peruskoulun puutteet ajavat steiner-kouluun?

perttu-perus-perttu

olen kiinnostunut pienokaiseni lähestyvästä kouluunmenosta ja olen pikkuhiljaa tutustunut eri vaihtoehtoihin. steiner-koulu kuullostaa monilta osin varteenotettavalta vaihtoehdolta, yhtälailla kuitenkin pelkään pahimman steiner-scheissen toteutumista oman lapseni kohdalla.

minua ihmetyttää se, että peruskoulun kristillispohjaiseen huuhaahan ei suhtauduta yhtä kärkkäästi kuin steiner-koulun puutteisiin. kestääkö kristillispohjainen peruskoulu historiallista tarkastelua kaikinpulin moitteettomasti? mitä peruskoulu on opettanut vuosien saatossa roduista, ympäristöstä, historiasta, uskonnoista? minkälaisia uskonnollisia riittejä peruskouluun on kuulunut ja kuuluu yhä? miksi perusopetuksesta ei saa uskonnonvapautta vaan kaikki noudattavat orjallisesti perinteitä joulukirkosta ja pääsiäisestä? miksei kristillisen opin mukainen naiskäsitys aina noitavainoista tämän päivän yliseksualisoituun ikinuoreen naiskuvaan saakka herätä yhtä laajaa huolta nyky-yhteiskunnan tyttölasten vanhemmissa kuin steinerin opit? tai poikien kovuuden ja äijäilyn ikuinen ihannoiminen huolimatta alati lisääntyvistä tunneilmaisun vaikeuksista poikien maailmassa nosta esiin suurta huolta peruskouluun lapsensa tuuppaavissa?

minusta meidän nuoret itumme tarvitsevat
a)välittämistä vanhempien ja opettajien yhteistyönä, mahdollisimman pienissä luokkaryhmissä ainakin koulutaipaleensa alkuvaihessa. kiusaamiseen on ehdottomasti puututtava heti alkutekijöissään.

b)vahvaa hengellisen kasvun tukemista, ilman uskonnollisia hölynpölyjä. tällä peräänkuulutan hyvän sydämen kasvattamista, joka koko meidän länsimais-luterilaisessa maailmassamme on jätetty täysin toisarvoiseksi kylmien materialististen arvojen tieltä. luterilainen kristillisyys ei tähän pysty, tuskin on koskan siihen aidosti pyrkinytkään tasapäistämisen nimissä. peruskoulu kyllä syytää opetussuunnitelman mukaista tietoa ipanoihin täydellä teholla alkaen luokasta 1, mutta kuinka vähäpätöistä on tukea lasta kasvamaan hyväksi ihmiseksi? käsittääkseni hyvinkin merkityksetöntä, paitsi kun hyvän ihmisen määritelmäksi on muodostunut akateemisesti koulutettu työssäkäyvä suorittaja, jonka työstä liikenevän vapaa-ajan suurin tehtävä on kuluttaa niin maan perkeleesti jotta nyt vaikkapa kansantalous pysyisi mallillaan. perhe, lähimmäiset, rauhallisuus (jopa jonkinasteinen hitaus, jotta lapsi saa pysyä mahdollisimman pitkään lapsen maailmassa) ja vapaaehtoisuus ovat pirun kaukana arvoasteikossa ulkoisten puitteiden ja oman edun tavoittelun jälkeen ja pääkin voidaan pitää jotenkin kuosissaan sopivaksi räätälöidyn mielialalääkityssetin kera. on tämä sairaaksi tullut, ihmisten luomakunta...

c) luovuutensa ylläpitämistä mitä monipuolisimmin keinoin, olkoon tanssina, kuvataiteena, esiintymisenä tahi muuna. vain säilyttämällä tiiviin kosketuksen luoviin voimavaroihinsa he voivat ratkoa tulevaisuuden entistä haasteellisempia kysymyksiä (joihin meidän aiemmat ymmärtämättömät sukupolvemme ovat monilta osin ollet syyllisiä). tämä liittyy olennaisesti myös seuraavaan kohtaan d), jotta oikeita kysymyksiä osataan asetella turhanpäiväisen jauhamisen sijaan.

d) kiinnostusta uuden oppimiseen. en pysty millään arvostamaan peruskoulun ulkoaoppimis-tenttimismenetelmiä saati numeerista arvoasteikkoa. kilpailuun ja hulluuteen yllyttää toki koko yhteiskunta, mutta ei se silti oikein ole.

e) terveellistä ruokaa ehdottomasti geenimuunteluvapaana luomuna ja mahdollisimman kasvispohjaisena. tämän pitäisi olla lapsiaan kasvattaville jo itsestäänselvyys ja muidenkin ympäristöarvojen tulisi olla jo kohdallaan 2000-luvun koulumaailmassa. aikuisikään tullessaan lapsemme eivät itse todellakaan enää elä näissä kulutushysterian ajoissa vaan ilmastonmuutoksen pahoin runtelemassa ja koko ajan pahenevassa maailmassa. vahvimmilla ja terveimmillä on parhaimmat mahdollisuudet selviytyä lisääntyvistä taudeista muuttuneissa olosuhteissa. terveyden perustana on yhä edelleen terveelliset ruoka-aineet, eikä sellaisina voida enää pitää edes suomessa "perinteisin menetelmin" ts. lannoittein, torjunta-ainein, muunnelluin rehuin ja erilaisin hormonein tuotettua ruokaa.

mistä tällainen koulu pienokaiselle?

olen oman kokemukseni perusteella äärimmäisen pettynyt peruskoulujärjestelmään, vaikken toki kiellä sitä, että onhan sieltä näin briljantti yksilö kuitenkin onnistunut suoriutumaan aikoinaan ulos...

opettajien jakamaa huuhaata löytyy varmasti laitoksesta kuin laitoksesta. syy siihen kai löytyy ihmisyydestä. omista opettajistani tiedän, että yksi kertoi meille kolmasluokalaisille, että ei kuulkaa tähän maailmaan teidän kannata enää lapsia tehdä, toinen kähmi seiskaluokkalaisten tyttöjen tissejä, kolmas kertoi koulun virallisena seksivalistajana, että ainoa oikea tapa niihin puuhiin on pidättäytyminen, eräs kasvatti rivitaloasunnossaan hanhia, pakasti kuolleen koiransa ja kuljetti koululla mukanaan pikku-fiatissaan lammasta ynnä heinäpaalia, yksi taas hakkasi liikuntatuntien tyttöjä puukengällä, viimeinen opetti meille (oltuaan tunnista ensin 40 minuuttia hiljaa eteensä tuijottaen), ettei ihmisten pidä antaa valojen ohjailla itseään viitaten liikennevaloihin pysähtymiseen. kyllä hulluja joka kouluun piisaa varmasti.

huonojen opettajakokemusten lisäksi koen peruskoulun suurena puutteena jatkuvan tasapäistämisen. laki velvoittaa opettajia kohtelemaan jokaista oppilasta tasavertaisesti ja käytännössä tämä johtaa siihen, että jos oppilas erityistä huomiota kaipaisikin, sitä ei voida tehdä tasapuolisen kohtelun nimissä. ei ihme, että opettajat uupuat ja kilahtavat kuten yllämainitut tuttavuudet.

kaikenkaikkiaan koen steiner-koulun osittain arvoiltaan pehmempänä, hitaampana ja lapsiystävällisempänä kuin peruskoulun, huolimatta sen puutteista. en tosin tiedä vieläkään, muutamia vuosia asiaa ihmeteltyäni, kumpi olisi lapselle pienempi paha.

27

1367

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • perttu-perus-perttu

      tulipa mieleeni vielä, jotta onko hölmömpää kuin uskontojen uhrit ry, joka ei puutu kristillisen uskonnon miljooniin uhreihin? kirkosta eroaminen lisääntyy onneksi koko ajan, mutta missä on meidän perus-perttu-uhriemme tukiverkosto?

      teosofiapohjaiset hölynpölyt UUT ry toteaa kuitenkin lähinnä vaarattomiksi, mutta samaa ei voi hyvällä tahdollakaan todeta kristinuskosta, jota tämän päivän ristiretkillä levitetään maailmalla mitä moninaisimmin asein. demokratiaa ja sivistystä puskiin, näinhän se menee. sivutuotteena saadaan "sivistystä" levittävien länsimaiden monikansallisten yhtiöiden haltuun puskamaan halvat resurssit, jotta meillä kunnon luterilaisilla ja muilla hyvillä kristityillä olisi jatkossakin millä mällätä.

