Kevättä rinnassako? ( pieni Tallinan matka)

Juro-Ukko

Aamulla vein tyttäreni kouluun ja sieltä suunnistin
kohti Kuivastun lauttarantaa ja mantereelle. Auton keula otti suunan Tallinnaan, tarkoitukseni oli hakea vanha rakkauteni, sille uuteen kotiin. Kysymyksessä on vanha venäläinen täysin entisöity K-sivuvaunumoottoripyörä, missä on myös pakki.
Puolitoista vuotta odotti tuo raukka isäntäänsä, uskoen ilmeisesti joutuneensa unohdusten suohon.
Ei isäntä ollut kaveriaan unohtanut, mietti ainoastaan, että löytyisiko sille parempi koti. Nyt on kaveri kotona ja odottaa alkavaa kesää.

42

1539

Vastaukset 42

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Normaali suomalainen mies

Haen Tallinnasta uuden rakkauden! Uskon sieltä löytyvän helposti, koska taloudellinen lamaa eteen kovaa vauhtia. Aina on kauniita nuoria naisia, jotka kaipaavat auttavaista turvallista syliä. Suomalaiset naiset jurnuttavat yksin, he ovat niin vahvoja ja itsenäisiä. Mieluummin he haukkuvat esimerkiksi suomalaisia miehiä ja naapurimaan naisia toppahousuissaan vatsamakkaroita kasvattaen.

• Juro-Ukko

...kertoisin sinulle yhden asian. Ihminen on monisoluinen aitotumallinen eliö, joka koostuu noin 100 biljoonasta solusta ja noin 70-prosenttisesti vedestä. Ihmisyksilön kehitys alkaa, kun siittiö hedelmöittää munasolun.
        Myös Viron naiset kuuluvat samaiseen hydroloogiseen persoonien vaihtogeneraation alkamisperioodeihin. Tässä onkin se pulma ( viroksi häät, myös koirilla juoksuaika ). Eskadeerinen protokolla kieltää auronyymiiset atakit. No mitä sää tahroitakaan ksymyäsille?

• norMAALI

S-mies.
        Ei me naiset olla liian vahvoja.
        Olette ymmärtäneet meitä ihan väärin. Miksi te muuten sanotte noin, ... oommeko me heikot vahvempia kuin TE ?
        Pitänee miettiä, mitä se sitten ilmentää, että heikompia naisia virosta, venäjältä, thaimaasta...
        Missä on se ISIEMME poika, se mies SUOMALAINEN, nmmn... Se on niin, katsele vain lähempää, -ja ole Suomalainen MIES! se NAINEN- heikudessaan vahva

• Palstaa lukeva
        norMAALI kirjoitti:

S-mies.
        Ei me naiset olla liian vahvoja.
        Olette ymmärtäneet meitä ihan väärin. Miksi te muuten sanotte noin, ... oommeko me heikot vahvempia kuin TE ?
        Pitänee miettiä, mitä se sitten ilmentää, että heikompia naisia virosta, venäjältä, thaimaasta...
        Missä on se ISIEMME poika, se mies SUOMALAINEN, nmmn... Se on niin, katsele vain lähempää, -ja ole Suomalainen MIES! se NAINEN- heikudessaan vahva

..sanat oikeaksi. Sinä haukut suomalaista miestä ja virolaista naista ja korostat omaa vahvuuttasi.

• Uudelleen niin ymmärrät
        Palstaa lukeva kirjoitti:

..sanat oikeaksi. Sinä haukut suomalaista miestä ja virolaista naista ja korostat omaa vahvuuttasi.

Jos me naiset ollaan heikkoudessa vahvoja, teidän ehkä olisi hyväksi katsoa syvälle sisäänne, ja miettiä mikä on asia joka saa teidät (nyt kun täytyy puhua näin erotellen) miehet olemaan heikkoja, ei se ole MATZo mies, vaan juuri se pieni "lapsi" sisällänne, sitä teidän täytyy helliä -ja kas kumma, suomalainen nainenkin huomaa kuinka syvällisiä ootte! NAINEN

• Pirre*

he enää elävät kuin neuvostoaikaan, hehän pääsevät jo EU:n kansalaisina tulemaan ja menemään minne tahtovat..eli myöhässä olet.

• Meriläinen

Sulla on ihan väärä kuva.
        Ei rakkautta haeta tai osteta.
        Jos et ole löytänyt suomesta niin miten odotat löytäväs sieltä?
        Rakkautta ei osteta laman eikä minkään muunkaan varjolla, rakkauteen kasvetaan.

