miksi koiria pidetään irti taajamassa?

hölmistynyt

En voi käsittää MIKSI koiria pitää pitää irti taajamassa? Mikä siinä on niin välttämätöntä, että tieten tahtoen uhmaa lakia ja asettaa koiransa ja muut vaaraan laskemalla sen irti mitä typerimmisäkin paikoissa? Onko sitä niin laiska ettei ite jaksa kavellä reippaasti koiran vierellä? Vai ajatteleeko sitä jotenkin että se koira kärsii siinä narussa? Kertokaa ihmiset, minkä takia olette niin vastuuttomia? Talutushihna on koirasi henkivakuutus. Irtonainen koira herättää pelkoa ohikulkijoissa, samoiten se provosoi kytkettyjä koiria. Ei ne tiedä sitä että tuo luffe on ihan vaaraton. On ihan oma vikasi jos irtonainen koirasi jää auton tai pyörän alle tai toisen koiran hyökkäämäksi. Vaikka koirasi olisi kuinka kuuliainen ja kiltti niin sinä omistajana otat vastuun jos tyhmyyttäsi irti pidät.

47

2200

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • en minäkään

käsitä näitä fakki-idiootteja. Ilmeisesti se vaan on niin että joukossa tyhmyys tiivistyy. Kai se on sitä kuuluisaa kaupunkilaisjärkeä se. Todellinen järjen riemuvoitto!!!

• nartun kanssa ja se kiimassa.

saa oll aaina kunnon keppi ja puukko mukana jotta saa irti olevan uroksen ajettua veke.Pippurisumute on mukana aina.Sääliksi käy vain sitä koiraa,kun isännän vikahan se on.

• Luru

Vastailetko omiin viesteihis? Eihän kukaan yleensä pidä koiraansa missään vapaana, jos ei tilannetta hallitse. Oot ite ylireagoinu.

• -o-

Kyllä oli aika ..... tekstiä ketjun aloittajalta. Eiköhän ihan omistajat tiedä missä pitää koira vapaana ja missä ei. Oletko ikinä kuullut puistoista? Siellä yleensä pidämme varsinkin kaupungeissa vapaana, vai oletko siinäkin erimieltä?

Todella typerää yleistämistä!!

• aloittaja puhuu
        -o- kirjoitti:

Kyllä oli aika ..... tekstiä ketjun aloittajalta. Eiköhän ihan omistajat tiedä missä pitää koira vapaana ja missä ei. Oletko ikinä kuullut puistoista? Siellä yleensä pidämme varsinkin kaupungeissa vapaana, vai oletko siinäkin erimieltä?

asiaa! Itsekin olen koiranomistaja, mutta en laskisi koiraani taajamassa vapaaksi jo ihan sen takia, että ei tottele minua sellaisessa tilanteessa. Kerran syksymmällä koin kauhun hetkiä kun kuljin rantatietä, ihan keskellä kaupunkia. Näin etäältä, että minua kohti on tulossa irrallaan oleva iso koira (olisko ollut bull....). Koira tuli ja tuli kohti. Mies ei edes kutsunut sitä pois. Minä huusin, että käske koirasi pois. Mies vain vastaa, että ei se mitään tee. Onneksi kuitenkin kutsui luokseen ja koira kääntyi. Jos olisi ollut kännykkäkamera mukana, olisin ottanut kuvan ja ilmoittanut poliisille. Vaikka siis olen koiraihminen, pelkäsin tuntematonta, isoa irrallaan olevaa koiraa, joka oli tulossa kohti.

• ---
        aloittaja puhuu kirjoitti:

asiaa! Itsekin olen koiranomistaja, mutta en laskisi koiraani taajamassa vapaaksi jo ihan sen takia, että ei tottele minua sellaisessa tilanteessa. Kerran syksymmällä koin kauhun hetkiä kun kuljin rantatietä, ihan keskellä kaupunkia. Näin etäältä, että minua kohti on tulossa irrallaan oleva iso koira (olisko ollut bull....). Koira tuli ja tuli kohti. Mies ei edes kutsunut sitä pois. Minä huusin, että käske koirasi pois. Mies vain vastaa, että ei se mitään tee. Onneksi kuitenkin kutsui luokseen ja koira kääntyi. Jos olisi ollut kännykkäkamera mukana, olisin ottanut kuvan ja ilmoittanut poliisille. Vaikka siis olen koiraihminen, pelkäsin tuntematonta, isoa irrallaan olevaa koiraa, joka oli tulossa kohti.

Kyllä niitä täällä liikkuu irrallaan niitä koiria omistajineen vaikka miten päin kääntäisi! itselläni on koira jonka kimppuun on 2 isoa mustaa koiraa pentuna hyökännyt kimppuun ja traumoja ei pois saa. joka kerta kun koiraani ulkoilutan saan olla hätää kärsimässä ku toinen koira tulee irrallaan vastaan että mitähän nyt tapahtuu. laki on asettanut selvät kiinnipito vaatimukset joita osa ihmisista ei noudata. jos koira on kiltti ja tottelevainen ei se silti tarkoita sitä että sitä voisi irralaan kuljettaa. on muitakin koiria jotka ei tykkää toisista koirista. minä olen päättänyt että seuraavan kerran kun joku koira hyökkää koirani kimppuun päästän itsekkin koirani irti ja annan niiden tapella. tyhmänä se sen maksaa joka kilttiä koiraansa ulkoilutti irti! vaikka ne olisivat ikänsä olleet tottelevaisia ja kilttejä kaikille koirille. niin isoille kuin pienille niin se ei silti tarvi toiselta koiralta tai muualta ympäristöstä kuin pienen ärsykkeen ja se koira voi pimahtaa täysin. oulun alueella näitä ihmisiä on paljon jotka ulkoiluttavat koiriansa irrallaan. koira kulkee jossakin kaukana ja ihminen laahustaa perässä. JOS HYVÄT IHMISET LAITATTE NIITÄ KOIRIA NIIN OTTAKAA NIISTÄ EDES SEN VERRAN VASTUUTA ETTÄ JAKSATTE NIITÄ LIINASSA KULETTAA!!!! jos liina on sinusta liian lyhyt tai muuta niin aina niitä saa pidempiä. ajatelkaa koiranne turvallisuutta. ja ajatelkaa vähän muitakin koiria. kaikki koirat ei ole niin kilttejä ja ihania toisille koirille kuin sinun koirasi saattaa olla.

• hölmistynyt

Ei ole aina siitä kiinni etteikö omistaja hallitse koiraansa. Entä, kun kävelytiellä huoltoauto törmää koiraasi? tai pyörä? tai metsässä mottorikelkka tai mönkijä? ei ole koiran, eikä omistajan vika, mutta jos koirasi on irti, sinä maksat.
        Jos toinen koira (kytketty) provosoituu koirastasi, vaikka omasi ei sen lähelle meniskään, toinen omistaja ei saa koiraa hallittua ja seuraa tappelu, jompaan kumpaan koiraan sattuu, sinä maksat, koirasi oli irti.

Sitten ihmiset ottaa vakuutuksia koirilleen ja maksaa kallista hintaa. Vakuutusyhtiöstä tuleekin kielteinen vastaus, ne kun ei korvaa mitään, jos koirasi oli irti.

