Katsoin uteliaisuuttani Ilta-Sanomista, montako listasta on tullut luettua. Löysin 28 kpl, pitäisköhän tuntea häpeää? Oli siellä muutamia jotka kiinnostaa joten täytynee lähteä kohti kirjastoa.
100 kirjaa jotka tulisi lukea
13
1296
Vastaukset
- TyrNimaNteli
Minkähän päivän Ilta-Sanomista oli kyse?
Kiinnostaa tietää mitä ehdotetaan lukemisiksi;) - vain listoja
Ihminen nekin on tehnyt, ja onneksi ei olla samasta muotista.
Makuja ja mielenkiintoja on monia, jokaisella omansa.
Olin ennen kirjaston suurkuluttaja, ja kotonakin oli muutamia kymmeniä hyllymetrejä. Luovuin niistä muutettuani pieneen asuntoon. Osan otti perilliset, osan myin trokareille, ja loput lahjoitin.
Silmät ei enää kestä "jatkuvaa" lukemista, ja johan sitä 60 vuodessa ehtikin niitä lukea, tarpeekseen. - **automaattinenvastaaja**
Kyllä muutama kirja on lukematta, en tiedä pitääkö listata vai elänkö ilman noita.
Suurin osa kuitenkin luettu ja hyviä kirjoja, mihinhän ne antaa voimaa vaiko vinkkejä? - siinä listassa
ekana oli Aapiskukko eli siitä se kaikki lähti/lähtee :-).
Itse henk.kohtaisesti pidän tuollaisia listoja ihan tarpeettomana. Olen monta kertaa huomannut, että ihmiset, jotka eivät ole lukeneet esim. Sinuhea, häpeävät sitä tunnustaa ja se on ihan turhaa häpeämistä. Itse olen kyseisen kirjan lukenut ja pidin hyvänä, mutta ei kaikkia kiinnosta tuollainen ja se pitää hyväksyä.- 1943
vielä valtavasti romaaneja. Sen jälkeen piti keskittyä opintoihin ja työssä piti päivittää koko ajan oman alan tietoja. Nyt eläkeläisenäkään en ole vielä ehtinyt aloittaa tuota nuoruuden harrastusta, kun on ollut muuta vipinää. Kaipa se elo tästä rauhoittuu. Minun on luettava kirja heti loppuun, kun sen aloitan. Harvoin on niin paljon vapaata aikaa- vielä.
- siinä listassa
1943 kirjoitti:
vielä valtavasti romaaneja. Sen jälkeen piti keskittyä opintoihin ja työssä piti päivittää koko ajan oman alan tietoja. Nyt eläkeläisenäkään en ole vielä ehtinyt aloittaa tuota nuoruuden harrastusta, kun on ollut muuta vipinää. Kaipa se elo tästä rauhoittuu. Minun on luettava kirja heti loppuun, kun sen aloitan. Harvoin on niin paljon vapaata aikaa- vielä.
olet. Minulla sama vika, en pysty laittamaan kirjaa yöpöydälle ajatuksella, "että jatkan huomenna".
- non-rec
Kiitos kivasta aloituksesta. Niin huonosti lehtiä luen, varsinkaan mitään iltiksiä, että jää tällaiset suht mielenkiintoisetkin jutut/listat väliin.
Nyt heti linkkasin ko. sivuille, lukaisin listan - ja osallistuin "täydentävään" keskusteluunkin saman tien. Listan henkihän on ihan myönteinen, eikä se pyrkinytkään olemaan "ainoa oikea". Antaa kuitenkin mielestäni potkua lukuharrastukselle, mikä on aina myönteinen asia. - kirjojen suurkuluttajana v...
Kirjojen innokkaana lukijana olen varmasti lukenut 100 potensiin 100 kirjaa. Kirjojen maailmaan on ihana syventyä ja sanotaanhan, että 'kun olet kirjan ystävä et ole koskaan yksinäinen'. Minullakin on vain sama taipumus kuin 1943, että innostun aina lukemastani niin, että muut työt ja asiat jäävät sivuseikaksi sillä hetkellä: minun on saatava lukea kirja heti loppuun. - Mutta maailma on kirjoja täynnä ja aina riittää uusia ihania ja mielenkiintoisia teoksia lukuhetkiin.
- on se,
että vaikka kuinka lukisin, ihan urakallakin, niin aina maailma on täynnänsä lukemattomia lukemattomia kirjoja.
Tässä eräs lista.
”Kirjastonhoitaja Eija-Liisa Kuortti on julkaissut blogissaan listan 50 kotimaisesta kaunokirjallisesta teoksesta, jotka kaikkien suomalaisten tulisi lukea elämänsä aikana. Eija-Liisa on laatinut listan yhdessä lukijoidensa kanssa.
