Uusi omaishoitaja

Haluaisin keskustella

Haluaisin keskustella sellaisten omaishoitajien kanssa, jotka eivät hoida vanhusta/dementikkoa vaan vakavasti sairasta (nuorempaa) ihmistä. Olen vastannut joihinkin kirjoituksiin ja tuntuu, että ilman muuta oletuksena on että minäkin hoidan vanhusta kun puhun omista kokemuksistani.

Luen mielenkiinnolla kirjoituksia dementikkojen lääkkeiden ottamisesta, jääräpäisyydestä jne. Minun äitinikin oli ennen kuolemaansa jonkin verran dementoitunut. Tämänhetkinen tilanteeni on vain toisenlainen.

Minun omaiseni on alle 50-vuotias, vakavaa etenevää sairautta sairastava, täysin vuoteeseen hoidettava, ei pysty tekemään mitään itse. Ajoittain sekava, ahdistunut ja aggressiivinen, ajoittain muisti ja ajattelu on hyvinkin terävää. Koska minä hoidan häntä niin hän luonnollisestikin purkaa minuun kaikki olonsa, olen välillä murhanhimoinen tappaja ja välillä suuri pelastaja ja kiltti.

Vaikka potilaani on täysin autettava ja juomiseenkin - syömisestä ja lääkkeistä puhumattakaan - joutuu välillä houkuttelemaan, lahjomaan ja kiristämään, niin fyysinen perushoito tuntuu kuitenkin pikkujutulta henkiseen kuormittavuuteen ja sitovuuteen verrattuna. Pystyn olemaan pois kotoa n. tunnin jos täällä ei ole ketään varahoitajaa. Omatkin mielialani vaihtelevat. Välillä tämä on aivan ok. mutta välillä iskee paniikki, tekisi mieli juosta ulos aurinkoon. Omaishoitajuus on aivan oma valintani ja ammattitukeakin saan, mutta samassa tilanteessa olevia en tunne ketään.

Tällaisista asioista haluaisin keskustella.

19

4995

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • hoidettavani on 75v

      silti meidän tilanteemme on kuin yksi yhteen teidän elämänne kanssa.
      Mies ei ole muistamaton dementikko, lähes täysin liikuntakyvytön.
      Hän on myös täysin vuoteeseen sidottu (ollut jo 10v).
      Ei tee myöskään mitään itse, kieltäytyy usein syömästä ja juomasta.

      Ei ole minulle ilkeä, mutta vaivalloinen kylläkin.
      Vaatii usein lääkeitä, en voi antaa enempää kuin on lupa, siitä on ainainen kina.
      Minun mielialani kulkevat samaa rataa kuin sinunkin.
      Joskus näyttää menevän hyvin, sitten taas ahdistaa ja senät tuntuvat kaatuvan päälle.
      Muista että pidät vapaasi, et jaksa muuten.

      • nuorena aloittanut

        Minäkin aloitin omaishoitajana 39 vuotiaana 10 vuotta itseäni vanhemman miehen joka on aika usein äreä ja vihamielinen eikä ole muutenkaan niin sanotusti hoito myönteinen. Haukkuu ja lyö kun sille päälle sattuu vaikka järki luistaa ja muistissa ei ole mitään vikaa. Olen tehnyt parhaani mutta raskasta on varsinkin kun olen tämän asian kanssa yksin ei ole sukua eikä omia lapsia mukana tukemassa. Jaksettava kuitenkin on vaikka hammasta purren. Olen tehnyt tätä noin kymmenen vuotta mutta jos minulta kysytään niin en suosittele kenellekkään on tämä niin raskasta.


      • läheinen
        nuorena aloittanut kirjoitti:

        Minäkin aloitin omaishoitajana 39 vuotiaana 10 vuotta itseäni vanhemman miehen joka on aika usein äreä ja vihamielinen eikä ole muutenkaan niin sanotusti hoito myönteinen. Haukkuu ja lyö kun sille päälle sattuu vaikka järki luistaa ja muistissa ei ole mitään vikaa. Olen tehnyt parhaani mutta raskasta on varsinkin kun olen tämän asian kanssa yksin ei ole sukua eikä omia lapsia mukana tukemassa. Jaksettava kuitenkin on vaikka hammasta purren. Olen tehnyt tätä noin kymmenen vuotta mutta jos minulta kysytään niin en suosittele kenellekkään on tämä niin raskasta.

        oli vaskulaarisesti dementoitunut. Hän tuli hyvin äreäksi viimeisinä vuosinaan.
        Omaiset huomasivat jotakin olevan pielessä, mutta tämä oli aika ovela. Lopuksi hän piti lehteä kädessään ollen lukevinaan.
        Viimein lähti marraskuun loskaan yövaatteissaan ja sivulliset toimittivat hoitoon. Vasta siloin selvisi, mistä on kyse.
        Siinä oli kyllä sellaista eksymistä, ettei osannutkaan tutulla seudulla mennä tiettyyn osoitteeseen. Autoilu loppui siihen, mutta vain reilun kuukauden ennen ajasta ikuisuuteen siirtymisestä.


      • uusi omaishoitaja
        nuorena aloittanut kirjoitti:

        Minäkin aloitin omaishoitajana 39 vuotiaana 10 vuotta itseäni vanhemman miehen joka on aika usein äreä ja vihamielinen eikä ole muutenkaan niin sanotusti hoito myönteinen. Haukkuu ja lyö kun sille päälle sattuu vaikka järki luistaa ja muistissa ei ole mitään vikaa. Olen tehnyt parhaani mutta raskasta on varsinkin kun olen tämän asian kanssa yksin ei ole sukua eikä omia lapsia mukana tukemassa. Jaksettava kuitenkin on vaikka hammasta purren. Olen tehnyt tätä noin kymmenen vuotta mutta jos minulta kysytään niin en suosittele kenellekkään on tämä niin raskasta.

        Ehkä se on niin, että kun ihminen jotenkin tajuaa olevansa sairas, vammautunut tms. ja toisten avusta riippuvainen niin äreys tulee helposti pintaan. Ja kehen sen muuhun purkaa kuin lähellä olevaan tuttuun ihmiseen. En todellakaan osaa sanoa, millainen minusta itsestäni tulisi jos joutuisin toisten avun varaan.

        Ihmisillä on aika paljon sellaisia pieniä omia tapoja, jotka auttaja helposti tekee eri tavalla koska on taas itse tottunut tekemään niin.

        Minä olin välillä niin uupunut että olisin melkein voinut huutaa. Ja yritin sanoa itselleni, että millä kaikki mökin akat ovat entisaikoina pärjänneet: ovat hoitaneet vanhat ja sairaat ja 10 lasta, lehmät ja muut eläimet, pyykit on huuhdeltu avannossa ja kaikki mahdollinen tehty itse. Minä en ole aina jaksanut vaikka on pyykkikone, tiskikone, pakastin, kaupassa kaikkea puolivalmiista valmiiseen, auto jolla liikkua jne. Mutta näin se vain on, ei mikään pesukone estä omaishoitajaa väsymästä. Väsyminen on ihan todellista.

