Sahaja jooga ja uskonnollisuus

kokemuksellinen

Sahaja jooga on käsittääkseni herättänyt ainakin aiemmin paljon keskustelua myös Suomi24n palstoilla. Jotkut ovat olleet sitä mieltä, että sen harjoittaminen olisi vahingollista. Jos olen oikein ymmärtänyt. En ole seurannut keskustelua tarpeeksi ymmärtääkseni sitä, liittyykö tämä vahingollisuus itse joogan harjoittamiseen, vai niihin ihmisiin joiden kanssa sitä harjoitetaan.

Onko asia niin, että joillakin on ollut huonoja kokemuksia itse joogan harjoittamisesta? Jos on ollut, niin toivoisin että joku jakaisi kokemuksiaan.

Itse olen ollut sen verran utelias ja myös aidosti kiinnostunut että olen käynyt pari kertaa näissä jooga istunnoissa.
Siellä olemme tehneet lyhyitä meditaatioharjoituksia. Nämä harjoitukset olen kokenut hyödyllisiksi, ei siinä mitään.
Sieltä saamani oppi, jossa ei sinänsä ole mitään minulle uutta on ollut myöskin mielelleni helposti hyväksyttävissä. Ainakin tähän asti.
Tieto siitä, että olemme itse itsemme mestareita ja puhtaita henkiä on minulle lähes itsestäänselvyys.
Sitten viime kerralla tulikin se ensimmäinen häiritsevä ajatus esiin. Nimittäin se, että meditointiohjeisiin kuului esimerkiksi se, että tämän harjoituksen opettajan (nainen jonka nimi minun kai kuuluisi muistaa) kuvaa olisi meditoidessa hyvä pitää esillä.
Kun kysyin että, miksi kuului vastaus että näin olisi helpompi keskittyä.
Edelleen kysyin miksi, ja vastaus kuului, että koska hän on täysin puhdas ja hänessä vallitsee täydellinen rauha.
Ensinnäkin, jos kerran olemme puhtaita henkiä ja itsemme mestareita, niin miksi joku nainen kaikesta viisaudestaan huolimatta täytyisi nostaa jumalan tasolle? Toiseksi jos kaikki perustuu omaan kokemukseen, niin miksi jos minä en koe, että hänessä on täydellinen rauha ja puhtaus se olisi silloin jokin totuus joka minun tulisi omaksua? Aika vaikea kokea häntä sellaiseksi jos ei ole häntä fyysisesti tavannut.

Eihän tuo koko homma tunnu loppujen lopuksi eroavan mistään muustakaan uskonnosta.
Olen hieman pettynyt, koska maailmankuvaani ei kuulu kenenkään palvonta.
Että tällaisia kokemuksia minulla.
Nyt mietin, että kannattaako minun ko. joogan harjoittamista jatkaa vai ei, koska mielessäni asuu selvä vastustus. Nyt on pari viikkoa aikaa ennen seuraavaa tapaamista miettiä asiaa.
Toivottavasti asiasta syntyy jotain keskustelua.

49

9944

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • tiedoksi saatettakoon

      Tuntui harjoitus kuinka hyvältä tahansa, koko
      Sahaja jooga viimekädessä nousee ja kaatuu
      siihen hyväksytkö Sri Mataji Nirmala Devin
      aseman. Sori, niin se vaan on.

      • ap.

        Taidat olla oikeassa.


    • En ole itse kokeillut sahaja joogaa juuri tuosta syystä, että siitä valitettavasti löytyy kulttimaisia piirteitä ja se perustuu liikkeen johtajan palvomiseen Jumalan inkarnaationa. Selkeästi oma uskonnollinen juttunsa siis.

      Sahaja jooga on myös ainoa joogasuunta, josta varoitetaan jopa Uskontojen Uhrien Tuki ry:n sivuilla:

      "Uusille tulokkaille ei kerrota keskeisintä opinkappaletta: sitä, että sen perustaja on Universumin Äiti, Pyhä Henki, Jumala, joka on nyt inkarnoitunut maan päälle kaikkine voimineen. Heille sanotaan, että Sahaja Yogaa voi harjoittaa kuka tahansa uskonnollisista käsityksistään huolimatta. Jätetään kuitenkin mainitsematta, että Shri Mataji on Jeesus, Buddha, Muhammed... että hän pitää sisällään ylipäänsä kaikki tärkeät uskonnolliset hahmot.

      Tulokkaille ei anneta luettavaksi Shri Matajin puheita, joissa tämä julistaa, miten sahaja-joogien pitää antautua hänelle täydellisesti tai että sahaja-joogi ei ole enää yksilö. Tulokkaille ei myöskään kerrota puja-rituaaleista, joissa Shri Matajia palvotaan ja hänen jalkojansa esittävää kuvaa pestään, parfymoidaan ja kukitetaan. Yleensä uudet jäävät myös vaille tietoa järjestetyistä avioliitoista tai Intiassa ja Italiassa sijaitsevista sisäoppilaitoksista, joihin suomalaisiakin lapsia matkustaa joka vuosi.

      Tulokkaille ei myöskään kerrota, että liikkeestä eronneita kohtaavat kaikenlaiset onnettomuudet ja parantumattomat sairaudet.

      Liikkeen kannattajat eivät pidä tällaista toimintaa harhaanjohtamisena. Heidän mukaansa ihmisen henki, todellinen itse, haluaa tulla Sahaja Yogaan; mutta mieli, ego usein vastustaa ja reagoi asioihin. Salaamalla asioita he ikään kuin toimivat ihmisen itsensä parhaaksi."
      http://www.uskontojenuhrientuki.fi/uskonyhteisot/itamaiset/82-sahaja-yoga

      >> Nyt mietin, että kannattaako minun ko. joogan harjoittamista jatkaa vai ei, koska mielessäni asuu selvä vastustus.

      • ap.

        En yhtään ihmettele, että olet jättänyt sahaja joogan kokeilemisen väliin tuollaisen informaation jälkeen.
        Olen itsekkin kuullut yhtä sun toista sahaja jooga piireistä, mutta ihan noin karmivia juttuja en ole kuullut. Olen ajatellut sen niin, että niiden ihmisten joukkoon mahtuu höyrähtäneitä mutta selvää se nyt minullekkin on, että liikkeen johtaja itse haluaa itselleen aseman tällaisena Jumalan inkarnaationa.
        Eli aiemmin ajattelin sen niin, että nämä muutamat hurahtaneet haluavat nostaa hänet jumalan tasolle ja he perustavat pieniä kultteja joissa tapahtuu outoja.

        Nyt löysin sahaja joogasta sellaisia asioita mitä en tietenkään voi hyväksyä. Ilman muuta minua häiritsee sen takana oleva uskonnollisuus ja uskon että jos minä olen hiukkaakaan skeptinen, niin joogan vetäjien vastaanotto ei ole mitenkään erityisen lämmin.
        Mitä muuten tarkoitit sillä, että liikkeestä eronneita kohtaavat kaikenlaiset onnettomuudet ja parantumattomat sairaudet?
        Onnettomuudet ymmärrän kyllä, mutta entäs ne sairaudet? Millaisista sairauksista on huhuttu?


      • buddhalainen

        Miksi Shri Mataji puhuu itsestään? Puhuisi opetuksista ja opetuslinjasta (muista opettajista). Hänellä yksin on tieto. Aika harhaista. Ei Buddhakaan sanonut, että Minulla on tieto: hän kehoitti kokeilemaan ja uskomaan vasta, jos itse kokee.

