lämppäreistä

ei enää kylmä

näitä keskusteluja on käyty silloin tällöin. Itsellä on se tilanne että ensi kesäksi pitäisi hankkia uusi lämmitin. Haluaisin pois usean eri polttoaineen kanssa leikkimisestä ja siksi haluan diesellämmittiminen. Onko kokemuksia Webasto vs eberi, entäs muut?

48

6203

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • pohjaksi

      Tätä artikkelia on muutamaan otteeseen pohdinnan pohjaksi tarjottu ja itsekin sen luin ajatuksen kanssa ennen omaa valintaa. Vähän piilossa siellä sivulla se linkki, mutta kyllä siitä lämm... pilkottaa.

      http://www.kolumbus.fi/lauri.tiainen/index.html

    • vain Webastoista

      Mallit 2000 ja 3500 tuttuja. Kummastakin vain hyvää sanottavaa. Safirea on kovasti kehuttu ja virrankulutuksessa se on pihi. Wallakseen en koske, mikä johtuu sekä sen huonosta maineesta että omista kokemuksista valopetroolimallin kanssa.

      Itse pudotin Safiren, koska en luottanut sen jatkuvuuteen (huolto ja varaosat). Liian pieni firma, yksinkertaisesti.

      Valinnan olen varsinaisesti tehnyt vain kerran, toinen Webasto tuli veneen mukana. Webaston ja Eberin välillä ratkaisi se, että Webasto sopi paremmin käytettävissä olleeseen tilaan. Hintakin oli Webaston eduksi, taisi olla aika selvästikin silloin. Miten lie nyt.

      Jos virrankulutus on olennainen tekijä eikä tuo Safiren pienuus huoleta, niin se on aika ilmeinen voittaja. Muuten voi joko valita halvimman tai heittää kolikolla.

      • edellistä

        Eberi tai webasto
        Minulla kääntisi eberin puoleen jos nyt pitäisi uusia lämppäri. Eberin huolto helpompaa kuin webaston ja palokammio kuulemma kestävämpi vaatii vähemmän huoltoa.

        Safire jos sähkö on ongelma.

        Wallas 1800S lienee edullisin? tuo jos ei mitään muuta olis saatavana. Ongelmat lienee vähäisestä käytöstä ja huolimattomasta asennuksesta (todella tarkka pa-letkujen vedon kanssa), mitä nyt olen kirjoitelmia lukenut...


      • Kpl

        Olen asentanut Safiren kahteen veneeseeni ja olen ollut tyytyväinen. GM tekee kivoja autoja mutta en oikein luota merkin jatkuvuuteen, liian iso yksinkertaisesti.


      • webaston kokenut
        Kpl kirjoitti:

        Olen asentanut Safiren kahteen veneeseeni ja olen ollut tyytyväinen. GM tekee kivoja autoja mutta en oikein luota merkin jatkuvuuteen, liian iso yksinkertaisesti.

        Etkö todella usko, että pieni valmistaja voisi merkitä riskiä? Kun GM on nyt liemessä, USA:n valtio pelastaa sen. Jos Safiren valmistaja joutuu liemeen, kuka sen pelastaa?


      • kannattaisi
        webaston kokenut kirjoitti:

        Etkö todella usko, että pieni valmistaja voisi merkitä riskiä? Kun GM on nyt liemessä, USA:n valtio pelastaa sen. Jos Safiren valmistaja joutuu liemeen, kuka sen pelastaa?

        hankkia vain isojen valmistajien tuotteita, esim. ajaa vain Golfilla tai Corollalla kun ne ovat niin yleisiä. Tämän logiikan mukaan ei myöskään pidä ostaa esim. suomalaisen pienvestämön veneitä (esim Finnflyer 32/36). Yllättävää kylläkin on useampi isokin venevestämö hiljattain mennyt konkkaan...

        Itse asensin sekä edelliseen että nykyiseen veneeseeni Safiren 3kW:n diesellämppärit (olen siis eri kaveri kuin nimimerkki kpl). Ovat toimineet useita vuosia ilman minkäänlaista huoltoa ja käynnistyvät aina ensimmäisellä yrityksellä. Syksyisin ovat olleet jatkuvassa käytössä useita viikkoja. Eivät ole herkkiä alhaiselle akkujännitteelle ja virrankulutus on tosi pieni. Myös melutaso on pieni. Uskallan väittää että luotettavuudessa voittavat kaikki muut markkinoilla olevat diesellämppärit. Suomessa asiakastuki esim. asennuksen yhteydessä oli tosi asiantuntevaa ja ripeää. Maailmalla tuki on tietysti heikompaa, mutta jos lähtisin pidemmälle reissulle ottaisin vain pienen varaosasetin mukaan. Lämppäri on rakenteeltaan niin yksinkertainen ja selkeä että maallikkokin tarvittaessa pystyy sen huoltamaan.


      • webastomania
        kannattaisi kirjoitti:

        hankkia vain isojen valmistajien tuotteita, esim. ajaa vain Golfilla tai Corollalla kun ne ovat niin yleisiä. Tämän logiikan mukaan ei myöskään pidä ostaa esim. suomalaisen pienvestämön veneitä (esim Finnflyer 32/36). Yllättävää kylläkin on useampi isokin venevestämö hiljattain mennyt konkkaan...

        Itse asensin sekä edelliseen että nykyiseen veneeseeni Safiren 3kW:n diesellämppärit (olen siis eri kaveri kuin nimimerkki kpl). Ovat toimineet useita vuosia ilman minkäänlaista huoltoa ja käynnistyvät aina ensimmäisellä yrityksellä. Syksyisin ovat olleet jatkuvassa käytössä useita viikkoja. Eivät ole herkkiä alhaiselle akkujännitteelle ja virrankulutus on tosi pieni. Myös melutaso on pieni. Uskallan väittää että luotettavuudessa voittavat kaikki muut markkinoilla olevat diesellämppärit. Suomessa asiakastuki esim. asennuksen yhteydessä oli tosi asiantuntevaa ja ripeää. Maailmalla tuki on tietysti heikompaa, mutta jos lähtisin pidemmälle reissulle ottaisin vain pienen varaosasetin mukaan. Lämppäri on rakenteeltaan niin yksinkertainen ja selkeä että maallikkokin tarvittaessa pystyy sen huoltamaan.

        Kyllä kuluttajan on keskimäärin turvallisempaa ostaa ison kuin pienen valmistajan tuote, jos on otettava huomioon mahdollisuus, että jotain merkkikohtaista huoltoa tai varaosia tarvitaan.


