Matti Vanhanen
Kunnioittaen käännyn puoleenne asiassa joka on kiihdyttänyt tunteita, meidän pian eläke ikäisten keskuudessa.
Tiedämme, että olette paljosta vastuussa, nyt kuitenkin tämä eläkeiän pidennys osuu todella arkaan kohtaan.
Meihin isoihin ikäluokkiin, jotka olemme saaneet kantaa vanhempiemme murheita sotasuomen rakentamisesta.
Meihin jotka olemme pienestä asti joutuneet tekemään töitä pelloilla, joutuneet polvenkorkuisena raatamaan kotitilan ja "isollisten" pelloilla, että perheemme ovat selvinneet.
Se ei Pääministeri, ole ollut helppoa.
Pitkiä paahtavia päiviä harventaen juurikkaita, syksyisin perunannostoissa, koko kylän perunat silloin nostettiin talkoohengellä.
Kun tuo "lapsuus" töineen oli ohi, ripillepäästyä,
Ei muuta kuin töihin kuka mihinkin pääsi, kotoa oli poistuttava, tienaamaan perheelle elantoa.
Monien meidän isämme olivat fyysisesti vammautuneita, tai sitten henkisesti rikki.
Äitiemme harteilla on ollut valtava taakka, jota mikään myötätunto ei pysty korvaamaan!!!
Isot lapsikatraat he veivät sodam läpi, tehden niin yhteiskunnallista, kuin tietenkin niitä suunnattonia työmääriä kotona, ei silloin tullut mieleen, että olisi kieltäytynyt niistä haasteista joita vanhemmat laittoivat meidän kouluikäisten harteille, -johomkinhan heidänkin oli purkauduttava, siis vanhempiin lapsiinsa.
Sinun ikäinen mies, anteeksi, että nyt todella sinuttelen, ei osaa edes ajatella niitä elämän olosuhteita ja tilanteita, joita olemme saaneet kokea.Itaekkin 9 lapsen perheestä lähtöisin, todella tiedän mitä oli se kurjuus!
Nyt Sinä Herra Pääministeri olet ottamassa meiltä pois vanhuuden,- EMMEKÖ ME OLE EDES SEN ANSAINNEET, ME JOTKA OLEMME ELÄNEET MELKEIN ILMAN LAPSUUTTA!!!
NÄINKÖ SE ON ? Herra Pääministeri.
Olemme tehneet paljon virheitä.
Olemme kiinnittyneet vaurauteen, koska puutteen kokeminen toi meille niin paljon ahdistusta.
Vaurauskaan ei ole se autuaaksi tekevÄ asia, sen olemme huomanneet.
Mutta Herra Pääministeri, nyt kun olemme päässeet ANSAITTUUN ELÄKE IKÄÄN, voidaanko meiltä vielä vaatia enempää???
Jos ihminen tekee töitä, vieraalla 13 vuotiaasta asti, kuin itseni, lisäksi monet muut ikäiseni, eikö olisi aikA antaa nuoremmille tilaisuus!
Itse olen ajatellut olevani hyvä isovanhempi, sitten kun on eläkkeellä. -Olisi aikaa lapsenlapsille.
Eikö Herra Pääministeri osaa katsoa tulevaisuuteen?
Olemme eläkkeemme ansainneet. Jo kerran sitä on siirretty, 58v. eteenpäin -ja nyt taas!!!
Kuinka on lasten laita nyky-yhteiskunnassa? Jos meiltä riistetään tämäkin perheyhteys?
Jo nyt nuoriso voi huonosti, ei ihme kun työsarka imee työntekijänsä kuiviin, edes eläkeikäisen isovanhemman turvaan ei voi nojata, kun mummi ja vaari raatavat siellä töissä!!!
Toivon että tämä avoin kirjeeni Herra Pääministeri Vanhaselle, jotakin kautta kulkeutuisi, Hänen Itsensä luettavakseen,olen niin huolissani omasta ja toisten ikäisteni jaksamisesta.
04.03 2009 Netti Suomi 24 50 palsta.
Meidän kaikkien puolesta...
Ymmärrettävästi en laita nimeäni alle, mutta sanojeni takana seison.
Avoin kirj. Matti
54
1202
Vastaukset 54
- enpäs
Harvinaisen samaa mieltä kanssasi.
- Sinulle Nuori
Aivan kyyneleet tulivat silmiini, MUTTA vasta nyt!
Möykky meidän kaikkien puolesta kait puhkesi... - Totta joka sana
Sinulle Nuori kirjoitti:
Aivan kyyneleet tulivat silmiini, MUTTA vasta nyt!
