Milloin Dinosaurukset kuolivat sukupuuttoon -jos

Valkopukuinen ratsastaja

yleensä kuolivat ? Siis mikä on nykytieteen näkemys ? Olisiko Turkana paras vastaamaan tähän - tai Illuminatus ?
Minua, todella, kiinnostaa tietää TIETEEN kanta.Esitys voisi olla kiteytetty - eli lyhyitä lauseita. Tiukkaa pisteytystä. Kiitos.

31

2638

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Apo-Calypso

En ole kumpikaan, mutta tässä kuitenkin:

Yleinen käsitys on se, että n. 65 miljoonaa vuotta sitten tapahtunut Chicxulubin meteoriittitörmäys Jukatanin niemimaalle ja "lähes" saman aikainen suunnaton laavapurkaus nykyisen Intian maaperällä (googlaa "Deccan traps") olisivat aiheuttaneet dinojen joukkotuhon.

On kuitenkin todisteita, joiden mukaan dinosaurusten joukkotuho olisi alkanut jo miljoonia vuosia aikaisemmin (en juuri nyt muista viitettä artikkeliin).

On tietenkin mahdollista, että Jukatanin ja Intian tapahtumat olivat viimeinen niitti dinoille, mutta varsinainen sukupuutto (poisluettuna nykyiset elävät dinosaurukset - linnut) olisi alkanut jostain muusta, vielä varmistamattomasta syystä.

Varmalta näyttää ainoastaan se, että Jukatanin meteoritörmäyksen aiheuttaman iridiumrikkaan ns. K-R rajakerroksen (kts. "K-T boundary") yläpuolista sedimenteistä ei ole löydetty dinosaurusten fossiileja.

• myös se

että maapallon vulkaaninen aktiivisuus kiihtyi ja aloitti massasukupuuton koska ilmaan vapautui paljon myrkyllisiä kaasuja. Meteoriitti oli vain sinetti koska se aiheutti 'ydintalven'.

• Apo-Calypso
        myös se kirjoitti:

että maapallon vulkaaninen aktiivisuus kiihtyi ja aloitti massasukupuuton koska ilmaan vapautui paljon myrkyllisiä kaasuja. Meteoriitti oli vain sinetti koska se aiheutti 'ydintalven'.

Kyllä. Näin olen myös lukenut. Intian laavapurkauksella oli muuten myös merkittävä vaikutus lämpötilan laskuun.

Vielä suuremmasta purkauksesta, joka aiheutti vielä laajemmat lajien joukkotuhot:

"Siberian traps":

http://palaeo.gly.bris.ac.uk/palaeofiles/Permian/SiberianTraps.html

• no jo on

evoilla selitykset. Hauskaa! Lol.

• Apo-Calypso
        no jo on kirjoitti:

evoilla selitykset. Hauskaa! Lol.

Eikö lällättäjä parempaan pystynyt? No, ei tietenkään, sinun kohdallasihan kyse on tietämättömästä hihhulitollosta, jonka älykkyys on jossain kakkonelosen ja hiilisäkin puolessa välissä.

• keskimäärin

Dinosaurukset kuolivat yleensä vanhuuteen.
      Niinhän kaikille muillekin käy.

• Apo-Calypso

Yleensä muuten villieläimet *eivät* kuole vanhuuteen, vaan *yleensä* päätyvät jonkun saalistajan ruokalistalle.

Norsut taitavat olla harvoja poikkeuksia.

• (toim. huom.)
        Apo-Calypso kirjoitti:

Yleensä muuten villieläimet *eivät* kuole vanhuuteen, vaan *yleensä* päätyvät jonkun saalistajan ruokalistalle.

Norsut taitavat olla harvoja poikkeuksia.

