Halvin mökki?

Tutkijatyyppi

Hei. Kuka on hommannut halvimman mökin? Kertokaahan. Tai miten sellaisen mielestänne saisi? Nyt älkää aloittako sitä, että halvinta ei kannata jne. Se on ihan toinen juttu.

79

18189

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • völjari

      Ihan mielenkiintoinen kysymys, mutta vähän tarkempi rajaus voisi yhtenäistää vastauksia eli mikä luokitellaan jo mökiksi?

      Meillä oli rakentamiseen mennyt rahaa noin 13000-15000 euroa siinä vaiheessa kun oli pystyssä 10 m2 varastopuucee, 6.7m2 sauna ja samankokoinen aitta, joka palveli pitkään "mökkinä"...

      • tauski67

        miten völjäri on saanut tommosen summan menemään,noin pieniin rakennuksiin?


      • sitä..
        tauski67 kirjoitti:

        miten völjäri on saanut tommosen summan menemään,noin pieniin rakennuksiin?

        samaa minäkin tulin kysymään.


      • völjari
        sitä.. kirjoitti:

        samaa minäkin tulin kysymään.

        Jaa... sauna tuli melkoisen kalliiksi kun tehtiin se harkkokehällä muuratulla teräsbetonilaatalla, oli konekaivuuhommia. Mutta summa on kyllä vähän heitetty.

        Ensimmäinen aitta ja sauna ovat muuten identtisiä rakennuksia, mutta aitta on 3" ja sauna 4" hirttä.


      • aivan...
        völjari kirjoitti:

        Jaa... sauna tuli melkoisen kalliiksi kun tehtiin se harkkokehällä muuratulla teräsbetonilaatalla, oli konekaivuuhommia. Mutta summa on kyllä vähän heitetty.

        Ensimmäinen aitta ja sauna ovat muuten identtisiä rakennuksia, mutta aitta on 3" ja sauna 4" hirttä.

        helposti niin käy kun pitkällä jänteellä rakentelee.


    • mökki..

      Minä sain perinnöksi mökin.
      Pieniä korjauksia ja hankitoja on vusien mittaa ollut kiinteistöveron lisäksi.

    • kiinnostanut

      miten mökin saisi halvalla hankttua. Mutta säästäväisyys ei ole hyvä nykyään eikä juuri kukaan halua kertoa siitä. Vahinko.

      • völjari

        Jotta voisi vastata, pitäisi tietää millaiset minimikriteerit haluat asettaa. Mikä on mökki?

        Suuri tekijä on se, paljonko pystyt aikuisten oikeasti tekemään itse (tai saat ilmaista työvoimaa jollakin sukulaisvelvoitteella tai vastaavalla).


      • kehiin

        kyllä täällä varmasti kiinnostusta olisi edulliseen mökin rakentamiseen, joten jos jollain ajatuksia, niin vinkkiä, kiitos.

        Otetaan vaikka esimerkkitapaukseksi
        -4" höylähirrestä rakennettu,
        -suorakaiteen mallinen,
        -1-kerroksinen, huoneistoalaltaan n. 25 neliötä mökki.
        -normaali harjakatto,noin 10 neliötä katettua kuistia ja saman verran kattamatonta.
        -ei sähköä, kantovesi, viemäriputki tuvasta ulos.
        -ikkunat suht suuret,
        -sauna eri rakennuksessa.
        -ei muurattua uunia, vaan jonkinlainen liesikamina systeemi.
        -perustus pilariperustus, hyvälle tasaiselle pohjalle, hiekkamaata.
        -vierasta työvoimaa ei käytetä, kuin maanrakennustöihin.

        Mitä muita tietoja vinkkaajat tarvitsee?


      • völjari
        kehiin kirjoitti:

        kyllä täällä varmasti kiinnostusta olisi edulliseen mökin rakentamiseen, joten jos jollain ajatuksia, niin vinkkiä, kiitos.

        Otetaan vaikka esimerkkitapaukseksi
        -4" höylähirrestä rakennettu,
        -suorakaiteen mallinen,
        -1-kerroksinen, huoneistoalaltaan n. 25 neliötä mökki.
        -normaali harjakatto,noin 10 neliötä katettua kuistia ja saman verran kattamatonta.
        -ei sähköä, kantovesi, viemäriputki tuvasta ulos.
        -ikkunat suht suuret,
        -sauna eri rakennuksessa.
        -ei muurattua uunia, vaan jonkinlainen liesikamina systeemi.
        -perustus pilariperustus, hyvälle tasaiselle pohjalle, hiekkamaata.
        -vierasta työvoimaa ei käytetä, kuin maanrakennustöihin.

        Mitä muita tietoja vinkkaajat tarvitsee?

        Kaikki mitä tuossa mainitsit ovat ennemmin hintaa laskevia kuin nostavia.


      • vinkkaaja...
        kehiin kirjoitti:

        kyllä täällä varmasti kiinnostusta olisi edulliseen mökin rakentamiseen, joten jos jollain ajatuksia, niin vinkkiä, kiitos.

        Otetaan vaikka esimerkkitapaukseksi
        -4" höylähirrestä rakennettu,
        -suorakaiteen mallinen,
        -1-kerroksinen, huoneistoalaltaan n. 25 neliötä mökki.
        -normaali harjakatto,noin 10 neliötä katettua kuistia ja saman verran kattamatonta.
        -ei sähköä, kantovesi, viemäriputki tuvasta ulos.
        -ikkunat suht suuret,
        -sauna eri rakennuksessa.
        -ei muurattua uunia, vaan jonkinlainen liesikamina systeemi.
        -perustus pilariperustus, hyvälle tasaiselle pohjalle, hiekkamaata.
        -vierasta työvoimaa ei käytetä, kuin maanrakennustöihin.

        Mitä muita tietoja vinkkaajat tarvitsee?

        Jos hauat juuri tuollaisen höylähirsimökin, niin etsi netistä kaikki mahdolliset valmistajat ja kysele hintoja. Osta halvin, jos ei kovin epäilyttävältä vaikuta.

        Myös yksityisiltä hirsiveistäjäiltä kannattaa kysellä tarjouksia.

        Jos tontilla on hyvä puusto, voi itsetehtynä saada hyvinkin edullisesti pyöröhirsimökin, kunhan ensin opiskelee hieman hirsiveistoa.

        Tuökaluja on tarjolla.
        http://www.oppisop.com/seppa.html


      • Aloittaja
        kehiin kirjoitti:

        kyllä täällä varmasti kiinnostusta olisi edulliseen mökin rakentamiseen, joten jos jollain ajatuksia, niin vinkkiä, kiitos.

        Otetaan vaikka esimerkkitapaukseksi
        -4" höylähirrestä rakennettu,
        -suorakaiteen mallinen,
        -1-kerroksinen, huoneistoalaltaan n. 25 neliötä mökki.
        -normaali harjakatto,noin 10 neliötä katettua kuistia ja saman verran kattamatonta.
        -ei sähköä, kantovesi, viemäriputki tuvasta ulos.
        -ikkunat suht suuret,
        -sauna eri rakennuksessa.
        -ei muurattua uunia, vaan jonkinlainen liesikamina systeemi.
        -perustus pilariperustus, hyvälle tasaiselle pohjalle, hiekkamaata.
        -vierasta työvoimaa ei käytetä, kuin maanrakennustöihin.

        Mitä muita tietoja vinkkaajat tarvitsee?

        Siis juuri tuollaista mökkiä olen minäkin suunnitellut ja huomannut, ettei noita oikein valmiina löydy. Minä kun en edes terassia kaavaile tai teen sen itse sitten jälkeenpäin, niin ei ole monta mökkiä tarjolla. Kysellyt olen hintoja omin piirustuksin. Asia vielä vaiheessa.
        Ruotsalaisella CA Bodenilla on kelpo mökkejä mun makuuni. Tiedä, vaikka tilaisin elementteinä sieltä. Riippuu rahdista.