        Shri Mataji väittää, että Buddha on egon inkarnaatio. Huh huh. Mikä ego on? Mitä opetuksia heillä on koko aiheesta? Ei mitään ymmärrystä, ei varsinkaan siitä, mitä Buddha on sanonut aiheesta. Buddhan mukaan ego ja tarrautuminen egoon aiheuttaa kärsimystä (valaistuminen on 'beyond ego') - kaikilla elävillä olennoilla on ego, ei pelkästään buddhalla. Myös Shri Matajilla on ego. Mitä hän siitä ajattelee? Itsensä palvonta on suorastaan egoistista.

        Juu: intialainen nainen, jolla on joitain henkisiä kykyjä, ja joka on päättänyt opettaa nimenomaan länsimaisia, koska heitä voi rahastaa. Hänellä ei ole opettajaa (ellei ole Osho, jonka SM on jo kieltänyt - ihme kunnioitusta omaa opettajaa kohtaan!)

        Opetukset tuntuivat minusta hyvin simppeleiltä ja manipuloivilta: kipu jossain osassa kehoa meinaa isäongelmia! Manipuloivaa. Kaikilla meillä on joku ongelma isän tai äidin kanssa. Onko kaikilla pikku vaivaa sen takia kehon eri osissa? Tosi simppeliä. Uppoaa höhliin. Ihan jotain new age-meininkiä.


      • ja tuo "admatan" laittama UU:n sivut pitää 100 prosentisesti paikkansa.
        Kokemukseni perustuvat noin 10 vuotta sitten tapahtuneille ajoille.Minun kysymykseni johon en saanut vastausta koskaan oli:"mitä tapahtuu sahaja joogalle sen jälkeen kun tuo nyt 85 vuotias "matami" potkaisee tyhjää?
        Todennäköisesti saamme parinkymmenen vuoden kuluttua lukea historianteoksista lahkosta joka oli ja joka meni.
        Sahaja jooga seisoo ja kaatuu "matamin" mukana.
        No,tilalle tulee ehkä joku toinen yhtä älytön sekamelska pakanuutta ja kristin uskoa,joka on niin in,niin in että!
        Yleensä ottaen sisäisen rauhan voi saada ilman itsensä tyhjentämistäkin.
        Raamattu ei opeta itsensä tyhjentämistä vaan rukousta,sisäistä puhumista luojansa kanssa.
        Luoja näkee ajatuksemme.
        Ja jos tyhjennämme mielemme ja itsemme vaille ajatuksia,niin mitä menee tilalle?
        Sahaja joogassa tapahtuvien muutoksien nimeksi en sanoisi:"paha poistuu" vaan paha tulee sisälle.
        Kun yksi henki lähtee pois tulee kymmenen pahempaa tilalle ja rusikoivat raukkaa entistä enemmän.

        Se on tietenkin totta että jos joku luopuu sahaja joogasta on se pahalle huono juttu.Onhan hän persoona ja ylpeä sellainen.Mutta jos huutaa avukseen yksin Jeesusta,ei pahallakaan ole mahdollisuuksia eikä sijaa avunpyytäjässä.Hän pakenee.Silloin tilalle tulee rauha ja se rauha on puhdas Jeesus ja Hänen lähettämänsä Pyhä Henki.

        Pitämällä ajatuksensa Hänessä saa sisäisen rauhan.
        Aikanaan Jumalan valtakunnassa Jeesuksen kasvojen edessä saamme jättää kipumme,sairautemme ja fyysisen epätäydellisyytemme,mutta niin kauan kun olemme täällä olemme kipujen ja sairauden tuttavia.Tämä on Aadamin perintö.


      • Gurujoogasta
        ap. kirjoitti:

        En yhtään ihmettele, että olet jättänyt sahaja joogan kokeilemisen väliin tuollaisen informaation jälkeen.
        Olen itsekkin kuullut yhtä sun toista sahaja jooga piireistä, mutta ihan noin karmivia juttuja en ole kuullut. Olen ajatellut sen niin, että niiden ihmisten joukkoon mahtuu höyrähtäneitä mutta selvää se nyt minullekkin on, että liikkeen johtaja itse haluaa itselleen aseman tällaisena Jumalan inkarnaationa.
        Eli aiemmin ajattelin sen niin, että nämä muutamat hurahtaneet haluavat nostaa hänet jumalan tasolle ja he perustavat pieniä kultteja joissa tapahtuu outoja.

        Nyt löysin sahaja joogasta sellaisia asioita mitä en tietenkään voi hyväksyä. Ilman muuta minua häiritsee sen takana oleva uskonnollisuus ja uskon että jos minä olen hiukkaakaan skeptinen, niin joogan vetäjien vastaanotto ei ole mitenkään erityisen lämmin.
        Mitä muuten tarkoitit sillä, että liikkeestä eronneita kohtaavat kaikenlaiset onnettomuudet ja parantumattomat sairaudet?
        Onnettomuudet ymmärrän kyllä, mutta entäs ne sairaudet? Millaisista sairauksista on huhuttu?

        Skeptisille ja kritiikin omaaville sopii filosofinen asioiden tutkistelu lähinnä omin päin. Puhtaat gurujoogat, kuten sahaja jooga, on tarkoitettu yksinkertaisille antumuksellisille palvojille, joilla ei ole kritiikin mahdollisuutta. Vain kritiikittömälle toimii gurujooga. Kritiikki ja epäily näet estää gurun ominaisuuksiin sulautumisen.


      • Tunnistaminen
        buddhalainen kirjoitti:

        Miksi Shri Mataji puhuu itsestään? Puhuisi opetuksista ja opetuslinjasta (muista opettajista). Hänellä yksin on tieto. Aika harhaista. Ei Buddhakaan sanonut, että Minulla on tieto: hän kehoitti kokeilemaan ja uskomaan vasta, jos itse kokee.

        Shri Mataji väittää, että Buddha on egon inkarnaatio. Huh huh. Mikä ego on? Mitä opetuksia heillä on koko aiheesta? Ei mitään ymmärrystä, ei varsinkaan siitä, mitä Buddha on sanonut aiheesta. Buddhan mukaan ego ja tarrautuminen egoon aiheuttaa kärsimystä (valaistuminen on 'beyond ego') - kaikilla elävillä olennoilla on ego, ei pelkästään buddhalla. Myös Shri Matajilla on ego. Mitä hän siitä ajattelee? Itsensä palvonta on suorastaan egoistista.

        Juu: intialainen nainen, jolla on joitain henkisiä kykyjä, ja joka on päättänyt opettaa nimenomaan länsimaisia, koska heitä voi rahastaa. Hänellä ei ole opettajaa (ellei ole Osho, jonka SM on jo kieltänyt - ihme kunnioitusta omaa opettajaa kohtaan!)

        Opetukset tuntuivat minusta hyvin simppeleiltä ja manipuloivilta: kipu jossain osassa kehoa meinaa isäongelmia! Manipuloivaa. Kaikilla meillä on joku ongelma isän tai äidin kanssa. Onko kaikilla pikku vaivaa sen takia kehon eri osissa? Tosi simppeliä. Uppoaa höhliin. Ihan jotain new age-meininkiä.

        Narsistista hapatusta on se, että kun joku saavuttaa muutaman siddhin, hän luulee olevansa valaistunut. Tähän kuoppaan lankesi Mataji? Näyttää ainakin siltä, sillä niin paljon hän painotti egonsa mahtavaa voimaa. Siddhit voimistavat egoa kieltämättä, jos niitä kehitetään liian aikaisin.