Lihamäärän optimi saavutetaan jos kukin eläin saalistetaan kun se on lopettanut lisääntymisensä.
        Näin saaliseläimet pystyvät ylläpitämään suurimman
        mahdollisen saalistajien määrän.
        Vasojen saalistaminen on tuhlausta.
        Metsästyksen säännöstely ja saalisvalinnat pyrkivät siksi tähän.

• Valopukuinen ratsastaja

minä olen vakuuttunut, että sinulta onnistuu suomeksi krjoittaminen - ja selkeästi kirjoittaminen (se on lajisi - auta vähän minua yksinkertaista).
        Tarkoitatko jotain lintuihin viittaavaa - tämän päivän siipiä räpsytteleviä olentoja ?

• KUIS TÄÄ NÄIN KÄI

Dinosaurusten parittelu ei käynyt mitenkään päinsä lintujen käyttämällä tyylikkäällä tavalla.
        Eikä sille tavan muutokselle voi esittää mitään välimuotoa vaihtoehdoksi, sen estää anatomiset syyt.

• Valopukuinen ratsastaja kirjoitti:

minä olen vakuuttunut, että sinulta onnistuu suomeksi krjoittaminen - ja selkeästi kirjoittaminen (se on lajisi - auta vähän minua yksinkertaista).
        Tarkoitatko jotain lintuihin viittaavaa - tämän päivän siipiä räpsytteleviä olentoja ?

Kunn asteroidi iski silloin 65 miljoonaa vuotta sitten, sillä oli pitkäksi aikaa ikäviä vaikutuksia ilmastoon ja kasvillisuuteen. Samoihin aikoihin Intiassa tapahtui voimakasta vukaanista toimintaa. Nämä yhdessä nostattivt tuhkaa ja pölyä, peittivät auringon valon ja kylmensivät ilmaston (puhumattakaan välittömistä vaikutuksista tuhoalueilla).

Suurin osa dinosauruksista tuhoutui. Ryhmä, jota kutsutaan Theropodeiksi, käsitti kuitenkin pieniä, vikkeliä lihansyöjiä, jotka eivät tuhoutuneet. Ne jatkoivat kehitystään ja evoluutio muutti ne vähitellen ensin lintumaisemmiksi ja lopulta linnuiksi. Jos olet nähnyt filmin "Jurassic Park", olet tavannut pari Theropodeihin kuuluvaa veikkosta - Velociraptorit. Filmin Max ja Moritz eivät tietenkään olleet lintuja, mutta niiden kaltaiset olivat matkalla sinne.

• selitä
        KUIS TÄÄ NÄIN KÄI kirjoitti:

Dinosaurusten parittelu ei käynyt mitenkään päinsä lintujen käyttämällä tyylikkäällä tavalla.
        Eikä sille tavan muutokselle voi esittää mitään välimuotoa vaihtoehdoksi, sen estää anatomiset syyt.

Tarkoitatko nyt tyylikkäällä mahdollisesti laululintujen käyttämää kloaakki-vasten-kloaakki -parittelua vaiko esim. sorsalintujen raiskaus-metrisellä-korkkiruuvipeniksellä-menetelmää?

Kaipa tuota jälkimmäistäkin joku voi tyylikkäänä pitää?

• Turkana

katosivat n. 66 miljoonaa vuotta sitten. Tämä K/T-raja on laskettu kalibroidulla K-Ar-mnetelmällä, jolloin siitä poistettiin pieni systemaattinen virhe. Kysymyksessä on ilmeisesti useamman asteroidin törmäykset, jotka ovat törmänneet maahan alle miljoonan vuoden sisällä ja laukaisivat mm valtavia maanjäristyksiä, tulipalija ja laavapurkauksia, jotka muuttivat rajusti ilmastoa. Linnuthan kyllä ovat peräisin dinosauruksista, mutta ne olivat jo lintuja tuossa vaiheessa, joten niitä dinosauruksista ei ole havaintoja tuon K/T-rajan jälkeen, muutamaa poikkeusta lukuunottamatta, jotka selittyvät maanjäristyksillä.