• ajatelkaa omistajat
        --- kirjoitti:

Kyllä niitä täällä liikkuu irrallaan niitä koiria omistajineen vaikka miten päin kääntäisi! itselläni on koira jonka kimppuun on 2 isoa mustaa koiraa pentuna hyökännyt kimppuun ja traumoja ei pois saa. joka kerta kun koiraani ulkoilutan saan olla hätää kärsimässä ku toinen koira tulee irrallaan vastaan että mitähän nyt tapahtuu. laki on asettanut selvät kiinnipito vaatimukset joita osa ihmisista ei noudata. jos koira on kiltti ja tottelevainen ei se silti tarkoita sitä että sitä voisi irralaan kuljettaa. on muitakin koiria jotka ei tykkää toisista koirista. minä olen päättänyt että seuraavan kerran kun joku koira hyökkää koirani kimppuun päästän itsekkin koirani irti ja annan niiden tapella. tyhmänä se sen maksaa joka kilttiä koiraansa ulkoilutti irti! vaikka ne olisivat ikänsä olleet tottelevaisia ja kilttejä kaikille koirille. niin isoille kuin pienille niin se ei silti tarvi toiselta koiralta tai muualta ympäristöstä kuin pienen ärsykkeen ja se koira voi pimahtaa täysin. oulun alueella näitä ihmisiä on paljon jotka ulkoiluttavat koiriansa irrallaan. koira kulkee jossakin kaukana ja ihminen laahustaa perässä. JOS HYVÄT IHMISET LAITATTE NIITÄ KOIRIA NIIN OTTAKAA NIISTÄ EDES SEN VERRAN VASTUUTA ETTÄ JAKSATTE NIITÄ LIINASSA KULETTAA!!!! jos liina on sinusta liian lyhyt tai muuta niin aina niitä saa pidempiä. ajatelkaa koiranne turvallisuutta. ja ajatelkaa vähän muitakin koiria. kaikki koirat ei ole niin kilttejä ja ihania toisille koirille kuin sinun koirasi saattaa olla.

JUST NÄIN!

Koiraani on joskus pikkuisena purassut irtonainen koira ja tämän jälkeen koirani ensin pelkäsi kaikkia ohittavia koiria joka saattiin koulittua pois, ja nyt se ainoastaan vihaa irtonaisia koiria. Kerran koirani ohitse käveli irtonainen koira, omistaja siinä parin metrin päässä koirastaan. Koirani aloitti rähisemään hyvissä ajoin ennen koiraa, omistaja ei reagoinut mitenkään, jatkoi ohittamistani vaikka näki että minulla oli kova työ rauhoitella koiraani. Sitten kohdalla kävi se mitä aina pelkäsin eli koirani sai napattua irtonaista koiraa ja aika pahastikkin. Omistaja oli maksattamassa minulla lääkärikulut, (muutama sata euroa) uhkasi käräjillä jne. Penniäkään ei tarvinut maksaa, sillä hänen koira oli irti. Hänen koiransa puolesta kylläkin harmitti.

• hölmistynyt
        -o- kirjoitti:

Pisteet niille ihmisille jotka tietävät missä koiria saa pitää irti. (=koirapuistot)

Tämä oli yleistetty niistä jotka tietävät missä koiria ei saa pitää irti mutta pitävät silti, ajatellen että ei meidän luffe pahaa tee.

• Luru
        hölmistynyt kirjoitti:

Ei ole aina siitä kiinni etteikö omistaja hallitse koiraansa. Entä, kun kävelytiellä huoltoauto törmää koiraasi? tai pyörä? tai metsässä mottorikelkka tai mönkijä? ei ole koiran, eikä omistajan vika, mutta jos koirasi on irti, sinä maksat.
        Jos toinen koira (kytketty) provosoituu koirastasi, vaikka omasi ei sen lähelle meniskään, toinen omistaja ei saa koiraa hallittua ja seuraa tappelu, jompaan kumpaan koiraan sattuu, sinä maksat, koirasi oli irti.

Sitten ihmiset ottaa vakuutuksia koirilleen ja maksaa kallista hintaa. Vakuutusyhtiöstä tuleekin kielteinen vastaus, ne kun ei korvaa mitään, jos koirasi oli irti.

En voi muuta sanoo, kun et sulla sitten riittää itsevarmuutta ja mielikuvitusta...

• hölmistynyt
        Luru kirjoitti:

En voi muuta sanoo, kun et sulla sitten riittää itsevarmuutta ja mielikuvitusta...

Harmittavan usein kuitenkin irtonainen koira työllistää minua. Käyttämäni vertauskuvat ovat esimerkkejä joskus todella tapahtuneista tilanteista. Voi kuulostaa skeptiseltä, mutta niin niitä vahinkoja vaan voi sattua.

• Pointti
        -o- kirjoitti:

No se pointti on just siinä, ettei ne näytä tietävän! Irti tulee vaikka millasta koiraa.. Mistäs sitä tietää, jos ei vastaantulevan koiran naama miellytäkkään, tai räksytys saa sekoamaan? Ei kiva. Myös juoksupointti hyvä.
        -kerran omistaja kävelytti koiraansa irti kaupungin laitamilla kävelytiellä. Oltiin joku 100 m niitten takana. Ei huomannut, kun koira (triplasti omiani isompi) lähtee täysiä juoksemaan meitä kohti. Ei edelleenkään huomaa, vaikka hänelle yritän huutaa, että OTA SE KOIRA KIINNI! Puhui katsokaas puhelimessa.
        -joku aika sitten eräs nainen päästi koiransa irti, VAIKKA näki meidän tulevan heidän suuntaansa. Koira tietysti juoksi kohti, nainen YRITTI kutsua pois, kun vieras koira sai haukkuryöpyn, mutta eipä totellut. Tämä siis vielä koirien kiinnipitoaikana.
        Taustana voin kertoa, että yritän omia koiriani kouluttaa olemaan haukkumatta vastaantuleville koirille. Onnistuu jo melko hyvin, kun molemmat osapuolet kulkee tien eri reunoja. Tilanne kuitenkin aivan mahdoton, jos irti juokseva koira tulee kohti. Raivostuttavaa. Vaikka koira ei olisi vihainen, kaikki ei silti halua, että vieras koira tulee luo ilman lupaa.

• lenkkeilijä.....

Hälläväliä....täysin vastuuntunnottomat ovat ne koiran omistajat jotka pitävät koiraansa irti ! Irto koira on vaaraksi ja häiriöksi koiristaan huolehtivalle ihmiselle ja koiralle .Vapaana juoksenteleva esim. uros on tosi riesa juoksuiselle narttukoiralle lenkillä :( mutta teeppä ilmoitus uroksen omistajalle niin haukut saat niskoillesi :(

• ---

On oikeasti todella pöyristyttävää miten sellaiset ihmiset kehtaavatkin tulla pyytelem''n maksua tai haastaa oikeuteen toisen koiran omistajan kun itsellä oli koira irti! se on sen vika jonka koira irrallaan juoksee. pitäisi niiden ihmisten ajatella hieman toisiakin eläimiä. ja mikä uska se on liikenteelle kun koira juoksee ison tien varrella irrallaan ja huomaa toisella puolella toisen koiran tai vaikka riistaa ja syöksyy sen perään ja sieltä tuleekin rekka? itse olen vuosi takaperin nähnyt kuinka koira jaa transpointin (ison) rekan alle. ei todellakaan ole kivaa nähtävää. ketään et saa siitä oikeuteen koska koira oli irrallaan. et ehdi edes ajatella rekisteri numeroa kun rekka ei pysähdy! ja se oli siinä. koira verissä ja sätkii ihan linttanassa kuin pannu kakku peräpäästä. ei hauskaa. toivoisinkin että tähän asiaan olisi jokin keino että koiria eikä muitakaan eläimiä annettaisi ihan kevein perustein kenelle vaan ja vaikka silläkin että kun luopuu koirasta käytäisi sitä katsomassa vaikka kerran kuussa tai muuten jts. ja kissat! oulussa kulkee paljon irto kissoja talvella kun kaikki ottavat pentuja kesäkissoiksi. vielä alle vuoden ikäisiä pentu kissoja löytyy lumien sulaessa parvekkeinden alta kuolleina. tödella inhottavaa.

