Toimiiko kulissiavioliitto?

V.V.

Mieheni ja minä olemme todenneet, että emme enää elää kuin aviopuolisoiden tulisi. Emme rakasta toisiamme kuten puolisoiden tulisi rakastaa, emme harrasta seksiä emmekä tee asioita yhdessä. Asumme samassa talossa, mutta emme oikeastaan elä tätä elämää yhdessä. Asioista on puhuttu, ja olemme kutakuinkin samaa mieltä siitä, että avioliitto on vain sana paperilla.

Meillä on kuitenkin kaksi pientä lasta ja yhteinen koti ja asuntovelkaa. Minä olen puhunut läheisilleni meidän tilanteestamme, mieheni ei ole kertonut mitään sukulaisilleen. Niinpä mieheni sukulaisten kyläillessä meillä olemme kuin mikä tahansa tavallinen, päällisin puolin kai onnellinenkin perhe.

Olen miettinyt, voimmeko jatkaa näin ainakin jonkin aikaa, kunnes lapset olisivat vähän isompia, kunnes taloudellinen tilanne kohenee (asunnon myyminen nyt ja kahden uuden ostaminen tai vuokraaminen tuntuisi typerältä)? Voimmeko kesällä vierailla sukulaisilla ja esittää että kaikki on hyvin? Mitä jos jompikumpi meistä ihastuu uuteen ihmiseen? Miten lapset kokevat elämän, jossa äiti ja isä eivät kosketa toisiaan eivätkä osoita hellyyttä (jota ei ole) eivätkä juuri naura ja puhu keskenään?

Voiko näin elää, vai olisiko viisainta panna avioliitolle piste myös virallisesti ja muuttaa eri osoitteisiin? Toimiiko kulissiavioliitto ja kuinka kauan?

249

57994

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • että lapsiasi

et voi pettää, vaikka kaikkia muita voisitkin!

Elin lapsuuteni kylmäkiskoisessa kodissa, missä vanhempien välillä ei ollut mitään muuta kuin lupaus elää loppuelämä yhdessä. (Ehkä siinä joskus oli ollut muutakin...) Vanhempien välinen suhde on lapsen tosiasiallinen koti ja siinä ei ole kaikella haalitulla krääsällä mitään merkitystä.

Perheessämme tulikin sitten vastaan mitä moninaisempia ongelmia lasten elämässä. Siihen aikaan nyt ei vaan erottu eikä se olisi ollut mahdollistakaan - ei ollut minkäänlaista sosiaaliturvaa olemassa.

Olisi varmaan parasta hakea apua jostakin ja yrittää kaikki mahdollinen liiton pelastamiseksi. Ja jos se ei vain onnistu on ennen kaikkea lasten kannalta paras tehdä oikeat johtopäätökset. Taloudelliset menetykset ovat pienintä, mitä lapset näissä kuvioissa menettävät!

• Äitipuoli_25

Parempi tuossa olisi lapsien kannalta vain jatkaa elämää erillään miehesi kanssa.

Itse olen sellaisessa tilanteessa, missä olemme mieheni kanssa olleet nyt kolme vuotta kihloissa, 4,5v yhdessä, ja miehen lapsi on 10.

Lapsi eleli pitkään (6v) asti huonossa olossa vanhempien kanssa, jossa äiti ja isä riitelivät ja eivät koskettaneet toisiaan kuin ohimentäessä tai kun piti jotakin toiselta ottaa käsistä väkisin.

Nyt kun lapsi on meillä käymässä, huomaa, että tämä ei ole nähnyt hellyyttä tai käsite on tuntematon, nyt kun näkee meidän pitävän käsistä kiinni. Hän ei annan isänsä halata itseään ja kun äiti tulee hakemaan ja yrittää ottaa kädestä, tyttö vetää suun mutruun, tunkee kädet taskuun ja kävelee vierelle.

Istutin tytön kerran syliini kun hän itki ja halasin, niin tilanne järkytti tyttöä niin paljon, että tämä unohti kokonaan itkeä. Loppupäivänä hän sitten ujosteli minua niin paljon, että samassa huoneessa ei voinut olla. Luulin ensin, että hän ahdistui, mutta oli kuulemma miehelleni mennyt sanomaan että "Isi, ujostuttaa."

Lapsien on kumminkin helpompi nuorina tottua elämään ilman toista vanhempaa ja kasvaa oikein, kuin lasvaa pidempään kieroon molempien vanhempien kanssa, joiden välillä ei ole mitään kuin lupaus ikuisessa yhdessäolosta, mutta ei ikuisesta rakkaudesta.

• nyt...vain...
        Äitipuoli_25 kirjoitti:

Parempi tuossa olisi lapsien kannalta vain jatkaa elämää erillään miehesi kanssa.

Itse olen sellaisessa tilanteessa, missä olemme mieheni kanssa olleet nyt kolme vuotta kihloissa, 4,5v yhdessä, ja miehen lapsi on 10.

Lapsi eleli pitkään (6v) asti huonossa olossa vanhempien kanssa, jossa äiti ja isä riitelivät ja eivät koskettaneet toisiaan kuin ohimentäessä tai kun piti jotakin toiselta ottaa käsistä väkisin.

Nyt kun lapsi on meillä käymässä, huomaa, että tämä ei ole nähnyt hellyyttä tai käsite on tuntematon, nyt kun näkee meidän pitävän käsistä kiinni. Hän ei annan isänsä halata itseään ja kun äiti tulee hakemaan ja yrittää ottaa kädestä, tyttö vetää suun mutruun, tunkee kädet taskuun ja kävelee vierelle.

Istutin tytön kerran syliini kun hän itki ja halasin, niin tilanne järkytti tyttöä niin paljon, että tämä unohti kokonaan itkeä. Loppupäivänä hän sitten ujosteli minua niin paljon, että samassa huoneessa ei voinut olla. Luulin ensin, että hän ahdistui, mutta oli kuulemma miehelleni mennyt sanomaan että "Isi, ujostuttaa."

Lapsien on kumminkin helpompi nuorina tottua elämään ilman toista vanhempaa ja kasvaa oikein, kuin lasvaa pidempään kieroon molempien vanhempien kanssa, joiden välillä ei ole mitään kuin lupaus ikuisessa yhdessäolosta, mutta ei ikuisesta rakkaudesta.

et voi olla se unelma ihana puoliso jonka kanssa exäsi teki sen lapsen etkä voi tietää mitä jonkun muun kahden välillä oli aiemmin...olet tyhmä jos kuvittelet olevasi parempi...ja tuo mitä kuvailit on suoraan sitä että lapsi kokee sinut kilpailijaksi ja vähemmästäkin ahdistuisin jos exän uusi rakas vielä pakottaisi istumaan sylissä minkä kuuluisi olla vain äidin...et ikinä voi olla parempi kuin exä oli vaikka kuinka vakuuttelet, näin se vain on...ja lapsiperheiden väliin ei ikinä pitäisi muiden mennä...ei ainakaan jotka noin hyviä on olevinaan...avioliittoja ei sovi turhan takia ja omista vain itsekkäistä syistä rikkoa että kun ei juuri sopivanlaista hellyyttä heru...ilman sitäkin selviää ja hyvällä mielikuvituksella loput...

• yhjkö

olko lapsillenne niin julmia, että pakotatte heidät kasvamaan ympäristössä missä vanhempien välillä ei ole rakkautta. Itse kasvoin sellaisessa perheessa ja kärsin vanhempieni pakkoavioliitosta yli kaksivuosikymmentä. Eikä nämä pahat muistot katoa ikinä ja vaikuttavat minunkin rakkauselämääni.
        Paras päivä elämässäni oli kun he ilmoittivat erostaan ja minun ei enää ikinä tarvitse katsoa miten he halveksuvat toisiaan.

• Ei Ei Ei Ei
        yhjkö kirjoitti:

olko lapsillenne niin julmia, että pakotatte heidät kasvamaan ympäristössä missä vanhempien välillä ei ole rakkautta. Itse kasvoin sellaisessa perheessa ja kärsin vanhempieni pakkoavioliitosta yli kaksivuosikymmentä. Eikä nämä pahat muistot katoa ikinä ja vaikuttavat minunkin rakkauselämääni.
        Paras päivä elämässäni oli kun he ilmoittivat erostaan ja minun ei enää ikinä tarvitse katsoa miten he halveksuvat toisiaan.

Älkää missään tapauksessa jääkö yhteen. Olin vain kuusi kun vanhempani erosivat, mutta muistan miten minä hämmästyin kun ero tuli, sillä siihen asti kaikki esittivät että kaikki oli hyvin. Se oli kauhea tapaus.
        Älkää myöskään riidelkö lasten huoltajuudesta heidän kuullen, älkääkä udelko heiltä entisen puolison mahdollisesta uudesta puolisosta tms. ja pliis... Ois vielä yks pyyntö: älkää panetelko puolisoanne lapsille edes sitten kun he ovat vanhempia.

• ihan vaan sanon ku haluan p...
        nyt...vain... kirjoitti:

et voi olla se unelma ihana puoliso jonka kanssa exäsi teki sen lapsen etkä voi tietää mitä jonkun muun kahden välillä oli aiemmin...olet tyhmä jos kuvittelet olevasi parempi...ja tuo mitä kuvailit on suoraan sitä että lapsi kokee sinut kilpailijaksi ja vähemmästäkin ahdistuisin jos exän uusi rakas vielä pakottaisi istumaan sylissä minkä kuuluisi olla vain äidin...et ikinä voi olla parempi kuin exä oli vaikka kuinka vakuuttelet, näin se vain on...ja lapsiperheiden väliin ei ikinä pitäisi muiden mennä...ei ainakaan jotka noin hyviä on olevinaan...avioliittoja ei sovi turhan takia ja omista vain itsekkäistä syistä rikkoa että kun ei juuri sopivanlaista hellyyttä heru...ilman sitäkin selviää ja hyvällä mielikuvituksella loput...

Tuo kuvailemasi illuusio liitosta oli juuri sitä, mistä muut ovat V.V:tä varoittaneet...

Muutenki kommenttisi oli ilmeisen kuohuksissa kirjoitettu, eikä minusta sen tarjoamia neuvoja tulisi muutenkaan kuunnella, edes sillä toisella korvalla. Samoin sen suuremmitta huomioitta voi jättää päätelmäsi siitä, että edellinen kirjoittaja yrittäisi olla jotenkin parempi kuin miehensä ex-vaimo.

Hyvä mielikuvitus ja tyytyminen epäaitoon hellyyden esitykseen ovat mielestäni juuri niitä syitä, miksi V.V:n ei tulisi jatkaa kulissiavioliittoaan. Lapset suorastaan imevät nuorina vaikutteita ympäristöstään ja varmasti näkevät kylmän tilanteen vanhempien välillä, mutta eivät voi ymmärtää miksi he näin toimivat. Seurauksena lapsi oppii mallin kylmästä ja etäisestä ihmissuhteesta.

V.V:lle sanonkin, että mikäli teille on mahdollista asua yhdessä nyt ja pitää yllä kulissiavioliittoa, teille on varmasti vielä helpompaa erota kunniakkaasti ja niin, että lapset kärsivät erosta mahdollisimman vähän. Jos siis ette nyttenkään harrasta raivokohtauksia ja toistenne mustamaalaamista, ei teidän sitä tarvitse aloittaa erotessannekaan. Omasta mielestäni lapset kärsivät erotessanne huomattavasti vähemmän kuin kylmää kulissiavioliittoanne katsellessaan.

• lapset...
        ihan vaan sanon ku haluan p... kirjoitti:

Tuo kuvailemasi illuusio liitosta oli juuri sitä, mistä muut ovat V.V:tä varoittaneet...

Muutenki kommenttisi oli ilmeisen kuohuksissa kirjoitettu, eikä minusta sen tarjoamia neuvoja tulisi muutenkaan kuunnella, edes sillä toisella korvalla. Samoin sen suuremmitta huomioitta voi jättää päätelmäsi siitä, että edellinen kirjoittaja yrittäisi olla jotenkin parempi kuin miehensä ex-vaimo.

Hyvä mielikuvitus ja tyytyminen epäaitoon hellyyden esitykseen ovat mielestäni juuri niitä syitä, miksi V.V:n ei tulisi jatkaa kulissiavioliittoaan. Lapset suorastaan imevät nuorina vaikutteita ympäristöstään ja varmasti näkevät kylmän tilanteen vanhempien välillä, mutta eivät voi ymmärtää miksi he näin toimivat. Seurauksena lapsi oppii mallin kylmästä ja etäisestä ihmissuhteesta.

V.V:lle sanonkin, että mikäli teille on mahdollista asua yhdessä nyt ja pitää yllä kulissiavioliittoa, teille on varmasti vielä helpompaa erota kunniakkaasti ja niin, että lapset kärsivät erosta mahdollisimman vähän. Jos siis ette nyttenkään harrasta raivokohtauksia ja toistenne mustamaalaamista, ei teidän sitä tarvitse aloittaa erotessannekaan. Omasta mielestäni lapset kärsivät erotessanne huomattavasti vähemmän kuin kylmää kulissiavioliittoanne katsellessaan.

kärsivät uudesta äitipuolesta...nähty millaisia nämä erinomaiset rakastajat ovat...mutta nyt kun jo on kolmas liitto menossa ei enää tämä rakastaja raju olekaan se unelmaeukko vaan samanlainen kuin muutkin...joten kyllä se on niin ettei lasten tulisi näitä rakastajarajuja nähdä...vaan olla turvallisessa avioliitossa...

• uusia...
        Ei Ei Ei Ei kirjoitti:

Älkää missään tapauksessa jääkö yhteen. Olin vain kuusi kun vanhempani erosivat, mutta muistan miten minä hämmästyin kun ero tuli, sillä siihen asti kaikki esittivät että kaikki oli hyvin. Se oli kauhea tapaus.
        Älkää myöskään riidelkö lasten huoltajuudesta heidän kuullen, älkääkä udelko heiltä entisen puolison mahdollisesta uudesta puolisosta tms. ja pliis... Ois vielä yks pyyntö: älkää panetelko puolisoanne lapsille edes sitten kun he ovat vanhempia.

puolisoja ei synny jos ei edentahdoin hae niitä vaan pysyy yhdessä ja rakastaa vain sitä suhdetta...

• ...ku haluan päteä
        lapset... kirjoitti:

kärsivät uudesta äitipuolesta...nähty millaisia nämä erinomaiset rakastajat ovat...mutta nyt kun jo on kolmas liitto menossa ei enää tämä rakastaja raju olekaan se unelmaeukko vaan samanlainen kuin muutkin...joten kyllä se on niin ettei lasten tulisi näitä rakastajarajuja nähdä...vaan olla turvallisessa avioliitossa...

Mutta tilannehan ei millään tavalla ole "turvallinen avioliitto"

Korkeintaan siitä voi kehittyä turvallinen avioero, jossa lasten ei tarvitse nähdä kummankaan puolison ylilyöntejä. Tarkoittaen esimerkiksi uusia rakastajia, jotka on hankittu vain kun on pitkästä aikaa voitu joku iskeä.

Ethän sinäkään todella voi ehdottaa, että lapset katselisivat isän ja äidin kulissiliittoa vuosikaudet ja perustaisivat käsityksensä avioliitosta ja seurustelusta siihen...? Samoin enhän minäkään tarkoita, että lasten tulisi nähdä isän tai äidin raahaavan näitä "rajuja rakastajia" kotiin.

Eikö paras vaihtoehto olisi kunniakas ero ja se, että vanhemmat löytävät oikeasti kunnollista seuraa. Sellaisen ihmisen, jonka kanssa vanhemmalla on suhde, josta lapsi oppisi oikean parisuhteen mallin?

• ..kukka..
        nyt...vain... kirjoitti:

On muuten hieman katkera viesti. anteeksi... nyt... vain...
        Et voi yleistää (ehkä omia kokemuksia??). Kuten itse mainitsit, ettei voi tietää mikä exien välinen suhde oli, silloin kun he tekivät lapsen, tai kun he erosivat. Se että yrittää parhaansa, luoda yhteyden lapseen, ei ole sitä että kuvittelee olevansa parempi. Voi aivan hyvin olla että lapsen traumat tulee jostain muualta kuin vanhempien välisestä suhteesta tai sitten lapsi ei todellakaan ole koskaan saanut kokea vanhempien välistä rakkautta/läheisyyttä tai itseensä kohdistuvaa läheisyyttä. Lapsi pitää ottaa välillä syliin ja halata kunnolla että hän oppii tuntemaan sen merkityksen. Ja toinen asia, mistä ihmeestä sait päähäsi, että kukaan olisi mennyt tämän perheen väliin? Selvästi sinulla on ollut ongelmia omassa perheessä.. Tai sitten omassa parisuhteessa. Kuten sanoin ÄLÄ yleistä. Tällaisissa tapauksissa pitää tukeä sekä biologista isää ja äitiä, että isä- ja äitipuolia. On iso juttu että ydinperheen ulkopuolelta tullut henkilö yrittää auttaa ja vilpittömästi on huolissaan lapsesta. Tosin onhan niitäkin tapauksia, että väkisin tungetaan häsläämään muiden ja vaikka omankin perheen asioita, joista pitäisi pysyä ulkopuolella. Usko pois, minä tiedän. Mutta uskon todella, että siitä ei ole nyt kyse.
        Itse olin alle kolmen kun vanhempani erosivat. Molemmat löysivä kumppanit ajallaan ja menivät naimisiin. Rakastan äitipuoltani ja isäpuoltani yhtä lailla kun omia biologisia vanhempiani. Ilman heidän tukea, esimerkkiä, huolenpitoa, mielipiteitä ja vain olemassa oloa en olisi se ihminen kuin nyt olen. Ja voin vakuuttaa, että toinen vaihtoehto on huomattavasti huonompi. Tiedän että vanhempani rakastivat toisiaan aikoinaan, erosivat koska se oli paras ratkaisu ja löysivät uudet kumppanit. Molemmat elävät nyt minun mielestäni tyydyttävän hyvin, omilla erilaisilla tavoillaan. Satu voi päättyä hyvin erosta huolimatta. Ja monesti se on oikeasti hyvä ratkaisu. Tietysti silti kehotan tekemään kaikkensa parisuhteen elvyttämiseksi. Kristittynä ihmisenä toivon vanhempien kykenevän antamaan hyvän esimerkin avioliitosta ja perheestä yhdessä ydinperheenä. Ero tulee vaihtoehdoksi kun se on kaikille paras ratkaisu. Tiedän, että ilman rakkautta on ahdistava elää. Sieunausta mitä ikinä teettekin.

• Nimetön
        ...ku haluan päteä kirjoitti:

Mutta tilannehan ei millään tavalla ole "turvallinen avioliitto"

Korkeintaan siitä voi kehittyä turvallinen avioero, jossa lasten ei tarvitse nähdä kummankaan puolison ylilyöntejä. Tarkoittaen esimerkiksi uusia rakastajia, jotka on hankittu vain kun on pitkästä aikaa voitu joku iskeä.

Ethän sinäkään todella voi ehdottaa, että lapset katselisivat isän ja äidin kulissiliittoa vuosikaudet ja perustaisivat käsityksensä avioliitosta ja seurustelusta siihen...? Samoin enhän minäkään tarkoita, että lasten tulisi nähdä isän tai äidin raahaavan näitä "rajuja rakastajia" kotiin.

Eikö paras vaihtoehto olisi kunniakas ero ja se, että vanhemmat löytävät oikeasti kunnollista seuraa. Sellaisen ihmisen, jonka kanssa vanhemmalla on suhde, josta lapsi oppisi oikean parisuhteen mallin?

kannattaisi miettiä ennen lasten tekoa eikä kun jo lapset tehty...en usko että rakastajat korvaa perussuhteen...se että on oima isä ja äiti jotka rakastaisivat lapsiaan se riittää jos eivät osaa sovelluttaa sitä omnaan suhteeseensa onkin oikein että ovat sitten ilman, EI SIIHEN MUITA TARVITA

• Nimetön
        ..kukka.. kirjoitti:

On muuten hieman katkera viesti. anteeksi... nyt... vain...
        Et voi yleistää (ehkä omia kokemuksia??). Kuten itse mainitsit, ettei voi tietää mikä exien välinen suhde oli, silloin kun he tekivät lapsen, tai kun he erosivat. Se että yrittää parhaansa, luoda yhteyden lapseen, ei ole sitä että kuvittelee olevansa parempi. Voi aivan hyvin olla että lapsen traumat tulee jostain muualta kuin vanhempien välisestä suhteesta tai sitten lapsi ei todellakaan ole koskaan saanut kokea vanhempien välistä rakkautta/läheisyyttä tai itseensä kohdistuvaa läheisyyttä. Lapsi pitää ottaa välillä syliin ja halata kunnolla että hän oppii tuntemaan sen merkityksen. Ja toinen asia, mistä ihmeestä sait päähäsi, että kukaan olisi mennyt tämän perheen väliin? Selvästi sinulla on ollut ongelmia omassa perheessä.. Tai sitten omassa parisuhteessa. Kuten sanoin ÄLÄ yleistä. Tällaisissa tapauksissa pitää tukeä sekä biologista isää ja äitiä, että isä- ja äitipuolia. On iso juttu että ydinperheen ulkopuolelta tullut henkilö yrittää auttaa ja vilpittömästi on huolissaan lapsesta. Tosin onhan niitäkin tapauksia, että väkisin tungetaan häsläämään muiden ja vaikka omankin perheen asioita, joista pitäisi pysyä ulkopuolella. Usko pois, minä tiedän. Mutta uskon todella, että siitä ei ole nyt kyse.
        Itse olin alle kolmen kun vanhempani erosivat. Molemmat löysivä kumppanit ajallaan ja menivät naimisiin. Rakastan äitipuoltani ja isäpuoltani yhtä lailla kun omia biologisia vanhempiani. Ilman heidän tukea, esimerkkiä, huolenpitoa, mielipiteitä ja vain olemassa oloa en olisi se ihminen kuin nyt olen. Ja voin vakuuttaa, että toinen vaihtoehto on huomattavasti huonompi. Tiedän että vanhempani rakastivat toisiaan aikoinaan, erosivat koska se oli paras ratkaisu ja löysivät uudet kumppanit. Molemmat elävät nyt minun mielestäni tyydyttävän hyvin, omilla erilaisilla tavoillaan. Satu voi päättyä hyvin erosta huolimatta. Ja monesti se on oikeasti hyvä ratkaisu. Tietysti silti kehotan tekemään kaikkensa parisuhteen elvyttämiseksi. Kristittynä ihmisenä toivon vanhempien kykenevän antamaan hyvän esimerkin avioliitosta ja perheestä yhdessä ydinperheenä. Ero tulee vaihtoehdoksi kun se on kaikille paras ratkaisu. Tiedän, että ilman rakkautta on ahdistava elää. Sieunausta mitä ikinä teettekin.

olitpa kristitty kun kehotat eroamaan ja pitämään uutta äitipuolta samanarvoisena kuin omaa äitiä...ne ei ikinä ole samanarvoisia...et taida olla ihan kristitty sydämessäsi...minä olen kasvanut sellaisessa ja ei taatusti siellä käsketty eroamaan ja omia hellyystarpeita varten vaan luomaan ennen kuin lapsia tehdään, eikä myöskään olemaan parempia kuin ex. puoliso vaan häpeämään jos otti eronneen...no tiedän että yrität olla parempi, muttet ole!!!! sinulla on jo eronneen naisen ja miehen mallit ja niitä yrität jopa istuttaa minuun saati niihin syyttömiin lapsiin, sinuna olisi hiljakseen enkä suuta avaisi...olet vain äitipuoli et mitään muuta!

• Neljän lapsen isukki

Lasten kannalta on todellakin väärin elää huonossa parisuhteessa.
        Jos molemmilla riittää rakkautta lapsille, ja ero onnistuu ilman suuria pitkäaikaisi riitoja, niin kaikki ovat silloin voittajia.
        Taloudelliset asiat eivät ole oikea syy olla yhdessä, tai sitten elämänarvot on heitetty romukoppaan!!
        Itse erosin liian myöhään, mutta toivottavasti lapseni ymmärtävät, että onnellisiakin avioliittoja on olemassa.

• juupajuuuuuuu
        Äitipuoli_25 kirjoitti:

Mun mielestä on väärin esittää lapsille et kaikki on hyvin, jos ei oo.

• lasten kans voi asua yh:nakin
        lapset... kirjoitti:

miksi ihmeessä ja kummassa täällä haukutaan entisiä ja nykyisiä ku kyse oli lapsista..

itse olen saanut ex:äni kanssa pojan kohta 10v sitten, edelleen ollaan kamuja, minulla ja nyt myös hänellä uusi puoliso.

huomattiin erotessa että olimme enemmän kavereita kuin puolisoita siis ennenkuin se kylmä pääsi väliimme mitä niin monella on jo suhteessaan, muuten kai vihaisimme toisiamme..

ei ole aihetta syytellä toista mistään ja molemmat onnellisia tahoillaan kuten myös yhteinen lapsemme =)

• Nimetön
        lasten kans voi asua yh:nakin kirjoitti:

miksi ihmeessä ja kummassa täällä haukutaan entisiä ja nykyisiä ku kyse oli lapsista..

itse olen saanut ex:äni kanssa pojan kohta 10v sitten, edelleen ollaan kamuja, minulla ja nyt myös hänellä uusi puoliso.

huomattiin erotessa että olimme enemmän kavereita kuin puolisoita siis ennenkuin se kylmä pääsi väliimme mitä niin monella on jo suhteessaan, muuten kai vihaisimme toisiamme..

ei ole aihetta syytellä toista mistään ja molemmat onnellisia tahoillaan kuten myös yhteinen lapsemme =)

ymmärrä miksi erotaan jos ollaan hyviä ystäviä? vaan sitten kun ei voi enää elää yhdessä ...ero ei ole ratkaisu lapsen parasta ajatellen vaan itsekästä hyvänolon tunnetta muka hakien, siis itsekkyyttä!

• taina
        Nimetön kirjoitti:

ymmärrä miksi erotaan jos ollaan hyviä ystäviä? vaan sitten kun ei voi enää elää yhdessä ...ero ei ole ratkaisu lapsen parasta ajatellen vaan itsekästä hyvänolon tunnetta muka hakien, siis itsekkyyttä!

Lapsethan ottavat tulevan oman suhteensa mallin juuri vanhemmiltaan.Mielummin ero kuin teeskentely jonka lapsetkin huomaavat ja saattavat ahdistua

• Hyvin näyttää
        Nimetön kirjoitti:

kannattaisi miettiä ennen lasten tekoa eikä kun jo lapset tehty...en usko että rakastajat korvaa perussuhteen...se että on oima isä ja äiti jotka rakastaisivat lapsiaan se riittää jos eivät osaa sovelluttaa sitä omnaan suhteeseensa onkin oikein että ovat sitten ilman, EI SIIHEN MUITA TARVITA

http://www.julkkikset.fi/forum/index.php/board,7.0.html

• kyse...
        Nimetön kirjoitti:

... olekaan siitä, että kumpi on parempi; lapsen biologinen äiti vaiko uusi tulokas. Siinä kyllä mennään hiukan sivuraiteille. Mielestäni kannattaisi todella siirtyä pohtimaan sitä, että onko lapselle hyväksi se, että vanhemmilla on viileät välit ja ettei lapsi näe vanhempien koskettavan toisiaan tai puhuvan toisilleen, vaikka asuvat samassa talossa. Tämä voi antaa lapselle aivan väärän kuvan parisuhteesta ja avioliitosta.
        Se, mitä eron jälkeen seuraa on jo lopulta luku sinänsä. Minusta aiempi kirjoittaja, joka kertoi ottaneensa pikkulapsen syliinsä, kertoi vain osuvasti sen, mitä seurauksia tuollaiseen liittoon jäämisellä on. Lapsi oli ujostellut häntä aivan niin kuin kaikkia muitakin aikuisia, mikä on luonnollista, kun ei ole tottunut kotona näkemään/kokemaan hellyyttä. En kokenut että kyse olisi ollut "äidin paikan" viemisestä, mutta toki joku voi sen niinkin nähdä, jos on vaikka itse tuon äidin paikalla tälläkin hetkellä.
        Eron jälkeenkin olisi hyvä miettiä, mitä haluaa ja mikä on silloinkin lapsille hyväksi. Ei eronkaan jälkeen kannata sortua ensimmäiseen suhteeseen mikä tielle tulee (ellei ole sitten sopiva), vaan katsoa itselle sopiva kumppani, jonka kanssa olisi sitä läheisyyttä ja rakkautta, josta lapsikin voisi siinä sivussa ottaa mallia. Toki rakkautta tulee vaalia ja sen eteen täytyy tehdä töitä, mutta väkisin yrittämällä sitä rakkautta ei kyllä synny. Joskus ihmiset ovat liiton aikana loukanneet toista ja vieneet pohjan luottamukselta niin totaalisesti, että toiseen luottaminen ja rakkauden tunteiden herättely ei ole enää edes mahdollista.

