Tajuntojen ohjaus: case

aivopesuako

Sosiaalipolitiikan ma. prof. Merja Latinen ym. 2006 Suomen Lääkärilehdessä: "tajunnallisesti" taitavaa ohjausta käytännössä?

"Tapausselostus.
Leskeksi jäänyt, kaksi lasta yksinhuoltajana kasvattanut nainen oli lapsena joutunut isänsä hyväksikäyttämäksi. Hyväksikäyttö alkoi kolmivuotiaana seksuaalissävytteisillä leikeillä, joissa tyttö pakotettiin koskettelemaan isän sukupuolielintä. Hyväksikäyttö muuntui tytön kasvaessa ja eteni yhdyntään. Tyttö lakkasi puhumasta viisivuotiaana. Hän eristyi omaan maailmaansa ja sulki niin seksuaalisen hyväksikäytön kuin perheensä suhteet ulkopuolelle. Suhdetta ihmisiin sävytti pelko. Käsittämättömään kokemukseen liittyvä ahdistus, painajaiset ja uskonnollissävytteiset pelot seurasivat tyttöä. Koulu tarjosi tytölle poispääsyn kodin olosuhteista. Tyttö ilmeisesti torjui kokemuksensa ja kielsi tapahtumat mielessään. Oireilu ei kuitenkaan lakannut, ja kommunikointi ihmisten kanssa oli ylitsepääsemättömän vaikeaa. 14-vuotiaana hän kävi äitinsä aloitteesta psykiatrilla, ja sai lääkityksen ja sairauslomaa koulusta. Seksuaalinen hyväksikäyttö ei tullut vastaanotolla esiin. Seksuaalinen hyväksikäyttö loppui, kun tyttö pääsi lukioon eri paikkakunnalle. Seksuaaliseen riistoon liittyneet muistikuvat eivät ilmeisesti eläneet aktiivisina naisen mielessä, ennen kuin hän täytti 42 vuotta. Tämän taitekohdan jälkeen hän ei kyennyt enää selviämään yksin lapsuuden kokemuksensa kanssa, ja hän yritti hakea apua julkiselta sektorilta. Hän sai muutaman ajan mielenterveystoimistoon, mutta avun tarve ja kunnan resurssit eivät kohdanneet. Niinpä hän haki apua erilaisilta yhdistyksiltä, vapaaehtoistoimijoilta ja lehti-ilmoitusten perusteella "terapeuteilta". Nainen soitti eräälle terapeutille lehti-ilmoituksen perustella. Mies vaikutti puhelimessa asialliselta ja miellyttävältä. Vastaanotolla terapeutti ehdotti lyhyen keskustelutuokion jälkeen uutta aikaa ja kertoi valmistelevansa "hoito-ohjelman" kuulemansa perustella. Nainen meni vastaanotolle uudelleen, ja terapeutti oli valmistanut lupaamansa ohjelman. Potilaan saarnaksi kuvaama puhe alkoi. Terapeutti puhui paatoksella positiivisesta ajattelusta, itsensä rakastamisesta, anteeksi annosta ja armosta. Välillä hän esitti kysymyksiä naisen sukupuolielämästä ja jatkoi sitten paatostaan. Nainen oli yrittänyt moneen kertaan keskeyttää ja saada oman äänensä kuuluville. Hän oli alkuun ihmetellyt terapeutin toimintaa ja yrittänyt kysyä hänen taustasitoumuksiaan. Terapeutti ei vastannut hänen kysymyksiinsä eikä antanut mahdollisuutta tuoda julki omaa kokemustaan. Hoitoistunnon tulosta nainen kuvasi haastattelussa seuraavasti: "Istuin siinä, ja mulla semmonen musta pilvi laskeutu päälle, ihan kerta kaikkiaan lamaannuin. Sitten kun minä siitä lähdin pois, niin mulla ei ollu mitään muuta, ku yks ainoo ajatus, että minä tapan itteni. Musta tuntu ihan kauheelta, että minä en kerta kaikkiaan pysty kävelemään kadulla ihmisten seassa, että minä oon semmonen epämuodostunu sekasikiö, että minä en voi kävellä ihmisten joukossa kadulla, et minä meen ja tapan itteni." Nainen kuvasi terapeuttista interventiota aivopesuksi ja henkiseksi raiskaukseksi. Hän koki terapeutin työntäneen omia asenteitaan ja arvojaan itseensä, mikä oli niin tuskallista, että se herätti itsemurhaimpulssin."