• Valkopukuinen ratsastaja

Mitä voisivat olla mytologioiden ja Raamatun viittaukset liskomaisiin, suuriin otuksiin ? Entä Loch nessissä uiskennellut olento ? Eikö ole aika huikeaa, jos 66 t. vuotta on kulunut dinosaurusten tuhosta - niin 5000 v. meidän ajastamme ihmiset piirtelivät niiden kuvia luolan seiniin ? Mistä ne saivat mallinsa - nuo taiteilijat ? Ne ovat varsin dinoja muistuttavia, nuo kuvat.

• Apo-Calypso
        Valkopukuinen ratsastaja kirjoitti:

Mitä voisivat olla mytologioiden ja Raamatun viittaukset liskomaisiin, suuriin otuksiin ? Entä Loch nessissä uiskennellut olento ? Eikö ole aika huikeaa, jos 66 t. vuotta on kulunut dinosaurusten tuhosta - niin 5000 v. meidän ajastamme ihmiset piirtelivät niiden kuvia luolan seiniin ? Mistä ne saivat mallinsa - nuo taiteilijat ? Ne ovat varsin dinoja muistuttavia, nuo kuvat.

Tiedätkö mitä eroa on 6 tuhannella vuodella, 66 tuhannella vuodella ja 66 miljoonalla vuodella?

"...Mistä ne saivat mallinsa - nuo taiteilijat ? Ne ovat varsin dinoja muistuttavia, nuo kuvat. "

Painajaisistaan ja uskonnollisista harhoistaan, eivätkä ne edes muistuta mitään olemassa ollutta dinosaurusta.

Apo-Calypso kirjoitti:

Tiedätkö mitä eroa on 6 tuhannella vuodella, 66 tuhannella vuodella ja 66 miljoonalla vuodella?

"...Mistä ne saivat mallinsa - nuo taiteilijat ? Ne ovat varsin dinoja muistuttavia, nuo kuvat. "

Painajaisistaan ja uskonnollisista harhoistaan, eivätkä ne edes muistuta mitään olemassa ollutta dinosaurusta.

tällä palstalla esimerkiksi. Sinulle kävi lipsahdus, kun teit sen: ajattelehan, dinosaurukset, jotka on piirretty luolan seinämiin, ovat KUVIA DINOSAURUKSISTA ! Ymmrrätkö ? Ehkä et? Mutta täällä on ihmisiä, jotka tietävät sen. Älä puhu muiden puolesta - teitä on joku ryhmä, jotka terrorisoitte tätä palstaa ! Ikinä ei teiltä tulee mitään järkevää - ei mitään ! Misi te ETTE PYSY KOULULÄKSYISSÄ ? Ei tyhmyyttään kannata ulvoa kaiken kansan tietoisuuteen !!!! Ei siltikään, vaikka kirjoitat nimimerkillä; häpäiset älykkäämmät evoluution kannattajat.

• Apo-Calypso

tällä palstalla esimerkiksi. Sinulle kävi lipsahdus, kun teit sen: ajattelehan, dinosaurukset, jotka on piirretty luolan seinämiin, ovat KUVIA DINOSAURUKSISTA ! Ymmrrätkö ? Ehkä et? Mutta täällä on ihmisiä, jotka tietävät sen. Älä puhu muiden puolesta - teitä on joku ryhmä, jotka terrorisoitte tätä palstaa ! Ikinä ei teiltä tulee mitään järkevää - ei mitään ! Misi te ETTE PYSY KOULULÄKSYISSÄ ? Ei tyhmyyttään kannata ulvoa kaiken kansan tietoisuuteen !!!! Ei siltikään, vaikka kirjoitat nimimerkillä; häpäiset älykkäämmät evoluution kannattajat.

"...ajattelehan, dinosaurukset, jotka on piirretty luolan seinämiin, ovat KUVIA DINOSAURUKSISTA ! "

Miksi?

