onko kähmitty

miehetkö sikoja?

Haluaisin tietää, miten yleistä on, että ikäluokkani naiset ovat joutuneet kähmimisen kohteeksi.

Lukiovuosinani rehtori, vanha ukko, tarttui takapuoleen tms. kun asioin kansliassa. Hänen vaimonsa oli kanslistina ja näköetäisyydellä. Ei sitä uskaltanut älähtää... 70-luvulla ei puhuttu seksuaalisest häirinnästä. Äijä oli myös matematiikan opettajani. Sellaistakin tapahtui, että kun istuin portailla hyppytunnilla ja tää pervo käveli vierestä ylös, niin hän kahmaisi mennessään rinnasta.

En haluta vaieta tästä, vaikken kerrokaan hänen nimeään.

Parikymppisenä työpaikkalääkäri (TAYSista) käski terveystarkastuksessa riisuutua alasti ja tutki asiattomasti. En niin nuorena tiennyt, mikä kuuluu asiaan - ja muutenkaan ei voinut suututtaa lääkäriä kun työpaikka oli siitä kiinni. Eikä kukaan olisi uskonut.

Taloyhtiössämme eläkkeellä oleva mies on kuulemma käpälöinyt ainakin 6-7 naista siinä talossa, 18-70 vuotiaita. Itse olin juuri muuttanut sinne ja istuin yhdessä tilaisuudessa hänen ja vaimonsa viereen ja paikalla oli useita muitakin. Yhtäkkiä hameen ja puseron välistä alkoi käsi nousta yläselkääni. Ei sitä voinut uskoa todeksi ja ajattelin, ettei kukaan usko, jos nostan äläkän. En halunnut naapureitten vihoja. Otin äijän käden napakasti omaani ja pitelin irti ihosta. Pari muutakin yritystä, mutta sanoin hänelle kerran suoraan ja minun kohdaltani loppui. Kerroin myös taloyhtiön pj:lle.

Näistä syistä, ja vähän muistakin, vihani kohdistuu koko miessukupuoleen.

Onko tuttua? Miten olette toimineet?

31

1348

Vastaukset 31

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • tosin niin päin

että naiset pyrkivät käpälöimään. Olen mies, mutta oikeus koskemattomuuuteen pitäisi olla minullakin.

• pyritään

edelleen joskus kähmimään. Mutta nyt minulla on itsetuntoa pysäyttää tilanne heti tuikealla silmänluonnilla ja tivakoilla sanoilla.
        Kaikkea ei voi sanoa kähmimiseksi, vaikkapa yksi hiustensively äskettäin tuntui oikeastaan mukavalta.
        Nuoruudesta jäi pahiten mieleen yksi työpaikan vahtimestari, joka aina varastossa ollessa pyrki puristelemaan perseestä ja rinnoista. Ukko oli kauhea, minä nuori, nätti ja ujo. Kielsin tietysti, mutta mitäpä irstas äijä uskoi, silmät päässä palaen vain kähisi, minä pakoon. Jos olisin nykyitseni, kyllä olisi pakoon luikkinut korvat punaisena ukko!
        Kaameata oli myös nuorena likkana olla töissä kapakassa, kun laseja pöydästä hakiessa yrittivät persettä puristella. Mieli teki paiskata tarjottimella päähän, vaan se olisi tiennyt lopputiliä.
        Ei niistä traumoja jäänyt. Miehistä pidän, ainakin joistakin ;)

• Ei kummempaa

Kerran eukko kähmi, joskus kolmekymmentä vuotta sitten.
      Eipä tuosta kannata kantaa kaunaa sen enempää.

• Yxitypy

tapauksia on elämän varrella ollut vaikka kuinka paljon.
      Olen kuitenkin luonteeltani sellainen, etten niistä ole traumoja saanut.
      Olen tällasille miehille vähän suutahtanut, ja sanonut topakasti, esim. et tästä lähtien pidät kuules näppis erossa jne. Ovat kyllä uskoneen.
      Olin kerran vuodeosatolla töissä. Siellä eräs papparainen huusi aina kun näki, että tuus tyttö nyt tänne, niin saan puristaa sua vähän pyllystä.
      Sehän pakkas aina naurattamaan :=))
      Tään papan lähelle ei passannut paljon mennä. Kyllä hän monia hoitsuja ehti peffasta tarttua kiinni, mutta sairaalamaailmassa harva näitä niin todesta ottaa. Tapauksia on niin paljon.

Varmaan noin nuorena tyttönä, kun itsekin olet ollut sellainen käytös on varmaan kauhistuttanut. Ja kun kyseessä ollut vielä opettaja.

Joskus kun lukee näistä seksuaalisista häirinnöistä esim. työpaikoilla tulee väkisinkin mieleen, ottavatko naiset ne liian vakavasti. Kyllä tervejärkisen miehen luulis ymmärtävän, kuin sille sanoo että stop tykkänään.
      Ja jollei sitä toistuvasta sanomisesta usko, niin sitten tietenkin tekee asiasta ilmoituksen.

• ent.tehtaantyttö

olin nuorena naisena ay-aktivisti..no, kerran sitten vielä kun tuo TVK oli pystyssä niin kuuluin sellaiseen ammattiliittoon joka oli tuon järjestön alainen...yleensä liikuin oman porukkani kanssa, joka oli SAK:laista porukkaa..siellä en joutunut koskaan kokemaan mitään "kähmintää"...kundit joiden kanssa liikuin olivat reiluja suomalaisia miehiä, aina sai kyllä naisena olla ihan turvassa ja tottunut olin siihen että, jos tanssimaankin mentiin, niin hauskaa oli, mutta ei ahdisteltu ...en siis osanut edes moista pelätä..ei tarvinut...no, sitten satuin menään yhteen viikonloppuseminaariin joka oli tämän Liiton järjestämä..aihetta en enää muista...siitä kun niin pitkä aika;)..Tämä liiton koulutussihteeri oli mies, mukava, ja ihan hyvännäköinen...no, ala missä silloin työskentelin taas oli hyvin naisvaltainen. Tämä mies oli tottunut siihen että, NAISET ovat hänen kimpussaan varsinkin viikonloppuisin,..no, sinisilmäinen kun olin ja vaikka nuori olinkin ja vapaa-nainen...erehdyin menemään kahden kesken miehen huoneeseen, oli muka jotain asiaa, joka liittyi tuohon seminaarin..vitsi, yritti siinä meikäläistä puristella rinnoista...en tiedä, häkellyin niin, että, minulla kun oli sellainen paksu luentokansio onneksi siinä mukanani...niin iskin täydellä voimalla tuota niljaketta tällä paksulla kansiolla päähän! No, mies siinä sitten jotenkin meni vähän pökkeryksiin..mutta, toivuttuaan...alkoi friidun olkapäätä vasten itkee..että, tiedätkö; hän on onnellisesti naimisissa. Vaimo on kaunis ja ihana. Mutta, tämä hänen työnsä...kun naiset aina tyrkkyttävät itseään..hän haluaisi olla ihan rauhassa kun viikonloput aina kiinni näissä seminaareissa, eikä pääse kotiin...Voihan vitsi..tämä juttu on vaan jäänyt mieleeni..en tiedä mutta, jälkeenpäin se vaan on naurattanut.