      • völjari
        Aloittaja kirjoitti:

        Siis juuri tuollaista mökkiä olen minäkin suunnitellut ja huomannut, ettei noita oikein valmiina löydy. Minä kun en edes terassia kaavaile tai teen sen itse sitten jälkeenpäin, niin ei ole monta mökkiä tarjolla. Kysellyt olen hintoja omin piirustuksin. Asia vielä vaiheessa.
        Ruotsalaisella CA Bodenilla on kelpo mökkejä mun makuuni. Tiedä, vaikka tilaisin elementteinä sieltä. Riippuu rahdista.

        on se että olin koko ajan lukkiutunut ajattelemaan niin että kysytään *hirsimökkiä*. :-)

        Katsoin http://www.caboden.se/ sivuja ja konsepti näyttää minusta järkeenkäyvältä. Aavistus samaa kuin ultimatemarketin ulkovarastoissa. Hintaluokkahan kruunulle on jotain alta 1/10, eli kun jakaa kruunuhinnat kymmenellä, tietää että eurohinta ei ole ihan sitäkään.

        Minun suosikki on tämä: http://www.caboden.se/pdf/adelso_30_2.pdf


      • völjari
        Aloittaja kirjoitti:

        Siis juuri tuollaista mökkiä olen minäkin suunnitellut ja huomannut, ettei noita oikein valmiina löydy. Minä kun en edes terassia kaavaile tai teen sen itse sitten jälkeenpäin, niin ei ole monta mökkiä tarjolla. Kysellyt olen hintoja omin piirustuksin. Asia vielä vaiheessa.
        Ruotsalaisella CA Bodenilla on kelpo mökkejä mun makuuni. Tiedä, vaikka tilaisin elementteinä sieltä. Riippuu rahdista.

        http://www.satawood.fi/ tekee vähän samantyyppistä kuin tuo ruotsifirma. Perusvalikoima on vain suppea.


      • emmiina45
        kehiin kirjoitti:

        kyllä täällä varmasti kiinnostusta olisi edulliseen mökin rakentamiseen, joten jos jollain ajatuksia, niin vinkkiä, kiitos.

        Otetaan vaikka esimerkkitapaukseksi
        -4" höylähirrestä rakennettu,
        -suorakaiteen mallinen,
        -1-kerroksinen, huoneistoalaltaan n. 25 neliötä mökki.
        -normaali harjakatto,noin 10 neliötä katettua kuistia ja saman verran kattamatonta.
        -ei sähköä, kantovesi, viemäriputki tuvasta ulos.
        -ikkunat suht suuret,
        -sauna eri rakennuksessa.
        -ei muurattua uunia, vaan jonkinlainen liesikamina systeemi.
        -perustus pilariperustus, hyvälle tasaiselle pohjalle, hiekkamaata.
        -vierasta työvoimaa ei käytetä, kuin maanrakennustöihin.

        Mitä muita tietoja vinkkaajat tarvitsee?

        Kuvailet meidän mökkiämme sillä erotuksella, että ostimme vanhan jyväaitan, kokosimme sen uudelle paikalle, ja laajan kuistin asemasta rakensimme pienen lasikuistin. Todella edulliseksi tuli, kun itse rakensimme ilman kiirettä ja palkattua työvoimaa. Saunahirret on haettu omasta metsästä ja sekin rakennettu omana työnä vähitellen ajan kanssa. Tonttikuluissakin säästää, mikäli ei välttämättä halua hiekkapohjaisen järven rantaan rakentaa lähelle taajamaa.


      • Sama maku
        völjari kirjoitti:

        on se että olin koko ajan lukkiutunut ajattelemaan niin että kysytään *hirsimökkiä*. :-)

        Katsoin http://www.caboden.se/ sivuja ja konsepti näyttää minusta järkeenkäyvältä. Aavistus samaa kuin ultimatemarketin ulkovarastoissa. Hintaluokkahan kruunulle on jotain alta 1/10, eli kun jakaa kruunuhinnat kymmenellä, tietää että eurohinta ei ole ihan sitäkään.

        Minun suosikki on tämä: http://www.caboden.se/pdf/adelso_30_2.pdf

        Ihan samaa mökkiä olen katsellut noilla Ca-Bodenin sivuilla ja kruunuja menee n. 11 euroon, niin että mökin hinta on varsin mukava, jotain viisi ja puoli tuhatta ja se sisältää kaiken muun paitsi perustukset ja tulisijan.


      • heräsi
        Sama maku kirjoitti:

        Ihan samaa mökkiä olen katsellut noilla Ca-Bodenin sivuilla ja kruunuja menee n. 11 euroon, niin että mökin hinta on varsin mukava, jotain viisi ja puoli tuhatta ja se sisältää kaiken muun paitsi perustukset ja tulisijan.

        minkälainen rakenne noissa on, en osaa ruotsia. Onko esim. kosteussulku, voiko jättää kylmilleen talveksi, vai täytyykö olla peruslämpö päällä. Kuullut olen, että kosteussulun vuoksi olisi lämmöt oltava päällä.

        Hirsimökkiä olen suunnitellut, mutta mikään vaihtoehto ei vielä ole pois suljettu.


      • ihana...
        emmiina45 kirjoitti:

        Kuvailet meidän mökkiämme sillä erotuksella, että ostimme vanhan jyväaitan, kokosimme sen uudelle paikalle, ja laajan kuistin asemasta rakensimme pienen lasikuistin. Todella edulliseksi tuli, kun itse rakensimme ilman kiirettä ja palkattua työvoimaa. Saunahirret on haettu omasta metsästä ja sekin rakennettu omana työnä vähitellen ajan kanssa. Tonttikuluissakin säästää, mikäli ei välttämättä halua hiekkapohjaisen järven rantaan rakentaa lähelle taajamaa.

        olisi, mutta miten hankala koota uudelleen ja mistä löytää sopiva vanha kehikko.Metsäkylän navetta-liike on tuttu, mutta silti jotenkin tuntuu hyvin haasteelliselta.


      • völjari
        heräsi kirjoitti:

        minkälainen rakenne noissa on, en osaa ruotsia. Onko esim. kosteussulku, voiko jättää kylmilleen talveksi, vai täytyykö olla peruslämpö päällä. Kuullut olen, että kosteussulun vuoksi olisi lämmöt oltava päällä.

        Hirsimökkiä olen suunnitellut, mutta mikään vaihtoehto ei vielä ole pois suljettu.

        eli ruotisia kantapään kautta oppinut. Näyttää siltä että pitää erikseen lisähintaan tilata, jos haluaa elementit eristettävinä (jolloin niissä on tuulensuoja yms) sekä erikseen pitää tilata eristeet. Nämä nostavat hintaa.

        Samoin vaikuttaa siltä, että elementit ovat maalaamattomia (pintäkäsittelyä vaille) koska lisähintaan myydään sekä pohjamaalausta että valmiiksimaalausta.

        Eli näistä syntyy kyllä lähinnä ihan _kesä_mökkiä.


      • niinpäs...
        völjari kirjoitti:

        eli ruotisia kantapään kautta oppinut. Näyttää siltä että pitää erikseen lisähintaan tilata, jos haluaa elementit eristettävinä (jolloin niissä on tuulensuoja yms) sekä erikseen pitää tilata eristeet. Nämä nostavat hintaa.

        Samoin vaikuttaa siltä, että elementit ovat maalaamattomia (pintäkäsittelyä vaille) koska lisähintaan myydään sekä pohjamaalausta että valmiiksimaalausta.

        Eli näistä syntyy kyllä lähinnä ihan _kesä_mökkiä.

        taitaa olla. Eli aika paljon hintaa tulee lisää, kun hinnoitellaan kaikki mahdolliset tilpehöörit erikseen.Pakko tuollaiseen olisi jotain täytettä elementteihin ottaa kuitenkin, että saisi edes 4" hirttä vastaavan lämpöarvoltaan. Kiitos suomennoksesta.

        Mutta kukas estää ideoita ja malleja lainaamasta tuolta ja pyytämästä sitten omia tarjouksia hirsitehtailta.


      • juuri mietin
        niinpäs... kirjoitti:

        taitaa olla. Eli aika paljon hintaa tulee lisää, kun hinnoitellaan kaikki mahdolliset tilpehöörit erikseen.Pakko tuollaiseen olisi jotain täytettä elementteihin ottaa kuitenkin, että saisi edes 4" hirttä vastaavan lämpöarvoltaan. Kiitos suomennoksesta.

