Minkälaisia hintoja

suunnittelusta?

Minkälaisia hintoja arkkitehdit ottavat omakotitalon suunnittelusta?
Hinnoittelevatko neliömäärien mukaan jos suunnittelee vain talon pohjan ja ulkonäön?
(ei siis mitään sisustuksia sisältäpäin eikä ulkoa värejä tmv.)

26

6127

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • pitää merkitä

      ulkoväri eli ei sitä voi jättää säästösyistä pois.

      Yksi velotti miinuutin tarkuudella eli aikavelotus puheluista lähtien.

      Joku pyytää köntässä 10000 euroa.

      • 10000€

        kuulostaa mielestäni sopivalta.
        Paljonkohan noista talotehtaiden hinnoista on sitä arkkitehtisuunnittelua?
        Kannustalollako sen vuoksi kovemmat hinnat paketeissa koska ovat ns. tarkemmin suunniteltuja(kiekuroineen ja koukeroineen)?


      • tehtaalla ne insinöörit
        10000€ kirjoitti:

        kuulostaa mielestäni sopivalta.
        Paljonkohan noista talotehtaiden hinnoista on sitä arkkitehtisuunnittelua?
        Kannustalollako sen vuoksi kovemmat hinnat paketeissa koska ovat ns. tarkemmin suunniteltuja(kiekuroineen ja koukeroineen)?

        naputtele koneillaan ne kuvat kasaan valmiista palikoista ja vain uusiín talomalleihin kysytään arkkitehdin näkemystä. Lupakuviin joku alihankkija-arkkitehti laittaa nimensä.


    • sis. värit

      Hyvin tehdyt lupakuvat värien kera saa alkaen 1500e. 5000 on jo korkea hinta ark-suunnittelusta. 10 000 - 15 000e sisältää jo 3d-kuvat viimeisen päälle maastoon sijoitettuna sisustussuunnitelmineen.

      • höpötä

        paskaa. "Tietoiskusi" kusi. Suosittelen hankkimaan ensikäden tietoa.


    • kokonaisuudesta

      Verkosta löytyi tällaista:

      "Mitä suunnittelutyö maksaa?

      Tavanomaisen kivitalon arkkitehtisuunnittelun hinta vaihtelee sisällöstä riippuen 5000-10000 € välillä veroineen. Lisäksi välttämättömät rakenne-, LVI- ja sähkösuunnittelu muodostavat yhdessä toisen samansuuruisen kuluerän.

      Rakennuksen ja rakennuspaikan ominaisuuksilla (esim. rakennuksen tila/rakenneratkaisut ja koko sekä tontin sijainti ja kaavamääräykset) sekä toivottujen suunnitelmien ja palveluiden (esim. pääsuunnittelu, 3d-mallinnukset, sisustussuunnittelu) määrällä on luonnollisesti suuri merkitys koko suunnittelutyön lopulliseen hintaan. *** SENSUROITU *** laskee tarjoushintansa aina kerättyjen lähtötietojen perusteella tapauskohtaisesti."

      • rakentaminen

        "Kuinka paljon kivitalon rakentaminen maksaa?

        Kivitalojen yhteydessä ohjenuorana voidaan pitää n. 1800-2500 € kustannuksia asuinneliömetriä kohti. Käytännössä lopulliseen hintaan vaikuttavat hyvin paljon rakennuspaikan sijainti ja luonne (mm. maaperä, maastonmuodot, kaavamääräykset, kunnallistekniikka), rakennuttamis- ja urakointitapa, rakennuttajan oman työn määrä, suunnittelulle ja rakentamiselle varattu aika sekä talotekniikkaan ja sisustustasoon liittyvät valinnat. Päällisin puolin samanlaisten rakennusten rakennuskustannuksissa voi näin olla eroa jopa 50%. Arkkitehdin tehtävä on osaltaan ohjata rakennuttajaa kustannuksiin vaikuttavissa perusvalinnoissa siten, että mahdollisuudet tavoitebudjetin toteutumiselle ovat mahdollisimman hyvät. Kiire suunnittelussa ja urakoiden sopiminen keskeneräisillä suunnitelmilla lisäävät kuitenkin aina kustannuksia työmaavaiheen loppupäässä."


