Elämän taito on tärkeää

Alpertti H

ääööpp


Ennen muuta pitää osata antaa anteeksi.

24

1292

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anteeksianto

      ennen kaikkea itselleen

      ja myös muille edellyttää ymmärtämistä.

      Siksi se on niin vaikeata.

      Jos on parhaansa yrittänyt, niin turha syyllisyys pois!

      • Hintriika*

        Eköhän pidä osata myös pyytää anteeksi. Panisin sen sijalle yksi ja vasta toiseksi anteeksiantamisen.

        Hyvä on osata myös sana "kiitos".


      • Hintriika* kirjoitti:

        Eköhän pidä osata myös pyytää anteeksi. Panisin sen sijalle yksi ja vasta toiseksi anteeksiantamisen.

        Hyvä on osata myös sana "kiitos".

        vaikka toinen ei pyytäisikään.
        Silloin vapauttaa itsensä siitä ihmisestä.
        Unohtamaan ei tarvitse silti itseään pakottaa
        eikä sitä voikaan tehdä.

        Myös itselleen anteeksiantaminen on tärkeätä.
        Järjestyksestä puheenollen: ensin se, silloin voi antaa anteeksi myös muille.

        Itseään on opittava ymmärtämään.
        Vanhan viisaan Sokrateen lause: "Nosce te ipsum!"
        {='tunne itsesi!'}, ymmärrä, miksi reagoit niin kuin teit,~ vääryyteen, jonka toinen sinuun kohdisti.


      • Hintriika*
        satu kirjoitti:

        vaikka toinen ei pyytäisikään.
        Silloin vapauttaa itsensä siitä ihmisestä.
        Unohtamaan ei tarvitse silti itseään pakottaa
        eikä sitä voikaan tehdä.

        Myös itselleen anteeksiantaminen on tärkeätä.
        Järjestyksestä puheenollen: ensin se, silloin voi antaa anteeksi myös muille.

        Itseään on opittava ymmärtämään.
        Vanhan viisaan Sokrateen lause: "Nosce te ipsum!"
        {='tunne itsesi!'}, ymmärrä, miksi reagoit niin kuin teit,~ vääryyteen, jonka toinen sinuun kohdisti.

        Vanha viisas Sokrates ei vissiin koskaan ollut itse väärässä, että olisi tullut tarvista pyytää toiselta anteeksi...

        Minä olen erehtyväinen. Joskus nuorempana anteeksipyytämistä on joutunut oikein opettelemaan. Vaikka muutoin olenkin samaa mieltä, että joskus täytyy osata antaa anteeksi toiselle, vaikka tämä ei älyäisi pýydellä.

        Anteeksi, Sokrates, jos loukkasin Sinua!


      • satu kirjoitti:

        vaikka toinen ei pyytäisikään.
        Silloin vapauttaa itsensä siitä ihmisestä.
        Unohtamaan ei tarvitse silti itseään pakottaa
        eikä sitä voikaan tehdä.

        Myös itselleen anteeksiantaminen on tärkeätä.
        Järjestyksestä puheenollen: ensin se, silloin voi antaa anteeksi myös muille.

        Itseään on opittava ymmärtämään.
        Vanhan viisaan Sokrateen lause: "Nosce te ipsum!"
        {='tunne itsesi!'}, ymmärrä, miksi reagoit niin kuin teit,~ vääryyteen, jonka toinen sinuun kohdisti.

        Koettakaa kestää.
        Muuksi en voi enää muuttua.


      • Satu*
        Hintriika* kirjoitti:

        Vanha viisas Sokrates ei vissiin koskaan ollut itse väärässä, että olisi tullut tarvista pyytää toiselta anteeksi...

        Minä olen erehtyväinen. Joskus nuorempana anteeksipyytämistä on joutunut oikein opettelemaan. Vaikka muutoin olenkin samaa mieltä, että joskus täytyy osata antaa anteeksi toiselle, vaikka tämä ei älyäisi pýydellä.