      • Kpl
        webaston kokenut kirjoitti:

        Etkö todella usko, että pieni valmistaja voisi merkitä riskiä? Kun GM on nyt liemessä, USA:n valtio pelastaa sen. Jos Safiren valmistaja joutuu liemeen, kuka sen pelastaa?

        Lämmittimen (Safiren tapauksessa ilmeisesti huoleton) käyttöikä, tietenkin vuotuisesta käyttömäärästä riippuen on 15-20 vuotta. Tämän jälkeen laitteeseen tarvitaan varaosia ja voi olla huolissaan siitä valmistaako Beru enää hehkutulppia, Papst puhaltimia ja SF-lämmitin piirikortteja jne. Tulevaisuuden ennustaminen on tunnetusti vaikeaa, joten katsotaanpa 20 vuotta taaksepäin: Ketä enää huolestuttaa saako petroolisaabiin varaosia kun vehkeeseen ei enää saa edes polttoainetta? Ja auto on sentään investointina suuruudeltaan 20-kertainen lämmittimeen verrattuna. Jos olet noin kaukokatseinen, harkitse puukaminaa. Puuta saanee Suomesta tulevaisuudesta halvalla kun metsäteollisuus ei sitä enää tarvitse.


    • purjehtija_fi

      Tervehdys
      itselläni oli edellisessä veneessä ko lämmitin joka toimi pääosin hyvin mutta 2-3 vuoden välein laite oli kerännyt niin paljon karstaa höyrystimeen että se oli vaihdettava ja varaosana hinta oli tähtitieteellinen plus tietysti työ ja hampaiden kiristely ruuvien avaamisen kanssa jotka jatkuvasta lämpötilanvaihdosta olivat tiukassa.

      lämmitin oli 40 jalkaisessa veneessä ja karstottumiseen minulle tarjottiin syyksi sitä että lämmitin olisi ollut liian tehokas etenkin kesäkeleillä eli sytytyksiä tuli niin paljon että karstaa syntyi myös herkemmin jos lämmitintä käytti paljon kesällä kuten meillä.
      sähkö tuo malli vei myös melkoisesti mutta koska purjehdin myös paljon suomen rajojen ulkopuolella en uskaltanut tukea kotimaista kehuttua laitetta vaan halusin varmistaa varaosien saannin missä tahansa.

      jos jollain on kokemuksia webaston karstottamisesta kuulisin mielellään myös siitä kommentteja. olisiko siis kuitenkin vielä parempi tuon koko luokan veneissä suosia esim uutta 3900 EVO mallia jonka webasto julkaisi hiljattain. onko jollain vielä kokemuksia EVO malleista?

    • SpK

      Jos olet jo ehdottoman varma, että haluat puhallinlämmittimen niin sitten tämä menee ohi. Joka tapauksessa, ennen merkin ja mallin valitsemista pitää miettiä minkä tyyppinen lämmitin on sopivin.

      Lyhytaikaiseen lämmittämiseen puhallinlämmitin on hyvä. Asuttavaan matkaveneeseen valitsisin ilman muuta vähemmän (tai ei ollenkaan) sähköä kuluttavan öljykamiinan jos vain asennuspaikka järjestyy. Jos tarpeen niin vesikiertoinen patterijakelu siihen perään ja edelleen jos painovoimainen kierto ei onnistu niin pieni kiertopumppu. Esimerkiksi ruotsalainen Gehå-Pod lämmitin on erittäin kätevä, teho n. 1,2 kW. Sen vaatima asennustila ei ole järin iso. Isompia löytyy mm. Refleks, Kabola, Glembring. Se lisäksi, että ovat hyviä, ovat pääsääntöisesti myös komeita laitteita.

      • toimiiko?

        Miten nuo kamiinat toimivat vinossa kulkevassa purjeveneessä? Käsittääkseni öljy palaa jossain avoimessa paljussa mutta sen tarkemmin en ole rakenteesen perehtynyt. Kamiina ollut mielessä mutta asennuspaikka savupiippu ovat melko ongelmallisia. Toimiiko Gehå löpöllä, olisiko linkkiä laitteen sivuille?


      • manaatti2
        toimiiko? kirjoitti:

        Miten nuo kamiinat toimivat vinossa kulkevassa purjeveneessä? Käsittääkseni öljy palaa jossain avoimessa paljussa mutta sen tarkemmin en ole rakenteesen perehtynyt. Kamiina ollut mielessä mutta asennuspaikka savupiippu ovat melko ongelmallisia. Toimiiko Gehå löpöllä, olisiko linkkiä laitteen sivuille?

        Polttoöljykaminat kuten mainitut Refleks, Kabola ja Glembring on suunniteltu venekäyttöön eli kestävät kyllä kallistelua.

        Suurempi ongelma on purkkarissa asennus: paras paikka olisi tietenkin salonki ja patterit muihin hytteihin, mutta ei esimerkiksi omassa veneessäni (Finngulf 391, ei siis kovin nykyaikainen) ole kaminalle sopivaa asennuspaikkaa. Toinen murheenkryyni lienee savutorvi, joka kuumenee aika lailla. Savutorven kylkeen kun käyttää purjetta niin saattaapi tulla purjeeseen reikä...

        Tuo POD Ge-Hå toimii valopetroolilla ja on varmasti hyvä peli pieneen veneeseen. Tässä linkki valmistajan nettisivulle: http://www.abpod.se/websites/pod/sd_page/41/1/index.php?menuname=KAMINER


      • ja savutorvesta..
        manaatti2 kirjoitti:

        Polttoöljykaminat kuten mainitut Refleks, Kabola ja Glembring on suunniteltu venekäyttöön eli kestävät kyllä kallistelua.

        Suurempi ongelma on purkkarissa asennus: paras paikka olisi tietenkin salonki ja patterit muihin hytteihin, mutta ei esimerkiksi omassa veneessäni (Finngulf 391, ei siis kovin nykyaikainen) ole kaminalle sopivaa asennuspaikkaa. Toinen murheenkryyni lienee savutorvi, joka kuumenee aika lailla. Savutorven kylkeen kun käyttää purjetta niin saattaapi tulla purjeeseen reikä...

        Tuo POD Ge-Hå toimii valopetroolilla ja on varmasti hyvä peli pieneen veneeseen. Tässä linkki valmistajan nettisivulle: http://www.abpod.se/websites/pod/sd_page/41/1/index.php?menuname=KAMINER

        Kun kamiinaan on liitetty kiertonestejärjestelmä lämpöpatterineen, ei ole tarvetta sijoittaa kamiinaa salonkiin tai salongin laipioon. Sen voi aivan yhtä hyvin laittaa vaikka komeroon niinkuin monet ovat tehneet. Kabola taitaa olla tarkoitettu sijoitettavaksi pieneenkin tilaan, selvitys löytynee valmistajan sivuilta.