• mua tervita
        Meriläinen kirjoitti:

Sulla on ihan väärä kuva.
        Ei rakkautta haeta tai osteta.
        Jos et ole löytänyt suomesta niin miten odotat löytäväs sieltä?
        Rakkautta ei osteta laman eikä minkään muunkaan varjolla, rakkauteen kasvetaan.

täällä ollenkaan, kun oon aina samaa mieltä kuit "Meriläinen" tuutko mun puheenjohtajaksi?
        NAINEN

• Meriläinen
        Juro-Ukko kirjoitti:

...kertoisin sinulle yhden asian. Ihminen on monisoluinen aitotumallinen eliö, joka koostuu noin 100 biljoonasta solusta ja noin 70-prosenttisesti vedestä. Ihmisyksilön kehitys alkaa, kun siittiö hedelmöittää munasolun.
        Myös Viron naiset kuuluvat samaiseen hydroloogiseen persoonien vaihtogeneraation alkamisperioodeihin. Tässä onkin se pulma ( viroksi häät, myös koirilla juoksuaika ). Eskadeerinen protokolla kieltää auronyymiiset atakit. No mitä sää tahroitakaan ksymyäsille?

hauska vastaus.
        Olen lukenut monta kertaa ja mieleen tulee pitäisköhän alkaa lukemaan kieliä, jotta jotakin ymmärtäisi:)

• Meriläinen
        mua tervita kirjoitti:

täällä ollenkaan, kun oon aina samaa mieltä kuit "Meriläinen" tuutko mun puheenjohtajaksi?
        NAINEN

puheenjohtajaksi kun sanoilla täällä puhutaan:)
        Jos vaikka kirjoitetun sanan johtajaksi?:)
        No ollaan vaan omillaan tulee enmmän keskustelua muuten se olisi sättäilyä.

• Juro-Ukko
        Meriläinen kirjoitti:

hauska vastaus.
        Olen lukenut monta kertaa ja mieleen tulee pitäisköhän alkaa lukemaan kieliä, jotta jotakin ymmärtäisi:)

Put vene pannaan vesille, se on varma, mutta kävin nuo messut katsomassa, kun olen etsimässä put,put veneen rinalle sellaista kärryillä vedettävää tapausta.
        Mulla on kaksi vaihtoehtoa Seiskari, tai Bella pakri. Tärkeintä olisi käyttäytyminen, sekä, että.

• Meriläinen
        Juro-Ukko kirjoitti:

Put vene pannaan vesille, se on varma, mutta kävin nuo messut katsomassa, kun olen etsimässä put,put veneen rinalle sellaista kärryillä vedettävää tapausta.
        Mulla on kaksi vaihtoehtoa Seiskari, tai Bella pakri. Tärkeintä olisi käyttäytyminen, sekä, että.

tulet kotkaan käypä "Wellamossa" merimuseossa, siellä se on.
        Kaunissaaren meriläinen ja se on se mun meriläinen.
        Ne oli put veneitä, silloin pikkulikkana.

• Juro-Ukko
        Meriläinen kirjoitti:

tulet kotkaan käypä "Wellamossa" merimuseossa, siellä se on.
        Kaunissaaren meriläinen ja se on se mun meriläinen.
        Ne oli put veneitä, silloin pikkulikkana.

...nettiveneessä, useimmiten se ei ole aito. Nyt kun kävin venemessuilla oli siellä paikallisen (saaremaan) ammattikoulun rakentama puuvene, mikä oli todellinen kaunotar. Se oli sisäpuolelta käsitelty puutervalla ja ulkopuolelta vernissalla ja
        pellavaöljyllä.

Pituus 5,6m
        Leveys !,8m
        Paino 250 kg
        Max kone 12 kw

Hinta oli tälle kaunottarelle 2000 euroo

• torivahti^*
        Pirre* kirjoitti:

he enää elävät kuin neuvostoaikaan, hehän pääsevät jo EU:n kansalaisina tulemaan ja menemään minne tahtovat..eli myöhässä olet.

Nykyään Uzbekistan ja Valko-Venäjä ovat edullisimpia. Ainakin jos uskoo saksalaisia ja jenkkiläisiä vaimonvälitysfirmoja. En minä itse niitä, mutta isot pojat kertoivat...

• Pirre*
        torivahti^* kirjoitti:

Nykyään Uzbekistan ja Valko-Venäjä ovat edullisimpia. Ainakin jos uskoo saksalaisia ja jenkkiläisiä vaimonvälitysfirmoja. En minä itse niitä, mutta isot pojat kertoivat...

että ruskeasilmäisiä ja tummia tyttöjä nykyään..

Uskonhan mie et vain ne muut..en mie.., mutta mikkset Sinä arvon t-vahti, ota omaa kkruusialaista kaunotarta, lemmikiksi :)

• Jekku Konttori

No,aion minäkin käväistä Tallinnassa.Mutta Prätkää tai Hellua en tuo tuliaisinani vaan 80% Viron Valkeaa pari laatikkoa.Siinä onkin taas laulun aihetta vuodeksi eteenpäin.
      Samalla reissulla aion kierrellä vanhassa kaupungissa ja tutustua paikallisien panimoiden oluihin ja muihin miellyttäviin nautintoihin, joita ilman Tallinnan reissu jää muuten niin kovin vajaaksi ja kokemuksista köyhäksi.