"Mutta täällä on ihmisiä, jotka tietävät sen."

Keitä?

"...Misi te ETTE PYSY KOULULÄKSYISSÄ ?"

Ehkä siitä syystä, että korkeakoulukoulutus on hieman pitemmällä kuin teidän paperinukketieteenne ja -koulutuksenne.

"Ei siltikään, vaikka kirjoitat nimimerkillä; häpäiset älykkäämmät evoluution kannattajat. "

Ei siltikään, että häpäisette kaltaisesi aivottomat, kouluttamattomat ja oppimiskyvyttömät kolmannen luokan hihhulipellet jo n. sadannen kerran. No, se on teidän ongelmanne, ei muiden.

• Turkana

Raamatun mainitsema behemot tarkoittaa mitä ilmeisimmin virtahepoa, ei ainakaan dinosaurusta. King Jameskin kääntää tuon kohdan niin, että behemotin voima sijaitsee sen navassa, mitä dinosauruksilla munivina eläiminä ei ole. Aina ihmisen mielikuvituksella ei ole todellista perustaa, vaan myytit ovat myyttejä. Ja mitä suurempia ja pelottavampia otuksia noissa myyteissä mainitaan, sen paremmin myytti säilyy. Ei kai kukaan esim. usko tosissaan tultasyökseviin lohikäärmeisiin?

Toki myyteillä voi olla myös todellista perustaa, esim. Kiinassa tehdään edelleenkin runsaasti dinosauruslöytöjä, joten tuollainen myytti ja siihen liittyvät koristekaiverrukset voivat perustua todellisuudesta löytyneeseen fossiiliin.

Loch Nessin hirviökin saattaisi periaatteessa olla tuosta dinosaurusten joukkotuhosta suojaisessa järvessä säilynyt lisko, mutta itse en jaksa uskoa sen olemassaoloon.

""Eikö ole aika huikeaa, jos 66 t. vuotta on kulunut dinosaurusten tuhosta - niin 5000 v. meidän ajastamme ihmiset piirtelivät niiden kuvia luolan seiniin ?Mistä ne saivat mallinsa - nuo taiteilijat ? Ne ovat varsin dinoja muistuttavia, nuo kuvat.""

Niin, tuo aikahan oli 66 miljoonaa vuotta. Nuo luolapiirrokset ovat erinomaisen kiistanalaisia, mutta onhan silloinkin saattanut joku fossiili paljastua ja tuollainen kuvaus pohjautua siihen tai kysymys voi olla vain mielikuvituksen laukasta. Jos niitä olisi elänyt vielä ihmisten aikaan, niin luulisi että edes joku sellainen fossiili olisi löytynyt, joka olisi tuon K/T-rajan yläpuolella ja ajoitettavissa nuoremmaksi. Nythän näin ei ole.

Turkana kirjoitti:

Raamatun mainitsema behemot tarkoittaa mitä ilmeisimmin virtahepoa, ei ainakaan dinosaurusta. King Jameskin kääntää tuon kohdan niin, että behemotin voima sijaitsee sen navassa, mitä dinosauruksilla munivina eläiminä ei ole. Aina ihmisen mielikuvituksella ei ole todellista perustaa, vaan myytit ovat myyttejä. Ja mitä suurempia ja pelottavampia otuksia noissa myyteissä mainitaan, sen paremmin myytti säilyy. Ei kai kukaan esim. usko tosissaan tultasyökseviin lohikäärmeisiin?

Toki myyteillä voi olla myös todellista perustaa, esim. Kiinassa tehdään edelleenkin runsaasti dinosauruslöytöjä, joten tuollainen myytti ja siihen liittyvät koristekaiverrukset voivat perustua todellisuudesta löytyneeseen fossiiliin.

Loch Nessin hirviökin saattaisi periaatteessa olla tuosta dinosaurusten joukkotuhosta suojaisessa järvessä säilynyt lisko, mutta itse en jaksa uskoa sen olemassaoloon.