        Savutorvi ei ole käytännön ongelma, ei ainakaan omassa veneessäni (savutorvi on maston vieressä, purje ei voi osua siihen).
        POD-kamiinan savutorvi on samanlainen kuin puhallinlämmittimissä.

        Kamiinan suuri etu omasta mielestäni on sen toimintavarmuus. Puhallinlämmittimiin tahtoo ennemmin tai myöhemmin tulla jotain ongelmia - yleensä juuri silloin kun lämpöä kipeimmin tarvitsee.


      • toimiiko?
        manaatti2 kirjoitti:

        Polttoöljykaminat kuten mainitut Refleks, Kabola ja Glembring on suunniteltu venekäyttöön eli kestävät kyllä kallistelua.

        Suurempi ongelma on purkkarissa asennus: paras paikka olisi tietenkin salonki ja patterit muihin hytteihin, mutta ei esimerkiksi omassa veneessäni (Finngulf 391, ei siis kovin nykyaikainen) ole kaminalle sopivaa asennuspaikkaa. Toinen murheenkryyni lienee savutorvi, joka kuumenee aika lailla. Savutorven kylkeen kun käyttää purjetta niin saattaapi tulla purjeeseen reikä...

        Tuo POD Ge-Hå toimii valopetroolilla ja on varmasti hyvä peli pieneen veneeseen. Tässä linkki valmistajan nettisivulle: http://www.abpod.se/websites/pod/sd_page/41/1/index.php?menuname=KAMINER

        Tuossa GEHÅssa luvataan olevan 1270w maksimiteho joka antaisi jotakuinkin riittävän "peruslämmön" kesäaikana. Yleensä meillä Webasto käy puoliteholla eli lämmitystehoa jotakuinkin 1.5 kw.

        Petrooli polttoaineena ei kauheasti houkuttele, mikä mahtaisi olla pienikokoisin diesel kamiina vesikierrolla?


      • manaatti2
        ja savutorvesta.. kirjoitti:

        Kun kamiinaan on liitetty kiertonestejärjestelmä lämpöpatterineen, ei ole tarvetta sijoittaa kamiinaa salonkiin tai salongin laipioon. Sen voi aivan yhtä hyvin laittaa vaikka komeroon niinkuin monet ovat tehneet. Kabola taitaa olla tarkoitettu sijoitettavaksi pieneenkin tilaan, selvitys löytynee valmistajan sivuilta.

        Savutorvi ei ole käytännön ongelma, ei ainakaan omassa veneessäni (savutorvi on maston vieressä, purje ei voi osua siihen).
        POD-kamiinan savutorvi on samanlainen kuin puhallinlämmittimissä.

        Kamiinan suuri etu omasta mielestäni on sen toimintavarmuus. Puhallinlämmittimiin tahtoo ennemmin tai myöhemmin tulla jotain ongelmia - yleensä juuri silloin kun lämpöä kipeimmin tarvitsee.

        Kabolahan on tosiaan tarkoitettu sijoitettavaksi esim. komeroon tai säilytyslokeroon. On tosin aika iso ja painava normiveneeseen, pienin malli 70x36x36 cm, painaa 60 kg ja vaatii 24 voltin sähköt. Käytännössä sopii aika harvaan veneeseen.

        Refleksillä on myös eristetty, komeroon tarkoitettu malli (66MV) mutta siinä tehoa on vain 1600W. Muita eristettyjä ja siten "vapaasti sijoitettavia" kaminoita en ole löytänyt. Harmi sillä kuten sanot, kaminan luotettavuus, äänettömyys ja olematon sähkönkulutus olisi suuri etu verrattuna tuohon 19 vuotta vanhaan Celsiukseen. Lämmitin vaatii hyvässä latauksessa olevat akut tai maasähkön toimiakseen kunnolla ja pitää aikamoista elämää.

        Jos joskus ostan veneen, jonka sisustusratkaisuihin pääsen vaikuttamaan, niin siihen tulee ehdottomasti Refleks/vast. vesikierrolla salonkiin ja patterit hytteihin ja vessaan. Ja vessassa on pyttynä pomminvarma Lavac.


      • käytännön huomio...
        toimiiko? kirjoitti:

        Tuossa GEHÅssa luvataan olevan 1270w maksimiteho joka antaisi jotakuinkin riittävän "peruslämmön" kesäaikana. Yleensä meillä Webasto käy puoliteholla eli lämmitystehoa jotakuinkin 1.5 kw.

        Petrooli polttoaineena ei kauheasti houkuttele, mikä mahtaisi olla pienikokoisin diesel kamiina vesikierrolla?

        että lämpöpattereiden sijoitus vaikuttaa asumismukavuuteen. Veneessä, jossa oli GeHå lämpöpatteri jokaisen punkan alla, oli mukavan lämmin nukkua pakkasellakin - vaikka kamina paloi vain pienellä liekillä. Myös turkki oli lämmin sen takia, että pattereiden letkut oli turkin alla.
        Puhallinlämmittimillä turkki ja punkkien alustat lämpiävät yleensä viimeisinä, kiertonestelämmityksessä ensimmäisinä. Pattereiden lämpiäminen nopeutuu, jos järjestelmässä on kiertonestepumppu (toimii ilmankin). Kiertonestepumppu on äänetön ja virrankulutus n. 200 mA.

        Refleksin laipiokiinnitysmallinen saattaa olla pienin dieselkamina. Jos sen varustaa nestekierrolla ja lämpöpattereilla, teho varmastikin riittää tavalliseen perheveneeseen. Eiköhän Refleksin verkkosivuilta löydy tietoa.


      • Toimiiko?
        käytännön huomio... kirjoitti:

        että lämpöpattereiden sijoitus vaikuttaa asumismukavuuteen. Veneessä, jossa oli GeHå lämpöpatteri jokaisen punkan alla, oli mukavan lämmin nukkua pakkasellakin - vaikka kamina paloi vain pienellä liekillä. Myös turkki oli lämmin sen takia, että pattereiden letkut oli turkin alla.
        Puhallinlämmittimillä turkki ja punkkien alustat lämpiävät yleensä viimeisinä, kiertonestelämmityksessä ensimmäisinä. Pattereiden lämpiäminen nopeutuu, jos järjestelmässä on kiertonestepumppu (toimii ilmankin). Kiertonestepumppu on äänetön ja virrankulutus n. 200 mA.