• erimieltäolen

Minä pidän koiraani vapaana. Päivittäin.
        Hui kamala, myös ohitan toiset koirat irti välillä. Ja kaupungin keskustassakin koirani on ollut vapaana pakon edessä. Aina, kun tulee vastaantulija, otan koirani käskyn alle jotta vastaantulijan ei tarvitse epäröidä, onko se hallinnassa vai ei. Jos joku pyytäisi laittamaan, kiinni, kytkisin.

Koskaan ei ole kukaan valittanut koirastani, eikä koirani aiheuttanut häiriötä (ellei pentuikää lasketa jolloin en ollut saanut opetettua haukkumista vielä pois. Pentuna en pitänytkään vapaana kuin tilanteissa, missä tiesin koirani tottelevan. Samoin nykyään, pidän koiraa vapaana kun tiedän sen tottelevan). Vapaana omistajan vierellä kävelevä koira ei ole yhtään sen provosoivampi kuin kiinni olevakaan, usein päin vastoin. Riippuu koiran käytöksestä, provosoiko se muita. Ja vaikka provosoisikin (esim. remmirähjäävä koira), eikö vastaantulevan ihmisen pitäisi silti hallita oma koiransa? On se sitten hihnassa tai irti, koira pitäisi aina olla omistajan hallinnassa.
        Minä ainakin hallitsen koirani, on se sitten vapaana tai hihnassa ja on millaista häiriötä tahansa.
        Tottelevaisuutta ei saa kaupan päälle kun ostaa koiran. Se täytyy opettaa. Täytyy tehdä töitä. Eikä pelkkä harjoittelu riitä, täytyy olla tietoa, taitoa ja halua.
        Mutta kun on hullun lailla treenannut ja koira on erittäin tottelevainen, silloin on mielestäni oikeus pitää koiraa vapaana.

Olen nähnyt paljon enemmän huonosti hihnassa käyttäytyviä, kuin vapaana. Toki omallekin kohdalleni on osunut irtokoiria, jotka eivät ole omistajan hallinnassa ja ne on ikäviä tapauksia ne.. Silloin olen häätänyt irtokoiran pois, koska ilman lupaani koirani ei saa tuttavuutta muiden kanssa tehdä. Ja koska minä suojelen koiraani, huolehdin että sen päälle ei irtokoirat käy! Joitakin on ollut hankalampi häätää, etenkin sellaisia, jotka ovat koko ikänsä eläneet kiinni ilman sääntöjä, johtajaa ja koulutusta ja ovat vahingossa päässeet irti. On ollut työn takana saada tällaiset koirat häädettyä.
        Oma koirani ei koskaan ole mennyt ilman lupaa minnekään, eikä tule menemäänkään!

Mieluummin koulutan koirani varmaksi vapaana, kuin luotan hihnaan. Materia ei aina kestä ja nämä vahinkokarkaamiset ovat ikäviä tapauksia.
        Tiedän, että koiraan ei voi luottaa 100 % vaikka olisi kuinka koulutettu. Mutta sanokaapa, mihin voi 100 % luottaa??

• jos todellakin käy minun n...

taajamassa jossa kiinnipitoPAKKO niin minä yksinkertaisesti tapan sen koiran.Viimeksi hakkasin erään uroksen melkein hengiltä ja en saanut edes sakkoja vaikka veti oikeuteen minut sen omistaja.Vapaana olevan koiran joka käy ihmiseen kiinni saa tappaa aina laillisesti.Ja uroshan käy kiinni jos yrität sitä esstää kiimasta narttua panemasta.

• hölmistynyt
        erimieltäolen kirjoitti:

Hui kamala, myös ohitan toiset koirat irti välillä. Ja kaupungin keskustassakin koirani on ollut vapaana pakon edessä. Aina, kun tulee vastaantulija, otan koirani käskyn alle jotta vastaantulijan ei tarvitse epäröidä, onko se hallinnassa vai ei. Jos joku pyytäisi laittamaan, kiinni, kytkisin.

Koskaan ei ole kukaan valittanut koirastani, eikä koirani aiheuttanut häiriötä (ellei pentuikää lasketa jolloin en ollut saanut opetettua haukkumista vielä pois. Pentuna en pitänytkään vapaana kuin tilanteissa, missä tiesin koirani tottelevan. Samoin nykyään, pidän koiraa vapaana kun tiedän sen tottelevan). Vapaana omistajan vierellä kävelevä koira ei ole yhtään sen provosoivampi kuin kiinni olevakaan, usein päin vastoin. Riippuu koiran käytöksestä, provosoiko se muita. Ja vaikka provosoisikin (esim. remmirähjäävä koira), eikö vastaantulevan ihmisen pitäisi silti hallita oma koiransa? On se sitten hihnassa tai irti, koira pitäisi aina olla omistajan hallinnassa.
        Minä ainakin hallitsen koirani, on se sitten vapaana tai hihnassa ja on millaista häiriötä tahansa.
        Tottelevaisuutta ei saa kaupan päälle kun ostaa koiran. Se täytyy opettaa. Täytyy tehdä töitä. Eikä pelkkä harjoittelu riitä, täytyy olla tietoa, taitoa ja halua.
        Mutta kun on hullun lailla treenannut ja koira on erittäin tottelevainen, silloin on mielestäni oikeus pitää koiraa vapaana.

Olen nähnyt paljon enemmän huonosti hihnassa käyttäytyviä, kuin vapaana. Toki omallekin kohdalleni on osunut irtokoiria, jotka eivät ole omistajan hallinnassa ja ne on ikäviä tapauksia ne.. Silloin olen häätänyt irtokoiran pois, koska ilman lupaani koirani ei saa tuttavuutta muiden kanssa tehdä. Ja koska minä suojelen koiraani, huolehdin että sen päälle ei irtokoirat käy! Joitakin on ollut hankalampi häätää, etenkin sellaisia, jotka ovat koko ikänsä eläneet kiinni ilman sääntöjä, johtajaa ja koulutusta ja ovat vahingossa päässeet irti. On ollut työn takana saada tällaiset koirat häädettyä.
        Oma koirani ei koskaan ole mennyt ilman lupaa minnekään, eikä tule menemäänkään!

Mieluummin koulutan koirani varmaksi vapaana, kuin luotan hihnaan. Materia ei aina kestä ja nämä vahinkokarkaamiset ovat ikäviä tapauksia.
        Tiedän, että koiraan ei voi luottaa 100 % vaikka olisi kuinka koulutettu. Mutta sanokaapa, mihin voi 100 % luottaa??

