Kiitän aluksi Ukkelia, joka hyvällä aloituksellaan valvotti minua yhtenä iltana paljon pitempään kuin olin aikonut. Koska aloitus "virallisine suosituksineen" pian katoaa toiselle sivulle, halusin tehdä uuden.
Jos sinä laatisit oman suosituksesi hyvistä kirjoista, joita olet lukenut, mitä kirjoja siihen listaan tulisi?
Anna meille muille vihjeitä lukemisen arvoisista kirjoista ja kirjailijoista, vaikka otsikolla: Kymmennen parasta/vaikuttavinta/mielenkiintoisinta kirjaa, jotka olen itse lukenut. (Voit tietysti halutessasi luetella asiantuntijoiden tapaan vaikka 50 tai 100 kirjaa.)
TOP 10
12
559
Vastaukset
- ukkeli
Suomalaisista arvostan eniten Väinö Linnaa. Hänen trikologia Täällä Pohjantähden alla on nykyään melkein virallista historiaa.
Waltarin tuotanto on myös vertaansa vailla.
Pirkko Saision tekstit kiinnostavat jostain syystä.
Sofi Oksanen: Puhdistus yllätti kypsällä tekstillä noin nuoreksi naiseksi.
Aapelilla ja Paloheimolla on nokkelia ja oivaltavia tekstejä.
Merihenkisiä matkakertomuksia joita on tullut luettua löytyy Eino Koivistoisella ja Göran Schildtillä.
Ulkolaisia kirjoja jotka ovat jääneet mieleen on mm.
Jones: Täältä ikuisuuteen.
Faulkner: Villipalmut
Soholov: Hiljaa virtaa Don ja Aronraivaaja
Kesey: Yksi Lensi yli käenpesän ja Joskus tekee mieli
Moberg: Maastamuuttajat sarja
Hemingwayn ja Steinbeckin tuotannosta löytyy myös ajatuksia herättäviä kirjoja.
Jevtusenkon runoja olen aina tykännyt lukea, kai siksi että niissä kuvataan usein perustuntoja, vanhenemista ja luopumisen tuskaa.
Kevyempänä lukemisena olen lukenut kaikki Remekset, Dan Brownit ja MacLeanit.
Korostan kuitenkin etten ole minkään tason asiantuntija, näitä kirjoja sattuu vain löytymään hyllystä.- sarjassa hyviä
Heikki Turusen ja Veikko Huovisen nimet? Heidän kirjoistaan löytää joka lukukerralla jotain uutta.
- mieletön tarina
sarjassa hyviä kirjoitti:
Heikki Turusen ja Veikko Huovisen nimet? Heidän kirjoistaan löytää joka lukukerralla jotain uutta.
Oletteko ihastuneet romantiikkaan? Tässä yksi mieleenpainuva M M Kaye, Kaukaiset paviljongit.
- ja hyvistä niistä
pitää niin ehdottamasti: Stieg Larsson ja hänen trilogia: ensimmäinen "Miehet jotka vihaavat naisia", toinen "Tyttö joka leikki tulella" ja kolmas "Pilvilinna joka katosi".
Kirjat luettava järjestyksessä koska ovat jatkoa edelliseen.
Sujuvaa ja tarttuvaa tekstiä. Kun otat kirjan käteen et voi lopettaa.
Mutta kirjailia kuoli ennenkuin yksikään kirja julkaistiin.
Sanoisin MENETYS. Jokaisella on oma kirjamakunsa ja minä tunnustaudun "hömppäkirjallisuuden" lukijaksi.
Tietysti Väinö Linnan Tuntematon sotilas ja Täällä Pohjantähden alla kuuluu luettaviin, Tuntemattoman olen lukenut moneen kertaankin.
Suosikkikirjailijoitani ovat Caterine Cookson, Danielle Steell sekä Okalintujen kirjoittaja Colleen McCullough sekä toinen aussikirjailija Tamara McKinley.
Eräs moneen kertaan luettu on Nevil Shuten Viisi mustaa kanaa.
Kotimaisista Pirjo Tuomisen kirjat, varsinkin
Satakunta-saaga on mieleistäni luettavaa.
Olisihan niitä vaikka kuinka paljon mieluisia kirjoja, nämä riittäköön tällä kertaa.- viihdekirja,
mutta hyvä tietolähde; Aapeli Saarisalon Raamatun sanakirja. Siinä on viitteet erilaisista asioista aakkosissa, sana, esim. avioliitto tai raha tms., pohjana.
- lukutoukka*
Vaatiiko/kestääkö hyvä kirja useamman lukukerran?