        Refleksin laipiokiinnitysmallinen saattaa olla pienin dieselkamina. Jos sen varustaa nestekierrolla ja lämpöpattereilla, teho varmastikin riittää tavalliseen perheveneeseen. Eiköhän Refleksin verkkosivuilta löydy tietoa.

        Saako noihin kaikkiin malleihin vesikierron? Seinäkiinnitys ja vesikierto saattaisi olla helpoin ratkaisu asennuksen kannalta. Tavallisen pöntön asentaminen kun vaatii meillä melkein karttapöydän purkamisen

        http://www.refleks-olieovne.dk/default.asp?PageNumber=3460


      • yhteydenotolla
        Toimiiko? kirjoitti:

        Saako noihin kaikkiin malleihin vesikierron? Seinäkiinnitys ja vesikierto saattaisi olla helpoin ratkaisu asennuksen kannalta. Tavallisen pöntön asentaminen kun vaatii meillä melkein karttapöydän purkamisen

        http://www.refleks-olieovne.dk/default.asp?PageNumber=3460

        valmistajaan. En tunne kaikkia malleja.
        Kaverini asensi Albin Balladiinsa pienimmän Refleksin lähtiessään purjehtimaan Huippuvuorille. Ainakin kyseisessä pienimmässä Refleksin mallissa oli valmiina vesikierron liittimet. Hyvin näytti keskuslämmitys sopivan 31 ft kokoiseen veneeseen. Lämpö oli riittänyt arktisissa olosuhteissa oikein hyvin.


      • toimiiko?
        yhteydenotolla kirjoitti:

        valmistajaan. En tunne kaikkia malleja.
        Kaverini asensi Albin Balladiinsa pienimmän Refleksin lähtiessään purjehtimaan Huippuvuorille. Ainakin kyseisessä pienimmässä Refleksin mallissa oli valmiina vesikierron liittimet. Hyvin näytti keskuslämmitys sopivan 31 ft kokoiseen veneeseen. Lämpö oli riittänyt arktisissa olosuhteissa oikein hyvin.

        Ainakaan valmistajan sivujen mukaan seinämalliin ei tarjota vesikiertomahdollisuutta tai en sitä löytänyt. Kuitenkin ymmärsin vastauksestasi että sellainen mahdollisuus olisi olemassa.

        Nykyiseen veneeseeni tuommoisen pönttömallin asentaminen jokseenkin mahdotonta, suunnittelija on sen verran täyteen veneen punkkia ja sohvia tunkenut. Miksiköhän veneeseen pitää suunnitella makuusijat komppanialle mutta säilytystilat ei riitä edes kolmen hengen varustevuorelle. Tietysti yhden sohvankulman poistamalal saisi lämppärille oivan paikan.


      • SpK
        toimiiko? kirjoitti:

        Tuossa GEHÅssa luvataan olevan 1270w maksimiteho joka antaisi jotakuinkin riittävän "peruslämmön" kesäaikana. Yleensä meillä Webasto käy puoliteholla eli lämmitystehoa jotakuinkin 1.5 kw.

        Petrooli polttoaineena ei kauheasti houkuttele, mikä mahtaisi olla pienikokoisin diesel kamiina vesikierrolla?

        Glembringin pienin diesel-kamiina IG 92/5 on nimellisteholtaan 1,8 kW, ja sen saa myös kierukalla varustettuna. Se on aika pieni, liekö pienin (175 x 425 mm).
        http://www.glembring.se/PDF/GlembringSve20050117.pdf


      • Harvalla kuitenkaan..
        SpK kirjoitti:

        Glembringin pienin diesel-kamiina IG 92/5 on nimellisteholtaan 1,8 kW, ja sen saa myös kierukalla varustettuna. Se on aika pieni, liekö pienin (175 x 425 mm).
        http://www.glembring.se/PDF/GlembringSve20050117.pdf

        kokemusta yhtä monesta kamiinasta kuin puhallinlämmittimestä. Glembring on hyvämaineinen, samoin vaikkapa Dickinson. Selitys harvan kamiinamerkin kokemukseen on se, että kamiina kestää ja toimii, kun sähköllä toimivia lämppäreitä vaihdellaan ja kokeillaan eri merkkejä.
        Itselläni ei ole vesikeskuslämmitystä, mutta olen tyytyväinen Taylorin pieneen kamiinaan. Aikaisemin on tullut kokemusta wallaksesta, eberistä, celsiuksesta, webastosta....aina niissä oli jotain harmeja - ennemmin tai myöhemmin.


    • kuumailmalämmitys

      Aika paljon on veneilypalstoilla argumentoitu kaminan ja pienen vesikiertojärjestelmän puolesta. Asetelman etuina ovat luotettavuus, tasainen lämpö sekä riippumattomuus sähköstä. Hyviä piirteitä kaikki.

      Yksi asia on kuitenkin keskustelusta unohtunut. Ihminen tuottaa hengitessään sekä hiilidioksidia että vesihöyryä. Määrät riippuvat toiminnan tasosta, nukkuessa tietysti vähemmän. Ongelmia syntyy kun useampi henkilö yöpyy veneessä jonka sisätilavuus on kohtalaisen pieni. Kuumailmapuhallukseen perustuvissa järjestelmissä tämä ei ole ongelma kun vain huolehtii siitä että raitisilma otetaan ulkoa. Vesikiertoon perustuvissa järjestelmissä pitää ilmankierto hoitaa muulla tavoin. Luukkuja ja ikkunoita voi tietysti pitää auki tai raollaan, mutta pienet raot eivät välttämättä riitä tyydyttävän sisäilman laadun varmistamiseksi. Asiaa ei tiettävästi sen enempää ole tutkittu, mutta veikkaan että monessa venessä nousee hiilidioksidipitoisuus yöllä reippaasti yli 1000ppm:n, jota yleisesti pidetään hyvän sisäilman laadun ylärajana. Ja jos hiilidioksidipitoisuus on korkea on myös sisäilman kosteus suuri, jolloin kylmille pinnoille helposti muodostuu myös kastetta ja tippuvettä.

      • Kamiina lisää ilmankiertoa!

        Kyllä se kamiina vaan kuivattaa veneen oikein hyvin. Kuuman savutorven kautta nousee ulos muutakin kuin pelkkiä palamiskaasuja. Kyllä korvausilmaa tulee venttiileistä ihan riittävästi enkä ole huomannut mitään kondenssia, päinvastoin.
        Eikö kesämökeissä ole ihan vastaava tilanne: lämmitys kuivaa paikat, vaikka mikään sähkömoottori ei surise. Lämpöero lisää ilmanvaihtoa.