• sulle
        Nimetön kirjoitti:

olitpa kristitty kun kehotat eroamaan ja pitämään uutta äitipuolta samanarvoisena kuin omaa äitiä...ne ei ikinä ole samanarvoisia...et taida olla ihan kristitty sydämessäsi...minä olen kasvanut sellaisessa ja ei taatusti siellä käsketty eroamaan ja omia hellyystarpeita varten vaan luomaan ennen kuin lapsia tehdään, eikä myöskään olemaan parempia kuin ex. puoliso vaan häpeämään jos otti eronneen...no tiedän että yrität olla parempi, muttet ole!!!! sinulla on jo eronneen naisen ja miehen mallit ja niitä yrität jopa istuttaa minuun saati niihin syyttömiin lapsiin, sinuna olisi hiljakseen enkä suuta avaisi...olet vain äitipuoli et mitään muuta!

psykologilla. Sulla on selvästi käsittelemättömiä ongelmia.

• nainen 42

Tuttu tilanne. Vuosia itsekin esitimme aivan kaikille, erityisesti molempien sukulaisille, että hyvin menee. Sitten päässämme loksahti, millaisen mallin annamme lapsille parisuhteesta? Sitä kannattaa miettiä. Erosimme ja jälkeenpäin en ole muuta katunut, kuin että lapset elivät teini-ikään asti kodissa, josta puuttui vanhempien välinen rakkaus kokonaan. Eivät nähneet ikinä esim. hellyyden osoituksia yms. (Joskus kun olivat pieniä, kaikki oli vähän paremmin). Lapset saivat sen rakkauden ja hellyyden, joka olisi kuulunut toisillemme.
      Nyt mietin, mitä seurauksia asiasta voi olla heidän omissa tulevissa suhteissa.
      Sukulaisten reaktioista sen verran, että kun saivat tietää erostamme ja sen syystä, sanoivat, että ihmettelivät aina, kun meillä oli kaikki niin virallista ja vakavaa :(.

• itse.....

koskaan. Kunnon lasti kerran pari viikossa niin eikö se ole siinä.täh....

• PeliSex

Olen elänyt kulissiavioliittoa viimeiset 25 vuotta.
        Olemme kumpikin itsenäisiä tyvin toimeen tulevia. Ei ole näköjään häirinnyt kumpaakaan meistä ettei ole yhteistä seksiä. Seksi on riittänyt useamman rakastajan kanssa ihan tarpeeksi, se riittää minulle. Matkustan lomareisuja melkei joka kuukausi jonnekkin päin mailmaa, joskus vaimoni kanssa joskus rakastajieni kanssa ja välillä miesporukassa käymme rentoutumassa vaikka Barsassa.
        Olen hyvin tyytyväinen elämääni näin. Ei vaimollanikaan ole valittamista.
        Jokainen elää niin kuin tykkää!!!!!!!

• asiat toimii
        PeliSex kirjoitti:

Olemme kumpikin itsenäisiä tyvin toimeen tulevia. Ei ole näköjään häirinnyt kumpaakaan meistä ettei ole yhteistä seksiä. Seksi on riittänyt useamman rakastajan kanssa ihan tarpeeksi, se riittää minulle. Matkustan lomareisuja melkei joka kuukausi jonnekkin päin mailmaa, joskus vaimoni kanssa joskus rakastajieni kanssa ja välillä miesporukassa käymme rentoutumassa vaikka Barsassa.

Sulla taitaa mennä hyvin????

• Ms valiokuntaneuvos

Toimiihan se - maamme ylintä johtoa myöten ?

• sossu-nainen
        PeliSex kirjoitti:

Terve! En voi olla kirjailmatta muutaman rivin. Nimimerkkini kertoo sinulle että olen ihmisanalyytikko teoreettisella pohjalla kaikkine koulutuksineen ja käytännössä tehtyä työtä eri yhteiskunnalissa palveluissa valtavat määrät näkymiä ja kokemuksia. Siihen lisään kokemukset omassa elämässäni. Täytyy sanoa että olet , ja nähtävästi vaimosi myös , hyvällä onnella matkustaja joka on täysin voinut toteuttaa ajan sävelen. Mitään profetiaa ei ole hyvä tulkita kirjaimellisesti, me tässä länsimaisessa kulttuurissa olemme taipuvaisia pitämään moraalittomana ja usein täysin mahdottomana sen elämäntyylin jonka vaimoinesi olet toteuttanut. Kimppu ruusuja teille siitä uroteosta. Terv Marjatta

• sen ken leikkiin

ryhtyy, se leikin kestäköön. On ihan helppoa psyykata itsensä vaikka joka päivä pitämään puolisostaan muistamalla ne seikat joista aluksi toisessa piti.

Jos toinen muuttuu aivan hirviöksi, niin sitten ei tietenkään kannata jatkaa, mutta usein eroaminen alkaa ihan pikkujutuista, jotka pienissä päissä paisuvat suhteettoman suuriksi asioiksi.

• mr orange

Koska pystytte keskustelemman, tehkää yhdessä suunnitelma avioliittonne lopettamisesta. Kumpi ottaa lapset, missä asutte, milloin eroatte jne. Ulkopuolisia suhteita ei kannata harrastaa suunnittelu- ja muutosprosessin aikana. Siitä saattaa tulla turhia häiriöitä seuvotteluihin.

Ensimmäinen avioliittoni lopetettiin yhteisellä sopimuksella. Me teimme kirjallisen sopimuksen, jossa sovittiin omaisuuden jako, lasten asuminen ja tapaamiset. Se oli selkeä ja toimiva ratkaisu. Monille naapureille ja ystäville eromme oli järkytys. He kuvittelivat meidän olevan onnellinen perhe. Niin vähän ihmiset tuntevat läheisiään.

• sos.työntekijä

Minä taas en yhtään käsitä, mistä puhutaan, kun puhutaan kulissiavioliitosta. Avioliittohan on aina kulissi. Tai sermi, joka suojelee juuri meidän liittoa ja meidän perhettä.

Ensimmäisten vuosien jälkeen avioliittoon astuu arki, aina. Puolisoista, myös täällä valittajasta, riippuu, millaiseksi arki muodostuu. Aika aikaansa kutakin.

Perheen sisäisiä tapoja toimia on monenlaisia. Viime vuosina on niin ahkerasti korostettu tätä julkista pusuttelu- ja halailutapaa, että ihmisille tulee ylimääräisiä paineita. Tai sitten ylilyöntejä, kuten sillekin pariskunnalle, jonka juuri näin sukujuhlissa roikkuvan koko ajan toistensa huulissa.

Jos molemmat hellivät lapsia, se on perheen sisäistä hellimistä. Ja pienet lapset muistavat sen: satujen lukemisen, uneen paijaamisen, lapsen kanssa leikkimisen ja rauhallisen keskustelun lasten ehdoilla. He muistavat vanhuuteensa asti.

Monet nuorehkot parit ovat niin väsyneitä (lastenhoito, työkiireet, sukulaisten vakavat sairastumiset jne.), etteivät oikeastaan ole päteviä arvioimaan oman liittonsa tilaa selkeästi. Tragikoomista!

Aikuisten ihmisten on tietysti lohduttavaa ajatella "tekevänsä oikein lasten takia" erotessaan. Suuri osa eroaa ihan vanhempien oman itsekkyyden ja jonkin epämääräisen onnenkaipuun ajamana.

• V.V.
        sos.työntekijä kirjoitti:

Minä taas en yhtään käsitä, mistä puhutaan, kun puhutaan kulissiavioliitosta. Avioliittohan on aina kulissi. Tai sermi, joka suojelee juuri meidän liittoa ja meidän perhettä.

Ensimmäisten vuosien jälkeen avioliittoon astuu arki, aina. Puolisoista, myös täällä valittajasta, riippuu, millaiseksi arki muodostuu. Aika aikaansa kutakin.

Perheen sisäisiä tapoja toimia on monenlaisia. Viime vuosina on niin ahkerasti korostettu tätä julkista pusuttelu- ja halailutapaa, että ihmisille tulee ylimääräisiä paineita. Tai sitten ylilyöntejä, kuten sillekin pariskunnalle, jonka juuri näin sukujuhlissa roikkuvan koko ajan toistensa huulissa.

Jos molemmat hellivät lapsia, se on perheen sisäistä hellimistä. Ja pienet lapset muistavat sen: satujen lukemisen, uneen paijaamisen, lapsen kanssa leikkimisen ja rauhallisen keskustelun lasten ehdoilla. He muistavat vanhuuteensa asti.

Monet nuorehkot parit ovat niin väsyneitä (lastenhoito, työkiireet, sukulaisten vakavat sairastumiset jne.), etteivät oikeastaan ole päteviä arvioimaan oman liittonsa tilaa selkeästi. Tragikoomista!

Aikuisten ihmisten on tietysti lohduttavaa ajatella "tekevänsä oikein lasten takia" erotessaan. Suuri osa eroaa ihan vanhempien oman itsekkyyden ja jonkin epämääräisen onnenkaipuun ajamana.

Kulissi tuli mieleeni viime viikonloppuna, kun mieheni puolen sukua oli vierailulla. Kun nämä hyvää tarkoittavat ihmiset sitten lähtiessään kutsuivat kesällä mökeilleen ja toivoivat meitä näkevänsä useammin, tunsin möykyn kurkussani. Miehenikin minua katsoi kuin ajatellen, että "ei taida toteutua". Kummallakaan meistä ei ole halua yhteisiin matkoihin. Tämän tapauksen seurauksena mietin, että avioliittomme ja perhe-elämämme on sikäli kulissia, ettei se meistä aviopuolisoista tunnu lainkaan siltä, miltä ulospäin näyttää - varsinkin mieheni suvun silmissä, kun hän ei ole asioistamme kenellekään puhunut. Sitä tarkoitin kulissilla.

Minä vähän vieroksun sitä, että kategorisesti ajatellaan avioeron olevan huonoin ratkaisu lasten kannalta, ja vielä enemmän ärsyttää vakiofraasit arjen astumisesta avioliittoon ja ihmeellisen uuden onnen tavoittelusta. Olen jo lähempänä neljää- kuin kolmeakymmentä, mieheni minua seitsemän vuotta vanhempi. Naimisissa olemme olleet 12 vuotta. Arkea on siis ollut yli kymmenen vuotta, jos perinteisellä parin vuoden kuherruskaudella lasketaan. Joskin seurustelimme jo hyvän aikaa ennen avioliittoakin, joten yhteistä taivalta ja arkea on takana kauan.

Minulla ei ollut lainkaan tarkoitus valittaa; kunhan tuon viikonloppuisen vierailun jäljiltä purin ajatuksiani johonkin. En usko, että moni täältä mitään varsinaisia neuvoja ja elämänohjeita on hakemassa (itse en ainakaan); pikemminkin haluaa kuulla ihmisten omia kokemuksia ja mielipiteitä laidasta laitaan. Myös sinun mielipiteesi. Kiitos siitä.

Ja sinun lohdutukseksesi sanon vielä, että avioliiton jatkamistahan tässä vaiheessa nimenomaan suunnittelemmekin.

• sosiaalityöntekijä-nainen

Reagoin aikamoisen vahvasti mielipiteeseen että ei ole käsitystä mikä on kulissiavioliitto. Ammattini ja myös yksityiselämani on minulle näyttänyt kaiken tragiikan huonosti toimivassa aviosuhteessa. Kun mennään vihille tai muutetaan vakavin ajatuksin yhteen on aikojen alusta opetettu että avio on jatkuva kunnes kuolema eroittaa. Mikä raskas henkinen taakka on ihmisille näinollen annettu. Siitä ei suuremmasti puhuta juuri tällä tavalla, mutta menepäs kertomaan erohankkeista perhe-ja tuttavapiirissä niin jopa tulee reaktiota,jopa yhteiskunta kokonaisuudessan hoitoyhteisöt ja viranomaispalvelut lukuunottaen yrittävät kaikin tavoin pitää koossa avioliittoja,varsinkin kun hajoaminen on jo todellisuus . On kaikenlaisia terapiamuotoja ,jotka tosin ehkä joissakin tapauksissa auttavat, toivon, pariskunnat näkemään että ero on ainoa terve ratkaisu. Olen puolestani nimennyt nää keskusteluterapiat hitsauskursseiksi. Siellä yritetään hitsata kokoon ehkä jo toivottomaan ja korjaamattomaan tilaan särkyneitä suhteita.Avioerot-avoliitot ovat tietysti rahaa vaativia processeja, mutta oman ja lastensa kehityksen ja tunneelämän pelastamiseksi se on ainoa ratkaisu jota pitäisi kaikin puolin kannustaa eikä jaella vastaväitteitä ja moraalisaarnoja jotka vaan tilannetta pahentavat ,johtavat osapuolien henkiseen umpioon josta ei ulospääsyä. Huonosti toimiva suhde on tieteen todistama maaperä myös kaikenmoisille fyysisille sairauksille. Joten auttakaamme lähimmäistämme terveenpään elämään olemalla kieltämättä meidän kaikkien niiin nuorten kuin vanhojen seksuaalielämän merkitystä. SE on totuus sanottuna moottori joka pitää käynnissä toimintojamme kehdosta hautaan.

• aopa
        sosiaalityöntekijä-nainen kirjoitti:

Reagoin aikamoisen vahvasti mielipiteeseen että ei ole käsitystä mikä on kulissiavioliitto. Ammattini ja myös yksityiselämani on minulle näyttänyt kaiken tragiikan huonosti toimivassa aviosuhteessa. Kun mennään vihille tai muutetaan vakavin ajatuksin yhteen on aikojen alusta opetettu että avio on jatkuva kunnes kuolema eroittaa. Mikä raskas henkinen taakka on ihmisille näinollen annettu. Siitä ei suuremmasti puhuta juuri tällä tavalla, mutta menepäs kertomaan erohankkeista perhe-ja tuttavapiirissä niin jopa tulee reaktiota,jopa yhteiskunta kokonaisuudessan hoitoyhteisöt ja viranomaispalvelut lukuunottaen yrittävät kaikin tavoin pitää koossa avioliittoja,varsinkin kun hajoaminen on jo todellisuus . On kaikenlaisia terapiamuotoja ,jotka tosin ehkä joissakin tapauksissa auttavat, toivon, pariskunnat näkemään että ero on ainoa terve ratkaisu. Olen puolestani nimennyt nää keskusteluterapiat hitsauskursseiksi. Siellä yritetään hitsata kokoon ehkä jo toivottomaan ja korjaamattomaan tilaan särkyneitä suhteita.Avioerot-avoliitot ovat tietysti rahaa vaativia processeja, mutta oman ja lastensa kehityksen ja tunneelämän pelastamiseksi se on ainoa ratkaisu jota pitäisi kaikin puolin kannustaa eikä jaella vastaväitteitä ja moraalisaarnoja jotka vaan tilannetta pahentavat ,johtavat osapuolien henkiseen umpioon josta ei ulospääsyä. Huonosti toimiva suhde on tieteen todistama maaperä myös kaikenmoisille fyysisille sairauksille. Joten auttakaamme lähimmäistämme terveenpään elämään olemalla kieltämättä meidän kaikkien niiin nuorten kuin vanhojen seksuaalielämän merkitystä. SE on totuus sanottuna moottori joka pitää käynnissä toimintojamme kehdosta hautaan.

Miksiköhän ihmisillä yleensäkkin on niin julmettu hoppu naimisiin?hirmuiset juhlat ja eipä aikaakaan kun erotaan.Olen tuota vuosien saatossa ihmetellyt???.Me olimme mieheni kanssa ensin 10v kaksistaan ,sitten syntyi esikoinen (ja vielä kax lasta myöhemmin lisää)ja vasta tänä vuonna kun yhteistaivalta tulee kuluneeksi 20v(olemme alle 40v ikäisii) ,niin menemme naimisiin ja todella pienieleisesti,mutta sitäkin tärkeämpää noin muuten on tuo asia,meille kahdelle. Että voishan ihmiset ensin paremmin tutustua toisiinsa,tosi hyvin ja vasta sitten naimisiin...mutta,tapansa/elämänsä kullakin.

• olihan miettimisaika
        aopa kirjoitti:

Miksiköhän ihmisillä yleensäkkin on niin julmettu hoppu naimisiin?hirmuiset juhlat ja eipä aikaakaan kun erotaan.Olen tuota vuosien saatossa ihmetellyt???.Me olimme mieheni kanssa ensin 10v kaksistaan ,sitten syntyi esikoinen (ja vielä kax lasta myöhemmin lisää)ja vasta tänä vuonna kun yhteistaivalta tulee kuluneeksi 20v(olemme alle 40v ikäisii) ,niin menemme naimisiin ja todella pienieleisesti,mutta sitäkin tärkeämpää noin muuten on tuo asia,meille kahdelle. Että voishan ihmiset ensin paremmin tutustua toisiinsa,tosi hyvin ja vasta sitten naimisiin...mutta,tapansa/elämänsä kullakin.

minä taas olen ihmetellyt, että mikä hinku ihmisillä on tehdä ne lapset ennen kuin voi virallistaa suhteen. Että ikään kuin kahden aikuisen sitoutuminen olisi kysymys, jota pitää pitempään ja vakavammin harkita kuin lapsen tekemistä.
        No, siinä suhteessa tehköön jokainen niin kuin lystää, mutta ehkä on kuitenkin epärealistista olettaa, että kaikki parit "tutustuisivat toisiinsa" 20 vuotta ennen papin aamenta... eikä se mitään auttaisikaan, onhan näitä tarinoita joissa on ensin 20 vuotta harkittu, sitten menty naimisiin ja vuoden päästä erottu.

• sisiaalityöntekijä-nainen
        aopa kirjoitti:

Kiitti kun vastasit. Tää aihe olisi niin laaja että olisi mahdottomuus tässä puida kaikkia osatekijöitä ja kulmia. Sinulla on varmaan ollut onni, tuuria niinkun sanotaan että olet osunut alunperin oikeaan vastapeluriin jos saan näin sen ilmaista. Se on harvinaisempaa kun osataan edes arvata. Ihmiset kituvat vuosikymmen toisensa perään suhteissa, usein ikävä kylläkin syystä että ei ole nähtävillä muutavaihtoehtoa vaan löytyy kaikenlaisia syitä miksi jatkaa. IKävä kyllä on ihan liian usein avioliitto alibi yksilön tuhoksi, jos ei niinkään paljon ulospäin huomaa.Itse olen jo 70 täyttänyt hiljattain. Tehnyt sosiaalityötä rapeat puoli elämääni ja siinä saanut kokemusta näistä ongelmista valtavia määriä. Menin avioon hyvin nuorena ja jäin leskeksi 25 vuotiaana. Lapsia on neljä, lapsenlapsia 14 ja lapsenlapsenlapsia tänään 4, jotta on kokemus näyttänyt ja opettanut . Ennen sanottiin auta miestä mäessä /tai naista, sanalasku kuten tiedämme/ vaan älä mäen alla. Olet oikeassa kun puhut että liian kiireisiä, eihän varmaan useimmillakaan ole harmaata aavistusta mitä vastamäkiä on tulossa, sitäpäitsi tottuneet useimmat korkeaan elintasoon jota ei minullakaan ollut, toisen maailmansodan ja sen jälkeisen puuteajan eläneenä kun ei ollut mitään saatavilla, oltiin kiitollisia kun sai ruuan joka päivä.En halua samanlaista aikaa ja tlannetta takaisin enkä kellekään ja on ollut opittava elämään aikansa mukana kun on jälkikasvua. Sitten olen huomioinut että kun yks jättää niin lennetään kukasta kukkaan hirveetä vauhtia, sekin vaan sekoittaa arkista uurastusta joka sekin on hoideltava vielä enemmän.Vaatiihan oman aikansa ja voimansa keskittyä uuteen kumppaniin (taas). No tulihan siiinä jo...... kirjoittele jos on mielesi. Terv Marjatta

• aopa
        olihan miettimisaika kirjoitti:

minä taas olen ihmetellyt, että mikä hinku ihmisillä on tehdä ne lapset ennen kuin voi virallistaa suhteen. Että ikään kuin kahden aikuisen sitoutuminen olisi kysymys, jota pitää pitempään ja vakavammin harkita kuin lapsen tekemistä.
        No, siinä suhteessa tehköön jokainen niin kuin lystää, mutta ehkä on kuitenkin epärealistista olettaa, että kaikki parit "tutustuisivat toisiinsa" 20 vuotta ennen papin aamenta... eikä se mitään auttaisikaan, onhan näitä tarinoita joissa on ensin 20 vuotta harkittu, sitten menty naimisiin ja vuoden päästä erottu.

..niin,ehkä mullon ollu onnee...vaan ei ole ollut ruusuu kaik vuojet,no ehkä itellämme hyvin,mutta yhdessä nähneet/ kokeneet kaikenlaista ympärillämme ja se on vaan suhdetta lujittannu.Joten äpiskööt vaa kateelliset ,ihmiset voisivat enemmän AJATELLA,siis toisiaankii ei aina ihteesä...muistaa sanoo vielä 20v jälkeenkin että rakastaa toista.jnejne(kyllä tosta riittäs saarnaa,mutta olkoon. ja toivon että tää kestää:kunnes kuolema meijät erottaa...-tyyliin)

• yleensä...

kannata sosiaalityöntekijöiden mielipiteitä enkä yhtään heidän lausuntojaan kun niissä ei ole järkeä, mutta nyt täytyy sanoa että joku jolla oli vähän järkeä joskin se saattaa hävitä kun vuosia tulee, kuten yleensä näyttää käyvän...mutta olen samaa mieltä että haetaan jotakin hömppäonnea ja muka lasten parasta...sanon suoraan että se on itsekkyyttä ja omaa jotakin mitä ei tiedä olevankaan...kun vanhemmat pystyy keskenään puhumaan se on jo onnea ja eikä ole viina eikä huumeongelmia on siihen jotakin hömppää turha sotkea ja vielä vähemmän jotakin äiti tai isäpuolia jotka kuvittelee olevansa erinomaisia rakastajia, ei lapsi sitä tarvitse vain hellyyttä ja turvallisuutta vanhemmiltaan ...fiksut aikuiset osaa sen hakea niin ettei tarvitse olla jatkuvasti uusia isä ja äitipuolia...menkööt vaikka aasiaan tai japaniin niihin tunnin taloiuhin tai bordelleihin...

• ihmeessä...
        V.V. kirjoitti:

Kulissi tuli mieleeni viime viikonloppuna, kun mieheni puolen sukua oli vierailulla. Kun nämä hyvää tarkoittavat ihmiset sitten lähtiessään kutsuivat kesällä mökeilleen ja toivoivat meitä näkevänsä useammin, tunsin möykyn kurkussani. Miehenikin minua katsoi kuin ajatellen, että "ei taida toteutua". Kummallakaan meistä ei ole halua yhteisiin matkoihin. Tämän tapauksen seurauksena mietin, että avioliittomme ja perhe-elämämme on sikäli kulissia, ettei se meistä aviopuolisoista tunnu lainkaan siltä, miltä ulospäin näyttää - varsinkin mieheni suvun silmissä, kun hän ei ole asioistamme kenellekään puhunut. Sitä tarkoitin kulissilla.

Minä vähän vieroksun sitä, että kategorisesti ajatellaan avioeron olevan huonoin ratkaisu lasten kannalta, ja vielä enemmän ärsyttää vakiofraasit arjen astumisesta avioliittoon ja ihmeellisen uuden onnen tavoittelusta. Olen jo lähempänä neljää- kuin kolmeakymmentä, mieheni minua seitsemän vuotta vanhempi. Naimisissa olemme olleet 12 vuotta. Arkea on siis ollut yli kymmenen vuotta, jos perinteisellä parin vuoden kuherruskaudella lasketaan. Joskin seurustelimme jo hyvän aikaa ennen avioliittoakin, joten yhteistä taivalta ja arkea on takana kauan.

Minulla ei ollut lainkaan tarkoitus valittaa; kunhan tuon viikonloppuisen vierailun jäljiltä purin ajatuksiani johonkin. En usko, että moni täältä mitään varsinaisia neuvoja ja elämänohjeita on hakemassa (itse en ainakaan); pikemminkin haluaa kuulla ihmisten omia kokemuksia ja mielipiteitä laidasta laitaan. Myös sinun mielipiteesi. Kiitos siitä.

Ja sinun lohdutukseksesi sanon vielä, että avioliiton jatkamistahan tässä vaiheessa nimenomaan suunnittelemmekin.

niin ja jatkakin, äläkä edes ajattele muka lasten parasta, sillä se on vain omaaparasta...niitä rakastajia ehdit tavata myöhemminkin ja vakuutan ettei ne unelmamiehiä todellakaan ole...nähnyt jo yli kymmenen vuoden ajalta...siellä ei yhtään järkevää ole vapaana vain jokainen hakee suhdetta...

• on jo...
        aopa kirjoitti:

todella kornia ivaa koko avioliittoa kohtaan miksi ihmeessä mennä enää...olisitte sitten ollut loppuelämännekin susiparina...avioliitto on juuri sitä että sen jälkeen yritetään yhdessä...nythän olette kolunneet ja vetäneet lokaan kaiken kauniin...huh...ja muka tutustuneet ennen ja lapset syntyneet aviottomina...ei varmaankaan kirkonkirjoissa kiva merkintä...olette juuri tuollaisina erittäin itsekkäitä, mutta olkaa rauhassa...en arvosta ajatteluanne enempää...

• kulissiavioliitosta
        V.V. kirjoitti:

kyse! Aivan normaaliahan nuo kuvauksesi ovat. Eihän sitä kukaan tiedä, miten muilla todellisuudessa menee. Suosittelisin avioliittoleiriä, siellä ainakin näkee, että ette ole lainkaan yksin.

• aopa
        on jo... kirjoitti:

todella kornia ivaa koko avioliittoa kohtaan miksi ihmeessä mennä enää...olisitte sitten ollut loppuelämännekin susiparina...avioliitto on juuri sitä että sen jälkeen yritetään yhdessä...nythän olette kolunneet ja vetäneet lokaan kaiken kauniin...huh...ja muka tutustuneet ennen ja lapset syntyneet aviottomina...ei varmaankaan kirkonkirjoissa kiva merkintä...olette juuri tuollaisina erittäin itsekkäitä, mutta olkaa rauhassa...en arvosta ajatteluanne enempää...