• Laivat

Tänä aamuna oli ihan valoisaa kun kävelin töihin. Ja töistä lähteissä paistoi aurinko ja tiellä oli lätäkköjä. Kevät tulee, ihanaa:D

Onpa hyvä, että muistit hakea sen vanhan rakkautesi lopultakin kotiin. Hoida sitä nyt hellien. Ja kai siihen sivuvaunuunkin kevään myötä joku matkalainen ilmaantuu...

• Iltaa taas pohojanmaalta.
        Minä niistä akoosta siellä kahta katinp..... mutta tua sun moottoripyörä kiinnostaa kovastiki.
        Tehtiinkö K-pyöriä niinkiin suurina notta vetivät sivuvanua? Onko se K-Pyörä sama ku sanottihin Tähti??
        Mitä mä muistan niin eiköös ne ollu ainaki mitä suomehen Konela toi 125 kuutioosia kaikki. Tuas selaalin Jussi Juurikkalan kirijaa, Moottoripyörä Suomessa, täs on palijon sivuja enkä ny tähän hätään löytäny K-pyöristä mitään tietoa. Muistan ne kyllä kovinki hyvin.
        Ittelläni on IC 350 cc. malli 49 nuasta itävehkeistä.
        terv. seppä ja Tiitu pohojanmaalta.

• minä oon nyt
        seppäpohojanmaalta kirjoitti:

Iltaa taas pohojanmaalta.
        Minä niistä akoosta siellä kahta katinp..... mutta tua sun moottoripyörä kiinnostaa kovastiki.
        Tehtiinkö K-pyöriä niinkiin suurina notta vetivät sivuvanua? Onko se K-Pyörä sama ku sanottihin Tähti??
        Mitä mä muistan niin eiköös ne ollu ainaki mitä suomehen Konela toi 125 kuutioosia kaikki. Tuas selaalin Jussi Juurikkalan kirijaa, Moottoripyörä Suomessa, täs on palijon sivuja enkä ny tähän hätään löytäny K-pyöristä mitään tietoa. Muistan ne kyllä kovinki hyvin.

Aiva pettynyt, etkö meistä naisista välitäkkään?
        Oonn ihan niin lukenut, rivien välistä. Vai tarkoittiko tuo lausunto, noita viron naisia, se kotomainen parasta ennen on vielä voimassa! ?

• minä oon nyt kirjoitti:

Aiva pettynyt, etkö meistä naisista välitäkkään?
        Oonn ihan niin lukenut, rivien välistä. Vai tarkoittiko tuo lausunto, noita viron naisia, se kotomainen parasta ennen on vielä voimassa! ?

Kyllähän minäkin tytöistä tykkään, suomalaasista ja ihimisiähän ne on virolaasetki. Mutta jos tuallaanen harvinaasuus, isoo K-pyörä oliis silimiteltävänä niin ei sitä joutaasi likkoohin vilikuulemahan. Kiinnostaa tua K-pyörä ku niin isona en oo sellaasta nähäny enkä kuullukaan.
        Ne 125:set kyllä muistan.
        Anteeksi ny ku niin rumaasti sanoon tytöistä, hävettää ny täällä pikkuusen.
        terv. sanojaankatuva seppä ja Tiitu kulta.

• sattuuhan sitä

Kyllähän minäkin tytöistä tykkään, suomalaasista ja ihimisiähän ne on virolaasetki. Mutta jos tuallaanen harvinaasuus, isoo K-pyörä oliis silimiteltävänä niin ei sitä joutaasi likkoohin vilikuulemahan. Kiinnostaa tua K-pyörä ku niin isona en oo sellaasta nähäny enkä kuullukaan.
        Ne 125:set kyllä muistan.
        Anteeksi ny ku niin rumaasti sanoon tytöistä, hävettää ny täällä pikkuusen.
        terv. sanojaankatuva seppä ja Tiitu kulta.

kun elää. Ja kyllä mylla silti luottamuus säilyi, vaikka vähän pitikin mullitella!!! ;)
        Sepästä tykkäävä, likka -se NAINEN

• Juro-Ukko

Iltaa taas pohojanmaalta.

750 kuutioinen venäläisvalmisteinen kardaanilla varustettu hörbötin. Se on mitä ilmeisemmin BMW-kopio bokseri moottoreineen ja läheistä on sukua Uralille. Niin ja mun mootorratas on vm. minä itte.
        K-pyörästä en ole itsekkään paljon tietoa suomalsilta sivuilta löytänut, mutta tässä on yksi virolainen linkki.

http://www.moto.aiatarve.ee/K 750.htm

• Juro-Ukko kirjoitti:

750 kuutioinen venäläisvalmisteinen kardaanilla varustettu hörbötin. Se on mitä ilmeisemmin BMW-kopio bokseri moottoreineen ja läheistä on sukua Uralille. Niin ja mun mootorratas on vm. minä itte.
        K-pyörästä en ole itsekkään paljon tietoa suomalsilta sivuilta löytänut, mutta tässä on yksi virolainen linkki.