        Omassa veneessäni ei ole mitään avattavia ikkunoita. Luukut voi pitää kiinni, koska ilma vaihtuu neljän ison doraden kautta. Ja on kuivaa lämmintä, vaikka joka punkassa nukutaan!
        En usko CO2-teoriaasi.


      • totta on
        Kamiina lisää ilmankiertoa! kirjoitti:

        Kyllä se kamiina vaan kuivattaa veneen oikein hyvin. Kuuman savutorven kautta nousee ulos muutakin kuin pelkkiä palamiskaasuja. Kyllä korvausilmaa tulee venttiileistä ihan riittävästi enkä ole huomannut mitään kondenssia, päinvastoin.
        Eikö kesämökeissä ole ihan vastaava tilanne: lämmitys kuivaa paikat, vaikka mikään sähkömoottori ei surise. Lämpöero lisää ilmanvaihtoa.

        Omassa veneessäni ei ole mitään avattavia ikkunoita. Luukut voi pitää kiinni, koska ilma vaihtuu neljän ison doraden kautta. Ja on kuivaa lämmintä, vaikka joka punkassa nukutaan!
        En usko CO2-teoriaasi.

        että ihminen hengitessään tuottaa hiilidioksidia ja kosteutta. Jos vene on pieni ja sisätilojen tuuletus riittämätön nousee hiilidioksidipitoisuus ja kosteus sisätiloissa yöllä halusimme tai ei. Ilmastoinnista on huolehdittava vaikka veneessä ei laisinkaan olisi lämmityslaitetta. Kesällä tämä yleensä hoituu muutaman venttiilin, raolla olevien luukkujen ja ikkunoiden kautta, tai esim. aurinkokennolla varustetulla tuulettimella.

        Nyt kysymys onkin siitä miten lämmityslaitetta voidaan käyttää ilmanvaihdon parantamiseen sekä erityisesti ilman kuivattamiseen. Kuumailmapuhalluksella varustetulla diesellämppärillä imetään ulkoa viileätä raitisilmaa joka sitten lämmityksen yhteydessä kuivatetaan (absoluuttikosteus pysyy samana, mutta suhteellinen kosteus laskee) ja puhalletaan sisätiloihin niin että kajuuttaan syntyy ylipaine joka painaa kajuutassa olevan ilman venttiilien ja rakojen kautta ulos. Jos veneessä on muun tyyppinen lämmityslaite täytyy no. selvittää miten sitä voisi käyttää ilmanvaihtoon ja kuivattamiseen. Ilmeisesti ainakin sinun veneessäsi tämä on hoidettu oikeaoppisesti kuntoon. Mutta jos vain asentaa kaminan ja yksinkertaisen vesikiertosysteemin miettimättä ilmastointia järjestelmä ei välttämättä tee muuta kuin lämmittää. Ja valitettavasti ei sisä- ja ulkoilman lämpötilaero paranna ilmanvaihtoa erityisen tehokkaasti. Tästä on esimerkkinä vanhat tasakatolla varustetut omakotitalot joiden tuuletushormien päälle monesti on asennettu pitkät jatkoputket jotta maan vetovoimaan perustuva ilmastointi tehostuisi.

        Muuten, mistä eri valmistajien kaminat ottavat polttoilmansa? Kajuutasta vaiko ulkoa? Jos ottavat kajuutasta syntyy sisätiloihin alipaine siten että korvausilma tulee venttiilien ja mahdollisten rakojen kautta sisään. Jos näin on se ei kuivatusmielessä toimi oikein. Ilmeisesti tällöin olisi paras tiivistää vene ja ottaa korvausilma ulkoa siten että se johdetaan kylmän pilssin tai punkan alta kamiinan viereen jolloin aikaansaadaan myös yksinkertainen kuivatusjärjestelmä. Mutta ehkä sinun ilmastointijärjestelmäsi on putkitettu juuri näin?

        Haluan korostaa ettei tarkoitukseni tässä ole ollut mollata kamina vedenkiertojärjestelmää lämmitysmenetelmänä, vaan todeta että sellainen vaatii myös sen että ilmankierto otetaan kunnolla huomioon. Pelkän kaminan asentaminen ei välttämättä johda hyvään tulokseen.


      • tarvitaan joka tapauksessa!
        totta on kirjoitti:

        että ihminen hengitessään tuottaa hiilidioksidia ja kosteutta. Jos vene on pieni ja sisätilojen tuuletus riittämätön nousee hiilidioksidipitoisuus ja kosteus sisätiloissa yöllä halusimme tai ei. Ilmastoinnista on huolehdittava vaikka veneessä ei laisinkaan olisi lämmityslaitetta. Kesällä tämä yleensä hoituu muutaman venttiilin, raolla olevien luukkujen ja ikkunoiden kautta, tai esim. aurinkokennolla varustetulla tuulettimella.

        Nyt kysymys onkin siitä miten lämmityslaitetta voidaan käyttää ilmanvaihdon parantamiseen sekä erityisesti ilman kuivattamiseen. Kuumailmapuhalluksella varustetulla diesellämppärillä imetään ulkoa viileätä raitisilmaa joka sitten lämmityksen yhteydessä kuivatetaan (absoluuttikosteus pysyy samana, mutta suhteellinen kosteus laskee) ja puhalletaan sisätiloihin niin että kajuuttaan syntyy ylipaine joka painaa kajuutassa olevan ilman venttiilien ja rakojen kautta ulos. Jos veneessä on muun tyyppinen lämmityslaite täytyy no. selvittää miten sitä voisi käyttää ilmanvaihtoon ja kuivattamiseen. Ilmeisesti ainakin sinun veneessäsi tämä on hoidettu oikeaoppisesti kuntoon. Mutta jos vain asentaa kaminan ja yksinkertaisen vesikiertosysteemin miettimättä ilmastointia järjestelmä ei välttämättä tee muuta kuin lämmittää. Ja valitettavasti ei sisä- ja ulkoilman lämpötilaero paranna ilmanvaihtoa erityisen tehokkaasti. Tästä on esimerkkinä vanhat tasakatolla varustetut omakotitalot joiden tuuletushormien päälle monesti on asennettu pitkät jatkoputket jotta maan vetovoimaan perustuva ilmastointi tehostuisi.

