Ruumiin katsomis tilaisuus

ei saa nukuttua

Onkohan se virhe jos vie lapsen katsomaan kuollutta ihmistä? Mulla on kolme lasta ja menin heidän kanssa katsomaan tätiäni ja yksi lapsistani itki illalla olikohan se liikaa hänelle ja voiko siitä jäädä jotain traumaattista. Keskustelin ja olin lähellä otin jopa yöksi viereeni jotta tuntis olonsa turvalliseksi. Ruumis on itsellänikin koko ajan mielessä ja välkkyy vähän väliä mielikuvissa tuntuu pahalta. Onko muillakin vastaavia kokemuksia?

177

37634

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • ...

      Oli minullakkin 3-vuotias tytär mukana kun käytiin hakemassa paappa muutama viikko sitten sairaalasta. Joekut ovat kauhistelleet tätä. Ei ollut kenellekään traumaattinen kokemus, vaikka paappa oli selvästi kuolleen näköinen. Itselleni kokemus oli lähinnä puhdistava.

      Tuli vaan mieleen, että nykyään mm. ortodoksien hautajaisissa arkku on avoin. Ennen on ollut hyvinkin tavallista, että lapsetkin ovat nähneet kuolleen kotona.

      • honecker

        Kaksi lastani on nähnyt kuolleen, Asia on kerrottu ja selvitetty. Ei mitään ongelmia.


      • ......

        Itse olen nähnyt lapsena pappani kuolleena, mutta asia oli minulle etukäteen selvä, koska kyseessä olivat ortodoksihautajaiset. Varmasti tilanteesta voi jäädä traumoja, jos asiaa ei pohjusteta etukäteen ja merkitystä on varmasti myös sillä, miltä ruumis näyttää. Itselleni en ole nähnyt painajaisia papastani eikä se ollut muutenkaan traumatisoivaa. Lapsiin varmasti vaikuttavat myös aikuisten reaktiot. Jos aikuiset ovat tilanteessa hysteerisia, se varmasti vaikuttaa lapseen samalla tavalla. Mutta jos tilanteesta tehdään luonnollinen ja mahdollisesti keskustellaan lasten kanssa asiasta, niin varmasti helpottaa lastakin. Toki suuren surun keskellä on aikuisenkin vaikeaa toimia rationaalisesti ja oma suru ja itku vie voiton tilanteessa.


      • riippuuki
        ...... kirjoitti:

        Itse olen nähnyt lapsena pappani kuolleena, mutta asia oli minulle etukäteen selvä, koska kyseessä olivat ortodoksihautajaiset. Varmasti tilanteesta voi jäädä traumoja, jos asiaa ei pohjusteta etukäteen ja merkitystä on varmasti myös sillä, miltä ruumis näyttää. Itselleni en ole nähnyt painajaisia papastani eikä se ollut muutenkaan traumatisoivaa. Lapsiin varmasti vaikuttavat myös aikuisten reaktiot. Jos aikuiset ovat tilanteessa hysteerisia, se varmasti vaikuttaa lapseen samalla tavalla. Mutta jos tilanteesta tehdään luonnollinen ja mahdollisesti keskustellaan lasten kanssa asiasta, niin varmasti helpottaa lastakin. Toki suuren surun keskellä on aikuisenkin vaikeaa toimia rationaalisesti ja oma suru ja itku vie voiton tilanteessa.

        näin isän, oli 21v. Traumaatinen jälkeenpäin jos ei olis 'tarkistanut'. Muista sukulaisista ei niin tiedä, sisarukset-mummi-paappa ehkä.


      • Cherié
        ...... kirjoitti:

        Itse olen nähnyt lapsena pappani kuolleena, mutta asia oli minulle etukäteen selvä, koska kyseessä olivat ortodoksihautajaiset. Varmasti tilanteesta voi jäädä traumoja, jos asiaa ei pohjusteta etukäteen ja merkitystä on varmasti myös sillä, miltä ruumis näyttää. Itselleni en ole nähnyt painajaisia papastani eikä se ollut muutenkaan traumatisoivaa. Lapsiin varmasti vaikuttavat myös aikuisten reaktiot. Jos aikuiset ovat tilanteessa hysteerisia, se varmasti vaikuttaa lapseen samalla tavalla. Mutta jos tilanteesta tehdään luonnollinen ja mahdollisesti keskustellaan lasten kanssa asiasta, niin varmasti helpottaa lastakin. Toki suuren surun keskellä on aikuisenkin vaikeaa toimia rationaalisesti ja oma suru ja itku vie voiton tilanteessa.

        On tilanteita joissa lapsi saattaa saada traumoja kuolleiden näkemisestä, kuten mainittakoon, ystäväni 10-vuotias löysi oman isänsä hirttäytyneenä puuliiteriin.. Ystäväni kertoi, että poika näkee vieläkin painajaisia omasta isästään.
        Mutta, kuten tossa aikasemmin tuli ilmi, että lapsi voi ottaa kuoleman hyvin selvästi. Selittää asiat kuitenkin niin miten se on oikeasti.


      • otsikko???
        honecker kirjoitti:

        Kaksi lastani on nähnyt kuolleen, Asia on kerrottu ja selvitetty. Ei mitään ongelmia.

        ...vainajan katsominen tai vaikka läheisen näkeminen kuolleena - ruumis on jotain vähän vieraampaa, kuten murhaleffoissa kuollut tms.


      • kata2++

        Ihmisiä kuolee joka päivä ja se on osa elämää. Mielestäni jokaisen käsityskyvyn omaavan lapsen (ei vauvan) tulisi saada mahdollisuus käsitellä asiaa omalla tavallaan ja hyväksyä se.
        Mitä enemän aikaa kuluu ja lapset näkevät kuolleita ihmisiä, se alkaa muuttua normaaliksi.
        Mieheni on aikanaan elänyt hautausmaalla jossa isä käsitteli kuolleita päivittin ja saivat ihan rauhassa käydä katsomassa ja auttamassa, pienestä asti.
        Sellaista mitä ei koskaan kohtaa, ei voi hyväksyä.
        Kuolema on melko sairaalla tavalla eristetty yhteiskunnastamme tänäpäivänä, koska se on "epämiellyttävä" asia. "Joku muu", rahasta hoitaa kaikki epämiellyttävät asiat. Seurauksena on psyykeongelmat järkytykseen ja ahdistukseen kun äkkiseltään joutuu kasvotusten niin vieraan ja rajun asian kanssa.
        Surun vaiheita on monia, ja läheisen näkeminen nukkuvana auttaa konkretisoimaan asiaa.

        http://www.kaavinkivi.fi/index.php?p=sanojasurusta&i=1


    • .......

      Lapsena sain ikävää traumaa kun mitään varoittamatta vietiin katsomaan kuollutta sinistä isää. Vaikka olisi varoitettukin niin minusta minulle ei sopinut silloin ruumiin katsominen. Minusta lapsille ei sovi sellainen. Asiasta voi toki olla eri mieltä joku

      • ?!?

        Lapselle varsinkin vanhemman kuolema voi olla sellainen shokki että lasta ei saa uskomaan siihen ennen kuin hän pääsee sen realistisesti toteamaan elikkä katsomaan kuollutta vanhenpaansa.

        Oma kohtaisesta kokemuksesta voin sanoa että se onnistuu hyvin kun lasta valmistellaan siihen kunnolla ennakolta.


      • ......
        ?!? kirjoitti:

        Lapselle varsinkin vanhemman kuolema voi olla sellainen shokki että lasta ei saa uskomaan siihen ennen kuin hän pääsee sen realistisesti toteamaan elikkä katsomaan kuollutta vanhenpaansa.

        Oma kohtaisesta kokemuksesta voin sanoa että se onnistuu hyvin kun lasta valmistellaan siihen kunnolla ennakolta.

        Jotkut uskovat ilman ruumiin näkemistä... eikä kyse ole uskomisesta. Ajan kanssa uskoo jos uskoo.

        Eikö voi vaan tajuta ettei kaikkia kiinnosta se !! Sininen ruumis.

        Kaikilla ei ole tunteitakaan vanhempaan.


    • 1_3

      Olen lapsuudessani nähnyt vainajina mummon, vaarin, sedän. Niistä minulle on jäänyt valitettavasti jonkinlaisia traumoja; joskus vieläkin näen painajaisia.

      Puolisoni menehtyi vähän aikaa sitten, olin hänen rinnallaan tuolla hetkellä. Kun hänet haettiin sairaalasta, arkku avattiin ja vietin vielä viimeisen hetken hänen kanssaan. Tästä tapahtumasta jäi minulle erittäin kaunis muisto ja sain hyvin levollisen ja rauhallisen tunteen sisimpääni. Lapsemme eivät halunneet nähdä isänsä ruumista, annoin heidän tehdä oman ratkaisunsa tässä asiassa vaikkakin se ehkä olisi ollut hyväksi surutyön kannalta.

    • apua??

      Lapselle tulee selvittää mitä tuleman pitää ja kysyä haluaako nähdä. "kylmiltään" ei missään nimessä saa mennä. Se vaatii vanhemmilta paljon aikaa ja kertomista. Itse en suosittelisi jos ulkoisia merkkejä havaittavissa tai alle 15-vuotiaille.

      Käypä hakemassa kirjastosta kirja "jospa ukki nukkuukin" siinä on selitetty kuolemaa lapsen näkökannasta.

      Miksi sinulla itsellä tuntuu mielikuvissasi pahalta? Etkö olisi halunnut katsoa? Katsomisen tarkoitus ei ole lisätä tuskaa.

      • lapsosen tie

        Hei en vaan osannut mä kadun nyt jos mun pojalle jäi joku trauma siitä itsellänikin on jäänyt nyt se vainaja mieleen ja käyn läpi sitä.
        Siellä oli muitakin lapsia ja en sitten ajatellut, että poikani voi olla herkkä pyysin anteeksi kun vein sen sinne ei hän sitä katsonut kuin kerran, mutta kaksi muuta lastani katsoi ja kyllä ne hiljaiseksi meni äitini kanssa juttelin, että on hyvä lapsen nähdä mitä eroa on kuoleman ja elämän välillä ja on hyvä nähdä millanen ihminen on kuin se on kuollut. Olen itse nähnyt mummini ja vaarini ja vieläkin muistan sen hyvin ja en tiedä olenko sen takia alkanut pelkäämään kuolemaa ja teinkö nyt virheen, mutta me käsittelimme kuolemaa poikani kanssa ja nyt hänellä on parempi olla kun tietää, että täti on mennyt enkelten luokse taivaaseen. Totta kai se koskettaa jokaista kun näkee läheisen ihmisen elottomana. Mutta pelkään itsekkin vähän kuolemaa jos itse menetän vanhempani he ovat niin läheisiä, mutta se on sen korkeimman kädessä meidän jokaisen elämä.


      • sinulle......
        lapsosen tie kirjoitti:

        Hei en vaan osannut mä kadun nyt jos mun pojalle jäi joku trauma siitä itsellänikin on jäänyt nyt se vainaja mieleen ja käyn läpi sitä.
        Siellä oli muitakin lapsia ja en sitten ajatellut, että poikani voi olla herkkä pyysin anteeksi kun vein sen sinne ei hän sitä katsonut kuin kerran, mutta kaksi muuta lastani katsoi ja kyllä ne hiljaiseksi meni äitini kanssa juttelin, että on hyvä lapsen nähdä mitä eroa on kuoleman ja elämän välillä ja on hyvä nähdä millanen ihminen on kuin se on kuollut. Olen itse nähnyt mummini ja vaarini ja vieläkin muistan sen hyvin ja en tiedä olenko sen takia alkanut pelkäämään kuolemaa ja teinkö nyt virheen, mutta me käsittelimme kuolemaa poikani kanssa ja nyt hänellä on parempi olla kun tietää, että täti on mennyt enkelten luokse taivaaseen. Totta kai se koskettaa jokaista kun näkee läheisen ihmisen elottomana. Mutta pelkään itsekkin vähän kuolemaa jos itse menetän vanhempani he ovat niin läheisiä, mutta se on sen korkeimman kädessä meidän jokaisen elämä.

        En usko että pojallesi on jäänyt traumaa, ellei ollut muuta kun kuolleen tädin näkeminen (varmaankin oli nukkuvan näköinen?)Mikä siinä oli niin järkyttävää, sekö kun ajattelit että jonain päivänä menetät omat vanhempasi? Selvitä itsellesi mitä pelkäät kuolemassa. Puhuminen auttaa paljon ja hyvä kun selitit pojallesi asiat. Lapsi ottaa sinusta nyt mallia, jos äitiä järkyttää ja pelottaa kuolema, niin sitten lapsikin "oppii" käyttäytymään siten. Tuntematonta (kuolemaa) pelätään, kun asioista puhutaan ne ei enää ole niin pelottavia.

        Ennen hautajaisia selitin lapselleni (5vee) asiat niin poju tokaisi: ja sitten kun minä joudun laatikkoon niin vähitellen minusta tulee siellä niin pienenpieni että saan siivet ja pääsen taivaaseen, missä nään parhaat kaverini. näinhän se kai menee :) Ei hänellä ollut pelkoa tai mitään hän piti sitä ihan normaalina asiana...niinkuin se itseasiassa onkin.


      • se on järkytys
        sinulle...... kirjoitti:

        En usko että pojallesi on jäänyt traumaa, ellei ollut muuta kun kuolleen tädin näkeminen (varmaankin oli nukkuvan näköinen?)Mikä siinä oli niin järkyttävää, sekö kun ajattelit että jonain päivänä menetät omat vanhempasi? Selvitä itsellesi mitä pelkäät kuolemassa. Puhuminen auttaa paljon ja hyvä kun selitit pojallesi asiat. Lapsi ottaa sinusta nyt mallia, jos äitiä järkyttää ja pelottaa kuolema, niin sitten lapsikin "oppii" käyttäytymään siten. Tuntematonta (kuolemaa) pelätään, kun asioista puhutaan ne ei enää ole niin pelottavia.

        Ennen hautajaisia selitin lapselleni (5vee) asiat niin poju tokaisi: ja sitten kun minä joudun laatikkoon niin vähitellen minusta tulee siellä niin pienenpieni että saan siivet ja pääsen taivaaseen, missä nään parhaat kaverini. näinhän se kai menee :) Ei hänellä ollut pelkoa tai mitään hän piti sitä ihan normaalina asiana...niinkuin se itseasiassa onkin.

        kun näkee ihmisen joka on läheinen ja alkaa itkemään väkisin lapseni ehkä ovat minulle myötätuntoisia siitä mitä käyn läpi.


      • ymmärsin väärin?
        se on järkytys kirjoitti:

        kun näkee ihmisen joka on läheinen ja alkaa itkemään väkisin lapseni ehkä ovat minulle myötätuntoisia siitä mitä käyn läpi.

        Ymmärsit ehkä väärin, mitä tarkoitin. Järkytys tottahan toki, mutta ymmärsin kirjoituksestasi että epäilit myös itsekin saaneesi traumaattisen kokemuksen, vai ymmärsinkö väärin? Tottakai ihminen itkee kun näkee läheisen kuolleena, mutta jäin siihen uskoon että näät näyn toistuvasti mielessäsi, ja varsinkin jotenkin järkyttävänä.


      • aikuinen...
        lapsosen tie kirjoitti:

        Hei en vaan osannut mä kadun nyt jos mun pojalle jäi joku trauma siitä itsellänikin on jäänyt nyt se vainaja mieleen ja käyn läpi sitä.
        Siellä oli muitakin lapsia ja en sitten ajatellut, että poikani voi olla herkkä pyysin anteeksi kun vein sen sinne ei hän sitä katsonut kuin kerran, mutta kaksi muuta lastani katsoi ja kyllä ne hiljaiseksi meni äitini kanssa juttelin, että on hyvä lapsen nähdä mitä eroa on kuoleman ja elämän välillä ja on hyvä nähdä millanen ihminen on kuin se on kuollut. Olen itse nähnyt mummini ja vaarini ja vieläkin muistan sen hyvin ja en tiedä olenko sen takia alkanut pelkäämään kuolemaa ja teinkö nyt virheen, mutta me käsittelimme kuolemaa poikani kanssa ja nyt hänellä on parempi olla kun tietää, että täti on mennyt enkelten luokse taivaaseen. Totta kai se koskettaa jokaista kun näkee läheisen ihmisen elottomana. Mutta pelkään itsekkin vähän kuolemaa jos itse menetän vanhempani he ovat niin läheisiä, mutta se on sen korkeimman kädessä meidän jokaisen elämä.

        "... että on hyvä lapsen nähdä mitä eroa on kuoleman ja elämän välillä ja on hyvä nähdä millanen ihminen on kuin se on kuollut..."

        No jaa, en kyllä allekirjoita tuota lausetta. Mitä "hyvää" siinä on, että näkee kuolleen sukulaisen? En myöskään ymmärrä mitä tarkoittaa: ...on hyvä nähdä millainen on kuollut ihminen... siis miltä kantilta katsottuna?


        En päässyt mieheni isoäidin hautajaisiin, hän lähti sinne 11-vuotiaan tyttäremme kanssa. Sanoin miehelleni, että tytärtä ei saa missään nimessä kukaan "pakottaa tai tuputtaa" ruumiin ääreen; tein myös miehelleni selväksi, että en pitänyt koko ajatusta hyvänä ideana.


        Mieheni siskolle oli jäänyt eräästä "vierailusta" hieman "huonoja" muistoja hänen ollessaan lapsi.


        Itse olen ollut yhdessä tilaisuudessa, jossa ns hyvästeltiin vainaja. En uskaltanut kuin vaivihkaa monen metrin päästä katsoa vainajan suuntaan.


        Pointtini siis on, että alaikäisiä ei mielellään ruumiin ääreen, aikuiset päättäköön itse.


      • pitkäperjantai
        lapsosen tie kirjoitti:

        Hei en vaan osannut mä kadun nyt jos mun pojalle jäi joku trauma siitä itsellänikin on jäänyt nyt se vainaja mieleen ja käyn läpi sitä.
        Siellä oli muitakin lapsia ja en sitten ajatellut, että poikani voi olla herkkä pyysin anteeksi kun vein sen sinne ei hän sitä katsonut kuin kerran, mutta kaksi muuta lastani katsoi ja kyllä ne hiljaiseksi meni äitini kanssa juttelin, että on hyvä lapsen nähdä mitä eroa on kuoleman ja elämän välillä ja on hyvä nähdä millanen ihminen on kuin se on kuollut. Olen itse nähnyt mummini ja vaarini ja vieläkin muistan sen hyvin ja en tiedä olenko sen takia alkanut pelkäämään kuolemaa ja teinkö nyt virheen, mutta me käsittelimme kuolemaa poikani kanssa ja nyt hänellä on parempi olla kun tietää, että täti on mennyt enkelten luokse taivaaseen. Totta kai se koskettaa jokaista kun näkee läheisen ihmisen elottomana. Mutta pelkään itsekkin vähän kuolemaa jos itse menetän vanhempani he ovat niin läheisiä, mutta se on sen korkeimman kädessä meidän jokaisen elämä.

        "ja nyt hänellä on parempi olla kun tietää, että täti on mennyt enkelten luokse taivaaseen."

        En halua tuomita, mut vataisuuden varalle ennenkuin oma aikasi tulee siirtyä ajanrajan taa. Kuinka voit olla varma et hän pääsee Taivaaseen. Sillä kerran on tuleva aika jolloin Kristus tulee takaisin ja kirjat avataan vain ne joiden nimi on elämänkirjassa pääsevät Taivaaseen muut joutuvat ikuiseen kadotukseen Helvetin tuleen.

