miten kummilapsen kanssa olla

kokemusta??

Olen ensimmäistä kertaa kummi tyttölapselle. Olen vierä nuori nainen ja itselläni ei ole vielä lapsia ja kummiuskin nyt vasta ensimmäinen. En ole mitenkään lapsenmielinen ja en osaa vieraitten lasta käsitellä. Tuntuu että omien lasteni kanssa osaisin ja kun sitä kautta saan kokemusta. Olen siis avopuolisoni kanssa kummi yhteisesti, hänen veljen esikoiselleen.
Kaikki muutkin kummit mitkä valittu, ovat sellaisia joilla ei omasta takaa vielä lapsia, ja sinkku naisia. Me ainut pariskunta. Mitä kaikkea kivaa kummitytön kanssa voisi tehdä,? kauehan vaikelta tuntuu leikkiminenkin ja kahdelleen olo, ei vaan luonnistu. Tyttö on vasta 1v, konttaus ijässä. Avopuolison suvussa on sitten paljon päiväkoti ihmisiä, jotka ovatkin kovia hössöttää ja painostavat että pitäisi enempi touhuta kummitytön kanssa ja käydä katsomassa jne. Emme asu samalla paikkakunnalla mutta kyllä on tullut nyt kerran kuukaudessa käytyä katsomassa. Avopuolisolta enempi luonnistuu hassuttelu, tullut siihen sukuun ja veljensä lapsi. Ainakin kaipaisin vinkkejä miten kummina pitäisi olla, ja pitäisikö lapselle tehdä kaikkea kivoja askartelu juttuja, lelukirjoja jne. Entä kun kasvaa isoksi, mitä sitä osaisi jutella, höpöstellä, käyttää jossain?

=) Kiitos vastauksista etukäteen..Tietty nämä asiathan sujuu sellaisilta jotka muutenki lapsenmielisiä ja on jo monta omaa lasta. Tykkään kyllä muuten tosi paljon lapsista ja aijon vielä lapsia tehdäkin, mutta muuten en osaa keskustella ja höpöttää hassuja leikkejä..hmph.enkä perusta laulamista..

4

1024

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • ..................

kaikkien ai tarvi olla hassuttelijoita/hössöttäjiä. Ja koska se mieheltäsi luonnistuu niin sittenhän se puoli on hoidossa:) Odota rauhassa että tyttö kasvaa, käykää kylässä ja opetelkaa tuntemaan hänet. Näin alkuun voit vaikka enemmän äidin kautta kysellä tytön kuulumisi yms. olla vaan tytöstä kiinnostunut. Se on kaikkein tärkeintä. Ja sitten kun kasvaa isommaksi tulee kivat leikit ja "tyttöjen" jutut, menee kouluun. Varmasti osaat jo silloin aktiivisemmin olla tytön kanssa. Ole hänelle rauhallinen ja turvallinen aikuinen jonka seurassa on hyvä olla. Onnea matkaan.

• myös...

kummityttö vuoden ikäinen (sen ikäinen jo on liki kävelyiässä, ei konttaus.. ) eikä mullakaan ole vielä omia lapsia. Ei se tunnukaan luontevalta leikkiä ja hassutella lapsen kanssa jos ei sen kanssa vietä paljoa aikaa.

Itse näen kummityttöä pitkän välimatkan takia harvoin mutta kun näen, juttelen kyllä "kuulumiset" tytön kanssa sylitellen vaikkei se ehkä paljoa vielä ymmärrä mitä se outo täti juttelee. Siinä me katellaan joka kerta napit vastakkain että kukas se toinen on, eikä siinä sen enempää hössötetä. Tutkitaan ehkä jotain lelua ja "jutustellaan" joutavia vähän aikaa. Tyttö kuitenkaan vielä muista tapaamisistamme mitään, oppinut vähän vierastamaankin jo tapaamisten välillä.

Olen sanonut vanhemmille että kunhan tyttö vähän kasvaa niin tyttö pääsee hoitoon milloin vain ja kunhan voidaan puuhailla jotain yhdessä tytön kanssa. Käydä vaikka vähän "shoppailemassa" tai esim. katsomassa heppoja tallilla, pulkkaretkellä, sorsia syöttämässä.. pieniä asioita, kunhan on lapselle olemassa. Kun muksu alkaa muistaa että tuttu tätihän tämä on niin kyllä se suhde lapsen ja kummin välillä muuttuu. Uskon näin. Lapsi alkaa luonnostaan kommunikoimaan ja siihen juttuun on helppo aikuisenkin lähteä lörpöttämään :) Isompana muksu sitten muistaa että kummi on oikeastaan aina ollut olemassa :) vaikka vähän niin kuitenkin.

Mun mielestä kummilapsi ei kaipaa mitenkään erityistä lahjontaa vaan aikuisen turvallista läsnäoloa. Että on tavallaan aina ovet avoinna lapselle. Siinä lauleskelua tai runonlausuntaa tarvita :) Kunhan vaan on oma itsensä ja antaa omaa osaansa perusturvan tunteesta lapselle.

• ???