""Eikö ole aika huikeaa, jos 66 t. vuotta on kulunut dinosaurusten tuhosta - niin 5000 v. meidän ajastamme ihmiset piirtelivät niiden kuvia luolan seiniin ?Mistä ne saivat mallinsa - nuo taiteilijat ? Ne ovat varsin dinoja muistuttavia, nuo kuvat.""

Niin, tuo aikahan oli 66 miljoonaa vuotta. Nuo luolapiirrokset ovat erinomaisen kiistanalaisia, mutta onhan silloinkin saattanut joku fossiili paljastua ja tuollainen kuvaus pohjautua siihen tai kysymys voi olla vain mielikuvituksen laukasta. Jos niitä olisi elänyt vielä ihmisten aikaan, niin luulisi että edes joku sellainen fossiili olisi löytynyt, joka olisi tuon K/T-rajan yläpuolella ja ajoitettavissa nuoremmaksi. Nythän näin ei ole.

Jaksatko lähteä (kuvitteelliselle) käynnille taide-museoon ?

Olemme siellä suuren kuvan edessä - sinä (oppinut) minä (yksikertainen, oppimaton, luomis-uskoinen).

Katsomme kuvaa, jossa ritari taistelee olennon kanssa.

Miten tuo olento muistuttaa dinosaurusta ? Tuo kysymys on mielessäni, se on muotoa etsivä hahmotelma ennen suuni avaamista; haluaisin lähestyä sinua hienovaraisesti .

Palaamme tähän hetkeen.

Kysyn: miten keskiaikainen taiteilija piirtää kuvan dinosauruksesta ? Valokuvaus oli vielä maalaushetkellä kaukana tulevaisuudessa; tämä kannattaa muistaa. Niin, mitenköhän...? Kuva dinosauruksesta. Keskiajalla. (Ehkä tämä tuntuu sinusta naaivilta, mutta pyydän sinua ainakin yrittämään ymmmärtää minua- ja ennenkaikkea kysymystäni).

• Ristinkantaja
        Turkana kirjoitti:

yksinkertaisena ihmisenä olen kohta vuoden kirjoitellut - enimmäkseen kirjoitellut - tänne palstalle; en ymmärrä tieteestä oikeastaan mitään; en halua olla epärehellinen, ja väittäisin jotain muuta. Silti olen ollut puolustamassa kreationismia. Se menee minun ymmärykseeni. Minun ymmärrykseeni ei mahdu käsitys siitä, että Jumala olisi tarvinnut valtavan pitkiä ajanjaksoja toteuttaakseen suunnitelmansa valittujensa pelastamisesta; nyt haluan korostaa, että en minä ole niin typerä, että aliarvioisin kaltaisesi ihmisen älykkyyttä - ei, siihen minulla ei ole varaa. Haluan kuitenkin - tavallani - esittää ajatuksia, joiden luulisi kolkuttelevan ihan normaalin ymmärryksen ovia. Siksi minä näen, että kirjoitukseni ovat lopulta palvelleet hyvää asiaa. Jos uskot evoluutioon ja se on työtäsi, niin siitä vain, ei se ole pelastus-asia, mutta kun näyttää kuitenkin olevan niin, että ateismi ja evolutionismi kytkeytyvät monesti yhteen - tämä palsta on erinomaisesti osoittanut sen.

• että tätä lajia taas

Kyllä siellä luolan seinällä on tasan yhtä monta piirrosta dinosauruksista kuin on Lentävästä Spagettihirviöstäkin.

Ramen.

• sillä vastaus on helppo

Olemme siellä suuren kuvan edessä - sinä (oppinut) minä (yksikertainen, oppimaton, luomis-uskoinen).

Miten tuo olento muistuttaa dinosaurusta ? Tuo kysymys on mielessäni, se on muotoa etsivä hahmotelma ennen suuni avaamista; haluaisin lähestyä sinua hienovaraisesti .