Kommenttisi lähinnä hymyilytti.Mitenniin enää kannata mennä?emme ole vielä ees 4kymppisii ja lapsetki on pienii.Kirkon kirjojen takiako sitä naimisiin muka mennään?Eikö rakkauden ja siksi että se on pyhä..huhhuh,eikai tohon ny ollu ees pakko kommentoida,mutta kuitenkin teki mieli vielä kommentoida.Meidän rakkaus on aina ollut kaunista,enkä näe mitään lokaan vetoja,outo ajattelutapa.Sitä paitsi,ei ihmisiä voi tuomita tuntematta heitä ollenkaan.EIkä tuomita ollenkaan,tiedäthän,ketään...ja maailmassa tapahtuu paljon kamalampiakin juttuja.Mutta sinäkin saat pitää oman ajattelutapasi,älä silti mee tuomitteen ketään,jooko. p.s rumempaa on pettämiset sun muut jatkuvat parin vaihdot..mun mielest. hyvää jatkoo ite kullekki ajattelevalle ihmiselle :)

• Nimetön
        aopa kirjoitti:

Kommenttisi lähinnä hymyilytti.Mitenniin enää kannata mennä?emme ole vielä ees 4kymppisii ja lapsetki on pienii.Kirkon kirjojen takiako sitä naimisiin muka mennään?Eikö rakkauden ja siksi että se on pyhä..huhhuh,eikai tohon ny ollu ees pakko kommentoida,mutta kuitenkin teki mieli vielä kommentoida.Meidän rakkaus on aina ollut kaunista,enkä näe mitään lokaan vetoja,outo ajattelutapa.Sitä paitsi,ei ihmisiä voi tuomita tuntematta heitä ollenkaan.EIkä tuomita ollenkaan,tiedäthän,ketään...ja maailmassa tapahtuu paljon kamalampiakin juttuja.Mutta sinäkin saat pitää oman ajattelutapasi,älä silti mee tuomitteen ketään,jooko. p.s rumempaa on pettämiset sun muut jatkuvat parin vaihdot..mun mielest. hyvää jatkoo ite kullekki ajattelevalle ihmiselle :)

hakoteillä ja pahasti...en ole vaihtanut paria, outo juttu, oletkohan terve? jospa miehesi ei siksi huolinut aiemmin sinua vaan juoksutti kuin koiraa ja luulit sitä rakkaudeksi...huh...

• ENKELEITÄ TOISILLEMME
        aopa kirjoitti:

.. jokainen ihmissuhde ja liitto on erilainen, ulkopuolisen mahdotonta neuvoa täällä näillä sivuilla, jokainen tuntee kuitenkin itse oman tilanteensa, sivusta on helppo jaella neuvoja. Välillä suorastaan naurattaa - välillä todella ihmetyttää millä kiihkeydellä täällä jaetaan neuvoja. Avioliitolta haetaan niin kovin erilaisia asioita eri ikäisinä, siksi kaksi tai kolmekin tuntuisi ihan järkevältä ja oikealta määrältä elämän aikana.
        Tärkein suhde kuitenkin meillä kaikilla on suhde itseemme ! Kun se on hyvä, mahdollisuus onnelliseen elämään on jo olemassa.

• elämää kaikki
        kulissiavioliitosta kirjoitti:

kyse! Aivan normaaliahan nuo kuvauksesi ovat. Eihän sitä kukaan tiedä, miten muilla todellisuudessa menee. Suosittelisin avioliittoleiriä, siellä ainakin näkee, että ette ole lainkaan yksin.

Kaksi pientä lasta ja oma asunto!
        Mahdatte olla väsyneitä.

Hyvä, että ette hötkyile turhia, vaan harkitsette.
        Olet kuitenkin terveesti huolissasi, että jos ette asialle tee jotain, tarve läheisyyteen ja hellyyteen tulee niin voimakkaaksi, että retkahdatte lopulta ensinmäiseen mahdolliseen partneriin, eikä teissä ole kukaan yhtään sen onnellisempi, luultavasti päinvastoin.

Ehdottomasti kannattaa katsoa vielä, voisiko sittenkin rakastua tähän nykyiseen uudelleen.
        Se on tosiaan mahdollista ja usein niin ihanaa, ettei sitä onnea olisi mistään muualta sen parempaa löytänyt.

Suosittelen myös avioliittoleriä.

• aopa
        ENKELEITÄ TOISILLEMME kirjoitti:

.. jokainen ihmissuhde ja liitto on erilainen, ulkopuolisen mahdotonta neuvoa täällä näillä sivuilla, jokainen tuntee kuitenkin itse oman tilanteensa, sivusta on helppo jaella neuvoja. Välillä suorastaan naurattaa - välillä todella ihmetyttää millä kiihkeydellä täällä jaetaan neuvoja. Avioliitolta haetaan niin kovin erilaisia asioita eri ikäisinä, siksi kaksi tai kolmekin tuntuisi ihan järkevältä ja oikealta määrältä elämän aikana.
        Tärkein suhde kuitenkin meillä kaikilla on suhde itseemme ! Kun se on hyvä, mahdollisuus onnelliseen elämään on jo olemassa.

Aivankin totta,jotenin tollainen karmee kiihkeys jakaa neuvoi..itselläni ei ollut mitään tarkoitusta jakaa neuvoja,jotkut vaan käsittää nuo sellaiseks.Kerroin vain kuinka omakohtaisesti asian koen ja tapanani filosofoida/ihmetellä ihmisten käyttäytymis juttuja,jotkut ottaa sitten henk.koht ja äpättää/ärsyyntyy.Ja epäilee jo henkistä terveyttäni..tiiä sitte onko se vaan ollu se kuuluisa provo.mitä jotkut tuntuu tääl harrastavan.No mutta eipä se ole minulta mitenkään pois vaikka joku kritisoikin,meidän on hyvä ja mikä sopii toiselle ei sovi toiselle. että näin ;)

• aopa
        Nimetön kirjoitti:

hakoteillä ja pahasti...en ole vaihtanut paria, outo juttu, oletkohan terve? jospa miehesi ei siksi huolinut aiemmin sinua vaan juoksutti kuin koiraa ja luulit sitä rakkaudeksi...huh...

..vastaisin sulle nimetön: en mä SUA tarkottannu vaan "sun muut",tiedäthän lauseen esim. niinkun ynnä muut=vastaavaa tarkoittava...huhhuh,luetun ymmärrys. yleisilmaus ihmisistä jotka vaihtaa kumppanii ko sukkii jne. mut hei,smile.kyl se siitä.

• ???

Taidat olla mies etkä nainen. Ja sosiaalityöntekijäksi melkoisesti kirjoitusvirheitä...

• MARJATTA2???

Vai että "Marjatta"... Et varmasti ole nainen etkä kyllä sosiaalityöntekijäkään.

• Vaimo minäkin...

Miten aviopuolisoiden tulisi rakastaa toisiaan? Eihän siitä ole mitään kaavaa; on vain erilaisia ihmisiä, jotka muodostavat omanlaisensa parisuhteen.

Teillä on paljon yhteistä, joten ei ihan ensimmäisenä kannata miettiä eroa ratkaisuksi. Onnen, onnellisuuden ja tyytyväisyyden tila vaihtelee kovasti, joten voitte hyvinkin vielä löytää uutta kipinää suhteeseenne ja mielekkyttää elämäänne.'

Itse te tiedätte voitteko jatkaa entiseen malliin; aika moni pariskunta on yhdessä vaikke mitään rakkauden hurmiota tai intohimoa ole kuin harvakseltaan mutta se riittää, kun vain perusasiat on kunnossa ja elämä tyydyttävää.

Puhun kokemuksesta. Olen ollut saman miehen kanssa 31 vuotta ja todellakaan vuodet eivät ole olleet helppoja. Lähimpänä eroa olimme silloin kun lapset olivat 4 ja 6 vuotiaita ja me 32 - 36 vuotiaita. Emme eronneet ja tiedätkös, rakastan ja arvostan miestäni nykyään enemmän kuin koskaan vaikka seksielämämme on sellaista 1 - 2 kertaa kuukaudessa ja yhdessäolokin vähän niin ja näin (kumpikin puhuu ja kukaan ei kuuntele jne.) mutta on mukava tietää, että on olemassa ihminen joka rakastaa ja jonka kanssa voi suunnitella tulevaisuutta yhdessä.

Lapset ovat jo aikuisia ja tasapainoisia kaikki sekä rakastavat ja ovat ylpeitä isästää ja äidistään, jotka tykkäävät toisistaan. Nuorimmainen sanoii eräänä päivän kaverilleen kun moiskautin pusun mieheni poskelle, että "eikö ookki mukavan näköistä"

Koittakaa yrittää vielä yhdessä. Jos teillä ei ole oikeaa syytä erota, niin alkää erotko, teillä on monta syytä pysyä yhdessä.

• Teillä mennyt hienosti. Olette aikanaan luvanneet rakastaa niin myötä- kuin vastoin käymisissäkin, mutta nykyään ihmiset menevät naimisiin ja jo siinä vaiheessa pohdiskelevat, että kauankohan tätä kestää.
        Ongelmia varmasti tulee kaikille, jotka "joutuvat" katselemaan ja kuuntelemaan toisiaan vuosikausia.

Ongelmat on kuitenkin tehty ratkaistaviksi, mutta siihenkin tarvitaan molempia.

• juttuja...

Kirjoitit hyvin, samoilla linjoilla olen minäkin! Kuka oikeasti pystyy määrittelemään millaista avioliiton ja yleensäkin rakkauden pitäisi olla..?

Yhteisiä juttuja, hellyyttä ja pientä kipinää voi kehitellä, vaikkei aina olisikaan seksiä. Välillä on hankalia elämäntilanteita, sairauksia tai muita hetkiä, jolloin seksi jää väistämättä taka-alalle. Mutta ei se silti tarkoita sitä, että parisuhde olisi jotenkin viallinen! Päinvastoin, kun hankalista tilanteista on selvitty ja toinen on vielä rinnalla, niin voiko upeampaa asiaa olla? Myötä- ja vastoinkäymisissä, eikös niin?

Ei meilläkään ole mikään intohimoisin suhde ja välillä huudetaan toisillemme enemmän kuin olisi tarpeen. Joskus on seksiä, joskus ei, silti puhalletaan yhteen hiileen ja koitetaan pitää katto pään päällä. Mies ei ole lähellekään Dressman-mainoksesta, mutta on reipas, raitis ja mukava. Koitan aina muistaa toisesta ne hyvät puolet ja myös sen, etten itsekään ole täydellinen.

Alkuperäisen kannattaisi vielä antaa suhteelle mahdollisuus. Kun on parisuhde, koti, lapsia ja terveyttä, ei asiat oikeasti ole kovin huonolla mallilla.

• itse samassa jamassa

meillä homma ei vain toimi. itse (mies) ainakin pelkään sitä toista vaihtoehtoa. miten vaikuttaa lapsiin, voinko luottaa vaimoon ettei lapsista tule tappelun välineitä, kävisikö minulle klassiset etten jostain syystä saisi enää nähdä lapsiani....

tällä hetkellä sitä vain kärvistellään, mutta jotain pitäisi tapahtua. on vain niin paljon helpompaa jatkaa tässä kulissi avioliitossa.

• kulissi yksilöllinen

Mekin elimme kulissia erinäisten ongelmiemme vuoksi pari vuotta kun lapset pieniä. Mutta pyyhettä ei lasten takia heitetty kehään - ja onneksi! Löysimme toisemme uudelleen ja nyt vuosia myöhemmin elämme taas tasapainoista ja onnellista ihan oikeaa liittoa.

• saa ne käytännön

asiat toimimaan mutta sen henkinen tyhjyys siinä kylmässä suhteessa on se ahdistava tekijä.
      Ihmiset osaa näytellä niin hyvin että kukaan ei näe päälle päin miten kenenkin suhde tosiasiassa toimii.
      Itselleni sanoi kerran huoltamon myyjä että me ollaan niin sopusuhtainen pari mutta eipä arvannut asioiden oikeaa totuutta. Selvitin hänelle kun tuttuja olimme niin eipä enää sanonut mitään.
      Se on aikuisen ihmisen itsensä kieltämistä ja kiduttamista kun elää hekisesti kylmässä parisuhteessa ja viimein siinä jää osa käytännönkin asioita hoitamatta. Kyllä lapset aistii sen tyhjyyden mikä vallitsee vanhempien välillä. Asunto- ym.t asiat pitää ihmisiä monesti yhdessä kun sitä ajattelee että ne on vaikeasti ratkaistavia, ja niin ovatkin ainakin nyt kun lama iski päälle. Ne asiat meitäkin pitää vielä yhdessä mutta kituuttamista se on.

• kulissiavioliittoa

Ei kulissiavioliitto ole liito, jonka MUUT määrittelevät, vaan se on liitto, jonka sinä ITSE määrittelet. Eli, jos et edes tiedä, missä elät, niin et voi puhua kulissista.

Pahinta on, kun ihminen ei itse tiedä, missä mennään. Olen itse suhteessa varattuun mieheen, ja tämä mies ainakin itse tietää tilanteensa. Hän ei valehtele itselleen eikä minulle. Minä en valehtele hänelle enkä itselleni. Vain näin voidaan olla kulissiavioliitossa.

• hehehhehee
        kulissiavioliittoa kirjoitti:

Ei kulissiavioliitto ole liito, jonka MUUT määrittelevät, vaan se on liitto, jonka sinä ITSE määrittelet. Eli, jos et edes tiedä, missä elät, niin et voi puhua kulissista.

Pahinta on, kun ihminen ei itse tiedä, missä mennään. Olen itse suhteessa varattuun mieheen, ja tämä mies ainakin itse tietää tilanteensa. Hän ei valehtele itselleen eikä minulle. Minä en valehtele hänelle enkä itselleni. Vain näin voidaan olla kulissiavioliitossa.

Määritelmistä...

Kulissiavioliitto = ollaan suhteessa varattuun mieheen (ja mikä olikaan oma status, naimisissa, naimaton jotain muuta), joka tietää tilanteensa, eikä suhteessa olijat valehtele toisilleen (mites varatun miehen puolisolle)

Kiitos tästä selkeästä määritelmästä siitä, miten vain voidaan olla kulissiavioliitossa.

• Talous

Ennenkin perheet pysyivät herkemmin yhdessä taloudellisten syiden takia. Lähinnä kun naiset ja lapset tarvitsivat elättäjän, niin pysyttiin kiinni perheessä ja pidettiin huolta myös miehestä, koska perheen toimeentulo oli usein hänestä kiinni. Eipä silloin puhuttu "tyhjästä" kulissista ja paremmin perheet pysyikin kasassa kuin nyt, ja miestäkin arvostettiin. Nyt ollaan itsenäisiä sekottamaan pakka milloin vain onnenkaipuussaan:)

• todesta!

Kaikille kanata-asiakaspariskunnille saman kohteliaisuusfraasin heittävä myyntiammattilainen oli taatusti ihmeissään, kun aloitkin tilittää intiimielämänne yksityiskohtia...

• just joo...

valheessa elät kuiteskin,valehtelette puolisoillenne..paraskin neuvoja....

• kun on
        Talous kirjoitti:

Ennenkin perheet pysyivät herkemmin yhdessä taloudellisten syiden takia. Lähinnä kun naiset ja lapset tarvitsivat elättäjän, niin pysyttiin kiinni perheessä ja pidettiin huolta myös miehestä, koska perheen toimeentulo oli usein hänestä kiinni. Eipä silloin puhuttu "tyhjästä" kulissista ja paremmin perheet pysyikin kasassa kuin nyt, ja miestäkin arvostettiin. Nyt ollaan itsenäisiä sekottamaan pakka milloin vain onnenkaipuussaan:)

itsellä se tulopuoli reilassa mutta ei ole tullut lähdettyä kulisseista etsimään onnea itselleen vaan vääntää tukalimman kautta kuolleen liitonkin.

• vaan pikku-paikkakunnalla
        todesta! kirjoitti:

Kaikille kanata-asiakaspariskunnille saman kohteliaisuusfraasin heittävä myyntiammattilainen oli taatusti ihmeissään, kun aloitkin tilittää intiimielämänne yksityiskohtia...

ns. ystävä vaikkakin naispuolinen mutta luuli tuntevansa meidät kunnolla vaan väärässä oli parisuhteestamme ja sen hyvinvoinnista.

• ei minun
        vaan pikku-paikkakunnalla kirjoitti:

ns. ystävä vaikkakin naispuolinen mutta luuli tuntevansa meidät kunnolla vaan väärässä oli parisuhteestamme ja sen hyvinvoinnista.

tarvinnutkaan niitä intiimiasioita kertoa koska asia ei suoranaisesti koskenut niitä vaan muita ongelmia. Enhän minä nyt toki omista intiimeistä tee toisille selkoa kuten moni muu kertoo esim. minulle omansa.

• sellaisen määritelmän

joka sopii juuri sinulle ja sinun tarpeisiisi!
        Luulet olevasi hyvinkin viisas mutta minä tiedän kyllä oman liittoni ja omat kulissini.
        Häpeäisin jo olisin sinä ja muhinoisin toisen miehen kanssa mutta sinä et varmaan osaa hävetäkään kun olet rakentanut oikeat kulissit itseäsi varten!

• valinta......
        hehehhehee kirjoitti:

Määritelmistä...

Kulissiavioliitto = ollaan suhteessa varattuun mieheen (ja mikä olikaan oma status, naimisissa, naimaton jotain muuta), joka tietää tilanteensa, eikä suhteessa olijat valehtele toisilleen (mites varatun miehen puolisolle)

Kiitos tästä selkeästä määritelmästä siitä, miten vain voidaan olla kulissiavioliitossa.

Kulissiliitto voi olla yhden ihmisen valinta. Kyseinen ihminen pitää omaa liittoaan pelkkänä kulissina ja pettää puolisoaan jatkuvasti. Tällainen ihminen voi olla silti itselleen rehellinen. Jotkut valitsevat tämän elämäntavan jo avioliittoon mennessään.

En siksi oikein ymmärrä kantaasi; miksi kulissi olisi välttämättä kahden ihmisen sopimus?

Se, onko tämä moraalisesti oikea tapa toimia, onkin sitten toinen juttu.

Ihmettelen itse tällaisten ihmisten puolisoita. Miksi he eivät halua huomata mitään? Miksi jotkut menevät avioliittoon patologisten pettäjien kanssa ja jatkavat näiden kanssa, vaikka heidän täytyy huomata jossain vaiheessa merkit pettämisestä. Elävätkö hekin kulississa, loppujen lopuksi?

• nunna ja munkki?!
        sellaisen määritelmän kirjoitti:

joka sopii juuri sinulle ja sinun tarpeisiisi!
        Luulet olevasi hyvinkin viisas mutta minä tiedän kyllä oman liittoni ja omat kulissini.
        Häpeäisin jo olisin sinä ja muhinoisin toisen miehen kanssa mutta sinä et varmaan osaa hävetäkään kun olet rakentanut oikeat kulissit itseäsi varten!

Eli siis sun määritelmän mukaan kulissiavioliitossa elävät ovat nunna ja munkki jotka ei koskaan enää haraasta seksiä kenenkään muun kanssa?!

Ja jos harrastavat niin ovat tuhmia tyttöjä ja poikia, joiden sietää hävetä. Mutta pahin kaikista on se kolmas pyörä, jonka pitää hävetä kaikkein eniten, eiks niin?!

Voi sua. Eiks tän ketjun aihe oo nimenomaan kulissiavioliitto. Ooksä niin naiivi et sä kuvittelet et noihin kulisseihin ei kuulu mitää "ulkopuolista" seksiä?!

Joo, uskotaan, sulla ittelläs on varmaan upeet kulissit pystyssä :)

• kuten kirjoitat:

- henkinen tyhjyys siinä kylmässä suhteessa on se ahdistava tekijä
        - Se on aikuisen ihmisen itsensä kieltämistä ja kiduttamista kun elää hekisesti kylmässä parisuhteessa ja viimein siinä jää osa käytännönkin asioita hoitamatta.

• mitään vikaa ole

kulisseiksi ne kaikki liitot muuttuvat. Eli miksei se toimi myös sellaisen kanssa, jota rakastaa.

• liiton kulissit

Presidenttimme sokupuolinen suuntautuneisuus tuli aika selväksi kun hän ryhtyi SETAn johtajaksi.

Nyt hän presidentiksi tultuaan meni naimisiin miehen kanssa.

Ulkomaillahan nämä Suuomen asiat tiedetään. Kotimainen lehdistö ei näistä kerro. Miksi?

• .........

Voihan sitä olla vaikka bi...

• minä vaan

Mitä tuo asia sinulle kuuluu? Olisit fiksu ja pitäisit mölyt ja typeryydet mahassasi. Mistä sinä tiedät presidenttimme elämää? Oletko ollut katossa kärpäsenä??

• Rush 56

Mitä Halonen tähän asiaan liittyy.Asia ei mulle kuulu kysyn vaan sano!Masa Niemi jossain elok.

• elänyt

Itse olen elänyt niin sanotussa vanhempieni "kulissi" avioliitossa usean vuoden. Tuskin haittaa oli muille paitsi meille lapsille, joiden takia sitä pidettiin yllä monta vuotta.
      Haitat veljeni kohdalla ilmenivät jo silloin (epä-sosiaalisuus, koulu menestyksen huomattava heikentyminen, jopa masennusta). Omalta kohdalta haitat ovat tulleet esiin vasta parisuhteeni myötä. En ole kotona oppinut aikuisten ihmisten välisiä hellyyden osoituksia koska en niitä ole nähnyt. Lapselleni osoitan paljon hellyyttä ja rakkautta eikä se ole vaikeaa, mutta puolisolleni en osaa sanoa tai osoittaa hellyyttä kovinkaan luontevasti.

Minun kokemuksella lapset ainakin ovat onnellisempia jos vanhemmat ovat onnellisia, olivatpa sitten yhdessä tai ei. Kyllä lapset tajuavat että jotain on pielessä vaikka eivät sitä sano tai näytä.

Tietysti jos vain on mahdollista aina kannattaa yrittää mutta, jos tilanne on se että "oikeasta" avioliitosta ei ole toivoa itse eroaisin jo lasten takia. En ikinä haluaisi että oma lapseni joutuisi elämään sellaisessa tilanteessa missä itse elin.

• koskaan

nähnyt sitä,että vanhempani olisivat halineet tai pussaneet toisiaan,koska se ei ollut tapana 50-60 luvulla,mutta sen huomasin lukio-ikäisenä,että ne kunnioittivat ja arvostivat ja ehkä rakastivat toisiaan.
        Ne ovat edelleen yhdessä ja onnellisia vanhuksia.
        ja aina puhaltaneet yhteiseen hyvään.

• oppi ja ikä

Pääasia että syyllinen epäonnistumiseen löytyy. Mikä parasta ettei se näy peilistä.

• Ja itselle helpottava havainto

Minun vanhempani erosivat kun olin alle kouluikäinen, enkä sen jälkeen ole nähnyt vanhempien välisiä hellyydenosoituksia, joten en ole itsekään osannut niitä luontevasti omalle ex-puolisolleni suoda.
        Tämä "hellyyden osoittamisen puute" (vaikkakaan ei hellyyden olemassaolon puute) sai miehen etsimään hellyyttä muualta ja erohan siitä tuli, kun omat lapset olivat teini-ikäisiä. Mies löysi uuden tavan elää.

Lapsemme saivat aina hellyttä ja rakkautta isältä ja äidiltä ja heidän kanssaan pidettiin hauskaa. He myös osoittavat avoimesti hellyyttä puolisoilleen ja ainakin toistaiseksi vaikuttavat erittäin terveiltä, onnellisilta ja tasapainoisilta aikuisilta.

Äitinä tietysti aina pelkään, mitä vaikutuksia rikkonaisella avioliitolla (ja ongelmilla, mitä oli ennen avioeroa) voi lasten elämälle joskus olla, mutta lohduttaudun sillä ajatuksella, että tekipä niin tai näin, lapset joutuvat kohtaamaan pettymyksiä vanhempiensa taholta jossain vaiheessa. Ja olenhan minä heidän tukenaan tulevissakin elämäntilanteissa, eli eivät he turvattomiksi tarvitse itseään kokea.

Avioerojen pahin vitsaus tuleekin siinä, että lapsena koetut hylkäämisen tunteet (joita joka tapauksessa tulee, vaikka vanhemmat eivät varsinaisesti hylkäisikään lapsiaan), kaksinkertaistuvat kaikissa tulevissa hyljätyksitulemisissa, eli esimerkiksi omassa tulevassa avioerossa. Siinä vaiheessa tulee vakavia masennusoireita ja tässä asiassa voin puhua kokemuksen syvällä rintaäänellä.

• olisin..
        oppi ja ikä kirjoitti:

Pääasia että syyllinen epäonnistumiseen löytyy. Mikä parasta ettei se näy peilistä.

..voinut kirjoittaa itsekkin, sen verran ennalta arvattava kommentti.
        En nyt jaksanut alkaa koko elämääni ja pääkoppani liikkeitä tänne runoilla kun löytyy muutakin tekemistä.
        Että asiat eivät ole ihan niin yksi oikoisia mutta jokaisella on vapaassa maassa vapaa sana.

Hyviä kevät päiviä kaikille!

• pitää olla.

Hymyillään,kun on vieraita ja ollaan onnellisen näköisiä.
      Ja sit murjotetaan keskenään.
      Ei toimi.

• piikako?

Voi hyvät hyssykät, että täältä kyselet.
        Ammatti apua sinä ja miehesi sekä teidän yhteiset lapsukaisenne tarvitsete.
        Turha sitä on lapsosia kärsittää ja tuottaa pahaa mieltä, kun voit itse ja miehesi pahoin tarttuu se pahaolo lapsiin.

• wilma79

Hei!

Omalla kohdallani on avioero vireillä. Mies oli vahvempi ja teki päätöken. Tilanteet menivät vaan niin pahasti solmuun, että molemmat kärsivät.Itse yritin vielä viimiseen saakka korjata tilannetta ja uskoa tulevaan. Nyt tämä ratkaisu tuntuu kuitenkin oikealta, on parempi että toinen asuu muualla ja tilannetta voi seurata etäältä objektiivisesti, jos voi. Kaikki tämä oli mahdollista koska lapsia meillä ei ole.Toivon ja haluaisin uskoa, että meillä on vielä tulevaisuus jossakin, mies tarvitsee vielä miettimisaikaa onko tunteita vielä jäljellä jne. Olen onnellinen, että hän ei ole tyrmännyt koko ajatusta.Tyydyn siihen mitä hän päättää, enkä muuta voikkaan.

Tiedän, että elämä ei ole helppoa kenenkään kanssa, odottamattomia vaikeuksia voi tulla, jotka vaikuttavan ihmisenelämään ja koko suhteeseen.Toisen ihmisen kanssa elettyään asiat tuntuvat arkipäiväisiltä ja toinen ihminen tuntuu itsestään selvyydeltä.Ihmissuhde asiat ovat vaan niin vaikeita.

• rakastunut tyttö

Toinen ihminen ei saisi koskaan olla itsestäänselvyys. Jos niin käy, jotain on pahasti pielessä ja silloin täytyy todella pysähtyä ja miettiä, miten asiat saa korjattua ja suhteen toimimaan. Silloin kun suhteessa on todellista rakkautta ja intohimoa, kannattaa joka päivä miettiä, miten onnellinen on siitä toisesta ihmisestä, miten ihmeellistä ja ihanaa on, kun on saanut sellaisen ihmisen rinnalleen. Ei saa antaa tunteiden kuolla ja suhteen muuttua itsestäänselvyydeksi. Jos toista ihmistä pitää itsestäänselvyytenä, ei häntä kyllä voi sanoa arvostavansa ihmisenä. Ja mikään parisuhde ei kestä ilman arvostusta ja kunnioitusta.

Ero on äärimmäinen ratkaisu ja sitä pitäisi käyttää vain silloin kun ei todellakaan ole enää mutta tehtävissä. Avioerossa on harkinta-aika, mutta avioliitossa ei. Mielestäni tähänkin olisi hyvä laittaa vaikka vuoden harkinta-aika. Eli parin tulisi ilmoittaa aikeistaan mennä naimisiin ja sitten olisi vuosi aikaa pohtia, kannattaako. Tuntuu, että niin monet menevät nykyään naimisiin hetken mielijohteesta. Avioliitto ei ole kuitenkaan mikään kotileikki vaan iso lupaus. Lupaus siitä että TAHTOO rakastaa kuolemaan asti. Ei kukaan voi luvata ikuista rakkautta mutta tahtoa ja se on vielä enemmän. Kun oikeasti on tahtoa, taistelee suhteensa puolesta, jo silloin kun ongelmia ei vielä ole tai ne ovat pieniä. Itse pyrin aina selvittämään kaikki asiat ENNEN KUIN ne paisuvat suuriksi.