Hyvää maanantaita kaikille;

t.friidu

Että, sitä minä vaan voivat miehet yhtähyvin olla seksuaalisen häirinnän kohteena..;)

• Yxitypy
        ent.tehtaantyttö kirjoitti:

olin nuorena naisena ay-aktivisti..no, kerran sitten vielä kun tuo TVK oli pystyssä niin kuuluin sellaiseen ammattiliittoon joka oli tuon järjestön alainen...yleensä liikuin oman porukkani kanssa, joka oli SAK:laista porukkaa..siellä en joutunut koskaan kokemaan mitään "kähmintää"...kundit joiden kanssa liikuin olivat reiluja suomalaisia miehiä, aina sai kyllä naisena olla ihan turvassa ja tottunut olin siihen että, jos tanssimaankin mentiin, niin hauskaa oli, mutta ei ahdisteltu ...en siis osanut edes moista pelätä..ei tarvinut...no, sitten satuin menään yhteen viikonloppuseminaariin joka oli tämän Liiton järjestämä..aihetta en enää muista...siitä kun niin pitkä aika;)..Tämä liiton koulutussihteeri oli mies, mukava, ja ihan hyvännäköinen...no, ala missä silloin työskentelin taas oli hyvin naisvaltainen. Tämä mies oli tottunut siihen että, NAISET ovat hänen kimpussaan varsinkin viikonloppuisin,..no, sinisilmäinen kun olin ja vaikka nuori olinkin ja vapaa-nainen...erehdyin menemään kahden kesken miehen huoneeseen, oli muka jotain asiaa, joka liittyi tuohon seminaarin..vitsi, yritti siinä meikäläistä puristella rinnoista...en tiedä, häkellyin niin, että, minulla kun oli sellainen paksu luentokansio onneksi siinä mukanani...niin iskin täydellä voimalla tuota niljaketta tällä paksulla kansiolla päähän! No, mies siinä sitten jotenkin meni vähän pökkeryksiin..mutta, toivuttuaan...alkoi friidun olkapäätä vasten itkee..että, tiedätkö; hän on onnellisesti naimisissa. Vaimo on kaunis ja ihana. Mutta, tämä hänen työnsä...kun naiset aina tyrkkyttävät itseään..hän haluaisi olla ihan rauhassa kun viikonloput aina kiinni näissä seminaareissa, eikä pääse kotiin...Voihan vitsi..tämä juttu on vaan jäänyt mieleeni..en tiedä mutta, jälkeenpäin se vaan on naurattanut.

Hyvää maanantaita kaikille;

t.friidu

Että, sitä minä vaan voivat miehet yhtähyvin olla seksuaalisen häirinnän kohteena..;)

sitä on varmaan ehtínyt sattua
        monille meidän ikäisille naisille :=))

Mutta ei mua kyllä haittais, jos joku mies (muukin kuin oma) mua joskus vieläkin sievästi pyllylle läpsäsis. Sitähän olis ihan mielissään, mutta miks ne ei enää tee sitä :=((
        Osaatko sä friidu sanoa syytä? :=))

• ent.tehtaantyttö
        Yxitypy kirjoitti:

sitä on varmaan ehtínyt sattua
        monille meidän ikäisille naisille :=))

Mutta ei mua kyllä haittais, jos joku mies (muukin kuin oma) mua joskus vieläkin sievästi pyllylle läpsäsis. Sitähän olis ihan mielissään, mutta miks ne ei enää tee sitä :=((
        Osaatko sä friidu sanoa syytä? :=))

turhan nipottamiksi, taisi työpaikoilla henki mennä;)) ne ei miehet enää uskalla..luulisin..liikaa kun siitä meteliä alattiin pitämään. Ja ainahan sitä saattoi takaisin läppäistä..tai sanoa että, näpit irti.

Ihan yleistähän se oli meidänki nuoruudessa, hitsi, eikä siitä kukaan kyllä meteliä nostanu..muistaakseni..enemmän taisi huumoripuolelle mennä..ja pientä jännitettähän se vaan työpaikoille toi miesten ja naisten välille..siitä tytöttelystä en kyllä ihan oikeesti pitänyt..mutta, sellainen huvitti että, nuoret naiset oli joitain ihme tipusia ja vanhempia naisia sanottiin koppeloiksi..;)

t.friidu

• alkaa olla sen

ikäne, että tikulla korkeintaan kähmisin!

• itseni....

seksuaalisesti aika viehättäväksi edelleen ja sitä tukevat miesten reaktiot, kyllä on yritetty kähmiä ja iskeä vielä nykyäänkin; jos se nyt joku mittari on, ja onhan se jonkinlainen.
        En flirttaile ikinä kapakoissa, enkä kulje tissit puolipaljaana ja kireissä minihameissa, mutta tapani hymyillä ja nauraa on kai jotenkin äijistä luoksekutsuva, vaikka en harrasta irtosuhteita.
        Kapakoissa silloin tällöin käynnissä on yksi funktio rentouttavan pölisemisen ja kaljan juonnin lisäksi testata markkina-arvoa, olisiko ottajia vaikken annakaan;)
        Mutta eihän se hyväkään tavara hyllyssä parane :(

• pelottaa
        itseni.... kirjoitti:

seksuaalisesti aika viehättäväksi edelleen ja sitä tukevat miesten reaktiot, kyllä on yritetty kähmiä ja iskeä vielä nykyäänkin; jos se nyt joku mittari on, ja onhan se jonkinlainen.
        En flirttaile ikinä kapakoissa, enkä kulje tissit puolipaljaana ja kireissä minihameissa, mutta tapani hymyillä ja nauraa on kai jotenkin äijistä luoksekutsuva, vaikka en harrasta irtosuhteita.
        Kapakoissa silloin tällöin käynnissä on yksi funktio rentouttavan pölisemisen ja kaljan juonnin lisäksi testata markkina-arvoa, olisiko ottajia vaikken annakaan;)
        Mutta eihän se hyväkään tavara hyllyssä parane :(

Pelkään että muutama vuosi lisää huolien täyttämää elämää ja minua ei huoli viitapirukaan;)
        Vaan kun ei halua ketä tahansa.

