Pyhä Henki täytti kirjurin kynän ja hän lisäsi
muutamia jakeita oman mielensä mukaan. Kuten esim:
Joh. 8:7
Kun he tiukkasivat häneltä vastausta, hän suoristautui ja sanoi: "Se teistä, joka ei ole tehnyt syntiä, heittäköön ensimmäisen kiven."
Joh. 8:11
"Ei, herra", nainen vastasi. Jeesus sanoi: "En tuomitse minäkään. Mene, äläkä enää tee syntiä."
Luuk. 22:44
Suuressa tuskassaan Jeesus rukoili yhä kiihkeämmin, niin että hänen hikensä vuoti maahan veripisaroiden tavoin
Luuk. 22:20
Aterian jälkeen hän samalla tavoin otti maljan ja sanoi: "Tämä malja on uusi liitto minun veressäni, joka vuodatetaan teidän puolestanne
Mark. 16:17-18
Ja niitä, jotka uskovat, seuraavat nämä tunnusmerkit: Minun nimissäni he ajavat pois pahoja henkiä. He puhuvat vierailla kielillä
He tarttuvat käsin käärmeisiin, ja vaikka he juovat tappavaa myrkkyä, se ei vahingoita heitä. He panevat kätensä sairaiden päälle, ja nämä paranevat.
Luuk. 24:12
Pietari lähti kuitenkin juoksujalkaa haudalle. Kurkistaessaan sisään hän näki ainoastaan käärinliinat, ja hän lähti pois ihmetellen mielessään sitä, mikä oli tapahtunut
Joh 5:4
Aika ajoin näet Herran enkeli laskeutui lammikkoon ja pani veden kuohumaan, ja se, joka ensimmäisenä astui kuohuvaan veteen, tuli terveeksi, sairastipa hän mitä tautia tahansa
Luuk. 24:51
Siunatessaan hän erkani heistä, ja hänet otettiin ylös taivaaseen
Nämä kohdat lisättiin Raamattuun (joka on Jahven
erehtymätöntä sanaa) myöhäiskeskiajalla.
Ja yhtäkkiä...
18
364
Vastaukset
- ...
Voitko kertoa mistä lähteestä löysit nämä? Raamatun muuttelusta on vaikea löytää eksaktia tietoa.
Otteet ovat Bart Ehrmanin kirjasta Misquoting Jesus.
Se löytyy pääkaupunkiseudun kirjastosta. Youtubesta
löytyy myös Ehrmanin luentoja. Kaikki ovat englan-
nin kielellä.- ...
Zelig kirjoitti:
Otteet ovat Bart Ehrmanin kirjasta Misquoting Jesus.
Se löytyy pääkaupunkiseudun kirjastosta. Youtubesta
löytyy myös Ehrmanin luentoja. Kaikki ovat englan-
nin kielellä.Ei löydy paikallisista kirjastoista, mutta asunkin ns. kuusessa. Täytyy kokeilla kaukolainausta pitkästä aikaa.
... kirjoitti:
Ei löydy paikallisista kirjastoista, mutta asunkin ns. kuusessa. Täytyy kokeilla kaukolainausta pitkästä aikaa.
asua. Viimeistään silloin, kun veden pinta
nousee Kauppatorille.
- valehtelemaan.
vuoden 405 AD versio esimerkiksi kertoo korutonta kieltä että sinun keskiaikasi on todella tullut aikaisin
Johannes 8 / 7.cum autem perseverarent interrogantes eum erexit se et dixit eis qui sine peccato est vestrum primus in illam lapidem mittat
8 / 11 quae dixit nemo Domine dixit autem Iesus nec ego te condemnabo vade et amplius iam noli peccare Väittää Ehrmann? ja uppoaa joihinkin kuin veisti voihin.
Itse uskon että jos ihminen rehellisesti etsisi Jumalaa hän löytäisi, mutta vikoileva ihminen joutuu harhaan, kuten tästäkin näkee, ja häneltä jää totuus löytämättä.
Kuten eräs kirjailija toteaa; "Rosvo ei löydä poliisia, kuten ei ateisti Jumalaa. He eivät kumpikaan etsi". Lienee ajatuksessa totuuden siemen :)Ehrmanin lisäksi moni muu. John Mill löysi jo
1700-luvulla 30000 eroavaisuutta UT:n teksteistä ja
mukaan ei lueta sanajärjestyksistä johtuvia
eroavaisuuksia. Hänellä oli käytössään noin
sata kreikankielistä käsikirjoitusta.