    • lähtee

      Suunnittelua on todellakin monen hintaista, jopa ilmaista. Muutama vuosi sitten, kun sain jostain - en tiedä mistä - talokärpäsen pureman, sain yhden kivitalofirman arkkitehdiltä ilmaiset kuvat (pohjapiirros, julkisivut). Kävivätpä myyntiedustaja ja arkkitehti tontillakin. “Kyllä ennen osattiin rakentaa”, totesi edustaja katsellessaan 20-lukulaisen taloni pahimmin harsuuntunutta julkisivua. Eikä lausunnossa ollut silti vinoilun häivää, se tuli selvästi munaskuista.
      En tarttunut kuitenkaan heidän onkeensa.

      Toisen kivitalomerkin rakennusarkkitehti teki minulle heidän talomallinsa pohjalta pieniä muutoksia, jotta talo olisi istunut paremmin tontille. Pulitin viisisataa. Mutta hukkaan meni nekin kuvat. Tätä ennen olin saanut heiltä tarjouksen yhdestä toisesta heidän talomallistaan. Joopa joo.

      Josko sittenkin vanhaa korjaamaan ja lisärakennusta viereen? Museovirastosta sain arkkitehdin numeron, mutta selvisi, että hän suunnittelee pääasiassa kirkkoja. Häneltä sain taas yhteystiedot, jotka johtivatkin toimeksiantoon.
      Lopulta päädyin suunnitteluttamaan sittenkin kokonaan uutta, koska lausunto vanhasta talosta ei ollut kunnon puolesta häävi.

      Tarjous arkkitehtisuunnittelusta oli öbaut 15 000. Siinä oli aika tarkkaan eritelty eri osasuunnitelmien hinnat. Esimerkiksi 3D-kuvien osuus parilla eri värityksellä olisi maksanut reilut pari tonnia. Itse en katsonut niitä tarvitsevani. Hintaa arkkitehti perusteli jotensakin seuraavasti: “Jos talo maksaa esimerkiksi 300 000, niin arkkitehdin suunnittelupalkkio on silloin 5% talon hinnasta. Ottavathan kiinteistövälittäjätkin lähes saman potin. Ja he sentään vain myyvät.” No, ihan hyvät perustelut, ei siinä mitään.

      A aloitti suunnittelun (karkea luonnospiirros tarjouksen yhteydessä ilmainen).
      Tässä yhteydessä täytyy mainita, että sähköposti on todella hyödyllinen väline pompotella ideoita ja muita hörönlöröjä A:n ja tilaajan välillä. Jos vähän liioittelen, niin voisi saada romaanin verran tekstiä, jos kaikki lähetetyt ja vastaanotetut viestit pantaisiin nippuun. Aito suunnittelu on kypsyttelyä, kehittelyä ja vuorovaikutusta, sille kannattaa uhrata aikaa ja ajatusta.

      Lopulta oltiin jo lupakuvavaiheessa, mutta jokin pieni epäuskonpoikanen siellä tai täällä johti siihen, etteivät nämä kuvat koskaan päätyneet rakennusvalvontaan.
      Vierähti tovi ja toinen.

      Jospa sittenkin tekisi myös sivuasunnon (mikä oli ehdotuksena jo 1. luonnoksessa), jotta voisi asua koko ajan tontilla rakentamisen aikana. A oli valmis jatkamaan suunnittelua tältä pohjalta, ja hups, myös päärakennus oli luonnosteltu uuteen uskoon. No, ei siinä mitään; sitä saa, mitä tilaa.
      Lukemattomat luetut sähköpostisepustukset täyttivät taas bittiavaruuden. No nyt rupes naksahtelemaan palaset pikkuhiljaa paikoilleen.
      Nämä hengentuotteet saivat rakennusvalvonnassa lainvoiman, ja sen jälkeen muutama harkkokin on löytänyt paikkansa, ja betoninkin kanssa on pikkasen joutunut läträämään. Kunhan ilmat tuosta taas lämpenevät, niin eiköhän se taas siitä.