      • Taidoke
        Gurujoogasta kirjoitti:

        Skeptisille ja kritiikin omaaville sopii filosofinen asioiden tutkistelu lähinnä omin päin. Puhtaat gurujoogat, kuten sahaja jooga, on tarkoitettu yksinkertaisille antumuksellisille palvojille, joilla ei ole kritiikin mahdollisuutta. Vain kritiikittömälle toimii gurujooga. Kritiikki ja epäily näet estää gurun ominaisuuksiin sulautumisen.

        Gurujooga on lyhyin ja tehokkain tie valaistumiseen - ongelma on todellisen gurun ja haksahtaneen friikin erottaminen toisistaan. Gurujoogaan kuuluu "oppilaiden" testaaminen, mutta tarkoitus ei ole olla kuuntelematta tai ymmärtämättä kritiikkiä/epäilyä. Epäilys on työkalu oman itsensä tuntemiseen (aivan kuten muutkin tunteet, negatiiviset tai positiiviset). Oma ego on jokatapauksessa valaistumisessa hävitettävä - on tunnettava yhteyttä koko maailman kesken.

        Itse luottaisin gurujoogassa vain pitkän perinteen omaaviin järjestöihin ja yhteisöihin, jotka edistävät kiihkotonta ja läpinäkyvää joogaa. Sellaisiakin on.


      • juuuu
        Taidoke kirjoitti:

        Gurujooga on lyhyin ja tehokkain tie valaistumiseen - ongelma on todellisen gurun ja haksahtaneen friikin erottaminen toisistaan. Gurujoogaan kuuluu "oppilaiden" testaaminen, mutta tarkoitus ei ole olla kuuntelematta tai ymmärtämättä kritiikkiä/epäilyä. Epäilys on työkalu oman itsensä tuntemiseen (aivan kuten muutkin tunteet, negatiiviset tai positiiviset). Oma ego on jokatapauksessa valaistumisessa hävitettävä - on tunnettava yhteyttä koko maailman kesken.

        Itse luottaisin gurujoogassa vain pitkän perinteen omaaviin järjestöihin ja yhteisöihin, jotka edistävät kiihkotonta ja läpinäkyvää joogaa. Sellaisiakin on.

        Fiksu näkemys. Kannattaa lukea tämä tarkkaan. Onko se lyhyin ja tehokkain, ainakin tehokasta se on.


      • Nimimerkitönkö

        Saatanan palvontaa, ikävä kyllä. Omaa minäänsä etsiessäsi, avaat portit riivaajahengille. Aivan samaa sarjaa energiahoitojen kanssa, vain eri paketissa.
        Kannattaa nykyisin olla tarkkana näiden asioiden kanssa.


    • on tärkeää

      " Nyt mietin, että kannattaako minun ko. joogan harjoittamista jatkaa vai ei, koska mielessäni asuu selvä vastustus. Nyt on pari viikkoa aikaa ennen seuraavaa tapaamista miettiä asiaa. "

      Selvä sääntö kaikissa joogissa on mielestäni: jos haluat saada tuloksia aikaan, sinun tulee tuntea luottamusta metodiin ja sen metodin opettajaan. Jos luottamusta ei tunne, niin tuloksia ei juuri tule. Vaikka edessä olisi maailmankaikkeuden paras, korkeatasoisin ja luotettavin opettaja.

      Oma luottamus avaa yhteyden opettajaan, sen puute sulkee opetuksen mahdollisuuden.

      Joku menetelmä sopii toiselle, niin se ei välttämättä sovi jollekin toiselle. Kyse voi olla niinkin yksinkertaisesta asiasta kuin henkilökemia tai se, että henkilön naamataulu nyt ei vaan saatu jostain persoonallisesta syystä miellyttämään. Myöskin tunne, että ollaan asettamassa ohjaaja uskonnollisesti jalustalle, voi vieraannuttaa, vaikka kyse olisikin aivan jostain muusta. Pelkkä tunne riittää.

      Siksi eri joogamuotoja ja ohjaajia on niin paljon - on varaa valita itselle sopivin.

      • ap.

        joogatessa luottaa itseeni? Vaikka luottaisinkin metodiin ja sen opettajaan, täytyykö minun suhtautua häneen jonain guruna? Vaikka hän olisikin maailmankaikkeuden paras, korkeatasoisin ja luotettavin.

        Et varmaan sellaista palvontaa tarkoittanutkaan, mutta mielelläni saisin sinultakin vastauksen siihen, kuinka paljon jonkin joogamuodon harjoittajana tulee luottaa opettajansa sanaan?
        Tapahtuuko itseoivallus todellakin jonkun toisen kautta?


      • luottamuksesta
        ap. kirjoitti:

        joogatessa luottaa itseeni? Vaikka luottaisinkin metodiin ja sen opettajaan, täytyykö minun suhtautua häneen jonain guruna? Vaikka hän olisikin maailmankaikkeuden paras, korkeatasoisin ja luotettavin.

        Et varmaan sellaista palvontaa tarkoittanutkaan, mutta mielelläni saisin sinultakin vastauksen siihen, kuinka paljon jonkin joogamuodon harjoittajana tulee luottaa opettajansa sanaan?
        Tapahtuuko itseoivallus todellakin jonkun toisen kautta?

        Ulkopuolisen ohjaajan kautta voidaan luoda vahva mielikuva, todentuntuinen tunne, että on turvassa. Jos oppilas on kykenevä enempään, niin voi luottaa itseensä ilman välikäsiä. Näin olen ymmärtänyt.

        Joissakin joogissa opettaja on "kaikkitietävä guru", toisissa hän on "ohjaaja, lähes samanvertainen kuin minä, kutenkin yläpuolella" ja kolmansissa "sisar, niin kuin minä itse". Kyse on siitä minkälainen asennoituminen sopii itselle parhaiten - tasa-arvoinen vai epätasa-arvoinen.

        Jos tasa-arvoinen suhtautuminen on luontevinta niin silloin tulisi suhtautua ohjaajaan samanarvoisena. Ehkä silloin sahaja ei ole oikea joogamuoto? Kaikilta oppilailta tasa-arvoinen asenne ei kumma kyllä ole historian saatossa onnistunut ja siksi on joogamuotoja joissa ohjaaja on "yläpuolella".

        Kuinka paljon luottaa johonkin toiseen? Se riippuu itsestä ja siitä luottamuksen asteesta mikä on syntynyt.

        Niin olen gurujoogista käsittänyt, että guru on ensin ulkopuolinen ja lopulta hänet nähdään omassa itsessä. Mielikuva hänestä häivytetään jossain vaiheessa, jolloin jää jäljelle vain oma itse ja luottamus itseen. Tässä vaiheessa ennen niin tärkeä guru katoaa, häntä ei ole tai hän on kuin minä itse.

        En tiedä miten tällaista gurujooga-ajattelutapaa toteutetaan sahajassa.


    • on tärkeää

      Kun on kyse kundaliinijoogasta, näkisin ettei siihen kannata lähteä puolinaisesti. Kundaliinijoogat tarvitsevat mielestäni jatkuvaa seurantaa että homma menee oikein, ja mahdollisimman kiinteä sitoutuminen olisi silloin tärkeää. Kyse on erittäin riskialttiista joogamuodosta, jossa edistymisen ja myös epäonnistumisen mahdollisuudet ovat tavallista suuremmat. Siksi kaikki ohjaajan apu ja tarvittaessa vaikka kuvainpalvonta käyttöön. Kyse on mm. siitä pysyykö oppilas tasapainossa kun joogamenetelmiä aletaan tehokkaammin soveltaa.

