yksityinen perhepäivähoitaja

???

moikka.

poikani on hoidossa yksityisellä perhepäivähoitajalla. kysyisin sellaista asiaa että onko oikein se että hoitaja piti joululomaa yhden viikon. ja sitten vielä oli uuden vuodenkin lomalla yms. mutta hän ei ottanut huomioon joulukuun laskussa sitä että hän oli pitänyt "omaa lomaa" eli hän siis laskutti meillä koko kuukauden ihan normaalisti...eli käytännössä me jouduimme maksamaan hänelle joululoman. en ymmärrä tätä...tuntuisi että saahan hän toki lomaa pitää milloin haluaa koska on yksityinen mutta minkä ihmeentakia meidän pitää maksaa hoitomaksua vaikka poika ei ollut siellä hoidossa.

olemme tehneet sellaisen sopimuksen että poika on hoidossa siellä ma-pe 7.30-16.30 joka päivä, ei iltaisin eikä viikonloppuisin. mutta emme ole sopineet mitään kummempaa lomien pidosta.

mutta siis eikö yksityisilläkin pitäisi olla jotain lakeja yms. että eivät he voi noin vain olla lomalla ja laskuttaa siittä...kuitenkinhan he saavat kelalta yksityisen hoidon tuen ja kuntalisän..niin eikö hoitajan tulisi ilmoittaa heillekkin lomastaan ja tällöin he huomioisivat sen maksaessaan tukea...vai onko siinä sitten jokin sellainen säädös että jos ei ole esim. kuin 5 päivää lomalla niin se ei vaikuta mihinkään...vai mitä ihmettä??????????

34

12074

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • oli -

      marraskuulta ja nyt tammikuussa saatte sen muutaman euron puienemmän laskun.

    • yks.pph

      Ei mitään lakeja ole, ettei yksityinen voisi laskuttaa loma-ajalta. Nämä asiat yleensä sovitaan hoitosopimusta tehdessä. Hoitajan olisi kyllä ollut hyvä ottaa asia esille sopimusta tehdessä, jotta vanhemmat voivat päättää, suostuvatko maksamaan loma-ajalta. Ja kaikki sovittavat asiat paperille, jotta kumpikin osapuoli saa mustaa valkoisella, mitä on sovittu.

      Minäkin olin lomalla koko joulunajan, kaksi viikkoa. Hyvitin vanhemmille arkipäivistä hoitokulujen verran, eli reilu 4 e päivältä. Tämän asian olin kirjoittanut jo hoitotopimukseen, ja asiasta tietysti puhuttiin sopimusta tehdessä. Vanhemmille tämä oli ok.

      Kaiki mahdolliset asiat kannattaa todella kirjoittaa sopimukseen, ettei yllätyksiä tule. Koska ette ole lomapäivien maksusta sopineet muuta, hoitaja saa laskuttaa normaalisti.

      • hassua

        Me emme ikinä maksaneet hoitajan loma-ajoista, koska loma-ajan palkka oli hänen taksoissaan sisällä. Mistä tuo 4 euroa on repäisty, ei sillä saa mistään varahoitoa. Jos kuukausitaksasi on yhteensä 500 euroa, olisi oikeampi hyvitys puolet, ainakin vanhempien omavastuusta.

        Tässä taas yksi syy, miksi kannattaa karttaa puhtaasti yksityistä hoitajaa. Meillä oli loistava hoitaja ja loistava paikka, johon olin tyytyväinen, mutta en lähtisi siihen enää. Itse olen nykyään vaatinut, että jos kunnalla ei ole paikkaa osoittaa, niin ostavat ostopalveluna yksityiseltä. Samalla saa varahoidot, elton palvelut yms oleellisen tärkeät asiat turvattua myöskin.


      • yks.pph
        hassua kirjoitti:

        Me emme ikinä maksaneet hoitajan loma-ajoista, koska loma-ajan palkka oli hänen taksoissaan sisällä. Mistä tuo 4 euroa on repäisty, ei sillä saa mistään varahoitoa. Jos kuukausitaksasi on yhteensä 500 euroa, olisi oikeampi hyvitys puolet, ainakin vanhempien omavastuusta.

        Tässä taas yksi syy, miksi kannattaa karttaa puhtaasti yksityistä hoitajaa. Meillä oli loistava hoitaja ja loistava paikka, johon olin tyytyväinen, mutta en lähtisi siihen enää. Itse olen nykyään vaatinut, että jos kunnalla ei ole paikkaa osoittaa, niin ostavat ostopalveluna yksityiseltä. Samalla saa varahoidot, elton palvelut yms oleellisen tärkeät asiat turvattua myöskin.

        Yksityinen hoitaja on yrittäjä, joka saa hinnoitella itsensä niinkuin haluaa. Jos joku ei halua tuoda yksityiselle, se on heidän päätöksensä. Minulla vanhemmat ovat olleet tyytyväisiä sekä hoitoon että hintaan.

        Tuo reilu 4 e on kulukorvaus yhdeltä päivältä, siis lapsen hoitokulut. Hoitokulut kuukautta kohti on 95.50 e. Reilu 4 euron ei ole tarkoitus korvata varahoitoa.

        Nyt varmaan järkytyt, että minulla on myös kolme palkallista sairaspäivää kuukaudessa, tuo kulukorvaus hyvitetään niiltä päiviltä...!

        Kannattaa karttaa... heh! Kullakin mielipiteensä! Jos vanhemmat ja hoitaja ovat tyytyväisiä, niin kaikki on hyvin. Toki sellaisille vanhemmille, joille varahoito on ongelma, voi kunnallinen hoito olla yksinkertaisin vaihtoehto. Nimittäin jos yksityisellä hoitajalla ei ole varahoitajaa. Minun hoitolasteni vanhemmilla on mummulat, joihin voivat viedä lapsen varahoitoon. Monilla ei tätä mahdollisuutta ole, joten kunnallinen hoito on silloin paras vaihtoehto.

        Kunnallisella puolella saattaa sitten olla hoitajalta toiselle pompottelua hoitajan lomapäivinä, vapaapäivinä jne. Leikkikentällä kuulin että yksikin alle vuoden ikäinen lapsi oli joulun alla neljässä eri hoitopaikassa kahden viikon sisällä hoitajan loman vuoksi. Sekä ylisuuret ryhmäkoot ovat ainakin meidän kaupungin kunnallisen hoidon ongelmia.

