Sormiruokaa

milloin?

Milloin voi alkaa antamaan sormiruokaa? Mitä kaikkea voi antaa ja minkä kokoisia paloja?

14

4324

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • ........

      Mä annoin 6kk käteen porkkanan ja maissinaksuja. Maistipalat olivat alussa tosi pieniä ja pehmeitä, hiljalleen olen suurentanut sitä mukaa kun on tullut taitoa ja hampaita. Esim ihan pehmeiksi keitetyt porkkanakuutiot ovat hyviä, aivan kypsä makaroni jne.

    • artikkeli

      Lapsentahtinen sormiruokailu

      Kun lapsi on saavuttanut tarvittavan kypsyyden asteen syödä kiinteää ruokaa, tämä on myös kykeneväinen poimimaan ruokaa käteensä, muussaamaan ne ikenillään, siirtämään ruoan kielellään suun takaosaan ja nielemään ruoan turvallisesti. Vauvalle ei tarvitse syöttää soseita, muuseja eikä mitään muutakaan lusikalla. Sopiva aika aloittaa kiinteiden tarjoaminen lapselle on ensimmäisen kuuden kuukauden jälkeen, kun lapsen käden motoriikka on niin kehittynyt, että hän tavoittelee esineitä suuhunsa ja pystyy istumaan pystyasennossa tuettuna.

      Lapsen ruokailu on yksi yleisimmistä vanhempien huolenaiheista. Varsinkin kun on totuttu aikuislähtöiseen lapsen syöttämiseen, moni pelkää, että lapsi ei ymmärrä syödä tarpeeksi, elleivät vanhemmat laita ruokaa lusikalla suuhun. Kaikissa lapsissa on kuitenkin sisäänrakennettuna tietty uteliaisuus ja matkimisen tarve. Jos lapsi istuu perheen kanssa ruokapöydässä ruoka-aikaan, lapsi matkii vanhempien ja sisarustensa käyttäytymistä ja alkaa ruokkia itseään. Etenkin täysimetetyllä lapsella on oivat valmiudet säädellä syömistään, onhan hän tehnyt niin jo ensimmäisen puolen vuoden ajan.

      Aiemmat kiinteiden aloittamisohjeistukset ovat olleet niin varhaisia, että vauvojen ensimmäiset ruoat on totuttu soseuttamaan. Muutama vuosi takaperin suositusikää on kuitenkin siirretty kuuden kuukauden ikään. Kuitenkaan tapaa, jolla kiinteät aloitetaan, ei ole muutettu iän mukaiseksi. Puolen vuoden ikäisellä lapsella on jo aivan erilaiset valmiudet kuin muutaman kuukauden ikäisellä. Lisäksi monet neuvolan terveydenhoitajat edelleen ylenkatsovat uusia suosituksia, ja jopa kolmen kuukauden ikäisten vauvojen äitejä aletaan kannustaa ja valmistaa kiinteiden aloittamiseen. Suolistovaivojen, laktoosi-intoleranssin ja keliakian yleistyminen on todettu johtuvan osaltaan liian aikaisesta kiinteiden aloittamisesta. WHO:n suosituksen mukaan äidinmaito on lapsen pääravintoa ensimmäisen vuoden ajan (ensimmäisen puolen vuoden aikana ainoa tarvittava ravinto).

      Imetystä suositellaan jatkettavaksi ainakin siihen saakka kun lapsi on kaksivuotias. Ei ole mitään kiirettä saada lasta syömään suuria määriä kiinteitä, sillä äidinmaidon ja -korvikkeen kaloripitoisuus on korkeampi kuin minkään kiinteän ruoan, jota lapselle voi mahdollisesti tarjota. Äidinmaito ei muutu missään vaiheessa ”sokerilitkuksi”, vaikka edelleen moista harhaluuloa levitetään tosiasiana. Vuodenkin jälkeen lapsen olisi hyvä saada noin kolmasosa päivittäisestä energiantarpeestaan äidinmaidosta.