Nykyään tutkijoiden käytettävissä on noin
57000 UT:n käsikirjoitusta.- konna
Haluaako juhani kokeilla käytännössä tuota myrkkypikarin kippaamista?
"Mark. 16:17-18
Ja niitä, jotka uskovat, seuraavat nämä tunnusmerkit: Minun nimissäni he ajavat pois pahoja henkiä. He puhuvat vierailla kielillä
He tarttuvat käsin käärmeisiin, ja vaikka he juovat tappavaa myrkkyä, se ei vahingoita heitä. He panevat kätensä sairaiden päälle, ja nämä paranevat."
Vai mitä ihmettä sinä yrität taas selittää? Jos raamattu on erehtymätöntä jumalan sanaa ja sinä oikeassa uskossa, sinun pitäisi pystyä siihen. Zelig kirjoitti:
Ehrmanin lisäksi moni muu. John Mill löysi jo
1700-luvulla 30000 eroavaisuutta UT:n teksteistä ja
mukaan ei lueta sanajärjestyksistä johtuvia
eroavaisuuksia. Hänellä oli käytössään noin
sata kreikankielistä käsikirjoitusta.
Nykyään tutkijoiden käytettävissä on noin
57000 UT:n käsikirjoitusta.Tokihan käsikirjoituksissa voi olla erovaisuuksia johtuen jäljennösvirheistä, mutta ne eivät ole tuon suuruusluokan virheitä.
Jos luet jo pelkästään tuon ensimmäisen kohdan Joh.8:7 oletetun lisäyksen ilman tätä lisäystä, huomaat, että tekstissä ei ole oletetun lisäyksen poiston jälkeen mitään järkeä.
Kehoittaisinkin tutustumaan itse tekstiin ja kirjaan paremmin kuin siitä kirjoitettuihin arvioihin. Olisi helpompi muodostaa se oma mielipide. Jotenki vaikuttaa, että olet aivan Ehrmann "luomoissa" ja kriittisyytesi kärsii siitä. Lue myös tasapuolisuuden nimissä suomalaisten tutkijoiden teoksia. Esim. Timo Eskolaa, Uuras Saarnivaaraa ja ulkomaillakin suurta arvostusta nauttivia Risto Santalaa sekä Aapeli Saarisaloa.konna kirjoitti:
Haluaako juhani kokeilla käytännössä tuota myrkkypikarin kippaamista?
"Mark. 16:17-18
Ja niitä, jotka uskovat, seuraavat nämä tunnusmerkit: Minun nimissäni he ajavat pois pahoja henkiä. He puhuvat vierailla kielillä
He tarttuvat käsin käärmeisiin, ja vaikka he juovat tappavaa myrkkyä, se ei vahingoita heitä. He panevat kätensä sairaiden päälle, ja nämä paranevat."
Vai mitä ihmettä sinä yrität taas selittää? Jos raamattu on erehtymätöntä jumalan sanaa ja sinä oikeassa uskossa, sinun pitäisi pystyä siihen.Muistelisin, että Usassa on lahko joka harrastaa tätä käärmeisiin tarttumista, ilmeisesti se toimii, koskapa eivät ole kuolleet pois.
On hyvä kuitenkin muistaa, että tälläiset ihmeet eivät ole Kristinuskon pääasia. Jos tälläiset nostetaan pääkäytännöksi on Raamatun sanoma vääristynyt.
Kyllä Raamatun Sana näyttää paikkaansa pitävyyden etsijälle muilla konsteilla. Kuten Raamattukin ilmoittaa: "Usko syntyy kuulemisesta, mutta kuulemisen synnyttää Kristuksen sana."juhani1965 kirjoitti:
Tokihan käsikirjoituksissa voi olla erovaisuuksia johtuen jäljennösvirheistä, mutta ne eivät ole tuon suuruusluokan virheitä.
Jos luet jo pelkästään tuon ensimmäisen kohdan Joh.8:7 oletetun lisäyksen ilman tätä lisäystä, huomaat, että tekstissä ei ole oletetun lisäyksen poiston jälkeen mitään järkeä.