      • Samoilla linjoilla olen itsekin, mutta käytyäni "uskonnon opetus" keskusteluryhmässä hiukan kommentoimassa, olen havainnut että tosiuskovaiset eivät halua kuunnella kritiikkiä. Tunne on varmaan sama kuin muutamalla nimimerkittömällä tämän palstan kirjoittelijalla. Vaikka mielestäni yritän perustella mielipiteeni, on monella silti ongelmia käsittää, että eri mieltä oleva on omasta mielestään myös oikeassa ;o) Ihan eri asia on se, että uskovaiset monesti näkevät elämäntehtävänään vääräuskoisten käännyttämisen. Se onkin uskontoja eniten ylläpitävä piirre, vähän niinkuin itseään levittävä tietokonevirus ;o)

        Tätä keskustelua kannattaa kumminkin käydä ehkä siellä Uskonto-ryhmässä, paitsi jos keskitytään uskonnonopetukseen steinerkoulussa, jota varten kannattaisi ehkä aloittaa uusi säie etusivulle?


    • Tosin kunnallisten koulujen puolesta pitää sanoa, että nekin ovat kehittyneet aika paljon. Tilanne ei ole kaikkialla yhtä paha kuin silloin kun esim minä yli kolmekymmentä vuotta sitten ekalle menin. Itseasiassa luulen, että siitä mentiin rajusti alamäkeen ja nyt on taas tultu parempaan suuntaan. Moni peruskoulukin käyttää pehmeämpiä ja kokonaisvaltaisempia menetelmiä oppimateriaalin sisäistämisen tukemiseksi.

      Se on kuitenkin paljon kiinni paikkakunnasta ja opettajasta - kuten tietysti on myös steinerkoulunkin suhteen. Täydellistä pedagogiikkaa ei (onneksi ;o) ole varmaan olemassakaan, mutta minun mielestäni moni asia on steinerkoulun opetusssuunnitelmassa ja etenemistavassa paremmin kuin peruskoulun vastaavassa. Haluaisin tietysti karsia kaiken tunnustuksellisen uskomusten opetuksen pois kaikista kouluista, mutta ehkä aika sillekin vielä joskus kypsyy...

      Olen omista lapsistani huomannut, kun olemme kunnallisessa koulussa käyvien tuttavien ja sukulaisten lasten kanssa esim. pelanneet Craniumia, että meidän lapset lukevat sujuvammin, pohtivat asiaa laajemmin kuin nämä ikätoverinsa. Lisäksi he osaavat paremmin päätellä mikä voisi voisi olla oikea vaihtoehto monivalintakysymyksissä, vaikka eivät sitä heti tiedäkään.

      Se, että onko se kotikasvatuksen vai koulun ansiota onkin sitten eri asia, mutta mielestäni myös lasteni luokkakaverit toimivat samalla tavalla. Tietysti siinäkin voi olla kysymys samalla tavalla ajattelevien hakeutumisesta toistensa seuraan, eikä niinkään steinerkoulun vaikutuksesta. Mitään tieteellistä tutkimustahan minä en ole asiasta tehnyt vaan pelkkää mutu-tuntumaa tämäkin on ;o)

      SF

    • steiner-koulussa

      keskustele opettajien kanssa, kysy "tyhmiäkin" kysymyksiä ja kerro myös epäilyistäsi. Pyydä päästä seuraamaan opetusta ja lue esim. Marja Dahlströmin "Muodosta minuuteen". Meillä ei ole mitään salattavaa, mitään hävettävää tai piilotettavaa. Tervetuloa!

      *steiner-ope* :-)

      • Ent. steinerkoulun oppilas

        Jo se, että viestissäsi sinun piti erikseen mainita ettei ole mitään salattavaa herättää epäilyksiä, että salattavaa saattaisi olla.

        Kysyjää kehoittaisin lukaisemaan R. Steinerin perusteoksen Lapsen kasvatus hengentieteen kannalta.

        http://www.teosofia.net/antropos/St-kasvatus.htm

        Jos kolahtaa, niin ei muuta kuin steinerkoululle tutustumaan. ;)


      • Ent. steinerkoulun oppilas kirjoitti:

        Jo se, että viestissäsi sinun piti erikseen mainita ettei ole mitään salattavaa herättää epäilyksiä, että salattavaa saattaisi olla.

        Kysyjää kehoittaisin lukaisemaan R. Steinerin perusteoksen Lapsen kasvatus hengentieteen kannalta.

        http://www.teosofia.net/antropos/St-kasvatus.htm

        Jos kolahtaa, niin ei muuta kuin steinerkoululle tutustumaan. ;)

        Tuo on hyvä linkki ja olisikin vähintään kohtuullista, että kaikki steinerkouluun lapsensa laittavat lukevat tuon teoksen. Steiner selittää siinä noin sata vuotta sitten, millaiseen ihmiskäsitykseen hän perusti steinerpedagogiikan ja miksi jotkut asiat ovat vieläkin niinkuin ovat.

        Jos suurin osa tuon linkin takana esitetyistä asioista sotii omia käsityksiä vastaan todella rankasti, ei kannata steinerkoulua lapselleen valita.

        Kannattaa kuitenkin muistaa pari asiaa. Steiner oli hengentieteilijä ja aikansa tuote, joten tekstissä vilahtelevat mystiset jutut on luettava se asia mielessä. Niitä ei ole tarkoitettu suoraan sovellettavaksi tähän päivään. Toiseksi steinerkoulu on kehittynyt ja muuttunut vuosikymmenien saatossa ja voi olla, ettei Rudolf enää tunnistaisi sitä samaksi, jos näkisi ;o)

        Nykyaikaisesta steinerkoulusta ei saa kunnon käsitystä muuten kuin vierailemalla paikkakunnan steinerkoulussa. Hyvä paikka aloittaa on http://steinerkoulu.fi


      • Ent. steinerkoulun oppilas
        Steinerfaija kirjoitti:

        Tuo on hyvä linkki ja olisikin vähintään kohtuullista, että kaikki steinerkouluun lapsensa laittavat lukevat tuon teoksen. Steiner selittää siinä noin sata vuotta sitten, millaiseen ihmiskäsitykseen hän perusti steinerpedagogiikan ja miksi jotkut asiat ovat vieläkin niinkuin ovat.

        Jos suurin osa tuon linkin takana esitetyistä asioista sotii omia käsityksiä vastaan todella rankasti, ei kannata steinerkoulua lapselleen valita.

        Kannattaa kuitenkin muistaa pari asiaa. Steiner oli hengentieteilijä ja aikansa tuote, joten tekstissä vilahtelevat mystiset jutut on luettava se asia mielessä. Niitä ei ole tarkoitettu suoraan sovellettavaksi tähän päivään. Toiseksi steinerkoulu on kehittynyt ja muuttunut vuosikymmenien saatossa ja voi olla, ettei Rudolf enää tunnistaisi sitä samaksi, jos näkisi ;o)

        Nykyaikaisesta steinerkoulusta ei saa kunnon käsitystä muuten kuin vierailemalla paikkakunnan steinerkoulussa. Hyvä paikka aloittaa on http://steinerkoulu.fi

        Pienten lasten isänä sinulla luulisi olevan muutakin tekemistä kuin kytätä tätä palstaa yötä myöten. Jokaisen kommentin lyttäät omalla Irakin entisen tiedotusministerin tyyliä noudattelevalla tavallasi.

        Minulla on tallessa vino pino steinerkoulussa tehtyjä vihkoja, joita lukemalla kuka tahansa voi vetää johtopäätökset siitä, että heijastuuko hengentiede opetukseen nykypäivän steinerkoulussa. Olen lukenut runsaasti kirjoituksia, joissa ihan tämän päivän suomalaiset steineropettajat kertovat näistä henkimaailman asioista.

        Aikaisemmissa kirjoituksissasi olet lytännyt kristittyjä ala-arvoiseen tyyliin, ja nyt kuitenkin puolustat henkeen ja vereen hengentieteeseen perustuvaa kouluvalintaasi? Sinulla taitaa olla melkoinen ristiriita kouluvalinnastasi kun olet ateistina lapsesi henkimaailman oppeihin perustuvaan kouluun mennyt laittamaan? Nyt on itselle ja muille puolusteltava tehtyä jopa yöunien kustannuksella.


      • Kamppailun harrastaja
        Ent. steinerkoulun oppilas kirjoitti:

        Pienten lasten isänä sinulla luulisi olevan muutakin tekemistä kuin kytätä tätä palstaa yötä myöten. Jokaisen kommentin lyttäät omalla Irakin entisen tiedotusministerin tyyliä noudattelevalla tavallasi.

        Minulla on tallessa vino pino steinerkoulussa tehtyjä vihkoja, joita lukemalla kuka tahansa voi vetää johtopäätökset siitä, että heijastuuko hengentiede opetukseen nykypäivän steinerkoulussa. Olen lukenut runsaasti kirjoituksia, joissa ihan tämän päivän suomalaiset steineropettajat kertovat näistä henkimaailman asioista.

        Aikaisemmissa kirjoituksissasi olet lytännyt kristittyjä ala-arvoiseen tyyliin, ja nyt kuitenkin puolustat henkeen ja vereen hengentieteeseen perustuvaa kouluvalintaasi? Sinulla taitaa olla melkoinen ristiriita kouluvalinnastasi kun olet ateistina lapsesi henkimaailman oppeihin perustuvaan kouluun mennyt laittamaan? Nyt on itselle ja muille puolusteltava tehtyä jopa yöunien kustannuksella.