Möykky meidän kaikkien puolesta kait puhkesi...Aloittaja on tehnyt hyvän työn ja kirjannut meidän jo iäkkäämpien ja suurtenikäluokkien ihmiset samaan kirjelmään. Totta joka sana. On se todellakin oudosti ajateltu pääministeriltä, kun hän noin kevyesti hiihtoladulla aivan itse lisää ikääntyvien ihmisten taakkaa eläkeiän lykkäämisellä myöhempään. Sanon kyllä, että meidän vanhentuva työväki on aika lujilla, kun ajattelee lomautukset, irtisanomiset, vanhemman työikäisrasismin ja kiivaan työtahdin työelämän nopean kehityksen. -Jo minun työssäollessa sanottiin ettei vanhoille kannata uusia asioita opettaa, kun nuoret osaavat ne asiat jo heti koulusta päästyään. Missäs tyhjän päällä ne työttömät 50-65 vuotiaat sitten odottavat eläkettään. Taisi olla väärät hanskat pääministerillä hiihtoreissulla - vai oliko liian pieni pipo?
- O - Orvokki
Sinä olet selvästi harkinnut asiaa ja sinulla on paljon sanottavaa. Pistä postia Vanhaselle ja kerro meillekin, millaisen vastauksen saat.
Kansanedustajien sähköpostiosoitteet ovat muotoa: [email protected]
Heitän tähän omasta mielestäni mielenkiintoisia tutustumiskohteita netissä, joista saattaa löytyä tuoretta tietoa vireillä olevista asioista.
Tästä pääsee suoraan jokaisen kansanedustajan omalle kotisivulle:
http://web.eduskunta.fi/Resource.phx/eduskunta/organisaatio/kansanedustajat/linkit.htx
Alla olevasta linkistä löytyy monen kansanedustajan blogit, joista osaan voi kirjoittaa kommentteja. Tosin Vanhasen blogilinkki hämmästytti: se vie osoitteeseen mattivanhanen.net, joka puolestaan esittelee monenlaisia varsin erikoisia sponsori- ym. linkkejä. Kokeilin pari kertaa ja aina tuli erilaisia esille. Heräsi mieleen kysymys, tietääköhän Vanhanen itse mitä kummallisuuksia sieltä löytyy. Kaikki tiedot ovat lähtöisin eduskunnan kotisivujen www.eduskunta.fi kautta avatuista linkeistä.
Blogeja:
http://web.eduskunta.fi/Resource.phx/eduskunta/organisaatio/kansanedustajat/blogit.htx- ent.tehtaantyttö
kansalaiset. Tuon aloittajaan teksitiin minäkin nimeni laitan. Rajansa kaikella.
t.friidu - Kirjoittakaa tähän ketjuun a
ent.tehtaantyttö kirjoitti:
kansalaiset. Tuon aloittajaan teksitiin minäkin nimeni laitan. Rajansa kaikella.
t.friiduajatuksenne ja lähetetään TÄMÄ KETJU Vanhaselle!
Minun ajatukseni eläkeiän nostosta:
Haluan nauttia kiireettömästä olosta, muutaman vuoden kuluttua.
Haluan käydä elokuvissa, ennenkuin lana nukkua siellä lämpöisessä.
Haluan käydä museoissa niin kauan kun sinne omin jaloin pääsen.
Haluan valokuvata niinkauan kun vielä jotakin näen.
Haluan elää omaa elämääni,en niin että joku määrää, pysy töissä.
Haluatko oikeasti herra pää...että minä rollaattorin kanssa jahtaan sun lapsenlapsia siellä käytävillä, enkä muista miksi!
Tuosta seikasta ja ajatuksesta olen erniten närkästynyt!
Et voi määräilä mua pysymään siellä ja muualle mua ei oteta! OLEN KOKEILLUT!! JA mulla on sentään ammattitaitoa jota olen kehittänyt koko ajan! Nuoret jakssaa hoitaa lapsia, ei päälle kuusikymppiset vaivaiset!
Kun ei muutenkaan pääse eläkkeelle, kun on vaan puolisairas! - ETEENPÄIN toverit-pantterit ei
Kirjoittakaa tähän ketjuun a kirjoitti:
ajatuksenne ja lähetetään TÄMÄ KETJU Vanhaselle!
Haluatko oikeasti herra pää...että minä rollaattorin kanssa jahtaan sun lapsenlapsia siellä käytävillä, enkä muista miksi!
Et voi määräilä mua pysymään siellä ja muualle mua ei oteta! OLEN KOKEILLUT!! JA mulla on sentään ammattitaitoa jota olen kehittänyt koko ajan! Nuoret jakssaa hoitaa lapsia, ei päälle kuusikymppiset vaivaiset!
Kun ei muutenkaan pääse eläkkeelle, kun on vaan puolisairas!niin kovin harmaat kuitenkaan!
