Onko kokemuksia pakokaasujen lämpömittarista? Onko tärkeä? Ja mistä saisi kohtuu hintaan, Motonetista?
Pakokaausujen lämpömittari
33
4890
Vastaukset
- mitä tekee
mutta koita kinkkumittaria.
- lämmöt
ei aitais kinkkumittari pelata, kun lämpötilat on maximissaan luokkaa 400-700 C astetta.
- ihv
MERCURYLLÄ ON AINAKIN KILPAVERSIOISSA XR2 JA EFI KONEISIIN OLLUT SAATAVILLA PAKOKAASUN LÄMPÖMITTARI.
http://www.volvopenta.fi - juttua
4&5/2005 numeroissa ainakin oli juttua asiasta
http://venemestari.fi/hakutulos.html?ref_osio_id=&word=pakokaasu&x=0&y=0 Pakokaasujen lämpötila korreloi suoraan moottorin kuormitukseen, ja bensiinimoottoreissa myös seossuhteeseen (laiha seos nostaa lämpötilaa).
Katsoisin että lämpötilan mittaamisesta on hyötyä lähinnä monimoottoriasennuksissa jolloin voidaan varmistaa että moottorit käyvät samalla kuormalla (sama kierrosluku ei takaa samaa kuormaa).
Motonetistä tuskin löydät sopivaa mittaria, mutta ainakin VDO:n ja muiden suurten mittarilaitteiden valmistajien valikoimista löytyy.
P.S. Ilmailun puolella EGT-mittarit ovat huomattavan tärkeitä. Mäntämoottoreissa niillä säädetään seossuhde optimaalisen laihaksi kunkin lentokorkeuden mukaan. Turbiinimoottoreissa taas varmistetaan että kulloinkin käytetty teho ei ole liian korkea (em. moottoreissa lämpötila nousee korkealla lennetteäsessä). Tämä vain kuriositeettina :D- lämpö mittaus.
On ainoa tapa saada tietoa koneen kuormituksesta ja on hyvä olla olemassa ainakin suuremmissa koneissa.
Sitten on nämä kinkkumittari ehdottajat jotka eivät tiedä koneista mitään muuta kuin että ne pitävät ääntä,sellaiset eivät pakokaasumittaria tarvitse.- tallaaja,.,.,.
ei tarvitse ko.mittaria,kertoo hänelle että merivettä ei tule,siihen on halvempiakin hälyttimiä.
- sekoitat
tallaaja,.,.,. kirjoitti:
ei tarvitse ko.mittaria,kertoo hänelle että merivettä ei tule,siihen on halvempiakin hälyttimiä.
Asiaan merivettä,puhe oli pakokaasun lämpötilan mittaamisesta ei meriveden.
Meriveden lämpimyyden voi mitata sormellakin,senkun työntää sormensa mereen.
Ei minulla ainakaan mitään merivettä pakoputkesa mene vaan pakokaasua. - tallaaja.,.,.
sekoitat kirjoitti:
Asiaan merivettä,puhe oli pakokaasun lämpötilan mittaamisesta ei meriveden.
Meriveden lämpimyyden voi mitata sormellakin,senkun työntää sormensa mereen.
Ei minulla ainakaan mitään merivettä pakoputkesa mene vaan pakokaasua.Jos sinulla on kuiva pakoputki niin ei mene ,muuten menee meri/järvivettä,tutustu veneeseesi.
- Kai.
tallaaja.,.,. kirjoitti:
Jos sinulla on kuiva pakoputki niin ei mene ,muuten menee meri/järvivettä,tutustu veneeseesi.
Minulla on kuiva pakoputki,muuta en harkitsisikaan veneeseeni,mutta alkuperäinen kysyjä kai tarkoitti juuri pakokaasun lämpötilan mittausta jolla saadaan tietoa kuormituksesta,eikä pakoputkessa menevän meriveden lämpötilan mittausta jolla tiedolla taas ei tee mitään.
- höpö.,.,.
Kai. kirjoitti:
Minulla on kuiva pakoputki,muuta en harkitsisikaan veneeseeni,mutta alkuperäinen kysyjä kai tarkoitti juuri pakokaasun lämpötilan mittausta jolla saadaan tietoa kuormituksesta,eikä pakoputkessa menevän meriveden lämpötilan mittausta jolla tiedolla taas ei tee mitään.
Kukaan ei ole puhunut veden lämpötilasta pakoputkessa,jos mittari hyppää taivaisiin saat olla varma että merivettä ei tule koneeseen.
- ittelles
höpö.,.,. kirjoitti:
Kukaan ei ole puhunut veden lämpötilasta pakoputkessa,jos mittari hyppää taivaisiin saat olla varma että merivettä ei tule koneeseen.
Kyllä kai kyse oli pakokaasujen lämpötilan mittaamisesta eli koneen kuormituksen tarkastelusta,meriveden koneeseen tulon voi varmistaa paljon helpommilla ja halvemmillakin laitteilla.