"Kulttipiirteitä ja hurmahenkisyyttä.
Kliinisen kokemuksen nojalla mukaan tämänkaltaiset tapaukset eivät vaikuta harvinaisilta. Ei ole mitään syytä uskoa, että olemukseltaan luottamusta herättävä terapeutti olisi toiminut muussa kuin hyvässä tarkoituksessa, vaikka menettely olikin tökerö uusiessaan potilaan kokemuksen siitä, ettei hänellä ole sananvaltaa seksuaalisia kokemuksiaan koskevissa asioissa. Hypnoosia opetetaan Suomessa kaikille maksukykyisille henkilöille useilla kursseilla, joiden yhteisenä piirteenä on järkkymättömän uskon valaminen suggestiomenetelmään ja kannustaminen sen ammatilliseen käyttöön. Osallistujat, joiksi näyttää valikoituvan tavallista suggestioherkempiä ja usein jonkin oman kriisinsä keskellä apua hakevia henkilöitä, saatetaan näillä kursseilla hypnoosiin juuri tätä opetuksellista suggerointia varten. Valetieteellisiä ja New Age -henkisiä uskonnollisia tai maagisia elementtejä sekoitetaan usein koulutukseen ja hoitoon. Raija Hukkasen erinomaisessa katsauksessaan kuvaamat kulttimuotoisten terapioiden ongelmalliset piirteet ovat yleisiä (9)"

2

343

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • mitä kummaa?

      Myös sairaanhoitajia ja muita terveydenhuollon ammattihenkilöitä mukana erikoissammattitaitavassa tajuntojen ohjannassa? Lääninlääkäri Antti Jääskeläinen ja sosiaalitutkija Merja Laitinen 2006 Suomen Lääkärilehdessä:

      "Esimerkistä käy hypnoosiasiantuntijana esiintynyt sairaanhoitaja, joka aikanaan esitteli yhdistyksensä julkaisussa hatariin lähteisiin nojautuen hypnoosin soveltamista psykoottisten potilaiden hoitoon, joka on kartettava ja riskialtis hypnoosin käyttötapa. Kirjoituksen sanoma oli, että hänen kouluttajatahonsa, suurelta osin vailla valvottua ammattia toimivien terapeuttien yhdistys, olisi todellakin edustanut psykoottisten sairauksien hoidon ja sen kehittämisen asiantuntijatahoa. Näin vakava arvostelukyvyttömyys heijastelee epävirallisten koulutusten suggestiivista hurmahenkisyyttä ja herättää kysymyksen kouluttajien vastuusta. "

      "Epäeettisyyden, epäammatillisuuden ja uhriuttavan vallan lähes totalisoiva sidos on vahvistanut uhrien kokemaa avuttomuutta ja yksinäisyyttä. He ovat syyllistyneet uudelleen "häpeällisistä kohtaamisista". Se on lamaannuttanut heidät ja vahvistanut tunnetta outoudesta ja ulkopuolisuudesta. Uhrit ovat huomanneet, ettei auttajan vaikuttava ammattinimike takaa välttämättä minkäänlaista asiantuntemusta seksuaalisen hyväksikäytön käsittelystä, saati pitkäkestoista terapiakoulutusta. Tästä esimerkin tarjoavat vaihtoehtoisten psyykehoitajien ja epäpätevien hypnoositerapeuttien käyttämät regressio- ja mielikuvaohjausmallit."

      "Palvelumarkkinoita rasittava epäeettisyys tulee julki myös auttajien kirjavissa motiiveissa auttamistyöhön. Motiivit eivät ole aina vilpittömiä vapaaehtoisessakaan auttamistyössä. 21 insestiuhrin syvähaastatteluissa monet kertoivat kohdanneensa häikäilemätöntä taloudellisen hyödyn tavoittelua. Osa oli kohdannut auttajia, jotka heidän mielestään hoitivat enemmän itseään kuin uhria. Ihminen voidaan alistaa nöyryyttäviksi koettaville, uhriutta vahvistaville tilanteille, eikä sitä ole kukaan näkemässä. "

      "hyvin dokumentoidussa tapauksessa kouluttamaton hypnoositerapeutti uhkaili ja kiristi potilastaan mm. arkaluontoisten henkilökohtaisten tietojen saattamisella julkisuuteen potilaan kritisoitua hänen toimiaan, ja väitti manipulointitarkoituksessa valetieteellisen arvovaltansa nojalla potilaalleen, että tämä sairasti skitsofreniaa. Hän uhkasi potilastaan myös väitettyjen rikollisten kumppaniensa fyysisellä väkivallalla, ja hänen käyttämänsä iva oli tarkoitettu mahdollisimman lamaavan, tuskallisen häpeäntunteen provosointiin."