Saattaa toki olla että kirjoitukseni on yltiöoptimistinen ja vanhempana tajuan, että olen ollut vain lapsellinen ja tyhmä. Mutta haluan uskoa, että kaikki on parin omasta tahdosta kiinni, halutaanko suhteen eteen tehdä töitä ja arvostaako toista ihmistä, niin ettei oikeasti vain ajattele itseään ja omia tarpeitaan. (Toki ei itseään saa unohtaa ja miellyttää toista.) Vaikka itse olen vasta reilun vuoden ajan kulkenut yhdessä elämäni miehen kanssa, niin uskalsin silti tämän kirjoittaa ja onhan minulla kotona malli: vanhempani RAKASTAVAT toisiaan ja tätä on jatkunut jo reilusti yli 30 vuotta. Tiedän ettei heilläkään helppoa ole ollut - kuka edes sanoi, että elämä olisi - mutta he eivät ole luovuttajia, eivät anna periksi. Tuntuu, että monet luulevat, että elämä olisi helppoa, ja jos ei ole, on vika puolisossa, mutta tuskinpa se vaihtamalla paranee. Itse en usko nykyaikaisiin naistenlehtien hömpötyksiin, joissa kehotetaan hässimään kaikkien kanssa ja valitsemaan mies joka tuottaa sinulle eniten orgasmeja tai selitetään muuta paskaa. (Ei sillä, etteikö seksikin olisi taivaallista, kun on oikean ihmisen kanssa.)

En kuitenkaan tahdo tuomita kenenkään ratkaisuja, joten älkää lukeko tätä kirjoitusta ajatuksella "joku nuori tyttö tulee tänne neuvomaan". Kaikkien on tehtävä omat ratkaisunsa itse, tällöin ei voi myöhemmin syyttää muita siitä, jos elämä on ollut onneton. Ja onnen löytäessään voi vain iloita siitä, että teki oikeat ratkaisut.

• JOS OLETTE

JÄRKEVIÄ JA SUVAITSEVAISIA IHMISIÄ LIITTO JATKUU
      KUNNES TOINEN KUOLEE.

JA HYVÄ NIIN.

NAISTENLEHDET OVAT PERSEESTÄ!

• Ensimmäinen avioliitoni muodostui kulissiavioliitoksi ja voin todeta että tein oikein
      pannessani sille heti pisteen.Löysin uuden ihanan suhteen ja kaksi ihanaa lasta siunaantui.
      Suosittelen

• Anna ja

lue siitä!

• ymmärretty oikein?

"ja olemme kutakuinkin samaa mieltä siitä, että avioliitto on vain sana paperilla."

Siis onko miehesi tajunnut tuon samassa merkityksessä "puhuessanne", vai ajatteliko toinen että rakkautta voi olla ilmankin avioliitto sanaa.

Onko miehesi vain myönnellyt sinulle kohteliaasti vai onko hänkin oikeasti jotain mieltä.

• lasten kannalta

ei kannata elää yhdessä, vai haluatko lapsillesi samanlaisen elämän ?

• Elämän kokemusta iholla

Älkää ihmeessä jatkako näin. Jäiden polttaminen on hukkaan heitettyä aikaa olipa lapset isoja tai pieniä.
      meilä on vain yksi elämä ja elämä on tarkoitettu elettäväksi.

• yrittää

Hei.Olen sitä mieltä,että teidän kannattaisi kuitenkin yrittää viälä,siis yrittää ihan tosissaan.Jospa rakastuisittekin uudestaan.Miksi ette ottaisi aikaa toisillenne ja lähtisitte pitämään hauskaa?Esimerkiksi syömään jne.Molemmat laittaisivat itseään nätiksi toisen hurmatakseen ja ottaisivat sen sisällä piilevän huumorintajun esiin,mitä teillä joskus oli.Kai te joskus kuitenkin olitte rakastuneita?Jospa viettäisitte aikaa toistenne seurassa ja pitäisitte hauskaa,ehä rakastuisitte uudestaan.Arki vie yleensä mennessään kaiken muun.Aviopareilla ei ole aikaa toisilleen eikä perheelleen kun tekevät vain jatkuvasti työtä ja ressi painaa.Lähtekää vaikka ulkomaille miehesi kanssa.Sänkypuoli,voisi myös auttaa suhdettanne eteenpäin.Jospa yllätykseksi olisit kauniina kotona kun miehesi tulisi töistä.Olisit laittanut kynttilöitä yms ja rakastelisitte kuin ennen vanhaan ja olisitte lähekkäin katsoen toistanne silmiin.Seksi elämä tuskin on ongelma jos vain annat miehellesi.Yllätä hänet.Tehkää eri paikoissa ja asennoissa ja kokeilkaa uusia asioita.Kait olet hänen mielestään ulkoisesti viälä viehättävä?Jos itse haluaisit olla viälä "onnellinen perhe" ja rakastaa miestäsi,niin miksi luovuttaa?Jokaisessa suhteessa varmasti tulee tälläisiä aikoja,jolloin kumpikaan ei kiinnosta.Mutta jos jompi kumpi tekee aloitteen sänkypuolellakin niin se asia pääsee eteenpäin.Sen jälkeen kun olette olleet romattisella matkalla kahdestaan tai perhe lomalla lasten kanssa ja olet tehnyt aloitteen sänkypuolella ja mikään ei siltikään suju ja kemiat eivät vain yksinkertaisesti enään pelaa,niin miettikää eroa.Mun on ihan pakko sanoa,että säälin ihmisiä nyky päivänä.He menevät naimisiin ja lupautuvat olla toistensa niin myötä kuin vastoinkäymissä ja silti ensimmäisen mutkan jälkeen harkitsevat eroa.Ihmiset eivät vain enään yritä tarpeeksi.He antavat liian helpolla periksi ja päästävät sen ennen voimassa olevan tosi rakkautensa menevään,mutta eivät yritä sytyttää sitä rakkauttaan uudelleen palamaan.)= Tuntuu niin pahalta,koska jos on naimissa ja on lapsia ja jopa asuntolaina ei mielestäni kuuluisi luovuttaa kovin helpolla.Joskus on vain parempi uhrautua lastensa ja perheensä eteen.Mutta tietenkään jos kumpikaan ei enään ole onnellinen suhteessa tai on rakastunut palavasti toiseen ei kumpaakaan voi pakottaa enään jatkamaan.
      Itse tuossa tilanteessa en kuitenkaan luovuttaisi.En missään nimessä päästäisi irti lapsieni isästä vaikka mikä olisi.On se kuitenkin nyky päivänä harvinaista että lapsilla on vain yksi koti.Itse ainakin tekisin kaikkeni sen eteen että saisin pitää kokonaisen perheeni ja lapseni saisivat pitää omat oikeat vanhempansa saman katon alla.Yrittäkää miehesi kanssa viälä niin sänkypuolella kuin rakkaudessakin.Eihän sitä tiädä vaikka rakkaus syttyisikin uudestaan ja seksi olisi fantastista.Mutta ei sitä voi tiätää toimiiko seksi jos sitä asiaa ei kokeile.Älä kuitenkaan missään nimessä ryhdy siihen että suvaitsisit itsellesi tai miehellesi toisia.Pitäkää suhteenne puhtaana niin kauan kuin sitä on jäljellä.

• huouh...

Tiesitkö että pisteiden, pilkkujen ja kysymysmerkkien jälkeen tulee VÄLILYÖNTI ennenkuin uusi lause alkaa. Helvetti kun ihmiset eivät osaa edes kirjoittaa enää.

• naputan
        huouh... kirjoitti:

Tiesitkö että pisteiden, pilkkujen ja kysymysmerkkien jälkeen tulee VÄLILYÖNTI ennenkuin uusi lause alkaa. Helvetti kun ihmiset eivät osaa edes kirjoittaa enää.

muutamalla lyönnillä niin johan selkis.

• teillä...

näkyy kulissiavioliitto toimivan jo nyt. Mutta sitä on vaikea sanoa,kuinka pitkään?Kulissiliitto voi toimia pitkäänkin,riippu ihan teidän yhteisistä haluista ja tarpeista.Onhan tällaisia platonisiasuhteita ollut kautta aikojen.Mutta aikuisena ihmisenä sinun on itse tehtävä päätös,jatkatko suhdettasi vai eroatko?Kummassakin vaihtoehdossa on ne hyvät ja huonot puolensa.

• ja Toimii

Kyllä kulissiavioliito toimii, siitä on itsellä kokemusta 20v. Avioliiton edut ja poikamiehen vapaus.

• yksi vaan

Hassua.Kun luin tekstisi se oli juuri kuin minun elämästä.Prikulleen.Yksinkertainen ratkaisu.Jos lämpöä ei saa...hae muualta.Hakekoon toinenkin mutta pysykää yhdessä lasten takia jotta kasvavat hieman isommaksi ja jos sattuu löytymään uusi mies muuta perässä.Tehkää vapaa suhde.Nainen on valitettavasti:))läheisyyttä kaipaava ja huomiota hakeva joten pakkohan sitä on saatava joko sanoilla tai teoilla.Ja mie teen juuri näin ja hyvin pyyhkii.Täällä ei eletä kuin kerran.Se on yksinomaan sinun oma mielesi,kehosi,tarpeesi ym.Ei muuta kuin anna palaa ja täysillä eteenpäin:)

• musmuska

Itse olen kasvanut ns. kulissiavioliitossa, nyt olen parikymppinen naishenkilö. Koko ikäni vanhempani ovat nukkuneet eri huoneissa, eivät ole koskaan pussailleet tai halailleet, enemmänkin riidelleet minun läsnäollessani. Katkeruus paistaa ainakin äidin naamalta, mutta hän ei osaa tehdä asialle mitään, ja minua vaan säälittää molemmat. En todellakaan suosittele kellekään kulissiliittoa, jossa ei ole rakkautta tai läheisyyttä. Lapset kyllä huomaa teeskentelyn, ja se vaikuttaa. Eiköhän paras isä tai äiti ole onnellinen sellainen!!

Muutenkin ärsyttää ihmiset, jotka pysyy yhdessä vaan lasten takia, enkä nyt tarkoita syyllistää alkuperäistä kirjoittajaa. Mutta onko se sitten lasten parasta, että vanhemmat mököttää ja on kurjan näköisiä, riiteleekin lasten nähden? Siinäkö pitäisi sitten elää ja kehittyä, kun ei edes näe, mitä onni on?

• toimii hyvin

Kyllä toimii ihan hyvin. Meillä vaimo sanoo liittoamme sisko,veli liitoksi.
      Jos otat eron muista että pitää olla jotakin korvaavaa jos vain istut sisällä yksin ja odotat seuraavaa viikkoa jolloin lapset tulee niin se on aika raskasta.

• yksi vain

Niin minulla jäi vielä se sanomatta että ihmisen persoonaa on erittäin vaikea muuttaa toiseksi mitä se ei ole.Ja jos olet tuntenut että miehesi ei sinua arvosta niin on erittäin vaikeaa paikata sitä tunnetta enää takaisin.Kun arvostus loppuu menee kaikki muut tunteet perässä....metsään.Ja jos halut tapetaan(syitä miljooooonia)niin seksi jää.Hyväkin seksi jää jos tiedät että miehesi ei sinua arvosta(RAKASTA)ja piste.Tsemppiä.

• Höpötinpömpötin

Jos lapsia hankintaan niin silloin ollaan yhressä. Minä, minä ja minun egoni.

• elävän tällaisessa

Luulin pitkään vanhempieni elävän kulissiavioliitossa. Pienestä pitäen opin, että meidän perheessä ei tunteita näytetty, ei halattu jne. Ajattelin sen johtuvan siitä, että ei vanhempien välillä ollut rakkautta. Ja kyllähän se vaikutti pienen lapsen elämään, kun ei vanhemmilla näyttänyt menevän hyvin. Melkein mieluummin olisin toivonut, että olisivat eronneet.

Vasta myöhemmin, yli kymmenen vuoden päästä aloin nähdä, miten asiat oikeasti olivat. En ole vanhempieni kanssa puhunut siitä, mikä oli tuolloin vialla, mutta ehkä se oli vain joku normaali kriisivaihe avioliitossa. Nyt aikuisena ymmärrän, kuinka paljon rakkautta itse asiassa vanhempieni välillä on, ja olen iloinen, etteivät he tuolloin eronneet. Kun itse olen nyt parisuhteessa, ovat vanhempanikin uskaltautuneet näyttämään tunteitaan minun nähden. Edelleenkään meillä ei sanota "minä rakastan sinua" tai halailla, mutta se ei ole vaikuttanut omaan parisuhteeseeni. Ainakin vanhempani sentään puhuvat asioista enemmän kuin ennen.

Mutta jos tosiaan tilanne on se, että rakkautta ei enää ole, niin lasten kannalta ehkä se ero olisi kuitenkin parempi. Kyllä lapsi vaistoaa ongelmat. Ja millaisena mallina toimit lapsillesi? Että kulissiavioliitto on ihan hyväksyttävä ratkaisu? Lapset ymmärtävät yllättävän paljon asioita ja ne vaikuttavat paljon heidän elämäänsä tulevaisuudessa.

• vera36v

Ei kannata kiduttaa itsänne. Meidän avioliitto kesti 16v, ei ollut edes lapsia. Asuntovelka kyllä oli maksettu, sijoitusasunnot ja mökit, autot ja moottoripyörä, mutta ei ne korva sitä läheisyyttä, joten hain eroa, enkä kadu.
      Olen lukennut kerran lehdessä että onko hyvä asia lapsille, että ne kasvaa huonossa ympäristössä? Erotkaa vain, kyllä Suomessa pärjää rahallisesti jos osata käyttää raha oikein.

• supervaari

elänyt koko elämäni akan kanssa ja meillä on yhteiset lapset.

Kyllä sexi pelaa tai ellei pelaa niin menee veskiin ja panee silmät kiinni, saa olla niin kauniin naisen kanssa, kun haluaa. Ennen mä sanon akalle, että levitähän jalkoja, kun käyn runkulla veskissä.

Akka kasvoi perheessä, jossa ei läheisyyttä esitetty ei hän sitä osaa antaa eikä vaatiakkaan. On meinaan synnyttänyt mulle hyvät lapset ja niitten takia minä kestän vaikka mitä.

On meinaan ihmisessä paha vika yläpäässä, jos pitää etsiä kaiken aikaa puolison palvontaa ja hekuman huippua.

Te, jotka tarvitsette toisen ihmisen lähellenne joka kutittaa eri paikoista ja hokii, "mä rakastan sua" olette lopulta henkisesti sairaita.

Nämä yksilöt hakevat vanhetessaa aina uuden kohteen heti vanhan kuoltua. Mun ei tarvitse turvautua hätävaraan missään vaiheessa elämää.

Mä oon toisin sanoen todella onnellinen.

• pitemmän päälle

No ei toimi.Johan tuon jo järkikin sanoo.Maailman säälittävin tekosyy on roikkua jossain kulissiliitossa muka lasten parhaaksi.Sehän on lasten aliarvioimista pahimmillaan.Lapset jos ketkä sen huomaa ja tajuaa kyllä heti jos ei vanhempien välit ole enää kunnossa.Ja mitä hyötyä siitä on enää aikuisillekaan.Kannattaako sitä kuluttaa aikaa liitossa mikä ei vaan enää toimi,kun ei sitä väkisinkään saa toimimaan,vaikka miten naimisissa olisi vai kummankin siirtyä elämässään eteenpäin?Ei kumminkaan ole kun tämä yksi elämä.

• miksi pitää

kahdenkeskinen asia "levitellä". Tehkää päätökset ensin!!

• Nimetön

Ei se ole mitään lässyttämistä vaan asioiden jäsentämistä. Ymmärtää paremmin oman tilanteen jos siitä puhuu. Puhumattomuus on sairasta.

• yksityisasioita
        Nimetön kirjoitti:

Ei se ole mitään lässyttämistä vaan asioiden jäsentämistä. Ymmärtää paremmin oman tilanteen jos siitä puhuu. Puhumattomuus on sairasta.

Niiden levittäminen ympäriinsä on tyylitöntä!

• ympäristöltä saa
        Nimetön kirjoitti:

HALUAMAANSA palautetta, EI OBJEKTIIVISTA, pitäis ajatella kumppaniakin.....sinähän saatana nuija olet!!

• Tosi nuija ja nuijempi
        ympäristöltä saa kirjoitti:

HALUAMAANSA palautetta, EI OBJEKTIIVISTA, pitäis ajatella kumppaniakin.....sinähän saatana nuija olet!!

Sulla nyt tuskin edes kumppania on.

• toimii hyyvinkin

meillä rakkaus on ollut aina yksipuolista. Nykyisin tilanne on se, että kun haluan nukkua yksin niin käsken emännän sohvalle jos minun tekee mieli niin voin lasauttaa mehut ensin sisuksiin. Kostuu helposti ja lähtee käyntiin hyvin ei ongelmaa. jos kus hiukan tuppaa harmittamaan koska aito molemminpuolinen rakkaus olisi kaikinpuolin mukavampaa, mutta sitä meillä ei ole.

• mikä sika!

Ei ihme, jos parisuhde ei toimi, jos toiseen ihmiseen suhtautuminen on tuollaista.

• itsellesi...
        mikä sika! kirjoitti:

Ei ihme, jos parisuhde ei toimi, jos toiseen ihmiseen suhtautuminen on tuollaista.

senkin ameba. Mistähän johtuu että tämmäisiä kirjuutellaan!!!!? Ite oot ja koko sukupuolijoukkosi....

• perasper
        mikä sika! kirjoitti:

Niinpä niin. Luuletteko että nämä teidän aviomiehet elää ilman seksiä NO EI!!! Oikeastaan mäkin olen kyllästynyt näihin kulissiliitoissa elävistä aviomiehistä jotka on pahimpia vonkaajia. Mut on heissä se toinenkin puoli, heistä tulee tämmöselle kivan näköiselle naiselle mukavia kiihkeitä salarakkaita joten kiitos teille.Takaan ja vannon että useimmat jotka kertovat että heillä "menee kotona niin hyvin" että eivät halua erota niin ei kukaan uskoisi miten taitavavasti pitävät salasuhteita. Vannon myös että jos miehet ei saa seksiä kotona niin KYLLÄ TODELLA JOKAINEN hakee sen sitten muualta!!!!

• manama
        perasper kirjoitti:

Niinpä niin. Luuletteko että nämä teidän aviomiehet elää ilman seksiä NO EI!!! Oikeastaan mäkin olen kyllästynyt näihin kulissiliitoissa elävistä aviomiehistä jotka on pahimpia vonkaajia. Mut on heissä se toinenkin puoli, heistä tulee tämmöselle kivan näköiselle naiselle mukavia kiihkeitä salarakkaita joten kiitos teille.Takaan ja vannon että useimmat jotka kertovat että heillä "menee kotona niin hyvin" että eivät halua erota niin ei kukaan uskoisi miten taitavavasti pitävät salasuhteita. Vannon myös että jos miehet ei saa seksiä kotona niin KYLLÄ TODELLA JOKAINEN hakee sen sitten muualta!!!!

Näin se menee..;-)

• toinen minäkin
        perasper kirjoitti:

ValitettavastI näin se vain on...toinen olen minäkin,ollut jo kauan kun ei enää irti pääse.Kulissit miehellä mahtavat,mutta silti sisältöä ei ole...En halua olla nyt inhottava V.V:lle mutta on parempi erota nyt kun on vielä noinkin hyvin asiat,sillä kokemuksestani tiedän että myöhemmin kärsii vielä enemmän.VOIMIA JA JAKSAMISTA VV:LLE MITÄ IKINÄ PÄÄTÄTKIN

• tuhlata elämää

mä itse yritin kaikkeni terapiat yms. lapsia on. mut erosin ku ei kaikki toiminu niin kuin piti. eli en sinuna tuhlais elämää moiseen p kaan. ja on kokemusta siitä ettälapsista on tullu kylmiä tunteettomia ei omassa suhteessa aikuisena osaa näyttää tunteita. ELI VANHEMMAT ON ESIKUVA. MIETI!! kuitenkin toivon hyvää jatkoa. ps. lapset on onnellisia jos vanhemmat on myös!

• terttu

Hei,,tiedän yhden ystävän joka kerto eläneensä kulissiavoliittoa ne nukku erisännyssä ja eli omaa elämää ,,mutta heillä oli lapset niin olivat yhdessä ,,sain viestistä sillon sen käsityksen ,että tämä kaveri mies siis muutti toisen luo ja lapset on kait naisella ,,mutta kuitenkin ystäviä ovat edelleen ,en ole ollut yhteydessä enää tähän ihmiseen ,,mutta me ollaan varmasti viel ystäviä ,,koska aikoinaan etsin ystävää se vastas ilmoitukseeni,,joten täs on aikaa ja itsellänikin hyvä suhdevaikka seurustelu merkeissä,,mutta kyllä monessa suhteessa saattaa kulissiavoliittokin alkaa toimia jos alkaa kuinnioittaa ja huomata toisenkin paremmin

• vuosien kokemus

mul on just samanlainen tilanne kun viestin alkuunpanijalla. ja voin sanoa ettei se kulissi avioliitto toimi, ite otan eron kans kun on vain mahdollista

• nimessä

jatkako yhdessä olemista jos ei ole hyvä ja mikään ei korjaa tilannetta.Lapset kärsivät enemmän vanhempien pahasta olosta kuin heidän erosta.Lapset ovat todella TUNNEMITTAREITA.Itse elin vanhan ajan myytin mukaan ja ajattelin lapsia.Suhde ei oikein toiminut 10:neen vuoteen.Kun lapset lensi pesästä en uskaltanut lähteä kun mietin pärjäänkö.Olin aivan hölmö jokainen saa suomessa ruokaa ja asunnon kun vain haluaa.
      Tein sitten vihdoin päätöksen ja lähdin ENKÄ OLE KERTAAKAAN KATUNUT paitsi sitä että en lähtenyt ennemmin.
      Minä ainakin kannustan naisia tekemään ratkaisuja omaksi hyväksi.Elämme vain kerran ja siitä tulisi pystyä nauttia joko yksin tai perheenä.Lapset sopeutuvat varmasti vaikka ei se aina helppoa tule olemaan.
      Jaksamista sinulle asioiden päättämisessä ja muista että sinä olet NAINEN ja aivan samat velvoitteet ja oikeudet omistava kuin MIES:)))

• toimii jos toimii

Miksi tyytyä noin vähään, kun enemmänkin on tarjolla?

• jo..

Yrittäneet puhua asioista ja tiedät eläväsi pelkässä kulissiavioliitossa.
      kyllä se varmaan on raskasta pitemmänpäälle ja
      tavallaan jää elämä melko tyhjäksi ,uskon että iltaisin kun painatte päänne tyynylle ja nukutte selät vastakkain . Löytyy vastaus miksi pitäisi enään jatkaa yhteistä elämää.

Jos haluaatte jatkaa "näytelmää" lasten vuoksi..ette voi pettää ja kuvitella että ne eivät huomaisi mitään.

Itse muistan lapsuudesta melko vähäsanaiset ja sisäänpäin sulkeutuneet vanhemmat!
      enkä oiken osaa rakstaa itseäni ..saati sitten toista ihmistä!

• nykyajan

penskat mitenkään reagoi,nehän on suurimman ajan tarhassa tai koulussa ja isommat kavereitten kanssa.
        Ei peskojen takia kantsi jatkaa ne sopetuu ja jo monien niitten kaverien vanhemmat on eronneita,
        ne on jo tottuneet eronneisiin ihmisiin.

• Sammyry

Jos et ole onnellinen avioliitossasi, ota ihmeessä ero.

Omat vanhempani erosivat minun ollessa 7-vuotias, ja kun vanhemmat selittivät tilanteen, kaikki oli okei. Ei lapset ota sitä niin raskaasti, kunhan tietävät, että näkevät molempia vanhempia kuitenkin paljon. Vielä parempi, kun kerran olette keskustelleet asiasta miehesi kanssa, olisitte suht hyvissä väleissä, jolloin voisitte viettää vaikka joulun ja syntymäpäiviä yhdessä, mikä olisi lapsille vielä mukavampaa.

• ne kaikki...

avioliitot ole kulissiavioliittoja??????
      ei tietenkään puheissa, mutta todellisuudessa.

• Mie vain

Silloin toimii jos seksiä ei tarvi harrastaa ja jos puolisolla on vitusti rahaa mitä voi itte törsätä niin mikäpä siinä elellessä! Fyysisiin tarpeisiin voi sitte hankkia rakastajan/rakastajattaren mutta kiinni ei saa jäädä ettei rahan heruminen lopu!

• Äiti Marja

Kaikki avioliitot toimii .Kulissi avioliittokin . Avioliitto on turvapaikka kaikille sen suojissa asuville perheen jäsenille . . Ajatelka että riistätte Lapselta kodin. Koti joka on heidä ainoa turvapaikka . Jos litto purkaantuu . Viettomat lapset siitä kärsii eniten . Heiltä riistetään koti . Avioliitoissa muodostuu aikoja jolloin tuntuu että kaikki romahtaa . Joka iän muoto tuo omat maailmat jokaisella . Se nuoruuden rakkaus ja hehku katoaa aikaa myöten . Ajatusten maailma muuttuu ja . Mitä vanhemmaksi lapset tulevat niin vanhempien välit kasvaa irti toisistaan . .. Älä ole huolissasi kulissi liitosta . Anna ajan kulua . Ei kannata tehdä hätiköityjä päätöksi Avioliittojen intiimi suhde heikkenee mitä vanhemmaksi tulee ....

• Tiina Xerox

Mitä teen? Olemme suhteessa ja kaverini ei vaan saa mitään aikaiseksi. Olen odottanut kihlasormusta jo kuukausia mutta ei vaan tapahdu mitään. Onko hänellä joku toinen? Olen kuin tulisilla hiilillä. Eikö olisi oikein toista kohtaan että arvostettaisiin toista ja lupauksena mentäisiin kihloihin. Se olisi tae siitä, että toinen on tosissaan. Kyllä se pitäisi kaverinkin ymmärtää, että turha viivyttely vaan pilaa suhteen.

• ja hyvä

Ota intiimissä tuokiossa puheeksi, että ole ajatellut mennä elämässä eteenpäin ja hankkia lapsen.

Sano kaverillesi, että sinun mielestäsi hän on sinun lapsesi isäksi paras tuntemistasi miehistä ja kysy voisiko hän ajatella tehdä diili liitosta lapsen hoidossa. Kun hän kysyy, ketä olet ajatellut lapsesi siittäjäksi niin sano, että koeputki hedelmöitys on nykyään in.

Sitten näet onko aihetta jatkaa vai etsitkö uuden.

• joonatan

Kyllä toimiia ainakin 20 vuotta on toiminut. Ympäristö asettaa suurimmat esteet. Siis muiden ymmärtämättömyys. Semmoisissa tapauksissa en tiedä jos ei voi olla toistensa ystäviä. Ei yhdessäolemisen aviollista rakkautta tarvita.

• tuttua on...

...tämä kulissiliitto meikäläisellekin. Olemme kuin sisar ja veli tässä liitossa. Joskus halitaan, mutta juuri pidemmälle harvoin menemme. Mielestäni lasten takia kannattaa vielä yrittää...tosin lasten pitäisi saada hyvä esimerkki läheisyydestä ja hellyydestä ja sitä ei kulissiavioliitossa ole. Kyllä tällainenkin liitto toimii sukulaisten silmissä, mutta aina pitäisi miettiä omaa jaksamista, toisten elämää ei voi elää eikä kannata toisten mieliksi varsinkaan. Te teette oman ratkaisun, pienet lapset kannattaa laittaa etusijalle.

• KYLLÄSTYNYT!

OLEN LOPEN KYLLÄSTYNYT NÄIHIN KULISSIAVIOLIITOSSA ELÄVIIN VONKAMIEHIIN!!! Erotkaa!!!