      Edellä oleva jaaritus tahtoo vaan sanoa, että välttämättä se hinta ei ole se autuaaksi tekevä tekijä tässä sopassa.
      Jossain lehdessä hollantilainen arkkitehti sanoi, että jokaisen arkkitehdin olisi hyvä tietää, milloin lopettaa suunnittelu, koska eihän ole tarkoitus, että talosta tulee A:n “näköinen“, vaan asukkaansa.

      Kyllä sen on rakentaessakin huomannut, että kaikenlaista pikkukivaa tulee mieleen siinä matkan varrella, mitä voi toteuttaa, ja niinhän sen pitää ollakin. A on antanut hyvät raamit, jonka sisällä voi oman mielen mukaan mellastaa, jos siltä tuntuu.
      Senpä vuoksi hieman epäröin esim. erillisen värisuunnitelman teettämistä, koska eiköhän ne värit ja materiaalitkin sitten luonnostaan hae paikkansa, kun rakennus on saanut konkreettisen hahmonsa.

      Tulee värisuunnittelusta mieleen ko. arkkitehdin omasta “rakennuspäiväkirjasta” kohta, jossa ollaan haettu oikeaa väriyhdistelmää lattiaan lukuisten kokeilujen kautta. Lopullinen väritys on ollutkin jotain muuta, mitä alun perin on ehkä paperille suunniteltu.

      Jos vähänkin tuntee, että itsellä on näkemystä ja taitoa hyppysissä, niin voi olla aika turhanpäiväistä mennä liian yksityiskohtaiseen suunnitteluttamiseen.
      Tietenkin jos ei jaksa moisilla asioilla vaivata päätänsä, ja omaa riittävästi pelimerkkejä, voi antaa arkkitehdille täysin vapaat kädet ovenkahvoja myöten.

      • Rak.ins2

        "Esimerkiksi 3D-kuvien osuus parilla eri värityksellä olisi maksanut reilut pari tonnia."

        Miksi noista kuvista pitää maksaa erikseen? Käytettäessä nykyaikaista suunnitteluohjelmaa, nuo kuvat tulevat ensin ja 2D-kuvat niistä tulostettuna. yli 5 vuotta sitten tilanne oli toinen.
        Ensimmäiseksi mallinnetaan maasto ja kulkuväylät tontille, vasta sen jälkeen ryhdytään suunnittelemaan talon massaa, jossa otetaan ilmansuunnat ja naapurit huomioon. Valitettavan usein rakentajat ihastuvat johonkin talopakettimalliin, ja sitä yritetään epätoivoisesti tunkea tontille.

        Minä lähetän ensin pohjaluonnoksen ja 3D-kuvat eri suunnista (maastoon upotettuna) sähköpostilla asiakkaalle. Joskus olen tehnyt rakennuksesta myös auringon varjoanalyysin, jossa näkyy milloin aurinko paistaa mistäkin suunnasta. Tällainen analyysi tulee helposti ja nopeasti hyvällä ohjelmalla. Sitten vasta kohdistetaan tarkempi huomio talon sisäpuolisiin tiloihin.


      • tehdään
        Rak.ins2 kirjoitti:

        "Esimerkiksi 3D-kuvien osuus parilla eri värityksellä olisi maksanut reilut pari tonnia."

        Miksi noista kuvista pitää maksaa erikseen? Käytettäessä nykyaikaista suunnitteluohjelmaa, nuo kuvat tulevat ensin ja 2D-kuvat niistä tulostettuna. yli 5 vuotta sitten tilanne oli toinen.
        Ensimmäiseksi mallinnetaan maasto ja kulkuväylät tontille, vasta sen jälkeen ryhdytään suunnittelemaan talon massaa, jossa otetaan ilmansuunnat ja naapurit huomioon. Valitettavan usein rakentajat ihastuvat johonkin talopakettimalliin, ja sitä yritetään epätoivoisesti tunkea tontille.