Se tua sun omistama suuri K-pyörä on aivan eri vehejes mitä ne silloon -50 luvulla suomehen tuorut 125 kuutiooset K-pyörät oli. Uskoosin notta niillä ei oo mitään tekemistä toistensa kanssa. Tai voihan se olla jotta ovat saman tehtahan tuottehia kuitenkin.
        Se 125:nen "K" oli aivan saman näköönen ku silloonen itä-saksalaanen MZ. Muistat varmahan merkin. Niis oli moottorina liioon 125:nen kakstahtinen kones. Sitten oli se iso MZ, 250 kuutioosella moottorilla, mihinä oli se ajoovalolyhty kiintiänä rungon jatkeena. Se valoolyhty ei kääntyny vaikka ohojaustangoa käänsikin. Muistat varmahan??
        Tua sun pyöräsi on eheroottomasti säilyttämisen arvoonen harvinaasuus. Ittelläni ei oo kyllä minkähänlaasta muistikuvaakaan sellaasesta. Nämä Uralit ja Dneprit on kyllä tuttuja.
        terv. seppä ja Tiitu

• suvenkorento*
        Juro-Ukko kirjoitti:

...ennen vanhaan sellainen moottoripyörämerkki kuin India?

Tutkailin pari päivää sitten jo 28 v sitten kuolleen isäni vanhoja papereita, siellä oli mm.
        todistus siitä. että hän oli suorittanut moott. pyörän ajotutkinnon Viipurissa ins. Mäkisellä v. 1930. Muistelen hänen kertoneen, että hänellä oli India-merkkinen moottoripyörä siihen saakka. kunnes lähti Talvisotaan.

Hän oli suorittanut myös elokuvakoneenkäyttäjän tutkinnon 12.10.29, siitäkin on Filmiteknillisen Lautakunnan antama tutkintotodistus.

Sellainen edistyksellinen mies, ei mikään "perässähiihtäjä".

• Juro-Ukko
        suvenkorento* kirjoitti:

...ennen vanhaan sellainen moottoripyörämerkki kuin India?

Tutkailin pari päivää sitten jo 28 v sitten kuolleen isäni vanhoja papereita, siellä oli mm.
        todistus siitä. että hän oli suorittanut moott. pyörän ajotutkinnon Viipurissa ins. Mäkisellä v. 1930. Muistelen hänen kertoneen, että hänellä oli India-merkkinen moottoripyörä siihen saakka. kunnes lähti Talvisotaan.

Hän oli suorittanut myös elokuvakoneenkäyttäjän tutkinnon 12.10.29, siitäkin on Filmiteknillisen Lautakunnan antama tutkintotodistus.

Sellainen edistyksellinen mies, ei mikään "perässähiihtäjä".

nykyisyydesta en niinkään tiedä, mutta minusta India
        oli mahtavilla "kalanpyrstöeväillä", siis pakoputkilla valmistettu amerikkalainen moottoripyörä 30-40 luvulla.

• Karjalanpoika

Se tua sun omistama suuri K-pyörä on aivan eri vehejes mitä ne silloon -50 luvulla suomehen tuorut 125 kuutiooset K-pyörät oli. Uskoosin notta niillä ei oo mitään tekemistä toistensa kanssa. Tai voihan se olla jotta ovat saman tehtahan tuottehia kuitenkin.
        Se 125:nen "K" oli aivan saman näköönen ku silloonen itä-saksalaanen MZ. Muistat varmahan merkin. Niis oli moottorina liioon 125:nen kakstahtinen kones. Sitten oli se iso MZ, 250 kuutioosella moottorilla, mihinä oli se ajoovalolyhty kiintiänä rungon jatkeena. Se valoolyhty ei kääntyny vaikka ohojaustangoa käänsikin. Muistat varmahan??
        Tua sun pyöräsi on eheroottomasti säilyttämisen arvoonen harvinaasuus. Ittelläni ei oo kyllä minkähänlaasta muistikuvaakaan sellaasesta. Nämä Uralit ja Dneprit on kyllä tuttuja.
        terv. seppä ja Tiitu