        Oletko itse uskomassa oikealla tavalla, vai oletko väärän profetan seuraaja vai kenties omavanhuskauden matkamies?


      • tuomitaan vaan
        pitkäperjantai kirjoitti:

        "ja nyt hänellä on parempi olla kun tietää, että täti on mennyt enkelten luokse taivaaseen."

        En halua tuomita, mut vataisuuden varalle ennenkuin oma aikasi tulee siirtyä ajanrajan taa. Kuinka voit olla varma et hän pääsee Taivaaseen. Sillä kerran on tuleva aika jolloin Kristus tulee takaisin ja kirjat avataan vain ne joiden nimi on elämänkirjassa pääsevät Taivaaseen muut joutuvat ikuiseen kadotukseen Helvetin tuleen.

        Oletko itse uskomassa oikealla tavalla, vai oletko väärän profetan seuraaja vai kenties omavanhuskauden matkamies?

        Mikä sinä olet ketään arvostelemaan? Taidat olla matkalla helvetin tuleen, kun et osaa edes toisa ihmisiä kunioittaa/arvostaa.

        Jos haluat julistaa niin kerro Jumalan armosta ja rakkaudesta. Uhkailijat ja omahyväiset kuten sinä plavat ensimmäisenä helvetin tulessa.


      • tavallinenkin
        pitkäperjantai kirjoitti:

        "ja nyt hänellä on parempi olla kun tietää, että täti on mennyt enkelten luokse taivaaseen."

        En halua tuomita, mut vataisuuden varalle ennenkuin oma aikasi tulee siirtyä ajanrajan taa. Kuinka voit olla varma et hän pääsee Taivaaseen. Sillä kerran on tuleva aika jolloin Kristus tulee takaisin ja kirjat avataan vain ne joiden nimi on elämänkirjassa pääsevät Taivaaseen muut joutuvat ikuiseen kadotukseen Helvetin tuleen.

        Oletko itse uskomassa oikealla tavalla, vai oletko väärän profetan seuraaja vai kenties omavanhuskauden matkamies?

        ihminen (eli ei uskovainen, mutta ihan normaalia vaatimatonta elämää viettävä) esimerkiksi Hitlerin kanssa helvettiin?


    • Minä se vaan

      pappani kuolleena. Ei tuosta kai mitään traumoja jäänyt mutta muistan tarkkaan tuon päivän.

      Isäni tuli katsomaan, kun sanoin, että pappa ei herää. Isäni sitten kertoi että pappa on kuollut ja soitti jonnekkin.
      Itse en oikein ymmärtänyt silloin mitä se tarkoittaa.

      3 ihmistä jo nähnyt kuolleena. Ystäväni ja rakkaani, jolloin olen itkenyt ja paljon.
      Muistan kyllä jokaisen.

      Ehkä itkenyt lapsesi käsittää, että täti ei enää tule takaisin?
      Ei enää vaikkapa jäätelökiskalle menoa tms. hyviä asioita joita he tekivät yhdessä.

      Minä söin pappani kanssa omenoita pappa leikkasi ne linkkarilla 6 osaan.

      Kihlattuni menehtyi ja pahin päivä taisi olla 3 päivää sen jälkeen. Sitä ennen oli jokin epätodellinen olo ajattelin, että näen painajaista jne. kaippa tajusin olevani sitten hereillä.

      Pyörii mielessä kun kultani sai jotain epilepsian tyylisiä tärinäkohtauksia, niin painoin hoitajat paikalle ja antoivat morfiinia, joka tuntui auttavan niihin...sitten viimeisenä iltana näytti, että kultani nukkuu rauhallisesti kunnes hengitys ja pulssi hiipui.

      • Vainajien kanssa

        Riippuu kai siitä mikä on tunnelma ja miten aikuiset käyttäytyvät. Itkeminen on ihan normaalia. Eikö normaali aikuinenkin itke nähdessään vainajan?

        Kai vainaja on yksi elämän luonnollisimpia asioita.
        okainen sen kohtaa, ei voi mitään. Hämmentävää kuinka näin mielettömiä asioita pitää edes kysyä. Onhan selvää, että parempi nähdä vainaja, joka kuitenkin katoaa lapsen elämänpiiristä. Millä sen sitten selität?
        .
        Vainajan läsnä ollessa voi normaalisti puhua, ei se häiriinny, mutta lapselle voi tulla siitä pelokas olo kun aikuiset ovat ihan höyrypäitä.Varmaan tuollaiset ovat sitä sitten vaikka tiskipaljun vieressä, mutta miettikääpä vähän.


      • Minä se vaan
        Vainajien kanssa kirjoitti:

        Riippuu kai siitä mikä on tunnelma ja miten aikuiset käyttäytyvät. Itkeminen on ihan normaalia. Eikö normaali aikuinenkin itke nähdessään vainajan?

        Kai vainaja on yksi elämän luonnollisimpia asioita.
        okainen sen kohtaa, ei voi mitään. Hämmentävää kuinka näin mielettömiä asioita pitää edes kysyä. Onhan selvää, että parempi nähdä vainaja, joka kuitenkin katoaa lapsen elämänpiiristä. Millä sen sitten selität?
        .
        Vainajan läsnä ollessa voi normaalisti puhua, ei se häiriinny, mutta lapselle voi tulla siitä pelokas olo kun aikuiset ovat ihan höyrypäitä.Varmaan tuollaiset ovat sitä sitten vaikka tiskipaljun vieressä, mutta miettikääpä vähän.

        sitä koitin selittää, että kuollut henkilö ei mielestäni ole mitenkään pelottava. Jäähän se mieleen, mutta ei siinä mitään pelottavaa ole.


      • **N25**
        Vainajien kanssa kirjoitti:

        Riippuu kai siitä mikä on tunnelma ja miten aikuiset käyttäytyvät. Itkeminen on ihan normaalia. Eikö normaali aikuinenkin itke nähdessään vainajan?

        Kai vainaja on yksi elämän luonnollisimpia asioita.
        okainen sen kohtaa, ei voi mitään. Hämmentävää kuinka näin mielettömiä asioita pitää edes kysyä. Onhan selvää, että parempi nähdä vainaja, joka kuitenkin katoaa lapsen elämänpiiristä. Millä sen sitten selität?
        .
        Vainajan läsnä ollessa voi normaalisti puhua, ei se häiriinny, mutta lapselle voi tulla siitä pelokas olo kun aikuiset ovat ihan höyrypäitä.Varmaan tuollaiset ovat sitä sitten vaikka tiskipaljun vieressä, mutta miettikääpä vähän.

        että en oo ikinä, en todellakaan ikinä itkeny niin paljon mitä 10 vuotta sitten, kun pappani menehtyi. Itkin monta päivää ja oli kauhia migreenikin kokoajan. Unta en saanut moneen yöhön kunnolla. Sitten koitti hautajaiset ja meiltä kysyttiin että haluammeko nähdä papan miltä se näyttää. Ei uskallettu mennä kahtoon ja meille sanottiinki ettei se kannata kun se järkyttää. Ei me oltas voitukkaan serkkutytön kans mennä ku iski niin armoton itkukohtaus sen kysymyksen jälkeen että koko kirkko täytty siitä meidän itkusta. Se oli surullisin tapahtuma mitä minun elämässä on tähän mennessä ollu. Vieläki meinaa tulla kyyneleet silmiin. Nyt olen onnellinen kun en mennyt katsomaan pappaa miltä se näyttää. Muistan sen aina semmoisena iloisena ja ihanana ihmisenä. Tiiä miten olis käynyt jos olisin hänet kuolleena nähny.


    • Ei välkky

      Vai välkkyy mielessä? oliko pantu jotain koristelakkaa naamaan?
      Sama ihminen se on kuin ennenkin, henki on lähtenyt ja kuori jäänyt. Eivät minun lapseni ole kauhistelleet koskaan ja toki näytän heille, jos tuttu ihminen on kuollut.
      Kummaa juttua, mutta hyvä kysyä, jos noin outoja ihminen ajattelee ja lapsensakin pelottelee.

    • erilaisia

      Ennen tosiaan lapset näkivät kuolleen, toisille se sopi ja toisille ei, lapsetkin on niin yksilöitä. Minusta lapsi saa tulla katsomaan jos haluaa, ainakaan ei saa kieltää tulemasta missään nimessä. Jos lapsi ei halua, sitten ei. Hyvä kun olit lapsen tukena jälkeenpäin.
      Joskus lapset eivät koekaan asioita niin traumaattisesti kun aikuiset kuvittelevat. Tulee mieleen taannoin lehdestä lukemani juttu kun lapset löysivät ulkoa miehen ruumiin, vanhemmat luulivat että nyt lapset saavat kauheat traumat ja järjestivät jo näille koulustakin vapaata että saavat toipua kauheasta järkytyksestään..mutta lapset halusivatkin kouluun eivätkä välittäneet pohtia asiaa enää paljon sen kummemmin.
      Yksilöllistä niin. Itse olin 15 kun näin ekan kerran kuolleen, oli enimmäkseen hyvä kokemus, näki miten kuolleesta on henki pois, itse ihminen siis, kuori vaan enää jäljellä.

    • virhe..

      Kuolema on luonnollinen asia, kyllä, mutta nykyisin se on kauempana meitä kuin ennen. Käytännössä harva enää tekee mitään vainajan hyväksi. Hautaamisen ja ruumiin käsittelyt ym. hoitaa joku ulkopuolinen yrittäjä ja omaisille ainoaksi tehtäväksi jää iskeä euroja tiskiin.

      Vielä kun ottaa huomioon kaikki jo lapsiakin stressaavat asiat sekä turvattomuuden tunteen joka on hyvin yleistä lasten keskuudessa, kannattaa todellakin miettiä onko vainajan näyttäminen älykästä lapselle.

      Mun mielestä olisi parhaaksi, jos lapselle jäisi kuolleesta hyvät ja elävät muistot. Jos lapsi näkee viimeisen kerran henkilön kuolleena ja selvästi "ruumiin näköisenä" ja tämä järkyttää lasta, voi hänelle jäädä tämä mielikuva loppuelämäksi. Minä ainakin haluan että lapseni muistavat isoisänsä leikkivänä ja hauskana tyyppinä. Ruumiin näkeminen voisi pilata tämän muiston, koska jos he aina isoisää ajatellessa saavat mieleensä kuvan kuolleesta papasta...

      • mieltä

        aikuinen ymmärtää jo enempi elämää eikä vainajan näkemisestä,jos välttämättä pitää nähdä,jää ainakaan traumoja. Lapsia on monenlaisia,toiset herkempiä kuin toiset,mut silti,en veisi katsomaan kuollutta. Omalla kohdallani muistan kuolleesta mummostani(kuoli kun olin lapsi) aina ekaksi juuri sen viimeisen illan kun juteltiin ennenkuin hän lähti leikkaukseen sairaalaan,josta ei enää palannut. Lapselle voisi samoin jäädä lähimmäksi mielikuvaksi sukulaisestaan se kuollut,arkussa makaava henkilö.


      • -Zade-

        Olet varmasti oikeassa omalta osaltasi. Minä taas ajattelen, että vainajan näkeminen ei poista niintä kauniita elävänä saatuja muistoja. Ei kuolema ole elämän vastakohta, vaan elämän päättyminen/jatkumo/ siirtyminen ..miten kullekin sopii.
        Siinä mielessä teet taatusti oikein, että haluat lapsillesi kauniit muistot. Ei kukaan mitään menetä, vaikei joka avatulla arkulla juoksekaan, edes sillä likeisimmän arkulla. Mutta vaihtoehto se ei ole, Kuolleen näkemin vaan saattaa kolauttaa toista enemmän ja pidempään. Riippuu niin paljosta; malleista, hk. ominaisuuksistamme, iästä, koetuista... Olen kuullut vanhuksen sanovat kumppaninsa arkun äärellä kappelissä, että hän haluaa pitää muistot elämästä mielessään, eikä halua katsoa. Siihen on oikeus.

        Mutta saattaa olla monelle parhaaksi, että saa katsoa.
        Itse olen nähnyt työni puolesta vainajia. Myös omaisiani, ja siksi kuolema on likempänä kuin etäämpänä. Mutta olet oikeassa, että nykyään kuolema on kauempana meistä kuin ennen. Nykytrendi toisaalta osin on, että kaikkiin pitäisi suhtautua niin luonnollisesti, kuolemaankin kuin rasti-ruutuun-kaavakkeeseen. Ellemme mässyttele sillä kuin sarjakuvilla, olemme muka erkaantuneet kuolemasta. Pah sanon minä, sitähän pukkaa tuutin täydeltä mediassa. Siksi sen näkemiseltä on oikeus myös suojella niiden, jotka katsovat sen oikeaksi tavaksi.

        Kuolema on aina jonkinlainen hamppari, joka voi haukata kauluksesta - ja yleensä lopullisesti. Miksemme saisi sitä hiukan peljätä:)


      • terttutee

        Vastaavassa tilanteessa olleena: kävin katsomassa kuollutta pappaani ollessani 8-vuotias. Kyllä muistan hänet edelleen elävänä ja elämäntäyteisenä, en kuolleena arkussa. Miksi muistoja pitäisi sensuroida? Kuollut on kuollut, ei elävä muuta kuin muistoissa.


      • minkä ikäisistä

        lapsista on kysymys?


    • joonatan

      Omat lapseni ovat näneet pappansa ja mummunsa sekä muutaman muunkin ystävän ruumiit.Itse nuoruudessa olen nähnyt mummuni kuoleman ja myös molempien vanhempieni kuoleman. Lapsena ollessani oli hyvin yleistä käydä tuttavien ja ystävien avatun arkun vieressä jattämässa heille hyvästit. Miellestäni siinä ei mitään pahaa ole ollut. En olisi pakoittanut kuitenkaan lapsiani tulemaan jos olivat olleet haluamatta nähdä heitä. Kuloema on hyvin arkinen tapahtuma ja varsin jokapäiväinen kuuluen yhteen ihmisen vaiheeseen. Siihen ei mitään mystiikkaa sisälly.siinä vain toivotetaan viimeisen kerran hyvästi tai näkemiin omasta uskosta riippuen.

    • iästä

      Luulisin et lapselle ei jää traumoja jos hän on tarpeeksi vanha ymmärtääkseen asian. Kaikki lapset tietenkin erilaisia, osa herkempiä ja toiset kovempia. Hyvä että keskustelitte asiasta, se auttaa moneen asiaan.

      Kuolema kyllä on luonnollinen asia, mutta ei sitä mielellään 24/7 ajattelisi. Itse näin kuolleen mummini yläasteikäisenä, itkuhan siinä pääsi kun tiesin ettei mummi enää koskaan herää :S Ja kyllä, muistan edelleen kirkkaasti miltä hän näytti juuri kuolleena. Olivat sairaalassa laittaneet kukkia rinnan päälle ja sytyttäneet kynttilän pöydälle, tunnelma oli kaunis ja harras kun ajattelin et enää ei mummoon koske.

      Älä huoli, kyllä se pian lakkaa välkkymästä mielessä. Eihän sitä koskaan unohda, mutta se paha tunne kyllä hiipuu. Tsemppiä!

    • -m-

      Näin mummoni ruumiinkatsomistilaisuudessa n. 10 vuotiaana. Sen jälkeen näin mummosta arkussa unia pari kertaa, mutta en koe, että siitä olisi minulle mitään traumoja jäänyt.

    • minä-

      Itse menin noin 10 vanhana vanhempien kanssa katsomaan edellisyönä nukkunutta mummoani ja äitini jopa kehotti minua koskettamaan mummon otsaa joka olikin pelottavan kylmä. No ei traumoja jäänyt eikä mitään, mutta kyllä itselle korkeintaan riittäisi, että käydään lasten kanssa rauhallisissa merkeissä lähiomaista pelkästään katsomassa.

      • Anssi

        Itse olen noin yhdeksän vanhana käynyt kuollutta pappaani katsomassa, kun oli laitettu arkkuun. Itselleni ei täsät ole mitään traumoja jäänyt. Äitini kehoitti meitä menemään arkun vierelle, jotta näkisimme ruumiin. Omasta mielestäni tämä oli hyvin tehty. Kuolema on osa elämää ja se täytyy oppia lapsesta alkaen, tosin en tiedä kuinka nuori lapsi jo ymmärtää kuoleman merkityksen.

        Jotenkin tuntuu, että lapsia suojellaan nykyään liikaa, eikä haluta, että joutuu käsittelemään vähemmän käsiteltyjä asioita. Aikuisillekin tuntuu joidenkin asioiden käsittely olevan ylivoimaisen vaikeaa ja silloin nämä asiat sivuutetaan täysin, jolloin vältelty asia saattaakin tulla yllättäen eteen ja sitten asiaa ei osata käsitellä millään tasolla.

        Itselleni tuo kuolleen näkeminen, jopa helpotti ymmärtämään kuoleman jollain tasolla paremmin ja käsittelemään läheisen ihmisen kuolemaa paremmin, vaikka vielä lapsi olinkin. Minustahan pappani näytti nukkuvalta ja levolliselta.


    • iästä

      itse olen nähnyt mummuni kuolleena,olin n.9v eikä siitä ole jäänyt traumoja.en muista tilannetta 100% mutta jotain pientä mitä voi muistella lämmöllä...
      lapselta kannattaa kysyä haluaako lähteä katsomaan ja selittää tilanne..ethän sinä vie lasta hautajaisiinkaan kylmiltään vaan ensin jutellaan mihin mennään ja kerrotaan mikä juhla hautajaiset on jne.
      kaikki ei kyllä vie lasta hautajaisiinkaan mutta kyllä se lapsille ok jos on lähisukulainen tai muuten läheinen kenet lapsikin on tuntenut..

    • ...

      vaikuttaa lapsen suhtautumiseen. Kerroit itsestäsi tuntuvan pahalta. Lapsi vaistoaa tämän, huomaa äidin pahanmielen. Hän ei ymmärrä näkemäänsä, mutta koska äiti on "kauhuissaan" on lapsellakin paha olla.
      Kannattaa ehkä selvittää asia itselle ja vasta sen jälkeen lapselle.

      • on kuolema lapselle,ehkä lu...

        Pieni vuoden vanha veljeni kuoli,kun olin noin viisi vuotias.
        Joka päivä kävimme häntä katsomassa ja silitin hiuksia,kunnes haudattiin.Ei jäänyt traumaa,vaan kaunis muisto kiharapäisestä enkelistä.
        Hautauksen jälkeen oli ikävä,kun ei voinut enää käydä katsomassa.Sitten keksin,että kuu on aukko taivaaseen ja näin ihan selvästi,kun veljeni liiteli siitä ohi.Ajattelin,että siellä taivaassa onkin varmaan kivaa,kun on noin kirkasta ja siellä voi leijailla ja soitella harppua.


    • *susanna*

      Omat lapseni olivat 4 ja 9v kun heidän isänsä kuoli. Vanhemman kanssa jätimme ekat jäähyväiset jo kotona ja lapsi silitteli isin kylmenevää poskea. Pienempi tuli kotiin vasta ruumisauton lähdettyä.
      Vein hänet katsomaan isiä kappelille parin vrk kuluttua. Valmistelin asiaa ja puhuimme asiasta ikänsä tasoisesti. Puhuin kuolemasta, ei pois menosta tms..
      lapsi halusi piirtää isille muistoksi arkkuun oman kuvansa ja laittoi sinne pikkuauton, jotta isi saisi muistella heidän yhteisiä leikkejään.
      Lapsi ei halunnut tulla isin arkun lähelle, joten hän oli veljeni sylissä, kun minä vein nämä muistot arkkuun.