        Tottapuhuen olen itskin vähän pohtinut Steinerfaijan suhdetta toisaalta uskontoon, toisaalta steinerkouluun... Siis sitä, onko siinä oikeasti ristiriitaa vai ei.

        Musta näyttäisi, että steinerfaija ei oikeastikaan näe nyky-steinerkouluissa sitä uskonnollista eetosta, joka siellä on takana. Ehkei se tosiaan siellä hänen lastensa koulussa sitten näy ulospäin (en tähän usko: kertomansa perusteella hän vaikuttaa henkilöltä, joka on lastensa ajattelusta perillä huomattavasti paremmin kuin moni muu).

        Voi olla myös, ettei hänen lastensa opettaja(t?) ole erityisen antroposofisesti suuntautuneita, jolloin hänen lapsensa ei suurissa määrin saa myöskään antr. vaikutteita eikä siten tuo näitä vaikutteita kotikeskusteluihinkaan.

        Tähän jälkimmäiseen vaihtoehtoon myös viitaisi hänen puheensa steinerpedagogiikasta. Se on nimittäin aika pitkälti yhteensopivaa tekstiä sen kanssa, mitä itselleni annoin kertoa kun olin poikaa steinerkouluun laittamassa.

        (Sinänsä siinä ei ole mitään uutta, että vanhoja käytäntöjä selitetään uusiksi. Henkilökohtaisesti potuttaa vieläkin esim se, että menin uskomaan eurytmian todella olevan jotain todellista tanssiliikuntaa sen sijaan, että olisin ymmärtänyt sen olevan antroposofinen reliikki.)

        Steinerfaija: Sori että tällä lailla me kommentoidaan vähän henkilöön käyvästi.. Älä loukkaanu! Ota se pikemmin kunnianosoituksena :-) Ja tietty: korjaa jos mä olen ihan hakoteillä.


      • Kamppailun harrastaja kirjoitti:

        Tottapuhuen olen itskin vähän pohtinut Steinerfaijan suhdetta toisaalta uskontoon, toisaalta steinerkouluun... Siis sitä, onko siinä oikeasti ristiriitaa vai ei.

        Musta näyttäisi, että steinerfaija ei oikeastikaan näe nyky-steinerkouluissa sitä uskonnollista eetosta, joka siellä on takana. Ehkei se tosiaan siellä hänen lastensa koulussa sitten näy ulospäin (en tähän usko: kertomansa perusteella hän vaikuttaa henkilöltä, joka on lastensa ajattelusta perillä huomattavasti paremmin kuin moni muu).

        Voi olla myös, ettei hänen lastensa opettaja(t?) ole erityisen antroposofisesti suuntautuneita, jolloin hänen lapsensa ei suurissa määrin saa myöskään antr. vaikutteita eikä siten tuo näitä vaikutteita kotikeskusteluihinkaan.

        Tähän jälkimmäiseen vaihtoehtoon myös viitaisi hänen puheensa steinerpedagogiikasta. Se on nimittäin aika pitkälti yhteensopivaa tekstiä sen kanssa, mitä itselleni annoin kertoa kun olin poikaa steinerkouluun laittamassa.

        (Sinänsä siinä ei ole mitään uutta, että vanhoja käytäntöjä selitetään uusiksi. Henkilökohtaisesti potuttaa vieläkin esim se, että menin uskomaan eurytmian todella olevan jotain todellista tanssiliikuntaa sen sijaan, että olisin ymmärtänyt sen olevan antroposofinen reliikki.)

        Steinerfaija: Sori että tällä lailla me kommentoidaan vähän henkilöön käyvästi.. Älä loukkaanu! Ota se pikemmin kunnianosoituksena :-) Ja tietty: korjaa jos mä olen ihan hakoteillä.

        Alkuun disclaimeri: "Katson aiheelliseksi vastata etenkin suoraan minulle esitettyihin väitteisiin. Aina mielipiteeni ei ole sama kuin väitteen esittäjän. Pyrin argumentoimaan oman kantani niin hyvin, että oma mielipiteeni tulee mahdollisimman hyvin ilmi. Mutta edustan mielipiteelläni vain itseäni, en steinerkoulun yleistä kantaa. Jos perusteluni ovat niin aukottomat, että niihin on vaikea saada heitettyä asiallista vasta-argumenttiä, otan osaa ;o) -SF"

        Kieltämättä kuulun vähemmistöön niin steinerkoulussa kuin Suomessa yleisestikin ja erityisesti alaluokilla olen joutunut puolustamaan lapseni oikeutta uskonnottomaan kasvatukseen.
        Vaan kuinka ollakaan! Steinerkoulun opettajat ovat jättäneet jumala-aiheita pois materiaalista. Ylemmillä luokilla ei niin väliäkään, koska murrosikäistä jo koulunkin puolesta kehoitetaan kriittiseen ajatteluun.

        Tämä on se tapa, jolla steinerkoulun on tarkoitus toimia. Vanhemmat johtavat koulua talouden ja hallinnon suhteen ja yksittäisen oppilaan vanhemmat tiiviissä yhteistyössä opettajan kanssa huolehtivat siitä, ettei perheen ja koulun välille pääse syntymään ristiriitaa kasvatuksellisissa ja maailmankatsomuksellisissa näkökulmissa. Sitten vielä siihen henkisyyteen ja ateismiin. Ei sellaisen ihmisen joka ei usko jumaliin, tarvitse olla puhtaan tieteellinen tai "epähengellinen". Ja minusta yliluonnolliset tarinat ovat todella kiehtovia, kunhan tehdään selväksi että ne ovat vain tarinoita. On ihan hauskaa leikitellä ajatuksella lohikäärmeistä, menninkäisistä jne, kunhan ei ota sitä ihan tosissaan. Luulen, että tiukan kristilliselle uskovaiselle se on paljon vaikeampaa. Siis luulen, en tiedä...

        Eukasta olen sitä mieltä, että sen tilalla voisi olla ihan mitä tahansa rytmistä liikuntaa, Tai Chi (taiji?) olisi hyvä vaihtoehto. Asiat eivät kuitenkaan muutu ihan niin vikkelästi, mutta pikkuhiljaa, pikkuhiljaa ;o) Tosin ainakin meidän teinillä on sellainen eukanopettaja, joka on itsekin tajunnut homman aika hyvin ja on melko suosittukin vinninaamojen keskuudessa. Hän käy paljon läpi kehon kieltä ja kehollista ilmaisua. Jos eukasta jättää ne henkimaailman liirumlaarumit pois se voi olla ihan hyvä keino oppia hallitsemaan kehoaan. Voi tulla vähän samanlainen fiilis, kun juuri kun käytiin sen yllämainitun teinin kanssa hiihtolenkillä ja löytyi pitkästä aikaa oikein hyvä, joustava rytmi perinteisellä tyylillä ;o)

        Miltä näyttää. Onko ristiriitaa?


      • Ent. steinerkoulun oppilas kirjoitti:

        Pienten lasten isänä sinulla luulisi olevan muutakin tekemistä kuin kytätä tätä palstaa yötä myöten. Jokaisen kommentin lyttäät omalla Irakin entisen tiedotusministerin tyyliä noudattelevalla tavallasi.

        Minulla on tallessa vino pino steinerkoulussa tehtyjä vihkoja, joita lukemalla kuka tahansa voi vetää johtopäätökset siitä, että heijastuuko hengentiede opetukseen nykypäivän steinerkoulussa. Olen lukenut runsaasti kirjoituksia, joissa ihan tämän päivän suomalaiset steineropettajat kertovat näistä henkimaailman asioista.

        Aikaisemmissa kirjoituksissasi olet lytännyt kristittyjä ala-arvoiseen tyyliin, ja nyt kuitenkin puolustat henkeen ja vereen hengentieteeseen perustuvaa kouluvalintaasi? Sinulla taitaa olla melkoinen ristiriita kouluvalinnastasi kun olet ateistina lapsesi henkimaailman oppeihin perustuvaan kouluun mennyt laittamaan? Nyt on itselle ja muille puolusteltava tehtyä jopa yöunien kustannuksella.

        Saanko kysyä, onko sinulla itselläsi lapsia? Olen nimittäin tähän jo aikaisemminkin vastannut ja luulisin asian olevan jokaiselle "lapselliselle" aika selvä. Päiväsaikaan on muuta tekemistä juurikin niiden lasten kanssa ja työnantajakin, ruoja, vaatii osansa. Mielipiteenvaihto kiinnostaa kuitenkin siinä määrin, että kun apinat on ajettu omiin sänkyihinsä on minullakin aikaa istuskella läppäri sylissä, jos nyt ei vaimolla satu olemaan muuta ohjelmaa ;o)

        Onko sinulle itsellesi tullut mieleen, että meidän kokemuksemme voivat olla ihan oikeasti erilaiset. Eri koulu, eri opettaja. Sinä oppilaana, minä vanhempana. Olen monesti sanonut, että mitään hengentieteen tuputtamista ei saa hyväksyä ja sellainen on otettava heti esille ja karsittava pois.