        Riippuu perheestä ja vanhemmista, heidän tarpeistaan, kannattaako viedä kunnalliselle vai yksityiselle. Ja hinnasta puheen ollen, vanhempien osuus hoitomaksusta on minulla pienempi kuin kunnallinen hoitomaksu. Päätin tämän sen takia, että vanhemmilla voi tulla varahoidosta kustannuksia, jos eivät voi viedä lapsia mummolaan jostain syystä.


      • kompromissi
        yks.pph kirjoitti:

        Yksityinen hoitaja on yrittäjä, joka saa hinnoitella itsensä niinkuin haluaa. Jos joku ei halua tuoda yksityiselle, se on heidän päätöksensä. Minulla vanhemmat ovat olleet tyytyväisiä sekä hoitoon että hintaan.

        Tuo reilu 4 e on kulukorvaus yhdeltä päivältä, siis lapsen hoitokulut. Hoitokulut kuukautta kohti on 95.50 e. Reilu 4 euron ei ole tarkoitus korvata varahoitoa.

        Nyt varmaan järkytyt, että minulla on myös kolme palkallista sairaspäivää kuukaudessa, tuo kulukorvaus hyvitetään niiltä päiviltä...!

        Kannattaa karttaa... heh! Kullakin mielipiteensä! Jos vanhemmat ja hoitaja ovat tyytyväisiä, niin kaikki on hyvin. Toki sellaisille vanhemmille, joille varahoito on ongelma, voi kunnallinen hoito olla yksinkertaisin vaihtoehto. Nimittäin jos yksityisellä hoitajalla ei ole varahoitajaa. Minun hoitolasteni vanhemmilla on mummulat, joihin voivat viedä lapsen varahoitoon. Monilla ei tätä mahdollisuutta ole, joten kunnallinen hoito on silloin paras vaihtoehto.

        Kunnallisella puolella saattaa sitten olla hoitajalta toiselle pompottelua hoitajan lomapäivinä, vapaapäivinä jne. Leikkikentällä kuulin että yksikin alle vuoden ikäinen lapsi oli joulun alla neljässä eri hoitopaikassa kahden viikon sisällä hoitajan loman vuoksi. Sekä ylisuuret ryhmäkoot ovat ainakin meidän kaupungin kunnallisen hoidon ongelmia.

        Riippuu perheestä ja vanhemmista, heidän tarpeistaan, kannattaako viedä kunnalliselle vai yksityiselle. Ja hinnasta puheen ollen, vanhempien osuus hoitomaksusta on minulla pienempi kuin kunnallinen hoitomaksu. Päätin tämän sen takia, että vanhemmilla voi tulla varahoidosta kustannuksia, jos eivät voi viedä lapsia mummolaan jostain syystä.

        Kunnan on pakko järjestää hoito, ja jos ei heillä ole osoittaa paikkoja, niin voi sanoa, että ostakaa vaikka siltä ja siltä hoitajalta. Tämä on täysin mahdollinen, tosin kannattaa ensin kartoittaa siihen halukkaista yksityisiä hoitajia. Sellaisia on. Eli kunta maksaa maksut hoitajalle, itse maksetaan vain kunnalle.


      • yks.pph
        kompromissi kirjoitti:

        Kunnan on pakko järjestää hoito, ja jos ei heillä ole osoittaa paikkoja, niin voi sanoa, että ostakaa vaikka siltä ja siltä hoitajalta. Tämä on täysin mahdollinen, tosin kannattaa ensin kartoittaa siihen halukkaista yksityisiä hoitajia. Sellaisia on. Eli kunta maksaa maksut hoitajalle, itse maksetaan vain kunnalle.

        Minullakin on tällä hetkellä yksi ostopalvelulapsi hoidossa. Kyseessä on yksinhuoltaja-opiskelijaäidin lapsi, jolla kunnallinen hoito olisi ilmaista. Siksi hänen kannatti tulla ostopalveluna eikä yksityisenä. Kelan yksityisen hoidon tuen lisäosan ansiosta hinta olisi jäänyt hyvin pieneksi yksityiselläkin puolella, mutta tietysti ajattelimme äidin kannalta parasta vaihtoehtoa.

        Kaupungissamme oli loppuvuodesta sellainen tilanne, että kunnalla ei ollut antaa hoitopaikkoja, ja yksityisillä paikat myös täynnä. Tuttu äiti joutui olemaan muutaman päivän koulusta pois, koska lapsille ei ollut varahoitopaikkaa. Ohjaaja sanoi, että olivat joutuneet usealle vanhemmalle kirjoittamaan "lapun" (en tiedä minkälaisen lapun...)töihin, koska vanhempien piti jäädä kotiin, koska hoitopaikkaa ei ollut antaa.

        Ymmärrettävästi vanhemmat olivat kovin tuohtuneita. Päivähoitotoimistosta oli neuvottu valittamaan lääninhallitukseen, koska he eivät voi asialle mitään.


      • kunnalta
        yks.pph kirjoitti:

        Minullakin on tällä hetkellä yksi ostopalvelulapsi hoidossa. Kyseessä on yksinhuoltaja-opiskelijaäidin lapsi, jolla kunnallinen hoito olisi ilmaista. Siksi hänen kannatti tulla ostopalveluna eikä yksityisenä. Kelan yksityisen hoidon tuen lisäosan ansiosta hinta olisi jäänyt hyvin pieneksi yksityiselläkin puolella, mutta tietysti ajattelimme äidin kannalta parasta vaihtoehtoa.

        Kaupungissamme oli loppuvuodesta sellainen tilanne, että kunnalla ei ollut antaa hoitopaikkoja, ja yksityisillä paikat myös täynnä. Tuttu äiti joutui olemaan muutaman päivän koulusta pois, koska lapsille ei ollut varahoitopaikkaa. Ohjaaja sanoi, että olivat joutuneet usealle vanhemmalle kirjoittamaan "lapun" (en tiedä minkälaisen lapun...)töihin, koska vanhempien piti jäädä kotiin, koska hoitopaikkaa ei ollut antaa.