      Päivä oli raskas, mutta siitä puhuttiin osana luonnollista elämää -jota kuolemakin on.
      Kuvia ei otettu, sillä vaalimme muistoa elävästä isistä. Vanhempi lapsi muisteli joskus sitä, miten isin iho kylmeni nopeasti ja että se tuntui pahalta. Tämä oli minun päätökseni, enkä ole katunut hetkeäkään.

      Voimia kaikille omaisensa menettäneille!

    • Itsellänikin sellainen.

      Ruumiin näkemisestä saattaa jäädä muisto , mutta se miten käsittelette asiaa kotona poista sen mahdollisen trauman.
      Kävin 80 luvulla nuoren (olimme nuoria äitejä molemmat silloin) ystäväni lasta katsomassa ruumishuoneella , olin hänen tukenaan.
      Se näky vaivasi minua kuukausia ja heräsin siihen öisin .Lapsi oli menehtynyt hukkumalla ja ruumiissa oli nähtävissä mustuneita kohtia kasvoissa jotka oli syntyneet ilmeisesti laiturista.
      Muistan sen vieläkin , mutta en niin selvästi eikä se asia ole vuosiin enään ahdistanut.
      Omien lasteni isän kuoltua en vaatinut heitä käymään katsomaan isää, tiesin miten sairaus loppu metreillä oli muuttanut isää ja miltä ruumis näytti.
      Tummunut ja pöhöttynyt isä ei olisi jättänyt heille sitä muistoa jonka halusin että heillä on jäljellä.
      Syntymän näkeminen saatta olla toisille traumattista ja toisille kuollut , itse en veisi lapsia katsomaan sairauteen tai onnettomuuden uhrina kuollutta henkilöä jonka ulkomuodon tietäisin olevan liikaa heille.
      Vaikea kysmys mutta uskon että yhdessä puhumalla asiasta saat lapsillesi muoston joka haalistuu aikanaan.

    • rellurei

      Uskon että, jos lapselle selittää mitä kuolema on ja kertoo sen olevan luonnollista, niin jo siinä vaiheessa kun lapsi reakoi asian jollakin tavalla, häntä voidaan ohjata pois pelko tilanteesta. Kuulostaa että sinulle itsellesikään tilanne ei ole selvä? Lapsi reakoi aikuisen epävarmuuteen pelkäämällä,jolloin itku on sen ilmenemismuoto. Itse pääsin kyseisestä epävarmuudesta koskettamalla isoäitiäni, hänen ollessaan arkussa. Huomasin että myös lapseni jotka silittivät mummun hiuksia eivät pelänneet tilannetta silloin eikä myöhemminkään. Siis mystisyys pois kuolemasta.

    • Agapella

      Ihmiselämään kuuluu sekä syntymä, elämä että kuolema. Nykyään kuolema ja sairaus eristetään vanhainkoteihin ja sairaaloihin. "Poissa silmistä, poissa mielestä". Ei ole normaalia ja tervettä, että tietokonepeleissä voidaan ampua ja tapella "mässäilymeiningillä" ja taas normaalia elämän kiertokulkua piilotellaan. Ikuista nuoruutta ei ole olemassa tässä elämässä. Lapset eivät ole tyhmiä ja ymmärtävät, että jotain on tapahtunut, vaikka esim. kuolema-asiaa välttelisikin.

      En usko, että lapselle vainajan näkemisestä seuraa traumaa. Kuoleman läpikäyminen on ehkä jopa helpompaa, kun näkee konkreettisesti ruumiin. Tapahtuman läpikäyminen ja lohduttaminen ovat oikea reaktio tuossa tilanteessa. Sinun lapsesikin kasvaa joskus aikuiseksi ja tulee kohtaamaan kuolemaa kuitenkin.

      Itse olen käynyt muistaakseni n. 7-vuotiaana keskitysleirillä, joka oli muutettu museokohteeksi. Äiti selitti tilanteen ja oli puhunut siitä jo aiemmin ja osasin varautua. Ainoa ahdistava hetki oli huoneessa, jossa oli tehty "ihmiskokeita". Se oli lapsena ensimmäinen muistamani voimakas tunnereaktio vääryyden puolesta. Olen kiitollinen vanhemmilleni, etteivät he ole sulkeneet minulta ikinä mitään elämästä pois.

    • Jasu

      pitää vain selittää lapselle miten normaalia kuolema on.se kuuluu osana elämään

    • m-i-es

      Outo kysymys.Kuolema kuuluu elämään,sillei.

    • Hyvä muisto jäi.

      Itse olen pienenä nähnyt isoisoisäni kuolleena ja muistan vain kuinka hän makasi tyynenä ja rauhallinen ilme kasvoillaan siinä puhtaassa arkussa.

      Luulenpa että lapselle kamalampaa on se aikuisten lohduton itku. Sen näkeminen, varsinkin omien vanhempien itku, oli sen sijaan pelottavaa. Se jäi moneksi vuodeksi hautajaisista ikävänä muistona mieleen.

    • lapsellekin

      Itse olin 6-vuotias, kun olin katsomassa kuollutta isääni. Traumoja ei jäänyt, eikä ensimmäinen mieleentuleva muisto isästä näin monen vuodenkaan jälkeen ole se ruumishuoneella nähty näky. Toki se on kokemuksena jäänyt mieleen ja hyvin muistaa millainen paikka oli ja mitä siellä tapahtui.Äiti ja isovanhemmat oli vieressä pitämässä kädestä kiinni ja kehottamassa silittämään poskea. Kaikkien suhtautuminen oli siinä mielessä normaalia, ettei ketään tehny siitä isoa asiaa enkä sitä itekään sitten pitänyt minään "mörkönä".

      On ehkä erilainen tapaus siinä mielessä, että ehdittiin jo monen kuukauden ajan valmistautumaan siihen päivään ja tilanteeseen. Vaikka olin nähnyt ne tapahtumat ennen kuolemaa avanteineen ja pyörätuoleineen, isän näkeminen kuolleena antoi kuitenkin pisteen sille mitä oli käynyt. Siinä vaiheessa tajusi ettei tilanne enää muutu.

      Asioista kannattaa puhua lasten kanssa niin kuin ne on eikä yrittää liikoja kaunistella. Muuten voi helposti jäädä vääriä mielikuvia ja mörköjä mieleen. Luulen, että lapsesi itku johtuu lähinnä siitä, että hän käsitti todella ihmisen kuolleen. Tilanne tasaantu varmasti aikanaan. Älä tee asiasta liian suurta ja monimutkaista lapselle ja itsellesi. Voimia aloittajalle.

    • omasta mielestäni..

      riippuen tietenkin tilanteesta, ihmisestä ja omasta mielestäni myös vainajasta. Itse olin 5 vuotiaana oman isäni hautajaisissa, joka oli todella mieleenpainuva hetki ja jonka tarkasti muistan vieläkin,traumaattista se ei ollut.. Traumaattista tosin oli nähdä kuvia isästäni tapettuna ja ruumiinavaus kuvia :( Ja itse tämän päätöksen tein että haluan ne nähdä, tänään ne ensimmäisen kerran näin ja tapahtumasta on nyt n. 20 vuotta. Mutta mielestäni hautajaiset yms eivät ole niin traumaattisia kokemuksia!

    • Virya

      Kyllä elävät ihmiset ovat paljon vaarallisempia. On se tiukkaan istutettu luterilaiseen kulttuuriin tämä kuolemanpelko. Ja mitenköhän se lapsiin tartutetaan? Luonnossa törmää jo pienestä pitäen elämän kiertokulkuun. Sitä oppii pitämään normaalina ja luonnollisena asiana. Kunnes kirkko ja muut laitokset tekevät siitä hirvittävän numeron.

      • ole mitään pelättävää....

        Mutta lapselle voi jäädä silti traumoja, jos hän näkee ruumiin.
        Ei pieni lapsi ymmärrä asiaa samalla tavalla kuin aikuinen.
        Kun aikuinen näkee ruumiin niin tietenkin se voi olla raastava kokemus, suru voi painaa päälle, ruumis voi olla sen näköinen että se aiheuttaa pelkoa, jne.
        Silti aikuisella on ihan eri valmiudet käsitellä kuolemaa kuin lapsella.
        Lapsi alkaa vasta joskus 10 vuoden tienoilla alkaa ymmärtää kuoleman peruskäsitettä paremmin ja oivaltaa oman kuolemansa lopullisuuden (tarkistin asian vielä koulukirjasta).
        Kenestäkään tuskin on mitään maailman mukavinta touhua joutua katsomaan ihmisen ruumista, minä olen nähnyt pari kertaa elämäni aikana ja kyllä siitä ainakin minulle traumoja jäi.
        Ja minä olin silloin jo aikuinen.


      • vainaja

        Se kai siinä on pelottavinta, miten paljon ihminen on muuttunut. Mummoni oli aivan sininen;melkeinpä musta, setäni taas todella pahoin keltainen. Minulle ainakin lapsuudessa juuri ne kuoleman jälkeiset muutokset ovat olleet niitä, jotka ovat järkyttäneet. Ei kai ihminen,joka ei ole tälläisiä "pahoja" muutoksia nähnyt, voi ymmärtää asiaa.

        Vainajissa, joissa ei ole paljon muutoksia tapahtunut, ei ole mitään pelättävää. Juuri näiden mahdollisten kuoleman jälkeisten muutosten vuoksi, en halunnut enää miehenikään ruumista uudelleen katsoa hautajaispäivänä. Parenpi oli säilyttää kaunis muisto mielessä.


      • kauhean
        vainaja kirjoitti:

        Se kai siinä on pelottavinta, miten paljon ihminen on muuttunut. Mummoni oli aivan sininen;melkeinpä musta, setäni taas todella pahoin keltainen. Minulle ainakin lapsuudessa juuri ne kuoleman jälkeiset muutokset ovat olleet niitä, jotka ovat järkyttäneet. Ei kai ihminen,joka ei ole tälläisiä "pahoja" muutoksia nähnyt, voi ymmärtää asiaa.

        Vainajissa, joissa ei ole paljon muutoksia tapahtunut, ei ole mitään pelättävää. Juuri näiden mahdollisten kuoleman jälkeisten muutosten vuoksi, en halunnut enää miehenikään ruumista uudelleen katsoa hautajaispäivänä. Parenpi oli säilyttää kaunis muisto mielessä.

        näköiseksi esimerkiksi parissa päivässä?

        Serkkuni löysi isänsä kuolleena kotoa (oli siis ollut kuolleena noin kaksi vuorokautta) ja serkkuni väitti/väittää isänsä olleen jo sormista ja suun ympäriltä mustunut ja harmahtava väriltään.
        Hän usein palaa tuohon järkyttävään löytöönsä ja olen miettinyt, että onko mielikuva isänsä ruumiista jotenkin trauman myötä "vääristynyt".
        Tuntuu oudolta, että ruumiiseen tulisi muutoksia niin nopeasti. Mutta enhän tiedä, kun en itse nähnyt.


      • Virya
        ole mitään pelättävää.... kirjoitti:

        Mutta lapselle voi jäädä silti traumoja, jos hän näkee ruumiin.
        Ei pieni lapsi ymmärrä asiaa samalla tavalla kuin aikuinen.
        Kun aikuinen näkee ruumiin niin tietenkin se voi olla raastava kokemus, suru voi painaa päälle, ruumis voi olla sen näköinen että se aiheuttaa pelkoa, jne.
        Silti aikuisella on ihan eri valmiudet käsitellä kuolemaa kuin lapsella.
        Lapsi alkaa vasta joskus 10 vuoden tienoilla alkaa ymmärtää kuoleman peruskäsitettä paremmin ja oivaltaa oman kuolemansa lopullisuuden (tarkistin asian vielä koulukirjasta).
        Kenestäkään tuskin on mitään maailman mukavinta touhua joutua katsomaan ihmisen ruumista, minä olen nähnyt pari kertaa elämäni aikana ja kyllä siitä ainakin minulle traumoja jäi.
        Ja minä olin silloin jo aikuinen.

        Ei, kun vieroitettiin lapsi luonnosta. Vai onko se sama asia?


      • ......

        Kuolema voi olla luonnollistakin, mutta ruumiin näyttäminen herkälle lapselle ei ole hyvä joillekin. Annetaan lasten olla lapsia. Lapsuus loppuu muutenkin niin lyhyeen, yimääräisiä traumoja ei tarvisi. Eri asia jos itse haluaa pakolla nähdä.


      • Virya
        ...... kirjoitti:

        Kuolema voi olla luonnollistakin, mutta ruumiin näyttäminen herkälle lapselle ei ole hyvä joillekin. Annetaan lasten olla lapsia. Lapsuus loppuu muutenkin niin lyhyeen, yimääräisiä traumoja ei tarvisi. Eri asia jos itse haluaa pakolla nähdä.

        Mikä se sellainen rituaali on?


      • Virya
        kauhean kirjoitti:

        näköiseksi esimerkiksi parissa päivässä?

        Serkkuni löysi isänsä kuolleena kotoa (oli siis ollut kuolleena noin kaksi vuorokautta) ja serkkuni väitti/väittää isänsä olleen jo sormista ja suun ympäriltä mustunut ja harmahtava väriltään.
        Hän usein palaa tuohon järkyttävään löytöönsä ja olen miettinyt, että onko mielikuva isänsä ruumiista jotenkin trauman myötä "vääristynyt".
        Tuntuu oudolta, että ruumiiseen tulisi muutoksia niin nopeasti. Mutta enhän tiedä, kun en itse nähnyt.

        Se sopii ihmisten kauneuskäsityksiin vain tilapäisesti. Keskittykää olennaiseen!


      • omainen
        kauhean kirjoitti:

        näköiseksi esimerkiksi parissa päivässä?

        Serkkuni löysi isänsä kuolleena kotoa (oli siis ollut kuolleena noin kaksi vuorokautta) ja serkkuni väitti/väittää isänsä olleen jo sormista ja suun ympäriltä mustunut ja harmahtava väriltään.
        Hän usein palaa tuohon järkyttävään löytöönsä ja olen miettinyt, että onko mielikuva isänsä ruumiista jotenkin trauman myötä "vääristynyt".
        Tuntuu oudolta, että ruumiiseen tulisi muutoksia niin nopeasti. Mutta enhän tiedä, kun en itse nähnyt.

        Sen mustumisen virallinen nimi on kai lautuma.kyllä voi tulla nopeamminkin lautumia,jos en väärin muista,jo muutamien tuntien jälkeen kuolemasta.googlettamalla löydät varmasti tarkempaa tietoa aiheesta sanalla "lautuma".


      • LIMP BIZKIT
        Virya kirjoitti:

        Mikä se sellainen rituaali on?

        HÄ !

        MIKSI PITÄISI NÄYTTÄÄ ?????

        Annetaan lapset olla lapsia. Aikuisena on
        oma valita haluaako nähdä vai ei.


    • kat

      Olin 7v. kun pappa kuoli ja kävimme katsomassa auki olevaa arkkua. Minulle jäi "mukava" muisto, koska hän oli sairastanut, mutta näytti rauhallisesti nukkuvalta. Lapsella asian käsittely riippuu paljolti siitä, kuinka aikuiset asian hänelle selittävät. Kuolema on kuitenkin niin luonnollinen ja väistämätön asia kaikille meistä, ettei sillä kannata lasta ainakaan pelotella vaikka itku ja suru kuuluukin asiaan.

    • Olen -50 luvun alkupuolella syntynyt ja ihan varhaisimmasta lapsuudestani on muistikuvia lähes kymmenestä hautajaisista joissa vainaja makasi arkussa tai sängyssä kuusenhavuilla somistettuna.
      Ei silloin kukaan kiinittänyt huomiota tuliko lapselle traumaa vainajan näkemisestä tai katselemisesta. Muistan ihan pienenä kurkottaneeni että voin koskettaa naapurin mummoa kädestä,,sen muistan että se tuntui kylmältä, vaikka oli kesä.
      Ei kukaan kertonut että vainaja on kylmä.
      En saanut vainajien näkemisestä mitään unettomuutta enkä traumaa.. Ihmisten luonnollinen suhtautuminen hautajaisissa vainajaan, hyvästien jättö , Kaikki tuntui luonnolliselta lapsenkin näkökulmasta.
      Ortodokseilla on arkku avoin hautajaisissa kirkossa vieläkin, ja useat lapset näkevät läheisen kuolleena. Enkä ole kuullut että heilläkään on ollut erityisemmin ongelmia. Sukulaisissa on paljon ortodokseja.

      Ehkä tärkein on se luonnollinen suhtautuminen lapsen nähden vainajaan..
      Mielestäni juuri vainajan näkemisestä suojeleminen aiheuttaa lapselle enemmän mielikuvitus mahdollisuuksia ja voi olla että elokuvien ja kummitustarinoiden möröt ahdistavat enemmän kuin että on todella ollut kuolemaa näkemässä. Samalla se ehkä auttaa ymmärtämään sen tosiasian peremmin että kuolema on peruuttamaton.

      En näe mitään syytä etteikö lapsi vanhempien kanssa voi kohdata vainajaa.

    • kenellekään

      että vie lapset katsomaan vainajaa. Aikuisten käytös enemminkin vaikuttaa lapsiin, eli jos itse pelkäät kuolemaa yms. vaistoaa lapsesi sen varmasti. Jos kuolemasta ja tilanteesta puhutaan lapselle normaalisti etukäteen, ei se herätä pelkoa. Kuoleman piilottelu ja puheenaiheen välttäminen luovat sitä pelkoa. Tietysti pitää ottaa huomioon jos vainaja on esim. vaikean onnettomuuden uhri, mutta yleensä arkkua ei avata lainkaan, jos ruumis on pahan näköinen.
      Pienet lapset suhtautuvat kuolemaan melko luonnollisesti, osittain juuri siksi etteivät vielä ymmärrä kuoleman lopullisuutta. Lapseni näkivät kuolleen veljensä, kun hänet laitettiin arkkuun ja vietiin pois. Myös ennen hautajaisia näimme vielä hänet. Ei se aiheuttanut mitään traumoja, päinvastoin. Kuolema oli heille rauhallinen tapahtuma ja he saivat hyvästellä veljensä rauhassa. Traumoja olisi todennäköisesti tullut, jos he eivät olisi saaneet nähdä veljeään.
      Kuolema on tosiaan yhteiskunnassamme suljettu laitoksiin piiloon. Monet nuoret aikuiset eivät ole vainajia nähneet, tai olleet hautajaisissa, lapsista puhumattakaan. Surra ei saisi enää vuotta niin kuin ennen, vaan hautajaisten jälkeen pitäisi olla jo `kunnossa´. Kun kuolemaa ei nähdä, siitä ei puhuta - sitä ei ole. Sekö on sitten normaalia?

    • osa elämää

      Minkähän ikäisistä lapsista on kyse?
      Ennen maalla oli tapana tuoda vainaja kotiin ja avata arkku tuvassa tai pihassa. Naapurit ja kyläläiset saivat tulla katsomaan. Me kakarat oltiin mukana jos tahottiin. Monenlaisen kuoleman näkemin oli luonnollista, siihen ehkä asennoitui normaalisti liittämättä siihen mitään mustistä.

      Lapsia ja meitä aikuisia on monen sorttista, kuka suhtautuu herkemmin, kuka ei. Silloin, jos vainajaa ei halua katsoa, siihen ei mielestäni ole kenelläkään oikeutta painostaa.