        Toisaalta se, että steinerkoulun opettaja kirjoittaa henkimaailman asioista, ei vielä tarkoita, että hän pakkosyöttää niitä lapsille. Kieltämättä Steinerin teoriat ovat aika korkealentoisia, mutta ne ovat vain se ihmiskuva ja teoreettinen pohja, jolta steinerpedagogiikka on lähtöisin. Steinerin tai edes steineropettajien hengentieteelliset pohdinnat, kirjoitukset ja teoriat eivät kuulu steinerkoulun opetusmateriaaliin. Usko pois, heti kun näen siitä, tai muusta uskonnollisesta materiaalista viitteitä lasteni vihkotöissä tai kuulen jutuissa, otan yhteyttä opettajaan ja vaadin selvitystä. Ja näin olen myös tehnyt ja tulen tekemään.

        Jos muuten rekisteröit nimimerkin tai annat sähköpostiosoitteen, saat halutessasi sähköposti-ilmoituksen, kun postaukseesi on vastattu.

        Voi olla, että tosiaan välillä on tullut heitettyä kärkästä kommenttia, anteeksi jos olen loukannut.


      • Kamppailun harrastaja
        Steinerfaija kirjoitti:

        Alkuun disclaimeri: "Katson aiheelliseksi vastata etenkin suoraan minulle esitettyihin väitteisiin. Aina mielipiteeni ei ole sama kuin väitteen esittäjän. Pyrin argumentoimaan oman kantani niin hyvin, että oma mielipiteeni tulee mahdollisimman hyvin ilmi. Mutta edustan mielipiteelläni vain itseäni, en steinerkoulun yleistä kantaa. Jos perusteluni ovat niin aukottomat, että niihin on vaikea saada heitettyä asiallista vasta-argumenttiä, otan osaa ;o) -SF"

        Kieltämättä kuulun vähemmistöön niin steinerkoulussa kuin Suomessa yleisestikin ja erityisesti alaluokilla olen joutunut puolustamaan lapseni oikeutta uskonnottomaan kasvatukseen.
        Vaan kuinka ollakaan! Steinerkoulun opettajat ovat jättäneet jumala-aiheita pois materiaalista. Ylemmillä luokilla ei niin väliäkään, koska murrosikäistä jo koulunkin puolesta kehoitetaan kriittiseen ajatteluun.

        Tämä on se tapa, jolla steinerkoulun on tarkoitus toimia. Vanhemmat johtavat koulua talouden ja hallinnon suhteen ja yksittäisen oppilaan vanhemmat tiiviissä yhteistyössä opettajan kanssa huolehtivat siitä, ettei perheen ja koulun välille pääse syntymään ristiriitaa kasvatuksellisissa ja maailmankatsomuksellisissa näkökulmissa. Sitten vielä siihen henkisyyteen ja ateismiin. Ei sellaisen ihmisen joka ei usko jumaliin, tarvitse olla puhtaan tieteellinen tai "epähengellinen". Ja minusta yliluonnolliset tarinat ovat todella kiehtovia, kunhan tehdään selväksi että ne ovat vain tarinoita. On ihan hauskaa leikitellä ajatuksella lohikäärmeistä, menninkäisistä jne, kunhan ei ota sitä ihan tosissaan. Luulen, että tiukan kristilliselle uskovaiselle se on paljon vaikeampaa. Siis luulen, en tiedä...

        Eukasta olen sitä mieltä, että sen tilalla voisi olla ihan mitä tahansa rytmistä liikuntaa, Tai Chi (taiji?) olisi hyvä vaihtoehto. Asiat eivät kuitenkaan muutu ihan niin vikkelästi, mutta pikkuhiljaa, pikkuhiljaa ;o) Tosin ainakin meidän teinillä on sellainen eukanopettaja, joka on itsekin tajunnut homman aika hyvin ja on melko suosittukin vinninaamojen keskuudessa. Hän käy paljon läpi kehon kieltä ja kehollista ilmaisua. Jos eukasta jättää ne henkimaailman liirumlaarumit pois se voi olla ihan hyvä keino oppia hallitsemaan kehoaan. Voi tulla vähän samanlainen fiilis, kun juuri kun käytiin sen yllämainitun teinin kanssa hiihtolenkillä ja löytyi pitkästä aikaa oikein hyvä, joustava rytmi perinteisellä tyylillä ;o)

        Miltä näyttää. Onko ristiriitaa?

        Ei tuossa sinun aatemaailmassasi mitään varsinaista ristiriitaa ole olemassa. Ainakaan niin että mä sitä huomaisin.

        Noista muista jutuista olenkin suunnilleen samaa mieltä. Mutta palataan nyt tuohon eukkaan vielä...

        Mä olen tismalleen samaa mieltä, että eukka voisi olla jotain muutakin kuin eukkaa. Eikä nyt välttämättä mitään tai chita (voisi tulla ongelmia löytää päteviä opettajia), mutta vaikka sitä. Ai hitto! Ajattelepa, jos eri kouluilla olisikin eukan tilalla tuntikehyksessä jotain ihan omia juttuja. Jossain voisi vaikka treenata vaikka sitten jotain kamppailulajia, jossain toisessa jotain tanssia, kolmannessa jotain muuta..

        No, eihän sitä tiedä, vaikka tuo teidän eukkaope onkin jo tajunnut jutun juonen. Onko hän mahdollisesti koulutukseltaan jonkin sortin tanssija...? Sehän oliskin jotain, jos hän paperilla opettaisi eukkaa mutta todellisuudessa - tadaaa - modernia tanssia steinerkontekstiin improvisoituna!

        (Noh. Tämä nyt oli tällaista minun fantasiointiani. Heh.)

        Tuo, öh, osuuskuntamainen (?) koulunjohto. Ehkä mä olen kyyninen, mutta näen siinä joitain onkelmia. Varsinkin aatteellisessa ympäristössä. Mutta niin kun aina, tyytymättömät voi aina äänestää jaloillaan, joten... Taaplatkaa tyylillänne.


      • Steinerfaija kirjoitti:

        Saanko kysyä, onko sinulla itselläsi lapsia? Olen nimittäin tähän jo aikaisemminkin vastannut ja luulisin asian olevan jokaiselle "lapselliselle" aika selvä. Päiväsaikaan on muuta tekemistä juurikin niiden lasten kanssa ja työnantajakin, ruoja, vaatii osansa. Mielipiteenvaihto kiinnostaa kuitenkin siinä määrin, että kun apinat on ajettu omiin sänkyihinsä on minullakin aikaa istuskella läppäri sylissä, jos nyt ei vaimolla satu olemaan muuta ohjelmaa ;o)

        Onko sinulle itsellesi tullut mieleen, että meidän kokemuksemme voivat olla ihan oikeasti erilaiset. Eri koulu, eri opettaja. Sinä oppilaana, minä vanhempana. Olen monesti sanonut, että mitään hengentieteen tuputtamista ei saa hyväksyä ja sellainen on otettava heti esille ja karsittava pois.

        Toisaalta se, että steinerkoulun opettaja kirjoittaa henkimaailman asioista, ei vielä tarkoita, että hän pakkosyöttää niitä lapsille. Kieltämättä Steinerin teoriat ovat aika korkealentoisia, mutta ne ovat vain se ihmiskuva ja teoreettinen pohja, jolta steinerpedagogiikka on lähtöisin. Steinerin tai edes steineropettajien hengentieteelliset pohdinnat, kirjoitukset ja teoriat eivät kuulu steinerkoulun opetusmateriaaliin. Usko pois, heti kun näen siitä, tai muusta uskonnollisesta materiaalista viitteitä lasteni vihkotöissä tai kuulen jutuissa, otan yhteyttä opettajaan ja vaadin selvitystä. Ja näin olen myös tehnyt ja tulen tekemään.

        Jos muuten rekisteröit nimimerkin tai annat sähköpostiosoitteen, saat halutessasi sähköposti-ilmoituksen, kun postaukseesi on vastattu.

        Voi olla, että tosiaan välillä on tullut heitettyä kärkästä kommenttia, anteeksi jos olen loukannut.

        ...saat sähköposti-ilmoituksen, kun postaukseesi on vastattu, eikä tarvitse olla koko ajan linjoilla.


      • Kamppailun harrastaja kirjoitti:

        Ei tuossa sinun aatemaailmassasi mitään varsinaista ristiriitaa ole olemassa. Ainakaan niin että mä sitä huomaisin.

        Noista muista jutuista olenkin suunnilleen samaa mieltä. Mutta palataan nyt tuohon eukkaan vielä...