• pelottaa kirjoitti:

Pelkään että muutama vuosi lisää huolien täyttämää elämää ja minua ei huoli viitapirukaan;)
        Vaan kun ei halua ketä tahansa.

Iltaa pohojanmaalta.
        Osaa ne likatkin. Muistan ku silloon poikamiehenä ajelin ja kävin tanssimas Alavudella Aulavan kesälavalla. Siinä ennen iltamien alkua seisottihin nuorten joukko parkkipaikalla ja toimiteltin, meitä oli siinä tyttöjä ja poikia oikeen vissihin toistakymmentä henkiä. Siinä ku puhuttihin ja naurettihin niin yks Anita koppaa mua tukkahan kiinni ja sanoo notta tämä käkkäräpää on ny sitten häneen. Meniin siinä sillälaalla pikkuusen hämilleni ja sanoon notta niinkö sä oot tuumannu. Se sanoo jotta niin hän on tämän asian ny ajatellu. Meistä tuli sitten sellaaset niinku sanotahan rakastavaaset. Sehän alakoo sitten ku enempi tustuttihin liioon eheroottelemahan kaikkia kevytmielisyyksiä,hih. Enhän mä ollu sellaasihin tottunu ja pelotti. Ei siitä liioon mitään oikeen pahoja traumoja kuitenkaan onneksi jääny ja tykkään likoosta pikkuusen vieläki.
        Sitten toinen tapaus se sattuu tuas aika lähellä mihinä mä täs asuun.
        Mun luanani tualla pajaas käy jo ihan miehen ikähän ehtiny vanhapoika, yli viiskymppinen äijä jo on.
        Se Seppo oli löytäny tualta Vaasasta itteleensä likkakaverin. Sellaanen vaaliatukkaanen komia ja korjaki likka se oli.
        Sitten meni aikaa ja sitä tyttöä ei enää näkyny. Kysyyn Sepolta notta mihin se Vaasan tyttö on joutunu ku sä aina yksin kuljet. Seppo sanoo notta eihän se herrantähäreen ollu viisas. Kysyyn notta kuinkas sä ny tuallaasia höpäjät. Selitti sitten minulle että se olii ollu melekehen koko ajan häneen housuunlahkehes kiinni ja tarkistelemas notta joko siellä on kovettumas. Ja sanoo se Seppo vielä palijon muutaki mutta en kehtaa kaikkia täs äänehen hölöötellä. Joulupukki vielä kuuloo.
        Jotta kyllä ne tytöötkin osaa, eherootella ja kähämiä, kuinka ny vaan.
        terv.
        seppä ja Tiitu täältä lakeurelta.
        Se mikä sopii kyläänpojiille, ei aina passaa kiltille sepälle.

• yxitypy evk
        seppäpohojanmaalta kirjoitti:

Iltaa pohojanmaalta.
        Osaa ne likatkin. Muistan ku silloon poikamiehenä ajelin ja kävin tanssimas Alavudella Aulavan kesälavalla. Siinä ennen iltamien alkua seisottihin nuorten joukko parkkipaikalla ja toimiteltin, meitä oli siinä tyttöjä ja poikia oikeen vissihin toistakymmentä henkiä. Siinä ku puhuttihin ja naurettihin niin yks Anita koppaa mua tukkahan kiinni ja sanoo notta tämä käkkäräpää on ny sitten häneen. Meniin siinä sillälaalla pikkuusen hämilleni ja sanoon notta niinkö sä oot tuumannu. Se sanoo jotta niin hän on tämän asian ny ajatellu. Meistä tuli sitten sellaaset niinku sanotahan rakastavaaset. Sehän alakoo sitten ku enempi tustuttihin liioon eheroottelemahan kaikkia kevytmielisyyksiä,hih. Enhän mä ollu sellaasihin tottunu ja pelotti. Ei siitä liioon mitään oikeen pahoja traumoja kuitenkaan onneksi jääny ja tykkään likoosta pikkuusen vieläki.
        Mun luanani tualla pajaas käy jo ihan miehen ikähän ehtiny vanhapoika, yli viiskymppinen äijä jo on.
        Se Seppo oli löytäny tualta Vaasasta itteleensä likkakaverin. Sellaanen vaaliatukkaanen komia ja korjaki likka se oli.
        Sitten meni aikaa ja sitä tyttöä ei enää näkyny. Kysyyn Sepolta notta mihin se Vaasan tyttö on joutunu ku sä aina yksin kuljet. Seppo sanoo notta eihän se herrantähäreen ollu viisas. Kysyyn notta kuinkas sä ny tuallaasia höpäjät. Selitti sitten minulle että se olii ollu melekehen koko ajan häneen housuunlahkehes kiinni ja tarkistelemas notta joko siellä on kovettumas. Ja sanoo se Seppo vielä palijon muutaki mutta en kehtaa kaikkia täs äänehen hölöötellä. Joulupukki vielä kuuloo.
        terv.