Tuossa on kerro kaverille tästä viestistä, siihen laitoin
jonkun nimen randomisti tuosta eduskunnan sivuilta, kuka lie saa tän ketjun!
KAPINAAN KAVERIT! Kirjoittakaa tähän ketjuun a kirjoitti:
ajatuksenne ja lähetetään TÄMÄ KETJU Vanhaselle!
Kun ei muutenkaan pääse eläkkeelle, kun on vaan puolisairas!olemaan työssä kaksi vai neljä kuukautta päälle tuon 63 ikävuoden?
- ent.tehtaantyttö
Pirrejuupas kirjoitti:
olemaan työssä kaksi vai neljä kuukautta päälle tuon 63 ikävuoden?
ikääntyneet työntekijät laitetaan pois työmarkkinoilta 55vuotiaana kortistoon...ja eläkkeelle sitten pääsisi ties milloin...kuka maksaa nämä välivuodet..yli 50v.. ihmiset joutuvat väkisin sosiaalitoimen luukulle.. kun eivät enää työllisty...tästä ei hallitus piittaa...samaan aikaan 30vuotiaat vailla työtä.
Kuka takaa että, toimeentulo ei välissä katkea?
t.friidu
t.friidu ent.tehtaantyttö kirjoitti:
ikääntyneet työntekijät laitetaan pois työmarkkinoilta 55vuotiaana kortistoon...ja eläkkeelle sitten pääsisi ties milloin...kuka maksaa nämä välivuodet..yli 50v.. ihmiset joutuvat väkisin sosiaalitoimen luukulle.. kun eivät enää työllisty...tästä ei hallitus piittaa...samaan aikaan 30vuotiaat vailla työtä.
Kuka takaa että, toimeentulo ei välissä katkea?
t.friidu
t.friidulaitetaan, mitäs järkeä siinä nyt on, - eikös ne meinaa päinvastoin pitää "meitä" yhä pidempään töissä..?
- ent.tehtaantyttö
Pirrejuupas kirjoitti:
laitetaan, mitäs järkeä siinä nyt on, - eikös ne meinaa päinvastoin pitää "meitä" yhä pidempään töissä..?
ristiriita. Pelkkä tavoite, kun ei ole se, mitä yritysmaailma sitten käytännössä tekee. Myöskään kunnan ja valtion itsensä taholta. Jotkut yrittäjät toki jo nyt suosivat tuota että ikääntyviä ihmisiä pidetään erilaisin järjestelyin työelämässä ohi tuon 63 v. Mutta, osalle suoraan ehdotaan siirtymistä eläkeputkeen tai varhentulle eläkkeelle. Ne ihmiset jotka eivät ole ns. vakinaisessa työsuhteessa ja heitä on paljon putoavat puille paljaille..jos, joutuvat työelämästä ennen tuota eläke-ikää ulos.
Maatalousyrittäjillä tuo asia kunnossa kun he voi jäädä jo 56 v. varhennetulle eläkkeelle tämän sukupolvenvaihdos jutun ansioista..
No, jos sinulla ei ole jotakin erikoiseläkejärjestelyjä (olet siis itse maksanut etukäteen näitä maksuja)..niin aika heikoilla olet jos, työnantajasi linja on että, kortistoon vaan, kun työtehosi ei ole enää sama..
Hallitus voi vain suositella. Ei suoraan määrätä. Työnantajia ja Yrittäjiä pitäämään ikä-ihmisiä työelämässä..siinä tämä heikkous. Kolmikanta sopimuksella kun aina perinteesti nämä eläkeneuvottelut hoidettu. Tähän asti. Ja nyt pelkästään hallituksen puolelta sanellaan..niin siitä tämä välikysymysesitys nyt syntyy...ei siitä etteikö oppositio olisi hallituksen kanssa samaa mieltä että, työeläkeikää pitää nostaa..kysymys kuuluu miten? Niin, ettei samalla heikennetä ihmisten toimeentulo turvaa. Lähinnä heidän jotka putoavat tuohon sossun luukkuun.
t.friidu
t.friidu - Pirre*
ristiriita. Pelkkä tavoite, kun ei ole se, mitä yritysmaailma sitten käytännössä tekee. Myöskään kunnan ja valtion itsensä taholta. Jotkut yrittäjät toki jo nyt suosivat tuota että ikääntyviä ihmisiä pidetään erilaisin järjestelyin työelämässä ohi tuon 63 v. Mutta, osalle suoraan ehdotaan siirtymistä eläkeputkeen tai varhentulle eläkkeelle. Ne ihmiset jotka eivät ole ns. vakinaisessa työsuhteessa ja heitä on paljon putoavat puille paljaille..jos, joutuvat työelämästä ennen tuota eläke-ikää ulos.