        Mä olen tismalleen samaa mieltä, että eukka voisi olla jotain muutakin kuin eukkaa. Eikä nyt välttämättä mitään tai chita (voisi tulla ongelmia löytää päteviä opettajia), mutta vaikka sitä. Ai hitto! Ajattelepa, jos eri kouluilla olisikin eukan tilalla tuntikehyksessä jotain ihan omia juttuja. Jossain voisi vaikka treenata vaikka sitten jotain kamppailulajia, jossain toisessa jotain tanssia, kolmannessa jotain muuta..

        No, eihän sitä tiedä, vaikka tuo teidän eukkaope onkin jo tajunnut jutun juonen. Onko hän mahdollisesti koulutukseltaan jonkin sortin tanssija...? Sehän oliskin jotain, jos hän paperilla opettaisi eukkaa mutta todellisuudessa - tadaaa - modernia tanssia steinerkontekstiin improvisoituna!

        (Noh. Tämä nyt oli tällaista minun fantasiointiani. Heh.)

        Tuo, öh, osuuskuntamainen (?) koulunjohto. Ehkä mä olen kyyninen, mutta näen siinä joitain onkelmia. Varsinkin aatteellisessa ympäristössä. Mutta niin kun aina, tyytymättömät voi aina äänestää jaloillaan, joten... Taaplatkaa tyylillänne.

        Steinerkoulu alkaa pikkuhiljaa tajuta, että jos se oikeasti aikoo väittää, ettei ole antroposofisen hengentieteen tyyssija, sen pitää suhtautua kriittisesti myös eurytmiaan. Jos aine olisi vaikka kehon kieli tai jotain muuta mahdollisimman laajaa. Aika kovasti steinerkoulu varmaan pitää eukasta kiinni. Ja onhan eukan ansiota Annie Lennoxinkin bändinkin nimi ainakin wikipedian mukaan ;o)

        Minä näen sen vanhempien mukanaolon koulun hallinnossa yhtenä niistä tekijöistä, jotka saivat minut sen koulun valitsemaan. Jos epäkohtia löytyy on asiaa käsittelemässä varmasti väkeä, joka ymmärtää asiat koululaisen vanhemman näkökulmasta.


      • Kamppailun harrastaja
        Steinerfaija kirjoitti:

        Steinerkoulu alkaa pikkuhiljaa tajuta, että jos se oikeasti aikoo väittää, ettei ole antroposofisen hengentieteen tyyssija, sen pitää suhtautua kriittisesti myös eurytmiaan. Jos aine olisi vaikka kehon kieli tai jotain muuta mahdollisimman laajaa. Aika kovasti steinerkoulu varmaan pitää eukasta kiinni. Ja onhan eukan ansiota Annie Lennoxinkin bändinkin nimi ainakin wikipedian mukaan ;o)

        Minä näen sen vanhempien mukanaolon koulun hallinnossa yhtenä niistä tekijöistä, jotka saivat minut sen koulun valitsemaan. Jos epäkohtia löytyy on asiaa käsittelemässä varmasti väkeä, joka ymmärtää asiat koululaisen vanhemman näkökulmasta.

        Nyt tullaan sille alueelle, josta mulla ei ole kovin paljon tietoa. Itse en pahemmin vanhempaintoimintaan osallistunut. Mun piti jossain vaiheessa alkaa ohjata draamakerhoa, mutta silloisessa elämäntilanteessa ei ollut rahkeita. Samoin muukin vanhempaintoiminta jäi lähinnä vanhempainiltoihin ja myyjäisiin.

        (Googlaamalla sitäkin tietty ehkä hiukan saisi, mutta oikealta ihmiseltä on hauskempaa kysyä.)

        Eli miten tuo "vanhempien mukanaolon koulun hallinnossa" poikkeaa esim. normikoulun vanhempainyhdistyksessä toimimisesta? Ilmeisesti "teikäläisillä" on enempi valtaa (jopa palkoista?!), mutta kyllähän vanhempainyhdistykset ihan normaalistikin pääsevät päättämään esim. retki-, teema-, myyjäis- ym. jutuista.) Jos viitsit, laita joku linkki tai vastaava.

        Tuossa palkkahommissa menee mun mielestäni selvästi yli. Usein ihan normaali yhdistystoimintakin voi olla pahimmillaan todellista kuppikuntien välistä salamasodan ja asemasodan vuorottelua. Palkkahommelit on aika pelottava ase... Erilaisia rajoituksia ja jääviysjuttuja on tietty olemassa, mutta ne vaativat tarkkaa suunnittelua. Ette kai te nyt ihan ns. villejä ole? Kyllähän teitäkin kaiken järjen mukaan pitäisi tessit ja relevantit työlait sitoa, mutta löytyykö siihen sitten osaamista? En tiedä. Vaikuttaa ongelmalliselta. Idealistiselta, jos saan sanoa. Pysyn silti siinä, että jos ei tykkää, voi lähteä. Eli mitään erityisen syvällistä ongelmaahan tässä ei ole.


        Yksi ongelma on varmasti ollut tämä läpinäkyvyysongelma. Otetaan nyt vaikka nämä oppikirjat. Sehän on itseasiassa aika huikea ajatus, että skidit oppii kädentaitoja, muistiinpanotaitoja ja mitä vielä.

        Mutta (ja tämä on iso juttu) samalla on unohtunut se, mikä perinteisissä oppikirjoissa on hyvä asia: kuka tahansa vanhempi voi tarkistaa sieltä, mitä oppilaille itseasiassa opetetaan! Tämä on ihan helevetin tärkeä juttu. (Itsetehdyissä kirjoissa on yksi toinenkin, lähinnä pedagoginen ongelma, mutta ei siitä nyt.)


      • Kamppailun harrastaja kirjoitti:

        Nyt tullaan sille alueelle, josta mulla ei ole kovin paljon tietoa. Itse en pahemmin vanhempaintoimintaan osallistunut. Mun piti jossain vaiheessa alkaa ohjata draamakerhoa, mutta silloisessa elämäntilanteessa ei ollut rahkeita. Samoin muukin vanhempaintoiminta jäi lähinnä vanhempainiltoihin ja myyjäisiin.

        (Googlaamalla sitäkin tietty ehkä hiukan saisi, mutta oikealta ihmiseltä on hauskempaa kysyä.)

        Eli miten tuo "vanhempien mukanaolon koulun hallinnossa" poikkeaa esim. normikoulun vanhempainyhdistyksessä toimimisesta? Ilmeisesti "teikäläisillä" on enempi valtaa (jopa palkoista?!), mutta kyllähän vanhempainyhdistykset ihan normaalistikin pääsevät päättämään esim. retki-, teema-, myyjäis- ym. jutuista.) Jos viitsit, laita joku linkki tai vastaava.

        Tuossa palkkahommissa menee mun mielestäni selvästi yli. Usein ihan normaali yhdistystoimintakin voi olla pahimmillaan todellista kuppikuntien välistä salamasodan ja asemasodan vuorottelua. Palkkahommelit on aika pelottava ase... Erilaisia rajoituksia ja jääviysjuttuja on tietty olemassa, mutta ne vaativat tarkkaa suunnittelua. Ette kai te nyt ihan ns. villejä ole? Kyllähän teitäkin kaiken järjen mukaan pitäisi tessit ja relevantit työlait sitoa, mutta löytyykö siihen sitten osaamista? En tiedä. Vaikuttaa ongelmalliselta. Idealistiselta, jos saan sanoa. Pysyn silti siinä, että jos ei tykkää, voi lähteä. Eli mitään erityisen syvällistä ongelmaahan tässä ei ole.


        Yksi ongelma on varmasti ollut tämä läpinäkyvyysongelma. Otetaan nyt vaikka nämä oppikirjat. Sehän on itseasiassa aika huikea ajatus, että skidit oppii kädentaitoja, muistiinpanotaitoja ja mitä vielä.

        Mutta (ja tämä on iso juttu) samalla on unohtunut se, mikä perinteisissä oppikirjoissa on hyvä asia: kuka tahansa vanhempi voi tarkistaa sieltä, mitä oppilaille itseasiassa opetetaan! Tämä on ihan helevetin tärkeä juttu. (Itsetehdyissä kirjoissa on yksi toinenkin, lähinnä pedagoginen ongelma, mutta ei siitä nyt.)

        Koska steinerkoulut ovat vanhempien perustamia, on suurimman osan, jos ei kaikkien? takana kouluyhdistys, jonka jäseneksi voi liittyä koulun oppilaan vanhempi. Jäsenyys ei ole pakollista, eikä oikeuta muuhun kuin kouluyhdistyksen toimintaan osallistumiseen. Steinerkoulussa kouluyhdistys on perusopetuslain tarkoittama opetuksen järjestäjä.