      Kundaliinijoogan kanssa ei ole leikkimistä, siihen on suhtauduttava äärimmäisen vakavasti. Onnistuessaan kundaliinijooga tuo hyvät tulokset.

      Jos kundaliiniharjoituksiin ei saa säännöllistä ohjausta ja seurantaa, niin jättäisin sen pois. Tämä joogamuoto edellyttää sitoutumista ja ohjaajan suorittamaa säännöllistä tarkkailua.

      Itse en ole matajin oppilas, mutta tällainen tuntuma minulla on paria muuta joogalajia 20 vuotta treenanneena.

      • ap.

        Usein sanotaan että esimerkiksi meditoidessa meille ei tapahdu mitään, mitä emme halua meille tapahtuvan, ylipäänsä mitään pahaa ei tapahdu ja kundaliinivoima on voima meissä jokaisessa itsessämme. Siksi tuntuu vähän ristiriitaiselta tuollainen ajatus, että kundaliinijoogan harjoittamiseksi omat aivot pitäisi suurinpiirtein unohtaa.
        Tietenkin jos jossain joogaryhmässä käy, siihen olisi hyvä sitoutua mutta tarkoittaako se silloin sitä, että kaikki tarjottu tieto tulee ehdoitta hyväksyä?
        Miten kuvanpalvonta ja oppilaan tasapaino liittyvät toisiinsa?
        Minusta kuvia palvova ihminen ei vaikuta oikein tasapainoiselta.


      • buddhalainen
        ap. kirjoitti:

        Usein sanotaan että esimerkiksi meditoidessa meille ei tapahdu mitään, mitä emme halua meille tapahtuvan, ylipäänsä mitään pahaa ei tapahdu ja kundaliinivoima on voima meissä jokaisessa itsessämme. Siksi tuntuu vähän ristiriitaiselta tuollainen ajatus, että kundaliinijoogan harjoittamiseksi omat aivot pitäisi suurinpiirtein unohtaa.
        Tietenkin jos jossain joogaryhmässä käy, siihen olisi hyvä sitoutua mutta tarkoittaako se silloin sitä, että kaikki tarjottu tieto tulee ehdoitta hyväksyä?
        Miten kuvanpalvonta ja oppilaan tasapaino liittyvät toisiinsa?
        Minusta kuvia palvova ihminen ei vaikuta oikein tasapainoiselta.

        Hei vielä, minusta kundaliini on hyvin hienovaraista energiaa ja useimmilta vaatii aika pitkää harjoitusta, että mitään sen suuntaista voi tuntea. Jotkut ovat herkempiä tai miten sen sanoisi. Buddhalaisessa traditiossa ei todellakaan opeteta aloittelijoille kundaliini-yoga menetelmiä. Ne on vasta sitten, kun ihminen on tarpeeksi 'grounded' ja pitkällä polulla: kun opettaja tuntee oppilaan ja tietää, että nyt on aika sellaiseen.

        Henkisissä harjoituksissa on aina vaaransa. Kannattaa edetä hitaasti ja maanläheisesti.

        Se mitä Shri Mataji opettaa kundaliinista tai itseoivcalluksesta kuulostaa buddhalaisesta näkökulmasta todella yksinkertaiselta. Kundaliini on voimakkaampi kokemus kuin joku tuuli pään päällä. SM opettaa, että sen voi tuntea lähes kuka tahansa lähes heti, kun Sahaja Yogaa alkaa harrastaa. En usko, että on hyvä opettaja. Kuulostaa liian yksinkertaiselta.


      • buddhalainen
        buddhalainen kirjoitti:

        Hei vielä, minusta kundaliini on hyvin hienovaraista energiaa ja useimmilta vaatii aika pitkää harjoitusta, että mitään sen suuntaista voi tuntea. Jotkut ovat herkempiä tai miten sen sanoisi. Buddhalaisessa traditiossa ei todellakaan opeteta aloittelijoille kundaliini-yoga menetelmiä. Ne on vasta sitten, kun ihminen on tarpeeksi 'grounded' ja pitkällä polulla: kun opettaja tuntee oppilaan ja tietää, että nyt on aika sellaiseen.

        Henkisissä harjoituksissa on aina vaaransa. Kannattaa edetä hitaasti ja maanläheisesti.

        Se mitä Shri Mataji opettaa kundaliinista tai itseoivcalluksesta kuulostaa buddhalaisesta näkökulmasta todella yksinkertaiselta. Kundaliini on voimakkaampi kokemus kuin joku tuuli pään päällä. SM opettaa, että sen voi tuntea lähes kuka tahansa lähes heti, kun Sahaja Yogaa alkaa harrastaa. En usko, että on hyvä opettaja. Kuulostaa liian yksinkertaiselta.

        Vielä lisäisin, että buddhalaisuuden mukaan ei kundaliinin tai jonkin energian tunteminen ole valaistumista. Valaistuminen on pysyvämpi ja hitaasti kasvava tila, eikä mikään energia tuntemus. Valaistumisessa on monia asteita, joista esim. kaiken läpäisevä rakkaus (myötätunto) on yksi kokemus, mutta ei valaistuminen. Myös tietoiseksi tuleminen on yksi aspekti, muttei valaistuminen ole mikään simppeli temppu. Se on mielen vähittäistä avautumista.


      • Mato matala
        buddhalainen kirjoitti:

        Hei vielä, minusta kundaliini on hyvin hienovaraista energiaa ja useimmilta vaatii aika pitkää harjoitusta, että mitään sen suuntaista voi tuntea. Jotkut ovat herkempiä tai miten sen sanoisi. Buddhalaisessa traditiossa ei todellakaan opeteta aloittelijoille kundaliini-yoga menetelmiä. Ne on vasta sitten, kun ihminen on tarpeeksi 'grounded' ja pitkällä polulla: kun opettaja tuntee oppilaan ja tietää, että nyt on aika sellaiseen.

        Henkisissä harjoituksissa on aina vaaransa. Kannattaa edetä hitaasti ja maanläheisesti.

        Se mitä Shri Mataji opettaa kundaliinista tai itseoivcalluksesta kuulostaa buddhalaisesta näkökulmasta todella yksinkertaiselta. Kundaliini on voimakkaampi kokemus kuin joku tuuli pään päällä. SM opettaa, että sen voi tuntea lähes kuka tahansa lähes heti, kun Sahaja Yogaa alkaa harrastaa. En usko, että on hyvä opettaja. Kuulostaa liian yksinkertaiselta.

        Kundaliini on sen sorttinen käärmetuli, että
        sen herättäminen ei ihan jokaiselta noin vain
        onnistu. Ja kun se kerran herää, ei hevillä
        nukkumaan mene. Tällaiset kaikenmaailman
        kykyjen ja voimien herättelyt ovat vaarallista
        puuhaa, ilman asianmukaisen opettajan valvontaa
        ja joogin liki yli-inhimillistä itsetuntemusta
        saattaa pahimmassa tapauksessa olla seurauksena
        psykoosi. Jos ei ota huomioon kultin aivopesu-
        aspektia ja tiukkaa lahkokuria, on itse Sahaja
        joogan harjoitus vaaratonta puuhaa. Sillä
        Kundaliinista siinä ei ole kysymys! Mutta
        jokainenhan tulee autuaaksi uskollaan...