        Muuten, mistä eri valmistajien kaminat ottavat polttoilmansa? Kajuutasta vaiko ulkoa? Jos ottavat kajuutasta syntyy sisätiloihin alipaine siten että korvausilma tulee venttiilien ja mahdollisten rakojen kautta sisään. Jos näin on se ei kuivatusmielessä toimi oikein. Ilmeisesti tällöin olisi paras tiivistää vene ja ottaa korvausilma ulkoa siten että se johdetaan kylmän pilssin tai punkan alta kamiinan viereen jolloin aikaansaadaan myös yksinkertainen kuivatusjärjestelmä. Mutta ehkä sinun ilmastointijärjestelmäsi on putkitettu juuri näin?

        Haluan korostaa ettei tarkoitukseni tässä ole ollut mollata kamina vedenkiertojärjestelmää lämmitysmenetelmänä, vaan todeta että sellainen vaatii myös sen että ilmankierto otetaan kunnolla huomioon. Pelkän kaminan asentaminen ei välttämättä johda hyvään tulokseen.

        Se, että ihminen tuottaa ihon ja hengityksen kautta kosteutta (noin puoli litraa vettä vrk:ssa) ja CO2 on selvä asia, mutta lämmitys ei ole se pointti. Ongelman huomaa ilman lämppäriäkin, jos veneen tuuletus on puutteellisesti järjestetty:
        - kosteuden tiivistyminen
        - homehtuminen
        - kostean veneen ominaishaju
        Jopa uusissa sarjatuotantoveneissä voi olla puutteellisesti järjestetty sisätilojen tuuletus. Sitä voi parantaa passiivisella tai aktiivisella tuuletuksella

        Dorade-venttiilit ovat siitä hyviä, että niiden kautta ei tule vettä veneeseen merenkäynnissäkään
        http://www.searoom.com/shard/outfit-pt3h.htm

        Aktiivisia tuulettimia ovat mm. aurinkopaneelikäyttöiset venttiilit ja tietenkin lämppärin puhallin.

        Don Casey, joka on jonkinlainen veneasiantuntija, esittää alle 40-jalkaiseen kahta poistoventtiiliä yhtä ilmanottoventtiiliä. http://www.boatus.com/boattech/vents.htm
        Itse pitäisin Caseyn esitystä miniminä. Mm. vessassa pitäisi olla oma tuuletusventtiilinsä, samoin nukkumistiloissa. Avattavat luukut on huono korvike. Ne täytyy sateella tai purjehtiessa kumminkin sulkea.

        Kun tuuletus on kunnossa, vene pysyy kuivana ja homeettomana.
        Kamiinalla se pysyy lämpimänä ja kuivana.


      • lisäksi
        totta on kirjoitti:

        että ihminen hengitessään tuottaa hiilidioksidia ja kosteutta. Jos vene on pieni ja sisätilojen tuuletus riittämätön nousee hiilidioksidipitoisuus ja kosteus sisätiloissa yöllä halusimme tai ei. Ilmastoinnista on huolehdittava vaikka veneessä ei laisinkaan olisi lämmityslaitetta. Kesällä tämä yleensä hoituu muutaman venttiilin, raolla olevien luukkujen ja ikkunoiden kautta, tai esim. aurinkokennolla varustetulla tuulettimella.

        Nyt kysymys onkin siitä miten lämmityslaitetta voidaan käyttää ilmanvaihdon parantamiseen sekä erityisesti ilman kuivattamiseen. Kuumailmapuhalluksella varustetulla diesellämppärillä imetään ulkoa viileätä raitisilmaa joka sitten lämmityksen yhteydessä kuivatetaan (absoluuttikosteus pysyy samana, mutta suhteellinen kosteus laskee) ja puhalletaan sisätiloihin niin että kajuuttaan syntyy ylipaine joka painaa kajuutassa olevan ilman venttiilien ja rakojen kautta ulos. Jos veneessä on muun tyyppinen lämmityslaite täytyy no. selvittää miten sitä voisi käyttää ilmanvaihtoon ja kuivattamiseen. Ilmeisesti ainakin sinun veneessäsi tämä on hoidettu oikeaoppisesti kuntoon. Mutta jos vain asentaa kaminan ja yksinkertaisen vesikiertosysteemin miettimättä ilmastointia järjestelmä ei välttämättä tee muuta kuin lämmittää. Ja valitettavasti ei sisä- ja ulkoilman lämpötilaero paranna ilmanvaihtoa erityisen tehokkaasti. Tästä on esimerkkinä vanhat tasakatolla varustetut omakotitalot joiden tuuletushormien päälle monesti on asennettu pitkät jatkoputket jotta maan vetovoimaan perustuva ilmastointi tehostuisi.

        Muuten, mistä eri valmistajien kaminat ottavat polttoilmansa? Kajuutasta vaiko ulkoa? Jos ottavat kajuutasta syntyy sisätiloihin alipaine siten että korvausilma tulee venttiilien ja mahdollisten rakojen kautta sisään. Jos näin on se ei kuivatusmielessä toimi oikein. Ilmeisesti tällöin olisi paras tiivistää vene ja ottaa korvausilma ulkoa siten että se johdetaan kylmän pilssin tai punkan alta kamiinan viereen jolloin aikaansaadaan myös yksinkertainen kuivatusjärjestelmä. Mutta ehkä sinun ilmastointijärjestelmäsi on putkitettu juuri näin?

        Haluan korostaa ettei tarkoitukseni tässä ole ollut mollata kamina vedenkiertojärjestelmää lämmitysmenetelmänä, vaan todeta että sellainen vaatii myös sen että ilmankierto otetaan kunnolla huomioon. Pelkän kaminan asentaminen ei välttämättä johda hyvään tulokseen.

        että kamiina ja vesikierto lämmittää venettä, ottaa kamiina paloilman veneen sisätiloista ja poistaa sen savupiipun kautta. Korvausilma tulee veneeseen sen jo toteutettujen ilmanottojen kautta. Toisin sanoen kamiina lämmityksen lisäksi tehostaa veneen ilmanvaihtoa. Kamiinan päällä ollessa on ihmisen tuottamien höyryjen ja CO2:n poisto siis on tehostettua verrattuna tilanteeseen kamiina pois päältä.
        Erillinen ilmanotto kamiinalle on virhe, sillä silloin ilmanvaihto ei kamiinan ansiosta tehostu.


    • 2400D

      Safire on hiljaisin ja kokonaan rosteri/HST-kotelointi!

