko se joku missirunoilija? Kummaa kieltä? Onko virolainen?
HeliLaaksonen? kirjoitti:
Onko se joku missirunoilija? Kummaa kieltä? Onko virolainen?
O semne uudemppi murrekirjailijoit täsä maas. Asu tosa Laitlas Turu ja Rauma väliss. Hän o julkass jo ussemma runokirjaki,ett jossas ole kiinnostun,nii men kirjastost kysymä niit. Ei me tääl länspualellakka kaikki niit itämurtteit ymmärret,mutt ei kyll Viron kiälehenkä taidet sentä sekotta.
- Turu flik
jos kirjakieles ei ole oikeita kuvaavia sanoja. Joten sanasta sanaan kääntäminen ei aina onnistu.
Esim. "viuhtoma" ei ole pelkästään kulkemista vaan määrätynlaista lujaa kulkemista. - Ohoi
Kylläse on niin juu. Älkääs sössötelkö siellä liikoja kun sitä ei vaan jaksa.
- Patri
Lounaismurttes ”ja” voi tarkotta ”myös”.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Aivosyöpää sairastava Olga Temonen TV:ssä - Viimeinen Perjantai-keskusteluohjelma ulos
Näyttelijä-yrittäjä Olga Temonen sairastaa neljännen asteen glioomaa eli aivosyöpää, jota ei ole mahdollista leikata. Hä1404442Pelotelkaa niin paljon kuin sielu sietää.
Mutta ei mene perille asti. Miksi Venäjä hyökkäisi Suomeen? No, tottahan se tietenkin on jos Suomi joka ei ole edes soda3502240Kiitos nainen
Kuitenkin. Olet sitten ajanmerkkinä. Tuskin enää sinua näen ja huomasitko, että olit siinä viimeisen kerran samassa paik42160Mikä saa ihmisen tekemään tällaista?
Onko se huomatuksi tulemisen tarve tosiaan niin iso tarve, että nuoruuttaan ja tietämättömyyttään pilataan loppuelämä?2481891- 1071820
IL - VARUSMIEHIÄ lähetetään jatkossa NATO-tehtäviin ulkomaille!
Suomen puolustuksen uudet linjaukset: Varusmiehiä suunnitellaan Nato-tehtäviin Puolustusministeri Antti Häkkänen esittel4561797Nyt kun Pride on ohi 3.0
Edelliset kaksi ketjua tuli täyteen. Pidetään siis edelleen tämä asia esillä. Raamattu opettaa johdonmukaisesti, että4841640MTV: Kirkossa saarnan pitänyt Jyrki 69 koki yllätyksen - Paljastaa: "Se mikä oli hyvin erikoista..."
Jyrki Linnankivi alias Jyrki 69 on rokkari ja kirkonmies. Teologiaa opiskeleva Linnankivi piti elämänsä ensimmäisen saar571499Hyväksytkö sinä sen että päättäjämme ei rakenna rauhaa Venäjän kanssa?
Vielä kun sota ehkäpä voitaisiin välttää rauhanponnisteluilla niin millä verukkeella voidaan sanoa että on hyvä asia kun4921370Esko Eerikäinen tatuoi kasvoihinsa rakkaan nimen - Kärkäs kommentti "Ritvasta" lävähti somessa
Ohhoh! Esko Eerikäinen on ottanut uuden tatuoinnin. Kyseessä ei ole mikä tahansa kuva minne tahansa, vaan Eerikäisen tat441338