        Minä lähetän ensin pohjaluonnoksen ja 3D-kuvat eri suunnista (maastoon upotettuna) sähköpostilla asiakkaalle. Joskus olen tehnyt rakennuksesta myös auringon varjoanalyysin, jossa näkyy milloin aurinko paistaa mistäkin suunnasta. Tällainen analyysi tulee helposti ja nopeasti hyvällä ohjelmalla. Sitten vasta kohdistetaan tarkempi huomio talon sisäpuolisiin tiloihin.

        pienoismalleja vai onko se koulukunta kuollut pientalopuolelta.


      • Rak.ins2
        tehdään kirjoitti:

        pienoismalleja vai onko se koulukunta kuollut pientalopuolelta.

        kenelläkään on vara teettää pienoismallia talosta, ainakaan sellaista että siitä olisi hyötyä. Toisaalta nykyisin on mahdollista tulostaa pienoismalli suoraan edellä kerrotusta suunnitteluohjelmasta. Malliin saa myös värit kutakuinkin oikein. Malli on todella vaikuttavan näköinen, eikä siihen hintaan arkkitehti ehdi monta tuntia töitä tekemään.


      • laarum.
        Rak.ins2 kirjoitti:

        "Esimerkiksi 3D-kuvien osuus parilla eri värityksellä olisi maksanut reilut pari tonnia."

        Miksi noista kuvista pitää maksaa erikseen? Käytettäessä nykyaikaista suunnitteluohjelmaa, nuo kuvat tulevat ensin ja 2D-kuvat niistä tulostettuna. yli 5 vuotta sitten tilanne oli toinen.
        Ensimmäiseksi mallinnetaan maasto ja kulkuväylät tontille, vasta sen jälkeen ryhdytään suunnittelemaan talon massaa, jossa otetaan ilmansuunnat ja naapurit huomioon. Valitettavan usein rakentajat ihastuvat johonkin talopakettimalliin, ja sitä yritetään epätoivoisesti tunkea tontille.

        Minä lähetän ensin pohjaluonnoksen ja 3D-kuvat eri suunnista (maastoon upotettuna) sähköpostilla asiakkaalle. Joskus olen tehnyt rakennuksesta myös auringon varjoanalyysin, jossa näkyy milloin aurinko paistaa mistäkin suunnasta. Tällainen analyysi tulee helposti ja nopeasti hyvällä ohjelmalla. Sitten vasta kohdistetaan tarkempi huomio talon sisäpuolisiin tiloihin.

        Tarjous, jossa hinnat oli eriteltyinä, taisi olla vuonna 2004. Kuvat olisi joutunut teettämään Oulussa jollakin A:n tuntemalla henkilöllä, joka toimi alaan liittyvissä opetustehtävissä ko. paikkakunnalla. Ei ole vielä tähän päivään mennessä palattu 3D- teemaan.
        Minulle toi 3D- hommeli assosioituu hiukka sinne ei niin tarpeelliselle efektipuolelle. Vähän sama, kun tehdään johonkin leffaan hienot efektit viimeisen päälle, mutta itse sisältö jää kaiken roinan alle. Oliko kaukaa haettu? Happamia, sanoi kettu?
        Jos katsoo tarpeelliseksi, pahvista saa suht näppärästi pienoismallin ja varjoanalyysi syntyy kätevästi lampun kanssa. Olen pari pahvimallia tehnyt, ja kyllähän se ihan kivaa askartelua on.
        Mutta toisaalta, eikö osa “jännityksestä” katoa, jos tietää tarkalleen etukäteen, miltä tönö tulee näyttämään ja miten ne varjot missäkin liikkuvat.
        Mutta kaipa nämä havaintotyökalut ja analyysit kuuluvat luonnostaan jokaisen insinöörin työkalupakkiin.