        Kouluyhdistyksen jäsenistö valitsee keskuudestaan itselleen hallituksen, joka päättää yhdistyksen talouteen liittyvistä asioista, kuten koulun fyysisistä puitteista ja opettajien palkkaamisesta, rehtorin esityksestä. Opettajien palkat määrittyvät perusopetuslain mukaisesti pätevyyden mukaan. Steinerkoululla on oikeus vaatia viran perusteeksi steinerpedagogista koulutusta tai siihen sitoutumista tietyn ajan kuluessa.

        Kouluyhdistys on virallinen työnantaja ja sitä sitovat ihan sama lainsäädäntö kuin mitä tahansa työnantajaa.

        Jotain tuollaista se on. Monessa koulussa on erikseen vanhempainyhdistys, joka toimii samalla tavalla kuin kunnallisen koulun vastaava.

        Vielä ehkä on hyvä mainita, että tämä koskee vain toimiluvan saaneita steinerkouluja. Ilman toimilupaa toimivalla steinerkoululla ei ole mitään virallista statusta. Niissä ei opettajan palkkoja määritetä mitenkään muuten kuin keskenään, jos mitenkään. Sellaiset steinerkoulut voivat olla ihan hyviä paikkoja ja toimia vastuullisesti, mutta mitään virallisia takeita siitä ei valitettavasti ole. Tällaista koulua käyvät lapset ovat valtiovallan kannalta kotikoulussa.


      • Skeptikko-mikko
        Kamppailun harrastaja kirjoitti:

        Nyt tullaan sille alueelle, josta mulla ei ole kovin paljon tietoa. Itse en pahemmin vanhempaintoimintaan osallistunut. Mun piti jossain vaiheessa alkaa ohjata draamakerhoa, mutta silloisessa elämäntilanteessa ei ollut rahkeita. Samoin muukin vanhempaintoiminta jäi lähinnä vanhempainiltoihin ja myyjäisiin.

        (Googlaamalla sitäkin tietty ehkä hiukan saisi, mutta oikealta ihmiseltä on hauskempaa kysyä.)

        Eli miten tuo "vanhempien mukanaolon koulun hallinnossa" poikkeaa esim. normikoulun vanhempainyhdistyksessä toimimisesta? Ilmeisesti "teikäläisillä" on enempi valtaa (jopa palkoista?!), mutta kyllähän vanhempainyhdistykset ihan normaalistikin pääsevät päättämään esim. retki-, teema-, myyjäis- ym. jutuista.) Jos viitsit, laita joku linkki tai vastaava.

        Tuossa palkkahommissa menee mun mielestäni selvästi yli. Usein ihan normaali yhdistystoimintakin voi olla pahimmillaan todellista kuppikuntien välistä salamasodan ja asemasodan vuorottelua. Palkkahommelit on aika pelottava ase... Erilaisia rajoituksia ja jääviysjuttuja on tietty olemassa, mutta ne vaativat tarkkaa suunnittelua. Ette kai te nyt ihan ns. villejä ole? Kyllähän teitäkin kaiken järjen mukaan pitäisi tessit ja relevantit työlait sitoa, mutta löytyykö siihen sitten osaamista? En tiedä. Vaikuttaa ongelmalliselta. Idealistiselta, jos saan sanoa. Pysyn silti siinä, että jos ei tykkää, voi lähteä. Eli mitään erityisen syvällistä ongelmaahan tässä ei ole.


        Yksi ongelma on varmasti ollut tämä läpinäkyvyysongelma. Otetaan nyt vaikka nämä oppikirjat. Sehän on itseasiassa aika huikea ajatus, että skidit oppii kädentaitoja, muistiinpanotaitoja ja mitä vielä.

        Mutta (ja tämä on iso juttu) samalla on unohtunut se, mikä perinteisissä oppikirjoissa on hyvä asia: kuka tahansa vanhempi voi tarkistaa sieltä, mitä oppilaille itseasiassa opetetaan! Tämä on ihan helevetin tärkeä juttu. (Itsetehdyissä kirjoissa on yksi toinenkin, lähinnä pedagoginen ongelma, mutta ei siitä nyt.)

        Uskotko todella peruskoulun läpinäkyvyyteen sillä perusteella että siellä käytetään kirjoja? Kuka takaa, että opettaja opettaa ylipäätään käy läpi asiat, joita kirjassa on? Kirjojen asettama ansa on usein juuri siinä, että ne antavat olettaa lapsen saaneen opetusta niiden sisältöalueista. Opettaja käyttää todellisuudessa mielin määrin valtaa sen suhteen, miten hän asiat käsittelee. "Ei tärkeitä" kappaleita jätetään väliin, käsittely jätetään usein pelkän sisäluvun varaan sen sijaan että sisällöt todella sisäistyisivät. Harmi.
        Tällä en tietenkään ota kantaa siihen, miten on vastaavan asian laita Steinerissä. Sisäistyy tai ei. Se on oppijan aivojen rakenteista ja säkästä kiinni. (Kenet sattuu saamaan oppi-isäkseen)


      • Kamppailun harrastaja
        Skeptikko-mikko kirjoitti:

        Uskotko todella peruskoulun läpinäkyvyyteen sillä perusteella että siellä käytetään kirjoja? Kuka takaa, että opettaja opettaa ylipäätään käy läpi asiat, joita kirjassa on? Kirjojen asettama ansa on usein juuri siinä, että ne antavat olettaa lapsen saaneen opetusta niiden sisältöalueista. Opettaja käyttää todellisuudessa mielin määrin valtaa sen suhteen, miten hän asiat käsittelee. "Ei tärkeitä" kappaleita jätetään väliin, käsittely jätetään usein pelkän sisäluvun varaan sen sijaan että sisällöt todella sisäistyisivät. Harmi.
        Tällä en tietenkään ota kantaa siihen, miten on vastaavan asian laita Steinerissä. Sisäistyy tai ei. Se on oppijan aivojen rakenteista ja säkästä kiinni. (Kenet sattuu saamaan oppi-isäkseen)

        Eikä opella ihan noin suurta valtaa ole kuin yrität väittää. Jos ei ope käy läpi opetussuunnitelman sisältöä, se on virkavirhe.

        Kirjat nyt ovat vain yksi tekijä tässä läpinäkyvyydessä.

        "Tällä en tietenkään ota kantaa siihen, miten on vastaavan asian laita Steinerissä."

        Niinpä niin.


      • Skeptikko-mikko
        Kamppailun harrastaja kirjoitti:

        Eikä opella ihan noin suurta valtaa ole kuin yrität väittää. Jos ei ope käy läpi opetussuunnitelman sisältöä, se on virkavirhe.

        Kirjat nyt ovat vain yksi tekijä tässä läpinäkyvyydessä.

        "Tällä en tietenkään ota kantaa siihen, miten on vastaavan asian laita Steinerissä."

        Niinpä niin.

        Alan ihmisenä on harmillista kertoa, mutta totuus on se, ettei mitään voi tietää ellei ole ollut kärpäsenä katossa. Paras on tietenkin uskoa enimmäkseen hyvää, mutta paljon opettajan energiasta menee muuhun kuin keskeisten sisältöalueiden seikkaperäiseen läpikäymiseen.


      • Kamppailun harrastaja
        Skeptikko-mikko kirjoitti:

        Alan ihmisenä on harmillista kertoa, mutta totuus on se, ettei mitään voi tietää ellei ole ollut kärpäsenä katossa. Paras on tietenkin uskoa enimmäkseen hyvää, mutta paljon opettajan energiasta menee muuhun kuin keskeisten sisältöalueiden seikkaperäiseen läpikäymiseen.

        Niin ikään "alan ihmisenä" voisin kertoa sinulle, arvon Skeptikko-mikko (erisnimet muuten kirjoitetaan isolla), tarinoita jotka saisivat kyynelkanavasi tulvimaan.

        Kyllä massamaisterinkin (vai oletko lto eli kandidaatti) pitäisi ymmärtää edellisestä tekstistäni, että läpinäkyvyysvertailussa steinerkoulut jäävät kirkkasti toiseksi.

        Olisi tietenkin miellyttävää, mikäli steinerkoulut haluaisivat kehittyä tässäkin suhteessa. En vastusta.


      • Kamppailun harrastaja kirjoitti:

        Niin ikään "alan ihmisenä" voisin kertoa sinulle, arvon Skeptikko-mikko (erisnimet muuten kirjoitetaan isolla), tarinoita jotka saisivat kyynelkanavasi tulvimaan.

        Kyllä massamaisterinkin (vai oletko lto eli kandidaatti) pitäisi ymmärtää edellisestä tekstistäni, että läpinäkyvyysvertailussa steinerkoulut jäävät kirkkasti toiseksi.

        Olisi tietenkin miellyttävää, mikäli steinerkoulut haluaisivat kehittyä tässäkin suhteessa. En vastusta.