      Minun lapseni halusi nähdä läheisen arkussa. Tilanteelle riitti kauhistelijansa. Me pysyimme coolina ja kunnioitimme hänen mielipidettään. Juttelimme asiasta jälkeen päin. Lapseni sanoi, etti omainen ollut enää läsnä, hän ei tunnistanut ruumiista enää tuttua olemusta, mutta oli hyvillään että sai jättää viimeiset hyvästit.

      Trauman kokeminen on yksilöllistä. Monikaan meistä ei hautaan laskemisen jälkeen jää kylmäksi tapahtuneelle. Lapsellakin on oikeus läpikäydä koettua ja nähtyä. Jos kyseessä on ongelmaksi tullut tilanne, juttele terveydenhoitajalle tai jos kouluikäisestä on kyse, vaikka opettajalle.

      En pidä itseäni kovinkaan herkkänä, mutta joidenkin harvojen sukulaisten kuolman jälkeen menenee kuukausia, että näen heistä unta, juttelen ja selvitän asioita, niitäkin, kuinka kylmiössä vainaja sanoi että palleensa. Puen heille lisävaatteita ja kannan heitä. Aikaa myöten kun unet harvenevat, koen hienoista pettymystä:) Unennäköä en koe pahana. Omat ajatuksenihan niihin sekaantuvat. Joskus perheeni kysyy, mitä hänelle (uneni kohteelle) kuuluu.
      Mutta aikuisen on helppo järkeistää, lapsi tarvitsee tukea jos pelkää tai juttelua niin kauan kuin asiat pyörivät mielessä. Turha on nostattaan mitään suurempaa hurmosta, asiallisuus riittää.

      Toivon, että löydätte keinon päästä normaaliarkeen.

    • eiei

      terve lapsi ja asiallinen kasvatus, kestää ja ymmärtää. ainakin itse 15v sit kun näin papan kuolleena niin ei ollu ongelmia. olin silloin 12v. nuorempikin varmasti sen ymmärtää...kyllähän siinä itku tuli mutta tuli se 22 vuotiaanakin ku mamma haudattiin et ei se ainakaan pitäs olla paha asia. tietty puhun vaan omasta puolestani..

    • on jotain sairasta

      lisää aiheesta:
      Elsa Barker,Kirjeitä valon maailmasta

      • varma juttu

        Kaikki muu elämään liittyvä on epävarmaa.


    • ja vähän nykyäänkin pelkään

      Kaipa se riippuu lapsen iästä ja siitä miten herkkä lapsi.. itse olin hyvin herkkä lapsi. Tuskin kokemus kovin traumaattinen on jos kuollut lepää tyytyväisen nukkuvan näköisenä eikä ole muuttunut.. ensimmäinen oikea kuollut ihminen jonka näin oli oma mummoni hautajaisissa eikä se tuntunut liian pahalta koska mummi oli oman itsensä näköinen, muuten vain että lepäsi kalmanvalkeana rauhallisen näköisenä pedillään. Saman näköisenä kuin eläessään muuten. Tuli hyvä mieli kun sai hyvästellä.

      Joskus jos lapsia saan niin en kyllä halua esitellä kuollutta ihmistä jollei henkilö ole ollut hyvin hyvin läheinen ja tärkeä lapsille ja lapset ovat tarpeeksi vanhoja :p

    • SeOnKOVAAKAMAA!!

      Minä ainakin kiellän ellei oo täysin pakko tekemästä patologisia operaatioita. Siellä ei ole mitään hyapyä meinaa enää siinä toiminnassa!

      • ei omaisia,

        edes niitä aikuisia, päästetä.
        Oletko kenties ollut monessakin avauksessa mukana kun kerrot sen olevan "kovaa kamaa" jossa ei ole hyapyä (häpyä tarkoittinet)? Todennäköisesti et ole ollut.

        Kyllä, kyllä kuollut ihminen muuttuu hyvinkin nopeasti


      • k.alma
        ei omaisia, kirjoitti:

        edes niitä aikuisia, päästetä.
        Oletko kenties ollut monessakin avauksessa mukana kun kerrot sen olevan "kovaa kamaa" jossa ei ole hyapyä (häpyä tarkoittinet)? Todennäköisesti et ole ollut.

        Kyllä, kyllä kuollut ihminen muuttuu hyvinkin nopeasti

        Tolla edellisellä kirjoittajalla ei oo kaikki inkkarit kanootissa. Taitaa olla sama kun nimim. isänmaallinen nuorimies. kehuu olleensa useissakin avauksissa, puheesta päätellen ei tiedä mitään. Hänen kokemukset perustuu you tuben ruumiinavauksiin...


    • Tebaz X

      Faijan mukana kun olin kahdeksan vuotiaana pojankloppina, näin ensimmäisen kerran kuolleen ihmisen. Faija joutui duuninsa takia käymään ruumishuoneella ja minä tottakai uteliaana perässä kulkemassa, pitihän sitä ruumista käydä "silmästä silmään" oikein tuijottamassa.
      Eipä tuo tapahtumana merkinnyt oikein mitään, saati että siitä olisin uniani menettänyt. Eiköhän tollaset ole aika yksilökohtaisia, joillekkin tuollainen saattaa olla hyvinkin vastenmielinen tapahtuma...muistan muutan vieläkin sen erikoisen tuoksun, liekkö kuuluisa "kalmankatku".

    • THH

      -Ei ole virhe. Olen itse reilu 50-vuotias ja lapsuudessani kotona kuolleet ruumiit vielä säilytettiin jonkun aikaa ruumislaudoilla kotona.
      Itkeskellä saattaa toki jokainen kuoleman kohdatessa ja se on aivan luonnollista. Onhan siinä toisilla kaipaus, huoli jäljelle jääneistä lapsista ja suru kuolleen poismenosta ja kenties siinä tulee parhaiten tietoisuuteen oma kuolevaisuutemmekin. Hyvänä asiana minä olen ruumiin katsomisen kokenut, en pelkää kuolemaa niinkuin ylättävän monet tekevät. Alle kouluikäisestä olen nähnyt niin mammojen ja pappojen kuin pienten lasten arkut avoimina, kuolema on luonnollinen asia ja parhaiten sen pystyy selittämään lapselle siinä,kun ruumista katsotaan. Kyllä minäkin lapsena itkin, olihan siinä oma surunsa kun lempi paappani kuoli ja Mimmi-täti poistui yllättäen. Ikävääni itkin kun rakkat oli poissa ja pahaa oloa kun serkkupoika oli hukkunut ja arkusa niinkuin ikään elävä olisi ollut, pelkäsin että jos ei ollutkaan kuollut ja elävältä haudattiin. Keskustelu lapsen kanssa on toki paikallaan, ettei nyt ainakaan sellaista pelkoa jäisi, että joku elävänä haudataan. Ainahan ruumiin katsomisen muistaa ja jotenkin sen yrittääkin painaa mieleensä , koska se on viimeinen kerta kun kyseistä henkilöä voi katsoa. Painaa mieleensä ja muistaa. Haytajaise ovat jo sinänsä kaunis tapahtuma, olisi hyvä mennä lasten kanssa myös kyseisen henkilön hautajaisiin ja vastata esitettyihin kysymyksiin. Hyvin olet asian hoitanut, otit viereesi ja lohdutit. Juuri niinkuin hyvät vanhemmat tekevät. Älä suotta pelkää virhettä tehneesi. On hyvä että kuolema tulee tutuksi noin. Silloin ei ehkä tule traumoja tulevausuudessa...jos sattuisi vaikka liikenneonnettomuus paikalle,joka on paljon järkyttävämpää nähtävää paikalla, jossa kuolema tapahtuu, verta, hätää, huutoa, kipua. Rauhallisia unia teille.

    • aiheesta

      Itse ollessani ala-asteella, isoisäni teki itsemurhan. Vanhempani kysyivät tuolloin että haluanko mennä katsomaan vaaria ennen siunausta. Minä menin. Näin hetken painajaisia asiasta, mutta nykyään olen hyvillä mielin että kävin katsomassa. Serkkuni joka ei käynyt, harmittelee asiaa vieläkin.

    • oli viiden vanha

      kun mummoni kuoli ja katsomis tilaisuuden tullen,arvelin ettei se olisi sopivaa niin pienelle lapselle vaikka vainaja olikin siistin näköinen.Kysyimme asiaa papilta ja hän oli sitä mieltä että kuolema kuuluu osana elämäämme,on jokaisen edessä oleva kokemus ja sitä ei tarvitse "salata"lapselta.Juttele lapsesi kanssa kuolemasta ja vainajasta.Anna lapsesi esittää kysymyksiä rauhassa ja anna vastaukset rehellisesti,silloin ei jää miettimään pilvenreuna-ihmisiä,vaan sisäistää asian oikein.Meillä poika kyseli aikansa ja vastaukset mieltä askarruttaviin asioihin sai rehellisesti.Nyt vanhempana tietää mitä kuolema oikeasti on,sieltä haudasta ei tullakaan enää ylös,ei ole pilven päällä harppua soittavia enkeleitä yms.Nuo kaikki on vaikuttaneet myös positiivisesti muita kavereita kohtaan kohtelemisessa.Sen asian vanhemmat huomaavat jos ovat antaneet lapsensa "tavata"vainajan.Oliko ruumiissa jotain joka askarruttaa myös sinua?Kelaa tapahtuma uudestaan ja kuuntele tarkoin lastasi,ehkä teillä molemmilla jäi samat ajatukset vainajasta.

    • kannata katsoa

      jos kuolemasta kulunut aikaa. Ihminen alkaa hajoamaan hyvin pian, elintoiminnot loppuvat.
      Jos samana tai seuraavana päivänä katsoo, niin silloin ei vielä välttämättä pahoja muutoksia.

      Jos ruumis huoneenlämmössä, niin muutokset tulevat nopeimmin. Jos kylmässä, niin ei. Ihan maalaisjärkeä voi käyttää ja miettiä minkä muiston haluaa. Itse en suosittele katsomista ja varsinkaan lapsille näyttämistä, kuin samana päivänä kuoleman tapahduttua. Ja jos tapaturmainen kuolema, niin harkittava tosi tarkkaan. Olen sh.

      • Observoija

        En oikein tajua näin jyrkkää mielipidettä ihmiseltä, jonka luulisi olevan keskivertoa enemmän tekemisissä kuoleman kanssa. Minua pidetään varsin herkkänä, mutta kävin katsomassa itsemurhan tehneen ystäväni ruumista lähes kaksi viikkoa kuoleman jälkeen. Katsomaan meneminen tuntui itsestäänselvältä, kun muistin, että se on mahdollista, eikä minua edes olisi päästetty, jos ruumis olisi mahdollisesti ollut pahoin vaurioitunut. Ystäväni kasvot eivät näyttäneet mielestäni lainkaan pahalta, mutta käsiä ei ollut näkyvissä. Hänen kasvoillaan oli hänelle tyypillinen ilme, ja hän näytti sekä nukkuvalta että nukkemaiselta samaan aikaan. Minkäänlaista kuoleman hajua en myöskään huomannut. Hänen äitinsä oli pukenut ruumiin, vaikka oikeuslääketieteellinen ruumiinavaus oli tietysti ensin tehty. Avauksesta en nähnyt merkkejä.

        Olen monesti miettinyt, että varmasti vielä näen unia mätänevistä ruumiista, mutta niin ei ole ainakaan vielä käynyt ja tapahtuneesta on jo kuitenkin kulunut aikaa. Muisto ystäväni kasvoista kuolleena ei myöskään pyyhi pois mitään yhdessä aiemmin kokemaamme. Tai ehkä edellinen kirjoittaja viittasi vain lapsiin tuolla "voi miettiä minkä muiston haluaa" -kommentillaan? Minun on kuitenkin vaikea uskoa, että näkemäni olisi automaattisesti traumaattista lapsellekaan. Ruumiin näkeminen ei omasta näkökulmastani ollut mitään verrattuna siihen pohjattomaan suruun, jota tunsin hänen kuolemastaan ja erityisesti siitä, miten pahalta hänestä olikaan täytynyt tuntua jo vuosien ajan. En ole katunut sitä, mitä tein hänen kuoltuaan, vaan sitä, mikä jäi tekemättä hänen eläessään.


    • m53

      Ennen kuolemaan suhtauduttiin luonnollisemmin ja se oli osa elämää.
      Vainajan näkeminen oli luonnollinen asia ja se auttoi ymmärtämään tapahtuman lopullisuuden.
      Ei tarvinnut kysellä, että "milloin vaari tulee takaisin".

    • rollarollarolla

      Taitaa olla niin että kuolema on irrotettu nykyisin liiaksi elämästä eikä sen luonnollisuutta ymmärretä, ainahan on herkkiä meissä jotka tekevät ongelman milloin mistäkin, mutta oma kokemus kuolleen näkemisestä ei ollut koskaan mukavaa. Siinä on vain sen ihmisen kalpea maallinen kuori, itse olen siitä huolimatta halunnut aina pitää muistot ihmisistä kirkkaana millaisia he olivat eläissään vaikka olisin heitä käynyt muistamassa ja katsomassa kuolemansa jälkeenkin.

      Toinen asia sitten on vaikka onnettomuuspaikat niisä kuolleen näkeminen tuskin on tarpeellista lapsille, sillä ei niistä hyviä muistoja mieleen jää aikuisellekaan. Kerran olen tullut liikenne onnetomuus paikalle ennen kuin tilanne oli raivattu ja uhrit viety pois ja toisen auton kuljettaja roikkuu takasivuikkunasta. Ei tullut uniin mutta oli muuten aika pysäyttävä näky muuten.

      Muuten kuolema on mielestäni osa elämää ja nykyisin aivan liiankin sivuun työnnetty eikä se kuollut ihminen ja hänen näkemisensä pitäisi mitään traumoja jättää jos ihmisellä muuten on suhde luojaansa ja Jeesukseen Kristukseen kunnossa, silloin ei ole mitään pelättävää.

    • Luonnollinen juttu

      Elämä on elämistä varten!

    • Ei traumatisoitunut

      Joskus pienenä kuljimme Mikkelin Naisvuorella (?), ja siellä reunalla makasi joku mies, joka näytti aivan sedältäni. Sillä oli muistaakseni jotain siteitä myös. Luulin sitä silloin kuolleeksi, mutta saattoihan se olla joku juoppo, joka vaan nukkui siinä. En ole saanut mitään traumoja, vaikka tapaus on muistissa joten kuten säilynyt. Se ei toisaalta ollut niin paha tilanne, koska kuljimme siitä ohi perheen kanssa ihan normaalisti ja "ohimennen" näimme sen...

    • Mun tyttö halusi nähdä isänsä obduktoidun ruumiin,
      halusi olla kahden hänen kanssaan ja "jutella".
      Ensimmäiset sanat oli iskä siehän näytät ihan hyvältä.
      Halusi viedä ruusun, pitää kädestä ja olla kahden.
      Jätin heidät sinne kappeliin ja istuin itse odottamassa aulassa, minulle se teki pahaa.
      Jätin oven raolleen ja kuuntelin.
      Kauan tyttö haasteli ruumiille, kertoi mitä haluaa elämässään tehdä ja että hän oisi toivonut isänsä näkevän lapsenlapsensa.

      Oli jopa katsonut kaikki obduktion arvet.

      Se oli kahdenkeskinen hyvästijättö, annoin aikaa niin paljon kun hän halusi. Ei tullut yöunen menetystä; ehkä päinvastoin hänelle jäi semmoinen olo että iskä on rauhallinen ja tyyni,
      ikäänkuin unessa.

      Minulla tosiaan käänsi sisuksia, kävin kyllä
      hetken pitämässä kättä kylmällä otsalla vaan
      enempään en pystynyt. Piirteet oli jo muuttuneet
      ja arkku näytti niin ahtaalta.

      Hänen paras kaverinsa oli käynyt pukemassa; kovin
      oli kalpea ja hiljainen mies siinä kun odotettiin arkun kiinnilaittoa, yhdessä sitten nostettiin ruumisautoon viimeiselle matkalle.

      Lapsissa on yllättävää vahvuutta kuitenkin,
      ja uskon että ruumiin näkeminen tavallaan auttaa
      kuolemena hyväksymistä kun näkee sen ihan konkreettisesti että mitä se sitten on kun me
      kerran lähdetään tästä maailmasta.

      Jos lapsesi itkee; se voi olla järkytystä tai
      sitten ihan surua menetyksen johdosta.

      Pidä vaan vieressä ja anna surun tulla.

      Voimia teille.

    • nähdä kuollut

      Ennen vainaja annettiin olla kotipihalla
      kaikkien nähtävillä.

    • Spere

      Se on ihan terveellistä nähdä täti tai mummi kuolleena asianmukaisessa ruumiinvalvojaisissa, missä veisataan ja aikuisetkin itkee. Itse opin noista aikoinaan paljon surusta ja kuolemasta, enkä järkyttynyt sillä minulle kuolema tuntui täysin luonnolliselta asialta.

      En tiedä minkä ikäinen lapsesi on, mutta itse olin noin 6-vuotias ja tiesin kyllä, mitä kuoleminen tarkoittaa. Ruumis maatuu ja sielu liihottelee taivaaseen tai sitten sinne vähemmän kivempaan paikkaan :) -yksinkertaista.

    • Äiti1971

      Minulla oli kaikki kolme lasta mukana, kun käytiin äitini ruumista katsomassa ruumishuoneella. Siellä lapset olivat rauhallisia ja itkivät. Hautajaisissa lapset järkyttyivät, kun arkkua laskettiin maahan. Olimme puhuneet paljon kuolemasta ennen hautajaisia. Olin kertonut heille mitä tapahtuu kun ihminen kuolee. Mutta hautajaisissa he tunnistivat arkun samaksi mikä nähtiin ruumishuoneella. He eivät voineet ymmärtää miksi mummo laitettiin syvään kuoppaan, missä oli pimeää. Heillä oli hirveä hätä, että mummolla tulee kylmä, eikä siellä voi hengittää. Näin meillä reagoitiin vaikka kuinka valmistelin lapsia.

    • Pappani

      Näkeminen kuolleena arkussa,olis voinut jäädä näkemättä. Oli eri asia nähdä kalmankalpea ruumis,posket lommolla, ruumiinavausompeleet näkyen, siinä arkussa, kuin muistaa hänet elon muistoin. Se on jäänyt ikävänä mieleen. Vaikka sittemmin olen ollut monasti, kuolevien, kuolleiden, kans tekemisissä,(mm pukenut jäisiä omaisiani), ei ne sillälailla ole järkyttäneet. Kuolema on osa elämää. Mutta olen monasti huomannut, että kun esim nostaa arkun kannen, jotkut kavahtavat, ei ole osattu varautua näkymään. Joku kuollut" vain nukkuu", joku ei ole oman itsensä näköinen. Mut mut. Ehkä silloin olis parempi,ettei ainakaan suinpäin mennä katsomaan, vaan esim ensin vähän kauempaa. Ja sit se itku on ihan terveellistä. Suru pitää surra pois.