Anita, että tää käkkäräpää on sitten hänen.
        Voi sua seppä, kun sun jutuille saa nauraa :=))))

Vai Alavuudella kävit tanssimassa. Mä kävin Halkosaaressa :=))

• yxitypy evk kirjoitti:

Anita, että tää käkkäräpää on sitten hänen.
        Voi sua seppä, kun sun jutuille saa nauraa :=))))

Vai Alavuudella kävit tanssimassa. Mä kävin Halkosaaressa :=))

useenki justihin liioon Halakosaares Lappajärvellä. Enempi kuitenki tualla Aulavalla ja Lapuallaki. Pohojanmaalla oli silloon aikahan hyviä kesälavoja. Välihin pakkas olemahan väkiä liikaaki. Pojat oli komeita ja likaat koreita kaikki ne tunsi ihimisen näöstä. Pohojanmaalla on aina ollu kauniita tyttöjä, sellaasia pitkänhuiskeeta omanarvon tuntevia ahkeria hyviä tyttöjä. Se Anita oli kaunis ja välihin käytihin telttaalemas, uitihin ja otettihin aurinkoa. Ja voi sitä nuolemista, se oli kuumaa se rakkaus silloon ku nuoria oltihin, oikeen piti suuhun kutiista.
        Joskuus ajoon Alavetelihin sinne Emettihin siellä oli kans kiva paikka käyrä lähellä Kokkolaa. Siellä pirettihin niitä kantrijuhulia kesääsin. Minulla oli silloon sellaanen ameriikkalaanen Rambleri autona, viininpunaanen väriiltäänsä ja oli sellaanen ID Sitikkaki, tai vaihroon sen Ramblerin siihen sitikkahan ku se ei kuluttanu bensaa niin palion. Kävin mä kotoa joskuus kuorma-autoollaki iltamis, tai jos sattuu siihen sopivasti matkanvartehen niin jatkoon siitä sitten useemmiten Helsinkiin ja sieltä laivahan.
        Sitä silloon nuorena oli virtaa riehkaasta. Tierä vaikka ollahan joskuus Halakosaares tanssittuki yhyrees, Sun kanssas yxitypy.
        terv. minä ja Tiitu kulta täältä kotoa.

• Yxitypy

useenki justihin liioon Halakosaares Lappajärvellä. Enempi kuitenki tualla Aulavalla ja Lapuallaki. Pohojanmaalla oli silloon aikahan hyviä kesälavoja. Välihin pakkas olemahan väkiä liikaaki. Pojat oli komeita ja likaat koreita kaikki ne tunsi ihimisen näöstä. Pohojanmaalla on aina ollu kauniita tyttöjä, sellaasia pitkänhuiskeeta omanarvon tuntevia ahkeria hyviä tyttöjä. Se Anita oli kaunis ja välihin käytihin telttaalemas, uitihin ja otettihin aurinkoa. Ja voi sitä nuolemista, se oli kuumaa se rakkaus silloon ku nuoria oltihin, oikeen piti suuhun kutiista.
        Joskuus ajoon Alavetelihin sinne Emettihin siellä oli kans kiva paikka käyrä lähellä Kokkolaa. Siellä pirettihin niitä kantrijuhulia kesääsin. Minulla oli silloon sellaanen ameriikkalaanen Rambleri autona, viininpunaanen väriiltäänsä ja oli sellaanen ID Sitikkaki, tai vaihroon sen Ramblerin siihen sitikkahan ku se ei kuluttanu bensaa niin palion. Kävin mä kotoa joskuus kuorma-autoollaki iltamis, tai jos sattuu siihen sopivasti matkanvartehen niin jatkoon siitä sitten useemmiten Helsinkiin ja sieltä laivahan.
        Sitä silloon nuorena oli virtaa riehkaasta. Tierä vaikka ollahan joskuus Halakosaares tanssittuki yhyrees, Sun kanssas yxitypy.
        terv. minä ja Tiitu kulta täältä kotoa.

pyörähdellä yhdessä :=))
        Vanhempani ovat Lappajärveltä. Siellä olen minäkin syntynyt.
        Kävin aika usein tulivuorirockissa. Olitko siellä koskaan?
        Sulla on tainnut olla vientiä tyttöjen keskuudessa, kun ihan Ramblerilla oot ajellu :=))

Minulla oli Kokkolasta kans yks Esa. Hän omisti moottoripyörän. Kuutioita en muista, mutta iso se oli.
        Hänen kanssaan parina kesänä pystytettiin teltta Lappajärven rantaan ja oltiin niin rakastuneita jotta.. :=)))

• O - Orvokki

Iltaa pohojanmaalta.
        terv.

aktiivisten tyttöjen ja naisten saavan melkein mitä tahtovat. Nuorempana vähän kadehdinkin sellaisia joskus. Joillekin näkyy olevan vaikeaa tajuta, missä kulkee raja sopivan ja sopimattoman vikittelyn välillä. Toisaalta luulen, että moni mökki olisi jäänyt emännättömäksi, elleivät naisetkin osaisi olla aktiivisia.

Olisikohan tuon Sepon tarinasta ilmi käyvä asia myös osasyynä maaseudun autioitumiseen ja ikääntyviin yksinäisiin isäntämiehiin? Nykynaiset voivat olla varsin reippaita ja päällekäyviä, kun huomaavat mieleisen saaliin. - Ehkä voisit kirjoittaa Sepon kokemuksesta vähän laveamman tarinan ja tarjota sitä laajempaan levitykseen. Ihmiset saisivat nautiskella hyväntahtoisesta humoristisesta kerronnastasi, ja jotkut naisihmiset voisivat ehkä myös ottaa opikseen.

Kiitos sinulle siitä, että saan taas aloittaa työrupeaman tämän sorvin ääressä hyvillä mielin. Toivotan sinulle ja Tiitu-pikkuiselle sekä kaikille muillekin aurinkoista päivää. Laitetaan hymy kiertämään... mieluummin kuin siihen yhden televisio-ohjelman kehottamaan paikkaan.;))

• Pirre*
        O - Orvokki kirjoitti:

aktiivisten tyttöjen ja naisten saavan melkein mitä tahtovat. Nuorempana vähän kadehdinkin sellaisia joskus. Joillekin näkyy olevan vaikeaa tajuta, missä kulkee raja sopivan ja sopimattoman vikittelyn välillä. Toisaalta luulen, että moni mökki olisi jäänyt emännättömäksi, elleivät naisetkin osaisi olla aktiivisia.

Olisikohan tuon Sepon tarinasta ilmi käyvä asia myös osasyynä maaseudun autioitumiseen ja ikääntyviin yksinäisiin isäntämiehiin? Nykynaiset voivat olla varsin reippaita ja päällekäyviä, kun huomaavat mieleisen saaliin. - Ehkä voisit kirjoittaa Sepon kokemuksesta vähän laveamman tarinan ja tarjota sitä laajempaan levitykseen. Ihmiset saisivat nautiskella hyväntahtoisesta humoristisesta kerronnastasi, ja jotkut naisihmiset voisivat ehkä myös ottaa opikseen.