      Lapsentahtisuus tarkoittaa sitä, että lapsi saa tutustua ruokaan omaan tahtiin. On normaalia, että lapsi aluksi pyörittelee ruokaa kädessään: lapsen ei tarvitse heti tavoitella sitä suuta kohti. Ei ole epänormaalia vaikka menisi montakin ruokailukertaa ennen kuin uutta ruoka-ainetta varsinaisesti syödään. Ruokaa ei tule tuputtaa! Lasta ei hoputeta syömään ruokaansa ja vanhemman tulee vastustaa kiusausta auttaa ruokaa lapsen suuhun. Lapsi alkaa syödä silloin kun on siihen valmis. Kun lapsi saa ruoasta palan irti, hän saattaa aluksi työntää sen pois suustaan. Näin lapsi harjoittelee tärkeää taitoa työntää suusta pois palat, jotka ovat liian suuria nielaistavaksi. Jos ruokapala joutuu liian taakse lapsen suuhun, hän automaattisesti kakoo sen pois.

      Perinteiseen ajattelutapaan kuuluu myös se, että ruoka ei ole leikkimistä varten. Vanha sanonta kuitenkin sanoo, että leikki on lapsen työtä. Lapsi oppii siis leikin kautta. Mikä olisi normaalimpi tapa tututusta uusiin ruokiin, kuin leikkiä niillä aluksi. On täysin normaalia, että lapsi aluksi tutkii ruokaa, kopsuttelee sillä pöytää ja muussaa sitä pöytää vasten. Pikkuhiljaa ruoan tullessa tutummaksi ruoasta päätyy lapsen vatsaan yhä suurempia määriä.

      Sormiruokailu tarkoittaa sitä, että lapselle tarjotaan ruokia, joita hän pystyy syömään omin käsin. Aluksi noin lapsen nyrkin kokoinen pala on sopiva. Mehevät hedelmät sopivat syötäväksi sellaisenaan, mutta kovemmat ruoka-aineet keitetään tai höyrytetään, niin että ne ovat sopivan pehmeitä ikenillä mutusteltaviksi. Sitten kun ns. pinsetti-ote on kehittynyt, voidaan alkaa tarjota myös pienempiä paloja.

      Moni saattaa kummastella kuinka lapsi sitten oppii käyttämään lusikkaa, jos syö ruokansa sormin. Sormiruokia syöneellä lapsella on kuitenkin todella hyvät valmiudet oppia käyttämään aterimia, koska hän on saanut harjoitella kädentaitoja ensin ilman ”työkaluja”. Toisaalta lusikka ei myöskään ole lapselle outo esine, sillä hän tutustuu lusikkaan päivittäin, kun hänelle annetaan d-vitamiinitipat lusikalla. Lusikan voi myös antaa lapselle omaan käteen tutustuttavaksi. Pikkuhiljaa motoriikan parantuessa lusikkaan voi laittaa pienen määrän ruokaa ja antaa lusikan lapsen omaan käteen.

      Sormiruokailussa lapsi tutustuu ruokiin heti muunkin kuin maun kautta. Ruoilla on myös väri ja muoto, eri ruoat myös tuntuvat kädessä erilaiselle. Sormiruokia syövillä vauvoilla on yleensä harvemmin nirsoilua ruokien suhteen, koska vauva saa tutustua ruokiin itse omaan tahtiin ja saa maistella makuja erillään, ei toisiinsa sekoitettuna, kuten soseissa. Ruokailussa ei myöskään tarvita monia eri siirtymävaiheita. Koska lapsi on alusta alkaen kykeneväinen syömään ”normaalia ruokaa”, lasta ei tarvitse opettaa syömään ensin sileitä soseita ja sitten pikkuhiljaa karkeampia soseita ja lopulta normaalia ruokaa.

      Soseruokailuun tottuneet vanhemmat ovat usein huolissaan siitä, eikö lapsi tukehdu paloihin normaalia ruokaa syödessään. Itse asiassa tukehtumisriski on kuitenkin suurempi silloin kun lasta syötetään lusikalla eikä hän saa itse kontrolloida ruoan laittamista suuhun. Lapsi usein aluksi yrittää imeä ruokaa lusikasta, jolloin ruokaa joutuu suoraan suun takaosaan, mikä lisää tukehtumisriskiä. Lapsentahtisessa sormiruokailussa vauva laittaa ruokaa suuhun omaan tahtiinsa ja oppii helpommin ruoan siirtämistä kielellä suun takaosaan nielaistakseen sen. Usein myös näkee vauvoja syötettävän sitterissä taaksepäin kallistuneessa asennossa. Ruokailevan lapsen tulisi kuitenkin istua pystyasennossa tai tuettuna pystyasentoon, sillä taaksepäin kallistuneessa asennossa ruoka valuu helpommin suun takaosaan ilman että lapsi pystyy sitä itse kontrolloimaan. Aikuisenkin on hankala syödä lähes selällään, saati sitten vauvan, jonka suun motoriikka on vielä kehitysvaiheessa.