- ukkeli
lukutoukka* kirjoitti:
Olen vanhempana lukenut Astridin kirjoja uudestaan kuten Marikkeja ja Saariston lapset. Niissä on aikuisellekin ihan uusia ulottuvuuksia, kokeilkaapas.
- luen uudelleen
lukutoukka* kirjoitti:
vuosien päästä ja löydän uusia näkökulmia. Nyt olen lukemassa nuoruusvuosien henkilöistä.
Erkki Ertama: Sattuma korjaa satoa - monenlaista musiikista; hän oli tehnyt myös upean ajatelmakirjan kauniine kuvineen, jonka annoin lahjaksi. Nyt haluaisin ostaa sen myös omaan hyllyyn.
Lasse Liemolan elämästä: Anna pois mun kitarain
Helsinkiläisenä uudet slangikirjat kiinnostavat.
Viimeksi luin Raija Tervomaan Oho kallista kotia, Bygattiin uusi hima. Se kertoi meidän ikäisten omakoti-talon rakentamisesta ja on pakko yrittää löytää sekin kaupasta omaan hyllyyn. Raija Tervomaalta on myös muita slangikirjoja, mutta nimiä en muista.
Luen Ertaman rinnalla myös Kalevalaa juhlavuoden kunniaksi, kun sain lahjaksi Kauno Mannisen Uuden ajan Kalevala-avaimen - se olisi pitänyt saada käsiin jo kouluiässä. (Kaleva ja "Avain" viipyvät varmaan pitkään yöpöydälläni - -lukija toukka,
lukutoukka* kirjoitti:
ja vaikka kuinka monta. Hietamies, esim.on noilla historiallisilla muisteluillaan aivan upeaa luettavaa, samoin kuin Päätalo, niin vahvasti tulkittuja, ettei tee heikkoakaan lukea uudestaan.
En edes muista monestikko olen Tuntemattoman lukenut/katsonut.
On paljon muitakin joita luen, pienien taukojen jälkeen. - näitäkin voi lukea
-lukija toukka, kirjoitti:
ja vaikka kuinka monta. Hietamies, esim.on noilla historiallisilla muisteluillaan aivan upeaa luettavaa, samoin kuin Päätalo, niin vahvasti tulkittuja, ettei tee heikkoakaan lukea uudestaan.
En edes muista monestikko olen Tuntemattoman lukenut/katsonut.
On paljon muitakin joita luen, pienien taukojen jälkeen.Lasse Lehtisen väitöskirja Aatosta jaloa ja alhaista mieltä, kannattaa lukea jos lähihistoria kiinnostaa.
- ukkeli
näitäkin voi lukea kirjoitti:
Lasse Lehtisen väitöskirja Aatosta jaloa ja alhaista mieltä, kannattaa lukea jos lähihistoria kiinnostaa.
Juhani Suomen Kekkoskirjojen vastapainoksi on hyvä lukea ko. kirja. Omia käsityksiä määritellessä helpottaa kun on lukenut molempia. Jos nyt ylipäänsä on tarpeellista muodostaa mitään omia käsityksiä menneistä.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Miksköhän mä oon tuolla
Joskus antanut ymmärtää että olisin sun rinnoista pelkästään kiinnostunut 😂😁🤭 ja sä säikähdit että koskisin ilman lup325701Ihana on nähdä edes ohimennen
Mitenköhän mies sua voisi lähestyä❤️? Oon lääpälläni suhun mutta en uskalla lähestyä vaikka vilkuilet ja huomaan että su813824Aamu on aina iltaa viisaampi.
Hyvää huomenta rakas. Ajattelen sinua taas ja yritän keksiä keinoja luoksesi. Satuttaa, kun unohdan sinua joka päivä ene223244Juuri sinut kainaloon haluaisin nyt
Sydän sykkii vain sinulle Sinä olet se jota kaipaan Sinä olet se josta uneksin Jos sinun rinnallesi jäädä saan Tän koko252695- 452611
Mies, mua jotenkin kiinnostaa
Että osaatko sä ollenkaan höllätä? Ootko aina kuin persiille ammuttu karhu. Pohtimassa muiden vikoja?1162602Saattaisimme olla yhdessä
Vaarallinen yhdistelmä. Käsitin, että meillä molemmilla on samanlaista historiaa... Siitä huolimatta haluaisin kokeilla322041Maija Kajan
Aiheutti hormoonien määräämisellään massiivisen rintasyöpien lisääntymisaallon!!!!1021841- 421607
Se meidän sydänyhteys
Oli ihanaa. Oltiin samankaltaisia sieluja ja tunnettiin voimakasta vetovoimaa ja yhteenkuuluvuutta. Voisiko se löytyä vi731576