Moikka, kävin aamulla lapsuuden kodissani ns.vanhassa tuvassa, jossa nukuimme kesäsin penskana. Säilömme sielä isäni vanhaa MZ-125 moottoripyörää. Muistan, että vanhassa monisivuisessa rekisterikirjassa (nyt jo hävinnyt) luki moottoripyörä, eikä 50-luvulla varmaan kevytmoottoripyöriä ollutkaan. Isäni osti pyörän Suni Oy:stä n. -56 vuonna. Hän käytti sitä työmatkoihin uudesta alkaen aina kuuskymmentäluvun alkupuolelle, jolloin pyörään tuli puolavika ja ajot jäi. Pyörä on seisonut siitä asti. Me pojanvekarat kaivoimme pyörän joskus -70 luvulla riihestä ja aloimme korjata sitä. Mäntä oli hapettunut kiinni ja sitä irroittaessa onnistuimme lohkaisemaan sylinterin helman. Pyörässä on suht kaikki osat tallella. Sillähän on loppupelissä melko vähän ajettu. Pyörässä on kaksi satulaa mallia "pulska" polkupyörän satula hyvin jousin. Isäni kertoi, jotta hän otti aina viikoski takasatulan pois ja pisti viikonlopuksi takaisin (taisi lähteä riiuu-reissuille). Hän kertoi, että päihitti sillä serkkuni 175 cc Zunndapinkin kun ajoivat kilpaa sen aikaisella sorapäällysteisellä 6-tiellä Luumäen ja Lappeenrannan välillä. Olen monasti ajatellut ottaa projektiksi ko. pyörän. Olisihan se varmaan aika nostalgista isällenikin, jos vielä näkisi sen käyvän, kuulevan pompotuksen ja haistavan 2-tahtibensiinin tuoksun. Jos jollakin tietoa osista, kromaajista jne, toivon, että kirjoittaisitte asiasta vinkkejä. Luulisin, että hankintalistalle menisi ainakin: sylinteri, mäntä tappeineen, kk-laakerit, mahd kaasutin jne.
        Pääsiäisen jatkoa toivottaa Karjalanpoika.

• ,,.::_-:-.-

Ite oon jo liian komura mopohommiin, Sivuvaunuvehkeellä kai pysyis pystyssäkin.

Kaveri sai muijaltaan lahjaksi venäjäläisen akantappokoneen kun täytti viiskyt. Käsittääkseni se ei saanut sitä rekisteriin. Liian uus, ei mee museokilpiin, vaikka ihan antiikkinen härdelli onkin. Ajelee se sillä mökillä, yksityisteitä.

Tuli vaan hyvä sauma kertoa yks juttu. Täällä kotikylällä oli ukot ajelleet nurtsia. Päältäajettvalla leikkurilla. Kun virvokkeet oli loppuneet, 0livat törryyttäneet paikalliseen baariin sillä.

Nojoo, moottoripyörä poliisi oli sattunut ajaan ohi. Eipä siinä nyt niin ruudinkeksijä tarvi olla, kun baarin pihalla on kilvetön ruohonleikkuri.

Noh kyttäys päälle, pilli huuleen, poliisilaitokselle naapuripitäjään kuulusteluihin.

Ekana kuulusteluista päässyt tyyppi oli katellut siinä pihalla taksia ootellessaan poliisin moottoripyörää.

Noh, sen pyörän avaimet on kai vieläkin Limingan poliisilaitoksen katolla.

Kuka käskee jättämään avaimet virtalukkoon, vaikka kyseessä on poliisilaitos ja poliisimoottoripyörä.

Niin siis. Ite oon enenpi automiehiä. Jaggea ootellaan, ei ne oo kovin kalliita vanhempana. XJ-kori, koneella ei oikeestaan väliä. Pääasia, että on punanen.

Mitenkähän tämäkään taas liittyi mihinkään. Noh on aikaa kirjoitella, kun kuja on tukossa, eikä täältä pääse yhtään mihinkään. Mni kylläkin kuumailmapallo mökin yli muutama päivä sitten. Koitin vilkuttaa kyytiin. Eivät ottaneet.

=DW=

• O - Orvokki

Veisitkö ajelulle Saarenmaalla, jos kauniisti pyytäisin. Olen ollut moottoripyörän ja kaikenlaisten välineiden kyydissä, mutten vielä koskaan sivuvaunussa.

Toivottavasti sinulla itselläsi on aikaa nauttia ajelemisesta kaiken ahertamisen välissä. "Rakkaasi" kuulostaa ihanteelliselta kulkuvälineeltä niissä maisemissa.

Muutama vuosi sitten tapasin Kihnussa (sen vanhimman virolaisen naapurissa, jota presidenttikin oli käynyt onnittelemassa) iäkkään isännän, joka lupasi seuraavalla kerralla tulla sivuvaunullisella moottoripyörällään lauttarantaan vastaan, jos ilmoittaisin tulostani etukäteen. - Suunnittelin lähteväni viettämään seuraavaa juhannusta sinne, mutten "päässyt" lähtemään. Onneksi tyttären yhteystiedot löytyvät jostain, jos sinne tulee vielä lähdettyä.

