Ymmärtääkö joku Heli Laaksosen runoissaan käyttämää Vakka-Suomen murretta?
Aik
Joskus mää makka liikkumat paikalan
ja koita olla oikke hilja
ete aik huamasis munt
ja ruppeis viuhtoma taas ettippäi
ja vaatima munt ja fölisäs murhettuma
...jne.
Mitä tuo viimeinen lause "ja vaatima munt ja fölisäs murhettuma" oikein tarkoittaa yleiskielelle käännettynä?
Ymmärtääkö joku Heli Laaksosen runojen murretta?
11
1971
Vastaukset
"aina joskus makaan hiljaa paikoillani
niin hiljaa kuin mahdollista
ettei aika huomaisi minua
ja rupeaisi viittoilemaan taas eteenpäin
ja vaatimaan minua mukanansa tulemaan murheelliseksi"- miepämies
todella hieno tulkkaus. Kerrankin ymmärrän täysin, mitä Laaksoska on halunnut sanoa.
pitäisiköhän kaikkiin murrevärssyihin saada mukaan käännösosio? - vaatimaan minua mukanansa
tulemaan murehtimaan?
- runoista tykkäävä
tästä runosta
- Niinkuin Sinä sen koet :)
Eikö totta?
- Turu flik
Vaik se o kyl vähä erilaist ko mää puhu. Mut meil ol mök siäl Laitlas ja sit mul o serkkui maakunnis mis mää ole viättäny kesii. Nii et ei se nii kauhiast turun murtteest erot. Mut muual asuval nää länsmurtteet kuullostaa vissiin samalt. Kyl se on kuitenki vaikki kirjot.
No, emmääkä sitä Turusen (makkii nimi) Joensuu Ellii oikke ymmär. - runoista tykkäävä
aika.....
vaatimaan minua
ja mukaansa murehtimaan
Munt täytty kyl sanua ett mää ole pahastans viaraantunnu mun kiälestän täs maailma tuulis purjehtiessain- HeliLaaksonen?
Onko se joku missirunoilija? Kummaa kieltä? Onko virolainen?
HeliLaaksonen? kirjoitti:
Onko se joku missirunoilija? Kummaa kieltä? Onko virolainen?
O semne uudemppi murrekirjailijoit täsä maas. Asu tosa Laitlas Turu ja Rauma väliss. Hän o julkass jo ussemma runokirjaki,ett jossas ole kiinnostun,nii men kirjastost kysymä niit. Ei me tääl länspualellakka kaikki niit itämurtteit ymmärret,mutt ei kyll Viron kiälehenkä taidet sentä sekotta.
- Turu flik
jos kirjakieles ei ole oikeita kuvaavia sanoja. Joten sanasta sanaan kääntäminen ei aina onnistu.
Esim. "viuhtoma" ei ole pelkästään kulkemista vaan määrätynlaista lujaa kulkemista. - Ohoi
Kylläse on niin juu. Älkääs sössötelkö siellä liikoja kun sitä ei vaan jaksa.
- Patri
Lounaismurttes ”ja” voi tarkotta ”myös”.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 1656685
- 562018
Klaukkalan onnettomuus 4.4
Klaukkalassa oli tänään se kolmen nuoren naisen onnettomuus, onko kellään mitään tietoa mitä kävi tai ketä onnettomuudes451909- 541172
Ukraina ja Zelenskyn ylläpitämä sota tuhoaa Euroopan, ei Venäjä
Mutta tätä ei YLE eikä Helsingin Sanomat kerto.3511167Kolari Klaukkala
Kaksi teinityttö kuoli. Vastaantulijoille ei käynyt mitenkään. Mikä auto ja malli telineillä oli entä se toinen auto? Se511115Ooo! Kaija Koo saa kesämökille öky-rempan:jättimäinen terde, poreallas... Katso ennen-jälkeen kuvat!
Wow, nyt on Kaija Koon mökkipihalla kyllä iso muutos! Miltä näyttää, haluaisitko omalle mökillesi vaikkapa samanlaisen l141041Olisinpa jo siellä, otatkohan minut vastaan
Olisitpa lähelläni ja antaisit minun maalata sinulle kuvaa siitä kaikesta ikävästä, tuskasta, epävarmuudesta ja mieleni79940Kevyt on olo
Tiedättekö, että olo kevenee kummasti, kun päästää turhista asioista tai ihmisistä irti! Tämä on hyvä näin <384928Toivoisin, että lähentyisit kanssani
Tänään koin, että välillämme oli enemmän. Kummatkin katsoivat pidempään kuin tavallisesti toista silmiin. En tiedä mistä14917