Nimenomaan, kukaan ei ole seppä syntyessään, vaan koira tarvitsee koulutusta että siitä saa helposti hallittavan ja luottetavan kumppanin. Tähän voi mennä aikaa vuosi? kaksi? Tänä koulutus aikana voi irtonaisen koiran kohtaaminen olla kohtalokasta. Kyllä omistajan pitäisi hallita koiransa, mutta aina näin ei ole, ja lain mukaan viulut maksaa irtipitäneen koiran omistaja. Jokainen toki tekee omat valintansa, minä ajattelen koirien parasta ja pidän ne kytkettynä, vaikka ne toimisivat hyvin irtikin.

• aghafdjh
        erimieltäolen kirjoitti:

"Tiedän, että koiraan ei voi luottaa 100 % vaikka olisi kuinka koulutettu. Mutta sanokaapa, mihin voi 100 % luottaa??"

Oikea vastaus: liekaan joka on sidottu koiran pantaan ja jonka toisesta päästä omistaja pitää kiinni.

Pidä sinäkin!!!

• Huijausta!

Tuo tohelo varmasti on kirjoittanut tähän kyselyyn vastauksia myös itse, jotta muut kunnioittaisivat tätä hänen mielipidettään. Omiin kysymyksiinsä vastaaminen on niin helppoa!

• ---

se on hyvin paljon mahdollista mutta on ihmisiä jotka oieasti ovat tätä mieltä eikä vain tämä tiety henkilö. ja sinä joka kuljetat koiraasi irrallaan. minä sanoisin että kytke se! hyvä että tiedät että mihinkään ei voi luottaa 100% ja se on totta. mutta se ei tarvi kuin pienen haju/kuulo/ muun ympäristöstä tulevan ärsykkeen niin se koira ei enään kuuntele sillä hetkellä käskysjäsi. tiedän muutaman koiran joka on ollut 10 vuotiaaksi asti kiltti, lapsi rakas, ottelevainen ja kuin ihmisen ajatus. mutta niin vaan ovat pienen lapsen kimppuun hyökänneet kun lapsi leikki hiekkalaatikolla monen metsin päässä. lapsen naama meni pilalle! joten pitäkää koiranne kaupunki alueilla kytkettynä. kuten aikaisemmin on mainittu HIHNA ON KOIRAN HENKIVAKUUTUS! vaikka koira olisikin tottelevainen. onhan se sitten helpompi kun koira pääsee vahingossa irti.

• niin niin ja niinpä niin

siellä missä haluan!! piste! Tosin eipä kyllä tulis mieleenkään päästää autoteiden lähellä koiriani vapaaksi ja siitä pidän huolen ettei noi häiritse muita ihmisiä yms

• hölmistynyt

Mutta edelleenkään en ole saanut vastausta siihen MIKSI ne koirat pidetään vapaana? Ja miksei ne voisi olla kytketty? Oliko siis syy nyt se että ihmiset eivät jaksa lenkittää koiriaan tarpeeksi vaan ajattelevat että kun koira juoksee irrallaan niin saa vähän enemmän liikuntaa? Vai se kärsimys juttu? Vai miten mä en nyt ole saanut yhtään järkevää syytä miksi pitäisi uhmata lakia?

• joo sentakii

ne sais enemmän liikuntaa kun saa juosta ja temmeltää,silti teen pitkiä lenkkejä! Tää on ainakin mun syy miksi pidän koiriani vapaana.

• kun leikin
        joo sentakii kirjoitti:

ne sais enemmän liikuntaa kun saa juosta ja temmeltää,silti teen pitkiä lenkkejä! Tää on ainakin mun syy miksi pidän koiriani vapaana.

temmellyksessä koirasi päälle käy vaikka sitten se toinen koira :(

• liinasta tai fleksistä
        joo sentakii kirjoitti:

Ystävä, oletko milloinkaan kuullut jälkiliinasta, entäpä fleksistä? Voisitko ajatella niin että koirasi saisi niiden päässä ihan yhtä paljon liikuntaa kuin vapaanakin? Ja ilman että koirapelkoisten ihmisten, tai oman koiransa lain mukaan kytkettynä pitävien tarvitsisi koko ajan miettiä mitä tuo sinun pikkumussukkasi seuraavaksi saakaan päähänsä. Syökö kenties minut tai minun kullannuppuni... Vaikeaako? Ei ole, siihen oppii nopeasti.

• okei joo
        liinasta tai fleksistä kirjoitti:

Ystävä, oletko milloinkaan kuullut jälkiliinasta, entäpä fleksistä? Voisitko ajatella niin että koirasi saisi niiden päässä ihan yhtä paljon liikuntaa kuin vapaanakin? Ja ilman että koirapelkoisten ihmisten, tai oman koiransa lain mukaan kytkettynä pitävien tarvitsisi koko ajan miettiä mitä tuo sinun pikkumussukkasi seuraavaksi saakaan päähänsä. Syökö kenties minut tai minun kullannuppuni... Vaikeaako? Ei ole, siihen oppii nopeasti.

mutta eipä ne oikeen voi leikkiä keskenään jos ne on hihnassa!!! ja päästän ne jossain syrjässä metsässä tai metsäpolulla vapaaksi en nyt sentään ihan missä vaan.
        Ja noi on niin kilttejä ettei ne tekis kenellekkään mitään pahaa ja kilttejä!! tottelee kuiskauksestakin esim tänne tuloa.
        Ja joku tossa sanoi et jos hänen hullu rakkinsa tulee päälle niin mitä mä sille voin vaikka ne oiskin hihnassa??? enpä paljon mitään!! ellei se oo mikään pikku puudeli minkä voi potkaista kilometrin päähän mutta jos joku pikkupuudeli noitten päälle hyökkäis niin kyllä ne sille pärjäis =D vaikkei noi ees oo tappelu haluisii

• lisäys
        okei joo kirjoitti:

mutta eipä ne oikeen voi leikkiä keskenään jos ne on hihnassa!!! ja päästän ne jossain syrjässä metsässä tai metsäpolulla vapaaksi en nyt sentään ihan missä vaan.
        Ja noi on niin kilttejä ettei ne tekis kenellekkään mitään pahaa ja kilttejä!! tottelee kuiskauksestakin esim tänne tuloa.
        Ja joku tossa sanoi et jos hänen hullu rakkinsa tulee päälle niin mitä mä sille voin vaikka ne oiskin hihnassa??? enpä paljon mitään!! ellei se oo mikään pikku puudeli minkä voi potkaista kilometrin päähän mutta jos joku pikkupuudeli noitten päälle hyökkäis niin kyllä ne sille pärjäis =D vaikkei noi ees oo tappelu haluisii

joku vitun raivotautinen koira niin eikö sen pitäis olla kiinni!!!????? Ite en ainakaan sellaista koiraa päästäis vapaaksi

• JA vielä
        lisäys kirjoitti:

joku vitun raivotautinen koira niin eikö sen pitäis olla kiinni!!!????? Ite en ainakaan sellaista koiraa päästäis vapaaksi

ei kukaan tainnut mainitakaan omasta koirastaan mikä on raivo hullu. mut joo ei täällä päin ole irtokoirii. en ole koskaan nähnyt