        Mutta kukas estää ideoita ja malleja lainaamasta tuolta ja pyytämästä sitten omia tarjouksia hirsitehtailta.

        kun noita ruotsalaisten mökkejä muillakin sivustoilla ja muidenkin tekijöiden katselin, että siellä tehdään paljon ihan reilua kesämökkiä. Meillä on heti ukkoa rivissä valittamassa, jos alle kymmensenttisestä hirrestä mökkiä väsää. Miksi meillä mökit rakennetaan talvea ajatellen? Sillä hinnat hinataan liian korkealle. Minä en ainakaan edes kuvittele tammikuussa mökille meneväni - eihän minulla ole lomaakaan silloin. Kahta taloa ei ole järkevää lämpimänä pitää eikä viikonlopuiksi saa pakkasella ollutta tupaa lämpimäksi sovinnolla.


      • Honkarakenne

      • taitaa..
        Honkarakenne kirjoitti:

        Onko tuo Finwood samaa firmaa Satawood:in kanssa.
        Näyttää olevan sama mökkimallisto, kuin Honkarakenteella 80-luvulla.
        http://www.satawood.fi/pdf/1208720033.pdf

        vaan myydä noita Finnwoodin mökkejä. Honkarakenteen piharakennusmallit = Finnwood pihapiirin rakennukset.Finnwood taitaa olla Hongan halpisversio, aivan kuten Kimara on Kontion.


      • Pauli57
        ihana... kirjoitti:

        olisi, mutta miten hankala koota uudelleen ja mistä löytää sopiva vanha kehikko.Metsäkylän navetta-liike on tuttu, mutta silti jotenkin tuntuu hyvin haasteelliselta.

        Ostin 2005 Pohjankarilta 25 kerrosm2 saunamökin 5" hirret melkein täydellisellä puupaketilla ja maksoi n. 10000 eur, en pitänyt kalliina. Oli oma pohjakuva vielä.


      • vuonna 2005!
        Pauli57 kirjoitti:

        Ostin 2005 Pohjankarilta 25 kerrosm2 saunamökin 5" hirret melkein täydellisellä puupaketilla ja maksoi n. 10000 eur, en pitänyt kalliina. Oli oma pohjakuva vielä.

        Siitä lähtien hinnat on nousseet varmaan kolmanneksen!


      • sentään
        vuonna 2005! kirjoitti:

        Siitä lähtien hinnat on nousseet varmaan kolmanneksen!

        välttämättä, jonkin verran kuitenkin.


      • Pauli57
        vuonna 2005! kirjoitti:

        Siitä lähtien hinnat on nousseet varmaan kolmanneksen!

        Nythän saa taas 2005:n hinnoilla, kun osaa neuvotella.


      • völjari
        taitaa.. kirjoitti:

        vaan myydä noita Finnwoodin mökkejä. Honkarakenteen piharakennusmallit = Finnwood pihapiirin rakennukset.Finnwood taitaa olla Hongan halpisversio, aivan kuten Kimara on Kontion.

        Ei nyt ihan sentään. Kimaran paletti on laajempi. Finwood on pelkkää pihapiiritavaraa.


      • völjari
        juuri mietin kirjoitti:

        kun noita ruotsalaisten mökkejä muillakin sivustoilla ja muidenkin tekijöiden katselin, että siellä tehdään paljon ihan reilua kesämökkiä. Meillä on heti ukkoa rivissä valittamassa, jos alle kymmensenttisestä hirrestä mökkiä väsää. Miksi meillä mökit rakennetaan talvea ajatellen? Sillä hinnat hinataan liian korkealle. Minä en ainakaan edes kuvittele tammikuussa mökille meneväni - eihän minulla ole lomaakaan silloin. Kahta taloa ei ole järkevää lämpimänä pitää eikä viikonlopuiksi saa pakkasella ollutta tupaa lämpimäksi sovinnolla.

        Länsinaapurissa on erillainen ote: mökeistä halutaan todella mökkejä, ei kakkoskoteja. Hyvä niin.

        3" hirrestä tehdyssä aitassa, jossa alapohjassa on lankkujen alla vasojen välissä tuulensuojalevy, samoin yläpohjassa paneelin alla, ei varsinaisia eristeitä, tarkenee hyvin helluntaista syyskuun loppuun. Ikkunat kun on kahdenkertaiset, ei huurustu. Testattu homma.

        Suomen pinta-alasta 2/3 on metsää ja kun se jyvitetään jokaiselle suomalaiselle, tulee siitä n. 4 ha per kärsä, vauvasta vaariin. Surettaa vähän jos puumateriaalia joudutaan tuomaan ulkomailta. Ideoita toki voidaan tuoda.


      • Finwood

      • toki...
        völjari kirjoitti:

        Ei nyt ihan sentään. Kimaran paletti on laajempi. Finwood on pelkkää pihapiiritavaraa.

        onhan Finwoodilla aika laaja mökkimallistokin, tosin ei niin laaja, kuin Kimaralla.Mutta totta toinen puoli, laajasti tekevät pihapiirirakennuksia, jos etsii Hongan sivuilta pihapiirin rakennuksia, ohjautuu Finwoodin sivuille.


      • ainakin...
        Finwood kirjoitti:

        Honkarakenne keskittyy hirsiomakotitaloihin ja Finwood kesämökkeihin.

        http://www.tekniikkatalous.fi/rakennus/article131911.ece

        vielä Hongan sivuilta löytyy hyvinkin kattava valikoima hirsimökkejä ja saunoja, mutta myös kakkosasunnoiksi ajateltuja kalliimpia versioita, joita ei likimainkaan kaikilla valmistajilla ole. Joten ehkäpä tällainen suunnanmuutos nähdään siis.


      • pari viikkoa
        Pauli57 kirjoitti:

        Ostin 2005 Pohjankarilta 25 kerrosm2 saunamökin 5" hirret melkein täydellisellä puupaketilla ja maksoi n. 10000 eur, en pitänyt kalliina. Oli oma pohjakuva vielä.

        sitten oli 5500€ 28m2 saunamökille hirsiosatoimituksella. itellä on kaikki muu puutavara, ikkunat/ovet plus muut tilpehöörit pitää ostaa mut kyllä 5 donaa niihen pitäs riittää joten ei sunkaan hintas -05 ole paha ollut tämän päivän tasoon verrattuna


      • hirren vahvuus
        pari viikkoa kirjoitti:

        sitten oli 5500€ 28m2 saunamökille hirsiosatoimituksella. itellä on kaikki muu puutavara, ikkunat/ovet plus muut tilpehöörit pitää ostaa mut kyllä 5 donaa niihen pitäs riittää joten ei sunkaan hintas -05 ole paha ollut tämän päivän tasoon verrattuna

        mökissäsi?


      • oli tarjous
        hirren vahvuus kirjoitti:

        mökissäsi?

        eli 4 tuuman hirrellä jos sitä nyt hirreksi voi kutsua


      • kelpaisi
        oli tarjous kirjoitti:

        eli 4 tuuman hirrellä jos sitä nyt hirreksi voi kutsua

        kolmituumainenkin, jos sais hintaa pois tonnin verran.


      • savon
        kelpaisi kirjoitti:

        kolmituumainenkin, jos sais hintaa pois tonnin verran.

        hirsivalmistajilta josko löytys kilpailukykysiä hintoja


      • linjoilla
        juuri mietin kirjoitti:

        kun noita ruotsalaisten mökkejä muillakin sivustoilla ja muidenkin tekijöiden katselin, että siellä tehdään paljon ihan reilua kesämökkiä. Meillä on heti ukkoa rivissä valittamassa, jos alle kymmensenttisestä hirrestä mökkiä väsää. Miksi meillä mökit rakennetaan talvea ajatellen? Sillä hinnat hinataan liian korkealle. Minä en ainakaan edes kuvittele tammikuussa mökille meneväni - eihän minulla ole lomaakaan silloin. Kahta taloa ei ole järkevää lämpimänä pitää eikä viikonlopuiksi saa pakkasella ollutta tupaa lämpimäksi sovinnolla.

        ollaan, en itsekään havittele talvimökkeilyä,ajattelin vaan, että tuo 4" hirsi mahdollistaisi käytön juurikin toukokuun alusta tuonne syys-lokakuuhun, mutta on tuosta jäljempänä hyvä saada tieto, että ei tarvitse niin vankkaa siihen tarkoitukseen.