      • mukaan Safire

        on myös melkoinen kopio Wallaksesta. Myöskin siinä on vähäinen puhallusteho, jolla on saatu aikaan se pieni virrankulutus. Webastossa ja Eberissä ilma sentään kulkee rivakasti. Valitsin Webaston ja se on nyt pyörinyt yli 7000 tuntia.Ainostaan yksi höyrystin on vaihdettu. Siinäkin syynä se että käytetään aivan pikkuteholla laitetta tuhansia tunteja. Välillä täydet lämmöt päälle niin palaa karstatkin.


      • vai kumpi
        mukaan Safire kirjoitti:

        on myös melkoinen kopio Wallaksesta. Myöskin siinä on vähäinen puhallusteho, jolla on saatu aikaan se pieni virrankulutus. Webastossa ja Eberissä ilma sentään kulkee rivakasti. Valitsin Webaston ja se on nyt pyörinyt yli 7000 tuntia.Ainostaan yksi höyrystin on vaihdettu. Siinäkin syynä se että käytetään aivan pikkuteholla laitetta tuhansia tunteja. Välillä täydet lämmöt päälle niin palaa karstatkin.

        Safiren suunnittelija on entinen Wallaksen pääsuunnittelija. Ei saanut Wallaksella haluamiaan parannuksia läpi ja lähti siksi omille teilleen. Ja kas kummaa, laitteet muistuttavat moneltakin osin toisiaan, mutta Safiressa vain on korjattu Wallaksen virheitä. Pakoputki on tuotu laitteen alta, koska sieltä aina tulee hiukan vettäkin sisään ja kaikki moottorit on vaihdettu laadukkaampiin, jotka ovat monin kerroin pitkäikäisempiä.

        Puhallusteho on välttämättä kompromissi. Toisella puolen lämmitysteho, toisella sähkön kulutus ja melu. Safire on optimoitu vene- ja mökkikäyttöön, Eberi ja Webasto ajoneuvokäyttöön ja aika selvästi se näkyy ja kuuluu.

        Oma valintani oli Safire. Oikeastaan valinnan varaa ei ollut asennuksen vaatimusten takia, mikä pudotti Eberin ja Webaston ulos, vaikka ennakkosuosikkeja olivatkin. Safire meni heittämällä entisen Wallaksen tilalle. Ja virheettömästi on muuten toiminut, mitään pahaa sanottavaa ei ole ollut, ei toiminnasta eikä tehosta.


      • Vähän lisää !!
        mukaan Safire kirjoitti:

        on myös melkoinen kopio Wallaksesta. Myöskin siinä on vähäinen puhallusteho, jolla on saatu aikaan se pieni virrankulutus. Webastossa ja Eberissä ilma sentään kulkee rivakasti. Valitsin Webaston ja se on nyt pyörinyt yli 7000 tuntia.Ainostaan yksi höyrystin on vaihdettu. Siinäkin syynä se että käytetään aivan pikkuteholla laitetta tuhansia tunteja. Välillä täydet lämmöt päälle niin palaa karstatkin.

        7000 tuntia lämppärisi huutanut ????? - siis olet nukkunut veneessäsi n. 1000 yötä tms. Eli 3 vuotta putkeen tai n. 20 vuoden veneilykesät, jolloin on ollut joka yö kylmä ???????


      • kun läppäri on päällä
        Vähän lisää !! kirjoitti:

        7000 tuntia lämppärisi huutanut ????? - siis olet nukkunut veneessäsi n. 1000 yötä tms. Eli 3 vuotta putkeen tai n. 20 vuoden veneilykesät, jolloin on ollut joka yö kylmä ???????

        Kyllä meidän 35ft purkkarissa lämppäriä käytettään, myös päivällä...


    • on ollut

      Minulla on ollut useampi vene ja niissä on kaikissa ollut lämppäri. Seuraavista on kokemusta: wallas, thermo, safire ja nykyisessä veneessä on webasto.

      Wallas 1800 ja thermo 2500 olivat kummatkin valopetrolilla toimivia ja molemmat mielestäni melko heikkotehoisia. Mitään vikaa näissä ei koskaan minun aikanani ollut, mutta lamppuöljyn lutraaminen erillisen säiliön kanssa oli kyllä ärsyttävää. Lisäksi valopetroli on nykyään aika kallista ja sitä kuitenkin kuluu yllättävän paljon kylmempänä aikana kun lämmitin on koko ajan käynnissä.

      Diesel safiren ostin merkin markkinoille tulon alkuaikoina. Se oli tehokas ja hiljainen laite, silloin kun se toimi. Ensimmäisen kevään aikana laite jouduttiin irroittamaan kaksi kertaa takuuhuoltoon. Kolmannella kerralla sain uuden laitteen tilalle. Kaverini osti samaan aikaan samanlaisen safiren ja samoja ongelmia oli siinäkin. Sen jälkeen, kun laitteet vaihdettiin toisiin ongelmat loppuivat. Todennäköisesti kyseessä oli vain uuden tuotteen lastentaudit, mutta harmitti kuitenkin se vaiva, mikä oli siinä jatkuvassa irroittelussa ja asentamisessa ja laitteen huollossa olessa vene oli ilman lämppäriä. Safire on varmaan sinänsä ihan hyvä laite, mutta jäi sen verran huono fiilis silloin takaraivoon siitä vaihtorumbasta, etten kyllä enää uskaltaisi safirea hankkia.

      Diesel webaston hankin venemessuilta 2008 joten siitä on kokemusta ainoastaan viime purjehduskausi. Laite on erittäin tehokas ja puhallusteho on todella hyvä. Asensin laitteen niin, että se ottaa polttoaineen veneen omasta diesel tankista. Erittäin helppoa, kun ei tarvitse pelata ylimääräisten säiliöiden tai erilaisten polttoainelaatujen kanssa. Miinuksena webastossa on mielestäni naftapumpun rasittava naksutus.
      Myöskään laitteen termostaatti ei ole mielestäni hyvä. Ongelma tulee siitä kun puhallus on 3-4 eri tilaan veneessä ja termari on vain yhdessä tilassa. Eli takahytti saattaa olla sauna ja salongissa taas on viileätä. Kokonaisuutena voin kuitenkin suositella hyvin webastoa.

    • tosiukko

      Onko kokemusta wanhan Wallaksen pakoputken (kannella, suljettava)uusiokäytöstä diesel-lämppärin kanssa? Vai pitääkö pakoputken olla kyljessä/peräpeilissä?

      • sitä

        Safiren kaverin mukaan Wallaksen kannella oleva pakoputki ei ole paras mahdollinen, mutta kelpaa. Jonkun verran siinä kuulemma tapahtuu pakokaasujen kiertoa takaisin paloilmaan, siis ilmeisesti enemmän kuin pystypintaan asennetussa. Eberin tai Webaston kanssa se vanha asennus ei toimi, mutta dieselwallaksen tai Safiren kanssa kyllä.