Maatalousyrittäjillä tuo asia kunnossa kun he voi jäädä jo 56 v. varhennetulle eläkkeelle tämän sukupolvenvaihdos jutun ansioista..
No, jos sinulla ei ole jotakin erikoiseläkejärjestelyjä (olet siis itse maksanut etukäteen näitä maksuja)..niin aika heikoilla olet jos, työnantajasi linja on että, kortistoon vaan, kun työtehosi ei ole enää sama..
Hallitus voi vain suositella. Ei suoraan määrätä. Työnantajia ja Yrittäjiä pitäämään ikä-ihmisiä työelämässä..siinä tämä heikkous. Kolmikanta sopimuksella kun aina perinteesti nämä eläkeneuvottelut hoidettu. Tähän asti. Ja nyt pelkästään hallituksen puolelta sanellaan..niin siitä tämä välikysymysesitys nyt syntyy...ei siitä etteikö oppositio olisi hallituksen kanssa samaa mieltä että, työeläkeikää pitää nostaa..kysymys kuuluu miten? Niin, ettei samalla heikennetä ihmisten toimeentulo turvaa. Lähinnä heidän jotka putoavat tuohon sossun luukkuun.
t.friidu
t.friiduihmeestä he ottavat työntekijiä pois potkittujen tilalle, ja eikös työstä pois laittamisen syykin pidä olla pätevä, eli taloudelliset ja tuotannolliset syyt..
Nythän tuodaan ulk.mailta porukkaa jo töihin, - hieman kummalliselta kuulostaisi jos kokenut ammattinsa osaava työntekijä viskataan pellolle ja tilalle otetaan joku honkongilainen ummikko..:/
Mutta nyt täyttyy lähtä jo nukkumaan; Hyvää yötä Sinulle, ja kiitos juttuseurasta...:) - ent.tehtaantyttö
Pirre* kirjoitti:
ihmeestä he ottavat työntekijiä pois potkittujen tilalle, ja eikös työstä pois laittamisen syykin pidä olla pätevä, eli taloudelliset ja tuotannolliset syyt..
Nythän tuodaan ulk.mailta porukkaa jo töihin, - hieman kummalliselta kuulostaisi jos kokenut ammattinsa osaava työntekijä viskataan pellolle ja tilalle otetaan joku honkongilainen ummikko..:/
Mutta nyt täyttyy lähtä jo nukkumaan; Hyvää yötä Sinulle, ja kiitos juttuseurasta...:)pitävät vanhoja työntekijöitä monetkin yritykset sen ajan että, vanhat työntekijät ehtivät opettaa uudelle työntekijälle..vanha työntekijä on kallis. Kaikki mitataan suoraan rahassa.
Kauniita visioita hallituksella tulevaisuudessa, mutta visossa liian monta läpimenevää aukkoa..
Hyvää Yötä Pirre;
nukkumaan menen minäkin, kiitos juttuseurasta.
t.friidu Pirrejuupas kirjoitti:
laitetaan, mitäs järkeä siinä nyt on, - eikös ne meinaa päinvastoin pitää "meitä" yhä pidempään töissä..?
saneerataan "taloudellisista ja tuotannollisista syistä" henkilökuntaa ja monella työpaikalla melkein pakotetaan varttuneempaa väkeä lähtemään vapaaehtoisesti, etteivät he veisi nuoremmilta työpaikkoja. Uusia rekrytoitaessa nuoruus, kauneus, rohkeus ja tietysti koulutuskin nousevat etusijalle ohi kokemuksen ja sen myötä hankitun osaamisen. Uransa alkuvaiheessa nuori saattaa myös olla valmis tekemään töitä melkein ilmaiseksi. Kokeneemmalle joutuu maksamaan kunnon palkan. Moni nuorempi esimies tai johtaja saattaa myös omaa epävarmuuttaan suosia itseään vähemmän osaavien kuin kokeneiden ammatti-ihmisten rekrytoimista.
Poliitikot haluavat pitää ikääntyvät pitempään töissä ja moni varmaan tekeekin, jos työpaikka säilyy. Jos joutuu työttömäksi, voi olla todella vaikeaa löytää uuttaa työpaikkaa enää eläkeikää lähestyessä.