        Tällä hetkellä väsymiseni on toisenlaista. Omaiseni piti mennä reilun viikon intervallijaksolle mutta hän sairastuikin siellä kovaan kuumeeseen, johon eivät ole tepsineet mitkään antibiootit. Eilen lopetettiin tiputus ja antibiootit ja nyt odotetaan käytännössä vain kuolemaa. Olin viime yön läheiseni luona, nyt tulin kotiin yrittämään nukkumista mutta olen jotenkin ylivirittynyt, en pysty nukkumaan.

        Ja hei sinä, joka olet hoitanut 10 vuotta. Ihan totta, ota välillä lomaa. Jollain konstilla, joko sukulaisten tai kotikunnan avulla pääset lähtemään jonnekin tai saat omaisesi intervallijaksolle jolloin voit olla vaikka yksiksesi kotona jos siltä tuntuu.

        Jos päivästä ja vuodesta toiseen kuuntelee toisen äreyttä ja haukkumista niin kyllä se vaikuttaa hoitajankin psyykeen. Siitä huolimatta että tajuaa, että äreys ym. johtuvat sairaudesta.

        Vaikka olin potilaan kotona ollessa usein uupunut ja tuskastunutkin niin nyt toivoisin enemmän kuin mitään muuta että hän olisi täällä ja elämä oli tasaista kaikkine vaikeuksineenkin. Tuntuu jo vaikealta katsoa hänen sänkyään, hänen vaatteitaan jne. kun tiedän, että hän ei enää palaa tänne.


    • merski

      Mieheni sai massiivisen aivoverenvuodon 04/93, leikkauksen jälkeen todettiin aivoinfarkti ja leikkauksessa aivorunko oli vaurioitunut. Hän oli silloin 50 ja minä 43 vuotias. Jouluksi 93 hän pääsi kotiin, lääkärien vastustamisesta huolimatta, epäilivät että ei kotona pärjätä. Aluksi oli poika , silloin 18 vuotias, joka siirtyi päivälukiosta iltalukioon, pääasiallinen omaishoitaja, lisäksi minä ja kaksi meidän tytärtä -72 ja -80 syntyneet, ja joskus ulkopuolisia hoitajia, tosin aika harvoin.(kun ei ollut saatavissa) Tammikuusta 2002 alkaen olen ollut yksin omaishoitajana ja päivääkään en ole katunut kotiin jäämistä. (aiemmin toimin terveyskeskusavustajana).

      • Uusi omaishoitaja

        On rohkaisevaa kuulla, että toiset ovat jaksaneet hoitaa vuosikausia.
        Minun omaiseni on menossa huomenna intervallijaksolle laitokseen ja minä olen kyllä aivan poikki. Varsinainen perushoito (syöttäminen, vaipat jne.) ei ole paljon mitään tässä tilanteessa, mutta minusta tuntuu että hajoan, koska en voi auttaa toista.
        Eilen potilas kieltäytyi juomasta koko päivän aikana, koska hän uskoi että kaikessa oli myrkkyä. Syötin puoliväkisin kiisseliä yms. ja illalla juotin ruiskulla vähän vettä täysin väkisin. Se ei ole kivaa mutta en halua hänelle munuaisvauriotakaan. Tiputusta ei enää haluta laittaa, näin ainakin viimeksi on sanottu.
        Nyt tänä aamuna potilas heräsi klo 4 painehaavojen kipuun enkä voi sitäkään auttaa. Morfiinijohdannaiskipulääke Diapam ei tunnu auttavan, ja vahva kipulaastarikin on. Häntä pitäisi pitää oikealla kyljellä, joka taas aiheuttaa kipua halvautuneeseen oikeaan käteen ja virheasennssa olevaan niskaan. Käänsi niin tai näin niin kipua on, ja potilas kokee että kiusaan häntä enkä halua auttaa. Nyt yritän sitä konstia että annan hänen olla vähän aikaa yksin, huutamisesta huolimatta, ja toivon että lääke vaikuttaisi ja hän nukahtaisi.
        Vielä pari kuukautta sitten auttoi läsnäolo ja niskan ja raajojen silittely, nyt hän ei enää siedä sitä. Jopa peitto sattuu, peittona on nyt kaksi ohutta silkkihuivia jotka ovat riittävän kevyitä, joskus aamuöisin hän kestää ohuen fleecehuovan.
        Vaikka olen ottanut kotiin kuolevan potilaan, jolta on kaikki muut hoidot paitsi kipulääkitys ja rauhoittava lääkitys lopetettu, niin koen epäonnistuneeni kun en saa edes kipuja hallintaan ja painehaavat pahenevat koko ajan. Tiedän, että laitosviikon aikana painehaavat pahenevat vielä koska siellä ei uskalleta toimia näinkään paljon potilaan tahdon vastaisesti kuin mitä minä uskallan. Siellä ei myöskään juoteta ruiskulla väkisin joten kuivuminenkin on mahdollista.
        Minulle on monessa yhteydessä sanottu, että kipuja ei tarvitse kestää, mutta ei niihin tunnu olevat tehokasta lääkettä. Potilas pitäisi varmaan ns. sedatoida, jolloin hän taas kuolisi muutamassa päivässä, eikä toisaalta tällaista sedatointia olla valmiita tekemäänkään. Minun mielestäni puheet nykyaikaisesta tehokkaasta kivunlievityksestä ovat juhlapuhetta.
        Toivoin, että omaiseni saisi kuolla rauhallisissa oloissa ja ilman kipuja mutta se ei näytä olevan mahdollista.
        Tunnen itseni epäonnistuneeksi ja avuttomaksi. Mitään käytännön apua ja neuvoa ei kukaan tunnu osaavan antaa. Olen kysynyt useammalta lääkäriltä, kotisairaalalta jne. eikä erityistä ratkaisua kenelläkään ole, vain tämä kipulääkitys ja asentohoidot.
        Minun oma psyykeni on jotenkin sekaisin, toisaalta toivon jo että potilaan sydän pysähtyisi, toisaalta kuvaannollisesti hakkaan päätä seinään ja kiljun että jotain apua pitäisi tässä maailmassa olla.
        Tulipa tästä vuodatus. No, en ole juuri nukkunutkaan.