        Anteeksi, Sokrates, jos loukkasin Sinua!

        on aina pyytänyt anteeksi,
        jos on vahingossa toisen varpaille astunut
        tai tahtomattaan loukannut.

        Tahallani en ketään kolhi.


      • Jopel kirjoitti:

        Koettakaa kestää.
        Muuksi en voi enää muuttua.

        Eipä ole Jopelin lausumaan lisäämistä. Ehkä sen että "tarvinneeko tuota vakavasti ottaa."


      • Katicat2
        Hintriika* kirjoitti:

        Eköhän pidä osata myös pyytää anteeksi. Panisin sen sijalle yksi ja vasta toiseksi anteeksiantamisen.

        Hyvä on osata myös sana "kiitos".

        Jos toinen vilpittömästi pyytää tekoaan anteeksi, niin helppo on antaa. Ellei pyydä, mitä ajattelen? Onko se sitten minun puoleltani anteeksiantamista, jos vaan yksinkertaisesti siirrän asian ikäänkuin asianomaisen kontolle, enkä ala miettiä miten kostaisin.

        Hintriikan tavoin tärkeintä on ollut oppia itse nöyrtymään ja pyytämään anteeksi. Tietysti silloin on helpottavaa, kun toinen antaa anteeksi.


      • Jatta
        Hintriika* kirjoitti:

        Eköhän pidä osata myös pyytää anteeksi. Panisin sen sijalle yksi ja vasta toiseksi anteeksiantamisen.

        Hyvä on osata myös sana "kiitos".

        mutta jo lapsena opin, että "antamalla anteeksi, pyytämällä anteeksi ja saamalla anteeksi" on hyvä muistaa.
        Tiedä sitten, kuinka niitä on tullut noudatettua, mutta hyviä elämänohjeita joka tapauksessa.


      • Enni
        Jatta kirjoitti:

        mutta jo lapsena opin, että "antamalla anteeksi, pyytämällä anteeksi ja saamalla anteeksi" on hyvä muistaa.
        Tiedä sitten, kuinka niitä on tullut noudatettua, mutta hyviä elämänohjeita joka tapauksessa.

        nuo, joiden ajatuskoneisto pelaa siten, että tehdään käsiteltävästä aiheesta heti perään uusi avaus. Nytkin jo kaksi uutta tämän avauksen jälkeen kuin liukuhihnalta. Sietäisi poistaa molemmat. Kiusanhengillä on ollut tuollainen tyyli.


      • kaaleppi...
        Enni kirjoitti:

        nuo, joiden ajatuskoneisto pelaa siten, että tehdään käsiteltävästä aiheesta heti perään uusi avaus. Nytkin jo kaksi uutta tämän avauksen jälkeen kuin liukuhihnalta. Sietäisi poistaa molemmat. Kiusanhengillä on ollut tuollainen tyyli.

        Hyvät asiat pysyy ja paranoo, kun niistä keskustellaan.


    • anteeksiantamisen jalon taidon, johon kuuluu anteeksianto ja unohtaminen, silloin anteeksianto on täydellinen.

      • Puskakuiskaaja

        On ihmisiä jotka osaa sanan anteeksi, vaan se on aivan merkityksetön, samassa jatketaan asiaa ja ymmärtämättä sanan merkitystä.
        Kyllä se itseltänikin tulee herkästi,koska siihen on helppo lopettaa joku ikävä keskustelu, vaan kyllä se kuikertaa kuitenkin sisällä, minun ainakin on työstettävä tuo anteeksi sisälläni, että pystyn unohtamaan ja todella antamaan anteeksi.
        Anteeksi...ei ole vaan sana, se on hyvin paljon muutakin.


      • ja antaa anteeksi
        Puskakuiskaaja kirjoitti:

        On ihmisiä jotka osaa sanan anteeksi, vaan se on aivan merkityksetön, samassa jatketaan asiaa ja ymmärtämättä sanan merkitystä.
        Kyllä se itseltänikin tulee herkästi,koska siihen on helppo lopettaa joku ikävä keskustelu, vaan kyllä se kuikertaa kuitenkin sisällä, minun ainakin on työstettävä tuo anteeksi sisälläni, että pystyn unohtamaan ja todella antamaan anteeksi.
        Anteeksi...ei ole vaan sana, se on hyvin paljon muutakin.

        jopa "unohtaa" vaikka ei vielä dementoitunut olekaan
        mutta oikeasti on aivan muuta niin kuin näkyy täälläkin.