      • riskinotto
        ap. kirjoitti:

        Usein sanotaan että esimerkiksi meditoidessa meille ei tapahdu mitään, mitä emme halua meille tapahtuvan, ylipäänsä mitään pahaa ei tapahdu ja kundaliinivoima on voima meissä jokaisessa itsessämme. Siksi tuntuu vähän ristiriitaiselta tuollainen ajatus, että kundaliinijoogan harjoittamiseksi omat aivot pitäisi suurinpiirtein unohtaa.
        Tietenkin jos jossain joogaryhmässä käy, siihen olisi hyvä sitoutua mutta tarkoittaako se silloin sitä, että kaikki tarjottu tieto tulee ehdoitta hyväksyä?
        Miten kuvanpalvonta ja oppilaan tasapaino liittyvät toisiinsa?
        Minusta kuvia palvova ihminen ei vaikuta oikein tasapainoiselta.

        > ..tarkoittaako se silloin sitä, että kaikki tarjottu tieto tulee ehdoitta hyväksyä?

        Oppimissuhde on riskinottoa, kun ryhtyy jonkun ohjattavaksi. Sitä kokeilee hyvässä uskossa että toimiiko tuo, ja jos tuntuu toimivan, niin sitä puuhaa sitten jatkaa. Tämä on eräs lähestymistapa. Tässä lähestymistavassa sitä ottaa ja ikäänkuin hyväksyy kaiken ainakin alussa - ja katsoo että mihin se johtaa. Tämä on sitä alkuajan "sokeaa luottamusta".

        Empiirinen kokemus näyttää toimivuuden ja luottamuksen asteen jatkossa. Saa ainakin selville että mitä tuloksia tulee. Huijattavaksi joutumisen riskinhän oppilas alussa ottaa, kaikissa joogamuodoissa. Käytännön harjoittamisen kautta pitää itselle osoittaa, että homma toimii.

        > Miten kuvanpalvonta ja oppilaan tasapaino liittyvät toisiinsa?

        Ajattelin tässä sitä turvallisuuden ja tasapainon tunnetta mikä voi syntyä uskonnollisuuteen taipuvaisella ihmisellä, joka antaumuksella turvaa jonkun kuvan takana olevaan kuviteltuun tai todelliseen jumaluuteen. Jos ei ole taipumusta uskonnolliseen antaumukseen, niin se tuntuu typerältä ja lapselliselta, sairaaltakin.


      • ap.
        Mato matala kirjoitti:

        Kundaliini on sen sorttinen käärmetuli, että
        sen herättäminen ei ihan jokaiselta noin vain
        onnistu. Ja kun se kerran herää, ei hevillä
        nukkumaan mene. Tällaiset kaikenmaailman
        kykyjen ja voimien herättelyt ovat vaarallista
        puuhaa, ilman asianmukaisen opettajan valvontaa
        ja joogin liki yli-inhimillistä itsetuntemusta
        saattaa pahimmassa tapauksessa olla seurauksena
        psykoosi. Jos ei ota huomioon kultin aivopesu-
        aspektia ja tiukkaa lahkokuria, on itse Sahaja
        joogan harjoitus vaaratonta puuhaa. Sillä
        Kundaliinista siinä ei ole kysymys! Mutta
        jokainenhan tulee autuaaksi uskollaan...

        Joo, näin olen ymmärtänyt mutta kiva oli kokeilla.

        Näinpä, jokainen tulee autuaaksi uskollaan.

        Minulla ei ole mitään kiirettä "valaistua", enkä kuvittele olevani sellaisessa tilassa..

        Katson peiliin ja näen tavallisen ihmisen.

        Kiva tietää ettei ole psykoosissa.


    • epäröijä

      Tässä nyt tuli samanlaisia tuntemuksia kuin itselläni on ollut. Olen jonkun aikaa osallistunut meditaatioihin. Kaikki oli aluksi ihanaa ja todellista. Vapauduin kaikista huolista ja olo oli kevyt. Jatkossa tuli kuitenkin asioita joita en saa sulatettua omakseni. Esim. että ei saa kiintyä edes ihmisiin. Tavaroiden palvonta on erikseen. Kun lapsetkin(joogien lapset) ovat gurun lapsia joita
      erotetaan vanhemmistaan, meni mulla yli hilseen.
      Myöskin kuvan palvonta on kummallista. En pystynyt enkä jotenkin halunnut sitä tehdä. Tämä
      tietenkin selitetään sillä että "mieleni" on esteenä ja minulla on liian paljon "egoa".
      Kaipasin myös RAKKAUDEN osuutta, olin jotenkin
      tyhjä ja irrallinen itsestäni. En mahtunut mihinkään arkielämän kuvioihin.
      Siis jotain on liikaa ja jotain liian vähän.

      • Pois lähtenyt

        Kannattaa tosiaankin kuunnella itseään tarkkaan, jos osallistuu Sahaja Yoga -tilaisuuksiin. Miltä tuntuu. Tuntuuko joku pahalta. Onko jotain vaikeaa hyväksyä. Kuitataanko aidot tunteesi "negatiivisuuksina" tai "egona". Hyväksytäänkö sinut sellaisena kuin olet.

        Ei ihme, että epäröijä kaipasi rakkauden osuutta. Sitä minun kokemukseni mukaan Sahaja Yogassa ei paljoakaan ole. On toki jonkin verran rakkautta ja välittämistä, mutta se on ehdollista. Se loppuu, jos et kuulu joukkoon, jos et usko samalla tavalla kuin muut. Se loppuu, jos et ole riittävän antautunut, puhdas, joukkoon sopiva. Kun itse olin mukana, oli paljon vaatimuksia ja pelkoa ja häpeää. Kaikkea sitä mikä tappaa rakkauden.

        Tuntuu, että guru jopa pilkkasi ja halveksi rakkautta. Hän ei todellakaan ollut mikään lempeä ja rakastava äiti. Päin vastoin.

        Jälkeenpäin ajateltuna kamalinta oli henkinen muuri, jonka Sahaja Yoga rakensi sahajajoogien ja muitten ihmisten välille. Maailma oli vaarallinen paikka, jossa saattoi kerätä itseensä ties mitä negatiivisuuksia ja "catcheja". Muut ihmiset olivat alemmalla kehitysasteella ja heidän kauttaan levisi huonoa energiaa. Meitä neuvottiin, ettemme saa mielellään koskea muita, emme saa katsoa heitä silmiin. Kun lähdimme ulos, teimme ympärillemme suojauksen, etteivät muitten negatiivisuudet tarttuisi meihin niin pahasti. Me emme mielellään menneet esim. kirkkoihin tai muitten uskontojen tilaisuuksiin, koska ne olivat täynnä kuolleita henkiä ja negatiivista energiaa valmiina hyökkäämään puhtaan rakenteemme kimppuun.

        Tämä kaikki eristi meidät ympäristöstämme ja muista ihmisistä. Emme enää voineet vastaanottaa muilta hyviä asioita, koska emme uskoneet heillä mitään hyvää olevankaan. Ihmisten arvo määräytyi sen mukaan, olivatko he sahajajoogeja vai eivät.