Mitäs yleensä höpöstelet kummitytön kanssa? =) Pitäskö siinä omaa nimeään hokea, kun vanhemmat ihmiset kuuluvat aina sanovat esim. puolestani vauvalle, että siinä on vaikka Maija. Ei sitä kyllä oikein vauvalle osaa mitään lauseita puhua, niinku normaalisti ihmiset. Jotain vain niih, mitä kaikkea sinä oot touhunnut, siirihän se siinä jne.. heh..heh.. Odotankin että kummityttö kasvaisi, ja puhuisi ja osaisi itse aloittaa jotain leikkiä, mihin osallistua, mutta ei mitään lällyn lällyn piilosilla oloa. Mutta eikös se lasten uhmaikä ole vähän vaikea? Kumminki kannalta, tai jos lapsi on kauhean vastahakoinen ja mikään ei ole kivaa. Ainakin kummityttöni on nyt vähän sellanen kitisijä, ei tykkää sylissä istumisestakaan ja jos jotain kuvakirjaa selataan, niin nakkaa pois. Ite vaan tykkää kaikkea tehdä. hmm..Liekkö kasvatuksestakin kiinni millasia tulee..

• täälläkin

Itse alan olla lähemmäs kolmekymppinen naisihminen, jolla ei omia lapsia saati kiinnostusta lasten hankintaakaan kohtaan ole. Tämä ei johdu siitä, ettenkö pitäisi lapsista, mutta en vaan ole koskaan ollut lasten kanssa (ollut suvun nuorin, leikkinyt aina isoveljen ja hänen kavereidensa kanssa pienenä jne). No nyt on sitten yhtäkkiä tupsahtanut aviomieheni suvun puolelta kaksi pientä kummipoikaa (eri perheissä siis) ja molemmat ollaan miehen kanssa vähän ihmeissämme että mitenkäs sellaisten pikkupojujen kanssa oikein ollaan. Vauvojen kanssa juttelu, leikkiminen ja pelkkä sylissä pitäminenkin on kaikki ihan uutta. Minusta tuntuu nololta ja kiusalliselta se, että en ole sellainen "hellanlettas"-täti mitä stereotypian mukaan tämän ikäisen ja avioliitossa elävän naisen kuuluisi olla.

Kovasti ollaan mieheni kanssa yritetty tutustua kummipoikiimme. Välimatkaa on sen verran, ettei kovin usein nähdä. Vaikka joskus tuntuu vaikealta olla lasten kanssa, niin kuitenkin olemme aidosti kiinnostuneita kuulemaan poikien kuulumisia ja miten on kehitytty. Ollaan lähetelty kortteja ja soiteltu, yritetty osoittaa että halutaan olla läsnä kummipoikien elämässä, vaikkei ehkä kaikilla osa-alueilla sitä niin taitavasti osatakaan tehdä. Välillä tunnen syyllisyyttä siitä, että olen huono kummitäti kun en osaa pieniä leikittää, mutta yritän ajatella asiaa niin, että ehkä sitten vanhempana kummipojat voisivat saada minusta ja miehestäni perheen ulkopuolisen aikuisen kuuntelemaan ja tukemaan aikuiseksi kasvua. Ehkä kummiutta ei kuitenkaan mitata pelkästään sillä, kuka saa vauvan nauramaan ja vaipat nopeimmin vaihdettua, vaan elämänmittaisella läsnäolemisella.

Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Poliisi tutkii murhaa Paltamossa

Poliisi tutkii Kainuussa sijaitsevassa Paltamon kunnassa epäiltyä henkirikosta, joka on tapahtunut viime viikon perjanta
      Paltamo
      44
      5239
    2. Jos me voitais puhua

Jos me voitais puhua tästä, mä sanoisin, että se on vaan tunne ja se menee ohi. Sun ei tarvitse jännittää mua. Mä kyllä
      Ihastuminen
      24
      3440
    3. Jenna meni seksilakkoon

"Olen oppinut ja elän itse siinä uskossa, että feministiset arvot omaava mies on tosi marginaali. Todennäköisyys, että t
      Maailman menoa
      299
      2830
    4. Jere, 23, ja Aliisa, 20, aloittavat aamunsa Subutexilla tai rauhoittavilla: "Vaikka mä käytän..."

Jere, 23, ja Aliisa, 20, ovat pariskunta, joka aloittaa aamunsa Subutexilla tai rauhoittavilla. Jere on ollut koko aikui
      Maailman menoa
      56
      2643
    5. Mikä sinua ja

kaivattuasi yhdistää ?
      Ikävä
      170
      2312
    6. On ikävä sua

Koko ajan
      Ikävä
      24
      2119
    7. Aku Hirviniemi tekee paluun televisioon Aiemmin hyllytetty ohjelma nähdään nyt tv:ssä.

Hmmm.....Miksi? Onko asiaton käytös nyt yht´äkkiä painettu villaisella ja unohdettu? Kaiken sitä nykyään saakin anteeksi
      Kotimaiset julkkisjuorut
      126
      1881
    8. Vielä kerran.

Muista että olet ihan itse aloittanut tämän. En ei silti sinua syyllistä tai muutenkaan koskaan tule mainitsemaan tästä
      Ikävä
      366
      1845
    9. Vain yksi elämä

Jonka haluaisin jakaa sinun kanssasi. Universumi heitti noppaa ja teki huonon pilan, antoi minun tavata sinut ja rakastu
      Ikävä
      88
      1761
    10. M nainen tiedätkö mitä

Rovaniemellä sataa nyt lunta, just nyt kun lähden pohjoiseen. Älä ota mitään paineita tästä mun ihastumisesta sinuun, ti
      Ikävä
      16
      1391
    Aihe