      WHO - Global strategy for infant and young child feeding http://www.who.int/nutrition/publications/gs_infant_feeding_text_eng.pdf
      Baby-led weaning guidelines http://www.borstvoeding.com/voedselintroductie/vast-voedsel/rapley-guidelines.html
      Baby-led weaning http://www.babyledweaning.co.uk

      • kaikenlaista

        Ja kaikki vauvat ovat samanlaisia? Toisilla suun motoriikka jne kehittyy myöhemmin kun toisilla, ei tuo lusikattomuus ole ainoa oikea tapa.


      • sanon minä

        "Imetystä suositellaan jatkettavaksi ainakin siihen saakka kun lapsi on kaksivuotias. Ei ole mitään kiirettä saada lasta syömään suuria määriä kiinteitä, sillä äidinmaidon ja -korvikkeen kaloripitoisuus on korkeampi kuin minkään kiinteän ruoan, jota lapselle voi mahdollisesti tarjota."

        Kannattais tarkistaa faktat ennenkuin käyttää artikkeleita muiden "opetuksena"! Tuo kalorihomma meni nyt vähän poskelleen... ja sellainen pointti vielä, että monet lapset ovat kovia syömään ja jos pitäisi nälkä aina tyydyttää maidolla niin siinä on munuaiset aika kovilla ja mahalaukku suurenee turhaan pelkällä juomisella!
        Itseasiassa nykyään sanotaan, että imetyksen merkitys loppuu puolen vuoden tienoilla eli sen jälkeisellä imettämisellä ei lapsen ravinnon kannalta ole väliä!
        Mutta jokainen taaplaa tavallaan...tosin uskon, että aika harva artikkelin tavalla...


      • tuo oli 1 vaihtoehto
        sanon minä kirjoitti:

        "Imetystä suositellaan jatkettavaksi ainakin siihen saakka kun lapsi on kaksivuotias. Ei ole mitään kiirettä saada lasta syömään suuria määriä kiinteitä, sillä äidinmaidon ja -korvikkeen kaloripitoisuus on korkeampi kuin minkään kiinteän ruoan, jota lapselle voi mahdollisesti tarjota."

        Kannattais tarkistaa faktat ennenkuin käyttää artikkeleita muiden "opetuksena"! Tuo kalorihomma meni nyt vähän poskelleen... ja sellainen pointti vielä, että monet lapset ovat kovia syömään ja jos pitäisi nälkä aina tyydyttää maidolla niin siinä on munuaiset aika kovilla ja mahalaukku suurenee turhaan pelkällä juomisella!
        Itseasiassa nykyään sanotaan, että imetyksen merkitys loppuu puolen vuoden tienoilla eli sen jälkeisellä imettämisellä ei lapsen ravinnon kannalta ole väliä!
        Mutta jokainen taaplaa tavallaan...tosin uskon, että aika harva artikkelin tavalla...

        Lukekaapas se artikkeli nyt oikeen kunnolla ajatuksen kanssa. Sieltä löytyy varmaan monta juttua miten vauvan kanssa on itsekin toiminut, ennenkuin sormiruokailuteoriaa oli keksittykään.

        Se näissä teorioissa on parasta, että sieltä löytää monia kokeilemisen arvoisia juttuja kun suhtautuu vähän avarakatseisemmin. Ja missään nimessä niitä ei tarvitse noudattaa joka pilkun mukaan, vaan soveltaen oman perheen halujen mukaan.


      • ihan yhtä lailla merkitystä
        sanon minä kirjoitti:

        "Imetystä suositellaan jatkettavaksi ainakin siihen saakka kun lapsi on kaksivuotias. Ei ole mitään kiirettä saada lasta syömään suuria määriä kiinteitä, sillä äidinmaidon ja -korvikkeen kaloripitoisuus on korkeampi kuin minkään kiinteän ruoan, jota lapselle voi mahdollisesti tarjota."

        Kannattais tarkistaa faktat ennenkuin käyttää artikkeleita muiden "opetuksena"! Tuo kalorihomma meni nyt vähän poskelleen... ja sellainen pointti vielä, että monet lapset ovat kovia syömään ja jos pitäisi nälkä aina tyydyttää maidolla niin siinä on munuaiset aika kovilla ja mahalaukku suurenee turhaan pelkällä juomisella!
        Itseasiassa nykyään sanotaan, että imetyksen merkitys loppuu puolen vuoden tienoilla eli sen jälkeisellä imettämisellä ei lapsen ravinnon kannalta ole väliä!
        Mutta jokainen taaplaa tavallaan...tosin uskon, että aika harva artikkelin tavalla...