      • sisarusten jäähyväiset

        meillä lapset 20,16,12 ja 4v jättivät kauniit jäähyväiset pikkuveljelleen hiljattain.11v ei halunnut katsoa.tuota 4v. valmistelin sen verran että näytin vauvan kuvia ja kerroin ettei vauva jääkään meidän luo vaan taivaan isä otti hänet omaksi enkelikseen taivaaseen...ja itse sitten isosisko halusi nähdä vauvan laatikossa kappelissa,ja oli todella liikuttavaa kun 4v katseli vauvaa ja samalla kyseli kaikenlaista...ja vielä monena iltana jutelleet pikkuveljestä,eikä mielestäni hänelle traumoja tullut,kun kuolema kuitenkin luonnollinen tapahtuma,vaikka sitä aina itsekään ymmärrä miksi näin kävi...ajattelin myös sitä,jos ei olisikaan nähnyt,niin varmaan olisi ollut vaikeampi selittää,ja olisiko isosisko ollut siinä uskossa että vauva on vielä sairaalassa ja kokoajan kysellyt,milloin hänet haetaan kotiin...


    • Mievain999

      Ei minulle ainakaan ole traumoja jäänyt. Kävin isäni kanssa katsomassa eräissäkin hautajaisissa kuolleita. Enkä edes enää muista miltä se minusta tuntui. Enemmänkin pelkäsin tenavana tv-ohjelmia. Salaa katselin kauhujuttuja ym.. Riippuu tietenkin ihmisestä. Kannattaa keskustella asiasta. Ainakin oma äitini osasi hyvin selittää kuoleman. Toki hän oli sen polven ihmisiä jotka olivat tottuneet kuolemaan ja vainajia säilytettiin silloin vielä kotona.

    • kasvattamaan

      lapsesi pumpulissa??? Kyllä elämän faktat on näytettävä myös lapselle, eikä siitä todellakaan jää traumoja. On todennäköisesti parempikin, että lapsi kohtaa kuoleman silmästä silmään, ja voi itse vetää siitä omat päätelmänsä, jonka jälkeen voi alkaa esittämään kysymyksiä vanhemmilleen. Kysymyksiä, jota ovat pahoja jopa vastata, voin kokemuksesta kertoa, mutta sitten kun se on käyty läpi, niin asia unohtuu nuorukaiselta, ja elämä jatkuu.

    • luonnollinen asia

      Miksi nykyään tästäkin asiasta ihmiset vierotetaan... tehdään tabu.
      Minun mummoni kertoo oma kohtaista tarinaansa isänsä kuolemasta. Mummo oli silloin 7v. ja äitinsä oli jo aiemmin kuollut. Isänsä kuoli iltayöstä petiinsä ja mummo pikku tyttönä nukkui samassa huoneessa, eivätkä aikuiset halunneet sotkea lapsen yöunia... niinpä vainaja jätettiin vielä odottelemaan pois siirtämistä aamuun asti. Mummo sanoo, ettei hän saanut mitään traumoja vaikka herätessään näkikin kuolleen isänsä.
      Kuolema oli tuohon aikaan luonnollinen osa elämää ja vainajat säilytettiin ladossa tai vastaavassa kotona hautajaisiin asti.
      Monesti olenkin miettinyt miksi nykyään niin kuolema kuin syntymäkin on tullut meille kauhean vieraaksi ja mystiseksi asiaksi. Viety niin sanotusti pois näkyvistä ja sitä myötä pois mielestä.

    • tulee traumoja

      Tuollaisesta, niin se johtuu kyllä ihan muista syistä kuin kuolleen näkemisestä. Kuolemisestahan on nykyisin tehty tabu ja täysin luonnotonta. Eipä nuo lapset ennenkään saaneet traumoja, vaikka kotiin ihmiset kuolivatkin.

    • aiheeseen

      Lapset yleensä suhtautuvat kuolemaan luonnollisemmin kuin aikuiset. Aikuiset tekevät kuolemasta jonkun Jutun, vaikka se on ihan luonnollista. Itkeminenkin on luonnollista enkä oikein tajunnut, miksi ei saisi itkeä kuolleen näkemisen jälkeen - tähänkö on tosiaan tultu? Itsestäni tuntuu, että suhteeni kuolemaan on aikuisenakin vääristynyt, koska en koe sitä luonnolliseksi ja siitä on perhepiirissä ollut kauhea hypetys ja asia on torjuttu eikä sitä ole esitetty osana elämää. Keskustelu ja avoimuus täytyisi mielestäni säilyttää myös vaikeiden asioiden suhteen.

    • pitkään

      en tiedä mut omakohtasii kokemuksia on ja sen kautta olen tullut siihen tulokseen lapsen on hyvä kohdata totuus jokainen lähtee joskus pois meikäläisen ikä kaverit on poistunnut tästä mailmasta tai yhteiskunnasta joko oman käden kautta tai viinan takia koska ei täällä ole hyvä olla olen sen myös huomannu mutta olen jaksannut ja kasvattannut niistä hyviä aikuisia vaikka tällä hetkellä itse taistelen pyrokraattia vastaan ja aika heikosti menee mut oon kasvattannut lapseni periksiantamattomiksi tämä on vain elämää vaikka välillä meneehuonosti toivon et kasvatat lapsesi niinkui sinä sen katsot

    • mutta...

      Lapsemme 6v löysi isänsä kuolleena..
      Luulen että tilanne sillä hetkellä, jonka lapsemme joutui viettämään isän ruumiin luona, ennen kuin meni naapuriin, oli Tilanne. Siinä hän kävi varmasti monen monta tunnetta läpi, kun isi ei enää herännytkään, vaikka kuinka tökki, halasi, puhui ja kutitti.

      En voi edes kuvitella mitä lapsemme on siinä joutunut käymään läpi, mutta pahinta on ollut isän vanhempien, eli mummon ja vaarin sanomiset "Jos olisit aikasemmin soittanut, olisi isi viellä hengissä" Samaa soopaa uskoo myös pikkuveli..

      Uskon että mummo ja vaari varmaan kiukuissaan sanonut pahoja asioita, mutta silti.

      Ei pieni, juuri 6v täyttänyt lapsemme voinut varmasti edes ajatella että joku noin vain yhtäkkiä kuolee.

      Itse olin aluksi vihainen isille, että kehtasikin kuolla juuri silloin, vaikka tokihan tiedän, että tuskin hän sitä itse päätti "Hei mä kuolen nyt, kun esikoisemme on kanssani kotona"

    • halua katsoa...

      ..sanokoot muut mitä sanoo. asia jää pyörimään silmiin. ei kiva.

    • Länsimaissa ollaan jo niin pirun kauas eksytty elämän/kuoleman realiteeteista, et papankin pitäs kuolleena näyttää elävältä!!!
      Ettei vaa kenenkään hauras pikku heikko mieli järky!! XD Voi luoja mitä pelleilyä...

      Kuolema ja sen näkeminen on yhtä luonnollista kuin syntymä ja sen näkeminen!
      Itse kumpaakin useita kertoja todistaneena en näe kumpaakaan toista järkyttävämpänä/rumempana/kauniimpana...

      Suosittelen matkustamista ja elämistä muuallakin ku täällä "lintukodossa", ni saa hiukan perspektiiviä asioihin...
      Ei monessakaan paikassa kuolemaa hysterisoida ja yritetä saada yhtä näkymättömäksi kuin Suomessa nykyään...

      • terttutee

        .. en lukenut noita kaikkia välissä olevia viestejä, mutta olen kanssasi ehdottoman samaa mieltä. Kuolema on luonnollinen ja meitä kaikkia kohtaava asia jota emme kuitenkaan ole tottuneet näkemään.
        Olennaista on, että asioista voidaan puhua lasten kanssa kuolleen näkemisen jälkeen ja pohtia asiaa lapsen iän mukaisella tavalla. Mielestäni näin. Joku varmaan on eri mieltä..


      • the other one

        "Ei monessakaan paikassa kuolemaa hysterisoida ja yritetä saada yhtä näkymättömäksi kuin Suomessa nykyään... " ...mitä, mitä... ?

        Kerropa sitten meille tietämättömille miten "muualla" maailmassa kuolevien kanssa tehdään.


        Eipäs taas yleistetä tyyliin:.........kyllä sitä muualla maailmassa osataan, mutta täällä koto suomessa ei...


      • the other one kirjoitti:

        "Ei monessakaan paikassa kuolemaa hysterisoida ja yritetä saada yhtä näkymättömäksi kuin Suomessa nykyään... " ...mitä, mitä... ?

        Kerropa sitten meille tietämättömille miten "muualla" maailmassa kuolevien kanssa tehdään.


        Eipäs taas yleistetä tyyliin:.........kyllä sitä muualla maailmassa osataan, mutta täällä koto suomessa ei...

        valitseppa mikä tahansa näistä ilmansuunnista ja käy tutustumassa ihmisten oloihin ja ajattelutapoihin.Koskien myös kuolemaa.
        Suosittelen..


      • enpä paremmin olis osannut ...

        Ei vaan tietty ole lapsen vika, että se elää vanhempiensa petaamassa elämälle ja kuolemalle vieraassa maailmassa, mutta aikuiset vois silti miettiä mistä kannattaa ruveta hysteeriseksi ja mistä ei.


      • .......
        terttutee kirjoitti:

        .. en lukenut noita kaikkia välissä olevia viestejä, mutta olen kanssasi ehdottoman samaa mieltä. Kuolema on luonnollinen ja meitä kaikkia kohtaava asia jota emme kuitenkaan ole tottuneet näkemään.
        Olennaista on, että asioista voidaan puhua lasten kanssa kuolleen näkemisen jälkeen ja pohtia asiaa lapsen iän mukaisella tavalla. Mielestäni näin. Joku varmaan on eri mieltä..

        Korro tilanne etukäteen ja ja jos lapsi ITSE haluaa se on iästä riippumatta ok! Jo aika pienikin lapsi osaa itse päättää haluaako nähdä vai ei - kunnioita lapsen tahtoa.


      • todellisuudenpakoiset

        ihmiset ajattelevat juuri näin,että kuollutta ei saa nähdä,tulee traumoja.Kuka tästä elämästä selviää ilman traumoja,kysyn vaan.Kyllä kuolleen näkeminen pitää ihmisen todellisuudessa kiinni.
        Nyt kun tämä kuolema on pidetty niin kovin piilossa,ihmisistä on tullut hermoheikkoja,he eivät kestä kohta mitään todellisuutta.


      • minusta
        todellisuudenpakoiset kirjoitti:

        ihmiset ajattelevat juuri näin,että kuollutta ei saa nähdä,tulee traumoja.Kuka tästä elämästä selviää ilman traumoja,kysyn vaan.Kyllä kuolleen näkeminen pitää ihmisen todellisuudessa kiinni.
        Nyt kun tämä kuolema on pidetty niin kovin piilossa,ihmisistä on tullut hermoheikkoja,he eivät kestä kohta mitään todellisuutta.

        omaisen tai ystävän menettäminen lopullisesti pakottaa kohtaamaan todellisuuden ilman ruumiin näkemistäkin.

        Olen silti sitä mieltä, että ihmisen tulisi ainakin kerran elämässään nähdä ruumis. Silloin ymmärtää, että se ihminen on enää pelkkä kuori. Ymmärtää kuoleman paremmin.


    • mutta eikö se

      ole hyvä asia, että saa sanottua jäähyväiset ja käsiteelä asian? Itse yli puolivuosisatasena en ole nähnyt kuollutta, en osaa käytäytyä, kun joku suree omaistaan.

      • ongelma on muualla...

        no ei taida olla tekemistä sillä, ettet ole kuollutta nähnyt, sen kanssa että et osaa käyttäytyä kun joku suree omaistaan :o et taida vain olla empaattinen tjtn.. kyllä ihminen tajuaa kuoleman ilman sitä ruumiin näkemistä, juuripa esim. arkun laskemisella maahan jne..


    • tullut traumoja

      Itse olin noin 6v. kun enoni kuoli yöllä kotonamme. Kaikki lapset näimme ruumiin mutta ei ole koskaan käynyt mielessä että siitä olis jäänyt traumoja. Hyväksyimme sen luonnollisena asiana. Mutta kun aloin opiskelemaan sairaanhoitoa ja näin ensimmäisen ruumiin niin pahalta tuntui, jopa pelottavalta ja näin siitä painajaisiakin. Että lapsena ei pelottanut mutta vanhempana sitten kyllä.

      • kuuntelen kuuta

        Minä olin n.6 vuotias kun ukkini kuoli sydänkohtaukseen silmieni edessä. Kävin myös katsomassa hänen ruumistaan kirkossa äidin, pikkusiskon ja mummon kanssa eikä siitä minulle jäänyt traumoja. Meillä kuolemaa pidetään luonnollisena ja lemmikeillekin on pidetty "oikeat" hautajaiset ortodoksista raamattua luettu ja tuohuksia poltettu.

        Ainoa kerta kun olen pelännyt kuolemaa tähän mennessä oli silloin kun eräs pappi ala aste aikoinani sanoi varsin suoraan etteivät eläimet pääse taivaaseen koska niillä ei ole sielua, kun minä olin sanonut että ukki on taivaassa ja sen hevoset on siellä kanssa.

        Ei saa murtaa lapsen uskoa siihen että pääsee taivaaseen, koska mikä on ihminen väittämään jotain jumalasta? Jumalahan loi eläimetkit. Lapselle kuoleman käsittämistä helpottaa kun selittää että poismenneellä rakkaalla on nyt hyvä olla. Jotkut lapset (kuten minä) pelkäävät sitä että kuollut on jossain yksin, joten on hyvä selittää ettei siellä taivaassa yksin jää. Tulee turvallisempi tunne...


    • valoholisti

      minkä ikäinen tämä lapsi oli?itse olin noin kuuden vuoden tai hiukan vanhempi , kun vanhemmat, minä ja sisko menimme "jättämään viimeiset jäähyväiset" äitimme isälle. olinhan silloinkin aika pieni ja aikaakin siitä on, mutta siitä olen varma että traumoja en siitä saanut.
      uni tuli yöllä eikä sitä oikein niin pienenä edes ymmärtänyt että kuolemakin on olemassa.tuntui vain että vaari makaa siinä ja nukkuu.
      mutta uskon että se riippuu kovasti ihmisen iästä ja luonteesta. jotkut ovat herkempiä kuin toiset.

    • bibbiboo

      eise kyllä minuunkaan lapsena vaikuttanut sen kaksisemmin, tietysti toiset on herkempiä. riippuu kai iästäkin. itse olin 8 kun näin kuolleen.

    • otempora

      No jaa. Olen nähnyt niin lapsena kuin aikuisenakin isovanhempien ruumiit. Mielestäni se oli molemmilla kerroilla kaunis kokemus ja antaa perspektiiviä elämään. Tietysti, jos kokee olevansa herkempi, niin joku läheinen on hyvä olla mukana. Aluksi saattaa tuntua oudolta, mutta hetken päästä ymmärtää että kuolema kuuluu luonnolliseen tapahtumaketjuun siinä missä elämäkin. Ruumiin näkeminen saattaa olla jopa suuri helpotus. Tämän viisauden on ymmärtänyt ortodoksinen kirkko, jossa vainajaa pidetään näytillä hautajaisissa. Siunausta.

      • terttutee

        ..perspektiiviä! Se kun on monelta hukassa, eletään kuin oltais täällä ikuisesti "rypemässä rahassa ja omaisuudessa".
        En ole koskaan kuollutta pelännyt, en järkyttynyt vaikka monta sukulaista ja pari ystävää on hautaan saatettu. Kaikki olen hyvästellyt.. Toisaalta jos on hyvin herkkä ja muutenkin tilanne on tietenkin raskas kun läheinen on menehtynyt, niin ymmärrän jos ei henkisesti ole voimia kuollutta enää kohdata. Kukin tietenkin kykynsä mukaan.


    • unissani

      Minut vietiin katsomaan kuollutta mummoa, kun olin 13. Siitä lähtien mummo on tullut useasti uniini puhumattomana ja tuijottavana olentona. Myöhemmin näin myös toisen mummoni ja yhden papan kuolleena. Nämäkin ovat tulleet uniini haahuilemaan pelottavina. Nuorempana pelkäsin pimeää ja ajattelin, että isovanhemmat tulevat haahuilemaan asuntooni. Joskus kuvitelmani menivät niin pitkälle, että sivusilmällä näin hahmon menevän toiseen huoneeseen. Ahdistavaa. Näyt menivät ajan myötä ohi, kun opin tajuamaan, ettei haamuilla ole asiaa tähän maailmaan. Uskonnon ymmärtäminen auttoi asiassa myös.

      Kolmannen kerran jälkeen tajusin, ettei kuolleen näkeminen johda mihinkään hyvään. Toista kuollutta pappaani en sitten enää mennytkään katsomaan. Hän ei esiinny unissani kuolleena, vaan sellaisena huolehtivaisena ja ystävällisenä kuin oli elävänä.

      Kuolleen näkeminen voi johtaa vahvoihin traumoihin - oli katsoja sitten lapsi tai aikuinen. Lapsilta ruumiin katsominen pitäisi kieltää.

      • 1_3

        Olisikohan se tuo ikä, joka vaikuttaa asiaan. Murrosiässä ja sen kynnyksellä mieli on myllyrtää muutenkin. Olin nimittäin itse samanikäinen, kun katsoin ensimmäisen kerran vainajaa ja se on sitten tullut uniini painajaisten muodossa.


      • vainajan

        katsomista ainakaan lapsille. Kuollut ihminen näyttää kuitenkin erilaiselta kuin eläessään. Itse olin yli 20 vuotias kun näin kuolleen isoäitini joka oli ollut kuolleena vasta pari tuntia. Se oli kuitenkin järkyttävä kokemus koska hän ei näyttänyt enää omalta itseään vaikka mitään erityistä ei ollut. Mielestäni kannattaa muistaa ihminen sellaisena kun hän oli vielä eläessään.


    • jää.

      traumoja lapselle. Lapsethan katselevat telkusta väkivaltaviihdettä ja pelaavat tietsikalla väkivaltapelejä.

    • väärin

      Oma mummuni kuoli viime keväänä. Itse en ollut ennen kuollutta ihmistä nähnyt mutta otin tuolloin 3 vuotiaan tyttäreni mukaan
      Tilanne oli mielestäni rauhallinen.. Itse en itkenyt. Itketti, mutta en saanut itkettyä. Tiesin että mummu on nyt onnellinen..Hän pääsi pois, kuten oli jo niin kauan odottanut.
      Mummu näytti nuoremmalta, ja niin levolliselta ja rauhalliselta.
      Lapseni mietti samaa kuin minä.. miksi mummulla oli hampaat suussa. Ei hän pitänyt niitä eläessäänlään.. miksi sitten haudassa..
      Lapselle ei jäänyt traumoja, vaan muistelee isomummuaan lämmöllä ja kertoo välillä että on ikävä. Itse elin silloin jossain sumussa enkä pysty nyt haudalle menemään..Menetys iskee vasta nyt

    • lapselle, äly hoi

      Oli virhe eikä kuolleen näyttäminen ole "luonnollista" vaan täysin edesvastuutonta. Kuolemasta voi puhua ja kuollutta voi itkasta ja kaivata mutta että katsomaan? Tätiä? Tässä maassa on ihan tarpeeksi jo häiriintyneitä lapsia jotta alkakaahan ajatella aivoillanne ja ennakoida tilanteita.
      Lapsi käsittää asiat omalla tavallaan ja niitä tapoja eivät aikuiset tunne.
      On aiheesta omakohtaista kokemusta kun olin 4-vuotias ja voin vannoa ja vakuuttaa ettei se kokemus ollut hyväksi.
      Omaa lastani en pienenä edes hautajaisiin vienyt mutta muistotilaisuuksiin osallistui. Kuollutta katsomaan, miksi? Kerro miksi?