      • Pois lähtenyt

        On eri asia olla tietoinen maailman pahoista asioista (niitähän riittää) kuin lietsoa pelkoa sellaista kohtaan, mitä ei tarvitsisi pelätä ja mistä voisi saada voimaa ja luottamusta hyväänkin. Kuten yhteyttä toisten ihmisten kanssa. Enkä ymmärrä, miksi pelkoa pitää lietsoa. Maailmassa ON paljon hyvää ja rakkaudellista, vastapainona kaikelle kamalalle. Olen pahoillani, jos et ole itse sellaista kohdannut.

        Olen samaa mieltä kanssasi eristäytymisen hedelmällisyydestä. Mutta pidän tärkeänä myös yhteyttä toisiin. Oman itsensä ja ongelmansa voi väistää niin monella tavalla. Joku pakenee itseään ryhmiin ja toisten seuraan, eikä koskaan uskalla katsoa, kuka on itse. Toinen pakenee yksinäisyyteen, halveksii muita ihmisiä ja korottaa itsensä heidän yläpuolelleen. Uskon, että todelliseen yhteyteen ja todelliseen eristäytymiseen kykenee vain se, joka kykenee kumpaankin. Muuten juoksee vain pakoon jotakin, mitä pelkää.

        En sanonut Matajin halveksivan romanttista rakkautta, vaan ylipäänsä rakkautta. Kirjoituksesi palautti kyllä mieleeni Matajin penseän, neuroottisen, tukahduttavan suhtautumisen romanttiseen rakkauteen ja seksuaalisuuteen.

        Tolstoin kirjoista en löydä romanttisen rakkauden tuomitsemista. Ennemmin hän minusta tuomitsee poroporvarillisen, kaksinaismoralistisen yhteiskunnan, joka tätä rakkautta kahlitsee, määrittelee ja asettaa karsinoihin. Aivan päinvastaisen viestin minä Tolstoilta olen saanut kuin Sahaja Yogalta ja sen gurulta.


      • Pois lähtenyt

        Älä viitsi laittaa sanoja suuhuni tai tehdä tulkintoja asioista, joita et tiedä. En väittänyt, ettet ole kokenut maailman hyviä puolia. Sanoin olevani pahoillani JOS et ole sellaisia kokenut. Tulkintasi, etten kestäisi maailman pahoja puolia jne, ovat ihan omasta hatustasi vedettyjä.

        Hyvä juttu, ettet ole tuntenut pelkoa Sahaja Yogassa. Monet ovat. Monet ovat siellä, koska pelkäävät lähteä. Siinä ei yksi sydänchakran vahvistus paljoa auta.

        Oma toteamuksesi, että suurista puheista huolimatta ihmiset eivät edisty henkisesti, osuu naulan kantaan. Sinä näytät syyttävän ihmisten heikkoutta ja kehittymättömyyttä. Niin Sahaja Yogassakin tehdään. Jos homma ei toimi, syy on aina joogien, ei sen että hommassa saattaisi olla jotain mätää.

        Mitä Tolstoihin tulee, olet oikeassa, etten tiedä hänestä paljoa. Olen lukenut hänen kirjojaan ja kokenut ne omalla tavallani, mutta hänen filosofiaansa en ole tutustunut sen paremmin. Varmaan on mielenkiintoisia ajatuksia, joihin saatan tutustua vielä joskus. En koe kuitenkaan tarvetta jumalallistaa ketään ja imeä "totuutta" jostain tällaisista jumalallistetuista hahmoista ja heidän sanomisistaan.


      • RiinaKi

        Jos avioliitto on syntiä niin miksi Sahaja Joogassa järjestetään avioliitttoja???


      • jutun loppuun
        RiinaKi kirjoitti:

        Jos avioliitto on syntiä niin miksi Sahaja Joogassa järjestetään avioliitttoja???

        Ei kirjoittaja niin väittänyt, vaan että Tolstoi sanoi jopa niin:

        "Tolstoi sanoo tuossaa että jopa avioliitto on syntiä!

        "The truth is, that the whole affair has been exalted by poets and romancers to an undue importance, and that love in its various developments is not a fitting object to consume the best energies of men." - Leo Tolstoi"


      • Pois lähtenyt

        Niin, yhteyden kokeminen on tärkeää.

        Mutta miksi sinulle on tärkeää, että muut tunnustavat jumalallisuutesi?


      • Pois lähtenyt

        Taas teet omat analyysisi minun tai kenenkään muun meditaatiokokemuksista, vaikka et niistä mitään tiedä.

        En alkanut puhua Tolstoista, sinä aloit.


      • Pois lähtenyt

        Kyllä minua ja varmaan monia muitakin "äänekkäitä" kriitikoita kiinnostaa, mitä Sahaja Yoga todella on. Jos Sahaja Yogalla tarkoitetaan yhteyttä: syvää yhteyttä todelliseen itseen ja Jumalaan, niin totta kai se kiinnostaa ja on elämän ykkösjuttu.

        Matajilla ja hänen perustamallaan sairaalla kultilla ei taas mielestäni ole paljoakaan tekemistä todellisen Sahaja Yogan kanssa, kultti guruineen vie ihmiset vain kauemmaksi yhteydestä.

        Puhuit Tolstoista jumalallisena, viittasin siihen. Tietenkin hänen siveysoppiinsa voi perehtyä ilman että pitää häntä jumalana.


      • Pois lähtenyt

        Ensinnäkin vastaus siihen, miksi puhun yhteydestä. Yoga tarkoittaa yhteyttä. Siitähän sinä halusit kai keskustella?

        Jutustasi käsitin, että olisit halunnut ihmisten tunnustavan että olet inkarnaatio. Nyt sanot, että olisit halunnut heidän tunnustavan sinun olevan rivijoogi tai edes pahnanpohjimmainen joogi.

        Juttusi ovat melkoisen ristiriitaisia. Käsität usein väärin ja teet omia tulkintojasi, jotka menevät metsään. Lisäksi käytät hyökkääviä ilmaisuja. Kanssasi ei ole kovinkaan hedelmällistä keskustella. Minun ei tee mieli kertoa sinulle henkilökohtaisia kokemuksiani esim. yhteydestä.

        Minusta tuollainen ihmisloukku-kultti, josta puhut, on sairas. Käsityksemme rakastavasta äidistä ja Jumalasta ovat melkoisen erilaiset. Uskon, että sinulla on ollut yksinäistä ja vaikeaa ja tunnut takertuvan Matajiin kuin hukkuva oljenkorteen. Se on sinun tiesi, muilla on omansa. Hyvää jatkoa sillä tiellä, koetapa pärjäillä.


      • Gautam

        no olishan se nyt ihme näkökanta jos joku täydellistä selibaattia ihannoisi. loppuisi elämä maan päältä aika hätäisesti jos asia näin nähtäisiin. jumalat on erikseen ja me ihmiset ollaan ihmisiä, oivaltaineita tai ei.


    • buddhalainen

      - Sahaja yogassa järjesteään avioliittoja

      - sairauksien selitetään johtuvan huonosta isä- tai äitisuhteesta ja se energian pyörittäminen käsillä kys. elimen kohdalla muka parantaa...

      Että jos tällä new age tasolla haluaa viettää aikaansa, niin siitä vaan!