Ulkomailta tuotetaan kai enimmäkseen työtekijöitä hoita-alalle ja fyysisesti rasittaviin töihin. Mielestäni on kohtuullista, ettei ikänsä työtä tehneen ammatti-ihmisen enää vanhoilla päivillään tarvitsisi ryhtyä pilkkapalkalla pizzoja paistamaan tai siivoojaksi. Useimmat ovat jo ehtineet rahoittaa ehkä jo enemmän kuin oman osuutensa yhteisestä hyvinvoinnistamme. - Toivottavasti hyvinvointi-Suomea ei ajeta alas ennenkuin seuraavan sukupolven hyvinvoinnin rahoittanut sukupolvi alkaisi yhteiskunnan palveluita tarvitsemaan.- Pirre*
optimisti-orvokki kirjoitti:
saneerataan "taloudellisista ja tuotannollisista syistä" henkilökuntaa ja monella työpaikalla melkein pakotetaan varttuneempaa väkeä lähtemään vapaaehtoisesti, etteivät he veisi nuoremmilta työpaikkoja. Uusia rekrytoitaessa nuoruus, kauneus, rohkeus ja tietysti koulutuskin nousevat etusijalle ohi kokemuksen ja sen myötä hankitun osaamisen. Uransa alkuvaiheessa nuori saattaa myös olla valmis tekemään töitä melkein ilmaiseksi. Kokeneemmalle joutuu maksamaan kunnon palkan. Moni nuorempi esimies tai johtaja saattaa myös omaa epävarmuuttaan suosia itseään vähemmän osaavien kuin kokeneiden ammatti-ihmisten rekrytoimista.
Poliitikot haluavat pitää ikääntyvät pitempään töissä ja moni varmaan tekeekin, jos työpaikka säilyy. Jos joutuu työttömäksi, voi olla todella vaikeaa löytää uuttaa työpaikkaa enää eläkeikää lähestyessä.
Ulkomailta tuotetaan kai enimmäkseen työtekijöitä hoita-alalle ja fyysisesti rasittaviin töihin. Mielestäni on kohtuullista, ettei ikänsä työtä tehneen ammatti-ihmisen enää vanhoilla päivillään tarvitsisi ryhtyä pilkkapalkalla pizzoja paistamaan tai siivoojaksi. Useimmat ovat jo ehtineet rahoittaa ehkä jo enemmän kuin oman osuutensa yhteisestä hyvinvoinnistamme. - Toivottavasti hyvinvointi-Suomea ei ajeta alas ennenkuin seuraavan sukupolven hyvinvoinnin rahoittanut sukupolvi alkaisi yhteiskunnan palveluita tarvitsemaan.lainmuutoksen keinoin pystyä puuttumaan perusteettomiin irtisanomisiin, sanktioita kys. laisille työnantajille - firmoille - tai hakusaartoon, niinkuin nyt menneinä aikoina oli kääytäntö, mutku ammattiyhdistys liikkeetkin on tehty hampaattomiksi..
Onhan tämä melko poukkoilevaa hallintoa valtiovallata, kun suhdanteitten mukaan pitää jojoilla eläkeikää määritellessä.
Jotenkin tuntuu ettei tätä isojen ikäluokkien määrää ja sen merkitystä kansantaloudelle ole tajuttu ajoissa... Pirre* kirjoitti:
lainmuutoksen keinoin pystyä puuttumaan perusteettomiin irtisanomisiin, sanktioita kys. laisille työnantajille - firmoille - tai hakusaartoon, niinkuin nyt menneinä aikoina oli kääytäntö, mutku ammattiyhdistys liikkeetkin on tehty hampaattomiksi..
Onhan tämä melko poukkoilevaa hallintoa valtiovallata, kun suhdanteitten mukaan pitää jojoilla eläkeikää määritellessä.
Jotenkin tuntuu ettei tätä isojen ikäluokkien määrää ja sen merkitystä kansantaloudelle ole tajuttu ajoissa...ihmisten ahneutta ja tasa-puolisesti niin työntekijöitä kuin työnantajia ja omistajia. Tai oikeastaan markkinataloutta.
Ennen edellistä lamaa työskentelin yli 200 useiden eri ammattialojen edustajia työllistävässä yrityksessä ja seurasin muutamien liittojen toimintaa. Ihmettelin yhden ryhmän keskusteluja mahdollisista lakkosuunnitelmista ryhmän sisältä päin. Liitosta lähetettiin monisivuinen kyselylista asioista, joista jäsenet voisivat ruksata ne vaihtoehdot, joita haluaisivat vaadittavan entisten etujen ja palkan lisäksi työnantajalta lakon uhalla sopimusneuvotteluissa.
Samaan aikaan Neuvostoliiton vientikauppa laski romahdusmaisesti, länsivienti oli ennestään vähäistä eikä kummoisiakaan kasvuodotuksia ollut nähtävissä. Volyymit pienenivät, valmistettujen tuotteiden hinnat laskivat ja tuotantokustannukset kohosivat eli yrityksen tuotto pieneni kaiken aikaa todella merkittävästi.