      • Liisa.
        Uusi omaishoitaja kirjoitti:

        On rohkaisevaa kuulla, että toiset ovat jaksaneet hoitaa vuosikausia.
        Minun omaiseni on menossa huomenna intervallijaksolle laitokseen ja minä olen kyllä aivan poikki. Varsinainen perushoito (syöttäminen, vaipat jne.) ei ole paljon mitään tässä tilanteessa, mutta minusta tuntuu että hajoan, koska en voi auttaa toista.
        Eilen potilas kieltäytyi juomasta koko päivän aikana, koska hän uskoi että kaikessa oli myrkkyä. Syötin puoliväkisin kiisseliä yms. ja illalla juotin ruiskulla vähän vettä täysin väkisin. Se ei ole kivaa mutta en halua hänelle munuaisvauriotakaan. Tiputusta ei enää haluta laittaa, näin ainakin viimeksi on sanottu.
        Nyt tänä aamuna potilas heräsi klo 4 painehaavojen kipuun enkä voi sitäkään auttaa. Morfiinijohdannaiskipulääke Diapam ei tunnu auttavan, ja vahva kipulaastarikin on. Häntä pitäisi pitää oikealla kyljellä, joka taas aiheuttaa kipua halvautuneeseen oikeaan käteen ja virheasennssa olevaan niskaan. Käänsi niin tai näin niin kipua on, ja potilas kokee että kiusaan häntä enkä halua auttaa. Nyt yritän sitä konstia että annan hänen olla vähän aikaa yksin, huutamisesta huolimatta, ja toivon että lääke vaikuttaisi ja hän nukahtaisi.
        Vielä pari kuukautta sitten auttoi läsnäolo ja niskan ja raajojen silittely, nyt hän ei enää siedä sitä. Jopa peitto sattuu, peittona on nyt kaksi ohutta silkkihuivia jotka ovat riittävän kevyitä, joskus aamuöisin hän kestää ohuen fleecehuovan.
        Vaikka olen ottanut kotiin kuolevan potilaan, jolta on kaikki muut hoidot paitsi kipulääkitys ja rauhoittava lääkitys lopetettu, niin koen epäonnistuneeni kun en saa edes kipuja hallintaan ja painehaavat pahenevat koko ajan. Tiedän, että laitosviikon aikana painehaavat pahenevat vielä koska siellä ei uskalleta toimia näinkään paljon potilaan tahdon vastaisesti kuin mitä minä uskallan. Siellä ei myöskään juoteta ruiskulla väkisin joten kuivuminenkin on mahdollista.
        Minulle on monessa yhteydessä sanottu, että kipuja ei tarvitse kestää, mutta ei niihin tunnu olevat tehokasta lääkettä. Potilas pitäisi varmaan ns. sedatoida, jolloin hän taas kuolisi muutamassa päivässä, eikä toisaalta tällaista sedatointia olla valmiita tekemäänkään. Minun mielestäni puheet nykyaikaisesta tehokkaasta kivunlievityksestä ovat juhlapuhetta.
        Toivoin, että omaiseni saisi kuolla rauhallisissa oloissa ja ilman kipuja mutta se ei näytä olevan mahdollista.
        Tunnen itseni epäonnistuneeksi ja avuttomaksi. Mitään käytännön apua ja neuvoa ei kukaan tunnu osaavan antaa. Olen kysynyt useammalta lääkäriltä, kotisairaalalta jne. eikä erityistä ratkaisua kenelläkään ole, vain tämä kipulääkitys ja asentohoidot.
        Minun oma psyykeni on jotenkin sekaisin, toisaalta toivon jo että potilaan sydän pysähtyisi, toisaalta kuvaannollisesti hakkaan päätä seinään ja kiljun että jotain apua pitäisi tässä maailmassa olla.
        Tulipa tästä vuodatus. No, en ole juuri nukkunutkaan.

        Onko enää mitään mieltä hoitaa noin huonokuntoista ihmistä kotona?


      • varma että
        Uusi omaishoitaja kirjoitti:

        On rohkaisevaa kuulla, että toiset ovat jaksaneet hoitaa vuosikausia.
        Minun omaiseni on menossa huomenna intervallijaksolle laitokseen ja minä olen kyllä aivan poikki. Varsinainen perushoito (syöttäminen, vaipat jne.) ei ole paljon mitään tässä tilanteessa, mutta minusta tuntuu että hajoan, koska en voi auttaa toista.
        Eilen potilas kieltäytyi juomasta koko päivän aikana, koska hän uskoi että kaikessa oli myrkkyä. Syötin puoliväkisin kiisseliä yms. ja illalla juotin ruiskulla vähän vettä täysin väkisin. Se ei ole kivaa mutta en halua hänelle munuaisvauriotakaan. Tiputusta ei enää haluta laittaa, näin ainakin viimeksi on sanottu.
        Nyt tänä aamuna potilas heräsi klo 4 painehaavojen kipuun enkä voi sitäkään auttaa. Morfiinijohdannaiskipulääke Diapam ei tunnu auttavan, ja vahva kipulaastarikin on. Häntä pitäisi pitää oikealla kyljellä, joka taas aiheuttaa kipua halvautuneeseen oikeaan käteen ja virheasennssa olevaan niskaan. Käänsi niin tai näin niin kipua on, ja potilas kokee että kiusaan häntä enkä halua auttaa. Nyt yritän sitä konstia että annan hänen olla vähän aikaa yksin, huutamisesta huolimatta, ja toivon että lääke vaikuttaisi ja hän nukahtaisi.
        Vielä pari kuukautta sitten auttoi läsnäolo ja niskan ja raajojen silittely, nyt hän ei enää siedä sitä. Jopa peitto sattuu, peittona on nyt kaksi ohutta silkkihuivia jotka ovat riittävän kevyitä, joskus aamuöisin hän kestää ohuen fleecehuovan.
        Vaikka olen ottanut kotiin kuolevan potilaan, jolta on kaikki muut hoidot paitsi kipulääkitys ja rauhoittava lääkitys lopetettu, niin koen epäonnistuneeni kun en saa edes kipuja hallintaan ja painehaavat pahenevat koko ajan. Tiedän, että laitosviikon aikana painehaavat pahenevat vielä koska siellä ei uskalleta toimia näinkään paljon potilaan tahdon vastaisesti kuin mitä minä uskallan. Siellä ei myöskään juoteta ruiskulla väkisin joten kuivuminenkin on mahdollista.
        Minulle on monessa yhteydessä sanottu, että kipuja ei tarvitse kestää, mutta ei niihin tunnu olevat tehokasta lääkettä. Potilas pitäisi varmaan ns. sedatoida, jolloin hän taas kuolisi muutamassa päivässä, eikä toisaalta tällaista sedatointia olla valmiita tekemäänkään. Minun mielestäni puheet nykyaikaisesta tehokkaasta kivunlievityksestä ovat juhlapuhetta.
        Toivoin, että omaiseni saisi kuolla rauhallisissa oloissa ja ilman kipuja mutta se ei näytä olevan mahdollista.
        Tunnen itseni epäonnistuneeksi ja avuttomaksi. Mitään käytännön apua ja neuvoa ei kukaan tunnu osaavan antaa. Olen kysynyt useammalta lääkäriltä, kotisairaalalta jne. eikä erityistä ratkaisua kenelläkään ole, vain tämä kipulääkitys ja asentohoidot.
        Minun oma psyykeni on jotenkin sekaisin, toisaalta toivon jo että potilaan sydän pysähtyisi, toisaalta kuvaannollisesti hakkaan päätä seinään ja kiljun että jotain apua pitäisi tässä maailmassa olla.
        Tulipa tästä vuodatus. No, en ole juuri nukkunutkaan.