        Itseänikin on vähän ärsyttänyt se, että pitäisi kamalan paksusta hirrestä pykätä, vaikka tarvetta ei olisi, jotkut haluavat vain kesäisin mökkeillä. Asun itse maaseudulla haja-asutusalueella omakotitalossa, joten ei tulisi mieleenkään tammikuussa mennä mökille.

        Völjäri tuossa jäljempänä osui tärkeään asiaan, kotimaisuutta kannattaa suosia, mutta ideoita voi noppia mistä vaan.


      • taida tuntua
        linjoilla kirjoitti:

        ollaan, en itsekään havittele talvimökkeilyä,ajattelin vaan, että tuo 4" hirsi mahdollistaisi käytön juurikin toukokuun alusta tuonne syys-lokakuuhun, mutta on tuosta jäljempänä hyvä saada tieto, että ei tarvitse niin vankkaa siihen tarkoitukseen.

        Itseänikin on vähän ärsyttänyt se, että pitäisi kamalan paksusta hirrestä pykätä, vaikka tarvetta ei olisi, jotkut haluavat vain kesäisin mökkeillä. Asun itse maaseudulla haja-asutusalueella omakotitalossa, joten ei tulisi mieleenkään tammikuussa mennä mökille.

        Völjäri tuossa jäljempänä osui tärkeään asiaan, kotimaisuutta kannattaa suosia, mutta ideoita voi noppia mistä vaan.

        lamassa paljonkaan, mistä köyhä mökinrakentaja tarvikkeensa hommaa. Ja eivätpä ne puunjalostuslaitoksetkaan ujostele Ruotsiin tuotantonsa siirtämistä.


      • völjari
        taida tuntua kirjoitti:

        lamassa paljonkaan, mistä köyhä mökinrakentaja tarvikkeensa hommaa. Ja eivätpä ne puunjalostuslaitoksetkaan ujostele Ruotsiin tuotantonsa siirtämistä.

        Kieltämättä tarjouspaineet ovat kovat Ruotisin suuntaan, jossa paamateriaali on nyt neljänneksen tai ylikin edullisempaa.

        Meille metsäpääomasta on tullut omistajilleen valtion erityissuojelemaa omaisuutta, mitä tuetaan erillaisin veroeduin, suorin ja epäsuorin. Lisäksi suuret määrät metsää on huonolla hapella ollessaan perintömetsinä "ilman isäntää".


      • keijotimpurikeijo
        juuri mietin kirjoitti:

        kun noita ruotsalaisten mökkejä muillakin sivustoilla ja muidenkin tekijöiden katselin, että siellä tehdään paljon ihan reilua kesämökkiä. Meillä on heti ukkoa rivissä valittamassa, jos alle kymmensenttisestä hirrestä mökkiä väsää. Miksi meillä mökit rakennetaan talvea ajatellen? Sillä hinnat hinataan liian korkealle. Minä en ainakaan edes kuvittele tammikuussa mökille meneväni - eihän minulla ole lomaakaan silloin. Kahta taloa ei ole järkevää lämpimänä pitää eikä viikonlopuiksi saa pakkasella ollutta tupaa lämpimäksi sovinnolla.

        Kerrotko vielä, mikä on alle kymmensenttinen HIRSI?

        Sä puhut nyt lauta- ja pattinkimökeistä, jotka on todellisuudessa tarkoitettu leikkimökeiksi, ulkohuuseiksi, aitoiksi ja puuvajoiksi.

        "Hirsimökki" on massiivipuuta, joka onkin sitten täysin eri asia, kuin päällisin syrjälleen pinotut lauta- ja pattinkiviritykset.

        Jos haluat kuvailemasi halvan "mökin", osta suoraan halvin mahdollinen piha-aitta ja eristä se itse sisäpuolelta ja paneloi.

        Se on täysin samaa, kuin ne "erikoismarkettien" "mökit".

        Muttet maksa myyjäll "mökki"-sanasta.


    • rakentajanapu1

      Mökin saa halvalla kun tekee sen itse.

      Perustuksissa säästää paljon jos ei tarvita kaivinkonetta ja kallio on näkyvissä.

      Halvimmat perustukset tehdään pilariharkoista ja puupalkistolla. Kaupasta saa erihintaista villaa eli ottaa sitä halvempaa. Lattiassa pääsee halvimmalla kun laittaa lautalattian.

      Ulkoseinän ja katon saa halvimmalla kun laittaa mahdollisimman vähän villaa ja mahdollisimman halvat paneelit. Mitä ohuemmat ne on, sitä halvemmalla pääsee. Kaikkissa materiaaleissa kannattaa suosia halpoja varastoeriä.

      Toimittajilla saattaa olla jotain ylimääräisiä ikkunoita varastossa, jotka voisi saada tosi halvalla. Aukot pitää tietysti tehdä ikkunamittojen mukaan.

      Halvin lämmitysmuoto perustamiskustannuksiltaan on sähköpatterit.

      Kuljetuksissa pääsee halvimmalla kun keskittää kuljetukset.

    • itse pitkästä tehden

      Eli ehdottomasti halvin mökki syntyy itse pitkästä tehden ja mielellään vielä ylijäämä/ second hand kamasta. Itsellä maksoi 30m2 parvi n.3000e kiuas 1000e. Kaikki omana työnä ja osin pk-seudulta työmailta roudatusta ilmaisesta kamasta. Suunnilleen seuraavin rakentein ja sisustuksella tehty.

      - hiekkakangas jossa lapiolla maatyöt
      - harkot perustukseksi
      - puurakenteiset seinät joissa runko 100mm villa, sisälle puupaneli ja ulos lauta
      -mökin 2-lasi ikkunat
      - 2 mökin ovea
      -puurakenteinen alapohja
      - harjakatto huopa
      -lautalattia
      - muurattu väliseinä hormi
      - ei vettä, pelkät viemärit
      - sähköt vanhasta mökistä (eli ei liittymis yms. maksuja)
      - sauna paneloitu, kph laatoitettu ja vedeneristetty.

      Suunnilleen tällaisen sai 3000 tonnilla mutta korostan että piti kytätä ilmaista kamaa.

      • aloittaja

        oletinkin olevan, mutta halusin jonkun sanovan sen ääneen.


      • mökille,.,,
        aloittaja kirjoitti:

        oletinkin olevan, mutta halusin jonkun sanovan sen ääneen.

        -tontti 12000mk
        -mökki osina 7800mk
        -muut tavarat 5000mk


    • edullisin vaihtoehto

      Tämä on paras ketju aikoihin.

      Ottakaapa kantaa siihen, mikä näistä olisi edullisin vaihtoehto. Lähtökohtana sama seinämateriaali, harjakatto ja katettu kuistin ala saman verran kaikissa.Perustelutkin tietysti olisi mukava kuulla. Tälläinen pieni rantamökki riittää 1-2 hengen viikonloppu-ja loma-asumiseen.

      Eli

      20 neliön tupa ja 5 neliön erillinen pesusauna.
      20 neliön tupa ja samassa rakennuksessa 5 neliön saunaosa.
      20 neliön tupa ja saman kattomassan alla 5 neliön sauna, tyyliin tämä
      http://www.merituuli.com/index.php?id=Malli&menu=3&name=Uikku

      • edullisin

        vaihtoehto on keskimmäinen. Mutta toisaalta, voit saada vähän käytetyn erillisen, pienen jalassaunan hyvinkin vähillä euroilla, kun olet ahkerana second hand -palstoilla. Silloin varsinainen kustannuserä on vain tuo pikkuinen mökki. Muuten sauna eri rakennuksessa on parempi helteillä!
        Merituuli -huvilat ei taida olla kovin edullinen firma... Ainakaan joihinkin pienyrittäjiin verrattuna.
        Minä sain hyvän tarjouksen Evijärveläiseltä Kultalahden sahalta. Jos nyt mainostaa sopii.


      • völjari

        Siis kakkosvaihtoehto. Kolmas on selvästi kalliimpi - yleensä ja erityisesti, velipojalle sellainen pystytettiin (Kontion Kaisla). Erillisissä rakennuksissa on aina "kiinteitä kuluja", jonka takia erilliset rakennukset tulevat (aavistuksen) kalliimmiksi.

        Suorakaide on aina edullisempi kuin "nurkilla konstailu".