      • "unohtaminen"
        ja antaa anteeksi kirjoitti:

        jopa "unohtaa" vaikka ei vielä dementoitunut olekaan
        mutta oikeasti on aivan muuta niin kuin näkyy täälläkin.

        tuossa eilen moniakin. Kun unohtaminen ei ole tahdon asia. Vaikka haluaisi niin ikävä
        asia ei unohdu.Valehtelee joka muuta sanoo.


      • Ruut

        Anteeksiantamisesta puhutaan paljon miten se on jaloa antaa anteeksi, tavallaan nöyryytetään häntä jota on väärin kohdeltu.
        Olin sielunhoitajakursseilla joku vuosi sitten. Kurssin käytyäni olin niin shokissa että en vastaanottanut moista kunniatehtävää. Syykin oli varsin selvä.
        Kysyin kun pahantekijä tulee pyytämään tekosistaan synninpäästöä, minun tulee rukoilla ja antaa hänelle synninpäästö.Miten kohdataan toinen osapuoli jota kohtaan on tehty väärin, joka on pahoittanut mielensä..

        Vastaus oli väärinkohdeltu saa itse hoitaa asiansa jos ei osaa unohtaa.
        Väärintekijän ei tarvitse mennä pyytämään anteeksi kun hän on ripittäytynyt eikä kolmatta osapuolta tarvitse ottaa keskusteluun mukaan.

        Näin kovaa oli kirkasotsaisten opetus. Siinä paikkaa ilmoitin, omatuntoni on ristiriidassa oppienne kanssa joten en ota tehtävää vastaan.

        Anteeksi voi antaa saahan pyytäjä puhtaat jauhot pussiinsa, hän jota kohtaan on kohdeltu väärin ei hevillä asiaa voi unohtaa edes ajan kanssa.


      • Ruut kirjoitti:

        Anteeksiantamisesta puhutaan paljon miten se on jaloa antaa anteeksi, tavallaan nöyryytetään häntä jota on väärin kohdeltu.
        Olin sielunhoitajakursseilla joku vuosi sitten. Kurssin käytyäni olin niin shokissa että en vastaanottanut moista kunniatehtävää. Syykin oli varsin selvä.
        Kysyin kun pahantekijä tulee pyytämään tekosistaan synninpäästöä, minun tulee rukoilla ja antaa hänelle synninpäästö.Miten kohdataan toinen osapuoli jota kohtaan on tehty väärin, joka on pahoittanut mielensä..

        Vastaus oli väärinkohdeltu saa itse hoitaa asiansa jos ei osaa unohtaa.
        Väärintekijän ei tarvitse mennä pyytämään anteeksi kun hän on ripittäytynyt eikä kolmatta osapuolta tarvitse ottaa keskusteluun mukaan.

        Näin kovaa oli kirkasotsaisten opetus. Siinä paikkaa ilmoitin, omatuntoni on ristiriidassa oppienne kanssa joten en ota tehtävää vastaan.

        Anteeksi voi antaa saahan pyytäjä puhtaat jauhot pussiinsa, hän jota kohtaan on kohdeltu väärin ei hevillä asiaa voi unohtaa edes ajan kanssa.

        Jos ajatellaan että minua on loukattu sydänjuuriani myöten ja loukkaaja tulee pyytämään anteeksi, ja minä koen että hän tekee sen täydestä sydämmestään, ja jos annan anteeksi niin minun on samalla unohdetettava se loukkaus.silloin anteeksianto on oikein tehty.
        Enkä tunne että minua on nöyryytetty.

        Mitä tulee sielunhoitajakursseilla opetettua, olen pitkälti kanssasi samaa mieltä, mutta sehän kuuluukin uskonnoliseen amattipiiriin, puhdistaa toisia synneistä ja antaa synninpäästö.