Suosituksiin ja niistä käytävään keskusteluun voi tutustua osoitteessa http://kuortti.wordpress.com/
50 kotimaista lukusuositusta
Juhani Aho: Juha
Claes Andersson: Kuvien takana
Joel Haahtela: Tule risteykseen seitsemältä
Paavo Haavikko: Rauta-aika
Kari Hotakainen: Sydänkohtauksia
Helvi Hämäläinen: Kadotettu puutarha
Tove Jansson: Muumilaakson marraskuu
Tove Jansson: Taikatalvi
Eeva Joenpelto: Lohja-sarja (Vetää kaikista ovista, Kuin kekäle kädessä, Sataa suolaista vettä, Eteisiin ja kynnyksille)
Aino Kallas: Reigin pappi
Mikko Karppi: Väinämöisen vyö
Aleksis Kivi: Seitsemän veljestä
Yrjö Kokko: Pessi ja Illusia
Leena Krohn: Tainaron
Mirja Kuivaniemi: Hinta
Willy Kyrklund: Polyfemoksen muodonmuutos
Tuomas Kyrö: Benjamin Kivi
Tuomas Kyrö: Liitto
Kähkönen, Sirpa: sarja - Mustat morsiamet, Rautayöt, Jään ja tulen kevät, Lakanasiivet
Heidi Köngäs: Vieras mies
Jukka Larsson (Saisio): Kiusaaja
Joel Lehtonen: Kerran kesällä
Väinö Linna: Tuntematon sotilas
Miikka Nousiainen: Vadelmavenepakolainen
Sofi Oksanen: Puhdistus
Hagar Olsson: Silkkimaalaus
L. Onerva: Mirdja
Arto Paasilinna: Jäniksen vuosi
Outi Pakkanen: Hinnalla millä hyvänsä
Juhani Peltonen: Elmo
Maria Peura : On rakkautes ääretön
Tuula Rotko: Susi ja surupukuinen nainen
Markku Rönkkö: Juoksupoika
Matti Rönkä: Tappajan näköinen mies
Kauko Röyhkä: Kaksi aurinkoa
Pirkko Saisio: Elämänmeno
Pirkko Saisio: trilogia Pienin yhteinen jaettava, Vastavalo ja Punainen erokirja
Hannu Salama: Finlandia-sarja
Solveig von Schoultz: Heijastus ikkunassa
Raija Siekkinen: Novellit
Lassi Sinkkonen: Solveigin laulu
Aili Somersalo : Mestaritontun seikkailut
Eeva Tenhunen: Mustat kalat
Mila Teräs: Pimeän taivaan kilta
Märta Tikkanen : Miestä ei voi raiskata
Märta Tikkanen: Punahilkka
Antti Tuuri: Pohjanmaa
Mika Waltari: Sinuhe egyptiläinen
Kjell Westö: Missä kuljimme kerran
Lauri Viita : Moreeni
- - - -
Minäkin mielestäni luen paljon, mutta näistä taitaa Tuntematon sotilas jäädä ainoaksi kokonaan luetuksi - se onkin sitten tullut luettua useampaan kertaan.- erilaisuus näkyy
Laskin nopeasti, 15 ainakin noista olen lukenut, omistanutkin 10 niistä.
Luen aina arvostelut, kirjojen ilmestyessä. Kyselen tutuiltani, ovatko lukeneet.
Ennen kävin herkästikin ostamassa, jos useammassa aviisissa siitä oli kerrottu mielenkiintoisesti, heräsi siis halu lukea, ja muodostaa oma kanta.
Enää en osta kirjoja, lainailen vain.
Yhtään muuttoa en enää painavien kirjalaatikoiden kera tee, hävitin ennen tätä viimeistä asunnonvaihtoa, ja oli helppoa.
Ketjusta on poistettu 3 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Miksköhän mä oon tuolla
Joskus antanut ymmärtää että olisin sun rinnoista pelkästään kiinnostunut 😂😁🤭 ja sä säikähdit että koskisin ilman lup325661Ihana on nähdä edes ohimennen
Mitenköhän mies sua voisi lähestyä❤️? Oon lääpälläni suhun mutta en uskalla lähestyä vaikka vilkuilet ja huomaan että su813734Aamu on aina iltaa viisaampi.
Hyvää huomenta rakas. Ajattelen sinua taas ja yritän keksiä keinoja luoksesi. Satuttaa, kun unohdan sinua joka päivä ene223234Juuri sinut kainaloon haluaisin nyt
Sydän sykkii vain sinulle Sinä olet se jota kaipaan Sinä olet se josta uneksin Jos sinun rinnallesi jäädä saan Tän koko252685- 452601
Mies, mua jotenkin kiinnostaa
Että osaatko sä ollenkaan höllätä? Ootko aina kuin persiille ammuttu karhu. Pohtimassa muiden vikoja?1122548Saattaisimme olla yhdessä
Vaarallinen yhdistelmä. Käsitin, että meillä molemmilla on samanlaista historiaa... Siitä huolimatta haluaisin kokeilla322041Maija Kajan
Aiheutti hormoonien määräämisellään massiivisen rintasyöpien lisääntymisaallon!!!!1001775Se meidän sydänyhteys
Oli ihanaa. Oltiin samankaltaisia sieluja ja tunnettiin voimakasta vetovoimaa ja yhteenkuuluvuutta. Voisiko se löytyä vi731576- 381487