        Mulla on samanlainen rakennus aittana ja saunana, sauna on tuuman paksumpaa. Periaatteessa ne olisi voinut rakentaa yhtenäiselle pilaririville ja laittaa yhtenäisen katon.


      • merituuli...
        edullisin kirjoitti:

        vaihtoehto on keskimmäinen. Mutta toisaalta, voit saada vähän käytetyn erillisen, pienen jalassaunan hyvinkin vähillä euroilla, kun olet ahkerana second hand -palstoilla. Silloin varsinainen kustannuserä on vain tuo pikkuinen mökki. Muuten sauna eri rakennuksessa on parempi helteillä!
        Merituuli -huvilat ei taida olla kovin edullinen firma... Ainakaan joihinkin pienyrittäjiin verrattuna.
        Minä sain hyvän tarjouksen Evijärveläiseltä Kultalahden sahalta. Jos nyt mainostaa sopii.

        olikin vain mallin havainnoillistamista varten ja muutenkin epäedullinen tuon epäsymmetrisen muotonsa vuoksi. Kiitos vinkistä, täytyy pistää tuokin firma mieleen.


      • kun..
        völjari kirjoitti:

        Siis kakkosvaihtoehto. Kolmas on selvästi kalliimpi - yleensä ja erityisesti, velipojalle sellainen pystytettiin (Kontion Kaisla). Erillisissä rakennuksissa on aina "kiinteitä kuluja", jonka takia erilliset rakennukset tulevat (aavistuksen) kalliimmiksi.

        Suorakaide on aina edullisempi kuin "nurkilla konstailu".

        Mulla on samanlainen rakennus aittana ja saunana, sauna on tuuman paksumpaa. Periaatteessa ne olisi voinut rakentaa yhtenäiselle pilaririville ja laittaa yhtenäisen katon.

        jos sauna on samassa rakennuksessa tuvan kanssa, täytynee rakentaa tiiliseinää ja kosteustorjuntaa erillissaunaan verrattuna kait enemmän? Vähän tässä itsekin arvelin, että tuo keskimmäinen olisi edullisin, mutta ehkä tosiaan helteellä ykkösvaihtoehto käytännöllisempi.

        Juuri tuon sorttista edullista ja kesäkäyttöön soveltuvaa ratkaisua, kuin sinulla, olen itsekin ajattelut. Mökki mökkinä ja asunto asuntona.


      • teräspiippu
        kun.. kirjoitti:

        jos sauna on samassa rakennuksessa tuvan kanssa, täytynee rakentaa tiiliseinää ja kosteustorjuntaa erillissaunaan verrattuna kait enemmän? Vähän tässä itsekin arvelin, että tuo keskimmäinen olisi edullisin, mutta ehkä tosiaan helteellä ykkösvaihtoehto käytännöllisempi.

        Juuri tuon sorttista edullista ja kesäkäyttöön soveltuvaa ratkaisua, kuin sinulla, olen itsekin ajattelut. Mökki mökkinä ja asunto asuntona.

        kiukaaseen. EI tarvita muuraushommia! Kosteussulkua kyllä, mutta se ei ole ihme homma.


      • völjari
        kun.. kirjoitti:

        jos sauna on samassa rakennuksessa tuvan kanssa, täytynee rakentaa tiiliseinää ja kosteustorjuntaa erillissaunaan verrattuna kait enemmän? Vähän tässä itsekin arvelin, että tuo keskimmäinen olisi edullisin, mutta ehkä tosiaan helteellä ykkösvaihtoehto käytännöllisempi.

        Juuri tuon sorttista edullista ja kesäkäyttöön soveltuvaa ratkaisua, kuin sinulla, olen itsekin ajattelut. Mökki mökkinä ja asunto asuntona.

        (Minulla ei ole mitään taloudellista suhdetta Pihlajan sahaan / Eero Peltolaan, käytän vain oheista kuvaa valaisevana esimerkkinä)

        http://www.pihlajansaha.fi/images/saunam22.jpg

        Palomuuri ei ole välttämätön, jolloin saunan ja pukuhuoneen seinät ovat hirttä (70 mm). Tämä muodostaa itsessään jo riittävän kosteussulun. Jos palomuuria ei ole, kiuas on teräshormilla. Lattia eristämätön, HLL, viettää lauteiden alle 1:30, josta ränni imeyttämöön. Löylypesuhuoneen lattia 50 mm alempana kuin viereisen pukuhuoneen, jossa "rossilattia", kuten tuvassakin. Löylyhuoneen katto voi olla alaslaskettu, verhouksena esimerkiksi lomalauta 33x120. Tuvan puolella keittolevyllinen kamina omalla teräshormillaan.

        Rakennetta voidaan muunnella suht edullisesti esimerkiki päätykuisteilla, pukuhuoneen ovi voi olla päädyssä sivun sijaan. Sekä muuta vastaavaa. Saunapäädyn ja tuvan välisen seinän paikkaa voi tarpeiden ja mieltymysten mukaan hienosäätää 2000 - 2400 mm haarukassa.

        Mitä ja kuinka paljon käytetään ylä- ja alapohjan eristeissä on melkoinen koulukuntakysymys, josta en lähde kiistelemään. Mielessä tulee pitää, että suunniteltu malli on 70 mm hirrestä eli puhtaasti kesäkäyttöön. Ikkunatkin kahdenkertaiset lähinnä siksi etteivät höyrysty sisällä yövyttäessä.

        Puu kestää hyvin kosteutta kunhan se pääsee välillä kuivumaan eikä kamalan rankasti likaannu.


      • perusmalli
        völjari kirjoitti:

        (Minulla ei ole mitään taloudellista suhdetta Pihlajan sahaan / Eero Peltolaan, käytän vain oheista kuvaa valaisevana esimerkkinä)

        http://www.pihlajansaha.fi/images/saunam22.jpg

        Palomuuri ei ole välttämätön, jolloin saunan ja pukuhuoneen seinät ovat hirttä (70 mm). Tämä muodostaa itsessään jo riittävän kosteussulun. Jos palomuuria ei ole, kiuas on teräshormilla. Lattia eristämätön, HLL, viettää lauteiden alle 1:30, josta ränni imeyttämöön. Löylypesuhuoneen lattia 50 mm alempana kuin viereisen pukuhuoneen, jossa "rossilattia", kuten tuvassakin. Löylyhuoneen katto voi olla alaslaskettu, verhouksena esimerkiksi lomalauta 33x120. Tuvan puolella keittolevyllinen kamina omalla teräshormillaan.

        Rakennetta voidaan muunnella suht edullisesti esimerkiki päätykuisteilla, pukuhuoneen ovi voi olla päädyssä sivun sijaan. Sekä muuta vastaavaa. Saunapäädyn ja tuvan välisen seinän paikkaa voi tarpeiden ja mieltymysten mukaan hienosäätää 2000 - 2400 mm haarukassa.

        Mitä ja kuinka paljon käytetään ylä- ja alapohjan eristeissä on melkoinen koulukuntakysymys, josta en lähde kiistelemään. Mielessä tulee pitää, että suunniteltu malli on 70 mm hirrestä eli puhtaasti kesäkäyttöön. Ikkunatkin kahdenkertaiset lähinnä siksi etteivät höyrysty sisällä yövyttäessä.

        Puu kestää hyvin kosteutta kunhan se pääsee välillä kuivumaan eikä kamalan rankasti likaannu.

        Tuossa on minun 25m2 mökki! Hormit tosiaan pellistä, ei mitään muurausta ja lisänä viemarit ja painevesi (kesäkäyttö). 3600 € itsetehtynä tähän asti. Puutavara lähisahalta ja Pörssistä. (kuiskaten - Kohta suuri 20m2 terassi alkaa olla lasitettu kokonaan uudeksi olohuoneeksi.... Lasit purkutaloista hakupalkalla)
        Muuten, paras ja halvin pitkällä tähtäimellä tulee vanhasta asuinrakennuksesta (asuinpaikasta). Niissä kun on hassu 30-50€ kiinteistöveroa! Mina maksan nyt 25m2 mökistä 175€.
        Perustuksista sen verran että olen korjannut 100v vanhoja mummonmökkejä ja ne ovat tehty laattakiven varaan ja hyvin ovat kestaneet (ellei kivi ole painunut maahan). Jos tekee kuopan ja upottaa sinne harkot se toimii keväisin "tunkkina" ja varmasti nostaa rakennusta miten sattuu. Itse tein maan päälle, käsin juntatun hiekkakasan päälle, asetetuille kiville ja on kestänyt suorana seinät! Rak mestarin kanssa oli ensin kädenvääntö, nuori mies :), mutta nyt uskoo ja antoi jopa tunnustusta. Ja on halvin tapa!