Kiitos sinulle siitä, että saan taas aloittaa työrupeaman tämän sorvin ääressä hyvillä mielin. Toivotan sinulle ja Tiitu-pikkuiselle sekä kaikille muillekin aurinkoista päivää. Laitetaan hymy kiertämään... mieluummin kuin siihen yhden televisio-ohjelman kehottamaan paikkaan.;))

ja kiitos Samoin; laitetaan vain näitä :):):)kiertämään.

Tyhmä ohjelma, nimen perusteella ainakin..:/

• vasta 5-kymppistä

tai vanhempaa uskaltaisin kosketella, en kutsuisi tekoani kähminnäksi, en kopeloimiseksi, niillä on ikävä sävy. Aikomukseni ei ole tuottaa kuohuntaa mieleen, ei loukata, ei häväistä, vain kosketuksen avulla ilmaista, että vielä on tuon ikäinen nainen haluttava, vielä kääntää katseen. Ja kenties kohteena oleva nainen on imarreltu, kun vielä sen ikäisenä kelpaa?

• ent.tehtaantyttö
        vasta 5-kymppistä kirjoitti:

tai vanhempaa uskaltaisin kosketella, en kutsuisi tekoani kähminnäksi, en kopeloimiseksi, niillä on ikävä sävy. Aikomukseni ei ole tuottaa kuohuntaa mieleen, ei loukata, ei häväistä, vain kosketuksen avulla ilmaista, että vielä on tuon ikäinen nainen haluttava, vielä kääntää katseen. Ja kenties kohteena oleva nainen on imarreltu, kun vielä sen ikäisenä kelpaa?

minusta tuo seksuaalisuus on osa ihmistä aina loppuun asti..väheneehän se itse seksuaalisuuden tarve luonnollisesti;) toki iän myötä niin miehillä kuin naisillakin..tämäkin kovin yksilöllinen prosessi..kukin kun erilainen..mutta, kyllä se imartelee kun mies vieraskin sillä silmällä katsoo..ja kummasti mieltä immartaa..uskoisin näin myös miesten kohdalla..että, hyvä mieli siitä tulee jos, ei muuta;)

Vitsi, minäkin kun aina kultani laitan viimeisen päälle, jos yksin reissuun lähtee...no, monesti sieltä himaan on takaisin tullut myhäilevä ja tyyväinen mies...vieraat naiset kun pöytään tulleet istumaan ja juttelemaan...kovasti on ollut ainakin kultani mielissään..että, ottajia hänelläkin olisi vielä muitakin..kelpaisi vielä;) ei tuo koskaan kyllä mihinkään ole silti luotani karannut, vaan aina takaisin himaan tullut..no, hyvin kiltti ja ihana mies minulla muutenkin. Turvallisin mielin sitä on voinut toisen reissuun päästää...saisi mennä useamminkin. Mutta, nyt ei vain jaksa..siitä, vähän surullinen olen..

t.friidu

• Yxitypy kirjoitti:

pyörähdellä yhdessä :=))
        Vanhempani ovat Lappajärveltä. Siellä olen minäkin syntynyt.
        Kävin aika usein tulivuorirockissa. Olitko siellä koskaan?
        Sulla on tainnut olla vientiä tyttöjen keskuudessa, kun ihan Ramblerilla oot ajellu :=))

Minulla oli Kokkolasta kans yks Esa. Hän omisti moottoripyörän. Kuutioita en muista, mutta iso se oli.
        Hänen kanssaan parina kesänä pystytettiin teltta Lappajärven rantaan ja oltiin niin rakastuneita jotta.. :=)))

Iltaa taas täältä lakeurelta.
        Oon mä ollu Halakosaares tulivuorirokiis. Tapahtumanahan se on vanha, varmahan yks suomen vanhimpia rokkifestivaalia.
        Sellaanen luonnonkaunis paikka se Halakosaari. Nykyysin siellä pyörii kesäteatteri, silläki on jo pitkät perintehet. Oon käyny siellä joka kesä kattomas aina sen näytelmän mikä siellä milloonki on menoos. Se Kivitippu on kans tuttu paikka. Kyllä Nissinraitiit tieretähän. Kärnän saaret ja Karvalat. Auto-Markukses oon koneestuttanu moneet kampiaksilat ja poruuttanu sylinterilohkoja ja vaikka mitä muuta vuosien aikana.
        Tierä ku täs aikamma puhutahan niin ollahan sukulaasia....
        terv. seppä ja pieni Tiitu kulta.

• Yxitypy

Iltaa taas täältä lakeurelta.
        Oon mä ollu Halakosaares tulivuorirokiis. Tapahtumanahan se on vanha, varmahan yks suomen vanhimpia rokkifestivaalia.
        Sellaanen luonnonkaunis paikka se Halakosaari. Nykyysin siellä pyörii kesäteatteri, silläki on jo pitkät perintehet. Oon käyny siellä joka kesä kattomas aina sen näytelmän mikä siellä milloonki on menoos. Se Kivitippu on kans tuttu paikka. Kyllä Nissinraitiit tieretähän. Kärnän saaret ja Karvalat. Auto-Markukses oon koneestuttanu moneet kampiaksilat ja poruuttanu sylinterilohkoja ja vaikka mitä muuta vuosien aikana.
        Tierä ku täs aikamma puhutahan niin ollahan sukulaasia....
        terv. seppä ja pieni Tiitu kulta.

ja Tiitu :=))

Mulla oli tarkoitus viime kesäsnä käydä katsomassa Halkosaaressa se Onnenmaa, mutta jotenkin se jäi :=(
        Halkosaari on tosi kauniilla paikalla.
        Kivitipussa olen ollut useita kertoja. Kesäkuussa menen sinne taas serkkukokoukseen.
        Nissinraitti on tuttu minullekin. Silloin entisaikaan kirkonkylässä oli vilskettä, mutta nykyisin aika hiljaista. Ei ole nuorille töitä, niin lähdettävähän sieltä on.
        Auto-Markus on myös tuttu paikka.
        Eihän sitä tiedä vaikka sukua oltais. Ainakin sukulaisen sukulaisia :=))

• HETI!

"Vaan minäpä vasta 5-kymppistä... en kutsuisi tekoani kähminnäksi... Ja kenties kohteena oleva nainen on imarreltu, kun vielä sen ikäisenä kelpaa?"

IMARRELTU?
        KELPAA?