- esimerkiksi
ittelles kirjoitti:
Kyllä kai kyse oli pakokaasujen lämpötilan mittaamisesta eli koneen kuormituksen tarkastelusta,meriveden koneeseen tulon voi varmistaa paljon helpommilla ja halvemmillakin laitteilla.
kinkkumittarilla.
- oli.,.,.
ittelles kirjoitti:
Kyllä kai kyse oli pakokaasujen lämpötilan mittaamisesta eli koneen kuormituksen tarkastelusta,meriveden koneeseen tulon voi varmistaa paljon helpommilla ja halvemmillakin laitteilla.
mitä mittarista luetaan.
- tietenkin
oli.,.,. kirjoitti:
mitä mittarista luetaan.
Lämpömittarista luetaan lämpötilaa.
- miksi tarvitaan.....
Mikäli syytä tarkistella niin laserilla toimiva ehkä helpoin ratkaisu.
Sillä saa sylinterikohtaisetkin helpolla ja pystyy paikallistamaan mahdolliset venttiilivauriotkin missä pytyssä ovat.
Näin ainakin itse olen tehnyt.
Riippuu käyttötarkoituksesta.
Mutta on antureita mitä voi klemmata pakosarjaan joista saa näytön pulpettiin. - kinkkumittari
se on varmatoiminen ja laajassa käytössä ammattipiireissä. lisäksi minulla on toinen kinkkumittari aina ahterissani ajellessani veneelläni, jotta pystyn seuraamaan myös sieltä tulevien kaasujen lämpötiloja.
- R K-S
Pakokaasun lämpötila kertoo moottorin kuormitusasteesta ja siitä onko kaikki kohdallaan koneessa. Tavallisessa huviveneessä sitä tuskin tarvitaan. Raskaassa käytössä taas se on oivallinen varuste.
Toinen asia on pakoputken vedensyötön hälytin. Se on varsin asiallinen varuste ja voi säästää pakoputken letkun palamiselta vesipumppuvaurion sattuessa.- Crisu...
mulla bensa koneessa molemmissa putkissa lämpötilaa mittaamassa ihan autokäyttöön tarkoitetut flektin anturit. Ne reagoi jos vesi lakkaa kiertämästä pakosarjoissa. Noiden tilalle vois hyvinki kiertää henkilöautoihin tarkoitetut moottorin lämpötilamittarin anturit ja ne yhdistää lämpömittariin. Ilmeisesti alkuperäiselle kysyjälle tämä ei riitä vaan hän haluaa mitata lämpötilan ennen ku pakokaasuja jäähdytetään vedellä. Yhdessäkään mun vene moottorissa ei oo ollu edes paikka ko. anturille. Nyky koneissa tosin taitaa olla pakosarjoissa jo lambda anturitkin.
- tehnyt
näin.
jos joku pässi on kysellyt moisten turhakkeiden perään oli kussut nilkoille.- kirjoittamaan ennen kun,
raavit noita sekavia sepustuksiasi tänne.
Toisille on kaikki turhaa, sulla kai on viisas neuvo kaikkeen. - oikein...
kirjoittamaan ennen kun, kirjoitti:
raavit noita sekavia sepustuksiasi tänne.
Toisille on kaikki turhaa, sulla kai on viisas neuvo kaikkeen.kun vemputan toisella kädellä.
- Jampakka
Miten täällä riittää näitä kusipäitä?? Pojilla ei vaan riitä munaa avautua kun netissä , ... varokaa vaan ettei äiti nää mitä kirjottelette,, voi tulla muuten tukkapöllyt : ))
- Rautakaupassa ehkä
Olsisiko ollut pauhaussissa kun näin savukaasumittarin, ilmeisesti ihan hormikäyttöön tarkoitetun. Käsittääkseni skaalan pitäisi olla kuitenkin 500 - 1000 celsiusastetta?
- kippari
Pakokaasumittari on korkeaviritteisessä turbodieselissä tarpeellinen lisälaite. Esimerkiksi VolvoPentan moottoreissa on sokkotulppa valmiina mittarin anturia varten.
Mitkään paistimittarit eivät todellakaan toimi.
Pakoakaasun lämpötilan seuraaminen on yhtä tärkeätä kuin öljyn läpötilan seuraaminen jäähdytysnesteen lämmön seuraamisen ohella.
Kaikki juttelut merivedestä pakoputkessa ovat jätettävä omaan arvoonsa.
Yleensä märkäpakoputkessa tuodaan moottorista poistuva jäähdytysvesi ejektorin kautta sammuttamaan tulet pakokaasusta ja samalla jäähdyttämään nuo kuumat kaasut sille tasolle että pakoputki kestää eikä vene pala.
Kalastajat asentavat usein autonmoottoreita kuivalla pakoputkella suoraan taivaalle. Niissäkin voisi olla paikallaan seurata pakokaasujen lämpötilaa.
Miksi siten seurata tuota lämpötilaa? Autonmoottoriin verrattuna moottori venekäytössä on lujemmilla kuin autossa. Kuormitus vastaa käsijarru päällä ajoa jyrkkään ylämäkeen ja tätä koko ajan !