      • harvoin hyvä

        Vaikka rakentamisessa on hyvä pitää pää kylmänä niin harvoin kannattaa sitä halvinta vaihtoehtoa valita. Esimerkiksi mökki ja sauna samassa rakennuksessa ei toimi, ei ainakaan pienemmissä mökeissä.
        Eli ehdottomasti ensin pieni saunatupa ja sen jälkeen isompi mökki, näin säästyy monelta tuskaisen kuumalta ja kostealta mökkivuorokaudelta.


      • völjari
        perusmalli kirjoitti:

        Tuossa on minun 25m2 mökki! Hormit tosiaan pellistä, ei mitään muurausta ja lisänä viemarit ja painevesi (kesäkäyttö). 3600 € itsetehtynä tähän asti. Puutavara lähisahalta ja Pörssistä. (kuiskaten - Kohta suuri 20m2 terassi alkaa olla lasitettu kokonaan uudeksi olohuoneeksi.... Lasit purkutaloista hakupalkalla)
        Muuten, paras ja halvin pitkällä tähtäimellä tulee vanhasta asuinrakennuksesta (asuinpaikasta). Niissä kun on hassu 30-50€ kiinteistöveroa! Mina maksan nyt 25m2 mökistä 175€.
        Perustuksista sen verran että olen korjannut 100v vanhoja mummonmökkejä ja ne ovat tehty laattakiven varaan ja hyvin ovat kestaneet (ellei kivi ole painunut maahan). Jos tekee kuopan ja upottaa sinne harkot se toimii keväisin "tunkkina" ja varmasti nostaa rakennusta miten sattuu. Itse tein maan päälle, käsin juntatun hiekkakasan päälle, asetetuille kiville ja on kestänyt suorana seinät! Rak mestarin kanssa oli ensin kädenvääntö, nuori mies :), mutta nyt uskoo ja antoi jopa tunnustusta. Ja on halvin tapa!

        Jos 70x145 höylähirttä, jossa noste 135, alkaa saamaan 3,5€ / jm, niin ylläkaavatun mallin kehikon hinta ... 26 kehämetriä * 2,7 m ("keskikorkeus) ja lisätään 15% niin saadaan kurkihirren ja ulkonurkkien yms materiaali (hyvä ulkonurkan pituus on 1.5x hirren paksuus eli tässä 105 mm) -> 81 hirsi-m2. Ja e.m. hirrellä neliöön menee 7.5 jm (a 3.5 €) on 27€ / hirsi-m2 => 2180€

        Hinta on siis hirsimateriaalille ilman salvostustyötä.


      • völjari
        harvoin hyvä kirjoitti:

        Vaikka rakentamisessa on hyvä pitää pää kylmänä niin harvoin kannattaa sitä halvinta vaihtoehtoa valita. Esimerkiksi mökki ja sauna samassa rakennuksessa ei toimi, ei ainakaan pienemmissä mökeissä.
        Eli ehdottomasti ensin pieni saunatupa ja sen jälkeen isompi mökki, näin säästyy monelta tuskaisen kuumalta ja kostealta mökkivuorokaudelta.

        Tällaisia lämpä-kosteusongelmia tulee. Erityisesti parvimalleissa. Esimerkkini mallissa saunaosasto on päädyssä, väliseinä hirttä "päätykolmiolla" eli ylös asti. Tässä tilanteessa lämpöongelma on pienempi.

        Mutta suuri totuus todella on että halvalla ei yleensä saa hyvää! Tässä ehkä meillä nyt kuitenkin on enemmänkin ajatusleikki, miten rakenteita yksinkertaistamalla hinta putoaa. Lähdetään mallin työstämisessä filosofiasta, että mitä vielä voidaan jättää pois vs. siihen että mitä vielä pitää kasata mukaan.


      • völjari
        völjari kirjoitti:

        Jos 70x145 höylähirttä, jossa noste 135, alkaa saamaan 3,5€ / jm, niin ylläkaavatun mallin kehikon hinta ... 26 kehämetriä * 2,7 m ("keskikorkeus) ja lisätään 15% niin saadaan kurkihirren ja ulkonurkkien yms materiaali (hyvä ulkonurkan pituus on 1.5x hirren paksuus eli tässä 105 mm) -> 81 hirsi-m2. Ja e.m. hirrellä neliöön menee 7.5 jm (a 3.5 €) on 27€ / hirsi-m2 => 2180€

        Hinta on siis hirsimateriaalille ilman salvostustyötä.

        http://www.kuvaboxi.fi/mediaobjects/orig/pub/2009/04/01/8143010478549111612orig.jpg


      • tällä...
        völjari kirjoitti:

        Tällaisia lämpä-kosteusongelmia tulee. Erityisesti parvimalleissa. Esimerkkini mallissa saunaosasto on päädyssä, väliseinä hirttä "päätykolmiolla" eli ylös asti. Tässä tilanteessa lämpöongelma on pienempi.

        Mutta suuri totuus todella on että halvalla ei yleensä saa hyvää! Tässä ehkä meillä nyt kuitenkin on enemmänkin ajatusleikki, miten rakenteita yksinkertaistamalla hinta putoaa. Lähdetään mallin työstämisessä filosofiasta, että mitä vielä voidaan jättää pois vs. siihen että mitä vielä pitää kasata mukaan.

        mielellä ainakin itse pohdin näitä asioita.

        Tästä on saanut hyviä vinkkejä, tallennan tämän ketjun itselle, jos nyt sitten ensi kesänä pääsisi jo aloittelemaan rakennushommia.


      • Tutkijatyyppi
        harvoin hyvä kirjoitti:

        Vaikka rakentamisessa on hyvä pitää pää kylmänä niin harvoin kannattaa sitä halvinta vaihtoehtoa valita. Esimerkiksi mökki ja sauna samassa rakennuksessa ei toimi, ei ainakaan pienemmissä mökeissä.
        Eli ehdottomasti ensin pieni saunatupa ja sen jälkeen isompi mökki, näin säästyy monelta tuskaisen kuumalta ja kostealta mökkivuorokaudelta.

        tämä ketju pääsi hämmästyttävän pitkälle ennenkuin tämä "halvin ei ole hyvää" - kommentti tuli. Onnittelut osallistujille! Aloituksessahan juuri pyysin, että ei alettaisi tuolle linjalle tässä ketjussa, vaan pohditaisiin ja kerrotatisiin kokemuskia nimen omaan siitä, miten kustannukset saa panettua minimiin.


      • Tutkijatyyppi
        Tutkijatyyppi kirjoitti:

        tämä ketju pääsi hämmästyttävän pitkälle ennenkuin tämä "halvin ei ole hyvää" - kommentti tuli. Onnittelut osallistujille! Aloituksessahan juuri pyysin, että ei alettaisi tuolle linjalle tässä ketjussa, vaan pohditaisiin ja kerrotatisiin kokemuskia nimen omaan siitä, miten kustannukset saa panettua minimiin.

        tulee kirjoitusvirheitä!


      • völjari
        Tutkijatyyppi kirjoitti:

        tulee kirjoitusvirheitä!

        freudilainen lipsahdus ...


      • Saunamökki

      • kokemusta,
        Saunamökki kirjoitti:

        Tekeekö ultimatemarket saunamökki tarjouksilla mitään?Vaikka tällä http://www.ultimatemarket.com/PublishedService?file=page&pageID=9&itemcode=SAUNA3puoleenhintaan

        mutta mitä olen katsellut, niin myös siellä on tuo erikseen hinnoiteltavuus huipussaan, eli katso tarkasti mitä kaikkea tuohon kuuluu ja mieti sitten tarvitseeko jotain lisätilauksia tehdä. Esim. ainakin mökeissä vakio-ovet kovin matalat, jos pitkiä miehiä taloudessa ei 180 cm korkea ovi riitä,silloin myös joissain malleissa joutuu ostamaan hirsikertoja lisää, tuuletusikkunat on ostettava erikseen jne.