      • terttutee

        Kuolleen henkilön näkeminenkö sinut lapsena ahdisti vai kaikki ympärillä tapahtuva ja oleva, muiden ihmisten suhtautuminen.
        "Normaalisti" (SUURESTI heittomerkeissä) esimerkiksi vanhuuteen kuolleen papan ulkonäkö ei varmaan niin järkytä, jos asiasta voi jutella vanhempien kanssa ja asia asettuu oikeaan mittakaavaan eli normaaliin elämänkulkuun. Kuollut ihminen on rauhassa, hänen on hyvä olla ja mitä luultavimmin - jos jossain on - niin suuresti paremmassa paikassa kuin tämä maailma. Tai jos uskoo ettei ole, niin hän palaa sinne mistä me kaikki olemme myös tulleet.
        En usko tuohon lapsen häiriintymiseen kuolleen näkemisestä. Kyllä häiriintymisen taustalla vaikuttavat muut syyt, ei tarvitse kun ympärilleen eläviä katsoa..


      • Ajattele vähän mitä kirjoit...

        Kuolema on luonnollista silloin kun ihminen kuolee vanhuuteen tai sairauteen,eikö näin ole polo! ajattele nyt vähän pienillä aivoillasi"pöhkö"!


      • Kuolema on

        tosiaankin osa elämää.Siihen ei kuole,jos näkee kuolleen ja osaa ottaa elämän sellaisena kuin se on.
        Mitä vanhemmaksi pääsee,ettei ole kohdannut kuolemaa silmästä silmään,sitä vaikeampaa on kuolema hyväksyä.
        Eipä tässä ole kuolleista traumoja jäänyt,vaikka ensimmäisen ruumiin olen nähnyt jo pienenä,joka oli pieni veljeni.
        Ennen muutenkin näytettiin koko hautajaisporukalle vainaja,eikä siinä ollut mitään ihmeellistä.


    • seikasta.
      Tyttäreni oli 7v vuotias,kun hänen isäpuolensa kuoli. Kun lähdin siirtämään miestäni sairaalasta kappeliin, niin tytär halusi tulla katsomaan häntä.Pitkän keskustelun jälkeen otin hänet mukaani ja olen siitä vieläkin tyytyväinen. Tytär katsoi pitkään ja tarkkaan "isäänsä" ja totesi: on kuin nukkuisi.Niin kuin olikin. Vaikean sairauden jälkeen oli kivut yms pyyhkiytyneet kasvoilta pois.
      Meillä tosin on aina kuolemasta puhuttu osana elämää.
      Tyttärelleni ei ainakaan jäänyt traumoja.Mutta ns kylmiltään ei kyl parane lasta viedä vainajaa katsomaan. Näkemisestä hyötyä,varsinkin jos läheisestä ihmisestä kysymys,koska silloin tiedostaa,että asia aivan tosi.
      Keskustele ja puhu asiasta lapsesi kanssa.

    • Ajan lapsi

      Kyllä olisi asiallista opettaa lapset, niinkuin aikuisetkin tutustumaan kuolemaan.Sehän on yhtä luonnollista ja sivuuttamonta, kuin syntymäkin.
      Mikä siinä kuolleessa pelottaa? Ruumishan on vain sielun kuljetusvaunu. Lapsihan ei pelkää, jos vanhemmat suhtautuvat asiaan luonnollisesti.

      • Ruumiin mukana meni koko ih...

        Niille joille olemme elossa pelkkinä hengittävinä kantotelineinä, kuolema on tietysti kammotavampi asia kuin niille, jotka näkevät ruumiin "sielun kuljetusvaununa".


      • toni

        Kuolema ei ole osaa elämää,vaan lopullista häviämistä tästä maailmasta!Kun viimeinen aivosähköimpulssi katoaa loppuu myös kaikki hengellinen ja jumalat. Hengellisyys on ainoastaan ihmisten luomaa.Oletko miettinyt kuinka paljon parempi olisi jos ei olisi niinsanottua jumalallisuutta maailmassa? kannattaa avartaa näkemyksiään ja perehtyä avaruuteen ja tähtitieteeseen !!!


      • yhtään
        toni kirjoitti:

        Kuolema ei ole osaa elämää,vaan lopullista häviämistä tästä maailmasta!Kun viimeinen aivosähköimpulssi katoaa loppuu myös kaikki hengellinen ja jumalat. Hengellisyys on ainoastaan ihmisten luomaa.Oletko miettinyt kuinka paljon parempi olisi jos ei olisi niinsanottua jumalallisuutta maailmassa? kannattaa avartaa näkemyksiään ja perehtyä avaruuteen ja tähtitieteeseen !!!

        sen kummempaa tässä maailmassa oli uskontoja tahi ei. Ihminen on pohjimmiltaan ahne, itsekäs piru.

        Ei yksikään ilman uskoa elävä ole yhtään sen parempi kuin uskovainenkaan. Sama meno jatkuu, vain eri "herran" nimissä.

        Kukaan meistä ei tiedä mitä kuoleman jälkeen tapahtuu. Kukin uskokoon mihin kuolemanjälkeiseen elämään tykkää. Totuutena kukaan ei voi näkemyksiään mennä toiselle sanomaan. Asia on hyvin henkilökohtainen.


      • ole ihmisen
        toni kirjoitti:

        Kuolema ei ole osaa elämää,vaan lopullista häviämistä tästä maailmasta!Kun viimeinen aivosähköimpulssi katoaa loppuu myös kaikki hengellinen ja jumalat. Hengellisyys on ainoastaan ihmisten luomaa.Oletko miettinyt kuinka paljon parempi olisi jos ei olisi niinsanottua jumalallisuutta maailmassa? kannattaa avartaa näkemyksiään ja perehtyä avaruuteen ja tähtitieteeseen !!!

        keksintö,se on osa elävää ihmistä.Sitten kun henki lähtee pois ihmisestä,jäljelläoleva on pelkkä maallinen jäännös.
        Toinen kysymys sitten on,mihin se elämä katoaa ja jatkaako jossain toisessa muodossa?


    • hande-56

      Kyllä se on nykyajan trendi että kaikki viedään kaapiin piiloon,vanhukset,vammaiset,ym asiat.
      Totuus tekee vapaaksi ja kuolema on kuitenkin osa elämää. Josku meidän on kuitenkin kuoltava.
      Jos totuudessa mennään niin ei lapsi siitä koskaan vahingoidu,ei ainakaan akuisena pääse syytelee että häneltä on salattu asiota,piiloteltu tietoa.Yleesnä esteenä on meidän ajatus jostain asiasta,joka jonkun kautta saataa muutua.Saadessame uuta tietoa,nääs nääs en kulje tääläkään yksin.
      Eiku pohtimaan uusia asioita,moit.

    • O life...

      Sinänsä ajattelen, että kuolemaa ei pidä piilotella lapselta. Hyvästien jättö tutulle ja läheiselle vainajalle voi olla aivan normaali elämään kuuluva asia eikä siitä tarvitse tehdä mitään hirvittävää. Eikä siihen pitäisi myöskään pakottaa lasta. Riippuu lapsesta ja lapsen luonteesta. Riippuu tietysti myös siitä, minkä näköinen vainaja on. Arvioisin tapauskohtaisesti ja kysyisin myös vainajaa käsitelleiltä/pukeneilta. En välttämättä menisi itsekään katsomaan vainajaa enää siunauskappelin ruumishuoneelle ennen siunaustilaisuutta, koska silloin on yleensä kulunut pari viikkoa aikaa kuolemasta. Joku vainaja on nukkuvan ja tutun näköinen (ei pelottava?) pari tuntia kuoleman jälkeen, joku toinen on muuttunut jo huomattavasti täysin vieraan näköiseksi (riuduttavan sairauden merkit näkee selvemmin kuolleessa?). Oma kokemus on, että olen ollut 3 - 4-vuotiaana äidin kanssa terveysasemalla vastassa, kun isoäitiä tuotiin sairauskohtauksen jälkeen lääkäriin. En tiennyt siitä mitään edeltä käsin enkä ymmärtänyt kaikkea mitä tapahtui, mutta muistan tapahtumat ja muistan isoäidin kuolleena lääkärin tutkimuspöydällä. Luulin hänen nukkuvan, mutta myöhemmin olen ymmärtänyt hänen olleen jo kuollut. Pelottavaa se ei ollut eikä mikään trauman aiheuttaja. Sen sijaan, jos vainaja on kuollut onnettomuudessa/väkivallan seurauksena, siitä saattaa jäädä niin pahat jäljet, että en haluaisi, että lapsi joutuisi muistamaan sellaista, enkä haluaisi itsekään muistaa sellaista.

    • Osa elämää

      Ei ole virhe viedä lapsia katsomaan elämästä lähtenyttä tai kuolevaa läheistä ihmistä. Kuolema on osa elämää ja luonnollinen tapahtuma. Suru, ikävä on normaali tunne, joka poistuu suremalla.

      Aikuisena tuohon poismenneen läheiseni suremiseen suhtauduin ajattelemalla: Selvitin, mistä tunteissani oli kysymys. Surussani ei ollut kyse itsesäälistä eli omien odotusteni täyttymättömyydestä, vaan rakkaudesta, minulle lähimmän ihmisen, kuten äitini ja lapsensa, siis minun, välisestä syvästä tunnesiteestä, rakkaudesta.

      Vastikään poisnukkuneen lähellä on valoa, lämpöä, rauhaa. Tuosta hyvästä energiasta saa voimaa jatkaa elämää eteenpäin.

      Pienenä lapsenakin olin läsnä isovanhempien viettäessä elämänsä viime hetket kotona enkä koe tuosta mitään traumaa saaneeni. Kun näkee ja kokee läheisen kuoleman ilman mitään salailua, tilanne on mitä luonnollisin kaikkine tunteineen.

    • dead_memories

      ...että niin on voinut käydä
      kyl mua varmaan ällöttäs jos näkisin IHAN OIKEASTI jonkun kuolleen huhhuh mutta puhukaa asioista lapsesi kanssa, se kannattaa

      • on hyvä

        tuntea TODELLISIA tunteita,ei pelkkiä fiktiotunteita.


    • elämästä....

      Kuolema kuuluu elämään ja kuolleet ovat normaali ilmiö, johon pitää tottua.

      Ihan vastaavanlainen kysymys nykyihmiseltä on, että saako lapselle antaa rintaa.

      • imettäjät

        Kuolemaan voi "tottua" vähän vanhempana mutta pienten lasten ei tarvitse todellakaan "tottua" kuolleisiin eikä se ole mitenkään vieraantumista normaali-ilmiöistä ja arjesta, vaan lapsen sielun suojelua ja varjelua. Lapsen kuuluu saada olla lapsi.
        Lapselle voi antaa rintaa vaikkapa vuoden ikäiseksi mutta sen jälkeen se alkaa näyttää "höntiltä" kun meillä nykyihmisillä on vaihtoehtojakin. Joku 3-4-vuotias lapsi joka juoksee mutsinsa hinkkien perässä on mielestäni epänormaali tai sanoisinko että mutsilla ei ole kaikki ruuvit enää mukana. Hankkikoon tyydytyksen miehestä eikä lapsesta.


    • kuusivuotiaana

      eikä silti jäänyt traumoja. Mummini kuoli 60-vuotiaana kuukauden sairaalassa olon jälkeen, sattumalta juuri silloin kun olimme katsomassa häntä. Hän katsoi meitä kaikkia vuoronperään, sitten lähti pois. En kerro yksityiskohtia, koska ei ollut kovin kaunis lähtö. Mutta jo siinä iässä ymmärsin asian, enkä nähnyt painajaisia tms. Muistan kylläkin olleeni hämmennyksissäni siitä, miten täältä lähdetään (koska luulin kaikkien kuolevan samalla tavalla). Kotimatkalla itkin ja olin surullinen.

      Itseasiassa, tuli vielä mieleen, että en kuitenkaan ole koskaan sen jälkeen halunnut nähdä ihmistä kuolleena. Ehkä siksi, että kuollut ihminen ei näytä enää siltä, joka on ollut eläessään.

    • n,mazsavm

      mielestäni se riippuu myös siitä miten henkilö on kuollut(se katsominen siis riippuu mielestäni myös siitä). itse en mennyt katsomaan isääni kun hän kuoli(olin silloin 16v.).halusin muistaa isän elävänä, en kuolleena. enkä myöskään halunnut muistaa isääni elottomana "ruipelona", isäni siis kuoli syöpään, sitä 1,5vuotta sairasti ja laihtui todella paljon, kuvaannollisesti sanoen olemattomaksi. ja isäni toive oli myös se että kun arkku suljetaan, sitä ei enää avata. kunnioitimme viimeistä toivetta ja arkku pysyi kiinni.

      itse en lastani veisi katsomaan kuollutta. haluan että läheiset muistetaan elävinä, ei kuolleina

    • lapsen kuolema

      neuvoi meitä aikanaan ja olen ollut todella hyvilläni, että tottelin häntä. Vaikka moni vastusti ja sanoi ei kannata noin pientä lasta ainakaan viedä. Perheessämme kuoli keskimäinen lapsi. Koko perhe olimme yhdessä mukana. Psykiatri kertoi ensin millaiselta kuollut näyttää ja mitä kuolema tarkoittaa. Menimme sen jälkeen ruumishuoneelle viemään viimeisen tervehdyksen. Jokainen sai koskettaa joka halusi. Pieninkin sisko,joka oli silloin kolme kosketti ja laittoi kukan hänelle. Eikä hänelle ole koskaan tullut kuin totuus siitä, ettei sisko ole missään matkoilla eikä enää voi tulla kotiin heidän luo. Pieni lapsi ei ymmärrä selittämällä kaikkea vaan elää mielikuva maailmassaan siksi oli hyvä kongreettisesti se nähdä ja kokea. Jos vainaja on ok ettei ole esim.kolarin jäljiltä,mielestäni kuuluu hyvästi jätot aivan luonnollisena. Tässä yhteiskunnassa ollaan vain vieraannuttu siitäkin asiasta.
      Kuolema on tosi ja väistämätön asia ihmisten elämässä.

      • joonatan

        Siinä se onkin se kuuluu elämän kiertoon.


    • Paljon nähnyt & kokenut

      Himppasen aiheen ulkopuolelta ensin:

      Olen omakohtaisesti kokenut teinivuosinani sekä isäni, että äidinäitini kuolemat "livenä" kotioloissa (ei ollut selkeästi odotettavissa olevia kuolemia, vaan molemmilta sydän petti yön aikana) - oli se hiukan ahdistavaa, kun poliisienkin on tultava paikalle (se kuuluu käytäntöön, jos joku kuolee ylättäen muualla kuin sairaalahoidossa)!

      Ja nyt itse aiheeseen:

      Kukin tekee tottakai omat valintansa ja päätöksensä, mutta henk.koht. en ikimaailmassa menisi ruumiinkatselemukseen.
      Ajatus siitä, että ruumiista on henki poistunut pahimmillaan viikon pari aiemmin - no thanks,not for me!
      Haluan viimeisen muistoni ihmisestä olevan sen, kun tämä vielä eli (tai ääritilanteessa voisin kuvitella haluavani nähdä henkilön, jos hän on vasta ihan äsken nukkunut pois, on minulle äärimmäisen tärkeä ihminen ja minun on saatava "hyvästellä" hänet)!
      Muutoin hyvästelen mielummin poisnukkuneen ihan vain ajatuksissani, oikein läheisen ihmisen kohdalla voi vaikka käpertyä hänen vaatteeseen tuntien tutun turvallisen tuoksun, sytyttää kynttilän muistellen yhteisiä rakkaita hetkiä, katsellen valokuvia jne.!
      Lapsia en henk.koht. veisi ruumista katsomaan; jos kyse on jo teini-ikäisestä, niin sen ikäinen osaa jo ehkä päättää omasta puolestaan, mutta en ainakaan päästäisi yksin sellaista näkemään ja kokemaan.
      Kaikilla on kuitenkin omat ajatuksensa ja tuntemuksensa eri asioista - mikä toiselle sopii, ei toinen voisi ajatellakaan tekevänsä. Se on sitä elämän moninaisuutta!

      • herätystystys

        Minkä takia kuolemasta on tehty sellanen mörkö? Jokainen joka syntyy myös kuolee. Se on niitä asioita joita jokaisen pitää ymmärtää. Kuolema on osa kiertoa jota koko mailma on. Kuolema tulee jokaisen kohdalle ajallaan ja sillä on aina jokin syy. Missään tapauksessa lapselle ei saa tehdä kuolemasta tabua, koska kuolema on aivan yhtä luonnollinen asia kuin potalla käynti, jokainen kohtaa sen jonkun läheisensä kohdalla yhtä varmasti kuin kakkahädän. Itse olen nähnyt kuolleita ihmisiä, eläimiä ja kasveja. Kuolleita yhtä kaikki, muutuvat takaisin niiksi osasiksi mistä ovat kootutkin. Jotta uudelle elämälle on taas tilaa ja rakennusainetta.

        Kun viimesen kerran sammuu valot ni se on sitten siinä, ei aikasin töihin tai herätä kusihätään yöllä ;)


    • ruumiin näkemisestä...

      mä oon muksuna ja vanhempana saanu traumoja ruumiin näkemisestä :( hautajaisissa siis. oon nähny kauan painajaisia ja sillontällön nään niitä vieläkin. riippuu silti varmasti paljon ihmisestä että minkätyyppinen on, herkille on pahempi juttu. omaa lasta en veis avoimelle arkulle..ehkä sitte vähän vanhempana, ei se siinä mitään menetä jos ei kuollutta näe. tietysti jos oikein kovasti haluaa nähdä niin asia erikseen. toisaalta tämä on vasta parin vuoden että eipä se vielä osaa pyydelläkkään...

      toisaaltahan se on luonnollinen asia. itse en kyllä vieläkään halua nähdä ruumista, mitä siinä edes on kattelemista..pelkkä kuori! haluan muistaa ihmisen sellasena kun se on ollut eläessään, monesti kuolleet ei näytä omilta itseltään :( eikä minun mielestäni edes rauhallisilta vaikka joku niin sanookin... no, mielipiteitä on monia! no, mutta eiköhän sinun lapset selviinny tuosta, ei siitä varmasti mitään vahinkoa tapahtunu, ihmisiä tässä vain ollaan :)

      • ihminen koskaan

        näytä nukkuvalta vaan kyllä se jotenkin muuttuu jäykäksi vaikka kuolemasta olisi vain muutama tunti.


      • R.I.P RI
        ihminen koskaan kirjoitti:

        näytä nukkuvalta vaan kyllä se jotenkin muuttuu jäykäksi vaikka kuolemasta olisi vain muutama tunti.

        Rypyt siliävät ja kasvoista paistaa lepo.


    • Nimetön

      Olen elänyt lapsuuden, jossa vainajien katsominen oli yleinen tapa. Minua se ei ole koskaan kauhistuttanut enkä ole kuullut sellaista myöskään ikätovereiltani. Käytin syksyllä 2,5 vuotiaan lapsenlapseni katsomassa omaa isääni, jonka lapsi tunsi hyvin. Lapsi oli sylissäni ja kerroin miksi isoukki oli laatikossa, kuten lapsi arkkua kutsui. Kuulin tänään viimeksi lapsen vanhemmilta, että mitään pelkoja ei ole ilmennyt. Hän on kuulemma ymmärtänyt hyvin mitä peruuttamatonta tapahtuu, kun ihminen kuolee. Lapselle on puhuttava kuolemasta turvallisesti. On myös hyvä kertoa, että ihmiset itkevät ikäväänsä eikä muuta. Mikäli lapsella ei ole turvallista aikuista, jonka kanssa hän voi käydä kuollutta katsomassa on parempi, että katsominen unohdetaan. Rohkaisen aikuisia sekä lapsia katsomaan kuollutta, jolloin voi todeta, että arkussa ei ole se tuttu ihminen vaan hänen ruumiinsa.

