Ymmärtääkö joku Heli Laaksosen runoissaan käyttämää Vakka-Suomen murretta?
Aik
Joskus mää makka liikkumat paikalan
ja koita olla oikke hilja
ete aik huamasis munt
ja ruppeis viuhtoma taas ettippäi
ja vaatima munt ja fölisäs murhettuma
...jne.
Mitä tuo viimeinen lause "ja vaatima munt ja fölisäs murhettuma" oikein tarkoittaa yleiskielelle käännettynä?
Ymmärtääkö joku Heli Laaksosen runojen murretta?
11
2011
Vastaukset
"aina joskus makaan hiljaa paikoillani
niin hiljaa kuin mahdollista
ettei aika huomaisi minua
ja rupeaisi viittoilemaan taas eteenpäin
ja vaatimaan minua mukanansa tulemaan murheelliseksi"- miepämies
todella hieno tulkkaus. Kerrankin ymmärrän täysin, mitä Laaksoska on halunnut sanoa.
pitäisiköhän kaikkiin murrevärssyihin saada mukaan käännösosio? - vaatimaan minua mukanansa
tulemaan murehtimaan?
- runoista tykkäävä
tästä runosta
- Niinkuin Sinä sen koet :)
Eikö totta?
- Turu flik
Vaik se o kyl vähä erilaist ko mää puhu. Mut meil ol mök siäl Laitlas ja sit mul o serkkui maakunnis mis mää ole viättäny kesii. Nii et ei se nii kauhiast turun murtteest erot. Mut muual asuval nää länsmurtteet kuullostaa vissiin samalt. Kyl se on kuitenki vaikki kirjot.
No, emmääkä sitä Turusen (makkii nimi) Joensuu Ellii oikke ymmär. - runoista tykkäävä
aika.....
vaatimaan minua
ja mukaansa murehtimaan
Munt täytty kyl sanua ett mää ole pahastans viaraantunnu mun kiälestän täs maailma tuulis purjehtiessain- HeliLaaksonen?
Onko se joku missirunoilija? Kummaa kieltä? Onko virolainen?
HeliLaaksonen? kirjoitti:
Onko se joku missirunoilija? Kummaa kieltä? Onko virolainen?
O semne uudemppi murrekirjailijoit täsä maas. Asu tosa Laitlas Turu ja Rauma väliss. Hän o julkass jo ussemma runokirjaki,ett jossas ole kiinnostun,nii men kirjastost kysymä niit. Ei me tääl länspualellakka kaikki niit itämurtteit ymmärret,mutt ei kyll Viron kiälehenkä taidet sentä sekotta.
- Turu flik
jos kirjakieles ei ole oikeita kuvaavia sanoja. Joten sanasta sanaan kääntäminen ei aina onnistu.
Esim. "viuhtoma" ei ole pelkästään kulkemista vaan määrätynlaista lujaa kulkemista. - Ohoi
Kylläse on niin juu. Älkääs sössötelkö siellä liikoja kun sitä ei vaan jaksa.
- Patri
Lounaismurttes ”ja” voi tarkotta ”myös”.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Sannalla tänään vuorossa The Daily Show
Eli nyt mennään jo satiirin puolelle. Tuohan on vähän kuten Lindströmin ohjelma Suomessa.1438395Tanskassa lain vaatimana Bovaer tappanut nautoja ja sairastuttanut
Samaa myrkkyä myös Suomen lehmiin ollut tuloillaan, miten teidän tilalla? https://www.agriland.ie/farming-news/bovaer-m1067576Täysi ryöpytys Sanna Marinille ulkomailla.
https://www.iltalehti.fi/ulkomaat/a/f699d84f-fa53-4dba-8718-2c395017fc55 Sanna Marinin kirja saa todella tylyn vastaanot1255799Ruotsalaisuuden Päivän virallinen liputuspäivä poistettava VÄLITTÖMÄSTI!
Suomen valtion ja suomalaisuuden kannalta ei ole minkäänlaisia perusteita liputtaa virallisesti ruotsalaisuuden päivää,1035688Minja Koskelan "istumista" kertovassa uutisessa ei sanottu persuista mitään
eli jälleen kerran äärivasemmistolainen valehtelee, hän kun väittää että juuri persut ovat lähetelleet Koskelalle vähemm1214862Pekka Visuri: "Suomen on aika irrottautua Ukrainan sodasta"
Slava Ukraina-mölinät eivät enää auta. Ukraina on sotansa hävinnyt. Nyt tarvitaan poliittista selvänäköisyyttä, reaalipo1472710Mikaela Nylander: Jos pakkoruotsi poistetaan, niin ruotsin kielen asema romahtaa
(Nylander on vanha RKP:nen) Mutta niin heikossa vedossa muumiruotsi siis on Suomessa, että vain tekohengityksellä se pys632529Ei välimatka meitä erottanut
Vaan välirikko ja väärinymmärrykset. Oikeastaan henkinen välimatka on meidän välillä pieni, näin uskon. Näen koko ajan e91537Maajussi-Villen morsioehdokas Maarit ei halunnut Villeä - Tämä totuus valkeni kuvauksissa!
Ohhoh, tekikö Maarit mielestäsi oikean ratkaisun Villen suhteen? Maajussi-Ville on herättänyt voimakkaita tunteita puol71494Nainen aion pilata elämäsi täysin, opetus sulle, että pelasit väärän ihmisen sydämellä.
Empatiani sua kohtaan katosi siinä kohtaan, kun teit tietoisen valinnan leikkiä mun sydämellä. Luulet olevas joku älykäs2281435