        Onko se oikein vai väärin, sen ratkaisee jokaisen oma mielipide, tuntuuhan se väärältä kun joku onneton on sortunut tekemään pahojaan kaikenmoisia ja sitten rukoillaan hänen puolestaan anteeksiantoa, ja sitten on taas puhtaat jauhot pussissa.

        Tällainen menettely on minustakin kyseinalaistettavaa, onko se oikein kärsijöitä kohtaan, siinä jos missä on ajattelemisen paikka.

        Se oli outo toteamus että, väärinkohdeltu saa itse hoitaa asiansa, jos ei osaa unohtaa. Väärinkohdeltu tuskin unohtaa vääryyttä koskaan.


      • Ruut
        monica kirjoitti:

        Jos ajatellaan että minua on loukattu sydänjuuriani myöten ja loukkaaja tulee pyytämään anteeksi, ja minä koen että hän tekee sen täydestä sydämmestään, ja jos annan anteeksi niin minun on samalla unohdetettava se loukkaus.silloin anteeksianto on oikein tehty.
        Enkä tunne että minua on nöyryytetty.

        Mitä tulee sielunhoitajakursseilla opetettua, olen pitkälti kanssasi samaa mieltä, mutta sehän kuuluukin uskonnoliseen amattipiiriin, puhdistaa toisia synneistä ja antaa synninpäästö.

        Onko se oikein vai väärin, sen ratkaisee jokaisen oma mielipide, tuntuuhan se väärältä kun joku onneton on sortunut tekemään pahojaan kaikenmoisia ja sitten rukoillaan hänen puolestaan anteeksiantoa, ja sitten on taas puhtaat jauhot pussissa.

        Tällainen menettely on minustakin kyseinalaistettavaa, onko se oikein kärsijöitä kohtaan, siinä jos missä on ajattelemisen paikka.

        Se oli outo toteamus että, väärinkohdeltu saa itse hoitaa asiansa, jos ei osaa unohtaa. Väärinkohdeltu tuskin unohtaa vääryyttä koskaan.

        Olen kanssasi samoilla linjoilla. Jos on loukannut toista henkilöä, anteeksipyyntö ja -anto on heideän kahden välinen asia, jos ei kahdestaan onnistu kolmas puolueeton sovittelija on tarpeen.

        Nämä ovat niitä iäisyysasioita joista voi olla monta eri mieltä. Liian usein loukatuksi tullut masentuu, ei löydä tietä ulos asiasta, on mahdollista masennus tulee niin syväksi ettei jaksa enää elää loukattuna ja tuntee itsensä tarpeettomaksi.
        Parempi laiha sopu kun lihava riita.


      • "pelkkää hyvää"
        Ruut kirjoitti:

        Olen kanssasi samoilla linjoilla. Jos on loukannut toista henkilöä, anteeksipyyntö ja -anto on heideän kahden välinen asia, jos ei kahdestaan onnistu kolmas puolueeton sovittelija on tarpeen.

        Nämä ovat niitä iäisyysasioita joista voi olla monta eri mieltä. Liian usein loukatuksi tullut masentuu, ei löydä tietä ulos asiasta, on mahdollista masennus tulee niin syväksi ettei jaksa enää elää loukattuna ja tuntee itsensä tarpeettomaksi.
        Parempi laiha sopu kun lihava riita.

        Monestihan tuota a-pyytämistä, -antamista ja unohtamista on tullut mietittyä.

        Olen kokenut unohtamisen olevan sitä, ettei satutettu muista asiaa enää kiukulla, vihalla tai katkeruudella, vaan muistaa sen ilman tunnekuohuja, asiana muiden joukossa.(Joskus voi käydä niin, että ihan oikeastikin kipeän asian unohtaa.)

        Melkein kuin virheellisen sanan pyyhkimisen jälkeen, siihen jäi heikko jälki, mutta se ei haittaa asian lukemista.