    • viimeinen palvelus

      Olemme lipuneet niin kauas näistä elämän vaiheista, että kaikki kuolevat viedään mahdollisimman kauas, ettei tarvitse nähdä eikä kuulla koko asiaa. Kaiken kukkuraksi vielä mummon/vaarin hautajaisiinkaan ei mahdollisesti viedä lapsia. Kun lapsi kysyy, miksei mennä mummolle kylään, narrataan, että mummo on sairaanan tai jotain vastavaa.

      Olen ollut monien kuolevien vierellä eikä se niin kamalaa ole. Olen myös ollut laittamassa arkkuun omia vanhempiani ja läheisiäni. Mistään ei ole jäänyt kammoa.

      Ortodoksit siunataan usein vieläkin arkku avoinna, jolloin vainaja on näkyvillä. Hyvästijättö on todellista ja kaunista.

      Olen vienyt oman lapseni huononkin sairaan luo ja
      kerran olimme kuolinhetkelläkin paikalla. Poika oli silloin 5 vuotias. Tosin hän itse halusi olla läsnä eikä painajaisia näyttänyt olevan.

      Jos viet lasta katsomaan vainajaa, valmista hänet kohtaamaan elottomat kasvot(on kuin valokuva). Jos olet hautajaisissa, mieti, kannattaako viedä katsomaan, varsinkin, jos on rakas mummo tai vaari, joka ei reagoi enää lapsen kysymyksiin, on se järkytys. Samanlainen tilanne tulee hautaan lasketaessa. Olen ollut sellaisissa hautajaisissa, jossa 5v lapsi oli ollut mummon hoidettavana vuosia. Kun arkkua laskettiin hautaan, sai lapsi paniikkikohtauksen, että mummoa ei saa laittaa hautaan eikä laittaa multaa päälle. Lapsi ei kerta kaikkiaan uskonut eikä ymmärtänyt, että mummo oli lopullisesti poistunut.

      Ei ne kyllä paljoa helpompia ole polttohautauksetkaan, jos saattajat istuvat vielä penkeissä ja arkku lipuu verhojen taa.

      Jokainen käsittelee eri tavalla vainajan kohtaamisen ja jäähyväiset. Siihen ei moni aikuinenkaan ole kovin valmis saati sitten lapsi.
      Itsellesi lie ollut läheinen vainaja, kun kävit katsomassa. Kyllä se ajan myötä kuvajainen himmenee ja tilalle tulevat muistot.

    • Vanha Äippä

      Jos lapsen kanssa on käyty katsomassa tuttua vainajaa ja asiasta on etukäteen keskusteltu, en usko siitä vahinkoa tulleen lapselle. Ihan luonnollista se itku mielestäni on ja lapsen kanssa täytyy asiasta keskustella niin usein kun hän sitä haluaa

    • Tapaus.

      En jaksa kahlata läpi kirjoituksia joten kerron oman tapauksen ja mielipiteeni.
      Vaimoni kuollessa menimme 3 lapsen kanssa katsomaan häntä sairaalaan.
      menin edeltä ja otin laput silmien päältä pois että hän näyttäisi nukkuvan.
      Vainajan siirto arkkuun ja kirkon ruumishuoneelle oli sen sijaan sellainen tapaus etten halunnut lapsia mukaan.
      En myöskään halunnut hautauspäivänä lasten näkevän äitiään vaikka vaimoni äiti yritti lapsiani houkutella katsomaan, onneksi lapseni kieltäytyivät eivätkä halunneet nähdä eneeän äitiään.
      Mielestäni lapsilleni jäi kuva äidistään sellaisena kuin hän oli vasta kuolleena, en halunnut heidän näkevän ja kokevan jo kuoleman takia muuttunutta ulkonäköä.

    • tuskin traumoja!

      itselläkin lasten kanssa vastaavasta.

      Kun lähellä on turvallinen aikuinen, joka selittää lapsille heille ymmärrettävällä tavalla, mitä on tapahtunut, ei lapsille traumoja jää.

      Paljon pahemmin saattaa käydä, jos varsinkin joku tuttu/läheinen yhtäkkiä jotenkin vain "katoaa" eivätkä aikuiset viitsi/uskalla tms. kuin korkeintaan mutista jotain epämääräistä, hyvä jos sitäkään.

      Ei lasten itkua tarvitse pelästyä. Se voi olla merkki hämmennyksestä ja säikähdyksestä, mutta varsinkin vanhemmalla lapsella se voi olla myös ihan terveen suremisen alkamista.

      Paljon tietysti riippuu myös tilanteesta. Pahasti ruhjoutuneen ja/tai ventovieraan kuolleen luo en itse kumminkaan varmaan lapsia päästäisi.

    • ajan mittaan

      Kuolema on meille nykyihmisille arvoitus joka askarruttaa. Lapsen eteen voi tulla myöhemmin elämässä ja tuleekin ihan varmaan, jos elonpäiviä riittää, läheisten kuolemia. Silloin tämä kuolleen tädin näkeminen aiemmin voi auttaa.

      • Ziiria

        Kannattaa kysyä mitä lapsi haluaa.. Itselleni annettiin mahdollisuus noin 7 vuotiaana mennä katsomaan ukkiani kuolin vuoteelleen (viime hetkiä elossa), mutta päätin etten lähde. Se jäi harmittamaan minua todella paljon. Kun ukkini oli kuollut ja menin katsomaan häntä minulle asia oli henkilökohtaisesti jotenkin normaali. Siinä oli ukkini, mutta vain kuolleena. Minulle ei ole asiasta jäänyt minkäälaisia traumoja. Minulle kyllä kerrottiin mitä oltiin tekemässä. Jokainenhan meistä joskus kuolee se on luonnollista. Kuolemaa kohtaamme tulevaisuudessakin vaikkemme haluaisikaan.


      • lillan 82
        Ziiria kirjoitti:

        Kannattaa kysyä mitä lapsi haluaa.. Itselleni annettiin mahdollisuus noin 7 vuotiaana mennä katsomaan ukkiani kuolin vuoteelleen (viime hetkiä elossa), mutta päätin etten lähde. Se jäi harmittamaan minua todella paljon. Kun ukkini oli kuollut ja menin katsomaan häntä minulle asia oli henkilökohtaisesti jotenkin normaali. Siinä oli ukkini, mutta vain kuolleena. Minulle ei ole asiasta jäänyt minkäälaisia traumoja. Minulle kyllä kerrottiin mitä oltiin tekemässä. Jokainenhan meistä joskus kuolee se on luonnollista. Kuolemaa kohtaamme tulevaisuudessakin vaikkemme haluaisikaan.

        Isäni kuollessa käytiin sisarusten ja äitini kanssa hakemassa isä sairaalan kappelilta seurakunnan kappeliin. Samalla käytimme isää vielä viimeisen kerran kotipihalla jolloin lastenlapsetkin saivat nähdä papan vielä kerran, meillä on mukana 2, 4 ja 6 vuotiaat lapset eikä kenellekkään jäänyt traumoja. Lapset puhuu paljon papasta ja siitä kuinka pappa nukkui arkussa. Isäni oli koko meidän perheelle todella läheinen kun kävimme lasten kanssa häntä joka päivä katsomassa ja pojat tykkäs touhuta papan kanssa monenlaista... Mielestäni kuolemasta tulee puhua lastenkin kanssa, se kuuluu osana tähän elämään. Tietysti traumatisoivana kokemuksena kuolema esiintyy siinä tapauksessa jos lapsi löytää jonkun ihmisen kuolleena, se on asia erikseen.


    • kamala kokemus

      olin jo 13v kun näin läheiseni ruumiin.näin painajaisia kauan ruumiista.
      tästä henkilöstä ei jäänyt kaunista muistoa,siis sellaista millainen hän oli elossa olessa.
      muistin vain sen sairauden kuhduttaman elottoman vahamaisen ruumiin.

      vieläkin muistelen kauhullla tuota näkyä, jonka koin herkässä teini-iässä.jos nyt saisin itse päättää uudelleen menenkö katsomaan ruumista en menisi.

      enkä nyt aikuisenakaan menisi kenenkään ruumista katsomaan,se ei anna yhtään mitään,rikkoo vain elävät muistot.

      toivottavsati sinä viestin alkuperäiskirjoittaja luit tämän.

      tue nyt paljon lapsiasi.puhu asiasta.koita saada pelko pois heiltä.näytä tädistä valokuvia kun hän oli elossa.koita saada lapsille tädistä kivoja muistoja.

      ruumiin katselussa ei ole mitään järkeä.jos joku aikuinen haluaa katsoa läheisensä ruumista katselkoon.mutta lapsille ei tälläistä traumaa tarvitse jättää.

      miksi veit lapset katsomaan ruumista,miksi????
      puhuitko etukäteen mitä olette menossa katselemaan??olivatko he halukkaita näkemään kuolleen tätinsä??

      itse näin painajaisia vielä 10v jälkeenkin ruumiista.

      kuolema on osa elämää,--mutta ruumiin katselu,
      -mitä iloa siitä on kenellekkään?

      en haluaisi itsekkään, että kukaan tulisi katsomaan kuoltuani maallisia jäännöksiäni.

      • jolle80

        Veljeni kuoli,hän oli ollut 3päivää asunnossaan kunnes hänet löydettiin.
        Elettiin Todella kuumia kevätpäiviä.Kaikki sanoivat että älä mene ketsomaan,mutta mun oli pakko!
        Astuin huoneeseen jossa veljeni oli kauniissa valkoisessa arkussa,mutta kun menin lähemmäksi,ensin tuli se todella järkyttvä kalman haju,sitten näin pelkkää mustaa,halusin lähemmäksi,pelotti kun olin yksin,uskaltauduin lähemmäksi ja järkytyin todella pahasti-miten ihminen voikaan mennä sen näköiseksi....ainoa mistä tunnistin hänet oli nenän muoto,kaikki muu oli tuhoutunut....
        Nyt näen aina kun laitan silmät kiinni sen näyn,se ahdistaa,surettaa,pelottaaNäköjään tämä näky seuraa minua lopunelämääni,ehkä ei olisi pitänyt mennä katsomaan,mutten voinut kuvitella miten pahaan kuntoon ihminen voi mennä,luulin,että hän olisi ollut turvoksissa,keltainen,sininen tai jotain,mutten ikinä voinut kuvitella mitä tulen näkemään!!!Nämä ruumiin katselukerrat on niin yksilöllisiä....Lepää rauhassa rakas veljeni.Rakkaudella:Sisko


    • joo o

      se riippuu ihan ihmisestä lapsen iästä ym miten siihen suhtautuu..
      itse olen parikymppinen ja menetin mummoni ja pappani muutama vuosi takaperin
      mummua kävin katsomassa arkussa viimeisen kerran ennen hautausta ja se helpotti oloa koska se teki siitä "todellista" ja asian pystyi uskomaan ja sisäistämään kun näki mummun siellä arkussa ja koko matkan kirkosta hautausmaan multiin
      paapan taas näin vain sairaalassa kuolleena jolloin hän näytti nukkuvalta
      lähisuku oli siellä kaikki silloin antamassa viimeiset hyvästit joten arkkua ei enää avattu hautaus päivänä
      en ole saanut paapan kuolemaa lopullisesti käsiteltyä vieläkään koska en saanut sitä "tietoa" että paappa oikeasti on siellä arkussa
      viimeinen näky vain se että makaa sairaalan sängyssä nukkuvan näköisenä..
      joten enemmän on siitä jäänyt traumoja että en nähnyt enää sitä viimeistä kertaa..
      sen neuvon äiti antoi noissa hautajaisissa että ikinä ei saa liian lähelle mennä katsomaan koska silloin se kuollut ihminen ei enää niin sanotusti ole itsensä näköinen
      mutta kuten sanottu..jokaisen oma asia..
      onhan sitä vaikea päättää lastensa puolesta tuota asiaa varsinkin jos nuoria ovat
      mutta osaavathan lapsetkin itse sanoa ja monelle voi olla parasta muistaa läheinen elävänä sellaisena kun on viimeksi nähnyt

    • kokemusta on

      Itselläni lapset ovat halunneet käydä katsomassa mummujen,papan ja 2 enon ruumiita tapulissa, koska he eivät olisi kuulemma voinut muuten uskoa heidän kuolleen.Eivät ole nähny pahoja unia sen johdosta.Mutta väkisin sitä ei saa tehdä,vaan lapsen ehdoilla.

    • olga

      Teit oikein. Nyt vaan on pakko hyväksyä se mitä näki. Siitä se lähtee. Olin vieressä kun rakas mieheni veti viimeiset henkäykset. Kuulostaa kornilta eli helpolta . mut mulle vaikeaa. nyt olen paininut lähes 2 JA puoli vuott a. Näin mennään. Hyäksy itse ensin niin lapsetkin hyväksyy sit. Nyt ne kysyy mikä meni pieleen.

      • naukumaijja

        Itse näin 16-vuotiaana kuolleen mummoni sairaalassa. Mummo oli leikattu yöllä, mistä ei koskaan herännyt. Mielestäni hoitajat tekivät siinä virheen, kun päästivät meidät sinne. Mummo oli nimittäin kuin suoraan leikkauksesta tullut, laput silmillä, letku kurkussa, pää suorassa asennossa (ei luonnollisessa) yms... Kerkesin vilkaista mummoa, kun ryntäsin jo huoneesta ulos ja sain paniikkikohtauksen. Siellä sitten istuin käytävän lattialla ja hyperventiloin.

        En mielestäni silloin ollut lapsi, ja jos tuosta joku nuorempi vielä ruumiin näkisi, niin heti ensimmäisenä tulee mieleeni, ettei siitä koskaan selviä täysin. Mutta kai ihmisiäkin sitten on niin paljon erilaisia.


    • neulanen.n

      Ei ole tullut sen pahempia traumoja. Se ei ole enään ihminen, sen on vain ruumis.

    • mahdollisuu

      En jaksa uskoa että se tilanne jäisi traumaattisena ainakaan pitkäksi aikaa mieleen. Eikö se ole toki luonnollista ja toivottavaa että lapsikin itkee läheisen poismenoa ja saa olla mukana kokemassa. Tuosta näkee että hiukan on ote elämän normaali-ilmiöihin mennyt nykyaikana. Itse ole alle 10 vuotiaana ollut katsomassa lähisukulaisiani kuolleena ja samalla tietysti myös mukana monissa hautajaisissa. Siihen ei valmisteltu mitenkään, mutta koko suku kävi katsomassa. Ja se nimenomaan antoi näkemystä, että kuolema on osa elämää eikä sitä kauhisteltu mitenkään erikoisesti. Jollain tavalla se katsominen jännitti, mutta turvallisten aikuisten läsnäollessa se antoi paremminkin uskoa että kaikenlaisia asioita voidaan kohdata. Eikä kierrellä ja kielletä. ihmettelen miksi jostkut vievät lapseltaan oikeuden tällaiseen kokemukseen. Ja mahdollisuuden olla hyvästelemässä läheistään. Aivan kuin asia merkitsisi vain aikuisille jotain. Lapsi käsittää tilanteen tavallaan. Itse olen kiitollinen siitä että vanhempani antoivat minulle mahdollisuuden kokea tällainen luonnollinen asia ja luottivat minuun siinä. Jos olisin jäänyt vaikka pihalle tai kotiin silloin, paljon enemmän olisi kysymyksiä mielessä. Tietysti jos tilanteeseen liittyy onnettomuutta ja ruumis on pahasti vahingoittunut, silloin asia pitää harkita uudelleen. Moni (aikuinen tai lapsi) on ruumiin katsomisen jälkeen todennut että asia tuli aivan kuin todemmaksi ja surutyö voi edetä helpommin. Luulis että tuon tilanteen tuntemuksista voisit lapsesi kanssa puhua. Ja vaikka sanoa että itselläsi pyörii hankalalta tuntuvia mielikuvia. Ehkä asia on vain sinulle hankala ja pelkäät turhaan lapsesi puolesta.

      • syyspoika65

        kuten joku tuntematon kirjoitti gösta sundqvistin muistolle: "gösta lähti kotiin.." . kun asia kerrotaan näin, se vaan tuntuu helpommin ymmärrettävältä!


      • äitintyttö71
        syyspoika65 kirjoitti:

        kuten joku tuntematon kirjoitti gösta sundqvistin muistolle: "gösta lähti kotiin.." . kun asia kerrotaan näin, se vaan tuntuu helpommin ymmärrettävältä!

        Mielestäni kuolleen ihmisen näkemisessä ei ole mitään pahaa. Olen käynyt katsomassa kuollutta isääni ja äitiäni, niin patologian laitoksella kuin myöhemmin siunauskappelissa. Äitini näkeminen jännitti minua kovasti, koska meillä oli hyvin lämmin ystävyyssuhde ja kuolema hyvin äkillinen. Kun menin katsomaan äitiäni ensimmäisen kerran patologian laitokselle,se oli minulle kuitenkin hyvin helpottava kokemus. En ollut tavannut tai nähnyt äitiäni viikkoon, mikä oli minulle pitkä aika. Koristelin äidin arkun ruusun terälehdillä, sidoin äitini käteen kultaisen rippiristini,jonka hän oli minulle antanut ja silittelin äitiä,jutellen surustani. Lopuksi suukotin äitíä monta kertaa otsalle, ennen kuin laitoin kasvoliinan takaisin paikalleen. Siunauskappelissa myös silitin äitini hiuksia ja annoin viimeisen suudelman hänen otsalleen,ennen kuin arkku suljettiin viimeisen kerran. Myös lapseni ovat olleet katsomassa ukkia ja mummoa,ilman mitään traumaattisia seurauksia. Ukin kuollessa nuorempi oli alle kymmenen ja vanhempi kymmenen ikäinen. Nyt mummon kuollessa nuorempi oli kaksitoista vuotias. Minusta lapsille kannattaa opettaa että kuolema on luonnollinen asia, eikä sitä voi estää,eikä kannata pelätä tms. Kuollutta ihmistä tulee kunnioittaa vaikka sielu on jo jossain aivan muuaalla. Ymmärrän, että me ihmiset olemme erilaisia ja toinen herkempi toista...Mutta kuolleen ihmisen näkeminen on viimeinen mahdollisuus nähdä hänet täällä maailmassa. Äitin kuolemasta tuli eilen 5 kuukautta täyteen ja suru on ihan valtava vieläkin;(. Mutta olen onnellinen jokaisesta päivästä jonka sain olla hänen lapsenaan täällä...