        Ymmärrettävästi vanhemmat olivat kovin tuohtuneita. Päivähoitotoimistosta oli neuvottu valittamaan lääninhallitukseen, koska he eivät voi asialle mitään.

        Johtuu siitä, että saavat lisäaikaa. Valitushan vie oman aikansa. Mutta kun tietävät, että valittavat varmasti (moni ei valita, ei jaksa tai viitsi "pikkuasian" vuoksi), niin alkaa oikeasti niitä ratkaisuja löytymäänkin. Valitettavasti kunnilla on nykyään tällainen käytäntö. Oikeasti, lakimiehen yhteystiedot laittavat kunnissa kummasti vipinää virkamiehiin. Valitettavasti liian kiltit kärsivät siitä, että toiset viitsivät vaatia. Itse olin liian monta vuotta kiltti, kunnes opin pelin hengen. Ja elämä on nykyään huomattavasti helpompaa...


      • liian vähän!
        kunnalta kirjoitti:

        Johtuu siitä, että saavat lisäaikaa. Valitushan vie oman aikansa. Mutta kun tietävät, että valittavat varmasti (moni ei valita, ei jaksa tai viitsi "pikkuasian" vuoksi), niin alkaa oikeasti niitä ratkaisuja löytymäänkin. Valitettavasti kunnilla on nykyään tällainen käytäntö. Oikeasti, lakimiehen yhteystiedot laittavat kunnissa kummasti vipinää virkamiehiin. Valitettavasti liian kiltit kärsivät siitä, että toiset viitsivät vaatia. Itse olin liian monta vuotta kiltti, kunnes opin pelin hengen. Ja elämä on nykyään huomattavasti helpompaa...

        Pph alkaa olla kuoleva ammatti, ei nuoret enää halua sitä. Koko helekutin pvä työtä huonolla palkalla...koti kuluu jne.
        Voi olla että kunnalla ei oikeasti ole antaa paikkaa...ja valituskaan ei auta...


      • yks.pph
        liian vähän! kirjoitti:

        Pph alkaa olla kuoleva ammatti, ei nuoret enää halua sitä. Koko helekutin pvä työtä huonolla palkalla...koti kuluu jne.
        Voi olla että kunnalla ei oikeasti ole antaa paikkaa...ja valituskaan ei auta...

        Varmasti jossain tapauksissa on niin, että ohjaajat yrittävät hankkia lisäaikaa hoitopaikan löytymisen suhteen. Mutta esim. meidän kunnan tapauksessa paikkoja ei todellakaan ollut. Täällä on pienet piirit sekä hoitajien kesken että hoitajien ja päivähoitotoimiston välillä, joten tiedän varmaksi, että paikkoja ei todellakaan ollut.

        Eikä uusia (kunnallisia) hoitajia todellakaan ole tulossa. Korkeintaan sellaisia, joilla on omia pieniä lapsia, ja haluavat pph-työllä pientä lisätienestiä.

        Jos kunnassa on yksityisen hoidon kuntalisä, yksityiseksi kannattaa alkaa ennemmin kuin kunnalliseksi. Pystyy päättämään omat loma-aikansa, ja ottamaan hoitoon lapsia, joilla on suunnilleen samat hoitoajat (=päivät eivät veny mahdottomiksi). Yksi tuttu kunnallinen hoitaja sanoi, että hänellä on jatkuvasti 10 ½ tunnin mittaisia päiviä. Mielestäni kohtuutonta. Minulla on 9 tunnin työpäivä. Siihen tietty lisäksi suunnittelu, esivalmistelu jne.

        Ei ole houkutteleva ala ei, vaikka niin paljon hyviä puolia on. Mutta ei tämä nuoria kiinnosta tulevaisuuden alana. Toivottavasti muutoksia tulee, ainakin siinä vaiheessa luulisi tulevan, kun suuri osa pph:ia jää eläkkeelle lähivuosina.

        Olen henk.koht. tyytyväinen työhöni ja "palkkaani" yksityisenä hoitajana. Tykkään työstä, lapsista ja heidän vanhemmistaan.


      • Kunnallinen
        yks.pph kirjoitti:

        Yksityinen hoitaja on yrittäjä, joka saa hinnoitella itsensä niinkuin haluaa. Jos joku ei halua tuoda yksityiselle, se on heidän päätöksensä. Minulla vanhemmat ovat olleet tyytyväisiä sekä hoitoon että hintaan.

        Tuo reilu 4 e on kulukorvaus yhdeltä päivältä, siis lapsen hoitokulut. Hoitokulut kuukautta kohti on 95.50 e. Reilu 4 euron ei ole tarkoitus korvata varahoitoa.

        Nyt varmaan järkytyt, että minulla on myös kolme palkallista sairaspäivää kuukaudessa, tuo kulukorvaus hyvitetään niiltä päiviltä...!

        Kannattaa karttaa... heh! Kullakin mielipiteensä! Jos vanhemmat ja hoitaja ovat tyytyväisiä, niin kaikki on hyvin. Toki sellaisille vanhemmille, joille varahoito on ongelma, voi kunnallinen hoito olla yksinkertaisin vaihtoehto. Nimittäin jos yksityisellä hoitajalla ei ole varahoitajaa. Minun hoitolasteni vanhemmilla on mummulat, joihin voivat viedä lapsen varahoitoon. Monilla ei tätä mahdollisuutta ole, joten kunnallinen hoito on silloin paras vaihtoehto.

        Kunnallisella puolella saattaa sitten olla hoitajalta toiselle pompottelua hoitajan lomapäivinä, vapaapäivinä jne. Leikkikentällä kuulin että yksikin alle vuoden ikäinen lapsi oli joulun alla neljässä eri hoitopaikassa kahden viikon sisällä hoitajan loman vuoksi. Sekä ylisuuret ryhmäkoot ovat ainakin meidän kaupungin kunnallisen hoidon ongelmia.

        Riippuu perheestä ja vanhemmista, heidän tarpeistaan, kannattaako viedä kunnalliselle vai yksityiselle. Ja hinnasta puheen ollen, vanhempien osuus hoitomaksusta on minulla pienempi kuin kunnallinen hoitomaksu. Päätin tämän sen takia, että vanhemmilla voi tulla varahoidosta kustannuksia, jos eivät voi viedä lapsia mummolaan jostain syystä.