      • Gautam

        eikös intiassa järjestetä tuhansia vai miljoonia avioliittoja pitkin vuosia koko ajan? mitäs niin eriskummallista siinä on? eiköhän meillä täällä pohjolassakin suurin osa avioliitoista vielä ainakin ennen sotia ollut jollain tavalla aina järjestettyjä.

        aikaisemmastakin kommentistasi päätellen et ollut tutustunut aiheeseen juuri ollenkaan, vaan kuulopuheiden perusteella kärkkäästi teit johtopäätöksesi. muista, buddhalaisena, että kuulit mitä tahansa, niin et voi tietää totuutta vasta kuin oman kokemuksesi perusteella.


      • Sivusta seurannut
        Gautam kirjoitti:

        eikös intiassa järjestetä tuhansia vai miljoonia avioliittoja pitkin vuosia koko ajan? mitäs niin eriskummallista siinä on? eiköhän meillä täällä pohjolassakin suurin osa avioliitoista vielä ainakin ennen sotia ollut jollain tavalla aina järjestettyjä.

        aikaisemmastakin kommentistasi päätellen et ollut tutustunut aiheeseen juuri ollenkaan, vaan kuulopuheiden perusteella kärkkäästi teit johtopäätöksesi. muista, buddhalaisena, että kuulit mitä tahansa, niin et voi tietää totuutta vasta kuin oman kokemuksesi perusteella.

        On itse asiassa aika hassua, että länsimaisten vanhempien on ollut yleensä helpompi hyväksyä lastensa Sahaja Yogassa järjestetyt avioliitot kuin intialaisten.

        Intiassa avioliiton järjestäminen kuuluu perheelle ja suvulle. Kun Sahaja Yoga omii itselleen tämän tehtävän, se on kuin sylkäisy vasten vanhempien kasvoja. Jotkut vanhemmat eivät halua olla lapsensa kanssa tämän jälkeen missään tekemisissä. Surullista ja väärin vanhemmilta tietenkin, mutta Sahaja Yogassa (ainakin Intiassa) kyllä tiedetään, että heidän avioliittojärjestelmänsä rikkoo intialaisia perheitä.


      • ihmeissäni
        Sivusta seurannut kirjoitti:

        On itse asiassa aika hassua, että länsimaisten vanhempien on ollut yleensä helpompi hyväksyä lastensa Sahaja Yogassa järjestetyt avioliitot kuin intialaisten.

        Intiassa avioliiton järjestäminen kuuluu perheelle ja suvulle. Kun Sahaja Yoga omii itselleen tämän tehtävän, se on kuin sylkäisy vasten vanhempien kasvoja. Jotkut vanhemmat eivät halua olla lapsensa kanssa tämän jälkeen missään tekemisissä. Surullista ja väärin vanhemmilta tietenkin, mutta Sahaja Yogassa (ainakin Intiassa) kyllä tiedetään, että heidän avioliittojärjestelmänsä rikkoo intialaisia perheitä.

        en olisi uskonut, jos en olisi kokenut itse kuinka hullua touhua sahaja jooga on. Mutta olen itse nähnyt kaken mitä uskontojen uhrit sivuilla kerrotaan, joten en toista niitä tässä.

        Parasta tietää, että jeesuksesta pitää luopua. Kannattaa tietää, että Dalai Lama ja äiti Amma ovat pahoja. Ts. kakki matamin kilpailijat ovat pahoja....tietenkin, koska "estävät ihmisiä löytämästä totuutta..." noh, tämä on vielä saivartelua aika teoreettisilla asiaoilla. Ikävää on ollut katsoa, että lahjakas ja mieletön ystävä on tehnyt tästä kultista itselleen karsean vankilan. Juuri mitään muuta ei mahdu hänen elämäänsä. Hänen kanssaan ei juuri voi edes puhua mistään, mikään muu asia ei kiinnosta. Jokaisen viiden minuutin jälkeen alkaa hirveä luento aiheesta. Kuvottavaa. minkäänlaista vastakkaista mielipidettä ei voi sanoa. Hän lukee sahajajoogan virallisislta sivuilta asiat ja papattaa niitä tosiasioina.

        Olen joogannut ja meditoinut vuosia eri menetelmiä, yleensä ja tähän asti kaikki ovat olleet enemmän tai vähemmän turvallisia.

        Tästä on pakko sanoa, älä edes kokeile.


      • kalevi671
        ihmeissäni kirjoitti:

        en olisi uskonut, jos en olisi kokenut itse kuinka hullua touhua sahaja jooga on. Mutta olen itse nähnyt kaken mitä uskontojen uhrit sivuilla kerrotaan, joten en toista niitä tässä.

        Parasta tietää, että jeesuksesta pitää luopua. Kannattaa tietää, että Dalai Lama ja äiti Amma ovat pahoja. Ts. kakki matamin kilpailijat ovat pahoja....tietenkin, koska "estävät ihmisiä löytämästä totuutta..." noh, tämä on vielä saivartelua aika teoreettisilla asiaoilla. Ikävää on ollut katsoa, että lahjakas ja mieletön ystävä on tehnyt tästä kultista itselleen karsean vankilan. Juuri mitään muuta ei mahdu hänen elämäänsä. Hänen kanssaan ei juuri voi edes puhua mistään, mikään muu asia ei kiinnosta. Jokaisen viiden minuutin jälkeen alkaa hirveä luento aiheesta. Kuvottavaa. minkäänlaista vastakkaista mielipidettä ei voi sanoa. Hän lukee sahajajoogan virallisislta sivuilta asiat ja papattaa niitä tosiasioina.

        Olen joogannut ja meditoinut vuosia eri menetelmiä, yleensä ja tähän asti kaikki ovat olleet enemmän tai vähemmän turvallisia.

        Tästä on pakko sanoa, älä edes kokeile.

        Juuri noin se suurinpiirtein menee...


    • hghghghgh

      Mua kiinnostaa nää chakrojen puhdistamiset ja eri tekniikat mitä niiden puhdistamiseen voi käyttää .Myönnän käyttäväni Sahajayogassa oppimaani puhdistustekniikkaa,mutta tämän joogan perustajan kuvan palvominen ja se kun sanottiin,että joogeihin ei saa kiintyä saivat minut varpailleen(jep,hieman vaikea selittää!).Tämä sai minut epäilemään tätä joogamuotoa ja en ole sen jälkeen käynyt noissa meditaatio istunnoissa.

      Myönnän olevani kiinnostunut hirveän monista "huuhaa" asioista kuten esim.astrologiasta,tarotkorteista ja kivistä(joita kuulemma voi myös käyttää chakrojen puhdistamiseen). Olen siis tuuliviiri,jolla on kaksi ääripäätä se joka on utelias ja se joka on skeptinen.En oikein osaa myöskään sitoutua mihinkään 100% prosenttisesti.Ehkä mä sitten kehitän oman tapani puhdistaa chakroja.Ähh..ei tätä oikein osaa selittää.... :o

      • Kalevipoeg ja pojat

        Pyydä mieluummin tohtorilta troppia tai pääsyä suoraan suljetulle osastolle niin saat suuren helpotuksen oloosi. Et tarvi enää sen jälkeen mitään saha tai kirvesjoogia.


      • Kalevalainen
        Kalevipoeg ja pojat kirjoitti:

        Pyydä mieluummin tohtorilta troppia tai pääsyä suoraan suljetulle osastolle niin saat suuren helpotuksen oloosi. Et tarvi enää sen jälkeen mitään saha tai kirvesjoogia.

        Sieltäkö sinä tulet?