Kehoittaisinkin tutustumaan itse tekstiin ja kirjaan paremmin kuin siitä kirjoitettuihin arvioihin. Olisi helpompi muodostaa se oma mielipide. Jotenki vaikuttaa, että olet aivan Ehrmann "luomoissa" ja kriittisyytesi kärsii siitä. Lue myös tasapuolisuuden nimissä suomalaisten tutkijoiden teoksia. Esim. Timo Eskolaa, Uuras Saarnivaaraa ja ulkomaillakin suurta arvostusta nauttivia Risto Santalaa sekä Aapeli Saarisaloa.edustaa tutkijoiden valtavirtaa.
Tuosta kyseisestä Johanneksen evankeliumin kohdasta
Ehrman sanoo seuraavaa:
a) Se on irrallaan edeltävistä ja seuraavista
jakeista
b) Se sisältää sanoja ja fraaseja, joita
ei tavata muualla Johanneksen evankeliumissa.juhani1965 kirjoitti:
Tokihan käsikirjoituksissa voi olla erovaisuuksia johtuen jäljennösvirheistä, mutta ne eivät ole tuon suuruusluokan virheitä.
Jos luet jo pelkästään tuon ensimmäisen kohdan Joh.8:7 oletetun lisäyksen ilman tätä lisäystä, huomaat, että tekstissä ei ole oletetun lisäyksen poiston jälkeen mitään järkeä.
Kehoittaisinkin tutustumaan itse tekstiin ja kirjaan paremmin kuin siitä kirjoitettuihin arvioihin. Olisi helpompi muodostaa se oma mielipide. Jotenki vaikuttaa, että olet aivan Ehrmann "luomoissa" ja kriittisyytesi kärsii siitä. Lue myös tasapuolisuuden nimissä suomalaisten tutkijoiden teoksia. Esim. Timo Eskolaa, Uuras Saarnivaaraa ja ulkomaillakin suurta arvostusta nauttivia Risto Santalaa sekä Aapeli Saarisaloa.ei varmaankaan ole joku minusta
riippumaton taho kirjoittanut alalaitaan
http://raamattu.uskonkirjat.net/servlet/biblesite.Bible?chp=1&ref=Joh. 7:1&rnd=1238959335644
"7:53--8:11: Jakso puuttuu vanhimmista käsikirjoituksista. Se edustaa kuitenkin varhaista perimätietoa."
Tai vastaavasti:
http://en.wikipedia.org/wiki/Jesus_and_the_woman_taken_in_adulteryZelig kirjoitti:
edustaa tutkijoiden valtavirtaa.
Tuosta kyseisestä Johanneksen evankeliumin kohdasta
Ehrman sanoo seuraavaa:
a) Se on irrallaan edeltävistä ja seuraavista
jakeista
b) Se sisältää sanoja ja fraaseja, joita
ei tavata muualla Johanneksen evankeliumissa.Minusta se taas a) sopii tekstin yhteyteen kuin nakutettu, muutenha tekstissä ei olisi mitään järkeä :Mutta sen he sanoivat kiusaten häntä, päästäkseen häntä syyttämään. Silloin Jeesus kumartui alas ja kirjoitti sormellaan maahan.
(((((7 Mutta kun he yhä edelleen kysyivät häneltä, ojensi hän itsensä ja sanoi heille: "Joka teistä on synnitön, se heittäköön häntä ensimmäisenä kivellä".))))
8 Ja taas hän kumartui alas ja kirjoitti maahan.
Siinä olisi kaksi melkeen identtistä lausetta perätysten.
b) Jeesus käytti usein "epäsovinnaisia" sanoja ja sanontoja. Saaden ainakin ihmiset "hereille" ja kiinnostumaan sanomastaan.
Suomestakin löytyy iso liuta tohtoris- ja professoristason tutkijoita jotka ovat eri linjoilla.Zelig kirjoitti:
ei varmaankaan ole joku minusta
riippumaton taho kirjoittanut alalaitaan
http://raamattu.uskonkirjat.net/servlet/biblesite.Bible?chp=1&ref=Joh. 7:1&rnd=1238959335644
"7:53--8:11: Jakso puuttuu vanhimmista käsikirjoituksista. Se edustaa kuitenkin varhaista perimätietoa."
