Ack Värmeland

Steffo

7

903

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • se on

      "Mun kaunis kotimaani on vailla vertaistaan."
      Sitä on laulettu muistaakseni ensin Värmlandissa. Sieltä se tuli Suomeen.

    • Liioiteltua?

      Eikös ne maisemat olleet paremminkin Norjasta?

      Tykkään Värmlandista, mutta en Christer Sjögrenin laulusta. Jussi Björnling on 1000 kertaa parempi laulaja.

      Yleisesti ottaen ihmettelen vähän, miksi "kaikki" haluavat "tulkita" kaikkia tuttuja lauluja.

      Pysyisi Christer Sjögren omissa biiseissään.

      Kerropa vähän, mistä päin Arabiaa laulu on kotoisin. Oli tosi mielenkiintoinen tieto!

      • Steffo

        Kyllä Jussinkin tulkinta on hieno. Näin muutama vuosi sitten telkkarista dokumentin jossa oli tutkittu tämäm hyvin vanhan sävelmän historiaa ja todettiin sen tulevan jostain lähi-idästä. Tarkempaan en muista. Luulisin kuitenkin että se on tullut idästä, venäjän kautta Ruotsiin. Varmaan jo 1600-luvulla.


    • Pläräsin vähän

      Löytyi parempiakin esityksiä! Kitaralla esim Ack Värmeland, du sköna -Swedish trad.-Guitar . Oli muitakin parempia, jos ei lasketa imeliä laulajia.

      Nuoruudessa itsekin soittelin kappaletta ja tykkäsin.

    • jytämusiikista

      Meillä suomalaisilla on kovin erilainen musiikkimaku kuin ruotsalaisilla. Me suomalaiset muistutamme slaavilaisia melankoliantarpeemme kanssa. Ruotsalaiset nuoret eivät edes pidä omasta kielestään, vaan kaikki täytyy olla englanninkielistä.

      Suurin osa ruotsalaisista pitää varmaan Värmlannin laulua tylsänä kappaleena.

    • Anonyymi

      EIKS CHRISTER SJÖGREN OLE IHAN VÄRMLANNIN OMA POIKA

    • Anonyymi

      Risingevisan


      Risingevisan är en östgötsk folkvisa skriven av Anders Ölin. Det första tryckta exemplaret är från 1806.[1][2] Melodin är allmänt mer känd med orden Ack Värmeland du sköna i Värmlandsvisan, skriven av Anders Fryxell och Fredrik August Dahlgren år 1822. Melodin har sitt ursprung i Nederländerna och den nederländska visan "O, Nederland! Let op u saeck" från 1500-talet. Den nederländska visan kan ha nått Sverige med invandrade valloner eller holländare. Melodin kan sedan ha sjungits av smederna i Finspång och spridits därifrån.[1]

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mitä sanoisit

      juuri nyt kaivatullesi jos uskaltaisit/kehtaisit?
      Ikävä
      199
      2094
    2. Mikä teidän jutussa on ongelmana?

      Missä meni pieleen?
      Ikävä
      134
      1168
    3. Mitä hyvää

      Mitä hyvää hän on tuonut elämääsi?
      Ikävä
      113
      1063
    4. Koillis motor

      Kyllä on mennyt palvelu alas ku lehmänhäntä, sovitut asiat ja luvatut soitot pitää hoitaa eikä tehä oharia, täysin tumpa
      Suomussalmi
      21
      815
    5. 58
      796
    6. Kauhavan häiriköijistä

      Juttua Iltalehdessä. Pakko sanoa että noi nuoret on kyllä ihan pimeitä. Putkin peltoja jupksevat kiusaamaan kun ei tietä
      Kauhava
      34
      741
    7. ABC: n kahvilan uusi nimi matkimalla

      Kahvia ja virvokkeita myytiin aikoinaan ÄKKI-VANNIN KAHVILASSA Haapavedellä ja paikalliset sanoivat sitä haussia "Tuhann
      Haapavesi
      42
      638
    8. Kylillä ei ole näkynyt? Missä luuraat nainen?

      Olisit soittanut mulle nainen. Oltais voitu nähdä vaikka laavulla. Miksi pelkäät minua? Eihän siinä ole mitään järkeä. m
      Suhteet
      175
      584
    9. Tehdäänkö tänään toiveista totta?

      Poikkea tänä illasta siinä lähellä ja annetaan silmien puhua ja sen jälkeen puhu sinä lopulta mitä ajattelet..
      Ikävä
      46
      557
    10. Auto ajoi päälle?

      Ja pakeni luin iltapäivälehdestä. ! Ken on kuski joka tuollee teki
      Kuusankoski
      9
      532
    Aihe