Palaamme tähän hetkeen.

Kysyn: miten keskiaikainen taiteilija piirtää kuvan dinosauruksesta ? Valokuvaus oli vielä maalaushetkellä kaukana tulevaisuudessa; tämä kannattaa muistaa. Niin, mitenköhän...? Kuva dinosauruksesta. Keskiajalla. (Ehkä tämä tuntuu sinusta naaivilta, mutta pyydän sinua ainakin yrittämään ymmmärtää minua- ja ennenkaikkea kysymystäni).

Kysymys: Miksi näet taidemuseossa maalauksen jossa ritari taistelee eläintä joka muistuttaa sinusta dinosaurusta?

Vastaus: Koska et tiedä dinosauruksista käytännöstä paskaakaan, etkä siten tajua mikä muistuttaa dinosaurusta ja mikä ei.

Ole hyvä.

• Turkana

Palaamme tähän hetkeen.

esimerkki tuollaisesta tarkoittamastasi maalauksesta niin tutkitaan sitä tarkemmin, tosin lähden nyt nukuttamaa riiviöitä ja palaan keskusteluun vasta huomenna.

• Turkana
        Ristinkantaja kirjoitti:

yksinkertaisena ihmisenä olen kohta vuoden kirjoitellut - enimmäkseen kirjoitellut - tänne palstalle; en ymmärrä tieteestä oikeastaan mitään; en halua olla epärehellinen, ja väittäisin jotain muuta. Silti olen ollut puolustamassa kreationismia. Se menee minun ymmärykseeni. Minun ymmärrykseeni ei mahdu käsitys siitä, että Jumala olisi tarvinnut valtavan pitkiä ajanjaksoja toteuttaakseen suunnitelmansa valittujensa pelastamisesta; nyt haluan korostaa, että en minä ole niin typerä, että aliarvioisin kaltaisesi ihmisen älykkyyttä - ei, siihen minulla ei ole varaa. Haluan kuitenkin - tavallani - esittää ajatuksia, joiden luulisi kolkuttelevan ihan normaalin ymmärryksen ovia. Siksi minä näen, että kirjoitukseni ovat lopulta palvelleet hyvää asiaa. Jos uskot evoluutioon ja se on työtäsi, niin siitä vain, ei se ole pelastus-asia, mutta kun näyttää kuitenkin olevan niin, että ateismi ja evolutionismi kytkeytyvät monesti yhteen - tämä palsta on erinomaisesti osoittanut sen.

""Minun ymmärrykseeni ei mahdu käsitys siitä, että Jumala olisi tarvinnut valtavan pitkiä ajanjaksoja toteuttaakseen suunnitelmansa valittujensa pelastamisesta.""

Itsekin uskon, ettei Hän olisi niitä tarvinnut, vaan olisi voinut luoda kaiken kerralla, mutta nyt todellisuudessa on jäljet ja merkit noista miljardeista vuosista ja tämä voi tarkoittaa vain kahta asiaa: joko nuo vuodet ovat oikeasti kuluneet tai sitten Hän on tehnyt nuo merkit huijatakseen, mitä minä en pidä mahdollisena, en vain yksinkertaisesti suostu uskomaan että Hän olisi huijari.

""Jos uskot evoluutioon ja se on työtäsi, niin siitä vain, ei se ole pelastus-asia, mutta kun näyttää kuitenkin olevan niin, että ateismi ja evolutionismi kytkeytyvät monesti yhteen - tämä palsta on erinomaisesti osoittanut sen.""

Usein näyttää tällä palstalla siltä, että kreationistien mielestä tuo evoluution kieltäminen olisi pelastusasia, mutta hyvä jos sinä et niin usko. Itse toki uskon, että me kaikki pelastumme. Toki evoluutio ja ateismi tällä palstalla näyttää useinkin liittyvän yhteen, mutta olen omalta osaltani yrittänyt tuota kuvaa muuttaa, koska evoluutio ja jumalusko eivät ole ristiriidassa. Palaan huomenna aiheeseen, jos tarvetta ilmenee.