    • Kalevi671

      Olen nähnyt ja katsonut hyvin läheltä tuota sahaaja-kulttia ja se nyt on vaan semmonen, niinkuin nuo muutkin kultit ja yhteisöt ,eli joku muodostaa mielipiteen ja heikot seuraavat perässä. Mitä itse joogaan tulee niin se toimii kyllä,siinä missä todennäköisesti mikä tahansa muukin mielen/ruumiin harjoittaminen...

    • näinkouvolassa
    • transmissiosta

      Käytännössä kenen tahansa kuvan ajatteleminen aikaansaa kundaliinin aktivoitumista ainakin jossain määrin, jos kyseisessä ajattelemisen kohteessa on kundaliini aktivoitunut.

      Tähän transmissio-vaikutukseen perustuu gurujen ajattelu. Palvoa ei tarvitse, koska se ei edistä asiaa yhtään enempää kuin mielikuvittelu.

      En ole sahaaja poppoosta, mutta todennut tämän asian toimivan.

      Voi ajatella vaikka Paramahansa Yoganandaa tai jotain kalifornialaista zen-mestaria. Toimii, jos on herkkä. Epäherkillä ei toimi. Sahaajatädin ajattelua ei tarvita. On niitä kauniimpiakin malleja ajateltaviksi. :)

    • Kundaliiniäijä

      Luin tuo sahaja-joogasivun kansalaisopistosta.

      Tähdennän, että menetelmä voi toimia, mutta tarvitaan maadoitus. Maadoitus tarkoittaa sitä, että alemmat hermokeskukset on tominnassa, ja jalat äärimmäisen hyvin maassa. Et voi elää täysipaonoisesti sahasrara auenneena toimintaan, jos sinulla ei ole alemmat chakrat kunnossa ja balansoituina.

      Jos sahasrara aukaistaisiin, ja alemmat hermokeskukset olisivat epäaktiivisia, sinusta tulisi istuja. Et voisi enää käydä töissä. Näin arvelen käyneen Ramana Maharshille, en varmasti tiedä.

      Perustuu siihen, että avoin kruunuchakra vie energiaa niin paljon, että voidaksesi käydä töissä pitää muidenkin chakrojen olla toiminnassa.
      Olen todennut tämän kokemuksesta.

      Me ei tarvita mitään hiljaisia zombi-istujia, vaan täysipainoisen työkykyisiä ihmisiä.

      Apu tähän löytyy ainakin tavallisesta liikunnasta, joka tuo sulle energiaa jaksaa työskennellä maailmassa. Ja pitää jalat maassa.

      • Caleb

        Voi vittu!

        Äijä on sekaisin kuin seinäkello, ton seinähullun työkyky on kyllä lopullisesti haihtunut........


    • Kundaliini

      Onpas kiinnostava keskustelu, joka on lisäksi pysynyt laadukkaana!

      Minäkin olen etsijä. Meditoinut vuosikausia, tutustunut eri metodeihin ja perinteisiin. Exäni kautta tutustuin paremmin sahajajoogaan ja täytyy kyllä sanoa, että kundaliini on lähestulkoon muuttanut elämäni. En ole ollut mukana organisoiduissa tapaamisissa, vaan harjoittanut metodia yksityisesti. Saatan käydä pari kertaa vuodessa keskuksella, sillä on mukavaa päästä juttusille ihmisten kanssa, joita samat asiat kiinnostavat, mutta en ole törmännyt negatiivisiin asioihin - lukuunottamatta edellä mainittua kuvainpalvontaa, jota en minäkään suostu harrastamaan. Kukaan ei ole koskaan tuputtanut mitään, vaan keskuksen ihmiset ovat osoittautuneet kunnioittaviksi ja lämpimiksi ihmisiksi.

      Mutta tunnen olevani yksin kiinnostuksen aiheideni kanssa. Olen käynyt tutustumassa Ammankin porukoihin, mutta sielläpä vasta palvontaa harjoitetaan. Tietääkö kukaan viisaista keskustelijoista, onko vielä jotakin paikkaa, jossa muita chakroista ja kundaliinista kiinnostuneita pääsisi tapaamaan?

      • Caleb

        Onneksi olkoon, olet taas hyvä esimerkki heitteille jätetystä avohoitopotilaasta!

        Ämmä ja sen "porukat" ovat tyylipuhtaita huijareita, kusettajia ja avohoitopotilaiden tilien tyhjentäjiä. Mikä tätä vitun kansaa vaivaa että sen heikoin aines menee jatkuvasti noihin samoihin vipuihin.............


      • Pako todellisuudesta
        Caleb kirjoitti:

        Onneksi olkoon, olet taas hyvä esimerkki heitteille jätetystä avohoitopotilaasta!

        Ämmä ja sen "porukat" ovat tyylipuhtaita huijareita, kusettajia ja avohoitopotilaiden tilien tyhjentäjiä. Mikä tätä vitun kansaa vaivaa että sen heikoin aines menee jatkuvasti noihin samoihin vipuihin.............

        Nämä ne on kunnon höyrypäitä, voihkivat jonkin olemattoman rakkauden kourissa ja luulevat näkevänsä satuolentoja.

        Taitaa tehdä todellisuus aika kipeää kun pitää tuollaiseen paeta.


    • Anonyymi

      Kuva suojelee pahoilta henkivalloilta.Olisiko näin asia?

    Ketjusta on poistettu 13 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Baaritappelu

      Hurjaksi käynyt meno Laffassa. Jotain jätkää kuristettu ja joutunu teholle...
      Kokkola
      63
      6183
    2. Tappo Kokkolassa

      Päivitetty tänään Iltalehti 17.04.2024 Klo: 15:23..Mikähän tämä tapaus nyt sitten taas on.? Henkirikos Kokkolassa on tap
      Kokkola
      25
      3966
    3. Miksi tytöt feikkavat saaneensa orgasmin, vaikka eivät ole saaneet?

      Eräs ideologia itsepintaisesti väittää, että miehet haluavat työntää kikkelinsä vaikka oksanreikään, mutta tämä väite ei
      Sinkut
      255
      2349
    4. Poliisit vaikenee ja paikallinen lehti

      Poliisit vaikenee ja paikallinen lehti ei kerro taposta taaskaan mitään. Mitä hyötyä on koko paikallislehdestä kun ei
      Kokkola
      26
      1920
    5. MAKEN REMPAT

      Tietääkö kukaan missä tämmöisen firman pyörittäjä majailee? Jäi pojalla hommat pahasti kesken ja rahat muisti ottaa enna
      Suomussalmi
      26
      1383
    6. Mitä ihmettä

      Kaipaat hänessä
      Ikävä
      95
      1306
    7. Itämaisesta filosofiasta kiinnostuneille

      Itämaisesta filosofiasta kiinnostuneille. Nämä linkit voivat auttaa pääsemään niin sanotusti alkuun. https://keskustel
      Hindulaisuus
      304
      1077
    8. Kuntoutus osasto Ähtärin tk vuode osasto suljetaan

      5 viikkoa ja mihin työntekijät, mihin potilaat. Mikon sairaalan lopetukset saivat nyt jatkoa. Alavudelle Liisalle tulee
      Ähtäri
      54
      1040
    9. Välillä käy mielessä

      olisiko sittenkin ollut parempi, että emme koskaan olisi edes tavanneet. Olisi säästynyt monilta kyyneleiltä.
      Ikävä
      77
      986
    10. Mulla on kyllä

      Järkyttävä ikävä sua. Enkä yhtään tykkää tästä olotilastani. Levoton olo. Ja vähän pelottaa..
      Ikävä
      39
      951
    Aihe