• erimieli
        JA vielä kirjoitti:

ei kukaan tainnut mainitakaan omasta koirastaan mikä on raivo hullu. mut joo ei täällä päin ole irtokoirii. en ole koskaan nähnyt

Minä pidän koiraani vapaana, jotta vapaanaolo ei ole sille mikään ihme, jolloin pitäs lähtee hevon kuuseen. Vapaana olo on koiralleni arkipäivää ja samat säännöt pätee ku hihnassakin. Monia asioita ei voi kouluttaa hihnassa.
        Vapaana koiraa on helpompi kouluttaa. Se saa enemmän liikuntaa, vapaanaolo on sille luontaista ja pitää mielenterveyttä yllä, koira oppii pysymään mukana koska muuten omistaja menee piiloon.
        Monissa maissa pidetään koirat keskustassakin vapaana ja seuraavat "laumaansa".
        Ja koska olen koirani johtaja ja olen kouluttanut sen perusteellisesti, en todellakaan voi sanoa, että koira lähtee heti, kun havaitsee jotain kiinnostavaa.
        Opetettu kaava on:
        kiinnostava asia>pysähdys>katsekontakti omistajaan >luvan/käskyjen odottaminen
        Ilman lupaa ei säntää minnekään!
        Jäniksiä on juossut kymmenittäin ihan läheltä, ja koira noudattaa samaa kaavaa, ei lähde ilman lupaa. Samoin kun koiran näkee, ei lähde ilman lupaa. Ja lupaa en anna kuin oman harkintakykyni mukaan. Joskus annan luvan jahdata jänistä, mutta koira tulee heti kutsusta kesken ajon.
        Olen todellakin kouluttanut koiraa ahkerasti päivittäin, ja luotan sen tottelevaisuuteen jopa paremmin kuin hihnaan. Liian monta kertaa kouluttamattoman koiran hihna/panta menee kesken lenkin rikki..
        Hihnassa tottelevaisuus ei ole sama kuin vapaana! Jos ei koskaan pidä koiraa vapaana, ei voi tietää mitä se tekee kun pääsee irti. Pennusta asti olen vapaana pitänyt, ja koskaan en ole antanut koiralle mahdollisuutta karata hallinnastani. Tottelevaisuuden mukaan on edetty, ja tässä vaiheessa koiraa voisi pitää irti ihan missä vain. Sitä en kuitenkaan tee muiden ihmisten takia, koska jotkut pelkäävät vapaata koiraa vaikka kävelee käskyn alla sivulla.. Kukaan ei ole valittanut koirastani livenä, vain kehuja on tullut. Minun ihanteeni on, että koira tottelee joka tilanteessa osaamansa käskyt. Vaatii koulutusta!
        Te, jotka ette pidä koirianne vapaana, niin miksi ette ole kouluttaneet koirianne?
        Silloin koira saisi enemmän vapautta ja käytöshäiriöitäkin lieventäisi.

• hölmistynyt
        erimieli kirjoitti:

Minä pidän koiraani vapaana, jotta vapaanaolo ei ole sille mikään ihme, jolloin pitäs lähtee hevon kuuseen. Vapaana olo on koiralleni arkipäivää ja samat säännöt pätee ku hihnassakin. Monia asioita ei voi kouluttaa hihnassa.
        Vapaana koiraa on helpompi kouluttaa. Se saa enemmän liikuntaa, vapaanaolo on sille luontaista ja pitää mielenterveyttä yllä, koira oppii pysymään mukana koska muuten omistaja menee piiloon.
        Monissa maissa pidetään koirat keskustassakin vapaana ja seuraavat "laumaansa".
        Ja koska olen koirani johtaja ja olen kouluttanut sen perusteellisesti, en todellakaan voi sanoa, että koira lähtee heti, kun havaitsee jotain kiinnostavaa.
        Opetettu kaava on:
        kiinnostava asia>pysähdys>katsekontakti omistajaan >luvan/käskyjen odottaminen
        Ilman lupaa ei säntää minnekään!
        Jäniksiä on juossut kymmenittäin ihan läheltä, ja koira noudattaa samaa kaavaa, ei lähde ilman lupaa. Samoin kun koiran näkee, ei lähde ilman lupaa. Ja lupaa en anna kuin oman harkintakykyni mukaan. Joskus annan luvan jahdata jänistä, mutta koira tulee heti kutsusta kesken ajon.
        Olen todellakin kouluttanut koiraa ahkerasti päivittäin, ja luotan sen tottelevaisuuteen jopa paremmin kuin hihnaan. Liian monta kertaa kouluttamattoman koiran hihna/panta menee kesken lenkin rikki..
        Hihnassa tottelevaisuus ei ole sama kuin vapaana! Jos ei koskaan pidä koiraa vapaana, ei voi tietää mitä se tekee kun pääsee irti. Pennusta asti olen vapaana pitänyt, ja koskaan en ole antanut koiralle mahdollisuutta karata hallinnastani. Tottelevaisuuden mukaan on edetty, ja tässä vaiheessa koiraa voisi pitää irti ihan missä vain. Sitä en kuitenkaan tee muiden ihmisten takia, koska jotkut pelkäävät vapaata koiraa vaikka kävelee käskyn alla sivulla.. Kukaan ei ole valittanut koirastani livenä, vain kehuja on tullut. Minun ihanteeni on, että koira tottelee joka tilanteessa osaamansa käskyt. Vaatii koulutusta!
        Te, jotka ette pidä koirianne vapaana, niin miksi ette ole kouluttaneet koirianne?
        Silloin koira saisi enemmän vapautta ja käytöshäiriöitäkin lieventäisi.

Edelleenkään se että vaikka oma koira olisi kuinka kuulias, ei poista sitä, että vaaraa ei tarvitse aiheuttaa sinun irtonainen koira muille, vaan joku muu odottamaton tilanne jota et voi ennustaa ja jossa koirasi joutuu uhriksi. Sinä olet aina vastuussa kaikesta, kun koirasi on irti, vaikka koirasi olisikin se uhri.
        Minun koirani toimivat loistavasti irti, käydään siihen tarkoitetulla alueella usein harjoittelemassa jälkeä, hakua ja tokoa. Ja usein hurvitellaan koirapuistossa. Mutta silti ei mieleeni tulisi ikinä tieten tahtoen päästää koiraani irti paikoissa joissa tiedän sen olevan lailla kiellettyä. Huoh.

• sanat
        okei joo kirjoitti:

"Ja noi on niin kilttejä ettei ne tekis kenellekkään mitään pahaa ja kilttejä!!"

Muistatko kuulleesi seuraavia viimeisiä sanoja:
        Ei sieltä mitään junaa tule
        Kyllä se kestää(jää)
        Se on lataamaton(ase)
        Ei näy poliiseja missään?

Ja huomaatko tiettyä yhtäläisyyttä oman lauseesi ja noiden fraasien kanssa?

• erimieli
        sanat kirjoitti:

"Ja noi on niin kilttejä ettei ne tekis kenellekkään mitään pahaa ja kilttejä!!"

Muistatko kuulleesi seuraavia viimeisiä sanoja:
        Ei sieltä mitään junaa tule
        Kyllä se kestää(jää)
        Se on lataamaton(ase)
        Ei näy poliiseja missään?

