Suurperheellisen yhteiskunnan

koulutusmalli

Tansanian väestöstä yli puolet on alle 18-vuotiaita; alle 15-vuotiaita on 45 prosenttia. Prosenttimäärä noudattaa yleistä Saharan eteläpuoleisen Afrikan linjaa (vrt. Suomi: alle 15-vuotiaita 18 %).

Tansanialaislapsi aloittaa koulunkäynnin keskimäärin 9-vuotiaana, eikä 7-vuotiaana, kuten olisi toivottavaa. Myöhäinen koulunaloitus hankaloittaa etenkin tyttöjen elämää, sillä heille tulee usein puberteetti jo ennen neljättä luokkaa ja avioliitosta tulee koulunkäyntiä tärkeämpi asia.

Nykyään 48 % tansanialaisista lapsista aloittaa peruskoulun. Heistä vain noin kuusi prosenttia jatkaa ala-asteelta yläasteelle. Yli 3 miljoonaa (43 %) 7-18 -vuotiaista tansanialaisista ei ole koskaan käynyt koulua tai on jättänyt sen kesken.

Koulutuksen jarruna ovat köyhyys, sairaudet ja sosiaaliset ongelmat. Köyhät perheet käyttävät lapsia työvoimana kotitöissä mieluummin kuin lähettävät heidät kouluun. Suurperheissä kaikki perheen resurssit menevät ruoan ja muiden välttämättömyyksien hankkimiseen eikä vanhemmilla ole varaa lähettää lapsiaan kouluun. Suurten perheiden lapset lopettavat koulun usein kesken, koska heitä tarvitaan kotona pikkusisarusten hoidossa ja muissa kotitöissä.

Tansanian hallitus on pyrkinyt saamaan lisää lapsia kouluun poistamalla hiljattain ala-asteella perityt koulumaksut. Köyhimpien oppilaiden mahdollisuudet käydä koulua paranivat, mutta koulupuvuista ja kirjoista pitää yhä maksaa. Toisen asteen koulut perivät yhä lukukausimaksun.

Kaupunkilaisilla on Tansaniassa paremmat mahdollisuudet koulutukseen kuin maaseudun asukkailla. Joillakin alueilla koko ikäluokka pääsee kouluopetuksen piiriin, mutta esimerkiksi köyhässä etelässä, Mtwaran ja Lindin lääneissä koulutusprosentti on tuskin kolmeakymmentä. Erot maaseudun ja kaupungin välillä ovat Tansaniassa viime vuosikymmenellä kasvaneet.

Köyhimmät eivät juuri saa valtiolta apua koulunkäyntiin, päinvastoin: Tansanian valtion budjetista alle neljä prosenttia suunnataan koulutukseen.

Peruskoulu käydään swahilin kielellä, toisen asteen koulu englanniksi. Englanti on välttämätön, koska se yhdistää Tansanian ja muun maailman teknologian, kaupan ja hallinnon kautta. Swahilin kieli auttaa tansanialaisia oppilaita pitämään yhteyttä kulttuuriseen perintöönsä ja arvoihinsa.

Tansanian koulutustaso kaipaa parannuksia, sillä etenkin peruskoulussa opetetut taidot, kuten laskenta ja kirjoitustaito jäävät usein heikoiksi. Laadukkaan peruskoulutuksen takaaminen kaikille on suuri haaste. Tansaniassa on keskimäärin 60 oppilasta yhtä opettajaa kohti eivätkä yli 100 oppilaan luokatkaan ole harvinaisuuksia. Myös koulukirjoista ja muusta materiaalista on pulaa. Samaa koulukirjaa käyttää 4-16 oppilasta.

Koulurakennusten taso vaihtelee eri puolilla maata. Joillakin alueilla ei edes ole koulurakennusta, vaan oppilaat opiskelevat puun alla. Varakkaiden perheiden lapset käyvät kouluja, joissa on sähköt, lasiset ikkunat, betoninen lattia, tiiliseinä ja liitutaulu liituineen.
Monet maaseudun koulurakennukset on rakennettu savesta ja riu'uista. Niissä on maalattia ja ikkuna-aukot. Pulpetteja ei välttämättä ole, vaan oppilaat istuvat lattialla.

Koulupukupakko on perua ajoilta, jolloin silloinen Tanganyika (nykyinen Manner-Tansania) kuului Englannille. Tämä ajanjakso kesti ensimmäisen maailman-sodan päättymisestä vuoteen 1964. Perheet joutuvat hankkimaan koulupuvun itse. Koulupuku maksaa vanhemmille noin yhden kuukauden palkan, siksi sitä pidetäänkin tärkeänä koulunkäyntiin liittyvänä asiana. Jokaisella koululla on oma koulupukuvärinsä. Yleisimpiä ovat siniset, vihreät ja keltaiset puvut. Koulupuku luo oppilaille yhteenkuuluvuuden tunnetta ja turvaa.