        Imetystukilistan sivuilla on tietoa imetykseen liittyvistä harhaluuloista
        http://imetystukilista.net/sivut/index.php?option=com_content&task=view&id=78&Itemid=135

        "Maito muuttuu sokerilitkuksi puolen vuoden jälkeen.

        Höpö höpö. Maito muuttuu alun kellertävästä ternimaidosta eli kolostrumista hailakamman sinertäväksi, kypsäksi maidoksi. Se näyttää lehmänmaitoon verrattuna laihalta, mutta se on juuri ihmiselle sopivan vahvaa ravintoa. Maidon koostumus, esim. rasvapitoisuus, vaihtelee eri syöttöjen välillä, mutta se kuuluu asiaan. Vasta-aineet ovat aina lapselle kulloiseenkin pöpötilanteeseen sopivat. Mutta "ravintoarvoltaan vähäiseksi" ei maito muutu milloinkaan. Kyllä se muiden eläinten maidot päihittää! Esim. puoli litraa 1-vuotiaan maitoa sisältää kolmasosan tämän tarvitsemasta energiasta."


      • scheissea ja
        ihan yhtä lailla merkitystä kirjoitti:

        Imetystukilistan sivuilla on tietoa imetykseen liittyvistä harhaluuloista
        http://imetystukilista.net/sivut/index.php?option=com_content&task=view&id=78&Itemid=135

        "Maito muuttuu sokerilitkuksi puolen vuoden jälkeen.

        Höpö höpö. Maito muuttuu alun kellertävästä ternimaidosta eli kolostrumista hailakamman sinertäväksi, kypsäksi maidoksi. Se näyttää lehmänmaitoon verrattuna laihalta, mutta se on juuri ihmiselle sopivan vahvaa ravintoa. Maidon koostumus, esim. rasvapitoisuus, vaihtelee eri syöttöjen välillä, mutta se kuuluu asiaan. Vasta-aineet ovat aina lapselle kulloiseenkin pöpötilanteeseen sopivat. Mutta "ravintoarvoltaan vähäiseksi" ei maito muutu milloinkaan. Kyllä se muiden eläinten maidot päihittää! Esim. puoli litraa 1-vuotiaan maitoa sisältää kolmasosan tämän tarvitsemasta energiasta."

        perverssiähiekkalaatikolla hakkaa lapiolla toista päähän ja eiku tissi suuhun.ei tarvi yli 1v rintaa enään.menkää hihhulimammat kuuseen liinoinenne.
        ja sormiruoka on aivan uusi termi, jonku neuvolatädin keksimä.ei mun mutsi 30 ja 40 v sitten muista tollasia.oon antanu joitain kertoja ja aina saa pelätä että tukehtuu kun tunkee isoja paloja esim leivästä ja kakoo.kamalaa.ja sotkee.maissinaksut pahimpia ku kuivia.kas ku ette anna juustonaksuja saman tien.aina pitäs jotain mussuttaa, näkee kersoja kauppareissuillakin kotkut nakut suussa.ku ei muuten saada hiljasex ja viihtyyn kai.


      • 00909
        scheissea ja kirjoitti:

        perverssiähiekkalaatikolla hakkaa lapiolla toista päähän ja eiku tissi suuhun.ei tarvi yli 1v rintaa enään.menkää hihhulimammat kuuseen liinoinenne.
        ja sormiruoka on aivan uusi termi, jonku neuvolatädin keksimä.ei mun mutsi 30 ja 40 v sitten muista tollasia.oon antanu joitain kertoja ja aina saa pelätä että tukehtuu kun tunkee isoja paloja esim leivästä ja kakoo.kamalaa.ja sotkee.maissinaksut pahimpia ku kuivia.kas ku ette anna juustonaksuja saman tien.aina pitäs jotain mussuttaa, näkee kersoja kauppareissuillakin kotkut nakut suussa.ku ei muuten saada hiljasex ja viihtyyn kai.

        olen samaa mieltä!