        ... haluat hoitaa loppuun asti kotona? Kuvaamasi tilanne kuulostaa aika hankalalta. Kun kerran kyseessä näyttää olevan jo terminaalivaihe, voisitko ajatella että läheisesi saattaminen tapahtuisi kuitenkin sairaalassa. Siellä kivunlievitys kuitenkin on helpompaa, hoitajia on kolmessa vuorossa, voit osallistua hoitoihin ja olla siellä mukana mahdollisimman paljon. Kuitenkin päävastuu hoidosta olisi hoitohenkilökunnaslla ja sinä saisit siltä osin paremmin levätä.Kipulääkitystä on saatavilla, mutta ehkä se sitten sairaalassa on helpompi toteuttaa kun hoitohenkilökuntaa on paikalla koko ajan.Jos nesteytys on päätetty lopettaa, ei vängällä ruiskulla juottaminen ole enää mikään nesteytyksen ratkaisu. Suuta voi puhdistaa ja suun limakalvoja hoitaa muuten.


      • Uusi omaishoitaja
        varma että kirjoitti:

        ... haluat hoitaa loppuun asti kotona? Kuvaamasi tilanne kuulostaa aika hankalalta. Kun kerran kyseessä näyttää olevan jo terminaalivaihe, voisitko ajatella että läheisesi saattaminen tapahtuisi kuitenkin sairaalassa. Siellä kivunlievitys kuitenkin on helpompaa, hoitajia on kolmessa vuorossa, voit osallistua hoitoihin ja olla siellä mukana mahdollisimman paljon. Kuitenkin päävastuu hoidosta olisi hoitohenkilökunnaslla ja sinä saisit siltä osin paremmin levätä.Kipulääkitystä on saatavilla, mutta ehkä se sitten sairaalassa on helpompi toteuttaa kun hoitohenkilökuntaa on paikalla koko ajan.Jos nesteytys on päätetty lopettaa, ei vängällä ruiskulla juottaminen ole enää mikään nesteytyksen ratkaisu. Suuta voi puhdistaa ja suun limakalvoja hoitaa muuten.

        Näissä olosuhteissa haluan hoitaa loppuun asti kotona. Hän ei pääse sairaalaan, olen käynyt siitä kovan väännön ao. sairaalan ylilääkärin kanssa vuoden vaihteessa ja vedonnut kaikkeen mahdolliseen jotta sairaalaan olisi päässyt. Jos hän olisi päässyt sairaalaan en olisi ajatellutkaan kotiin ottamista. Otin hänet kotiin, koska hoitokoti, jossa häntä hoidettiin, oli todella huono ja hoito oli hirveän vaihtelevaa ja satunnaista eikä kipulääkitystä annettu koska kipua ei huomattu. Ihan oikeasti, hoitokoti joutui myös kaupungin erityisohjaukseen minun ja joidenkin muiden tekemien valitusten jälkeen.
        Nyt hänellä on intervallijaksot vanhainkodissa ja jos minä jostain syystä en enää voi/jaksa hoitaa niin sitten hänen paikkansa on myös tuo vanhainkoti.
        Sairaalaan pääsee jos on sairaalahoidon tarve eikä hänellä ole koska mitään aktiivista ei ole tehtävissä.
        Ja tuota noin. Tuo vängällä juottaminen jne. Juotin ja syötin häntä jollain lailla vängällä jo kolme vuotta sitten. Minullakaan ei juuri ollut silloin enää toivoa mutta en kestänyt katsella toisen janoakaan. Sitten hän toipui sellaisen kuntoon, on välillä syönyt ja juonut ihan ok. vaikka onkin ollut liikuntakyvytön, samoin on jaksanut katsella vähän TV:tä. kiinnostua asioista jne. Tässä on juuri tämä kun kyseessä ei ole syöpä tai muu lineaarisesti etenevä sairaus vaan, ms-tauti, jonka luonteeseen kuuluu aaltoilu. Toki potilaan kunto on pitkällä aikavälillä huonontunut koko ajan, mutta ties kuinka monta kerta on luultu että ollaan kuoleman porteilla ja sitten ei ollakaan oltu. Mistä minä voin tietää milloin on todellinen terminaalivaihe? Jo silloin kolme vuotta sitten hänellä oli lähete Terhokotiinkin, ja minä olisin hänet sinne laittanut, mutta hän itse sai juuri ja juuri sanottua että ei mene sinne koska se on kuolevia varten. Hänellä oli kai joku aavistus että hän ei kuole vielä, niinkuin ei kuollutkaan.
        Ja juomisesta vielä: eilen potilas ei päivän aikana juonut mitään, ei halunnut tai osannut juoda pillillä. Syötin hänelle puuroa johon olin lisännyt vähän ylimääräistä suolaa ja n. 15 min kuluttua hän joi pillillä puolitoista lasillista että hups vaan.
        Tässä on siis olennaista vaihtelu, joka toisaalta ylläpitää perusteetontakin toivoa, toisaalta ei voida ryhtyä mihinkään varsinaisiin terminaalihoitojuttuihin.


      • tilanne ehkä vähän
        Uusi omaishoitaja kirjoitti:

        Näissä olosuhteissa haluan hoitaa loppuun asti kotona. Hän ei pääse sairaalaan, olen käynyt siitä kovan väännön ao. sairaalan ylilääkärin kanssa vuoden vaihteessa ja vedonnut kaikkeen mahdolliseen jotta sairaalaan olisi päässyt. Jos hän olisi päässyt sairaalaan en olisi ajatellutkaan kotiin ottamista. Otin hänet kotiin, koska hoitokoti, jossa häntä hoidettiin, oli todella huono ja hoito oli hirveän vaihtelevaa ja satunnaista eikä kipulääkitystä annettu koska kipua ei huomattu. Ihan oikeasti, hoitokoti joutui myös kaupungin erityisohjaukseen minun ja joidenkin muiden tekemien valitusten jälkeen.
        Nyt hänellä on intervallijaksot vanhainkodissa ja jos minä jostain syystä en enää voi/jaksa hoitaa niin sitten hänen paikkansa on myös tuo vanhainkoti.
        Sairaalaan pääsee jos on sairaalahoidon tarve eikä hänellä ole koska mitään aktiivista ei ole tehtävissä.
        Ja tuota noin. Tuo vängällä juottaminen jne. Juotin ja syötin häntä jollain lailla vängällä jo kolme vuotta sitten. Minullakaan ei juuri ollut silloin enää toivoa mutta en kestänyt katsella toisen janoakaan. Sitten hän toipui sellaisen kuntoon, on välillä syönyt ja juonut ihan ok. vaikka onkin ollut liikuntakyvytön, samoin on jaksanut katsella vähän TV:tä. kiinnostua asioista jne. Tässä on juuri tämä kun kyseessä ei ole syöpä tai muu lineaarisesti etenevä sairaus vaan, ms-tauti, jonka luonteeseen kuuluu aaltoilu. Toki potilaan kunto on pitkällä aikavälillä huonontunut koko ajan, mutta ties kuinka monta kerta on luultu että ollaan kuoleman porteilla ja sitten ei ollakaan oltu. Mistä minä voin tietää milloin on todellinen terminaalivaihe? Jo silloin kolme vuotta sitten hänellä oli lähete Terhokotiinkin, ja minä olisin hänet sinne laittanut, mutta hän itse sai juuri ja juuri sanottua että ei mene sinne koska se on kuolevia varten. Hänellä oli kai joku aavistus että hän ei kuole vielä, niinkuin ei kuollutkaan.
        Ja juomisesta vielä: eilen potilas ei päivän aikana juonut mitään, ei halunnut tai osannut juoda pillillä. Syötin hänelle puuroa johon olin lisännyt vähän ylimääräistä suolaa ja n. 15 min kuluttua hän joi pillillä puolitoista lasillista että hups vaan.
        Tässä on siis olennaista vaihtelu, joka toisaalta ylläpitää perusteetontakin toivoa, toisaalta ei voida ryhtyä mihinkään varsinaisiin terminaalihoitojuttuihin.

        Kuitenkaan en jaksa/halua uskoa että kipulääkitykselle ei ole mitään tehtävissä. Kerrot että sairaalaan ei pääse kun mitään aktiivista ei ole tehtävissä. Minä näen asian sivullisena kertomasi mukaan hiukan toisin. Mikä onkaan aktiivisempaa kuin kipulääkityksen ja ravitsemustien ajan tasalle saattaminen. Käytkö teillä kotihoito? Onko teille tarjottu esim PEG-nappia ravinnon/lääkityksen saannin turvaamiseksi? Ilmeisesti jotkut hoitotahtoasiat on läpikäyty? Miten ruoan/ravinnon saanti intervallihoitojaksoilla?


      • Uusi omaishoitaja
        tilanne ehkä vähän kirjoitti:

        Kuitenkaan en jaksa/halua uskoa että kipulääkitykselle ei ole mitään tehtävissä. Kerrot että sairaalaan ei pääse kun mitään aktiivista ei ole tehtävissä. Minä näen asian sivullisena kertomasi mukaan hiukan toisin. Mikä onkaan aktiivisempaa kuin kipulääkityksen ja ravitsemustien ajan tasalle saattaminen. Käytkö teillä kotihoito? Onko teille tarjottu esim PEG-nappia ravinnon/lääkityksen saannin turvaamiseksi? Ilmeisesti jotkut hoitotahtoasiat on läpikäyty? Miten ruoan/ravinnon saanti intervallihoitojaksoilla?

        Sinne sairaalaan ei todellakaan pääse. Saattohoito hoidetaan kuulemma hoitokodissa tai vanhainkodissa ellei kotona. On selvitetty lääninlääkäriä myöten. Plussana sairaalassa olisi että kipulääkettä voisi antaa injektiona. Suun kautta annettavasta kipulääkityksestä on kyllä sanottu, että nykyistä enemmänkin saa antaa. Suuremmat määrät vaan tekevät potilaan ihan fleguksi, ja sitten ei ainakaan syö eikä juo. Tiedän, etä joudun kyllä lisäämään annostuksia. Olen itse keksinyt Oxynorm Diapam -yhdistelmän, se toimii paremmin kuin pelkkä kipulääke. Ja joskus tapahtuu niin, että vaikka kipu (luultavasti) helpottaakin niin kivusta jää harhaisuus päälle, ja silloin on vaikea tietää mikä on kipua ja mikä pelkkää harhaisuutta. Tämä on jatkuvaa tasapainoilua ja toisen tilan arviointia. Psykoosilääke taas lisää spastisuutta, joka on muutenkin tosi paha, potilas on aika solmussa.
        Ravitsemuksen puolesta paraskaan julkinen hoitopaikka ei pysty parempaan kuin minä, tässä kehun itseäni. Potilas on valikoiva eikä taatusti syö sairaalaan vellejä ja lihasoppia ja sianlihakastikkeita vaikka olisi parempikuntoinenkin. Minä olen oppinut taitavaksi huijariksi ruokien kanssa: jauhan manteleita proteiinilähteeksi ja sekoitan mannapuuroon yms., lisäksi leseitä, munankeltuaisen suklaavanukkaaseen, rypsiöljyä kotona puristettuun appelsiinimehuun, kotona puristettua porkkanamehua, marjasoseita, tuorekiisseleitä jne jne. Nutridrink-energiajuomaa kaakaoon silloin kun haluaa kaakaota. Kermavaahtoa vähän joka paikkaan. Suklaata, keksejä yms. saa syödä, enää ei juuri syö. Maksimaalisesti energiaa, proteiineja ja vitamiineja, mitä vaan saisi syötettyä.Ei sairaalassa tms. ihan kustannussyistä ole appelsiinimehua tai manteleita. No, potilaan paino on romahtanut kermoista huolimatta.
        Peg-nappia ei enää laiteta julkisella puolella, potilaalla oli se sairauden alussa mutta se poistettiin kun hän rupesi syömään minun viemiäni ruokia - hän oli siinä vaiheessa sairaalassa ja oikeastaan oli syöttämiskieltokin, oli arvioitu että hän ei niele riittävän hyvin mutta todellisuudessa mitään ongelmia ei tullut. Syötin ensin salaa, sitten julkisesti ja pian letku poistettiin. Samalla loppui melkein päivittäinen oksentelu. Intervallijaksolle olen vienyt omia sörsseleitä evääksi ja vien niitä lisääkin, vanhainkodin säästöbudjettiruuilla ei pärjäisi yhtään eikä edes maistaisi niitä jo liemitiivisteiden hajunkaan vuoksi. Nyt kuulin että juottavat kyllä ruiskullakin tarvittaessa vaikka ensin luulin että eivät, ja ovat luvanneet syöttää noita kotisörsseleitä. Tämä on minun kannaltani ihan ok. vastaantuloa.
        Kotisairaala käy meillä tarvittaessa, ollaan ns. soittolistalla. Lisäksi käy yksityinen sairaanhoitaja 1-2 x vk (suihkut ja haavahoito)ja lähihoitaja babysitterinä kun minä käyn asioilla tai vähän virkistymässä.
        Potilaalla on elvytyskielto, olen koko ajan sanonut että haluan sen. Hän itse ei ole osannut ottaa tähän kantaa.
        Minä olen varmaan aika mustavalkoinen ja omaehtoinen, haluan omaiselleni joko rauhallisen kuoleman tai jos elämää jatkuu niin sitten tehdään kaikki mahdollinen elämän laadun parantamiseksi. Tätä samaa haluan itselleni jos olen joskus samanlaisessa tilanteessa.
        Ja minusta tuntuu että olen ollut kuin terrieri silloin kun on pitänyt jotain vaatia. Tiedän, että joissakin asioissa olemme saaneet keskimääräistä parempaakin palvelua, esim. nuo intervallijaksot on täysin räärälöity minun opiskelujeni mukaan - opiskelen pikkuisen tässä sivussa, se on myös henkireikä ja vaihtelua ainaiselle kotona olemiselle.