• Juro-Ukko Orvokin kyytihin, tottahan ny. Ja jos se ei huoli niin mun kyytihin pääsöö kyllä. Ittelläni on IC:n lisäksi Englantilaanen Royal Enfield Bullet -50 luvuulta ja sitten kesäänen käyttöpyörä suuri Moto-Guzzin Kalifornia malli. Sitä ku kolomosella "käsköö" niin tuuloo varmasti ereestäpäin. Mutta jos mä Sut kyytiini saisin niin hilijaahan me silloon mentääsihin, ilimanmuuta.
        terv.
        seppä ja Tiitu

• Juro-Ukko

Ilmeisesti Kihnun Virven CD-levyn myynti on tehnyt ennätyksen Virossa.

Orvokki, jos sinä tahdot juhannusta viettää näillä saarilla, niin tervetuloa, mutta muista, että paikallinen lauttaliikenne on hivenen hoivatud.

• Juro-Ukko kirjoitti:

Ilmeisesti Kihnun Virven CD-levyn myynti on tehnyt ennätyksen Virossa.

Orvokki, jos sinä tahdot juhannusta viettää näillä saarilla, niin tervetuloa, mutta muista, että paikallinen lauttaliikenne on hivenen hoivatud.

jota tapaamaan naapuritilalla syntynyt ja Tallinnassa asuva rouva minut vei. Tutustuimme laivamatkalla (Pärnusta) ja hän esitteli edellisenä kesänä ottamiaan valokuvia, joissa esiintyi myös Meri (tai Rüütel) 100-vuotispäiviään juhlivan naapurin rinnalla. Rouva lupautui esittelemään meille saaren. (Vasta laivalla saimme tietää, ettei perillä ollutkaan netissä esiteltyä saarikierrosta tarjolla. Onnistuin ystävällisen kipparin avulla järjestämään rantaan toisenkin oppaan yhdelle amerikkalaispariskunnalle. Virolaiset ovat mielestäni ihania ja avulaita ihmisiä.)

Vietimme muistorikkaan päivän ja tutustuimme kaikkiin saaren nähtävyyksiin. Museossa oli myös paljon kuvia suvun elämästä ja kuulimme monenlaisia tarinoita, myös sikäläisestä hääjuhlaperinteestä. Parasta taisi olla ko. perheeseen ja sen kotitilaan tutustuminen. Vanha isäntä soitti 2-rivistään ja kertoi kokemuksistaan merimiehenä Suomen aluevesillä sekä mm. Leningradin piirityksessä. Rouva esitteli aittojen aarteita ja hänen jumalaisen komeat, parin metrin pituiset, pellavapäiset opiskelija-poikansa käyttäytyivät ujon kohteliaasti.

Rouva ehdotti ystävällisesti saarikierroksen jälkeen, että hän jättäisi meidän silloisen kumppanini kanssa johonkin ravintolaan syömään ja tulisi viemään meidät laivalle. Totesimme, että tarjoaisimme mielellään hänelle lounaan, mutta vielä mieluummin haluaisin käydä kaupassa ja nauttia koko perheen kanssa yhteisen pick-nickin heidän kotipihallaan. Toiveeni toteutui ja aloin keksiä uusia, mm. yöpymisen heinäladossa (kumppani pelotteli vanhoissa heinissä olevan kirpuja), paikallisiin juhannusjuhliin osallistumisen ja isännän oma-aloitteisesti seuraavalle saapumiselleni lupaaman sivuvaunukyydin.

Kiitos muistutuksesta, pitänee lähteä liikkeelle jo aikaisemmin, jos juhannusmatkalle aikoo.;))
        Taidan siirtyä pelottelemaan sinua toiseen aloittamaasi ketjuun.;))

• O - Orvokki

Juro-Ukko Orvokin kyytihin, tottahan ny. Ja jos se ei huoli niin mun kyytihin pääsöö kyllä. Ittelläni on IC:n lisäksi Englantilaanen Royal Enfield Bullet -50 luvuulta ja sitten kesäänen käyttöpyörä suuri Moto-Guzzin Kalifornia malli. Sitä ku kolomosella "käsköö" niin tuuloo varmasti ereestäpäin. Mutta jos mä Sut kyytiini saisin niin hilijaahan me silloon mentääsihin, ilimanmuuta.
        terv.
        seppä ja Tiitu

vaikka ottaisikin. Kuulostaa mukavalta.;))

Ehkä jonain päivänä muistutan sinua lupauksestasi, jos Pohjanmaalle tulen. Jos aikaa ja elinpäiviä riittää, eikä täältä löydy lähtijöitä Merenkurkkuun melontaretkelle, olen ajatellut jonain kauniina päivänä lähteä vaikka yksin ja pyrkiä sikäläisten retkimelojien mukaan.