Ammattiliitoissa mietittiin, mitä kivaa "maallista hyvää" voitaisiin vaatia entisten etujen ja palkankorotusten lisäksi: vaadittaisiinko lyhempää työaikaa, lisää vapaapäiviä, suurempaa palkankorotusta jne. Listassa oli useita kymmeniä vaihtoehtoja ruksattavaksi. Joukko pohti mitä olisi kiva pyytää ja herkutteli lakkoajatuksella. Yhden mielestäni älyttömäksi käyneen keskustelun aikana sanoin irtisanoutuvani liitosta, jos tehtäisiin lakkopäätös.
Pörssissä kurssien odotettiin jatkuvasti kohoavan ja kauppa kävi vauhdikkaasti. Osakkeiden hinnat kohosivat ja kohosivat. Osakkeenomistajat vaativat parempaa tuottoa osakkeilleen ja odottivat osakkeiden hintojen nousevan edelleen.
Kaikki halusivat omalle osalleen jatkuvasti enemmän ja enemmän, valmistettujen tuotteiden kysyntä väheni ja hinnat laskivat. Tuotto laski, mutta tuotto-odotukset eivät.
Samoihin aikoihin yhdessä isossa suomalaisessa teollisuusyrityksessä, jonka kanssa olin työasioissa läheisesti tekemisissä, henkilökunta ryhtyi lakkoon, vaikka töitä ei ollut muutenkaan riittävästi. Johto totesi, että lakko oli ihan hyvä vaihtoehto, koska muuten he olisivat joutuneet lomauttamaan henkilökuntaa.
Ko. työnantajayritystäni eikä niitä yli 200:aa työpaikkaa ei enää ole olemassa. (Ei myöskään e.m. teollisuuslaitosta eikä työpaikkoja.) Itse onnistuin ottamaan varaslähdön sopivassa vaiheessa ja pääsin töihin... vähän suurempaan yritykseen, jota ei myöskään ole enää olemassa... josta siirryin seuraavaan yritykseen, jota myöskään ei ole enää olemassa. Kaikki ennestään luotettavia ja kauan toimineita, vakaiksi uskottuja yrityksiä.
Olen edelleen sitä mieltä, että jos kaikki osapuolet olisivat tyytyneet k o h t u u l l i s e e n osaansa, kaikki edelliset yritykset saattaisivat edelleen toimia sekä tarjota toimeentulon melkoiselle joukolle suomalaisia ja välillisesti vielä suuremmalla.
Välillä tekisi mieli huutaa: "Mihin on unohtunut järjen käyttö?"
- jooopajooo
tuo pari kuukauttako vie sinulta vanhuuden
estää lastenlastesi tapaamisen
kadottaa perheyhteyden
jos se 2011 tulee voimaan ja pari kuukautta vuodessa, joopa joooo
nyt jo voi alla töissä paljon vanhemmaksi
rollaattorit sun muut, voi pyhä jyssäys
meidän kaikkien puolesta, en allekirjoita
en kuulu tuohon valittajien sakkiin- susa51
Siis aloittajan kanssa, se on ihan sanonko mistä tuo eläkeiän nosto.
Siinä ei oteta huomioon ihmistä, myös työn rasittavuudessa on eroja paljon.
Itse olen myös joutunut ansaitsemaan hyvin nuorena jo elantoni.
Meillä ajateltiin että kun on rippikoulun käynyt, silloin on oman rahan ansaitsemisen aika.
Kesällä olin töissä jo 14v.
Olen täysin hengessä mukana eläkeiän nostoa vastaan. - Kun nyt me
susa51 kirjoitti:
Siis aloittajan kanssa, se on ihan sanonko mistä tuo eläkeiän nosto.
Siinä ei oteta huomioon ihmistä, myös työn rasittavuudessa on eroja paljon.
Itse olen myös joutunut ansaitsemaan hyvin nuorena jo elantoni.
Meillä ajateltiin että kun on rippikoulun käynyt, silloin on oman rahan ansaitsemisen aika.
Kesällä olin töissä jo 14v.
Olen täysin hengessä mukana eläkeiän nostoa vastaan.vanhat jotka olemme kuluttaneet kehomme, liian nuoresta, liian raskailla töillä, ei yksi kroppa äärettömyyksiin kestä. Monilla oli yksipuolinen ruokavalio, läskisoosia ja perunaa.
En todella halua ruikuttaa, niissä ajoissa oli myös paljon hyvää ja kaunista.
Ymmärrän myös sen etteivät myöhäisemmät sukupolvet voi ymmärtää, koska eivät ole sitä aikaa kokeneet.
Sanotaan että sitten sairaseläkkeelle jos ei jaksa, niimpä kun meillä on vielä takaraivoon iskostunut periaate, työnteon tärkeydestä, ja jokainen haluaisi "palvella" loppuun, siis eläkeikään saakka.
Tuntee itsensä luopioksi, jos joutuu kesken jäämään pois...