• Yxitypy kirjoitti:

ja Tiitu :=))

Mulla oli tarkoitus viime kesäsnä käydä katsomassa Halkosaaressa se Onnenmaa, mutta jotenkin se jäi :=(
        Halkosaari on tosi kauniilla paikalla.
        Kivitipussa olen ollut useita kertoja. Kesäkuussa menen sinne taas serkkukokoukseen.
        Nissinraitti on tuttu minullekin. Silloin entisaikaan kirkonkylässä oli vilskettä, mutta nykyisin aika hiljaista. Ei ole nuorille töitä, niin lähdettävähän sieltä on.
        Auto-Markus on myös tuttu paikka.
        Eihän sitä tiedä vaikka sukua oltais. Ainakin sukulaisen sukulaisia :=))

Kähmittiinkös siellä Halakosaares?? Taittihin kähmiä, ainakin ne innokkaammat.. Ei me Sun kans koskaan, eikä ketään...
        Ny pitää kähmiä tuata väsynyttä Tiitu kultaa ja tellätä sitä nukkumahan ja kohta tästä joutaa jo ittekki vaakasuorahan.
        Hyvää yötä.
        terv. seppä ja haukootteleva Tiitu.

• aika pahan

näköne epeli!

• kähmitä, mutta reippaasti ja ystävällisesti saa halata melkein kuka tahansa. Poskisuukot tavattaessa ja erottaessa tai käden olalle laittaminen eivät mielestäni myöskään ole kähmimistä.

Jo ensimmäisessä kesätyöpaikassa koin sekstistiset puheet ja pikku-taputtelut ongelmaksi. Juttelimme asiasta kotona ja vanhempani totesivat, että sellaista ei tarvitse sietää ja reippaana tyttönä minä varmaan pärjään, jos annan sanallisesti takaisin ja pistän mieluiten huumoria käyttäen miehet järjestykseen. Se oli yksi parhaista ohjeista aikuiseksi kasvavalle ja sitä olen noudattanut.

Usein pysähtyminen, vartalon suoraksi ojentaminen ja vakava, harmistumista ilmaiseva, suoraan silmiin kohdistuva katse riittää ojentamaan huonosti käyttäytyvän miehen. Luultavasti se pelästyttääkin heikon miehen, eikä kukaan fiksu, itseään ja naista kunnioittava mies käyttäydykään sopimattomasti naisia kohtaan. - Ehkä tietyissä tilanteissa olin jo valmiiksi varautunut ja kehon kielellä viestitin varoituksen, kun jouduin nuorena satunnaisesti hoitamaan tarjoilua päihtyviä tärkeitä asiakkaita työpaikallani kestittäessä.

Alkoholin käyttö liike-elämässä saattoi vielä 90-luvulle asti olla melko runsasta ja päihtyneenä fiksummankin arvostelukyky saattaa joskus heiketä. Omaa ryhdikästä käyttäytymistä ja huumoria kovempia aseita en työelämässä ole koskaan onneksi tarvinnut. Iän myötä ja arvostuksen lisääntyessä, joku satunnaisesti hairahtunut on hävennyt käyttäytymistään jälkikäteen ja joku on joutunut katumaankin - jos on joutunut, luultavasti ihan tarkoittamattani, naurunalaiseksi toisten nähden. - Niin kävi ensimmäisessä vakituisessa työpaikassani autonkuljettajalle, joka harrasti tyttöjen pakaroiden nipistelyä. Kun olimme kerran astumassa isomman joukon kanssa hissiin, hän erehtyi nipistämään minua. Kun kyseessä ei ollut ensimmäinen kerta, sihahdin hänelle vihastuneena: "Pahuksen perskärpänen, pidä näppisi kurissa!" Poikaparka joutui vielä jälkikäteen katumaan tekoaan, koska paikalla olleet "isot pojat" naureskelivat tapahtuneelle ja piruilivat nuorelle miehelle siitä joskus myöhemminkin.

Laki seksuaalisesta häirinnästä vietiin mielestäni turhan pitkälle sen suhteen, mitä kaikkea sen piiriin luettiin. Tasa-arvo on myös joissain tapauksissa toteutunut huonosti, koska jotkut miehet ovat syyttöminä joutuneet sen vuoksi uhrin asemaan. Syystä tai toisesta harmistunut nainen on voinut halutessaan syyttää miestä seksuaalisesta häirinnästä ilman, että tällä on ollut minkäänlaisia mahdollisuuksia todistaa omaa syyttömyyttään, ja naisen sana on riittänyt miehen tuomitsemiseen.

Itse olen tyytyväinen, että olen saanut syntyä naiseksi. Olen monia kertoja naureskellut, että olen syyllistynyt lakia tiukasti tulkiten seksuaaliseen häirintään tasapuolisesti sekä miehiä että naisia kohtaan. Esim. käteni saattaa helposti laskeutua tutun työtoverin olkapäälle tai kädellekin jossain tilanteessa, tosin ilman mitään seksuaalista viritystä.

Muistan myös työvuosien varrelta muutamia naisia, jotka ilmiselvästi halusivat tulla "häirityiksi" ja ikään kuin arvioivat omaa naisellista viehätysvoimaan sen mukaan. Oli sitten, ah niin mukavaa kertoilla tyttöjen kesken kahvitunnilla kokemuksista ja hihitellä niille.

Mitä vanhemmaksi tulee, sitä vähemmän musta-valkoiseksi elämä muuttuu ja harmaat alueet laajenevat. Mielestäni on ikävää, että hyvä käytös ja toisten ihmisten arvostaminen eivät näyttäisi lisääntyvän, vaikka kehitystä tapahtuu monilla muilla alueilla.

• sinulta

Olen samaa mieltä monista mielipiteistäsi. Ja reilu, lämmin halaus on usein enemmän paikallaan kuin käsipäivää.

Sait vanhemmiltasi tukea asettaa rajat jo nuorena ja niinpä sinulle ei ole kertynyt myöhemmin näitä nöyryyttäviä rajanylityksiä. Varmaan se näkyy ulospäinkin, kenen kimppuun voi käydä. Minun isäni kurituksessa tärkeä osa oli häpäistä meitä, takapuoli paljaaksi koko lapsikatraalta ja rivissä hakattavaksi. Myöhempää elämää ajatellen siinä oli pahinta se, ettei saanut panna yhtään vastaan. Häpeän lisäksi rationaalista ajattelua häiritsee syyllisyys, pelko ja lamaantuminen. Erittäin vaikeaa rajojen laittaminen on avioliitossa. Kuulostat järkevältä etkä kiihkoile. Kysyisin sinulta (miksei muiltakin, pitääkö suostua kaikkeen ja aina? Entä mitä toinen saa tehdä minulle kun nukun? Jos en suostu niin sittenhän aiheutan, että miehen pitää mennä vieraisiin.