• ajeli joku semmoisella, ja iso musta koira istui aina sivuvaunusssa, olivatpa he hauskan näköinen pari :))

• Jekku Konttori

Kaverillani,Lohjalla on valkoinen sivuvaunu Avo moottoripyörä.Ollut jo lähes kolmisenkymmentä vuotta autotallissa.Nuoruudessa ajelimme sillä paljon ja akkuksi kelpasi ihmeekseni tavallinen taskulampun patteri,kun muuta sopivaa virranlähdettä ei löytynyt.Minä istuin usein lullassa ja ystäväni oli omistajan oikeudella stongissa.Kun eräänä kesä Lauantai päivänä viihdyttelimme kaupungilla ja bensan tarpeessa kurvasimme vauhdilla paikallisen Esson pihaan niin että sivuvaunusta katkesivat lähes kaikki pyörän pinnat.Siitä saakka valkoinen "peto" ,Avo,on kasvanut korkoa ystäväni autotallissa ja joka kevät vannomme että laitamme raa-an vanhuksen ajokuntoon ja ajamme kiinni menneen menetetyn nuoruuden.

• muistan pappani

sanoneen, että tuo se on se muijan tappokone.
        TNAINENarkoitti juuri sitä mainitsemaasi: lullaa...

• AWO, sellaanen kaunislinijaanen BMW:n "kopio" Nelitahtinen kardaanivetoonen ja ainaki täällä pohojanmaalla sellaanen suosittu käyttöpyörä. Siitä kauppiaastaki oli palijon kiinni miten se omaa merkkiään toi ja tarijos tyrkylle.
        terv. me Tiitun kans.

• seppäpohojanmaalta kirjoitti:

AWO, sellaanen kaunislinijaanen BMW:n "kopio" Nelitahtinen kardaanivetoonen ja ainaki täällä pohojanmaalla sellaanen suosittu käyttöpyörä. Siitä kauppiaastaki oli palijon kiinni miten se omaa merkkiään toi ja tarijos tyrkylle.
        terv. me Tiitun kans.

aikaa ajoneuvojen hankinnas, niin moottoripyörien ku autojenki osalta. Se soran jäläkeenen valuuttapula vaikeutti ja suureltaosiin keskeyttikin länsimaisten valamistajien maahantuonnin suomehen. Neuvostoliitoon kans tehtihin sitä ns. rajakauppaa, vaihrettihin tavaralla tavaraa ja se kauppa piti suomalaaset pyörillä. Henkilöautois valta merkkeinä oli Popeda ja Mosse. Popeda oli palijon käytetty taksi merkki. Volgan tulo markkinoolle sen kyllä sitten syrijäytti.
        Saksasta tuotihin, sanottihin merimiesautoiksi kuplavolkkareita, pieniä määriä. Niillä ei ollu isoakaan merkitystä koko maata ajatellen, oli kuitenki omistajalleen hyvinki tärkiä ja tarpehellinen kapine.
        Se tua 1900 luku oli kokonaasuuressaan sellaanen koneellisenliikkehen vuosisata.
        Ja sieltä ne meirään jos ei ny rakkaamat niin ainaki tärkiämmät muistot kaikilla tuloo.
        terv.
        aina wanhaan ajoneuvojen lumois ollu seppä ja Tiitu.

• Juro-Ukko

aikaa ajoneuvojen hankinnas, niin moottoripyörien ku autojenki osalta. Se soran jäläkeenen valuuttapula vaikeutti ja suureltaosiin keskeyttikin länsimaisten valamistajien maahantuonnin suomehen. Neuvostoliitoon kans tehtihin sitä ns. rajakauppaa, vaihrettihin tavaralla tavaraa ja se kauppa piti suomalaaset pyörillä. Henkilöautois valta merkkeinä oli Popeda ja Mosse. Popeda oli palijon käytetty taksi merkki. Volgan tulo markkinoolle sen kyllä sitten syrijäytti.
        Saksasta tuotihin, sanottihin merimiesautoiksi kuplavolkkareita, pieniä määriä. Niillä ei ollu isoakaan merkitystä koko maata ajatellen, oli kuitenki omistajalleen hyvinki tärkiä ja tarpehellinen kapine.
        Se tua 1900 luku oli kokonaasuuressaan sellaanen koneellisenliikkehen vuosisata.
        Ja sieltä ne meirään jos ei ny rakkaamat niin ainaki tärkiämmät muistot kaikilla tuloo.
        terv.
        aina wanhaan ajoneuvojen lumois ollu seppä ja Tiitu.

"Saksasta tuotihin, sanottihin merimiesautoiksi kuplavolkkareita, pieniä määriä."

Keinosiementäjien yleisin automerkki silloin oli vw-kupla.

• Juro-Ukko kirjoitti:

"Saksasta tuotihin, sanottihin merimiesautoiksi kuplavolkkareita, pieniä määriä."

Keinosiementäjien yleisin automerkki silloin oli vw-kupla.