      • ja hän muistaa kyllä
        scheissea ja kirjoitti:

        perverssiähiekkalaatikolla hakkaa lapiolla toista päähän ja eiku tissi suuhun.ei tarvi yli 1v rintaa enään.menkää hihhulimammat kuuseen liinoinenne.
        ja sormiruoka on aivan uusi termi, jonku neuvolatädin keksimä.ei mun mutsi 30 ja 40 v sitten muista tollasia.oon antanu joitain kertoja ja aina saa pelätä että tukehtuu kun tunkee isoja paloja esim leivästä ja kakoo.kamalaa.ja sotkee.maissinaksut pahimpia ku kuivia.kas ku ette anna juustonaksuja saman tien.aina pitäs jotain mussuttaa, näkee kersoja kauppareissuillakin kotkut nakut suussa.ku ei muuten saada hiljasex ja viihtyyn kai.

        On varmaan eri käytännöt ennenkin olleet eri perheissä, kun mitä minä olen yli 80-vuotiaan mummoni kanssa jutellut, niin hän on kertonut, miten jo pienille annettiin omaan käteen syötävää. Kuitenkin niitä pieniä saattoi olla useampia perheessä, niin onhan se näppärämpää kun lapsi saa omatoimisesti ruokailla, kun on siihen kykeneväinen. Ja myöskin pari vuotiaaksi on mummoni lapsiaan imettänyt, eli ei sekään mitään "nykyajan hihhulointia" ole, vaan järkevää toimintaa kaikin puolin.

        Miksi toisen lajin maito olisi ihmislapselle parempaa kuin oman lajin (lehmänmaito vrt. äidinmaito)?

        Ja maissinaksuthan on rakenteeltaan sellaisia, että "sulavat suussa". Vaikka tuntuu kuivalle sellaisenaan, niin kun vauva sitä on hetken imeskellyt, niin on kaikkea muuta kuin kuiva ;D Eikä se sormiruoan antaminen tarkoita, että sitä olisi koko ajan jotain mussuttamassa, kyllä meillä ainakin ihan ruoka-aikoina syödään, vaikka tyttö omatoimisesti ruokaileekin :)


      • 21+1
        scheissea ja kirjoitti:

        perverssiähiekkalaatikolla hakkaa lapiolla toista päähän ja eiku tissi suuhun.ei tarvi yli 1v rintaa enään.menkää hihhulimammat kuuseen liinoinenne.
        ja sormiruoka on aivan uusi termi, jonku neuvolatädin keksimä.ei mun mutsi 30 ja 40 v sitten muista tollasia.oon antanu joitain kertoja ja aina saa pelätä että tukehtuu kun tunkee isoja paloja esim leivästä ja kakoo.kamalaa.ja sotkee.maissinaksut pahimpia ku kuivia.kas ku ette anna juustonaksuja saman tien.aina pitäs jotain mussuttaa, näkee kersoja kauppareissuillakin kotkut nakut suussa.ku ei muuten saada hiljasex ja viihtyyn kai.

        Vanha ketju, mutta mistä näitä idiootteja sikiää? Käyppä oikeesti lukemassa WHO.n sivulta mitkä imetyksen edut ovat. Vaikuttaa positiivisesti jopa älykkyysosamäärään. Ei olis sullekkaan pahitteeksi. Imety svaikuttaa myös metaboliatasoon ja allergioihin positiivisesti. Huhhuijjaa. Ei ihme että koulutettujen ihmisten keskuudessa imetetään enemmän..


      • tästä kaikesta
        scheissea ja kirjoitti:

        perverssiähiekkalaatikolla hakkaa lapiolla toista päähän ja eiku tissi suuhun.ei tarvi yli 1v rintaa enään.menkää hihhulimammat kuuseen liinoinenne.
        ja sormiruoka on aivan uusi termi, jonku neuvolatädin keksimä.ei mun mutsi 30 ja 40 v sitten muista tollasia.oon antanu joitain kertoja ja aina saa pelätä että tukehtuu kun tunkee isoja paloja esim leivästä ja kakoo.kamalaa.ja sotkee.maissinaksut pahimpia ku kuivia.kas ku ette anna juustonaksuja saman tien.aina pitäs jotain mussuttaa, näkee kersoja kauppareissuillakin kotkut nakut suussa.ku ei muuten saada hiljasex ja viihtyyn kai.

        Hahahahaaaa! Tästä sai kyllä aamun naurut, vaikka tosi vanha kirjoitus onkin! Jokaikinen lause aivan päin hemmettiä. Pakko vähän kommentoida, vaikkei kirjoittaja näitä kommentteja luekaan.