        Ihmisen voimien määrä on rajallinen enkä itse haluaisi sitoa energiaani negatiivisiin asioihin. Syvemmistä mietteistä puhumattakaan!


      • Katicat2
        "pelkkää hyvää" kirjoitti:

        Monestihan tuota a-pyytämistä, -antamista ja unohtamista on tullut mietittyä.

        Olen kokenut unohtamisen olevan sitä, ettei satutettu muista asiaa enää kiukulla, vihalla tai katkeruudella, vaan muistaa sen ilman tunnekuohuja, asiana muiden joukossa.(Joskus voi käydä niin, että ihan oikeastikin kipeän asian unohtaa.)

        Melkein kuin virheellisen sanan pyyhkimisen jälkeen, siihen jäi heikko jälki, mutta se ei haittaa asian lukemista.

        Ihmisen voimien määrä on rajallinen enkä itse haluaisi sitoa energiaani negatiivisiin asioihin. Syvemmistä mietteistä puhumattakaan!

        Minä uskon synnynnäisillä luonteenominaisuuksillakin olevan iso osa siihen, miten nää asiat kokee. Jos on oikein pitkävihainen, saa todella painiskella enemmän sekä anteeksipyytämisen että anteeksiantamisensa kanssa.
        Joskus oikein ihmetyttää, kuinka joku ikäänkuin aktiivisesti pitää esillä jotain negatiivista kokemustaan, eikä millään irroita sitä mielestään.

        Sitten on äkkipikaisia, jotka hetken päästä unohtavat sen pahan asian ja pystyvät jatkamaan yhdessäoloa kuin ei mitään olisi tapahtunut. Voi vaan kuvitella, mitä tapahtuu kun esim parisuhteessa sattuu nämä ääripäät yhteen. Taitavat tasoittaa toisiaan ja syntyy mukiinmenevä keskiarvoinen anteeksiantamisen ja saamisen liitto.


      • "pelkkää hyvää" kirjoitti:

        Monestihan tuota a-pyytämistä, -antamista ja unohtamista on tullut mietittyä.

        Olen kokenut unohtamisen olevan sitä, ettei satutettu muista asiaa enää kiukulla, vihalla tai katkeruudella, vaan muistaa sen ilman tunnekuohuja, asiana muiden joukossa.(Joskus voi käydä niin, että ihan oikeastikin kipeän asian unohtaa.)

        Melkein kuin virheellisen sanan pyyhkimisen jälkeen, siihen jäi heikko jälki, mutta se ei haittaa asian lukemista.

        Ihmisen voimien määrä on rajallinen enkä itse haluaisi sitoa energiaani negatiivisiin asioihin. Syvemmistä mietteistä puhumattakaan!

        varsinkin, kun valheilla ja kiusaajajoukkojen kokoon usuttamisella
        on käyty puolustuskyvyttömän lapsen kimppuun
        aiheuttaen hänen elämänsä menetyksen, niin voiko
        joku isä tai äiti sen unohtaa?

        ~ Anteeksi voi antaa mielessään, jotta voi vapautua sellaisesta "ihmisestä".


      • evita*
        satu kirjoitti:

        varsinkin, kun valheilla ja kiusaajajoukkojen kokoon usuttamisella
        on käyty puolustuskyvyttömän lapsen kimppuun
        aiheuttaen hänen elämänsä menetyksen, niin voiko
        joku isä tai äiti sen unohtaa?

        ~ Anteeksi voi antaa mielessään, jotta voi vapautua sellaisesta "ihmisestä".

        Suurissa kouluissa voi sellaista tapahtua.

        Valehtelee joissain heimokokouksissa tuon lapsen
        ja vanhempiensakin sanoneen meistä pahasti,
        nyt kostetaan sille suurella joukolla.

        Ja sitten käydään yllättäin iltavuorossa koulussa olevan lapsen kimppuun (1970-)aina uudelleen ja sanotaan
        jos kerrot kotonas saat turpaan ja tapamme sut.