    • on ollut

      molemmat ja ne ovat toimineet hyvin. Vebasto oli yhden kesän ja Eberillä nyt kaksi kesää takana. Minä tykkään Eberistä enemmän siksi, että se on selvästi hiljaisempi.

      • taas...

        päivastainen kokemus. Webasto AT3500 oli paljon hiljaisempi, kuin Eberi D3L. Lisäksi Webasto on siitä hyvä, että voi antaa olla aina päällä. Kun sisällä on riittävn lämmin, puhaltaa Webasto pienellä teholla raitista ilmaa sisään. Virrankulutus olematon ja laite äänetön. Tärkeää on termostaatin oikea sijoitus sekä venttiilien säätö (ja määrä) siten, että vene lämpenee tasaisesti.


    • 4gfggsfadwe

      Miten se vesi kiertää ilman sähköä? Millainen asennus on?

      • cvcvcv

        Se vesi kiertää ihan vapaakierrolla kuten vanhanaikaisissa keskuslämmityksissä.


    • eeeeeeperi

      Eberspächer. Käytän itse ja suosittelen :) Valitse teholtaan sopiva, ei ainakaan liian tehokasta. Esim itsellä taulukko suositteli D5, mutta asentaja suositteli vain D4:sen asentamista, koska siina on laaja teho-alue, laajempi kuin vastaavassa Webastossa. Harvoin kay kuitenkaan kovalla teholla.

      Jos suunnittelet veneen myyntia ulkomaille tai matkaa kauemmas niin unohda nuo wallakset ja safiret.

      • Kannattaahuomioida

        Tämä on todella tärkeä valintakriteeri. 0,2% veneilijöistä lähtee Tanskansalmen ulkopuolelle ja vähän vähemmän porukasta myy veneen Suomesta ulkomaille.

        Sensijaan vanhoja Charter hylkyjä kyllä rahdataan suomeen ulkomailta Niputtain. Niissä harvemmin on lämmittimiä ollenkaan.


    • Eisepaksuus

      Jos on vähänkään laadukkaampi vene kyseessä niin kannattaa miettiä mitä varusteita laittaa. Suomesta myydään paljon käytettyjä veneitä ulkomaille

      • Ei taida muuten pitää nykyään paikkaansa tuo, että Suomesta myytäisiin veneitä paljoakaan ulkomaille. 90-luvun laman aikaan sitä tapahtui, koska 80-luvun nousukaudella ostettuja "uudenkarheita" veneitä oli kohtalaisen paljon ja Suomen talous sakkasi pahasti pakottaen myymään.


    • fasd667jk

      Kysynpä uudestaa, kuinka öljykamiinan vesikierto toteutetaan. Kun sen voi kuulemma tehdä ilman pumppua. Miten?

      • kabola

        No se toteutetaan vapaakierrolla, putkilinjat on hiukan normaalia suuremmat ja lämmitin asennetaan järjestelmän alimmaiseksi, siinäpä se.


      • Joakim1

      • Ärm

        Joissakin taloissa on mahdollisuus kytkeä päälle ns. vapaakierto, jolloin nesteen lämpötilaero saa sen kiertämään. Lämminvesi nousee ja kylmä laskeutuu.
        Olen sellaisen systeemin nähnyt, mutta se ei kyllä riitä pakkasilla taloa lämmittämään.
        Tuskin edes veneessä, mutta en uskalla asiasta enempää sanoa.


      • sdfddd
        Ärm kirjoitti:

        Joissakin taloissa on mahdollisuus kytkeä päälle ns. vapaakierto, jolloin nesteen lämpötilaero saa sen kiertämään. Lämminvesi nousee ja kylmä laskeutuu.
        Olen sellaisen systeemin nähnyt, mutta se ei kyllä riitä pakkasilla taloa lämmittämään.
        Tuskin edes veneessä, mutta en uskalla asiasta enempää sanoa.

        Ennen oli kaikki talojen keskuslämmitykset vapaakierrolla ja hyvin riitti lämpöä myös talvipakkasilla, kyllä toimii.


      • Joskin noita vapaakiertosiia kaminalämmityksiä ei juuri asenneta veneisiin. Kalliimpi tehdä ja nykyajan vaatimustasoon ei oikein tuo kaminoiden kanssa turaaminen ei sovi.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Nurmossa kuoli 2 Lasta..

      Autokolarissa. Näin kertovat iltapäivälehdet juuri nyt. 22.11. Ja aina ennen Joulua näitä tulee. . .
      Seinäjoki
      161
      9354
    2. Joel Harkimo seuraa Martina Aitolehden jalanjälkiä!

      Oho, aikamoinen yllätys, että Joel Jolle Harkimo on lähtenyt Iholla-ohjelmaan. Tässähän hän seuraa mm. Martina Aitolehde
      Suomalaiset julkkikset
      49
      2910
    3. Kaksi lasta kuoli kolarissa Seinäjoella. Tutkitaan rikoksena

      Henkilöautossa matkustaneet kaksi lasta ovat kuolleet kolarissa Seinäjoella. Kolmas lapsi on vakasti loukkaantunut ja
      Maailman menoa
      38
      2695
    4. Et olisi piilossa enää

      Vaan tulisit esiin.
      Ikävä
      57
      2571
    5. Miksi pankkitunnuksilla kaikkialle

      Miksi rahaliikenteen palveluiden tunnukset vaaditaan miltei kaikkeen yleiseen asiointiin Suomessa? Kenen etu on se, että
      Maailman menoa
      197
      1975
    6. Miten meinasit

      Suhtautua minuun kun taas kohdataan?
      Ikävä
      98
      1882
    7. Sinä saat minut kuohuksiin

      Pitäisiköhän meidän naida? Mielestäni pitäisi . Tämä värinä ja jännite meidän välillä alkaa olla sietämätöntä. Haluai
      Tunteet
      24
      1836
    8. Minä en ala kenenkään perässä juoksemaan

      Voin jopa rakastaa sinua ja kääntää silti tunteeni pois. Tunteetkin hälvenevät aikanaan, poissa silmistä poissa mielestä
      Ikävä
      50
      1371
    9. Tunnekylmä olet

      En ole tyytyväinen käytökseesi et osannut kommunikoida. Se on huono piirre ihmisessä että ei osaa katua aiheuttamaansa p
      Ikävä
      110
      1234
    10. Miten hetki

      Kahden olisi paras
      Ikävä
      28
      1221
    Aihe