      • että asianne ovat
        Uusi omaishoitaja kirjoitti:

        Sinne sairaalaan ei todellakaan pääse. Saattohoito hoidetaan kuulemma hoitokodissa tai vanhainkodissa ellei kotona. On selvitetty lääninlääkäriä myöten. Plussana sairaalassa olisi että kipulääkettä voisi antaa injektiona. Suun kautta annettavasta kipulääkityksestä on kyllä sanottu, että nykyistä enemmänkin saa antaa. Suuremmat määrät vaan tekevät potilaan ihan fleguksi, ja sitten ei ainakaan syö eikä juo. Tiedän, etä joudun kyllä lisäämään annostuksia. Olen itse keksinyt Oxynorm Diapam -yhdistelmän, se toimii paremmin kuin pelkkä kipulääke. Ja joskus tapahtuu niin, että vaikka kipu (luultavasti) helpottaakin niin kivusta jää harhaisuus päälle, ja silloin on vaikea tietää mikä on kipua ja mikä pelkkää harhaisuutta. Tämä on jatkuvaa tasapainoilua ja toisen tilan arviointia. Psykoosilääke taas lisää spastisuutta, joka on muutenkin tosi paha, potilas on aika solmussa.
        Ravitsemuksen puolesta paraskaan julkinen hoitopaikka ei pysty parempaan kuin minä, tässä kehun itseäni. Potilas on valikoiva eikä taatusti syö sairaalaan vellejä ja lihasoppia ja sianlihakastikkeita vaikka olisi parempikuntoinenkin. Minä olen oppinut taitavaksi huijariksi ruokien kanssa: jauhan manteleita proteiinilähteeksi ja sekoitan mannapuuroon yms., lisäksi leseitä, munankeltuaisen suklaavanukkaaseen, rypsiöljyä kotona puristettuun appelsiinimehuun, kotona puristettua porkkanamehua, marjasoseita, tuorekiisseleitä jne jne. Nutridrink-energiajuomaa kaakaoon silloin kun haluaa kaakaota. Kermavaahtoa vähän joka paikkaan. Suklaata, keksejä yms. saa syödä, enää ei juuri syö. Maksimaalisesti energiaa, proteiineja ja vitamiineja, mitä vaan saisi syötettyä.Ei sairaalassa tms. ihan kustannussyistä ole appelsiinimehua tai manteleita. No, potilaan paino on romahtanut kermoista huolimatta.
        Peg-nappia ei enää laiteta julkisella puolella, potilaalla oli se sairauden alussa mutta se poistettiin kun hän rupesi syömään minun viemiäni ruokia - hän oli siinä vaiheessa sairaalassa ja oikeastaan oli syöttämiskieltokin, oli arvioitu että hän ei niele riittävän hyvin mutta todellisuudessa mitään ongelmia ei tullut. Syötin ensin salaa, sitten julkisesti ja pian letku poistettiin. Samalla loppui melkein päivittäinen oksentelu. Intervallijaksolle olen vienyt omia sörsseleitä evääksi ja vien niitä lisääkin, vanhainkodin säästöbudjettiruuilla ei pärjäisi yhtään eikä edes maistaisi niitä jo liemitiivisteiden hajunkaan vuoksi. Nyt kuulin että juottavat kyllä ruiskullakin tarvittaessa vaikka ensin luulin että eivät, ja ovat luvanneet syöttää noita kotisörsseleitä. Tämä on minun kannaltani ihan ok. vastaantuloa.
        Kotisairaala käy meillä tarvittaessa, ollaan ns. soittolistalla. Lisäksi käy yksityinen sairaanhoitaja 1-2 x vk (suihkut ja haavahoito)ja lähihoitaja babysitterinä kun minä käyn asioilla tai vähän virkistymässä.
        Potilaalla on elvytyskielto, olen koko ajan sanonut että haluan sen. Hän itse ei ole osannut ottaa tähän kantaa.
        Minä olen varmaan aika mustavalkoinen ja omaehtoinen, haluan omaiselleni joko rauhallisen kuoleman tai jos elämää jatkuu niin sitten tehdään kaikki mahdollinen elämän laadun parantamiseksi. Tätä samaa haluan itselleni jos olen joskus samanlaisessa tilanteessa.
        Ja minusta tuntuu että olen ollut kuin terrieri silloin kun on pitänyt jotain vaatia. Tiedän, että joissakin asioissa olemme saaneet keskimääräistä parempaakin palvelua, esim. nuo intervallijaksot on täysin räärälöity minun opiskelujeni mukaan - opiskelen pikkuisen tässä sivussa, se on myös henkireikä ja vaihtelua ainaiselle kotona olemiselle.

        noinkin hyvin. Ensimmäisistä kirjoituksistasi sai hieman erilaisen vaikutelman :-). Sinullahan on valtavat voimavarat, vaikka uupumutsasi toitkin alkuun esille. Teidän asianne ovat moneen muuhun verrattuna hyvin.

        Tuosta ravitsemuksesta; Peg nappi on hyvä silloin jos nieleminen ei enää oikein onnistu syystä tai toisesta tai ruoka ei kertakaikkiaan vaan maistu. Jos ruoat vetää henkeen, niin vakavankin keuhkokuumeen riski on todellinen.Mutta jos suun kautta ravitsemus onnistuu, aina parempi, saahan siinä makuelämyksiäkin ja herkutteluhetkiä.

        Kotihan on ihmiselle paras paikka olla ja asua niin kauan kuin mahdollista. Kun asianne ovat noinkin mallillaan, varmaan kipulääkityskin on parhaalla mahdollisella tolalla. Jos minä olisin sinä, en kyllä kivuissa huutamista kuuntelisi.