Ja huomaatko tiettyä yhtäläisyyttä oman lauseesi ja noiden fraasien kanssa?

Huom. Minä olen kirjoittanut tasan kaksi viestiä tähän ketjuun erimieli-nimimerkillä.
        Ja tiedän, että koira on täysin vastuullani ollessaan irti. Samoin se on hihnassa. Mutta niin mikä yllättävä tilanne?
        Sanokaa niitä yllättäviä tilanteita, joissa en koiraani hallitse?
        Joku sanoi, että huoltoauto listii koiran. Sellaisilla paikoilla, missä on autonallejäämisvaara, pidän koiran sivulla käskyn alla eli käytännössä sama asia, kuin olisi hihnassa. Harva edes tajuaa koiran olevan irrallaan kun kävelee sivullani. Ei muita niin tarkkaan katsota. Ja kuten sanoin, en pidä keskustassa irti. Taajamaa on muukin, kuin keskusta. Esim. lenkkipolut, metsät, puistikot, pellot yms. Pystyy monipuolisesti harjoittelemaan täten eri ympäristöissä. Tiedän paljon koiria, jotka tottelevat kentällä, mutta eivät arjessa. Minä taas haluan, että sama käsky suoritetaan tilanteesta ja paikasta riippumatta aina samalla tavalla. Siihen ei pääse kuin harjoittelemalla, ei se koira itsestään opi huipputottelevaiseksi.
        Sitäpaitsi virkakoiria saa pitää vapaana missä vain. Miksi, ovathan nekin koiria eikä niihinkään voi luottaa 100 %.
        Ja kiimasia narttuja ollaan kohdattu. Urokseni ei karkaa silti hallinnasta. Monenlaisessa tilanteessa ollaan oltu ja monenlaista harjoteltu.
        Aggressiivisen koiran saa lellitystä, aktiivisesta riimukoirasta, joka luulee olevansa johtaja. Hyvin helposti. Mutta koulutettu, virikkeitä saava ja tarpeensa tyydytettävä, ihmisen alapuolella oleva koira on useammin myös ei-aggressiivinen.
        Kyllä minä vain koulutusta kannatan!
        Pitäs olla testejä, jotka läpäistyään sais eritysoikeuksia. Esim. taso 1: koira pidettävä aina kytkettynä, koska siihen ei voi luottaa. 2: koiraa saa pitää irti aidatulla alueella tai kaukana kaikesta häiriöstä 3: koiraa saa pitää irti metsässä tai muualla, missä sillä on korvat 4: koiraa saa pitää irti lenkkipoluilla yms. paikoissa, mutta ei keskustassa 5: koiraa saa pitää irti missä vain, koska se käyttäytyy ja tottelee moitteettomasti ja on kaikissa testeissä osoittautunut hyvin koulutetuksi. Tällainen kannustaisi ihmisiä myös kouluttamaan. Testien pitäisi olla hyvin kattavia, ja ei ennalta harjoiteltavia vaan vaihtelevia niin ettei voi huijata.

• jotta koirani

saa harjoitusta tottelevaisuuteen ja myös siksi että sen on helpompi kulkea laajoja kaarteita iloisena ilman hihnaa hajuja haistellen ja myös siksi että se on mukavaa myös minusta kun katselen koiran kirmailua. :)

• hölmistynyt
        erimieli kirjoitti:

Huom. Minä olen kirjoittanut tasan kaksi viestiä tähän ketjuun erimieli-nimimerkillä.
        Ja tiedän, että koira on täysin vastuullani ollessaan irti. Samoin se on hihnassa. Mutta niin mikä yllättävä tilanne?
        Joku sanoi, että huoltoauto listii koiran. Sellaisilla paikoilla, missä on autonallejäämisvaara, pidän koiran sivulla käskyn alla eli käytännössä sama asia, kuin olisi hihnassa. Harva edes tajuaa koiran olevan irrallaan kun kävelee sivullani. Ei muita niin tarkkaan katsota. Ja kuten sanoin, en pidä keskustassa irti. Taajamaa on muukin, kuin keskusta. Esim. lenkkipolut, metsät, puistikot, pellot yms. Pystyy monipuolisesti harjoittelemaan täten eri ympäristöissä. Tiedän paljon koiria, jotka tottelevat kentällä, mutta eivät arjessa. Minä taas haluan, että sama käsky suoritetaan tilanteesta ja paikasta riippumatta aina samalla tavalla. Siihen ei pääse kuin harjoittelemalla, ei se koira itsestään opi huipputottelevaiseksi.
        Sitäpaitsi virkakoiria saa pitää vapaana missä vain. Miksi, ovathan nekin koiria eikä niihinkään voi luottaa 100 %.
        Ja kiimasia narttuja ollaan kohdattu. Urokseni ei karkaa silti hallinnasta. Monenlaisessa tilanteessa ollaan oltu ja monenlaista harjoteltu.
        Aggressiivisen koiran saa lellitystä, aktiivisesta riimukoirasta, joka luulee olevansa johtaja. Hyvin helposti. Mutta koulutettu, virikkeitä saava ja tarpeensa tyydytettävä, ihmisen alapuolella oleva koira on useammin myös ei-aggressiivinen.
        Pitäs olla testejä, jotka läpäistyään sais eritysoikeuksia. Esim. taso 1: koira pidettävä aina kytkettynä, koska siihen ei voi luottaa. 2: koiraa saa pitää irti aidatulla alueella tai kaukana kaikesta häiriöstä 3: koiraa saa pitää irti metsässä tai muualla, missä sillä on korvat 4: koiraa saa pitää irti lenkkipoluilla yms. paikoissa, mutta ei keskustassa 5: koiraa saa pitää irti missä vain, koska se käyttäytyy ja tottelee moitteettomasti ja on kaikissa testeissä osoittautunut hyvin koulutetuksi. Tällainen kannustaisi ihmisiä myös kouluttamaan. Testien pitäisi olla hyvin kattavia, ja ei ennalta harjoiteltavia vaan vaihtelevia niin ettei voi huijata.

Toinen koira, innostuu liika koirastasi ja pääsee käymään koirasi päälle, tämä voisi tapahtua hihnassakin olevalle koiralle, mutta rahoja hoitoon et tule mistään samaan, jos koirasi on irti. Ja ihan vaikka sellainenkin joka ei niin vaarallista ole, mutta poliisi näkee koirasi irti ja kirjoittaa sakon. Tai vaikka joku naapuri ottaa kuvan ja ilmoittaa poliisille. Ei poliisia kiinnosta metodisi koiran kouluttamisesta. Ihan kaikilla kävelyteillä menee joskus huoltoautoja, ei ole mitään erikseen merkittyä tietä jolla sellaiset kulkee. Jokainen tekee itse valintansa koiraansa koskevista asioista, toivon vaan että kaikki tiedostaa sen, että kun koiransa irti päästää, vastaa itse kaikesta mitä eteen tulee, oli se sitten koirasi vika tai jonkun muun.

• ja ilmoitus
        erimieli kirjoitti:

Kuva ja sen jälkeen ilmoitus poliisille!

Miksi poliisikoirat ovat kytkettyinä???
        Eikö ne koirat ole pääosin erittäin kurinalaisia ja tottelevaisia???