• perheterapeutti

Ihmisillä on valtava määrä pelkoja, pienikin peko aiheeuttaa vaikeita estoja, kylmyys vaan lisääntyy kunnes alkaa jäät jostain halkeileen rytinän kanssa. Erotkaa ajoissa pelkurit, sekä miehet että näiset, niin ei kukaan ehdi jäädä lumi-jäävyöryn jalkoihin ja loukkaantua sielultaan ja ruumiiltaan kovin pahoin. Marjatta

• PeliSex

En voi mitenkään ymmärtää tätä jatkuvva valittamista kulissiavioliitoista ja naisten esitystä; erotkaa heti kun ei hellyyttä löydy.

Avioliitto on mielestäni puhdas busines-yritys, jossa kasvatetaan lapset, omistetaan asuntoja ja muuta omaisuutta. Vietetään perheen kanssa yhteistä aikaa, myös matkustetaan lasten kanssa, jotta heille kehittyy avarakatseisuutta nähdä muutakin kuin tyypillistä suomalaista köyhää pers-aukisten sossu-elämää.
        Kaikissa avioliitoissa pitäisi molemmin puolin sallia molemmille tilaa elää omaa elämää myös kodin ulkopuolella, myös seksielämää muidenkin kanssa.
        Olen itse ollut tässä onnelisessa kulissiavioliitossa jo 25 vuotta, enkä vaihtais yhtäkään pois.
        Huomenna lähden katsomaan Tokioon miten sieltä löytyy vapaamielisiä aikuisia daameja, jos vaikka pääsis pukille.

• sissitär 50

Ihan hyvin toimii!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

• Lissu

no ei tod. Lapset vaistoo niin paljon enemmän kun tiedämmekään. Suosittelen erilleen muuttamista ja samalla oman elämän parempaa aloitusta tasapainoisempien lasten kera.

• älä vaan

älä vaan kysy iltalehden Sofian sohvalta.. se sanoo, että ehdottomasti jäätävä yhteen kun on lapsia.. ja se on mielestäni aika surkea peruste.

täällä on mielestäni ihan hyvä vastaus lapsiin liittyen:
      http://www.hotpotatoe.net/j%E4%E4kaappi.php

• iisisti

Mitä ihmeen tekemistä jollain avioliitolla on rakkauden kanssa???
      Täällä turhaan jauhetaan ja lässytettään jostain "mä haluun kihlasormuksen"..." mä haluun lapsia"..."mä haluun naimisiin"
      Rauhottukaa....miks te haluatte niin paljon kaikkee...otatte iisisti ja kattelette ympärillenne!!!! Herranjestas.... kaikki mullehetinyt!
      Ei se parisuhde nyt niin vaikeeta oo!!!
      Mä oon ollut 20v. miehen kanssa yhdessä ja ei mulla ainakaan ole kiire mihinkään ja ne joilla se kiire on ollut,ovat nyt sitten yksinhuoltajia ja mulle kateellisa.

• Suomalainen mies

Toimii kai niin kauan kuin toimii, mutta nautintoa siinä ei liene. Kyllä seksi mausteena hyvää tekee ja luonteiden pitää myös luovia.

• jotenkin väärin
        Suomalainen mies kirjoitti:

Toimii kai niin kauan kuin toimii, mutta nautintoa siinä ei liene. Kyllä seksi mausteena hyvää tekee ja luonteiden pitää myös luovia.

en nyt ole varma mitä hait,mutta hyvin pörrää ja sääliks käy näitten parkuvien ihmispolojen elämää...tää elämän sietämätön keveys on niin helppoo:):)

• Nimetön

Omasta elämästäni olen huomannut, että helpompi jatkaa kulissia kuin erota, olen kai liian hyväluontoinen tai arka. Olemme mieheni kanssa eläneet ilman seksiä n. 7-8 vuotta, minun yksipuolisesta päätöksestäni, jota hän ei hyväksynyt pitkään aikaan, enkä itsekään muista kunnolla syytä siihen, ehkä tarpeet eivät kohdanneet. Nykyään hänellä on suhde toiseen naiseen ollut jo muutaman vuoden, lapset ovat jo aikuisia, niin että taitaa olla aika minun miettiä omaa elämääni, tilanne olisi toinen jos lapset olisivat pieniä, kun mitään riitelyä ei ole, vaikka tunnenkin itseni välillä taloudenhoitajaksi.

• Aamutuuli

Avioliitto vaatii hyviä hermoja ja molempien vakaata pyrkimystä toimia yhteiseksi hyväksi. Jos keskinäistä rakkautta ei ole, muuttuu arki tylsäksi. Minäkin elän samanlaisessa avioliitossa; ei seksiä, ei yhteisiä harrastuksia, ei paljon puhumista toiselle. Miehestäni en tiedä, mutta minulla on suhde toiseen mieheen ollut jo 10 v. Meneehän se näinkin. Tämä on mieheni valinta, ei minun. Kumpikin olemme tähän sopeutuneet, mutta paremminkin voisi olla.

• kaatuu

Useimmat suomalaiset taitavat kuitenkin asua ns.kulisseissa.Ne kaatuu sitten jossakin vaiheessa.Kumpa kaikki vain olisivat vähän tyytyväisiä,se on kuitenkin tärkeintä,että on terve ja lapset ei kärsi mistään.

• hyvin

ettäs sillai

• vielä löytää

sen tällä hetkellä puuttuvan tunteen. Viettäkää oikeasti aikaa yhdessä. Alkakaa halata toisianne. Tehkää läheisyysharjoituksia, ja puhukaa toistenne kanssa mahdollisimman paljon. Te saatatte hyvinkin löytää rakkauden uudelleen.

• Rakastunut....

Koen, että olen löytänyt elämäni miehen. Aion tehdä kaikkeni, että suhteemme ja tuleva avioliittomme onnistuu. Haluan liiton kestävän lopun elämääni, kuten vanhemmillani ja olemmekin mieheni kanssa keskustelleet paljon asiasta. Hänen vanhempansa ovat eronneet, eikä hän ole paljon ehjiä suhteita ympärillään nähnyt. En aio koskaan luovuttaa helpolla jos ongelmia tulee. Aion toki ennaltaehkäistä tätä tapahtumasta. Suunnitelmani voi pettää, mutta ainakin yritin. 2 kertaa vuodessa reissu ulkomaille tms miehen kanssa ja lapset hoitoon. Toisen huomioon ottaminen ja itsestäänselvyytenä pitämisen välttäminen. Erotiikkavaatevarasto usein käytössä. Hellyydenosoitukset arjenkin keskellä. Ynnä muuta, ynnä muuta.

Mutta...Koskaan ei tiedä miten elämä heittelee. Jos olisin ketjun aloittajan tilanteessa ja KAIKKI keinot on käytetty, niin ottaisin eron. Elän elämääni sillä perjaatteella, että minulla on vain yksi elämä. En todellakaan aio tuhlata sitä kulississa elämiseen. Se riippuu lapsesta vaikuttaako kulissiliitto heihin vai ei. Pistäisin kylmästi omat tarpeeni kaiken edelle ja eroaisin. Lapset ovat joustavaisia ja sopeutuvat tilanteisiin, aikuismaisesti hoidettu ero ja vanhempien käytös sen jälkeen ratkaisevat paljon.

Olen kokenut suhteen kylmyyden, toisen naisen ja sen sellaiset mukavuudet. Tiedän, että mitä tahansa tapahtuu, päädyn jaloilleni. Asioilla on tapana järjestyä ja pärjään yksinkin. Kerran se kirpaisee, mutta lopussa kiitos seisoo.

Harmi jos kuulostin kylmältä, mutta totuus on se, että rakastan lapsia ja on kamala vauvakuume. En kuitenkaan koskaan aio elää ketään muuta kuin itseäni varten.

• EHDOTTOMASTI

Hei, ehdottomasti kannattaa laittaa piste. Lapset sopeutuvat varsin helposti jos vanhemmat kuitenkin rakastavat heitä ja pystyvät sopimaan lastensa tapaamiset. Meillä toistakymmentä vuotta kestänyt yhteiselo päättyi avioeroon ja lapset olivat silloin 3 ja 4v. Itkua annettiin tulla kaikilta ja paljon silloin kun toisen vanhemman muutto kotoa oli meneillään. Pian isä kuitenkin otti lapset jo luokseen kun sai asuntoasiansa kuntoon. Yhteiskunta auttaa ja huolehtii todella hyvin. Elä sitä pelkää. Maksuton tai melkein ilmainen päivähoito järjestyi heti ja samoin maksuasiat oikeusaputoimiston henkilökunta auttoi ja neuvoi. Itselleni avioero oli raskaampi kuin miehelleni, mutta helpotus molemmille. Nyt aikaa on kulunut jo vuosia ja lapset käyvät isällään kun isälle sopii. Meillä on yhteishuoltajuus ja lapset ovat onnellisia. Veroprosenttikin putosi niin alhaiseksi, että en muista milloin olisin saanut käyttää itseeni ja lapsiini niin paljon rahaa avioliittomme aikana. Ja kaikki läheiset rientävät avuksi. Sekin on ihanaa. Sitäkään en ollut kokenut ennen. Kaikki on nyt hyvin.
      Ota vain ero ja sitä nopeammin saatte onnellisen elämän molemmille ja myös lapsille.

• dipsuliduu

Tilanne on kai aika mutkikas. Jos te haluaisitte tunteet ja hyvän parisuhteen takaisin, voi mielestäni yhteistä päämäärää tavoitella tekemällä töitä sen eteen. Parisuhteen arjessa rakkaus toiseen on päätös, aina ei tunne suurta huumaavaa rakkautta toista kohtaan, joskus miettii tekikö oikean ratkaisun. Ihminen nyt vaan on sellainen. Jos haluatte tehdä töitä pelastaaksenne liittonne, ottakaa ohjat omiin käsiinne. Mielestäni asiaa ei voi vaan jättää herran haltuun ja sanoa että tämä nyt vain meni näin. Ette ole kuin vene tuuliajolla, omilla päätöksillä ja tekemisillänne voitte vaikuttaa veneenne suuntaan.

Jos yritys ei tuota toivottua tulosta tai jos kyse on totaalisesta rakkaudettomuudesta, ajatuksesta ettei halua elää toisen kanssa millään ehdoilla, ei lasten takia pidä jäädä yhteen.

Ette voi tietää jo ette yritä. Ei elämä kuitenkaan vaan "mene niinkuin se menee", voitte itse parantaa sitä. Kaikkea hyvää teille, ja toivottavasti saatte asiat selvitettyä teille parhaalla tavalla!!

• Kokemusta on...

Suosittelen, että käyt Väestöliiton kotivuilla ja tutkit sieltä "Toiva parsisuhde -sivustoa"

• Olisi viisasta erota kulissiavioliitosta kun on henkisesti ehtinyt ja pystynyt valmistautumaan eroon ja jos talous sen sallii.

• Tiinatuulikki

Olin pari vuotta sitten samassa tilanteessa jahkaamassa samoja kulissijuttuja.

Mutta elämä tarjoaa myös yllätyksiä. Sairastuin vakavasti ja minulta meni lopuksi ammatti ja jouduin työkyvyttömyyseläkkeelle. Jouduin kokoamaan kaikki elämän palaset uudelleen ja siinä samassa arvot muuttuivat. Tämän kaiken keskellä aviomiehestä tuli tässä tilanteessa paras tuki.

Mietipä elämäsi palapelin osia kokonaisuudessaan ja kuvittele siihen vielä joitain yllättäviä väliintulevia osasia kuten terveys.

Kaikkea hyvää elämääsi!

• Tiinatuulikki kirjoitti:

Mutta elämä tarjoaa myös yllätyksiä. Sairastuin vakavasti ja minulta meni lopuksi ammatti ja jouduin työkyvyttömyyseläkkeelle. Jouduin kokoamaan kaikki elämän palaset uudelleen ja siinä samassa arvot muuttuivat. Tämän kaiken keskellä aviomiehestä tuli tässä tilanteessa paras tuki.

Mietipä elämäsi palapelin osia kokonaisuudessaan ja kuvittele siihen vielä joitain yllättäviä väliintulevia osasia kuten terveys.

Kaikkea hyvää elämääsi!

Jos suhde on niin hyvä, että puoliso voi vielä tukea, niin silloin arvaamattomat tekijät näköjään voivat vaikuttaa suhteen kulkuun postiivisesti, niin kuin olet kokenut. Itse olen myös sairastunut vakavasti, jolloin avopuoliso jätti ja menetin työn, vaikka parannuin. Niin että miten vaan voi käydä.

• Kidetta kirjoitti:

Jos suhde on niin hyvä, että puoliso voi vielä tukea, niin silloin arvaamattomat tekijät näköjään voivat vaikuttaa suhteen kulkuun postiivisesti, niin kuin olet kokenut. Itse olen myös sairastunut vakavasti, jolloin avopuoliso jätti ja menetin työn, vaikka parannuin. Niin että miten vaan voi käydä.

Avioliitossa on tarkoitus sitoutua. Moni ei menen naimisiin koska avoliitosta on helpompi erota. Eli ei haluta oikeasti sitoutua. Ollaan yhdessä jos on kivaa ja jos ei ole kivaa niin ollaan jonkun muun kanssa. Avioliiton solmiminen tarkoittaa sitä että yritetään pitää se yhdessäolo kivana lasten turvallisuuden tähden. Ei kaksi aikuista tarvi niinkään huolenpitoa, kuin lapset.

• elämä meitä
        Tiinatuulikki kirjoitti:

Kaikkea hyvää elämääsi!

heittelee...
        Sairastuin myös vakavasti pari vuotta sitten ja elämä oli katkolla.
        Oltiin siinä aikaisemmin miehen kanssa puhuttu erosta kuukausia. Elimme kuin sisko ja sen veli, välillämme ei ollut rakkautta, vain velkaa ja olimme toinen toistemme riippakivenä.
        Ellei tuota sairaskohtausta olisi tullut, olisimme eronneet ja nyt eläisimme muuta elämää kuin tätä samaa...
        Olen katkera ja onneton. Sairaskohtaus pilasi elämämme. Nyt olen halvaantunut ja mies ei halua puhuakaan erosta. Pelkää kai perheiden/ystävien kommentteja jos jättää minut, sairaan puolisonsa. Karmea kohtalo hänelläkin. Minulla ei riitä vielä voimat erota. Unelmat on kaatuneet, mutta ymmärrän ettei näin voi jatkua. En halua pilata hänen elämäänsä.

• hieno homma

Kulissiliitokin voi olla kaunis ja herkkä ihmissuhde. Se riippuu ihan siitä miten hyvin pystytte näitä kulisseja vaalimaan.

• K....

Kulissi voi toimia pitkäänkin. Minulla oli reilut kuusi vuotta sitten suhde katolilaiseen naimisissa olevaan naiseen. Rakastuimme molemmat, mutta Suomessa katolisen kirkon painostus oli niin kovaa, ettei siitä tullut mitään.

Hänen miehensä suostui ottamaan hänet takaisin, vaikka tiesi hyvinkin tilanteen. Näemme töissä aina silloin tällöin hyvin harvakseltaan. Minä olen ehkä päässyt yli asiasta, mutta hän ei. Elämä jatkuu kulississa. En tiedä, onko se sen arvoista?

Vaihtoehtona on tietysti sivusuhde, mutta siinä on rakastumisen riski. Jostain se läheisyys tulee kuitenkin löytää.

• kanssa ja vaimon

Meillä sama tilanne mut olemme vuoden tauon jälkeen löytäneet paineen purkuseksin liittoomme...
        eli olemme lasten ja vaimon kanssa saman katon alla olosuhteiden pakosta..3vuotta jo..
        joskus raskasta joskus ei..mut seksiäkin voi harrastaa ..ajatus tuntuu hullulta mut tämä oli vaimon idea joka sopi mulle,,,mut muuten rakkaus on hävinätosin kulissi on ja sopu lasten nähden,,se on kumminkin lapsista tärkein et n isä ka äiti

• K....
        kanssa ja vaimon kirjoitti:

Meillä sama tilanne mut olemme vuoden tauon jälkeen löytäneet paineen purkuseksin liittoomme...
        eli olemme lasten ja vaimon kanssa saman katon alla olosuhteiden pakosta..3vuotta jo..
        joskus raskasta joskus ei..mut seksiäkin voi harrastaa ..ajatus tuntuu hullulta mut tämä oli vaimon idea joka sopi mulle,,,mut muuten rakkaus on hävinätosin kulissi on ja sopu lasten nähden,,se on kumminkin lapsista tärkein et n isä ka äiti

Onhan se hyvä, jos kulississa edes seksi toimii. Nai miestään/ vaimoaan ja ajattelee toista. Minusta ei välttämättä olisi moiseen. Se olisi ihan sama, vaikka hakisi tyydytyksen maksulliselta. :( No halvempaahan se tietysti on :D

• meidän tilanne

Ei minulla ole vastauksia, mutta oma kokemukseni vertailuksi: Minun ja miehen suhde ei myöskään ole kovin lämmin, mutta emme tosiamme vihaakaan. Meillä ei riidellä eikä kohdella toisia halventavasti, vaikka ei halailla eikä tehdä juuri mitään yhdessä. Mietin myös, ettei tämä ole sitä, mitä ajattelin avioliiton olevan, mutta rupesin sitten pohtimaan, että kuka sen sanoo, mitä avioliiton oikein on oltava. Oikeastaan minulla on ihan hyvä olo tässä suhteessa. Mies tulee vastaan lastenhoidossa ja antaa minun touhuta omia juttujani. En haikaile toisenlaisesta suhteesta. En usko, että erillämme pystyisimme tarjoamaan lapsille mitään parempaa. Tärkeää on mielestäni se, ettei meillä eletä negatiivisten tunteiden keskellä.

• Nyt vapaa

Itse elin kulissiavioliitossa niin kauan kunnes lapset olivat sen ikäisiä, että ymmärsivät asian ja pärjäävät omillaan.
      Ei se aina helppoa ollut. Mutta moni yllättyi erostamme, joten melkoisia näyttelijäkonkareita olimme molemmat, minä sekä mieheni.
      Nyt on alkanut uusi elämä uusin eväin. Ja on aivan mahtava tunne nauttia taas elämästä täysillä.
      Sinun pitää tehdä kohdallasi oma ratkaisu. Jaksatko ja pystytkö elämään niin, että lapset saavat tarvitsemansa turvan kotoa.
      Punnitse, mieti ja tee päätöksesi. Tsemppiä mitä ikinä päätätkin!

• Edelleen naimisissa

Lasten vuoksi ollaan oltu naimisissa 26 vuoden ajan ja viimeiset 16 v. kulissiavioliitossa. Nuorimmainen kirjoittaa vuoden päästä ja olen päättänyt jaksaa siihen asti. Olen koettanut rakentaa rauhallista perhe-elämää, vaikka läheisyyttä ja tunteita ei ole enää ollut. Mutta lapsilla on lähes koko edessään ja meillä vanhemmilla noin 1/3 jäljellä, enkä ole halunnut pilata lasten kehitystä itsekkyydellä. Enpä tiedä, miten käy vuoden päästä.

• diudiu-

oman kokemukseni mukaan lapset selviävät kyllä erosta, kunhan molemmat vanhemmat silti osallistuvat heidän hoitoon ja saatte lasten hoitoon liittyvät asiat hyvin järjestettyä (milloin he ovat kenenkin luona jne). tietysti lapsenne voivat kokea pahan pettymyksen, mutta kun he kasvavat isommiksi, niin he ymmärtävät asian paremmin. tälläistä elämä valitettavasti on, ja itse ainakin kasvoin henkisesti kovasti vanhempieni erotessa.

tärkeintä on, että tulette kuitenkin aviemiehenne kanssa hyvin toimeen erottuanne. kulissisuhteeseen ei kannata jäädä vain lasten takia, koska ajan myötä suhteenne voi kasvaa erittäin epämiellyttäväksi, ja silloin lapsillannekaan ei ole hyvä olla.

tsemppiä ja jaksamisia!

• Punaiset Lasit

Olen itse eronnut. Syynä oli narsismi. Miehellä. Toivon sydämestäni, että jos te vielä kahtena ihmisenä voisitte jollakin tavalla saada liittonne toimimaan, jos on edes hieman toivoa, niin avioeron läpikäyneenä neuvoisin niin tekemään.

En tiedä kalskahtaako kristillinen korvaan pahalta? jokatapauksessa Jyväskylän seudulla järjestetään vuosittain NMKYn avioliittoleirejä. Itse emme 5 vuotisen liiton aikana sellaisilla käyneet, meillä tilanne oli se, että mukana oli myös väkivaltaa. :-( Joten minun oli ehdottomasti parempi erota ja kummankin jatkaa omaa elämää, plus meillä ei ollut lapsia. Tiedän, että tämä on sinulle hankala tilanne, kun teillä on vielä nuo lapsetkin. Joka tapauksessa teidän tilanteelle pitää saada MUUTOS! Ei ketään ole tuomittu elämään onnettomassa avioliitossa.

Jos mitenkään pystyt ja jaksat, googleta NMKY avioliittoleirit, sieltä on pelastattu uskottomuustapaus avioliittojakin! Sellaisia, joissa ollaan oltu ihan siellä eron partaalla. Tee kaikkesi, jos teillä ei ole ollut esim. väkivaltaa .

Rukous puolestasi.

• keskisuomestaminäkin

Aivan sama tilanne meilläkin 10 vuotta paitsi ei ole lapsia,syystä kun ei ole koskaan edes nukuttu samassa huoneessa,silti menee hienosti muuten.

• keskisuomesta minäkin

Jäi edellisestä pois että siis seksiä ei myöskään harrasteta ei siis vieraissakaan käyntiä,koska me ollaan koko ajan muutoin yhdessä eikä käytetä alkoholia ei ravintoloita,ei käydä missään paitsi työssä ja sama työpaikkakin molemmilla.

• N.N.

Sotaveteraanien sukupolvessa, kuten aiemmissakin sukupolvissa, toimimattomassa suhteessa on menty hautaan asti. Kyllä niissä suhteissa ilmeisesti hengissä on pysynyt ja lapsetkin on saatu kasvatettua aikuisiksi. Vanhusten henkinen hyvinvointi ja tyytyväisyys onkin sitten eri asia...

Lapset kyllä vaistoaa, jos kaikki ei ole kunnossa. Varsinkin kun ikää tulee sen verran, että käydään jo naapurissa kylässä ja nähdään "normaalia" elämää. Eronneiden pariskuntien lapset voivat alussa pahoin, koska surevat. Pidemmällä tähtäimellä lasten kannalta on kuitenkin parasta, jos vanhemmat voivat henkisesti hyvin (oli tila sitten liitossa tai eronneet).

Mikään rakkaus ei pysy hengissä, jos sitä ei ruokita. Jos jokin kipinä on joskus ollut, kannattaa se puhallella henkiin (vaatii vaivaa ja halua kummaltakin). Kannattaa muistella miksi alunperin tuli mentyä siippansa kanssa yksiin. Mitkä olivat niitä hyviä puolia. Jos parisuhde on perustunut pelkälle seksille, niin sitten tulevaisuus on heikoissa kantimissa. Ilman puhumista yksikään ihmisuhde ei toimi. Asioita tulkitaan monesti väärin ja puhumalla sitten voi oikoa ne aivan turhat mutkat, joita toisen mielestä ei koskaan ole edes ollutkaan. Arkisistakin asioista voi kiittää (tiskaus yms.). Halauksella on ihmeellinen voima. Uuden fyysisen kontaktin luominen kannattaa aloittaa hitaasti sivelyllä/hieronnalla.

Jos puhuminen, puhuminen ja puhuminen sekä fyysisen kontaktin palauttaminen ei toimi kannattaa suosiolla muuttaa erilleen. Eheyttäminen vie aikaa.

• Pariasiainneuvoja.

En suosittele. Minä naisena tiedän. Mies on ihan ok. Kait sinäkin ymmärrät sen? Seksi on hyvä toisinaan. Mutta sinä? Mieti sitä! Koetan auttaa. Lapset on tärkeät. Jatkakaa.
      Kesällä kaikki hyvin.

• on vain yksi

elämä. ei kannata tuhlata sitä.
      jos et ole onnellinen,älä jatka suhdetta.
      katkeria kärttyisiä ihmisiä on jo liikaa.elämä on valunut ohi,sitten on jo myöhäistä....

• säännöt

Meillä toiminut jo kymmenen vuotta. Miestä lakkasi kiinnostamasta seksi (minun kanssani, näin oletan) ja itselleni se on ollut aina hyvin tärkeää. Siispä elämme muuten hyvässä liitossa jo taloudellisista syistä, olisi liikaa materiaalisesti menetettävää. Tulemme keskenämme muuten hyvin toimeen, mutta hellyyttä ja seksiä meillä ei ole. Olemme yhtiökumppanit.

Joskus viikonloppuisin lähden viihteelle ja saan helposti seksiä, hyvää sellaista. Moni mies on tyytyväinen tilanteeseen, kun en minäkään mitään sitoumuksia vaadi.
      Oma mies ei kysele, enkä minä selittele.

Olen tyytyväinen tilanteeseen.

• kokeilen heti kun ehdin

...maaliskuun alussa on lomaa, silloin lähden vähän kotinurkkia kauemmaksi kokeilemaan saisko sitä seksiä ihan pyytämättä, kotona sitä ei saa pyytämälläkään, viimeksi taisi olla joskus huhtikuussa...viime vuonna. Olen aivan härskisti ukkoni elätettävänä, omat rahani säästän omiin menoihini.

• Onnellinen eronnut

Ei toimi
      Ei kannata jatkaa liittoa joka ei tuota mielihyvää kenellekkään. Lapset vaistoavat ja tietävät jo nyt, etteivät äiti ja isä ole yhdessä. Teidän kannattaa keskustella kahden kesken tilanteesta ja sopia miten jatkatte. Jos päätätte erota, miten sen teette jne. Kissa on pakko nostaa pöydälle.....

• INRI

Jeesus vastaan elämääsi henk.koht. Vapahtajana niin johan alkaa toimia? Meillä molemmat ollaan uskossa ja kaksi lasta on. Nimenomaan rakkauden kaksoiskäskyllä yhteinen luottamus ja avoin rehellinen avioliitto, a vot! Toimii... Jumalan siunausta

• Itse olen sitä mieltä,ETTÄ sopimatonta paria ei olekkaan olemassa. Jokaisessa meissä on hyvät ja huonot puolensa,ja jos haetaan uutta kumppania siksi kun tuo tuo toinen ei kässää tossa jutussa niin se voi toimia toisessa liitossa vaan katsellaampa tarkemmin,,yks kaks huomataankin et ei helvata tuli tossa jutussa ongelmia mitä ei edellisessä ollut.. You know what i meen.. Sorry,en osaa kieliä mut kai tosta jotain kässää.. =)Siis avio/avo liitossa pitää ottaa toisen tarpeet huomioon ja keskustella niistä rehdisti ja häpeilemättä ja myös panna se käytäntöön molempien osapuolien taholta vain sillä tavoin onnistutaan, jos noin ei tee niin tokkopa toisessa liitossakaan onnistuta. Ei se vaihtamalla parane,voipi mennä ojasta allikkoon!!Ihastuminen on erikseen olkoot vapaa tahi varattu, sillä ihminen kun se ihastuu/rakastuu niin se ei tajua mistään mitään ja se tuottaa sellaisia hormooneja mitä ei normaalisti ihmisellä ole.. kun tuo taso häipyy ajan myötä mikä on varma asia niin punnitaan sana TAHDON! Ps. pikkasen humalassa mutta tosissaan tää teksti väännetty.. ;)koettakaas saada jotain tolkkua tästäkin.. =)...Siis loppu sanomani on että suhteet kuntoon ja naama messingillä eteenpäin!

• kyyninen

Tuo on kyllä pahimman luokan paskapuhetta etteikö muka vaihtamalla parane. Jos suhteen aikana tapaa henkilön jonka kanssa menee kemiat yhteen paremmin kuin olisi koskaan uskonut kenenkään kanssa tapahtuvan, se todellakin paranee vaihtamalla.

• Zach.