Joo niin olikin ku muistelen, nehän ajoo kaikki kuplavolkkareilla, sillooset kravattisonnit, niinkuun sanottihin.
        Sellaanen käytännöllinen auto siihen hommahan. Takamoottorisena ja takaa vetävänä oli kyvänlaanen menijä huonostikin auratulla maantiellä, talaviaikahan. Ja sitten siinä oli tasaanen levypohoja notta sekään ei kahariistanu siellä alla vastahan. Ainut vaan oli se jotta se oli niin tuhannen kylymä sieltä sisältä. Se lämmityslaite ai tahtonu millään jaksaa pitää erees tuulilasia sulana talavipakkaasilla.
        Olihan niis sitten ja sai hankittua sellaasia bensiinillä toimivia lisälämmittimiä. Asennettihin sinne etupään tavaratilahan ja yhyristettihin niihin lämminilima aukkoohin. Nekin pakkaas oikuuttelemahan ainaki vanhemmuuttaan, tais jokuunen kupla palaakin sen lisälämmittimen ansioosta.
        terv. seppä ja Tiitu.

• Jekku Konttori

Joo niin olikin ku muistelen, nehän ajoo kaikki kuplavolkkareilla, sillooset kravattisonnit, niinkuun sanottihin.
        Sellaanen käytännöllinen auto siihen hommahan. Takamoottorisena ja takaa vetävänä oli kyvänlaanen menijä huonostikin auratulla maantiellä, talaviaikahan. Ja sitten siinä oli tasaanen levypohoja notta sekään ei kahariistanu siellä alla vastahan. Ainut vaan oli se jotta se oli niin tuhannen kylymä sieltä sisältä. Se lämmityslaite ai tahtonu millään jaksaa pitää erees tuulilasia sulana talavipakkaasilla.
        Olihan niis sitten ja sai hankittua sellaasia bensiinillä toimivia lisälämmittimiä. Asennettihin sinne etupään tavaratilahan ja yhyristettihin niihin lämminilima aukkoohin. Nekin pakkaas oikuuttelemahan ainaki vanhemmuuttaan, tais jokuunen kupla palaakin sen lisälämmittimen ansioosta.
        terv. seppä ja Tiitu.

Se lämmityslaite oli Ebesbehheri ja imaisi imuilman vasennän lokasuojan alta.Talvella kun etupyörä viskasi lunta imuaukon täyteen Ebesbehherin Bensakone alkoi "keittämään" ja meilta ainakin paloi tuon ihmepelin takia yksi Wolkkari.

• O - Orvokki

terv. seppä ja Tiitu.

joskus 70-luvulla ajelin välillä kuplavolkkarilla kovilla pakkasilla ja ratkaisin tuulilasin jäätymisongelman pyyhkimällä sen sisäpuolelta jäänestoaineella. Otin käyttöön vanhempieni 50-luvun alkupuolella keksimän(?) keinon.

• Jekku Konttori
        O - Orvokki kirjoitti:

joskus 70-luvulla ajelin välillä kuplavolkkarilla kovilla pakkasilla ja ratkaisin tuulilasin jäätymisongelman pyyhkimällä sen sisäpuolelta jäänestoaineella. Otin käyttöön vanhempieni 50-luvun alkupuolella keksimän(?) keinon.

Taksikuskeilla oli harsoon käärittyjä suolapusseja Popedassa kovilla pakkasilla.Näkyvyys oli lasin lävitse heikko ja matkanteko oli vähän kuin tuurilla ajoa.Tosin tolpalla ei tarvinnut lämmittää autoa ja kuluttaa kallista bensaa.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Mikä Yllätti

Kaivatussasi?
      Ikävä
      211
      2088
    2. Ei enää ulkoteltta ruokaa.

Se oli sitten viimmeinen kerta kun tuonne teltalle menen.Laatu heikkenee joka vuosi ja annokset pienenee.Ei enää kiitos,
      Kuhmo
      49
      1247
    3. Jos sussa toisessa on yhtään miestä

Ja kadut tekemisiäsi niin menet poliisin puheille, paljastat kaiken oman osuutesi ja kerrot mitä kaikkea se toinen on te
      Ikävä
      186
      1137
    4. Se katse...

Täynnä rakkautta. Kunpa olisin tajunnut.
      Ikävä
      81
      986
    5. En ole hetkeen sinulle kirjoittanut nainen

Vieläkin ajattelen sinua, jos voit uskoa. Tunteet minussa huutavat toivoa ja rakkautta, kun kylmä loogisuus taas pistää
      Ikävä
      56
      881
    6. 71
      813
    7. Muuttaisitko kaivattusi luokse

heti asumaan? 🛒
      Ikävä
      100
      792
    8. Mitä eroavaisuuksia sinulla on

kaivattusi kanssa? Esim. luonteessa. Haittaavatko erot vai ovatko vain rikkaus?
      Ikävä
      77
      737
    9. Martinan tyttärestä hieno haastattelu IL

Martina on kasvattanut fiksun tyttären.
      Kotimaiset julkkisjuorut
      348
      695
    10. Onnettomuus

Olivatko paikkakuntalaisia, jotka menehtyivät?
      Virrat
      34
      688
    Aihe