Oma käsitykseni rajoista on siis hämärtynyt. Näen punaista esim. kun luen tuolla alempana "hehhehheh, halusit kuitenkin tälläytyä viereen vaikka tiesit". Tuollaiset ulosteaivoiset täälläkin edustavat miessukupuolta.

• pitää suostua
        sinulta kirjoitti:

Olen samaa mieltä monista mielipiteistäsi. Ja reilu, lämmin halaus on usein enemmän paikallaan kuin käsipäivää.

Sait vanhemmiltasi tukea asettaa rajat jo nuorena ja niinpä sinulle ei ole kertynyt myöhemmin näitä nöyryyttäviä rajanylityksiä. Varmaan se näkyy ulospäinkin, kenen kimppuun voi käydä. Minun isäni kurituksessa tärkeä osa oli häpäistä meitä, takapuoli paljaaksi koko lapsikatraalta ja rivissä hakattavaksi. Myöhempää elämää ajatellen siinä oli pahinta se, ettei saanut panna yhtään vastaan. Häpeän lisäksi rationaalista ajattelua häiritsee syyllisyys, pelko ja lamaantuminen. Erittäin vaikeaa rajojen laittaminen on avioliitossa. Kuulostat järkevältä etkä kiihkoile. Kysyisin sinulta (miksei muiltakin, pitääkö suostua kaikkeen ja aina? Entä mitä toinen saa tehdä minulle kun nukun? Jos en suostu niin sittenhän aiheutan, että miehen pitää mennä vieraisiin.

Oma käsitykseni rajoista on siis hämärtynyt. Näen punaista esim. kun luen tuolla alempana "hehhehheh, halusit kuitenkin tälläytyä viereen vaikka tiesit". Tuollaiset ulosteaivoiset täälläkin edustavat miessukupuolta.

Miehelläsi ei ole mitään oikeutta naida sinua nukkuessasi.
        Sinun ei tarvitse nussia hänen kanssaan yhtä ainutta kertaa, jos et halua.
        Siinäpä se. Teet itsellesi vain hallaa, jos menettelet toisin, ja alat myös inhota häntä.
        Mies ilmiselvästi kiristää ja pompottaa sinua.
        Älä enää mahdollista sitä. Jos äijä menee vieraisiin, adjö. Jos käy käsiksi, lähde lätkimään.

• Vastaan kysyessäsi ja
        sinulta kirjoitti:

sattuneesta syystä ilman nimimerkkiä.)

Jokaisella on nykyisin jopa lain suoma oikeus asettaa omat rajansa sille, miten häntä saa koskettaa tai saako koskettaa ollenkaan. Ei kenenkään vaimon Suomessa ole pakko alistua alentavalta tuntuvaan kohteluun.

Kukaan ei ole vastuussa toisen aikuisen ihmisen tekemistä valinnoista, ei edes puolisonsa. Jos mies päättää lähteä vieraisiin, sinä voit tehdä vain itseäsi koskevia valintoja. Voit päättää haluatko jatkaa hänen kanssaan, ja millaisessa suhteessa haluat hänen kanssaan elää, jos päätät jatkaa.

Väkivaltaisen kumppanin voi tarvittaessa haettaa poliisiautolla rauhoittumaan tai itse voi lähteä karkuun ja vaikka asua turvakodissa jonkin aikaa, jos niin vakavista asioista on kyse. Luulen, että heikko mies vahvistuu vaimon alistuessa ja vaimon tilanne pahenee vuosi vuodelta. Jos vaimo saa jostain voimia ryhtyä vastustamaan miestä ja alkaa pitää puoliansa, tilanne saattaa muuttua niin, että mies alkaakin yllättäen arvostaa vaimoaan entistä enemmän. Olen nähnyt joitain sellaisia esimerkkejä.

Tuosta nukkumisasiasta. Nuorempina vuosina meillä oli kai aina kumppanin kanssa yya-sopimus, johon liittyi poikkeustapauksissa pikaiset vaikka toisen (=minun) nukkuessa. Se ei haitannut, koska itsekin nukahdin yleensä melkein samantien tyydytyksen raukeuteen. Kun viimeisin sitoutunut parisuhde alkoi 15 hyvän vuoden jälkeen muutenkin rakoilla, yksi monista pienistä eroon johtaneista syistä oli se, etten saanut toistuvista pyynnöistäni huolimatta nukkua rauhassa, ja hän oli jo pitempään toiminut vain itseään ajatellen myös intiimeissä asioissa. Hän ei näyttänyt enää piittaavan minun hyvinvoinnistani tai toiveistani. Varoittelin muutamista asioista ja ehdotin, että alkaisimme tosissamme miettiä miten voisimme parantaa suhdetta. Mielestäni suhteessa alkoi vähitellen olla enemmän vähemmän mukavia kuin mukavia asioita. Kun toinen vaan totesi olevansa tyytyväinen, eikä ollut valmis tekemään mitään muutoksen eteen, päätin jatkaa matkaani yksin toiseen suuntaan. Hän havahtui vasta liian myöhään ja teki jonkin aikaa vakuuttavan tosissaan töitä valloittaakseen minut takaisin. Kun eroasian tultua selväksi aloimme tauon jälkeen taas silloin tällöin tapailla ystävinä, huomasin tehneeni oikean ratkaisun. Minusta oli kiva tavata, mutta oli ihan mukava päästä itsekseni omaan kotiin.

Nuorempana olen aikuisvuosina joutunut kerran elämään pitempään sellaisessa tilanteessa, jossa voimien ehtyminen oli lähellä. Olen elämälle kiitollinen, että sain jostain voimia ja ystäviltä tukea jaksaakseni jatkaa omaa silloista selviytymistaisteluani. Myös velvollisuudentunto ja vastuu jälkikasvusta auttaa emonaarasta vahvistumaan. Vain itsensä puolesta "taistoon ryhtyminen" on varmaan vaikeampaa, mutta toivon sinun voimistuvan ja löytävän jostain apua itsellesi. Muista: Sinä olet arvokas, rakastamisen arvoinen Ihminen ja sinun ensi sijainen velvollisuutesi on pitää huolta itsestäsi! Sinä olet vastuussa omasta elämästäsi, miehesi omastaan ja te yhdessä vastaatte yhteisistä asioista sekä omasta ja toistenne hyvinvoinnista yhteiselämänne aikana.

