nuo kaksi pyöreää merkkiä sinun jalassa?
Kysyi 3-vuotias lapsenlapsi saunassa.
Kerroinpa hänellekkin,kuten kahdelle vanhemmalle
olin aikaisemmin kertonut,että niihin on mummia
kauan sitten rokotettu ja siitä ne merkit tulivat.
Vielläkö muistat nuo kansakoulun pelätyt calmette-
ja isorokkorokotukset?
mummi mitkä ovat
12
805
Vastaukset
Calmetterokotusta en ole koskaan saanut, mutta aina kun käsivarteen tehtiin se koe, niin se turposi koko käsivarsi.
Äiti selitti sen sillä, että isällä oli ollut sodasta saatu keuhkotuberkuloosi ja minä kait sitten saanut luonnollisen tartunnan häneltä, mutta ikinä en sitä ole sairastanut.
Isorokkorokotustakaan en muista, että sellaista olisin saanut, mutta voipi olla rokotettu ei vain ole mitään muistikuvaa siitä.- Otto-Vaan
Kertoo Calmette piikin seuraamuksesta.
Annettiinkin jo joskus pienenä muistin
ulottumattomissa.Siihen aikaan kun oli
tuberkeli tauti taloissa yleinen vieras.
Isorokko piikki ei jättänyt muistoja.
Tuikatiin kouluaikaan käsivarteen. - muistetaan
calmetit, tuhkarokot ja vesirokot. Ei niitä rokkoja kuitenkaan jalkaan tökitty. Kaksi rokkoarpea näen itsekin vielä käsivarressa. Ex-vaimo väitti, että olisi muka neljä vielä persuuksissa. Mitähän "muinaistutkimusta" oikein puuhasteli.
Armeijassa sitten jo rokotettiin jo ensimmäisenä alokaspäivänä oikein urakalla. "Vaatteet pois, jonossa mars" ja piikkejä tuli joka suunnalta ties mihin tautiin.
Piti kysyä kaverilta, onko nämä nyt hinkuyskään vai mihin? Ei kun "hevosyskään ja sitten, jos satut kaatumaan ja kyy ehtii puremaan, et pääse kaatuneiden sankarihautaan, vaan varuskuntasairaalaan. Sitä varten se tolkuton määrä piikityksiä". - marke-irmeli
myöskään ole annettu calmette- rokotusta, kun ei tarvinnut. Minun isäni myös sairasti aikanaan keuhkotuberkuloosin, olin silloin alle viiden ikäinen. Hänellä muuten oli rankka nuoruus; joutui 17-vuotiaana sotaan, oli kolme vuotta siellä, teki minut siinä välissä, sairastui sitten keuhkotuberkuloosiin johon oli kuolla. Hän pelastui uuden silloin keksityn lääkkeen avulla, mutta koko nuoruus meni siinä. Sitten oli edessä perheen elättäminen sen aikaisella kovalla työllä. Siksi kai hän ei ollut päässyt koskaan tunne- elämältään aikuistumaan. Äidilläni ei ollut helppoa hänen kanssaan, ei myöskään meillä lapsilla.
- sitroen.
on reidessä. Rokotettiin alakoulussa ja kyllä monet ruvet tuli ja lähti ennenkuin ohut iho tuli suojaksi. Että osasi olla kipeä!
Muut rokotukset (kurkkumätä, isorokko, jos lie muutakin) vasempaan käsivarteen pienenä. Hinkuyskä ja tuhkarokko sairastettuna, sikotauti kahdestikin (!). Sitten myöhemmin armeijassa piikkiä sinne sun tänne, mitä lienevät olleet. Paljon myöhemmin polioon ja uusintana ainakin isorokko, poliot, kolera. Moneenkin kertaan. Ja jäykkäkouristus, joka ei vieläkään tehoa...
- koskaan saanut
Isorokkorokotuksen arvet ovat kummasti hävinneet käsivarresta. Muistan vieläkin miten kipeä käsi oli pitkään rokotuksen jälkeene.
Calmetterokotusta minulle sanut antaa , jotenkin se liittyi kehkokuumeeseen mitä olin sairastanut kolmesti jo ennen kouluikää. Ilman penisilliiniä en olisi selvinnyt.
Kaikki tartuntataudit myös hinkuyskä, tuhkarokko, ja tulirokko tuli sairastettua. Tulirokon vuoksi
jouduin epidemiasairaalaan, muistaakseni pariksi viikoksi. Vanhemmat saivat vierailla ikkunan takana. Siellä oli monta lasta, aika kului piirustusten ja lukemisen parissa. Alkuaikaa lukuunottamatta en tuntenut itseäni edes erityisen sairaaksi.- melli
vielä hyvin isorokkoarvet.Kolme arpea kärjellään olevassa kolmiossa.Olen kuullut,että jos isorokko rokotettiin neulalla "tökkimällä",arvet hävisivät
melko nopeasti.Sensijaan ihonaarmuun rokotettu
näkyy kuulemma ikuisesti.Liekö minulle tehty näin en muista,koska olin ollut rokotettaessa kahden vuoden ikäinen.
- filokki
ihmetellyt,miksi minulla ei ole rokotusjälkiä.Lienenkö saanut calmettea ollenkaan,isorokon muistan, mutta ei siitä ole jäänyt arpia.Olikohan muuten paikkakuntakohtaista nuo joukkorokotukset? Muistatteko kalanmaksaöljyn annostelut koulussa? Minun koulussa annettiin ruokalusikallinen kerran viikkoon,olisko ollut yksi talvi sellaista.Pojat hyppivät koulun ikkunasta ulos,kun heitä yökötti öljyn maku.On se elämä muuttunut niiltä ajoilta.