        Hinnoitella on osattu niin, että ei ainakaan tappiota tule. Mutta jos peruspaketti riittää, niin tuokin malli näyttää mukavalta ja konstailemattomalta ilman turhia kruusailuja.

        Mutta jos joutuu ottamaan lisäpaketteja, ei halpa enää olekaan halpa. Puumateriaali tuossa riittänee kesäsaunakäyttöön.


      • völjari
        Saunamökki kirjoitti:

        Tekeekö ultimatemarket saunamökki tarjouksilla mitään?Vaikka tällä http://www.ultimatemarket.com/PublishedService?file=page&pageID=9&itemcode=SAUNA3puoleenhintaan

        - Hirren paksuus vähintään 70 mm, ohuempaa ei saa standardin mukaan hirreksi nimittää.

        - Tapitus eli vaarnaus: päällekkäiset hirret liittyvät toisiinsa puutapeilla jotka yltävät ylemmän hirren läpi alempaan hirteen suunnilleen puoliväliin tai vähän yli ja joissa ylempään hirteen jää usean sentin painumavara. Ohuimmissa hirsissä voidaan käyttää jousitettuja ruuveja tai nauloja. Näin vaarnattuna päällekkäiset hirret muodostavat levymäisen rakenteen joka säilyttää ryhtinsä. Mikään ponttiratkaisu tai nurkkalukkojen eli salvosten "patentti" ei voi korvata tätä tapitusta! Myöskään läpi hirsikertojen kulkevat kierretangot eivät sitä korvaa, vaan täydentävät rakennetta. Kierretangot laitetaan yleensä hyvin väljiin reikiin, jotta jatkosmutterit mahtuvat mukaan, jolloin ne vain puristavat "pakkaa kasaan".

        - Aukkojen karat: ovi/ikkuna/muuri/yms aukoissa on ura, johon asetetaan erillinen pystypuu eli kara. Karat ovat usein T-mallia. Vain tämä ratkaisu voi pitää hirsien päät varmuudella suorassa ja mahdollistaa ovien & ikkunoiden (= painumattomien rakenteiden) järkevän kiinnittämisen. Ilman karaa hirsien vapaat päät vääntyilevät helposti. Ns. pihtipieli eli karmien kiinnitys vuorilautojen varassa kehikkoon toimii harvoin luotettavasti.

        - Naulaukset: kehikkoon (painuviin rakenteisiin) ei koskaan pitäisi naulata mitään, mikä painuessaan joutuu liikkumaan. Myöskään hirsiä ei naulata toisiinsa, kaikkein vähiten salvosten alueelta. Ainoa missä nauloja hirretsä hirteen käytetään on päätykolmioiden viisteiden päät, joissa naulaamalla estetään viistetyn osan "kieroilu".

        - Esityöstetyt rakenteet: pystytys yksinkertaistuu kun päätykolmiot ovat jo tehtaalla viistetty, aukkosahaukset ovat esivalmistelut, yms Puhumattakaan tietysti siitä että hirsistä puuttuu tapinreijät tai karaurat.

        Ultimatemarketin sivuilta löytyy tuotetukikansiot, joissa on täydelliset pystytysohjeet ja niistä voi vertailla miten ylläluetellut asiat on toteutettu.


      • toimisi
        perusmalli kirjoitti:

        Tuossa on minun 25m2 mökki! Hormit tosiaan pellistä, ei mitään muurausta ja lisänä viemarit ja painevesi (kesäkäyttö). 3600 € itsetehtynä tähän asti. Puutavara lähisahalta ja Pörssistä. (kuiskaten - Kohta suuri 20m2 terassi alkaa olla lasitettu kokonaan uudeksi olohuoneeksi.... Lasit purkutaloista hakupalkalla)
        Muuten, paras ja halvin pitkällä tähtäimellä tulee vanhasta asuinrakennuksesta (asuinpaikasta). Niissä kun on hassu 30-50€ kiinteistöveroa! Mina maksan nyt 25m2 mökistä 175€.
        Perustuksista sen verran että olen korjannut 100v vanhoja mummonmökkejä ja ne ovat tehty laattakiven varaan ja hyvin ovat kestaneet (ellei kivi ole painunut maahan). Jos tekee kuopan ja upottaa sinne harkot se toimii keväisin "tunkkina" ja varmasti nostaa rakennusta miten sattuu. Itse tein maan päälle, käsin juntatun hiekkakasan päälle, asetetuille kiville ja on kestänyt suorana seinät! Rak mestarin kanssa oli ensin kädenvääntö, nuori mies :), mutta nyt uskoo ja antoi jopa tunnustusta. Ja on halvin tapa!

        tuo perustustapa, jos tonttimaa on peltoa? Meinaan, se on aika pehmeää... Vosiko sen jotenkin juntata kovaksi ja sitten laakeat kivet ja siihen rakennus??


      • toimii...
        toimisi kirjoitti:

        tuo perustustapa, jos tonttimaa on peltoa? Meinaan, se on aika pehmeää... Vosiko sen jotenkin juntata kovaksi ja sitten laakeat kivet ja siihen rakennus??

        Kun käyttää hienoa hiekkaa ja junttaa tiiviiksi kivien alla. Kun hiekka ei ota vettä itseensä ei tapahdu liikkumista eikä painumista kun ei jäädy. Multapinnalle olen pannut 20sm hiekkaa maanpinnan päälle, juntattuna. Pieneen painimiseen voi varautua siten että asentaa säädettävät ruuvit kivien kohdalle. Maksavat 5 euroa kpl. Niillä saa helposti takas vaakaan jos painuu joku nurkka.


      • mokkeilija
        völjari kirjoitti:

        - Hirren paksuus vähintään 70 mm, ohuempaa ei saa standardin mukaan hirreksi nimittää.

        - Tapitus eli vaarnaus: päällekkäiset hirret liittyvät toisiinsa puutapeilla jotka yltävät ylemmän hirren läpi alempaan hirteen suunnilleen puoliväliin tai vähän yli ja joissa ylempään hirteen jää usean sentin painumavara. Ohuimmissa hirsissä voidaan käyttää jousitettuja ruuveja tai nauloja. Näin vaarnattuna päällekkäiset hirret muodostavat levymäisen rakenteen joka säilyttää ryhtinsä. Mikään ponttiratkaisu tai nurkkalukkojen eli salvosten "patentti" ei voi korvata tätä tapitusta! Myöskään läpi hirsikertojen kulkevat kierretangot eivät sitä korvaa, vaan täydentävät rakennetta. Kierretangot laitetaan yleensä hyvin väljiin reikiin, jotta jatkosmutterit mahtuvat mukaan, jolloin ne vain puristavat "pakkaa kasaan".

        - Aukkojen karat: ovi/ikkuna/muuri/yms aukoissa on ura, johon asetetaan erillinen pystypuu eli kara. Karat ovat usein T-mallia. Vain tämä ratkaisu voi pitää hirsien päät varmuudella suorassa ja mahdollistaa ovien & ikkunoiden (= painumattomien rakenteiden) järkevän kiinnittämisen. Ilman karaa hirsien vapaat päät vääntyilevät helposti. Ns. pihtipieli eli karmien kiinnitys vuorilautojen varassa kehikkoon toimii harvoin luotettavasti.

        - Naulaukset: kehikkoon (painuviin rakenteisiin) ei koskaan pitäisi naulata mitään, mikä painuessaan joutuu liikkumaan. Myöskään hirsiä ei naulata toisiinsa, kaikkein vähiten salvosten alueelta. Ainoa missä nauloja hirretsä hirteen käytetään on päätykolmioiden viisteiden päät, joissa naulaamalla estetään viistetyn osan "kieroilu".

        - Esityöstetyt rakenteet: pystytys yksinkertaistuu kun päätykolmiot ovat jo tehtaalla viistetty, aukkosahaukset ovat esivalmistelut, yms Puhumattakaan tietysti siitä että hirsistä puuttuu tapinreijät tai karaurat.

        Ultimatemarketin sivuilta löytyy tuotetukikansiot, joissa on täydelliset pystytysohjeet ja niistä voi vertailla miten ylläluetellut asiat on toteutettu.