Eikä meidän sukupolvi ole tottunut käyttämään julkisia tukimuotoja esim. asumistukea en ole koskaan edes ajatellut hakevani, vaikka olisin ollut oikeutettu.
Ymmärrän että nykyisin ajatellaan toisin ja otetaan irti kaikki yhteiskunta palvelut, ei enää ole kunnia-asia selviytyä omillaan.
Siksi tuntuu todella ansaitulta meidän "vanhojen" nykyinen eläkeikä, saahan nytkin jatkaa työntekoa, jos rahkeet kestävät. Eivätkä suinkaan kaikki tämänikäluokan ihmiset ole kokeneet samanlaisia olosuhteita.
Vapaus on valita jaksaako jatkaa.
aloittaja - esiintuominen
EI mielestäni ole valittamista.
Meitä on monen kuntoisia. Ole onnellinen, ja kiitollinen,jos kuulut niihin hyväkuntoisiin, ehkä kevyemmäntyön tekijöihin. Mielelläni minäkin tekisin ylipalvelua jos... - hautaanhan tässä
pitäs jaksaa töitä painaa!
Hitt...olen aloittanut jo 12v työnteon...joutaisin jo jäämään kotiin!
Antamaan nuoremmalle hoitajalle tilaisuuden!
kaksi kuukautta...anna mun kaikki kestää... esiintuominen kirjoitti:
EI mielestäni ole valittamista.
Meitä on monen kuntoisia. Ole onnellinen, ja kiitollinen,jos kuulut niihin hyväkuntoisiin, ehkä kevyemmäntyön tekijöihin. Mielelläni minäkin tekisin ylipalvelua jos...vuosikertaa olet?
- Siis nyt saa
VAPAAEHTOISESTI jatkaa töissä, mutta herra pääministeri PAKOTTAS meidät JATKAMAAN sinne hamaan hautaan!
Ja moni mun/sun ikäisistä KULKEE jo rollaattorin kanssa. Kotiisko sen meinaat jättää kun töihin meet kuusvitosen-kuuskutosena?
Varo ettei kalahda omaan nilkkaan! hautaanhan tässä kirjoitti:
pitäs jaksaa töitä painaa!
Hitt...olen aloittanut jo 12v työnteon...joutaisin jo jäämään kotiin!
Antamaan nuoremmalle hoitajalle tilaisuuden!
kaksi kuukautta...anna mun kaikki kestää...kerro minkä ikäinen olet, miksi?
- heikkoa ja
sairaalloista kansaa. Juuri luin englantilaisista, jotka aloittavat koulun jo viisi vuotiaina ja pääsevät eläkkeelle vasta 65 vuotiaina.
- harvaanasuttu
maa, eli jos meitä olisi ollut esim. 20 miljoonaa, niin sen ruummiillisen raskaan työn tekijöitä olisi ollut enemmän sitä taakkaa jakamassa ja saattaisi paremmin jaksaa vielä 65:ksi asti.
Moni on selkä ja peräpää putkella sisukkaasti raatanut, eikä me kaikki olla teräksestä tehtyjä.
Lehdet nyt kirjottaa mitä tahansa ja mistä tahansa. Kyllä brittilässä on työttömyyttä, etenkin ikääntyviä yhtä lailla kuin muualla.
Suomessa on (ei varmaan joka kunnassa) 6-vuotiaille 0-luokka, eli lapsi menee aamusin kouluun muutamaksi tunniksi, ikääkuin päivähoidon jatke.
- matti*vanhanen
ryhdy hyvä ihminen pankkiiriksi, Niille minä lupaan viisi vuotta aiemman eläkeiän.
Roskaväki raatakoon itsensä hengiltä.- ent.tehtaantyttö
eipä sieltä vastausta oppositiolle tullut. Ympäripyöreitä suunnitelmia ja vastauksia, että leikkaukset muitakin koskee..on se sitte kumma juttu, kun tässä Suomalaisessa yhteiskunnassa aina maksumiehinä ovat yksin palkansaajat? Kun on lama. Lamaan aina vedotaan. Ja vaikka ei olisi edes lamaa. Kuinka paljon sieltä selkänahasta kehdataan aina vaan repiä? Vaikka itse en työelämässä ole nyt. Olen omaishoitajana ollut viimeiset 10 vuotta..niin ihmetellä täytyy...sykkii se sydän vasemmalla tämäkin friidun rinnassa..tarpeen niin vaatiessa...loppuun asti. Ei kun hanttiin nyt vaan!
t.friidu - olevat säästävät
eipä sieltä vastausta oppositiolle tullut. Ympäripyöreitä suunnitelmia ja vastauksia, että leikkaukset muitakin koskee..on se sitte kumma juttu, kun tässä Suomalaisessa yhteiskunnassa aina maksumiehinä ovat yksin palkansaajat? Kun on lama. Lamaan aina vedotaan. Ja vaikka ei olisi edes lamaa. Kuinka paljon sieltä selkänahasta kehdataan aina vaan repiä? Vaikka itse en työelämässä ole nyt. Olen omaishoitajana ollut viimeiset 10 vuotta..niin ihmetellä täytyy...sykkii se sydän vasemmalla tämäkin friidun rinnassa..tarpeen niin vaatiessa...loppuun asti. Ei kun hanttiin nyt vaan!
t.friiduRunsaasti yhteiskunnan varoja, ei ole helppoa työtä sekään.