      • Pientalo Siporexista
        Rak.ins2 kirjoitti:

        kenelläkään on vara teettää pienoismallia talosta, ainakaan sellaista että siitä olisi hyötyä. Toisaalta nykyisin on mahdollista tulostaa pienoismalli suoraan edellä kerrotusta suunnitteluohjelmasta. Malliin saa myös värit kutakuinkin oikein. Malli on todella vaikuttavan näköinen, eikä siihen hintaan arkkitehti ehdi monta tuntia töitä tekemään.

        Satutko tietämään pätevää inssiä joka avustaisi
        minua kuvien kanssa? Mielellään eteläsuomesta.

        Olen kaavailemassa Siporex pientaloa jossa olisi
        myös toimitilat metallintyöstökoneineen.

        Itse käytän työssäni 3-d suunnitteluohjelmia, ja
        totesin että rakennuksen piirtämien niillä sujuu
        helposti.

        Ongelma on Siporex edustajat jotka ovat ilmeisesti
        arkkitehtejä. Hieman vaikeampaan kysymykseen on
        vastaus joko messukutsu tai pdf-käsikirja.

        Haluaisin löytää rakennusinsinöörin ja kuulla
        hänen mielipiteensä suunnitelmastani.

        Jos pätevä insinööri löytyy niin haluaisin myös
        neuvotella kirjallisesta sopimuksesta mikäli
        sopiva tontti löytyy.

        Ensituntuma arkkitehteihin on - epätekninen.


        Lähetän sähköpostin jos voit auttaa.
        Rakennusmääräykset kiristyvät taas pian.


      • Rak.ins2
        Pientalo Siporexista kirjoitti:

        Satutko tietämään pätevää inssiä joka avustaisi
        minua kuvien kanssa? Mielellään eteläsuomesta.

        Olen kaavailemassa Siporex pientaloa jossa olisi
        myös toimitilat metallintyöstökoneineen.

        Itse käytän työssäni 3-d suunnitteluohjelmia, ja
        totesin että rakennuksen piirtämien niillä sujuu
        helposti.

        Ongelma on Siporex edustajat jotka ovat ilmeisesti
        arkkitehtejä. Hieman vaikeampaan kysymykseen on
        vastaus joko messukutsu tai pdf-käsikirja.

        Haluaisin löytää rakennusinsinöörin ja kuulla
        hänen mielipiteensä suunnitelmastani.

        Jos pätevä insinööri löytyy niin haluaisin myös
        neuvotella kirjallisesta sopimuksesta mikäli
        sopiva tontti löytyy.

        Ensituntuma arkkitehteihin on - epätekninen.


        Lähetän sähköpostin jos voit auttaa.
        Rakennusmääräykset kiristyvät taas pian.

        eteläsuomalaisia toimistoja / suunnittelijoita. Jokusen kirvesmiehen tiedän. Itse toimin keskisessä Suomessa. Toiseksi en viitsi käyttää tätä mainostamiseen, kun töitä tuntuu riittävän muutenkin. Itse asiassa vauhti on vain kiihtymään päin, vaikka joku lamasta puhuukin.


      • ostaa ja
        Pientalo Siporexista kirjoitti:

        Satutko tietämään pätevää inssiä joka avustaisi
        minua kuvien kanssa? Mielellään eteläsuomesta.

        Olen kaavailemassa Siporex pientaloa jossa olisi
        myös toimitilat metallintyöstökoneineen.

        Itse käytän työssäni 3-d suunnitteluohjelmia, ja
        totesin että rakennuksen piirtämien niillä sujuu
        helposti.

        Ongelma on Siporex edustajat jotka ovat ilmeisesti
        arkkitehtejä. Hieman vaikeampaan kysymykseen on
        vastaus joko messukutsu tai pdf-käsikirja.

        Haluaisin löytää rakennusinsinöörin ja kuulla
        hänen mielipiteensä suunnitelmastani.