    • MS.omaishoitaja

      Miksi hoidettavallesi laitettin ruokaletku?
      Minun miehelleni joka sairastaa myös MS tautia laitettiin se sen takia koska se läppä joka sulkee "keuhkotorven eli sen väärän "kurkun" alkoi lihas olla niin hidas joten kaikki mitä hän suun kautta laittoi niin meni keuhkoihin ja sen myötä alkoi hänellä olla jatkuvasti keuhkokuumeita. Nyt tilanne on hallinnassa ollut jo seitsemän vuotta ja vointi on ollut sen suhteen hyvä.
      Kysymyksessä on kuitenkin sairaus joka koko ajan huononee ja myös psyykkisesti joka itselleni on se kaikkein vaikein asia hyväksyä.
      Meillä on nosturi jolla häntä siirtelen sängystä tuoliin ilman nosturia en pystyisi häntä enään kotona hoitamaan.
      Yritä ajatella positiivisesti silloin kun hän sinulle vielä jotain puhuu koska silloin sinä huomaat että hän vielä on tässä ajassa. Mieheni ei enään oikein reagoi tähän maailmaan enkä oikein saa häneen enään yhteyttä ja se vasta pahalta tuntuu.
      Miehelläni on myös Skystofiksi joten munuaiset alkaa olla aika loppu,antibiootit ei enään oikein pure koska hänellä on nämä vaivat olleet jo yli 20 vuotta.
      Hän alkaa olla jo aikamoisessa sikiöasennossa joten pukeminen ja yleensä hoitaminen on tosi hankalaa,mutta kaikista vastoinkäymisistä huolimatta koen olevani onnellinen ja erikoisasemassa saadessani olla lähellä miestäni jota edelleen rakastan koska taloudellinen tilanteemme sallii sen,näin ei ehkä kuitenkaan ole kaikilla itse olen 60v joten ei tuo eläkeikäkään ole vielä täyttynyt.
      Olen omaishoitajana ollut pian 25v.
      Voimia sinulle ja pidä huolta myös itsestäsi.

      • Uusi omaishoitaja

        Omaiselleni laitettiin peg-letku koska hän hän sairastui hyvin äkillisesti, päivässä meni jalat alta, ja samalla meni puhe ja melkein kaikki muutkin toiminnot, ja puheterapeutti arvioi silloin että nieleminen oli niin heikkoa että ruokaa/juomaa meni keuhkoihin. Keuhkokuumeita ei ollut. Jotkut toiminnot kuitenkin palautuivat, puhe vähän epäselvänä mutta kuitenkin, samoin nieleminen.
        Miksi sinun miehelläsi on tuo tulehduksia aiheuttava cystofix? Minun omaisellani oli pitkään kestokatetri (siis virtsaputken kautta) ja sen jälkeen kun siitä luovuttin ei ole ollut yhtään tulehdusta. Katetrin aikana alkoi olla jo tulehdus kerran kuukaudessa. En tajua miksi katetreja laitetaan niin helposti, ne avaavat väistämättä tien tulehduksille.
        Tuo psyykkisten ja kognitiivisten kykyjen heikkeneminen on minullekin ollut rankka juttu. En voi nykyisin olla varma tunnistaako potilas minut minuksi vai ei. Joskus hän pyytää minua hakemaan minut paikalle (sanoo etu- ja sukunimen). Kun kysyn, että kuka minä sitten olen, niin hän vastaa että sinä olet se toinen xx mutta et se oikea. Joskus tuntuu että omakin järki alkaa heittää, olen xx mutta väärä xx, tiedänkö kohta itsekään kuka olen? Tämä on välillä tragikoomista. Ja kuinka pitkälle voi ajatella, että potilas on entinen läheinen ihminen, kun hänen persoonallisuutensa muuttuu kovasti? Siis totta kai kohtelen häntä hänenä itsenään, väsyneet aivoni vaan kehittelevät kummallisia ajatuskulkuja merkityksistä ja olemassaolon luonteesta.
        Toisaalta olen ajatellut, että tietty sekavuus suojaa ihmistä siltä todellisuudelta, että on liikuntakyvytön ja parantumattomasti vakavasti sairas. Ainakaan minun ei olisi helppoa tuossa tilanteessa tajuta, että olen tässä sängyssä enkä koskaan kävele enkä pääse minnekään.
        Mutta joka tapauksessa minun on kovin vaikea luopua läheisestäni jonka kunto on tämän vuoden aikana mennyt kovaa vauhtia alaspäin. Välillä ajattelen, että olisi paljon parempi hänelle jos hänen elämänsä voisi päättyä hiljaa ja rauhallisesti, mutta aina kun on ollut joku tulehdus tai muuten vaikeampi tilanne niin olen hätääntyneenä ajatellut, että ei vielä.
        Ja ms on siitä erikoinen tauti, että se heittelehtii. Kunto voi olla aivan äärimmäisen huono eikä toivoa enää anneta ja sitten potilas taas kuin ihmeen kaupalla vähän virkistyy.


    • MS omaishoitaja

      Alkuun mieheni katetroi itse,mutta sekään ei sitten enään auttanut joten hänelle laitettiin vatsanpeitteen läpi katetri suoraan virtsaputkeen joka kahden kk välein vaihdetaan sairaalassa.
      Hänellä on jo pari reikää vatsassa kun ne jossain vaiheessa loppuu toimimasta sitten leikataan taas uusi reikä ja annetaan vanha reikä mennä umpeen.
      Hänellä ei vaan tule pissa ulos ja sama on vatsan toiminnankin kanssa,on kovin työlästä nuo vesiperäruiskeet ja sotkuista touhua vaikka kuinka vaipoilla yrittää sängyn suojata.
      Odotettavissa on myös avanteen teko vatsaan tätä toimitusta varten ehkä se olisi helpompi kun vaihtaa vaan sen pussin tiedä häntä.
      Kuulitko tänään uutisissa kun Turun Tyksissä on kehitelty uusi lääke aktiivi vaiheessa olevaan MS:ään,miestäni se ei kuitenkaan auta kun hänellä on hitaasti etenevä MS.
      Hyvää päivänjatkoa sinulle.

    • "Välillä tämä on aivan ok. mutta välillä iskee paniikki, tekisi mieli juosta ulos aurinkoon." Lainasin aloittajaa kun on samanlaiset tunnelmat. Olen muuten huomannut että sateella ja huonolla kelillä on sisällä olo helpompaa. Onneksi pääsen viikon lomalle ensi Lauantaista alkaen. Otan jonkin äkkilähdön etelään, niitä saa halvalla kun ei ole kranttu siitä mihin matkustaa. En olekaan ollut pidemmällä lomalla sitten Brasilian matkan, siitä on jo puolitoista vuotta kun kävin siellä hikoilemassa ja sairastelemassa reilut kaksi viikkoa. Viime kesänä ajelin autolla muutaman päivän, yövyin siellä missä tuntui mukavalta. Kyllä meidän kotimaamme on niin kaunis kesällä, ja miksi ei talvellakin.