        Niin se menee, lapsi särkyy-

        vaikka ei ole mitään pahaa sanonut tai tehnyt heille lapsi tai vanhempansa, päinvastoin.

        ja kaiken takana on rahasumma, jota tuo epäihminen ei usko maksettuen takaisin yhteisille appivanhemmille, vaikka nämä sen vakuuttavat saaneensa!

        Lapsi joutui epäihmisten kohteeksi.


      • tahdon asia,
        "unohtaminen" kirjoitti:

        tuossa eilen moniakin. Kun unohtaminen ei ole tahdon asia. Vaikka haluaisi niin ikävä
        asia ei unohdu.Valehtelee joka muuta sanoo.

        mutta unohtaminen ei ole tahtomisesta kiinni.

        Eri asia sitten on dementia.


    • Maalaismies*

      Olen palstakirjoittelussani joskus tahtomattani tullut loukanneeksi vahvalla mielipiteelläni toisten näkökantoja. Julkinen anteeksipyyntö tuntuu kuitenkin ylidramaattiselta, koska kysymys on johonkin asiaan kohdistuvasta mielipiteestä eikä henkilökohtaisesta toisen mielipiteen vähättelystä.

      Pyrin kuittaamaan asian osoittamalla muissa yhteyksissä arvonantoa henkilölle, jonka kanssa on ollut mielipide-eroja. Se on tavallaan hiljaista anteeksipyyntöä, joka yleensä on toiminut hyvin.

      Parisuhteessa esiintyy väistämättä mielipide-eroja pitkänkin yhdessäolon aikana ja jälkeen. Se olisi yhtä anteeksipyyntöä koko elämä ellei asioita kuitattaisi hiljaisella ymmärtämisellä. Minulla on tapana viedä kahvit sängyn reunalle tai kuoria hedelmä. Se on merkki jonka molemmat ymmärtävät.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. 57-vuotiads muka liian vanha töihin?

      On tämä sairas maailma. Mihin yli 55-vuotiaat sitten muka enää kelpaavat? Hidasta itsemurhaa tekemään, kun eläkkeelle ei
      Maailman menoa
      298
      3259
    2. Haluatteko miellyttää kumppaninne silmää?

      Entä muita aisteja? Mitä olette valmiita tekemään sen eteen että kumppani näkisi teissä kunnioitettavan yksilön? Olette
      Sinkut
      234
      1763
    3. By the way, olet

      mielessäni. Olet minulle tärkeä, niin suunnattoman tärkeä. En kestäisi sitä jos sinulle tapahtuisi jotain. Surullani ei
      Ikävä
      91
      1305
    4. J-miehelle toivon

      Hyvää yötä. Voisiko nykyistä tilannetta uhmaten vielä pienintäkään toivetta olla, päästä kainaloosi joskus lepääämään.
      Ikävä
      85
      1263
    5. Haluatko S

      vielä yrittää?
      Ikävä
      59
      1168
    6. Onko kaivattunne suosittu?

      Onko teillä paljon kilpailijoita? Mies valitettavasti näyttää olevan paljonkin naisten suosiossa :(
      Ikävä
      78
      1159
    7. Täytyi haukkuu sut lyttyyn

      En haluu tuntee rakkautta sua kohtaan enää ja haluun unohtaa sut mut sit tulee kuiteki paha olo kun haluis vaan oikeesti
      Ikävä
      51
      1074
    8. Onkohan sulla enää tunteita

      kun nähdään seuraavan kerran? Niin hyvä fiilis on ollut viime aikoina, että se on nyt pahin pelkoni. Oletkohan unohtanut
      Ikävä
      36
      974
    9. Kylpyläsaaren Lomakylän kahvilaravintola

      Kävimme syömässä Kylpyläsaaressa. "Naudanliha burgeri" maksoi 18,90 euroa ja lisäksi limsa 4,50 euroa. Annoksen hinnaks
      Haapavesi
      46
      916
    10. Etkö ymmärrä että olen turhautunut

      kun ei etene. Auttaisit rakas vai onko kaikki vain kuvitelmiani omassa päässäni?
      Ikävä
      64
      831
    Aihe