        Virassa oleva steinerkoulun opettaja toteuttaa opetussunnitelmaa, joka on myös steinerkoululle pakollinen ja (opetusministeriön?) hyväksyttävä toimiluvan saamiseksi. Tehvävänsä tekemättä jättävä steinerkoulun opettaja syyllistyy yhtä lailla virkavirheseen. Se on totta, että steinerkouluissa on vielä tekemistä läpinäkyvyyden ja valvonnan kanssa ja se on paljon kiinni vanhemmista itsestään, joka on järkeenkäypää, koska koulu on kuitenkin yksityiskoulu, jota vanhemmat johtavat.

        Loppupeleissä opettajien toimintaa valvoo lääninhallitus riippumatta siitä, minkä koulumuodon opettaja on kyseessä.

        Kaikki tämä koskee siis vain toimiluvan saaneita steinerkouluja. Ilman opetuslupaa olevissa steinerkouluissa olevat lapset ovat lain silmissä kotiopetuksessa ja opetusvelvollisuus on lasten vanhemmilla, ei opettajalla.


      • exsteiner
        Steinerfaija kirjoitti:

        Koska steinerkoulut ovat vanhempien perustamia, on suurimman osan, jos ei kaikkien? takana kouluyhdistys, jonka jäseneksi voi liittyä koulun oppilaan vanhempi. Jäsenyys ei ole pakollista, eikä oikeuta muuhun kuin kouluyhdistyksen toimintaan osallistumiseen. Steinerkoulussa kouluyhdistys on perusopetuslain tarkoittama opetuksen järjestäjä.

        Kouluyhdistyksen jäsenistö valitsee keskuudestaan itselleen hallituksen, joka päättää yhdistyksen talouteen liittyvistä asioista, kuten koulun fyysisistä puitteista ja opettajien palkkaamisesta, rehtorin esityksestä. Opettajien palkat määrittyvät perusopetuslain mukaisesti pätevyyden mukaan. Steinerkoululla on oikeus vaatia viran perusteeksi steinerpedagogista koulutusta tai siihen sitoutumista tietyn ajan kuluessa.

        Kouluyhdistys on virallinen työnantaja ja sitä sitovat ihan sama lainsäädäntö kuin mitä tahansa työnantajaa.

        Jotain tuollaista se on. Monessa koulussa on erikseen vanhempainyhdistys, joka toimii samalla tavalla kuin kunnallisen koulun vastaava.

        Vielä ehkä on hyvä mainita, että tämä koskee vain toimiluvan saaneita steinerkouluja. Ilman toimilupaa toimivalla steinerkoululla ei ole mitään virallista statusta. Niissä ei opettajan palkkoja määritetä mitenkään muuten kuin keskenään, jos mitenkään. Sellaiset steinerkoulut voivat olla ihan hyviä paikkoja ja toimia vastuullisesti, mutta mitään virallisia takeita siitä ei valitettavasti ole. Tällaista koulua käyvät lapset ovat valtiovallan kannalta kotikoulussa.

        koulu, jossa olin, on valtion tukema. siellä palkoista päättää vanhempainyhdistys. puheenjohtajan päätöksellä opettajien palkkoja alennettiin. opettajat ja muu henkilökunta eivät nosta juttua koska haluavat pitää senkin vähäisen työnsä mitä heillä on. jos joutuvat poispotkituiksi, eivät pääse mihinkään steineryhteisöön tai toiseen steinerkouluun suomessa töihin. koulutus alalle on ylettömän kallista. opintotuki kattaa siitä vain hyvin pienen osan. koulutuksen laatu on myös kyseenalaista: et saa työskennellä normikouluissa vaikka sinulla olisi steineropettajan pätevyys.

        näin ei toimi rehellinen työnantaja. tämän kyllä hyvin vanhemmat tietävät ja joukossa on koulutettujakin ihmisiä.


      • Skeptikko-mikko
        Kamppailun harrastaja kirjoitti:

        Niin ikään "alan ihmisenä" voisin kertoa sinulle, arvon Skeptikko-mikko (erisnimet muuten kirjoitetaan isolla), tarinoita jotka saisivat kyynelkanavasi tulvimaan.

        Kyllä massamaisterinkin (vai oletko lto eli kandidaatti) pitäisi ymmärtää edellisestä tekstistäni, että läpinäkyvyysvertailussa steinerkoulut jäävät kirkkasti toiseksi.

        Olisi tietenkin miellyttävää, mikäli steinerkoulut haluaisivat kehittyä tässäkin suhteessa. En vastusta.

        Erisnimi pienellä, koska se ei tässä viittaa nimeeni vaan toimittaa vain muodollista tehtävää.

        Onneksi et rasita kyynelkanaviani noilla tarinoilla. Niiltä on paras sulkea nyt silmänsä. Mitä niiden vatvominen auttaa. Enää on vain laitettava syksyllä luottavaisin mielin kaksi lasta opin tielle. Sitä, että Steineriinko, mietin mm. vierailemalla tällä palstalla.

        Huomenna vierailen koulun avoimien ovien päivässä, ja kiitän kaikkia keskusteluun osallistuneita. Olen saanut täältä hyviä lisäkysymyksiä listaani, jonka aion siellä esitellä vastaani käveleville asiantuntijoille. Yksi kiinnostava problematiikka on juuri tämä läpinäkyvät vaatteet.

        Kjeh.


      • Kamppailun harrastaja
        Skeptikko-mikko kirjoitti:

        Erisnimi pienellä, koska se ei tässä viittaa nimeeni vaan toimittaa vain muodollista tehtävää.

        Onneksi et rasita kyynelkanaviani noilla tarinoilla. Niiltä on paras sulkea nyt silmänsä. Mitä niiden vatvominen auttaa. Enää on vain laitettava syksyllä luottavaisin mielin kaksi lasta opin tielle. Sitä, että Steineriinko, mietin mm. vierailemalla tällä palstalla.

        Huomenna vierailen koulun avoimien ovien päivässä, ja kiitän kaikkia keskusteluun osallistuneita. Olen saanut täältä hyviä lisäkysymyksiä listaani, jonka aion siellä esitellä vastaani käveleville asiantuntijoille. Yksi kiinnostava problematiikka on juuri tämä läpinäkyvät vaatteet.

        Kjeh.

        Skeptikko-mikko: "Olen saanut täältä hyviä lisäkysymyksiä listaani, jonka aion siellä esitellä vastaani käveleville asiantuntijoille."

        Hieno juttu, että palstasta on ollut hyötyä. Toivottavasti saat vastauksia.

        Läpinäkyvien vaatteiden problematiikasta ei välttämättä kannata keskustella. Se voi aiheuttaa hämmennystä, heh.


      • Skeptikko-mikko kirjoitti:

        Erisnimi pienellä, koska se ei tässä viittaa nimeeni vaan toimittaa vain muodollista tehtävää.

        Onneksi et rasita kyynelkanaviani noilla tarinoilla. Niiltä on paras sulkea nyt silmänsä. Mitä niiden vatvominen auttaa. Enää on vain laitettava syksyllä luottavaisin mielin kaksi lasta opin tielle. Sitä, että Steineriinko, mietin mm. vierailemalla tällä palstalla.

        Huomenna vierailen koulun avoimien ovien päivässä, ja kiitän kaikkia keskusteluun osallistuneita. Olen saanut täältä hyviä lisäkysymyksiä listaani, jonka aion siellä esitellä vastaani käveleville asiantuntijoille. Yksi kiinnostava problematiikka on juuri tämä läpinäkyvät vaatteet.

        Kjeh.

        Saitko vastauksia? Miltä siellä näytti ja tuntui?


      • Skeptikko-mikko
        Steinerfaija kirjoitti:

        Saitko vastauksia? Miltä siellä näytti ja tuntui?

        Kiitos kysymästä!
        Tärkein, mitä Avoimien ovien päivässä tapahtui, oli ehkä se selittämätön varmuus, joka minuun iski. (Aivopesu teki tehtävänsä, minut saatiin kuin saatiinkin kieroin konstein houkuteltua salaseuraan mukaan.) Eli jätin kouluun ilmottautumislomakkeen rehtorille.
        Heti seuraavalla viikolla tuli kirje, jossa tämä järkyttävä tekoni ilmoitettiin kirjatuksi järjestelmään. Olen siis nyt järjestelmän vanki, elämäni ehkä suurimman virheen tehnyt.

        Tosipuheisiin. :)
        Oli todella rankkaa, mutta objektiivista, kiitos siitä, kulkea matka tähän päätökseen nimenomaan tämän palstan poikki. Täällä törmää pahimpiin vihollisiinsa. Onneksi on sentään olemassa tällainen kaikki mahdolliset epäoikeudenmukaisuudet, paheet ja väärinkäytökset paljastava virheenpaljastuskone, eikö totta.

        Uskokaa tai älkää. Tein silti rohkean valinnan. Siellä lapseni jo kuvaannoillisesti istuu, jalopeuran kidassa. Tulenlieskat lyövät vasten kasvojani. En mahda enää mitään. Antroposofian näännyttävä, vaahtoava sylki likaa puhtaan lapseni kauttaaltaan. Häntä ei voida enää pelastaa. Hän on ikuisesti vaikutteiden vanki.