Opiskeltavat aineet ovat lähes samat kuin meillä Suomessa. Taito- ja taideaineita opetetaan resurssipulasta johtuen vähän. Kirjan tehtäviin pohjautuvia oppiaineita painotetaan (matematiikka, luonnontieto, englanti). Kouluissa opiskellaan kuten Suomessa 50 vuotta sitten, opettaja puhuu ja kertoo faktoja, oppilaat kuuntelevat. Yksi oppitunti kestää 35 minuuttia. Oppitunnin ensimmäisen puolikkaan aikana opettaja puhuu, toisen puolikkaan aikana oppilaat tekevät opettajan määräämät tehtävät.

Yhä nykyään opettajat käyttävät keppejä ojentaakseen oppilaita, jotka eivät tee työtään toivotulla tavalla. Tämä on tosin laitonta, mutta toimintaa on vaikea kitkeä kokonaan pois. Opettajajohtoisuus on ymmärrettävää, sillä luokkakoot ovat liian suuret ja luokkahuoneet ovat oppilasmäärään nähden liian pienet. Koulut ovat hyvin karuja, erilaisia opiskelua kehittäviä ja tehostavia materiaaleja ei ole tarjolla.

Oppilaat kulkevat koulumatkansa jalkaisin, koulukyytiä ei ole järjestetty eikä useilla perheillä ole varaa ostaa polkupyöriä lapsilleen. Sitä paitsi liikenne on hyvin kaoottista ja epämääräistä, pyöräteitä ei ole. Kaupungeissa koulumatkat ovat suhteellisen lyhyitä, mutta mitä pidemmälle maaseudulle mennään sitä pidemmiksi myös koulumatkat kasvavat. Koska koulukyytiä ei ole, saattaa joidenkin lasten koulumatkaksi kertyä pitkälle toista kymmentä kilometriä, jalan. Se tarkoittaa sitä, että kouluun on lähdettävä jo kukonlaulun aikaan ja kotiin ehditään juuri ennen auringonlaskua.

Toisen asteen koulussa koulupäivä alkaa noin klo 8 ja päättyy klo 15. Välissä on tunnin lounastauko, jolloin useat oppilaat syövät mukanaan kuljettamansa eväät. Kotiin palattua on tehtävä läksyt kynttilän valossa ja sen jälkeen autettava vanhempia kotiaskareissa. Leikkiin tai harrastuksille ei juuri jää aikaa, muulloin kuin lomilla ja viikonloppuisin.

© Taksvärkki ry 2005

3

458

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • koska

      tällä palstalla on tarkoitus käsitellä suomalaisten suurperheiden ongelmia.

      • tuommoinen

        Suomessa suurperheet saavat leveillä, koska pääosa väestöstä käyttäytyy vastuullisesti.


      • Eivätkä
        tuommoinen kirjoitti:

        Suomessa suurperheet saavat leveillä, koska pääosa väestöstä käyttäytyy vastuullisesti.

        suurperheet saa meillä Suomessa mitään etuja, mitä pienemmät perheet eivät saa.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Suomen kansa haluaa Antti Lindtmanista pääministerin

      Lindtman on miltei tuplasti suositumpi kuin etunimikaimansa Kaikkonen. Näin kertoo porvarimedian teettämä kysely. http
      Maailman menoa
      260
      4596
    2. Vain 21% kannattaa Lindtmania pääministeriksi

      se on selvästi vähemmän kuin puolueen kannatus, mites nyt noin?
      Maailman menoa
      132
      3003
    3. Miten löydän sinut

      Ja saan sanottua kaiken mitä haluan sinulle kertoa? Ja kuinka kuuntelisit minua sen hetken? Kuinka voin ilmaista sen mit
      Ikävä
      42
      2770
    4. Yöllinen autolla kaahari Heinolan seudulla

      Asukkaita häiriköivän nuoren herran autokaahaus keskustelu poistettu, onko jokin hyvävelijärjestelmä käytössä ?
      Heinola
      75
      1749
    5. Vaikea tilanne

      Hieman kolkuttaa omatuntoa, kun on osoittanut kiinnostusta väärää naista kohtaan. En ymmärrä miten toinen on voinut te
      Ikävä
      106
      1604
    6. Jouluksi miettimistä: kuka tai mikä valmistaa rahan?

      Nyt kun on ollut vääntöä rahasta ja eritoten sen vähyydestä, niin olisi syytä uida rahan alkulähteille, eli mistä se syn
      Maailman menoa
      28
      1493
    7. Milloin kaivatullasi

      .. on nimipäivä?
      Ikävä
      55
      1334
    8. Kehtaisitko näyttäytyä

      kaivattusi seurassa?
      Ikävä
      93
      1245
    9. Missä kunnassa kaivattusi asuu

      Kuinka tarkkaa uskalla sanoa?
      Ikävä
      47
      1119
    10. Julkinen sektori on elänyt aivan liian leveästi yli varojensa!

      Viimeisen 15 vuoden aikana julkisen puolen palkat ovat nousseet n. 40%, kun taas yksitysellä sektorilla vain n. 20%. En
      Maailman menoa
      208
      1116
    Aihe