• sinä kanssani

Palaamme tähän hetkeen.

kuvitteelliselle käynnille kirjastoon.
        (Liikun hieman heikolla pohjalla. Ei ihan minun alaani)
        Etsikäämme roomalaisen Tacituksen maantieteen kirja. Eteläisillä saarilla asui ihmisiä, joilla ei ollut päätä, vaan silmät nenä ja suu sijaitsivat rintakehässä. Skandinaviassa turkiksiin pukeutuneet alkuasukkaat metsästivät hirviä koloamalla puut, joita vasten hirvet asettuivat nukkumaan. Kun hirvi oli "kaatunut" puun pettäessä alta, ei se päässyt ylös ja oli näinollen helppo teurastaa.

Taide on taidetta ja taiteilijalla on vapautensa. Maantiede on vähän vakavampaa puuhastelua. Silti vanhojen karttojen reunamille oli piirrelty useinkin merkillisiä petoja ja jopa jossain luki: "Täällä elää lohikäärmeitä"
        Onko Skylla; "kusipäinen hirviö" faktaa? Entä harpyijat tai seireenit? "Iski tulta ilman lintu, valautti valkeaista" Osasiko muinais-suomalainen Kokko tosiaan iskeä tulta kynsistään?

Mielikuvitus on laukannut historiallisen ajan ihmisellä ja luultavasti myös varhaishistoriallisella edeltäjällämme. Vanhojen teosten realistinen tulkinta on vähintäänkin vaikeaa.

• asianharastaja
        Ristinkantaja kirjoitti:

"Minun ymmärrykseeni ei mahdu käsitys siitä, että Jumala olisi tarvinnut valtavan pitkiä ajanjaksoja toteuttaakseen suunnitelmansa valittujensa pelastamisesta"

Mikä sinä olet sanomaan käsityksiä Jumalan tarpeista ja tarkoituksista mitaten niitä omalla ymmärrykselläsi. Hipoo mielestäni jumalanpilkkaa.

• Joniiii
        Ristinkantaja kirjoitti:

>>mutta kun näyttää kuitenkin olevan niin, että ateismi ja evolutionismi kytkeytyvät monesti yhteen>>

Ateisteilta puuttuu luomiskertomuksen kaltainen motivaattori lähteä haastamaan puhtaan tietämättömyyden pohjalta nykytieteen tulokset.

Ainakin useissa tapauksissa, siis. Tokihan sitten on ateisteja jotka uskovat vakavissaan kummituksiin tai vastaavaa. He ryhtyvät sitten haastamaan vaikkapa neurologiaa tai fysiikkaa omanlaisella pseudotieteellään.

• Valkopukuinen ratsastaja kirjoitti:

Loch Nessistä on etsitty otuksia kaikuluotaimin, valokuvaamalla, infrapunalla, jopa pienoissukellusveneellä. Mitään ei ole löytynyt.

Sanovat alan harrastajat, että aina kun matkailijat vähenevät, joku on näkevinään Nessien, ja taas tulee väkeä. Järvessä kun ei ole mitään muuta mielenkiintoista kuin tuo väitetty otus, mutta hotelleja riittää.

http://fi.wikipedia.org/wiki/Loch_Nessin_hirviö

• tuota tutkittu
        Turkana kirjoitti:

>

Samaa minäkin epäilen. Onhan noita fossiileja voitu löytää jo paljon aiemmin. Eikä niistä silloin ole vielä tiedetty, mitä kummaa ne oikein on. Tuollaiset roisin näköiset ilmestykset on saattaneet innoittaa taiteilijoita ja tarinoiden kertojia.