        Mitä tarkoittaa kolme palkallista sairaspäivää kuukaudessa? Siis oletko joka kuukausi kolme päivää sairaslomalla, vaikka et olisi oikeasti sairaana?
        Kunnallisellehoitajalle sovitaan etukäteen varahoitopaikka. Päiväkoti tai toinen pph. Ei siis pompotella hoitajalta toiselle vähän väliä. Eikä kunnallisella hoitajalla ole ylisuuria ryhmiä, koska ryhmäkoko on lailla määritelty 4 1 lasta. Ei enempää.
        Hiukan nyt mustamaalaat kunnallisisa hoitajia.

        Kunnallisella puolella on tosiaan monta seikkaa jotka ovat perheen eduksi: vakituinen varahoito, vakuutukset, hoitajien säännöllinen koulutus, moniammatillinen yhteistyö, lapsille on retkiä, tapahtumia.


    • yksit.pph no.2

      Minulla on hoitosopimuksessa että jos lapsi on poissa hoitajasta riippumattomasta syystä, vanhemmat maksavat normaalisti. Jos taas hoitaja pitää oman loman tai on sairaana vanhemmat voivat vähentää "omasta osuudesta" jakaamalla kuukauden 21 niin saa päivämaksun.Mutta en minäkään ole maksanut vanhemmille, eikä vanhemmat ole vähentänyt mitään mun lomista tai sairauspäivistä. Olen ajatellut niin että vanhemmilla on oikeus vähentää kun maksavat minulle, ja jos eivät ole vähentäneet olen käsittänyt sen sillä tavalla että maksavat minulle kyseiset päivät.

      • Yksityisellä

        Älä vain maksa pph:n omasta lomasta! Jos teillä sopimuksessa lukee, että lapset hoidossa ma-pe tietyn ajan, hoitaja ei voi tätä sopimusta omin päin muuttaa. Kaikki lomat on kirjattava sopimukseen ja sinä sitten päätät, hyväksytkö sopimusehdot.
        Näiden sopimusten kanssa pitää olla tosi tarkkana, muuten yksityinen pph voi olla vanhemmille taloudellinen katastrofi.
        Meillä on sovittu pph:lle viisi viikkoa palkallista lomaa vuodessa yhdessä sovittuna ajankohtana (käytännössä meidän vanhempien kesä- ja talvilomat), ja omaa lomaa ei hoitaja voi pitää ilman erillistä sopimusta.


    • saana1980

      Paljon joudutte maksaa hoitajalle kk?

      • yksityinen laadukas

        eli tällä hetkellä vanhemmat maksaa alle 3v. 131e/kk ja yli 3v. 205e/kk. nämä jää tukien jälkeen vanhempien maksettaviksi.
        ja noista hoitosopimuksista että kyllä mulla on 3 palkallista sairaspäivää joista en vähennä vanhemmille maksua. en ole kyllä kertaakaan 5v. aikana tarvinnut.
        ja palkalliset lomat mulla kanssa on ja ne sovitaan hoitosopimuksessa.
        mun tekemissä(yhdistyksen) sopimuksissa lukee että minkä verran hoitaja on lomaalla vuosittain.
        mä olen 1kk/vuosi. ja vanhemmat maksaa sen ajalta normaalin maksun.


    • Kunnallinen hoitaja

      Hei! Mietipäs tätä.Kunnallisessa päivähoidossa maksat kaikesta.Jos lapsesi on poissa vaikka kaksi viikkoa lomalla,tai sairaana,maksat koko kuun maksun.Jos hoitajia on sairaslomalla ja liian vähän ihmisiä hoitaa lastasi,maksat koko kuun maksun.Jos lapsesi on kesälomalla 1 päivän hoidossa,maksat koko kuun maksun.Esim. 1päivä hoidossa 29 pv.lomalla,koko kuusta maksat.Usein kunnallinen hoito on kalliimpaa sinulle vanhempana,Ylin hoitomaksu on 250e.Ruoka on mitä on,ei jälkiruokia yms.Lisäksi tulee ylisuuret ryhmäkoot,yms.
      ongelmat päälle.Taudit kuten oksennustauti,flunssat kihomadot täit,leviää kuin häkä.Mietippä jos joku ottaisi sun palkastasi osan pois kun jäät lomailemaan,jos palkkasi vaikka 2000 niin siitä vietäis 300e.pois kun pidit kesälomaa,tai sairaslomaa yms,kuullostaakos kivalta.Sulla on pienet hoitomaksut ja asiat hyvin,lopeta turha rutina......

      • muutama korjaus

        Kunnallisilla ei ole ylisuuria ryhmiä!!! Ruoka on monipuolista ja ravitsevaa, suositusten mukaista, koulutuksia aiheesta on jatkuvasti. Toiminta ja hoitajien koulutukset ovat monipuolisia ja jatkuvia, valvottuja. Taudit ei levitä kunnallisella neljän lapsen ryhmässä sen enempää kuin yksityisellä neljän lapsen ryhmässä, virukset ja bakteerit eivät erottele onko hoitaja kaupungin palkkalistoilla vai yksityisyrittäjä. Hygieniapassit on. Onk yksityisillä? Ammattitutkinto on. Onko yksityisellä?


      • efbnm
        muutama korjaus kirjoitti:

        Kunnallisilla ei ole ylisuuria ryhmiä!!! Ruoka on monipuolista ja ravitsevaa, suositusten mukaista, koulutuksia aiheesta on jatkuvasti. Toiminta ja hoitajien koulutukset ovat monipuolisia ja jatkuvia, valvottuja. Taudit ei levitä kunnallisella neljän lapsen ryhmässä sen enempää kuin yksityisellä neljän lapsen ryhmässä, virukset ja bakteerit eivät erottele onko hoitaja kaupungin palkkalistoilla vai yksityisyrittäjä. Hygieniapassit on. Onk yksityisillä? Ammattitutkinto on. Onko yksityisellä?

        On hygieniapassit ja ammattitutkinnot yhtä lailla. Ei kaikilla kunnallisillakaan passeja ja tutkintoja ole.