        Ensinnäkin yli yksivuotias hyötyy edelleen imetyksestä, varsinkin vastustuskyvyn kannalta. Taaperolle annettava rintamaito sisältää jopa enemmän vasta-aineita kuin vauva-aikana. Tutkittu juttu ja WHO:n suositus imettää vähintään kaksivuotiaaksi muiden ruokien ohella (kyllä, myös teollisuusmaissa). Monissa kulttuureissa imetetään sujuvasti kaksi-kolmevuotiaita ja niin imetettiin vielä Suomessakin viime vuosisadan alussa. Tuo hyi hyi yök yli yksivuotias saa tissiä on siis ihan vain nykyajan kulttuurin ilmentymä, eikä liity mihinkään tieteellisiin perusteisiin vaan ihmisten vieraantumiseen luonnollisesta asiasta.

        Sormiruoka taas... Termi voi olla uusi, mutta juttu on todella vanha. Lapsi alkaa syödä itse, kun hänellä on siihen valmiudet, eli noin puolivuotiaana. Soseita ei tarvita.

        Ja kakominen: kuuluu asiaan, eikä lapsi ole tukehtumassa, vaikka kakoisi ja vähän oksentaisikin. Pienellä lapsella kakomisrefleksi laukeaa jo suun keskiosassa, eikä kakominen siis tarkoita, että ruokaa olisi menossa hengitysteihin. Nämäkin vain ovat juttuja, jotka pitää TIETÄÄ, ettei tee vääriä päätelmiä asiasta.

        Sotkeminen: itse syömään opetteleminen on sotkuista, tapahtuu se sitten puolivuotiaana tai puolitoistavuotiaana. Se sotku pitää vanhemman sietää ja siivota, jotta lapsi saa opetella itse.

        Maissinaksuista ei sen enempää, itse en ole lapselle antanut, mutta sen verran sentään tiedän minäkin, ettei se kuivuus ole ongelma, koska lapsen suu on kuin kuolalätäkkö alle vuoden ikäisenä. Äkkiä se naksu siinä mössöksi muuttuu.


    • sgw434gw34

      Voiko Hipp Maissinaksuja (alk 12kk) antaa jo 7kk? Jos on jo parit hampaat..

      • Teoll.prosessoitua

        Maissinaksut ei sovi edes aikuisille, saati sitten lapsille.


    • kyselenpähävaa

      VOiko vauvalle antaa samaa lihaa mitä muullekkin perheelle? Missä on lisäaineita vai hommatakko vauvalle omat lihat..

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mitä hittoa tapahtuu nuorille miehillemme?

      Mikä on saanut heidän päänsä sekaisin ja kadottamaan järjellisyytensä normaalista elämästä ja ryhtymään hörhöiksi? https
      Maailman menoa
      272
      2793
    2. En sitten aio sinua odotella

      Olen ollut omasta halustani yksin, mutta jossain vaiheessa aion etsiä seuraa. Tämä on aivan naurettavaa pelleilyä. Jos e
      Ikävä
      75
      1496
    3. Muistatko kun kerroin...

      että palelen..? Myös nyt on kylmä. Tahtoisin peittosi alle.
      Ikävä
      43
      1450
    4. Martina jättää triathlonin: "Aika kääntää sivua"

      Martina kirjoittaa vapaasti natiivienkusta suomeen käännetyssä tunteikkaassa tekstissä Instassaan. Martina kertoo olevan
      Kotimaiset julkkisjuorut
      33
      1223
    5. Kellä on rumin tukka?

      Kuka on haapaveden rumin ihminen? Vinot silmät ja ikivanha mersu?
      Haapavesi
      10
      1180
    6. En vain ole riittävä

      Muutenhan haluaisit minut oikeasti ja tekisit jotain sen eteen. Joo, ja kun et varmaan halua edes leikisti. Kaikki on o
      Ikävä
      27
      1173
    7. Kuka sinä oikeen olet

      Joka kirjoittelet usein minun kanssa täällä? Olen tunnistanut samaksi kirjoittajaksi sinut. Miksi et anna mitään vinkkej
      Ikävä
      47
      1170
    8. Hei, vain sinä voit tehdä sen.

      Only you, can make this world seem right Only you, can make the darkness bright Only you and you alone Can make a change
      Ikävä
      7
      1164
    9. Oon pahoillani että

      Tapasit näin hyödyttömän, arvottoman, ruman ja tylsän ihmisen niinku minä :(
      Ikävä
      43
      1099
    10. Kuinka paljon nalle harmittaa

      Kun mä saan panna hehkua ja sä et? :)
      Ikävä
      10
      1090
    Aihe