Onpas muuten "sattuma", että juuri Kiinasta, jossa esiintyy paljon fossiileja, on peräisin lohikäärmetarinoita. Tosin ylipäätään liskoja nähneen hepun päähän saattaa helpostikin muodostua ajatus: mitä jos nuo olisivat paljon isompia.

Onko asiaa tutkittu vai onko kyse vain arveluista ?

>

66 miljoonaa vuotta tuntuu vähän liian pitkältä ajalta, että vain yhdessä paikassa olisi ollut jokin veden alla elävä populaatio (jääkaudet ym. maastoa muokkaavat ilmiöt). En lähtisi mukaan tuohon veikkaukseen, että voisivat olla dinosauruksia. Mutta mutta, kysehän on vain legendasta, jolla ei välttämättä ole mitään todellisuuspohjaa. On nimittäin olemassa melko hemmetin paljon tarinoita, jotka ovat ihan keksimällä keksittyjä - ilman mitään reaalimaailman vastinetta.

• Valkopukuinen ratsastaja kirjoitti:

Palaamme tähän hetkeen.

Pyhä Yrjö ja lohikäärme -aiheet alkoivat olla muodissa vasta renessanssin aikaan. Tässä joitakin:

Tintoretto:
        http://www.dl.ket.org/webmuseum/wm/paint/auth/tintoretto/st-george-dragon.jpg

Uccello:
        http://commons.wikimedia.org/wiki/Image:Paolo_Uccello_050.jpg

Ja muutamia muita:
        http://franciscoacedo.blogspot.com/2008/04/san-jorge.html

Ja Tukholman kaupungintalon Pyhä Yrjö:
        http://www-math.mit.edu/~rstan/photos/schock/dragon.jpg

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Vesikin maksaa, miksei hengitysilma?

Jatkuvasti itketään ettei ole rahaa mihinkään, mutta tilastojen mukaan rahaa on enemmän kuin koskaan, joten miksei asial
      Maailman menoa
      1
      1598
    2. Satuolennoista tarinointi ei kuulu peruskoulun tehtäviin

Opetustunteja on muutenkin käytössä vain rajallinen määrä. Eli nämä satuhommat koulun ulkopuolelle vapaaehtoisiin harras
      Maailman menoa
      106
      1553
    3. Pike surkea

Pike on surkea
      Ikävä
      12
      1328
    4. Lahkokasteen ja kristillisen kasteen erot

Raamatun mukaan Kristillisessä yhdessä kasteessa Jumala pesee ja puhdistaa ihmisen sydämen ja poistaa perisynnin kirouks
      Kaste
      422
      1051
    5. Suomalainen perheenisä vaatii Suvivirren esittämisestä hyvityksiä

Itse lapsena uskonnonopetuksesta vissiin traumoja saanut ihka suomalainen (!) perheenisä vaatii Espoon kaupungilta korva
      Maailman menoa
      221
      1038
    6. Mitä haluaisit

Tehdä kaivattusi kanssa?
      Ikävä
      124
      871
    7. Heikki Paasosen Marita-vaimo jätti tunteikkaat jäähyväiset: "Tällä kertaa me..."

Heikki Paasonen on naimisissa Marita Paasosen (os. Alatalo) kanssa ja heillä on kaksi pientä lasta. Nyt koitti aika jätt
      Suomalaiset julkkikset
      2
      816
    8. Kuka omistaa keltaisen vanhan aravan?

Pitäs saada rakennuksen omistajaan yhteys, rappukäytävät on siivottomassa kunnossa. Hiekkaa ja roskia rappusissa, lisäks
      Haapavesi
      29
      797
    9. Pirkanlinna yleisötapahtuma

Oli todella hyvä tilaisuus. Ja EERO. L. Aivan mahtava tyyppi. Veti rennosti ja asiallisesti. Ja yleisöltä hyviä kysymyks
      Ähtäri
      43
      776
    10. Känsäkoura ja hotelli

Tietoa kuka ostanut?
      Kuhmo
      9
      770
    Aihe