      • Turhaa vertailua
        muutama korjaus kirjoitti:

        Kunnallisilla ei ole ylisuuria ryhmiä!!! Ruoka on monipuolista ja ravitsevaa, suositusten mukaista, koulutuksia aiheesta on jatkuvasti. Toiminta ja hoitajien koulutukset ovat monipuolisia ja jatkuvia, valvottuja. Taudit ei levitä kunnallisella neljän lapsen ryhmässä sen enempää kuin yksityisellä neljän lapsen ryhmässä, virukset ja bakteerit eivät erottele onko hoitaja kaupungin palkkalistoilla vai yksityisyrittäjä. Hygieniapassit on. Onk yksityisillä? Ammattitutkinto on. Onko yksityisellä?

        Kunnallisilla on ylisuuria ryhmiä aivan varmasti.
        Mikään ei takaa kunnallisellakaan ruuan laatua yms. Ei sitä ruokaa kukaan tarkkaile, mitä se hoitaja laittaa. Sanoahan voi ihan mitä tahansa.
        Koulutukset ovat kuntakohtaisia, toisilla enemmän toisilla vähemmän.
        Taudit leviävät tasan niinkuin leviävät, tartuntapinoja on muitakin kuin hoitopaikka.
        Kaikilla kunnallisillakaan ei ole hygieniapassia, vaan "ollaan jossain vaiheessa menossa koulutukseen" yhä....
        Jokaisella kunnallisellakaan ei ole ammattitutkintoa.

        Turha alkaa kilpailemaan siitä mitä on ja mitä ei, kummassakin voi olla asiat ok ja kummassakin voi olla puutteita. Turhaa kunnallisen ylistämistä. Yksityisissä on hyviä hoitajia ja muita, samoin kuin kunnallisellakin puolella on hyviä hoitajia ja muita, joukkoon mahtuu monenlaista tekijää.


      • ertserg
        muutama korjaus kirjoitti:

        Kunnallisilla ei ole ylisuuria ryhmiä!!! Ruoka on monipuolista ja ravitsevaa, suositusten mukaista, koulutuksia aiheesta on jatkuvasti. Toiminta ja hoitajien koulutukset ovat monipuolisia ja jatkuvia, valvottuja. Taudit ei levitä kunnallisella neljän lapsen ryhmässä sen enempää kuin yksityisellä neljän lapsen ryhmässä, virukset ja bakteerit eivät erottele onko hoitaja kaupungin palkkalistoilla vai yksityisyrittäjä. Hygieniapassit on. Onk yksityisillä? Ammattitutkinto on. Onko yksityisellä?

        Höpönlöpä, kyllä monet ryhtyvät yksityisiksi pphoitajiksi juuri sen takia jos haluavat ottaa vain 1-3 hoitolasta, kun taas kunnallisilla on ainakin meidän kunnassa AINA se neljä hoitolasta. Tiedän lähikaduilta 3 yksityistä hoitajaa, joilla on kaikilla vain 2-3 hoitolasta hoidossa ja meidän lapset ovat yhdellä näistä hoitajista. Siksi monet ryhtyy yksityisiksi, että saavat itse valita montako ja minkäikäisiä ja minkälaisia (esim. jos erityistarpeita) hoitolapsia ottavat hoitoon. Nykyään uusilta hoitajilta vaaditaan tutkintoa myös yksityisiltä, mutta jos on alottanu paljon aikasemmin, niin ei välttämättä ole, mutta meidän hoitajalla on lastenhoitajan tutkinto. Koska hoitajalla on vaan meidän 2 lasta hoidossa, niin hoito on tosi yksilöllistä (esim. lasten rytmit) ja voidaan itse sopia hoitajan kanssa, kuinka lapsia hoidetaan (meillä esim. hoitaja ulkoilee 2 krt/päivässä, käyvät luistelemassa, puistossa, pulkkamäessä, askartelevat, kysyn aina myös ruoasta jne. ja näistä kysyin kun tehtiin hoitosopimusta), kun taas kunnallisessa kaikki pannaan samaan muottiin kuntien ohjeiden mukaisesti. Toimintaa valvotaan myös yksityisellä: (kunnan edustajat käyvät tarkastamassa hoitopaikan ja hoitajan) ja paikallinen liitto/järjestö järjestää koulutuksia, oppaita/suosituksia palkkaukseen, VASU-suunnitelmia yms. Olemme olleet tyytyväisiä yksityiseen, koska tiesin hoitajan etukäteen ja hän asuu lähellä, lapset ovat olleet vasta nyt ekaa kertaa kipeinä flunssassa (8kk olleet jo hoidossa). Olemme sopineet hoitajan kanssa, että meidän ei tarvitse maksaa niistä päivistä jos hoitaja sairastuu tai pitää omaa lomaa sekä heinäkuussa emme maksa mitään (molemmat pitävät lomaa), mutta jos lapset sairastuvat tai pidämme itse lomaa muina aikoina, niin maksamme niistä päivistä kuitenkin. Laskimme, että yksityinen hoitaja tulee meille 100e kalliimmaksi kuin kunnallinen päiväkoti ja mielelläni sen maksan. Ainoa miinus yksityisellä on se, että kaikilla ei välttämättä ole varahoitajaa jos hoitaja sairastuu, mutta meille ei vielä onneksi ole kertaakaan käynyt niin ja meille se ei ole keskeinen kriteeri, koska mummo lupasi tulla tarvittaessa auttamaan jos hoitaja sattuisi sairastumaan :-). Huomaan, että lapset ovat kiintyneet hoitajaan todella paljon ja hoitajalla on aikaa tehdä lasten kanssa paljon kaikenlaista, koska ei ole kuin 2 lasta hoidossa. Lapset (2v ja 3v) näkevät kuitenkin muita lapsia päivittäin ja harrastavat.


      • Mites se menikään?

        Maksut maksetaan 11kk vuodessa. Yksi kuukausi on siis maksuton perheille.
        Puhutko nyt päiväkodista vai perhepäivähoidosta? (hoitajia on sairaslomalla ja liian vähän ihmisiä hoitaa lastasi).
        Oletko varma että yksityisellä puolella on jälkiruuat?
        Perhepäivähoidossa ei ole ylisuuria ryhmiä.
        Lastentaudit leviävät myös yksityisellä puolella, tauti kun ei tiedä missä on :).