Mikäli moottorissa ilmenee käyntihäiriöitä tai ylikuormittamista, sen huomaa nopeasti pakokaasujen lämpötilasta.- Kokemuksia?
Onko tuo Volvon sokeatulppa samanlainen kuin imupuolellakin on ahtopaineen mittaukseen tarkoitettu?
- kippari
Kokemuksia? kirjoitti:
Onko tuo Volvon sokeatulppa samanlainen kuin imupuolellakin on ahtopaineen mittaukseen tarkoitettu?
Asennutin heti uutena tuon mittarin moottoriini.
VolvoPentan myymälässä tiedetään mihin se tulee. On olemassa valmis sarja jolla homma hoituu. Sarjassa on varmaankin kuin yleensäkin tarkat ohjeet asennuksesta. - ohjeet....
kippari kirjoitti:
Asennutin heti uutena tuon mittarin moottoriini.
VolvoPentan myymälässä tiedetään mihin se tulee. On olemassa valmis sarja jolla homma hoituu. Sarjassa on varmaankin kuin yleensäkin tarkat ohjeet asennuksesta.kinkkumittari tuikataan vain pakoputken läpi. pitäisi mennä ilman työkaluja.
- höpiset.,.,
kaikki juttelu merivedestä pakoputkessa turhaa???? mikähän veneilijä olet.Pakokaasumittari kertoo tasan tarkkaan jos meriveden tulo loppuu pakoputkeen, ja paljon muutakin.
- olisi paras?
nyt selvisi, että kinkkumittari on oikea ratkaisu. vielä jäi epäselväksi minkä merkkinen kinkkumittari olisi paras?
- varuste
Tyhmää väittelyä, itse haluaisin löytää fiksun lämpömittarin Volvo 41 kaksikoneasennukseen lähinnä estämään tyhmiä väärinkäytöksiä jos koneisiin ilmenee vikaa turboihin, coolereihin, venttiileihin, suuttimiin tai melkein mihin tahansa. Ja näihin Volvoihin löytyy originaalitarvikkeena asennuskaulus jolla anturi tulee heti turbon viereen, eli siinä kohdassahan ei vielä vettä ole mukana. Anturit pitäisi vaan saada sellaiset että signaali kääntyisi heti NMEA2000 muotoon eikä tarvitsisi vetää analogisia mittareita tai näyttöjä ala- ja yläohjaamoon ja saisi määriteltyä rajat siten että hälytykset pompsahtelee ylilämmöstä tai liian suuresta erosta koneiden välillä.
- ei ole sellaisia
varuste kirjoitti:
Tyhmää väittelyä, itse haluaisin löytää fiksun lämpömittarin Volvo 41 kaksikoneasennukseen lähinnä estämään tyhmiä väärinkäytöksiä jos koneisiin ilmenee vikaa turboihin, coolereihin, venttiileihin, suuttimiin tai melkein mihin tahansa. Ja näihin Volvoihin löytyy originaalitarvikkeena asennuskaulus jolla anturi tulee heti turbon viereen, eli siinä kohdassahan ei vielä vettä ole mukana. Anturit pitäisi vaan saada sellaiset että signaali kääntyisi heti NMEA2000 muotoon eikä tarvitsisi vetää analogisia mittareita tai näyttöjä ala- ja yläohjaamoon ja saisi määriteltyä rajat siten että hälytykset pompsahtelee ylilämmöstä tai liian suuresta erosta koneiden välillä.
en ainakaan ole kuullut NMEA2000 yhteensopivasta kinkkumittarista.
- K- tyypin anturin sekä
hitsattavan helmiliittimen. http://www.nokeval.com/products.php?product_family=43&sid=50&mid=10&language=finnish
http://www.nokeval.com/products.php?subgroup_id=4&mid=10&language=finnish
Sitten voit ostaa yleismittarin jossa on k- anturi liitin, yhteis budjetti noin 50,-. Voit hankkia myös kiinteän mittarin vaikka täältä
http://www.westach.com/
mutta hinta pompsahtaa.
Yleismittaria voit tarvita muutenkin, nyt se olisi aina mukana.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Ellen Jokikunnas paljasti somessa ison perheuutisen - Ralph-poika elämänmuutoksen edessä!
Ellen Jokikunnas ja Jari Rask sekä Ralph-poika ovat uuden edessä. Tsemppiä koko perheelle ja erityisesti Ralphille! Lu162320- 1682249
- 1131818
- 1491789
Evoluutioteoria on varmuudella väärin - monet tutkijat irtisaunoutuvat siitä
Tutkimuksissa on löytynyt paljon näyttöä siitä, ettei evoluutioteoria ole totta. Monet tutkijat kuitenkin vielä kannatta4791399- 921215
- 551011
Syntymän ja kuoleman aallot
Seuraavassa tekstissä kerrotaan, mitä välittömästi kuoleman jälkeen tapahtuu. Syntymän ja kuoleman aallot Seuraavassa423942- 49921
En enää koskaan äänestä vasemmistopuolueita
Olen lähes aina äänestänyt SDP:tä ja pari kertaa Vasemmistoliittoa, sillä olen aina uskonut, että vasemmisto on se, mikä237881