        Oikeasti kohtasin ystävällisiä katseita, lapsensa parasta tahtovia, vilpittömiä vanhempia. Normaaleja opettajia. Pulpetteja, penkkejä, liitutauluja, värikyniä. Kuulin, kuinka paikkakunnallamme yksityiskoulu maksaa matkatkin (vaikka ei tarvitsisi). "Sosiaaliset tai taloudelliset syyt eivät saa olla esteenä, mikäli vanhemmat haluavat lapset tähän kouluun."

        Virheelliset luulot uskonnon tuputtamisesta tai kieltämisestä kumottiin "Lapselle opetetaan sitä uskontoa, mitä heidän vanhempansa edustavat." Koulu on lainvoimainen, joten se saa valtiolta rahaa normaalien välineiden hankkimiseen, mutta totta on, että "Opettaja on tärkein väline."

        Kysyy paljon opettajalta. Jännittyneenä, mutta huojentuneena rohkeudestani jään odottamaan kenet he tuohon kutsumustehtävään löytävät.

        Hyvyyttä on.


      • Kvanttis
        Skeptikko-mikko kirjoitti:

        Kiitos kysymästä!
        Tärkein, mitä Avoimien ovien päivässä tapahtui, oli ehkä se selittämätön varmuus, joka minuun iski. (Aivopesu teki tehtävänsä, minut saatiin kuin saatiinkin kieroin konstein houkuteltua salaseuraan mukaan.) Eli jätin kouluun ilmottautumislomakkeen rehtorille.
        Heti seuraavalla viikolla tuli kirje, jossa tämä järkyttävä tekoni ilmoitettiin kirjatuksi järjestelmään. Olen siis nyt järjestelmän vanki, elämäni ehkä suurimman virheen tehnyt.

        Tosipuheisiin. :)
        Oli todella rankkaa, mutta objektiivista, kiitos siitä, kulkea matka tähän päätökseen nimenomaan tämän palstan poikki. Täällä törmää pahimpiin vihollisiinsa. Onneksi on sentään olemassa tällainen kaikki mahdolliset epäoikeudenmukaisuudet, paheet ja väärinkäytökset paljastava virheenpaljastuskone, eikö totta.

        Uskokaa tai älkää. Tein silti rohkean valinnan. Siellä lapseni jo kuvaannoillisesti istuu, jalopeuran kidassa. Tulenlieskat lyövät vasten kasvojani. En mahda enää mitään. Antroposofian näännyttävä, vaahtoava sylki likaa puhtaan lapseni kauttaaltaan. Häntä ei voida enää pelastaa. Hän on ikuisesti vaikutteiden vanki.

        Oikeasti kohtasin ystävällisiä katseita, lapsensa parasta tahtovia, vilpittömiä vanhempia. Normaaleja opettajia. Pulpetteja, penkkejä, liitutauluja, värikyniä. Kuulin, kuinka paikkakunnallamme yksityiskoulu maksaa matkatkin (vaikka ei tarvitsisi). "Sosiaaliset tai taloudelliset syyt eivät saa olla esteenä, mikäli vanhemmat haluavat lapset tähän kouluun."

        Virheelliset luulot uskonnon tuputtamisesta tai kieltämisestä kumottiin "Lapselle opetetaan sitä uskontoa, mitä heidän vanhempansa edustavat." Koulu on lainvoimainen, joten se saa valtiolta rahaa normaalien välineiden hankkimiseen, mutta totta on, että "Opettaja on tärkein väline."

        Kysyy paljon opettajalta. Jännittyneenä, mutta huojentuneena rohkeudestani jään odottamaan kenet he tuohon kutsumustehtävään löytävät.

        Hyvyyttä on.

        Ja sinä uskot kaiken tuon.... mutta kaikki voi mennä hyvin mikäli heräät etkä anna manipuloinnin saada itsestäsi otetta.

        Eikökähän oikeasti kuitenkin käytännössä KAIKKI vanhemmat ole vilpittömiä ja lastensa parasta ajattelevia.

        Eikö egosentrisyydellä ole mitään rajaa?

        En näe mitään perustetta sille, että steinerkouluun lapsensa laittavat vanhemmat pitävät itseään tai toisiaan jotenkin vastuuntuntoisempina tai enemmän lastaan ajattelevina.

        Voi tätä ihmisen yksinkertaisuutta ja matalamielisyyttä. 3 lapseni luokilla on lähes sata vanhempaa, joista 70% on harvinaisen välinpitämättömiä ainakin lastensa koulunkäynnin suhteen: asenne, joka lienee muutenkin yleinen alhaisen koulutustason omaaville ihmisille.


      • Kvanttis kirjoitti:

        Ja sinä uskot kaiken tuon.... mutta kaikki voi mennä hyvin mikäli heräät etkä anna manipuloinnin saada itsestäsi otetta.

        Eikökähän oikeasti kuitenkin käytännössä KAIKKI vanhemmat ole vilpittömiä ja lastensa parasta ajattelevia.

        Eikö egosentrisyydellä ole mitään rajaa?

        En näe mitään perustetta sille, että steinerkouluun lapsensa laittavat vanhemmat pitävät itseään tai toisiaan jotenkin vastuuntuntoisempina tai enemmän lastaan ajattelevina.

        Voi tätä ihmisen yksinkertaisuutta ja matalamielisyyttä. 3 lapseni luokilla on lähes sata vanhempaa, joista 70% on harvinaisen välinpitämättömiä ainakin lastensa koulunkäynnin suhteen: asenne, joka lienee muutenkin yleinen alhaisen koulutustason omaaville ihmisille.

        Nyt taisit lukea rivien välistä jotain mitä sinne ei ollut kirjoitettu... Eihän tuossa sanottu muuta kuin että steinerkoulun avoimien ovien päivänä oli koulussa paikalla lapsistaan välittäviä vanhempia. Ei kai kukaan väittänyt että kunnallisessa koulussa olevien lasten vanhemmat eivät yhtälailla välittäisi lapsistaan? Varmaan olet kuullut tuollaista muualta, niin minäkin, mutta ei siitä kyllä tuossa ollut minusta häivääkään ;o)


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Kiitos nainen

      Kuitenkin. Olet sitten ajanmerkkinä. Tuskin enää sinua näen ja huomasitko, että olit siinä viimeisen kerran samassa paik
      Tunteet
      11
      3585
    2. MTV: Kirkossa saarnan pitänyt Jyrki 69 koki yllätyksen - Paljastaa: "Se mikä oli hyvin erikoista..."

      Jyrki Linnankivi alias Jyrki 69 on rokkari ja kirkonmies. Teologiaa opiskeleva Linnankivi piti elämänsä ensimmäisen saar
      Maailman menoa
      69
      1896
    3. Hyväksytkö sinä sen että päättäjämme ei rakenna rauhaa Venäjän kanssa?

      Vielä kun sota ehkäpä voitaisiin välttää rauhanponnisteluilla niin millä verukkeella voidaan sanoa että on hyvä asia kun
      Maailman menoa
      542
      1578
    4. Kirjoita yhdellä sanalla

      Joku meihin liittyvä asia, mitä muut ei tiedä. Sen jälkeen laitan sulle wappiviestin
      Ikävä
      81
      1204
    5. Olet hyvin erilainen

      Herkempi, ajattelevaisempi. Toisaalta taas hyvin varma siitä mitä haluat. Et anna yhtään periksi. Osaat myös ilkeillä ja
      Ikävä
      62
      1014
    6. Yksi syy nainen miksi sinusta pidän

      on se, että tykkään luomusta. Olet luonnollinen, ihana ja kaunis. Ja luonne, no, en ole tavannut vielä sellaista, joka s
      Ikävä
      33
      968
    7. Hyödyt Suomelle???

      Haluaisin asettaa teille palstalla kirjoittelevat Venäjää puolustelevat ja muut "asiantuntijat" yhden kysymyksen pohditt
      Maailman menoa
      214
      888
    8. Hyvää Joulua mies!

      Toivottavasti kaikki on hyvin siellä. Anteeksi että olen hieman lisännyt taakkaasi ymmärtämättä kunnolla tilannettasi, o
      Ikävä
      60
      843
    9. Hyvää talvipäivänseisausta

      Vuoden lyhyintä päivää. 🌞 Hyvää huomenta. ❄️🎄🌌✨❤️😊
      Ikävä
      171
      834
    10. Paljastavat kuvat Selviytyjät Suomi kulisseista - 1 päivä vs 36 päivää viidakossa - Katso tästä!

      Ohhoh! Yli kuukausi viidakossa voi muuttaa ulkonäköä perusarkeen aika rajusti. Kuka mielestäsi muuttui eniten: Mia Mill
      Suomalaiset julkkikset
      3
      768
    Aihe