Hei, ongelmani tai ongelmamme on jokseenkin samankaltainen. En enää tiedä, onko liittomme kulissiavioliitto vai mikä, mutta kaikki tunteet on tuttuja. Ei läheisyyttä, ei seksiä, ei mukavaa
      yhdessäoloa vain puolison alkoholin varjolla voi
      joskus keskustelua syntyä. Meidän elämässämme onkin mennyt lasten kanssa pieleen niin että
      kolisee. Kaikki tämä on vaikuttanut suhteeseemme ja liittoomme. En tiedä, onko tässä enää oikeasti pohjaa jatkaa???

• nainen vm 82 hls

Toimiiko kulissiavioliitto... Se riippuu mun mielestä kahdesta ihmisestä, ja heidän välisestään tilanteesta. Parisuhteeseen, avo-ja avioliittoon tarvitaan sydäntä sekä järkeä.

Itsellä takana 6v avoliitto, ja nyt ollut 2 v ongelmia... Syönyt minut kokonaan kuiviin se, että meillä ei ole seksiä kuin 6x vuodessa! Mieheni ei halua, ei kosketa, ei puhu, ei pussaa, ei heitä edes huumoria niistä asioista koskaan. Kotona on aina kiltisti, mutta itsetunto, naiseus ja ihmisyys on minulta täysin katoamassa... Olen itkenyt, kertonut, valittanut, pyytänyt ja taas kertonut tuntojani/ pelkojani. Mies sanoo aina saman: halut ovat menneet kun 2 v ongelmia..
      Henkiseltä puolelta mieheni vastaa minulle, kuuntelee kyllä ja on henkisesti aina läsnä. Mutta fyysiset asiat.. voi .....prkl....

Mieheni kyllä katsoo pornoa, ja vetää käteen, sen tiedän.
      Joten vika on minussa.. Kropassani ja minussa.

Ei jaksa enää elämää. Ei tämä elämältä tunnu edes enää.

Nimimerk. Nainen vm 82-, 162/63

• .....

"Ei jaksa enää elämää. Ei tämä elämältä tunnu edes enää."

kuullostaa jo pahalta. olisiko aika tehdä elämällesi jotakin? vika ei ole sinussa jos miehesi ei halua seksiä kanssasi, vaan hänessä! ihania miehiä on kyllä olemassa. vaikka et heti elämäsi miestä löytäisi, niin kun löydät hänet, tunnet että aika oli odottamisen arvoinen! elämäsi kumppania odottaessasi nauti itsestäsi, opi arvostamaan ja kunnioittamaan itseäsi :)

• lopeta touhus

tyhjää pajatat, elä-

• teatteri

kun mies ei myönnä mitään. Ei halua keskustella aiheesta, sanoo vain että kaikki on hyvin vaikka tietää itsekin että kulissi mikä kulissi. Mies olisi valmis "näyttelemään" vaikka koko ikänsä. Kyllä naisen täytyy tehdä ratkaisu ainakin tässä tilanteessa. Tosi rankkaa kieltää itsensä koko ajan.....

• Olette solmineet avioliiton lasten turvaksi. lapsillehan se on arvokas.
      Kulissiavioliitto on sellainen, mikä solmitaan julkisuuskuvan tähden.

kannattaisi jutella puolison kanssa ja työstää teidän liittoa.
      harvalla se avioliitto on kovin kauaa sitä intohimoa, mitä se on alussa, mutta kyllä sitä voi työstää.

Minullakin on niin hemmetisti tekemistä ettei ole omaa liittoa kerennyt hoitamaan, mutta tiedän että jossainvaiheessa siihen jää aikaa ja elämä on kuin tanssia.

Lasten kanssa harrastaminen auttaa ja yhdistää, joten siihen panostamalla voi myös parantaa omaa liittoa. Hitto mitään ei saa ilmaiseksi, vaan oman onnen eteen joutuu tekemään töitä.
      Molemmat nyt vaan itseä niskasta kiinni ja suhdetta korjaamaan.

• liitto, sopimus

jossa molemmat voivat yhdessä rakentaa pelisäännöt. Jos homma muuten toimii, mutta esim seksi ei, niin ei liittoa ja kaikkea muuta hyvää kannata sen vuoksi hajoittaa. Seksiä saa muualtakin ilman tunteita, jos se siitä vain kiinni on niin ei syytä erota. Käy vaan hoitamassa paneskelunsa muualla ja se siitä ilman suurempia numeroita.

• liitto, sopimus kirjoitti:

jossa molemmat voivat yhdessä rakentaa pelisäännöt. Jos homma muuten toimii, mutta esim seksi ei, niin ei liittoa ja kaikkea muuta hyvää kannata sen vuoksi hajoittaa. Seksiä saa muualtakin ilman tunteita, jos se siitä vain kiinni on niin ei syytä erota. Käy vaan hoitamassa paneskelunsa muualla ja se siitä ilman suurempia numeroita.

Se heikentää avioliittoa jos rupeaa hakemaan liiton ulkopuolista seksiä. Kokonainen ja oikeista syistä solmittu liitto on huollettavissa lähes uuden veroiseksi, kunhan vaan molemmat sitä haluaa.

• gayboy342

MINÄ HOMO OON JA GAY AVIOLIITTO TOIMII! JA KOKKOMOPPILI

• emilia--

Kyllä se vaan niin on, ettei kulissiliittoa kannata pitää yllä, ellei välit ole niin hyvät että homma toimii "kuin" avioliitossa.

Lapsesi saavat vääriä vaikutteita äitin ja isin, miehen ja naisen, miehen ja vaimon välisestä suhteesta, jos eivät koskaan näe rakkauden osoituksia, suudelmia, kosketuksia jne. Siitähän ne lapset mallia ottavat, näkevät miten toista ihmistä kunnioitetaan ja rakastetaan.

Joku saattaa nopeasti "järjellä" ajatella, että saakeli lastesi tähden ajattele nyt vähän, älä sinä ajattele itseäsi että pääset uusia miehiä katselemaan, vaan pitäkää perhe kasassa. Mutta se ei kyllä nimenomaan mielestäni, useimpien mielestä ole oikea ratkaisu, ainakaan pitemmän päälle.

Kannattaako itseään kituuttaa sillä lailla, että alkaa oikein toden teolla inhoamaan toista kun joutuu toisen kanssa väkisin elämään. Siinä kuule alkaa äkkiseltään viha nostaa päätään ja riitely on jatkuvaa ja kaikki toisessa ärsyttää. Ajattelee vaan, että toinen on tiellä ja toinen on vaan esteenä uudelle elämälle, elämän jatkumiselle.

Parhainta lapsille lienee se, että pysytte mitä hyvimpinä ystävinä, sovussa,mutta rakkauselämä ei teille enää yhteistä ole, vaan se koetaan toisten partnereiden kanssa. Toki lapsille asia pitää selittää juurta jaksain, mutta parempi pelata puhtaalla pöydällä!

• ette tule rakastamaan toisi...

Olen ollut ja olen vieläkin lapsena/nuorena/nuorena aikuisena sellaisessa tilanteessa, missä vanhempani ovat olleet/ovat kylmiä toinen toisilleen, yrittävät pilata toistensa elämän. Vanhempani pysyvät yhdessä edelleen siksi, että ajattelevat "lapsen eli minun etua". Se ei ole lapsen etu, jos vanhemmat ovat riidoissa aina. En ymmärrä sitä ollenkaan, mutta minulla ei ollut/ole muuta vaihtoehtoa kuin olla vanhempieni kanssa, kun ei ollut/ole näkyviä vammoja. Myös fyysisesti (mustelmia tuli, mutta sairaalakuntoon en milloinkaan ole joutunut). Myöhemmin äitini alkoi vihata myös minulle, ei vain isälleni, pilkkasi ja haukkui. Noin 15 vuotta olen joutunut olemaan kotona, jossa ei ole yhtään rakkautta vanhempieni välillä. Isä kyllä rakastaa minua kuten isä tytärtä rakastaa, mutta äitini ei välitä.

Lapsenne ovat vielä pieniä, niin, V.V., sanoit. Mielestäni lapsillesi ei tule niin pahaa traumaa, jos traumaa ollenkaan, jos eroatte nyt kuin kymmenen vuoden päästä, jolloin te vanhemmat ehkä jo riitelette sekä lapset isompina ihmettelevät, miksi ei vanhemmat (te) halaile yms. toisiaan. Kun lapset ovat sen verran isoja, että esim. haluaisivat yökylään kaverin luokse, ja siellä teidän lapsenne kummastelisivat, kun kaverin vanhemmat halailevat ja pussailevat, ihan lasten nähden. Näin kävi ainakin minun kouluaikanani. Voihan sitä kokeilla asumuseroa, miten se sujuu, mutta ehkei se ole paras mahdollinen ajatellen lapsia. Lapsen etu ja rauhallinen/onnellinen koti on etusijalla. Joten jos välinne toisiinsa ei parane eikä ole mitään konstia/kurssia joka tehoaisi, harkitkaa vakavasti sitä, että otatte ero. Lapset eivät kärsi, niin paljoa ainakaan.

• t. vastaavassa tilanteessa

Käykää ihmeessä vieraissa. Se antaa elämään
      vaihtelua. Avioliittoa kannattaa silti jatkaa!
      Varsinkin tuollaisessa tilanteessa!

• Näinkö?

Jaa, että käykää vieraissa??? Ompas siinä neuvo! Ja sitten itkette uskottomuuspalstalla, kun näin kävi?? Kunnioittakaa niitä "vieraitakin", ihmisiä ne ovat hekin!! Sinkkuja, varattuja, leskiä, ihan sama...hoitakaa hitto vie liittonne kuntoon ilman, että vielä muiden ulkopuolistenkin elämän pilaatte!!!!

• välittäminen vai kulissi

Mitä on kulissiavioliitto..
      Kirjoitat "äiti ja isä eivät kosketa toisiaan eivätkä osoita hellyyttä (jota ei ole) eivätkä juuri naura ja puhu keskenään?"
      Eli ei olla juuri vieraita kummempia..
      Itse koen eläväni epämääräisessä avioliitossa, jossa toki osoitamme hellyyttä, nauramme ja puhumme keskenämme, seksiä ei vain ole.
      Teillä tilanne pahempi siis, kun ette enää kykene keskinäiseen kommunikaatioon?
      Mitä on keskinäinen kommunikaatio?
      Onko se sitä että ymmärtää toista jopa sanattomasti, kuten silloin rakastuneena vai sitä että tajuaa kun toinen osapuoli tyrkyttää kauppalistaa?
      Jos kyse on ensimmäisestä niin silloin meillä sama tilanne.
      Se on surullista. Menettää tahtomattaan sielun kumppani.
      Ja minun vastaukseni: ei se toimi.
      Niin kauan kuin lapset pieniä, on kestettävä.
      Mutta oman itsensä takia, elämässä on oltava muutakin tai sitten on valittava se väistämätön, harmaantuminen ennen aikojaan.

• ei ole mitään

väliä onko naimisissa tai ei.

Petetään sen minkä keretään ja yhä isompi joukko esimerkiksi ukkomiehissä on biseksuaaleja.

Naiset tekevät lapsia joka jalan kanssa ja sitten ei tiedä kuka on isovanhempi lapsille.

Naisista on tullut samanlaisia seksikoneita kuin miehistäkin eli petetään heti kun tilaisuus vain tulee siihen.

Ja miehellehän nainen on vain pano ja matka taas jatkuu mutta naiset eivät ymmärrä tätä!

• Paljon kokenut

Vain yksi elämä hyvin todennäköisesti ja huomioisit kaikki, ennenkaikkea lapsenne- heitä ei tosiaan voi pettää. Se, että lämpimät ja läheiset tunteet puuttuvat perheessänne, käy kyllä lapsillenne ilmi ennemmin tai myöhemmin. Lapset ovat hyvin herkkiä pikkuihmisiä.

Mieheni lähti toisen naisen matkaan vuosia sitten, rakastui työkaveriinsa. Katselin muutaman, useammankin vuoden. Voin tosi huonosti, lapsetkin jo oirehtivat. Hain eroa, katsottiin vielä, palattiin yhteen ja lopulta taas hain eroa ja vein sen päätökseen. Katsoin näin jälkeenpäin ajatellen tilannetta liian kauan.

Nyt olen onnellisempi kolmen lapsen yh-äiti. Talot yms. materia on toissijaista. Ajattele myös itseäsi. Vain se yksi elämä....

• se hellyys

se on lopahtanut meiltä jo kauan sitten,nyt huomaan sen vaikutukset,esim. jos haluan vain mennä lähellle,niin heti kuuluu,että mitä nyt taas,onko tuttua?

• niittykukka vm. -51

Kulttuurimme / luterilaisuuden "Perheteatteri" edelleen toimii...ja kaikkien on paha olla. Tähän "tutkintoon" ei kenenkään perheyhteisössä ole tarvinnut suorittaa virallisia opintoja...käytäntö on siirtynyt automaattisesti puhumattomuuden ja salailujen siivittämänä sukupolvelta toiselle.

Neljännesvuosisadan avioliiton jälkeen repäisin itseni irti liitostamme, enkä ole kertaakaan katuntut päätöstäni. Nyt nautin uudesta, vapautuneesta ja laadukkaasta elämästäni täysillä. Laaturima on korkealla, mutta se ei tarkoita esim. esteitä seksille, jos siltä tuntuu. Voin ja ihan oikeasti!!! (minä perinteinen 57 v. nainen)nauttia täysillä olemalla vapautunut ja tuntemalla olla oma itseni, ilman toisen tai itseni syyllistämistä. Ei tarvitse selitellä mihinkään suuntaan.
      Lapseni ovat toki aikuisia, se on kai merkityksellistä päätöksien tekovaiheessa.
      Elämä on lyhyt, siitä pitää osata ottaa niitä pieniä jaloja, arvokkaita asioita omaankin elämäänsä. Ei täällä tarvitse marttyyriksi alentua. Toki pienistä lapsista pitää huoli pitää ja vastuu kantaa, mutta ei siihen välttämättä avioliiton kulissia tarvita todistamaan hoivavastuuta - vastuu voi toimia nimittäin paljon kattavammin, jos on helpottunut ja hyvä olo päällä jokaisella osapuolella. Hirressä ei ole helppo olla...

• S_guru

Tosiasiassa ihmiset eivät vain halua tunnustaa ja kertoa muille, että eivät he enää rakastuneita ole, vaikka avioliitossa elävätkin. Jos avioliitossa ei ole pahempia ristiriitoja, niin monet jatkavat elämistään yhdessä, vaikka rakkaus on hiipunut jo olemattomiin. Tällaisia avioliittoja voi olla jopa kolmas kaikista pidempään kestäneistä avioliitoista.

Useilla pareilla syy jatkaa kuivahtanutta avioliittoa on se, että avioliitossa saa kuitenkin seksiä. Teillä ei ole enää sitäkään, joten tilanne poikkeaa siinä mielessä muista samantyyppisistä avioliitoista.

• *Annabelle*

Niin kauan on toivoa kuin on elämää..kun kuolema erottaa sitten ei voi enää muuttaa mitään ne muutetaan.Kaikki muuttu väkisin ja jää tyhjyys.
        MItä se rakkaus loppujen lopuksi on.Eikö meillä ole rakkautta päätöksissämme elää yhdessä ja tehdä niitä asioita sen liiton eteen.Rakentaa kotia ja puutarhaa ja istuttaa omenapuu.Synnyttää ja kasvattaa lapsia.Ne kaikki kuuluu rakkauteen.Rakkaus on paljon isompi asia kuin seksi tai joku intohimo.JA nekin sisältyy elämään.Intohimoa voit tuntea kalastukseen ja puutarhanhoitoonkin.Pääasia että tuntee elävänsä.JA kokee iloa siitä mitä on.Hedelmistään puu tunnetaan ja teoistaan ihminen.Mitä olisimme ilman rakkautta? helisevä vaski ja kilisevä kulkunen..

• näköjään

45v,pariskunta, yhteistä on talo ja lapsi.....onnee ja menestystä

• deeplybroken

Niin se on taatusti kaikilla ku on muutama vuosi oltu naimisissa et joutuu miettimään mitä rakkaus on. Jos teillä ei ole mitään väkivaltaisuutta tai alkoholiongelmaa niin älkää ihmeessä erotko vaan ihastukaa ja rakastukaa toisiinne uudestaan. Mitenkö se tapahtuu:
      1. Pyydätte ja annatte toisillenne anteeksi kaikki pahat teot, sanomiset yms. ja pöytä on puhdas uudelle alulle.
      2. Pistätte ulkonäkönne kuntoon toistanne varten, kilot kuriin, aivan kuin käyttäytyisitte vastarakastuneina.
      3. Annatte aikaa toisillenne, hieronnat, jalkahieronnat yms.
      4. Vietätte yhteisiä hetkiä harrastusten, ruuan laiton yms. kanssa
      5. Vietätte yhteisiä hetkiä lastenne kanssa
      6.Hankitte molemmat hyviä kavereita myös vastakkaisesta sukupuolesta ja annatte itsenne ihastua jos sellainen tulee vastaan. Sanotte sen ääneen ja nautitte siitä tunteesta yksin ja puolison kanssa.
      Se on justiinsa sitä oikeaa rakastamista, että rakastaa silloinkin kun se ei tunnu siltä. On vanha viisas sanonta, että kun mieheltä ottaa munat pois niin se mitä jää jäljelle on sitä aitoa oikeaa rakkautta.
      Teidän tilanne on juuri nyt se, että veri punnitaan. Se tulee jokaiselle eteen, kun yhtä-äkkiä huomaa, että ei tunnekaan omaa rakastaan kohtaan sitä intohimoa.Niin se käy aina alun intohimon jälkeen suhde jää hoitamatta. Kaikki on hyvinkin rakentavaa ja ihanaa korjata.Kun menee aikaa ja yrittää parhaansa niin huomaa, mitä se todellinen rakkaus on. Lapset, yhteinen koti, yhteiset surut ja ilot...toisesta tulee tärkeä osa itseään, hänestä ei halua luopua vaikka hän halvaantuisi.
      Tsemppiä teille!
      p.s. Muuttakaa kokonaan keskustelun suuntaa eli alkakaa keskustella miten te löytäisitte yhteisiä harrastuksia, ihastuisitte uudelleen jne.

• siru

Onko totta että tämän viestiketjun on jo 32000
        ihmistä lukenu .....

Erosta jo 15 vuotta ja lapsilla välit molempiin vanhempiin , se mitä vieläkin kaipaavat ovat yhteiset perhejuhlat hyvine ja huonoine jännitteineen . Ja vanhan perheen yhteistä tarinaa joka jäi kesken . Perheen tarinaa voi toki jatkaa jos vanhemmat kykenevät kommunikoimaan toistensa kanssa , vaan niitä eronneita on harvassa . Meiltä se loppui .

• 16v yhdessä

Sitähän se avioliitto ja parin kanssa eläminen on. Hyvä jos ei ole riitoja ja muuten on asiat ok. Seksiä ja jännitystä tietysti joutuu hakemaan välillä muualta, mutta meillä ainakin toimii.

• kolmannen korvapuusti

Se on vaan sellainen asia, mihin kenenkään ulkopuolisen ei pitäisi suurin tuntein käydä neuvomaan, vaikka olisi kuinka tietäväinen.
      42 vaiherikasta vuotta takana, enempi ylämäkiä kuin myötäistä tai tasaista. On ollut sivuhyppelyjä, viinaa, muuten vaan muutaman viikon "kadoksissa" jne
      Juotuaan toraviinaa, hänestä tuli varsinainen nyrkin heiluttaja. Onneksi olen riuskaotteinen ja pahoinpitelyt jäi yrityksiksi.
      Selvinpäin hänen kanssaan on ollut jokseenkin helppo elää. Tätä rillumarei-kautta kesti lähes 9v. Sen jälkeen joskus viikonloppuisin oli pullon henki valloillaan.

Kun lapsi oli pieni, pystyin huolehtimaan hänestä yksinkin. Oli hyvä työnantaja, joka ymmärsi ja lisäksi sellainen harrastus, että lapsen voi viedä mukanaan. Salilla lapsi oppi kävelemäänkin.

Teimme tuttavuutta srk:n perheneuvojan kanssa 6 avioliittovuoden jälkeen kehnoin tuloksin. Yksi kerta riitti, kun hän suoraan syyllisti minut. Naurattaa nyt, mutta ei silloin, kun minun olisi kuulema pitänyt ottaa lasillinen seurana. Katsoin, että riittää, kun toinen yrittää hukuttautua pulloon.

Ei meillä suoranaisesti riidelty, mutta ei kyllä oikeastaan keskusteltukaan. Melko pitkälti hänen mieltymystensä mukaan eleltiin ja kituutettiin lomat.
      Minulle oli tärkeintä se, että lapsella oli isä samassa huushollissa saatavana lapsen tarpeisiin. Lapsen (6v alkaen) harrastus vaati kuljetusta ja sen isänsä hoiti lähes täydellisesti.

Kaiketi 15 vuoden jälkeen alkoi mitta olla täysi ja kuppi läikkyi yli, tein kriittisen listauksen ja - sarakkeisiin.
      Silloin mittasin myös omia tarpeitani ja toiveitani. En vieläkään ole ihan varma, olinko tyhmä vai viisas, mutta paikoilleni jäin. Jo pelkästään omaisuudne jako ja lapsen tapaamisten järjestelyt tuntuivat tympivän. En ollut valmis jättämään ihanaa kotiamme, puutarhaani, lyhyttä työmatkaa....

Vuodet on vierineet, lapsi on ollut omillaan vuosia ja kävimme auttamassa talon rakentamisessa.
      Mieheni jäi syksyllä eläkkeelle ja minä mahdollisesti 2 v kuluttua. Kummasti on alettu puhumaan asioista ja keskustelun aiheita on riittänyt pitkilläkin lenkeillä.
      Tässä sitä elellään kuin sisko ja sen veli.
      Kun jotkut ovat "ihastelleet" pitkää liittoamme, olen todennut - ylä- ja alamäet sisältyivät samaan pakettiin. Tämän hihnan äärellä ei ihan huonolla itsetunnolla olis pysynyt.

• meininki...

"hankitaan" se elämän rakkaus, hankitaan auto, hankitaan helvatin iso talo perunapellolt, hankitaan pirusti velkaa ja sit viel pyöräytetään pari mukulaa siihen mukaan :D tälläinen on perussuomalaisten ajatustyyli "hyvästä" elämästä.. itse en todellakaan jaksais samaa.. koska en ole perussuomalainen ! :D

• tuulen huuhtoma pers..........

Ei varmaankaan.

• esperterte
        tuulen huuhtoma pers.......... kirjoitti:

Ei varmaankaan.

elän elämää täysil ja nautin suurista asioista esim matkustelemisesta.. enkä mistään saakutin isost talost tai ihme autosta..

• *Annabelle*

Oletko onnellinen? Tunnetko eläväsi ja nautitko naiseudestasi? JOS olisin sun tilallasi mä odottaisin että lapset pääsisi jaloilleen koska ne on herkässä iässä:Mulla on ollut hirvittävän vaikeaa kolmen murrosikäisen kanssa eron jälkeen.Mitä tasaisempaa sen parempi.Kun eroat ympäristö reagoi tavalla johon et osaa valmistautua etukäteen.sun tuttavat miehet alkaa houkutella sua ja työkaverit alkaa flirttailla ja kaikki ahdistelee.Sä saat olla nyt turvassa niissä kulisseissasi.Miten sä olet kestänyt nuo elottomat vuodet miehesi rinnalla?Mä en olis pystynyt siihen.JA se miten mustasukkaisia lapset ovat uusille suhteille.Ne miettii mikä on oikein ja mikä väärin.ASioita voi aina yrittää parantaa ja ruveta tekemään niitä asioita yhdessä.Kaikki mitä teiltä puuttuu voidaan korjata.Kiintymyskin on lujaa vaikka mitään isompaa tunteiden osoittelua ei olisikaan.Eniten mä kaipaan exässäni sitä kumppanuutta ja toveruutta.En seksiä enkä sellaista.Sen vasta tajuaa kun sen ihmisen menettää..jossain sitä pitää ihmisen asua.Ei se huonokaan vaihtoehto ole kun kuitenkin luottamusta on molempiin suuntiin.Otapa siihen uusi mies ja huomaat pelkääväsi kaikkea mahdollista.JOS se esittäminen on mennyt tähänkin asti läpi niin en usko että se ketään haittaa.Kaipa ne kyselisi.JOs ihastuu uuteen niin sehän on vaan hienoa.Silloinhan asiat alkaa mennä johonkin suuntaan.JOS lapset näkee teissä hellyyttä itseään kohtaan niin sekin on paljon enemmän kuin teidän keskeinen hellyys.Eihän ennenvanhaankaan sellaista näytetty.Mutta se puhumattomuus on kamalaa.Aikansa se kestää kunnes kaatuu.Se niin riippuu.Mutta pattitilanne on päällä.Siihen voi iskeöämikä tahansa kriisi mutta se voi iskeä myös ihan onnelliseen perheeseen.Kukin elää tavallaan ja omasta tahdostaan,Pappi kysyi että tahdotko rakastaa ?Onnea tulevaisuuteesi.Ja voimia ratkaisuusi.Hienoa että mietit asioita rauhassa.

• joku toinen

voisi tietää, toimiiko kulissiavioliitto teidän tapauksessa. Siitä saa selvää vain elämällä kulissiliitossa. Sarkastinen kommentti, mut elämä on.

• Jos on tarpeeksi isot ja kalliit kulissit, niin ihminenhän seisoo vaikka päällään pitääkseen ne kasassa. Ja elämähän on lyhyt, Koikkalainen on pitkä...

• annan neuvon.

eroa puolisostasi jos ei tunteita enää ole, itse kun olin lapsi niin vanhempieni välillä ei ollut mitään tunteita ja minä ja veljeni saimme tuntea nahoissamme sen, joten älä pitkitä se tuo lapsillesi pelkkää tuskaa.

• lierihattu

Kerroit aviliitosta joka on niin sanotusti aivan turhauttavaa.Omalla kohdallani laittaisin asiat järjestykseen. En haluaisi elää liitossa joka on vain nättelemistä. Parempi tehdä ajoissa se ratkaisu kuin liian myöhään. Lapsille helponpi pienenä hyväksyä se ero kuin isompana.Itse erosin kun lapset oli jo aikuisiässä joka oli heille kuin katastrooffi.Pienempänä ne eivä olisi ottaneet sitä niin raskaasti kuin nyt kun ovat aikuisia.Olen nimittäin jutellut lasteni kanssa sen asian.Mutta älä pilaa omaa elämääsi vain kylmässä suhteessa ja lasten takia, elämästä menee liian paljon hukkaan hyvää aikaa.Kannattaa tehdä ratkaisut ajoissa, kun se olisi molemmille varmaan helpompaa. Sitten kumpikin voisi elää itselleen ja pian löytää sen oikean siihen rinnalle.Elämä on vain elämistä varten ja siitä pitää osata nauttia , kun kukaan emme tiedä päivää milloin se on viimeinen.

• PeliSex

Sinä puhut vain omasta pienestä kokemuksestasi, et ole nähnyt elämää kansainvälisesti, monipuolisesti.
        Kulissiavioliitto ilman seksiä voi toimia todella hienosti ja antaa molemmille osapuolille kaiken tyydytyksen. Seksiä voi hakea ja saada jatkuvasti ympäriltä ja samalla avartaa omaa näkemystään erillaisista ihmisistä ja kulttureista.
        Itse olen elänyt "kulissiavioliitossa" ilman seksiä puolisoni kanssa 25 vuotta.En ole ollut ilman seksiä, sitä olen harrastanut kolmen rakastajani kanssa säännöllisesti ja viellä päälle matkat mailman metropoleihin joissa saa seksiä harrastaa.
        Juuri olen lähdössä Tokioo, katsotaan lyötyykö siltä aikuista daamia seksin nälkään.