      "Julkista keskustelua ei ole käyty siitä, että suggestiivisista menetelmistä luonnollisesti kiinnostuvat myös vallanhaluiset tai sadistiset tai pedofiiliset henkilöt, jotka voivat päätyä käyttämään oppimiaan menetelmiä terveydenhuollon viranomaisvalvonnan ulkopuolisissa ammateissa tai yksityisesti. Opetuksesta taloudellisesti hyötyneet ja kaikille halukkaille koulutusta jakavat tahot ovat kiistäneet ongelman olemassaolon. "

      "Uhrit häpeävät "tyhmyyttään", toistunutta nöyryyttävää hyväksikäytetyksi ja alistetuksi joutumista terapiasuhteessa, ja pyrkivät salaamaan sen Pahimmassa tapauksessa asosiaalinen "terapeutti" vieläpä vahvistaa tahallaan tätä häpeän tunnetta."

      "Lääketieteellisen tutkimus- ja hoitotarpeen kiistämistäkin on käytetty palveluiden markkinoinnissa potilaille."

    • "tajunnanyhteisöistä...

      Psykiatri, psykoterapeutti Raija Hukkanen: Terapiaa & koulutusta new age -liikkeen hengessä. Skeptikko 2/1999.

      "Erilaisissa psyykkistä hoitoa ja ”henkisen kasvun” koulutusta tarjoavissa yhteisöissä on todettu samantapaisia piirteitä kuin uskonnollisissa kulteissa. Ihmiset eristäytyvät, tulevat riippuvaisiksi kouluttajistaan ja terapeuteistaan, heitä käytetään taloudellisesti ja seksuaalisesti hyväksi. Keskustelua asiasta on käyty vähän, vaikka monenlaisia virallisen valvonnan ulottumattomissa olevia terapia- tai koulutusmuotoja on markkinoilla runsaasti."

      http://www.skepsis.fi/lehti/1999/1999-2-skeptikko.pdf

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Naiset miltä kiihottuminen teissä tuntuu

      Kun miehellä tulee seisokki ja ja sellainen kihmelöinti sinne niin mitä naisessa köy? :)
      Sinkut
      146
      10596
    2. Olet sä kyllä

      ihme nainen. Mikä on tuo sun viehätysvoiman salaisuus?
      Ikävä
      56
      3013
    3. Teuvo Hakkaraisesta tulee eurovaalien ääniharava

      Persuissa harmitellaan omaa tyhmyyttä
      Maailman menoa
      206
      2839
    4. Hiljaiset hyvästit?

      Vai mikä on :( oonko sanonut jotain vai mitä?
      Ikävä
      25
      2127
    5. Miksi kohtelit minua kuin tyhmää koiraa?

      Rakastin sinua mutta kohtelit huonosti. Tuntuu ala-arvoiselta. Miksi kuvittelin että joku kohtelisi minua reilusti. Hais
      Särkynyt sydän
      17
      1878
    6. Turha mun on yrittää saada yhteyttä

      Oot mikä oot ja se siitä
      Suhteet
      17
      1699
    7. Voi kun mies rapsuttaisit mua sieltä

      Saisit myös sormiisi ihanan tuoksukasta rakkauden mahlaa.👄
      Ikävä
      14
      1636
    8. Kyllä poisto toimii

      Esitin illan suussa kysymyksen, joka koska palstalla riehuvaa häirikköä ja tiedustelin, eikö sitä saa julistettua pannaa
      80 plus
      18
      1597
    9. "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu"..

      "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu".. Näin puhui jo aikoinaan Jeesus, kun yksi hänen opetuslapsistaan löi miekalla
      Yhteiskunta
      18
      1543
    10. 82
      1438
    Aihe