    • JustNäin12312312

      kaikki riippu teidän välisestä sopimuksesta.
      Aina lue sopimukset. Sopimuksen joudut tekemään päiväkodinkin kanssa.

      Meillä myos yksityinen pph. Tietenkin sopimuksessa lukee että hän ottaa lomaa ja se on palkattua.
      Miksi hän ei olisi oikeutettu palkattuun lomaan?

      No, minä siitä ajasta jouduin hänelle palkkaa maksamaan. Tietenkin minä ja muiden lasten vanhemmat. Kuka muu?

      Naapruin rouva vai kaupan kassa vai postimies?

    • ukko vaan

      niin.... muun alan yrittäjänä ajattelisin että hoitomaksu pitäisi olla niin korkea että on varaa olla laskuttamatta loma-aikaa. maksu tulisi periä kaikilta hoidettavilta tasapuolisesti eikä vain niiltä joiden lapsi sattuu olemaan "asiakkaana" hoitajan loman aikana.

    • kunn. pph.

      Kunnallisella pph:lla ei ole ylisuuria ryhmiä Heitä valvotaan ja tiukasti. Max koko on 4 lasta ja yksi puolikas eskari tai kouluiäinen. Käytännössä ainakih meidän kunnassa 4 lasta on max koko. Jos kunnallisella pph:lla on vapaapäviä/loma7sairausloma tms. poissaolo vanhemmat voivat valita käyttävätkö kunnallista varahoitoa vai järjestävätkö tältä ajalta lapsen hoidon itse, jolloin kunta hyvittää nämä päivät maksuissa kokonaisuudessaan. (eikä pelkkää kulukorvausta). Kaikkien vapaiden kohdalla vanhemmat voivat ratkaista miten toimivat. Lapsen lomaillessa vähintään 2kk kerrallaan he saavat maksuvapaaksi molemmat kuukaudet. Muutoin lapsella on aina heinäkuu maksuvapaa kuukausi. (Mikäli lapsi on ollut hoidossa eliokuun alusta asti, eli koko toimintakauden), vaikkei lapsi lomailisikaan, se on silti maksuvapaa.
      Varahoito järjestetään pääsääntöisesti aina samassa tutussa päviäkodissa, samassa ryhmässä. Paitsi kesälomakautena mahdollisesti toisen perhepävähoitajan luona, mikäli hänen omasta ryhmästään on lapsia lomilla. Ryhmäkokoja ei ylitetä tunniksikaan. Koulutus on kunnassamme kaikilla perhepäivähoitajilla. Kouluttamattomia ei palkata. Asiat ovat siis hyvin.
      Silti kunnassamme toimii pari yksityistä pph:ta, joilla myös on ryhmät joko täynnä tai lähes täynnä. Heidän lomansa ja vapaansa maksaa lasten perheet ja varahoidot vanhemmat järjestävät itse, vaikkeivat saa maksuhyvitystä kuin kulukorvauksen osalta. Tämä johtunee siitä että kunnassamme täyttyvät aina ensimmäiseksi pph paikat ja vasta sen jälkeen päiiväkotipaikat. Pph on todettu paremmaksi vaihtoehdoksi noin yleensä ainakin pienten lasten kohdalla ja se onkin täällä halutuin hoitomuoto. Monet perheet ovat valmiit maksamaan enemmän, jos saavat lapsensa pph:lle, mikäli he pystyvät itse järjestämään varahoidon.

    • hups111

      Meillä ollut joskus hiukan samanlainen tilanne, sopimusta kirjoittaessa pph pyysi laittamaan kelan hakemukseen, että loman ajalta maksetaan palkkaa, jotta saa kelalta tuet kyseiseltä ajalta. Silloin sovittiin, että omaa osuutta ei tältä kk:n pätkältä tarvitse maksaa, mutta toisinpa kävi, kun loman ajankohta koitti... Kaikki paperille ylös, meille ainakin kerrottiin jälkikäteen, että jos hoitaja nostaa kelan tuet lomansa ajalta, on hän velvollinen maksamaan ne varahoitopaikkaan, ei niin, että te maksatte sekä varahoidosta, että hänen lomansa. Ja me vaadimme silloin varahoidon, joskaan emme sitä loppupeleissä tarvinneet, kun jäin itse pitkälle sairaslomalle. Mutta jos en olisi jäänyt, meillä ei olisi ollut mahdolllista saada lapsia esim. isovanhemmille. Mielestäni kyllä niin yksityisillä kuin kunnissakin pitää varahoito olla järjestettynä, tämäkin tietysti sopimukseen näkyviin...

    • ypph1

      Hoitaja voi joko pitää lomansa "palkallisena", jolloin koko vuoden yhteenlasketut hoitomaksut maksetaan 12 kuukautena.
      Vaihtoehtoisesti voidaan sopia, että lomakuukausi on "maksuton", mutta silloin se 12 kuukauden yhteenlaskettu hoitomaksu jaetaan niin, että se maksetaankin 11 kuukauden aikana hiukan korkeampana hoitomaksuna.
      Kukaan ei tee töitään niin, että kesäloma olisi täysin palkatonta, eihän? Ihan sopimusasioita ovat kaikki tällaiset.

      Kyllä suurimmalla osalla työssäkäyviä vanhempia se vuosiloma-aika on noin 4 viikkoa (24 päivää) eli sen suhteen ei luulisi olevan tiukkaa järjestää aikatauluja. Itse ilmoitan loma-ajan mahdollisimman aikaisessa vaiheessa, jo paljon ennen kuin vanhempien täytyy kalentereihinsa merkitä omia lomiaan. Heillä on siis kaikki mahdollisuudet pyrkiä järjestämään lomansa niin, että lapset eivät tarvitse varahoitoa. Eri asia sitten on, haluavatko vanhemmat viettää lomapäiviä leppoisasti ilman lapsia - sekin on nähty.

      Tässä luettavaksi vuosilomalakia, jos kiinnostaa. Lisää löytyy osoitteesta www. tyosuojelu.fi

      Työntekijälle on annettava kesäloma (24 arkipäivää) lomakautena 2.5.-30.9.

      Talviloma (24 arkipäivää ylittävä osa) annetaan lomakauden jälkeen ennen seuraavan vuoden lomakauden alkua 1.10-30.4 välisenä aikana.