Pidä huoli omasta jaksamisesta.
Voimia sinulle!
toivottelee tytti.
Tämä meni nyt ketjun asiasta vähän sivuun, mutta pidetään huolta toisistamme! - ent.tehtaantyttö
olevat säästävät kirjoitti:
Runsaasti yhteiskunnan varoja, ei ole helppoa työtä sekään.
Pidä huoli omasta jaksamisesta.
Voimia sinulle!
toivottelee tytti.
Tämä meni nyt ketjun asiasta vähän sivuun, mutta pidetään huolta toisistamme!valinta sekin aikanaan minulla. Kaikkea ei voi aina mitata rahassa. Tai minä en ainakaan voi.
Joo, pidetään itsestämme tosi hyvää huolta. Ja myöskin toisistamme. Jos, emme itse arvosta itseämme, sitä arvostusta on turha muilta odottaa...
t.friidu - Pirre*
valinta sekin aikanaan minulla. Kaikkea ei voi aina mitata rahassa. Tai minä en ainakaan voi.
Joo, pidetään itsestämme tosi hyvää huolta. Ja myöskin toisistamme. Jos, emme itse arvosta itseämme, sitä arvostusta on turha muilta odottaa...
t.friiduarvostetaan juhlapuheissa, ei muuten - ei se ainakaan "palkkana" näy..
- ent.tehtaantyttö
Pirre* kirjoitti:
arvostetaan juhlapuheissa, ei muuten - ei se ainakaan "palkkana" näy..
vaikka minullakin tuo oikeus tuohon omaan sopimukseeni on kirjattu. Aina rahana joudun nuo vapaapäivät ottamaan, kun sijaishoitajaa ei saa. Aina vaan sama tilanne. Nooh, onneksi 6 kertaa vuodessa, saadaan tuo lomaviikko eli pieni hengähdys tauko. Kun kundi meillä on asumisharjoittelussa. Muuten ei saataisi sitäkään. Tyytyväinen pitää olla..eipä auta muukaan.
t.friidu
- kirjoitit
Itse sain tänään irtisanomispaperin käteen,meidän firmassa kun saneerataan kaikki yli 50-vuotiaat ulos.Ikää 56-vuotta ja uusi työ pitäisi löytää nyt.Mahdotonta,nuorempiakin työttömiä on vaikka kuinka ja lisää tulee koko ajan.
Ny vielä eläkeikää aiotaan nostaa,vähän on ristiriitaista käytännön kanssa kun 50-vuotiaatkin laitetaan pihalle töistä.
Mutta voimia sinulle jaksaa ja hyvää kevään jatkoa:-)- Sinä olet
Vielä nuori ja löydät töitä toivon niin.
Vaikka tosi ristiriitaiselta tämä touhu tuntuu, nyt kuuluvat neuvottelevan asioista uudelleen...
Että kuulustellaan, eikä menetetä toivoa.
Kevättä rintaan ja tulevaisuuden uskoa Sinulle, kyllä kaikki varmaan järjestyy. Minunkin tunnelmat ovat tässä vähän rauhoittuneet, tuon aloituksen tiimoilta. terv. aloittaja
Ketjusta on poistettu 3 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 2112088
Ei enää ulkoteltta ruokaa.
Se oli sitten viimmeinen kerta kun tuonne teltalle menen.Laatu heikkenee joka vuosi ja annokset pienenee.Ei enää kiitos,491247Jos sussa toisessa on yhtään miestä
Ja kadut tekemisiäsi niin menet poliisin puheille, paljastat kaiken oman osuutesi ja kerrot mitä kaikkea se toinen on te1861137- 81986
En ole hetkeen sinulle kirjoittanut nainen
Vieläkin ajattelen sinua, jos voit uskoa. Tunteet minussa huutavat toivoa ja rakkautta, kun kylmä loogisuus taas pistää56881- 71813
- 100792
Mitä eroavaisuuksia sinulla on
kaivattusi kanssa? Esim. luonteessa. Haittaavatko erot vai ovatko vain rikkaus?77737Martinan tyttärestä hieno haastattelu IL
Martina on kasvattanut fiksun tyttären.348695- 34688