        Jos pätevä insinööri löytyy niin haluaisin myös
        neuvotella kirjallisesta sopimuksesta mikäli
        sopiva tontti löytyy.

        Ensituntuma arkkitehteihin on - epätekninen.


        Lähetän sähköpostin jos voit auttaa.
        Rakennusmääräykset kiristyvät taas pian.

        suunnitella virallisen organisaation kautta muuten et saa tavaraa?


      • on ain
        ostaa ja kirjoitti:

        suunnitella virallisen organisaation kautta muuten et saa tavaraa?

        akin yksi "sippo"-tsto eteläisessä Suomessa, josta olisin mielelläni saanut valikoitua tavaraa. Kuumaa kahvia ja lämmintä piparia.


    • monesta asiasta

      Hinta määräytyy monen asian perusteella. Mitä maineekkampi arkkitehti, todennäköisesti sitä korkeampi hinta. Mitä isompi kaupunki, sitä korkeampi hinta jne. Meiltä keskisuuren kaupungin arkkitehti veloitti non 4000 euroa omakotitalon suunnittelusta rakennuslupahakemusvalmiuteen asti. Olemme todella tyytyväisiä lopputulokseen, sillä emme löytäneet pakettitalojen pohjista meille sopivaa. Arkkitehti huomasi kiinnittää moneen sellaiseen seikkaan huomiota, joka meille maallikoille ei olisi tullut mieleenkään. Suosittelen lämpimästi käyttämään arkkitehtipalveluja toki sillä varauksella, että heitäkin on monenlaisia.

    • jodu68

      Oletteko käyttäneet hinta-arvioissa kustannusarvio laskentaa? Minä olen ja kyseisestä laskentayrityksestä ei ole kovin hyvää sanottavaa.

    • Teen 2 ok-taloa a) 169 m2 ja väliin AT-96 m2

      Pääsuunnit. kuvat. Rak,ark. 4500 e
      Sähkökuvat kaikki. 500 e
      Vastaava 2500 e
      Rakennesuun. 2000 e
      LVI kuvat 500 e

      Tässä kaikki. Se ei ole tyhmä joka pyytää ,vaan...

      Terkkuja Espoosta

      • siinä

        vielä kaikki. Saat varmasti vaatimustasosi mukaiset suunnitelmat. Ole tyytyväinen, itseksesi.


      • rkm....
        siinä kirjoitti:

        vielä kaikki. Saat varmasti vaatimustasosi mukaiset suunnitelmat. Ole tyytyväinen, itseksesi.

        Tein lupakuvat pari vuotta sitten 150e ja olin myös vastaavana mestarina. Meniköhän liian halvalla? Asiakaskin on ollut tähän asti vielä tyytyväinen. (aikaa meni suunnitteluun ja piirtoon noin 2vko)


      • pökiö
        rkm.... kirjoitti:

        Tein lupakuvat pari vuotta sitten 150e ja olin myös vastaavana mestarina. Meniköhän liian halvalla? Asiakaskin on ollut tähän asti vielä tyytyväinen. (aikaa meni suunnitteluun ja piirtoon noin 2vko)

        se on, joka tollasia summia maksaa. Satasen voisin maksaa kuvista ja oheispalveluista, jos vastaavan mestarin ja pääsuunnittelijan tehtävät sisältyisivät hintaan. Pelkistä lupakuvista pari kymppiä.


      • Urho Puusi
        pökiö kirjoitti:

        se on, joka tollasia summia maksaa. Satasen voisin maksaa kuvista ja oheispalveluista, jos vastaavan mestarin ja pääsuunnittelijan tehtävät sisältyisivät hintaan. Pelkistä lupakuvista pari kymppiä.

        Halpa ei riitä. Kyllä niin kuvat, suunnitelmat, vastuut kuin muutkin pitää ilmaiseksi saada!


      • Zabadak
        Urho Puusi kirjoitti:

        Halpa ei riitä. Kyllä niin kuvat, suunnitelmat, vastuut kuin muutkin pitää ilmaiseksi saada!