        Hyviä pointteja Völjarilta, näitä asioita kannattaa jokaisen hirsirakentamista suunnittelevan pohtia.

        Lisäisin vielä yhden laadun mittarin firmaa valittaessa, eli palvelun taso etenkin ostopäätöksen teon jälkeen;
        Mitä sitten jos puutavaraa/hirsi puuttuu, minkälaisella aikataululla uuden toimitus? Saako neuvontapalvelua puhelimitse tai jopa paikanpäällä myös iltaisin/viikonloppuisin? Onko pystytyskuvat, detaljikuvat ja pystytysohjeet kuinka laadukaat yms. yms.

        Näissä edellämainituissa seikoissa on isoja eroja, eikä todellakaan aina isojen firmojen eduksi..


      • laajasti
        toimii... kirjoitti:

        Kun käyttää hienoa hiekkaa ja junttaa tiiviiksi kivien alla. Kun hiekka ei ota vettä itseensä ei tapahdu liikkumista eikä painumista kun ei jäädy. Multapinnalle olen pannut 20sm hiekkaa maanpinnan päälle, juntattuna. Pieneen painimiseen voi varautua siten että asentaa säädettävät ruuvit kivien kohdalle. Maksavat 5 euroa kpl. Niillä saa helposti takas vaakaan jos painuu joku nurkka.

        hiekkaa olet laittanut? Koko rakennuksen alalle, vain laattakivien alle vai miten? Miten estää hiekka pakenemasta sivuille tai painumasta mullan sisään?


      • keijotimpurikeijo
        perusmalli kirjoitti:

        Tuossa on minun 25m2 mökki! Hormit tosiaan pellistä, ei mitään muurausta ja lisänä viemarit ja painevesi (kesäkäyttö). 3600 € itsetehtynä tähän asti. Puutavara lähisahalta ja Pörssistä. (kuiskaten - Kohta suuri 20m2 terassi alkaa olla lasitettu kokonaan uudeksi olohuoneeksi.... Lasit purkutaloista hakupalkalla)
        Muuten, paras ja halvin pitkällä tähtäimellä tulee vanhasta asuinrakennuksesta (asuinpaikasta). Niissä kun on hassu 30-50€ kiinteistöveroa! Mina maksan nyt 25m2 mökistä 175€.
        Perustuksista sen verran että olen korjannut 100v vanhoja mummonmökkejä ja ne ovat tehty laattakiven varaan ja hyvin ovat kestaneet (ellei kivi ole painunut maahan). Jos tekee kuopan ja upottaa sinne harkot se toimii keväisin "tunkkina" ja varmasti nostaa rakennusta miten sattuu. Itse tein maan päälle, käsin juntatun hiekkakasan päälle, asetetuille kiville ja on kestänyt suorana seinät! Rak mestarin kanssa oli ensin kädenvääntö, nuori mies :), mutta nyt uskoo ja antoi jopa tunnustusta. Ja on halvin tapa!

        Annat neuvoja PERUSTUSTEN TEKOON TIETÄMÄTTÄ RAKENNUSPAIKAN GEOLOGISTA TILANNETTA?

        Tehkää itse, säästäkää, unohtakaan ammattilaiset neuvoineen ja insinöörit laskelmineen, VALITTAKAA HUONOSTA RAKENTAMISEN LAADUSTA!

        Voihan sitä tehdä vaikka iglun keskelle järveä mökiksi, helvetin hyvä ja paras varmaan talvella, perustuksetkaan ei liikun saati petä?

        Mutta sitten tuleekin herätys kevään muodossa..


    • hi hiii hi

      alle 5000e talvilämmin talo
      70 neliöö ja 5vuotta kesti
      nyt voi hymyillä !
      jes !

    • Punaisesta torpasta

      Kannattaako nyt viittä tonniakaan uhrata mökkiin, joka ei kestä kuin viisi vuotta?


      (Sorry, en voinut vastustaa kiusausta.)

    • mietintämyssyn alla
      • Jo oli ehdotus

        Nuo ovat noita white trash vaunuja.Jenkeistä tuovat suuria määriä,mutta kuka tuollaista haluaisi pilaamaan kaunista tonttia.Suomessakin löytyy muutama edustaja.Ei nuo ole suunniteltu suomen ilmastoon.Melko mittavia muutoksia joutuisi tekemään,että tuo kestäisi edes sen pari talvea homehtumatta.

        Tuollaisen "asumuksen"ehdottajalla on konnuudet mielessä,tai sitten kaikki rattaat eivät pyöri oikeassa suhteessa.


    • mk

      Jos sinulla on riittävästi mökin tontilla puita niin e imuutak un kaadat ne ja sahautat niistä lautatavaran mitä mökkiin tarvitsee niin halvaksi tulee mutta tekimistä riittää. Itse jossain vaiheessa rakennan varastomökin ja kaadettiin noin 50 mäntyä ja isa kuusia niin tuli 20 km lautatavaraa ja maksoi 350€ ja sama määrä kaupasta ostettuna olisi noi 2000 €. Se mökin hinta riippuu teetkö talviasuttavan vai pelkän kesäkäyttöön sopivan mökin.

    • Vaihtoehtoja on

      Kyllä kannattaa vilkaista nuokin, jotka ovat valmiina, voidaan siirtää jalaksin paikanpäälle.

      Näistä valmiista yhdistelemällä saa näppärästi kompaktin pihapiirin, ja SÄÄSTÄÄ isomman rakentamisen vaivan.

    • jos halpaa haluaa

      Parilla tonnilla saa työmaakopin.

      • m-ökki

        Minun mielestä on hyvin fiksua kysellä vinkkejä siitä, miten voi mökkirakentamisessa suosia edullisia ratkaisuja. Ei se kuitenkaan tarkoita jonkun parakin vientiä tontille.


    • Saaremaalta,,

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Taasko se show alkaa

      Koo osottaa taas mieltään
      Ikävä
      23
      1485
    2. Minun oma kaivattuni

      Ei ole mikään ilkeä kiusaajatyyppi, vaan sivistynyt ja fiksu sekä ystävällinen ihminen, ja arvostan häntä suuresti. Raka
      Ikävä
      61
      1301
    3. Miksi ihmeessä nainen seurustelit kanssani joskus

      Olin ruma silloin ja nykyisin vielä rumempi En voi kuin miettiä että miksi Olitko vain rikki edellisestä suhteesta ja ha
      Ikävä
      9
      1275
    4. Persut nimittivät kummeli-hahmon valtiosihteeriksi!

      Persujen riveistä löytyi taas uusi törkyturpa valtiosihteeriksi! Jutun perusteella järjenjuoksu on kuin sketsihahmolla.
      Perussuomalaiset
      29
      1215
    5. Onko ministeri Juuso epäkelpo ministerin tehtäviensä hoitamiseen?

      Eikö hänellä ole kompetenttia hoitaa sosiaali- ja terveysministetin toimialalle kuuluvia ministerin tehtäviä?
      Perussuomalaiset
      29
      1204
    6. Pelastakaa Lapset: Netti ei ole turvallinen paikka lapsille - Erätauko-tilaisuus to 25.4.2024

      Netti ei ole turvallinen paikka lapsille, mutta mitä asialle voi vanhempana tehdä? Torstaina 25.4.2024 keskustellaan ne
      Suomi24 Blogi ★
      12
      1097
    7. Tervehdys!

      Sä voit poistaa nää kaikki, mut mä kysyn silti A:lta sen kokemuksia sun käytöksestä eron jälkeen. Btw, miks haluut sabot
      Turku
      64
      1087
    8. Elia tulee vielä

      Johannes Kastaja oli Elia, mutta Jeesus sanoi, että Elia tulee vielä. Malakian kirjan profetia Eliasta toteutuu kokonaan
      Helluntailaisuus
      35
      1074
    9. Sakarjan kirjan 6. luku

      Jolla korva on, se kuulkoon. Sain profetian 22.4.2023. Sen sisältö oli seuraava: Suomeen tulee nälänhätä niin, että se
      Profetiat
      7
      1073
    10. Nellietä Emmaa ja Amandaa stressaa

      Ukkii minnuu Emmaa ja Amandaa stressaa ihan sikana joten voidaanko me koko kolmikko hypätä ukin kainaloon ja syleilyyn k
      Isovanhempien jutut
      6
      1052
    Aihe