- "Reetta"
arpi ja muistan kun, housun lahe ain oli jääny siihen kiinni senku repäs ni taas oli auki rokotuskohta. Mie muistan saaneeni kaiken maailman rokotuksia. Sairastelin paljon alakoulun aikaan.
Sekin on jäänyt kauhuna mieleen, kun vanhempi siskoni sairasti tulirokon, hänet vietiin parantolaan. Myö käytiin sit ikkunan takaa kattoo.
No meijät sit tuli terkkari kotiin rokottaa, ja voi sitä huutova ja itkuva. Olihan niil työn takana et saivat miulle piikin annettua;) Jännitän
viel tänäkin päivänä, olkoon vaik kuin pieni piikin paikka. Mut tuol joku kerto et on saanut heikko tehosen jäykkäkouristus piikin;) Oiskohan syytä lisä annostukseen hakeutua;))- tuo sairastelu
johtuikin rokotuksista? Kysyin omalääkäriltä, ottaisinko ilmaisen flunssarokotteen? Sanoi, että älä ota. Olet senverran hyväkuntoinen, ettet tarvitse. Sanoi, ettei se välttämättä auta mitään. On kuulemma olemassa viittä eri virusta, ja riippuu tuurista jos on oikea. Siksi mainostetaan, että saadaan käytettyä kalliit rokotteet pois.
- A'haa
tuo sairastelu kirjoitti:
johtuikin rokotuksista? Kysyin omalääkäriltä, ottaisinko ilmaisen flunssarokotteen? Sanoi, että älä ota. Olet senverran hyväkuntoinen, ettet tarvitse. Sanoi, ettei se välttämättä auta mitään. On kuulemma olemassa viittä eri virusta, ja riippuu tuurista jos on oikea. Siksi mainostetaan, että saadaan käytettyä kalliit rokotteet pois.
Voin kertoa sairastaneeni, joka vuosi, ennen rokoituksia, vähintäänkin 4-5 keuhkoputkentulehdusta, influenssan jälkitautina.
Sen jälkeen kun olen rokotuksia ottanut, kymmenen vuotta, en kertaakaan.
En edes kuin pienen flunssan kerran.
Vaikka se flunssalta ei suojaakaan.
Olen äärimmäisen onnellinen tuosta influenssarokotuksesta. - leimallinen
A'haa kirjoitti:
Voin kertoa sairastaneeni, joka vuosi, ennen rokoituksia, vähintäänkin 4-5 keuhkoputkentulehdusta, influenssan jälkitautina.
Sen jälkeen kun olen rokotuksia ottanut, kymmenen vuotta, en kertaakaan.
En edes kuin pienen flunssan kerran.
Vaikka se flunssalta ei suojaakaan.
Olen äärimmäisen onnellinen tuosta influenssarokotuksesta.en ole vielä saanut (ikäni vasta 59v),joten siitä ei kokemusta.
Sensijaan keskustelun aloittajan kanssa yhteisiä tuntemuksia.
Ensimmäisen calmettepiikin sain joskus pienenä ja
se näkyy lonkassa hyvin pienenä pisteenä.
Sensijaan se uusinta,jonka sain kansakoulun neljännellä luokalla on aivan toista maata.
Se pistettiin alas hyvin näkyvälle paikalle reiden
ulkosivuun.Sitten alkoi mahdoton märkiminen,jota kesti moistaakseni puoli vuotta,jonka jälkeen jäi
näkyviin tosi valtava n.20mm halkaisijaltaan oleva
kuoppa(on muuten vieläkin joskus siltä kohtaa arka)Kysymyksiä on tästäkin montusta usein esitetty.Isorokkomuistoja minulla ei ole,koska en ole sitä rokotusta saanut.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Ihana on nähdä edes ohimennen
Mitenköhän mies sua voisi lähestyä❤️? Oon lääpälläni suhun mutta en uskalla lähestyä vaikka vilkuilet ja huomaan että su1457321- 604217
Aamu on aina iltaa viisaampi.
Hyvää huomenta rakas. Ajattelen sinua taas ja yritän keksiä keinoja luoksesi. Satuttaa, kun unohdan sinua joka päivä ene233852Mies, mua jotenkin kiinnostaa
Että osaatko sä ollenkaan höllätä? Ootko aina kuin persiille ammuttu karhu. Pohtimassa muiden vikoja?1383820Juuri sinut kainaloon haluaisin nyt
Sydän sykkii vain sinulle Sinä olet se jota kaipaan Sinä olet se josta uneksin Jos sinun rinnallesi jäädä saan Tän koko253135Moi kuumis.
Just ajattelin sua. Oot mun rauha, turva ja lämpö. Olet monia muitakin asioita, mut noita tartten eniten. Pus.413075Saattaisimme olla yhdessä
Vaarallinen yhdistelmä. Käsitin, että meillä molemmilla on samanlaista historiaa... Siitä huolimatta haluaisin kokeilla383058- 482723
Milloin olisi sinun ja kaivattusi
Kaunein päivä? Kamalin hetki? Miksi? Kumpaa pyrit muistelemaan? Kumpi hallitsee mieltäsi?422680- 492434