• lapsenne
        PeliSex kirjoitti:

Sinä puhut vain omasta pienestä kokemuksestasi, et ole nähnyt elämää kansainvälisesti, monipuolisesti.
        Kulissiavioliitto ilman seksiä voi toimia todella hienosti ja antaa molemmille osapuolille kaiken tyydytyksen. Seksiä voi hakea ja saada jatkuvasti ympäriltä ja samalla avartaa omaa näkemystään erillaisista ihmisistä ja kulttureista.
        Itse olen elänyt "kulissiavioliitossa" ilman seksiä puolisoni kanssa 25 vuotta.En ole ollut ilman seksiä, sitä olen harrastanut kolmen rakastajani kanssa säännöllisesti ja viellä päälle matkat mailman metropoleihin joissa saa seksiä harrastaa.
        Juuri olen lähdössä Tokioo, katsotaan lyötyykö siltä aikuista daamia seksin nälkään.

eivät muka huomaa mitään... HAHAHAHA

• Virya

Eiköhän jokainen tiedä itse parhaiten, miten haluaa elää. Valinnoillanne annatte lapsillennekin mallin arvomaailmastanne. Toivottavasti lapsenne kuitenkin tajuavat itse aikanaan, ettei materiaan ja sukulaisiin sitoutuminen kasvata ketään ihmisenä. Miksi muuten haluat esittää sukulaisillesi hienoja kulisseja?

• teräketjuöljy

Sinulla on paljon kysymyksiä ja epätietoisuutta tulevaisuudesta. Keskeinen kysymyksesi kuitenkin rakentuu sen ympärille että voiko elää kuin perhe ja olla ulkoisesti parisuhteessa: Uskotko todella tuon olevan mahdollista!!!! Jos sinulla ja puolisollasi on jokin hyvä syy (asumiskulujen rajaaminen) niin sitoutukaa siihen mutta älä kuvittele sen olevan parisuhdetta. Sinä, eikä kukaan muukaan voi elää tasapainoisesti tuollaisessa tilanteessa. Sinulle eron hinta on uudet asumisjärjestelyt; tunnetasolla taitaa olla kaikki selvää.

• Nestori Miikkulainen

..tehdä ensin jokin väliaikaisratkaisu, jos yhdessä on hankala asua. Vuokralla asuessa ei ainakaan sido liikaa varoja. Molemmathan vastaisivat tällöin varmimmin vain omista talouksistaan, mikäli erilleen mennään.

Olisi myös hidasta pyörittää isoja hankintoja, esim 2 asunnon ostoa yhdessä päätettävinä asioina. Onko kyse edes yhteisesti rahoitettavasta asiasta....

• Rush 56

Voin henkilökohtaisisti kertoa toimii hetken aikaa.Sitten kaikki rupeaa meneen päin hevonkuusta,lievästi sanottu.Itse lähdin meneen oli yksialaikänen lapsi.Enkä päivääkään ole katunut,eikä tytärkään.

• Onnellinen Yh

että tuo on todella henkisiä voimia kuluttava tilanne (ja samalla räjähdysaltis... Lapsiasi et todellakaan onnistu huijaamaan ja tällaisen kuvanko haluat antaa lapsellle parisuhteesta- lakaistaan kaikki ongelmat maton alle ja esitetään, jonkun rahan, talon ym...vuoksi!

Mieti millaisen toimintamallin annat lapsillesi??

• hlhljhlh

Lapsille on huomattavasti parempi asua kodissa, joissa on kumpikin vanhempi. Mikään ei ole lapselle haitallisempaa kuin heitellä kodista toiseen joka toinen viikko. Jos yhteiselonne muuten sujuu ei ole mitään järkeä aiheuttaa vielä lisää ongelmia eroamalla. Kannattaa kuitenkin antaa toiselle vapaus mennä tahollaan, jotta elämä ei tuntuisi niin tympeältä kuin mitä se on ilman seksiä.

• tarve

Siinnä läpileikkaus suomalaisesta naisesta,on todettava .kirjoituksissa paistaa,ääretön tyhmyys,ja omahyväisys,itsekkyys.

• omat Bootsit
        tarve kirjoitti:

Siinnä läpileikkaus suomalaisesta naisesta,on todettava .kirjoituksissa paistaa,ääretön tyhmyys,ja omahyväisys,itsekkyys.

lopuksi sanoisin jotka viellä elätte parisuhteessa,älkää erotko vaihtamalla puoliso ei parane,eikä niitä uusia ihmisuhteita niin vaan oteta..etenkin näin laman aikkana kahden tulot ja taloudellinen turva parisuhteessa.

moni yksinhuoltaja katuu eroaan..anna rakkautta jos ite aiot rakkautta saada.

• ö-höm
        omat Bootsit kirjoitti:

lopuksi sanoisin jotka viellä elätte parisuhteessa,älkää erotko vaihtamalla puoliso ei parane,eikä niitä uusia ihmisuhteita niin vaan oteta..etenkin näin laman aikkana kahden tulot ja taloudellinen turva parisuhteessa.

moni yksinhuoltaja katuu eroaan..anna rakkautta jos ite aiot rakkautta saada.

..lapsi voi enemmän siis arvostaa kalliita harrastuksia tai status quota kuin yhdessä onnellisia vanhempia.
        Joitain ajatuksia pienissäkin päissä liikkuu. Mutta ei lapsilta sellaisia kysytä, tosin aina voidakaan.
        Vanhempana tilitystä saattaa tulla.

• Miu

Kun saatoitte lapset alulle,lupasitte heille kodin! Tuo koti on vanhempien suhde. Nyt teillä on enää jäljellä ns. työsuhde eli lapset,joista huolehtia. Onko suhteessanne väkivaltaa? Päihteitä? Jotain muuta ylipääsemätöntä? Vai onko kyse siitä, että arjessa alun huuma haihtui. Parisuhteen eteen pitää tehdä töitä. Ei se liitto siitä ihmeellisemmäksi muutu,jos kumppania vaihdatte. Sama vieraus koittaa seuaavassakin liitossa. Lähtekää yhdessä etsimään sitä hyvää, johon toisissanne rakastuitte. Pyrkikää tietoisesti viettämään aikaa keskenenne. Hakekaa ammattiapua. Suosittelen lämpimästi avioliittoleirejä. Kumppaniinsa VOI rakastua uudelleen.

• emillen

Minusta avioliitto pelkkä muodollinen, taloudellinen sopimus kahden ihmisen välillä ja näin ollen se on aina itsessään pelkkä kulissi. Yleensä avioliittoa romantisoidaan aivan turhaan kuten siihen yleensä liitettyä rakkaudentunnetta, vaikka todellisuudessa yhdessä pysyminen vaatii yleensä lähinnä vain tahtoa ja arvovalintoja sekä hyvässä että pahassa. Jotkut ihmiset varmasti ovat tyytyväisiä suhteeseen, joka hyödyntää heitä lähinnä taloudellisesti. Toiset taas etsivät vähän syvempää suhdetta. Toiset kuvittelevat, että rakastumisentunne kestää ikuisesti. Suhteen "toimivuus" riippuu kait ihmistyypistä ja ympäröivästä kulttuurista.

• J:P

Meillä on ollut kulissiavioliitto sen jälkeen kun vaimo petti minua. Hän pyysi että voitaisiinko asua yhdessä lasten takia, niin kuin ei mitään olisi tapahtunut? Lupasin sen "pitkin hampain" mutta olen sitä nyt katunut. Hyvin vaikea asua liitossa jossa vain eletän arkea ja kaikki lämpö on haihtunut avaruuteen, lapset kyllä toipuu eroista kun näkevät vanhempiensa olevan onnellisia ja saavat molemmilta kasvatusta ja hoivaa, tämän olen nähnyt kun olen seurannut tuttavien elämää.
      Jossakin vaiheessa kannattaakin olla sen verran itsekäs että ajattelee nyös omaakin elämää ja onnellisuutta toki lapsia unohtamatta !

• toimi liki

30v ja kuin ihmeen kautta sain voimia lähteä.
      Tosin ulkopuoliset luulivat meidän elävän suht normaalisti. Siinä ehti syntyä vielä yksi lapsi joka osaltaan viivytti ja toisaalta lisäsi erilleen muuttotarvetta.

Lopullista eroa hankaloitti miehen läheisriippuvuus.
      Hänellä sai olla oma elämä ja menot, mutta minulla ei olisi saanut olla. Mitään fyysistä väkivaltaa meillä ei ollut. Kumpikin tuli ja meni ja kertoi toiselle, että minulla on nyt meno sinne ja sinne ja tulen sitten...
      Osa lähimmistä ystävistä tiesi tilanteemma ja osa suvustakin, mutta lopullinen ero oli useimmalla yllätys.

Aikuistuneet lapset eivät muistele pahalla niitä aikoja, koska elimme aika normaalia elämää.
      Nyt erosta on jo vuosia ja mieskin löytänyt tasapainon elämäänsä, vaikka ero otti hänen kohdallaan lujille. Ero ei ole koskaan helppo tai väitän, että jos on, ihminen ei ole terve.
      Lasten kannalta oli ehdottoman hyvä, että lopullinen ero lyykkäantyi myöhempään ajankohtaan.

• V.V.

Voi tavaton! Olin pari päivää poissa koneen äärestä, ja mikä kirjoitusten vyöry täällä onkaan! En ole ehtinyt kaikkia lukea ja tuskin ehdinkään... Mutta olen tosiaan saanut nyt niitä toivomiani mielipiteitä. Asian prosessointi on minun päässäni ihan kesken; sen huomaan, kun tässä nyökyttelen myöntyvästi sekä yhdessä jatkamista että eroa ehdottavien kommenteille.

Muutama väärinkäsitys on oikaistava: raha ei todellakaan tässä ratkaise. Emme ole rikkaita mutta emme köyhiäkään - asumiset toki järjestyisivät rahan puolesta. Tyhmä ei silti tarvitse olla ja myydä asuntoa alle sen oikean arvon ja mahdollisesti vuokrata kahta ylihintaista. Niin kiire ei kenelläkään tässä pois ole.
      Joku ärsyyntyi siitä, että yksityisasioista "lässytetään" kaikille. Tämä kommentti oli erityisen ärsyttävä, sillä en todellakaan ole mikään lässyttäjä, eivätkä parhaimmat ystävänikään tiedä meidän keskinäisistä ongelmistamme. Se, että puhun omista, henkilökohtaisista tunteistani ja ajatuksistani äidilleni ja sisarelleni, onkin nimenomaan minun yksityisasiani. Ei edes mieheni.

Onko miehelläni avioliiton ulkopuolinen suhde? Mitään siihen viittaavaa ei ole tullut esiin. Jos on, olen iloinen siitä, että hänellä on seksielämäkin (ja jos tosiaan näin olisi, toki toivoisin, että seksikumppanikin olisi tietoinen mieheni tilanteesta). Minä kaipaan seksiä, mutta suhdetta minulla ei ole. Eikä mitään kiinnostusta tai halua uuden elämänkumppanin etsimiseen. Eli kohdallani ei todellakaan ole kyse väljähtyneen parisuhteen vaihtamisesta uuteen. Itse asiassa minua kovasti mietityttää, onko lasten kannalta parempi, että on vaikka etäisetkin vanhemmat samassa kodissa, vai kenties kaksi vapaammin hengittävää mutta erillään asuvaa yksinäistä vanhempaa? Eivät ne lapset parisuhteen mallia opi silloinkaan, jos vanhemmat asuvat yksin.

Lopuksi vielä yksi huomio: minä kirjoitin alkuperäisen viestini hetken mielijohteesta, purkaakseni tunteitani johonkin. En siis todellakaan ole juurta jaksain miettinyt, olenko nyt käyttänyt oikeaa termiä puhuessani kulissiavioliitosta - ymmärrän, että sen voi käsittää aivan toisinkin. Teillä, arvoisat ihmiset, on nyt ollut aikaa ruotia ja miettiä jokaista kirjoittamaani sanaa - minä en niitä niin antaumuksella tullut etukäteen pohtineeksi.

Aurinkoisia talvipäiviä kunkin risukasaan. :)

• teräketjuöljy

"Tyhmä ei silti tarvitse olla ja myydä asuntoa alle sen oikean arvon ja mahdollisesti vuokrata kahta ylihintaista."

"kirjoitin alkuperäisen viestini hetken mielijohteesta, purkaakseni tunteitani johonkin."

Taitaa olla myrsky vesilasissa.

"Itse asiassa minua kovasti mietityttää, onko lasten kannalta parempi, että on vaikka etäisetkin vanhemmat samassa kodissa, vai kenties kaksi vapaammin hengittävää mutta erillään asuvaa yksinäistä vanhempaa? Eivät ne lapset parisuhteen mallia opi silloinkaan, jos vanhemmat asuvat yksin. "
        Ajattelitko tätä tosissaan vai oliko sekin tunteiden purkaus. Tarkkaile asuntomarkkinoita ja niiden kehitystä ja mieti asiaa rauhassa, varsinkin kun raha ei ole ongelma. Vaikka minä luulen ihan muuta.
        Luulenpa että lapset tekevät omat ratkaisut ilman meidän malleja. Anna lasten tehdä omat virheensä ja oppia niistä, niin tekevät muutkin.

• V.V.
        teräketjuöljy kirjoitti:

"Tyhmä ei silti tarvitse olla ja myydä asuntoa alle sen oikean arvon ja mahdollisesti vuokrata kahta ylihintaista."

"kirjoitin alkuperäisen viestini hetken mielijohteesta, purkaakseni tunteitani johonkin."

Taitaa olla myrsky vesilasissa.

"Itse asiassa minua kovasti mietityttää, onko lasten kannalta parempi, että on vaikka etäisetkin vanhemmat samassa kodissa, vai kenties kaksi vapaammin hengittävää mutta erillään asuvaa yksinäistä vanhempaa? Eivät ne lapset parisuhteen mallia opi silloinkaan, jos vanhemmat asuvat yksin. "
        Ajattelitko tätä tosissaan vai oliko sekin tunteiden purkaus. Tarkkaile asuntomarkkinoita ja niiden kehitystä ja mieti asiaa rauhassa, varsinkin kun raha ei ole ongelma. Vaikka minä luulen ihan muuta.
        Luulenpa että lapset tekevät omat ratkaisut ilman meidän malleja. Anna lasten tehdä omat virheensä ja oppia niistä, niin tekevät muutkin.

Kun nyt satuin viestisi näkemään täällä vielä keikkuessani:
        Kyllä kirjoitin alkuperäisen viestini hetken mielijohteesta, en siis valinnut sanojani mitenkään erityisen pohtien. Mutta tätä ajatustyötä elämäntilanteesta olen tehnyt jo kauan (myös asuntoasioiden kannalta).

" "Itse asiassa minua kovasti mietityttää, onko lasten kannalta parempi, että on vaikka etäisetkin vanhemmat samassa kodissa, vai kenties kaksi vapaammin hengittävää mutta erillään asuvaa yksinäistä vanhempaa? Eivät ne lapset parisuhteen mallia opi silloinkaan, jos vanhemmat asuvat yksin. "
        Ajattelitko tätä tosissaan vai oliko sekin tunteiden purkaus. "

Tätä puolta asioista olen miettinyt muun muassa luettuani teidän ihmisten kirjoituksia. Alkuperäinen viestini oli se tunteenpurkaus.

• Täti---------

Juurikin oma naapurini teki tätä kauan. Sana paperilla, mies oli usein poissa työmatkoilla. Minulle tämä 47 vuotias nainen oli sanonut paria vuotta takaperin että kun muutaman kuukauden jälkeen mies tulee, on outoa nukkua enään samassa talossa kun mies kuorsaa. Sen verran tottunut siihen että ainoa joka pitää talossa ääntä on koira ja vanhemmat lapset ovatkin olleet omillaan jo vuosia.

Sitten nuorin lapsista täytti 26, omia lapsia kaksi, ja täysin itsenäistynyt. Paria viikkoa takaperin nainen lähti naapuristamme, jätti talon miehelleen (miehen puolen suvulle se kuuluukin) ja muutti hetkellisesti siskonsa luokse. He eivät tietääkseni riidelleet, olivat asiallisia aikuisia jotka ymmärsivät tilanteen ja olivat molemmat tottuneet sen kanssa elämään. Molemmat auttoivat toistaan lapsien hoidossa ja kasvatuksessa. Molemmat pitivät huolta taloudesta, mies rahallisesti ja nainen sitten käytti osittain rahaa rakennuttamalla uuden autotallin, ostamalla uuden auton, remontoimalla taloa..

Kun tunteet eivät olleet lämmenneet enään vuosiin, on helppo sanoa tälle samassa taloudessa asuvalle ystävälle "Nähdään taas joskus kun tulen kylään", ja muuttaa pois.

Itseasiassa luulen että vanhempani elävät samanlaisessa kulississa. Eivät he enään ole rakastuneet, eivätkä myönnä suuntaan tai toiseen, mutta heillä on nuorin lapsista vasta 12 vuotias. Vanhimmat onkin jo yli 30, ja minäkin, neljänneksi vanhin yli kahdenkymmenen.

Kyllä sitä kulissia kannattaa pitää, mikäli ei kodissa synny lasten kuullen riitoja. Ero on aina suuri asia lapselle, kun toinen vanhemmista muuttaa pois ja sitten kummallakin alkaa käymään ystäviä tai puolisoehdokkaita kylässä. Lapsi helposti hämmentyy ja saa väärän kuvan rakkaudesta.. Olette varmasti kertoneet lapselle siitä, ja kuinka isä ja äiti on naimisissa jne jne. Tai ainakin tulevaisuudessa lapsen kiinnostus sitä kohtaan nousee. Rakkaus on asia, joka tulee olemaan elämän pääosassa myöhemmin lapsen elämässä ja vanhemmat ovat aina pienelle lapselle esimerkki.

On tutkittu, että 50% erolapsien avioliitoista päättyy eroon. Ihan selväähän tuo on, kun jos kerran he ovat saaneet tietynlaisen kuvan siitä mitä rakkaus on, ja jos se on sitä ettei välitä, ei puhuta, ei olla yhdessä ja tavataan muita naisia/miehiä.. Voidaan maalaisjärjellä kuvitella lopputulos.
      Tietysti on parempi erota jos riitelette lapsen kuullen, nimittäin se on myös tekijä josta lapsi ottaa paljon esimerkkiä - tai kaikestahan lapsi ottaa mitä vanhemmat tekevät. Mutta se on asia joka vaikeuttaa huomattavasti lapsen sosiaalista ja emotionaalista kehitystä.

Hyvä esimerkki siitä, miten pienetkin teot vanhemmilta vaikuttavat lapsen psyykkeeseen (KYLLÄ, psyykkeeseen) ja alitajuntaiseen reagoimiseen, on oma mieheni.
      Hän ei muista nähneensä äidin rikkovan tavaroita tai asioita suuttuessaan / ärsyyntyessään / stressaantuessaan ennen kuin hänen vanhempansa erosivat, mutta hän tekee sitä itse. Hän kyllä tietää että äiti on sitä tehnyt, sillä isä on selittänyt miksi hänen vanhassa hirvikiväärissään on sahausjälkiä puisessa päässä, tai miksi ovissa / seinissä on reikiä jotka on peitetty.

Mieheni on siis lapsena nähdessään tätä rikkomista ottanut opikseen, vaikkei itse sitä muistakaan. Hän tietää myös, että rikkominen on paha tapa mutta hän ei voi sille mitään. Pienenkin turhautumisen (vaikka vaimon nalkutus tai muu, jossa normaalisti ihminen vain karjahtaa tai menee yksin johonkin huoneeseen / suihkuun rauhoittumaan), mieheni rikkoo kännykässä turhautuessaan itse kännykän, tai kerran hänellä oli ollut huono päivä ja pelissä hän turhautui vielä lisää, jonka seurauksena hän rikkoi kalliit korvakuulokkeet ja kaatoi lattialla olevan tietokoneen.
      Tämä käytös on korjattavissa vain psykiatri ja/tai vihanhallinta ohjelmassa käymisellä. Se on seurausta toisen vanhemman reagoimistavasta, jota mieheni pienenä joutui todistamaan.

Myös mieheni huutaminen ja äänen korottaminen heti kun joku ei tunnu hyvältä, on seurausta äidin välinpitämättömyydestä siihen, mitä hän opettaa lapselleen.
      Älä sinä tee samaa virhettä.

• Gordonisti

..ja sydämissä?
        "On tutkittu, että 50% erolapsien avioliitoista päättyy eroon. " En ole fatalisti, mutta yleistys on rankka. Lyhyen liiton jälkeen voisi kuvitella, että kaikkea ei ole koetettu, mutta jos käy niin pitkän liiton jälkeen? Ero voi olla hyvästäkin, siihen voidaan jopa päätyä yksissä tuumin ja eroamattomat huonosta suhteesta kärsivät myrkyttävät mielensä.

"Tietysti on parempi erota jos riitelette lapsen kuullen, nimittäin se on myös tekijä josta lapsi ottaa paljon esimerkkiä - tai kaikestahan lapsi ottaa mitä vanhemmat tekevät. "

Jaa-a, eikös riiteleminen ole taitolaji. Riitelemättömyys on outoa, kylmyyttä. Mutta jos näkyy riitely, vaan ei sopimista - niin sekin on lapsen silmissä outoa. Perusasetelma lienee se, että rakentavaa riitelyä ei kai ole olemassa. Sen tarkoitushan on loukata toista, eikö?

• Make60

Yksi vaihtoehto on eroaminen mutta toinen vaihtiehto on laittaa avioliitto kuntoon. Jos sinulta ja miehelläsi on halua ja tahtoa elää yhdessa niin voitte saada avioliittonne kuntoon. Seksiä 3-5 kertaa viikossa ja rupeatte harrastamaan keskenänne jotain yhteistä harrastusta kaksin tai perheen kanssa. Se teistä itsestänne kiinni mitä elämaltänne haluatte ja jos haluatte elää toistenne kanssa niin saatte avioliittonne toimimaan. Mutta jos teilla ei ole enää kummallakaan halua saada liitoanne toimimaan niin kannattaa erota.

• Matti Vanhanen (Kesk.) on hyvä esimerkki siitä, että kulisseihin ei pidä jäädä. Ja siitä, että Matti ei halua tämän yhteiskunnan säilyvän omalta osaltaan. Nimittäin "avioliiton tarkoituksena on perheen perustaminen siihen kuuluvien yhteiseksi parhaaksi sekä YHTEISKUNNAN SÄILYMISEKSI. Avioliitto on tarkoitettu pysyväksi, jotta perheen jäsenet voisivat yhdessä luoda onnellisen kodin."
      (Vihkikaava/Hyvinkään Maistraatti). Joten, millainen pääministeri, sellainen kansa..?!?

• MIJONÄÄRI JA SIJOITTAJA

erot alko 7kyt luvulla,naiset sai ehkäisy väineet ja ruoho rupesi maistaan aidan toisella puolen.

ääretön tyhmyys paistaa täällä sivulla ja itsekkyys.ha

• moraalin vartiako
        MIJONÄÄRI JA SIJOITTAJA kirjoitti:

erot alko 7kyt luvulla,naiset sai ehkäisy väineet ja ruoho rupesi maistaan aidan toisella puolen.

ääretön tyhmyys paistaa täällä sivulla ja itsekkyys.ha

Mitä täs on tätä elämää seurannut (50V), niin omaani kuin siin samalla väkisinnii joutunut katteleen toisienkin, tuntuu että ei millään ole väliä. Liekkö vain kuvittelua, mää ja tiiä. En ole kyl parempi itekkään, olen oppinut että mitäs täs nipottamaan kun ei toinenkaan. Saatan riekkua juhlimassa, jota en n 20v tehnyt kun olin niin täydellinen vaimo äiti kotohengetär, no mitä v se mun mies välitti, se paneskeli kaik mun työkaveritkin, liekkö kaikkee mikä liikku, jos olisin täl järjel ollut varustettu nuorenakin, vähät välittäisin, eihän se minun vikani, jokainen tekee kuin haluaa, sitä otti omaksi huonoudekseen, kun ei ns riittänyt, nyt en moisesta eroa ottaisi. Tämä on vain minun mielipiteeni, jotkut vain on sellaisia, niille ei riitä yksi eikä satakaan...liekkö kuuluu kulissiin sitten.

• mä vaan

Ei valheellista elämää kannata elää, kerran tääl ollaan. Lapset vaistoo paljon asioi, vaikka pieniikin. Ja parempi niillekin kun kumpikin vanhempi onnellinen puolellaan.

• yks boheemi vaan

Jos puolisot voivat olla tekemisissä ilman riitelyä, kyllä onnistuu!!
        Meillä ollaan sovittu, että perheenä pysytään lasten takia, vaikka intohimot on kuollut!
        Ei riidellä eikä "kylmyyttä". Miksi olisikaan?
        Elämä meni näin, minkäs teet? Nauretaan silti ja pidetään hauskaa! Kummallakin omat menonsa ja juttunsa!
        Sitten kun lapset lähtevät omille teilleen,minä lähden Eurooppaa kierteleen, se on minun unelmani!
        Jaksan kyllä muutaman vuoden odotella..ovathan lapset kuitenkin tärkeämpi juttu!

• näinmeillä
        yks boheemi vaan kirjoitti:

Meillä ollaan sovittu, että perheenä pysytään lasten takia, vaikka intohimot on kuollut!
        Elämä meni näin, minkäs teet? Nauretaan silti ja pidetään hauskaa! Kummallakin omat menonsa ja juttunsa!
        Sitten kun lapset lähtevät omille teilleen,minä lähden Eurooppaa kierteleen, se on minun unelmani!
        Jaksan kyllä muutaman vuoden odotella..ovathan lapset kuitenkin tärkeämpi juttu!

Se on älykkyydestä kiinni, hyvin tiivistetty. Ei ihmiset kykene pitkiin romanttisiin suhteisiin, en ainakaan minä. Aikuiset ihmiset pystyvät olemaan hyviä kavereita lasten tähden, vaikka romanttista yhteyttä ei olisikaan.

Meillä on intohimot kuolleet jo ajat sitten, vaikka seksiä harrastetaankin joskus ja jouluna. Elämä meni ja ihan hyvin kävi. Pidämme myös hauskaa ja nautimme elämästä - puoliso on työkaveri muiden joukossa. Tämän työkaverin kanssa tehtävänä on kasvattaa lapsistamme täyspäisiä ja fiksuja. Hyvin toimii ja olemme onnellisia.

Kun lapset lähtevät omille teilleen, niin minä lähden kiertelemään maailmaa.. intiaan nyt ensimmäiseksi. Siinä on unelmani heti lasten jälkeen. Lapset ja heidän hyvinvointi ovat kyllä unelmana ykkösenä.

• kaikenkokenut
        näinmeillä kirjoitti:

Se on älykkyydestä kiinni, hyvin tiivistetty. Ei ihmiset kykene pitkiin romanttisiin suhteisiin, en ainakaan minä. Aikuiset ihmiset pystyvät olemaan hyviä kavereita lasten tähden, vaikka romanttista yhteyttä ei olisikaan.

Meillä on intohimot kuolleet jo ajat sitten, vaikka seksiä harrastetaankin joskus ja jouluna. Elämä meni ja ihan hyvin kävi. Pidämme myös hauskaa ja nautimme elämästä - puoliso on työkaveri muiden joukossa. Tämän työkaverin kanssa tehtävänä on kasvattaa lapsistamme täyspäisiä ja fiksuja. Hyvin toimii ja olemme onnellisia.

Kun lapset lähtevät omille teilleen, niin minä lähden kiertelemään maailmaa.. intiaan nyt ensimmäiseksi. Siinä on unelmani heti lasten jälkeen. Lapset ja heidän hyvinvointi ovat kyllä unelmana ykkösenä.