• erimielekäs
        jotta koirani kirjoitti:

saa harjoitusta tottelevaisuuteen ja myös siksi että sen on helpompi kulkea laajoja kaarteita iloisena ilman hihnaa hajuja haistellen ja myös siksi että se on mukavaa myös minusta kun katselen koiran kirmailua. :)

Olen kulkenut poliisiaseman ohi, sekä poliisienkin ohi kerran koira vapaana vierelläni, eivätkä sanoneet mitään, hymyilivät vain.
        Myöskään kukaan ei ole valittanut koirani käytöksestä ja se on aina kytkettävissä!

Mielestäni Suomen koiralaki on liian tiukka. Monissa maissa koirat saavat kulkea vapaana ja seuraavat omistajaa kiltisti kaupungissakin.

Pitäs olla perusteelliset kokeet ja tasot, joiden mukaan sais pitää koiraa vapaana (ei siis tosiaaankaan mikään tokokoe, vaan perusteelliset kokeet, joissa oikeasti näkisi koiran tottelevaisuuden). Saisi koulutustunnuksen, jolla saisi pitää koiraa vapaana. Mitä korkeampi tunnus, sitä usemmassa paikassa saisi pitää vapaana. Erittäin tottelematonta koiraa ei saisi laskea vapaaksi missään.

Niin ja eivät kaikki poliisikoirat ole tottelevaisia.. Jotkut on opetettu pelkästään yhteen tehtävään, esim. huumeiden etsintään, jolloin niiden ei välttämättä tarvii olla vapaana.
        Ihmisiä ne poliisitkin on, eivätkä kaikki osaa kouluttaa koiria. Siksi kaikki työkoirat eivät ole vapaana.

• tarkoitti...
        erimielekäs kirjoitti:

Olen kulkenut poliisiaseman ohi, sekä poliisienkin ohi kerran koira vapaana vierelläni, eivätkä sanoneet mitään, hymyilivät vain.
        Myöskään kukaan ei ole valittanut koirani käytöksestä ja se on aina kytkettävissä!

Mielestäni Suomen koiralaki on liian tiukka. Monissa maissa koirat saavat kulkea vapaana ja seuraavat omistajaa kiltisti kaupungissakin.

Pitäs olla perusteelliset kokeet ja tasot, joiden mukaan sais pitää koiraa vapaana (ei siis tosiaaankaan mikään tokokoe, vaan perusteelliset kokeet, joissa oikeasti näkisi koiran tottelevaisuuden). Saisi koulutustunnuksen, jolla saisi pitää koiraa vapaana. Mitä korkeampi tunnus, sitä usemmassa paikassa saisi pitää vapaana. Erittäin tottelematonta koiraa ei saisi laskea vapaaksi missään.

Niin ja eivät kaikki poliisikoirat ole tottelevaisia.. Jotkut on opetettu pelkästään yhteen tehtävään, esim. huumeiden etsintään, jolloin niiden ei välttämättä tarvii olla vapaana.
        Ihmisiä ne poliisitkin on, eivätkä kaikki osaa kouluttaa koiria. Siksi kaikki työkoirat eivät ole vapaana.

pääasiassa ominpäin juoksentelevia koiria... itsekkään en voi sietää ihmisiä jotka älyhoi mis oot "aivoillaan" päästävät koiransa juoksemaan ja paskomaan toisten riesoiksi kylille..
        sisko asuu Taajama-alueen ulkopuolella ja siis woisen takapuoli, kun ei pimeän tultua enää paljoa ulkona viitti oleilla, kun irti olevat koirat juoksevat vapaina, käyvät paskomassa jokapaikan, ei ole kiva kun joka paikka pitää paskoa portaiden vierusta myöten ja kuset kustaan suoraan portaille..ja pihapiiri on paskaläjää täynnä,isoja lieruisia kurapaskoaja, pieniä paskoja, jättijankkikasoja ja siis paskaa joka lähtöön---
        pitäkää riivatun laiskamdot, jotka ette irti olevan koiranne perään katso, niin koiranne kytkettyinä... tosi ihqua paskaa jokapaikassa!!!

samoin kissan irtipito pitäisi tässä taajama-alueen reunoilla kieltää, käyvät kusemassa portaat ja kaiken joka kissan mielestä on kusemisen arvoista, eli lähes kaiken, paskovat kaiken missä vähän maata saavat käännettyä ja talvisaikaan paskovat joka nurkalle!!
        pitäkää ääliöt kissanne kiinni!!!

• taajamissa--
        tarkoitti... kirjoitti:

pääasiassa ominpäin juoksentelevia koiria... itsekkään en voi sietää ihmisiä jotka älyhoi mis oot "aivoillaan" päästävät koiransa juoksemaan ja paskomaan toisten riesoiksi kylille..
        sisko asuu Taajama-alueen ulkopuolella ja siis woisen takapuoli, kun ei pimeän tultua enää paljoa ulkona viitti oleilla, kun irti olevat koirat juoksevat vapaina, käyvät paskomassa jokapaikan, ei ole kiva kun joka paikka pitää paskoa portaiden vierusta myöten ja kuset kustaan suoraan portaille..ja pihapiiri on paskaläjää täynnä,isoja lieruisia kurapaskoaja, pieniä paskoja, jättijankkikasoja ja siis paskaa joka lähtöön---
        pitäkää riivatun laiskamdot, jotka ette irti olevan koiranne perään katso, niin koiranne kytkettyinä... tosi ihqua paskaa jokapaikassa!!!

samoin kissan irtipito pitäisi tässä taajama-alueen reunoilla kieltää, käyvät kusemassa portaat ja kaiken joka kissan mielestä on kusemisen arvoista, eli lähes kaiken, paskovat kaiken missä vähän maata saavat käännettyä ja talvisaikaan paskovat joka nurkalle!!
        pitäkää ääliöt kissanne kiinni!!!

ole koiran kiinnipito suositeltavaa, vaan myös niiden ulkopuolella, jos siis koiran perään ei katsota, eikä se ole käskystä' kytkettävissä, ei sitä mielestäni tule päästää missään muussa, kuin tarhassa irti.
        paitti jos asuu sellaisessa paikassa, jossa lähimpään naapuriin on niin paljon matkaa, ettei koira tai kissa sinne jolkota paskomaan ja kusemaan.

• fleksitädit
        erimielekäs kirjoitti:

"Monissa maissa koirat saavat kulkea vapaana ja seuraavat omistajaa kiltisti kaupungissakin."

Kommentoin nyt vähän vanhaan tekstiin, mutta luultavasti tuo olisikin paljon parempi verrattuna Suomen "näennäisesti kytketty"-malliin, missä monen metrin flexiin kiinnitetyt, kouluttamattomat city-koirat vetävät minne haluavat, ja narun päässä oleva täti-ihminen hinautuu perässä.

• Stinde

Koiria pidetään irti, koska ei osata lukea. Laki on laki ja sitä pitää noudattaa. Itsellä alkaa hermo olla melko kireällä naapurin kanssa, joka pitää koiria vapaana aitaamattomalla tontilla. Edellinen koira laskettiin aina aamulla ulos ja kävi asioimassa naapureiden pihoilla. Nyt on isompi koira heillä hoidossa välillä. Eilen ehdin juuri väliin, kun kyseinen koira jahtasi mun 6v poikaa mun pihalla. Taisi mennä naapurisopu, tuli huudettua aika lujaa ja aika epäasiallista tekstiä. Mutta meni vaan pinna, kun edellisestiä piskistä sanoin monta kertaa ystävällisesti, että voisko mitenkään olla mahdollista ettei tarttis astua kakkaan omalla pihalla.