      Vuosiloma annetaan työntekijälle työnantajan määräämänä ajankohtana, jolleivät työnantaja ja työntekijä sovi loman pitämisestä.
      Työnantaja ja työntekijä saavat sopia •että työntekijä pitää 12 arkipäivää ylittävän loman osan yhdessä tai useammassa jaksossa.
      •vuosiloman sijoittamisesta ajanjaksolle, joka alkaa sen kalenterivuoden alusta, jolle lomakausi sijoittuu, ja joka päättyy seuraavana vuonna ennen lomakauden alkua.
      •12 arkipäivää ylittävän lomanosan pitämisestä viimeistään vuoden kuluessa lomakauden päättymisestä.
      •työsuhteen päättymiseen mennessä ansaittavan vuosiloman pitämisestä työsuhteen kestäessä.
      •työntekijän aloitteesta 24 arkipäivää ylittävän vuosiloman osan pitämisestä lyhennettynä työaikana. Tällainen sopimus on tehtävä kirjallisesti.

      • dfgh

        Yksityisyrittäjä ei ole työntekjä eivätkä häntä koske lait jotka on tarkoitettu työvoimalle. Yksityinen pph on yrittäjä ja sillä selvä.


    • hoitaja7

      on nyt kyllä ihan pakko tähän sanoa: olen kunnallinen pph ja mulla on välillä 4 (kahdet sisarukset) hoitolasta ja 2 omaa (ekaluokkalaiseni iltapäivisin paikalla,) eli 6 ja puolikas....lapset on laitettu ryhmään siksi, että ovat osaviikkohoitoisia ja heidät on paperilla mahdollista hoitaa niin, että mahtuvat olemaan suurimman osan eri päivinä...käytäntö on toinen; tälläkin viikolla ovat komena päivänä päällekkäin...ja jos jotain tapahtuu, en todellakaan tiedä kuka on vastuussa, vilske on melkoinen!!! ja näuitä osaviikkohoitoisia on valtavasti, en todellakaan ole mitenkään erikoistapaus...
      Nyt sitten aloittelen yksityisenä ja otan tasan sen verran lapsia kuin oikeasti lain mukaan saa ottaa!

      • pph.

        No, jos et tiedä kuka on vastuussa jos jotain sattuu tuona aikana kun sinulla on enemmän kuin 4 ja puolipäiväinen koululainen paikalla, niin lue vaikka vanhoja oikeuspäätöksiä. kaikissa tapauksissa tuoion on saanut hoitaja joka on hoitanut ylisuurta ryhmää. Ohjaaja ei koskaan, aina se hoitaja, joka tähän on suostunut ja ottanut vastuulleen yhtäaikaisesti liian monta lasta.
        Olen kunnallinen itsekin, ja sanon kyllä suoraan vanemmalle joka on tuomassa lastaan hoitoon ettei mahdu, jos paikalla on jo 4 lasta. Enkä ota sitä viidettä. Ohjaajan asia on etsiä sille viidennell ejokin muu paikka, ei minun. Enkä suostu lakia rikkomaan.


      • pööpeli
        pph. kirjoitti:

        No, jos et tiedä kuka on vastuussa jos jotain sattuu tuona aikana kun sinulla on enemmän kuin 4 ja puolipäiväinen koululainen paikalla, niin lue vaikka vanhoja oikeuspäätöksiä. kaikissa tapauksissa tuoion on saanut hoitaja joka on hoitanut ylisuurta ryhmää. Ohjaaja ei koskaan, aina se hoitaja, joka tähän on suostunut ja ottanut vastuulleen yhtäaikaisesti liian monta lasta.
        Olen kunnallinen itsekin, ja sanon kyllä suoraan vanemmalle joka on tuomassa lastaan hoitoon ettei mahdu, jos paikalla on jo 4 lasta. Enkä ota sitä viidettä. Ohjaajan asia on etsiä sille viidennell ejokin muu paikka, ei minun. Enkä suostu lakia rikkomaan.

        Kyllä päivähoidon ohjaaja (tai millä nimikkeellä esimies lieneekään) on vastuussa siitä, että sijoittaa ylimääräisiä lapsia ryhmään. Ei meillä ainakaan voi kieltäytyä ottamasta lapsia aamulla varahoitoon, jos oma hoitaja on vaikkapa sairastunut.

        Toki jokainen hoitaja joutuu kantamaan vastuun siitä, miten toimii lasten kanssa. Jos jotain sattuu, joutuu tekemään selvitykset, ja mikäli todetaan, että vika oli siinä, että oli liikaa lapsia, ei siitä hoitaja vastuuseen joudu. Jos taas todetaan, että vahinko johtui hoitajan huolimattomuudesta, niin on aivan sama vaikka lapsia olisi vain yksi, kyllä siitä vastuuseen joutuu.

        Toivotaan uudelta päivähoitolailta tähänkin vihdoin selkeää lakia, ja että sitä vielä kunnissa noudatettaisiin.


      • pph.
        pööpeli kirjoitti:

        Kyllä päivähoidon ohjaaja (tai millä nimikkeellä esimies lieneekään) on vastuussa siitä, että sijoittaa ylimääräisiä lapsia ryhmään. Ei meillä ainakaan voi kieltäytyä ottamasta lapsia aamulla varahoitoon, jos oma hoitaja on vaikkapa sairastunut.

        Toki jokainen hoitaja joutuu kantamaan vastuun siitä, miten toimii lasten kanssa. Jos jotain sattuu, joutuu tekemään selvitykset, ja mikäli todetaan, että vika oli siinä, että oli liikaa lapsia, ei siitä hoitaja vastuuseen joudu. Jos taas todetaan, että vahinko johtui hoitajan huolimattomuudesta, niin on aivan sama vaikka lapsia olisi vain yksi, kyllä siitä vastuuseen joutuu.

        Toivotaan uudelta päivähoitolailta tähänkin vihdoin selkeää lakia, ja että sitä vielä kunnissa noudatettaisiin.

        Laki on jo ihan selkeä, siihen ei edes tarvita uudistusta. Pph voi hoitaa yhtäaikaisesti neljää lasta yhtä puolipäiväistä koulunsa aloittavaa esikouluikäistä tai aloittanutta lasta omat mukaan lukien.