Tai vastaavasti:
http://en.wikipedia.org/wiki/Jesus_and_the_woman_taken_in_adulteryKyseinen katkelma löytyy jo kuitenkin 200-luvun käsikirjoituksista.
juhani1965 kirjoitti:
Kyseinen katkelma löytyy jo kuitenkin 200-luvun käsikirjoituksista.
Ei kreikankielisistä.
juhani1965 kirjoitti:
Minusta se taas a) sopii tekstin yhteyteen kuin nakutettu, muutenha tekstissä ei olisi mitään järkeä :Mutta sen he sanoivat kiusaten häntä, päästäkseen häntä syyttämään. Silloin Jeesus kumartui alas ja kirjoitti sormellaan maahan.
(((((7 Mutta kun he yhä edelleen kysyivät häneltä, ojensi hän itsensä ja sanoi heille: "Joka teistä on synnitön, se heittäköön häntä ensimmäisenä kivellä".))))
8 Ja taas hän kumartui alas ja kirjoitti maahan.
Siinä olisi kaksi melkeen identtistä lausetta perätysten.
b) Jeesus käytti usein "epäsovinnaisia" sanoja ja sanontoja. Saaden ainakin ihmiset "hereille" ja kiinnostumaan sanomastaan.
Suomestakin löytyy iso liuta tohtoris- ja professoristason tutkijoita jotka ovat eri linjoilla.varma ymmärsitkö oikein, mutta puhuin koko katkelmasta (7:53--8:11).
"Jeesus käytti usein "epäsovinnaisia" sanoja ja sanontoja. Saaden ainakin ihmiset "hereille" ja kiinnostumaan sanomastaan."
Mistäs tiedät mitä Jeesus oikeasti sanoi?
Me puhumme nyt muistiinkirjoitetusta tekstistä.
Tekstistä, joka on kirjoitettu vieraassa maassa
ja vieraalla kielellä (kreikka-aramea) vuosikym-
menien jälkeen Jeesuksen kuoleman.
Minä luotan siihen, että ihmiset, jotka osaavat
arameaa ja (muinais)kreikkaa ja ovat koulutettu-
ja tekstikriitikoita, pystyvät erottamaan mikä
osa tekstistä on korruptoitunut ja mikä ei.
Sen sijaan en luota niihin, jotka katsovat
Raamatun tekstejä vaaleanpunaisten silmä-
lasien läpi. Heidän "tieteen tekemisensä"
on sitä, että heillä on jo lopputulos valmiina.
Heidän vain täytyy kaivaa oikeat jakeet esiin
ja sulkea korvansa ja silmänsä tutkimustuloksil-
ta, jotka kertovat jotain muuta.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Riikka vie Suomen kohta ykköseksi työttömyyskisassa
Espanja: 10,5 % Suomi: 10,3 % Ruotsi: 9,3 % Kisa on tiukkaa, mutta Riikalla hyvä draivi päällä. Vasemmistolaisen päämin1723020Miten juhlitte ensi lauantaina?
Se on kalenteriin merkitty juhlapäiväksi, niin sitä kai kuuluu juhlia.2982696Suomen veroaste 5 %-yks liian matala
Palauttamalla kokonaisveroaste 1990-luvun tasolle saadaan hyvinvointivaltion palvelut rahoitettua ilman velan ottoa.751768Kolme neljästä suomalaisesta kannattaa miljonääriveroa
Kertoo vasemmistoliiton teettämä kysely. Veron ulkopuolelle jätettäisiin asunto. "Puolet vastaajista oli sitä mieltä, e501667Kumpaan rahat, mummojen vaippoihin vai Nalle WahIroosille?
JOS siis sinä saisit päättää?391541- 1221316
- 1051219
Ryöstö Punkaharjulla
Punkaharjun k-market ryöstetty tänään keskellä päivää, ketä lie asialla? Poliiseja ainakin pörrää ympäriisee141184Evoluutioon ja alkuräjähdykseen uskominen vaatii todella vahvaa uskoa
Että tyhjästä syntyi ja kehittyi kaikki se mitä näemme ympärillämme.3801152Uudestisyntyminen ei tapahdu kasteessa
Tässä Apostolien tekojen kohdassa näemme, että Filippus julisti hoviherralle ensin evankeliumia ja kuulusteli sitten tar2041073