      • matkasi onnistui

        ja lepäsit. Yritä edelleen päästä aurinkoon aina silloin tällöin. Aurinko, kevät ja kesä... ne ovat jotain niin ihmeellistä, että niitä ei haluaisi menettää. Minun oli vaikea hyväksyä sitä, että hoidettavani/puolisoni ei halunnut ulos vaikka mahdollisuuksia järjestettiin. Minusta tuntui pahalta se, että en saanut olla yhdessä hänen kanssaan edes pihalla tai terassilla, aina piti mennä sisälle. Sairaus kai tekee sellaiseksi.


      • Hermsdorf80
        matkasi onnistui kirjoitti:

        ja lepäsit. Yritä edelleen päästä aurinkoon aina silloin tällöin. Aurinko, kevät ja kesä... ne ovat jotain niin ihmeellistä, että niitä ei haluaisi menettää. Minun oli vaikea hyväksyä sitä, että hoidettavani/puolisoni ei halunnut ulos vaikka mahdollisuuksia järjestettiin. Minusta tuntui pahalta se, että en saanut olla yhdessä hänen kanssaan edes pihalla tai terassilla, aina piti mennä sisälle. Sairaus kai tekee sellaiseksi.

        "Näissä olosuhteissa haluan hoitaa loppuun asti kotona. Hän ei pääse sairaalaan, olen käynyt siitä kovan väännön ao. sairaalan ylilääkärin kanssa vuoden vaihteessa ja vedonnut kaikkeen mahdolliseen jotta sairaalaan olisi päässyt. Jos hän olisi päässyt sairaalaan en olisi ajatellutkaan kotiin ottamista. Otin hänet kotiin, koska hoitokoti, jossa häntä hoidettiin, oli todella huono ja hoito oli hirveän vaihtelevaa ja satunnaista eikä kipulääkitystä annettu koska kipua ei huomattu. Ihan oikeasti, hoitokoti joutui myös kaupungin erityisohjaukseen minun ja joidenkin muiden tekemien valitusten jälkeen. "

        Todella hyvä että meistä omaishoitajista löytyy myös Teitä jotka jaksatte vaatia oikeuksia ja parannuksia tähän systeemiin. Epäkohtia kun tuntuu riittävän. Saatais edes yhteneväiset maksuluokat ympäri Suomen!!! Tarkoitan että jos omaisesi sairastaa tietyn vakavuusluokan sairautta niin omaishoidontuki tästä tulisi olla samansuuruinen riippumatta siitä asutko Inarissa vai Helsingissä. Nythän asia ei ole näin.


      • bvvcxz<
        Hermsdorf80 kirjoitti:

        "Näissä olosuhteissa haluan hoitaa loppuun asti kotona. Hän ei pääse sairaalaan, olen käynyt siitä kovan väännön ao. sairaalan ylilääkärin kanssa vuoden vaihteessa ja vedonnut kaikkeen mahdolliseen jotta sairaalaan olisi päässyt. Jos hän olisi päässyt sairaalaan en olisi ajatellutkaan kotiin ottamista. Otin hänet kotiin, koska hoitokoti, jossa häntä hoidettiin, oli todella huono ja hoito oli hirveän vaihtelevaa ja satunnaista eikä kipulääkitystä annettu koska kipua ei huomattu. Ihan oikeasti, hoitokoti joutui myös kaupungin erityisohjaukseen minun ja joidenkin muiden tekemien valitusten jälkeen. "

        Todella hyvä että meistä omaishoitajista löytyy myös Teitä jotka jaksatte vaatia oikeuksia ja parannuksia tähän systeemiin. Epäkohtia kun tuntuu riittävän. Saatais edes yhteneväiset maksuluokat ympäri Suomen!!! Tarkoitan että jos omaisesi sairastaa tietyn vakavuusluokan sairautta niin omaishoidontuki tästä tulisi olla samansuuruinen riippumatta siitä asutko Inarissa vai Helsingissä. Nythän asia ei ole näin.

        Meillä on tosi vaikeaa saada läpi ensimmäistä hakemusta, se hylätään lähes automaattisesti, koska ei ole subjektiivinen oikeus.
        Mitä tuokin tarkoittaa että subjektiivinen oikeus on joillakin, ehkä helpomalla pääsevillä, mutta uusi anoja ei mene läpi rahan puutteen takia.
        Jos ja kun sitten joskus valitusten ja oikeuden päätösten jälkeen tukea alkaa saamaan niin se tulee helposti myöhemminkin. Korotusta ei myöskään tahdo saada, maksu on yleensä alin, hoidettavan kuntoon katsomatta.
        Selkeä laki näihin asioihin pitäisi saada, onkohan ketään niin eriarvoisia kuin omaishoitajat.


    Ketjusta on poistettu 2 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Naiset miltä kiihottuminen teissä tuntuu

      Kun miehellä tulee seisokki ja ja sellainen kihmelöinti sinne niin mitä naisessa köy? :)
      Sinkut
      74
      5338
    2. Haistoin ensin tuoksusi

      Käännyin katsomaan oletko se todellakin sinä , otin askeleen taakse ja jähmetyin. Moikattiin naamat peruslukemilla. Tu
      Ikävä
      17
      2396
    3. Olet sä kyllä

      ihme nainen. Mikä on tuo sun viehätysvoiman salaisuus?
      Ikävä
      26
      1917
    4. Teuvo Hakkaraisesta tulee eurovaalien ääniharava

      Persuissa harmitellaan omaa tyhmyyttä
      Maailman menoa
      45
      1625
    5. Hiljaiset hyvästit?

      Vai mikä on :( oonko sanonut jotain vai mitä?
      Ikävä
      12
      1571
    6. Miksi kohtelit minua kuin tyhmää koiraa?

      Rakastin sinua mutta kohtelit huonosti. Tuntuu ala-arvoiselta. Miksi kuvittelin että joku kohtelisi minua reilusti. Hais
      Särkynyt sydän
      5
      1368
    7. Turha mun on yrittää saada yhteyttä

      Oot mikä oot ja se siitä
      Suhteet
      9
      1287
    8. Kyllä poisto toimii

      Esitin illan suussa kysymyksen, joka koska palstalla riehuvaa häirikköä ja tiedustelin, eikö sitä saa julistettua pannaa
      80 plus
      7
      1248
    9. "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu"..

      "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu".. Näin puhui jo aikoinaan Jeesus, kun yksi hänen opetuslapsistaan löi miekalla
      Yhteiskunta
      7
      1219
    10. Näkymätöntä porukkaa vai ei

      Mon asuu yksin. Mitas mieltä ootte ?
      Ikävä
      14
      1183
    Aihe