        Jos pph rikkoo tätä lakia hän vastaa kaikesta.

        En tiedä mikä laki pitäisi laatia siihen, että pph noudattaisi lakia esimiehen "ehdoituksesta" huolimatta ja jättäisi nuoleskelut sikseeen, sillä hän on yksin vastuusssa jos suostuu tähän mistä esimies pääsee henkilökuntapuutteen takia helpoimmalla.

        Kaipa perhepäivähoitajille pitäisi vaatia lailla enstistä enemmän pakollista koulutusta, jotta tietäisivät lakipykälät ja oikeudet.


      • no huh huh
        pph. kirjoitti:

        Laki on jo ihan selkeä, siihen ei edes tarvita uudistusta. Pph voi hoitaa yhtäaikaisesti neljää lasta yhtä puolipäiväistä koulunsa aloittavaa esikouluikäistä tai aloittanutta lasta omat mukaan lukien.

        Jos pph rikkoo tätä lakia hän vastaa kaikesta.

        En tiedä mikä laki pitäisi laatia siihen, että pph noudattaisi lakia esimiehen "ehdoituksesta" huolimatta ja jättäisi nuoleskelut sikseeen, sillä hän on yksin vastuusssa jos suostuu tähän mistä esimies pääsee henkilökuntapuutteen takia helpoimmalla.

        Kaipa perhepäivähoitajille pitäisi vaatia lailla enstistä enemmän pakollista koulutusta, jotta tietäisivät lakipykälät ja oikeudet.

        Niin että esimies saa rikkoa surutta lakia, se ei haittaa mitään.
        Vastuuhan on hoitajan, sen joka tekee hänelle määrättyä työtä.

        Kyllä nyt jossain mennään metsään ja pahasti. Ja sinäkin hoitajana annat siunauksesi tällaiselle toiminnalle ja syyllistät toisia hoitajia joilla ei mahdollisuutta valita tai kieltäytyä. Tai voihan sitä tietysti aina sanoutua irti työstään, mutta kun sekään ei kaikille ole vaihtoehto. Työtä on vain tehtävä ja esimiesten virheistä kannettava vastuu.

        Eiköhän niitä lakipykäliä ja oikeuksia pitäisi takoa nimenomaan sinne esimiespuolelle!


    • Kokemusta on

      Omassa kunnassani oli ainakin pari vuotta sitten aivan normaalia, että perhepäivähoitajalla saattoi olla viisi vakituista hoitolasta sekä joskus jopa kaksi varahoitolasta samanaikaisesti paikalla. Heillehän se tiesi ylimääräisiä lisiä muutoin pieneen peruspalkkaan. Kaikki tiesivät, että jos jotain sattuu, on vastuu pääasiassa itsellä vaikka esimieskin siitä kuulla saa. Minulle, nuoremmalle määräaikaiselle perhepäivähoitajalle työkavereiden taholta sanottiin " Tässä tiimissä on aina hoidettu varahoitolapset riippumatta monta sulla on hoidossa sinä päivänä. Et voi olla muutoin tässä työssä". Että näin, lakiuudistus ei tekisi pahaa koska jotkut haluavat todella hoitaa työnsä inhimillisesti...

    • pp.hoit

      Ei kunnallisessa hoidossakaan tule vähennyksiä hoitomaksuun viikon tai edes kuukauden loman vuoksi!

    • kertausta

      Huomaathan että arkipyhät ovat hoitajan palkallisia vapaapäiviä.
      Ne ovat "hoitajasta riippumattomia" vapaapäiviä, joten niiltä päiviltä maksetaan normaalisti hoitomaksu.
      Tätä on veivattu ja veivattu, vaikka lukee sopimuksessa ja puhuttukin on!
      Aina on vanhemmilla silti tarve kysyä paljonko vähennetään hoitomaksusta kun on noita arkipyhiä... :).

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mielessäni vieläkin T

      Harmi että siinä kävi niinkuin kävi, rakastin sinua. Toivotan sulle kaikkea hyvää. Toivottavasti löydät sopivan ja hyvän
      Ikävä
      40
      2042
    2. Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita

      Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita – neljä Jyväskylän Outlaws MC:n jäsentä vangittu: "Määrät p
      Jyväskylä
      45
      1577
    3. Persut petti kannattajansa, totaalisesti !

      Peraujen fundamentalisteille, vaihtkaa saittia. Muille, näin sen näimme. On helppo luvata kehareille, eikä ne ymmärrä,
      Maailman menoa
      29
      1461
    4. Ei luottoa lakko maahan

      Patria menetti sovitun ksupan.
      Suomen Keskusta
      19
      1447
    5. Nellietä Emmaa ja Amandaa stressaa

      Ukkii minnuu Emmaa ja Amandaa stressaa ihan sikana joten voidaanko me koko kolmikko hypätä ukin kainaloon ja syleilyyn k
      Isovanhempien jutut
      6
      1431
    6. Nähtäiskö ylihuomenna taas siellä missä viimeksikin?

      Otetaan ruokaöljyä, banaaneita ja tuorekurkkuja sinne messiin. Tehdään taas sitä meidän salakivaa.
      Ikävä
      1
      1405
    7. Sinäkö se olit...

      Vai olitko? Jostain kumman syystä katse venyi.. Ajelin sitten miten sattuu ja sanoin ääneen siinä se nyt meni😅😅... Lis
      Ikävä
      2
      1377
    8. Housuvaippojen käyttö Suomi vs Ulkomaat

      Suomessa housuvaippoja aletaan käyttämään vauvoilla heti, kun ne alkavat ryömiä. Tuntuu, että ulkomailla housuvaippoihin
      Vaipat
      1
      1310
    9. Hyvää yötä ja kauniita unia!

      Täytyy alkaa taas nukkumaan, että jaksaa taas tämän päivän haasteet. Aikainen tipu madon löytää, vai miten se ärsyttävä
      Tunteet
      2
      1240
    10. Lepakot ja lepakkopönttö

      Ajattelin tehdä lepakkopöntön. Tietääkö joku ovatko lepakot talvella lepakkopöntössä ´vai jossain muualla nukkumassa ta
      5
      1227
    Aihe