      • 56797
        äitintyttö71 kirjoitti:

        Mielestäni kuolleen ihmisen näkemisessä ei ole mitään pahaa. Olen käynyt katsomassa kuollutta isääni ja äitiäni, niin patologian laitoksella kuin myöhemmin siunauskappelissa. Äitini näkeminen jännitti minua kovasti, koska meillä oli hyvin lämmin ystävyyssuhde ja kuolema hyvin äkillinen. Kun menin katsomaan äitiäni ensimmäisen kerran patologian laitokselle,se oli minulle kuitenkin hyvin helpottava kokemus. En ollut tavannut tai nähnyt äitiäni viikkoon, mikä oli minulle pitkä aika. Koristelin äidin arkun ruusun terälehdillä, sidoin äitini käteen kultaisen rippiristini,jonka hän oli minulle antanut ja silittelin äitiä,jutellen surustani. Lopuksi suukotin äitíä monta kertaa otsalle, ennen kuin laitoin kasvoliinan takaisin paikalleen. Siunauskappelissa myös silitin äitini hiuksia ja annoin viimeisen suudelman hänen otsalleen,ennen kuin arkku suljettiin viimeisen kerran. Myös lapseni ovat olleet katsomassa ukkia ja mummoa,ilman mitään traumaattisia seurauksia. Ukin kuollessa nuorempi oli alle kymmenen ja vanhempi kymmenen ikäinen. Nyt mummon kuollessa nuorempi oli kaksitoista vuotias. Minusta lapsille kannattaa opettaa että kuolema on luonnollinen asia, eikä sitä voi estää,eikä kannata pelätä tms. Kuollutta ihmistä tulee kunnioittaa vaikka sielu on jo jossain aivan muuaalla. Ymmärrän, että me ihmiset olemme erilaisia ja toinen herkempi toista...Mutta kuolleen ihmisen näkeminen on viimeinen mahdollisuus nähdä hänet täällä maailmassa. Äitin kuolemasta tuli eilen 5 kuukautta täyteen ja suru on ihan valtava vieläkin;(. Mutta olen onnellinen jokaisesta päivästä jonka sain olla hänen lapsenaan täällä...

        Isoäitini kuoli viikonloppuna. Kävimme häntä katsomassa sairaalan osastolla hyvin nopeasti kuoleman jälkeen. Hän oli ollut jonkin aikaa vuodepotilaana tulematta tajuihinsa tietääkseni kertaakaan.

        Itse huoneessa ja tilanteessa vallitsi ääretön rauha ja levollisuus. Mutta mummon ulkonäkö, siihen en ollut valmistautunut. En rupea kertomaan yksityiskohtia, mutta oli mielestäni todella irvokas näky. Jopa vaikea tunnistaa samaksi ihmiseksi vaikkei mitään vikaa kasvoissa ollutkaan.
        Jälkikäteen ajateltuna olen ylpeä että rohkaistuin tulemaan katsomaan häntä, mutta mielen valtasi epäusko ja suoranainen pelko; tuo ei ole mummoni, se ihminen jonka olen tuntenut.

        Nyt muutamaa päivää myöhemmin mielessä pyörii vielä se voimakas tunne nähtyäni hänet ensimmäistä kertaa, mutta kasvonpiirteet alkavat pehmenemään ja häipymään mielestä. En pysty enää muistamaan niitä kasvoja kunnolla. Mielessä pyörivät muistikuvat hänestä eläessään. Ihmismieli on kummallinen tapaus.
        Jokatapauksessa mieleni on hyvin levollinen siitä tiedosta ettei mummon tarvitse enää kärsiä.


    • Isovanhempansa menettänyt

      Otan osaa kaikkien teidän suruunne, muistan kun vuonna 98 oli tarkoitus mennä isovanhempieni mökille, olin silloin 15-vuotias ja poljin sinne pyörälläni. Perille päästyäni järkytyin nähdessäni mökin saunarakennuksen palaneen ja isovanhempieni palaneet ruumiit. :'( Näen joskus yhä painajaisia siitä.

      • surukyynel

        Hei. Ensiksi osanottoni kaikille rakkaidensa menettäneille.
        Itse menetin pappani tiistaina ja perjantaina 9pv jävimme katsomassa häntä viimeisen kerran. Pikkusiskoni 8v, sai itse valita tuleeko hän mukaan vai ei. Hän halusi tulla ja me menimme katsomaan pappaa. Olimme kertoneet siskolleni, että pappa näyttää siltä kuin hän nukkuisi, joskin voi olla hiukan eri näköinen/erilainen.
        Kerroimme myös sen, että pappa on nukkunut ikiuneen. Varmistimme vielä sairaalassa kappelin ovella, että haluaako sisko varmasti tulla. Edelleen halusi. Olimme poimineet pari kukkaa, jotka minä ja siskoni laskettiin pappan rinnan päälle samalla,kun hyvästelimme hänet.
        Tämän jälkeen saatoimme pappamme ruumisauton perässä ruumishuoneelle.
        Kaiken tämän jälkeen pikkusiskoni kysyi minulta ja äidiltäni, että onko pappan nyt parempi olla, vastasimme, että on. enää ei olisi kipuja.
        Pikkusiskoni vastasi siihen, että sitten pappa saa nukkua.
        Sisko puhui koko illan pappasta ja siitä, että oli ihan hyvä käydä hyvästelemässä.
        Ennen kuin siskoni meni nukkumaan illalla, niin hän vielä pyysi saada nähdä kuvan pappastamme, jonka otin siellä sairaalan kappelissa. Hän toivotti pappalle hyvää yötä, ja luki "rukouksen" (toivotti hyvää yötä pappan tähdelle)
        Eli meille jäi "hyvä" kokemus (jos näin voi sanoa..)
        Raskasta se toki on, mennä katsomaan omaa rakasta ja läheistä ihmistä, kun tietää ettei häntä takaisin saa, mutta jollakin tapaa se on myös hyvin koskettava ja "kaunis" kokemus. Se auttoi pikkusiskoani ymmärtämään, mitä kuolema on.

        Voimia teille kaikille muillekin.


      • surukyynel
        surukyynel kirjoitti:

        Hei. Ensiksi osanottoni kaikille rakkaidensa menettäneille.
        Itse menetin pappani tiistaina ja perjantaina 9pv jävimme katsomassa häntä viimeisen kerran. Pikkusiskoni 8v, sai itse valita tuleeko hän mukaan vai ei. Hän halusi tulla ja me menimme katsomaan pappaa. Olimme kertoneet siskolleni, että pappa näyttää siltä kuin hän nukkuisi, joskin voi olla hiukan eri näköinen/erilainen.
        Kerroimme myös sen, että pappa on nukkunut ikiuneen. Varmistimme vielä sairaalassa kappelin ovella, että haluaako sisko varmasti tulla. Edelleen halusi. Olimme poimineet pari kukkaa, jotka minä ja siskoni laskettiin pappan rinnan päälle samalla,kun hyvästelimme hänet.
        Tämän jälkeen saatoimme pappamme ruumisauton perässä ruumishuoneelle.
        Kaiken tämän jälkeen pikkusiskoni kysyi minulta ja äidiltäni, että onko pappan nyt parempi olla, vastasimme, että on. enää ei olisi kipuja.
        Pikkusiskoni vastasi siihen, että sitten pappa saa nukkua.
        Sisko puhui koko illan pappasta ja siitä, että oli ihan hyvä käydä hyvästelemässä.
        Ennen kuin siskoni meni nukkumaan illalla, niin hän vielä pyysi saada nähdä kuvan pappastamme, jonka otin siellä sairaalan kappelissa. Hän toivotti pappalle hyvää yötä, ja luki "rukouksen" (toivotti hyvää yötä pappan tähdelle)
        Eli meille jäi "hyvä" kokemus (jos näin voi sanoa..)
        Raskasta se toki on, mennä katsomaan omaa rakasta ja läheistä ihmistä, kun tietää ettei häntä takaisin saa, mutta jollakin tapaa se on myös hyvin koskettava ja "kaunis" kokemus. Se auttoi pikkusiskoani ymmärtämään, mitä kuolema on.

        Voimia teille kaikille muillekin.

        että, toki pikkusiskoni tarvitsee myös paljon tukea asian kanssa ja jos hän haluaa asiasta puhua. niin sitä ei saa missään vaiheessa kieltää. Järkytys voi tulla vasta myöhemmin, oli se minullekkin kova pala vaikka olen 20 vuotias, mutta kuitenkin. Mielestäni lasta ei saa missään nimessä pakottaa katsomaan, vaan ehdottomasti pitää kysyä lapselta haluaako mennä (jos siis lapsi ymmärtää mistä on kyse) ja mun mielestä myös olisi hyvä selittää jo alkuun mistä on kyse.
        Ja se täytyy muistaa, että lasta täytyy kuunnella ja tukea erityisen paljon vielä kauan katsomistilaisuuden jälkeen.

        Tsemppiä ja voimia kaikille.


    • myös kolme

      lasta (10-18 v.) jotka näkivät mummin ja ukin n. puolen vuoden välein arkussa. Samaa mietin minäkin, mutta kun asiasta on keskusteltu paljon, uskoisin sen olevan hyvä kokemus.

      • fifii

        menin sairaalaan katsomaan pari vuotta sitten kun äitini oli kuollut. näky oli aika järkyttävä. eniten järkytti se että äiti oli jo aika keltainen. lisäksi kasvot menneet kokoon, nenä kuin linnunnokka ym... olin järkyttynyt päivän pari, mutta jostain syystä sitten äidin näkö ikäänkuin katosi, en enää muistanut minkälainen hän oli kuolleena. onneksi... enkä mennyt enää parin vkon päästä uudestaan katsomaan, siis ennen kuin laitettiin hautaan...


    • Pikkusiskonen

      Asia kannattaa selvittää lasten kanssa, ehkä parhaiten se onnistuu aloittamalla keskustelua hienovaraisesti, ja katsoa, yrittävätkö lapset päästä pois tilanteesta. Se voi olla, sillä asiasta puhuminen voi tuntua kiusalliselta, väärältä, tai jopa pelottavalta. Kannattaa yrittää kysellä vähän että miltä heistä tuntuu, onko ikävä, ja tuntuiko ruumiin näkeminen ikävältä? Tee selväksi, että he voivat aina kertoa huolensa liittyen tuohon ruumisasiaan sinulle, milloin vain, ettei heille jää inhottavia mietteitä pyörimään päässä.

      Jos lapset keskustelevat asiasta ihan normaalisti, eivät ujostele kamalasti, eivätkä yritä paeta tilanteesta, voit yrittää kysyä näkevätkö he painajaisia ruumiista, vai onko ruumiin näkemisestä ollut heille mitään haittaa. Tietenkin voit myös kertoa omia kokemuksiasi lapsillesi, joskus voi jopa olla että se helpottaa, kun joku muu tietää tunteesi, oli se sitten vaikka oma lapsi. (:

      Itellä kun äiti kuoli (kotonakin asuin, elikkä sen verran nuori olin) niin isä päätti etten minä tai sisarukseni katsoisi arkkuun, eikä sinne kyllä kukaan muukaan katsonut. Siunaustilaisuudessa arkku oli kiinni, ja siunaajalle oli tiedotettu että halusimme pitää arkun kiinni. Tilaisuuden jälkeen kiukuttelin monia viikkoja että oisin halunnut katsoa, mutta nyt vähän myöhemmin, tuntuu ihan siltä että isä teki oikean päätöksen, niin että parempi oli että äidistä jäi iloinen ja kaunis kuva mieleen, eikä ehkä jopa pelottavat kalpeat kasvot ja kuihtunut vartalo.

      En tarkoita että olisit tehnyt jotakin väärin kun annoit lasten katsoa arkkuun, ei tietenkään, se on jokaisen oma päätös, mutta asia kannattaa silti puida läpi lasten kanssa.

    • virhe, jos

      asian hoitaa taitavasti.

    • vein kolme

      lastani katsomaan, vaikka vähän epäilyttikin. Kai ne sen aikanaan tajuaa.

      • Sureva äiti :(

        Poikani kuoli tuossa kesällä ja hänen lähes 4v tyttärensä oli hautajaisissa ja ennen hautausmaalle menoa kun oli arkku avoinna hautajaistalolla niin tyttö kävi äitinsä kanssa hyvästelemässä isin siinä arkun äärellä. Tyttö oli piirtänyt isille pari piirustusta ja halusi laittaa ne isin mukaan arkkuun. Tyttö ei ainakaan saanut siitä mitään traumoja. Hän vain tuumasi että sitten kun isi menee sinne hautaan niin enkeli hakee sieltä isin sitten taivaaseen :) Lapset jotenkin osaa ajatella niin lapsenomaisen kauniisti asian kuolemastakin näköjään. Isio meni nyt kuulema hoitamaan mummon kisua sinne taivaaseen :) Onhan hänellä ikävä ja puhuu paljon isistä ja miettii miksi isin piti kuolla ja miksi enkeli haki isin jo nyt. Itsestäni tuntuu että kun lapsi näkee sen läheisen siinä arkussa (vainajahan on kauniiksi laitettu ja ainakin poikani näytti vain niinkuin olisi nukkunut rauhallisesti ja kauniisti siinä), niin lapselle jotenkin konkretisoi sen että isi (tai muu läheinen)todella on poissa eikä tule takaisin ja että hän vain nukkuu iki untaan. Se tekee kuoleman ehkä vähemmän pelottavaksi ja vähemmän mystiseksi. Toli kannattaa kysyä lapselta haluaako hän katsoa, ei saa missääntapauksessa pakottaa...ja asiasta tosiaan täytyy sen jälkeenkin jutella lapsen kanssa ja antaa lapsen kysyä jos se herättää jotain kysymyksiä. Ei saa kuolemasta tehdä mitään peikkoa lapselle.


    • Saattaa

      jäädä traumoja!

    • -ö oi+

      puhunut siitä katsomisesta jo etukäteen lapsillesi, siitä miltä siellä ruumishuoneella näyttää ja miltä se vainaja näyttää ja että miltä tuntuu katsoa ruumista niin ei siitä mitään pitäisi jäädä ainakaan pysyvästi.

      Tärkeintä on siis puhua ja keskustella ennen ja jälkeen katsomisen. Ja vastata kysymyksiin.

    • enemmän sinua

      ahdistaa se.

    • setäni kun

      olin 11-vuotias eikä jäänyt traumoja.

    • : (

      Kävimme saatossa lasten isää katsomassa,rauhallinen ilme oli kasvoilla,suru on musertava ,mutta jää muisto rakkaasta ihmisestä mieleen,tuntee sen todellisuuden mitä tapahtui,ei jää sellainen olo kuin onko se sittenkään totta. Hyvä oli nähdä ja jättää vielä viimeiset jäähyväiset.Elämä on rankkaa ,jaksamisia kaikille läheisen menettäneelle.

    • Anonyymi

      olin katsomassa kappelissa ruumishuoneella kuollutta anoppiani pojan 12v ikäsen kanssa arkku avattiin ja siinä anoppi maksasi rauhaisasti,.., sitten 12v poikani jalle sanoi.. kerrankin hän on hiljaa..

    • Anonyymi

      Minusta tämä asia ei ole yksioikoinen. Ihmiset ovat erilaisia, lapsetkin. Itse näin ukkini 4v arkussa ja sen jälkeen en ole halunnut ketään katsoa kuolleena. Lapseni ei halunnut vaaria nähdä siinä kun muutama serkkulapsi katsoi ja asia heille ok. Jos vainaja on sellainen että lapsetkin voisivat nähdä niin ainakin mahdollisuus on ok ja valitsevat itse.

    • Anonyymi

      Itse kävin katsomassa ukkini arkutuksen teini- ikäisenä. Eikä siitä ole traumoja jäänyt. Se teki vain kuolemasta todellista kun näki että jäljellä oli enää keho muttei se ihminen ja sielunsa enää siinä olleet. Enkä nykyisin kun muistelen ukkia muista sitä ruumista vain iloisen nauravan ihmisen.

    • Anonyymi

      "Onkohan se virhe jos vie lapsen katsomaan kuollutta ihmistä? Mulla on kolme lasta ja menin heidän kanssa katsomaan tätiäni ja yksi lapsistani itki illalla olikohan se liikaa hänelle ja voiko siitä jäädä jotain traumaattista. "

      Lapsen itku ja suru tilanteessa on täysin luonnollista. Itkua ja surua ei saa yrittää tukahduttaa mutta lasta pitää tukea surunsa käsittelyssä.
      Ihan pientä lasta nyt tuskin kannattaa raahata katsomaan vainajaa, mutta jo hieman isomman kanssa pitää kuolemasta puhua ja kertoa rehellisesti. isommat traumat jää jos salaillaan ja asiasta tehdään jotain mystistä ja pelottavaa.
      Itse kävin poikamme 4 vuotta silloin ja kälyni kanssa jolla 5-vuotias tyttö sekä anopin sekä mieheni kanssa katsomassa appea sairaalan kappelissa arkussa.
      Lapset ei reagoineet oikein mitenkään, eikä mitään traumoja jäänyt. Anoppikin joka ensin pelkäsi tulla mukaan oli valtavan helpottunut kun näki vainajan rauhallisen olemuksen arkussa. Sanoi että oli se hyvä että tuli mukaan, jäi kaunis muisto.

      Ennenvanhaan kuolemaan osattiin suhtautua luonnollisesti. Luonnollinen ja väistämätön osa elämäähän se on siinä kuin syntymäkin.
      Näistä molemmista on tehty sairauksia jotka piilotetaan steriileihin sairaalahuoneisiin ja salamyhkäisyyden verhoon. Luonnollisuus on kaukana.
      Olen itse sairaanhoitaja ja työssäni nähnyt monta kuolemaa ja kuollutta.
      Joka kerta se on yhtä iso ja mystinen ja kunnioitusta herättävä tapahtuma, mutta ei pelottava eikä mitenkään kauhea. Kuoleman edessä kuitenkin tuntee suurta kunnioitusta. Se on sellainen suuri tuntematon mitä emme pysty ymmärtämään emmekä selittämään.
      On surullista että sekä elämän alku että loppu on tehty steriiliksi ja luonnollisesta elämänkulusta irrotetuksi asiaksi.

    Ketjusta on poistettu 5 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Nesteen bensapumput pois, tilalle latausasemat

      Näin se maailma muuttuu, kun Suomessakin liikenneasemat lopettavat polttoaineiden myynnin ja tarjoavat enää sähköä autoi
      Maailman menoa
      179
      1518
    2. Mietin sinua nainen

      Ikävöin sinua enemmän kuin voin myntää. Ajattelin et laitan sinulle viestriä (kirjoitin jo puhelimeen viestin) Sitten
      Ikävä
      55
      1042
    3. Kyllä suoraan

      Sanottua vi.tu.taa. Miksi en toiminut silloin. Sama kun olisi heittänyt smagardin menemään.
      Ikävä
      40
      792
    4. Härsilällä jännät paikat, saako hän 30 päiväsakkoa Rasmuksen tapauksesta

      Syyttäjä vaatii peräti kolmekymmentä päiväsakkoa Härsilälle, vaikka todistajan mukaan Rasmus aloitti nuhjaamisen, jossa
      Lapua
      63
      771
    5. Voisitko nainen kertoa mulle

      Tykkäätkö sä musta, vai unohdanko koko jutun? Mä en viitti tulla sinne enää, ettei mua pidetä jonain vainoajana, ku sun
      Suhteet
      111
      710
    6. Nainen, viime aikoina olen itkenyt sinua yhä useammin

      Niin kuin juuri äsken. Aamulla näin myös unta sinusta. Koskin unessa hiuksia päälaellasi, ja pyytelin sitä heti anteeksi
      Ikävä
      51
      707
    7. Ne alkaa aina yhdeltä

      jos mies et ole sattunut huomaamaan!
      Ikävä
      81
      679
    8. Haluan sinua mies

      Saat minut kuumaksi.
      Ikävä
      37
      676
    9. Voitaisiinko harjoitella rakas

      Näiden tekoa? 👶👶👶👶👶👶
      Ikävä
      71
      634
    10. Täällä iImenee vihamielisyys kristinuskoa kohtaan

      Ei taida sielunvaellus-/jälleensyntymisväellä olla omasta asiastaan mielekästä sanottavaa, kun pitää kiivaasti hyökätä e
      Hindulaisuus
      304
      609
    Aihe