Täysin absurdiajatus olla "lasten takia" kulissiavioliitossa. Johan asiaa on monesti tutkittu, lapset imitoivat, kokevat, imevät sosiaaliset käytösmallit ja alkuun maailmankatsomuksenkin vanhemmiltaan. On kyse siitä, että haluaako äiti ja isä tehdä lapsen tunnekehityksestä millaisen. Jos perheessä ei ole rakkautta, se on lapsille yhtä paha-asia kuin jatkuva pahoinpitely. Miten pieni lapsi, joka ei ymmärrä, vaikka sille selitettäisiin voisi koskaan oppia läheisyyttä normaalisti, jos äiti ja isä ovat toisilleen jäävuoria. Vaikka rakkaus, huolenpito ja välittäminen molemmilta lapsiin kohdistuisikin, lapsi automaattisesti tarkkailee myös vanhempiensa välejä ja kuvittelee, että se on oikea malli. Johan se on kaikkien tiedossa, että isä ja äiti ovat lapsen elämän suurimpia ja tärkeimpiä roolimalleja.

Kukaan ulkopuolinen ei voi sanoa, mikä on oikein ja väärin. Mutta kannattaa pohtia, millaisen tulevaisuuden ja psyykkeen lapsille kasvattaa. On ihan sama millä lapsi "aivopestään", joku pesee jeesuksella, joku ateismilla, joku tunnevammaiseksi, maailmassa on parempiakin vaihtoehtoja. Kaikki materia on vain vanhempien omaa tekosyyttä olla tekemättä tilanteelle mitään. Ei se auta sen enempää, että "odottaisi" lasten olevan isompia. Mikä pointti siinä on? Lapselle on AINA tärkeintä nähdä vanhempi onnellisena, oli ne sitten yhdessä tai erikseen. On ihan vanhemmista kiinni kuinka henkisesti vaikeaa tai helppoa elämän lapselle tekee. Ihminen on itsekäs,tuntematonta pelkäävä, mukavuudenhaluinen nisäkäs. Todellinen onni tulee sydämmestä ja järjestä, ei siitä, mikä on helpointa käytännössä toteuttaa ja mistä kukin osapuoli "hyötyy" eniten. Kuka siinä tosiasiassa hyötyy kun äidin ja isän "ei tarvitse" hankkia uusia asuntoja tmv.

Ajatelkaa aidosti niitä lapsia, itseänne ja todellisuutta. Mielellä on tapana tehdä totutusta poikkeavat tavat ja tarpeet "vaikeiksi toimiksi ja demonisoida" kaikki, totuus on siellä syvällä järjessä ja sydämessä. Harvemmin kulissiavioliiton (ts. taloudellisen varmuuden?) kylmyydessä ja "pyhyydestä".

• lapset onnellisia!
        kaikenkokenut kirjoitti:

Täysin absurdiajatus olla "lasten takia" kulissiavioliitossa. Johan asiaa on monesti tutkittu, lapset imitoivat, kokevat, imevät sosiaaliset käytösmallit ja alkuun maailmankatsomuksenkin vanhemmiltaan. On kyse siitä, että haluaako äiti ja isä tehdä lapsen tunnekehityksestä millaisen. Jos perheessä ei ole rakkautta, se on lapsille yhtä paha-asia kuin jatkuva pahoinpitely. Miten pieni lapsi, joka ei ymmärrä, vaikka sille selitettäisiin voisi koskaan oppia läheisyyttä normaalisti, jos äiti ja isä ovat toisilleen jäävuoria. Vaikka rakkaus, huolenpito ja välittäminen molemmilta lapsiin kohdistuisikin, lapsi automaattisesti tarkkailee myös vanhempiensa välejä ja kuvittelee, että se on oikea malli. Johan se on kaikkien tiedossa, että isä ja äiti ovat lapsen elämän suurimpia ja tärkeimpiä roolimalleja.

Kukaan ulkopuolinen ei voi sanoa, mikä on oikein ja väärin. Mutta kannattaa pohtia, millaisen tulevaisuuden ja psyykkeen lapsille kasvattaa. On ihan sama millä lapsi "aivopestään", joku pesee jeesuksella, joku ateismilla, joku tunnevammaiseksi, maailmassa on parempiakin vaihtoehtoja. Kaikki materia on vain vanhempien omaa tekosyyttä olla tekemättä tilanteelle mitään. Ei se auta sen enempää, että "odottaisi" lasten olevan isompia. Mikä pointti siinä on? Lapselle on AINA tärkeintä nähdä vanhempi onnellisena, oli ne sitten yhdessä tai erikseen. On ihan vanhemmista kiinni kuinka henkisesti vaikeaa tai helppoa elämän lapselle tekee. Ihminen on itsekäs,tuntematonta pelkäävä, mukavuudenhaluinen nisäkäs. Todellinen onni tulee sydämmestä ja järjestä, ei siitä, mikä on helpointa käytännössä toteuttaa ja mistä kukin osapuoli "hyötyy" eniten. Kuka siinä tosiasiassa hyötyy kun äidin ja isän "ei tarvitse" hankkia uusia asuntoja tmv.

Ajatelkaa aidosti niitä lapsia, itseänne ja todellisuutta. Mielellä on tapana tehdä totutusta poikkeavat tavat ja tarpeet "vaikeiksi toimiksi ja demonisoida" kaikki, totuus on siellä syvällä järjessä ja sydämessä. Harvemmin kulissiavioliiton (ts. taloudellisen varmuuden?) kylmyydessä ja "pyhyydestä".

Keski-ikäisenä se elämä on muutenkin niin kiireistä, ettei sitä kumppaniaan paljon näe kuin oven aukaisun yhteydessä, toinen menossa ja toinen tulossa..
        Mitenkähän ne lapsoset siitä vanhempien läsnäolosta muka niin vinoutuis? Höpö höpö!
        Meilläkään mitään rakkautta ei oo ollu vuosikausiin, mutta kun aikuisia osataan olla niin hommat osataan tehdä oikein!
        Lapset saa siinä kasvaa ja olla kavereitten ja tuttujen koulujensa kanssa ja aina jompikumpi vanhemmista on paikalla jöötä pitämässä!
        Silloin harvoin, kun vanhemmat on yhtä-aikaa paikalla ollaan niin väsyneitä, että puuhaillaan omiamme tai jompikumpi tekee koko perheelle ruokaa...sitten nukkumaan.

• vai oletko tyhmä?
        lapset onnellisia! kirjoitti:

Keski-ikäisenä se elämä on muutenkin niin kiireistä, ettei sitä kumppaniaan paljon näe kuin oven aukaisun yhteydessä, toinen menossa ja toinen tulossa..
        Mitenkähän ne lapsoset siitä vanhempien läsnäolosta muka niin vinoutuis? Höpö höpö!
        Meilläkään mitään rakkautta ei oo ollu vuosikausiin, mutta kun aikuisia osataan olla niin hommat osataan tehdä oikein!
        Lapset saa siinä kasvaa ja olla kavereitten ja tuttujen koulujensa kanssa ja aina jompikumpi vanhemmista on paikalla jöötä pitämässä!
        Silloin harvoin, kun vanhemmat on yhtä-aikaa paikalla ollaan niin väsyneitä, että puuhaillaan omiamme tai jompikumpi tekee koko perheelle ruokaa...sitten nukkumaan.

ei tuollaista yhdessäoloa voi kuvailla kuin kodin irvikuvaksi. kaikki häippää maailmalle hoitamaan omia juttujaan heti kun pääsee. voisin arvata että sun lapset on miltei heitteillä ja sä vippaat viiskymmpiä tuon tuosta ja sanot että tee mitä huvittaa..

• Ei nimimerkkiä
        vai oletko tyhmä? kirjoitti:

ei tuollaista yhdessäoloa voi kuvailla kuin kodin irvikuvaksi. kaikki häippää maailmalle hoitamaan omia juttujaan heti kun pääsee. voisin arvata että sun lapset on miltei heitteillä ja sä vippaat viiskymmpiä tuon tuosta ja sanot että tee mitä huvittaa..

Päin vastoin. Lapsilla on aina oma vanhempi kotona, eikä heidän tarvitse sietää ventovieraita uusia heiloja.

• mikkosevaan
        yks boheemi vaan kirjoitti:

Tuohan vaan hyvä asia, jos pystytte elämään noin. Ja sehän on sellaista elämää, mitä varmasti kaikki onnellisessa liitossa elävät ihmiset viettävät. Ei kahleita, tilaa, tarpeet ovat molemmilla samat. Ja tarkoittaako avioliitossa oleminen ylipäätään sitä, että ei saisi päästää toista vaikka vuodeksi reissuun tai miten pitkäksi aikaa tahansa, jos toista osapuolta se ei häiritse??

Eihän teidän tarvitse edes erota, jatkatte vaan samalla lailla :)

Jos lapsia ajattelee, niin ehkä se vanhempien ero koskee lapsia myös aikuisena. Ja hekin ehkä lisääntyvät ja saavat lapsenlapsia ja sitten on taas uudet moraaliset ja eettiset ym. omantunnon kysymykset vastassa.

• järkeä päähän
        Ei nimimerkkiä kirjoitti:

Päin vastoin. Lapsilla on aina oma vanhempi kotona, eikä heidän tarvitse sietää ventovieraita uusia heiloja.

Itse kyllä haluaisin että MOLEMMAT vanhempana ovat läsnä muutenkin kuin yön aikana. Mutta kait se on jonkun mielestä normaalia roolimallia, että vain jompikumpi on kotona, tai jos ollaan kumpanenkin niin ei paljoa kaksistaan lasten kans puuhailla. Onneksi itse olen kuitenkin normaalissa, ehjässä ja rakkaudellisessa avioliitossa elänyt lapsi.

Ei lapset oo mitään tyhmiä! Jos ei toisilleen näytetä hellyydenosoituksia, sanota rakastavansa toisiaan niin kyllä huomaisin ihan pienenäkin jo ettei kaikki ole kunnossa.

Pois jo sieltä haavemaailmasta.

• ol playa

Joillakin ihmisillä on outo tapa ajatella, että vaihtoehdot rajoittuvat teeskentelyyn ja eroon. Ihastua voi aina uuteen , muttei vanhaan. Tunteiden heiteltavana elavat ihmiset eivät motivoidu yrittämään kipinää vanhan puolison kanssa, koska ei vaan syty. Rakkaus on muka jokin taikasalama joka iskee ja hiipuu. Näille ihmisille rakkaus on tunne. Kuka opettaisi näille tavat, joilla avioliiton romantiikka hoidetaan.

• Jullervokullervo64

Psykologi sanoo: sinulla on yksi elämä ja jos haluat olla oma itsesi ja elää oman näköistä sinua syvästi tyydyttävää elämää, niin tiedät oikean vastauksen kysymykseesi. Itseäsi et voi pettää, lapsiasi et voi pettää, päinvastoin he saavat varsin huonon mallin miehen ja naisen suhteesta ja kommunikaatiosta ja tunteiden ja tarpeiden ilmaisusta omiin tuleviin parisuhderakennelmiin. Toinen vaihtoehto on ottaa härkää sarvista ja mennä ulkopuolisen ammattilaisen luokse, tämä teidän tilanteenne on kuitenkin toistunut muutaman kerran aikaisemminkin tässä universumissa eikä ole harvinainen kenenkään lähipiirissä. Kyllä sen parisuhteen tilan läheiset ystävät ja sukulaiset ovat panneet merkille. Ja paradoksaalisesti juuri heille te näyttelettte näytelmäänne. Mitä hävittävää sinulla ja teillä on vaikka vielä kokeilisitte mitä vaan. Ja vielä: ei ole olemassa kaavaa siitä, että aviopuolisoiden "tulisi" olla jollain tietyllä tavalla. Olet selvästi pettynyt odotuksiisi avioliiton suhteen ja ilmeisesti niin on miehesikin ja se on normaalireaktio lukkiutuneeseen tilanteeseen. Te tarvitsette perspektiivin muutosta, minkä saavuttaminen on usein todella vaikeaa omin voimin kun kommunikaatio ei syvällä tasolla pelaa.

• Matti Viikate

Ihan hyvin toimii, varsinkin ihmisten ollessa järkeviä ja välkkyjä ainakin riittävässä määrin. Eli jatkakaa ihmeessä, koska kodin rikkominen lapsineen ja asuntoineen ei todellakaan ole helppoa. Käytännön asioista kannattaa aina sopia keskenään että saako tapailla muita ja sitä rataa, silloin ongelmia ei tule. Ehdottomasti vain esitätte kaiken olevan kuten ennenkin, se toimii mainiosti kunhan olette siitä sopineet keskenänne kaikkine kommervenkkeineen. http://mattiviikate.newsvine.com/

• lismai

kyllä se toimii minulla toiminut jo 22 vuotta. Pahenee kyllä mutta vain viinan tähden.

• 04.02.09

eronnu, ketjun alusta jo kulunut kohta 1 ½ vuotta..

• Surullista.

Teillä on hyvä tilanne, koska olette molemmat samoilla linjoilla liittonne tilasta. Haluan kirjoittaa joitain omasta tilanteestani, sillä olen todella vaikeassa tilanteessa omassa liitossani. Meillä on myös pieniä lapsia, yhteinen laina ja kaikki on juuri niinkuin tässä yhteiskunnassa tavallaan kuuluukin olla. Miehelleni tämä on paras mahdollinen tapa elää. Hänessä ei ole ihmisenä mitään vikaa, koen hänet sellaisena hyvin läheisenä ja tärkeänä ihmisenä itselleni. En vain ole onnellinen hänen kanssaan. En ole ollut vuosiin. Meillä on täysin erilaiset elämänarvot, ajatusmaailma ja tarpeet. Hänen mielestään mitään ongelmia ei ole, minä vain teen niitä ajattelemalla ja pohtimalla.

Hän ei ymmärrä, miksi en vain voi olla tyytyväinen ja elää tässä hetkessä. Hänelle riittää, että olisin ja eläisin vain tekemällä hänen haluamiaan asioita ja olemalla onnellinen hänen kanssaan, jakaen hänelle iloa tuottamat asiat ja kokemalla asiat kuten hän. Hän loukkaantuu, jos esitän omia näkemyksiäni asioista, jotka ovat hänelle tärkeitä ja jotka minusta eivät ole. Tilanne onkin usein se, että olen vain aina samaa mieltä, hyvin neutraalisti ja sanon vain että tyyliin hienoa, ja on upeeta. Ja hän ihmettelee, että eikö muuta??

Jollakin tasolla tiedostan tai ajattelen, että miehelleni tämä elämä tällä tavoin palvelee häntä. Se on helppoa. Helppoa tehdä suuria hankintoja, saa lainaa koska tulomme ovat melko hyvät yhdessä. Seksi meillä on hänen tarpeistaan lähtevää. Se nimenomaan seksiä, ei rakastelua, joka tähtää hänen tyydytyksen saavuttamiseen.

Hän ei ole kuitenkaan välinpitämätön, vaan hän huomioi minua, saan häneltä paljon lahjoja, hän on vastuullinen ja asiansa hoitava ihminen. Ehkä tässä tämä suurin ristiriita onkin. En edes haluasi saada häneltä mitään, sillä minusta tuntuu, että näin "ostamalla" olen tavallaan velvollinen korvaamaan hänelle antamansa huomion. Tarkoitan sitä, että kyllä hienovaraisilla vihjeillä ikäänkuin jopa vaatiikin tätä korvausta. Ja koska hän on nähnyt niin valtavaa vaivaa vuokseni, en tietenkään voi olla antamatta. Mutta oloni tämän jälkeen on kaikkea muuta kuin onnellinen.

• surullinen.

Niinpä olikin kauan sitten kirjoitettu tuo aloitus...

Eipä se silti poista kirjoitukseni tuomaa hetkellistä helpotusta. En olisi itse osannut laittaa aloitusta aiheesta.

• MINÄ MIEHENÄ

miehesi ymmärtää käyttää tilannetta hyväkseen ,eli ostaa ja maksaa sinusta eri tavoilla . Vapaa et ole itseäsi ilmaisemaan ja se on surullista useimmissa liitoissa. Tutustuin naiseen kerran ja heillä oli kaksi lasta silloin , kun näin piirustuksen jonka oli toinen piirtänyt ja siitä puuttui isä. Kulissi oli kunnossa, mutta ei minua hämännyt ja piirustus todisti. Heillä on nyt kaksi lasta lisää ja varmaankin vähäsen aikaakin tullut toisilleen perheenä tietyillä järjestelyillä. Onnea heille ei ole helppoa ja raskasta on . Ajoissa kannatta asiat selvittää ja tee miehellesi tiettäväksi tarpeesi ja tunteesi . Avioliittoneuvoloita leirejä yms. on ja kannattaa toimia sillä tulee eteen kaikki ja ei helppoa tiedän kokemuksesta. Suosittelen nyt laittamaan asiat kuntoon , kun on vielä mahdollista. Meille kuuluu itsellemmekin elämä. Otan osaa , jo paljon kokeneena. M

• elä elämäsi

uskomatonta nainen olet saanut hyvän ihmisen rinnallesi etkä osaa olla kiitollinen..luuletko todella sitten niin että saavutat tuota haikailemaasi onnentunnetta jostain muualta..et saavuta sitä välttämättä mistään,et ainakaan pysyvästi mistään suhteesta.Kannattaa opetella kiitollisuutta hyvästä elämästä se tunne todella antaa paljon.Omalla kiihkeällä halulla saavuttaa jotain epärealistista onnentunnetta elämäänsä voit tulla särkeneeksi monen ihmisen sydämen ainakin jos on lapsia.Tuoko tämä tunne sitten lopulta onnea.Hakeudu työhön tai avustajaksi sellaiseen ympäristöön jossa todella kohtaat oikeaa kärsimystä.Maailmassa on miljoonia hätää kärsiviä köyhyttä,katulapsia,prostituutiota,alkoholistiperheitä jne.omakohtaisesti kouriintuntuvan hädän kohtaaminen on saanut avata ajatusta todella laajemmalle kuin pyöriä päivät pitkät omissa mitättömissä ongelmissa.On uskomaton tunne kun joku päivä omasta itsekkäästä ajatusmaailmasta versookin aitoja todellisia tunteita,kiitollisuutta omasta hyvästä ja aitoa lämpöä omaa kumppania kohtaan sitä joka näyttäytyi joskus niin arkisena ja tylsänä.

• :)
        elä elämäsi kirjoitti:

uskomatonta nainen olet saanut hyvän ihmisen rinnallesi etkä osaa olla kiitollinen..luuletko todella sitten niin että saavutat tuota haikailemaasi onnentunnetta jostain muualta..et saavuta sitä välttämättä mistään,et ainakaan pysyvästi mistään suhteesta.Kannattaa opetella kiitollisuutta hyvästä elämästä se tunne todella antaa paljon.Omalla kiihkeällä halulla saavuttaa jotain epärealistista onnentunnetta elämäänsä voit tulla särkeneeksi monen ihmisen sydämen ainakin jos on lapsia.Tuoko tämä tunne sitten lopulta onnea.Hakeudu työhön tai avustajaksi sellaiseen ympäristöön jossa todella kohtaat oikeaa kärsimystä.Maailmassa on miljoonia hätää kärsiviä köyhyttä,katulapsia,prostituutiota,alkoholistiperheitä jne.omakohtaisesti kouriintuntuvan hädän kohtaaminen on saanut avata ajatusta todella laajemmalle kuin pyöriä päivät pitkät omissa mitättömissä ongelmissa.On uskomaton tunne kun joku päivä omasta itsekkäästä ajatusmaailmasta versookin aitoja todellisia tunteita,kiitollisuutta omasta hyvästä ja aitoa lämpöä omaa kumppania kohtaan sitä joka näyttäytyi joskus niin arkisena ja tylsänä.

Kommenttia ketjua lueskelevalta, kaikki ei ole aina noin mustavalkoista. Et voi tietää, mitä kaikkea muuta tekstin taakse kätkeytyy. Ei kai kukaan tänne koko elämäntarinaansa kirjoita.

• nnmmnnmm

Näitä kulissiavioliittojahan on Suomi täynnä, ja lisää näyttää tulevan.Mun sisaruksilla näyttäis olevan sellainen tapa, että parin mukulan jälkeen erotaan, sitten mennään hetken päästä taas yhteen ja tehdään vielä se kolmas tai neljäskin kakara. Sitten selitetään, ettei nyt ainakaan voi ukko enää eroa haluta kun on niin paljon mukuloita, ettei oo varaa maksaa.Ja jokaiselle on se ero tullut kuitenkin uudestaan, ja niin lähtee rouvilta jälleen kerran elintaso laskuun...

• Unelmapari

Aika monella on avioliitto juuri sellainen kulissiavioliitto, harvemmassa ne tuntuu olevan nykyään sellaiset jossa molemmat rakastavat aidosti toisiaan. Moni pysyy avioliitossa juur lasten tai / ja omaisuuden takaia ei sen rakkauden.

Mutta on kaksi tapaa, se missä jatketaan ja molemmat tietää mutta eivät ole sitä tietävinään tai sitten se jossa molemmat tietävät ja ovat keskustelleet tilanteen läpi sekä sopineet sen pelisäännöt, usein heillä on ns avoinliitto missä molemmat elävät sen yksityselämän yksin ja ollaan kuin kämppikset yhdessä. Avioliitto ei vaadi keskinäistä rakkautta vaan pelkää tahtoa hoitaa asiat kuten on sovittu.

Ulkopuoliset tuskin edes tietävät totuutta ellei pari päätä siitä kertoa. Nämä parit harvoin edes riitelevät koska tunne on heidän välitään muuttunut pelkäksi ystävyydeksi ( tai on alusta asti siihen perustunut) Useimmat kokevat nämä juuri sellaiseksi unelmapariksi. Yleensä niin kauan kun kummallakaan ei ole sellaista uutta johon ihastuu oikeasti niin homma pelaa. Joten jos se sinulle ja hänelle riittää niin siitä vain, kaikille se ei riitä tai heillä ei ole oikeaa halua elää pelkässä kulississa.

Itsellä tämä kulissiavioliitto kesti lähes 10 vuotta ja olemme ihan hyvät ystävät vaikka päätimmekin erota kun lapset lähtivät pois kotoa, erommekin oli riidaton ja sopuisa. Muut tuntuvat ihmettelevän meidän eroa enemmän kun me itse, olimmehan se unelmapari muiden silmissä. Seksin molemmat hoitivat jossakin kodin ulkopuolella ilman suurempaa kohua ( poissa samasta kaupungista) Lasten kannalta tämä oli varmaan parempi ratkaisu kun ero olisi ollut. Omat lapset ( nyk aikusuiset) ovat nykyisin tietoisia ja ovat samaa mieltä, koska kotona ei riidelty niin ei se heistä epänormaalia ollut ettei myöskään vanhemmat kuherrellet. Mutta ratkaisu on aina kahden ihmisen yhteinen päätös, kannattaa keskustella avoimesti ja luoda ne pelisäännöt jotta riitoja ei turhaan tule.

• tammikuun äiti

ihmettelen kyllä sitä et itsekkyys syistä nostetaan esiin aina se asia et "huonossa suhteessa" lapsi ei näe isän ja äidin välistä hellyyttä.Eiköhän tärkeämpää ole kuitenkin se et lapsi itse saa kokea hellyyttä molemmilta vanhemmiltaan.Tuossa joku äitipuoli nosti esiin aiheen et isän lapsi ei osaa olla sylissä jne.no syyttää voi ainoastaa vanhempia.Lapsi osaa olla sylissä jos on sitä lapsesta asti molemmilta vanhemmiltaan saanut ei asiaa paljon auta se vaikka lapsi kuinka katselisi vanhempien halimisia sisustakatsojana.Kannatta todella harkita eroa tarkaaan.mahdollista on sekin ettei tule koskaan kohtaamaan ketään ns.oikeaa on vain loputon sarja suhteita jotka repipät sydämestä aina pienen palasen mennessään ja lasten sydämistä vähän isommankin.Harkitsisin myöskin haluanko luovuttaa oman lapseni tuntemattoman ihmisen kotiin exän tulevat äiti tai isäpuoliehdokkaat eivät rakasta lastanne välttämättä ollenkaan,aika avuttomia ovat pienet ihmiset siinä ihmissuhteiden kiertokulussa.Eheä koti jonka puolesta vanhemmat taistelevat on todellinen rikkaus lapselle.

• erotkaa ihmeessä

Ei toimi eikä kuulukaan toimia.Kuka sitä viitsii tuhlata aikaa ja elämää liitossa missä ei ole kun se tylsä ja harmaa arki.Lyhyt tämä elämä on muutenkin,on se sitten kiva vanhana katua kiikkutuolissa mitä jäi tekemättä.
      Enkä ymmärrä muutenkaan mikä mörkö tuo avioero muka on.Jos ei liitto toimi,niin sillon pitää erota eikä hampaat irvessä taistella jokaista päivää läpi,terveyshän siinä menee.Eikä siihen eroon kuole,ei edes ne lapset.Oikeastaan se on maailman säälittävin tekosyy pysyä huonossa liitossa lasten takia.
      Erosta oppii jotakin,toivottavasti,jos ei muuta,niin tietääpähän ainakin olla tekemättä samoja virheitä toista kertaa.

• Mies......

Lapset vaistoavat ja traumatisoituvat, tulevat tunnevammaisiksi ja jakavat sitä eteenpäin. Menkää, jos sovitte, niin avioliittoneuvojalle , jos vielä voisi liiton pelastaa onhan se joskus alkanutkin. Ero ei koskaan helppo, mutta , jos ei muuta voi, niin sitten. Uuden kumppanin löytäminen on asia erikseen ja tuleeko vielä pahempi tilanne sitä, kun ei aina voi tietää siksi koittaisin ensin korjata nykyistä. Yksin lasten kanssa parempi, kuin riitaisessa tai kylmässä suhteessa
      Olen kokenut ja voin siksi kirjoittaa ns. kuin ope.

Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Anteeksi mies

En vaan osaa kohdata sinua ja olla normaali. En tiedä mikä vaivaa. Samaan aikaan tekee mieli tulla lähelle ja kuitenkin
      Ikävä
      59
      10945
    2. Mietin aina vain

Minä niin haluaisin nähdä sinut. Ei tuo yhden ainoan kuvan katsominen paljon helpota... Miksi sinä et voisi olla se roh
      Tunteet
      17
      4591
    3. Hetken jo luulin, että en ikävöi sinua koko aikaa

Mutta nyt on sitten taas ihan hirveä ikävä jotenkin. Tiedätköhän sinä edes, kuinka peruuttamattomasti minä olen sinuun r
      Ikävä
      33
      3977
    4. Outoa että Trump ekana sanoutui irti ilmastosopimuksesta

kun Kaliforniaa riepottelee siitä johtuvat tuhoisat maastopalot. Hirmumyrskytkin ovat USA:ssa olleet tuhoisia.
      Maailman menoa
      441
      2228
    5. Palstan henkisesti sairaat ja lihavat

Täällä on sairaita, työttömiä ihmisiä kirjoittelemassa joilla ei ole tarkoituksena kuin satuttaa ihmisiä. Jos eksyt pals
      Ikävä
      114
      2180
    6. Saan kengurakkaan kotiin viikon päästä

Mitä tapahtui? Martina hehkutti tätä stoorissaan reilu viikko sitten, mutta eipä aussimiestä Suomessa näkynyt, vaan tapa
      Kotimaiset julkkisjuorut
      260
      1638
    7. FinFamin ryhmät

Älkää hyvät ihmiset luottako tähän tahoon. Ryhmiä on, mutta eivät ne toimi. Ihmisiä savustetaan ulos, vaikka näissä piir
      Salo
      0
      1421
    8. Osmo Peltola voitti ansaitusti Kultaisen Venlan - Kirvoitti yleisöltä mahtavan reaktion!

JEE, onnea Osmo! Osmo Peltola voitti Vuoden esiintyjän Kultainen Venla -palkinnon. Isä-Peltsin ja Osmon luontoseikkailu
      Suomalaiset julkkikset
      77
      1230
    9. Olen vähän

Hysteerinen se on totta. Etkai ymmärrä miten syvästi tunnen sinua kohtaan. Ja olet aina lähelläni. Olet osa jo jotain. I
      Ikävä
      10
      1165
    10. Ähtärin sotkut

Ähtärin kaupungin tilintarkastus tai mikä lie ollut LAITETTU SALAISEKSI. 🤔🤔🤔
      Ähtäri
      39
      1126
    Aihe