        Totta mooses.
        Mitä niissä sitä paitsi on suunnittelemista?
        Tehdään vaan niin kuin ennenkin. Samat virheetkin.


      • loistavailla
        Urho Puusi kirjoitti:

        Halpa ei riitä. Kyllä niin kuvat, suunnitelmat, vastuut kuin muutkin pitää ilmaiseksi saada!

        lähtöideoilla rakennuttaja saisi varmasti potkia huonoimmat suunnittelija- ym. tarjokkaat pois jaloista kinuamasta, ja voisi rauhassa käydä läpi parhaimmiston antamia hintatarjouksia, jotka maksamalla pääsisivät mukaan ainutlaatuiseen prosessiin. Kunnian kukon kiekuessa ja maineen kiiriessä voisivat sitten itsekin laskuttaa joskus jotain taukkia, jolla ei pääoman lisäksi ole omaa päätä riittävästi.


    • Anonyymi

      Tarvitsetko apua arkkitehtipalvelun hankinnan kanssa tai haluatko selvittää arkkitehtipalvelun tarkemmat hinnat? https://kodinplaza.fi/ avulla tavoitat helposti yhdellä tarjouspyynnöllä alueellasi toimivat sekä tarjouspyynnöstäsi kiinnostuneet palveluntarjoajat.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Taasko se show alkaa

      Koo osottaa taas mieltään
      Ikävä
      23
      1535
    2. Miksi ihmeessä nainen seurustelit kanssani joskus

      Olin ruma silloin ja nykyisin vielä rumempi En voi kuin miettiä että miksi Olitko vain rikki edellisestä suhteesta ja ha
      Ikävä
      15
      1354
    3. Minun oma kaivattuni

      Ei ole mikään ilkeä kiusaajatyyppi, vaan sivistynyt ja fiksu sekä ystävällinen ihminen, ja arvostan häntä suuresti. Raka
      Ikävä
      61
      1321
    4. Persut nimittivät kummeli-hahmon valtiosihteeriksi!

      Persujen riveistä löytyi taas uusi törkyturpa valtiosihteeriksi! Jutun perusteella järjenjuoksu on kuin sketsihahmolla.
      Perussuomalaiset
      30
      1267
    5. Onko ministeri Juuso epäkelpo ministerin tehtäviensä hoitamiseen?

      Eikö hänellä ole kompetenttia hoitaa sosiaali- ja terveysministetin toimialalle kuuluvia ministerin tehtäviä?
      Perussuomalaiset
      33
      1238
    6. Pelastakaa Lapset: Netti ei ole turvallinen paikka lapsille - Erätauko-tilaisuus to 25.4.2024

      Netti ei ole turvallinen paikka lapsille, mutta mitä asialle voi vanhempana tehdä? Torstaina 25.4.2024 keskustellaan ne
      Suomi24 Blogi ★
      14
      1146
    7. Tervehdys!

      Sä voit poistaa nää kaikki, mut mä kysyn silti A:lta sen kokemuksia sun käytöksestä eron jälkeen. Btw, miks haluut sabot
      Turku
      64
      1106
    8. Sakarjan kirjan 6. luku

      Jolla korva on, se kuulkoon. Sain profetian 22.4.2023. Sen sisältö oli seuraava: Suomeen tulee nälänhätä niin, että se
      Profetiat
      8
      1096
    9. Elia tulee vielä

      Johannes Kastaja oli Elia, mutta Jeesus sanoi, että Elia tulee vielä. Malakian kirjan profetia Eliasta toteutuu kokonaan
      Helluntailaisuus
      35
      1094
    10. Nellietä Emmaa ja Amandaa stressaa

      Ukkii minnuu Emmaa ja Amandaa stressaa ihan sikana joten voidaanko me koko kolmikko hypätä ukin kainaloon ja syleilyyn k
      Isovanhempien jutut
      6
      1072
    Aihe