• voi voi,

Koira saa enemmän liikuntaa kun saa JUOSTA vapaana. Saa nuuskutella vapaammin hajuja yms . Vaikka noin muutenkin pitkiä hihnalenkkejä teen.Ikinä en ole vaaralliseen irtokoiraan törmännyt. Koirat mitä olen nähnyt vapaana ovat olleet hallinnassa ja kilttejä!! KATSOS KOIRIA VOI OPETTAA JOLLET SITÄ TIENNYT! Jotkut ei tätä vissiin ymmärrä.Olen omiakin koiria vapaana pitänyt ja tottelee tosi hyvin,eikä oo mitenkään agressiivisia joten en näe syytä miksen vois välillä pitää vapaana.

Ihmisiä mä enemmän pelkään kun koiria!!

• hmnn.

kyllä minulle on sattunut monta tapausta, että irtipidetty koira on hyökännyt oman koirani kimppuun joka on ollut taluttimessa. näissä tapauksissa lähes kaikissa ei edes anteeksi pyytöä ole irronnut. näille "koirankouluttajille ei ole kotona koulutettu käytöstapojakaan, niin miten sitten kouluttaisi niitä koirilleenkaan

• kakkaa kohdannut
        hmnn. kirjoitti:

kyllä minulle on sattunut monta tapausta, että irtipidetty koira on hyökännyt oman koirani kimppuun joka on ollut taluttimessa. näissä tapauksissa lähes kaikissa ei edes anteeksi pyytöä ole irronnut. näille "koirankouluttajille ei ole kotona koulutettu käytöstapojakaan, niin miten sitten kouluttaisi niitä koirilleenkaan

Joo siis koiranirtipitäjät on erilaisia. Osa on kouluttanut koiransa tottelemaan, osa jotain sinnepäin. Sinnepäin ei mun mielestä riitä. Esim. Olin pentuni kanssa lenkillä ja jotenkin koulutettu irtioleva koira tuli isäntineen vastaan. Isäntä huikkasi koiralleen ohjeen, mitä koira ei täysin totellut. Pentu (hihnassa) meni hämilleen kun vieras koira tuli sitä noin vain nuuskimaan ja alkoi puolustautumaan -> näykintärieha, mikä tuskin oli hyväksi kummallekaan koiralle. Irtiolevaa koiraa ei tietenkään ilman hihnaa saa irti toisesta koirasta ilman että joku sen tulee repimään irti.
        Tämä oli vielä lievä tapaus, mutta pahemminkin olisi voinut käydä.

Se on harvinaisen kakka paikka, jos ei ole ehtinyt koiraansa sosiaalistamaan muihin koiriin ja tapahtuu jotain negatiivista, missä koiria ei pysty kontrolloimaan ja erottamaan tarvittaessa esim. hihnoilla. Koiralle voi jäädä pelko muihin koiriin, mikä jää omistajan tehtäväksi kitkeä pois. Aina kitkeminen ei ole helppoa.

Suosittelen kouluttamaan irtipitäjille myös muiden koirien karttamista, sillä se ei ole aina se vapaana oleva koira, joka mellakan aloittaa.

Kukaan ei saa mielenrauhaa, jos koiraa ei ole koulutettu tottelemaan.

• kakkaa kokenut
        kakkaa kohdannut kirjoitti:

Joo siis koiranirtipitäjät on erilaisia. Osa on kouluttanut koiransa tottelemaan, osa jotain sinnepäin. Sinnepäin ei mun mielestä riitä. Esim. Olin pentuni kanssa lenkillä ja jotenkin koulutettu irtioleva koira tuli isäntineen vastaan. Isäntä huikkasi koiralleen ohjeen, mitä koira ei täysin totellut. Pentu (hihnassa) meni hämilleen kun vieras koira tuli sitä noin vain nuuskimaan ja alkoi puolustautumaan -> näykintärieha, mikä tuskin oli hyväksi kummallekaan koiralle. Irtiolevaa koiraa ei tietenkään ilman hihnaa saa irti toisesta koirasta ilman että joku sen tulee repimään irti.
        Tämä oli vielä lievä tapaus, mutta pahemminkin olisi voinut käydä.

Se on harvinaisen kakka paikka, jos ei ole ehtinyt koiraansa sosiaalistamaan muihin koiriin ja tapahtuu jotain negatiivista, missä koiria ei pysty kontrolloimaan ja erottamaan tarvittaessa esim. hihnoilla. Koiralle voi jäädä pelko muihin koiriin, mikä jää omistajan tehtäväksi kitkeä pois. Aina kitkeminen ei ole helppoa.

Suosittelen kouluttamaan irtipitäjille myös muiden koirien karttamista, sillä se ei ole aina se vapaana oleva koira, joka mellakan aloittaa.

Kukaan ei saa mielenrauhaa, jos koiraa ei ole koulutettu tottelemaan.

Ja lisäyksenä että olen kouluttanut koiraani, sosiaalistanut ihmisiin että koiriin. Pidän hihnassa, koska sillä on jo rotunsa puolesta valikoiva kuulo. Mutta pointtihan on, jos koira ei tottele sitä on turha irti pitää.

• aijaaaaaa

Alle puolivuotiasta saa pitää irti taajamassakin. Itse pidän väliin tuossa ulkoilualueella koiraa irti, kun heittelen sille keppejä. Yksikään irti ollut koira ei ole provosoinut minun koiraa, miksi olisi ja miten se tapahtuu ?

• Vanhaa tietoa, mitään ikäetuoikeuksia ei ole ollut vuosiin, järjetyslaki on ihan yleisesti saatavilla olevaa tietoa; kaikki koirat tulee pitää kytkettyinä taajamassa...

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Immu otti pataan

Olen pettynyt, hänen piti viedä Stagalaa kuin litran mittaa - mutta kuinka kävikään? Voi hemmetti sentään.... Ääääääh!
      Kotimaiset julkkisjuorut
      152
      2545
    2. Näetkö feminismin uhkana

Vai mahdollisuutena kun deittailet naisia? Mitä miehet mieltä feminismistä?
      Ikävä
      203
      1190
    3. Tykkäätkö halaamisesta?

Minä en. Tänään tuttava, jolle olen maininnut että en pidä halaamisesta, yritti halata minua ja olen vieläkin ihan raivo
      Maailman menoa
      113
      1101
    4. Hinduilu on suurta eksytystä

tekosyvällinen tarina uppoaa moneen. Harhautusta todellisen Jumalan yhteydestä. Kuka haluaisi nähdä sielunvaelluksessa
      Hindulaisuus
      389
      940
    5. Malmin tapaus on järkyttävä

Kolme ulkomaalaistaustaista miestä raiskasi nuoren tytön tavalla, jota ei meinaa uskoa todeksi. Mikä voisi olla oikeampi
      Maahanmuutto
      299
      923
    6. Miksi kaivata miestä

jolla ei edes muna toimi?
      Ikävä
      101
      912
    7. Mitkä asiat teidän elämässänne on

Tällä hetkellä parasta?
      Ikävä
      66