Ehkä olen saanut reippausgeenejä jostain, koska mielessäni on pienestä pitäen kasvanut vain uhmaa ja sisua, kun vanhemmat ovat asettaneet mielestäni liian tiukkoja rajoja tai antaneet minulle selkään. Minunkin pakarani ovat joskus olleet punaisilla paukamilla, ja muistan kuinka rumasti ajattelin pieksevästä isästä tai äidistä, enkä suostunut päästämään itkua tai valitusta valloilleen. Purin hammasta ja kiroilin mielessäni, vaikken ääneen olisi uskaltanut. Tiesin, että kuritus olisi päättynyt, jos olisi suostunut parkumaan äänekkäästi, mutta uhma esti. Tiedän, että vanhempani välittivät minusta ja yrittivät tehdä parhaansa vanhempina. He käyttivät sen ajan kasvatuskeinoja. Mielestäni he tekivät monenlaisia virheitä, joita en halunnut toistaa omassa elämässäni. Päätin tehdä vain erilaisia virheitä ja aloin heti raskaaksi tultuani kerätä tietoa sekä opiskella vanhemmuuteen ja kasvattamiseen liittyviä asioita.

Nuorena aikuisena taisin voimistua siksi, että elimme pitkälti toistakymmentä hyvää vuotta ja oikeastaan kasvoimme aikuisiksi yhdessä parhaan ystäväni kanssa. Olin päättänyt, etten koskaan menisi naimisiin, mutta huomasin rakastuneeni ja haluavani elää yhdessä parhaan ystäväni kanssa, josta sitten tuli myös aviomieheni.

En osaa neuvoa sinulle, miten sinun pitäisi toimia. Toivon, että saisit joitain virikkeitä ajatuksillesi kertomastani. Naisena haluan lähettää sinulle lämpimiä ajatuksia ja ilmaista tukeni. Toivon sinun löytävän apua ja voimia oman tilanteesi muuttamiseksi. - Ehkä teidän molempien elämänlaatu paranee sen jälkeen... tavalla tai toisella. Toivotan hyvää yötä sinulle ja parempaa huomenta. O-Orvokki.

• toimineet ?

En nyt ainakaan olisi mennyt hänen viereensä mistään hinnasta istumaan,jos kerran oli jo tullut selväksi,että kyseinen mies oli kopeloinut 6-7 naista.Missä se muuten ilmoitettiin ? Oliko peräti ilmoitustaululla ?
      Siihen viereen tälläsit kuitenkin itsesi.Hehheh.

• viestin aloittaja

Kuten mainitsin, olin juuri muuttanut taloyhtiöön ja ensimmäistä kertaa yhteisessä tilaisuudessa. Kun huoneessa on 6-7 ihmistä ja äijällä vaimo vieressä niin eipä osaa varoa.

AJatteletko siis, että jos nainen istuu julkisessa tilassa miehen viereen, niin haluaa tulla käpälöidyksi?

Otin asian puheeksi taloyhtiön hallituksen pj:n kanssa myöhemmin. Siinä yhteydessä sain tietää, että mies ahdisteli muitakin. Mm. samassa rapussa asuvaa murrosikäistä kehitysvammaista tyttöä esim. hississä. Tästä syystä perhe muutti pois talosta, joka oli tytön lapsuudenkoti!

Ja sinunko mielestäsi tuo tyttökin oikeastaan halusi...

Elätkö sinä siis todellakin siinä narsistisessa uskossa, että kaikki naiset haluavat miesten (sinun) kähmivän? Kuvitteletko että äitisi/sisaresi/tyttäresi/naisystäväsi haluavat, että kuka mies tahansa tarttuu perseeseen?

• Adria

Lukiovuosina rehtori. Parikymppisenä lekuri ja nyt viiskymppisenä taloyhtiön naapuri on ollut kähmintä mielessä ja kädessä.

Olet elänyt todellisessa helvetissä. Harva nainen olisi pysynyt tuollaisten kokemusten jälkeen enää järjissään.

Sinulla on todella aito ja painava syy vihata miehiä sydämesi pohjasta.

• syytä vihata

ihan kaikkia miehiä?
        Jos noin on, silloinhan me kaikki voisimme vihata kaikkia, koska kumpikin sukupuoli tekee samoja asioita.

Viha on raskas ja vaativa tunne, joka kuluttaa ihmistä.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Realistisesti

Miten toivoisit, että asiat etenisivät hänen kanssaan? Kuka tekisi mitä?
      Ikävä
      112
      1103
    2. Miksi et edistä asiaa...

Kaivattusi suhteen??
      Ikävä
      56
      833
    3. millaiset hiukset

kaivatullasi on? :)
      Ikävä
      33
      829
    4. Minkälaista ajattelisit elämänne olevan

jos olisit kaivattusi kanssa yhdessä?
      Ikävä
      65
      767
    5. Sinulle nainen

Koitan vihdoin jättäytyä täältä pois. Taas koko illan tänne tullut vain jotain pilkkaus viestejä, ei jaksa tuollaista. M
      Ikävä
      78
      694
    6. Tää on todella huvittavaa seurata näiden savolaisten

naapurusten piikittelyä ja vihanpitoa toisilleen netissä. Näyttää siltä, että Mehtoselle alkaa tulla isäukon piirteet e
      Tuusniemi
      37
      663
    7. Kuka mölyapina

Kuka saatanan vittu naama mölisee sunnuntaiaamuna jolla ei oo edes lauluääntä. Yön kuulunut jonkun ajan mölinää sisälle
      Suomussalmi
      14
      599
    8. Salaattirosvo

Sinulle tiedoksi joka varastit salaatit viime yönä kasvulootasta,jäit riistakameraan🤣🤣🤣. Tulehan selvittelemään asia
      Suomussalmi
      23
      550
    9. rattijuoppoja

tavattu taas Haapavedellä, hyvä että poliisi on valppaana
      Haapavesi
      16
      547
    10. Kuhmosta (kyseenalaiseen) kuuluisuuteen

Naapurikylän, siis Nurmeksen suurin tubettaja on iskenyt naisen Kuhmosta. Kertoo kanavallaan naisen olevan hyvä rakastel
      Kuhmo
      3
      542
    Aihe